KENNISGEVING
ZEELAND.
MIDDELBURG.
ZUID-BEVELAND.
DE AFSCHEIDING IN ULRUM.
The Quaker OaIs{pmpany Rotterdam
SCHOUWEN-DUIVELAND.
DE WERKLOOSHEID.
Overzicht van den stand der werk
loosheid in het district Middelburg per
ultimo September.
Middelburg 966; Vlissingen 848; Aag
tekerke 2; Arnemuiden 71; Baarland 4;
Biggekerke 4; Borssele 0; Colijnsplaat
0; Domburg 44; Driewegen 3; Ellewouts-
dijk 6; Goes 158; 's Gravenpolder 1;
Grijpskerke 2; 's Heer Abtskerke 3; 's
Heer Arendskerke 6; 's Heerenhoek 6;
Heinkenszand 15; Hoedekenskerke 14;
Ierseke 95; Kapelle 9; Kats 0; Katten-
dijke 0; Kloetinge 2; Kortgene 0; Koude-
kerke 50; Krabbendijke 13; Kruiningen
35; Meliskerke 0; Nieuwland 6; Nisse
0; Oostkapelle 2; Oudelande 17; Ove-
zande 26; Rilland-Bath 4; Ritthem 0;
Schore 3; Serooskerke 10; St. Laurens
3; Souburg 197; Veere 8; Vrouwenpol
der 1; Waarde 2; Wemeldinge 15; West-
kapelle 186; Wissekerke 0; Wolphaarts
dijk 0; Zoutelande 3.
Totaal stonden dus als werkzoeken
den ingeschreven 2840 personen.
CRITIEK OP DE AMERIKANEN,
Woensdag sprak jonkvr. mr. C. W. I.
Wttewaal v. Stoetwege voor de afd.
Middelburg van den N.C.V.B, over
„Meisjeswerk in Amerika".
Spr. begon met te vertellen, dat ver
schillende dingen haar reeds dadelijk
troffen bij haar aankomst in Amerika.
Ie. De gelijkvormigheid, die overal
bestaat in den bouw aan de huizen,
den aanleg der steden, de kleeding der
menschen, hun manieren en hun op
vattingen.
2e. De snelheid, waarin ieder leeft.
3e. 't Gemis aan concentratie; men
heeft geen tijd om zelfs maar een krant
te lezen.
4e. De alles overstelpende reclames.
5e. De film, die de menschen steeds
oppervlakkiger maakt; waardoor men
bijna geen boeken meer leest; men kan
alles op de film zien en dit is immers
sneller en gemakkelijker.
De grootste belangstelling der Ame
rikanen gaat uit naar den dollar, dan
volgt de auto, de film, de radio. Werk
wordt beschouwd als een noodzakelijk
kwaad. De Amerikaan bezit weinig
zelf-kriteik is trotsch op zijn land en
beschouwt Europa als een natie, ,,far
behind."
In het 2e gedeelte van haar causerie
vertelde spr. hoe zij bij haar aankomst
in New-York werd afgehaald, door da
mes van het station-werk „the travel
ler's aid". Dezen hebben haar veel
laten zien. De vereenigingen van Chr.
Jongemannen en Jongevrouwen, waarin
ook de studenten zijn opgenomen, ver-
toonen veel meer luxe, dan bij ons het
geval is. Ze hebben een- eigen reisbu
reau; keurig ingerichte tehuizen, wvaar
de meisjes wonen, en even mooi Inge
richte voor de jonge mannen. Er is
daar echter geen toezicht, geen gemeen
schappelijke maaltijd, geen geestelijke
achtergrond. In de laatste jaren komt
er meer vraag naar verdieping van 't
geestelijk leven. Spr. wees er op, hoe
ook in ons land in 't geestelijk jeugd
werk, gevaar dreigt aan vervlakking.
In Amerika beseft men in deze zware
tijden, hoe oppervlakkig men geweest
is en spr. eindigde met den hoop uit
té spreken, dat men ook in ons
land, door de diepte tot hooger, gees
telijk leven zal komen.
KRUININGEN. Ten gemeentehuize
vergaderde het plaatselijk Crisis-Comité
onder leiding van burgemeester B. C, de
Mul.
Besproken werden de verschillende
mogelijkheden om gelden bijeen te krij
gen ter versterking der kas- Besloten
werd, zoo mogelijk b.v. op tweeden
14 October 183414 October 1934.
De hoofdplaats van de Gemeente waar
ik geboren en getogen ben doorleeft in
herinnering bewogen dagen, nu het
eeuwfeest der afscheiding wordt her
dacht.
Op 14 October 1834 teekende ds. de
Cock, Ned. Herv. Predikant te Ulrum,
met een groot deel zijner gemeentele
den de acte van „afsche ding op weder-
keeringe". waarbij zij zich losmaakten
van de door hen te licht bevonden Ned.
Herv. Kerk.
Het v/as een daad van geloofsmoed en
van ge'oofsnoodzaak. Menschen, die hel
Christendom in de strakke lijnen van
het Calvinisme zoo fel beleefden, konden
niet blijven wonen in een op ruimte en
verdraagzaamheid ingerichte Kerk. En
dit zeker niet in een tijd met een slap,
zelfgenoegzaam, zoogenaamd vei-licht,
geloofsleven als de Ned. Herv. Kerk om
streeks 1830 in vele streken herbergde.
Het is jammer, dat de Overheid op de
ze daad zoo streng en onrechtwaardig
heeft gereageerd; de volgelingen van de
Cock, de „Cocksianen" zijn vervolgd en
geplaagd, zonder veel reden en als re-
volutionnairen behandeld, terwijl iedere
gedachte aan aantasting van gezag en
orde hen vreemd was.
Ik heb voor deze kern van het Ge
reformeerde volk, dat in 1834 en later
Kerstdag een bazaar te organiseeren
Aan het dagelijksch bestuur werd opge
dragen te trachten de medewerking
daarvoor tè ikrijgtpn van Verschillende
vereenigingen en personen.
Na afhandeling der ingekomen steun
aanvragen sloot de voorzitter de ver
gadering met den wensch dat ieder naar
vermogen zal medewerken in het belang
van de vele behoeften der ingezetenen.
KRUININGEN. Men deelt ons. mede,
dat het aantal winkeliers dat zich heeft
uitgesproken vóór het houden van een
winkelweek zoo gering is, dat daarvan
niets zal kunnen komen.
KRABBENDIJKE. De raadsvergade
ring die hedenmiddag zou gehouden
worden, is uitgesteld tot Maandag 15
Oct. a.s, des middags te één uur.
RAAD VAN KLOETINGE,
Hoofd bewaarschool bij loting
benoemd, Herhaaldelijk sta
king van stemmen. De ge
meente blijft in de le klasse.
KLOETINGE. De Raad dezer gemeen
te kwam Donderdagavond in vergade
ring bijeen onder voorzitterschap van
burgemeester Zandee. Afwezig de heer
Buitenhuis.
Schoolgaan te Goes.
Ingekomen was een schrijven van B.
en W. van Goes betreffende de vergoe
ding, die Kloetinge betaalt voor leerlin
gen uit deze gemeente die scholen te
Goes bezoeken. B. en W. van Goes we
zen er op, dat de bestaande toestand
voor Goes onbillijk is te achten. Zoo is
de U. L. O., met 42 leerlingen uit Goes
en 71 uit de buitengemeenten, een
streekschool te noemen. B. en W. van
Goes verzoeken de werkelijke kosten
per leerling aan Goes te vergoeden.
De Voorzitter zegde, dat 8 leer
lingen uit Kloetinge de school te Goes
bezoeken. Hiervoor werd betaald 13,
de werkelijke kosten zijn volgens Goes
30. B. en W. van Kloetinge stelden
voor, deze bijdrage te betalen aan Goes.
Aldus werd z.h.st. besloten.
B. en W. stelden voor ten behoeve
van een tuinbouwcursus een lokaal der
gemeenteschool beschikbaar te stellen
tegen een vergoeding van 5 per sei
zoen.
De hr S t r a u b had er bezwaar tegen,
als het maar een cursusje zou worden
voor 6 of 7 man.
De V o o r z. zegde dat hem over 13
of 15 leerlingen gesproken is. Wel is de
gang van zaken dat in den regel een
paar leerlingen afvallen.
De hr S t r a u b was verwonderd, dat
er nog zooveel gegadigden voor zijn.
Weth. Van Liere en de hr Kou-
sejnaker vonden die belangstelling
verblijdend en een reden te meer er aan
mede te werken.
De hr. S t r a u b wilde een minimum
van 10 leerlingen stellen. De hr. H o o g-
straten gevoelde hier ook voor De
hr. S t r a u b wilde bepalen, dat m n-
stens twee-derde van 't aantal leerlingen
waarmede de cursus aanvangt, er op
moeten blijven. Na een opmerking van
den v o o r z. stelde de heer Straub acht
a's minimum.
De stemmen staakten over d:t voor
stel. Tegen waren de beide wethouders
en de hr. Kousemaker. In een volgende
vergadering zal dus over dit voorstel
opnieuw gestemd worden.
Hierna was aan de orde de benoeming
van een hoofd voor de gemeentebe
waarschool. De voordracht van B, en W.
luidde; 1. mej. J. J, Lems, te Vlissingen;
2. mej. L. C. de Vos te Middelburg.
De Raad ging over dit voorstel in be
sloten zitting. Na heropening werd tot
stemming overgegaan en verkregen de
gegadigden elk 3 st. Ook na herstem
ming staakten de stemmen, zoodat ge
loot moest worden. Hierbij werd mej. De
Vos aangewezen.
Commissie werkverschaffing.
Als commissie van advies voor de
werkverschaffing voor het tijdvak 15
Oct. 193415 Oct, 1935 werden voorge
steld de heeren: R. Buitenhuis, C. Kouse-
mak»r W. N, van Liere en W. Nieuw-
dorp.
De hr- Kousemaker meende, dat
in een dergelijke commissie de meest
deskundigen moeten gekozen worden.
Zoo achtte hij de hr. Buitenhuis niet des
kundig en ook vond hij den hr. Straub
er beter in op zijn plaats dan zijn eigen
persoon.
De v o o r z. wees er op, dat de hr.
Straub er reeds deel van uitmaakte, doch
er voor bedankte. Verder achtte spr.
de personen van meer gewicht dan de
z.g. deskundigheid.
De hr. Kousemaker zegde zich
toch niet meer herkiesbaar te stellen.
Hij heeft het ook druk en meende in de
ze zijn plicht gedaan te hebben.
De hr. Hoogstraten wees op de
wijiziging in de bepalingen en vroeg, of
de commissie niet kan vervallen. Dan
kan de raad in alle kwesties beslissen.
De V o o r z. noemde enkele dingen
die beter door een commissie behan
deld kunnen worden. Z.i. heeft de com
missie goed gewerkt. Hij stelde het
ook op prijs, dat één der werknemers
in de commissie zat.
De hr. Hoogstraten meende
dat men zonder dat lid de kwesties ook
wel kan oplossen. Spr. had er ecl}i§£
geen bezwaar tegen er een werknemer
bij te halen. Hij was niet tegen dien
man.
Wethouder Eversdijk merkte op,
dat B. en W. weer tot dezelfde com
missie kwamen, door het bedanken der
anderen, Intusschen is de stemming
vrij.
Bij stemming werden hierna benoemd
de heeren Van Liere, Zweedijk, Hoog-
strate en Nieuwdorp.
B. en W. stelden voor den heer A.
v. d. Velde voor het komende seizoen
opnieuw te belasten met de controle
der straatverlichting tegen f 3 per
week.
De heer Straub was hier fel te
gen. De hr. v. d. Velde heeft een in
komen. Spr. meende dat een werklooze
dit kan verdienen.
De V o o r z. wees er op dat men met
dit werk bekend moet zijn. Zich erin
te werken valt niet mee.
Weth. Van Liere wees er op, dat
de hr v. d. Velde des avonds ziet welke
WIJ berichten hiermede, dat de bekende QUAKER DIERE N-
BOEKJES voor kinderen, die wij tegen inzending van 9 bons
beschikbaar stelden, TIJDELIJK, nl.tot 31 DECEMBER 1934, voor
5 BONS uit QUAKER Havermout-pakken verkrijgbaar zijn.
(Ingez. Med.).
de Ned. Herv, Kerk verliet, grooten
eerbied. Het is een groep van beginsel
vaste burgers, die ernst maken met hun
geloof, die er naar trachten te leven, die
er voor willen werken en offeren, die
consequent en beginselvast zijn. Zeker,
zij hebben hun fouten, ik noem het on
der hen voorkomende farizeïsme,, het
zich beter weten dan anderen op grond
van hun recht geloof, de hoovaardij op
hun zuiverheid in de leer. En ook de
(Schijnheiligheid, die vrome woorden in
den mond en slechte gedachten in het
hart heeft, is hun niet vreemd. En het
polit'ek Christendom is lang niet in al
les een sympathiek verschijnsel. Maar
dit alles betreft toch slechts den omtrek,
den nasleep van baatzuchtigen en op-
pervlakkigen. Maar de kern in ons ge
reformeerde volk is zuiver en vast in
zijn geloof en in zijn wil het eerlijk te
beleven. En laten wij goed bedenken,
we k een kracht er voor geheel ons volk
schuilt in deze niet zoo overwegend
talrijke, maar beginselvaste en strijd
vaardige Gideonsbende! Er wankelt zoo.
veel! Zonder wereldbeschouwing, zon
der antwoord, of uitzicht op antwoord
op rle groote levensvragen strompelen
tallooze menschen door het leven, zon
der geestelijke ruggegraat. Défaitisme
allerlei vormen, geestelijk, econo-
ïn
misch, nationaal, viert, of vierde althans,
in vele kringen hoogtij maakt hen rijp
voor een wanhoopsverschijnsel als de
Nat. Socialistische beweging, of voor
revolutionaire theorieën. En als een rots
in de branding staat ons Gereformeerde
volk, bereid elk oogenblik voor zijn be
ginselen, zijn recht op vrijheid van be
lijden en leven zich geheel te geven.
Groote groepen van ons volk zal hei
fascisme nooit innerlijk kunnen verove
ren, wel bij ongunstige omstandigheden
tijdelijk onder den voet loopen, dit Ge
reformeerde volksdeel nooit.
Het moet ons sterk verlangen zijn het
eigen geloofsbezit de eigen politieke
overtuiging het liberalisme te helpen op
voeren tot dezelfde hoogte van beginsel
vastheid en strijdvaardigheid- Want bij
al de beginselvastheid, die het Gerefor
meerde volk eigen is, hebben zij ook de
zucht naar afscheiding (onderwijs) en
naar het met dwang doorzetten van hun
opvattingen (b.v. op het gebied der Zon-
dagsheilig ng). Zij moeten daarom leven
in een liberale sfeer, die verdraagzaam
heid ademt, die het algemeen Neder-
iandsch leven zoekt boven het groeps
leven, die samenbinden wil op een bree-
den grondslag. De liberale sfeer is groo
te groepen van ons volk van nature
eigen, maar wij liberalen hebben er voor
te waken, dat ze telkens vanuit ons
midden weer krachtige versterking en
verdiep-ng ontvangt.
Als wij nu goede liberalen wallen zijn,
hebben wij meer te zijn dan liberaal al
leen- Libpraal zijn lis1 het in Ipraktijk
brengen van bepaalde opvattingen in
onzen omgang met de medemenschen,
lampen defect zijn en ze dan des mor
gens dadelijk repareert.
De hr Straub zegde, dat de ver
lichting nogal eens hapert. Spr. noemde
een bepaald geval.
De V o o r z. merkte op, dat dit op
Zondag was en dan wil hij zoo weinig
mogelijk arbeid opdragen.
De hr Z w e e d ij k zou er ook een
werklooze mede willen helpen. Hij
steunt het voorstel-Straub.
Het voorstel van B. en W. werd hier
na aangenomen met de hrn Straub en
Zweedijk tegen.
De volgende jaarwedden en pensioen
grondslagen worden vastgesteld: C.
Zandee A.Zn., burgemeester, jaarwedde
2660, pens. grondslag 2500; als amb
tenaar burgerlijken stand pens grond
slag 12; W. Oostingh, secretaris, jaar
wedde 2145, pens, grondslag 2500;
als ambtenaar burg. stand pens. grond
slag 243; C. de Ruiter, ambtenaar
burg. stand, jaarwedde en pens. grond
slag 490.
Tot leerkrachten voor hét vervolg
onderwijs, cursus 1934'35, worden als
leerkrachten der openbare school be
noemd.
Begrooting 1935
De v o o r z. deelde mede, dat het
veel moeite kostte de begrooting op te
stellen in verband met de van regee-
ringswege getroffen maatregelen.
Den hr. Kousemaker speet het,
dat tot belastingverhooging moest wor
den overgegaan en dat Kloetinge van
de le naar de 2e klasse gebracht moet
worden. Spr. was hier tegen en meende,
dat een oplossing te vinden is door 25
opcenten op de vermogensbelasting te
heffen. Ook het batig slot van '32 kan
verhoogd worden.
De v o o r z. wees op de reeds voor
gestelde opcentenverhoogingen. Het
hooger belasten van de vermogens acht
te spr. gevaarlijk om de vele kleine ver
mogens.
De hr. Straub zou uit de batige
sloten het benoodigde bedrag willen
putten. Volgens het huidige systeem
worden de middenstanders het zwaarst
gedrukt. Voorts blijft men, ondanks de
loonkortingen op hetzelfde uitgave-peil.
Hoe zit dat
De voorz.; anders hadden die er bij
gekomen. Als de regeering geen scher
pe maatregelen getroffen had, hadden
we nu kunnen verlagen. Wij moeten nu
echter betalen voor de gemeenten die
veel werkloozen hebben.
Bij artikelsgewijze behandeling, maak
te de hr Kousemaker aanmerking
op de 5 die de leden van het stem
bureau als vergoeding ontvangen. Hij
acht 2.50 voldoende.
De hr Straub was hier ook voor.
Weth. Van Liere: en de hr Straub
stelde zelf 5 voor.
De hr Straub: we hangen het huik
je naar den wind.
Ook over deze zaak staakten de stem
men. Nadat de hr Kousemaker zich ver
wijderd had, bleef het bedrag op 5.
gehandhaafd.
De hr Straub maakte aanmerking
op de hooge post onderhoud straten en
pleinen.
De V o o r z.: 'dit staat in verband met
verbeteringen in werkverschaffing, aan
leg trottoirs bijv.
De hr Straub: hier gaan teveel ma
teriaalkosten in zitten.
De Voorz. wees op den treurigen
toestand van eenige bestratingen.
De hr Kousemaker achtte verbe
tering van de Nieuwstraat toch zeer
gewenscht.
De hr. Straub stelde voor den post
te halveeren.
Over het voorstel van B. en W.
staakten de stemmen. Over dezen post
moet dus in een volgende vergadering
weer gestemd worden.
De voorz. deelde mede, dat hij het
in de begrooting opgenomen batig slot
van den dienst '32 met 1500 zal ver-
hoogen. Hij had goede hoop, dat ook de
Jecovftol levertraan
wetenschappelijk de
beste levertraan
voor U en Uw kind
Verkrijgbaar bij
apothekers en dro-
gisten a f 0.75 per flacon.
(Ingez. Med.)
gekenmerkt op geestelijk terrein door
vrijheid en verdraagzaamheid, op maat
schappelijk terrein door zelfstandigheid
en verantwoordelijkheid. Het gaat hier
nu om het samenleven op geestelijk ter
rein.
Wij moeten onze vrijheid gebruiken
om uit de diepte van ons geestelijk leven
een eigen levensbeschouwing op te bou
wen, te weten hoe wij de wereld zien.
En of die overtuiging nu godsdienstig, of
atheïstisch of pantheïstisch is, doet er
hier niet toe, als zij maar vrucht is van
eigen nadenken, eigen worstelen om
geestelijke vastheid. Als wij die over
tuiging hebben, dan moeten w'j 'n ee^s
anders andere overtuiging toch ook de
echtheid en de zucht naar waarheid zien
en eerbiedigen, voorzoover het bekende
voorbehoud van wet, eens anders vrij
heid en goede zeden zich daartegen niet
verzet. Zelf iets hebben, dat positief en
waardevol is, en eerbiedigen wat een
ander heeft, dat is liberaal.
Er zijn veel menschen, die zelf niets
hebben en die het daarom onverschillig
laat of een ander katholiek, gerefor
meerd, vrijzinnig, of wat ook is. Zij ko
men slecht met liberalisme voor den
dag, als die anderen hen met hun in
zichten, hun problemen aanklampen en
hun rustverstoren. Liberalisme is ge
lukkig meer, dan een levenshouding
waarbij men tegenover de groote gees
telijke en politieke vraagstukken het
signaal hijscht: mij niet hinderen!
uitkomsten van dit jaar nog mede zullen
vallen.
Bij de post schoolgeld stelde de hr.
Straub voor, de heffing progressief te
maken. Allen, zonder onderscheid, 10
cent laten betalen vond spr. onjuist. In
andere gemeenten wordt heel wat meer
betaald.
Weth. VanLier e zegde dat dit op
pervlakkig bekeken juist is. Maar zij
die een hoogere inkomen hebben, beta
len middels hun belasting de meerdere
kosten der school.
De hr. Straub wees er op, dat men
op deze wijze ook betaalt voor dingen
waar men dikwijls niet van profiteert.
De hr. Kousemaker vond het idee
van den hr. Straub gezond.
De voorz. zegde toe, dat B. en W.
deze zaak zullen overwegen.
De hr. Kousemaker herhaalde
zijn voorstel, om de gemeente in de eer
ste klasse te houden en 25 opcenten op
de vermogensbelasting te heffen-
De voorz. zegde, dat deze kwestie
goed bekeken is. Met Kloetinge in de 2e
klasse te plaatsen, slaat de gemeente nog
een goed figuur. En zoo krijgt men ten
minste iets van het Rijk terug, waar hei
Rijk aan de andere zijde neemt. Met 25
opcenten op de vermogensbelasting
legt men weer meer lasten op de bur
gers-
De hr. Kou se mak er: met in de
2e klasse te gaan eveneens.
Het voorstel van B. en W-, de gemeen
te in de 2e klasse te plaatsen, werd
verworgen met de hrn- Straub, Hoog-
sirate, Zweedijk en Kousemaker tegen,
B, en W. zullen nader overwegen,
hoe nu de begrooting sluitend te maken,
hetgeen waarschijnlijk kan gebeuren
zonder opcenten op de vermogensbelas
ting te heffen.
In een volgende vergadering zal deze
begrooting opnieuw aan de orde gesteld
worden.
De verkoopgelegenheid op Zondag.
ZIERIKZEE. De gemeenteraad te Zie-
rikzee heeft met 7 tegen 5 stemmen
verworpen een voorstel om verruiming
van verkoopgelegenheid op Zondag van
toepassing te doen zijn voor fruit- en
tabakswinkels-.
ZEEUWSGH-VLAAUDEREN W.D.
GROEDE. Woensdagavond hield de
afd. GroedeNieuwvliet van volkson
derwijs een algemeene vergadering, in
de zaal van den heer P, Benu alhier.
De voorzitter de heer A. J. Pauw sprak
een woord van dank uit voor al hetgeen
de heer A. J. van Lare, die noodgedwon
gen de gemeente had moeten verlaten,
voor de vereeniging heeft gedaan en
voor de afdeeling is geweest.
Als bestuurslid in de plaats van de
heer A. J, van Lare, werd gekozen de
heer L. M. Barendse te Groede.
Als afgevaardigde naar de alg. verga
dering op 3 en 4 Nov. te Utrecht, werd
benoemd de heer M. I. Hoste en als
plaatsvervanger de heer A. J. Pauw„
beiden te Groede.
Besloten werd om dezen winter een
propaganda-avond te organiseeren en
wel in de maand December of in Janu
ari.
De samenstelling van voornoemden
avond werd aan het bestuur overgeïa-
Wij liberalen moeten dus het eigene
(hebben, liefst het zeer -wèlbewust
eigene, en dan toch het eigene in den
ander, dat anders is dan het onze, waar-
deeren en naar een levensomgang zoe
ken, waarbij de grootste samenwerking
mogelijk is. Dit liberalisme nu heeft
waarde en diepte.
Voor mij is de grond van het leven ge
legen in het vrijzinnig-protestantsch
Christendom; naar mijn vaste overtui
ging kan in deze gedaante het Evange
lie in talloos vellen, weer een kracht
worden, die hun leven draagt en hun
diepe vrede zal geven. En ik geloof ook,
dat alleen vanuit dit geloofsbezit, wij
het liberalisme kunnen behouden als een
sterke macht tegen de geestelijke dwin
gelandij van het nationaal-socialisme,
tegen de gewetensheerschappij der Ka
tholieke Kerk en de leer- en levenstucht
van ons orthodox-Protestantisme. Maar
wie de echte, diepe liberale sfeer wil
helpen schragen vanuit een andere over
tuiging, is een even volberechtigd huis
genoot in onze beweging.
Kracht wekt kracht. Moge de diepe
overtuiging en groote toewijding, die er
school in de vaders der afscheiding, en
die ook nog in hun huidige volgelingen
woont, bij ons dezelfde gezindheid vin
den en dragen om onze overtuiging diep,
onze toewijding levend te houden.
H. D. LOUWES-
Westpolder, Ulrum, 19-9-'34.
(„De Vrijheid