GOESCHE COURANTE WEER EN WIND. Een hliksemajleider gezocht en gevonden BINNENLAND. ZEELAND. EN. ma NUMMER 188. TWEE BLADEN. ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent- MIDDELBURG. Q0ES. RIJKSPOSTSPAARBANK. VUSSfNGEN. WILGHEREN. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. ZUID-BEVELAND. kerfje' E" ed.) te- eed- ;rna- van rga- itee- In van van de in 't Niss- n in met chter k In anal 13 tinée cka- ïes g 10 riigs. sche trijd. Zee club Loop. 4 u. Mid- 2—1 icert 8 u. /erg. Mij. 0 u. derl. we ald. ->rov. el. ij te >em- ren. ette Ver. uur- dr- kun- van gus- lo- 28 8 üng ,.Ho- MIDDELdUDGSCHE courant tchap Vlissingen 2.30, elders 2.S0 pér irwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 13 et. P- w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bü contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bjj het Burean voor Pnbliciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 11 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer con- rant" 10 ct. extra Bewvjsnommeri 5 cent Er is eenigen tijd geleden uit de Indi sche pers naar Nederland een bericht overgekomen, volgens hetwelk de bom, die het muiterschip „De Zeven Provin ciën" tot overgave dwong, wel degelijk als treffer bedoeld was, en niet, zooals tot dusverre werd voorgegeven, feitelijk voor den boeg van het schip had moeten vallen. De leider van de politieke partij in Nederland, die voor een groot deel de wezenlijke schuld aan de muiterij, en dus aan haar droeve gevolgen, draagt, ir. Albarda, heeft den euvelen moed gehad zich tot twee malen toe met vragen over deze voor de S.D.A.P. toch wel uiterma te pijnlijke aangelegenheid tot den mi nister van defensie te wenden. En, van zijn standpunt gezien dan, nu eindelijk met succes. De roode heeren hebben hun zin gekregen: de officier in quaestie is, zoo relateert de minister nu, ontvangen instructies anders inter- preteerende dan zij misschien bedoeld waren, tot de conclusie gekomen, „dat hij aan de laatst verkregen opdracht tot het beschouwen van „De Zeven Provin ciën" als vijandelijk schip den voorrang moest geven en dus het werpen van een waarschuwingsbom achterwege moest laten." Dit is o.i. technisch a^us te rijmen met de, in antwoord op vroegere vra gen van hetzelfde Kamerlid gegeven, voorstelling van zaken, dat de officier in quaestie weliswaar richtte 10 m vóór den boeg, doch dat hij, in verband met vliegrichting en snelheid, bereken de, dat de aldus gerichte bom ongeveer ter hoogte van de commandobrug der „Zeven Provinciën zou treffen. De omstandige, militair-technische en chronologische schets van het gebeurde zullen wij hier niet doen volgen. Het is ons trouwens onverklaarbaar hoe minis ter Deckers den impertinenten vrager zoo vriendelijk en breedvoerig van ant woord diende, 's Ministers eindoordeel is echter „dat hij zich zeer goed kan ver plaatsen in den gedachtengang van den offic:er, die zich door een geheel onvoor- zienen loop van omstandigheden [n-1. het uitvallen van de vliegtuigen der esca drille-commandant en van diens opvolger, Red. M. C.] plotseling gesteld zag voor de taak het muitende schip tot overgave te brengen en van oordeel was, dat de order, om het schip als vijand te beschou wen, het werpen van een waarschuwings bom uitspot". Schoon wij het liever in wat forscher taal hadden gehoord, de minister dekt althans den officier volkomen. Op het oogenblik, waarop wij dit schrij ven, beschikken wij nog niet over de commentaar der roode pers. Wij kunnen ons echter al wel voorstellen, hoe die zal luiden- Hoe de roode heeren zullen jubelen (in hun hart) en fulmineeren tegen de wreede militairen of zoo iets (in hun krant.) Ze hebben nu eindelijk hun bliksem afleider. Die ze verworven hebben door hun onbeschaamdheid. Want wanneer er behalve de com munisten dan één politieke partij in den lande is, die van en voor haar stand punt het geheele onderwerp „De Zeven Provinciën" zoo spoedig mogelijk tac tisch had behooren te vergeten en in den doofpot had moeten stoppen, dan is het toon ze,ter wel de S.D.A.P., die den bodem bereidde tot deze muiterij! Een eerlijke bekentenis: wij hebben dooi het zaaien van een klasse-tegen stellingen scheppenden en verscherpen den kankergeest het volk opgeruid en verpesi dat ware misschien wel wat te veel gevergd. Dat zou ook wel eens schoonheilzame, desalniettemin voor de „politiek" en „de partij" min der aangename gevolgen gehad kunnen hebben. Maar de gewoon-menschelijke fat soenlijkheid om althans als een der fei telijke m e d e-schuldigen aan den dood van een aantal muiters te zwijgen over dien bom dat was toch wel het min ste wat men van den heer Albarda en de zijnen had mogen verwachten. Het schijnt evenwel, dat de partij politiek een mensch dermate beïnvloe den en veranderen kan, dat zelfs gewo ne algemeen-menschelijke behoorlijk- heidsnormen in andere volgens een klas- se-bewustzijn behoorlijkheidsbegrip wor den omgezet. Men verwijt, en waarlijk niet zonder goede gronden, verschillende afgetreden en nog aan het bewind zijnde regeerings- personen, dat zij door hun toenmalige slappe tolerantie een geest van onbe trouwbaarheid op de vloot hebben laten binnenvloeien. Goed wij hebben het nimmer ontkend. Maar dat was en is hier niet aan de orde. De sociaal-democraten hebben actief, met groote activiteit Zelfs, dezen geest gestookt. Zij hebben wind, veel wind gezaaid. Zij oogstten storm. En trachten nu als bliksemafleider den bom te gebruiken. Maar dat zal hun niet lukken. De officier, die dezen bom liet vallen, heeft niet tegen ontvangen orders in gehandeld. Hij heeft verder, als krijgs man denkende en dat was tegenover een gesommeerd muitend schip zijn eeni- ge plicht als krijgsman gehandeld. Daarvoor verdient hij den dank van alle goede vaderlanders. En de heer Albarda doe er verder het zwijgen toe. JAARVERGADERING VAN DEN A.N.W.B. Heden is te Zwolle de jaarlijksche al- gemeene vergadering aangevangen van den A.N.W.B. Toeristenbond voor Ne derland, welke bijeenkomst geleid werd door den voorzitter, den heer Edo J. Bergsma te Arnhem. Na een kort openingswoord van den voorzitter werd in behandeling genomen het 51ste jaarverslag, uitgebracht door het dagelijksch bestuur. Daarin wordt o.m. gewezen op het feit, dat in het af- geloopen jaar het aantal leden boven 100.000 steeg. Ook andere gegevens sta ven den bloei van den bond. Het inter nationaal verkeer der A.N.W.B.-leden bleef zich ondanks beperkingen en be lemmeringen in stijgende lijn te ontwik kelen. Uitvoerig wordt in 't jaarverslag het vruchtbaar en opbouwend werk gememoreerd der wegencommissie A.N. W.B.K.N.A.C. en zeker is het voor 'n belangrijk deel aan deze commissie te danken dat betere weg- en verkeerstoe standen ook in 1933 konden worden ver kregen. DE KANOVEREENIGING „TRITON". Een clublokaal geopend Het bestuur der betrekkelijk jeugdi ge kanovereeniging „Triton" had al ge- ruimen tijd gezocht naar de oorzaken van de verminderde belangstelling der leden, en voelde als een der groote be zwaren het gemis van een goed clublo kaal, tevens bergplaats voor de kano's. Dit bezwaar is nu op afdoende wijze opgelost. Enkele bestuursleden zijn er in geslaagd voor de vereeniging te hu ren een der pakhuizen, die gebouwd zijn op de plaats aan den Kinderdijk, waar eens het algemeen bekende pand P 100 heeft gestaan. In dit pakhuis is een flinke ruimte om te verblijven, om zich te kleeden, en, na. het aanbrengen van stellingen, om er in den winter de kano's goed en veilig op te bergen. Achter dit en het naastgelegen pak huis is een vrij groote open ruimte, cue de vereeniging mede in huur kreeg en waar een goede gelegenheid is kano's te repareeren. Ook bevinden zich hier de steigertjes, waaraan de kano's me ren kunnen en die nog zullen wor len uitgebreid. De daarvoor noodige water vlakte is van de gemeente in huur ont vangen. Een embleem voor de deur en de wapperende Tritonvlag, toonden aan, dat er gisterenavond iets bijzon ders was te doen. Het gold de opening van dit clublokaal, dat evenals de open vlakte achter het gebouw met mooie vlaggen-guirlandes was versierd, ter wijl verschillende scheepslampen het lo kaal fantastisch verlichtten. De opening werd bijgewoond door hef bestuur, enkele leden en donateurs en andere belangstellenden, die de voor zitter, mr. P. C. Adriaanse, van harte welkom heette. Spr. herinnerde er aan, hoe het woord kano is verklaard als In het leven zoo goed als bij het schaken kan één enkele zet het ge heele spel bederven. „Kan altijd niet opgeven", spr. vertaalt Triton als volgt: „Thans rust is tot ons nadeel". De watersport is in Middel burg tot nu toe niet beoefend zooals het goede binnenwater dat mogelijk maakt. Maar mede door dit clublokaal ver trouwt spr., dat het nu beter zal wor den en hij bracht hartelijk dank aan de genen, die zich voor het totstandkomen van het clubhuis spanden, met name den heer en mevrouw Vermeulen en den heer A. C, Julianus. Nog is het woord gevoerd door den secretaris, den heer Ph. J. van Dix- hoorn, het bestuurslid, den heer A. C. Julianus en den technischen leider den heer W. Vermeulen. Uit de verschillende toespraken kwam naar voren, hoe de leden tegen een kleine vergoeding des zomers hun bootjes in het balkengat kunnen meren en des winters in het clublokaal veilig kunnen opbergen. Maar ook kwam nog eens goed naar voren hoe wenscheüjk het is, dat op alle manieren de kanovaarders op de hoogte gebracht worden van de bepalingen voor de binnenscheepvaart, waaronder hun bootjes beslist ook vallen en hoe goed het is lid te zijn van de vereeni ging, omdat bij de door haar onderno men tochten van eenige beteekenis alle staan onder de bevelen van den heer W. Vermeulen. Alle aanwezigen roemden terecht wat is tot stand gebracht en men bleef nog eenigen tijd bijeen om de in gebruik- stelling te vieren. De Veiligheidslaan. Vrijdag, den laatsten dag van de Vei ligheidslaan der K.N.A.C. te Middel burg, zijn nog 62 wagens gekeurd, waar van er 20 direct konden worden goed gekeurd. Bovendien zijn er na revisie 55 wagens goedgekeurd, zoodat dien dag 75 wimpels zijn uitgereikt. GOES—HOEDEKENSKERKE. Tram of autobus? (b) Met verwondering vernamen wij dat te Utrecht plannen zouden bestaan om het personen vervoer op de locaal- spoor GoesHoedekenskerke met in gang van 1 Jan. 1935 stop te zetten, ais Ged. Staten van Zeeland de concessie voor den autobusdienst op deze lijn (M. de Bart, te Goes) zouden handhaven. Immers: bij de verschillende bespre kingen, die gevoerd zijn tusschen de Ned. Spoorwegen eenerzijds, en de ge meente-, polder- en waterschaps bestu ren anderzijds, over de gedeeltelijke stopzetting van het personenvervoer door de Zuid-Bevelandsche locaalspoor, is van de zijde van de Ned. Spoorwegen steeds voor gegeven, dat stopzetting van het personen vervoer op de lijn Goes Hoedekenskerke niet in de bedoeling lag. Daarna kwam de overeenkomst tot stand, betreffende die „gedeeltelijke" stopzetting, tusschen de Ned. Spoorwe gen en de betrokken gemeenten, polders en waterschappen en werden de bijdra gen van de laatst genoemde lichamen met plm. een derde verminderd. Alleen Hoedekenskerke bleef tegen die gedeel telijke stopzetting, omdat de Nea. Spoor wegen niet zonder voorbehoud wilden garandeeren, dat het personen vervoer Goes-Hoedekenskerke steeds gehand haafd zou blijven. Niettemin was de houding van öe vertegenwoordigers van de Ned. Spoor wegen toch steeds zoo, dat in .geen ge val in de naaste toekomst een stopzet ting van dit vervoer te verwachten scheen. Naar we uit de beste bron ver namen, heeft zulks ook wijlen de heer Elias, dir. van de Zuid-Bevelandsche lo caalspoor, nog verzekerd voor de hier boven aangehaalde overeenkomst tot stand kwam. Doch, al schijnen de Ned. Spoorwegen in deze dus een moreele verplichting op. zich genomen te hebben, bij contract is zulks niet vastgelegd, al blijft het feit bestaan, dat Hoedekenskerke steeds te gen elke opheffing gebleven is. Er is intusschen nog een tweede mo gelijkheid, en wel deze, dat men van de zijde van de Ned. Spoorwegen dit dreige ment slechts lanceert, om zoo den auto busdienst Goes-Hoedekenskerke opge heven te krijgen. Want dat bericht over „stopzetting met 31 Dec. a-s., of geen autobus-concessie meer", sluit wel pre cies aan bij het feit, dat de concessie aan den heer De Bart, door Ged. Staten in dertijd voor 5 jaar verleend, dezer dagen door de Kroon teruggebracht is op 2% jaar, waardoor ze met 31 Dec. a.s. eindi gen zal. Onwillekeurig rijst de vraag: heeft de minister dan reeds zijn standpunt be paald, en is het zijn bedoeling, aan een opnieuw door Ged, Staten te verleenen concessie, zijn goedkeuring niet te hech ten?! Want, naar we uit goede bron ver namen, zullen Ged- Staten zeker niet medewerken aan opheffing van den be- staanden, goed functioneerenden auto busdienst Ongetwijfeld zou zulk een daad van den minister te betreuren zijn, niet al leen om de schade, die aan den auto- busdienstondernemer berokkend zou worden, maar vooral omdat het grootste deel van 't reizende publiek dezen auto busdienst op prijs stelt en verre verkiest boven het locaaltreintje. Tenslotte zou dan opheffing van het locaaltreintje, waarschijnlijk alleen be treurd worden door 't gemeentebestuur van Hoedekenskerke.... en zulks nog om ondoorgrondelijke redenen De kermis. Zooals reeds gemeld zal de Goesche kermis dit jaar van 21 tot en met 28 Aug. gehouden worden. Naar ons bij navraag bleek zullen er, enkele vermakelijkheden komen, die voor deze omgeving nog nieuw zijn. Hieronder volgt een opgave van de verschillende inrichtingen, die de Groote Markt zullen vullen. Tegenover het Postkantoor komt een Rijwielcaroussel; verder, gaande naar den kant van de Groote Kerkstraat: een gebakkraam; een suikerkraam; een U. boot; een Zeestormrad; een schiettent; een luchtschommel en een gebakkraam; dan, tegenover het Stadhuis: een paling kraam; een werptent en op den hoek tegenover de St- Adriaanstraat een zweefmolen; voorts aan de zijde Koren beurs-Zoutkeet: een wafelkraam; een kindercaroussel; een kmder-autodrome; een gebakkraam, en een nougat-kraam; tenslotte zal het bekende Lunapark van Janvier weer standplaats nemen tegen over Café „Centrum", Het Museum. Naar de heer Joh. Pilaar, voorzitter van het bestuur van het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland, ons mede deelt, is hèm, nóch het verdere bestuur iets bekend van plannen tot verplaatsing van het Museum. Daar de heer Pilaar voorts zijn ver wondering uitdrukte, over ons bericht dienaangaande, zij nog vermeld, dat het ons zoodanig gewerd, dat wij meenden inderdaad van overweging van een plan tot verplaatsing te kunnen gewagen. Aan het kantoor Goes werd, in den loop der maand Juli op spaarbankboekjes ingelegd f 37,075,85; en terugbetaald f 55,415,79; derhalve minder ingelegd dan terugbetaald f 18,339,94. Het aantal nieuw uitgegeven spaarbankboekjes be droeg 27. In de afgeloopen week was het aantal baden in het gewone bad 3988, w.o. 2025 door dames en 1963 door hee ren, in het volksbad waren de cijfers 3370, 1734 en 1636. OOST- EN WEST-SOUBURG. De vereeniging „Uit het VolkVoor het Volk" alhier, heeft besloten, den verjaar dag van H.M. de Koningin op 31 Augus tus a.s. op gepaste wijze te vieren. Het bestuur heeft daarom gemeend, 's middags kinderspelen te organisee- ren, waaraan kinderen van 614 jaar kunnen deelnemen, die zich daarvoor bij een der bestuursleden behooren aan te melden. Voor eiken leeftijd, zoowel voor jon gens als meisjes, worden wedstrijden ge houden waarvoor zeer fraaie prijzen be schikbaar worden gesteld, welke ten toongesteld worden in een winkel-éta lage. Alle kinderen die aan de spelen deel nemen worden getracteerd. De toegang tot het terrein wordt voor leden, ouders en belangstellenden geheel gratis 8pen- gesteld. Middelburg, ll-VIII-'34. Vrijdag: hoog ste luchttemperatuur 22 °C (72 °F); laagste 15.8 °C (61 °F). Heden 9 h: 17.1 °C; 12 h: 18.5 °C. 2.2 mm regen. Hoog ste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 763 mm; laagste 760 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 766.1 mm te Biarritz en Toulouse; laagste 744.7 mm te Thorshavn. Verwachting tot morgenavond: Matige, tijdelijk toenemende Z.W. tot W. wind, half tot zwaar bewolkt of be trokken, enkele regenbuien, weinig ver andering in temperatuur. Zon op: 5 h 36; onder 20 h 33. Licht op: 21 h 03. Maan op: 6 h 45; onder: 20 h 42. Zondag 12 Aug, Zon op: 5 h 37; on der: 20 h 31. Licht op: 21 h 01. Maan op: 7 h 55; onder: 20 h 53. E.K. 18 Aug. (Zomertijd.) Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later, (S Springtij.) Augustus. Hoogwater. Laagwater. Za. 11 2.59 15.06 9.21 21.50 Zo. 12 3.33 15.37 9.49 22.20 Ma. 13 S 4.03 16.08 10.18 22.51 (Zomertijd.) Augustus, Hoogwater. Laagwater. Za. 11 4.51 17.06 10.28 22.46 Zo. 12 5.26 17.37 10.57 23.16 Ma. 13 S 5.56 18.07 11.28 23.48 's Avonds wordt op het Oranjeplein een concert gegeven, waarna een op tocht met lampions wordt gehouden. VEERE. Dinsdag a.s. vergadert de Raad dezer gemeente te 2 uur des na middags ter behandeling o.a. van het punt meubileering en stoffeering van 't Stadhuis. ZOUTELANDE. De Ned. Bond van werkgevers in hotel-, restaurant-, café- en aanverwante bedrijven „Horecaf", heeft zich met een request gewend tot den Raad, waarin wordt verzocht de las ten van het hotel-, café- en restaurant bedrijf in deze gemeente te verlichten, door dit bedrijf toe te staan ook des Zondags geopend te blijven. In het request wordt gewezen op den nood, die in het hotel-, café-restaurant bedrijf in het algemeen heerscht. Alleen de Zondag, wanneer de meeste men- schen ontspanning of verpoozing zoeken, is de beste dag voor dit bedrijf. Meestal plegen de opbrengsten van den Zondag het verlies van de geheele week goed te maken. Wanneer nu echter, zooals in Zoutelande, op Zondag de café's en res taurants gesloten moeten zijn, is het niet te verwonderen, aldus het request, dat voormeld bedrijf een kwijnend bestaan leidt. ELLEWOUTSDIJK. De tiende Augus tus, de verjaardag van wijlen den am bachtsheer J. C. van Hattum van Elle- woutsdijk is dit jaar herdacht door Ret maken van een schoolreisje naar Knocke door de leerlingen van de hoogste klas sen der o.l. school alhier, onder leiding van het bestuur van het van Hattum van Ellewoutsdijk-Priimersfonds, terwijl de leerlingen van de le, 2è en 3e klasse op dien dag getracteerd werden. De kosten werden geheel door voornoemd! fonds gedekt. EIGENAARDIG VERKEERSONGEVAL KRUININGEN. Vrijdagavond passeer de op den nieuwen Rijksbetonweg een vrachtauto, welke geladen was met le dige bananenkisten, een personenauto. Door den hevigen wind woeien de bo venste kisten van den wagen, waarvan één kist met zulk een kracht tegen de ruiten van den personenwagen vloog dat behalve voor- en zijruit ook een stijl van den wagen versplinterde. Van de zes in zittenden liepen de bestuurder en een juffrouw, alsmede een jongetje talrijke wondjes aan hoofd en armen van glas scherven op, welke evenwel niet gevaar lijk bleken te zijn, hoewel alle drie he-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1