LANDBOUW. BUITENLAND. BURGERLIJKE STANG. DE NEDERLANDSCHE REISVEREENIGING. DUITSCHLAND. OOSTENRIJK. ROEMENIE. De algemeene vergadering. Zaterdagmorgen kwam in de 28ste al- gemeene vergadering van de N.R.V. in hotel „Britannia" te Vlissingen bijl de rondvraag o.a. de vraag naar voren, of het nieuw op te richten N.R.V.-gebouw per sé in den Haag moet komen, waar op dé voorzitter antwoordde, dat dit geen axioma is. Verder is o.a. mtvoqpg stil gestaan bij de groote wenschehjk- heid op meer samenwerking tusschen de A.N.V.V. en de N.R.V. Men meende dat eerst genoemde organisatie die wenschelijkheid niet voldoende inziet. Hierna heeft de heer S. de Leve ge sproken over den verderen opbouw der N.R.V. S'pr. herinnerde aan het ontstaan, der vereeniging, aan het later geboren worden van sectarische ver- eenigingen en van reisbureaux, welke laatste het gebrek hebben, dat zij niet beschikken over onbetaalde leiders. Een andere factor is, dat de Nederlan der steeds meer vreemde talen leert en dit is oorzaak, dat de behoefte, om on der leiding op reis te gaan, vermindert. Dit alles kan invloed hebben op de grootte van het ledental, maar allen moeten paraat zijn om te voorkomen, dat dit inkrimpt. De N.RjV. moet het Nederlandsche volk van dienst zijn en meer geven dan anderen, zij moet haar taak ver- breeden en verdiepen. Spr. wijst op het belang van een goed leiderscorps en als voorzitter der propaganda-commissie om nieuwe denkbeelden, frissche ide- ën te krijgen. Voor de naaste toekomst acht spr. mogelijk het verkrijgen van 'n beter ingericht vereenigingsgebouw een goed ingericht reisarchief; waar men alle mogelijke inlichtingen kan verkrijgen van een bevoegd bibliothe-- caris. Verder uitgeven van speciale reisboeken in het Nederlandsch en het hebben van eigen chalets, eigen homes voor de groepen der N.R.V. De heer Oltmans drong aan op het maken van propaganda onder de jeugd. Verder is nog gesproken over wandel tochten; over het bevorderen ook van het reizen in het binnenland; over den op 24 Juni te maken tocht met een der Zeelandbooten van af Hoek van Hol land; terwijl tenslotte de voorzitter bij monde van een der afgevaardigden van Amsterdam dank in ontvangst had te nemen voor zijn uitstekende leiding. Een boottochtje. Na den lunch trok men naar de bui tenhaven om met de motorveerboot 'n tocht heen en weer naar Breskens £e maken, wat bij het heerlijke weer op gasten een zeer aangenamen indruk maakte. Het feestdiner. Des avonds vereenigden alle zich in den nieuwen aanbouw van Britannia, die daarvoor bij uitstek geschikt is, door ruimte, frischheid en goede, rus tige verlichting, aan het feestdiner. De voorzitter, de heer P a n m a n, kon daarbij speciaal welkom heeten den burgemeester van Vlissingen, den heer Van Woelderen, den bedrijfsleider van de Stoomvaartmaatschappij, den heer Van Reenen en den secretaris van V.V.V. den heer A. Mets, beide laatstgenoemde met hun dames. Tijdens het goed verzorgde diner zijn de sluizen der welsprekendheid meer malen geopend. De burgemeester kon daarbij nog eens terug komen op den wensch van den heer Panman bij de ontvangst ten stadhuize, inzake het behoud van de boerenkleederdracht. Spr. wees er op, dat juist het als een bijzonder wezen beschouwen van hen, die dit costuum met eere dragen, oor zaak wordt, dat velen het afleggen. Dit is jammer, maar niet tegen te hou den, al zal het huidige geslacht het nog wel niet geheel zien verdwijnen. Maar behalve de kleederdrachten biedt Zee land veel natuurschoon en hier aan den Vlissingschen boulevard zit men als aan de Nederlandsche rivièra. Spr. hoopte, dat allen er meermalen zullen terugkeeren en eindigde met een dronk op de N.R.V. De heer Van Egmont, waarne mende secretaris, dronk namens het ge- heele hoofdbestuur op de gezondheid van den voorzitter. De heer Staal, afgevaardigde van de af deeling Walcheren, dronk op Vlis singen en zijn actieven burgemeester. De heer Hardenberg deed het op mevrouw Panman, die niet aanwezig was, maar die spreker schetste als een harde medewerkster en zoo noodig vervangster van haar man. De heer Mets zeide zelf meer malen leider van de N.R.V. te zijn geweest; hij heeft het werk van die vereeniging steeds geëerd en gewaardeerd. Hulde bracht spr. aan den voorzitter van de afdeeling Walcheren, den heer Noest en aan de leden, die het congres voor bereidden. Spr. hoopte op; een goede samenwerking tusschen N.R.V. en A.N. V.V. en zal daarvoor in woord en ge schrift propaganda maken. De heer Noest bracht dank aan zijn helpers, men toonde een mooi be wijs van samenwerking, de heer Ma n t z dronk op den heer H, van ^ieuwenhuizen, den stillen, maar har den werker. De Voorzitter zeide, ten slotte, dat men het geestelijk niet te moeilijk heeft gehad en materieel niet te kort is gekomen, waarna hij de tafel ophief. Het soiree. In de groote zaal waren vele andgre leden van de N. R. V, en andere aanwezigen reeds wachtende en spoe dig opende daar de heer Noest het soiree. De heer Chr. J. Mazure en zijn jongelui, vertolkten den kleppermarsch én verschillende der bekende dansen en rhytmische composities. Zij oogstten als altijd groot succes. Alvorens de pauze aanving heeft mejuffrouw Roldanus, se cretaresse van de afdeeling Alkmaar een keurig berijmde propaganda-rede doen hooren. Ten slotte is er op de muziek van „The Jolly Britannaders" lustig ge danst en zorgde de heer J. Belderok Jr. voor intermezzo's met zijn levenslied jes. Zondagmorgen is nog een tocht met autobussen door Walcheren gemaakt en daarna werd het driedaagsche sa menzijn besloten met een lunch in de „Vergenoeging" te Middelburg, waar nog woorden van dank zijn gesproken. DE ONTWIKKELINGSDAG TE MIDDELBURG. Goed geslaagde vijfde bijeenkomst. Zaterdag had in „St. Joris" te Middel burg de vijfde ontwikkelingsdag plaats, uitgaande van de daartoe uit de Z. L. M., de vereenigingen van oud-leerlingen en de rijksconsulenten in Zeeland ge vormde commissie. De voorz,, mr. P. Dieleman, heette de weer talrijke aanwezigen, wier aantal in den loop van den morgen nog toe nam, welkom. Het instituut is nu de kin derziekte wel doorgeworsteld en het verheugde spr., dat weer zoovelen aan wezig waren. Het is goed, ondanks de depressie, te begrijpen, dat men ont wikkeling hard noodig heeft. Hierna gaf spr. het woord aan den eersten inleider, den heer W. Koning W z., uit Rilland, die sprak over: Boerenwagens met lucht banden in de practijk. Spr. begon met er op te wijzen, dat z. i. de toekomst is aan de wagens met luchtbanden en dat de oude modellen zullen verdwijnen. Spr. is iemand, die al eenige practische ervaring opdeed, doch men moet iif hem terzake geen orakel zien. Spr. zeide, dat de zoogenaamde ladderwagens met gebogen bovenlijn, die eeuwen lang hebben bestaan, gaan ver-- dwijnen. Eerst zijn gekomen de wagens met rechte ladders, daarna platvormwa gens, waarbij de laadbodem over de wie len is gebouwd. Daardoor verliet men den lossen bouw en ging over tot den vasten bouw. Dit type zal waarschijn lijk wel steeds worden gekozen bij den bouw van wagens op luchtbanden. Een voordeel er van is o.a. dat men ze veel makkelijker laadt en lost. Spr. noemde als promotor van dit type in Zeeland den heer A. C. den Oude te Zierikzee. De ervaring heeft wel reeds geleerd, dat wagens op luchtbanden op verharde we gen veel grootere hoeveelheden kunnen worden vervoerd met veel minder trek kracht, Ten aanzien van het rijden van bieten van zeer nat land waren de er varingen ongelijk. In sommige gevallen kreeg men eveneens een zeer groot, zij het ook minder groot, verschil. In an dere gevallen was het onderscheid ge ring. Wellicht kwam dit omdat men met zwaardere klei te doen had en het de vraag was, of men wel voldoende bree- de banden had genomen. Wat de samenstelling van luchtban denwagens betreft, kan spr. alleen nor men geven, die ieder zelf met zijn vak- menschen kan bespreken. Er zijn ver schillende mogelijkheden, doordat men gebruik kan maken van gebruikt auto materiaal, terwijl ook nieuw materiaal wordt aangeboden. Bij gewone wagens is de spoorbreedte veelal 1.301.36 m. Een wagen op lucht banden, in de Bathpolders reeds in ge bruik, heeft een spoor-breedte van 1.52 m. Dit levert het voordeel, dat de paar den op het land tusschen de sporen loo- pen. Spr. heeft nu een wagen met 1.62 m in aanbouw en verwacht daarvan nog betere resultaten. De grootere breedte bevordert bovendien den rustigen gang. Naar gelang hiervan moet men dus de lengte van de assen kiezen. De meeste auto-assen zijn 1.42 m breed. Hiervan kan de leelijke cardan niet worden ge mist en spr. vernam, dat deze niet of moeilijk verlengd kunnen worden. Met zgn. vrijdraaiende assen is dit wel het geval. De meest gangbare wielschijven zijn die van 20 inch met banden van 6, 7, 8 of 9 inch, waardoor men dan krijgt de maten 32 bij 6, 34 bij 7, 36 bij 8 of 38 bij 9, doch er zijn ook wel andere gangbare maten. Voor het rijden op zeer nat land zijn de breedste banden de bes- 'te. Of men het beste doet, hiervoor de zgn. ballonbanden te nemen, moet vol gens spr. de ervaring nog leeren. Voor het rijden op de verharde wegen schijnt hem hieraan wel eenig nadeel verbon den. Verder zijn zgn. draadbanden beter dan hielbanden, terwijl de gladste de beste zijn, wat betreft minder aanhech ten van grond aan de banden. Meestal wordt het draaiende voorstel der wa gens behouden al zijn er ook voorwielen met zgn. autostuur, wat niet zeggen wil, dat men beslist den wagen moet bestu ren als 'n auto. Maar wel moet die wa gen om kort genoeg te kunnen draaien, daarvoor apart worden ingericht. Daar door verkrijgt men nog meer vasten bouw, met als gevolg nog wat meer wringing in den laadbodem. Daartegen over heeft men als voordeelen, dat de wagen niet kan kantelen en veel vaster loopt en weer een rechtstreeksche ver binding is aan te brengen tusschen voor- en achterstel. Bij zgn. onderdoordraaiers kan dit niet, wat de wagen wel eenigs- zins verzwakt. De hoogte van den laad bodem hangt natuurlijk in zekeren zin af van de hoogte van de wielen. Bij de grootere wielbanden van 38 inch diame ter (96 >2 cm) kan men eene hoogte van den laadbodem hebben van 1.10 m, maar spr. meent, dat men niet tot een unifor me maat in deze zal komen. Zoowel aan grootere als aan kleinere hoogte kleven bezwaren in het gebruik. Voor een nor maal gebruik acht spr. een lengte van 4 m en eene breedte van 2 m zeer goed. Eene holling van 5 cm blijkt hem ge- wenscht voor het naar binnen zakken van de vracht. Ten slotte acht spr. een rem aan deze wagens absoluut noodig en dus ook een zitting voor den voerman. Bij de groote gewichten tot 4000 en 5000 kg nuttige last en bij den buiten gewoon lichten gang zouden anders de paarden den wagen niet spoedig genoeg kunnen tegenhouden op de nieuwe ver keerswegen en bij het berijden van op- rellen. Te Kruiningen zal men in Juni od de tentoonstelling zeker eenige van de wa gens kunnen aanschouwen. Spr. is geen vakman inzake wagenbouw en z&i alle eventueel te stellen meer technische vragen dan ook met kunnen beantwoor- den. Bij de bespreking van de inleiding, zeide de heer Van Ooveren de man te zijn, die den Schouwen als wonderwa- gen bekenden wagen op luchtbanden heeft. Z.i. zijn er wagens, die veel te lang zijn; en het is dan ook zeer ge- wenscht bij aanschaffing met een des kundige te spreken, zooals spr. dit ook deed met zijn leverancier, die nu reeds verschillende wagens van het zelfde type heeft afgeleverd. Een ander aanwezige wees nog eens op de groote noodzakelijkheid van goe de remmen en de heer Lindenberg vroeg of geen bezwaar is het verschil in wielen tusschen voor en achterdeel van den wagen, zulks vooral in verband met het medenemen van een reserve wiel. De heer Koning had met belang stelling geluisterd naar de mededeelin- gen uit de praktijk van den heer Van Oeveren. Spr. is het er volkomen mede eens, dat de rem een belangrijke factor is, en inzake de reserve artikelen zeide hij, dat men wel tweede reservebanden, doch geen twee wielen hoeft mede te nemen. Op desbetreffende vragen van den voorzitter antwoordde de inlei der, dat z.i. op de wagens met lucht banden de bepalingen van het regle ment op de wegen niet van toepassing zijn, Deze wagens nemen geen vuil me de naar de wegen en voor het onder houd van de wegen, is het gebruik van deze wagens zeker ook van belang. De heer Gast meende, dat toch ook de prijzen van de wagens een belang rijke factor zullen vormen. De heer Van Oeveren zeide, dat men als het goed is, niet op een 100 moet kijken. De heer Koning zeide, dat men ook steeds rekening moet houden met het soort van bedrijf, waarvoor de wagen bestemd is. o.a. of men bieten moet ver voeren of niet en op enkele vragen van den heer Dorst zeide spr. o.a. dat er verschil in wrijving is bij rollagen-as of vrijen-as. Spr. gelooft, dat ballonbanden te veel tegenhouden, wat ook de heer Van Oeveren ondervond. Op een vraag van den heer De Buck luidde het ant woord, dat de wagens zoowel op zand, als op verharde wegen voldoen, op een vraag van den heer Zwagerman, dat het van de soort van binnenwegen af» hangt of men last ondervindt van spo ren van andere wagens; en op een van den heer K1 o m p e, dat een stalen laad bodem bij veel natheid zeker bezwaren heeft. De voorz. dankte den heer Koning voor zijn inleiding. Het belang dat de Zeeuwsche land- en tuinbouw heeft bij een goede sorteering en aflevering van zijn product. Over dit onderwerp sprak vervolgens de heer L. Th. Vogelaar uit Krab- bendijke. Spr. zeide, dat dit onderwerp bij uit stek practisch is. Vooral in dezen crisis tijd bij een grooten overvloed van ver schillende artikelen, die door den Land en Tuinbouw worden geproduceerd, en het steeds kleiner wordende afzetge bied, dat daarvoor te vinden is, blijft 't meer dan ooit noodzakelijk om het pro duct niet dan na prima sorteering af te leveren. In het kort behandelde spr. vervol gens den teelt, het onderhoud en het oogsten, omdat dit nauw verband houdt met het verkrijgen van een product van goede kwaliteit, wat de moeite loont om de noodige onkosten voor sorteering er aan te besteden. Het landbouw- en vooral het fruitteelt- bedrijf zijn heel wat ingewikkelder ge worden dan vroeger. De mogelijkheden zijn veel grooter, maar daardoor ook de moeilijkheden. Zij, die tegenwoordig hun bedrijf nog zouden willen uitoefenen als voorheen, kunnen niet mede in den har den strijd om het bestaan. Verder behandelde spr. sorteering en aflevering van producten, die direct voor de consumptie bestèmd zijn, als aardappelen, ajuin enz. en daarna poot- aardappelen en fruit. De Zeeuwsche boer aldus spr. die er om bekend staat, dat hij een pro duct kan winnen van prima kwaliteit, laat dit in vele gevallen te vroeg los, d. w.z. hij verkoopt en levert het af zonder voldoende zorg aan de sorteering te schenken. Daardoor moet de handelaar dat doen, die meestal duurder werkt met 't gevolg, dat de boer niet den hoogsten prijs krijgt. V ooral met aardappelen wordt zeer veel geknoeid. De handelaar moet ze meestal nog sorteeren. Ook de pootaardappelensorteering laat nog veel te wenschen. Goede controle is meer dan ooit noodzakelijk, omdat men an ders alle kans loopt het afzetgebied, dat toch al is ingekrompen, geheel te verlie zen. Wat goede controle vermag, toonde spr. nader uit een brief van een ajuin exporteur aan. De uienmarkt dreigde voor Nederland verloren te gaan, &nu gaat het weer jaarlijks vooruit, wat met cijfers wordt aangetoond in het schrij ven. De verkoop van fruit en groenten is ongetwijfeld beter georganiseerd. Vrij wel alles wordt geveild. Dat heeft op de aanvoerders meestal een goeden in vloed, omdat ze alles zoo goed zien. Hier gaat het in nog sterker mate om een product van goede kwalitiet, dat goed gesorteerd wordt aangeboden. De aanvoer op de eliteveiling te Goes bewijst, dat de Zeeuwsche fruittelers een goed product kunnen kweeken. Zeer veel is echter nog te verbeteren aan somige boomgaarden. Deze moeten onder goede behandeling komen anders is het beter om te rooien. Het gaat hier echter onder de goede leiding van den consulent, ir. van der Plassche, in de gewenschte richting. Spr. kwam tot de conclusie, dat er voor de Zeeuwsche producten nog plaats is, mits ze van goede kwaliteit zijn en goed gesorteerd worden aange boden. Men moet niet bij de pakken neerzit ten, maar aanpakken en niet bevreesd zijn om nieuwe wegen in te slaan. Men heeft een regeering, die de hel pende hand biedt. Men weet, dat zij', zoodra er overproductie dreigt, zal in grijpen, zooals in 1933 met de aardap pelen is gebleken. Ook nu was er gelegenheid tot be spreking van de inleiding. Ir. Dorst wees er op, dat men het al meer en meer van den binnenland- schen afzet moet hebben en daarom paraat moet zijn om een goede kwali teit af te leveren. Daarom juichtte spr. het zoo toe, dat men als „Zeeland" zal deelnemen aan de tentoonstelling te Amsterdam in verband met de ope ning van de Markthallen aldaar. De klant is bij slot van rekening koning en om dien te winnen, moet men propa ganda maken. Ir. van der Plassche onder streepte, dat noodig zijn goede aanplan ting, goed bemesting en als gevolg daarvan goede producten. De vraag is alleen, of dit nu meer een handelaars- dan een telersbelang is en of men het sorteeren en verpakken niet meer aan den handelaar kan overlaten. De heer V o g e 1 a a r meende, dat in deze de telers ook zeker belangen hebben en dit werk nog goedkooper en vlugger zullen doen. De Voorz. bracht den heer Voge laar dank, zeide, dat hij de middagver gadering niet zou kunnen bijwonen en sloot de ochtendbijeenkomst. De middagvergadering. De heer C. Zwagerman, nam Hes middags het voorzitterschap waar en heropende de bijeenkomst met er zijn spijt over uit te drukken ,dat de heer Dieleman, in verband met andere werk zaamheden niet terug kon komen. Op de 4,aarin behandelde inleidingen komen wij morgen terug. ONTNUCHTERING Een merkwaardig getuigenis. Een met de toestanden in het Rijnsch- Westfaalsche Nijverheidsgebied goed bekende landgenoot schrijft aan de N. R. Crt., dat 'aan de M:ei-betoogingen, die in dat gebied zijn gehouden de ware geestdrift heeft ontbroken. De men- schen waren van hoogerhand opgecom- manderd, maar van harte namen velen niet aan de demonstraties deel. Het levenspeil van de industriebe volking is ook niet van —en aard, ver volgt hij dan, dat het een feestelijke stemming bij de arbeiders in het leven kan roepen. Ongetwijfeld is de werk loosheid, door de groote subsidies van staatswege, sterk verminderd, maar de arbeiders kunnen niet aan het gevoel ontkomen dat de indienstneming van zooveel nieuwe werkkrachten grooten- deels op kosten gaat van hen die nog werkten. In den mijnbouw krijgen de arbeiders ondanks de toeneming van productie en omzet vier tot zesmaal per maand gedwongen vacantie uitsiui- tend tengevolge van het te groot aan tal tewerkgestelden. De daarmede ver bonden derving van inkomsten is des te onaangenamer omdat zij hand in hand gaat met prijsstijgingen van eerste levensbehoeften (boter, vet) tengevolge van de beschermingsmaatregelen voor den landbouw. De „goedkoopd" marga rine van 38 pfennig het pond is altijd nog 15 pfennig duurder dan vroeger de goedkoopste en betere soort in den vrij'en handel, en voor hen die niet in aanmerking komen voor de z.g. „vel- bons", zijn de omstandigheden nog veel ongunstiger, want de goedkoopste soort kost dan 66 pfennig. In feite is zij echter in den winkel slechts te krijgen als men er tenminste één pond van de volgende prijssoort a 80 pf. bij koopt. De goedkoopste „landboter" a 1.30 1.50 mk. is voor de arbeiders niet te be talen. De eieren kosten 8 tot 11 pfennig en de werkloozen hebben onder al deze prijsstijgingen het meeste te lijden, want door de scherpe controle op de z.g. „Schwarzarbeit"' (het verrichten van ar beid door ondersteunde werkloozen) is hun de kans op een kleine bijverdienste zoo goed als onmogelijk gemaakt. Om al deze redenen is het dan ook niet te verwonderen dat de communis tische propaganda het hoofd weer over al opsteekt. Ofschoon versterkte S.A.- patrouilles in den nacht van 1 Mei ver scheidene verdachten ingerekend heb ben, is 't den onbekenden propagandis ten toch gelukt hier en daar communis tische vaandels te planten, vlaggen aan te brengen en opschriften op muren en schuttingen te kalken, 't Is zeer typee rend, maar bij eenig nadenken al vol strekt verklaarbaar, dat de 1ste Mei, die op zulk 'n overtuigende wijze de „eenheid" van alle klassen en standen bewijzen moest, tevens een nieuwe vloedgolf van communistische propa ganda heeft gebracht. In de middenstandskringen is de stemming in de meeste gevallen ook ver re van rooskleurig. Van de nat.-soc, be loften is niet veel terecht gekomen. In komsten-, bedrijfs-, huishuur-, ja zelfs de door de nazi's vroeger als „neger-belas ting" zoo belachelijk gemaakte „burger belasting" worden onverdroten gehand haafd en moeten betaald worden, en met de afschaffing der groote warenhui zen, die den kleinen winkelier immers „doodconcurreeren", schijnt men niet zooveel haast meer te maken. Men heeft iets gedaan tegen het cadeau- en kor tingsstelsel, maar overigens is alles vrij wel bij het oude gebleven. Ook van het nieuwste plan tot organisatie van de consumptie, dat arbeiders n.l. een deel van hun loon in contanten, een ander deel in bonnen voor verbruiksartikelen zullen ontvangen, verwacht de midden stand al geen groote voordeelen meer. Een grensincident. Aan de Oosten- rijksch-Duitsche grens bij Scharwitz, heeft een incident plaats gehad. Twee mannen, vermoedelijk leden van het' „Oostenrijksche legioen" in Duitschland, zijn de grens overgekomen en hebben een Oostenrijksche gendarme, Adolf Prantl, aangevallen, ontwapend en hem naar Mittenwald in Beieren gevoerd. De Oostenrijksche autoriteiten hebben een krachtig protest gericht tot de Duit- sche regeering' en de onmiddellijke vrij lating van Prantl geëischt. De regen brengt uitkomst. Aan de noodlottige droogte, die wekenlang in Roemenië heerschte, er een groot aan tal branden veroorzaakte (heele dorpen gingen in vlammen op) en de graan oogst met totalen ondergang bedreigde, is een einde gekomen. Het regent er nu weer, zelfs heel hard en daarmee is de oogst gered. De regeering is bereids overgegaan tot intrekking' van allerhande maatregelen, die zij met het oog op den dreigenden toestand moest nemen, zoo als een uitvoerverbod van graan. Souburg. Van 28 Mei. Ondertrouwd: C. Corbijn, 25 j. en C. Clarisse, 23 j.; A. de Jong, 20 j, en J. Stoelhorst, 20 jM. Vos, 27 j. en C. Wellebeeke, 23 j. Getrouwd: P. de Visser, 25 j. en J. D. Dorleijn, 21 j. Bevallen: J. J. Jacobs, geb. Kats, d; T. G. van Kalkeren, geb. de Visser, z. Kruiningen. Over de maand April en Mei. Ondertrouwd: J. Verhaagen 42 j. en M. Brandt 33 j. H, van Zweden 25 j. te Krabbendijke en L. v. d. Dorpel 23 j. C. J. J. Oele 23 j. en W. D. Polderman 23 j. N, Th. van Doorn 32 j. te Krabbendijke en G. J. van Nieuwenhuyzen 25 j. Bevallen: J. J, Hamelink geb. Wester weel, d. Overleden: M. Pieterse 81 j., weduw naar van C. Koeman. D. de Jonge, 1 mnd. z. Elec, Drukkerij G, W. den Boer, M'burg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 5