Das weinig geld
LANDBOUW.
1UID-BEVELAND.
DE AMSTERDAMSCHE
AUTO-TENTOONSTELLING.
NOORD-BEVELAND.
sa
grond voor het maken van den put be
schikbaar te stellen en het werkloon
voor het graven te betalen, de gemeente
zou dan de kosten van metsel- en be
tonwerk dragen. De heer S. Wisse
vroeg nadere inlichtingen die de
v o o r z. gaf: bij aanneming van 't voor
stel om op dit verzoek in te gaan, za
nog nader met den Kerkeraad overleg
gepleegd worden. De heer C. de Vis
ser vroeg nog wie het onderhoud van
den put verder zal bekostigen, waarop
de v o o r z. zeide, dat naar zijn mee
ning dit onderhoud, dat waarschijnlijk
gering zal zijn, voor rekening der ge
meente zal komen. Met alg. st. were
daarna het verzoek van den Kerkeraac
ingewilligd.
De door den te benoemen gemeente
ontvanger te stellen zekerheid were
daarna bepaald op 1400. Voor deze
betrekking hadden zich 16-sollicitanten
aangemeld. Met 5 stemmen werd tot
ontvanger benoemd de heer J. Boogaarc
Cz. te Aagtekerke.
Bij de. rondvraag vroeg de heer Kod
de of de gemeente niet wat kan doen
voor hen die georganiseerd zijn. Doordat
de gemeente niet is aangesloten bij het
Werkloosheidsbesluit, ontvangen zij
slechts de helft van de uitkeering in
andere gemeenten. Hij acht den toe
stand die hier bestaat, waardoor zij, die
zelf bijdragen om nog wat te hebben
in tijden van werkloosheid, minder krij
gen dan zij, die nergens voor zorgen
in hooge mate onbillijk. De heer Wisse
wees er op, dat zij, die armlastig zijn.
door de armbesturen geholpen kunnen
worden, waartegen de heer Kodde
aanvoerde, dat de armbesturen hen
steunen, die door ziekte en andere om
standigheden niet in staat zijn in hun
eigen onderhoud te voorzien. Velen die
alleen door gebrek aan werk niets kun
nen verdienen schrikken er voor terug
om bij deze besturen om onderstand aan
te kloppen, wat hij zeer goed kan be
grijpen. De heeren C. de Visser en
S. de Visser kwamen op tegen deze
zienswijze. De v o o r z, zeide, dat, op
welk standpunt men ook staat, het feit
blijft dat door niet aansluiting van de
gemeente bij het Werkloosheidsbesluit
de betrokkenen in Aagtekerke eene uit
keering krijgen die slechts de helft be
draagt van die in andere gemeenten.
Spr. zou het billijk achten dat de ge
meente door het geven van eenige da
gen werk dit verschil ophief.
De heer Kodde vroeg daarna een
versterking aan te brengen aan de
schelpputten bij den Kloosterweg om te
voorkomen dat de schelpen in de sloot
glijden.
De heer W. de Visser vroeg in
lichtingen omtrent de werkverschaffing,
die de v o o r z. gaf.
De heer C. de Visser vroeg het
terrein waarop vroeger de schutskooi
stond, door den betrokken huurder in
meer, ordelijken toestand te doen hou
den.
De heer S. de Visser wees er op,
dat eenigen tijd geleden op Zondag in
de gemeente op het ijs in een tentje
consumptie was verkocht. Spr. vroeg
van den voorz. de verzekering dat iets
dergelijks zich niet meer zou voordoen,
waarop de voorz. antwoordde, dat het
verkoopen van dergelijke kleine eetwa
ren op Zondag door de wet is toegestaan
zoodat daartegen niets is te doen.
RAAD HEINKENSZAND.
Geen extra-subsidie voor „Eu
terpe". Prikkeldraad-afras
tering langs den openbaren
weg.
HEINKENSZAND. Woensdagavond
kwam de gemeenteraad alhier in open
bare vergadering bijeen onder leiding
van den burgemeester. Alle leden aan
wezig. De bouwverordening werd be
handeld en na eenige wijzigen behou
dens nadere goedkeuring vastgesteld.
Op voorstel van B. en W. werden tot le-
(Van onzen Correspondent.)
Veertig jarig bestaan van de
R. A. I. Economie in den
motorenbouw.
AMSTERDAM. De jaarlijksche ten
toonstelling van de vereeniging „De
Rijwiel- en Automobielindustrie" (R. A.
I.) heeft heden hare poorten voor de
talrijke bezoekers uit de hoofdstad en
uit alle Nederlandsche provincies open
gezet. Meer dan ooit is deze tentoon
stelling thans een gebeurtenis. Deskun
digen hebben ons voorgehouden, dat wij
door het diepste punt der depressie
heen zijn, en in talrijke industrieele
en handelsbedrijven zijn dan ook teeke
nen te zien, dat dit inderdaad het ge
val is; verder is in talrijke kringen de
wensch geboren in dezen tijd zich, voor
zakelijke doeleinden of voor genoegen
een wagen aan te schaffen, waartoe
bruggenbouw en wegenverbetering der
laatste jaren hebben medegewerkt. Er is
slechts één bezwaar: de dreigende ver
hooging van de belastingen op vracht
wagens en personenwagens. De vermin
derde budgetten tellen niet mede, want
de automobielverbouwers hebben met
de bezuinigingen zeer degelijk rekening
gehouden: tal van kleine, sierlijke wa
gentjes zijn op de stands aanwezig. In
deze auto's zijp kleine, doch sterke
den van de commissie voor 't schooltoe
zicht benoemd de heeren Luwena, West-
veer, Duijvestijn, M. de* Wilde en A.
Fokker. Besloten werd rechten te hef
fen voor het beschikbaar stellen van ter
rein tot het begraven van vleeschafval.
De vaststelling van rooilijnen is aange
houden tot de bouwverordening zal zijn
goedgekeurd. Op een verzoek van het
muziekgeze schap Euterpe" om een
extra subsidie beschikte de Raad op
voorstel van B. en W. afwijzend. Even
eens wees men een verzoek tot onthef-
f'ng van schoolgeld van de hand, zulks
wegens te late indienning, Met a. st.
werden de subsidies voor de bijzondere
scholen vastgesteld. Op voorstel van B.
en W. zal het gemeentebestuur met de
hoofden der scholen nader overleggen,
op welke wijze cursussen kunnen wor
den gehouden voor jeugdige werkloozen.
Op een verzoek van den caféhouder C,
Rijk om ontheffing of vermindering van
den aansiag voor zijn b'ljart in de perso-
neele belasting werd afwijzend beschikt.
Bij de rondvraag wees de heer Beaufort
op een zinkput in den Slaakweg die daar
zeer belemmerend ligt voor het verkee.
Tevens vroeg hij opnieuw of B. en W. de
hand willen houden aan de verordening
d e zegt, dat geen afrastering met prik
keldraad aan de openbaren weg mag
plaats hebben. Daarop wordt nog steeds
op bepaalde plaatsen inbreuk gemaakt.
B. en W. zegden toe, dat maatregelen
zullen worden getroffen.
BORSSELE. Op de Woensdag gehou
den algemeene vergadering van aandeel
houders van de weegbruggen bij de ha
ven alhier, waren 40 stemgerechtigde
leden aanwezig. De mededeeiing van
den voorzitter, dat de dit jaar geplaat
ste nieuwe weegbrug tot aller tevreden
heid werkt, vond a.gemeene instemming.
De rekening werd, na onderzoek, goed
gekeurd. Zij wijst aan 2370,44 in ont
vangsten en 2254,77 in uitgaven. Her
benoemd werden tot voorzitter en se
cretaris-penningmeester de heeren P.
Dekker en A. van de Velde. Het weeg-
loon werd voor 't komende jaar weer
vastgesteld op 10 cent voor aandeelhou
ders en 15 cent voor niet-aandeelhou-
ders per 1000 kg. Den heer W. Wage
naar benoemde men weer voor een jaar
tot weger, op een minimum jaarwedde
van 500 of 55 pCt. der ontvangen
weeggelden.
„Is het voor ons nog mogelijk in God
te gelooven?"
WISSENKERKE. Dinsdagavond werd
alhier een bijeenkomst gehouden, over
de vraag. „Is het voor ons nog mogelijk
in God te gelooven?" Spreker was de
heer J. J. Plantsoen, cand. pred, te
Kortgene. Beschouw het niet als een
onderwerp waarover ge rustig causee-
ren kunt. aldus spr., zie het als een le
vensvraag die U gesteid wordt en waar
op ieder zelf 'n antwoord heeft te ge
ven. „Of we nog in God kunnen geloo
ven?" vraagt ge. De tegenvraag is: „In
welken God?" De god van den gulden,
die van het kleinzeerig menschelijk ge
luk of die van „Oranje en Nederland",
om alleen deze drie grijpbare voorbeel
den te noemen? Luther zei niet tever
geefs: „Is uw geloof recht, dan is ook
Uw God recht, maar waar het rechte
geloof niet is, daar is ook de rechte God
niet". Dat we de vraag opwerpen be
wijs, dat w ij het rechte geloof niet heb
ben. De oudste Christenen, die zich ge
reed maakten voor den marteldood
Paulus, Luther hun geloof was de
vooronderstelling van alles, daar valt en
staat immers hun leven mee. „Het ga
ten leven, het ga ten doode". We zijn,
wat we gelooven, we krijgen, wat we
vragen. Zoeken we een klein-mensche-
lijken god, ge ontvangt hem. Rust ge
niet, voor ge den Verhevene gevon
den hebt, die Zijn troon boven deze we-
motoren gebouwd, die een zeer zuinig
benzine- en olieverbruik als doorslaand
argument bij den verkoop kunnen doen
gelden.
De heer J. Leonard Lang, de voor
zitter der vereeniging vertelde ons o.
m. het volgende:
Een automobieltentoonstelling is niet
alleen voor den autohandel van belang,
doch ook voor de stad.
Hier staan alle merken bijeen zon
der voorkeur. Er komen in Parijs, Len
den en Berlijn behalve de in het land
zelf gemaakte automobielen wel enke
le merken van buitenlandsch fabrikaat,
maar geen tentoonstelling heeft inzen
dingen van zoon groot aantal fabrika
ten uit alle landen zonder preferentie
als de A.msterdamsche expositie die
telt.
De auto's zijn in het afgeloopen jaar
nog niet achteruitgegaan in aantal: er
is nog een toeneming te bespeuren.
Ik wil hier zeker geen protest uiten.
Vlaar ik meen gerechtigd te zijn eeh
waarschuwende stem te laten hooren en
een goeden raad te geven en wel deze:
verhoog niet meer de auto-belastingen
in welken vorm ook, want het gevolg
daarvan zou wel eens kunnen zijn, dat
er een daling in het gebruik met een
o!gisch-gevolgde i verkoopverminderïng
intreedt, zoodat de fiscus minder in
plaats van meer geld zou ontvangen.
Volgens mij is het verhoogen van be
lasting op automobielen eën gevaarlijk
experiment.
reld gevestigd heeft en het lot van
mensch en vo.k kneedt als leem in Zijn
hand; Hij zal zich vroeg of iaat open
baren. hoe? Door de afgoden stuk voor
stuk aan te wijzen. Het kleine men-
schengeluk ontzinkt ons.. Het heeft zijn
tijd gehad, we kunnen daaraan rustig
voorbijgaan; ons geloof, gebonden aan
de pasmunt van den gulden is voorbij.
Er is een andere vorm van geloof, ge
goten in de pasmunt van een vast sy
steem, dat op alle menschenvragen het
voor en na, als de slagen komen; het
antwoord geeft: het predikt berusting
verklaart alles met het gemak van een
legkaart, alles komt precies uit, het le
ven is een rekensom. Ook dit geloof is
voorbij, en heeft zijn tijd gehad. Berus
ting is nooit goed, het is bedekte, smeu
lende vijandschap jegens Hem, die al
onze gedachten weet en kent. Hoe zal
een mensch berusten, als zijn kind weg
gerukt wordt door een stomme automo
biel bijv.
Nee, als 't leven ons treft, dan hoe
ven we niet te berusten. Niemand.
A s zinneloos leed ons aan den lijve
raakt, mogen we vrijuit spreken. God s
meer dan ons hart. Als het water den
mensch tot de l'ppen stijgt, dan mag hij
roepen. Wat is godsdienst anders dan
een roep om meer licht, meer openba
ring? Alle waarachtig geloof keert zich
af van vrome praatjes, van hooren zeg
gen, want het heeft met den levenden
i God te doen, die ons in het onbereken-
i bare leven tegenkomt, als de Verbor
gene, de Onbekende. Geloof in dien
verborgen God wordt van binnenuit be
wogen.
Wij kwellen elkaar vaak met een be
kenden God; de één weet precies waar
voor de wereldoor og diende, de ander
precies waarom dit kind of die familie
getroffen moest worden. De bijbelsche
figuren gelooven and'ers. Dit (raadsel
achtige leven is ingevoegd in de ver
borgenheid Gods; niet dat wij God ken
nen, wij zijn met ons heele hebben en
houden veel meer van God gekend. Je
zus heeft dezen verborgen God bekend
gemaakt, toen er menschen tot Hem
kwamen vertelde Hij hen hoe in God te
gelooven. Er vloog een vogel voorbij en
Jezus zei: „Aanschouw de vogelen des
hemeis of ze vliegen of ter aarde vallen,
t is alles tot verheerlijking Gods". Zoo
ook het menschenleven. Hier wordt heel
ons gecompliceerde leven tot een kin
derlijke ernst teruggebracht, waarvoor
ieder mensch van nature huivert. Dit is
de grens, waar geloof begint. Dan doet
het er niet meer toe of ons leven „sla
gen zal of niet. Gods plan slaagt toch
met mensch en wereld. Dat is geloof, en
een andere levensmogelijkheid is er niet,
tenzij volkomen wanhoop. We móeten
niet aan God gelooven, we mógen. Wan
neer zoo ons leven in wankel evenwicht
hangt tusschen de polen van raadsel en
oplossing dan is het ook mogelijk, mid
den tusschen de misère, de heerlijkheid
van het ordinaire leven te zien, waarin
toch 90 pet. van ons bestaan verloopt.
Een huismoeder die in onzen tijd de
eindjes aan elkaar knoopt vervult een
priesterlijke taak, want zij 'brengt in
deze chaotische menschenwereld de ge
weldige vereenvoudiging, door de sim
pele daad. Deze weg ligt open voor ie
dereen. Wie nalatig is jegens den naas
te, kent geen geloof. De vraag, of we
in God kunnen gelooven steunt niet op
de tijdsomstandigheden. In laatste in
stantie is het zaak van de wil. Wilt ge
gelooven? In de God van het pasklare
systeem, dat willen we niet meer; we
kunnen het ook niet, daarvoor is het
leven te /verrassend en te vreeselijk,
maar wel in den Verborgene, die al on-
ze k/achten ^lanihoort, die met elk
mensch zijn verborgen wegen gaat, bij
wie we thuis zijn pn steeds meer thuis
komen.
Voor deze lezing bestond veel inte
resse. De heer Maris dankte met een
slotwoord.
Op deze tentoonstelling zal men zien
dat de prijzen der automobielen zeer
laag zijn.
Koopt uitsluitend bij de door de fa
briek of importeur erkende agenten.
Dit alleen geeft een waarborg voor eer
lijke nakoming der garantie-verplichtin
gen en deze officieel erkende handela
ren zijn alleen in staat U de officieele
schriftelijke garantie te geven, die U
een eerlijke en behoorlijke service
waarborgt. Koopt geen auto zonder
behoorlijk garantiebewijs.
Bij den eersten rondgang kregen wij
al dadelijk dit tastbare bewijs, de auto's
zijn werkelijk in prijs gedaald. De valu
ta-verhoudingen zijn daarvan in de eer
ste plaats de oorzaak; vermindering van
het arbeidsloon zal wel als tweede fac
tor in de prijscalculaties geboekt staan.
Het gebouw heeft niet onbelangrijke
veranderingen ondergaan. Een versie
ring is aangebracht in verband met het
veertienjarig bestaan van de vereeniging
dat kort geleden herdacht en met
luister gevierd werd. Door het geheele
gebouw treft men schilden aan, waarop
het getal 40 staat. Een vroolijken aan
blik geven de ontplboide internationale
vlaggen over de geheele lengte in het
midden van de groote hall met af
hangende wimpels, in combinatie met
autobanden waarin de letters R, A. I.
prijken.
In de Wandelgangen tusschen dé
stands is een nieuwe vloerbedekking
gelegd. Tientallen stoffeerders hebben
dagenlang werk gehad met het aanbren-
TIEN VRAGEN EN
TIEN ANTWOORDEN.
Op de debatvergadering over den re-
geeringssteun aan den landbouw, die
wij dezen winter georganiseerd hebben,
zijn onzen landbouwkundigen medewer
ker een tiental schriftelijke vragen ge
steld. De vrager heeft deze later nog
wat nader gepreciseerd en wij laten de
ze nu, met het antwoord van onzen
landbouwkundigen medewerker, hier
volgen.
Verschillende omstandigheden waren
oorzaak dat de plaatsing dezer vragen,
die wij reeds geruimen tijd geleden van
onzen medewerker ontvingen, wat ver
laat werd; het doet aan de actualiteit
ervan echter niets af.
Vraag 1. Wat blijft er van de ex
portmogelijkheid over, wanneer men
den veestapel vermindert in plaats van
vermeerdert? (door afslachting van
200.000 stuks vee).
Toelichting: Er wordt zoo ontzaglijk
geschermd met het feit dat wij (Neder
land) aangewezen zijn op export. Wij
kunnen echter dan pas met succes u i t-
voeren, wanneer we veel en goedkoop
kunnen uitvoeren. Hoe rijmt men dat
nu, met het inkrimpen van den vee
stapel, waardoor 't vee duurder wordt?
Antwoord. Waarschijnlijk
meer dan noodig is om aan onze export
mogelijkheid te voldoen. Het gaat er-niet
om, welk quantum wij willen uitvoeren
maar welke hoeveelheid andere landen
van ons willen hebben. Door den vee
stapel in te krimpen wordt getracht ons
overschot te brengen in overeenstem
ming met de ons overgebleven export
mogelijkheid. De prijs doet hieraan wei
nig af of toe. Al willen we op de Duit-
sche markt vleesch en boter aanvoeren
tegen een lageren prijs dan waarvoor de
Duitsche boer kan produceeren,
Duitschland wil dat niet omdat het zijn
boeren beschermt; vandaar, dat ons
slechts de invoer is toegestaan van een
bepaalde hoeveelheid onder bepaalde,
bezwarende omstandigheden. Aan onze
boter-export wordt geld verloren, doch
deze wordt in stand gehouden om onze
plaats op de buitenlandsche markt te
handhaven. Of aan dit laatste niet al te
veel waarde wordt toegekend, is voor
schr. dezes een nog onopgeloste vraag.
Vraag 2. Waarom wordt de boter
uit Duitschland met duizenden kilo's in
gevoerd Ook uit België en andere lan
den. Daaruit blijkt toch, dat de boter in
Nederland nog goedkooper moet wor
den, wil men export
Toelichting. Nu en dan lezen we, dat
te Tilburg en andere plaatsen van Bra
bant, Limburg en Gelderland 8000 kg en
andere hoeveelheden boter uit Duitsch
land ingevoerd, door de kommiezen zijn
achterhaald. Weer dus hetzelfde be
zwaar. Grooten hoeveelheden dus goed
kooper boter, anders kunnen we niet
met succes uitvoeren. En wanneer
Duitschland de boter nog goedkooper
kon leveren dan wij, dus niet ten onder
gaat, waarom kunnen wij het dan ook
niet Waarom dus afslachting van vee,
dus veel minder boter-aanmaak
Antwoord. De vragensteller
heeft hier het oog op den smokkelhan
del. Hieruit blijkt niet, dat de boter in
die landen van herkomst goedkooper
kan worden geproduceerd dan bij
ons, hieruit blijkt alleen, dat de prijs der
boter in den kleinhandel hier hooger is
dan ginds. Dit is een gevolg der regee-
ringsmaatregelen tot steun aan de vee
houderij. Voor onze export-boter krij
gen we belangrijk minder. In 1931 wer
den 32.958.000 kg boter uitgevoerd te
gen een waarde van 40.955.000
1.24 per kg. In 1932 daalde het waar
de bedrag van den uitvoer tot een be
drag van 18.000.000. In 1930 werd
gen van de zware cocosloopers.
De motor van het automobielbedrijf
wordt hier weer in gang gezet en het is
aan het voortvarende bestuur van deze
„vak"vereéniging te danken, dat op alle
mogelijke wijzen koop en verkoop
d e twee belangrijke factoren om het
crisisspook te verdrijven in het auto
mobielbedrijf geen holle klank meer
blijven zal.
0
Bij het lezen van het bovenstaande
zullen wellicht velen zich afgevraagd
hebben: bestaat de vereeniging R. A. I.
al veertig jaar. Is de automobiel dan al
zoo oud? De benzinemotor is inderdaad
al van plm. 1890, toen Daimler en Benz,
onafhankelijk van elkaar, een benzine
motor construeerden. Holland kende in
die jaren reeds eên rijwielindustrie en
het waren de vooraanstaande mannen
uit den rijwielhandel die de vereeniging
oprichtten.
De rechtstreeksche afstammeling van
den automobiel is echter veel en veel
ouder. In de tweede helft van de acht
tiende eeuw werden reeds stoomwagens
geconstrueerd die als embryonale vor
men van het tegenwoordige snelle en
practische vervoermiddel zijn te be
schouwen. De Lotharinger Cugnot staat
als de uitvinder van den stoomwagen te
boek. Cugnot Werd in 1725 geboren,
bracht zijn jeugd in Duitschland door,
alwaar fuj werktuigkunde giüg bestudee-
ren. Hij leefde daarna in Holland en
België, iti welke landen ajijnr idééën om-
trent het inbouwen van een stoomma-
Elke huismoeder heeft
thans geld genoeg om te
kunnen pronken met een
kraakheldere wasch. Want
voor
koopt ze een groot pak
EDELWEISS, f" kwaliteit
(Ingez. Med.)
per hoofd der bevolking gebruikt 6.5 kg
boter, in 1931 en 1932 was dit cijfer resp.
7.3 en 7.8.
Margarine werd in 1930 per hoofd ge
bruikt 8.9 kg, in 1931 en 1932 resp.
8.2 en 6.9 kg.
Vraag 3. Waarom zijn de steun
maatregelen aan den landbouw zoo moei
lijk, dat de meeste boeren de hulp moe
ten inroepen van deskundigen op het ge
bied van de boekhouding en administra
tie?
Toelichting. De meeste landbouwers
moeten hulp en troost zoeken bij des
kundigen op geb:ed van de administra
tie. Dat brengt toch ook weer veel kos
ten mee, waardoor het bedrijf extra
wordt belast.
Antwoord. Reeds lang vóór
de crisis hebben vele landbouwers hun
boekhouding overgegeven aan landbouw
boekhoudbureaux. Dit is een gevlg van
de eischen. die de fiscus aan de boek
houding heeft gesteld. Het landbouwbe
drijf is een ingewikkeld bedrijf en men
behoeft niet bepaald een achteraanko-
mer te zijn om met een juiste boekhou
ding daarvan eenige moeilijkheid te
hebben. Een goede boekhouding vraagt
eiken dag tijd en deze zal voor den boer
vaak duurder zijn, dan hetgeen hij bij
zijn bureau zal hebben te betalen.
Vraag 4. Waarom wordt bieténsteun
gegeven en waarom wordt dan o.a, in
Bergen op Zoom uit Engeland 11 mil-
lioen kg bieten ingevoerd?
Toelichting. Deze vraag zegt meer dan
genoeg. Er wordt steun gegeven aan de
bietenverbouwers en de bieten worden
met millionen kg ingevoerd. Wanneer de
invoer ophield, was geen steun noodig,
zouden de landbouwers voldoende afzet
hebben voor hun bieten.
Antwoord. Hoe de vragen
steller aan deze wijsheid is gekomen,
weten we niet. In B. o. Z. bestaat niet
één suikerfabriek meer. Wel kan hij in
de statistiek vinden, dat uit België
eenige millioenen kg suikerbieten wor
den ingevoerd, doch daartegenover staat
een zelfde hoeveelhe i d u i t-
voer naar België. Dit komt, omdat
een Zeeuwsch-Vlaamsche fabriek bieten
ruilt met een Belgische fabriek, om
transport-moeilijkheden te ontgaan.
Vraag 5. Is de steun aan den land
bouw te verdedigen, wanneer al de cri-
chine in een wagen op papier, in de
tails uitgerekend en uitgebalanceerd
kwamen te staan. In 1763 vertrok hij
naar Parijs met zijn ontwerp en in 1770
smaakte hij in die stad het genoegen n
stoomwagen zijn levenswerk over
de Parijsche straten te zien voortbewe
gen. Hij had echter niet veel succes. Het
voorste wiel diende niet alleen voor
overbrenging van de trekkracht (het ge
heel stond op drie wielen) doch bevatte
tevens de stuurinrichting en hoewel de
wagen op eigen kracht vooruitging,
hij was onbestuurbaar. De revolutie
kwam over Frankrijk en maakte een
einde aan Cugnot's pogingen om zijn uitr
vinding te verbeteren.
Cugnot's stoomwagen was overigens
zeer eenvoudig geconstrueerd. Een zwa
re wagen met één voor- en twee achter
wielen. Het zware frame was overge-
bouwd naar achteren en begon eerst
achter de voor-as. Dit diende om het ge
wicht van den ketel, die op een steun
vóór het voorwiel was aangebracht, in
evenwicht te houden. Van den boven
kant van den ketel voerden gebogen
buizen naar twee bronzen cylinders, dié
vertikaal boven het voorste wiel gecon
strueerd en door middel van pallen hier
mede verbonden waren.
Stel een dergelijk -lomp gevaarte
voor en vergelijk dan eens de sierlijke,
snelle wagens die hier op de 23ste auto-
möbiéltentoonstelling te glanzen en te
glimmen staan, waarbij bijzondère 2torg
is gegeven aan de „stroomlijn'' om? 'de
snelheid zoo groot mogelijk te doen-«jn.