BERICHT.
RECEPTEN-BUS
BINNENLAND.
De Goesche Apotheek
M. HOMBERGEN
WEER EN WIND.
NUMMER 64.
TWEE BLADEN.
VRIJDAG
16 MAART 1934.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
Geen onrechtmatige
afwenteling
m
BESTRIJDING
DER WERKLOOSHEID.
DE NIEUWE BELASTINGWETTEN
Voorstad 11, Tel. 399 te Goes,
BERECHT
dat vanaf heden in de Lange
Kerkstraat, Goes, bij de con
ciërgewoning van het Gemeente
huis, een
is aangebracht, waarin belang
hebbenden hunne recepten
kunnen deponeeren, welke ten
spoedigste thuis worden be
zorgd.
Wij dienen U ie allen tijde
op de beste en billijkste wijze.
Pharm. Doet.a Apotheker.
I iVtovwciaU
MIDDELBUQGSCHE COURANT
dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.3», elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Soes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
jBjij cantr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
GOISCHE COURANT*^
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bjj het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 17
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 cent
't Is tegenwoordig al omzetbelasting
wat de klok slaat.
We laten formulieren drukken, we
houden registers bij, we schrijven du
plicaat- en triplicaat-nota's en rekenin
gen, we plakken linker-helften en rech-
ter-helften van zegels, we vragen inlich
tingen. vrijstellingen, we mopperen,
kankeren, razen, tieren. en we beta
len.
Dat laatste zal voor den minister van
Financiën de hoofdzaak wel wezen
en dat is hem niet euvel te duiden.
Daar is Z.Ex, op gehuurd, zou men ge
meenzaam kunnen zeggen.
Hef is echter zaak, tot richtige waar
deering en niet overmatige verwensching
van deze wet, dat zij zoo juist....
en z,oo fatsoenlijk mogelijk worde toe
gepast. Dit geldt voor de ambtenaren
met de uitvoering belast, maar dit geldt
óók de zakenlieden, met de afwenteling
of verrekening, of, zoo men wil, met 't
verfeaa! der lasten van de wet op clien
tèle en publiek belast of betrouwd.
Wordt hier misbruik gemaakt, dan is
dat streng te veroordeelen óók als
niemand den misbruiker „iets maken
kan."
Wij kunnen ons niet onttrekken aan
den indruk, dat dit euvel men zou
kunnen spreken van een över-afwente-
ling bezig is den kop op te steken.
Wits zien twee mogelijkheden van wet
telijk on-verboden, en dus niet straf
baar, verkeerd gebruik; een tijdelijke en
een 'blijvende.
Eesa slechts tijdelijk mogelijk mis
bruik is: omzetbelasting op de laatste
koopers-verbruikers, d.i.: het verbrui
kende publiek, afwentelendie nim
mer betaald werd, doordat men voor
den fatalen datum voorraden ingeslagen
had.
Fes permanent mogelijk mis
bruik is: ijskoud omzetbelasting heffen
van zaken, die daaraan volgens de wet
niet onderworpen zijn.
Waf het eerste betreft; daar zij hier
niet veel van gezegd. Een zakenman, die
voor het in werking treden van de
wet voorraden opdeed, en die de nor
male detailprijzen van deze artikelen,
n a bel in werking treden van de wet
„vanwege de omzetbelasting met 4 pCt.
verhoogt", handelt misschien handig,
maar zakelijk immoreel. Vooral in dezen
tijd van zwaren druk op bijna iedereen.
Ten koste van het publiek èn van de
reputatie der regeering, die aldus ten
onrechte het leggen van tè zware lasten
op onze schouders wordt verweten,
strijk! zulk een „handige zakenman"
dan een 4 pCt. extra in zijn geldbuidel.
De wet zal het hem niet beletten
slechte zijn geweten, dat hem het na
streven van zuiverheid in de zaken-ze
den voorschrijft, zal hem kunnen weer
houden van deze wettelijk geoorloofde,
doch fatsoenshalve desalniettemin te
veroordeelen leepigheid.
Em wat het tweede aangaat; minister
Oud heeft in de stukken, naar aanlei
ding van de indiening van het wetsont
werp tot invoering eener Omzetbelas
ting duidelijk gezegd; „de ondergetee-
kendt meent, dat de voorgestelde hef
fing _>eperkt moet blijven tot levering
van goederen - later verduidelijkt
tot; lichamelijke roerende zaken en
[dat zij] niet moet worden uitgestrekt
tot vergoedingen, welke worden geno
ten voor diensten en andere prestatiën
Toch hebben wij momenteel voor ons
liggen een nota van een instelling hier
ter stede, wegens het verrichten van
'n dienst, zonder dat daarbij eenige „Ij.
chaxnelijke roerende zaak" geleverd
werd,en daarop paraisseert doodge
moedereerd een, nog wel keurig gestem
pelde post: „Omzetbelasting 4
Ifcredkt wekte dit de verontwaardiging
van de» aldus gedupeerden klant op.
Maar: er is een andere kant aan deze
zaak, die men even zeker niet uit het
oog iaag verliezen.
Hei was zeer bepaald de bedoeling
dal de omzetbelasting een ver
bruiks- of verterings belasting,
en geen bedrijf sbelasting zou wor
den; daarom zijn zelfs in de wet voor
schriften opgenomen, welke beoogen de
afwenteling dezer belasting te bevor
deren.
Nu is het zonder den minsten twijfel,
dat de omzetbelasting den winkelstand
en den verderen middenstand groote
lasten veroorzaakt, financieel zoowel als
administratief. Financieel, doordat zij
de 4 omzet- en 10 weeldebelasting
zij mogen dan afwentelbaar zijn
desalniettemin heeft vóór te schieten;
dat wil dus vergrooting van bedrijfska
pitaal zeggen; administratief door den
ongezegenden rompslomp, die ook deze
wet al weer mee brengt.
Bovendien is het zeker, dat de omzet
belasting op: electriciteit, gas, water,
zeep, soda, verf, zeemleeren, steenko
len, turf, kachels, lampen, schorten,
handdoeken, cocosmatten zoo er on
der deze artikelen een of meer uitzon
deringen voorkomen, die niet onder
deze belasting vallen, men vergeve het
ons in elk geval het leven ook voor
den middenstander-winkelier, den am
bachtsman en de uitoefenaren der vrije
beroepen eenige procenten duurder
maakt. Ook, of voorzoover dezulken
een glazenwasscher, een tandarts, een
oppersinrichting, een notaris, etc. etc.
geen direct onder de Omzetbelasting
vallende producten leveren. Het is niet
onlogisch en allerminst onfatsoenlijk,
dat ook dezulken deze kostprijs-
verhooging, naar de bedoeling van
den wetgever, en binnen redelijke gren
zen, op den consument af wentelen.
Maar: dat moet dan op de juiste wijze
geschieden; het zij door een algemeene
prijsverhooging van 1 a 2 het zij door
dat men als afzonderlijke post aan de
rekening met de oude prijzen toevoegt:
2 duurte bijslag veroorzaakt door de
omzetbelastingwet
Het is echter te allen tijde verwerpe
lijk onder valschen schijn, „4 Omzet
belasting" te heffen van diensten of arti
kelen, welke niet aan deze belasting
onderhevig zijn.
De zakenman mag dit niet op z'n no
ta zetten, omdat het: le onwaar is, en
2e: 4 duurtebijslag uit dezen
hoofde te veel is; de cliënt die zulk een
nota ontvangt, zal goed doen betaling
daarvan te weigeren.
De omzetbelasting is er, door den
nood der tijden, gekomen om ons staats
budget weer in evenwicht te brengen;
het is redelijk, dat zij zoo min mogelijk
als bedrijfsbelasting werke, maar het is
onredelijk en onfatsoenlijk, haar aan te
grijpen om een extra-winstje in de wacht
te sleepen.
De regeering vraagt een
crediet van 60 miliioen.
Versnelde uitvoering van
openbare werken.
Bij de Tweede kamer is ingediend een
wetsontwerp, waarin de regeering een
crediet vraagt om ter bestrijding van de
werkloosheid zooveel mogelijk produc
tieve werken uit te voeren.
In de memorie van toelichting wordt
o.m. gezegd, dat de toestand ernstig is,
nu gemiddeld ongeveer 30 pet. van de
arbeidersbevolking werkloos is gewor
den, en dat de daardoor ontstane ab
normale nooden, bijzondere maatregelen
van de zijde der overheid volstrekt nood
zakelijk maken.
Slechts die maatregelen mogen in aan
merking komen, welke de positie van
ons bedrijfsleven op gezonde wijze ver
sterken.
Op de wenschelijkheid der lastenver
mindering van het bedrijfsleven zal bij
voortduring het oog moeten blijven ge
vestigd. Voorts kan in sommige gevallen
het bedrijfsleven door directe hulp
(steunverleening, contingenteering) tege
moet worden gekomen, waarbij echter
voorzichtigheid geboden is.
Door een dezer dagen in het leven te
roepen afzonderlijk orgaan, speciaal op
het terrein der clearingverdragen, hoopt
de regeering wat betreft het betalings
verkeer betere resultaten te bereiken.
Tot de maatregelen die de regeering
li a^emecn slechts in overleg met
de belanghebbenden tot stand kan bren'
gen, behooren in het bijzonder die ter
Jaloersehheid is een ondeugd, waar
ge sterk tegen moet strijden, anders
wordt zij u de baas en dan is uw leed
niet te overzien.
verbetering van de oeconomie der be
drijfsorganisatie, verlaging der distri-
butiekosten, en verlaging der productie
kosten in het bedrijf.
Een verbetering van den bèdrijistoe-
stand zal o.m. zijn te verkrijgen door
vermindering van de loonen. Wat dat
betreft zal de regeering, waar noodig,
gebruik maken van de bevoegdheid,
haar bij de jongste wijziging van de
ambtenarenwet verleend, met betrek
king tot het personeel in dienst van de
lagere publiekrechtelijke lichamen. Er
moet voor gezorgd worden dat een
juiste verhouding blijft bestaan, tusschen
de bedragen van den steun aan werk-
looze arbeiders en de loonen, die in het
particulier bedrijf nog betaald kunnen
worden.
Tot verlichting van de door deze
maatregelen te dragen offers, zullen in de
eerste plaats strekken, de maatregelen
tot vermindering van de kósten van het
levensonderhoud, en zullen daartoe de
budgetten van het Rijk en de gemeenten
moeten worden verlaagd.
In vergevorderd stadium van voorbe
reiding verkeeren voorts de maatregelen
om langs den weg van vrijwillige con
versie te komen tot een verlaging van
den last der publieke schuld. Eveneens
zijn in voorbereiding, maatregelen om
binnen korten tijd te komen tot een ver
laging van de huur van arbeiderswonin
gen, alsook tot de productie van goed-
.koope woningen.
De werkverruiming, waarvoor thans
het gewenschte crediet wordt gevraagd
zal met het hierbo ven geschetste regee-
ringsbeleid in overeenstemming moeten
zijn. Het loon van het groot aantal ar
beiders dat hierdoor weder door eigen
arbeid in hun onderhoud zal kunnen
voorzien, zal op zoodanige hoogte moe
ten worden bepaald, als in de bestaan
de omstandigheden redelijk kan worden
geacht. Het zal noodig zijn met betrek
king tot de voorwaarden waarop een
werk zal kunnen worden uitgevoerd,
overleg te plegen met de organisaties,
zoo van werkgevers als van arbeiders
in het betrokken bedrijf. De regeering
stelt zich voor een instituut van ver
trouwensmannen daarvoor in het leven
te roepen.
Wat de uit te voeren werken betreft,
denkt de regeering aan werken als de
versnelling van den aanleg van den
scheepvaartweg van Amsterdam naai
den Boven-Rijn, de versnelling van de
Maasverbetering, den aanleg van
nieuwe haven te Terne u-
z e n, de scheepvaartverbinding van
Groningen met de Zuiderzee en het
meer Flevo, veerhavens bij Hans
weert en Walsoorden, een afwa
teringskanaal voor de Geldersche Val
lei en verder verschillende wegverbete-
ringen. Bij deze laatste zal ook in het
bijzonder worden gedacht aan de belan
gen van Amsterdam en Rotterdam en
van andere gemeenten, waar de werk
loosheid groot is. Deze laatste factor is
mede oorzaak, dat de regeering de vrije
hand moet houden om te beoordeelen,
welke groote werken zullen worden uit
gevoerd en in welke volgorde.
De versnelling van den bruggenbouw
over de groote rivieren zal ten laste van
het Wegenfonds komen.
De regeering stelt zich voor een com
missie te vormen voor de voorbereiding
en uitvoering van een en ander, onder
leiding van den minister-president en
voorts bestaande uit de minister van
waterstaat, van oeconomische zaken
van sociale zaken, van binnenlandsche
zaken en van financiën.
Het geheele crediet wordt aange
vraagd ten laste van den kapitaaldienst
van hoofdstuk VII B (financiën). Op den
kapitaaldienst wordt daartoe het reeds
eerder aangekondigd bedrag
60.000.000 uitgetrokken.
van
Groote oppositie.
Naar de Grondwet verneemt is de op
positie tegen de wetsontwerpen tot hef
fing van een crisisinkomstenbelasting en
op de besloten naamlooze vennoot
schappen, zoowel in parlementaire krin
gen als daarbuiten zóó groot, dat deze
wetsontwerpen het vermoedelijk wel
niet zeker niet in dezen vorm tot
openbare behandeling zullen brengen.
DE KONINGIN-MOEDER ONGESTELD
Naar wij vernemen is de Koningin-
Moeder tengevolge van ongesteldheid,
veroorzaakt door bronchitis, de laatste
dagen bedlegerig en onder medische be-
ïandeling.
OPVOLGER VAN Dr. S'JACOB.
Jhr mr, W. M, de Brauw,
Utrechts commissaris?
Naar Het Volk verneemt is de benoe
ming van jhr. mr. W. M, de Brauw, ad
vocaat in Den Haag en deken van de or
de van advocaten aldaar, tot commissa
ris der Koningin in de provincie Utrecht
als opvolger van dr. H. Th. s'Jacob,
waarschijnlijk.
DE FENANCIEELE MOEILIJKHEDEN
VAN DEN EX-KEIZER.
Wilhelm II doet inkoopen in
Duitschland.
V.D. meldt: In aansluiting aan hetgeen
wij hebben gemeld, omtrent de finan-
cieele moeilijkheden op Huize Doorn,
tan nog het volgende worden medege
deeld. De geruchten dat in verband met
deze moeilijkheden een familieraad op
Huize Doorn zou worden gehouden schij
nen inderdaad, voor het oogenblik al
thans, onjuist te zijn-
Reeds in ons eerste bericht omtrent
deze aangelegenheid hebben wij gemeld,
dat geen bevestiging was te verkrijgen
van het gerucht van dezen familieraad.
De berichten waarin namen van familie
leden en anderen die bij dezen familie
raad tegenwoordig zouden zijn ge
weest worden genoemd, zijn niet in
overeenstemming met de feiten. Op Hui
ze Doorn werd echter volledig erkend,
en het démenti van de General Verwal -
tung van het Pruisische Koningshuis be
vatte hieromtrent ook geen enkele te
genspraak, dat er financieele moeilijk
heden zijn, tengevolge van de maatrege
len der tegenwoordige Duitsche regee
ring. Binnen afzienbaren tijd zijn ingriji-
pertde veranderingen te wachten, aldus
werd Donderdag op Huize Doorn ver
klaard, „wat er echter in de toekomst
zal gebeuren, hangt voor een groot
deel van den financieelen toestand in
Duitschland af."
Intusschen hebben de financieele
maatregelen der autoriteiten in Duitsch
land reeds gevolgen gehad, welke men
op den duur in de gemeente Doorn ze
ker zal voelen. Voor het overmaken van
gelden uit Duitschland naar Huize
Doorn is de eisch gesteld, dat zooveel
moge'ijk in Duitschland moet worden ge
kocht. Daarnaast zijn gedurende den
laatsten tijd reeds tal van bezuinigingen
op Huize Doorn uitgevoerd.
Wat de inkoopen in Duitschland be
treft. Alle artikelen welke in eenige be
langrijke hoeveelheid op Huize Doorn
benoodigd zijn, en die uit Duitschland
kunnen worden verkregen komen gedu
rende den laatsten tijd vandaar. Op ge
regelde tijden gaan leden van 't perso
neel naar Duitschland, meestal per
auto, en keer en er dan met volgeladen
wagens uit Keulen en andere Duitsche
steden naar Doorn terug. Dit betreft
niet alleen kleedingstukken enz-, doch
ook kruidenierswaren en andere con
sumptieartikelen. Zelfs is het waar
schijnlijk dat binnenkort uit te voeren
schilderwerk op Huize Doorn door Duit
sche ambachtslieden moet worden ver
richt.
De bezuinigingen hebben in de eerste
plaats betrekking op verlaging van sala
rissen en loonen van het personeel op
Huize Doorn,j. dat ongeveer 60 leden
telt.
Voor een aantal leden van het perso
neel zijn in de gemeente Doorn wonin
gen gehuurd. Eenigen tijd geleden moes
ten de huren dezer woningen worden
verlaagd. Tenslotte heeft men in Doorn
opgemerkt, in verband met de ge
ruchten omtrent een mogelijken terug
keer van den ex-keizer naar Duitsch
land, dat prinses Hermine, sinds het aan
het bewind komen van Hitier minder
naar haar geboorteland reist. Het laatst
is zij in November voor de destijds ge
houden verkiezing naar Duitschland ge
weest. Dit houdt zeker verband met 't
standpunt van de tegenwoordige Duit
sche regeering tegenover de monarchis
tische beweging.
(Ingez. Med.)
Middelburg 16-III-'34 Donderdag: hoog
ste luchttemperatuur 8.7 °C; (47 °F);
laagste 5.1 °C (41 °F). Heden 9 h: 6.3
°C; 12 h: 10 °C. 3 mm regen. Hoogste
barometerstand te dezer stede, in het
afgeloopen etmaal: 748 mm; laagste
741 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 760.3 mm
te La Coruna; laagste 732.8 mm te Sku-
desnaes.
Verwachting tot morgenavond
Matige tot krachtige, tijdelijk afne
mende Z.W. tot Z. wind, tijdelijk opkla
rend, later opnieuw toenemende bewol
king met regen, aanvankelijk iets zach
ter. later weer kouder.
Zon op; 6 h 15; onder 18 h 04. Licht
op 18 h 34. Maan op: 6 h 13; onder: 19 h
47. E.K.: 23 Maart.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij.)
Maart.
Hoogwater. Laagwater
Vr. 16 1.34 14.04 8.22 20.22
Za. 17 2.14 14.40 8.58 20.58
Zo. 18 2.51 15.17 9.32 21.36
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge
Maart.
Hoogwater. Laagwater.
Vr. 16 S 3.40 16.06 9.15 21.28
Za. 17 4.22 16.43 9.50 22.03
Zo. 18 4.55 17.17 10.28 22.44
Kool en geit-politiek.
Wie mocht meenen, dat alle aspecten
van het geval „Allerzielen" in ons goede
vaderland langzamerhand wel vertoond
waren, vergist zich. De burgemeester
van Goes heeft er nog een nieuw ge
vonden.
Gebruik, om niet te zeggen misbruik,
makende van de bevoegdheden, die art.
221 van de Gemeentewet den burge
meester verleent, heeft hij nl. een be
raamde opvoering van Heyermans' too-
neelstuk „Allerzielen" onmogelijk ge
maakt, door zijn daartoe vereischte toe
stemming niet te verleenen.
Op zichzelf is dit oer-oude kost. Maar
de motiveering van dit besluit, die Goes'
burgervader ons, bij informatie, ver
strekte, is waarlijk allerzonderlingst.
„Principieel ben ik niet tegen de opvoe
ring van dit tooneelspel", aldus burge
meester Hajenitïs „en daarom verleende
ik een vorige maal wel toestemming".
„steeds echter was het r. katholieke
deel van Goes door de opvoering ge
griefd, en om dit deel ditmaal
eens niet te ontstemmen is
thans de opvoering gewei-
gerd."
Deze kool-en-geit-beslissing schijnt
burgemeester Hajenius dus als een juiste,
althans toelaatbare, uitlegging van de
tweede alinea van art. 221 der Gemeen
tewet te beschouwen, welke hem op
draagt te „waken tegen het doen van