22* GOESCHCCOUBANT^ü
DEI LONDEN-MELBOURNE-RACE.
m
NUMMER 252.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
25 OCTOBER 1934.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
Australische maatschappij
wil de „Uiver" koopen.
I
Een frissche mond
I mei wiiie ianden
door
WEEK il WW,
NiiEtisfer Golijn spreekt met de
bemanning vast de „Uiver".
MIDDELBURGSCHE COURANT
$laj;h!ïïü Vooi- Middelburg, Gees en agent-
*ïfcap Yiiaïiagen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Soes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. pav
egsi, lages. rnededeelingen 60 ct. p. r.
Üty Gontr. «■oor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamloozs Vennootschap „De Middelbnrgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 262-, Administratie 139 Postrekona ng no. 43255 - kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingaa.
regels 2.10, elke r. eh. 30 ct. -Bt»ïwi»S
„Kleine Advertentiën", ten hoogst® 6 rs»(f»t>;
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. sa*
„Brieven" of „Bevragen bureau deaee c©fs-
rant" 10 ct. extra Bewy snommoru 5 caiai
ii iisi is e«srg
m i m i m
De „Comet" met Jones en Waller nummer vier, Weinig be
langstelling bij hun aan komst De „Uiver" oogst den groot
sten loi De ofïicieele vliegtijd van Parmentier en Moll be
draagt ruim 81 uur Maar ze waren in werkelijkheid slechts
ruim 71 uur in de lucht.
De bewondering en waardeering, wel
ke men heeft voor de geweldige pres
taties van de deelnemende vliegtuigen
en hun bemanningen in de Londen
Melbourne race is algemeen. Hoofdza
kelijk gaat deze hulde natuurlijk uit
naar de- winnaars Scott en Black en
de merkwaardige verrichtingen van de
„Uiver" met Parmentier, Moll, Van
Brugge en Prins.
Sir Mac Robertson, de millionair-
chocolade-fabrikant te Melbourne, die
de prijzen voor de race uitloofde ver
klaarde, dat het Nederlandsche vlieg
tuig heeft volbracht, wat hij zich voor
oogen had gehouden, toen hij de race
uitschreef: geen dolle race door de we
reld, maar de mogelijkheden aantoo-
nen voor een verbetering van den
luchtdienst.
Maar ook de volharding en durf van
de overige, meerendeels nog onderweg
zijnde vliegers mag men niet vergeten.
Velen hebben eenigen zelfs herhaal
delijk met motorpech en dergelijke
te kampen, maar toch zetten zij door
in de hoop zoo spoedig mogelijk Mel
bourne te bereiken.
Vele moeilijkheden staan hun nog te
wachten, en wel voornamelijk op het
laatste traject. Want het blijkt nu wel
dat de étappes Port DarwinCharle-
ville en vandaar naar Melbourne tot
de zwaarste van de geheele route ge
rekend moeten worden.
Het vierde vliegtuig te Mel
bourne geland.
Niet alleen Scott en Black, de Ne
derlanders met de -„Uiver" en de Ame
rikanen Roscoe Turner en Pangborn
hebben daar met groote moeilijkheden
te kampen gehad, waardoor zij gedwon
gen waren tusschenlandingen te ma
ken, doch ook de op deze vliegers als
vierde in de race volgende Engelschen
Jones en Waller hebben met hun Co-
met op deze trajecten angstige momen
ten beleefd. Ook zij waren genoodzaakt
tusschen Conclurry en Charleville te
dalen en den morgen af te wachten.
Daarna zijn zij zonder stoornis doorge
vlogen en kwamen Donderdagmiddag
te 5 h 20 Amst. tijd in hun Cornet-
vliegtuig te Melbourne aan. Zij passee-
ren dus als vierde de eindstreep van
het traject MildenhallMelbourne.
Het weer in de omgeving van Mel
bourne was zeer ongunstig. Er viel een
hevigen regen, zoodat slechts enkele
honderden personen bij de aankomst
van Jones en Waller op het vliegveld
van Melbourne aanwezig waren. De
vliegers waren over deze geringe be
langstelling zeer teleurgesteld. Zou men
nu alwer aan de snelheid gewoon ra
ken?
Zooals men weet gebruikten Scott,
Jones en de Mollisons allen dezelfde
machines, nl. de speciaal voor deze
race gebouwde De Havilland Comet
toestellen. Het is nu wel opmerkelijk
dat deze drie machines allen dezelfde
machinedefecten hebben gehad, n.l.
oververhitting der motoren, welke de
fecten dezen Engelschen vliegers vele
angstige momenten heeft bezorgd, Jo
nes en Waller waren dan ook niet van
plan met deze motoren naar Engeland
terug te vliegen.
Daardoor is de prestatie van de „Ui
ver dan ook zoo fraai, dat dit toestel
met volkomen normaal werkende en
niet geweigerd hebbende motoren de
eindstreep passeerde.
De lof voor de „Uiver,"
Zooals we gisteren reeds meldden,
heeft men in Engeland ook groote lof
voor onze vliegers. Gisteren verklaar
de de Australische oud-ministerpresi
dent Stanley Bruce, in een rede, dat
het Britsche Rijk een ernstige les dient
te trekken uit het succes van het Ne
derlandsche vliegtuig. Deze vlucht, zoo
zeide hij, is één van de geweldigste
verrichtingen van onze generatie; he:
is de taak van het Britsche rijk om te
verwezenlijken, wat hier is aangetoond.
De groote verrichting van de Neder
landers is een doel, waarnaar het
Britsche Rijk zal moeten streven en
Bruce vertrouwde, dat deze les niet in
vergetelheid zal raken.
Ook de derde in de race aangekomen
vlieger Doscoe Turner heeft zijn be
wondering voor de prestaties van dé
„Uiver" geuit. Zijn aankomst vormde
een scherpe tegenstelling met onze
vliegers, die keurig gekleed en weinig
vermoeid uit de Douglas stapten. Tur
ner daarentegen was doodelijk vermoeid
en zag er vuil en vies uit, evenals de
eerst aangekomenen Scott en Black.
Als bijzonderheid kan nog worden
gemeld, dat de Boeing Transport van
Roscoe Turner in zekeren zin een Ne
derlandsch product is. De ontwerper
van deze machine is nl. de zoon van
den predikant Kijistra, die jaren ge
leden uit Sit. Jacobiparochi (Friesl.)
naar Amerika vertrok.
De vliegtijd van de „Uiver"
officieel en onofficieel.
Wat het resultaat van de „Uiver"
betreft, het is nog in het geheel niet
zeker, of deze machine voor een prijs
in den handicapwedstrijd in aanmer
king zal komen. Parmentier en Moll
hebben ongeveer 800 kg last (aan pas
sagiers, post, enz.) te Albury achterge
laten, en men zal nu hoogstwaarschijn
lijk, de meerdere snelheid welke het
toestel daardoor verkreeg in den to
talen vliegtijd verrekenen. Diskwalifi
catie schijnt niet het gevolg van het
avontuur te Albury te worden.
De afstand MildenhallMelbourne
bedroeg voor de aan de snelheidswed
strijd deelnemende vliegtuigen 15.100
km, en voor die aan den handicapwed
strijd 19.877 km. Dit laatste traject, dat
zooals men weet door de „Uiver" is
gevolgd, werd door de Nederlandsche
vliegers afgelegd in drie dagen, 18 uur
en 17 min. Het oponthoud op de ver
schillende officieel erkende vliegvelden
voor het innemen van benzine en pro
viand bedraagt in totaal 10 uur en 14
min. Daarbij komt dan nog het opont
houd te Albury, dat 8 uur 35 min heeft
geduurd. De totale werkelijke vliegtijd
van de „Uiver" is dus geweest 71 uur
en 28 min. De tijd die door de wed
strijd-leiding voor de handicap was
vastgesteld, en waarin het toestel te
Melbourne moest zijn was 73 uur 16
min en 48 sec, Het oponthoud te Albu
ry, welk vliegveld niet als officieel lan
dingsterrein was erkend, wordt volgens
het reglement niet van den totalen vlieg
tijd afgetrokken.
Deze 8 uur komen dus bij den
vliegtijd van 71 uur en 28 min. terwijl
voorts door het feit dat twee leden der
bemanning, de passagiers en de post 't
laatste traject van Albury naar Mel
bourne niet hebben meegevlogen, wat
in totaal ongeveer 800 kg minaer mst
beteekende, ten nadeele van de „Uiver
komt. Dit zal ongeveer, in vliegtijd om
gerekend, 2 uur worden. Men zal er dus
op kunnen rekenen, dat de „Uiver" zijn
vastgestelden vliegtijd van 73 uur 16
min, en 48 sec, met ongeveer 9 uur zal
hebben overschreden.
Men moet wachten, tot alle vliegtui-
tuigen in Melbourne zijn aangekomen,
of totdat de vastgestelde 16 dagen bin
nen welke men aldaar moet zijn aan
gekomen, zullen zijn verstreken, voor
dat de officieele tijden zullen worden
gepubliceerd. Eerst dan kan uitge
maakt worden, welk vliegtuig het voor-
-deeligst heeft gevlogen en wie dus voor
de prijzen in aanmerking komen.
De kruissnelheid van de „Uiver" (de
gemidelde snelheid, waarmee gevlogen
Liefde zonder plicht is een schoon
gebouw zonder fondament; plicht zon
der liefde een hecht fondament zon
der gebouw.
werd) is ongeveer 278 km per uur ge
weest; de reissnelheid (oponthoud en
alles inbegrepen dus) 220 km per uur.
De hoogste kruissnelheid haalde het
toestel op het traject Aleppo-Bagdad,
n.l. 339 km per uur; de laagste tusschen
Charleville en Albury, toen men met
noodweer (harden storm tegen) te kam-
-pen had.
De prijzen die door Mac Robertson
voor den Londen-Melbournewedstrijd
zijn uitgeloofd zijn als volgt. De winnaar
van den snelheidswedstrijd ontvangt als
eerste prijs 10.000 pond sterling, bene
vens een gouden tropee ter waarde van
500 pond. Verder is voor deze categorie
nog een tweeden prijs van 1500 pond
en een derde prijs van 500 pond beschik
baar gesteld.
De eerste prijs voor den handicap
wedstrijd bedraagt 2000 pond, de tweede
prijs 1000 pond. Iedere deelnemer die
den afstand EngelandZuid-Australië
binnen 116 dagen aflegt, ontvangt een
gouden herinneringsmedaille.
De Panderjager.
Nu de spanning omtrent de „Uiver
gebroken is, concentreert de belangstel
ling zich thans weer meer op de Pan
derjager, die te Allahabad strandde,
doch welke machine gerepareerd wordt.
De nieuwe propellers zijn reeds aange
komen en men hoopt tegen het eind van
deae week uit Allahabad te vertrekken
in de richting Melbourne. Men zal dan
met uitgetrokken landingsgestel verder
vliegen.
Dit zal de vliegsnelheid van den Pan
derjager natuurlijk verminderen, maar
daar staat tegenover dat een herhaling
van het gebeurde te Allahabad, dat de
wielen naar binnen gaan, zal worden
voorkomen.
De andere machines.
Van de overige deelnemers kan wor
den gemeld, dat de Nieuw Zeelander
Mac Gregor met zijn Miles Hawk he
denmorgen van Batavia is vertrokken en
inmiddels te Koepang is aangekomen.
De Nieuw Zeelander Hewett is heden
morgen, komende van Singapore te Ba
tavia geland. Stoddart is met zijn Air
speed Courier gisteren uit Calcutta ver
trokken naar Rangoon, waar de Austra
liër Melrose inmiddels ook is aangeko
men. De Engelschman Shaw staat met
motorpech te Bushir. De Deen Hansen
is met zijn Desouter hedenmorgen te
Rangoon geland. Zijn machine is een
Koolhoven F.K. 41, in Engeland in li
centie gebouwd. In ons land wordt dit
type o.a. gebruikt bij de Nationale lucht-
vaartschool en voor de opleiding voor
verkeerspiloot te Schiphol.
De vliegers Wright en Polando die
Dinsdag van Bagdad naar Bushir vlo
gen, hebben in Zuid-Perzië een nood
landing moeten maken. Het is niet be
kend of zij de reis zullen kunnen voort
zetten. De Engelschman Brook, die
eenige dagen te Marseille met motor
pech is opgehouden, is gisteren uit Ro
me te Athene aangekomen.
Naar wij van de zijde der K. L. M.
vernemen heeft de New Engeland Air
ways Comp. te Melbourne een aanbod
gedaan om de Douglas voor zijn maat
schappij van de K. L. M. te koopen.
Men zou voor het beroemd geworden
toestel een bedrag van 20.000 pond st.
ipSii
pe Nederlandsche Tandpasta
»WAT MIJN HARDT MAAKT 1$ GOED»'
(Ingez. Med.)
(Ingez. Med.)
hebben geboden. Desgevraagd beves
tigde de directeur van de K, L. M. de
heer A. Plesman, dat hem inderdaad n
Australisch aanbod om de „Uiverte
koopen had bereikt. Hij achtte het zeer
onwaarschijnlijk dat de K. L. M. tot
verkoop van het vliegtuig, dat zich in
het hart van het Nederlandsche volk
door zijn buitengewone prestatie een
bijzondere plaats heeft veroverd, zal
overgaan.
Inmiddels heeft men uit Australië om
een bespreking verzocht met de verte
genwoordigers in Engeland der New
Engeland Airways Comp, De onderhan
delingen zijn echter nog niet be
gonnen, zoodat eerst moet worden af
gewacht, welke voorstellen de Austra
lische maatschappij precies zal doen.
Halsbrekend voornemen.
De Iersche vlieger Fitzmaurice, die,
zooals men weet, op het laatste oogen-
blik werd uitgesloten van deelneming
aan de race, omdat zijn toestel niet vol
deed aan de eischen door de commissie
voor den wedstrijd gesteld, heeft het
voornemen vandaag of morgen met zijn
metgezel Bonar naar Australië te star
ten. Hij wil trachten het record van
Scott en Black te verbeteren.
Het drama van de Fairey Fox,
Omtrent het noodlottig ongeval met de
Fairey Fox, bestuurd door vliegofficier
Harold Darwin Gilman en luitenant J. K
C. Bames, die bij Napels neerstortte,
meldt de correspondent van de „Daily
Express" nog het volgende:
Baines was 29 jaar oud en Gilman 28
jaar.
Reeds bij het begin van den tocht
konden ze van geen geluk spreken. Zij
hadden er alles op gezet den wedstrijd
te winnen.
„We zullen óf verongelukken óf er
komen" waren de besliste, bijna wanho
pige woorden van Baines.
De laatste uren trachten de beide pi
loten op alle mogelijke wijzen de laat
ste ponden bijeen te brengen om de me
caniciens voor hun reparaties aan de
machine te betalen. Twintig uur voor
dat het startsignaal voor de race: zou
worden gegeven, werd een Teening, wel
ke hun was beloofd, plotseling ingetrok
ken. Nu stonden ze dus voor een onge
dekt bedrag van meer dan duizend pond.
Beide officieren hadden dien morgen
hun auto's verkocht en de moeder van
Baines, die te Sydney in Australië
woont, had een hypotheek o phaar huis
genomen en hem haar laatste spaardui-
ten geleend.
Vrijdagmorgen om 7 uur was de ma
chine pas klaar voor haar proeftocht.
Toen moesten zij aan de firma, waar de
machine was gerepareerd en geïnspec
teerd, mededeelen, dat zij de rekening
voor 75 pond sterling schuldig bleven.
Tien minuten voordat Gilman Croy
don verliet, ongeveer 4,30 uur Vrijdag
middag, belde hem een vriend op, die
hem een leening van 50 pond beloofde-
Toen drukten de beide mannen el
kander plechtig de hand in een hoek
van de hangar en zij verklaarden: „Naar
Australië of op de flesch".
Van het oogenblik af van den start te
Croydon naar Mildenhal hadden de vlie
geniers met ongeluk te kampen. Een te
legram van het ministerie van lucht
vaart waarin werd medegedeeld dat de
machine luchtwaardig was bevonden
werd naar een verkeerd postkantoor te
Croydon gebracht en tenslotte zijn ze
zonder de verklaring vertrokken. Den
eersten dag waren zij gedwongen te
Avord, nabij Lyon te landen wegens het
slechte weer. Later zijn ze op Marseille
aangevlogen.
Daar werd hun medegedeeld, dat de
staart der machine was beschadigd. In
het wrak van het vliegtuig werd een da-
mestaschje en een armbandhorloge, dat
mevrouw Baines haar zoon had meege
geven, gevonden......
Bij het vernemen van het doodsbericht
zeide de moeder van Baines; „Dat is_ de
vierde van mijn acht kinderen", „Het
is niets meer dan ik verwachtte, Ik had
deze race gevreesd en een gevoel, dat
iets mis zou Ioopen".
„Hij is mijn derde zoon, die op zoo I
tragische wijze om het leven is geko-
Middelburg, 25-X-'34, Vrijdag: hoog
ste luchttemperatuur 16 °C (61 °F);
laagste 10 °C (50 °F). Heden 9 h: 14.8
°C; 12 h: 16.5 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 767
mm; laagste 763 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 771.1 mm
te Boedapest; laagste 734.2 mm te Isa-
fjord.
Verwachting tot morgenavond:
Meest matige Z.O. tot Z. wind, half
tot zwaar bewolkt of betrokken, moge
lijk eenige regen, weinig verandering in
temperatuur.
Zon op: 6 h 44; onder: 16 h 45, Licht
op: 17 h 15. Maan op: 17 h 47; onder:
10 h 31. L.K. 30 Oct.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelie is 28 min, en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min, later.
(S Springtij.)
October.
Hoogwater. Laagwater
Do. 25 2.31 14.46 8.54 21.22
Vr. 26 3.15 15.25 9.37 21.59
Za. 27 3.53 16.10 10.21 22.38
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge,
October,
Hoogwater. Laagwater.
Za. 27 5.49 18.01 11.27 23.43
Do. 25 4.30 16.43 10.01 22.20
Vr. 26 5.11 17.19 10.44 23.01
men. De oudste werd eveneens gedood
bij een vliegongeval.
Gilman was geboortig uit Sydney,
New South Wales. Zijn moeder en zus
ter waren van plan hem te Melbourne
te komen begroeten.
Hedenmiddag om 1 h 20 hebben de
genen, die een radio-toestel bezitten,
een bijzondere sensatie beleefd. Er was
een verbinding tusschen ons land en
Melbourne tot stand gebracht en via
die verbinding sprak onze minister-pre
sident dr. H. Colijn met de bemanning
van de „Uiver". De minister bevond
zich met den heer Plesman, directeur
der K. L. M., in het hoofdgebouw der
P. T. T. te Den Haag. De bemanning der
„Uiver" in een soortgelijk vertrek te
Melbourne. De verbinding was zoodanig,
dat men gewoon met elkaar kon praten,
alsof men zich bij mekaar in een kamer
bevond. Via de Nederlandsche zenders
werd het gesprek opnieuw uitgezonden.
Het gesprek zou reeds gisteravond ge
houden zijn, maar 't moest toen over
gaan, omdat men te Melbourne de ver
binding niet tijdig in gereedheid had
kunnen brengen.
Minister Colijn zeide namens de re
geering en het geheele volk in Neder
land te spreken. Hij wees op de gewel
dige spanning van oud en jong, rijk en
arm. De spanning van het geheele volk:
wat gebeurde met de „Uiver". Er ging
een trilling van geestdrift door het ge
heele land bij het vernemen van de lan
ding.
Ter illustratie van die geestdrift ver
telde spreker een anecdote. Maandag
avond gaf een dominee catechisatie. Het
ging over Calvijn, maar de leerlingen
hadden hun gedachten er niet bij. Men
bleef zelfs het antwoord schuldig op de
vraag, wanneer Calvijn geboren is. Toen
vroeg de dominee plotseling, waar de
„Uiver" zich op dat oogenblik bevond.
Allemaal vlogen ze op en wisten pre
cies bescheid te doen....
Minister Colijn vroeg vervolgens aan
Parmentier, den dank van de Neder
landsche regeering over te brengen aan
de bevolking van Albury. Colijn zeide:
„Op den terugweg rustig aandoen hoor-
Het is niet noodig van Batavia naar
Amsterdam in twee dagen te vliegen.
Jullie moeten heelhuids aankomen".
Parmentier lachte eens en antwoordde
laconiek: „Als we het in twee dagen
doen, dan komen we ook wel heelhuids
aan."
De piloot vroeg den dank aan de
Koningin over te brengen en aan de re
geering voor de onderscheidingen. Hij
zeide dat men wel 700 a 800 telegram
men had ontvangen. „We dachten dat
het als een gewone Indië-vlucht zoö