LANDBOUW.
BUITENLAND.
BURGERLIJKE STANG.
DE NEDERLANDSCHE
REISVEREENIGING.
DUITSCHLAND.
OOSTENRIJK.
ROEMENIE.
De algemeene vergadering.
Zaterdagmorgen kwam in de 28ste al-
gemeene vergadering van de N.R.V. in
hotel „Britannia" te Vlissingen bijl de
rondvraag o.a. de vraag naar voren, of
het nieuw op te richten N.R.V.-gebouw
per sé in den Haag moet komen, waar
op dé voorzitter antwoordde, dat dit
geen axioma is. Verder is o.a. mtvoqpg
stil gestaan bij de groote wenschehjk-
heid op meer samenwerking tusschen
de A.N.V.V. en de N.R.V. Men meende
dat eerst genoemde organisatie die
wenschelijkheid niet voldoende inziet.
Hierna heeft de heer S. de Leve ge
sproken over den verderen opbouw
der N.R.V. S'pr. herinnerde aan het
ontstaan, der vereeniging, aan het later
geboren worden van sectarische ver-
eenigingen en van reisbureaux, welke
laatste het gebrek hebben, dat zij niet
beschikken over onbetaalde leiders.
Een andere factor is, dat de Nederlan
der steeds meer vreemde talen leert en
dit is oorzaak, dat de behoefte, om on
der leiding op reis te gaan, vermindert.
Dit alles kan invloed hebben op de
grootte van het ledental, maar allen
moeten paraat zijn om te voorkomen,
dat dit inkrimpt.
De N.RjV. moet het Nederlandsche
volk van dienst zijn en meer geven
dan anderen, zij moet haar taak ver-
breeden en verdiepen. Spr. wijst op het
belang van een goed leiderscorps en als
voorzitter der propaganda-commissie
om nieuwe denkbeelden, frissche ide-
ën te krijgen. Voor de naaste toekomst
acht spr. mogelijk het verkrijgen van
'n beter ingericht vereenigingsgebouw
een goed ingericht reisarchief; waar
men alle mogelijke inlichtingen kan
verkrijgen van een bevoegd bibliothe--
caris. Verder uitgeven van speciale
reisboeken in het Nederlandsch en het
hebben van eigen chalets, eigen homes
voor de groepen der N.R.V.
De heer Oltmans drong aan op het
maken van propaganda onder de jeugd.
Verder is nog gesproken over wandel
tochten; over het bevorderen ook van
het reizen in het binnenland; over den
op 24 Juni te maken tocht met een der
Zeelandbooten van af Hoek van Hol
land; terwijl tenslotte de voorzitter bij
monde van een der afgevaardigden
van Amsterdam dank in ontvangst had
te nemen voor zijn uitstekende leiding.
Een boottochtje.
Na den lunch trok men naar de bui
tenhaven om met de motorveerboot 'n
tocht heen en weer naar Breskens £e
maken, wat bij het heerlijke weer op
gasten een zeer aangenamen indruk
maakte.
Het feestdiner.
Des avonds vereenigden alle zich in
den nieuwen aanbouw van Britannia,
die daarvoor bij uitstek geschikt is,
door ruimte, frischheid en goede, rus
tige verlichting, aan het feestdiner.
De voorzitter, de heer P a n m a n,
kon daarbij speciaal welkom heeten
den burgemeester van Vlissingen, den
heer Van Woelderen, den bedrijfsleider
van de Stoomvaartmaatschappij, den
heer Van Reenen en den secretaris
van V.V.V. den heer A. Mets, beide
laatstgenoemde met hun dames.
Tijdens het goed verzorgde diner zijn
de sluizen der welsprekendheid meer
malen geopend.
De burgemeester kon
daarbij nog eens terug komen op den
wensch van den heer Panman bij de
ontvangst ten stadhuize, inzake het
behoud van de boerenkleederdracht.
Spr. wees er op, dat juist het als een
bijzonder wezen beschouwen van hen,
die dit costuum met eere dragen, oor
zaak wordt, dat velen het afleggen.
Dit is jammer, maar niet tegen te hou
den, al zal het huidige geslacht het nog
wel niet geheel zien verdwijnen. Maar
behalve de kleederdrachten biedt Zee
land veel natuurschoon en hier aan den
Vlissingschen boulevard zit men als
aan de Nederlandsche rivièra. Spr.
hoopte, dat allen er meermalen zullen
terugkeeren en eindigde met een dronk
op de N.R.V.
De heer Van Egmont, waarne
mende secretaris, dronk namens het ge-
heele hoofdbestuur op de gezondheid
van den voorzitter.
De heer Staal, afgevaardigde van
de af deeling Walcheren, dronk op Vlis
singen en zijn actieven burgemeester.
De heer Hardenberg deed het
op mevrouw Panman, die niet aanwezig
was, maar die spreker schetste als een
harde medewerkster en zoo noodig
vervangster van haar man.
De heer Mets zeide zelf meer malen
leider van de N.R.V. te zijn geweest;
hij heeft het werk van die vereeniging
steeds geëerd en gewaardeerd. Hulde
bracht spr. aan den voorzitter van de
afdeeling Walcheren, den heer Noest
en aan de leden, die het congres voor
bereidden. Spr. hoopte op; een goede
samenwerking tusschen N.R.V. en A.N.
V.V. en zal daarvoor in woord en ge
schrift propaganda maken.
De heer Noest bracht dank aan
zijn helpers, men toonde een mooi be
wijs van samenwerking, de heer
Ma n t z dronk op den heer H, van
^ieuwenhuizen, den stillen, maar har
den werker.
De Voorzitter zeide, ten slotte,
dat men het geestelijk niet te moeilijk
heeft gehad en materieel niet te kort
is gekomen, waarna hij de tafel ophief.
Het soiree.
In de groote zaal waren vele andgre
leden van de N. R. V, en andere
aanwezigen reeds wachtende en spoe
dig opende daar de heer Noest het
soiree. De heer Chr. J. Mazure en zijn
jongelui, vertolkten den kleppermarsch
én verschillende der bekende dansen en
rhytmische composities. Zij oogstten als
altijd groot succes. Alvorens de pauze
aanving heeft mejuffrouw Roldanus, se
cretaresse van de afdeeling Alkmaar
een keurig berijmde propaganda-rede
doen hooren.
Ten slotte is er op de muziek van
„The Jolly Britannaders" lustig ge
danst en zorgde de heer J. Belderok Jr.
voor intermezzo's met zijn levenslied
jes.
Zondagmorgen is nog een tocht met
autobussen door Walcheren gemaakt
en daarna werd het driedaagsche sa
menzijn besloten met een lunch in de
„Vergenoeging" te Middelburg, waar
nog woorden van dank zijn gesproken.
DE ONTWIKKELINGSDAG TE
MIDDELBURG.
Goed geslaagde vijfde
bijeenkomst.
Zaterdag had in „St. Joris" te Middel
burg de vijfde ontwikkelingsdag plaats,
uitgaande van de daartoe uit de Z. L.
M., de vereenigingen van oud-leerlingen
en de rijksconsulenten in Zeeland ge
vormde commissie.
De voorz,, mr. P. Dieleman, heette
de weer talrijke aanwezigen, wier aantal
in den loop van den morgen nog toe
nam, welkom. Het instituut is nu de kin
derziekte wel doorgeworsteld en het
verheugde spr., dat weer zoovelen aan
wezig waren. Het is goed, ondanks de
depressie, te begrijpen, dat men ont
wikkeling hard noodig heeft.
Hierna gaf spr. het woord aan den
eersten inleider, den heer W. Koning
W z., uit Rilland, die sprak over:
Boerenwagens met lucht
banden in de practijk.
Spr. begon met er op te wijzen, dat
z. i. de toekomst is aan de wagens met
luchtbanden en dat de oude modellen
zullen verdwijnen. Spr. is iemand, die al
eenige practische ervaring opdeed, doch
men moet iif hem terzake geen orakel
zien. Spr. zeide, dat de zoogenaamde
ladderwagens met gebogen bovenlijn, die
eeuwen lang hebben bestaan, gaan ver--
dwijnen. Eerst zijn gekomen de wagens
met rechte ladders, daarna platvormwa
gens, waarbij de laadbodem over de wie
len is gebouwd. Daardoor verliet men
den lossen bouw en ging over tot den
vasten bouw. Dit type zal waarschijn
lijk wel steeds worden gekozen bij den
bouw van wagens op luchtbanden. Een
voordeel er van is o.a. dat men ze veel
makkelijker laadt en lost. Spr. noemde
als promotor van dit type in Zeeland
den heer A. C. den Oude te Zierikzee.
De ervaring heeft wel reeds geleerd, dat
wagens op luchtbanden op verharde we
gen veel grootere hoeveelheden kunnen
worden vervoerd met veel minder trek
kracht, Ten aanzien van het rijden van
bieten van zeer nat land waren de er
varingen ongelijk. In sommige gevallen
kreeg men eveneens een zeer groot, zij
het ook minder groot, verschil. In an
dere gevallen was het onderscheid ge
ring. Wellicht kwam dit omdat men met
zwaardere klei te doen had en het de
vraag was, of men wel voldoende bree-
de banden had genomen.
Wat de samenstelling van luchtban
denwagens betreft, kan spr. alleen nor
men geven, die ieder zelf met zijn vak-
menschen kan bespreken. Er zijn ver
schillende mogelijkheden, doordat men
gebruik kan maken van gebruikt auto
materiaal, terwijl ook nieuw materiaal
wordt aangeboden.
Bij gewone wagens is de spoorbreedte
veelal 1.301.36 m. Een wagen op lucht
banden, in de Bathpolders reeds in ge
bruik, heeft een spoor-breedte van 1.52
m. Dit levert het voordeel, dat de paar
den op het land tusschen de sporen loo-
pen. Spr. heeft nu een wagen met 1.62 m
in aanbouw en verwacht daarvan nog
betere resultaten. De grootere breedte
bevordert bovendien den rustigen gang.
Naar gelang hiervan moet men dus de
lengte van de assen kiezen. De meeste
auto-assen zijn 1.42 m breed. Hiervan
kan de leelijke cardan niet worden ge
mist en spr. vernam, dat deze niet of
moeilijk verlengd kunnen worden. Met
zgn. vrijdraaiende assen is dit wel het
geval. De meest gangbare wielschijven
zijn die van 20 inch met banden van 6,
7, 8 of 9 inch, waardoor men dan krijgt
de maten 32 bij 6, 34 bij 7, 36 bij 8 of
38 bij 9, doch er zijn ook wel andere
gangbare maten. Voor het rijden op zeer
nat land zijn de breedste banden de bes-
'te. Of men het beste doet, hiervoor de
zgn. ballonbanden te nemen, moet vol
gens spr. de ervaring nog leeren. Voor
het rijden op de verharde wegen schijnt
hem hieraan wel eenig nadeel verbon
den. Verder zijn zgn. draadbanden beter
dan hielbanden, terwijl de gladste de
beste zijn, wat betreft minder aanhech
ten van grond aan de banden. Meestal
wordt het draaiende voorstel der wa
gens behouden al zijn er ook voorwielen
met zgn. autostuur, wat niet zeggen wil,
dat men beslist den wagen moet bestu
ren als 'n auto. Maar wel moet die wa
gen om kort genoeg te kunnen draaien,
daarvoor apart worden ingericht. Daar
door verkrijgt men nog meer vasten
bouw, met als gevolg nog wat meer
wringing in den laadbodem. Daartegen
over heeft men als voordeelen, dat de
wagen niet kan kantelen en veel vaster
loopt en weer een rechtstreeksche ver
binding is aan te brengen tusschen voor-
en achterstel. Bij zgn. onderdoordraaiers
kan dit niet, wat de wagen wel eenigs-
zins verzwakt. De hoogte van den laad
bodem hangt natuurlijk in zekeren zin af
van de hoogte van de wielen. Bij de
grootere wielbanden van 38 inch diame
ter (96 >2 cm) kan men eene hoogte van
den laadbodem hebben van 1.10 m, maar
spr. meent, dat men niet tot een unifor
me maat in deze zal komen. Zoowel aan
grootere als aan kleinere hoogte kleven
bezwaren in het gebruik. Voor een nor
maal gebruik acht spr. een lengte van
4 m en eene breedte van 2 m zeer goed.
Eene holling van 5 cm blijkt hem ge-
wenscht voor het naar binnen zakken
van de vracht.
Ten slotte acht spr. een rem aan deze
wagens absoluut noodig en dus ook een
zitting voor den voerman.
Bij de groote gewichten tot 4000 en
5000 kg nuttige last en bij den buiten
gewoon lichten gang zouden anders de
paarden den wagen niet spoedig genoeg
kunnen tegenhouden op de nieuwe ver
keerswegen en bij het berijden van op-
rellen.
Te Kruiningen zal men in Juni od de
tentoonstelling zeker eenige van de wa
gens kunnen aanschouwen. Spr. is geen
vakman inzake wagenbouw en z&i alle
eventueel te stellen meer technische
vragen dan ook met kunnen beantwoor-
den.
Bij de bespreking van de inleiding,
zeide de heer Van Ooveren de man
te zijn, die den Schouwen als wonderwa-
gen bekenden wagen op luchtbanden
heeft. Z.i. zijn er wagens, die veel te
lang zijn; en het is dan ook zeer ge-
wenscht bij aanschaffing met een des
kundige te spreken, zooals spr. dit ook
deed met zijn leverancier, die nu reeds
verschillende wagens van het zelfde
type heeft afgeleverd.
Een ander aanwezige wees nog eens
op de groote noodzakelijkheid van goe
de remmen en de heer Lindenberg
vroeg of geen bezwaar is het verschil in
wielen tusschen voor en achterdeel
van den wagen, zulks vooral in verband
met het medenemen van een reserve
wiel.
De heer Koning had met belang
stelling geluisterd naar de mededeelin-
gen uit de praktijk van den heer Van
Oeveren. Spr. is het er volkomen mede
eens, dat de rem een belangrijke factor
is, en inzake de reserve artikelen zeide
hij, dat men wel tweede reservebanden,
doch geen twee wielen hoeft mede te
nemen.
Op desbetreffende vragen van den
voorzitter antwoordde de inlei
der, dat z.i. op de wagens met lucht
banden de bepalingen van het regle
ment op de wegen niet van toepassing
zijn, Deze wagens nemen geen vuil me
de naar de wegen en voor het onder
houd van de wegen, is het gebruik van
deze wagens zeker ook van belang.
De heer Gast meende, dat toch ook
de prijzen van de wagens een belang
rijke factor zullen vormen.
De heer Van Oeveren zeide, dat
men als het goed is, niet op een 100
moet kijken.
De heer Koning zeide, dat men ook
steeds rekening moet houden met het
soort van bedrijf, waarvoor de wagen
bestemd is. o.a. of men bieten moet ver
voeren of niet en op enkele vragen van
den heer Dorst zeide spr. o.a. dat er
verschil in wrijving is bij rollagen-as of
vrijen-as. Spr. gelooft, dat ballonbanden
te veel tegenhouden, wat ook de heer
Van Oeveren ondervond. Op een vraag
van den heer De Buck luidde het ant
woord, dat de wagens zoowel op zand,
als op verharde wegen voldoen, op een
vraag van den heer Zwagerman, dat
het van de soort van binnenwegen af»
hangt of men last ondervindt van spo
ren van andere wagens; en op een van
den heer K1 o m p e, dat een stalen laad
bodem bij veel natheid zeker bezwaren
heeft.
De voorz. dankte den heer Koning
voor zijn inleiding.
Het belang dat de Zeeuwsche
land- en tuinbouw heeft bij een
goede sorteering en aflevering
van zijn product.
Over dit onderwerp sprak vervolgens
de heer L. Th. Vogelaar uit Krab-
bendijke.
Spr. zeide, dat dit onderwerp bij uit
stek practisch is. Vooral in dezen crisis
tijd bij een grooten overvloed van ver
schillende artikelen, die door den Land
en Tuinbouw worden geproduceerd, en
het steeds kleiner wordende afzetge
bied, dat daarvoor te vinden is, blijft 't
meer dan ooit noodzakelijk om het pro
duct niet dan na prima sorteering af te
leveren.
In het kort behandelde spr. vervol
gens den teelt, het onderhoud en het
oogsten, omdat dit nauw verband houdt
met het verkrijgen van een product van
goede kwaliteit, wat de moeite loont om
de noodige onkosten voor sorteering er
aan te besteden.
Het landbouw- en vooral het fruitteelt-
bedrijf zijn heel wat ingewikkelder ge
worden dan vroeger. De mogelijkheden
zijn veel grooter, maar daardoor ook de
moeilijkheden. Zij, die tegenwoordig hun
bedrijf nog zouden willen uitoefenen als
voorheen, kunnen niet mede in den har
den strijd om het bestaan.
Verder behandelde spr. sorteering en
aflevering van producten, die direct
voor de consumptie bestèmd zijn, als
aardappelen, ajuin enz. en daarna poot-
aardappelen en fruit.
De Zeeuwsche boer aldus spr.
die er om bekend staat, dat hij een pro
duct kan winnen van prima kwaliteit,
laat dit in vele gevallen te vroeg los, d.
w.z. hij verkoopt en levert het af zonder
voldoende zorg aan de sorteering te
schenken. Daardoor moet de handelaar
dat doen, die meestal duurder werkt met
't gevolg, dat de boer niet den hoogsten
prijs krijgt. V ooral met aardappelen
wordt zeer veel geknoeid. De handelaar
moet ze meestal nog sorteeren. Ook de
pootaardappelensorteering laat nog veel
te wenschen. Goede controle is meer
dan ooit noodzakelijk, omdat men an
ders alle kans loopt het afzetgebied, dat
toch al is ingekrompen, geheel te verlie
zen.
Wat goede controle vermag, toonde
spr. nader uit een brief van een ajuin
exporteur aan. De uienmarkt dreigde
voor Nederland verloren te gaan, &nu
gaat het weer jaarlijks vooruit, wat met
cijfers wordt aangetoond in het schrij
ven.
De verkoop van fruit en groenten is
ongetwijfeld beter georganiseerd. Vrij
wel alles wordt geveild. Dat heeft op
de aanvoerders meestal een goeden in
vloed, omdat ze alles zoo goed zien.
Hier gaat het in nog sterker mate om
een product van goede kwalitiet, dat
goed gesorteerd wordt aangeboden.
De aanvoer op de eliteveiling te Goes
bewijst, dat de Zeeuwsche fruittelers
een goed product kunnen kweeken.
Zeer veel is echter nog te verbeteren
aan somige boomgaarden. Deze moeten
onder goede behandeling komen anders
is het beter om te rooien. Het gaat hier
echter onder de goede leiding van den
consulent, ir. van der Plassche, in de
gewenschte richting.
Spr. kwam tot de conclusie, dat er
voor de Zeeuwsche producten nog
plaats is, mits ze van goede kwaliteit
zijn en goed gesorteerd worden aange
boden.
Men moet niet bij de pakken neerzit
ten, maar aanpakken en niet bevreesd
zijn om nieuwe wegen in te slaan.
Men heeft een regeering, die de hel
pende hand biedt. Men weet, dat zij',
zoodra er overproductie dreigt, zal in
grijpen, zooals in 1933 met de aardap
pelen is gebleken.
Ook nu was er gelegenheid tot be
spreking van de inleiding.
Ir. Dorst wees er op, dat men het
al meer en meer van den binnenland-
schen afzet moet hebben en daarom
paraat moet zijn om een goede kwali
teit af te leveren. Daarom juichtte
spr. het zoo toe, dat men als „Zeeland"
zal deelnemen aan de tentoonstelling
te Amsterdam in verband met de ope
ning van de Markthallen aldaar. De
klant is bij slot van rekening koning en
om dien te winnen, moet men propa
ganda maken.
Ir. van der Plassche onder
streepte, dat noodig zijn goede aanplan
ting, goed bemesting en als gevolg
daarvan goede producten. De vraag is
alleen, of dit nu meer een handelaars-
dan een telersbelang is en of men het
sorteeren en verpakken niet meer aan
den handelaar kan overlaten.
De heer V o g e 1 a a r meende, dat
in deze de telers ook zeker belangen
hebben en dit werk nog goedkooper en
vlugger zullen doen.
De Voorz. bracht den heer Voge
laar dank, zeide, dat hij de middagver
gadering niet zou kunnen bijwonen en
sloot de ochtendbijeenkomst.
De middagvergadering.
De heer C. Zwagerman, nam Hes
middags het voorzitterschap waar en
heropende de bijeenkomst met er zijn
spijt over uit te drukken ,dat de heer
Dieleman, in verband met andere werk
zaamheden niet terug kon komen.
Op de 4,aarin behandelde inleidingen
komen wij morgen terug.
ONTNUCHTERING
Een merkwaardig getuigenis.
Een met de toestanden in het Rijnsch-
Westfaalsche Nijverheidsgebied goed
bekende landgenoot schrijft aan de N.
R. Crt., dat 'aan de M:ei-betoogingen,
die in dat gebied zijn gehouden de ware
geestdrift heeft ontbroken. De men-
schen waren van hoogerhand opgecom-
manderd, maar van harte namen velen
niet aan de demonstraties deel.
Het levenspeil van de industriebe
volking is ook niet van —en aard, ver
volgt hij dan, dat het een feestelijke
stemming bij de arbeiders in het leven
kan roepen. Ongetwijfeld is de werk
loosheid, door de groote subsidies van
staatswege, sterk verminderd, maar de
arbeiders kunnen niet aan het gevoel
ontkomen dat de indienstneming van
zooveel nieuwe werkkrachten grooten-
deels op kosten gaat van hen die nog
werkten. In den mijnbouw krijgen de
arbeiders ondanks de toeneming van
productie en omzet vier tot zesmaal
per maand gedwongen vacantie uitsiui-
tend tengevolge van het te groot aan
tal tewerkgestelden. De daarmede ver
bonden derving van inkomsten is des
te onaangenamer omdat zij hand in
hand gaat met prijsstijgingen van eerste
levensbehoeften (boter, vet) tengevolge
van de beschermingsmaatregelen voor
den landbouw. De „goedkoopd" marga
rine van 38 pfennig het pond is altijd
nog 15 pfennig duurder dan vroeger de
goedkoopste en betere soort in
den vrij'en handel, en voor hen die niet
in aanmerking komen voor de z.g. „vel-
bons", zijn de omstandigheden nog veel
ongunstiger, want de goedkoopste
soort kost dan 66 pfennig. In feite is zij
echter in den winkel slechts te krijgen
als men er tenminste één pond van de
volgende prijssoort a 80 pf. bij koopt.
De goedkoopste „landboter" a 1.30
1.50 mk. is voor de arbeiders niet te be
talen. De eieren kosten 8 tot 11 pfennig
en de werkloozen hebben onder al deze
prijsstijgingen het meeste te lijden, want
door de scherpe controle op de z.g.
„Schwarzarbeit"' (het verrichten van ar
beid door ondersteunde werkloozen) is
hun de kans op een kleine bijverdienste
zoo goed als onmogelijk gemaakt.
Om al deze redenen is het dan ook
niet te verwonderen dat de communis
tische propaganda het hoofd weer over
al opsteekt. Ofschoon versterkte S.A.-
patrouilles in den nacht van 1 Mei ver
scheidene verdachten ingerekend heb
ben, is 't den onbekenden propagandis
ten toch gelukt hier en daar communis
tische vaandels te planten, vlaggen aan
te brengen en opschriften op muren en
schuttingen te kalken, 't Is zeer typee
rend, maar bij eenig nadenken al vol
strekt verklaarbaar, dat de 1ste Mei,
die op zulk 'n overtuigende wijze de
„eenheid" van alle klassen en standen
bewijzen moest, tevens een nieuwe
vloedgolf van communistische propa
ganda heeft gebracht.
In de middenstandskringen is de
stemming in de meeste gevallen ook ver
re van rooskleurig. Van de nat.-soc, be
loften is niet veel terecht gekomen. In
komsten-, bedrijfs-, huishuur-, ja zelfs de
door de nazi's vroeger als „neger-belas
ting" zoo belachelijk gemaakte „burger
belasting" worden onverdroten gehand
haafd en moeten betaald worden, en
met de afschaffing der groote warenhui
zen, die den kleinen winkelier immers
„doodconcurreeren", schijnt men niet
zooveel haast meer te maken. Men heeft
iets gedaan tegen het cadeau- en kor
tingsstelsel, maar overigens is alles vrij
wel bij het oude gebleven. Ook van het
nieuwste plan tot organisatie van de
consumptie, dat arbeiders n.l. een deel
van hun loon in contanten, een ander
deel in bonnen voor verbruiksartikelen
zullen ontvangen, verwacht de midden
stand al geen groote voordeelen meer.
Een grensincident. Aan de Oosten-
rijksch-Duitsche grens bij Scharwitz,
heeft een incident plaats gehad. Twee
mannen, vermoedelijk leden van het'
„Oostenrijksche legioen" in Duitschland,
zijn de grens overgekomen en hebben
een Oostenrijksche gendarme, Adolf
Prantl, aangevallen, ontwapend en hem
naar Mittenwald in Beieren gevoerd.
De Oostenrijksche autoriteiten hebben
een krachtig protest gericht tot de Duit-
sche regeering' en de onmiddellijke vrij
lating van Prantl geëischt.
De regen brengt uitkomst. Aan de
noodlottige droogte, die wekenlang in
Roemenië heerschte, er een groot aan
tal branden veroorzaakte (heele dorpen
gingen in vlammen op) en de graan
oogst met totalen ondergang bedreigde,
is een einde gekomen. Het regent er nu
weer, zelfs heel hard en daarmee is de
oogst gered. De regeering is bereids
overgegaan tot intrekking' van allerhande
maatregelen, die zij met het oog op den
dreigenden toestand moest nemen, zoo
als een uitvoerverbod van graan.
Souburg.
Van 28 Mei.
Ondertrouwd: C. Corbijn, 25 j. en C.
Clarisse, 23 j.; A. de Jong, 20 j, en J.
Stoelhorst, 20 jM. Vos, 27 j. en C.
Wellebeeke, 23 j.
Getrouwd: P. de Visser, 25 j. en J. D.
Dorleijn, 21 j.
Bevallen: J. J. Jacobs, geb. Kats, d;
T. G. van Kalkeren, geb. de Visser, z.
Kruiningen.
Over de maand April en Mei.
Ondertrouwd: J. Verhaagen 42 j. en
M. Brandt 33 j. H, van Zweden 25 j. te
Krabbendijke en L. v. d. Dorpel 23 j. C.
J. J. Oele 23 j. en W. D. Polderman 23 j.
N, Th. van Doorn 32 j. te Krabbendijke
en G. J. van Nieuwenhuyzen 25 j.
Bevallen: J. J, Hamelink geb. Wester
weel, d.
Overleden: M. Pieterse 81 j., weduw
naar van C. Koeman. D. de Jonge, 1 mnd.
z.
Elec, Drukkerij G, W. den Boer, M'burg.