Phenomenale prestatie van
de „Uiver".
NUMMER 251-
TWEE BLADEN.
WOENSDAG
24 OCTOBER 1934.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG,
Ondanks tegenslag als tweede te ftfelfmur»
ne Onweersbui dwong tot noodlanding
Modder en tekort aan benzine hielden
het vliegtuig op Mecanicien, marconist
en passagiers per auto naar 't eindpunt
Kranig werk van Parmentier en Moll.
De aankomst te Melbourne*
lüi EN mi,
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger: Veere is 38 min. later
(S Springtij.)
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
October.
3ftanrittcitif£
MIDDELBURGSCHE COURANT
i'V-S'jSad Voor Middelburg, Goes wa agent-
«cfaap Viksingen 2.30, elders 2.50 par
swartaal Week-abonn. in Middelburg eu
'ïost 53 et. P- w- Advertentiën 30 et. per
regei. ïnger. cnededeelingen 60 ct. p. r.
SS costr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
GOESCHE COURANT^
Uitgeefster Naamïooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng na. 43255 Kantoor te GOES: Turfkada, telefoon 17.
Aangesloten bq bet Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dasikbotuigïagsa t
regels, 2.10, elke r. ra. 30 ct. Rafe j
„Kleine Advertentiën", ten hoogst»
a 75 ct, bij vooruitbetaling Adv.
„Brieven" of „Bevragen bureau derer
rant" 10 ct. extra Bewqsnommers 5 csk
De „Uiver" is er! Om 1 h 12 vannacht
Amsterdamsche tijd, dat was 10 uur
in den Woensdagmorgen plaatselijke
tijd is het K.L.M.toestel op het vlieg
veld van Melbourne neergestreken.
Hoe heeft het gespannen die laatste
uren. Toen in den loop van gisteroch
tend werd bericht, dat Parmentier en
Moll van Charleville, de laatste lan
dingsplaats voor de eindstreep waren
vertrokken, is het geheele Nederland
sche volk in een koortsachtige verwach-
ting geraakt. ..De afstand Charleville
Melbourne bedraagt plm. 1200 km. De
rekening was gauw gemaakt. Klokslag
2 uur kunnen onze koene jongens ie
Melbourne zijn. Wie een radio-toestel
had zette het ding aan; permanent bleef
het aan. En wie het zonder radio moest
doen, controleerde voortdurend de bul
letins of.belde onze redactie op.
Om 1 uur waren er reeds telefoontjes
die ons wisten te vertellen, dat de
„Uiver1" bereids hoog en droog te Mel
bourne zat. Het kostte moeite dezen
luchtvaart-enthousiasten er van te
overtuigen, dat zulks ten eenenmale
tot de onmogelijkheden moest behoo-
ren. Men vergat blijkbaar ook, dat een
verbinding' met Melbourne maar niet
zoo tot stand was gebracht, dat een
bericht nog al een tijdje noodig had,
om van daar ginds tot hier te komen.
Het werd half twee: het werd twee
uur: de spanning steeg ten top. Nu
zou elk oogenblik het telegram kunnen
komen. Twee uur landing: als 't vlug
ging kwart over twee bericht. Het werd
kwart over twee, geen bericht; half
drie, geen bericht; kwart voor drie geen
bericht. En maar steeds die stem in de
loudspeaker: „Wilt U voortdurend aan
Uw toestel blijven.. Elk oogenblik kan
ér een extra-uitzending komen". Drie
uur, geen bericht. Kwart over drie
daar was het: „De Uiver"' is...." Nee!
helaas niet aangekomen". „De Uiver"
is op 130 km afstand van Melbourne
gesignaleerd". Dat klonk niet slecht.
Dan zou toch nog elk oogenblik de
landing kunnen worden bericht.
Helaas, dat bericht kwam niet. De
gedachte, die reeds post gevat had,
hoewel men hem nauwelijks durfde uit
spreken, de gedachte, dat er iets niet in
orde was, werd bewaardheid. Klonk
bijna ongelooflijk na de regelmaat,
waarmee de „Uiver" traject na traject
had afgelegd; als op een dienstregeling.
Maar 't was zoo. Opeens vernam men 't
tot zijn ontsteltenis: Parmentier en Moll
waren de richting kwijt geraakt. Kruis
ten rond op een paar honderd kilometer
van Melbourne.. Het was even ontzet
tend. Angst sloop aan. Men trachtte
zich de situatie voor te stellen; 't Was
middernacht daarginds en slecht weer.
Als dat maar goed ging.
90t^fn.k het is goed gegaan. Om
halt vijf kwam het verlossende woord.
e „Uiver is veilig geland op de ren
baan te Afbury. De kaart gegrepen-
Daar tegen de Australische Alpen zag
fCnxTMrfta ,e hgJe?,: 200 a 300 km
ten N.N O van Melbourne. Zuchten
van verlichting. Hoeveel zullen er op
dat moment niet geslaakt zijn in Ne
derland. Honderden, duizenden, hon
derdduizenden. Al was dit niet, wat
men zoo vurig gehoopt, ja met zeker
heid verwacht had, na de spanning van
de laatste uren beteekende het een ver
lossing. In veiligheid waren ze tenmin
ste.
En toen kwam deze gedachte; hoe
hebben de piloten, dat dan toch klaar
gespeeld, om daar in het holle van den
nacht hun toestel veilig op een onbe
kende renbaan neer te zetten; wellicht
bij storm en regen. In den loop van den
avond werd dit raadsel opgelost. Er wa
ren een hoop menschen op de renbaan
samengestroomd, om het vliegtuig te
zien passeeren. Auto's stonden er in
groote getale. Gelukkig kreeg de menig
te in de gaten, dat er iets niet in orde
was met den „Uiver", toen het toestel
rond het terrein ging cirkelen. Fluks
werden de auto-lampen op volle kracht
aangedraaid, de auto's zelf in de juiste
wijze gegroepeerd, om de renbaan te
verlichten. Parmentier en Moll zagen
het begrepen de bedoeling en.... stre
ken neer, zetten hun toestel veilig ,ap
den grond. Een pracht-prestatie, gezien
de toch nog zeer schaarsche verlichting
en de onbekendheid met het terrein.
Wat een staal van piloten bekwaam
heid demonstreerden ze hier.
Het is natuurlijk jammer, erg jammer,
dat zoo vlak bij het einddoel, dit moest
■gebeüren. Het ware veel mooier ge
weest, indien men gistermiddag op den
uitgerekenden tijd Melbourne hadde
bereikt. Maar aan de prestaties van den
Uiver" als zoodanig doet de zaak toch
niet vee! af. Integendeel, dat men bij
nacht en ontij, dat men onder allerge
vaarlijkste omstandigheden in een gril
lig, bergachtig gebied kans heeft gezien,
zich zonder eenig ongelukje te bergen,
het verhoogt den goeden naam der K.
L. M.-piloten.
Wij laten hier verder de diverse bij
zonderheden, zooals die ons uit Mel
bourne en uit andere plaatsen werden
geseind volgen.
EEN ONGELUKKIGE SAMENLOOP
VAN OMSTANDIGHEDEN.
De heer Plesman, directeur der K. L.
M„ deelde het volgende mede, omtrent
de hachelijke wederwaardigheden van
de „Uiver":
„Toen ik het bericht kreeg, dat de
„Uiver" op de renbaan van Albury was
geland, heb ik mij dadelijk in verbinding
gesteld met den chef van het vliegwezen
in Melbourne, den heer Armstrong. Ik
heb met hem een radio-telefonisch ge
sprek gehad, dat buitengewoon goed is
overgekomen en waarin de heer Arm
strong mij verschillende bijzonderheden
heeft medegedeeld.
Volgens hem is het ongeluk te wijten
aan een samenloop van ongunstige fac
toren. De „Uiver" kwam. recht op Mel
bourne afvliegen en bevond zich op
eenige honderden kilometers afstand,
toen hij over het randgebergte in het
Zuiden van Australië moest vliegen. Dit
gebergte is berucht in de vliegerswereld
in verband met de ongunstige weersom
standigheden, welke daar vaak heer-
schen en welke den piloten dikwijls de
grootste verrassingen bereiden.
Het was middernacht, toen de „Uiver"
dit gebergte naderde. Dit was al een
zeer ongelukkige samenloop, omdat dan
door het zoogenaamde nachteffect de
radio-peilingen afwijkingen geven. En
dit zou nog niet het ergste geweest zijn,
wanneer de „Uiver" daarbij niet in een
donderbui terecht was gekomen.
Al. deze dingen maakten het den be
stuurder van den „Uiver" onmogelijk,
koers te houden. De machine dreef naar
het Oosten af. Dit bracht haar in een
buitengewone precaire positie, daar naar
schatting, de „Uiver" voor slechts nog
1 Vi uur benzine aan boord had. Onge
twijfeld zal de bemannig dan ook wel
eenige benauwde oogenblikken hebben
doorgemaakt, toch wist de piloot weer
zijn koers terug te vinden en zag kans,
Albury op te zoeken.
Toen heeft de bestuurder een staaltje
van navigatiekunde gegeven, waarover
de heer Armstrong niet genoeg lof kon
betuigen en waarover alle vliegautori-
teiten in Australië stom verbaasd staan.
Het was hol, stikdonkere nacht, zonder
maanlicht en in een volkomen onbeken
de streek en toch heeft de bestuurder
kans gezien, door middel van zijn elec-
trische schijnwerpers, zich boven Albury
te oriënteeren, de renbaan op te zoe
ken en de machine daar vlug zonder
eenige schade aan den grond te zetten".
Verstandig is, wie steeds op tijd
verschijnt
Verstandiger, wie ook op tijd
verdwijnt.
Geibel.
In den modder.
De renbaan, waar de landing plaats
vond, was tengevolge van den regen
zeer drassig. Daardoor zakte het toestel,
toen het eenmaal stil stond, een flink
stuk met zijn wielen in den modder.
Het heeft heel wat moeite gekost, het
daaruit te bevrijden. Een groot aantal
mannen uit Albury heeft urenlang ge
werkt, de „Uiver" op steviger grond te
brengen, hetgeen tenslotte is gelukt.
Inmiddels was telefonisch aan Mel
bourne gevraagd het speciale soort ben
zine, dat het toestel behoeft en da^ niet
te Albury te krijgen was, aan te voe
ren. Een tankauto is zoo spoedig mo
gelijk op weg gegaan, In den vroegen
ochtend (pl. tijd) was de auto ter plaat
se en kon getankt worden.
Het vliegtuig is toen om 9 uur in den
ochtend (vannacht om ruim 12 uur Amst.
tijd) weer opgestegen. Echter niet met
de passagiers en de post. De toestand
van 't terrein maakte 't noodig, 't vlieg
tuig zoo licht mogelijk te maken. Teza
men zijn Parmentier en Moll daarom
verder door gevlogen. Ook de mecani
cien en de marconist bleven achter. Ze
zijn met de drie passagiers en de post
per auto naar Melbourne gegaan.
De „Uiver" landde te Melbourne om
1 uur 12 vannacht (Amsterdamsche tijd)
d.i. 10 uur in den ochtend plaatselijke
tijd.
Een enorme menigte was bij de aan
komst van de „Uiver" op het vliegveld
samengestroomd, evenals bij de aan
komst van Scott en Black. Er moest
vrij baan worden gemaakt voor de of-
ficieele personen, die de bemanning en
de passagiers geluk wilden wenscben
met hun schitterende prestatie.
Onder daverend gejuich deelde de Ne-
derlandschen consul te Melbourne, de
heer F. H. Wright, den leden der beman
ning den heer Koene Dirk Parmentier,
gezagvoerder, Jan Joh, Moll, eerste of
ficier, Bauwe Prins, werktuigkundige en
Cornells van Brugge, radio-telegrafist,
mede dat het H. M, de Koningin had
behaagd hen allen te benoemen tot rid
der in de orde van Oranje-Nassau,
Verder waren er natuurlijk bloem
stukken en kransen en toespraken.
Jammer, dat de mecanicien (Prins) en
de marconist (Van Brugge) daarbij niet
tegenwoordig konden zijn.
De prestatie van den „Uiver."
Tusschen den start Zaterdagochtend
van het Engelsche vliegveld Milden-
hal en hun aankomst op het vliegveld
te Melbourne verliep een tijdsduur van
90 uur 24 min. en 6 sec. De afstand
EngelandZuid Australië is in een,
voor een verkeersvliegtuig met post en
passagiers wonderbaarlijk korten tijd
afgelegd.
Gemeld wordt nog, dat, als gevolg
van de omstandigheid dat de passagiers
van de „UiveF' de reis van Albury
naar Melbourne niet per vliegtuig, doch
per trein hebben gemaakt, de kans
groot is, dat de „Uiver" de handicap
wedstrijd niet zal winnen. In den snel
heidswedstrijd bezet het vliegtuig na
tuurlijk thans definitief de tweede
plaats.
Gelukwenschen; een van de
eersten was minister Colijn.
Hedenochtend was de drukte op de
bureaux van de K. L. M. te Den Haag
buitengewoon.
Bij de directie was het een gaan en
komen van bezoekers, die hun geluk
wenschen kwamen aanbieden. Een
stroom van telegrammen kwam in den
loop van den ochtend binnen. Een van
de eersten die van zijn belangstelling
deed blijken was de minister-president
dr. H. Colijn, die na het ontvangen van
het bericht van de behouden aankomst
in Melbourne, het volgende aan Parmen
tier seipde: Vol bewondering voor
schitterende prestatie, bied ik U en
verdere bemanning mijn hartelijke ge
lukwenschen aan, met geslaagde over
komst en met Uw aller benoeming tot
ridder Oranje Nassau orde w.g. Colijn.
Ook minister de Wilde zond een tele
gram met gelukwenschen.
Op het voorplein van het stationsge
bouw van Schiphol te Amsterdam had
vanmorgen tegen 10 uur een korte
doch treffende plechtigheid plaats,
waarin uiting werd gegeven aan de be
wondering voor de „Uiver"-bemanning
en de behouden aankomst in Melbourne.
Op genoemd uur hadden alle beambten
van Schiphol, de leden van het tech
nisch en kantoorpersoneel en vele vlie
gers, zich rond het gedenkteeken op
gesteld. Nadat het Wilhelmus was ge
speeld werden de K. L. M.-vlag, "de
Amsterdamsche^, vlag en de nationali-
teitsvlaggen van Nederland, Australië,
Amerika en Engeland, geheschen. Ver
volgens nam de gemeentelijke haven
meester van Schiphol, de heer Dellaert
het woord. „Den vorigen avond en den
afgeloopen nacht hebben we in groote
spanning doorgebracht aldus spr. Thans
is het oogenblik gekomen om van onze
bewondering en hulde blijk te geven
voor de bemanningen van de „Uiver"
en de roode „Cornet."
Laat ons driewerf hoera uitbrengen
om uiting te geven aan onze gevoelens."
Over het wijde voorplein van Schip-
hols luchthaven, daverde vervolgens het
hoerageroep, dat gevolgd werd door 't
spelen van de K. L. M.-marsch.
Vervolgens trad de K. L. M.-koper
slager Geuzen naar voren, die onder
algemeene instemming een gedicht ci
teerde, dat hij voor deze gelegenheid
had gemaakt. Hiermede was de so
bere, doch treffende plechtigheid ten
einde. Op Schiphol nam het leven van
eiken dag zijn loop weer, doch het ge
sprek van den dag zal nog langen tijd
gaan over de roemrijke prestatie van
de „Uiver" en haar dappere beman
ning.
Diepe indruk in Engeland.
De diepe indruk die de prestatie van
het Nederlandsche Douglasvliegtuig de
„Uiver" in Engeland heeft gemaakt,
komt tot uiting in de volgende passage
in de „Daily Tel.": „Wanneer een ver
keersvliegtuig met passagiers en luch'
post aan boord, bijna zoo snel naar Au
stralië kan vliegen als een race-machine
dan is het de taak der bevoegde Engel
sche instanties er voor te zorgen, dat
ook wij verkeersvliegtuigen bezitten, die
daartoe in staat zijn. Scott en Black heb
ben als sportmen een groote sportieve
prestatie verricht. Niemand wil hun de
ze verdiende eer ontnemen, doch de bei
de Hollanders vlogen een machine alsof
het om niets anders dan een gewoon
beroepswerk ging. Deze wedstrijd maakt
een onderzoek naar de Britsche politiek
jegens de burgerluchtvaart beslist nood
zakelijk".
In een bespreking van de Londen
Melbourne-race wijst de „Times" er op,
dat Vrijdagavond het s.s. „Cathay" van
Tilbury is vertrokken en op 26 Nov. a.s.
te Brisbane wordt verwacht. Den vol
genden ochtend te 6 uur vertrok een
vliegtuig van Mildenhal en het bereikte
Melbourne gisterenochtend te half zes.
Nog geen honderd jaar geleden zou een
vaart per schip gedurende 58 dagen on
gelooflijk geacht worden. Honderd jaren
later zullen drie dagen van het vliegtuig
even langzaam lijken als de zeilschepen
die er zes maanden over deden, thans.
Onze grootste tegenstanders in de race
schijnen aldus, zegt de „Times", zoowel
in verzorging als in ervaring de Neder
landers te zijn. Inderdaad zal het niet
noodig zijn, te verklaren dat het merk
waardigste in deze geheele merkwaar
dige geschiedenis is, de verschijning
van het Nederlandsche handelsvliegtuig
in Amerika gebouwd. Op het eerste ge
zicht doet het denken aan een gevleu
geld paard, dat er een dag is uitgebro
ken om tweede te worden in de Grand
National. Dit is niet een geheel juiste
vergelijking, omdat de Nederlanders,
zoowel aan snelheid als aan comfort
hebben gedacht, en bereid zijn geweest,
eenige reserve aan kracht en andere
middelen aan veiligheid en comfort op
te offeren. Maar in dit land is de vlucht
van het K. L. M.-toestel naar Australië,
met bewondering en verrukking ge
volgd.
De „Morning Post" verklaart dat Ne
derland trotsch kan zijn op zijn piloten.
De gedwongen landing op zeer korten af
stand van bestemming was een vreese-
lijke misrekening. De Daily Tel. wijst op
het groote verschil tusschen de vliegtui
gen van Scott en de Nederlanders. Wat
een contrast tusschen de comfortabele
luchtbus, aan boord waarvan allen de
maaltijden konden gebruiken, en van
tijd tot tijd konden slapen, en de wanho
pige strijd om het leven te dragen in de
nauwe cockpit. Het blad wijst er op dat
hiermee bewezen is dat postvliegtuigen
„Ouders"
Na den zomer is'i het
de beste tijd om de
voeten uwer kinderen
in orde te laten bren
gen.
Vraagt gratis inlichting
bij
TIMMERMAN BELLAMYPARK 54
VLISSÏNGEN.
(Ingez. Med.)
Middelburg, 24-X-'34, Dinsdag: hoog
ste luchttemperatuur 15 °C (59 °F);
laagste 9.7 °C (49 °F). Heden 9 h: 10.5
°C; 12 h: 15 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 767 mm;
laagste 763 mm.
Hoogste baromèterstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 768.3 mm
te Boedapest; laagste 736.4 mm te Ingö.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige Z. wind, nevelig
tot half of zwaar bewolkt, later wellicht
eenige regen, weinig verandering in tem
peratuur.
Zon op: 6 h 42; onder: 16 h 47. Licht
op: 17 h 17. Maan op: 17 h 05; onder:
9 h 17. L.K. 30 Oct.
October.
Wo. 24
Do. 25
Vr. 26
Hoogwater.
1.47 14.00
2.31 14.46
3.15 15.25
Laagwater
8.13 20.43
8.54 21.22
9.37 21.59
Hoogwater. Laagwater.
Wo. 24 3.50 16.03 9.17 21.38
Do. 25 4.30 16.43 10.01 22.20
Vr. 26 5.11 17.19 10.44 23.01
SUPINATOR VOETVERZORGING
Voor uw pijnlijke voeten morgen (Don
derdag) naar
GORTSTRAAT K 32, MIDDELBURG
lederen Donderdag zitting aan dat adres
door gediplomeerd Voetkundige en Pé
dicure.
jlng. Med.)
bijna even vlug naar Australië kunnen
vliegen als racevliegtuigen, en de En
gelsche autoriteiten er voor moeten
zorgen dat men zulke vliegtuigen heeft.
Het blad concludeert dat het abso
luut noodig is dat de Britsche autori
teiten hun politiek op luchtvaartgebied
moeten herzien.
Ook bewondering in Frankrijk,
De prestatie der Engelsche en Neder
landsche vliegers in de LondenMel
bourne race vindt ook in Fransche
luchtvaartkringen groote bewondering
en waardeering. Algemeen betreurt men
dat Frankrijk niet aan den wedstrijd
heeft deelgenomen. De voorzitter van
de Fransche luchtvaartorganisatie het
Kamerlid Eynac verklaarde, hoe drin
gend ook de eischen der nationale ver
dediging in de lucht ook mogen zijn, zij
Frankrijk toch nooit zouden mogen af
houden van dergelijke pogingen op het
gebied van de sport en de civiele lucht
vaart. Men dient het land ook, wanneer
men zijn aandacht daarop richt. De mi
nister voor de luchtvaart motiveerde
het niet deelnemen van Frankrijk, met
„den huidigen stand van de Fransche
luchtvaart". De verbeteringen en de re
organisatie, die thans tot stand ko
men zouden het waarschijnlijk mogelijk
maken, dat Frankrijk bij de groore inter
nationale vlieggebeurtenissen in 1935
een goed figuur zou maken.
TURNER EN PANGBORN NA DE
„UIVER" AANGEKOMEN.
Toen gisteravond de „Uiver" zoolang
te Albury werd opgehouden, is in ons
land algemeen gevreesd, dat de Ameri
kanen Roscoe Turner en Clyde Pang-
born, die in hun „Boeing Transport"
niet zoo heel ver achter het Nederland
sche vliegtuig aanzaten, nog tweede in