GOESCHE COURANT^ BINNENLAND. ït A Z0° Td! df heer desman, STATEN-8ENERAAI ZEELAND. WEER EN WIND. NUMMER 99. TWEE BLADEN. VRIJDAG EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. de voorzitter der crisis- rundvee-centrale. Jean Paul. FÏETSTIJD IS BLAZER-TIJD 11 Tien Modekleuren. J. F. WOLSKY - MIDDELBURG. ÜDDËLBURG. SOES. VIISSINGEN. WALCHEREN. 27 APRIL 1934. MIDDELBURGSCHE COURANT 'Jagblad Voor Middelburg, Goes en agent- tchap Viissingen 2.30, eiders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. 8y contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten by het Bureau voor Publiciteilswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 11 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewysnommers 5 cewS BOOR DE lucht NAAR INDIë. Aantrekkelijke vooruitzichten. Donderdagavond, om tien minuten over half negen is de directeur van de K.L.M., de heer Plesman, op Schiphol teruggekeerd van een reis naar Indië. Hij was 's morgens te half zes van Athene vertrokken, en de „Snip" was in één ruk doorgevlogen met de gebrui kelijke tusschenlandingen te Rome en te Marseille. Dadelijk na aankomst had een cor respondent van de N.R.C. een kort on derhoud met den heer Plesman, teneinde iets omtrent zijne indrukken te verne men. 't Belangrijkste noemde hij', dat de lijn Amsterdam-Batavia steeds meer popu lariteit begint te krijgen. Hij wees op de hoeveelheid bagage, die de douane na aankomst van de „Snip" kreeg te ver werken, en die toebehoorde aan in totaal zes passagiers, die met het vlieg tuig waren meegekomen. Bovendien zijn er onderweg, aan de tusschenstations, verscheidene uitgestapt. Een tpische vraag, die de heer Ples man in Indië hoorde, was, of er niet speciale vacantietarieven kunnen wor den ingevoerd. Men heeft b.v. een jon gen op studie in Europa en wil hem in de vacantie laten overkomen. Natuur lijk is dat niet voor iedereen wegge legd, maar bij uitgebreidere exploita tie zou dit mogelijk zijn. Te Bangkok ontmoette de heer Plesman iemand, die voor zijne directie hier te lande was opgeroepen, om een paar inlichtingen te komen geven, en die per keerend toestel terug ging. En omgekeerd trof hij in Indië het lid van de directie eener onderneming hier te lande aan, die voor een korte bespreking was overgevlogen. In de naaste toekomst zal het zeker zoover komen, dat de zakenmenschen uit Nederland en Indië elkander hal verwege ontmoeten, b.v. te Jodphur, 'n aangename plaats met een goed hotel. Men is dan in drie dagen heen en bin nen een week weer thhuis. Een andere mogelijkheid is, dat men niet meer 5 of 6 jaar achtereen in Indië blijft, maar een tusschentijdsch verlof in Neder land doorbrengt. Daardoor ontstaat meer contact met het moederland. Zoo zijn er allerlei mogelijkheden. Op 't oogenblik, aldus de heer Ples man, kunnen wij het vervoer op de lijn Holland-Indië niet verwerken. We zijn met de ontwikkeling van onze vloot nog aan den lagen kant. Er is echter geen bezwaartegen, maar integendeel alles voor, om den reistijd nog wat in te perken. Nu is reeds de reis van Indië naar hier verkort van 9 dagen op 7^ dag (dezen zomer). Dat begint er op te lijken. Maar het moet zes dagen worden Dan is de reis ook niet ver- moerend meer. Ik heb het nu zelf mee- en de reis is inderdaad niet zoo afmat- tend. De voorzitter van de crisisveecentra- de «eer H. Tromp van Holst, heeft, naar het „Vad. meldt, den minister van Economische Zaken ontslag uit zijn tunctie verzocht, wegens gezondheids- redenen. kend" Z°pvolger is n°é ""iets be- DE handelsbetrekkingen van ^kD.-lND^ spPekiien "aanvangen®" tC 5"*^ Y betrekkingen tusschenf Y's Indië. Uit" Nederland zulUn^wee11 gede legeerden naar Indie gaan, nl. prof Van Gelderen en de heer Spanjaard, welke laatste, als voorzitter van de sie van advies voor de crisisV™; alle contingenteeringen in Nederi op heeft behandeld en dus speciaal <seori- ënteerd is op het gebied van de be langen van den Nederlandschen °x- port. Het is niet uitgesloten, dat de on derhandelingen geruimen tijd zullen du ren. Zooals men weet, zijn de besprekin- t eij b- a Inland over de handelsbe trekkingen met Indië afgebroken, om- dat men van beide zijden nadere infor- I VnS 'nnWinnen en zich bera den. De N. R c. verneeir| nU( dat besprekingen binnenkort, waarschijnlijk m de eerste helft van Mei zullen wór den hervat en wel in Den Haag ming vanPri5Cu! is, de, tot st*ndko- Nederland handelsverdrag tusschen iveaeriana en Italië vastgelegd, dat over de handelsbetrekkingen van Ita lië met Nederlandsch-Indië afzonderlijk zou worden onderhandeld. De eerste voorbereidingen voor deze onderhan delingen zijn thans aangevangen. Men stelt thans n.l. de wederzijdsche wen- schen op, die later het onderwerp van de onderhandelingen zullen uitmaken. De Koningin en de Prinses hebben Donderdagmiddag een autotocht ge maakt door de Betuwe, en een bezoek gebracht aan mevr. Van Pallandt. Ook heeft de Koningin aan de Linge eenige schetsen gemaakt- De vorst von Lippe heeft Woens dag in gezelschap van Prins Hendrik een bezoek gebracht aan de Koningin en Prinses Juliana ten paleize Het Loo. Beiden zijn 's avonds naar Den Haag vertrokken. TWEEDE KAMER. Het 60-millioenenplan. Gisteren is de Tweede Kamer begon nen met de behandeling van het beken de wetsontwerp, om 60 millioen gulden beschikbaar te stellen voor werkverrui ming. De tongen zijn daarbij geducht los geraakt. De heer v. d. Tempel (s.-d.) was het niet eens met de loonpolitiek van de regeering. De regeering is niet actief genoeg in haar samenwerking met het bedrijfsleven. De opzet van het werk plan volgens het ontwerp is primitief Spr. hoopte op spoedige practische re sultaten. De heer Smeek (a.-r.) betoogde, dat de regeering reeds zeer veel doet en deed voor werkverschaffing en werkverruiming, wat mogelijk is mede door een voorzichtige financieele poli tiek. Vóór alles moet ons land zijn export mogelijkheid trachten te behouden. Spr. verwachtte, dat het ontwerp ten goede zal komen ook aan duizenden jeugdige werkloozen. De heer A a 1 b e r s e (r.k.) wees op het belang van verhaaste uitvoering van groote openbare werken voor de werkloozen, direct en indirect. Het mid del is echter maar van tijdelijken aard. Bij de landspolitiek moet men er op be dacht zijn dat niet geïmporteerd wordt, wat hier geproduceerd kan worden. Vestiging van nieuwe en uitbreiding van bestaande industrieën worde zooveel mogelijk bevorderd, alsook oprichting van industriebanken. Samenwerking in het bedrijfsleven is noodzakelijk. Ge streefd worde naar verlaging der distri- butiékosten; loonsverlaging kan echter alleen helpen als daardoor méér arbei ders tewerk kunnen worden gesteld. De heer Bierema (lib.) betoogde, dat de werkverruiming slechts een tijde lijk hulpmiddel kan zijn. Ons bedrijfsle ven moet worden versterkt; de distri- butiekosten moeten omlaag; in Neder land is het loonpeil hooger dan overal elders. De huren moeten omlaag, snel ler en méér dan tot nu toe. De regeering moet in t algemeen krachtiger ingrijpen dan voorheen. De heer Hermans (r.-k.) wenschte dat er krachtig gestreefd zal worden naar kostenverlagingen bij de bestaande en naar oprichting van nieuwe in dustrieën. Een stelselmatig onderzoek naar de mogelijkheid om in eigen voed selvoorziening zelf te voorzien is nood zakelijk. Bedrijfsorganisatie moet zoo veel mogelijk bevorderd worden. De heer Van den Heuvel (a.-r.) zegde, dat het hoofddoel van het ont werp is: vervroegde uitvoering van ko mende werken. Het is eigenlijk een ser vituut op toekomstige werkgelegenheid. Het belangrijkste in dezen tijd is: be vordering van het bedrijfsleven. Een krachtige handelspolitiek moet worden gevoerd. De heer Vliegen (s.-d.) merkte op, dat zeer velen uit handel en verkeer gorden uitgestooten; de landbouw kan hen niet opnemen. Ze zullen terecht ko men in {Je industrie, welke dus moet worden bevorderd. Wacht men op de activiteit van het particulier kapitaal, dan komt er niets van terecht. Spr. be pleitte oprichting van industrie-banken. iJe Staat zal bij de bevordering der in dustrie als blijvende werkverruiming moeten ingrijpen. De heer Bongaerts (r.k.) wees Een boek, dat niet waard is twee maal gelezen te worden, is ook niet waard, dat men 't eenmaal leest. eveneens op de noodzakelijkheid van industrie-uitbreiding als bron voor werkverruiming. Daarvoor is een goe de, beschrijvende statistiek gewenscht. Voorts wenschte ook spr. industrieban ken. De heer Louwes (lib.) bepleitte de urgentie van verzwaring van zee- en rivierdijken, alsmede beteren afvoer van fabrieks-afvalwater, en betere af watering van cultuurgronden. De heer v. d. Putte (r.k.) 50U de hand willen reiken aan industrieën, waar machines worden stopjjpzet en vervangen door arbeiders. Spr. wilde een verbod van arbeid van gehuwde vrouwen in fabrieken en kan toren. De heer Bakker (c.-h.) vroeg of er bij de uitvoering der plannen zooveel mogelijk handrecht zal worden toege past. De beer Duymaer van Twist (a.-r.) vestigde de aandacht der regee ring op de belangen van Rijn- en binnen vaart en van de asphalt-industrie. De heer Engels (r.-k.) wilde meer organisatie in het bedrijfsleven. De heer Van Rappard (lib.) be pleitte o.m. wegenverbetering in de Be tuwe. De heer J o e k e s (v.-d.) achtte toe passing van een korten werktijd aanbe velenswaard, echter niet zoo kort, dat de menschen niet zouden kunnen be staan. Maar hoe meer er tewerk kan worden gesteld hoe beter. De heer Westerman (n.-h.) ten slotte meende, dat de leuze der regee ring moet zijn: weinig onderhandelen en veel beslissen. De vergadering werd hierop ver daagd. Er is geen aangenamer dracht. Voor Dames en Kinderen. (Ingez. Med.) SLECHTHOORENDEN. Een lezing over het verkeer. In de gisterenavond gehouden maan- delijksche bijeenkomst van de ver eeniging tot behartiging van de belan gen der slechthoorenden, heeft de pre sidente mevr. Trol 1-H oek, in het bijzonder welkom geheeten de heer R. A. A v i n k, inspecteur van politie le klasse, die zich bereid had verklaard een lezing met lichtbeelden te houden over „Het Verkeer". De heer Avink zeide met opzet bij het samenstellen van zijn lezing heel eenvoudig te zijn geweest in zijn woordenkeuze, mede omdat de plaatjes vol geest en leven dig zijn en tot de hoorders zouden spre ken, waar woorden zouden falen. Of de toename van het aantal onge vallen evenredig zal zijn aan de uit breiding van het evrkeer hangt volgens spr. af van verschillende omstandighe den. Het ligt op den weg, zoowel van de overheid als van den particulier die omstandigheden zoo te vormen of te wijzigen, dat aan een maximum verkeer een minimum gevaar voor ongevallen verbonden is. Schakelt men de onge vallen uit, welke worden veroorzaakt door een noodlottig samengaan van omstandigheden, dan kan men het mee- rendeel toeschrijven in de eerste plaats aan onbekendheid met de verkeersre gels en in de tweede plaats: nonchalan ce, onwelwillendheid, onbezonnenheid. In beide gevallen treedt de overheid corrigeerend op, want zij acht onwe tendheid, even zoo goed als onverschil ligheid, een gevaar. Het is dus een eisch het publiek op te voeden tol een juist gebruik van de re gels van den weg. De motor- en rijwiel- wet handelt groolendeels over het ver keer met motoren en rijwielen. Spr. meende zich in dit gezelschap te kunnen bepalen tot die verkeersregelen, waar mede speciaal wielrijder en voetganger te maken hebben. Deze bepalingen zijn heel belangrijk, hoewel de meeste men schen de belangrijkheid niet inzien, niet begrijpen, dat in de laatste decennia de verkeersmiddelen zoo zijn gemetamor- phoseerd en het verkeer zelf hierdoor in die mate is veranderd, dat wel dege lijk het bestaan van deze bepalingen ge wettigd zijn. Vooral de wielrijder be hoort tot die categorie van weggebrui kers, die bij ongevallen meestal als lij dend voorwerp betrokken is. Bekendheid met de regels is voor den wielrijder of de wielrijdster dan ook on ontbeerlijk en zeker in Middelburg, waar deze categorie in sterke mate vertegen woordigd is; wat wel blijkt uit een on langs gehouden verkeerstelling, waarbij bleek, dat in de Lange Delft in een paar uren tijds ruim 3000 wielrijders waren gepasseerd. Zij zijn het in het bijzonder wien de bestaande voorschriften moeten worden bijgebracht om hen in bepaalde omstandigheden juist te doen manoeu vreeren, zoodat het op critieke oogen- blikken niet een ,.sauve qui peut" wordt, maar een rustig in elkaar grijpen van de tandraderen der groote verkeersma- chine. De voetganger maakt ook wel degelijk deel uit van het verkeer en staat er niet naast zooals velen meenen, zij moeten ook rekening houden met de voorschriften, die zoowel ten opzichte van hen als voor de andere wegverbrui- kers zijn gegeven. Spr. wees op de groote veiligheid van vroeger, totdat de auto kwam, waardoor het noodig werd het getal van de jaarlijks voorkomende ongeval len te wijzigen van 3 in 5 cijfers. Het gaat als in de oorlogsjaren. Toen was het sneuvelen in massa na 4 jaar een gewoonte geworden en als er nu in één week 100 slachtoffers van het verkeer valen kunnen de berichten daarvan onze ziel niet meer beroeren, en toch brengt elk van die tallooze berichten met zich mede een berg onnoemelijke ellende voor familie en vrienden. En- hoe zal het in de toekomst worden? Thans zijn wij in een tijdperk van slecets één auto op 80 inwoners, bin nen enkele jaren zal dit zijn één op 501 of 25, daarna één op 10 of misschien wel één op 5. Men zal hier nog wel niet als in Ame rika les gaan geven in het verkeerswe zen op de hoogescholen, maar in af wachting daarvan kan men toch veel nuttigs doen in het belang van een or delijk en veilig verkeer. Aan de hand van tal van duidelijke lantaarnplaatjes heeft spr. vervolgens aangetoond; hoe ook voetgangers rechts dienen te houden, hoe zij moeten uitkij ken alvorens een straat over te steken; en dan den verkeersweg kaarsrecht moeten oversteken; vooral ook bij kruis punten; hoe men niet moet spreken met een verkeersagent; hoe men bij gebrek aan een vluchtheuvel bij een tramhalte niet midden op de straat maar op het trottoir moet wachten tot de tram stil staat, want dan mogen andere voertui gen toch niet passeeren. Spr- waarschuwde verder o.a. tegen het inhalen op een hoek en vooral op een blinden hoek; tegen het trachten om tusschen twee elkaar naderende voer tuigen door te glippen; om dan te ko men aan de verkeerteekens en tot de wijze waarop men wel en, waarop met niet hoeken moet nemen, het geven van signalen, het te hard en gevaarlijk rijden, het zich geregeld opstellen bij bruggen en overgangen als men wachten moet; het speciaal voor wielrijders zijn van de rijwielpaden; het voorgaan van het ver keer aan de rechterhand, Spr. wees er ten slotte op, dat de voetgangers in Middelburg in een bijzon dere positie verkeeren, doordat er geen voldoende trottoirs zijn, alleen klinker- en voetpaden, zoodat een enkele maal een automobilist tijdens het uitwijken voor een ander vehikel wel eens een voetganger aanrijdt. Dit bewijst, dat het gewenscht is, dat eenige bekendheid met de verkeersregels niet overbodig is om te beoordeelen wie nalatig is geweest. De presidente heeft den dank der aan wezigen van wie velen door de groeps- telefoon het gesprokene goed hadden ge volgd overgebracht aan den heer Avink. Een hoofd met een bril. De bril is een belangrijk onderdeel van het aangezicht. Niet alleen voor den drager zelf, die door de bril be ter ziet dan er zonder, doch ook voor de medeburgers van den briller of bril- ster, die „er tegen aankijken" De firma „Focus" hier ter stedi? heeft, uit dezen gezichtshoek, een prijsvraag uitgeschreven voor een tee- kening, te maken door kinderen tot 14 Middelburg, 27-IV-'34. Donderdag hoogste lucht temperatuur 12.6 °C (55 °F); laagste 8.4 °C (47 °F). Heden 9 h 9.8 °C; 12 h: 11.5 °C. 4% mm regen Hoogste barometerstand te dezer stede in het afgeloopen etmaal: 757 mm; laag ste 751 mm. Hoogste barometerstand in het Euro peesche waarnemingsgebied: 763.2 mm te Thorshavn; laagste 750.8 mm te Yar mouth. Verwachting tot morgenavond Matige, aanvankelijk tijdelijk wellicht afnemende, Z.W. tot N-W. of N. wind, gedeeltelijk, bewolkt, aanvankelijk nog regenbuitjes, vooral des nachts iets kou der. Zon op: 4 h 40; onder: 19 h 17. Licht op: 19 h 47. Maan op: 17 h 14; onder: 3 h 24. V.M. 29 April. Hoog- en Laagwater te Viissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later (S Springtij.) Vr. Za. Zo. 27 28 29 April. Hoogwater. 12.14 0.21 12.48 0.55 13.20 Laagwater. 6.20 18.28 6.55 19.02 7.30 19.40 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. April. Hoogwater. Laagwater. Vr. 27 1.31 13.56 7.15 19.38 Za. 28 2.11 14.35 7.51 20.10 Zo. 29 2.49 15.13 8.25 20.45 jaar van „een hoofd met een bril". Zooals men uit een aankondiging elders in dit blad kan zien, zijn de inzendin gen op deze prijsvraag ze zijn vrij talrijk deze dagen voor het publiek ten toon gesteld. Het is frisch en aardig werk. Soms naarstig nagetffrkend of zelfs overge trokken, soms eigen opvatting en aan voelen van de zaak reeds uitdrukkend: hier en daar primitief van vormgeving en van uitwerking, elders keurig- schoolsch of met den jeugdigen artist reeds verradende hand, afgewerkt. 't Verdient aanbeveling deze origi- neele verzameling kinderteekeningen eens in oogenschouw te nemen. V. V, Goes. Naar men ons bericht, is De Koning gisteren op de vergadering van de voet- balvereeniging „Goes" met vrijwel al- gemeene stemmen tot voorzitter geko zen. De heer H. von Brucken Fock, commies ter secretarie, is benoemd tot ridder in de Orde van Leopold II van België. ARNEMUIDEN. Ondanks haar zeer drukke werkzaamheden, richtte de wijk verpleegster van de Vereeniging „Het Groene Kruis" te Arnemuiden, zuster A. P. A. v. d. Klooster een tweetal ja ren geleden een fonds op genaamd „Ziekenzorg", welks fonds door mid del van collecte-busjes gelden inza melt. De gelden worden door haar gebe zigd om verschillende versterkende middelen ten behoeve van de zieken, aan te schaffen. Gedurende een jaar tijds werden door haar aan een 12-tal gezinnen 1737 li ters melk, 47 pond vleesch en 445 eieren verstrekt. DOMBURG. De Domburgsche muziek- vereeniging „Apollo" hoopt op Maan dagavond a.s. een concert te geven in de muziektent. VEERE. Ten behoeve der restaura tie van het stadhuis alhier wordt over wogen een reproductie van het mooie ranke scheepje van den toren uit te geven. Reeds ontvingen wij een proef exemplaar daarvan, gedrukt op maf- crème karton in briefkaartformaat. Betreffende dit scheepje wijzen pas ontdekte gegevens erop, dat het wer kelijk, zooals wij vermoedden, van 1598 dateert, dus van den tijd der vol tooiing van den toren, zoodat het boeg sprietvlaggetje met het wapen van Borsselen, de letters II.M. en het jaar-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1