AKKER.CACHETS
DIAMANT
HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOcI
N\
[land
zee,
KRONIEK »an den DAG.
'n "Akkertje"
beschermt UI
SPORT.
Bak- en Braadvet
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEÜWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN WOENSDAG 21 MAART 1934. No. 68.
ISSE.
BARBARA, DE HEKS VAN
WiNSLEA
REVOLUTIE IN DE SPOORWEG
DIENSTREGELING.
Als 'i gure weer U koud en rillerig
doet thuis komen en voor 'n zware
verkoudheid, zelfs voor een griep
aanval doet vreezen, neem dan voor
't naar bed gaan een "AKKERTJE"
Ge voorkomt dan veel narigheid en
staat morgen gezond en prettig opl
AP
HDiE.
i, Midd.
blauwe
ruik en
soorten.
ïoppen,
*en met
J. P.
Iburg.
I Midd.
125 vio
l's en 5
Jloemen.
lend, C.
I rijwiel-
1-d. jas-
I Verder
-■prijzen.
|ge Sin-
lUNDIG
isschen,
enz.
fcn Hee-
[o. d. R.
Midd.
vr. zet-
Jrg.-mij-
25 ct.
serin-
)ekker,
i'burg.
is bin-
U een
voor
Isen uit
jfeiland,
I, Midd.
por den
Kam-
ïruids-
t>ie srt.,
Klerk.
voor
Isch. kl.
Roode,
leliën 4
M. H.
I'burg.
25
ten rij-
garan-
ISingel-
Midd.
|)len 50
75 ct.
er is,
tegen
ïrk.
ÏN en
is uw
te Sin-
A.s.
lenheid
de
Kaar
tapper,
In 688.
pn ren-
aan-
Jureau
van
Prijs
Ichool-
ond.
Él. 326,
Boer,
Ruitengerinkel in Rome
Mussolini weer eens in een wil'
de bui Frankrijk wordt boos
Maar er is wellicht nog stop
verf,
Mussolini heeft Frankrijk ontstemd.
Niet door het akkoord, dat hij verleden
week trof met Dolfuss en Gömbös, maar
door een rede, die hij Zondag afstak na
dat Dolfuss en Gömbös nauwelijks hun
hielen uit Rome gelicht hadden. Drie
dingen ergeren Frankrijk daarin. Op de
eerste plaats een uitlating omtrent Hon
garije. „Hongarije vond bij Italië erken
ning van zijn verlangens. Het Hongaar-
sche volk verdient een betere toekomst"
Aldus de Duce. „Daar heb je 't", zegt
men nu in Frankrijk: „Mussolini steunt
Hongarije in zijn revisionisme, in zijn
streven om gebied van Tsjecho-Slova-
kije, Roemenië en Zuid-Slavië te be
machtigen. De Kleine Entente zij ge
waarschuwd".
Op de tweede plaats kunnen de
Franschen het niet zetten, dat Musso
lini gelijk onlangs de Belgische mi-
nister-president De Broqueville zijn
toehoorders eens extra duidelijk meen
de te moeten maken, dat er aan de Duit-
sche herbewapening niets te doen is.
„Te gelooven, dat een groot en sterk
volk als het Duitsche in een bewapende
wereld op den duur ontwapend kan
worden gehouden, is een illusie, d i e
misschien reeds door de fei
ten werd achterhaal d", zei-
de hij. En zijn goedlachsche toehoorders
schijnen dat erg geestig gevonden te
hebben, want volgens de verslagen
kwamen ze er in een vroolijke bui
door. Hetgeen lichtelijk onbegrijpelijk
is voor ons minder temperamentvolle
noorderlingen. Maar enfin, 's lands wijs,
's lands eer. En men mocht wenschen,
dat ook de Franschen het grappig ge
vonden hadden. Maar die maken zich er
in tegenstelling erg boos over. Wat al
lesbehalve onbegrijpelijk is. Nauwelijks
van den schrik bekomen over De Bro-
queville's waarheidlievende openhartig
heid, moesten de Franschen op dit stuk
van zaken extra gevoelig zijn.
Tenslotte heeft het te Parijs als een
ontnuchtering gewerkt, dat de Italiaan-
sche dictator zich heel koeltjes over de
betrekkingen met Frankrijk uitliet. Hij
legde er den nadruk op, dat hoewel
er eenige verbetering in die betrekkin
gen viel te constateeren geen enkele
kwestie tusschen Frankrijk en Italië de
laatste 15 jaar volledig werd opgelost.
Het is niet de eerste keer, dat Mus
solini door een meer welsprekende dan
voorzichtige ontboezeming eenige con
sternatie in het buitenland verwekt.
Een jaar of wat geleden was zulks sche
ring en inslag. Ettelijke malen achtte
men destijds de vrede in ons werelddeel
onmiddellijk Bedreigd door den strijd-
vaardigen geest, waarvan hij 't blijkbaar
niet kon laten, om getuigenis af te leg
gen. Maar even zoovele malen bleek de
storm een storm in een glas water. Men
mag hopen, dat het dezen keer niet an
ders zal zijn, al zal er dan wel een tijdje
een ongemakkelijk gevoel blijven han
gen. Veel meer dan enkele jaren terug
trouwens vormde Mussolini's geharnas
te pleidooi thans een onverkwikkelijke
verrassing. Men was eigenlijk min of
meer tot de overtuiging gekomen, dat
de wilde haren er eindelijk bij hem uit
waren. Men meende zelfs, dat hij zich
den laatsten tijd toelegde op een soort
van vredes-apostelschap en gaf hem als
zoodanig gaarne den zegen. Maar eilaas
daar zijn de oude streken opeens
weer boven gekomen. Als weleer heeft
de Duce de schetterende trompet ge
stoken en Frankrijk loopt te hoop.
Het kan weinig zin hebben zich al te
door MAY WYNNE.
38).
„Boei hoe ondankbaar toch!" riep
Barbara verontwaardigd, terwijl 't bloed
haar naar het gelaat vloog. „Wat zou
er van die arme Marjorie zijn geworden,
als die Jack van de vennen haar niet
had gered van het geweld van James
BirleyGun hem tenminste die eer en
bedenk wel, dat hij, behalve dat hij dit
jonge meisje redde, daardoor gelegen
heid geeft dat de eerste slag geslagen
wordt in een dreigend gevaar!"
Morrice keek nieuwsgierig.
..Wat bedoel je daarmee?" vroeg hij
en stak den gelen rozeknop op zijn ge
borduurd wambuis.
„Wat ik bedoel", herhaalde zij met
langzamen nadruk: „wel, dit: Cromwell
zendt zijn trouwen strijdmakker George
ainsborough tegen Pontefract. Op den
ochtend verschijnt hij met zijn man
schappen in Doncaster, waar zij onge
twijfeld nog slapen zullen. Rainsbo
rough zal er niet op bedacht zijn, dat
iemand uit Pontefract van zijn komst
verwittigd, de stoutmoedigheid zal heb
ben om hem tegemoet te rijden, dus zal
er niet zoo heel best de wacht worden
gehouden in Doncaster. En opent dit
geen prachtig uitzichtAls je wat
zeer in dit phenomeen te verdiepen. Mis
schien weet de Duce zelf niet al te best,
wat hij precies met zijn wilde gebaren
voor had. Welbeschouwd sloeg hij er
een paar van zijn eigen ruiten mee in:
Italië kan er op 't oogenblik wat aan
hebben met Frankrijk en de Kleine En
tente op goeden voet te komen. En dat
bevorderde zijn rede nu niet bepaald.
Achtte hij het dan alleen noodig om
tegen den prijs van een paar gebroken
glazen het Italiaansche volk een
ouderwetsche voorstelling te doen ge
nieten Dat zou het natuurlijk kunnen
zijn. En men lijkt het gerinkel in Italië
in elk geval wel op prijs te hebben ge
steld. Maar dan zal de Duce binnenkort
de ingeslagen ruiten weer moeten zet
ten Men mag benieuwd zijn, of hij de
stopverf al klaar heeft.
15 Mei a.s, wordt ons hui
dige spoorwegstelsel radicaal
overhoop geworpen. Een
geheel nieuw systeem, waar
van verwacht wordt, dat het
een groote verbetering zal
brengen,
(Van onzen b ij zonderen
verslaggever.)
Zooals de zon of de kalender, al
naar ge 't wilt nemen, in voortdurende
regelmaat de wisseling der jaargetijden
bepalen, zoo verschenen tot dusverre
met even groote regelmaat de zomer- en
winterdienstregeling van de spoorwe
gen. Ze leken min of meer op elkaar als
twee druppels water, en er waren zeer
economisch aangelegde lieden, die ette
lijke jaren aaneen met hetzelfde spoor
boekje deden en niet geheel zonder
succes ook nog.
Dezulken zouden wij den goeden raad
willen geven: volhardt dezen komenden
zomer niet bij dat systeem, want ge
komt bedrogen uit!
Den 15en Mei aanstaande n.l. vindt
een revolutie op spoorweggebied plaats,
zoo belangrijk, dat de chef van den re-
geeringspersdienst, namens den voorzit
ter van den Spoorwegraad, de Neder-
landsche pers heeft uitgenoodigd tot een
bijeenkomst in de Rolzaal op het Bin
nenhof te 's-Gravenhage, teneinde haar
daar van voorlichting te doen dienen,
opdat de pers op haar beurt het publiek
weer zou kunnen inlichten omtrent wat
er te gebeuren staat.
Deze vergadering heeft gisterochtend,
onder presidium van den heer T. M. B.
van Merle, voorz. van den Spoorweg-
raad, plaats gevonden, in tegenwoordig
heid van de leden van den Raad, het
Rijkstoezicht op de spoorwegen, den
sous-chef v. d. Regeeringspersdienst, den
heer Lambooy, en de pers.
Zierhier in 't kort, wat de heeren J. D.
Evers, en hoofdinspecteur G. F. H. Gies-
berger van de Ned. Spoorwegen ons
daar uiteenzetten.
Behoudens enkele uitzonderingen blijft
er 15 Mei a.s. vrijwel geen trein onge
wijzigd. Dit is een gevolg van de ver
andering van stelsel. Vroeger was
het spoorwegverkeer voor een groot
deel georiënteerd op het dienen van lo
cale belangen, en er werd dan maar naar
gestreefd om de eischen van het snel
verkeer over lange afstanden, zoo goed
en zoo kwaad als dat ging, met dit lo-
kaalverkeer in overeenstemming te
brengen.
Evenwel: de statistiek van het per
sonenverkeer per station en per trein,
doet een groote teruggang zien voor de
kleine stations en halten, en ook voor
die treinen, wier reden van bestaan van
oudsher uitsluitend öf in hoofdzaak een
locaal of streekbelang was.
Dat wilde dus zeggen: de spoorwegen
moesten de consequentie uit dit ver
schijnsel trekken en aanvaarden. Als ge
volg daarvan ontwikkelden zij een ge
heel nieuw stelsel van vervoer, dat ge
richt was op: snelverkeer over
lange afstanden. Of, zooals de
de heer Giesberger dat eens in zijn uit
eenzetting uitdrukte: vroeger voldeden
we, waar 't maar kon, aan lokale en
streekbelangen, en we stelden de klach
ten der lange-afstand reizigers daarbij
desnoods ten achter nu wordt deze
koers onherroepelijk gewijzigd: het lan
ge-afstand snelverkeer gaat voor en het
lokale of streekverkeer komt voortaan
in de tweede plaats.
Tot dusverre.
Was het niet mogelijk op een dag
heen en terug van den eenen uithoek
van het land naar den anderen te rei
zen, met genoeg tijd van oponthoud op
de plaats van bestemming; thans zal dit
in de nieuwe dienstregeling echter wel
mogelijk zijn.
De snelverbindingen tusschen de groo
te centra van het land zijn versneld en
in aantal uitgebreid; door directe aan
sluitingen op de aansluitingsstations,
is tevens bekorting der reisduur in alle
richtingen verkregen.
En op welke wijze hebben de spoor
wegen getracht de snelheid, welke een
eisch van dezen tijd is, op te voeren, al
dus den reisduur bekortende?
Daartoe waren verschillende moge
lijkheden:
le. Alleen stoppen op die plaatsen,
waar zulks in verband met de door be
langrijkheid van het reizigers-vervoer
gewettigd is;
2e. Verhooging van de snelheid der
reizigerstreinen
3e. Invoering van een tractie, welke
het mogelijk maakt in den kortst moge
lijken tijd den afstand tusschen twee
plaatsen af te leggen zonder overschrij
ding der vastgestelde maximumsnelhe
den.
Door het laten vervallen van stoppin
gen, waarvan een onvoldoend gebruik
wordt gemaakt, wordt bezuinigd en te
vens wordt bij stoomtractie de reisduur
gemiddeld per stopping met 3 tot 5 mi
nuten bekort.
Dat verhooging van de snelheid der
treinen bekorting van den reisduur met
zich brengt, spreekt vanzelf en, wat het
derde punt betreft, de Nederlandsche
Spoorwegen hebben, door de aanstaan
de invoering van de Diesel-electrische
tractie op de baanvakken Amsterdam
UtrechtArnhem; RotterdamDen
HaagGoudaUtrecht ,'s-Hertogen-
boschEindhoven, ook in deze richting
een belangrijke stap gezet, welke op
zulk een uitgebreide schaal nog door
geen Spoorweg in Europa is gedaan.
De nieuwigheden van 15 Mei zijn nu
achtereenvolgens:
a. electrificatie van 't baanvak Dor
drecht-Rotterdam;
b. invoering van Diesel-electrische
treinen;
c. invoering van een knooppunten
stelsel van reizigers-snelvervoer.
a. Wanneer het baanvak van Dor
drecht naar Rotterdam geëlectrificeerd
zal wezen, dan wordt de half-uurs dienst
tot Dordrecht doorgereden. Eveneens
zu len de sneltreinen uit Zee-
la n d en of Roosendaal als regel wel
per stoom doorrijden tot Rotterdam
of verder. Het totale stoomverkeer
eindigt echter voortaan in Dordrecht
alwaar men op de electrische moet over
stappen, Een verkorting van den reis
duur Zeeland-Holland wordt aldus wel
verkregen.
b. De Diesel-electrische treinen zullen
op boven aangegeven baanvakken uur
diensten onderhouden; hier wordt, even
als bij de stoomdiensten trouwens, het
rangeeren en combineeren zooveel mo
gelijk uitgeschakeld, teneinde de opont
houden te beperken en den reisduur te
bekorten. Aan de eindstations jder
Diesel-electrische tractie zullen stoom
trein-aansluitingen verkregen worden
naar verdere oorden.
c. Het knooppuntenstelsel beoogt, door
logische indeeling en snelle verwerking,
een groote tijdsbesparing op den reis
duur te bewerkstelligen. De bedoeling
is het tot stand brengen van snelle ver
bindingen met de voornaamste plaatsen
van ons land; zoo mogelijk moeten de
kleinere plaatsen, aan zijrichtingen ge
legein. op de knooppunten aansluüting
verkrijgen aan deze snelverbindingen.
Op elk knooppunt dus een maximum van
aansluitingen, met zoo kort mogelijke
overgangstijden en daarnaast de snel
verbindingen zelve met eveneens korte
oponthouden.
Na maandenlange studie, met welke
reeds eenige jaren terug aangevangen
werd, gelukte het de N.S. een systeem
op te bouwen, waarbij het mogelijk
bleek, de voornaamste knooppunten van
ons spoorwegnet door snelle, onderling
aansluiting gevende verbindingen, op el
kaar aan te sluiten.
Enkele dezer voornaamste knooppun
ten zijn b.v. Zwolle, Amersfoort en Nij
megen; dit laatste vormt voor de Zeeu
wen, die naar het Noorden of het Zuiden
moeten, een voornaam knooppunt, al
komen Breda en Tilburg ook voor ons
in aanmerking.
Den algemeenen indruk, dien wij van
de gegeven uiteenzetting kregen, i^
deze:
1. Er wordt nu en dat niet al te
vroeg, nademaal het getij al leelijk ver-
loopen is bij de Ned. Spoorwegen in
gezien, dat de geheele bedrijfspolitiek
radikaal veranderd moet worden, wil
men houden wat men nog heeft, mis
schien zelfs, zij 't dus op andere wijze,
terug verdienen wat men vroeger had.
2. Daartoe verwezenlijkt men nu het
denkbeeld, dat een Zeeuw met grijze
haren ons al jaren geleden uiteenzette,
zooals hij die in Amerika had meege
maakt: snelle verbindingen met korte
reisduren voor de groote afstanden; het
lokale en streekverkeer kan daarbij aan
anderen worden overgelaten.
3. Het publiek moet, tot het bereiken
van dit voordeel, meewerken door ac
tief reizen: snel overstappen, niet op
't dooie gemak naar hoekplaatsjes meer
zoeken, etc. etc.
4. De doorgaande rijtuigen moeten
dikwijls vervallen, ten gerieve van de
bekorting van den reisduur. Men moet
meer overstappen, doch men is ook gau
wer op de plaats van bestemming.
Hoe tenslotte Zeeland er voor zal ko
men te staan dat moet nog blijken
wanneer de nieuwe dienstregeling uit
komt.
In een bijeenkomst met de geheele
(Ingez. Med.)
gelukkig bent in je ondernemen, kan je
terugrijden met Rainsborough zeiven als
gevangene."
„Rainsborough als gevangene? Ben je
dwaas-, mistress!"
Haar donkere oogen keken uitdagend
in de zijne.
„Waarom zou ik dwaas zijn? Ja, er is
eenige risico aan verbonden, maar die
niet waagt, die niet wint, nietwaar? En
als Rainsborough in Pontefract gevan
gen gehouden werd, dan zou er uitwis
seling mogelijk zijn voor sir Marmaduke
Langdale in Nottingham."
Morrice's oogen schitterden; groot
was toch het leedwezen van iederen
koningsgezinde daar uit de streek over
de gevangenneming van hun generaal en
diens strenge bewaking. Een plan te be
ramen voor zijn bevrijding zou aan
spraak geven op lof en hoogachting van
de vrienden."
Dit wist Morrice zeer goed; boven
dien was zijn eigen vermetelheid gaande
gemaakt door Barbara's uittartende
woorden, zoodat hij het volgende oogen
blik aan haar voeten knielde, met den
uitroep:
„Mijn hulde, gij schoone samenzweer-
ster! Mijn hulde en mijn dank voor de
wijsheid van zulk een raad!"
Een moment keken haar donkere
oogen ondeugend, toen weer teeder.
„Het is in 't geheel geen wijsheid,
Dick", zuchtte zit „Want als je er op de
een of andere manier niet goed afkomt,
dan zou ik het mijzelve nooit vergeven,
dat ik de aanleiding daartoe was!"
„Daar spreekt de vrouw weer uit!",
lachte hij en kuste haar, want voor deze
laatste gedachte was hij haar haast niet
minder dankbaar dan voor de vooraf
gaande.
„Dus je gaat?" fluisterde zij, steeds
weeker gestemd door zelfverwijt voor 't
gevaar, waaraan zij haar verloofde
blootstelde.
„Onverwijld ga ik, Babslief."
,,En ik", snikte zij nu, „stuur je uit,
op dien tocht, die je met iederen stap
met gevaar dreigt!"
„Neen", viel hij in. „Je redt ons juist
door je ingeving. Het beleg van Ponte
fract met Rainsborough tegen ons zou
verhongering beduiden. Maar op deze
wijze trekken wij de slag haar giftigen
tand uit en kan het troepje, dat Rains
borough meebracht, onverrichterzake
denzelfden weg terugkeeren. Schep
moed, hartje: het is een stoute raad,
dien je hebt gegeven voor den koning!"
Zij stond op, legde har beide handen
op zijn schouders en keek hem recht in
het gelaat.
„Dat is zoo, Dick. .Het is voor den
koning, dat wij strijden, voor den ko
ning en de eer! Pas als de koning terug
keert in het land, dan zullen wijl ons
eigen koninkrijk der liefde betreden!"
HOOFDSTUK XIX.
Wat er gebeurde in de „Gouden Haan.'
„Je bent toch wel zeker van den weg,
Bartlethorpe?"
„Iedere kromming van den weg, wel
veertig mijlen in het rond, is mij bekend,
kolonel" antwoordde de soldaat vol
zelfvoldoening.
„En deze?" vroeg Morrice, „leidt dus
naar Doncaster?"
„Naar Doncaster van York, kolonel.
Ze zullen niet verwachten, dat onze
paarden ons daarheen gebracht hebben
van Pontefract."
„Mooi zoo! 't Is een list, die wel goed
kan slagen! Dus wij komen van York ge
reden met een boodschap van mylord
Protector?"
Hij lachte, terwijl hij dit zei, met eeni
ge gewetenswroeging, omdat hij ééns
inderdaad soldaat van het Gemeenebest
was geweest.
Bartlethorpe echter had niet zulk een
herinnering; hij en de anderen, die door
sir John Digby en kolonel Morrice zorg
vuldig gekozen waren voor deze moei
lijke taak, waren koningsgezinden met
hart en ziel, vol ijver, want, mochten
ze Rainsborough gevangen nemen, dan
kon dit mogelijk de verijdeling van het
beleg beduiden en tevens bevrijding
voor sir Marmaduke Langdale, op wien
ze allen evenzeer gesteld waren.
„Daar ginds", zei hij, in oostelijke
Nederlandse!» Ongeëvenaard bij gevatte kou
frodud Griep, rheumatische pijnen.
Zenuwpijnen, Hoofdpijn, en*.
Per 12 stuks slechts 50 cent,
Volgens recept van Apotheker Dvmant
Bovengenoemde prijs wordt verhoogd
met Bijslag voor Omzet-belasting,
(Ingez. Med.)
Nederlandsche pers was het uiteraard
ondoenlijk vragen voor elke lijn afzon
derlijk te stellen.
Aangenomen mag worden, dat het
ontworpen systeem als geheel belang
rijke verbeteringen zal brengen.
Voor de Zeeuwsche lijn zullen we
maar afwachten, en eventueel den heer
Giesberger herinneren aan zijn slot
woorden:
„Als gevolg van het nieuwe systeem
der dienstregeling van 15 Mei 1934 zijn
zeker sommige belangen meer of min
der geschaad; het is echter niet moge
lijk om bij een dergelijke ingrijpende
wijziging der dienstregeling, asm alle
wenschen te voldoen. Toch ben ik er
van overtuigd, dat de nieuwe dienstre
geling in haar geheel aan redelijke
eischen voldoet; de leemten welke er
mochten blijken te zijn zullen w ij
in de dienstregeling van
1935 trachten aan te vul
len."
Dammen.
Kampioenschap Z. D. B.
GoesIerseke 182.
Door dezen uitslag is Goes kampioen
van Zuid-Beveland. De heer Jeremiasse
te Goes won voor de eerste maal het
Club Kampioenschap (Beker). Deze is
reeds tweemaal gewonnen door den
heer J. v. Calmthout. Winner is die
driemaal het kampioenschap behaald.
45 ets p. pond - 22) ets p. half pond
(Ingez. Med.)
richting wijzend, „ligt Doncaster.
Morrice keek dien kant uit en neurie
de een wijsje. Naderend gevaar bracht
hem altijd in de levendigste stemming.
Aan de poort stond een sterke wacht,
maar toen de officieren militairen zagen,
op gelijke wijze gekleed als zij, en ko
mende van een weg, waarlangs zij nooit
een vijand verwachtten, schonken ze
weinig aandacht aan hen, en vroegen
enkel, waar ze vandaan kwamen en met
welke bedoeling.
Kalm antwoordde Morrice:
„Wij moeten generaal Rainsborough
een brief brengen van den lord Protec
tor."
De Rondhoofd keek eenigszins ver
baasd.
„Van Cromwell?" herhaalde hij, „aan
generaal Rainsborough?"
„Wij zijn aan één stuk doorgereden",
zei Morrice, een geeuw onderdrukkend.
„Zoo luidden de bevelen van generaal
Cromwell. Wees zoo goed, sir, een gids
mee te geven, die ons onverwijld naar
uw generaal brengt. Cromwell duldt
geen treuzelaars in zijn dienst, olschoon
ik u verzekeren kan, dat wij later op
den dag wel verlangen zullen naar een
stevig maal en goede rust.'
„Dat wil ik gelooven", zei de officier,
die nog heel jong was en zich nog niet
dat schermen met bijbelteksten had aan
gewend, dat dikwijls zoo iets schijnhei
ligs gaf aan de manier van praten van
die partij.
(Wordt vervolgd.)