GOESCHE COURANTE
WEER EN WIND.
Een hliksemajleider
gezocht en gevonden
BINNENLAND.
ZEELAND.
EN.
ma
NUMMER 188.
TWEE BLADEN.
ZATERDAG
11 AUGUSTUS 1934. EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent-
MIDDELBURG.
Q0ES.
RIJKSPOSTSPAARBANK.
VUSSfNGEN.
WILGHEREN.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
ZUID-BEVELAND.
kerfje'
E"
ed.)
te-
eed-
;rna-
van
rga-
itee-
In
van
van
de
in 't
Niss-
n in
met
chter
k In
anal
13
tinée
cka-
ïes
g 10
riigs.
sche
trijd.
Zee
club
Loop.
4 u.
Mid-
2—1
icert
8 u.
/erg.
Mij.
0 u.
derl.
we
ald.
->rov.
el.
ij te
>em-
ren.
ette
Ver.
uur-
dr-
kun-
van
gus-
lo-
28
8
üng
,.Ho-
MIDDELdUDGSCHE courant
tchap Vlissingen 2.30, elders 2.S0 pér
irwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 13 et. P- w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bü contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bjj het Burean voor Pnbliciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 11
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer con-
rant" 10 ct. extra Bewvjsnommeri 5 cent
Er is eenigen tijd geleden uit de Indi
sche pers naar Nederland een bericht
overgekomen, volgens hetwelk de bom,
die het muiterschip „De Zeven Provin
ciën" tot overgave dwong, wel degelijk
als treffer bedoeld was, en niet,
zooals tot dusverre werd voorgegeven,
feitelijk voor den boeg van het schip
had moeten vallen.
De leider van de politieke partij in
Nederland, die voor een groot deel de
wezenlijke schuld aan de muiterij, en
dus aan haar droeve gevolgen, draagt, ir.
Albarda, heeft den euvelen moed gehad
zich tot twee malen toe met vragen over
deze voor de S.D.A.P. toch wel uiterma
te pijnlijke aangelegenheid tot den mi
nister van defensie te wenden.
En, van zijn standpunt gezien dan, nu
eindelijk met succes. De roode heeren
hebben hun zin gekregen: de officier in
quaestie is, zoo relateert de minister
nu, ontvangen instructies anders inter-
preteerende dan zij misschien bedoeld
waren, tot de conclusie gekomen, „dat
hij aan de laatst verkregen opdracht tot
het beschouwen van „De Zeven Provin
ciën" als vijandelijk schip den voorrang
moest geven en dus het werpen van een
waarschuwingsbom achterwege moest
laten."
Dit is o.i. technisch a^us te rijmen
met de, in antwoord op vroegere vra
gen van hetzelfde Kamerlid gegeven,
voorstelling van zaken, dat de officier
in quaestie weliswaar richtte 10 m
vóór den boeg, doch dat hij, in verband
met vliegrichting en snelheid, bereken
de, dat de aldus gerichte bom ongeveer
ter hoogte van de commandobrug der
„Zeven Provinciën zou treffen.
De omstandige, militair-technische en
chronologische schets van het gebeurde
zullen wij hier niet doen volgen. Het is
ons trouwens onverklaarbaar hoe minis
ter Deckers den impertinenten vrager
zoo vriendelijk en breedvoerig van ant
woord diende, 's Ministers eindoordeel is
echter „dat hij zich zeer goed kan ver
plaatsen in den gedachtengang van den
offic:er, die zich door een geheel onvoor-
zienen loop van omstandigheden [n-1. het
uitvallen van de vliegtuigen der esca
drille-commandant en van diens opvolger,
Red. M. C.] plotseling gesteld zag voor
de taak het muitende schip tot overgave
te brengen en van oordeel was, dat de
order, om het schip als vijand te beschou
wen, het werpen van een waarschuwings
bom uitspot".
Schoon wij het liever in wat forscher
taal hadden gehoord, de minister dekt
althans den officier volkomen.
Op het oogenblik, waarop wij dit schrij
ven, beschikken wij nog niet over de
commentaar der roode pers. Wij kunnen
ons echter al wel voorstellen, hoe die
zal luiden- Hoe de roode heeren zullen
jubelen (in hun hart) en fulmineeren tegen
de wreede militairen of zoo iets (in hun
krant.)
Ze hebben nu eindelijk hun bliksem
afleider.
Die ze verworven hebben door hun
onbeschaamdheid.
Want wanneer er behalve de com
munisten dan één politieke partij in
den lande is, die van en voor haar stand
punt het geheele onderwerp „De Zeven
Provinciën" zoo spoedig mogelijk tac
tisch had behooren te vergeten en in den
doofpot had moeten stoppen, dan is het
toon ze,ter wel de S.D.A.P., die den
bodem bereidde tot deze muiterij!
Een eerlijke bekentenis: wij hebben
dooi het zaaien van een klasse-tegen
stellingen scheppenden en verscherpen
den kankergeest het volk opgeruid en
verpesi dat ware misschien wel wat
te veel gevergd. Dat zou ook wel eens
schoonheilzame, desalniettemin
voor de „politiek" en „de partij" min
der aangename gevolgen gehad kunnen
hebben.
Maar de gewoon-menschelijke fat
soenlijkheid om althans als een der fei
telijke m e d e-schuldigen aan den dood
van een aantal muiters te zwijgen over
dien bom dat was toch wel het min
ste wat men van den heer Albarda en
de zijnen had mogen verwachten.
Het schijnt evenwel, dat de partij
politiek een mensch dermate beïnvloe
den en veranderen kan, dat zelfs gewo
ne algemeen-menschelijke behoorlijk-
heidsnormen in andere volgens een klas-
se-bewustzijn behoorlijkheidsbegrip wor
den omgezet.
Men verwijt, en waarlijk niet zonder
goede gronden, verschillende afgetreden
en nog aan het bewind zijnde regeerings-
personen, dat zij door hun toenmalige
slappe tolerantie een geest van onbe
trouwbaarheid op de vloot hebben laten
binnenvloeien. Goed wij hebben het
nimmer ontkend. Maar dat was en is
hier niet aan de orde.
De sociaal-democraten hebben actief,
met groote activiteit Zelfs, dezen geest
gestookt.
Zij hebben wind, veel wind gezaaid.
Zij oogstten storm.
En trachten nu als bliksemafleider den
bom te gebruiken.
Maar dat zal hun niet lukken.
De officier, die dezen bom liet vallen,
heeft niet tegen ontvangen orders in
gehandeld. Hij heeft verder, als krijgs
man denkende en dat was tegenover
een gesommeerd muitend schip zijn eeni-
ge plicht als krijgsman gehandeld.
Daarvoor verdient hij den dank van
alle goede vaderlanders.
En de heer Albarda doe er verder het
zwijgen toe.
JAARVERGADERING VAN DEN
A.N.W.B.
Heden is te Zwolle de jaarlijksche al-
gemeene vergadering aangevangen van
den A.N.W.B. Toeristenbond voor Ne
derland, welke bijeenkomst geleid werd
door den voorzitter, den heer Edo J.
Bergsma te Arnhem.
Na een kort openingswoord van den
voorzitter werd in behandeling genomen
het 51ste jaarverslag, uitgebracht door
het dagelijksch bestuur. Daarin wordt
o.m. gewezen op het feit, dat in het af-
geloopen jaar het aantal leden boven
100.000 steeg. Ook andere gegevens sta
ven den bloei van den bond. Het inter
nationaal verkeer der A.N.W.B.-leden
bleef zich ondanks beperkingen en be
lemmeringen in stijgende lijn te ontwik
kelen. Uitvoerig wordt in 't jaarverslag
het vruchtbaar en opbouwend werk
gememoreerd der wegencommissie A.N.
W.B.K.N.A.C. en zeker is het voor 'n
belangrijk deel aan deze commissie te
danken dat betere weg- en verkeerstoe
standen ook in 1933 konden worden ver
kregen.
DE KANOVEREENIGING „TRITON".
Een clublokaal geopend
Het bestuur der betrekkelijk jeugdi
ge kanovereeniging „Triton" had al ge-
ruimen tijd gezocht naar de oorzaken
van de verminderde belangstelling der
leden, en voelde als een der groote be
zwaren het gemis van een goed clublo
kaal, tevens bergplaats voor de kano's.
Dit bezwaar is nu op afdoende wijze
opgelost. Enkele bestuursleden zijn er
in geslaagd voor de vereeniging te hu
ren een der pakhuizen, die gebouwd
zijn op de plaats aan den Kinderdijk,
waar eens het algemeen bekende pand
P 100 heeft gestaan.
In dit pakhuis is een flinke ruimte om
te verblijven, om zich te kleeden, en, na.
het aanbrengen van stellingen, om er in
den winter de kano's goed en veilig op
te bergen.
Achter dit en het naastgelegen pak
huis is een vrij groote open ruimte, cue
de vereeniging mede in huur kreeg en
waar een goede gelegenheid is kano's
te repareeren. Ook bevinden zich hier
de steigertjes, waaraan de kano's me
ren kunnen en die nog zullen wor len
uitgebreid. De daarvoor noodige water
vlakte is van de gemeente in huur ont
vangen.
Een embleem voor de deur en de
wapperende Tritonvlag, toonden aan,
dat er gisterenavond iets bijzon
ders was te doen. Het gold de opening
van dit clublokaal, dat evenals de open
vlakte achter het gebouw met mooie
vlaggen-guirlandes was versierd, ter
wijl verschillende scheepslampen het lo
kaal fantastisch verlichtten.
De opening werd bijgewoond door hef
bestuur, enkele leden en donateurs en
andere belangstellenden, die de voor
zitter, mr. P. C. Adriaanse, van harte
welkom heette. Spr. herinnerde er aan,
hoe het woord kano is verklaard als
In het leven zoo goed als bij het
schaken kan één enkele zet het ge
heele spel bederven.
„Kan altijd niet opgeven", spr. vertaalt
Triton als volgt: „Thans rust is tot ons
nadeel". De watersport is in Middel
burg tot nu toe niet beoefend zooals het
goede binnenwater dat mogelijk maakt.
Maar mede door dit clublokaal ver
trouwt spr., dat het nu beter zal wor
den en hij bracht hartelijk dank aan de
genen, die zich voor het totstandkomen
van het clubhuis spanden, met name
den heer en mevrouw Vermeulen en
den heer A. C, Julianus.
Nog is het woord gevoerd door den
secretaris, den heer Ph. J. van Dix-
hoorn, het bestuurslid, den heer A. C.
Julianus en den technischen leider den
heer W. Vermeulen.
Uit de verschillende toespraken
kwam naar voren, hoe de leden tegen
een kleine vergoeding des zomers hun
bootjes in het balkengat kunnen meren
en des winters in het clublokaal veilig
kunnen opbergen.
Maar ook kwam nog eens goed naar
voren hoe wenscheüjk het is, dat op alle
manieren de kanovaarders op de hoogte
gebracht worden van de bepalingen
voor de binnenscheepvaart, waaronder
hun bootjes beslist ook vallen en hoe
goed het is lid te zijn van de vereeni
ging, omdat bij de door haar onderno
men tochten van eenige beteekenis alle
staan onder de bevelen van den heer W.
Vermeulen.
Alle aanwezigen roemden terecht wat
is tot stand gebracht en men bleef nog
eenigen tijd bijeen om de in gebruik-
stelling te vieren.
De Veiligheidslaan.
Vrijdag, den laatsten dag van de Vei
ligheidslaan der K.N.A.C. te Middel
burg, zijn nog 62 wagens gekeurd, waar
van er 20 direct konden worden goed
gekeurd. Bovendien zijn er na revisie
55 wagens goedgekeurd, zoodat dien
dag 75 wimpels zijn uitgereikt.
GOES—HOEDEKENSKERKE.
Tram of autobus?
(b) Met verwondering vernamen wij
dat te Utrecht plannen zouden bestaan
om het personen vervoer op de locaal-
spoor GoesHoedekenskerke met in
gang van 1 Jan. 1935 stop te zetten, ais
Ged. Staten van Zeeland de concessie
voor den autobusdienst op deze lijn (M.
de Bart, te Goes) zouden handhaven.
Immers: bij de verschillende bespre
kingen, die gevoerd zijn tusschen de
Ned. Spoorwegen eenerzijds, en de ge
meente-, polder- en waterschaps bestu
ren anderzijds, over de gedeeltelijke
stopzetting van het personenvervoer
door de Zuid-Bevelandsche locaalspoor,
is van de zijde van de Ned. Spoorwegen
steeds voor gegeven, dat stopzetting van
het personen vervoer op de lijn Goes
Hoedekenskerke niet in de bedoeling
lag.
Daarna kwam de overeenkomst tot
stand, betreffende die „gedeeltelijke"
stopzetting, tusschen de Ned. Spoorwe
gen en de betrokken gemeenten, polders
en waterschappen en werden de bijdra
gen van de laatst genoemde lichamen
met plm. een derde verminderd. Alleen
Hoedekenskerke bleef tegen die gedeel
telijke stopzetting, omdat de Nea. Spoor
wegen niet zonder voorbehoud wilden
garandeeren, dat het personen vervoer
Goes-Hoedekenskerke steeds gehand
haafd zou blijven.
Niettemin was de houding van öe
vertegenwoordigers van de Ned. Spoor
wegen toch steeds zoo, dat in .geen ge
val in de naaste toekomst een stopzet
ting van dit vervoer te verwachten
scheen. Naar we uit de beste bron ver
namen, heeft zulks ook wijlen de heer
Elias, dir. van de Zuid-Bevelandsche lo
caalspoor, nog verzekerd voor de hier
boven aangehaalde overeenkomst tot
stand kwam.
Doch, al schijnen de Ned. Spoorwegen
in deze dus een moreele verplichting
op. zich genomen te hebben, bij contract
is zulks niet vastgelegd, al blijft het feit
bestaan, dat Hoedekenskerke steeds te
gen elke opheffing gebleven is.
Er is intusschen nog een tweede mo
gelijkheid, en wel deze, dat men van de
zijde van de Ned. Spoorwegen dit dreige
ment slechts lanceert, om zoo den auto
busdienst Goes-Hoedekenskerke opge
heven te krijgen. Want dat bericht over
„stopzetting met 31 Dec. a-s., of geen
autobus-concessie meer", sluit wel pre
cies aan bij het feit, dat de concessie aan
den heer De Bart, door Ged. Staten in
dertijd voor 5 jaar verleend, dezer dagen
door de Kroon teruggebracht is op 2%
jaar, waardoor ze met 31 Dec. a.s. eindi
gen zal.
Onwillekeurig rijst de vraag: heeft de
minister dan reeds zijn standpunt be
paald, en is het zijn bedoeling, aan een
opnieuw door Ged, Staten te verleenen
concessie, zijn goedkeuring niet te hech
ten?! Want, naar we uit goede bron ver
namen, zullen Ged- Staten zeker niet
medewerken aan opheffing van den be-
staanden, goed functioneerenden auto
busdienst
Ongetwijfeld zou zulk een daad van
den minister te betreuren zijn, niet al
leen om de schade, die aan den auto-
busdienstondernemer berokkend zou
worden, maar vooral omdat het grootste
deel van 't reizende publiek dezen auto
busdienst op prijs stelt en verre verkiest
boven het locaaltreintje.
Tenslotte zou dan opheffing van het
locaaltreintje, waarschijnlijk alleen be
treurd worden door 't gemeentebestuur
van Hoedekenskerke.... en zulks nog
om ondoorgrondelijke redenen
De kermis.
Zooals reeds gemeld zal de Goesche
kermis dit jaar van 21 tot en met 28 Aug.
gehouden worden.
Naar ons bij navraag bleek zullen er,
enkele vermakelijkheden komen, die
voor deze omgeving nog nieuw zijn.
Hieronder volgt een opgave van de
verschillende inrichtingen, die de Groote
Markt zullen vullen.
Tegenover het Postkantoor komt een
Rijwielcaroussel; verder, gaande naar
den kant van de Groote Kerkstraat: een
gebakkraam; een suikerkraam; een U.
boot; een Zeestormrad; een schiettent;
een luchtschommel en een gebakkraam;
dan, tegenover het Stadhuis: een paling
kraam; een werptent en op den hoek
tegenover de St- Adriaanstraat een
zweefmolen; voorts aan de zijde Koren
beurs-Zoutkeet: een wafelkraam; een
kindercaroussel; een kmder-autodrome;
een gebakkraam, en een nougat-kraam;
tenslotte zal het bekende Lunapark van
Janvier weer standplaats nemen tegen
over Café „Centrum",
Het Museum.
Naar de heer Joh. Pilaar, voorzitter
van het bestuur van het Museum voor
Zuid- en Noord-Beveland, ons mede
deelt, is hèm, nóch het verdere bestuur
iets bekend van plannen tot verplaatsing
van het Museum.
Daar de heer Pilaar voorts zijn ver
wondering uitdrukte, over ons bericht
dienaangaande, zij nog vermeld, dat het
ons zoodanig gewerd, dat wij meenden
inderdaad van overweging van een plan
tot verplaatsing te kunnen gewagen.
Aan het kantoor Goes werd, in den
loop der maand Juli op spaarbankboekjes
ingelegd f 37,075,85; en terugbetaald
f 55,415,79; derhalve minder ingelegd
dan terugbetaald f 18,339,94. Het aantal
nieuw uitgegeven spaarbankboekjes be
droeg 27.
In de afgeloopen week was het
aantal baden in het gewone bad 3988,
w.o. 2025 door dames en 1963 door hee
ren, in het volksbad waren de cijfers
3370, 1734 en 1636.
OOST- EN WEST-SOUBURG. De
vereeniging „Uit het VolkVoor het
Volk" alhier, heeft besloten, den verjaar
dag van H.M. de Koningin op 31 Augus
tus a.s. op gepaste wijze te vieren.
Het bestuur heeft daarom gemeend,
's middags kinderspelen te organisee-
ren, waaraan kinderen van 614 jaar
kunnen deelnemen, die zich daarvoor bij
een der bestuursleden behooren aan te
melden.
Voor eiken leeftijd, zoowel voor jon
gens als meisjes, worden wedstrijden ge
houden waarvoor zeer fraaie prijzen be
schikbaar worden gesteld, welke ten
toongesteld worden in een winkel-éta
lage.
Alle kinderen die aan de spelen deel
nemen worden getracteerd. De toegang
tot het terrein wordt voor leden, ouders
en belangstellenden geheel gratis 8pen-
gesteld.
Middelburg, ll-VIII-'34. Vrijdag: hoog
ste luchttemperatuur 22 °C (72 °F);
laagste 15.8 °C (61 °F). Heden 9 h: 17.1
°C; 12 h: 18.5 °C. 2.2 mm regen. Hoog
ste barometerstand te dezer stede, in
het afgeloopen etmaal: 763 mm; laagste
760 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 766.1 mm te
Biarritz en Toulouse; laagste 744.7 mm
te Thorshavn.
Verwachting tot morgenavond:
Matige, tijdelijk toenemende Z.W. tot
W. wind, half tot zwaar bewolkt of be
trokken, enkele regenbuien, weinig ver
andering in temperatuur.
Zon op: 5 h 36; onder 20 h 33. Licht
op: 21 h 03. Maan op: 6 h 45; onder:
20 h 42.
Zondag 12 Aug, Zon op: 5 h 37; on
der: 20 h 31. Licht op: 21 h 01. Maan
op: 7 h 55; onder: 20 h 53. E.K. 18 Aug.
(Zomertijd.)
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later,
(S Springtij.)
Augustus.
Hoogwater. Laagwater.
Za. 11 2.59 15.06 9.21 21.50
Zo. 12 3.33 15.37 9.49 22.20
Ma. 13 S 4.03 16.08 10.18 22.51
(Zomertijd.)
Augustus,
Hoogwater. Laagwater.
Za. 11 4.51 17.06 10.28 22.46
Zo. 12 5.26 17.37 10.57 23.16
Ma. 13 S 5.56 18.07 11.28 23.48
's Avonds wordt op het Oranjeplein
een concert gegeven, waarna een op
tocht met lampions wordt gehouden.
VEERE. Dinsdag a.s. vergadert de
Raad dezer gemeente te 2 uur des na
middags ter behandeling o.a. van het
punt meubileering en stoffeering van 't
Stadhuis.
ZOUTELANDE. De Ned. Bond van
werkgevers in hotel-, restaurant-, café-
en aanverwante bedrijven „Horecaf",
heeft zich met een request gewend tot
den Raad, waarin wordt verzocht de las
ten van het hotel-, café- en restaurant
bedrijf in deze gemeente te verlichten,
door dit bedrijf toe te staan ook des
Zondags geopend te blijven.
In het request wordt gewezen op den
nood, die in het hotel-, café-restaurant
bedrijf in het algemeen heerscht. Alleen
de Zondag, wanneer de meeste men-
schen ontspanning of verpoozing zoeken,
is de beste dag voor dit bedrijf. Meestal
plegen de opbrengsten van den Zondag
het verlies van de geheele week goed te
maken. Wanneer nu echter, zooals in
Zoutelande, op Zondag de café's en res
taurants gesloten moeten zijn, is het niet
te verwonderen, aldus het request, dat
voormeld bedrijf een kwijnend bestaan
leidt.
ELLEWOUTSDIJK. De tiende Augus
tus, de verjaardag van wijlen den am
bachtsheer J. C. van Hattum van Elle-
woutsdijk is dit jaar herdacht door Ret
maken van een schoolreisje naar Knocke
door de leerlingen van de hoogste klas
sen der o.l. school alhier, onder leiding
van het bestuur van het van Hattum
van Ellewoutsdijk-Priimersfonds, terwijl
de leerlingen van de le, 2è en 3e klasse
op dien dag getracteerd werden. De
kosten werden geheel door voornoemd!
fonds gedekt.
EIGENAARDIG VERKEERSONGEVAL
KRUININGEN. Vrijdagavond passeer
de op den nieuwen Rijksbetonweg een
vrachtauto, welke geladen was met le
dige bananenkisten, een personenauto.
Door den hevigen wind woeien de bo
venste kisten van den wagen, waarvan
één kist met zulk een kracht tegen de
ruiten van den personenwagen vloog dat
behalve voor- en zijruit ook een stijl van
den wagen versplinterde. Van de zes in
zittenden liepen de bestuurder en een
juffrouw, alsmede een jongetje talrijke
wondjes aan hoofd en armen van glas
scherven op, welke evenwel niet gevaar
lijk bleken te zijn, hoewel alle drie he-