GOESCHE COURANT^
BINNENLAND.
ït A Z0° Td! df heer desman,
STATEN-8ENERAAI
ZEELAND.
WEER EN WIND.
NUMMER 99.
TWEE BLADEN.
VRIJDAG
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
de voorzitter der crisis-
rundvee-centrale.
Jean Paul.
FÏETSTIJD IS BLAZER-TIJD 11
Tien Modekleuren.
J. F. WOLSKY - MIDDELBURG.
ÜDDËLBURG.
SOES.
VIISSINGEN.
WALCHEREN.
27 APRIL 1934.
MIDDELBURGSCHE COURANT
'Jagblad Voor Middelburg, Goes en agent-
tchap Viissingen 2.30, eiders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
8y contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten by het Bureau voor Publiciteilswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 11
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewysnommers 5 cewS
BOOR DE lucht NAAR INDIë.
Aantrekkelijke vooruitzichten.
Donderdagavond, om tien minuten
over half negen is de directeur van de
K.L.M., de heer Plesman, op Schiphol
teruggekeerd van een reis naar Indië.
Hij was 's morgens te half zes van
Athene vertrokken, en de „Snip" was
in één ruk doorgevlogen met de gebrui
kelijke tusschenlandingen te Rome en te
Marseille.
Dadelijk na aankomst had een cor
respondent van de N.R.C. een kort on
derhoud met den heer Plesman, teneinde
iets omtrent zijne indrukken te verne
men.
't Belangrijkste noemde hij', dat de lijn
Amsterdam-Batavia steeds meer popu
lariteit begint te krijgen. Hij wees op de
hoeveelheid bagage, die de douane na
aankomst van de „Snip" kreeg te ver
werken, en die toebehoorde aan in
totaal zes passagiers, die met het vlieg
tuig waren meegekomen. Bovendien zijn
er onderweg, aan de tusschenstations,
verscheidene uitgestapt.
Een tpische vraag, die de heer Ples
man in Indië hoorde, was, of er niet
speciale vacantietarieven kunnen wor
den ingevoerd. Men heeft b.v. een jon
gen op studie in Europa en wil hem in
de vacantie laten overkomen. Natuur
lijk is dat niet voor iedereen wegge
legd, maar bij uitgebreidere exploita
tie zou dit mogelijk zijn. Te Bangkok
ontmoette de heer Plesman iemand, die
voor zijne directie hier te lande was
opgeroepen, om een paar inlichtingen
te komen geven, en die per keerend
toestel terug ging. En omgekeerd trof
hij in Indië het lid van de directie
eener onderneming hier te lande aan,
die voor een korte bespreking was
overgevlogen.
In de naaste toekomst zal het zeker
zoover komen, dat de zakenmenschen
uit Nederland en Indië elkander hal
verwege ontmoeten, b.v. te Jodphur, 'n
aangename plaats met een goed hotel.
Men is dan in drie dagen heen en bin
nen een week weer thhuis. Een andere
mogelijkheid is, dat men niet meer 5
of 6 jaar achtereen in Indië blijft, maar
een tusschentijdsch verlof in Neder
land doorbrengt. Daardoor ontstaat
meer contact met het moederland.
Zoo zijn er allerlei mogelijkheden.
Op 't oogenblik, aldus de heer Ples
man, kunnen wij het vervoer op de lijn
Holland-Indië niet verwerken. We zijn
met de ontwikkeling van onze vloot
nog aan den lagen kant. Er is echter
geen bezwaartegen, maar integendeel
alles voor, om den reistijd nog wat in
te perken. Nu is reeds de reis van Indië
naar hier verkort van 9 dagen op 7^
dag (dezen zomer). Dat begint er op te
lijken. Maar het moet zes dagen
worden Dan is de reis ook niet ver-
moerend meer. Ik heb het nu zelf mee-
en de reis is inderdaad niet zoo afmat-
tend.
De voorzitter van de crisisveecentra-
de «eer H. Tromp van Holst, heeft,
naar het „Vad. meldt, den minister
van Economische Zaken ontslag uit zijn
tunctie verzocht, wegens gezondheids-
redenen.
kend" Z°pvolger is n°é ""iets be-
DE handelsbetrekkingen van
^kD.-lND^
spPekiien "aanvangen®" tC 5"*^ Y
betrekkingen tusschenf Y's
Indië. Uit" Nederland zulUn^wee11 gede
legeerden naar Indie gaan, nl. prof Van
Gelderen en de heer Spanjaard, welke
laatste, als voorzitter van de
sie van advies voor de crisisV™;
alle contingenteeringen in Nederi op
heeft behandeld en dus speciaal <seori-
ënteerd is op het gebied van de be
langen van den Nederlandschen °x-
port. Het is niet uitgesloten, dat de on
derhandelingen geruimen tijd zullen du
ren.
Zooals men weet, zijn de besprekin-
t eij b- a Inland over de handelsbe
trekkingen met Indië afgebroken, om-
dat men van beide zijden nadere infor-
I VnS 'nnWinnen en zich bera
den. De N. R c. verneeir| nU( dat
besprekingen binnenkort, waarschijnlijk
m de eerste helft van Mei zullen wór
den hervat en wel in Den Haag
ming vanPri5Cu! is, de, tot st*ndko-
Nederland handelsverdrag tusschen
iveaeriana en Italië vastgelegd, dat
over de handelsbetrekkingen van Ita
lië met Nederlandsch-Indië afzonderlijk
zou worden onderhandeld. De eerste
voorbereidingen voor deze onderhan
delingen zijn thans aangevangen. Men
stelt thans n.l. de wederzijdsche wen-
schen op, die later het onderwerp van
de onderhandelingen zullen uitmaken.
De Koningin en de Prinses hebben
Donderdagmiddag een autotocht ge
maakt door de Betuwe, en een bezoek
gebracht aan mevr. Van Pallandt. Ook
heeft de Koningin aan de Linge eenige
schetsen gemaakt-
De vorst von Lippe heeft Woens
dag in gezelschap van Prins Hendrik
een bezoek gebracht aan de Koningin
en Prinses Juliana ten paleize Het Loo.
Beiden zijn 's avonds naar Den Haag
vertrokken.
TWEEDE KAMER.
Het 60-millioenenplan.
Gisteren is de Tweede Kamer begon
nen met de behandeling van het beken
de wetsontwerp, om 60 millioen gulden
beschikbaar te stellen voor werkverrui
ming. De tongen zijn daarbij geducht
los geraakt.
De heer v. d. Tempel (s.-d.) was
het niet eens met de loonpolitiek van de
regeering. De regeering is niet actief
genoeg in haar samenwerking met het
bedrijfsleven. De opzet van het werk
plan volgens het ontwerp is primitief
Spr. hoopte op spoedige practische re
sultaten.
De heer Smeek (a.-r.) betoogde,
dat de regeering reeds zeer veel doet
en deed voor werkverschaffing en
werkverruiming, wat mogelijk is mede
door een voorzichtige financieele poli
tiek.
Vóór alles moet ons land zijn export
mogelijkheid trachten te behouden. Spr.
verwachtte, dat het ontwerp ten goede
zal komen ook aan duizenden jeugdige
werkloozen.
De heer A a 1 b e r s e (r.k.) wees op
het belang van verhaaste uitvoering
van groote openbare werken voor de
werkloozen, direct en indirect. Het mid
del is echter maar van tijdelijken aard.
Bij de landspolitiek moet men er op be
dacht zijn dat niet geïmporteerd wordt,
wat hier geproduceerd kan worden.
Vestiging van nieuwe en uitbreiding van
bestaande industrieën worde zooveel
mogelijk bevorderd, alsook oprichting
van industriebanken. Samenwerking in
het bedrijfsleven is noodzakelijk. Ge
streefd worde naar verlaging der distri-
butiékosten; loonsverlaging kan echter
alleen helpen als daardoor méér arbei
ders tewerk kunnen worden gesteld.
De heer Bierema (lib.) betoogde,
dat de werkverruiming slechts een tijde
lijk hulpmiddel kan zijn. Ons bedrijfsle
ven moet worden versterkt; de distri-
butiekosten moeten omlaag; in Neder
land is het loonpeil hooger dan overal
elders. De huren moeten omlaag, snel
ler en méér dan tot nu toe. De regeering
moet in t algemeen krachtiger ingrijpen
dan voorheen.
De heer Hermans (r.-k.) wenschte
dat er krachtig gestreefd zal worden
naar kostenverlagingen bij de bestaande
en naar oprichting van nieuwe in
dustrieën. Een stelselmatig onderzoek
naar de mogelijkheid om in eigen voed
selvoorziening zelf te voorzien is nood
zakelijk. Bedrijfsorganisatie moet zoo
veel mogelijk bevorderd worden.
De heer Van den Heuvel (a.-r.)
zegde, dat het hoofddoel van het ont
werp is: vervroegde uitvoering van ko
mende werken. Het is eigenlijk een ser
vituut op toekomstige werkgelegenheid.
Het belangrijkste in dezen tijd is: be
vordering van het bedrijfsleven. Een
krachtige handelspolitiek moet worden
gevoerd.
De heer Vliegen (s.-d.) merkte op,
dat zeer velen uit handel en verkeer
gorden uitgestooten; de landbouw kan
hen niet opnemen. Ze zullen terecht ko
men in {Je industrie, welke dus moet
worden bevorderd. Wacht men op de
activiteit van het particulier kapitaal,
dan komt er niets van terecht. Spr. be
pleitte oprichting van industrie-banken.
iJe Staat zal bij de bevordering der in
dustrie als blijvende werkverruiming
moeten ingrijpen.
De heer Bongaerts (r.k.) wees
Een boek, dat niet waard is twee
maal gelezen te worden, is ook niet
waard, dat men 't eenmaal leest.
eveneens op de noodzakelijkheid van
industrie-uitbreiding als bron voor
werkverruiming. Daarvoor is een goe
de, beschrijvende statistiek gewenscht.
Voorts wenschte ook spr. industrieban
ken.
De heer Louwes (lib.) bepleitte de
urgentie van verzwaring van zee- en
rivierdijken, alsmede beteren afvoer
van fabrieks-afvalwater, en betere af
watering van cultuurgronden.
De heer v. d. Putte (r.k.) 50U de
hand willen reiken aan industrieën,
waar machines worden stopjjpzet en
vervangen door arbeiders.
Spr. wilde een verbod van arbeid van
gehuwde vrouwen in fabrieken en kan
toren.
De heer Bakker (c.-h.) vroeg of er
bij de uitvoering der plannen zooveel
mogelijk handrecht zal worden toege
past.
De beer Duymaer van Twist
(a.-r.) vestigde de aandacht der regee
ring op de belangen van Rijn- en binnen
vaart en van de asphalt-industrie.
De heer Engels (r.-k.) wilde meer
organisatie in het bedrijfsleven.
De heer Van Rappard (lib.) be
pleitte o.m. wegenverbetering in de Be
tuwe.
De heer J o e k e s (v.-d.) achtte toe
passing van een korten werktijd aanbe
velenswaard, echter niet zoo kort, dat
de menschen niet zouden kunnen be
staan. Maar hoe meer er tewerk kan
worden gesteld hoe beter.
De heer Westerman (n.-h.) ten
slotte meende, dat de leuze der regee
ring moet zijn: weinig onderhandelen en
veel beslissen.
De vergadering werd hierop ver
daagd.
Er is geen aangenamer dracht.
Voor Dames en Kinderen.
(Ingez. Med.)
SLECHTHOORENDEN.
Een lezing over het verkeer.
In de gisterenavond gehouden maan-
delijksche bijeenkomst van de ver
eeniging tot behartiging van de belan
gen der slechthoorenden, heeft de pre
sidente mevr. Trol 1-H oek, in het
bijzonder welkom geheeten de heer R.
A. A v i n k, inspecteur van politie le
klasse, die zich bereid had verklaard
een lezing met lichtbeelden te houden
over „Het Verkeer". De heer Avink
zeide met opzet bij het samenstellen
van zijn lezing heel eenvoudig te zijn
geweest in zijn woordenkeuze, mede
omdat de plaatjes vol geest en leven
dig zijn en tot de hoorders zouden spre
ken, waar woorden zouden falen.
Of de toename van het aantal onge
vallen evenredig zal zijn aan de uit
breiding van het evrkeer hangt volgens
spr. af van verschillende omstandighe
den. Het ligt op den weg, zoowel van
de overheid als van den particulier die
omstandigheden zoo te vormen of te
wijzigen, dat aan een maximum verkeer
een minimum gevaar voor ongevallen
verbonden is. Schakelt men de onge
vallen uit, welke worden veroorzaakt
door een noodlottig samengaan van
omstandigheden, dan kan men het mee-
rendeel toeschrijven in de eerste plaats
aan onbekendheid met de verkeersre
gels en in de tweede plaats: nonchalan
ce, onwelwillendheid, onbezonnenheid.
In beide gevallen treedt de overheid
corrigeerend op, want zij acht onwe
tendheid, even zoo goed als onverschil
ligheid, een gevaar.
Het is dus een eisch het publiek op te
voeden tol een juist gebruik van de re
gels van den weg. De motor- en rijwiel-
wet handelt groolendeels over het ver
keer met motoren en rijwielen. Spr.
meende zich in dit gezelschap te kunnen
bepalen tot die verkeersregelen, waar
mede speciaal wielrijder en voetganger
te maken hebben. Deze bepalingen zijn
heel belangrijk, hoewel de meeste men
schen de belangrijkheid niet inzien, niet
begrijpen, dat in de laatste decennia de
verkeersmiddelen zoo zijn gemetamor-
phoseerd en het verkeer zelf hierdoor
in die mate is veranderd, dat wel dege
lijk het bestaan van deze bepalingen ge
wettigd zijn. Vooral de wielrijder be
hoort tot die categorie van weggebrui
kers, die bij ongevallen meestal als lij
dend voorwerp betrokken is.
Bekendheid met de regels is voor den
wielrijder of de wielrijdster dan ook on
ontbeerlijk en zeker in Middelburg, waar
deze categorie in sterke mate vertegen
woordigd is; wat wel blijkt uit een on
langs gehouden verkeerstelling, waarbij
bleek, dat in de Lange Delft in een paar
uren tijds ruim 3000 wielrijders waren
gepasseerd. Zij zijn het in het bijzonder
wien de bestaande voorschriften moeten
worden bijgebracht om hen in bepaalde
omstandigheden juist te doen manoeu
vreeren, zoodat het op critieke oogen-
blikken niet een ,.sauve qui peut" wordt,
maar een rustig in elkaar grijpen van de
tandraderen der groote verkeersma-
chine. De voetganger maakt ook wel
degelijk deel uit van het verkeer en
staat er niet naast zooals velen meenen,
zij moeten ook rekening houden met de
voorschriften, die zoowel ten opzichte
van hen als voor de andere wegverbrui-
kers zijn gegeven.
Spr. wees op de groote veiligheid
van vroeger, totdat de auto kwam,
waardoor het noodig werd het getal
van de jaarlijks voorkomende ongeval
len te wijzigen van 3 in 5 cijfers. Het
gaat als in de oorlogsjaren. Toen was
het sneuvelen in massa na 4 jaar een
gewoonte geworden en als er nu in één
week 100 slachtoffers van het verkeer
valen kunnen de berichten daarvan
onze ziel niet meer beroeren, en toch
brengt elk van die tallooze berichten
met zich mede een berg onnoemelijke
ellende voor familie en vrienden. En-
hoe zal het in de toekomst worden?
Thans zijn wij in een tijdperk van
slecets één auto op 80 inwoners, bin
nen enkele jaren zal dit zijn één op 501
of 25, daarna één op 10 of misschien
wel één op 5.
Men zal hier nog wel niet als in Ame
rika les gaan geven in het verkeerswe
zen op de hoogescholen, maar in af
wachting daarvan kan men toch veel
nuttigs doen in het belang van een or
delijk en veilig verkeer.
Aan de hand van tal van duidelijke
lantaarnplaatjes heeft spr. vervolgens
aangetoond; hoe ook voetgangers rechts
dienen te houden, hoe zij moeten uitkij
ken alvorens een straat over te steken;
en dan den verkeersweg kaarsrecht
moeten oversteken; vooral ook bij kruis
punten; hoe men niet moet spreken met
een verkeersagent; hoe men bij gebrek
aan een vluchtheuvel bij een tramhalte
niet midden op de straat maar op het
trottoir moet wachten tot de tram stil
staat, want dan mogen andere voertui
gen toch niet passeeren.
Spr- waarschuwde verder o.a. tegen
het inhalen op een hoek en vooral op
een blinden hoek; tegen het trachten om
tusschen twee elkaar naderende voer
tuigen door te glippen; om dan te ko
men aan de verkeerteekens en tot de
wijze waarop men wel en, waarop met
niet hoeken moet nemen, het geven van
signalen, het te hard en gevaarlijk rijden,
het zich geregeld opstellen bij bruggen
en overgangen als men wachten moet;
het speciaal voor wielrijders zijn van de
rijwielpaden; het voorgaan van het ver
keer aan de rechterhand,
Spr. wees er ten slotte op, dat de
voetgangers in Middelburg in een bijzon
dere positie verkeeren, doordat er geen
voldoende trottoirs zijn, alleen klinker-
en voetpaden, zoodat een enkele maal
een automobilist tijdens het uitwijken
voor een ander vehikel wel eens een
voetganger aanrijdt. Dit bewijst, dat het
gewenscht is, dat eenige bekendheid met
de verkeersregels niet overbodig is om
te beoordeelen wie nalatig is geweest.
De presidente heeft den dank der aan
wezigen van wie velen door de groeps-
telefoon het gesprokene goed hadden ge
volgd overgebracht aan den heer Avink.
Een hoofd met een bril.
De bril is een belangrijk onderdeel
van het aangezicht. Niet alleen voor
den drager zelf, die door de bril be
ter ziet dan er zonder, doch ook voor
de medeburgers van den briller of bril-
ster, die „er tegen aankijken"
De firma „Focus" hier ter stedi?
heeft, uit dezen gezichtshoek, een
prijsvraag uitgeschreven voor een tee-
kening, te maken door kinderen tot 14
Middelburg, 27-IV-'34. Donderdag
hoogste lucht temperatuur 12.6 °C (55
°F); laagste 8.4 °C (47 °F). Heden 9 h
9.8 °C; 12 h: 11.5 °C. 4% mm regen
Hoogste barometerstand te dezer stede
in het afgeloopen etmaal: 757 mm; laag
ste 751 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro
peesche waarnemingsgebied: 763.2 mm
te Thorshavn; laagste 750.8 mm te Yar
mouth.
Verwachting tot morgenavond
Matige, aanvankelijk tijdelijk wellicht
afnemende, Z.W. tot N-W. of N. wind,
gedeeltelijk, bewolkt, aanvankelijk nog
regenbuitjes, vooral des nachts iets kou
der.
Zon op: 4 h 40; onder: 19 h 17. Licht
op: 19 h 47. Maan op: 17 h 14; onder:
3 h 24. V.M. 29 April.
Hoog- en Laagwater te Viissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later
(S Springtij.)
Vr.
Za.
Zo.
27
28
29
April.
Hoogwater.
12.14
0.21 12.48
0.55 13.20
Laagwater.
6.20 18.28
6.55 19.02
7.30 19.40
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
April.
Hoogwater. Laagwater.
Vr. 27 1.31 13.56 7.15 19.38
Za. 28 2.11 14.35 7.51 20.10
Zo. 29 2.49 15.13 8.25 20.45
jaar van „een hoofd met een bril".
Zooals men uit een aankondiging elders
in dit blad kan zien, zijn de inzendin
gen op deze prijsvraag ze zijn vrij
talrijk deze dagen voor het publiek
ten toon gesteld.
Het is frisch en aardig werk. Soms
naarstig nagetffrkend of zelfs overge
trokken, soms eigen opvatting en aan
voelen van de zaak reeds uitdrukkend:
hier en daar primitief van vormgeving
en van uitwerking, elders keurig-
schoolsch of met den jeugdigen artist
reeds verradende hand, afgewerkt.
't Verdient aanbeveling deze origi-
neele verzameling kinderteekeningen
eens in oogenschouw te nemen.
V. V, Goes.
Naar men ons bericht, is De Koning
gisteren op de vergadering van de voet-
balvereeniging „Goes" met vrijwel al-
gemeene stemmen tot voorzitter geko
zen.
De heer H. von Brucken Fock,
commies ter secretarie, is benoemd tot
ridder in de Orde van Leopold II van
België.
ARNEMUIDEN. Ondanks haar zeer
drukke werkzaamheden, richtte de wijk
verpleegster van de Vereeniging „Het
Groene Kruis" te Arnemuiden, zuster
A. P. A. v. d. Klooster een tweetal ja
ren geleden een fonds op genaamd
„Ziekenzorg", welks fonds door mid
del van collecte-busjes gelden inza
melt.
De gelden worden door haar gebe
zigd om verschillende versterkende
middelen ten behoeve van de zieken,
aan te schaffen.
Gedurende een jaar tijds werden door
haar aan een 12-tal gezinnen 1737 li
ters melk, 47 pond vleesch en 445
eieren verstrekt.
DOMBURG. De Domburgsche muziek-
vereeniging „Apollo" hoopt op Maan
dagavond a.s. een concert te geven in
de muziektent.
VEERE. Ten behoeve der restaura
tie van het stadhuis alhier wordt over
wogen een reproductie van het mooie
ranke scheepje van den toren uit te
geven. Reeds ontvingen wij een proef
exemplaar daarvan, gedrukt op maf-
crème karton in briefkaartformaat.
Betreffende dit scheepje wijzen pas
ontdekte gegevens erop, dat het wer
kelijk, zooals wij vermoedden, van
1598 dateert, dus van den tijd der vol
tooiing van den toren, zoodat het boeg
sprietvlaggetje met het wapen van
Borsselen, de letters II.M. en het jaar-