GOISCHE COURANT^
BINNENLAND.
WEE! m WEND.
MIDDELBURG.
SOES.
VÜSSINGEN.
WALCHEREN.
ZUID-BEVELAND.
NUMMER 204.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
30 AUGUSTUS 1934. EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
Sèevwgsfte
MiDDELBURöSCHE COURANT
7" Voor Middelburg, Goes en agent-
icbe.? VJisaingen 2.30, elders 2.50 per
kwart®3' Week-abonn. in Middelburg en
Qoes 1® et. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
gjj contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bjj het Bureau voor Pabliciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen i - ■-*■
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 rage:*
a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. na»!
„Brieven" of Bevragen bureau dezer con-
-ant" 10 ct- extra Bewfisnommers 5
TWEE MATEN?
De leider van den Persdienst der Nat.
Soc. Beweging in Nederland bericht ons,
dat aan den minister van Justitie in
Den Haag het navolgende telegram is
gezonden:
Excellentie,
Uwe aanschrijving, van 8 Juli 1933 in
houdende: dat de autoriteiten ten
scherpste hebben toe te zien op iedere
politieke organisatie, actie of werk
zaamheid, op welke wijze of in welken
vorm ook van hier vertoevende vreem
delingen en daar tegen in te gaan; dat
vreemdelingen die zich niet strikt van,
elke politieke gedraging onthouden, als
ongewenschte vreemdelingen beschouwd
moeten worden, aan wie verder ver
blijf in ons land zal dienen te worden
ontzegd;
is gebruikt om te beletten, dat:
le de Italiaan Gravelli hier te lande
sprak over het Italiaansche fascisme;
2e op den Dietschen landdag van de
Nederlandsche Unie gehouden te Til
burg 2628 Mei j.l. de Vlamingen de
Vlaamsche Leeuw zongen; dr. Jacob 'n
herdenkingsrede hield over René de
Clercq; de vroegere bibliothecaris van
Rotterdam, Prof. dr. Willem de Vreeze
een huldiging van zijn landgenooten m
ontvangst nam;
3e buitenlandsche Marxisten, niet be-
hoorende tot de S.D.A.P. in Laren !n
kleinen kring samenkwamen; zij werden
in hechtenis genomen.
Anderzijds is toegestaan, dat;
le de Belg J. Hoste een politieke rede
hield voor den Vrijheidsbond;
2e op 3 Juni j.l. op het Typografen-
'congres (waar een zekere heer Van der
Wal het nationaal-socialisme de dom
ste en ploertigste beweging noemde, die
uit te denken is) wel mochten spre
ken de heeren Kolar (Tsjecho-Slowa-
kye), Eriksen, (Denemarken), Van Ra-
zendock (België), Van Staven (België).
3e op Zondag 26 dezer Friedrich Ad-
Ier, als vertegenwoordiger der „Inter
nationale", in het Concertgebouw ce
Amsterdam sprak op een bijeenkomst
der S.D.A.P
Uit deze feiten blijkt, dat deze aan
schrijving alleen wordt toegepast op de
medestanders van politieke bewegingen,
die niet of nóg niet in de Tweede Ka
mer zijn vertegenwoordigd; doch vol
komen wordt opgeheven voor de mede
standers van de politieke partijen, die
in de Tweede Kamer invloed hebben.
Indien deze handelwijze in overeen
stemming is met de bedoeling van Uwe
Excellentie, zou het Nederlandsche
Volk dit zonder twijfel gaarne openlij»:
vernemen.
De Algemeen Leider der
N. S. B.
(w.g.) Mussert.
DE DIESELTREINEN-MISèRE.
Het eene communiqué na het
ander,
In verband met de in omloop zijnde
geruchten omtrent de inkrimping der
Diesel-electr.sciie tractie bij de Neder
landsche Spooi wegen, deelt de hoofd
ingenieur, chef van den dienst van mate
riaal en werkplaatsen der N.S., ir. W.
Hupkens, het volgende mede:
Toen de Ned. Spoorwegen in Januari
193J besloten, ingaande 15 Mei 1934
Diesel-electrische tractie op groote
schaal op haar lijnen in te voeren, waren
zij er zich van bewust hiermede een niet-
onbelangrijke risico op zich te nemen
niét voor den regelmatigen treindienst,
welke vanzelf sprekend niet in gevaar
mag komen, maar voor technische sto
ringen en moeilijkheden welke aan de
betreffende bedrijven zware eischen
zouden stellen en in den beginne hooge
herstelkosten met zich mee konden
brengen-
Dit risico vindt zijn oorzaak in het ge
heel nieuw zijn van de constructie en
uitrusting dezer lieinen, en het moeten
invoeren van deze nieuwe wijze van
tractie met personeel, dat bedrijfserva
ring mist. De spoorwegen hebben ge
meend dit risico te moeten aanvaarden,
omdat zij zich verplicht achtten de reis
gelegenheid per spoor te verbeteren en
omdat zij deze verbetering zoo urgent
achtten, dat belangrijk uitstel niet toe
laatbaar was.
Waren eerst een of twee proeftreinen
besteld, en daarna een jaar proef gere
den, dan had de invoering tot 15 Mei
1936, dus tot tWee jaar later, verscho
ven moeten worden. Een tweede motief
voor snelle invoering dn Diesel-electri
sche tractie was nog, dat bij niet-bestel-
len van een groot aantal Diesel-electri
sche treinen, tot een belangrijke bestel
ling van stoomlocomotieven overgegaan
had moeten worden.
De Ned. Spoorwegen hadden de over
tuiging, dat, in verband met de snelle
voortgang der techniek, nieuw te bestel
len stoomlocomotieven binnen de door
afschrijving bepaalde levensduur, ver
ouderd zouden zijn.
De Spoorwegen hebben vanzelf spre
kend het mogelijke gedaan om het risi
co, verbonden aan de snelle invoering
van de Diesel-electrische tractie, zoo
gering mogelijk te doen zijn-
In de eerste plaats zijn alle Diesel-
electrische treinen zoodanig ingelegd,
dat deze ook als stoomtreinen gereden
kunnen worden, waardoor de invoering
geheel elastisch werd, en zoo geleidelijk
men wenschte, kon geschieden. En
waardoor ook, als thans heeft plaats ge
vonden, het mogelijk werd bij tegenslag
het aantal Dieseltreinen te verminderen.
Dit kon zonder eenige wijziging of
storing in de reisgelegenheid voor het
publiek.
Aan het personeel werd een zeer
grondige opleiding gegeven [dat blijkt!
Red.] en dit personeel werd niet
met zelfstandig bedienen van Diesel-
treinen belast, voor het daartoe vol
komen be kw aam werd geacht.
Invoeren der Diesel-electrische tractie
vond, als bekend, zeer geleidelijk piaats.
Maandenlang zijn alle treinen begeleid
totdat, in verband met het verder uit
blijven van storingen, deze begeleiding
geleidelijk werd ingetrokken. Eind Juli
was de toestand zoo, dat ongeveer drie
kwart van de daarvoor in aanmerking
komende treinen als Diesel-electrische
treinen werden gereden, en het aantal
en de aard der storingen als normaal
mocht worden beschouwd.
In de maand Augustus zijn onver
wacht verscheidene motorstoringen op
getreden. welke zonder meer niet te
verklaren waren en welke ook bij de
in het buitenland loopende motoren van
denzelfden bouw niet waren opgetre
den. Bij het direct ingestelde nauwkeu
rige onderzoek is gebleken, dat de Die
selmotoren der Ned. Spoorwegen onder
ongunstige omstandigheden hebben
dienst gedaan. In hoofdzaak als gevolg
van ongunstige belasting der motoren
bij de lage rijstanden (geringe snelhe
den) waardoor abnormaal hooge kracli-
ten optraden; voorts afwijkingen in den
brandstoftoevoer, en in de motorsmc-
ring. Door deze ongunstige omstandig
heden zijn de opgetreden beschadigin
gen te verklaren.
Daar de in dienst zijnde motoren na
genoeg alle langeren of korteren tijd on
der deze ongunstige omstandigheden
hebben dienst gedaan, is te verwachten,
dat ook deze reeds begin van inwendi
ge beschadigingen zullen hebben. Op
Donderdag 23 Aug. werd besloten alle
motoren aan een revisie te onderwer
pen, en opgetreden gebreken te herstel
len. Om verdere beschadigingen aan de
motoren zooveel mogelijk te voorkomen,
werd voorts besloten den Diesel-electri-
schen dienst in te krimpen en 'n aantal
stoomtreinen weer overeenkomstig uit
te breiden, hoewel voor den bestaanden
Diesel-electrischen dienst v'oeldoende
treinstellen aanwezig waren. De oorza
ken welke hebben geleid tot de voor de
Dieselmotoren zoo ongunstige omstan
digheden, zijn of worden weggenomen.
Revisie en herstelling der motoren wor
den met kracht ter hand genomen.
Daarbij is de hulp van Werkspoor en
Maybach ingeroepen. De Nederlandsche
spoorwegen doen al het mogelijke om
dezen tegenslag zoo spoedig mogelijk
tot het verleden te doen behooren.
Met het oog op de thans groote her
stelkosten voor de Ned. Spoorwegen,
dient nog naar voren te worden ge
bracht, dat de exploitatiekosten der
Dieseltreinen (brandstof, bediening
enz.) belangrijk lager zijn, dan die van
overeenkomstige stoomtreinen, welk
verschil is te schatten op ruim 20.000
per trein per jaar.
De heer Hupkens zegt tenslotte in zijn
verklaring, dat hij meent, hiermede, met
vermijding van te groote uitvoerigheid,
een zoo volledig mogelijk overzicht te
hebben gegeven van den gang van za
ken.
[Wij zullen er niets anders aan toe
voegen, dan dit: dat ook deze langduri
ge uiteenzetting, zooals alles wat van
directiezijde omtrent het Diesel-drama
kond werd gegeven, een zeldzaam slap
pen, on-overtuigenden indruk maakt.
Onvermengde levensvreugde valt
niemand ten deel.
Hedenmorgen is het K. L. M.-vlieg
tuig „De Pelikaan" van Schiphol naar
Indië vertrokken. Vijf passagiers zullen
de reis meemaken.
mim.
Muziekuitvoeringen.
Het Middelburgsch Muziekkorps geert
morgen, Vrijdag, een uitvoering op het
Molenwater, en maakt daarna in ver
band met den jaardag van H. M. de
Koningin de traditioneele wandeling
door de stad voor „Uit het VolkVoor
het Volk/'
Zondagmiddag van 12 tot 1 geeft het
korps weder een uitvoering in de Ab
dij. Het is hier wel de plaats te melden
dat het belangloos optreden van het
korps te Domburg., tot gevolg had, dat
enkele personen aldaar zich als dona
teur opgaven.
Zeker een goed voorbeeld ook voqr
stadgenooten, die het korps nog niet
steunen.
KONINGINNEDAG.
De route van den fakkeloptocht, die
morgen na het concert op het Molen
water te ongeveer half tien door „Uit
het VolkVoor het Volk" is georgani
seerd, is als volgt:
Zuidsingel, K. Noordstraat, L. Noord
straat, Markt Oostz., Lange Delft, St.
Janstraat, Turfkade, Houtkade, Konings-
brug, Stationsstraat, Loskade, (rustpunt),
Goesche Korenmarkt, Kousteensche dijk,
Koningsbrug, Houtkade, Lond. kade,
Bierkade, Rouaansche kade, Bateau-
port, Rotterdamsche kade, Dam N.Z.,
Dam, Korte Delft, St. Pieterstraat, Ba
lans, Abdij (rustpunt), Korte Burg, L.
Burg, Markt Zuid-, West- en Noordzijde.
Des morgens te elf uur precies zal op
het Molenwater een parade plaats heb
ben onder commando van kapitein J.
van Haaien, terwijl als inspecteur der
troep optreedt majoor G. Berghuijs, com
mandant S. D. O. A.
De Stadhuisbelichting.
Het aantal vreemden was wellicht
niet zoo groot als de vorige weken,
maar toch hebben nog velen met groo
te bewondering kennis gemaakt giste
renavond met ons Stadhuis bij het licht
der schijnwerpers.
Jammer was het dat, niettegenstaan
de de telefonische toezegging aan den
administrateur van Vreemdelingenver
keer, toen deze Dinsdag de P.Z.E.M. le
Vlissingen op belde, de tram toch dit
maal weer wel naar de Markt kwam
Het bleek bij navraag, dat het personeel
der tram niets van de toezegging wist.
Volksconcert.
Het programma van het Volksconcert
door „Euphonia", directeur P. de Rooij,
op 31 Aug. te geven, luidt als volgt:
1. Wilhelmus, arr. L. Boer.
2. „Under the Double Eagle", marsch,
J. F. Wagner, arr. A. Winter.
3. Feestouverture, J. C. Anderson.
4. „Sur la Vaque Azuree",
H. Delchevalerie.
5. Ned. School- en Volksliederen,
potpourri Frits Jakma.
Pauze.
6. „F. X." Mannhardt-Marsch",
P. de Rooij.
7. „Zeeuwsch Volkslied", J. Morks,
8. „Passing of the Regiments",
marsch-potpourri A. Winter.
9. a. Dorfmusik, arr. P. de Rooij.
b. Ich lieg so gerne im grünen gras.
10. Finale.
EEN WOERMANNBOOT IN DE
HAVEN.
43 passagiers geëmbarkeerd.
Woensdagavond omstreeks half negen
kwam alhier op de haven het stoom
schip „Watussi" van de Woerraannlijn,
van Hamburg naar Z.-Oost-Afrika. Vier
personen verlieten hier het schip, ter
wijl 43, die met den trein de reis naar
hier hadden gemaakt, aan boord gingen.
Dit was het tweede schip dezer lijn
dat in regelmatige proefdienst onze ha
ven aandoet.
ARNEMUIDEN. Toen verschillende
motorvisschersvaartuigen zich uit het
kanaal bij Veere naar 't Veersche Gat
ter vischvangst begaven, werd het mo-
torvisschersvaartuig ARM 12 van ach
teren door een ander aangevaren, waar
door eerstgenoemde aan de achterboeg
zoo beschadigd werd, dat zij naar de
scheepswerf te Arnemuiden terug moest
keeren. Daar moest zij op het droge ge
haald worden om te herstellen.
De oorzaak der aanvaring schijnt te
zijn de zeer sterke stroom.
DOMBURG. Op verzoek verwijzen wij
naar de in ons blad van gisteren voor
komende advertentie, waaruit blijkt, dat
op Vrijdagavond a.s. in hotel „Juliana"
te Domburg de Hollandsche film „De
Jantjes" zal worden vertoond,
OOSTKAPELLE. Ter gelegenheid van
den verjaardag van de Koningin zal bij
gunstig weder Vrijdagavond door de
zangvereeniging „E. M. M." een uitvoe
ring worden gegeven in de open lucht bij
het Raadhuis.
RAAD VAN OOSTKAPELLE.
OOSTKAPELLE. Woensdagmorgen
kwam de Raad in voltallige vergadering
bijeen. Voorzitter burgemeester Van
Teijlingen. Het salaris van den gemeen
te-veldwachter werd overeenkomstfig de
daartoe door den Commissaris der Ko
ningin gezonden circulaire vastgesteld.
De gemeenterekening 1933 wordt
goedgekeurd, bedragende iin ontvangst
f 34779, uitgaaf f 32864, goed slot
f 1915. De begrooting 1935 wordt den
Raad aangeboden bedragende in ont
vangst en uitgaaf f 31411, met een post
van onvoorzien groot f 1480. Deze be
grooting is Isluitend kunnen gemaakt
worden zonder belastingverhooging.
De V o o r z. deelde mede, dat van
jhr. H. v. d. Boscïï" te Leersum een al
hier liggend stuk grond ter grootte van
34 a 10 ca is gehuurd voor 7 jaren tegen
f 25 per jaar om daar het vuil uit de
aschbakken te storten.
De overeenkomst inzake hulprerlee-
ning bij eventueelen brand met de ge
meente Middelburg werd eenigszins ge
wijzigd goedgekeurd.
Tevens werd besloten enkele onder-
deelen voor de brandbluschmiddeien
aan te schaffen.
Verruiming van de openstelling" der
winkels op Zondag achten B. en W. voor
deze gemeente niet noodig; daarmede
gaat de Raad accoord.
De begrooting van den Vleeschkeurings-
dienst 1934 wordt den Raad aangebo
den bedragende in ontvangst en uitgaaf
f 6827.
Van den heer J. P. Tetterode was een
verzoek ingekomen om voor deze ge
meente een ventverbod in het leven te
roepen, teneinde het verkapte bedelen
en het brutaal optreden van sommige
venters te beperken.
Een zelfde verzoek is een paar jaar
geleden door enkele andere ingezetenen
ingezonden en de Raad heeft dit toen
voor kennisgeving aangenomen. B. en
w. staan nog op hetzelfde standpunt en
de Raad eveneens.
Van Ged. Staten is een schrijven
ontvangen dat dit college een schets-
teekening wenscht, waarin duidelijk
wordt aangegeven wat in deze gemeen
te tot duin en boschgebied wordt ge
rekend, tot het vast stellen van de
bouwverordening.
Aan dit verzoek zal worden volcTaan,
waarbij de heer Z w e m e r opmerkt,
dat die lijn zoo beperkt mogelijk ge
trokken zal dienen te worden.
SEROOSKERKE (W.) Ter -Jeieger.-
heid van den jaardag van de Koningin
op Vrijdag a.s. zal het muziekkorps h,.
M. M. des avonds 8 uur een concert ge
ven op de muziektent.
VEERE. Ter gelegenheid van den jaar
dag van H. M. de Koningin zal de Veer
sche muziekvereeniging, „Veere's Ge
noegen", Vrijdagavond een muzikale om
wandeling houden, waarbij, der gewoon
te getrouw, voor het burgemeestershuis
een serenade gegeven zal worden. Daar
na zal de dameszangvereeniging „Euter
pe" voor het eerst sedert haar ontstaan
dezen winter haar stem laten hooren, ge
volgd door een concert der muziekver
eeniging.
VEERE. De Woensdagavond hier ge
houden gecostumeerde voetbalwedstrijd
was alleszins geslaagd. Een vrij Talrijk
publiek, ook van buiten de gemeente,
woonde den wedstrijd bij.
Middelburg, 30-VIII-'34. Woensdag:
hoogste lucht temperatuur 20 °C (68
°F); laagste 12.2 °C (54 UF). Heden 9 h:
13.5 °C; 12 h: 16 °C. 314 mm regen.
Hoogste barometerstand te dezer stede,
in het afgeloopen etmaal: 760 mm; laag
ste 754 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 778.4 mm
te Vardoe; laagste 742.6 mm te Storno-
way.
Verwachting tot morgenavond:
Matige tot zwakke, Z. tot W. wind, ge
deeltelijk bewolkt, waarschijnlijk weinig
of geen regen, weinig verandering in
temperatuur.
m
Zon op: 6 h 08; onder: 19 n 53. Licht
op: 20 h 23. Maan op: 21 h 35; onder:
13 h 49, L.K.: 31 Augustus.
Iioog- en Laagwater te Vlissingen.
(Zomertijd.)
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later.
(S Springtij.)
Augustus.
Hoogwater. Laagwatei
Do. 30 5.50 18.07 12.13 24.51
Vr. 31 6.37 18.53 13.00
September,
Za.
1
7.25 19.56
1.32 13.50
Hoog-
en
Laagwater te Wemeldinge,
(Zomertijd.)
Augustus.
Hoogwater.
Laagwater.
Do.
30
7.39 19.53
1.08 13.25
Vr.
31
8.19 20.31
1.52 14.10
September.
Za.
1
9.01 21.24
2.36 14.52
i*iaKMDsaafmECHB!SflaiWL>.. v
KAPELLE. Van uit Kapelle deelt men
ons mee omtrent de te houden Fruit-,
Groenten- en Bloemententoonstelling,
dat het gemeentebestuur het Eereco
mité en de genoodigden officieel hoopt
te ontvangen ten gemeentehuize.
Prof. Sprenger is bereid gevonden om
deze tentoonstelling te openen. Zij zal
drie dagen duren.
Muziek en zang, ook de P.Z.E.M. zul
len medewerking verleenen. Voor ver
dere bizonderheden zie men de adver
tentie.
KLOETINGE. Woensdagmorgen kwafn
'n vrachtauto geladen met fruit van den
fruithandel Van Hese, te Vlissingan, bij
het uithalen op den Oostweg, te kante
len en in de watergang terecht. De be
stuurder b eef ongedeerd doch lading en
auto kregen beduidende schade. De
laatste moest met een takelwagen wor
den weggehaald.
KLOETINGE. Dinsdagavond 4 Sept.
zal een concert op de tent gegeven wor
den. Van 8 tot 9 uur zal „Excelsior"
van 9 tot 10 uur Cloetings Gemengd
Koor optreden.
KLOETINGE. Woensdagmiddag had
op de splitsing Kapelsche wegOost-
weg, een aanrijding plaats tusschen een
vrachtauto en een rijwiel. De vrachtauto
kwam in de sloot ierecht en bekwam
eenige schade. De wielrijder liep een
verwonding op aan een der handen. Het
voorwiel van het rijwiel werd bescha
digd.
Hoe zit dat?
KRABBENDIJKE. In verband met
den verjaardag der Koningin op 31 Aug.
werd door het muziekgezelschap „Con-
cordiai' vergunning gevraagd om op
haar muziektent een concert te geven,
doch dit werd door den burgemeester
geweigerd.
RAAD VAN SCHORE.
SCHORE. Woensdagmiddag vergader
de de Raad onder voorzitterschap v. d.
burgemeester. Afwezig met kennisge
ving (wegens uitstedigheid) de heer Van
Nieuwenhuijzen.
De gemeente-rekening over 1933 werd
voorloopig vastgesteld met voor den ge
wonen dienst een ontvang van 31.045,
een uitgaaf van 29.517 en een batig
slot van 1527 en voor den kapitaal-
dienst een ontvang en uitgaaf van 4897.
Ten aanzien van de begrooting 1935
van het Burgerlijk Armbestuur wordt