GOISCHE COURANT^ BINNENLAND. WEE! m WEND. MIDDELBURG. SOES. VÜSSINGEN. WALCHEREN. ZUID-BEVELAND. NUMMER 204. TWEE BLADEN. DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. Sèevwgsfte MiDDELBURöSCHE COURANT 7" Voor Middelburg, Goes en agent- icbe.? VJisaingen 2.30, elders 2.50 per kwart®3' Week-abonn. in Middelburg en Qoes 1® et. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. gjj contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bjj het Bureau voor Pabliciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen i - ■-*■ regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 rage:* a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. na»! „Brieven" of Bevragen bureau dezer con- -ant" 10 ct- extra Bewfisnommers 5 TWEE MATEN? De leider van den Persdienst der Nat. Soc. Beweging in Nederland bericht ons, dat aan den minister van Justitie in Den Haag het navolgende telegram is gezonden: Excellentie, Uwe aanschrijving, van 8 Juli 1933 in houdende: dat de autoriteiten ten scherpste hebben toe te zien op iedere politieke organisatie, actie of werk zaamheid, op welke wijze of in welken vorm ook van hier vertoevende vreem delingen en daar tegen in te gaan; dat vreemdelingen die zich niet strikt van, elke politieke gedraging onthouden, als ongewenschte vreemdelingen beschouwd moeten worden, aan wie verder ver blijf in ons land zal dienen te worden ontzegd; is gebruikt om te beletten, dat: le de Italiaan Gravelli hier te lande sprak over het Italiaansche fascisme; 2e op den Dietschen landdag van de Nederlandsche Unie gehouden te Til burg 2628 Mei j.l. de Vlamingen de Vlaamsche Leeuw zongen; dr. Jacob 'n herdenkingsrede hield over René de Clercq; de vroegere bibliothecaris van Rotterdam, Prof. dr. Willem de Vreeze een huldiging van zijn landgenooten m ontvangst nam; 3e buitenlandsche Marxisten, niet be- hoorende tot de S.D.A.P. in Laren !n kleinen kring samenkwamen; zij werden in hechtenis genomen. Anderzijds is toegestaan, dat; le de Belg J. Hoste een politieke rede hield voor den Vrijheidsbond; 2e op 3 Juni j.l. op het Typografen- 'congres (waar een zekere heer Van der Wal het nationaal-socialisme de dom ste en ploertigste beweging noemde, die uit te denken is) wel mochten spre ken de heeren Kolar (Tsjecho-Slowa- kye), Eriksen, (Denemarken), Van Ra- zendock (België), Van Staven (België). 3e op Zondag 26 dezer Friedrich Ad- Ier, als vertegenwoordiger der „Inter nationale", in het Concertgebouw ce Amsterdam sprak op een bijeenkomst der S.D.A.P Uit deze feiten blijkt, dat deze aan schrijving alleen wordt toegepast op de medestanders van politieke bewegingen, die niet of nóg niet in de Tweede Ka mer zijn vertegenwoordigd; doch vol komen wordt opgeheven voor de mede standers van de politieke partijen, die in de Tweede Kamer invloed hebben. Indien deze handelwijze in overeen stemming is met de bedoeling van Uwe Excellentie, zou het Nederlandsche Volk dit zonder twijfel gaarne openlij»: vernemen. De Algemeen Leider der N. S. B. (w.g.) Mussert. DE DIESELTREINEN-MISèRE. Het eene communiqué na het ander, In verband met de in omloop zijnde geruchten omtrent de inkrimping der Diesel-electr.sciie tractie bij de Neder landsche Spooi wegen, deelt de hoofd ingenieur, chef van den dienst van mate riaal en werkplaatsen der N.S., ir. W. Hupkens, het volgende mede: Toen de Ned. Spoorwegen in Januari 193J besloten, ingaande 15 Mei 1934 Diesel-electrische tractie op groote schaal op haar lijnen in te voeren, waren zij er zich van bewust hiermede een niet- onbelangrijke risico op zich te nemen niét voor den regelmatigen treindienst, welke vanzelf sprekend niet in gevaar mag komen, maar voor technische sto ringen en moeilijkheden welke aan de betreffende bedrijven zware eischen zouden stellen en in den beginne hooge herstelkosten met zich mee konden brengen- Dit risico vindt zijn oorzaak in het ge heel nieuw zijn van de constructie en uitrusting dezer lieinen, en het moeten invoeren van deze nieuwe wijze van tractie met personeel, dat bedrijfserva ring mist. De spoorwegen hebben ge meend dit risico te moeten aanvaarden, omdat zij zich verplicht achtten de reis gelegenheid per spoor te verbeteren en omdat zij deze verbetering zoo urgent achtten, dat belangrijk uitstel niet toe laatbaar was. Waren eerst een of twee proeftreinen besteld, en daarna een jaar proef gere den, dan had de invoering tot 15 Mei 1936, dus tot tWee jaar later, verscho ven moeten worden. Een tweede motief voor snelle invoering dn Diesel-electri sche tractie was nog, dat bij niet-bestel- len van een groot aantal Diesel-electri sche treinen, tot een belangrijke bestel ling van stoomlocomotieven overgegaan had moeten worden. De Ned. Spoorwegen hadden de over tuiging, dat, in verband met de snelle voortgang der techniek, nieuw te bestel len stoomlocomotieven binnen de door afschrijving bepaalde levensduur, ver ouderd zouden zijn. De Spoorwegen hebben vanzelf spre kend het mogelijke gedaan om het risi co, verbonden aan de snelle invoering van de Diesel-electrische tractie, zoo gering mogelijk te doen zijn- In de eerste plaats zijn alle Diesel- electrische treinen zoodanig ingelegd, dat deze ook als stoomtreinen gereden kunnen worden, waardoor de invoering geheel elastisch werd, en zoo geleidelijk men wenschte, kon geschieden. En waardoor ook, als thans heeft plaats ge vonden, het mogelijk werd bij tegenslag het aantal Dieseltreinen te verminderen. Dit kon zonder eenige wijziging of storing in de reisgelegenheid voor het publiek. Aan het personeel werd een zeer grondige opleiding gegeven [dat blijkt! Red.] en dit personeel werd niet met zelfstandig bedienen van Diesel- treinen belast, voor het daartoe vol komen be kw aam werd geacht. Invoeren der Diesel-electrische tractie vond, als bekend, zeer geleidelijk piaats. Maandenlang zijn alle treinen begeleid totdat, in verband met het verder uit blijven van storingen, deze begeleiding geleidelijk werd ingetrokken. Eind Juli was de toestand zoo, dat ongeveer drie kwart van de daarvoor in aanmerking komende treinen als Diesel-electrische treinen werden gereden, en het aantal en de aard der storingen als normaal mocht worden beschouwd. In de maand Augustus zijn onver wacht verscheidene motorstoringen op getreden. welke zonder meer niet te verklaren waren en welke ook bij de in het buitenland loopende motoren van denzelfden bouw niet waren opgetre den. Bij het direct ingestelde nauwkeu rige onderzoek is gebleken, dat de Die selmotoren der Ned. Spoorwegen onder ongunstige omstandigheden hebben dienst gedaan. In hoofdzaak als gevolg van ongunstige belasting der motoren bij de lage rijstanden (geringe snelhe den) waardoor abnormaal hooge kracli- ten optraden; voorts afwijkingen in den brandstoftoevoer, en in de motorsmc- ring. Door deze ongunstige omstandig heden zijn de opgetreden beschadigin gen te verklaren. Daar de in dienst zijnde motoren na genoeg alle langeren of korteren tijd on der deze ongunstige omstandigheden hebben dienst gedaan, is te verwachten, dat ook deze reeds begin van inwendi ge beschadigingen zullen hebben. Op Donderdag 23 Aug. werd besloten alle motoren aan een revisie te onderwer pen, en opgetreden gebreken te herstel len. Om verdere beschadigingen aan de motoren zooveel mogelijk te voorkomen, werd voorts besloten den Diesel-electri- schen dienst in te krimpen en 'n aantal stoomtreinen weer overeenkomstig uit te breiden, hoewel voor den bestaanden Diesel-electrischen dienst v'oeldoende treinstellen aanwezig waren. De oorza ken welke hebben geleid tot de voor de Dieselmotoren zoo ongunstige omstan digheden, zijn of worden weggenomen. Revisie en herstelling der motoren wor den met kracht ter hand genomen. Daarbij is de hulp van Werkspoor en Maybach ingeroepen. De Nederlandsche spoorwegen doen al het mogelijke om dezen tegenslag zoo spoedig mogelijk tot het verleden te doen behooren. Met het oog op de thans groote her stelkosten voor de Ned. Spoorwegen, dient nog naar voren te worden ge bracht, dat de exploitatiekosten der Dieseltreinen (brandstof, bediening enz.) belangrijk lager zijn, dan die van overeenkomstige stoomtreinen, welk verschil is te schatten op ruim 20.000 per trein per jaar. De heer Hupkens zegt tenslotte in zijn verklaring, dat hij meent, hiermede, met vermijding van te groote uitvoerigheid, een zoo volledig mogelijk overzicht te hebben gegeven van den gang van za ken. [Wij zullen er niets anders aan toe voegen, dan dit: dat ook deze langduri ge uiteenzetting, zooals alles wat van directiezijde omtrent het Diesel-drama kond werd gegeven, een zeldzaam slap pen, on-overtuigenden indruk maakt. Onvermengde levensvreugde valt niemand ten deel. Hedenmorgen is het K. L. M.-vlieg tuig „De Pelikaan" van Schiphol naar Indië vertrokken. Vijf passagiers zullen de reis meemaken. mim. Muziekuitvoeringen. Het Middelburgsch Muziekkorps geert morgen, Vrijdag, een uitvoering op het Molenwater, en maakt daarna in ver band met den jaardag van H. M. de Koningin de traditioneele wandeling door de stad voor „Uit het VolkVoor het Volk/' Zondagmiddag van 12 tot 1 geeft het korps weder een uitvoering in de Ab dij. Het is hier wel de plaats te melden dat het belangloos optreden van het korps te Domburg., tot gevolg had, dat enkele personen aldaar zich als dona teur opgaven. Zeker een goed voorbeeld ook voqr stadgenooten, die het korps nog niet steunen. KONINGINNEDAG. De route van den fakkeloptocht, die morgen na het concert op het Molen water te ongeveer half tien door „Uit het VolkVoor het Volk" is georgani seerd, is als volgt: Zuidsingel, K. Noordstraat, L. Noord straat, Markt Oostz., Lange Delft, St. Janstraat, Turfkade, Houtkade, Konings- brug, Stationsstraat, Loskade, (rustpunt), Goesche Korenmarkt, Kousteensche dijk, Koningsbrug, Houtkade, Lond. kade, Bierkade, Rouaansche kade, Bateau- port, Rotterdamsche kade, Dam N.Z., Dam, Korte Delft, St. Pieterstraat, Ba lans, Abdij (rustpunt), Korte Burg, L. Burg, Markt Zuid-, West- en Noordzijde. Des morgens te elf uur precies zal op het Molenwater een parade plaats heb ben onder commando van kapitein J. van Haaien, terwijl als inspecteur der troep optreedt majoor G. Berghuijs, com mandant S. D. O. A. De Stadhuisbelichting. Het aantal vreemden was wellicht niet zoo groot als de vorige weken, maar toch hebben nog velen met groo te bewondering kennis gemaakt giste renavond met ons Stadhuis bij het licht der schijnwerpers. Jammer was het dat, niettegenstaan de de telefonische toezegging aan den administrateur van Vreemdelingenver keer, toen deze Dinsdag de P.Z.E.M. le Vlissingen op belde, de tram toch dit maal weer wel naar de Markt kwam Het bleek bij navraag, dat het personeel der tram niets van de toezegging wist. Volksconcert. Het programma van het Volksconcert door „Euphonia", directeur P. de Rooij, op 31 Aug. te geven, luidt als volgt: 1. Wilhelmus, arr. L. Boer. 2. „Under the Double Eagle", marsch, J. F. Wagner, arr. A. Winter. 3. Feestouverture, J. C. Anderson. 4. „Sur la Vaque Azuree", H. Delchevalerie. 5. Ned. School- en Volksliederen, potpourri Frits Jakma. Pauze. 6. „F. X." Mannhardt-Marsch", P. de Rooij. 7. „Zeeuwsch Volkslied", J. Morks, 8. „Passing of the Regiments", marsch-potpourri A. Winter. 9. a. Dorfmusik, arr. P. de Rooij. b. Ich lieg so gerne im grünen gras. 10. Finale. EEN WOERMANNBOOT IN DE HAVEN. 43 passagiers geëmbarkeerd. Woensdagavond omstreeks half negen kwam alhier op de haven het stoom schip „Watussi" van de Woerraannlijn, van Hamburg naar Z.-Oost-Afrika. Vier personen verlieten hier het schip, ter wijl 43, die met den trein de reis naar hier hadden gemaakt, aan boord gingen. Dit was het tweede schip dezer lijn dat in regelmatige proefdienst onze ha ven aandoet. ARNEMUIDEN. Toen verschillende motorvisschersvaartuigen zich uit het kanaal bij Veere naar 't Veersche Gat ter vischvangst begaven, werd het mo- torvisschersvaartuig ARM 12 van ach teren door een ander aangevaren, waar door eerstgenoemde aan de achterboeg zoo beschadigd werd, dat zij naar de scheepswerf te Arnemuiden terug moest keeren. Daar moest zij op het droge ge haald worden om te herstellen. De oorzaak der aanvaring schijnt te zijn de zeer sterke stroom. DOMBURG. Op verzoek verwijzen wij naar de in ons blad van gisteren voor komende advertentie, waaruit blijkt, dat op Vrijdagavond a.s. in hotel „Juliana" te Domburg de Hollandsche film „De Jantjes" zal worden vertoond, OOSTKAPELLE. Ter gelegenheid van den verjaardag van de Koningin zal bij gunstig weder Vrijdagavond door de zangvereeniging „E. M. M." een uitvoe ring worden gegeven in de open lucht bij het Raadhuis. RAAD VAN OOSTKAPELLE. OOSTKAPELLE. Woensdagmorgen kwam de Raad in voltallige vergadering bijeen. Voorzitter burgemeester Van Teijlingen. Het salaris van den gemeen te-veldwachter werd overeenkomstfig de daartoe door den Commissaris der Ko ningin gezonden circulaire vastgesteld. De gemeenterekening 1933 wordt goedgekeurd, bedragende iin ontvangst f 34779, uitgaaf f 32864, goed slot f 1915. De begrooting 1935 wordt den Raad aangeboden bedragende in ont vangst en uitgaaf f 31411, met een post van onvoorzien groot f 1480. Deze be grooting is Isluitend kunnen gemaakt worden zonder belastingverhooging. De V o o r z. deelde mede, dat van jhr. H. v. d. Boscïï" te Leersum een al hier liggend stuk grond ter grootte van 34 a 10 ca is gehuurd voor 7 jaren tegen f 25 per jaar om daar het vuil uit de aschbakken te storten. De overeenkomst inzake hulprerlee- ning bij eventueelen brand met de ge meente Middelburg werd eenigszins ge wijzigd goedgekeurd. Tevens werd besloten enkele onder- deelen voor de brandbluschmiddeien aan te schaffen. Verruiming van de openstelling" der winkels op Zondag achten B. en W. voor deze gemeente niet noodig; daarmede gaat de Raad accoord. De begrooting van den Vleeschkeurings- dienst 1934 wordt den Raad aangebo den bedragende in ontvangst en uitgaaf f 6827. Van den heer J. P. Tetterode was een verzoek ingekomen om voor deze ge meente een ventverbod in het leven te roepen, teneinde het verkapte bedelen en het brutaal optreden van sommige venters te beperken. Een zelfde verzoek is een paar jaar geleden door enkele andere ingezetenen ingezonden en de Raad heeft dit toen voor kennisgeving aangenomen. B. en w. staan nog op hetzelfde standpunt en de Raad eveneens. Van Ged. Staten is een schrijven ontvangen dat dit college een schets- teekening wenscht, waarin duidelijk wordt aangegeven wat in deze gemeen te tot duin en boschgebied wordt ge rekend, tot het vast stellen van de bouwverordening. Aan dit verzoek zal worden volcTaan, waarbij de heer Z w e m e r opmerkt, dat die lijn zoo beperkt mogelijk ge trokken zal dienen te worden. SEROOSKERKE (W.) Ter -Jeieger.- heid van den jaardag van de Koningin op Vrijdag a.s. zal het muziekkorps h,. M. M. des avonds 8 uur een concert ge ven op de muziektent. VEERE. Ter gelegenheid van den jaar dag van H. M. de Koningin zal de Veer sche muziekvereeniging, „Veere's Ge noegen", Vrijdagavond een muzikale om wandeling houden, waarbij, der gewoon te getrouw, voor het burgemeestershuis een serenade gegeven zal worden. Daar na zal de dameszangvereeniging „Euter pe" voor het eerst sedert haar ontstaan dezen winter haar stem laten hooren, ge volgd door een concert der muziekver eeniging. VEERE. De Woensdagavond hier ge houden gecostumeerde voetbalwedstrijd was alleszins geslaagd. Een vrij Talrijk publiek, ook van buiten de gemeente, woonde den wedstrijd bij. Middelburg, 30-VIII-'34. Woensdag: hoogste lucht temperatuur 20 °C (68 °F); laagste 12.2 °C (54 UF). Heden 9 h: 13.5 °C; 12 h: 16 °C. 314 mm regen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 760 mm; laag ste 754 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 778.4 mm te Vardoe; laagste 742.6 mm te Storno- way. Verwachting tot morgenavond: Matige tot zwakke, Z. tot W. wind, ge deeltelijk bewolkt, waarschijnlijk weinig of geen regen, weinig verandering in temperatuur. m Zon op: 6 h 08; onder: 19 n 53. Licht op: 20 h 23. Maan op: 21 h 35; onder: 13 h 49, L.K.: 31 Augustus. Iioog- en Laagwater te Vlissingen. (Zomertijd.) Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later. (S Springtij.) Augustus. Hoogwater. Laagwatei Do. 30 5.50 18.07 12.13 24.51 Vr. 31 6.37 18.53 13.00 September, Za. 1 7.25 19.56 1.32 13.50 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge, (Zomertijd.) Augustus. Hoogwater. Laagwater. Do. 30 7.39 19.53 1.08 13.25 Vr. 31 8.19 20.31 1.52 14.10 September. Za. 1 9.01 21.24 2.36 14.52 i*iaKMDsaafmECHB!SflaiWL>.. v KAPELLE. Van uit Kapelle deelt men ons mee omtrent de te houden Fruit-, Groenten- en Bloemententoonstelling, dat het gemeentebestuur het Eereco mité en de genoodigden officieel hoopt te ontvangen ten gemeentehuize. Prof. Sprenger is bereid gevonden om deze tentoonstelling te openen. Zij zal drie dagen duren. Muziek en zang, ook de P.Z.E.M. zul len medewerking verleenen. Voor ver dere bizonderheden zie men de adver tentie. KLOETINGE. Woensdagmorgen kwafn 'n vrachtauto geladen met fruit van den fruithandel Van Hese, te Vlissingan, bij het uithalen op den Oostweg, te kante len en in de watergang terecht. De be stuurder b eef ongedeerd doch lading en auto kregen beduidende schade. De laatste moest met een takelwagen wor den weggehaald. KLOETINGE. Dinsdagavond 4 Sept. zal een concert op de tent gegeven wor den. Van 8 tot 9 uur zal „Excelsior" van 9 tot 10 uur Cloetings Gemengd Koor optreden. KLOETINGE. Woensdagmiddag had op de splitsing Kapelsche wegOost- weg, een aanrijding plaats tusschen een vrachtauto en een rijwiel. De vrachtauto kwam in de sloot ierecht en bekwam eenige schade. De wielrijder liep een verwonding op aan een der handen. Het voorwiel van het rijwiel werd bescha digd. Hoe zit dat? KRABBENDIJKE. In verband met den verjaardag der Koningin op 31 Aug. werd door het muziekgezelschap „Con- cordiai' vergunning gevraagd om op haar muziektent een concert te geven, doch dit werd door den burgemeester geweigerd. RAAD VAN SCHORE. SCHORE. Woensdagmiddag vergader de de Raad onder voorzitterschap v. d. burgemeester. Afwezig met kennisge ving (wegens uitstedigheid) de heer Van Nieuwenhuijzen. De gemeente-rekening over 1933 werd voorloopig vastgesteld met voor den ge wonen dienst een ontvang van 31.045, een uitgaaf van 29.517 en een batig slot van 1527 en voor den kapitaal- dienst een ontvang en uitgaaf van 4897. Ten aanzien van de begrooting 1935 van het Burgerlijk Armbestuur wordt

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1