Das weinig geld LANDBOUW. 1UID-BEVELAND. DE AMSTERDAMSCHE AUTO-TENTOONSTELLING. NOORD-BEVELAND. sa grond voor het maken van den put be schikbaar te stellen en het werkloon voor het graven te betalen, de gemeente zou dan de kosten van metsel- en be tonwerk dragen. De heer S. Wisse vroeg nadere inlichtingen die de v o o r z. gaf: bij aanneming van 't voor stel om op dit verzoek in te gaan, za nog nader met den Kerkeraad overleg gepleegd worden. De heer C. de Vis ser vroeg nog wie het onderhoud van den put verder zal bekostigen, waarop de v o o r z. zeide, dat naar zijn mee ning dit onderhoud, dat waarschijnlijk gering zal zijn, voor rekening der ge meente zal komen. Met alg. st. were daarna het verzoek van den Kerkeraac ingewilligd. De door den te benoemen gemeente ontvanger te stellen zekerheid were daarna bepaald op 1400. Voor deze betrekking hadden zich 16-sollicitanten aangemeld. Met 5 stemmen werd tot ontvanger benoemd de heer J. Boogaarc Cz. te Aagtekerke. Bij de. rondvraag vroeg de heer Kod de of de gemeente niet wat kan doen voor hen die georganiseerd zijn. Doordat de gemeente niet is aangesloten bij het Werkloosheidsbesluit, ontvangen zij slechts de helft van de uitkeering in andere gemeenten. Hij acht den toe stand die hier bestaat, waardoor zij, die zelf bijdragen om nog wat te hebben in tijden van werkloosheid, minder krij gen dan zij, die nergens voor zorgen in hooge mate onbillijk. De heer Wisse wees er op, dat zij, die armlastig zijn. door de armbesturen geholpen kunnen worden, waartegen de heer Kodde aanvoerde, dat de armbesturen hen steunen, die door ziekte en andere om standigheden niet in staat zijn in hun eigen onderhoud te voorzien. Velen die alleen door gebrek aan werk niets kun nen verdienen schrikken er voor terug om bij deze besturen om onderstand aan te kloppen, wat hij zeer goed kan be grijpen. De heeren C. de Visser en S. de Visser kwamen op tegen deze zienswijze. De v o o r z, zeide, dat, op welk standpunt men ook staat, het feit blijft dat door niet aansluiting van de gemeente bij het Werkloosheidsbesluit de betrokkenen in Aagtekerke eene uit keering krijgen die slechts de helft be draagt van die in andere gemeenten. Spr. zou het billijk achten dat de ge meente door het geven van eenige da gen werk dit verschil ophief. De heer Kodde vroeg daarna een versterking aan te brengen aan de schelpputten bij den Kloosterweg om te voorkomen dat de schelpen in de sloot glijden. De heer W. de Visser vroeg in lichtingen omtrent de werkverschaffing, die de v o o r z. gaf. De heer C. de Visser vroeg het terrein waarop vroeger de schutskooi stond, door den betrokken huurder in meer, ordelijken toestand te doen hou den. De heer S. de Visser wees er op, dat eenigen tijd geleden op Zondag in de gemeente op het ijs in een tentje consumptie was verkocht. Spr. vroeg van den voorz. de verzekering dat iets dergelijks zich niet meer zou voordoen, waarop de voorz. antwoordde, dat het verkoopen van dergelijke kleine eetwa ren op Zondag door de wet is toegestaan zoodat daartegen niets is te doen. RAAD HEINKENSZAND. Geen extra-subsidie voor „Eu terpe". Prikkeldraad-afras tering langs den openbaren weg. HEINKENSZAND. Woensdagavond kwam de gemeenteraad alhier in open bare vergadering bijeen onder leiding van den burgemeester. Alle leden aan wezig. De bouwverordening werd be handeld en na eenige wijzigen behou dens nadere goedkeuring vastgesteld. Op voorstel van B. en W. werden tot le- (Van onzen Correspondent.) Veertig jarig bestaan van de R. A. I. Economie in den motorenbouw. AMSTERDAM. De jaarlijksche ten toonstelling van de vereeniging „De Rijwiel- en Automobielindustrie" (R. A. I.) heeft heden hare poorten voor de talrijke bezoekers uit de hoofdstad en uit alle Nederlandsche provincies open gezet. Meer dan ooit is deze tentoon stelling thans een gebeurtenis. Deskun digen hebben ons voorgehouden, dat wij door het diepste punt der depressie heen zijn, en in talrijke industrieele en handelsbedrijven zijn dan ook teeke nen te zien, dat dit inderdaad het ge val is; verder is in talrijke kringen de wensch geboren in dezen tijd zich, voor zakelijke doeleinden of voor genoegen een wagen aan te schaffen, waartoe bruggenbouw en wegenverbetering der laatste jaren hebben medegewerkt. Er is slechts één bezwaar: de dreigende ver hooging van de belastingen op vracht wagens en personenwagens. De vermin derde budgetten tellen niet mede, want de automobielverbouwers hebben met de bezuinigingen zeer degelijk rekening gehouden: tal van kleine, sierlijke wa gentjes zijn op de stands aanwezig. In deze auto's zijp kleine, doch sterke den van de commissie voor 't schooltoe zicht benoemd de heeren Luwena, West- veer, Duijvestijn, M. de* Wilde en A. Fokker. Besloten werd rechten te hef fen voor het beschikbaar stellen van ter rein tot het begraven van vleeschafval. De vaststelling van rooilijnen is aange houden tot de bouwverordening zal zijn goedgekeurd. Op een verzoek van het muziekgeze schap Euterpe" om een extra subsidie beschikte de Raad op voorstel van B. en W. afwijzend. Even eens wees men een verzoek tot onthef- f'ng van schoolgeld van de hand, zulks wegens te late indienning, Met a. st. werden de subsidies voor de bijzondere scholen vastgesteld. Op voorstel van B. en W. zal het gemeentebestuur met de hoofden der scholen nader overleggen, op welke wijze cursussen kunnen wor den gehouden voor jeugdige werkloozen. Op een verzoek van den caféhouder C, Rijk om ontheffing of vermindering van den aansiag voor zijn b'ljart in de perso- neele belasting werd afwijzend beschikt. Bij de rondvraag wees de heer Beaufort op een zinkput in den Slaakweg die daar zeer belemmerend ligt voor het verkee. Tevens vroeg hij opnieuw of B. en W. de hand willen houden aan de verordening d e zegt, dat geen afrastering met prik keldraad aan de openbaren weg mag plaats hebben. Daarop wordt nog steeds op bepaalde plaatsen inbreuk gemaakt. B. en W. zegden toe, dat maatregelen zullen worden getroffen. BORSSELE. Op de Woensdag gehou den algemeene vergadering van aandeel houders van de weegbruggen bij de ha ven alhier, waren 40 stemgerechtigde leden aanwezig. De mededeeiing van den voorzitter, dat de dit jaar geplaat ste nieuwe weegbrug tot aller tevreden heid werkt, vond a.gemeene instemming. De rekening werd, na onderzoek, goed gekeurd. Zij wijst aan 2370,44 in ont vangsten en 2254,77 in uitgaven. Her benoemd werden tot voorzitter en se cretaris-penningmeester de heeren P. Dekker en A. van de Velde. Het weeg- loon werd voor 't komende jaar weer vastgesteld op 10 cent voor aandeelhou ders en 15 cent voor niet-aandeelhou- ders per 1000 kg. Den heer W. Wage naar benoemde men weer voor een jaar tot weger, op een minimum jaarwedde van 500 of 55 pCt. der ontvangen weeggelden. „Is het voor ons nog mogelijk in God te gelooven?" WISSENKERKE. Dinsdagavond werd alhier een bijeenkomst gehouden, over de vraag. „Is het voor ons nog mogelijk in God te gelooven?" Spreker was de heer J. J. Plantsoen, cand. pred, te Kortgene. Beschouw het niet als een onderwerp waarover ge rustig causee- ren kunt. aldus spr., zie het als een le vensvraag die U gesteid wordt en waar op ieder zelf 'n antwoord heeft te ge ven. „Of we nog in God kunnen geloo ven?" vraagt ge. De tegenvraag is: „In welken God?" De god van den gulden, die van het kleinzeerig menschelijk ge luk of die van „Oranje en Nederland", om alleen deze drie grijpbare voorbeel den te noemen? Luther zei niet tever geefs: „Is uw geloof recht, dan is ook Uw God recht, maar waar het rechte geloof niet is, daar is ook de rechte God niet". Dat we de vraag opwerpen be wijs, dat w ij het rechte geloof niet heb ben. De oudste Christenen, die zich ge reed maakten voor den marteldood Paulus, Luther hun geloof was de vooronderstelling van alles, daar valt en staat immers hun leven mee. „Het ga ten leven, het ga ten doode". We zijn, wat we gelooven, we krijgen, wat we vragen. Zoeken we een klein-mensche- lijken god, ge ontvangt hem. Rust ge niet, voor ge den Verhevene gevon den hebt, die Zijn troon boven deze we- motoren gebouwd, die een zeer zuinig benzine- en olieverbruik als doorslaand argument bij den verkoop kunnen doen gelden. De heer J. Leonard Lang, de voor zitter der vereeniging vertelde ons o. m. het volgende: Een automobieltentoonstelling is niet alleen voor den autohandel van belang, doch ook voor de stad. Hier staan alle merken bijeen zon der voorkeur. Er komen in Parijs, Len den en Berlijn behalve de in het land zelf gemaakte automobielen wel enke le merken van buitenlandsch fabrikaat, maar geen tentoonstelling heeft inzen dingen van zoon groot aantal fabrika ten uit alle landen zonder preferentie als de A.msterdamsche expositie die telt. De auto's zijn in het afgeloopen jaar nog niet achteruitgegaan in aantal: er is nog een toeneming te bespeuren. Ik wil hier zeker geen protest uiten. Vlaar ik meen gerechtigd te zijn eeh waarschuwende stem te laten hooren en een goeden raad te geven en wel deze: verhoog niet meer de auto-belastingen in welken vorm ook, want het gevolg daarvan zou wel eens kunnen zijn, dat er een daling in het gebruik met een o!gisch-gevolgde i verkoopverminderïng intreedt, zoodat de fiscus minder in plaats van meer geld zou ontvangen. Volgens mij is het verhoogen van be lasting op automobielen eën gevaarlijk experiment. reld gevestigd heeft en het lot van mensch en vo.k kneedt als leem in Zijn hand; Hij zal zich vroeg of iaat open baren. hoe? Door de afgoden stuk voor stuk aan te wijzen. Het kleine men- schengeluk ontzinkt ons.. Het heeft zijn tijd gehad, we kunnen daaraan rustig voorbijgaan; ons geloof, gebonden aan de pasmunt van den gulden is voorbij. Er is een andere vorm van geloof, ge goten in de pasmunt van een vast sy steem, dat op alle menschenvragen het voor en na, als de slagen komen; het antwoord geeft: het predikt berusting verklaart alles met het gemak van een legkaart, alles komt precies uit, het le ven is een rekensom. Ook dit geloof is voorbij, en heeft zijn tijd gehad. Berus ting is nooit goed, het is bedekte, smeu lende vijandschap jegens Hem, die al onze gedachten weet en kent. Hoe zal een mensch berusten, als zijn kind weg gerukt wordt door een stomme automo biel bijv. Nee, als 't leven ons treft, dan hoe ven we niet te berusten. Niemand. A s zinneloos leed ons aan den lijve raakt, mogen we vrijuit spreken. God s meer dan ons hart. Als het water den mensch tot de l'ppen stijgt, dan mag hij roepen. Wat is godsdienst anders dan een roep om meer licht, meer openba ring? Alle waarachtig geloof keert zich af van vrome praatjes, van hooren zeg gen, want het heeft met den levenden i God te doen, die ons in het onbereken- i bare leven tegenkomt, als de Verbor gene, de Onbekende. Geloof in dien verborgen God wordt van binnenuit be wogen. Wij kwellen elkaar vaak met een be kenden God; de één weet precies waar voor de wereldoor og diende, de ander precies waarom dit kind of die familie getroffen moest worden. De bijbelsche figuren gelooven and'ers. Dit (raadsel achtige leven is ingevoegd in de ver borgenheid Gods; niet dat wij God ken nen, wij zijn met ons heele hebben en houden veel meer van God gekend. Je zus heeft dezen verborgen God bekend gemaakt, toen er menschen tot Hem kwamen vertelde Hij hen hoe in God te gelooven. Er vloog een vogel voorbij en Jezus zei: „Aanschouw de vogelen des hemeis of ze vliegen of ter aarde vallen, t is alles tot verheerlijking Gods". Zoo ook het menschenleven. Hier wordt heel ons gecompliceerde leven tot een kin derlijke ernst teruggebracht, waarvoor ieder mensch van nature huivert. Dit is de grens, waar geloof begint. Dan doet het er niet meer toe of ons leven „sla gen zal of niet. Gods plan slaagt toch met mensch en wereld. Dat is geloof, en een andere levensmogelijkheid is er niet, tenzij volkomen wanhoop. We móeten niet aan God gelooven, we mógen. Wan neer zoo ons leven in wankel evenwicht hangt tusschen de polen van raadsel en oplossing dan is het ook mogelijk, mid den tusschen de misère, de heerlijkheid van het ordinaire leven te zien, waarin toch 90 pet. van ons bestaan verloopt. Een huismoeder die in onzen tijd de eindjes aan elkaar knoopt vervult een priesterlijke taak, want zij 'brengt in deze chaotische menschenwereld de ge weldige vereenvoudiging, door de sim pele daad. Deze weg ligt open voor ie dereen. Wie nalatig is jegens den naas te, kent geen geloof. De vraag, of we in God kunnen gelooven steunt niet op de tijdsomstandigheden. In laatste in stantie is het zaak van de wil. Wilt ge gelooven? In de God van het pasklare systeem, dat willen we niet meer; we kunnen het ook niet, daarvoor is het leven te /verrassend en te vreeselijk, maar wel in den Verborgene, die al on- ze k/achten ^lanihoort, die met elk mensch zijn verborgen wegen gaat, bij wie we thuis zijn pn steeds meer thuis komen. Voor deze lezing bestond veel inte resse. De heer Maris dankte met een slotwoord. Op deze tentoonstelling zal men zien dat de prijzen der automobielen zeer laag zijn. Koopt uitsluitend bij de door de fa briek of importeur erkende agenten. Dit alleen geeft een waarborg voor eer lijke nakoming der garantie-verplichtin gen en deze officieel erkende handela ren zijn alleen in staat U de officieele schriftelijke garantie te geven, die U een eerlijke en behoorlijke service waarborgt. Koopt geen auto zonder behoorlijk garantiebewijs. Bij den eersten rondgang kregen wij al dadelijk dit tastbare bewijs, de auto's zijn werkelijk in prijs gedaald. De valu ta-verhoudingen zijn daarvan in de eer ste plaats de oorzaak; vermindering van het arbeidsloon zal wel als tweede fac tor in de prijscalculaties geboekt staan. Het gebouw heeft niet onbelangrijke veranderingen ondergaan. Een versie ring is aangebracht in verband met het veertienjarig bestaan van de vereeniging dat kort geleden herdacht en met luister gevierd werd. Door het geheele gebouw treft men schilden aan, waarop het getal 40 staat. Een vroolijken aan blik geven de ontplboide internationale vlaggen over de geheele lengte in het midden van de groote hall met af hangende wimpels, in combinatie met autobanden waarin de letters R, A. I. prijken. In de Wandelgangen tusschen dé stands is een nieuwe vloerbedekking gelegd. Tientallen stoffeerders hebben dagenlang werk gehad met het aanbren- TIEN VRAGEN EN TIEN ANTWOORDEN. Op de debatvergadering over den re- geeringssteun aan den landbouw, die wij dezen winter georganiseerd hebben, zijn onzen landbouwkundigen medewer ker een tiental schriftelijke vragen ge steld. De vrager heeft deze later nog wat nader gepreciseerd en wij laten de ze nu, met het antwoord van onzen landbouwkundigen medewerker, hier volgen. Verschillende omstandigheden waren oorzaak dat de plaatsing dezer vragen, die wij reeds geruimen tijd geleden van onzen medewerker ontvingen, wat ver laat werd; het doet aan de actualiteit ervan echter niets af. Vraag 1. Wat blijft er van de ex portmogelijkheid over, wanneer men den veestapel vermindert in plaats van vermeerdert? (door afslachting van 200.000 stuks vee). Toelichting: Er wordt zoo ontzaglijk geschermd met het feit dat wij (Neder land) aangewezen zijn op export. Wij kunnen echter dan pas met succes u i t- voeren, wanneer we veel en goedkoop kunnen uitvoeren. Hoe rijmt men dat nu, met het inkrimpen van den vee stapel, waardoor 't vee duurder wordt? Antwoord. Waarschijnlijk meer dan noodig is om aan onze export mogelijkheid te voldoen. Het gaat er-niet om, welk quantum wij willen uitvoeren maar welke hoeveelheid andere landen van ons willen hebben. Door den vee stapel in te krimpen wordt getracht ons overschot te brengen in overeenstem ming met de ons overgebleven export mogelijkheid. De prijs doet hieraan wei nig af of toe. Al willen we op de Duit- sche markt vleesch en boter aanvoeren tegen een lageren prijs dan waarvoor de Duitsche boer kan produceeren, Duitschland wil dat niet omdat het zijn boeren beschermt; vandaar, dat ons slechts de invoer is toegestaan van een bepaalde hoeveelheid onder bepaalde, bezwarende omstandigheden. Aan onze boter-export wordt geld verloren, doch deze wordt in stand gehouden om onze plaats op de buitenlandsche markt te handhaven. Of aan dit laatste niet al te veel waarde wordt toegekend, is voor schr. dezes een nog onopgeloste vraag. Vraag 2. Waarom wordt de boter uit Duitschland met duizenden kilo's in gevoerd Ook uit België en andere lan den. Daaruit blijkt toch, dat de boter in Nederland nog goedkooper moet wor den, wil men export Toelichting. Nu en dan lezen we, dat te Tilburg en andere plaatsen van Bra bant, Limburg en Gelderland 8000 kg en andere hoeveelheden boter uit Duitsch land ingevoerd, door de kommiezen zijn achterhaald. Weer dus hetzelfde be zwaar. Grooten hoeveelheden dus goed kooper boter, anders kunnen we niet met succes uitvoeren. En wanneer Duitschland de boter nog goedkooper kon leveren dan wij, dus niet ten onder gaat, waarom kunnen wij het dan ook niet Waarom dus afslachting van vee, dus veel minder boter-aanmaak Antwoord. De vragensteller heeft hier het oog op den smokkelhan del. Hieruit blijkt niet, dat de boter in die landen van herkomst goedkooper kan worden geproduceerd dan bij ons, hieruit blijkt alleen, dat de prijs der boter in den kleinhandel hier hooger is dan ginds. Dit is een gevolg der regee- ringsmaatregelen tot steun aan de vee houderij. Voor onze export-boter krij gen we belangrijk minder. In 1931 wer den 32.958.000 kg boter uitgevoerd te gen een waarde van 40.955.000 1.24 per kg. In 1932 daalde het waar de bedrag van den uitvoer tot een be drag van 18.000.000. In 1930 werd gen van de zware cocosloopers. De motor van het automobielbedrijf wordt hier weer in gang gezet en het is aan het voortvarende bestuur van deze „vak"vereéniging te danken, dat op alle mogelijke wijzen koop en verkoop d e twee belangrijke factoren om het crisisspook te verdrijven in het auto mobielbedrijf geen holle klank meer blijven zal. 0 Bij het lezen van het bovenstaande zullen wellicht velen zich afgevraagd hebben: bestaat de vereeniging R. A. I. al veertig jaar. Is de automobiel dan al zoo oud? De benzinemotor is inderdaad al van plm. 1890, toen Daimler en Benz, onafhankelijk van elkaar, een benzine motor construeerden. Holland kende in die jaren reeds eên rijwielindustrie en het waren de vooraanstaande mannen uit den rijwielhandel die de vereeniging oprichtten. De rechtstreeksche afstammeling van den automobiel is echter veel en veel ouder. In de tweede helft van de acht tiende eeuw werden reeds stoomwagens geconstrueerd die als embryonale vor men van het tegenwoordige snelle en practische vervoermiddel zijn te be schouwen. De Lotharinger Cugnot staat als de uitvinder van den stoomwagen te boek. Cugnot Werd in 1725 geboren, bracht zijn jeugd in Duitschland door, alwaar fuj werktuigkunde giüg bestudee- ren. Hij leefde daarna in Holland en België, iti welke landen ajijnr idééën om- trent het inbouwen van een stoomma- Elke huismoeder heeft thans geld genoeg om te kunnen pronken met een kraakheldere wasch. Want voor koopt ze een groot pak EDELWEISS, f" kwaliteit (Ingez. Med.) per hoofd der bevolking gebruikt 6.5 kg boter, in 1931 en 1932 was dit cijfer resp. 7.3 en 7.8. Margarine werd in 1930 per hoofd ge bruikt 8.9 kg, in 1931 en 1932 resp. 8.2 en 6.9 kg. Vraag 3. Waarom zijn de steun maatregelen aan den landbouw zoo moei lijk, dat de meeste boeren de hulp moe ten inroepen van deskundigen op het ge bied van de boekhouding en administra tie? Toelichting. De meeste landbouwers moeten hulp en troost zoeken bij des kundigen op geb:ed van de administra tie. Dat brengt toch ook weer veel kos ten mee, waardoor het bedrijf extra wordt belast. Antwoord. Reeds lang vóór de crisis hebben vele landbouwers hun boekhouding overgegeven aan landbouw boekhoudbureaux. Dit is een gevlg van de eischen. die de fiscus aan de boek houding heeft gesteld. Het landbouwbe drijf is een ingewikkeld bedrijf en men behoeft niet bepaald een achteraanko- mer te zijn om met een juiste boekhou ding daarvan eenige moeilijkheid te hebben. Een goede boekhouding vraagt eiken dag tijd en deze zal voor den boer vaak duurder zijn, dan hetgeen hij bij zijn bureau zal hebben te betalen. Vraag 4. Waarom wordt bieténsteun gegeven en waarom wordt dan o.a, in Bergen op Zoom uit Engeland 11 mil- lioen kg bieten ingevoerd? Toelichting. Deze vraag zegt meer dan genoeg. Er wordt steun gegeven aan de bietenverbouwers en de bieten worden met millionen kg ingevoerd. Wanneer de invoer ophield, was geen steun noodig, zouden de landbouwers voldoende afzet hebben voor hun bieten. Antwoord. Hoe de vragen steller aan deze wijsheid is gekomen, weten we niet. In B. o. Z. bestaat niet één suikerfabriek meer. Wel kan hij in de statistiek vinden, dat uit België eenige millioenen kg suikerbieten wor den ingevoerd, doch daartegenover staat een zelfde hoeveelhe i d u i t- voer naar België. Dit komt, omdat een Zeeuwsch-Vlaamsche fabriek bieten ruilt met een Belgische fabriek, om transport-moeilijkheden te ontgaan. Vraag 5. Is de steun aan den land bouw te verdedigen, wanneer al de cri- chine in een wagen op papier, in de tails uitgerekend en uitgebalanceerd kwamen te staan. In 1763 vertrok hij naar Parijs met zijn ontwerp en in 1770 smaakte hij in die stad het genoegen n stoomwagen zijn levenswerk over de Parijsche straten te zien voortbewe gen. Hij had echter niet veel succes. Het voorste wiel diende niet alleen voor overbrenging van de trekkracht (het ge heel stond op drie wielen) doch bevatte tevens de stuurinrichting en hoewel de wagen op eigen kracht vooruitging, hij was onbestuurbaar. De revolutie kwam over Frankrijk en maakte een einde aan Cugnot's pogingen om zijn uitr vinding te verbeteren. Cugnot's stoomwagen was overigens zeer eenvoudig geconstrueerd. Een zwa re wagen met één voor- en twee achter wielen. Het zware frame was overge- bouwd naar achteren en begon eerst achter de voor-as. Dit diende om het ge wicht van den ketel, die op een steun vóór het voorwiel was aangebracht, in evenwicht te houden. Van den boven kant van den ketel voerden gebogen buizen naar twee bronzen cylinders, dié vertikaal boven het voorste wiel gecon strueerd en door middel van pallen hier mede verbonden waren. Stel een dergelijk -lomp gevaarte voor en vergelijk dan eens de sierlijke, snelle wagens die hier op de 23ste auto- möbiéltentoonstelling te glanzen en te glimmen staan, waarbij bijzondère 2torg is gegeven aan de „stroomlijn'' om? 'de snelheid zoo groot mogelijk te doen-«jn.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 6