22* GOESCHCCOUBANT^ü DEI LONDEN-MELBOURNE-RACE. m NUMMER 252. TWEE BLADEN. DONDERDAG 25 OCTOBER 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. Australische maatschappij wil de „Uiver" koopen. I Een frissche mond I mei wiiie ianden door WEEK il WW, NiiEtisfer Golijn spreekt met de bemanning vast de „Uiver". MIDDELBURGSCHE COURANT $laj;h!ïïü Vooi- Middelburg, Gees en agent- *ïfcap Yiiaïiagen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Soes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. pav egsi, lages. rnededeelingen 60 ct. p. r. Üty Gontr. «■oor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamloozs Vennootschap „De Middelbnrgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 262-, Administratie 139 Postrekona ng no. 43255 - kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingaa. regels 2.10, elke r. eh. 30 ct. -Bt»ïwi»S „Kleine Advertentiën", ten hoogst® 6 rs»(f»t>; a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. sa* „Brieven" of „Bevragen bureau deaee c©fs- rant" 10 ct. extra Bewy snommoru 5 caiai ii iisi is e«srg m i m i m De „Comet" met Jones en Waller nummer vier, Weinig be langstelling bij hun aan komst De „Uiver" oogst den groot sten loi De ofïicieele vliegtijd van Parmentier en Moll be draagt ruim 81 uur Maar ze waren in werkelijkheid slechts ruim 71 uur in de lucht. De bewondering en waardeering, wel ke men heeft voor de geweldige pres taties van de deelnemende vliegtuigen en hun bemanningen in de Londen Melbourne race is algemeen. Hoofdza kelijk gaat deze hulde natuurlijk uit naar de- winnaars Scott en Black en de merkwaardige verrichtingen van de „Uiver" met Parmentier, Moll, Van Brugge en Prins. Sir Mac Robertson, de millionair- chocolade-fabrikant te Melbourne, die de prijzen voor de race uitloofde ver klaarde, dat het Nederlandsche vlieg tuig heeft volbracht, wat hij zich voor oogen had gehouden, toen hij de race uitschreef: geen dolle race door de we reld, maar de mogelijkheden aantoo- nen voor een verbetering van den luchtdienst. Maar ook de volharding en durf van de overige, meerendeels nog onderweg zijnde vliegers mag men niet vergeten. Velen hebben eenigen zelfs herhaal delijk met motorpech en dergelijke te kampen, maar toch zetten zij door in de hoop zoo spoedig mogelijk Mel bourne te bereiken. Vele moeilijkheden staan hun nog te wachten, en wel voornamelijk op het laatste traject. Want het blijkt nu wel dat de étappes Port DarwinCharle- ville en vandaar naar Melbourne tot de zwaarste van de geheele route ge rekend moeten worden. Het vierde vliegtuig te Mel bourne geland. Niet alleen Scott en Black, de Ne derlanders met de -„Uiver" en de Ame rikanen Roscoe Turner en Pangborn hebben daar met groote moeilijkheden te kampen gehad, waardoor zij gedwon gen waren tusschenlandingen te ma ken, doch ook de op deze vliegers als vierde in de race volgende Engelschen Jones en Waller hebben met hun Co- met op deze trajecten angstige momen ten beleefd. Ook zij waren genoodzaakt tusschen Conclurry en Charleville te dalen en den morgen af te wachten. Daarna zijn zij zonder stoornis doorge vlogen en kwamen Donderdagmiddag te 5 h 20 Amst. tijd in hun Cornet- vliegtuig te Melbourne aan. Zij passee- ren dus als vierde de eindstreep van het traject MildenhallMelbourne. Het weer in de omgeving van Mel bourne was zeer ongunstig. Er viel een hevigen regen, zoodat slechts enkele honderden personen bij de aankomst van Jones en Waller op het vliegveld van Melbourne aanwezig waren. De vliegers waren over deze geringe be langstelling zeer teleurgesteld. Zou men nu alwer aan de snelheid gewoon ra ken? Zooals men weet gebruikten Scott, Jones en de Mollisons allen dezelfde machines, nl. de speciaal voor deze race gebouwde De Havilland Comet toestellen. Het is nu wel opmerkelijk dat deze drie machines allen dezelfde machinedefecten hebben gehad, n.l. oververhitting der motoren, welke de fecten dezen Engelschen vliegers vele angstige momenten heeft bezorgd, Jo nes en Waller waren dan ook niet van plan met deze motoren naar Engeland terug te vliegen. Daardoor is de prestatie van de „Ui ver dan ook zoo fraai, dat dit toestel met volkomen normaal werkende en niet geweigerd hebbende motoren de eindstreep passeerde. De lof voor de „Uiver," Zooals we gisteren reeds meldden, heeft men in Engeland ook groote lof voor onze vliegers. Gisteren verklaar de de Australische oud-ministerpresi dent Stanley Bruce, in een rede, dat het Britsche Rijk een ernstige les dient te trekken uit het succes van het Ne derlandsche vliegtuig. Deze vlucht, zoo zeide hij, is één van de geweldigste verrichtingen van onze generatie; he: is de taak van het Britsche rijk om te verwezenlijken, wat hier is aangetoond. De groote verrichting van de Neder landers is een doel, waarnaar het Britsche Rijk zal moeten streven en Bruce vertrouwde, dat deze les niet in vergetelheid zal raken. Ook de derde in de race aangekomen vlieger Doscoe Turner heeft zijn be wondering voor de prestaties van dé „Uiver" geuit. Zijn aankomst vormde een scherpe tegenstelling met onze vliegers, die keurig gekleed en weinig vermoeid uit de Douglas stapten. Tur ner daarentegen was doodelijk vermoeid en zag er vuil en vies uit, evenals de eerst aangekomenen Scott en Black. Als bijzonderheid kan nog worden gemeld, dat de Boeing Transport van Roscoe Turner in zekeren zin een Ne derlandsch product is. De ontwerper van deze machine is nl. de zoon van den predikant Kijistra, die jaren ge leden uit Sit. Jacobiparochi (Friesl.) naar Amerika vertrok. De vliegtijd van de „Uiver" officieel en onofficieel. Wat het resultaat van de „Uiver" betreft, het is nog in het geheel niet zeker, of deze machine voor een prijs in den handicapwedstrijd in aanmer king zal komen. Parmentier en Moll hebben ongeveer 800 kg last (aan pas sagiers, post, enz.) te Albury achterge laten, en men zal nu hoogstwaarschijn lijk, de meerdere snelheid welke het toestel daardoor verkreeg in den to talen vliegtijd verrekenen. Diskwalifi catie schijnt niet het gevolg van het avontuur te Albury te worden. De afstand MildenhallMelbourne bedroeg voor de aan de snelheidswed strijd deelnemende vliegtuigen 15.100 km, en voor die aan den handicapwed strijd 19.877 km. Dit laatste traject, dat zooals men weet door de „Uiver" is gevolgd, werd door de Nederlandsche vliegers afgelegd in drie dagen, 18 uur en 17 min. Het oponthoud op de ver schillende officieel erkende vliegvelden voor het innemen van benzine en pro viand bedraagt in totaal 10 uur en 14 min. Daarbij komt dan nog het opont houd te Albury, dat 8 uur 35 min heeft geduurd. De totale werkelijke vliegtijd van de „Uiver" is dus geweest 71 uur en 28 min. De tijd die door de wed strijd-leiding voor de handicap was vastgesteld, en waarin het toestel te Melbourne moest zijn was 73 uur 16 min en 48 sec, Het oponthoud te Albu ry, welk vliegveld niet als officieel lan dingsterrein was erkend, wordt volgens het reglement niet van den totalen vlieg tijd afgetrokken. Deze 8 uur komen dus bij den vliegtijd van 71 uur en 28 min. terwijl voorts door het feit dat twee leden der bemanning, de passagiers en de post 't laatste traject van Albury naar Mel bourne niet hebben meegevlogen, wat in totaal ongeveer 800 kg minaer mst beteekende, ten nadeele van de „Uiver komt. Dit zal ongeveer, in vliegtijd om gerekend, 2 uur worden. Men zal er dus op kunnen rekenen, dat de „Uiver" zijn vastgestelden vliegtijd van 73 uur 16 min, en 48 sec, met ongeveer 9 uur zal hebben overschreden. Men moet wachten, tot alle vliegtui- tuigen in Melbourne zijn aangekomen, of totdat de vastgestelde 16 dagen bin nen welke men aldaar moet zijn aan gekomen, zullen zijn verstreken, voor dat de officieele tijden zullen worden gepubliceerd. Eerst dan kan uitge maakt worden, welk vliegtuig het voor- -deeligst heeft gevlogen en wie dus voor de prijzen in aanmerking komen. De kruissnelheid van de „Uiver" (de gemidelde snelheid, waarmee gevlogen Liefde zonder plicht is een schoon gebouw zonder fondament; plicht zon der liefde een hecht fondament zon der gebouw. werd) is ongeveer 278 km per uur ge weest; de reissnelheid (oponthoud en alles inbegrepen dus) 220 km per uur. De hoogste kruissnelheid haalde het toestel op het traject Aleppo-Bagdad, n.l. 339 km per uur; de laagste tusschen Charleville en Albury, toen men met noodweer (harden storm tegen) te kam- -pen had. De prijzen die door Mac Robertson voor den Londen-Melbournewedstrijd zijn uitgeloofd zijn als volgt. De winnaar van den snelheidswedstrijd ontvangt als eerste prijs 10.000 pond sterling, bene vens een gouden tropee ter waarde van 500 pond. Verder is voor deze categorie nog een tweeden prijs van 1500 pond en een derde prijs van 500 pond beschik baar gesteld. De eerste prijs voor den handicap wedstrijd bedraagt 2000 pond, de tweede prijs 1000 pond. Iedere deelnemer die den afstand EngelandZuid-Australië binnen 116 dagen aflegt, ontvangt een gouden herinneringsmedaille. De Panderjager. Nu de spanning omtrent de „Uiver gebroken is, concentreert de belangstel ling zich thans weer meer op de Pan derjager, die te Allahabad strandde, doch welke machine gerepareerd wordt. De nieuwe propellers zijn reeds aange komen en men hoopt tegen het eind van deae week uit Allahabad te vertrekken in de richting Melbourne. Men zal dan met uitgetrokken landingsgestel verder vliegen. Dit zal de vliegsnelheid van den Pan derjager natuurlijk verminderen, maar daar staat tegenover dat een herhaling van het gebeurde te Allahabad, dat de wielen naar binnen gaan, zal worden voorkomen. De andere machines. Van de overige deelnemers kan wor den gemeld, dat de Nieuw Zeelander Mac Gregor met zijn Miles Hawk he denmorgen van Batavia is vertrokken en inmiddels te Koepang is aangekomen. De Nieuw Zeelander Hewett is heden morgen, komende van Singapore te Ba tavia geland. Stoddart is met zijn Air speed Courier gisteren uit Calcutta ver trokken naar Rangoon, waar de Austra liër Melrose inmiddels ook is aangeko men. De Engelschman Shaw staat met motorpech te Bushir. De Deen Hansen is met zijn Desouter hedenmorgen te Rangoon geland. Zijn machine is een Koolhoven F.K. 41, in Engeland in li centie gebouwd. In ons land wordt dit type o.a. gebruikt bij de Nationale lucht- vaartschool en voor de opleiding voor verkeerspiloot te Schiphol. De vliegers Wright en Polando die Dinsdag van Bagdad naar Bushir vlo gen, hebben in Zuid-Perzië een nood landing moeten maken. Het is niet be kend of zij de reis zullen kunnen voort zetten. De Engelschman Brook, die eenige dagen te Marseille met motor pech is opgehouden, is gisteren uit Ro me te Athene aangekomen. Naar wij van de zijde der K. L. M. vernemen heeft de New Engeland Air ways Comp. te Melbourne een aanbod gedaan om de Douglas voor zijn maat schappij van de K. L. M. te koopen. Men zou voor het beroemd geworden toestel een bedrag van 20.000 pond st. ipSii pe Nederlandsche Tandpasta »WAT MIJN HARDT MAAKT 1$ GOED»' (Ingez. Med.) (Ingez. Med.) hebben geboden. Desgevraagd beves tigde de directeur van de K, L. M. de heer A. Plesman, dat hem inderdaad n Australisch aanbod om de „Uiverte koopen had bereikt. Hij achtte het zeer onwaarschijnlijk dat de K. L. M. tot verkoop van het vliegtuig, dat zich in het hart van het Nederlandsche volk door zijn buitengewone prestatie een bijzondere plaats heeft veroverd, zal overgaan. Inmiddels heeft men uit Australië om een bespreking verzocht met de verte genwoordigers in Engeland der New Engeland Airways Comp, De onderhan delingen zijn echter nog niet be gonnen, zoodat eerst moet worden af gewacht, welke voorstellen de Austra lische maatschappij precies zal doen. Halsbrekend voornemen. De Iersche vlieger Fitzmaurice, die, zooals men weet, op het laatste oogen- blik werd uitgesloten van deelneming aan de race, omdat zijn toestel niet vol deed aan de eischen door de commissie voor den wedstrijd gesteld, heeft het voornemen vandaag of morgen met zijn metgezel Bonar naar Australië te star ten. Hij wil trachten het record van Scott en Black te verbeteren. Het drama van de Fairey Fox, Omtrent het noodlottig ongeval met de Fairey Fox, bestuurd door vliegofficier Harold Darwin Gilman en luitenant J. K C. Bames, die bij Napels neerstortte, meldt de correspondent van de „Daily Express" nog het volgende: Baines was 29 jaar oud en Gilman 28 jaar. Reeds bij het begin van den tocht konden ze van geen geluk spreken. Zij hadden er alles op gezet den wedstrijd te winnen. „We zullen óf verongelukken óf er komen" waren de besliste, bijna wanho pige woorden van Baines. De laatste uren trachten de beide pi loten op alle mogelijke wijzen de laat ste ponden bijeen te brengen om de me caniciens voor hun reparaties aan de machine te betalen. Twintig uur voor dat het startsignaal voor de race: zou worden gegeven, werd een Teening, wel ke hun was beloofd, plotseling ingetrok ken. Nu stonden ze dus voor een onge dekt bedrag van meer dan duizend pond. Beide officieren hadden dien morgen hun auto's verkocht en de moeder van Baines, die te Sydney in Australië woont, had een hypotheek o phaar huis genomen en hem haar laatste spaardui- ten geleend. Vrijdagmorgen om 7 uur was de ma chine pas klaar voor haar proeftocht. Toen moesten zij aan de firma, waar de machine was gerepareerd en geïnspec teerd, mededeelen, dat zij de rekening voor 75 pond sterling schuldig bleven. Tien minuten voordat Gilman Croy don verliet, ongeveer 4,30 uur Vrijdag middag, belde hem een vriend op, die hem een leening van 50 pond beloofde- Toen drukten de beide mannen el kander plechtig de hand in een hoek van de hangar en zij verklaarden: „Naar Australië of op de flesch". Van het oogenblik af van den start te Croydon naar Mildenhal hadden de vlie geniers met ongeluk te kampen. Een te legram van het ministerie van lucht vaart waarin werd medegedeeld dat de machine luchtwaardig was bevonden werd naar een verkeerd postkantoor te Croydon gebracht en tenslotte zijn ze zonder de verklaring vertrokken. Den eersten dag waren zij gedwongen te Avord, nabij Lyon te landen wegens het slechte weer. Later zijn ze op Marseille aangevlogen. Daar werd hun medegedeeld, dat de staart der machine was beschadigd. In het wrak van het vliegtuig werd een da- mestaschje en een armbandhorloge, dat mevrouw Baines haar zoon had meege geven, gevonden...... Bij het vernemen van het doodsbericht zeide de moeder van Baines; „Dat is_ de vierde van mijn acht kinderen", „Het is niets meer dan ik verwachtte, Ik had deze race gevreesd en een gevoel, dat iets mis zou Ioopen". „Hij is mijn derde zoon, die op zoo I tragische wijze om het leven is geko- Middelburg, 25-X-'34, Vrijdag: hoog ste luchttemperatuur 16 °C (61 °F); laagste 10 °C (50 °F). Heden 9 h: 14.8 °C; 12 h: 16.5 °C. Geen regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 767 mm; laagste 763 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 771.1 mm te Boedapest; laagste 734.2 mm te Isa- fjord. Verwachting tot morgenavond: Meest matige Z.O. tot Z. wind, half tot zwaar bewolkt of betrokken, moge lijk eenige regen, weinig verandering in temperatuur. Zon op: 6 h 44; onder: 16 h 45, Licht op: 17 h 15. Maan op: 17 h 47; onder: 10 h 31. L.K. 30 Oct. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelie is 28 min, en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min, later. (S Springtij.) October. Hoogwater. Laagwater Do. 25 2.31 14.46 8.54 21.22 Vr. 26 3.15 15.25 9.37 21.59 Za. 27 3.53 16.10 10.21 22.38 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge, October, Hoogwater. Laagwater. Za. 27 5.49 18.01 11.27 23.43 Do. 25 4.30 16.43 10.01 22.20 Vr. 26 5.11 17.19 10.44 23.01 men. De oudste werd eveneens gedood bij een vliegongeval. Gilman was geboortig uit Sydney, New South Wales. Zijn moeder en zus ter waren van plan hem te Melbourne te komen begroeten. Hedenmiddag om 1 h 20 hebben de genen, die een radio-toestel bezitten, een bijzondere sensatie beleefd. Er was een verbinding tusschen ons land en Melbourne tot stand gebracht en via die verbinding sprak onze minister-pre sident dr. H. Colijn met de bemanning van de „Uiver". De minister bevond zich met den heer Plesman, directeur der K. L. M., in het hoofdgebouw der P. T. T. te Den Haag. De bemanning der „Uiver" in een soortgelijk vertrek te Melbourne. De verbinding was zoodanig, dat men gewoon met elkaar kon praten, alsof men zich bij mekaar in een kamer bevond. Via de Nederlandsche zenders werd het gesprek opnieuw uitgezonden. Het gesprek zou reeds gisteravond ge houden zijn, maar 't moest toen over gaan, omdat men te Melbourne de ver binding niet tijdig in gereedheid had kunnen brengen. Minister Colijn zeide namens de re geering en het geheele volk in Neder land te spreken. Hij wees op de gewel dige spanning van oud en jong, rijk en arm. De spanning van het geheele volk: wat gebeurde met de „Uiver". Er ging een trilling van geestdrift door het ge heele land bij het vernemen van de lan ding. Ter illustratie van die geestdrift ver telde spreker een anecdote. Maandag avond gaf een dominee catechisatie. Het ging over Calvijn, maar de leerlingen hadden hun gedachten er niet bij. Men bleef zelfs het antwoord schuldig op de vraag, wanneer Calvijn geboren is. Toen vroeg de dominee plotseling, waar de „Uiver" zich op dat oogenblik bevond. Allemaal vlogen ze op en wisten pre cies bescheid te doen.... Minister Colijn vroeg vervolgens aan Parmentier, den dank van de Neder landsche regeering over te brengen aan de bevolking van Albury. Colijn zeide: „Op den terugweg rustig aandoen hoor- Het is niet noodig van Batavia naar Amsterdam in twee dagen te vliegen. Jullie moeten heelhuids aankomen". Parmentier lachte eens en antwoordde laconiek: „Als we het in twee dagen doen, dan komen we ook wel heelhuids aan." De piloot vroeg den dank aan de Koningin over te brengen en aan de re geering voor de onderscheidingen. Hij zeide dat men wel 700 a 800 telegram men had ontvangen. „We dachten dat het als een gewone Indië-vlucht zoö

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1