ZONDAGSBLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELBUBGSCHE COUPANT ËMEïïKirïaEH 25 Aug. 1934 X DE BIGGEKLAS. VOOR HET EERST. RAADSELHOEKJE. RRIEFGESCHRIEF JAN EN JEWANNES. ZEEUWSCHE KRONIEK. (■MM* de mijne stuk is, is e,f»cn schuld". Toen duwde hij zijn ge zicht even tegen dat van riet, want eigenlijk was hij al te groot om een zoen te geven I „Zoo, nu is de vrede gesloten", zei Tante, ,,en nu steken we de vredesvlag uit". Ze bond een wit ten doek om Pietje's stok, en toen trokken ze in optocht naar het prieel, waar de stok hoog in het latwerk werd gestoken, zóó, dat de witte vlag vroolijk in 't windje wapperde. Ziehier de geschiedenis van de twee wandelstokjes. Een deel van het blauwe stokje werd later voor zweepje bij het tollen gebruikt en het andere stokje deed langen tijd dienst als vlaggestok. Helena A, H. Marcus. i. Negen kleine biggetjes Zaiten in de klas. t Meester Knor vertelde, waar 't Eikelboschje was. 2. 't Was daar echt Luilekkerland: Eikels overal En ter eere van den oogst Gaf de vorst een bal. 3. Koning Krulstaart danste vóór Met de Koningin. Rosabianka heette zij, Het was een vorstin. 4. In het heele bosch bemind: Vriend'lijk, lief en goed. De prinsesjes Rondekin, Gladvel, Rosesnoet 5. En de prinsjes Staartjedun, Ringsnuit, Knorreding, Werden altijd toegewuifd Op de wandeling. 6. Nog veel meer werd er verteld In de biggeklas. Allen dachten: 'k Wou, dat ik 'n Biggeprinsje was 1 7. Of een klein prinsesje-lief Uit dat sprookjes-bosch Waar de eikels overal Liggen op het mos. 8. Biggen luist'ren net als wij Naar een sprookje graag Hét kind: Klein vogeltje toch Zeg, wat zit je daar droef, Met 't kopje zoo diep in de veeren ,Zeg, heb je verdriet Zing je daarom niet meer 'Vertel me, wat kan je toch deren Toe, kijk eens naar buiten, de zon schijnt zoo blij De bloemetjes bloeien en geuren! Is dat juist geen reden om vroolijk te zijn En toch zit je stil maar te v V v treuren - Het vogeltje: Ach kindlief Hoe wil je, dat 'k vroolijk nog ben Ja, 'k weet het, de wereld is mooi En graag zou ik zingen van bloemen en zon Maar 't kan niet, want 'k zit in een kooi O, 'k sterf van verlangen naar vrijheid en lucht Naar 't nestje, verscholen in 't groen 't Werd alles, 't werd alles m' ontnomen mijn kind Hoe konden de menschen het doen Nu zit ik gevangen Ik lijd geen gebrek Mijn voedsel, ik krijg het op tijd Maar vraag je: „waarom dan zoo droef en zoo stil Mijn vrijheid, mijn vrijheid ben 'k kwijt R. Winkel. En in 'l biggeklasje klonk Dan ook plots de vraag: 9. Meester, is het echt gebeurd, Of is 't een verhaal Lachend zei de meester toen: Luister allemaal 10. 't Is een sprookje, dat ik deed Uit Luilekkerland Wroeten jullie, bigjes maar In het zwarte zand ■JW9H Kleine Riekje gaat naar school toe Voor de allereerste maal, Broertje Henk praat heel gewichtig Over aardrijkskund' en taal Kleine Riekje kijkt wat ernstig, 't Is ook pas de éérste keer En zij wordt een beetje angstig Voor de juffrouw en meneer Moeder, die met 't tweetal meegaat, Lacht haar meisje maar eens toe En klein Riekje zegt heel zachtjes: 't Is op school wel leuk, hè Moe Moeder lacht: Wel ja, 'k weet zeker, Als de bel om twaalf uur luidt, Dat je heel verbaasd zult zeggen: Hè, gaat nü de school al uit"? M, Hoekendijk. OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT T VORIGE NUMMER. VOOR GROOTEREN. 1. Karpaten, Peren, rat, karper, Peter, karpet. T O N G O D E R N E R O G R O T 3. Gouden regen en blauwe regen. 4. Moeder kwam u gister tegen, Tante. (mug). Heeft Cato rozen uit den tuin ge bracht (tor). Is de oude man in Weesp inge stapt of in Bussum (spin). We gaan met Oom Otto in de va- cantie naar Artis. (mot). VOOR KLEINEREN. 1. Het haantje van den toren. 2. Een zaag. 3. N Nijmegen, p ij n z o me r N ij me g e n regen bek n 4. Een waterval. OM OP TE LOSSEN. VOOR GROOTEREN. 1. Schrijf onder elkaar lo een deel van je gezicht. 2o een riviertje in Noord-Bra bant. 3o een sappige vrucht. 4o een viervoetig dier. 5o een metaal. 6o een weekdier. De beginletters moeten, van bo ven naar beneden gelezen, den naam van een stad in Ita lië vormen, terwijl de woor den alle uit 4 letters bestaan. 2. Wat is kleiner dan de mensch, maar toch altijd hooger ge plaatst 3. Mijn geheel wordt met 7 letters geschreven en noemt een vo geltje. 1, 5, 6, 7 is een jongensnaam. Een 3, 2, 7 is een knaagdier. Een 7, 2, 2, 3, 7 is een traktatie. Een 4, 2, 3 is een voertuig. Een 1, 5, 6, 4 is een lans of spies, ook wel iets puntigs. 4. Verborgen natuurverschijnselen. Nu weet ik, hoe de vork aan den steel zit In het kleine huisje bij de gracht zijn een dreg en een zuurstof toestel te vinden. Na tien minuten kon weer op nieuw begonnen worden. Wie vertelde je het nieuws: hij zelf of zijn broer VOOR KLEINEREN. 1.Mijn eerste is een uurwerk, Mijn tweede woon je in. 't Geheel vindt men in vruchten, 't Bevat weer een begin. Je zult het zeker raden, Want 't woord ken je heel goed. Zeg dus maar, wat het antwoord Van 't raadsel wezen moet 2. Welke schepen varen niet op 't water en leggen toch soms groote afstanden af 3. Je ziet mij in den spiegel. Maar keer je mij eens om, Reken als medicijn dan, Dat 'k stellig wederkom. 4. Op de zigzag-kruisjeslijn komt, van boven naar beneden gele zen, de naam van een bloem, die in het wild groeit. X lo rij een boom. X 20 rij 'n scherp wapen. X 30 rij een jongensnaam X 4o rij een getal. X 5o rij tuinmansgereed- X - schap. X 6o rij een vogel (stelt- X looper). X fij ®en metaal. X 80 rij een vaartuig. 9o rij een lichaamsdeel lOo rij het tegenoverge- n stelde van recht. {BUS* Wijsheid met wetenschap. De wijze mensch streeft naar veelzijdigheid van diep inzicht. De drang naar de grootst moge lijke veelzijdigheid schept de mo gelijkheid tot wijsheid. De verwerving van diep inzicht in oorzaken en gevolgen, werkin gen en uitwerkingen, kan echter deze mogelijkheid pas verwezen lijken. Hier raken wetenschap en wijs begeerte elkaar. Hier moet de een aan den ander gelascht worden autogeen. Het is volkomen verkeerd, te onderstellen, dat de wetenschap „louter" zou wezen. Loutere wetenschap bestaat op aarde, in den mensch, evenmin als loutere goedheid.... of wijs heid. Loutere, dat is zuivere en uit sluitend verstandelijke weten schap, is menschelijk onbestaan baar zonder drijfveeren uit de ge voelsgebieden van onzen geest: zucht naar eer, drang tot maat schappelijk slagen, of, op z'n best, den drang tot vermeerdering van den inhoud van 't reservoir der menschelijke kennis en weten schap. Dat is de zuiverste vorm maar zelfs die kan nog tot een be zetenheid, die verre van redelijk is, voeren. Omgekeerd kan de wijsheid de wetenschap niet ontberen. Loute re. of zuiver redelijke wijsheid is koud en onvruchtbaar, zonder fun dament en zonder uitzicht. Wijs heid moet steunen op concrete fei ten. Concreet wil hier niet zeggen: tastbaar, materieel. Er zijn meer feiten de belangrijkste des le vens die wèl concreet, maar niet materieel zijn. Ik bedoel hier mede niets diepzinnigs. De liefde voor uw kind is een begrip, een gevoel, een idee, een bewustzijns inhoud, een geestesgesteldheid, wat u maar wil desalniettemin is zij een concreet feit. Het is een fout te denken, dat wetenschap uitsluitend te vereen zelvigen ware met microscopen, logarithmentafels, reageerbuizen, anoden en kathoden, prisma's en wat dies meer zij. Toegegeven: als dit zoo ware, dan zou de ware wijsheid mis schien niet zoo machtig veel met die wetenschap van doen behoe ven te hebben. Maar het gebied der wetenschap is oneindig veel grooter. En naar de mate de wetenschappelijke vor- scher zich van de domeinen der materie afwendt en zijn oogen richt op de gebieden van den geest, vindt hij voortdurend meer draden die van de wetenschap naar de wijsbegeerte.... en vandaar naar de wijsheid zelve leiden. Veel weten zal hier stellig tot toenemende wijsheid bijdragen. Alleen zal ook hier nimmer een vereenzelviging kunnen plaats vin den. Want de hoogste wetenschap, zelfs de .veelomvattendste kennis op het terrein der wetenschappe lijke wijsbegeerte, maakt van den weter en kenner nog geen wijs man. Er komt altijd nog iets bij. Van het hart. Seneca Jr. TUSSCHEN Middelburg, Aug. 1934, Goeie vriend Jan Dae las 'k werentig, dat jie ielk jaer een kerremesse of drie, viere wou ouwe. 'k E m'n oógen is uugevreve en toen 'k nog is ge- kek e, mè jae, 't stieng er. Ncc moe 'k toch werentig vraege, of je nie wiesder bin. J'oeft dan ook van self niet te dienken, da 'k m'n an- strante schoenen an za trekke om an de burregemeêster te gae vrae- gen, of 'n d'er nog een paer kerre- messen bie wii maeke. En waerom nie Luuster. 'k E j'in m'n lesten brief a laete merreke, dat de wienkeliers gemeênlienge a nie, vee aordigeid in de kerremessen 'k Dienke dan ook wè, da z' ul- der lippe nog langer zouwe laeten ange, as t'er nog een paer bie kom- me. Mè nog is wat. Doch jie, dat d'echte kerremesgangers minder mismoedig zouwen oöre Kiek, zonder den fielezoof uut te willen angen, moe 'k je toch zeie, dat er een groot onderscheid is tusschen plezier, of zoó as wulder zegge: leut, en blieschap. D' eèste zit mer an de butenkant: zoó 'n bitje opge plakt, mè de leste zit dieper en duurt dan ook langer en g'loof noe mè nie, dat de blieschap deu ker remessen komt. 'k Durreve wè zeie, dat de kerremesleute bie eêl wat menschen laeter zelfs zuur op breekt. En noe za 'k 't vier nie uut m'n sloffen loópe om de kerremes sen afgeschaft te kriegen, oór, mè 'k zegge toch uut de grond van m'n arte, as de mart wi schóón is: opgeruumd stae netjes. En 'k za dan ook eêlemaele nie rouwe, as de kerremesse begraeven oórt. En noe ao j' !t ook over de kon- treleurs en dat er is zeventiene bie één schip mit aerepels stienge en dat er toch nog geknoeid wier. Kiek, da bewiest noe vanself nog niks tegen de maetregels van de regeerienge, mè wè tegen die men schen. En noe moch ik 't zeie, a 'k raed wist. Noe, die wi 'k gee. 'k Docht er in eenst an, da je van een slimme stroóper een beste jachtopziender kan maeke en daer- om zeg 'k: laete z' is probbeere mi gewiekste knoeiers op een flienk trektement kontreleurs te maeken. Je schreef ook nog, dat de mees ters de guus pienige mit aolderlei lessen, dae ze laeter niks an G'liek ei je. Die meneer van de Loskaoie ao t'er lest ook nog over en die zei, dat die meesters dae- deur dikkels de wet overtraede, wan ze moete nuttige kundigheden biebrienge. En ie vroeg mien, wa voo nut dae noe in stak, dat de guus de rivieren in Siberië of in andere verre landen kende. Ie vond 't beter, dat de guus in d' oógste klassen is een spoorboekje in ulder anden krege. 'k Gaf 'n g'liek. Mer Endrik zei, dat wulder nie gedocht aode an d' ekzaomens, wae ze zukke raore vraegen doe. En noe za jie ook wè begriepe, dat de guus zotte kennisse moete leê- re, zó lank as t'er zotte ekzaomens bin. En noe is eêl wat anders. 'k Weet nie, Jan, of jie die veraeltjes a gelezen eit uut da boekje „Langs dieken en wegen" van dien meneer Poldermans, Zó nie, dan kan 'k joe en Jannetje wel anraoie om 't is te pakken te zien te kriegen. 'k Moe je zeie, da Jikkemien bie da veraeltje van den ouwen Jan ei zitte jule en werentig 'k kreeg ook een brok in m'n kele. Mer om op m'n apperepo te kommen: dien ouwen Jan zeit op z'n Goesch: „Mè sommigte menschen bin liever ersten anders as tuus, 'k Moe zeie, daer eit 'n ongelukkig ge noeg g'liek in. En noe dienk 'k vanself wel in d' eêste plaese an zóvee manskaerels, die vee te vee in d' erreberrege zitte. 'k Moe vanself toegee, dat dat loópen nae de kroeg deur aolderlei oörzaeken vee geminnezeerd is en nie 't minst deu den broerden tied. Mè toch bin d'er nog aoltied eêl wat, die de centen verdrienke, dae ze tuus gebrek an 'k E m'n eige a wa dikkels afgevroge, oè 't toch in de waereld meugelijk is, dat een erreberregier en z'n vrouwe zuk geld op kunne strieke. Het praotje van sommigste: „As wuMer nie tappe, dan doet 'n ander 't", is vanself deu den duvel bedocht. Mè 'k dienke nie alleene an d' erre- berregloópers. Kiek, dae bin ook een eêleboel mannen vee bu- tensuus deu da ze lid bin van aol derlei vereênegiengen. En da be schouw 'k ook as een kwaed. 'k Durreve wè zegge, as zukke men schen getrouwd bin en kinders da ze dikkels as man en vaoder in ulder verplichtiengen te kort schie- te. En 't is nog a treuriger as moe ders eêlemaele opgae in 't ver- eênegiengsleven. 'k Wil vanself nie onkenne, dat er op joenge- liengs- en joengedochtersvereêne- giengen, van wa voo kleur da ze bin, vee geleerd kan oóre, al liekt 't meestenties meer as 't is, wan oudt 't er mè vóór, dat dae vreêd vee mit 't kalf van een ander ge ploegd oórt. Mè laete m'n ook mè gerust g'loove, dat er eêl wat joen- gers en meisen lid oóre om is van uus te kunnen. Da 's de kwaeje kant van 't vereênegiengsleven. En noe moe je begriepe, dat dien Endrik net mit een ouwen Oos- burgschen almanak nae me toe kwam en dae stieng in, dat dege ne, die buten een uusgezi.i leve de gèvaerlijkste burregers bin v den staet. Noe, da 's vanself wel' eên bitje overdreve. Nae mien meênienge is 't de volle waereid, da ze buten 't uusgezin gauw ge- vaerelijk oóre en 't is ook waere, dat uselijke menschen goeie staes- burregers bin. En as d' ankommen- de joengers en meisen dat noe mè goed wouwe verstae, dan konde we geruster weze voo de toekomst, dan da ze 's aevens mè liever tuus- komme as een soort van kosgan- gers van ulder moeder. Mit den agosie an de deure wordt nog erreger. Jan. Jikkemien is noe zoó verre, da ze de vreemde koop lui an de deure moet afschepe. Mi zoo'n koopman 'k lest een eêle stuit an de deure stae praote. "Wa kon 'n riddeneêre. 'k Èb ook wè begrepe as die man menister oórt, dat den broerdentied gauw vöbie zou zien. Mè de kappetaolisten zouwe vreêd rnoete bloe, oór. Mè die man lie z'n eige onfalle, da bienae aol z'n koöpwaer uut den vreemde kwam, 't meest uut Duisland en Japan. Mer an de verpakkienge kö je 't nie zie, oór. Ie ao scheermes jes in pappiertjes mit Engelsch en andere in rood, wit, blauwe pap piertjes mit ienkel Ollansch d'er op, Mè dat was aol bedrog, zeid 'n. Dat was noe voo mien juust een reden te meer om nie te koopen. Mer ie vond dat nog nie zoo erreg. Nae zien meênienge was 't vee lil- leker, dat Ollansche kappietaolis- ten ulder geld an Duisers leêne om ier de fabrieken kappot te maeken. Kiek, Jan as dat noe toch wezen- tlijk waere is, kan 'k dae die man toch geen ongliek in gee. 't Spiet m'n, da 'k weêr uut moe scheê. Aolebei de groetenisse van Jik kemien en je goeie vriend, Jewannes. 2125 Augustus 1894. H. M, de Koningin en de Konin gin-Regentes bezoeken Walcheren. Het is deze week juist 40 jaar ge leden, dat Hare Majesteiten een bezoek brachten aan Zeeland. Het was voor de eerste maal, dat Zij dit gewest bezochten. Zij kwamen Dinsdag 21 Augustus te Middel burg aan. Op dezen dag werd op 't Abdijplein door schoolkinderen uitgevoerd een gedeelte van de kindercantate M. A. de Ruyter van A. Lijsen en W. H. Hassei- bach. Daarna werden aan Hare Majesteiten voorgesteld een 30-tal meisjes in de verschillende Zeeuw- sche kleederdrachten. Het plan hiertoe was uitgegaan van de re dactie der Middelburgsche cou rant. Heel de stad was in feest- dosch. De fontein op de Balans is toen aangelegd. Op Woensdag 22 Augustus werd gereden langs den Noordweg naar Gapinge, Veere, Vrouwenpolder, Oostkapelle, Domburg en Westka- pelle. Hier werd o.a, de zeedijk be-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 7