SPORT. BURGERLIJKE STAND. GOES. het nieuwe VALVOLINE succes! KAPELLE. trisch oppompen van het water bij de fontein op de Balans in aanleg 450 zou kosten, en dan voor rente, aflossing enz. 90 per jaar. Nu betaalt de ge meente aan de bedrijven jaarlijks f 140 per jaar. B. en W. achten het beter, dit bedrag op 90 te stellen dan nieuwe kosten van aanleg te maken. Voor de gemeentefinanciën is deze verminde ring ten slotte toch niet van beteekenis Boter- en Eierprijzen. B. en W. deelen den Raad mede, dat in de gesloten trommel weder 2 stukken zijn neergelegd nopens de prijsnoteering voor boter en eieren. Ook thans zijn B en W. van meening, dat zij zich voorloo- pig van optreden te dezer zake moeten onthouden. Niet tevreden. Het Bestuur der Vereeniging voor Ge reformeerd onderwijs te Middelburg heeft den Raad medegedeeld, dat het in hooger beroep is gegaan van het Raads besluit inzake de driejaarlijksche afre kening over de jaren 1928, 1929 en 1930, zulks betreffende enkele schrappingen en verder tegen het besluit inzake ver goeding voor boventallig personeel in 1933 aan de school Heerengracht, De klinker-kwestie. Ter voldoening van de vragen van den heer Jeronimus nopens de klinker leverantie voor Blauwendijk en Poelen- dalesingel deelen B. en W. mede, dat de uitslag van het deskundig monster-on derzoek in de gesloten trommel is neer gelegd. Ontvangsten Plaatselijk Crisis Co mité van 21 tot en met 26 Mei 1934. Maandelijksche bijdrage J. H. C. ƒ1; Wekelijksche collecte 102.50%. Het gironummer van den Penning meester is 188020. Werkloosheid, Bij de arbeidsbeurs te Middelburg stonden Zaterdag ingeschreven: Geheel werkloos: 797 mannen en 6 vrouwen. Gedeeltelijk werkloos: 62 mannen en 4 vrouwen. Niet werkloos: 7 mannen. Al gemeen totaal vorige week 880, bijge komen 20, afgegaan 24, over 876. SCHOOLMUSEUM MIDDELBURG. Ochtendvergadering. De vereeniging „Schoolmuseum Mid delburg", hield Zaterdag haar algemeene vergadering in Schuttershof. De voorz., de heer C. Wit, opende met een kort woord van welkom. Men was eens afgeweken van de gewoonte om op Woensdag in Middelburg te vergaderen. Men meende, dat dan te Goes meer le den zouden komen, doch de belangstel ling was niet zoodanig er waren een tiental leden dat de proefneming tot herhaling aanmoedigt. Het jaarverslag van den secretaris en het verslag van den penningmeester reeds 16 dezer in ons blad gepubliceerd werden goedgekeurd. De voorz. wees op het succes van de tentoonstelling. Deze trok een dui zendtal belangstellenden, In de courant werd uit het verslag het cijfer 130 over genomen, doch dit was het aantal bezoe kers van de lezing. Spr. wees er voorts op, dat nog veel meer gedaan zou kun nen worden, doch hiertoe zou het aan tal leden grooier moeten zijn. De ver. telt er slechts 389, terwijl er in Zeeland alleen reeds 1000 leerkrachten zijn en de contributie slecht f 1 bedraagt. Men kan nu het museum laten voortbestaan, doch iets extra's kan men niet doen. Spr. bracht hulde aan den secr, penningm., den heer C. Roelands, die voor museum en administratie zooveel van zijn tijd en werkkracht beschikbaar stelt. Verder wees spr. er nog op, dat de filmvertoo- ning te Middelburg een schadepost werd, doordat het dien avond juist verschrik kelijk weer was. In Zierikzee bereikte men betere resultaten, doordat men de kinderen daar liet betalen. Intusschen meende men, om het nadeelig slot in Middelburg, deze filmvertooning onder leiding van het Schoolmuseum, niet ver der door te moeten zetten. Bij de begrooting 19341935 wees de voorz. op de verschillende lagere bedragen in ontvangsten. Anderzijds heeft men diverse bezuinigingen ge vonden, zoodat er een post onvoorzien blijft van 91.55. De gemeenten heb ben subsidies verlaagd of geschrapt, terwijl het museum voor alle gemeen ten van zooveel belang is. Men kan er b.v. alles vinden, wat men denkt aan te schaffen. En vindt men iets er niet, dan wordt er voor gezorgd, dat hef er komt. De begrooting werd hierna z.h.s. goedgekeurd. De heeren C. Wit en W. de Wolf wer den herkozen tot leden van het alge meen bestuur. In de vacature J. v. d. Worp werd de heer C. de Pree, van Breskens, benoemd. Bij de rondvraag bracht de heer Edel man uit Vlissingen het bestuur hulde voor het organiseeren van de tentoon stelling, waarbij spr. wees op het nut van teekenen voor de jeugd, daar 'dit bij zoo vele beroepen te pas komt. De Voorz. zegde dank voor deze hulde en beaamde dat het bijbrengen van vaardigheid in het teekenen voor de schoolgaande jeugd van veel belang is. is de nieuwe Valvoline 1/4 - gallon schenkkan geopendmet het sleuteltje, dat er aan is gehecht. Een vondst, deze vernuftige sluiting! Geen gepruts met gereedschappen en geen kans, dat hierdoor scherpe metaaldeeltjes in de olie geraken! En dan de vorm der bus: bedacht, om den gebruiker ieder gemak te verschaffen. De hals stelt U in staat, om zonder te morsen bij iedere olie-vuldop te komen. Inderdaad een ideale verpakking voor hen, die kleine hoeveelheden ver pakt en verzegeld willen koopen, om bij te vullen óf op reis mede te nemen. De prijzen der '/4 gallon bussen komen overeen met de literprijzen van de losse Valvoline Motoroliën. De oude beproefde Valvoline - kwaliteit in een volmaakte verpakking: W (Ingez. Med.) De hr. M. van Nieuwenhuize, van Wolphaartsdijk, merkte op, dat deze algemeene vergadering van het school museum eigenlijk een schooldag had moeten worden. Spr. zou daarom dezen dag als een vrijen dag in het leerplan vastgelegd willen zien. Dit zal de op- iomst en het aantal leerlingen ten goe de komen. De Voorz. betuigde zijn instem ming met deze woorden. Hij zaï er gaarne aan medewerken, evenals in specteur Stoopman, Maar de hoofden der scholen moeten het leerplan vast stellen, en dit moet dan door B. en W. of bij de bijz. school, door het school bestuur goedgekeurd worden. Deze vrije dag moet dan echter op Woens dag gesteld worden.. Van deze verga dering kan dan tevens een inspectie vergadering gemaakt worden, De aanwezigen betuigen met dit plan hun instemming en het bestuur zegde toe in genoemde richting werkzaam te zullen zijn. Middagvergadering. In de middagvergadering verwelkom de de voorzitter burgemeester en secre taris van Goes en den heer K. Brants, oud-hoofdinspecteur bij het L. O. De heer Brants, daarna het woord verkrijgend, sprak over het onderwerp: „Het kind en de wereld". Na een kort inleidend woord, waarin spr. herinnerde aan de aangename jaren, in Goes doorgebracht, en hulde bracht aan deze vereeniging, voor den durf, om een schoolmuseum op te richten en in stand te houden, kwam spr. tot de be handeling van zijn onderwerp. Wij, onderwijzers, aldus spr., gaan ge bukt onder de gedachte, wat er in deze economisch moeilijke tijden van onze leerlingen terecht moet komen. Wij prij zen hen gelukkig, die na het Lager On derwijs nog niet klaar zijn, maar verder studeeren en dus nog een pookje uit het gedrang kunnen blijven. Was er nu maar eenige hoop, dat na deze depressie spoedig opleving zou vol gen, maar helaas wijzen de teekenen er op, dat we ons zullen moeten gaan in richten op een lager levensniveau. De onderwijzers mogen hun arbeid wel verrichten, in de rustige sfeer van de paedagogische vorming, maar toch moet het onderwijs niet buiten het le ven staan. Het moet er terdege rekening mee houden. De ramen moeten niet ge sloten zijn maar wijd open staan. De onderwijzers moeten zich manda tarissen weten van de ouders en dus ook het ontfermen kennen. Wee hen, die zich vergrijpen aan de kinderen. De onderwijzer staat met het kind op den arm of aan de hand om het den weg in deze wereld te wijzen. Spr. behandelde daarna achtereenvol gens de verschijning van het kind op de wereld, de inleiding in deze wereld, de voorbereiding voor deze wereld en de taak van den onderwijzer daarbij. Spr. besprak de sexualiteit, de angst en de binding bij het kind. Verder de ontwikkeling van de spraak, als open baring van het bewustzijn, Het contact met de wereld is geboren, wat zich ver der voortzet en uitbreidt. Komt het kind ter school, dan is het al wereldbur ger in zakformaat. Wat het gaan naar school voor het kind beteekent, zette spr. nader uiteen. Het is als het ware een nieuwe geboorte met nieuwe spanning. Al spoedig past het kind zich aan het schoolmilieu aan. Dat gaat heel wat gemakkelijker en vlug ger dan in „den ouden tijd". We zijn trotsch op onze scholen, onze leermid delen en onze onderwijzers. Wie den ouden tijd nog eens zien wil, moet maar eens gaan naar het schoolmuseum te Amsterdam of naar Zuid-Frankrijk of enkele streken in Duitschland. Sommigen vragen of de scholen niet te luxieus zijn. Spr. erkende dat bij en kele scholen de eischen der noodzake lijkheid zijn overschreden en dat enkele architecten wel wat te royaal zijn ge weest. Maar overigens mogen we trotsch zijn op onze scholen. Het laat ons niet onverschillig, waar onze kinderen van hun 6e tot hun 13e jaar verblijven. De harmonie in de school werkt in het le ven door. De onderwijzer staat bij de introduc tie van het kind in de wereld voor be langrijke vragen als: individu of gemeen schap, vrijheid of autoriteit, de verhou ding van onderwijzer tot leerling, e.a. Het onderwijs moet zijn gericht op het elkander helpen. De maatschappij gaat al meer in de richting' van zakelijkheid. Daarmee moet bij het onderwijs gerekend worden. Helaas neemt het aantal moeilijk op te voeden kinderen steeds toe. Ook dat mag niet vergeten worden. Het onderwijs heeft ten onzent altijd gestaan in het teeken van opvoeding tot deugd, tot vorming van nuttige, nette menschen. Het kind moest zoo lang en zooveel mogelijk buiten het eigenlijke leven gehouden worden. Het kind moest gegeven worden, wat des kinds was, in gepakt worden in den mantel der lief de tegen het koude leven, Tusschen de polen van de persoon lijkheid (karakterhervorming') en ge meenschap zweven we. We durven geen partij kiezen. Het is nu juist in dezen lijd onze taak om de persoonlijkheid te zetten in het milieu van de gemeen schap. We moeten er oog voor hebben, dat het leven vol is van relaties. Daar mede is bij het onderwijs te weinig re kening gehouden. Hierna beantwoordde spreker de vraag hoe de Volkenbondsgedachte met de kinderen kan besproken worden. Hij herinnerde in dit verband aan de dis cussie tusschen Einstein en Freud hier over. Tegenover den drang tot vernietiging moet geplaatst worden de eisch om lief te hebben. Het kind heeft echter nei ging om den held van den strijd te ver heerlijken. Het roer moet daarom om gegooid in de richting van gevoelsge- bondenheid: bewondering voor den ar beid van ouderen en van kunst. Nuttig zijn schoolreisjes, kampementen, brief wisseling met kinderen uit andere stre ken en landen en uitwisseling van leer lingen. De Volkenbondsgedachte moet vooral op 18 Mei besproken worden. Onder de onderwijzers is daarvoor echter nog maar weinig enthousiasme. Vergeet echter niet, aldus spr., dat ge meewerkt aan den bouw van de kathe draal van land, volk en menschheid. Nadat de burgemeester van Goes de vergadering had toegesproken en zijn spijt er over had uitgedrukt, dat het ge meentebestuur van Goes de subsidie aan de vereeniging uit bezuiniging heeft moeten intrekken, volgde bespreking. De heer Spinnaay kwam op tegen de beschuldiging, dat de onderwijzers zoo weinig voor de Volkenbondsgedach te voelen. Spr. heeft met enthousiasme in de eerste jaren van" den Volkenbond aan het verzoek voldaan daarover met de kinderen te spreken. Maar dit en thousiasme is sterk verminderd. Spr. was gewend voor de kinderen w a a r te zijn, maar heeft den indruk vooral de laat ste jaren dat in de sfeer van den Volkenbond te veel onwaarachtigs zit. De heer Brants waarschuwde er te gen om zich blind te staren op de gerin ge resultaten van den Volkenbond. De geest onder de volken moet worden om gezet en dat zal zeer lang duren. Spr. wees nog eens op het nut van school- correspondentie. Bij de rondvraag vroeg de heer Edelman een volgende vergadering te Vlissingen te houden. De Voorzitter kan dit niet toe zeggen. Het bezoek aan deze vergade ring wees wel uit, dat het 't beste is, in Middelburg op een Woensdag te verga deren. Daarna sluiting. VOETBAL. NederlandZwitserland. 23. We gaan niet naar Rome! In de eer ste ronde om het wereldkampioenschap voetbal reeds heeft het Nederlandsche elftal te Milaan van de Zwitsers verlo ren. Met het kleinst mogelijke verschil, 23, moest Nederland, ingedeeld bij de sterksten, in het tactisch en technisch beter spelende Zwitserland, dat bij de zwakste acht was geplaatst, zijn meer derheid erkennen. De Zwitsers wisten zich beter aan het effectvolle terrein aan te passen, dan de Hollanders, die dan ook nog al eens mistrapten. De tem peratuur evenwel kan niet van zoo'n grooten invloed zijn geweest, daar het niet veel warmer was dan hier in Ne derland. Nederland verscheen met de allen welbekende opstelling in 't veld, behal ve dan dat Mijnders door Van Nellen was vervangen, welke laatste Mijnders niet kon doen vergeten. De overige voor hoedespelers hebben goed gespeeld zonder meer. Uitblinkers waren er niet. De voorhoede had het niet gemakkelijk tegen de sterke Zwitsersche verdedigers, maar de binnenspelers hadden weinig geluk met hun schieten. Eenige schoten op de paal hadden beter lot verdiend. Behalve Anderiessen, die wat loom speelde, was de middenlinie goed op dreef. De achterhoede daarentegen heeft weer teleur gesteld. Weber, zoo wel als Van Run, hadden hun dag niet. Van der Meulen heeft, over 't alge meen genomen, goed zijn doel verde digd. De Zwitsers speelden een goed bere kend combinatiespel en waren zeer vlug. Na 7 min. reeds zette bij een aan val der Zwitsers Bossi goed voor en Kielholz schoot verrassend snel langs Van der Meulen (01). Daarop volgde een overwicht der Zwitsers die een snel en handig spel speelden en het tempo aangaven. Na ongeveer een half uur kwam geheel onverwachts de ge lijkmaker. Uit een vrije schop door Van Heel genomen krijgt Smit den bal te pakken. Hij knalde den gelijkmaker in het Zwitsersche doel. De Oranjeman nen komen nu opzetten, maar het is toch weer Zwitserland die 2 minuten voor de rust door Kielholz de leiding neemt (12). Na de rust had Nederland niet veel geluk met zijn Schoten, die telkens juist naast werden gekopt of getrapt. De 'Zwitsers vergrootten daarop hun voorsprong tot 13, Vier min. later weer een vrije trap. Van Heel plaatst wederom zuiver, nu naar Vente, die met een kopbal den achterstand ver kleinde. (23). In het laatste kwartier zijn de Neder landers steeds in den aanval geweest, maar zij kregen geen kans meer den ge lijkmaker te scoren. De kansen zijn er geweest, maar door pech en door het goede verdedigen van de Zwitsers ver anderde de stand niet meer. De Zwitsers wonnen verdiend en de Nederlanders verloren met eere. De overige uitslagen in de eerste ron de om het wereldkampioenschap in ver schillende plaatsen in Italië gespeeld, luiden: Italië-Ver. Staten 71. Brazilië-Spanje 13. Hongarije-Egypte 42. Oostenrijk-Frankrijk 32. Tsjecho-Slowakije-Roemenië 21. Argentinië-Zweden 23. Duitschland-België 52, Goes. Ondertrouwd: H. A. Schmid 22 j. jm. en A. Polfliet 25 j. jd. Wemeldinge, Van 2126 Mlei. Ondertrouwd: «M. Verhage, 22 j. jm. en C. Tilroe, 21 j. jd. Gehuwd: C. Lepoeter, 26 j. jm. en C. J, Visser, 23 j. jd. J. K. van Espen, 32 j. jm. en J. A. Wabeke, 25 j. jd. E. Gyssel, 28 j. jm. en M. Schouwenaar, 22 j. jd. A. J. de Schipper, 37 j. jm. en H. van de Velde, 33 j. jd. A. Schouwenaar, 29 j. jm. en H. van den Berge, 24 j. jd. J. Fokke, 20 j. jm. cn M. J. Lavën, 20 j. jd. ABONNEMENTEN en ADVERTEN TIES voor dit blad worden aangenomen door den Agent A. VAN LIERE, Postweg B 23. Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 6