BINNENLAND.
ZEELAND.
KORT ZEEUWSCH NIEUWS.
WEER EN WIND.
KERKNIEUWS,
ONDERWIJS.
SPORT.
RECHTSZAKEN.
SN.
TWEE BLADEN.
DINSDAG
21 AUGUSTUS 1934.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
LOF VOOR DE PRINSES.
DE NOODTOESTAND IN DE
GARNALENVISSCHERIJ.
Maatregelen in overweging.
GEEN ANTI-SEMITISME.
VAN AMSTERDAM NAAR ARNHEM
ÏN EEN ZWEEFVLIEGTUIG.
MIDDELBURG.
ONGEVAL MET DOODELIJKEN
AFLOOP.
EEN ACCORDEON-CONCERT.
Redden van drenkelingen.
De boottochten naar Zierikzee.
VLISSINGEN.
GRIEKSCHE POLITIE OP DE
„OROPOS".
Het schip is eindelijk vertrok
ken.
Een ieestbal.
ZUID-BEVELAND.
SGHOUWEN-DUIVELAND.
Overleg over landarbeidersloonen.
LANDBOUWSCHUREN AFGEBRAND,
Graanoogst vernietigd.
2EEUWSCH-VLAANDF.REN W.D.
SLUIS-BRUGGE.
KORTSLUITING,
Middelburg, 21-VIII-'34. Maandag:
hoogste lucht temperatuur 21.6 °C
(71 °F); laagste 15.7 °C (60 °F). Heden
9 h: 17 °C; 12 h: 21.3 °C. Geen regen
of neerslag. Hoogste barometerstand te
dezer stede, in het afgeloopen etmaal:
765 mm; laagste 761 mm.
Verwachting tot morgenavond:
Matige, later weer toenemende Z, tot
W. wind, half tot zwaar bewolkt of be
trokken, kans op regen in het Noorden,
aanvankelijk iets warmer.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen,
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge
Golf.
Postduiven.
OPRUIING.
dit
be-
pij-
rag
tste
mi-
and
Sta-
ien-
ver-
tro-
te
ïlke
Bo-
COïl-
ron-
be-
voe-
ding
eeds
een
m"l-
bin-
hik-
k is
4%
ïwei
rken
lier-
rage
door
fijke
acht.
-71 NUMMER 196.
I Sföüiit cinW
$##vwgcf%#
MIDDELBUEK3SCHE COURANT
iagLiad Voor Middelburg, Goes en agent-
ichap ViUsingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
22* GOISCHE COUPANT^
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubric!
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. m.si
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 een?
Vóór het vertrek van Koningin Wil-
helmina en Prinses Juliana uit Lilleham-
mer naar Aasgaardstrand aan de Oslo
fjord heeft de Prinses een bezoek ge
bracht aan Maihaugen, waar de heer
Sandvig een verzameling heeft bijeen
gebracht van alles wat betrekking heeft
op de zeden en gewoonten der Noorsche
boerenbevolking, zoo meldt het blad.
Een der dames, die de Prinses rond
leidde, vertelde aan „Aftenposten" dat
de Prinses een buitengewoon groote be
langstelling aan den dag legde voor al
les, maar in het bijzonder voor de soci
ale omstandigheden, en leven en werken
van den boerenstand in den loop der tij
den, zijn zeden en gewoonten. Zij bleek,
aldus de zegsvrouw van het Noorsche
blad, goed uit haar oogen gekeken te
hebben op haar reizen in Noorwegen
v/ant zij maakte vaak een vergelijking
tusschen de zeden en gebruiken hier en
in andere deelen van het land.
De Prinses bleef twee uur, maar had
gaarne langer willen toeven. Zij zou ech
ter terugkeeren blijkens haar „tot weer
ziens" bij het vertrek.
Zelden, zoo verklaarde de dame, die
de Prinses had rondgeleid, had zij een
jongedame ontmoet, met zulk een uit
gebreide belangstelling. En het was ook
zeldzaam, zoo voegde zij er aan toe,
een jongedame te ontmoeten, die zoo
heerlijk natuurlijk is,
Op vragen van het Tweede Kamerlid
van Dis, betreffende den noodtoestand
in de garnalenvisschérij, heeft de mi
nister van oeconomische zaken geant
woord;
De uitvoer van garnalen naar België
en Frankrijk is zeer verminderd, door
dat de invoer in beide landen gecontin-
geerd is, terwijl ook de uitvoer naar En
geland sterk is achteruitgeloopen door
de waardedaling van het pond en de
heffing van een invoerrecht daar te lan
de.
De sterk verminderde afzet naar het
buitenland heeft in vele visschersplaat-
sen en in het bijzonder in die, waar
men zich in hoofdzaak toelegt op de
vangst van consumptiegarnalen voor ex
port, geleid tot een zoodanige inkrim
ping van de visscherij, dat een grooter
of kleiner aantal van de visschersvaar-
tuigen tot stilliggen is gedwongen, ter
wijl de overige het bedrijf nog slechts
op beperkte schaal kunnen uitoefenen.
Deze inkrimping van het bedrijf heeft
tot gevolg, dat de inkomsten van de
visschers in die plaatsen onvoldoende
zijn en hun toestand zeer moeilijk is ge
worden.
De verminderde afzet heeft voorts
een scherpe concurrentie in het leven
geroepen tusschen de handelaren, die,
om hun afzet nog eenigszins op peil
te kunnen houden, het product aan hun
eigen afnemers en aan die van hun con
currenten, zoowel in het binnen- als ïn
het buitenland, aanbieden tegen steeds
lagere prijzen, wat op zijn beurt tot ge
volg heeft, dat ook de prijzen, welke ae
handel aan de visschers betaalt voor de
door hen aangevoerde garnalen, steeds
sterker worden gedrukt.
Het maakt een punt van ernstige over-
weging uit op grond van de Landbouw-
Crisiswet maatregelen te treffen, welke
er toe kunnen leiden, dat aan de moor
dende concurrentie een einde komt
en de visschers in de gelegenheid ge
steld worden hun bedrijf voort te zetten,
voor zooveel zulks in verband met den
beperkten afzet mogelijk zal blijken.
Op vragen van het Tweede Kamerlid
den heer Wijnkoop, betreffende een aan
de candidaten bij het Onderwijzers-exa
men 1934 voorgelegde opgave in het
Fransch ter vertaling in het Neder-
landsch, heeft de minister van onderwijs,
Marchant, geantwoord, dat de onder
stelling, dat het stuk zou zijn ontleend
aan een boek, „behoorende tot de soort,
waarin de insinuatie van den ritueelen
kindermoord wordt verbreid en dat ter
genwoordig behoort tot den inventaris
van de fascistische propaganda" niet op
feiten berust.
De opgave is ontleend aan een ver
haaltje, voorkomend in een bloemlezing
uit Fransche schrijvers.
Moet de minister aannemen, dat elke
gedachte aan anti-semietisch opzet hier
is uitgesloten, hij betreurt, dat geen re
kening is gehouden met de mogelijkheid,
dat het citaat op zich zelf tot de onder
stelling van zooiets zou aanleiding ge
ven, in elk geval aanstootelijk zou wer
ken, Men had, het stuk aanvaardende,
daaruit de woorden behooren te schrap
pen, waaruit bleek, dat de mécanicien
uit dit verhaaltje een Jood was, De mi
nister vertrouwt, dat in het vervolg
voor vragen, als thans gesteld, geen
aanleiding meer zal worden gegeven.
De grootste vlucht, die tot nog toe
een zweefvlieger in Nederland heeft gé-
maakt, heeft Zondag naar het Hbld.
meldt plaats gehad. Het eerste Neder
landsche en tevens grootste Europeesche
2 persoons zweefvliegtuig, gebouwd voor
de Arnhemsche Zweefclub is dien dag
door een gewoon sportvliegtuig van de
Aimsterdamsche luchthaven Schiphol, ge
sleept naar de Arnhemsche vliegheide
Teriet. Er bestond voor dezen „lucht
trein" groote belangstelling. Het zweef
vliegtuig, dat aan twee personen plaats
biedt, weegt 213 kg. Het werd bestuurd
door den heer Reumerman, instructeur
van de Arnhemsche zweefvliegclub. t
Motorvliegtuig, dat het zweefvliegtuig
sleepte was een kleine tweepersoons
Tiger Moth, dat bestuurd werd door
den instructeur van de Amsterdamsclie
Nat. Luchtvaartschool, den heer Sluy-
ter. De vliegtuigen waren met een 120
m lange kabel met elkaar verbonden.
De start verliep vlot en op ongeveer
1000 m hoogte vloog men naar de Arn
hemsche vliegheide.
Boven het terrein aangekomen werd
de verbindingskabel losgegooid en vloog
het zweeftoestel vrij verder. Na eenigen
tijd boven het terrein te hebben ge
zweefd landde het toestel vlot; even la
ter daalde ook het motorvliegtuig. Daar
na werd het toestel gedoopt en kreeg
den naam van „Lits Jumeaux."
Naar wij eerst thans vernemen, heeft
enkele dagen geleden een ongeval met
doodelijken afloop plaats gevonden op
het motorschip „Cornelia" van Middel
burg, schipper Wessel Vermeulen.
In de haven van 's Gravendeel is nl.
de schippersknecht D. de W., afkomstig
uit Colijnsplaat, toen het schip geheel
ledig was, van de luiken af gegleden en
over boord gevallen. Nog binnen de tien
minuten daarna was hij opgevischt, doch
de direct geroepen geneesheer dr. Sis
sing kon toen slechts den dood consta-
teeren.
De eerste Vlissingsche accordeon-ver-
eeniging „Crescendo", directeur de heer
M. P. Ventevogel, zal op Donderdag
avond van 8 tot 10 uur in de tent op het
Molenwater een concert geven.
Bij het gehouden examen voor diplo
ma's van den Nederlandschen Bond tot
het Redden van Drenkelingen, slaagden:
diploma C: J. de Pagter en C. Jonge-
pier voor technisch en medisch gedeelte;
diploma B: C. A. Polderman en C. H.
Merk voor technisch;
diploma A.: J. Heijstek, P. Ploegaert,
P. Rijken voor technisch en medisch; J.
E. Meijer en G. Eijckelenboom Sr. voor
technisch;
voorbereidend: J. D. Julianus voor
technisch en medisch; J. Wondergem,
J. Poppe, G. Eijkelenboom Jr., J. Cor-
stanje en L. Faber voor technisch.
Er blijft een groote belangstelling be
staan voor de boottochten op Maandag
naar Zierikzee.
Het grootste aantal passagiers is gis
teren bereikt, toen de „Koningin Em
ma" en de „Prins Willem F' met niet
minder dan 489 passagiers de reis on
dernamen, waarbij een Root leeg naar
Middelburg kwam om te voorkomen,
dat zij, die te Vlissingen aan boord kwa
men, over alle beschutte plaatsen zou
den kunnen beschikken.
Was het weer des morgens vrij goecl,
Er zijn vragen, welke men beter met
de schouders dan met de tong beant
woordt.
op den terugweg buitenom heeft men
nog al flink rnet de woelige zee kennis
gemaakt, voor velen met minder aange
name gevolgen, die echter bijna steeds
spoedig vergeten zijn.
Een der te Middelburg thuisbehooren-
de passagiers had zich vrij hevig be
zeerd, toen zijn stoel weg schoof en hij
tegen het dek viel.
Zooals gemeld, zijn ruim een week ge
leden op het Grieksche stoomschip
„Oropos", op weg van Antwerpen naar
Griekenland met een lading steenkolen,
op de reede alhier een twintigtal Griek
sche zeelieden ingescheept, die het werk
op hun eigen schepen hadden neerge
legd en nu zonder middel van bestaan
in de groote steden rondzwierven
De kapitein van het schip was aanvan
kelijk niet op de hoogte van de (politie
ke) gezindheid der ingescheepten. Hij
koos zee, doch keerde na korten tijcl
naar de reede te Vlissingen terug, blijk
baar met het doel de ongenoode gasten
weer aan land te zetten. Dat stond de
politie echter niet toe en zoo bleef heï
schip op de reede te Vlissingen liggen.
De kapitein durfde zonder gewapende
hulp niet. te vertrekken.
Gisteren nu is eindelijk die hulp ko
men opdagen. Elf gewapende mariniers
hebben zich op last der Grieksche regee
ring van. Griekenland naar Nederland
begeven. Ze scheepten zich gisteravond
op de „Oropos" in. Het schip heeft daar
na vannacht de reede van Vlissingen
verlaten.
Olie-bunkeren.
Voor het door de „Vlismar" opge
richt olie-bunkerstation is het eerste
stoomschip nml. het Engelsche „Athels-
rest", de buitenhaven binnengeloopen,
In hotel-Brittannia" zal Zaterdag ter
eere van den Nederlandschen Rond
vlucht, een gecostumeerd bal plaats heb
ben, waarop men vooral ook filmsterren
zal kunnen ontmoeten.
KRABBENDIJKE. Toen de heer J. F„
Zaterdagmorgen bezig was om appels le
plukken in zijn boomgaard te Oosldijk
had hij het ongeluk van den ladder te
vallen. Hij kwam zoo ongelukkig terecht
dat hij met zware, inwendige kneuzin
gen werd opgenomen. Op medisch ad
vies kon geen vervoer plaats vinden. F.
wordt ter plaatse verpleegd.
IERSEKE. Maandagmiddag omstreeks
3 uur bemerkte de bemanning van de
YE 33, varende ter hoogte van Sta-
venisse, een omgeslagen kano, terwijl
de pasagier zekere J. uit Terneuzen om
hulp riep. Men heeft den man en zijn
kano aan boord gehaald en van het
noodige voorzien. Hij bleek op weg te
zijn van Terneuzen naar Amsterdam,
maar was door den sterken wind omver-
gewaaid. Aangezien de kano-reiziger
een grootmoeder in Zierikzee heeft wo
nen, is hij met de ZZ 10 daarheen ge
bracht.
Dezer dagen had te Haamstede
een conferentie plaats tusschen werk
gevers en werknemers in den land- en
tuinbouw. Direct resultaat leverde de
conferentie niet op. Over veertien da
gen zal opnieuw overleg worden ge
pleegd. Dezen tijd zullen de werkgevers
benutten om overleg te plegen, ook met
hen, die op de conferentie niet aanwezig
waren,
Gistermiddag werd de brandweer 'te
Dreischor gealarmeerd, voor een
brand, welke was uitgebroken op het
erf van den landbouwer G. J. Klompe,
gelegen aan den Zonnemairschen Dijk.
De handspuit werd met een auto naar
het bedreigde perceel gesleept. Daar
voldoende bluschwater ontbrak, bepaal
de men zich tot het nathouden van de
woning, die tegen de groote landbouw-
schuur, welke, evenals de kapschuur, in
lichter laaie stond, was aangebouwd.
Beide schuren, welke gevuld waren
met den pas binnengehaalden graan
oogst, zijn geheel afgebrand. Het woon
huis kon worden gespaard. Het vee be
vond zich buiten. Ook de brandweer
van Zonnemaire heeft assistentie ver
leend.
De brand is vermoedelijk ontstaan
door het warmloopen van een pot van
den drijfas van de dorschmachine. De
groote schade wordt door verzekering
gedekt. (N. R. C.)
De heer A. Hans, schrijft in ,het
Laatste Nieuws" naar aanleiding van de
opening van de eleclrische tramverbin
ding Sluis-Westkapelle; o.a. het volgen
de:
„Toen Van Dale schoolmeester was
te Sluis, en zijn beroemd woordenboek
samenstelde en ook zijn nog steeds ge
waardeerde geschiedkundige bijdragen
schreef, reisde hij om allerlei stukken in
te zien, met de „barge" van Sluis naar
Brugge, Dat was een trekschuit, door
paarden gesleept. En in de kajuit rook
ten de mannen hun lange pijp en brei
den de vrouwen onder gezellig gekout.
Dan kwam de stoomboot. We hebben
er nog kapitein Leyssenaar gekend,
eerst hulponderwijzer bij Van Dale, wien
hij aan het woordenboek hielp. Hij trok
van de school naar de boot en was ieders
vriend. Het reizen ging nog gemoedelijk,
al had de stoom de jaagpaarden vervan
gen. Kapitein Leyssenaar wist wie er
des avonds uit Brugge terug moest en
wachtte wel een beetje als de een cf
ander zich verlaatte.
Toen werd de trambaan gelegd, Brug
geSluis,
Er waren Sluizenaars die nu met dit
nieuwe verkeersmiddel zeven maal op
een zomer naar de badplaatsen gingen
en de anderen in het stadje schudden be
denkelijk het hoofd over zulke verspil
zucht. „Een dagje op een seizoen naar
zee", dat volstond toch volgens hun be
grippen. Maar de Sluische jeugd, van die
dagen kreeg andere opvattingen en wil
de wel elke week te Heist op den dijk
de lansiers van Brugge hooren spelen,
die knappe muzikanten in hun kleurige
uniform.
We herinneren ons nog hoe de jonge
ren in geestdrift raakten, toen de „tram"
een verbetering invoerde en op 1 uur
en 10 minuten de 20 kilometer van Sluis
naar Brugge zou afleggen. En moest
men het is al lang geleden te Brug
ge op het nippertje een trein halen, dan
zorgde de wachter als men hem tien
centiemen gaf voor 'n pintje dat de tram
vijf minuten vóór zijn tijd bij het station
stopte.
We zouden haast zeggen: „goede
oude tijd". We zien nu soms van die
vriendelijke wachters terug als oudere
oversten, met veel gouden streepen op
de mouw, En ze herinneren ons aan ge
lukkige jaren, toen we deze merkwaar
dige streek van 't Brugsche en Sluissche
Vrije en de kust nader bestudeerden. O!
die trouwe tram van Brugge naar Sluis
en de vertakking naar KnokkeHeist
Toch bleef ook de boot varen en zij
doet ons eveneens aan die jaren terug
denken. Nog zien we ze gaarne met den
kapitein Stienstra, die het echter met al
die mededinging te land niet gemakke
lijk heeft. De boot brengt ons steeds
Damme, Oostkerke en Hoeke voor den
geest, en dikwijls hebben we van het
dek de kloeke torens aanschouwd in het
wijde Polderland. En als dan in den
voorzomer de waterlelies openbloeien
op het kanaal en de oevers bezet zijn
met het goud van boterbloemen en het
lisch buigt en ruischt Oer ja, 't zou ons
spijten, moest de „boot" verdwijnen
AARDENBURG. Door den storm die
Maandag woedde, is in de bovengrond-
sche electrische leiding kortsluiting ont
staan, waardoor de gemeente van onge
veer zes uur tot half tien van licht ver
stoken bleef.
Bij Kon. besluit is benoemd tot lid
van het bestuur der Visscherijen op de
Zeeuwsche stroomen voor het district
Schouwen en Duiveland de heer S. Ha-
ge, burgemeester van Bruinisse.
Hoogste barometerstand in het Euro
peesche waarnemingsgebied: 764.3 mm
te Parijs; laagste 745.0 mm te Malinhead.
Zon op: 5 h 53; onder: 20 h 13. Licht
op: 20 h 43. Maan op: 18 h 39. V.M. 24
Aug.
m
(Zomertijd.)
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later
(S Springtij.)
Augustus.
Hoogwater. Laagwatei
Di. 21 10.40 23.26 4.33 17.18
Wo. 22 11.56 24.32 6.00 18.36
Do, 23 12.54 7.04 19.36
(Zomertijd.)
Augustus,
Hoogwater. Laagwatet
Di. 21 12.26 5.36 18.18
Wo. 22 1.10 13.48 7.05 19.36
Do. 23 2.21 14.51 8.09 20.33
Tot deken van Middelburg is be
noemd de heer L. Dolle te Goes; tot
pastoor te Vlissingen de heer J.
Kimp, rector bij Johannes te Deo te
Haarlem, en tot kapelaan te Middelburg
de heeren S, de Bot en P. Schoonebeek.
Tot organisten bij de N. H.-Kerk te
Oostkapelle zijn benoemd de dames E,
Koene en L. de Roo in plaats van den
heer A. Broerse, die bedankt had.
Geslaagd te Amsterdam voor de
akte fraaie handwerken de dames H. A.
Maljers en J. Verhagen te Middel
burg, beide leerlingen der industrie
huishoudschool.
Op de Domburgsche golflinks werd
een z.g. handicap competitie tegen „Bo
gey" gespeeld.
le prijs de heer Hinlopen met 4 down;
2e mr. v. Deinse met 5 down; 3e mr.
Heyse met 6 down.
Wedvlucht Postduivenvereeniging „de
Stormvogels" te I e r s e k e uit Mons
(België), afstand 175 km; los 7 h 45.
le, 13e prijs P. Minnaard; 2e, 4e, 6e,
8e, 12e W. van Haver; 3e, 5e, 7e, 11e
14e M. de Koeijer; 9e, 15e W. de Leeuw;
10e A. Boone; 16e J. van der Plasse; 17e
18e M. Bom.
De rechtbank te Almelo heeft van
daag uitspraak gedaan in eenige op
ruiingszaken,
G, A. van O. propagandist der O. S.
P. geboren te Vlissingen, verdacht van
opruiing in een vergadering te Ensche
de, werd overeenkomstig den eisch tot
een maand gevangenisstraf veroordeeld.
J. S. te Enschede, die geschriften had
verspreid met opruienden inhoud voor
de C. P. H. werd tot drie maanden ge
vangenisstraf veroordeeld. De éisch was
4 maanden.
G. F. te Enschedé werd tot zes maan
den gevangenisstraf veroordeeld even
eens wegens verspreiding van opruien-