BERICHT. RECEPTEN-BUS BINNENLAND. De Goesche Apotheek M. HOMBERGEN WEER EN WIND. NUMMER 64. TWEE BLADEN. VRIJDAG 16 MAART 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. Geen onrechtmatige afwenteling m BESTRIJDING DER WERKLOOSHEID. DE NIEUWE BELASTINGWETTEN Voorstad 11, Tel. 399 te Goes, BERECHT dat vanaf heden in de Lange Kerkstraat, Goes, bij de con ciërgewoning van het Gemeente huis, een is aangebracht, waarin belang hebbenden hunne recepten kunnen deponeeren, welke ten spoedigste thuis worden be zorgd. Wij dienen U ie allen tijde op de beste en billijkste wijze. Pharm. Doet.a Apotheker. I iVtovwciaU MIDDELBUQGSCHE COURANT dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.3», elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Soes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. jBjij cantr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. GOISCHE COURANT*^ Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bjj het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 cent 't Is tegenwoordig al omzetbelasting wat de klok slaat. We laten formulieren drukken, we houden registers bij, we schrijven du plicaat- en triplicaat-nota's en rekenin gen, we plakken linker-helften en rech- ter-helften van zegels, we vragen inlich tingen. vrijstellingen, we mopperen, kankeren, razen, tieren. en we beta len. Dat laatste zal voor den minister van Financiën de hoofdzaak wel wezen en dat is hem niet euvel te duiden. Daar is Z.Ex, op gehuurd, zou men ge meenzaam kunnen zeggen. Hef is echter zaak, tot richtige waar deering en niet overmatige verwensching van deze wet, dat zij zoo juist.... en z,oo fatsoenlijk mogelijk worde toe gepast. Dit geldt voor de ambtenaren met de uitvoering belast, maar dit geldt óók de zakenlieden, met de afwenteling of verrekening, of, zoo men wil, met 't verfeaa! der lasten van de wet op clien tèle en publiek belast of betrouwd. Wordt hier misbruik gemaakt, dan is dat streng te veroordeelen óók als niemand den misbruiker „iets maken kan." Wij kunnen ons niet onttrekken aan den indruk, dat dit euvel men zou kunnen spreken van een över-afwente- ling bezig is den kop op te steken. Wits zien twee mogelijkheden van wet telijk on-verboden, en dus niet straf baar, verkeerd gebruik; een tijdelijke en een 'blijvende. Eesa slechts tijdelijk mogelijk mis bruik is: omzetbelasting op de laatste koopers-verbruikers, d.i.: het verbrui kende publiek, afwentelendie nim mer betaald werd, doordat men voor den fatalen datum voorraden ingeslagen had. Fes permanent mogelijk mis bruik is: ijskoud omzetbelasting heffen van zaken, die daaraan volgens de wet niet onderworpen zijn. Waf het eerste betreft; daar zij hier niet veel van gezegd. Een zakenman, die voor het in werking treden van de wet voorraden opdeed, en die de nor male detailprijzen van deze artikelen, n a bel in werking treden van de wet „vanwege de omzetbelasting met 4 pCt. verhoogt", handelt misschien handig, maar zakelijk immoreel. Vooral in dezen tijd van zwaren druk op bijna iedereen. Ten koste van het publiek èn van de reputatie der regeering, die aldus ten onrechte het leggen van tè zware lasten op onze schouders wordt verweten, strijk! zulk een „handige zakenman" dan een 4 pCt. extra in zijn geldbuidel. De wet zal het hem niet beletten slechte zijn geweten, dat hem het na streven van zuiverheid in de zaken-ze den voorschrijft, zal hem kunnen weer houden van deze wettelijk geoorloofde, doch fatsoenshalve desalniettemin te veroordeelen leepigheid. Em wat het tweede aangaat; minister Oud heeft in de stukken, naar aanlei ding van de indiening van het wetsont werp tot invoering eener Omzetbelas ting duidelijk gezegd; „de ondergetee- kendt meent, dat de voorgestelde hef fing _>eperkt moet blijven tot levering van goederen - later verduidelijkt tot; lichamelijke roerende zaken en [dat zij] niet moet worden uitgestrekt tot vergoedingen, welke worden geno ten voor diensten en andere prestatiën Toch hebben wij momenteel voor ons liggen een nota van een instelling hier ter stede, wegens het verrichten van 'n dienst, zonder dat daarbij eenige „Ij. chaxnelijke roerende zaak" geleverd werd,en daarop paraisseert doodge moedereerd een, nog wel keurig gestem pelde post: „Omzetbelasting 4 Ifcredkt wekte dit de verontwaardiging van de» aldus gedupeerden klant op. Maar: er is een andere kant aan deze zaak, die men even zeker niet uit het oog iaag verliezen. Hei was zeer bepaald de bedoeling dal de omzetbelasting een ver bruiks- of verterings belasting, en geen bedrijf sbelasting zou wor den; daarom zijn zelfs in de wet voor schriften opgenomen, welke beoogen de afwenteling dezer belasting te bevor deren. Nu is het zonder den minsten twijfel, dat de omzetbelasting den winkelstand en den verderen middenstand groote lasten veroorzaakt, financieel zoowel als administratief. Financieel, doordat zij de 4 omzet- en 10 weeldebelasting zij mogen dan afwentelbaar zijn desalniettemin heeft vóór te schieten; dat wil dus vergrooting van bedrijfska pitaal zeggen; administratief door den ongezegenden rompslomp, die ook deze wet al weer mee brengt. Bovendien is het zeker, dat de omzet belasting op: electriciteit, gas, water, zeep, soda, verf, zeemleeren, steenko len, turf, kachels, lampen, schorten, handdoeken, cocosmatten zoo er on der deze artikelen een of meer uitzon deringen voorkomen, die niet onder deze belasting vallen, men vergeve het ons in elk geval het leven ook voor den middenstander-winkelier, den am bachtsman en de uitoefenaren der vrije beroepen eenige procenten duurder maakt. Ook, of voorzoover dezulken een glazenwasscher, een tandarts, een oppersinrichting, een notaris, etc. etc. geen direct onder de Omzetbelasting vallende producten leveren. Het is niet onlogisch en allerminst onfatsoenlijk, dat ook dezulken deze kostprijs- verhooging, naar de bedoeling van den wetgever, en binnen redelijke gren zen, op den consument af wentelen. Maar: dat moet dan op de juiste wijze geschieden; het zij door een algemeene prijsverhooging van 1 a 2 het zij door dat men als afzonderlijke post aan de rekening met de oude prijzen toevoegt: 2 duurte bijslag veroorzaakt door de omzetbelastingwet Het is echter te allen tijde verwerpe lijk onder valschen schijn, „4 Omzet belasting" te heffen van diensten of arti kelen, welke niet aan deze belasting onderhevig zijn. De zakenman mag dit niet op z'n no ta zetten, omdat het: le onwaar is, en 2e: 4 duurtebijslag uit dezen hoofde te veel is; de cliënt die zulk een nota ontvangt, zal goed doen betaling daarvan te weigeren. De omzetbelasting is er, door den nood der tijden, gekomen om ons staats budget weer in evenwicht te brengen; het is redelijk, dat zij zoo min mogelijk als bedrijfsbelasting werke, maar het is onredelijk en onfatsoenlijk, haar aan te grijpen om een extra-winstje in de wacht te sleepen. De regeering vraagt een crediet van 60 miliioen. Versnelde uitvoering van openbare werken. Bij de Tweede kamer is ingediend een wetsontwerp, waarin de regeering een crediet vraagt om ter bestrijding van de werkloosheid zooveel mogelijk produc tieve werken uit te voeren. In de memorie van toelichting wordt o.m. gezegd, dat de toestand ernstig is, nu gemiddeld ongeveer 30 pet. van de arbeidersbevolking werkloos is gewor den, en dat de daardoor ontstane ab normale nooden, bijzondere maatregelen van de zijde der overheid volstrekt nood zakelijk maken. Slechts die maatregelen mogen in aan merking komen, welke de positie van ons bedrijfsleven op gezonde wijze ver sterken. Op de wenschelijkheid der lastenver mindering van het bedrijfsleven zal bij voortduring het oog moeten blijven ge vestigd. Voorts kan in sommige gevallen het bedrijfsleven door directe hulp (steunverleening, contingenteering) tege moet worden gekomen, waarbij echter voorzichtigheid geboden is. Door een dezer dagen in het leven te roepen afzonderlijk orgaan, speciaal op het terrein der clearingverdragen, hoopt de regeering wat betreft het betalings verkeer betere resultaten te bereiken. Tot de maatregelen die de regeering li a^emecn slechts in overleg met de belanghebbenden tot stand kan bren' gen, behooren in het bijzonder die ter Jaloersehheid is een ondeugd, waar ge sterk tegen moet strijden, anders wordt zij u de baas en dan is uw leed niet te overzien. verbetering van de oeconomie der be drijfsorganisatie, verlaging der distri- butiekosten, en verlaging der productie kosten in het bedrijf. Een verbetering van den bèdrijistoe- stand zal o.m. zijn te verkrijgen door vermindering van de loonen. Wat dat betreft zal de regeering, waar noodig, gebruik maken van de bevoegdheid, haar bij de jongste wijziging van de ambtenarenwet verleend, met betrek king tot het personeel in dienst van de lagere publiekrechtelijke lichamen. Er moet voor gezorgd worden dat een juiste verhouding blijft bestaan, tusschen de bedragen van den steun aan werk- looze arbeiders en de loonen, die in het particulier bedrijf nog betaald kunnen worden. Tot verlichting van de door deze maatregelen te dragen offers, zullen in de eerste plaats strekken, de maatregelen tot vermindering van de kósten van het levensonderhoud, en zullen daartoe de budgetten van het Rijk en de gemeenten moeten worden verlaagd. In vergevorderd stadium van voorbe reiding verkeeren voorts de maatregelen om langs den weg van vrijwillige con versie te komen tot een verlaging van den last der publieke schuld. Eveneens zijn in voorbereiding, maatregelen om binnen korten tijd te komen tot een ver laging van de huur van arbeiderswonin gen, alsook tot de productie van goed- .koope woningen. De werkverruiming, waarvoor thans het gewenschte crediet wordt gevraagd zal met het hierbo ven geschetste regee- ringsbeleid in overeenstemming moeten zijn. Het loon van het groot aantal ar beiders dat hierdoor weder door eigen arbeid in hun onderhoud zal kunnen voorzien, zal op zoodanige hoogte moe ten worden bepaald, als in de bestaan de omstandigheden redelijk kan worden geacht. Het zal noodig zijn met betrek king tot de voorwaarden waarop een werk zal kunnen worden uitgevoerd, overleg te plegen met de organisaties, zoo van werkgevers als van arbeiders in het betrokken bedrijf. De regeering stelt zich voor een instituut van ver trouwensmannen daarvoor in het leven te roepen. Wat de uit te voeren werken betreft, denkt de regeering aan werken als de versnelling van den aanleg van den scheepvaartweg van Amsterdam naai den Boven-Rijn, de versnelling van de Maasverbetering, den aanleg van nieuwe haven te Terne u- z e n, de scheepvaartverbinding van Groningen met de Zuiderzee en het meer Flevo, veerhavens bij Hans weert en Walsoorden, een afwa teringskanaal voor de Geldersche Val lei en verder verschillende wegverbete- ringen. Bij deze laatste zal ook in het bijzonder worden gedacht aan de belan gen van Amsterdam en Rotterdam en van andere gemeenten, waar de werk loosheid groot is. Deze laatste factor is mede oorzaak, dat de regeering de vrije hand moet houden om te beoordeelen, welke groote werken zullen worden uit gevoerd en in welke volgorde. De versnelling van den bruggenbouw over de groote rivieren zal ten laste van het Wegenfonds komen. De regeering stelt zich voor een com missie te vormen voor de voorbereiding en uitvoering van een en ander, onder leiding van den minister-president en voorts bestaande uit de minister van waterstaat, van oeconomische zaken van sociale zaken, van binnenlandsche zaken en van financiën. Het geheele crediet wordt aange vraagd ten laste van den kapitaaldienst van hoofdstuk VII B (financiën). Op den kapitaaldienst wordt daartoe het reeds eerder aangekondigd bedrag 60.000.000 uitgetrokken. van Groote oppositie. Naar de Grondwet verneemt is de op positie tegen de wetsontwerpen tot hef fing van een crisisinkomstenbelasting en op de besloten naamlooze vennoot schappen, zoowel in parlementaire krin gen als daarbuiten zóó groot, dat deze wetsontwerpen het vermoedelijk wel niet zeker niet in dezen vorm tot openbare behandeling zullen brengen. DE KONINGIN-MOEDER ONGESTELD Naar wij vernemen is de Koningin- Moeder tengevolge van ongesteldheid, veroorzaakt door bronchitis, de laatste dagen bedlegerig en onder medische be- ïandeling. OPVOLGER VAN Dr. S'JACOB. Jhr mr, W. M, de Brauw, Utrechts commissaris? Naar Het Volk verneemt is de benoe ming van jhr. mr. W. M, de Brauw, ad vocaat in Den Haag en deken van de or de van advocaten aldaar, tot commissa ris der Koningin in de provincie Utrecht als opvolger van dr. H. Th. s'Jacob, waarschijnlijk. DE FENANCIEELE MOEILIJKHEDEN VAN DEN EX-KEIZER. Wilhelm II doet inkoopen in Duitschland. V.D. meldt: In aansluiting aan hetgeen wij hebben gemeld, omtrent de finan- cieele moeilijkheden op Huize Doorn, tan nog het volgende worden medege deeld. De geruchten dat in verband met deze moeilijkheden een familieraad op Huize Doorn zou worden gehouden schij nen inderdaad, voor het oogenblik al thans, onjuist te zijn- Reeds in ons eerste bericht omtrent deze aangelegenheid hebben wij gemeld, dat geen bevestiging was te verkrijgen van het gerucht van dezen familieraad. De berichten waarin namen van familie leden en anderen die bij dezen familie raad tegenwoordig zouden zijn ge weest worden genoemd, zijn niet in overeenstemming met de feiten. Op Hui ze Doorn werd echter volledig erkend, en het démenti van de General Verwal - tung van het Pruisische Koningshuis be vatte hieromtrent ook geen enkele te genspraak, dat er financieele moeilijk heden zijn, tengevolge van de maatrege len der tegenwoordige Duitsche regee ring. Binnen afzienbaren tijd zijn ingriji- pertde veranderingen te wachten, aldus werd Donderdag op Huize Doorn ver klaard, „wat er echter in de toekomst zal gebeuren, hangt voor een groot deel van den financieelen toestand in Duitschland af." Intusschen hebben de financieele maatregelen der autoriteiten in Duitsch land reeds gevolgen gehad, welke men op den duur in de gemeente Doorn ze ker zal voelen. Voor het overmaken van gelden uit Duitschland naar Huize Doorn is de eisch gesteld, dat zooveel moge'ijk in Duitschland moet worden ge kocht. Daarnaast zijn gedurende den laatsten tijd reeds tal van bezuinigingen op Huize Doorn uitgevoerd. Wat de inkoopen in Duitschland be treft. Alle artikelen welke in eenige be langrijke hoeveelheid op Huize Doorn benoodigd zijn, en die uit Duitschland kunnen worden verkregen komen gedu rende den laatsten tijd vandaar. Op ge regelde tijden gaan leden van 't perso neel naar Duitschland, meestal per auto, en keer en er dan met volgeladen wagens uit Keulen en andere Duitsche steden naar Doorn terug. Dit betreft niet alleen kleedingstukken enz-, doch ook kruidenierswaren en andere con sumptieartikelen. Zelfs is het waar schijnlijk dat binnenkort uit te voeren schilderwerk op Huize Doorn door Duit sche ambachtslieden moet worden ver richt. De bezuinigingen hebben in de eerste plaats betrekking op verlaging van sala rissen en loonen van het personeel op Huize Doorn,j. dat ongeveer 60 leden telt. Voor een aantal leden van het perso neel zijn in de gemeente Doorn wonin gen gehuurd. Eenigen tijd geleden moes ten de huren dezer woningen worden verlaagd. Tenslotte heeft men in Doorn opgemerkt, in verband met de ge ruchten omtrent een mogelijken terug keer van den ex-keizer naar Duitsch land, dat prinses Hermine, sinds het aan het bewind komen van Hitier minder naar haar geboorteland reist. Het laatst is zij in November voor de destijds ge houden verkiezing naar Duitschland ge weest. Dit houdt zeker verband met 't standpunt van de tegenwoordige Duit sche regeering tegenover de monarchis tische beweging. (Ingez. Med.) Middelburg 16-III-'34 Donderdag: hoog ste luchttemperatuur 8.7 °C; (47 °F); laagste 5.1 °C (41 °F). Heden 9 h: 6.3 °C; 12 h: 10 °C. 3 mm regen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 748 mm; laagste 741 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 760.3 mm te La Coruna; laagste 732.8 mm te Sku- desnaes. Verwachting tot morgenavond Matige tot krachtige, tijdelijk afne mende Z.W. tot Z. wind, tijdelijk opkla rend, later opnieuw toenemende bewol king met regen, aanvankelijk iets zach ter. later weer kouder. Zon op; 6 h 15; onder 18 h 04. Licht op 18 h 34. Maan op: 6 h 13; onder: 19 h 47. E.K.: 23 Maart. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij.) Maart. Hoogwater. Laagwater Vr. 16 1.34 14.04 8.22 20.22 Za. 17 2.14 14.40 8.58 20.58 Zo. 18 2.51 15.17 9.32 21.36 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge Maart. Hoogwater. Laagwater. Vr. 16 S 3.40 16.06 9.15 21.28 Za. 17 4.22 16.43 9.50 22.03 Zo. 18 4.55 17.17 10.28 22.44 Kool en geit-politiek. Wie mocht meenen, dat alle aspecten van het geval „Allerzielen" in ons goede vaderland langzamerhand wel vertoond waren, vergist zich. De burgemeester van Goes heeft er nog een nieuw ge vonden. Gebruik, om niet te zeggen misbruik, makende van de bevoegdheden, die art. 221 van de Gemeentewet den burge meester verleent, heeft hij nl. een be raamde opvoering van Heyermans' too- neelstuk „Allerzielen" onmogelijk ge maakt, door zijn daartoe vereischte toe stemming niet te verleenen. Op zichzelf is dit oer-oude kost. Maar de motiveering van dit besluit, die Goes' burgervader ons, bij informatie, ver strekte, is waarlijk allerzonderlingst. „Principieel ben ik niet tegen de opvoe ring van dit tooneelspel", aldus burge meester Hajenitïs „en daarom verleende ik een vorige maal wel toestemming". „steeds echter was het r. katholieke deel van Goes door de opvoering ge griefd, en om dit deel ditmaal eens niet te ontstemmen is thans de opvoering gewei- gerd." Deze kool-en-geit-beslissing schijnt burgemeester Hajenius dus als een juiste, althans toelaatbare, uitlegging van de tweede alinea van art. 221 der Gemeen tewet te beschouwen, welke hem op draagt te „waken tegen het doen van

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1