Phenomenale prestatie van de „Uiver". NUMMER 251- TWEE BLADEN. WOENSDAG 24 OCTOBER 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG, Ondanks tegenslag als tweede te ftfelfmur» ne Onweersbui dwong tot noodlanding Modder en tekort aan benzine hielden het vliegtuig op Mecanicien, marconist en passagiers per auto naar 't eindpunt Kranig werk van Parmentier en Moll. De aankomst te Melbourne* lüi EN mi, Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger: Veere is 38 min. later (S Springtij.) Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. October. 3ftanrittcitif£ MIDDELBURGSCHE COURANT i'V-S'jSad Voor Middelburg, Goes wa agent- «cfaap Viksingen 2.30, elders 2.50 par swartaal Week-abonn. in Middelburg eu 'ïost 53 et. P- w- Advertentiën 30 et. per regei. ïnger. cnededeelingen 60 ct. p. r. SS costr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. GOESCHE COURANT^ Uitgeefster Naamïooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng na. 43255 Kantoor te GOES: Turfkada, telefoon 17. Aangesloten bq bet Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dasikbotuigïagsa t regels, 2.10, elke r. ra. 30 ct. Rafe j „Kleine Advertentiën", ten hoogst» a 75 ct, bij vooruitbetaling Adv. „Brieven" of „Bevragen bureau derer rant" 10 ct. extra Bewqsnommers 5 csk De „Uiver" is er! Om 1 h 12 vannacht Amsterdamsche tijd, dat was 10 uur in den Woensdagmorgen plaatselijke tijd is het K.L.M.toestel op het vlieg veld van Melbourne neergestreken. Hoe heeft het gespannen die laatste uren. Toen in den loop van gisteroch tend werd bericht, dat Parmentier en Moll van Charleville, de laatste lan dingsplaats voor de eindstreep waren vertrokken, is het geheele Nederland sche volk in een koortsachtige verwach- ting geraakt. ..De afstand Charleville Melbourne bedraagt plm. 1200 km. De rekening was gauw gemaakt. Klokslag 2 uur kunnen onze koene jongens ie Melbourne zijn. Wie een radio-toestel had zette het ding aan; permanent bleef het aan. En wie het zonder radio moest doen, controleerde voortdurend de bul letins of.belde onze redactie op. Om 1 uur waren er reeds telefoontjes die ons wisten te vertellen, dat de „Uiver1" bereids hoog en droog te Mel bourne zat. Het kostte moeite dezen luchtvaart-enthousiasten er van te overtuigen, dat zulks ten eenenmale tot de onmogelijkheden moest behoo- ren. Men vergat blijkbaar ook, dat een verbinding' met Melbourne maar niet zoo tot stand was gebracht, dat een bericht nog al een tijdje noodig had, om van daar ginds tot hier te komen. Het werd half twee: het werd twee uur: de spanning steeg ten top. Nu zou elk oogenblik het telegram kunnen komen. Twee uur landing: als 't vlug ging kwart over twee bericht. Het werd kwart over twee, geen bericht; half drie, geen bericht; kwart voor drie geen bericht. En maar steeds die stem in de loudspeaker: „Wilt U voortdurend aan Uw toestel blijven.. Elk oogenblik kan ér een extra-uitzending komen". Drie uur, geen bericht. Kwart over drie daar was het: „De Uiver"' is...." Nee! helaas niet aangekomen". „De Uiver" is op 130 km afstand van Melbourne gesignaleerd". Dat klonk niet slecht. Dan zou toch nog elk oogenblik de landing kunnen worden bericht. Helaas, dat bericht kwam niet. De gedachte, die reeds post gevat had, hoewel men hem nauwelijks durfde uit spreken, de gedachte, dat er iets niet in orde was, werd bewaardheid. Klonk bijna ongelooflijk na de regelmaat, waarmee de „Uiver" traject na traject had afgelegd; als op een dienstregeling. Maar 't was zoo. Opeens vernam men 't tot zijn ontsteltenis: Parmentier en Moll waren de richting kwijt geraakt. Kruis ten rond op een paar honderd kilometer van Melbourne.. Het was even ontzet tend. Angst sloop aan. Men trachtte zich de situatie voor te stellen; 't Was middernacht daarginds en slecht weer. Als dat maar goed ging. 90t^fn.k het is goed gegaan. Om halt vijf kwam het verlossende woord. e „Uiver is veilig geland op de ren baan te Afbury. De kaart gegrepen- Daar tegen de Australische Alpen zag fCnxTMrfta ,e hgJe?,: 200 a 300 km ten N.N O van Melbourne. Zuchten van verlichting. Hoeveel zullen er op dat moment niet geslaakt zijn in Ne derland. Honderden, duizenden, hon derdduizenden. Al was dit niet, wat men zoo vurig gehoopt, ja met zeker heid verwacht had, na de spanning van de laatste uren beteekende het een ver lossing. In veiligheid waren ze tenmin ste. En toen kwam deze gedachte; hoe hebben de piloten, dat dan toch klaar gespeeld, om daar in het holle van den nacht hun toestel veilig op een onbe kende renbaan neer te zetten; wellicht bij storm en regen. In den loop van den avond werd dit raadsel opgelost. Er wa ren een hoop menschen op de renbaan samengestroomd, om het vliegtuig te zien passeeren. Auto's stonden er in groote getale. Gelukkig kreeg de menig te in de gaten, dat er iets niet in orde was met den „Uiver", toen het toestel rond het terrein ging cirkelen. Fluks werden de auto-lampen op volle kracht aangedraaid, de auto's zelf in de juiste wijze gegroepeerd, om de renbaan te verlichten. Parmentier en Moll zagen het begrepen de bedoeling en.... stre ken neer, zetten hun toestel veilig ,ap den grond. Een pracht-prestatie, gezien de toch nog zeer schaarsche verlichting en de onbekendheid met het terrein. Wat een staal van piloten bekwaam heid demonstreerden ze hier. Het is natuurlijk jammer, erg jammer, dat zoo vlak bij het einddoel, dit moest ■gebeüren. Het ware veel mooier ge weest, indien men gistermiddag op den uitgerekenden tijd Melbourne hadde bereikt. Maar aan de prestaties van den Uiver" als zoodanig doet de zaak toch niet vee! af. Integendeel, dat men bij nacht en ontij, dat men onder allerge vaarlijkste omstandigheden in een gril lig, bergachtig gebied kans heeft gezien, zich zonder eenig ongelukje te bergen, het verhoogt den goeden naam der K. L. M.-piloten. Wij laten hier verder de diverse bij zonderheden, zooals die ons uit Mel bourne en uit andere plaatsen werden geseind volgen. EEN ONGELUKKIGE SAMENLOOP VAN OMSTANDIGHEDEN. De heer Plesman, directeur der K. L. M„ deelde het volgende mede, omtrent de hachelijke wederwaardigheden van de „Uiver": „Toen ik het bericht kreeg, dat de „Uiver" op de renbaan van Albury was geland, heb ik mij dadelijk in verbinding gesteld met den chef van het vliegwezen in Melbourne, den heer Armstrong. Ik heb met hem een radio-telefonisch ge sprek gehad, dat buitengewoon goed is overgekomen en waarin de heer Arm strong mij verschillende bijzonderheden heeft medegedeeld. Volgens hem is het ongeluk te wijten aan een samenloop van ongunstige fac toren. De „Uiver" kwam. recht op Mel bourne afvliegen en bevond zich op eenige honderden kilometers afstand, toen hij over het randgebergte in het Zuiden van Australië moest vliegen. Dit gebergte is berucht in de vliegerswereld in verband met de ongunstige weersom standigheden, welke daar vaak heer- schen en welke den piloten dikwijls de grootste verrassingen bereiden. Het was middernacht, toen de „Uiver" dit gebergte naderde. Dit was al een zeer ongelukkige samenloop, omdat dan door het zoogenaamde nachteffect de radio-peilingen afwijkingen geven. En dit zou nog niet het ergste geweest zijn, wanneer de „Uiver" daarbij niet in een donderbui terecht was gekomen. Al. deze dingen maakten het den be stuurder van den „Uiver" onmogelijk, koers te houden. De machine dreef naar het Oosten af. Dit bracht haar in een buitengewone precaire positie, daar naar schatting, de „Uiver" voor slechts nog 1 Vi uur benzine aan boord had. Onge twijfeld zal de bemannig dan ook wel eenige benauwde oogenblikken hebben doorgemaakt, toch wist de piloot weer zijn koers terug te vinden en zag kans, Albury op te zoeken. Toen heeft de bestuurder een staaltje van navigatiekunde gegeven, waarover de heer Armstrong niet genoeg lof kon betuigen en waarover alle vliegautori- teiten in Australië stom verbaasd staan. Het was hol, stikdonkere nacht, zonder maanlicht en in een volkomen onbeken de streek en toch heeft de bestuurder kans gezien, door middel van zijn elec- trische schijnwerpers, zich boven Albury te oriënteeren, de renbaan op te zoe ken en de machine daar vlug zonder eenige schade aan den grond te zetten". Verstandig is, wie steeds op tijd verschijnt Verstandiger, wie ook op tijd verdwijnt. Geibel. In den modder. De renbaan, waar de landing plaats vond, was tengevolge van den regen zeer drassig. Daardoor zakte het toestel, toen het eenmaal stil stond, een flink stuk met zijn wielen in den modder. Het heeft heel wat moeite gekost, het daaruit te bevrijden. Een groot aantal mannen uit Albury heeft urenlang ge werkt, de „Uiver" op steviger grond te brengen, hetgeen tenslotte is gelukt. Inmiddels was telefonisch aan Mel bourne gevraagd het speciale soort ben zine, dat het toestel behoeft en da^ niet te Albury te krijgen was, aan te voe ren. Een tankauto is zoo spoedig mo gelijk op weg gegaan, In den vroegen ochtend (pl. tijd) was de auto ter plaat se en kon getankt worden. Het vliegtuig is toen om 9 uur in den ochtend (vannacht om ruim 12 uur Amst. tijd) weer opgestegen. Echter niet met de passagiers en de post. De toestand van 't terrein maakte 't noodig, 't vlieg tuig zoo licht mogelijk te maken. Teza men zijn Parmentier en Moll daarom verder door gevlogen. Ook de mecani cien en de marconist bleven achter. Ze zijn met de drie passagiers en de post per auto naar Melbourne gegaan. De „Uiver" landde te Melbourne om 1 uur 12 vannacht (Amsterdamsche tijd) d.i. 10 uur in den ochtend plaatselijke tijd. Een enorme menigte was bij de aan komst van de „Uiver" op het vliegveld samengestroomd, evenals bij de aan komst van Scott en Black. Er moest vrij baan worden gemaakt voor de of- ficieele personen, die de bemanning en de passagiers geluk wilden wenscben met hun schitterende prestatie. Onder daverend gejuich deelde de Ne- derlandschen consul te Melbourne, de heer F. H. Wright, den leden der beman ning den heer Koene Dirk Parmentier, gezagvoerder, Jan Joh, Moll, eerste of ficier, Bauwe Prins, werktuigkundige en Cornells van Brugge, radio-telegrafist, mede dat het H. M, de Koningin had behaagd hen allen te benoemen tot rid der in de orde van Oranje-Nassau, Verder waren er natuurlijk bloem stukken en kransen en toespraken. Jammer, dat de mecanicien (Prins) en de marconist (Van Brugge) daarbij niet tegenwoordig konden zijn. De prestatie van den „Uiver." Tusschen den start Zaterdagochtend van het Engelsche vliegveld Milden- hal en hun aankomst op het vliegveld te Melbourne verliep een tijdsduur van 90 uur 24 min. en 6 sec. De afstand EngelandZuid Australië is in een, voor een verkeersvliegtuig met post en passagiers wonderbaarlijk korten tijd afgelegd. Gemeld wordt nog, dat, als gevolg van de omstandigheid dat de passagiers van de „UiveF' de reis van Albury naar Melbourne niet per vliegtuig, doch per trein hebben gemaakt, de kans groot is, dat de „Uiver" de handicap wedstrijd niet zal winnen. In den snel heidswedstrijd bezet het vliegtuig na tuurlijk thans definitief de tweede plaats. Gelukwenschen; een van de eersten was minister Colijn. Hedenochtend was de drukte op de bureaux van de K. L. M. te Den Haag buitengewoon. Bij de directie was het een gaan en komen van bezoekers, die hun geluk wenschen kwamen aanbieden. Een stroom van telegrammen kwam in den loop van den ochtend binnen. Een van de eersten die van zijn belangstelling deed blijken was de minister-president dr. H. Colijn, die na het ontvangen van het bericht van de behouden aankomst in Melbourne, het volgende aan Parmen tier seipde: Vol bewondering voor schitterende prestatie, bied ik U en verdere bemanning mijn hartelijke ge lukwenschen aan, met geslaagde over komst en met Uw aller benoeming tot ridder Oranje Nassau orde w.g. Colijn. Ook minister de Wilde zond een tele gram met gelukwenschen. Op het voorplein van het stationsge bouw van Schiphol te Amsterdam had vanmorgen tegen 10 uur een korte doch treffende plechtigheid plaats, waarin uiting werd gegeven aan de be wondering voor de „Uiver"-bemanning en de behouden aankomst in Melbourne. Op genoemd uur hadden alle beambten van Schiphol, de leden van het tech nisch en kantoorpersoneel en vele vlie gers, zich rond het gedenkteeken op gesteld. Nadat het Wilhelmus was ge speeld werden de K. L. M.-vlag, "de Amsterdamsche^, vlag en de nationali- teitsvlaggen van Nederland, Australië, Amerika en Engeland, geheschen. Ver volgens nam de gemeentelijke haven meester van Schiphol, de heer Dellaert het woord. „Den vorigen avond en den afgeloopen nacht hebben we in groote spanning doorgebracht aldus spr. Thans is het oogenblik gekomen om van onze bewondering en hulde blijk te geven voor de bemanningen van de „Uiver" en de roode „Cornet." Laat ons driewerf hoera uitbrengen om uiting te geven aan onze gevoelens." Over het wijde voorplein van Schip- hols luchthaven, daverde vervolgens het hoerageroep, dat gevolgd werd door 't spelen van de K. L. M.-marsch. Vervolgens trad de K. L. M.-koper slager Geuzen naar voren, die onder algemeene instemming een gedicht ci teerde, dat hij voor deze gelegenheid had gemaakt. Hiermede was de so bere, doch treffende plechtigheid ten einde. Op Schiphol nam het leven van eiken dag zijn loop weer, doch het ge sprek van den dag zal nog langen tijd gaan over de roemrijke prestatie van de „Uiver" en haar dappere beman ning. Diepe indruk in Engeland. De diepe indruk die de prestatie van het Nederlandsche Douglasvliegtuig de „Uiver" in Engeland heeft gemaakt, komt tot uiting in de volgende passage in de „Daily Tel.": „Wanneer een ver keersvliegtuig met passagiers en luch' post aan boord, bijna zoo snel naar Au stralië kan vliegen als een race-machine dan is het de taak der bevoegde Engel sche instanties er voor te zorgen, dat ook wij verkeersvliegtuigen bezitten, die daartoe in staat zijn. Scott en Black heb ben als sportmen een groote sportieve prestatie verricht. Niemand wil hun de ze verdiende eer ontnemen, doch de bei de Hollanders vlogen een machine alsof het om niets anders dan een gewoon beroepswerk ging. Deze wedstrijd maakt een onderzoek naar de Britsche politiek jegens de burgerluchtvaart beslist nood zakelijk". In een bespreking van de Londen Melbourne-race wijst de „Times" er op, dat Vrijdagavond het s.s. „Cathay" van Tilbury is vertrokken en op 26 Nov. a.s. te Brisbane wordt verwacht. Den vol genden ochtend te 6 uur vertrok een vliegtuig van Mildenhal en het bereikte Melbourne gisterenochtend te half zes. Nog geen honderd jaar geleden zou een vaart per schip gedurende 58 dagen on gelooflijk geacht worden. Honderd jaren later zullen drie dagen van het vliegtuig even langzaam lijken als de zeilschepen die er zes maanden over deden, thans. Onze grootste tegenstanders in de race schijnen aldus, zegt de „Times", zoowel in verzorging als in ervaring de Neder landers te zijn. Inderdaad zal het niet noodig zijn, te verklaren dat het merk waardigste in deze geheele merkwaar dige geschiedenis is, de verschijning van het Nederlandsche handelsvliegtuig in Amerika gebouwd. Op het eerste ge zicht doet het denken aan een gevleu geld paard, dat er een dag is uitgebro ken om tweede te worden in de Grand National. Dit is niet een geheel juiste vergelijking, omdat de Nederlanders, zoowel aan snelheid als aan comfort hebben gedacht, en bereid zijn geweest, eenige reserve aan kracht en andere middelen aan veiligheid en comfort op te offeren. Maar in dit land is de vlucht van het K. L. M.-toestel naar Australië, met bewondering en verrukking ge volgd. De „Morning Post" verklaart dat Ne derland trotsch kan zijn op zijn piloten. De gedwongen landing op zeer korten af stand van bestemming was een vreese- lijke misrekening. De Daily Tel. wijst op het groote verschil tusschen de vliegtui gen van Scott en de Nederlanders. Wat een contrast tusschen de comfortabele luchtbus, aan boord waarvan allen de maaltijden konden gebruiken, en van tijd tot tijd konden slapen, en de wanho pige strijd om het leven te dragen in de nauwe cockpit. Het blad wijst er op dat hiermee bewezen is dat postvliegtuigen „Ouders" Na den zomer is'i het de beste tijd om de voeten uwer kinderen in orde te laten bren gen. Vraagt gratis inlichting bij TIMMERMAN BELLAMYPARK 54 VLISSÏNGEN. (Ingez. Med.) Middelburg, 24-X-'34, Dinsdag: hoog ste luchttemperatuur 15 °C (59 °F); laagste 9.7 °C (49 °F). Heden 9 h: 10.5 °C; 12 h: 15 °C. Geen regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 767 mm; laagste 763 mm. Hoogste baromèterstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 768.3 mm te Boedapest; laagste 736.4 mm te Ingö. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige Z. wind, nevelig tot half of zwaar bewolkt, later wellicht eenige regen, weinig verandering in tem peratuur. Zon op: 6 h 42; onder: 16 h 47. Licht op: 17 h 17. Maan op: 17 h 05; onder: 9 h 17. L.K. 30 Oct. October. Wo. 24 Do. 25 Vr. 26 Hoogwater. 1.47 14.00 2.31 14.46 3.15 15.25 Laagwater 8.13 20.43 8.54 21.22 9.37 21.59 Hoogwater. Laagwater. Wo. 24 3.50 16.03 9.17 21.38 Do. 25 4.30 16.43 10.01 22.20 Vr. 26 5.11 17.19 10.44 23.01 SUPINATOR VOETVERZORGING Voor uw pijnlijke voeten morgen (Don derdag) naar GORTSTRAAT K 32, MIDDELBURG lederen Donderdag zitting aan dat adres door gediplomeerd Voetkundige en Pé dicure. jlng. Med.) bijna even vlug naar Australië kunnen vliegen als racevliegtuigen, en de En gelsche autoriteiten er voor moeten zorgen dat men zulke vliegtuigen heeft. Het blad concludeert dat het abso luut noodig is dat de Britsche autori teiten hun politiek op luchtvaartgebied moeten herzien. Ook bewondering in Frankrijk, De prestatie der Engelsche en Neder landsche vliegers in de LondenMel bourne race vindt ook in Fransche luchtvaartkringen groote bewondering en waardeering. Algemeen betreurt men dat Frankrijk niet aan den wedstrijd heeft deelgenomen. De voorzitter van de Fransche luchtvaartorganisatie het Kamerlid Eynac verklaarde, hoe drin gend ook de eischen der nationale ver dediging in de lucht ook mogen zijn, zij Frankrijk toch nooit zouden mogen af houden van dergelijke pogingen op het gebied van de sport en de civiele lucht vaart. Men dient het land ook, wanneer men zijn aandacht daarop richt. De mi nister voor de luchtvaart motiveerde het niet deelnemen van Frankrijk, met „den huidigen stand van de Fransche luchtvaart". De verbeteringen en de re organisatie, die thans tot stand ko men zouden het waarschijnlijk mogelijk maken, dat Frankrijk bij de groore inter nationale vlieggebeurtenissen in 1935 een goed figuur zou maken. TURNER EN PANGBORN NA DE „UIVER" AANGEKOMEN. Toen gisteravond de „Uiver" zoolang te Albury werd opgehouden, is in ons land algemeen gevreesd, dat de Ameri kanen Roscoe Turner en Clyde Pang- born, die in hun „Boeing Transport" niet zoo heel ver achter het Nederland sche vliegtuig aanzaten, nog tweede in

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1