SPORT.
BURGERLIJKE STAND.
GOES.
het nieuwe VALVOLINE succes!
KAPELLE.
trisch oppompen van het water bij de
fontein op de Balans in aanleg 450
zou kosten, en dan voor rente, aflossing
enz. 90 per jaar. Nu betaalt de ge
meente aan de bedrijven jaarlijks f 140
per jaar. B. en W. achten het beter, dit
bedrag op 90 te stellen dan nieuwe
kosten van aanleg te maken. Voor de
gemeentefinanciën is deze verminde
ring ten slotte toch niet van beteekenis
Boter- en Eierprijzen.
B. en W. deelen den Raad mede, dat
in de gesloten trommel weder 2 stukken
zijn neergelegd nopens de prijsnoteering
voor boter en eieren. Ook thans zijn B
en W. van meening, dat zij zich voorloo-
pig van optreden te dezer zake moeten
onthouden.
Niet tevreden.
Het Bestuur der Vereeniging voor Ge
reformeerd onderwijs te Middelburg
heeft den Raad medegedeeld, dat het in
hooger beroep is gegaan van het Raads
besluit inzake de driejaarlijksche afre
kening over de jaren 1928, 1929 en 1930,
zulks betreffende enkele schrappingen
en verder tegen het besluit inzake ver
goeding voor boventallig personeel in
1933 aan de school Heerengracht,
De klinker-kwestie.
Ter voldoening van de vragen van
den heer Jeronimus nopens de klinker
leverantie voor Blauwendijk en Poelen-
dalesingel deelen B. en W. mede, dat de
uitslag van het deskundig monster-on
derzoek in de gesloten trommel is neer
gelegd.
Ontvangsten Plaatselijk Crisis Co
mité van 21 tot en met 26 Mei 1934.
Maandelijksche bijdrage J. H. C. ƒ1;
Wekelijksche collecte 102.50%.
Het gironummer van den Penning
meester is 188020.
Werkloosheid,
Bij de arbeidsbeurs te Middelburg
stonden Zaterdag ingeschreven: Geheel
werkloos: 797 mannen en 6 vrouwen.
Gedeeltelijk werkloos: 62 mannen en 4
vrouwen. Niet werkloos: 7 mannen. Al
gemeen totaal vorige week 880, bijge
komen 20, afgegaan 24, over 876.
SCHOOLMUSEUM MIDDELBURG.
Ochtendvergadering.
De vereeniging „Schoolmuseum Mid
delburg", hield Zaterdag haar algemeene
vergadering in Schuttershof.
De voorz., de heer C. Wit, opende met
een kort woord van welkom. Men was
eens afgeweken van de gewoonte om op
Woensdag in Middelburg te vergaderen.
Men meende, dat dan te Goes meer le
den zouden komen, doch de belangstel
ling was niet zoodanig er waren een
tiental leden dat de proefneming tot
herhaling aanmoedigt.
Het jaarverslag van den secretaris en
het verslag van den penningmeester
reeds 16 dezer in ons blad gepubliceerd
werden goedgekeurd.
De voorz. wees op het succes van
de tentoonstelling. Deze trok een dui
zendtal belangstellenden, In de courant
werd uit het verslag het cijfer 130 over
genomen, doch dit was het aantal bezoe
kers van de lezing. Spr. wees er voorts
op, dat nog veel meer gedaan zou kun
nen worden, doch hiertoe zou het aan
tal leden grooier moeten zijn. De ver.
telt er slechts 389, terwijl er in Zeeland
alleen reeds 1000 leerkrachten zijn en
de contributie slecht f 1 bedraagt. Men
kan nu het museum laten voortbestaan,
doch iets extra's kan men niet doen. Spr.
bracht hulde aan den secr, penningm., den
heer C. Roelands, die voor museum en
administratie zooveel van zijn tijd en
werkkracht beschikbaar stelt. Verder
wees spr. er nog op, dat de filmvertoo-
ning te Middelburg een schadepost werd,
doordat het dien avond juist verschrik
kelijk weer was. In Zierikzee bereikte
men betere resultaten, doordat men de
kinderen daar liet betalen. Intusschen
meende men, om het nadeelig slot in
Middelburg, deze filmvertooning onder
leiding van het Schoolmuseum, niet ver
der door te moeten zetten.
Bij de begrooting 19341935 wees
de voorz. op de verschillende lagere
bedragen in ontvangsten. Anderzijds
heeft men diverse bezuinigingen ge
vonden, zoodat er een post onvoorzien
blijft van 91.55. De gemeenten heb
ben subsidies verlaagd of geschrapt,
terwijl het museum voor alle gemeen
ten van zooveel belang is. Men kan er
b.v. alles vinden, wat men denkt aan
te schaffen. En vindt men iets er niet,
dan wordt er voor gezorgd, dat hef er
komt.
De begrooting werd hierna z.h.s.
goedgekeurd.
De heeren C. Wit en W. de Wolf wer
den herkozen tot leden van het alge
meen bestuur. In de vacature J. v. d.
Worp werd de heer C. de Pree, van
Breskens, benoemd.
Bij de rondvraag bracht de heer Edel
man uit Vlissingen het bestuur hulde
voor het organiseeren van de tentoon
stelling, waarbij spr. wees op het nut
van teekenen voor de jeugd, daar 'dit
bij zoo vele beroepen te pas komt.
De Voorz. zegde dank voor deze
hulde en beaamde dat het bijbrengen
van vaardigheid in het teekenen voor
de schoolgaande jeugd van veel belang
is.
is de nieuwe Valvoline 1/4 - gallon schenkkan geopendmet
het sleuteltje, dat er aan is gehecht.
Een vondst, deze vernuftige sluiting!
Geen gepruts met gereedschappen en geen kans, dat hierdoor scherpe
metaaldeeltjes in de olie geraken!
En dan de vorm der bus: bedacht, om den gebruiker ieder gemak
te verschaffen. De hals stelt U in staat, om zonder te morsen bij
iedere olie-vuldop te komen.
Inderdaad een ideale verpakking voor hen, die kleine hoeveelheden ver
pakt en verzegeld willen koopen, om bij te vullen óf op reis mede te nemen.
De prijzen der '/4 gallon bussen komen overeen met de literprijzen
van de losse Valvoline Motoroliën.
De oude beproefde Valvoline - kwaliteit in een volmaakte verpakking:
W
(Ingez. Med.)
De hr. M. van Nieuwenhuize, van
Wolphaartsdijk, merkte op, dat deze
algemeene vergadering van het school
museum eigenlijk een schooldag had
moeten worden. Spr. zou daarom dezen
dag als een vrijen dag in het leerplan
vastgelegd willen zien. Dit zal de op-
iomst en het aantal leerlingen ten goe
de komen.
De Voorz. betuigde zijn instem
ming met deze woorden. Hij zaï er
gaarne aan medewerken, evenals in
specteur Stoopman, Maar de hoofden
der scholen moeten het leerplan vast
stellen, en dit moet dan door B. en W.
of bij de bijz. school, door het school
bestuur goedgekeurd worden. Deze
vrije dag moet dan echter op Woens
dag gesteld worden.. Van deze verga
dering kan dan tevens een inspectie
vergadering gemaakt worden,
De aanwezigen betuigen met dit plan
hun instemming en het bestuur zegde
toe in genoemde richting werkzaam
te zullen zijn.
Middagvergadering.
In de middagvergadering verwelkom
de de voorzitter burgemeester en secre
taris van Goes en den heer K. Brants,
oud-hoofdinspecteur bij het L. O.
De heer Brants, daarna het woord
verkrijgend, sprak over het onderwerp:
„Het kind en de wereld".
Na een kort inleidend woord, waarin
spr. herinnerde aan de aangename jaren,
in Goes doorgebracht, en hulde bracht
aan deze vereeniging, voor den durf, om
een schoolmuseum op te richten en in
stand te houden, kwam spr. tot de be
handeling van zijn onderwerp.
Wij, onderwijzers, aldus spr., gaan ge
bukt onder de gedachte, wat er in deze
economisch moeilijke tijden van onze
leerlingen terecht moet komen. Wij prij
zen hen gelukkig, die na het Lager On
derwijs nog niet klaar zijn, maar verder
studeeren en dus nog een pookje uit het
gedrang kunnen blijven.
Was er nu maar eenige hoop, dat na
deze depressie spoedig opleving zou vol
gen, maar helaas wijzen de teekenen er
op, dat we ons zullen moeten gaan in
richten op een lager levensniveau.
De onderwijzers mogen hun arbeid
wel verrichten, in de rustige sfeer van
de paedagogische vorming, maar toch
moet het onderwijs niet buiten het le
ven staan. Het moet er terdege rekening
mee houden. De ramen moeten niet ge
sloten zijn maar wijd open staan.
De onderwijzers moeten zich manda
tarissen weten van de ouders en dus ook
het ontfermen kennen. Wee hen, die
zich vergrijpen aan de kinderen.
De onderwijzer staat met het kind op
den arm of aan de hand om het den weg
in deze wereld te wijzen.
Spr. behandelde daarna achtereenvol
gens de verschijning van het kind op de
wereld, de inleiding in deze wereld, de
voorbereiding voor deze wereld en de
taak van den onderwijzer daarbij.
Spr. besprak de sexualiteit, de angst
en de binding bij het kind. Verder de
ontwikkeling van de spraak, als open
baring van het bewustzijn, Het contact
met de wereld is geboren, wat zich ver
der voortzet en uitbreidt. Komt het
kind ter school, dan is het al wereldbur
ger in zakformaat.
Wat het gaan naar school voor het
kind beteekent, zette spr. nader uiteen.
Het is als het ware een nieuwe geboorte
met nieuwe spanning. Al spoedig past
het kind zich aan het schoolmilieu aan.
Dat gaat heel wat gemakkelijker en vlug
ger dan in „den ouden tijd". We zijn
trotsch op onze scholen, onze leermid
delen en onze onderwijzers. Wie den
ouden tijd nog eens zien wil, moet maar
eens gaan naar het schoolmuseum te
Amsterdam of naar Zuid-Frankrijk of
enkele streken in Duitschland.
Sommigen vragen of de scholen niet
te luxieus zijn. Spr. erkende dat bij en
kele scholen de eischen der noodzake
lijkheid zijn overschreden en dat enkele
architecten wel wat te royaal zijn ge
weest. Maar overigens mogen we trotsch
zijn op onze scholen. Het laat ons niet
onverschillig, waar onze kinderen van
hun 6e tot hun 13e jaar verblijven. De
harmonie in de school werkt in het le
ven door.
De onderwijzer staat bij de introduc
tie van het kind in de wereld voor be
langrijke vragen als: individu of gemeen
schap, vrijheid of autoriteit, de verhou
ding van onderwijzer tot leerling, e.a.
Het onderwijs moet zijn gericht op het
elkander helpen.
De maatschappij gaat al meer in de
richting' van zakelijkheid. Daarmee moet
bij het onderwijs gerekend worden.
Helaas neemt het aantal moeilijk op te
voeden kinderen steeds toe. Ook dat
mag niet vergeten worden.
Het onderwijs heeft ten onzent altijd
gestaan in het teeken van opvoeding tot
deugd, tot vorming van nuttige, nette
menschen. Het kind moest zoo lang en
zooveel mogelijk buiten het eigenlijke
leven gehouden worden. Het kind moest
gegeven worden, wat des kinds was, in
gepakt worden in den mantel der lief
de tegen het koude leven,
Tusschen de polen van de persoon
lijkheid (karakterhervorming') en ge
meenschap zweven we. We durven geen
partij kiezen. Het is nu juist in dezen
lijd onze taak om de persoonlijkheid te
zetten in het milieu van de gemeen
schap. We moeten er oog voor hebben,
dat het leven vol is van relaties. Daar
mede is bij het onderwijs te weinig re
kening gehouden.
Hierna beantwoordde spreker de
vraag hoe de Volkenbondsgedachte met
de kinderen kan besproken worden. Hij
herinnerde in dit verband aan de dis
cussie tusschen Einstein en Freud hier
over.
Tegenover den drang tot vernietiging
moet geplaatst worden de eisch om lief
te hebben. Het kind heeft echter nei
ging om den held van den strijd te ver
heerlijken. Het roer moet daarom om
gegooid in de richting van gevoelsge-
bondenheid: bewondering voor den ar
beid van ouderen en van kunst. Nuttig
zijn schoolreisjes, kampementen, brief
wisseling met kinderen uit andere stre
ken en landen en uitwisseling van leer
lingen. De Volkenbondsgedachte moet
vooral op 18 Mei besproken worden.
Onder de onderwijzers is daarvoor
echter nog maar weinig enthousiasme.
Vergeet echter niet, aldus spr., dat ge
meewerkt aan den bouw van de kathe
draal van land, volk en menschheid.
Nadat de burgemeester van Goes de
vergadering had toegesproken en zijn
spijt er over had uitgedrukt, dat het ge
meentebestuur van Goes de subsidie
aan de vereeniging uit bezuiniging heeft
moeten intrekken, volgde bespreking.
De heer Spinnaay kwam op tegen
de beschuldiging, dat de onderwijzers
zoo weinig voor de Volkenbondsgedach
te voelen. Spr. heeft met enthousiasme
in de eerste jaren van" den Volkenbond
aan het verzoek voldaan daarover met
de kinderen te spreken. Maar dit en
thousiasme is sterk verminderd. Spr. was
gewend voor de kinderen w a a r te zijn,
maar heeft den indruk vooral de laat
ste jaren dat in de sfeer van den
Volkenbond te veel onwaarachtigs zit.
De heer Brants waarschuwde er te
gen om zich blind te staren op de gerin
ge resultaten van den Volkenbond. De
geest onder de volken moet worden om
gezet en dat zal zeer lang duren. Spr.
wees nog eens op het nut van school-
correspondentie.
Bij de rondvraag vroeg de heer
Edelman een volgende vergadering
te Vlissingen te houden.
De Voorzitter kan dit niet toe
zeggen. Het bezoek aan deze vergade
ring wees wel uit, dat het 't beste is, in
Middelburg op een Woensdag te verga
deren.
Daarna sluiting.
VOETBAL.
NederlandZwitserland. 23.
We gaan niet naar Rome! In de eer
ste ronde om het wereldkampioenschap
voetbal reeds heeft het Nederlandsche
elftal te Milaan van de Zwitsers verlo
ren. Met het kleinst mogelijke verschil,
23, moest Nederland, ingedeeld bij de
sterksten, in het tactisch en technisch
beter spelende Zwitserland, dat bij de
zwakste acht was geplaatst, zijn meer
derheid erkennen. De Zwitsers wisten
zich beter aan het effectvolle terrein
aan te passen, dan de Hollanders, die
dan ook nog al eens mistrapten. De tem
peratuur evenwel kan niet van zoo'n
grooten invloed zijn geweest, daar het
niet veel warmer was dan hier in Ne
derland.
Nederland verscheen met de allen
welbekende opstelling in 't veld, behal
ve dan dat Mijnders door Van Nellen was
vervangen, welke laatste Mijnders niet
kon doen vergeten. De overige voor
hoedespelers hebben goed gespeeld
zonder meer. Uitblinkers waren er niet.
De voorhoede had het niet gemakkelijk
tegen de sterke Zwitsersche verdedigers,
maar de binnenspelers hadden weinig
geluk met hun schieten. Eenige schoten
op de paal hadden beter lot verdiend.
Behalve Anderiessen, die wat loom
speelde, was de middenlinie goed op
dreef. De achterhoede daarentegen
heeft weer teleur gesteld. Weber, zoo
wel als Van Run, hadden hun dag niet.
Van der Meulen heeft, over 't alge
meen genomen, goed zijn doel verde
digd.
De Zwitsers speelden een goed bere
kend combinatiespel en waren zeer
vlug. Na 7 min. reeds zette bij een aan
val der Zwitsers Bossi goed voor en
Kielholz schoot verrassend snel langs
Van der Meulen (01). Daarop volgde
een overwicht der Zwitsers die een
snel en handig spel speelden en het
tempo aangaven. Na ongeveer een half
uur kwam geheel onverwachts de ge
lijkmaker. Uit een vrije schop door Van
Heel genomen krijgt Smit den bal te
pakken. Hij knalde den gelijkmaker in
het Zwitsersche doel. De Oranjeman
nen komen nu opzetten, maar het is
toch weer Zwitserland die 2 minuten
voor de rust door Kielholz de leiding
neemt (12).
Na de rust had Nederland niet veel
geluk met zijn Schoten, die telkens
juist naast werden gekopt of getrapt.
De 'Zwitsers vergrootten daarop hun
voorsprong tot 13, Vier min. later
weer een vrije trap. Van Heel plaatst
wederom zuiver, nu naar Vente, die
met een kopbal den achterstand ver
kleinde. (23).
In het laatste kwartier zijn de Neder
landers steeds in den aanval geweest,
maar zij kregen geen kans meer den ge
lijkmaker te scoren. De kansen zijn er
geweest, maar door pech en door het
goede verdedigen van de Zwitsers ver
anderde de stand niet meer. De Zwitsers
wonnen verdiend en de Nederlanders
verloren met eere.
De overige uitslagen in de eerste ron
de om het wereldkampioenschap in ver
schillende plaatsen in Italië gespeeld,
luiden:
Italië-Ver. Staten 71.
Brazilië-Spanje 13.
Hongarije-Egypte 42.
Oostenrijk-Frankrijk 32.
Tsjecho-Slowakije-Roemenië 21.
Argentinië-Zweden 23.
Duitschland-België 52,
Goes.
Ondertrouwd: H. A. Schmid 22 j. jm.
en A. Polfliet 25 j. jd.
Wemeldinge,
Van 2126 Mlei. Ondertrouwd: «M.
Verhage, 22 j. jm. en C. Tilroe, 21 j. jd.
Gehuwd: C. Lepoeter, 26 j. jm. en C.
J, Visser, 23 j. jd. J. K. van Espen,
32 j. jm. en J. A. Wabeke, 25 j. jd.
E. Gyssel, 28 j. jm. en M. Schouwenaar,
22 j. jd. A. J. de Schipper, 37 j. jm.
en H. van de Velde, 33 j. jd. A.
Schouwenaar, 29 j. jm. en H. van den
Berge, 24 j. jd. J. Fokke, 20 j. jm. cn
M. J. Lavën, 20 j. jd.
ABONNEMENTEN en ADVERTEN
TIES voor dit blad worden aangenomen
door den Agent
A. VAN LIERE, Postweg B 23.
Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg