AKKER.CACHETS DIAMANT HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOcI N\ [land zee, KRONIEK »an den DAG. 'n "Akkertje" beschermt UI SPORT. Bak- en Braadvet TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEÜWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN WOENSDAG 21 MAART 1934. No. 68. ISSE. BARBARA, DE HEKS VAN WiNSLEA REVOLUTIE IN DE SPOORWEG DIENSTREGELING. Als 'i gure weer U koud en rillerig doet thuis komen en voor 'n zware verkoudheid, zelfs voor een griep aanval doet vreezen, neem dan voor 't naar bed gaan een "AKKERTJE" Ge voorkomt dan veel narigheid en staat morgen gezond en prettig opl AP HDiE. i, Midd. blauwe ruik en soorten. ïoppen, *en met J. P. Iburg. I Midd. 125 vio l's en 5 Jloemen. lend, C. I rijwiel- 1-d. jas- I Verder -■prijzen. |ge Sin- lUNDIG isschen, enz. fcn Hee- [o. d. R. Midd. vr. zet- Jrg.-mij- 25 ct. serin- )ekker, i'burg. is bin- U een voor Isen uit jfeiland, I, Midd. por den Kam- ïruids- t>ie srt., Klerk. voor Isch. kl. Roode, leliën 4 M. H. I'burg. 25 ten rij- garan- ISingel- Midd. |)len 50 75 ct. er is, tegen ïrk. ÏN en is uw te Sin- A.s. lenheid de Kaar tapper, In 688. pn ren- aan- Jureau van Prijs Ichool- ond. Él. 326, Boer, Ruitengerinkel in Rome Mussolini weer eens in een wil' de bui Frankrijk wordt boos Maar er is wellicht nog stop verf, Mussolini heeft Frankrijk ontstemd. Niet door het akkoord, dat hij verleden week trof met Dolfuss en Gömbös, maar door een rede, die hij Zondag afstak na dat Dolfuss en Gömbös nauwelijks hun hielen uit Rome gelicht hadden. Drie dingen ergeren Frankrijk daarin. Op de eerste plaats een uitlating omtrent Hon garije. „Hongarije vond bij Italië erken ning van zijn verlangens. Het Hongaar- sche volk verdient een betere toekomst" Aldus de Duce. „Daar heb je 't", zegt men nu in Frankrijk: „Mussolini steunt Hongarije in zijn revisionisme, in zijn streven om gebied van Tsjecho-Slova- kije, Roemenië en Zuid-Slavië te be machtigen. De Kleine Entente zij ge waarschuwd". Op de tweede plaats kunnen de Franschen het niet zetten, dat Musso lini gelijk onlangs de Belgische mi- nister-president De Broqueville zijn toehoorders eens extra duidelijk meen de te moeten maken, dat er aan de Duit- sche herbewapening niets te doen is. „Te gelooven, dat een groot en sterk volk als het Duitsche in een bewapende wereld op den duur ontwapend kan worden gehouden, is een illusie, d i e misschien reeds door de fei ten werd achterhaal d", zei- de hij. En zijn goedlachsche toehoorders schijnen dat erg geestig gevonden te hebben, want volgens de verslagen kwamen ze er in een vroolijke bui door. Hetgeen lichtelijk onbegrijpelijk is voor ons minder temperamentvolle noorderlingen. Maar enfin, 's lands wijs, 's lands eer. En men mocht wenschen, dat ook de Franschen het grappig ge vonden hadden. Maar die maken zich er in tegenstelling erg boos over. Wat al lesbehalve onbegrijpelijk is. Nauwelijks van den schrik bekomen over De Bro- queville's waarheidlievende openhartig heid, moesten de Franschen op dit stuk van zaken extra gevoelig zijn. Tenslotte heeft het te Parijs als een ontnuchtering gewerkt, dat de Italiaan- sche dictator zich heel koeltjes over de betrekkingen met Frankrijk uitliet. Hij legde er den nadruk op, dat hoewel er eenige verbetering in die betrekkin gen viel te constateeren geen enkele kwestie tusschen Frankrijk en Italië de laatste 15 jaar volledig werd opgelost. Het is niet de eerste keer, dat Mus solini door een meer welsprekende dan voorzichtige ontboezeming eenige con sternatie in het buitenland verwekt. Een jaar of wat geleden was zulks sche ring en inslag. Ettelijke malen achtte men destijds de vrede in ons werelddeel onmiddellijk Bedreigd door den strijd- vaardigen geest, waarvan hij 't blijkbaar niet kon laten, om getuigenis af te leg gen. Maar even zoovele malen bleek de storm een storm in een glas water. Men mag hopen, dat het dezen keer niet an ders zal zijn, al zal er dan wel een tijdje een ongemakkelijk gevoel blijven han gen. Veel meer dan enkele jaren terug trouwens vormde Mussolini's geharnas te pleidooi thans een onverkwikkelijke verrassing. Men was eigenlijk min of meer tot de overtuiging gekomen, dat de wilde haren er eindelijk bij hem uit waren. Men meende zelfs, dat hij zich den laatsten tijd toelegde op een soort van vredes-apostelschap en gaf hem als zoodanig gaarne den zegen. Maar eilaas daar zijn de oude streken opeens weer boven gekomen. Als weleer heeft de Duce de schetterende trompet ge stoken en Frankrijk loopt te hoop. Het kan weinig zin hebben zich al te door MAY WYNNE. 38). „Boei hoe ondankbaar toch!" riep Barbara verontwaardigd, terwijl 't bloed haar naar het gelaat vloog. „Wat zou er van die arme Marjorie zijn geworden, als die Jack van de vennen haar niet had gered van het geweld van James BirleyGun hem tenminste die eer en bedenk wel, dat hij, behalve dat hij dit jonge meisje redde, daardoor gelegen heid geeft dat de eerste slag geslagen wordt in een dreigend gevaar!" Morrice keek nieuwsgierig. ..Wat bedoel je daarmee?" vroeg hij en stak den gelen rozeknop op zijn ge borduurd wambuis. „Wat ik bedoel", herhaalde zij met langzamen nadruk: „wel, dit: Cromwell zendt zijn trouwen strijdmakker George ainsborough tegen Pontefract. Op den ochtend verschijnt hij met zijn man schappen in Doncaster, waar zij onge twijfeld nog slapen zullen. Rainsbo rough zal er niet op bedacht zijn, dat iemand uit Pontefract van zijn komst verwittigd, de stoutmoedigheid zal heb ben om hem tegemoet te rijden, dus zal er niet zoo heel best de wacht worden gehouden in Doncaster. En opent dit geen prachtig uitzichtAls je wat zeer in dit phenomeen te verdiepen. Mis schien weet de Duce zelf niet al te best, wat hij precies met zijn wilde gebaren voor had. Welbeschouwd sloeg hij er een paar van zijn eigen ruiten mee in: Italië kan er op 't oogenblik wat aan hebben met Frankrijk en de Kleine En tente op goeden voet te komen. En dat bevorderde zijn rede nu niet bepaald. Achtte hij het dan alleen noodig om tegen den prijs van een paar gebroken glazen het Italiaansche volk een ouderwetsche voorstelling te doen ge nieten Dat zou het natuurlijk kunnen zijn. En men lijkt het gerinkel in Italië in elk geval wel op prijs te hebben ge steld. Maar dan zal de Duce binnenkort de ingeslagen ruiten weer moeten zet ten Men mag benieuwd zijn, of hij de stopverf al klaar heeft. 15 Mei a.s, wordt ons hui dige spoorwegstelsel radicaal overhoop geworpen. Een geheel nieuw systeem, waar van verwacht wordt, dat het een groote verbetering zal brengen, (Van onzen b ij zonderen verslaggever.) Zooals de zon of de kalender, al naar ge 't wilt nemen, in voortdurende regelmaat de wisseling der jaargetijden bepalen, zoo verschenen tot dusverre met even groote regelmaat de zomer- en winterdienstregeling van de spoorwe gen. Ze leken min of meer op elkaar als twee druppels water, en er waren zeer economisch aangelegde lieden, die ette lijke jaren aaneen met hetzelfde spoor boekje deden en niet geheel zonder succes ook nog. Dezulken zouden wij den goeden raad willen geven: volhardt dezen komenden zomer niet bij dat systeem, want ge komt bedrogen uit! Den 15en Mei aanstaande n.l. vindt een revolutie op spoorweggebied plaats, zoo belangrijk, dat de chef van den re- geeringspersdienst, namens den voorzit ter van den Spoorwegraad, de Neder- landsche pers heeft uitgenoodigd tot een bijeenkomst in de Rolzaal op het Bin nenhof te 's-Gravenhage, teneinde haar daar van voorlichting te doen dienen, opdat de pers op haar beurt het publiek weer zou kunnen inlichten omtrent wat er te gebeuren staat. Deze vergadering heeft gisterochtend, onder presidium van den heer T. M. B. van Merle, voorz. van den Spoorweg- raad, plaats gevonden, in tegenwoordig heid van de leden van den Raad, het Rijkstoezicht op de spoorwegen, den sous-chef v. d. Regeeringspersdienst, den heer Lambooy, en de pers. Zierhier in 't kort, wat de heeren J. D. Evers, en hoofdinspecteur G. F. H. Gies- berger van de Ned. Spoorwegen ons daar uiteenzetten. Behoudens enkele uitzonderingen blijft er 15 Mei a.s. vrijwel geen trein onge wijzigd. Dit is een gevolg van de ver andering van stelsel. Vroeger was het spoorwegverkeer voor een groot deel georiënteerd op het dienen van lo cale belangen, en er werd dan maar naar gestreefd om de eischen van het snel verkeer over lange afstanden, zoo goed en zoo kwaad als dat ging, met dit lo- kaalverkeer in overeenstemming te brengen. Evenwel: de statistiek van het per sonenverkeer per station en per trein, doet een groote teruggang zien voor de kleine stations en halten, en ook voor die treinen, wier reden van bestaan van oudsher uitsluitend öf in hoofdzaak een locaal of streekbelang was. Dat wilde dus zeggen: de spoorwegen moesten de consequentie uit dit ver schijnsel trekken en aanvaarden. Als ge volg daarvan ontwikkelden zij een ge heel nieuw stelsel van vervoer, dat ge richt was op: snelverkeer over lange afstanden. Of, zooals de de heer Giesberger dat eens in zijn uit eenzetting uitdrukte: vroeger voldeden we, waar 't maar kon, aan lokale en streekbelangen, en we stelden de klach ten der lange-afstand reizigers daarbij desnoods ten achter nu wordt deze koers onherroepelijk gewijzigd: het lan ge-afstand snelverkeer gaat voor en het lokale of streekverkeer komt voortaan in de tweede plaats. Tot dusverre. Was het niet mogelijk op een dag heen en terug van den eenen uithoek van het land naar den anderen te rei zen, met genoeg tijd van oponthoud op de plaats van bestemming; thans zal dit in de nieuwe dienstregeling echter wel mogelijk zijn. De snelverbindingen tusschen de groo te centra van het land zijn versneld en in aantal uitgebreid; door directe aan sluitingen op de aansluitingsstations, is tevens bekorting der reisduur in alle richtingen verkregen. En op welke wijze hebben de spoor wegen getracht de snelheid, welke een eisch van dezen tijd is, op te voeren, al dus den reisduur bekortende? Daartoe waren verschillende moge lijkheden: le. Alleen stoppen op die plaatsen, waar zulks in verband met de door be langrijkheid van het reizigers-vervoer gewettigd is; 2e. Verhooging van de snelheid der reizigerstreinen 3e. Invoering van een tractie, welke het mogelijk maakt in den kortst moge lijken tijd den afstand tusschen twee plaatsen af te leggen zonder overschrij ding der vastgestelde maximumsnelhe den. Door het laten vervallen van stoppin gen, waarvan een onvoldoend gebruik wordt gemaakt, wordt bezuinigd en te vens wordt bij stoomtractie de reisduur gemiddeld per stopping met 3 tot 5 mi nuten bekort. Dat verhooging van de snelheid der treinen bekorting van den reisduur met zich brengt, spreekt vanzelf en, wat het derde punt betreft, de Nederlandsche Spoorwegen hebben, door de aanstaan de invoering van de Diesel-electrische tractie op de baanvakken Amsterdam UtrechtArnhem; RotterdamDen HaagGoudaUtrecht ,'s-Hertogen- boschEindhoven, ook in deze richting een belangrijke stap gezet, welke op zulk een uitgebreide schaal nog door geen Spoorweg in Europa is gedaan. De nieuwigheden van 15 Mei zijn nu achtereenvolgens: a. electrificatie van 't baanvak Dor drecht-Rotterdam; b. invoering van Diesel-electrische treinen; c. invoering van een knooppunten stelsel van reizigers-snelvervoer. a. Wanneer het baanvak van Dor drecht naar Rotterdam geëlectrificeerd zal wezen, dan wordt de half-uurs dienst tot Dordrecht doorgereden. Eveneens zu len de sneltreinen uit Zee- la n d en of Roosendaal als regel wel per stoom doorrijden tot Rotterdam of verder. Het totale stoomverkeer eindigt echter voortaan in Dordrecht alwaar men op de electrische moet over stappen, Een verkorting van den reis duur Zeeland-Holland wordt aldus wel verkregen. b. De Diesel-electrische treinen zullen op boven aangegeven baanvakken uur diensten onderhouden; hier wordt, even als bij de stoomdiensten trouwens, het rangeeren en combineeren zooveel mo gelijk uitgeschakeld, teneinde de opont houden te beperken en den reisduur te bekorten. Aan de eindstations jder Diesel-electrische tractie zullen stoom trein-aansluitingen verkregen worden naar verdere oorden. c. Het knooppuntenstelsel beoogt, door logische indeeling en snelle verwerking, een groote tijdsbesparing op den reis duur te bewerkstelligen. De bedoeling is het tot stand brengen van snelle ver bindingen met de voornaamste plaatsen van ons land; zoo mogelijk moeten de kleinere plaatsen, aan zijrichtingen ge legein. op de knooppunten aansluüting verkrijgen aan deze snelverbindingen. Op elk knooppunt dus een maximum van aansluitingen, met zoo kort mogelijke overgangstijden en daarnaast de snel verbindingen zelve met eveneens korte oponthouden. Na maandenlange studie, met welke reeds eenige jaren terug aangevangen werd, gelukte het de N.S. een systeem op te bouwen, waarbij het mogelijk bleek, de voornaamste knooppunten van ons spoorwegnet door snelle, onderling aansluiting gevende verbindingen, op el kaar aan te sluiten. Enkele dezer voornaamste knooppun ten zijn b.v. Zwolle, Amersfoort en Nij megen; dit laatste vormt voor de Zeeu wen, die naar het Noorden of het Zuiden moeten, een voornaam knooppunt, al komen Breda en Tilburg ook voor ons in aanmerking. Den algemeenen indruk, dien wij van de gegeven uiteenzetting kregen, i^ deze: 1. Er wordt nu en dat niet al te vroeg, nademaal het getij al leelijk ver- loopen is bij de Ned. Spoorwegen in gezien, dat de geheele bedrijfspolitiek radikaal veranderd moet worden, wil men houden wat men nog heeft, mis schien zelfs, zij 't dus op andere wijze, terug verdienen wat men vroeger had. 2. Daartoe verwezenlijkt men nu het denkbeeld, dat een Zeeuw met grijze haren ons al jaren geleden uiteenzette, zooals hij die in Amerika had meege maakt: snelle verbindingen met korte reisduren voor de groote afstanden; het lokale en streekverkeer kan daarbij aan anderen worden overgelaten. 3. Het publiek moet, tot het bereiken van dit voordeel, meewerken door ac tief reizen: snel overstappen, niet op 't dooie gemak naar hoekplaatsjes meer zoeken, etc. etc. 4. De doorgaande rijtuigen moeten dikwijls vervallen, ten gerieve van de bekorting van den reisduur. Men moet meer overstappen, doch men is ook gau wer op de plaats van bestemming. Hoe tenslotte Zeeland er voor zal ko men te staan dat moet nog blijken wanneer de nieuwe dienstregeling uit komt. In een bijeenkomst met de geheele (Ingez. Med.) gelukkig bent in je ondernemen, kan je terugrijden met Rainsborough zeiven als gevangene." „Rainsborough als gevangene? Ben je dwaas-, mistress!" Haar donkere oogen keken uitdagend in de zijne. „Waarom zou ik dwaas zijn? Ja, er is eenige risico aan verbonden, maar die niet waagt, die niet wint, nietwaar? En als Rainsborough in Pontefract gevan gen gehouden werd, dan zou er uitwis seling mogelijk zijn voor sir Marmaduke Langdale in Nottingham." Morrice's oogen schitterden; groot was toch het leedwezen van iederen koningsgezinde daar uit de streek over de gevangenneming van hun generaal en diens strenge bewaking. Een plan te be ramen voor zijn bevrijding zou aan spraak geven op lof en hoogachting van de vrienden." Dit wist Morrice zeer goed; boven dien was zijn eigen vermetelheid gaande gemaakt door Barbara's uittartende woorden, zoodat hij het volgende oogen blik aan haar voeten knielde, met den uitroep: „Mijn hulde, gij schoone samenzweer- ster! Mijn hulde en mijn dank voor de wijsheid van zulk een raad!" Een moment keken haar donkere oogen ondeugend, toen weer teeder. „Het is in 't geheel geen wijsheid, Dick", zuchtte zit „Want als je er op de een of andere manier niet goed afkomt, dan zou ik het mijzelve nooit vergeven, dat ik de aanleiding daartoe was!" „Daar spreekt de vrouw weer uit!", lachte hij en kuste haar, want voor deze laatste gedachte was hij haar haast niet minder dankbaar dan voor de vooraf gaande. „Dus je gaat?" fluisterde zij, steeds weeker gestemd door zelfverwijt voor 't gevaar, waaraan zij haar verloofde blootstelde. „Onverwijld ga ik, Babslief." ,,En ik", snikte zij nu, „stuur je uit, op dien tocht, die je met iederen stap met gevaar dreigt!" „Neen", viel hij in. „Je redt ons juist door je ingeving. Het beleg van Ponte fract met Rainsborough tegen ons zou verhongering beduiden. Maar op deze wijze trekken wij de slag haar giftigen tand uit en kan het troepje, dat Rains borough meebracht, onverrichterzake denzelfden weg terugkeeren. Schep moed, hartje: het is een stoute raad, dien je hebt gegeven voor den koning!" Zij stond op, legde har beide handen op zijn schouders en keek hem recht in het gelaat. „Dat is zoo, Dick. .Het is voor den koning, dat wij strijden, voor den ko ning en de eer! Pas als de koning terug keert in het land, dan zullen wijl ons eigen koninkrijk der liefde betreden!" HOOFDSTUK XIX. Wat er gebeurde in de „Gouden Haan.' „Je bent toch wel zeker van den weg, Bartlethorpe?" „Iedere kromming van den weg, wel veertig mijlen in het rond, is mij bekend, kolonel" antwoordde de soldaat vol zelfvoldoening. „En deze?" vroeg Morrice, „leidt dus naar Doncaster?" „Naar Doncaster van York, kolonel. Ze zullen niet verwachten, dat onze paarden ons daarheen gebracht hebben van Pontefract." „Mooi zoo! 't Is een list, die wel goed kan slagen! Dus wij komen van York ge reden met een boodschap van mylord Protector?" Hij lachte, terwijl hij dit zei, met eeni ge gewetenswroeging, omdat hij ééns inderdaad soldaat van het Gemeenebest was geweest. Bartlethorpe echter had niet zulk een herinnering; hij en de anderen, die door sir John Digby en kolonel Morrice zorg vuldig gekozen waren voor deze moei lijke taak, waren koningsgezinden met hart en ziel, vol ijver, want, mochten ze Rainsborough gevangen nemen, dan kon dit mogelijk de verijdeling van het beleg beduiden en tevens bevrijding voor sir Marmaduke Langdale, op wien ze allen evenzeer gesteld waren. „Daar ginds", zei hij, in oostelijke Nederlandse!» Ongeëvenaard bij gevatte kou frodud Griep, rheumatische pijnen. Zenuwpijnen, Hoofdpijn, en*. Per 12 stuks slechts 50 cent, Volgens recept van Apotheker Dvmant Bovengenoemde prijs wordt verhoogd met Bijslag voor Omzet-belasting, (Ingez. Med.) Nederlandsche pers was het uiteraard ondoenlijk vragen voor elke lijn afzon derlijk te stellen. Aangenomen mag worden, dat het ontworpen systeem als geheel belang rijke verbeteringen zal brengen. Voor de Zeeuwsche lijn zullen we maar afwachten, en eventueel den heer Giesberger herinneren aan zijn slot woorden: „Als gevolg van het nieuwe systeem der dienstregeling van 15 Mei 1934 zijn zeker sommige belangen meer of min der geschaad; het is echter niet moge lijk om bij een dergelijke ingrijpende wijziging der dienstregeling, asm alle wenschen te voldoen. Toch ben ik er van overtuigd, dat de nieuwe dienstre geling in haar geheel aan redelijke eischen voldoet; de leemten welke er mochten blijken te zijn zullen w ij in de dienstregeling van 1935 trachten aan te vul len." Dammen. Kampioenschap Z. D. B. GoesIerseke 182. Door dezen uitslag is Goes kampioen van Zuid-Beveland. De heer Jeremiasse te Goes won voor de eerste maal het Club Kampioenschap (Beker). Deze is reeds tweemaal gewonnen door den heer J. v. Calmthout. Winner is die driemaal het kampioenschap behaald. 45 ets p. pond - 22) ets p. half pond (Ingez. Med.) richting wijzend, „ligt Doncaster. Morrice keek dien kant uit en neurie de een wijsje. Naderend gevaar bracht hem altijd in de levendigste stemming. Aan de poort stond een sterke wacht, maar toen de officieren militairen zagen, op gelijke wijze gekleed als zij, en ko mende van een weg, waarlangs zij nooit een vijand verwachtten, schonken ze weinig aandacht aan hen, en vroegen enkel, waar ze vandaan kwamen en met welke bedoeling. Kalm antwoordde Morrice: „Wij moeten generaal Rainsborough een brief brengen van den lord Protec tor." De Rondhoofd keek eenigszins ver baasd. „Van Cromwell?" herhaalde hij, „aan generaal Rainsborough?" „Wij zijn aan één stuk doorgereden", zei Morrice, een geeuw onderdrukkend. „Zoo luidden de bevelen van generaal Cromwell. Wees zoo goed, sir, een gids mee te geven, die ons onverwijld naar uw generaal brengt. Cromwell duldt geen treuzelaars in zijn dienst, olschoon ik u verzekeren kan, dat wij later op den dag wel verlangen zullen naar een stevig maal en goede rust.' „Dat wil ik gelooven", zei de officier, die nog heel jong was en zich nog niet dat schermen met bijbelteksten had aan gewend, dat dikwijls zoo iets schijnhei ligs gaf aan de manier van praten van die partij. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 5