vanaf f 1.251 S. WIENER J Co ZUIVER 1 WOLLEN 1 CAMISOLES J BINNENLAND. BEURSTHERiOüTEi van Woensdag. ZEELAND. BEURS- EN WISSELKOERSEN. AMSTERDAM, 24 October. Het eerste getal is de vorige notee ring, daarop volgt de officieele notee- ring van heden. VERSPREIDE BERICHTEN. Ook groote vreugde in Indië. Een telegram van Parmentier, Het gebeurde te Albury: ver- j1 slag van een ooggetuige. G^en prijs in de handicapwed strijd? Een relaas van Fraulein Rasche. DE PANDERJAGER? De andere vliegtuigen Het is waarschijnlijk, dat het vierde toestel dat te Melbourne zal aankomen een Cornet vliegtuig is, bestuurd door Jones en Waller. Deze is vanmorgen om 5 h 08 Amst. tijd van Port Darwin naar Charleville vertrokken. Gisteren tegen den avond waren zij van Batavia ge start G Tide Water Ass. Oil 54%-5 A K.N. Stoomb. Mij. 4%3%, A Ned. Scheepv. U. 31%31% A H.V. Amsterdam 157%156%-3% A Java Cult. Mij. 71%72 A N.I. Suiker U. 66%66%. RADIO-REDE VAN MINISTER COLIJN. I ZIE ETALAGE MIDDELBURG J Vroeger en nu. BRANDSTOFFENTOESLAG VOOR WERKLOOZEN. MAATSCHAPPIJ TOT EXPLOITATIE VAN JAARBEURSGEBOUWEN. Rubber Tabak Suiker Koninkl. Philips Markt Unilever Amerika (Ingez. Med.) NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN, De eerste negen maanden le veren weer een groot tekort. MIDDELBURG. DE LONDEN—MELBOURNE-RACE. EEN TELEGRAM VAN DE Z. V. v. L, DE VOETBALWEDSTRIJD B£J KUNSTLICHT. Een bordje van „De Pörceleyne Fles", Ned. 31 1000-4 101%—101 Ned. 33 1000-4 101%—101%. Ned. 34 1000-4 101%—101%. Certificaten-3 91 91 O. Indie 34 1000-4 100%—100%. Denemarken Oblig. 1926-5 97%97%. Dutischl. 100-7 21%—20%. Engeland 1960-90 4 70%—70%. Zwitserl. oblig. '24-5 98% Zwitserl. Staatssp. 1927-4% 101%-101% Amsterdam 1933-5 100% 's-Gravenhage 1929-4% 100% Rotterdam 1926-1930-4% 99% Berlijn 1925-6% 15%—14% Zeeuws. Hyp. B-5 100%100 Zeeuws, rïyp. B-4% 100100 Cities Service Cy. P. 1958 5 24%22%. A Amsterd. Bank 106%106%. C Rott. Bankver. 8686. A Twentsche Bank 87%88. A Pref. Gruyter Zn A. 126125%. A Pref. Jurgens A 99%99%. A Ned. Gist- en Spiritusf. 404%404% A De Schelde N.B. 16% A Ver. Papf. v. Gelder 4645. C Am. Car en Foundry 9%9%. C Am. Smelt en Ref. 22%21%. C Farbenind. I.G. 44% C Stand. Brands 12% C U. States St. C. 20%—20%. C North Am. Cy. 8-8 A Born. Sum. H.M. 129128% A Linde Teves en Stokv. 59 A Ned. Wol Mii. 7171 A Singkep Tin M. 7876 A J. C. Japan Ln, 25 A Rotterd. Lloyd 31%—32 A S. M. Nederland 31 A Amst. Thee C.M. 52% de snelheidsrace zouden worden. De vliegtocht over .het Australische vaste land heeft ook hun echter parten ge speeld. Het lange traject van Port Dar win naar Melbourne (3600 km) is in ver band met het slechte weer voor alle - maal verreweg het moeilijkste geweest- Turen ren Pangborn zijn evenaens eeni- ge uren opgehouden en zoo kon de „Uiver" toch nog tweede worden. On geveer twee uur en drie kwartier nadat Parmentier en Moll te Melbourne wa ren geland, streek de Boeing daar neer. Zooals men weet was het toestel gis termorgen 9 uur van Port Darwin ver trokken naar Charleville. Dicht bij laatst genoemde plaats waren zij de koers kwijt en hebben zij noodseinen uitge zonden. Met behulp van het radiosta tion te Charleville kwamen zij weer ;n de goede richting en landden gisteravond te 20 h 28 aldaar. Zij vertrokken te 22 h weer vandaar, doch moesten 250 mijl ten Z. van Charleville een noodlanding maken, wegens motordefect. Na herstel vertrokken zij weer zoo spoedig moge lijk in de richting Melbourne en landden aldaar te 3 h 56 Amst. tijd, dus 2 h 44 min na de aankomst van de „Uiver". Niet alleen in Nederland, ook in In dië heerscht groote vreugde over de aankomst van de „Uiver" te Melbour ne. Men -is er reeds begonnen met de voorbereiding om, wanneer de „Uiver.' uit Australië weer in Indië zal terug- keeren, de bemanning op grootsche wij ze te huldigen. De Gouverneur-Generaal zond aaf^ de bemanning een gelukwenschtelegram Bij de K. L.. M. is hedenochtend het volgende telegram van Parmentier uit Melbourne ontvangen: Tengevolge v.an voortdurenden regen was het zeer moeilijk renbaan van Al bury te verla ten. Ik moest daarom alles achter la ten teneinde het opstijgen mogelijk te maken, en ben behouden in Melbourne aangekomen, alleen met Moll bij mij. De overige leden der bemanning, de passagiers en de post volgen per auto. Het Douglasvliegtuig, de Cyclonemoto- ren en de geheele uitrusting bevinden zich nog steeds in zeer goeden toestand, dank zij de uitmuntende organisatie der K. L. M. Ik werd hier zeer geestdriftig ontvangen door Sir Mac Robertson en vele overheidspersonen. Ik dank U zeer voor de telegrammen en bloemen en wij zijn zeer erkentelijk voor de onder scheiding, welke ons door H.M- de Ko ningin verleend werd". Een ooggetuige van de aankomst van de „Uiver" te Albury vertelt, dat het bij wijze van spreken den geheelen avond had geregend. Toen de regen eindelijk een oogenblik ophield zag men plotseling het vliegtuig verschijnen. Ge lukkig waren honderden automobilisten in de omgeving van de renbaan bijeen gekomen in de hoop de „Uiver" op zijn tocht naar Melbourne te zien passeeren. Toen het toestel dan ook boven de renbaan begon te cirkelen, richtten de ze honderden auto's hun lampen alle op de baan, die daardoor in een hel der licht kwam te liggen. De „Uiver beschreef een aantal cirkels boven de renbaan en daalde vervolgens snel De landing was perfect. Bemannng en pas sagiers begaven zich onmiddellijk per auto naar het kleine stadje Albury al waar zij de rest van den nacht wilden doorbrengen. Hoewel men ons geen volstrekte zeker heid kon geven omtrent de verhouding welke thans met betrekking tot den be hendigheidiSwedstrijd bestaat, vernemen wij van de K.L.M. dat het toch uitgeslo ten moet worden geacht, dat de „Uiver' den eersten prijs in de handicaprace be haald heeft. Reeds gisteren was Par mentier zijn vastgestald aantal vlieguren dicht genaderd. De tegenslag, welke hij op het laatste traject heeft ondervon den, heeft hem dit maximum doen over schrijden. De terugreis van de „Uiver" Naar wij vernemen ligt het in de be doeüng dat de ..Uiver" na aankoms' in -21. A Houth. Alberts 21%21% C Baltimore Ohio 9% A Southern Rlw. 9 C Union Pac. Rr. 62%61%. C Int. Nickel Cy. 1515. Duitschl. 30 1000 5 21%—i A Koloniale Bnk. 35%3i5%, A N.I. Hbk. 1000 64—63%. C Ned. H. M. 1000 37%—37%. A Alg. Kunstz. U. 33%33% -4. A v. Berkels Pat. 23%23%, C Calvé-Dalft 45%44%. A C- Suiker Mpij. 32%32%. A Ned. Ford A.M. 220—224%, A Philips Gem. B. afg. 215%—216%-14. C Unilever 72%—'72%-3%. C Anaconda Cop. 6%6%-%. C Bethlehem St. 17%—17%-%, C Kennec Copper 10%10%. C Un. States Leather 3%3%. A A.N.I.E.M.—N.B, 196%—197, A Kon. Petr- Mij. 145%—145%-4. C Contin. Oil Cy. 9%9%-%. C Sheli Union O.C. 3%3%. prestatie, zonder slaap drie nachten en 2% dag in een donderende machine vol te houden; doch de geestelijke volhar ding is niet minder. Voortdurende op lettendheid was gedwongen. Het blad bespreekt dan het verschil tusschen de vlucht van Scott en die van „Uiver". De Engelschman Scott heeft zijn taak geheel als sport beschouwd. Overwin nen of sterven. Hij heeft het uiterste van de motoren gevergd. Hij heeft in het gezicht van alle gevaren en alle ze- Melbourne een bezoek aan Sydney en Canberra brengt. Na ruim een week ver blijf in Australië zal de Douglas naar Ned. Indië terugkeeren, waar het toe stel eenigen tijd blijft om bezichtigd te kunnen worden. 12 Nov. zal de Uiver dan uit Medan naar Nederland vertrek ken. De Daily Mail beyat een uitvoerig re laas van de Duitsche vliegster Thea Ra- sche, die met de Uiver naar Australië kerheid op succes gevlogen. De gehee is gevlogen, welk relaas uit Albury, *e we^ J"1*® ®n 2°?der rekening te hou- waar het toestel gedwongen was te lan- me e °^s den, werd verzonden. De 3% dag tus- DaJfr,eWn, ha,eftdf ê^oerder schen Mildenhal en Melbourne is de 7an \et Nederlandsche toestel, een ver- grootste gebeurtenis in mijn geheele keetetoestel Parmentier, uit overwegin- vliegcarrière, schrijft zij. Het is het schit- van veiligheid m het algemeen en terende Douglastoestel, bestuurd door van de. juiste koers ,n het bijzonder, de Nederlanders Parmentier en Moll, zooveel mogelijk angs de randen van dat mij deze dagen gedragen heeft. Zelfs het vasteland gevlogen voorzoover het in den strijd tegen het slechte weer lag in, etaPPes na*r Australië leidt. (De het toestel als een vogel in de lucht. Het schrijver vergeet hierbij dat Parmentier feit dat het in het toestel zeer rustig de handicap route moest volgen. red.) was, maakte het mogelijk met gewone 9 's bruggen vlieger, ScoH vogel-vlie- stem te spreken met mijn beidé mede passagiers, Nederlandsche bankiers. Thea Rasche vertelt verder dat zij de eenige vrouw aan boord was tusschen zes mannen en hoe zij, daar zij niet mag besturen, zieh gedwongen voelde het vrouwelijke deel van het werk te doen, bestaande uit het opdienen van de sand wiches en de thee, Hollandsche gebak jes en koffie. De reis w&s buitengewoon comforta bel. Wij wisten tijdens de geheele vlucht, dank zij de radio, den stand van de race Het meest bewogen oogenblik was te Allahabad toen we de Mollisons voorbij gingen, die tengevolge van motordefect opgaven. Scott en Black, op wie we wei nig hadden gerekend, verschenen plot seling. Wij waren echter vaker dan zij gedwongen te landen om te tanken en verloren dus tijd op hen. Onze gevaar lijke tegenstander achter ons was Tur ner in de Boeing. Ofschoon wij overal enthousiast werden begroet, was de ont vangst te Batavia de hartelijkste, daar de Nederlandsche mannen duizenden brieven met groeten aan de landgenoo- ten in de koloniën meebrachten. Indien wij alle mascottes hadden mee genomen die ons werden gegeven, dan zouden wij zeker te zwaar zijn geweest. Zij kwamen overal' vandaan, Duitsch- land, Nederland, Engeland, Amerika. Ik ben niet bijgeloovig maar één ding moet ik toegeven. Ik had een klein stukje hout meegenomen, gevat in ko per met de inscriptie „Dutch wood". Ik hield 't hout vast toen wij over de Ti morzee vlogen, welke de ondergang wr«' i jl>t; i'ixicd nawj voor vele vliegers is geweest. Wij vlo- lander Mac Gr is vanraorgen te 7 h gen over hooge zwijgende bergen, reus- 22 Amst üjd te Singapore gelandi en achtige zeeën, woestijnen, steden en ve- vandaar weer vertrokken. Ie landen. Toen ik van een hoogte van j-)e j)een Hansen is hedenmorgen te duizenden voet op de wereld keek, wist g h Amst_ tijd yan Anahabad naar Cal ik niet wat ik het meest moest bewon- cutta vertrokken. De Airspeed Stoddart ger. Schoon de route van het Nederland sche vliegtuig natuurlijk veel langer was, heeft het rationeele proces een moreel succes geboekt, over het dolkoene, waardoor Parmentier naast Scott, zoo niet boven hem staat, want Parmentier is met uitstekend werkende motoren aangekomen. Er kan nu werkelijk aan gedacht wor den dat deze enorme afstand in de toe komst in enkele dagen geheel „normaal" kan worden afgelegd, geheel afgezien van de aanmoediging die het groote en kleine luchtverkeer overal dpor deze in drukwekkende prestaties krijgt. Naar wij van welingelichte zijde ver nemen, is in Den Haag nog steeds geen bericht ontvangen, dat de „Panderjager" weer startklaar is. Men heeft na gister ochtend van de piloten niets meer ver nomen. Wel acht men het geenszins uit gesloten dat de Panderjager morgen of overmorgen de reis zou kunnen voort zetten. Men zou zulks zelfs toejuichen, omdat dan toch twee Nederlandsche toestellen zeer waarschijnlijk te Mel bourne zouden aankomen en de „Pan derjager" nog een goede kans zou ma ken voor de vijfde plaats. De Miles Hawk van den Nieuw Zee deren, de grootheid en de majesteit van de aarde, of het wonder van de menschelijke techniek welke haar heeft overwonnen. Wij vlogen over grenzen zonder het te weten, grenzen die zoo hevig door verschillende naties worden betwist. We hadden het geluk de wereld te zien van het standpunt der Engelen en alle aardsche tegenstellingen te verge ten. Het kan zijn dat wij vliegers die de wereld zoo vaak op deze wijze zien zulke goede kameraden zijn omdat wij geen persoonlijk antagonisme kennen, doch slechts den strijd met de elementen en de materieele hindernissen. Dit laat ste uur was het ergste van de geheele reis. Het was een dubbeltje op zijn kant met een steeds verminderende benzine voorraad. Kort voordat wij ons doel, A Deli Batavia 145%145%-6. Deli Mij. 1000 122%—122%-3%, A Senembah 130131. C Chicago Milw. 21%-1%. Amst. Rubb. C. 91%91%-90%. A Deli-Bat. Rubb. 7168%. A Hessa Rubber 9595. A Serbadjadi S.R. 60%61%. Prolongatie 11. WISSELKOERSEN. 23 Oct. 24 Oct. Londen 7.33% 7.35% Berlijn 59.39 59.40 Parijs 9.73 9.73% Brussel 34.47% 34.48% Zwitserland 48.14 48.16% Kopenhagen 32.40 32.87 New-York 1-47% 1.47% Hedenavond na 8 uur zal de minister president, dr. H. Colijn, over de beide zenders in den zendtijd van de N.C.R.V. en de V.A.R.A. een radiotelefonische toespraak houden tot de bemanning van de „Uiver" in Melbourne. Zoo mogelijk zal het antwoord van de bemanning eveneens worden uitgezonden. Ook zul len de vrouwen van de vier leden van de bemanning voor de „V.A.R.A."-mi crofoon worden geïnterviewd, terwijl overigens het geheele program van de- „Uiver" zal zijn gewijd. Reeds vannacht hebben de vrouwen van de bemanning van de „Uiver" tele fonisch met hun mannen gesproken. De verbinding met Albury kwam gedeelte lijk langs draadloozen weg, vlot tot stand. die te Karatsji vertraging heeft onder vonden, vliegt weer, en is hedenochtend tegen 6 h naar Allahabad vertrokken. De Engelschman Shaw landde gister avond te Bagdad, maar heeft bij de da ling zijn landingsgestel beschadigd. Om trent de overige deelnemers was heden morgen nog niets bekend. De fenomenale prestatie welke Scott en Campbell Black in een racemachine en onze landgenooten Parmentier en Moll in een gewoon lijntoestel hebben verricht, dwingt onwillekeurig tot een vergelijking met vroegere tijden toen de geweldige afstand, die Australië en Engeland scheidt, zoo nu en dan een re cord werd gemaakt. Toen in het mid den van de vorige eeuw bekend werd dat in Australië goud was gevonden, Naar wij vernemen, heeft de minister van Sociale Zaken thans definitief be sloten, ook dezen winter weder 'n brand- stoffentoeslag aan de ondersteunde en te werk gestelde arbeiders toe te ken nen. De desbetreffende regeling, die bin nen enkele dagen ter kennis van de ge meentebesturen zal worden gebracht, stemt nagenoeg geheel overeen met die van het vorig jaar. Ten aanzien van de gemeenten, waar in d|e hoogste werkverschaffingsloonen worden uitbetaald, wordt intusschen in de circulaire de verwachting uitgespro ken, dat aan diegenen onder de bij de werkverschaffing geplaatsten, wier in komsten naar de meening van B, en W, zoodanig zijn, dat zij beduidend boven den ste in uitgaan, geen verstrekking van bedoelden toeslag zal plaats vinden, aangezien ook hier met de individueele inkomsten en behoeften rekening moet worden gehouden- In de op 23 dezer onder voorzitter schap van den heer F. H. Fentener van Vlissingen gehouden vergadering van aandeelhouders der N.V. Maatschappij tot Exploitatie van Jaarbeursgebouwen is zoowel het verslag van den Raad van Bestuur over het boekjaar 19331934 als de Balans en Winst- en Verliesreke ning daarover goedgekeurd onder dé charge voor het gehouden beheer. De Exploitatierekening sluit met een voordeelig saldo van f 1.499.38, dat naar de Winst- en Verliesrekening is over geboekt. Na reserveering van een be drag van f 10.885.60 wegens garantie voorschotten, sluit de laatste rekening met een winstsaldo van f 3-007.98, dat op nieuwe rekening is overgebracht. (Wettig gedeponeerd.) was. Het is wel noodig dat met de sa neering van Regeeringswege spoedig be tracht wordt. Geschatte ontvangsten der Nederland sche Spoorwegen over September: Reizigers f 4-668.700 (vorig jaar f 4.995.300); Bagage f 104.600; Post f 230.000; Goederen f 3.830-400 (vorig jaar f 4.011.600); Lev. dieren f 47.100; Diversen f 194.100; Totaal f 9.074-900. Ontvangsten van Januari t.m. Sept. '33 (def-) f 92.393.539. Ontvangsten van Januari t.m. Sept. '34 f 84.934.078. Vergelijken we de geschatte inkom sten van September 1934 met die van 1933, die f 9.596.600 bedroegen, dan s er een teruggang van ruim een half mil - Ud L lil -f-YUöLl ants guuu wctö v «jiiiaon, e»o i Melbourne bereikten, op 200 mijl af- remigreerden binnen enkele jaren dui-lioen, waarvan ruim drie ton Komt _._j jt 1.J. 1J- - - 1 u^0l7idprsvprvnpi stand, moesten wij in den nacht landen, in de buurt van Albury en zonden s-o.s seinen uit om benzine. Wij doen ons best om voldoende te krijgen om de laatste étappe af te leggen. Overigens alles in orde. Een zeer waardeerend oordeel van Duitsche zijde. Onder den titel „Twee wonderen' bespreekt het „Berliner Tageblatt" het resultaat van de LondenMelbourne- race. Twee wonderen, een technisch en een menschelijk. Het laatste is het groot ste. Het blad noemt allereerst de alle begrippen overschrijdende physieke voor zenden en duizenden naar het rijke land,rekening van het reizigersvervoer en om te trachten daar zoo spoedig moge- i bijna twee ton voor rekening van het lijk rijk te worden. De meeste vaartui-1 goederenvervoer. gen bestonden toen uit zgn. klppersche- j Bij de beschouwing van de totale ont pen. Het merkwaardige was dat door. vangsten van Januari af is er rekening den feilen onderlingen strijd de reis- j mede te houden, dat in het bedrag over duur dezer schepen tot op de helft werd j het tijdvak van Jan. t.m. Sept. 1934 nog bekort en de geweldge reis van En- drie geschatte maanden voorkomen, zoo geland naar Australië meermalen in 70 dat men, ruw geschat, dit bedrag met tot dagen werd afgelegd. j D.w.z. dat de snelste zeilschepen van dien tijd meer dagen noodig had den om Australië te bereiken, dan het aantal uren dat de vlucht van Scott en Black met de Cornet heeft geduurd. een klein millioen kan verhoogen en dus de achterstand van Januari af op zes en een half millioen kan stellen. Voor waar geen gering bedrag, als men in aanmerking neemt dat het tekort ia 1933 reeds een kleine dertig millioen Zelden hebben wij in onze stad een. belangstelling mede gemaakt als tijdens de laatste dagen, toen het verloop van den Londen-Melbourne-race zulk 'n spannende momenten gaf. Tot gisteravond half elf was er be langstelling voor ons bureau en op an dere plaatsen, waar het verloop gepu bliceerd werd, maar op de Vlasmarkt bleef er belangstelling voor de garage van den heer Tissink, die zorgde dat men op straat op de hoogte bleef en tegen 2 uur de aankomst kon vermel den, waarmede de nog aanwezigen hun vreugde betuigden. Heden wapperde hier en daar de vlag, o.a. aan ons bureau, als tee ken van blijdschap over het behouden aan komen van onze kranige vliegers, terwijl aan het kantoor der Zeeuwsche Kolen maatschappij, waar het agentschap der K. L. M. is gevestigd, de vlag met het embleem dier maatschappij is ontplooid. De Zeeuwsche Vereeniging voor Lucht vaart verzond heden het volgende Telegram: Plesman K. L. M. Den Haag. Of de K. L. M. een luchtlijntje naar Oud- of naar Nieuw-Zeeland doortrekt, steeds overwinnen veiligheid, zekerheid, organisatie en een sterk besef van ver antwoordelijkheid de moeilijkheden. Daardoor is de Uiver-triomftocht gewor den tot zulk een pakkende prestatie van Nederlands luchtwaardigheid en lucht- vaardigheid. Hulde aan de kranige K. L. M. kaerels, in Melbourne en in Neder land! Zeeuwsche Vereeniging voor Lucht vaart, Van Woelderen ,voorz. Smeding, vice-voorz. Het Middelburgsch Muziekkorps maakt morgenavond te kwart voor acht een fakkeloptocht naar het Sportterrein en wel langs de Heerenstraat, door L. Delft, Burg, Balans, Korte Noordstr., Korte Heerengracht, Molenwater langs Gasfabriek, Koepoortbrug, Singel, Park van Nieuwenhoven en Nadorstweg. De Kon. Delftsch-aardewerkfabriek „De Pörceleyne Fles" is wel zeer ac tief: het geslaagde ontwerp voor een fraai herinneringsbordje aan de Mel bourne-race is nu reeds bij haar ver tegenwoordigers (te Middelburg de fa, F. B. den Boer aan de Markt) te zien. Met enkele andere vliegtuigen vér achter zich ziet men den grooten Dou glas Australië-waarts koersen. Voor- loopig is als tekst vastgesteld het mooie woord van wijlen onze Koningin-Moe der: „Moge ons land groot zijn in alles, waarin een klein land groot kan zijn.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 2