22^ GOESCHE COUBANT
JECOVITOL
weer ei mm, 1
EN.
BINNENLAND.
:ht
NUMMER 34.
TWEE BLADEN.
VRIJDAG
9 FEBRUARI.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
Regeering en N. S. B.
EVENREDIGE
VERTEGENWOORDIGING OF
DISTRICTENSTELSEL?
GEIJKTE LEVERTRAAN
VEERE.
Led.)
CËN
den
o nx
^oop
Vein
be-
lout
eed
gen.
plte-
M te
JOOt
jper
met
lieg-
be-
aam
ern-
laar
sp
toen
pen,
|mo-
on-
xlok
Éren.
-mo-
reis
en
Dp 7
de
be-
het
|uurt
jlek
het
enig
fieel
De
tche
aar-
ike-
|eco-
ge-
de
fmo-
van
tapi-
enz
sui-
larkt
Ihoe-
pver-
der
te te
aren
de
ka
de
bcht,
jfon's
ïcht,
lol-
van
al-
blaag
J.
de
tftcvmciHU
MIDDELBUBGSCHE COURANT
.■&%[- -
Dagltiad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlïssingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal VVeek-abonn. in Middelburg en
Goes 13 ct. p. w- Adverteutiën 30 ct. per
regel, ïngez. roededeelingen 60 ct. p. r.
Bi; contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgscbe Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon; Redactie 269, Administratie 139. Poetrekening ;so. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten btf het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederiandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1—
regels £.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Adverlentiën", ten hoogste 6 regale,
a 75 ct. bfj vooruitbetaling Adv. me!'
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bevijsnommers 5 cent
Wij hebben tot dusverre ons steeds
geschaard aan den kant van hen, die
zich niet konden vereenigen met de
gronden waarop de regeering de N.S.B.
verboden had.
Ondanks velerlei kritiek die ook
wij zeker hebben op de Nationaal
Socialistische Beweging, vonden wij op
dit punt toch aan dien kant o.m. prof.
Josephus Jitta, mr. Fock, prof. de Sa-
vornin Lohman.
Deze critiek berustte onzerzijds op het
gevoel, dat de N.S.B. onrechtvaardig be
handeld werd. En dat mag in een rechts
staat nimmer. Wanneer de communis
ten, waarvan de illoyaliteit en illegali
teit boven den geringsten twijfel verhe
ven, is, de bescherming van 't recht in
onzen staat helaas terecht! genieten;
wanneer de S.D.A.P., aan wier legali
teit gerechte twijfel op goeden grond
nog steeds mogelijk en geboden is, zelfs
niet voor alle ambtenaren in overheids
dienst verboden isdan moeten er
voor het wel alomvattende verbod
eener beweging, die zij moge der re
geering dan nog zoo onsympathiek zijn
toch gegroeid is uit het verzet te
gen veel verkeerds, dat den
laatsten tijd ook in ons land ontstond,
wel sterke en afdoende gronden zijn.
Zooals wij den 27en Jan. j.l. aantoon
den („Een verbod op zwakken grond
slag") was dit toen o.i. niet het geval.
Wat niet is kan komen.
Theoretisch is het natuurlijk een
heel zwakke constructie, Wanneer de
objectieve gegevens, die een maatregel
kunnen rechtvaardigen, later pas ont
staan. Men heeft den maatregel dan
niet op die gegevens kunnen grond
vesten slechts op verwachtingen,
veronderstellingen, vrees, vermoedens,
profetieën en dus blijft, streng beke
ken, het verbod van toen, op grond van
de feiten en omstandigheden van toen,
onjuist.
Maar de practische politiek is niet
een theoretisch stelsel op de eerste
plaats: zij rekent en moet rekenen met
de feitelijkheden van eiken dag, en een
veranderde constellatie eischt verande
ring van gezichtshoek, van oordeel, van
maatregelen wellicht.
Welnu: bij de algemeene beschouwin
gen in de Eerste Kamer heeft minister
Colijn, het verbod van de N.S.B. bespre
kende, een nieuw gegeven verstrekt,
weliswaar als we 't goed begrepen
hebben te zijner kennis gekomen n a
het verbod, maar desalniettemin van
zoo groot belang, dat toch het geheele
aspect dezer aangelegenheid er door
veranderd wordt:
„Er is" zoo zeide de minister-presi
dent „vanwege de N.S.B. gezegd,
dat, als de ambtenaren bedanken voor
de N.S.B., hun nummer open blijft en
dat hun belofte van trouw aan de N.S.
B. praevaleert boven de trouw aan een
corrupte regeering".
Dit verandert de zaak voor ons met
één slag.
Dit is rechtuit revolutionair.
Dit rechtvaardigt onzes inziens als
het zal blijken, zoo, door een verant
woordelijk N.S.B. man gezegd te zijn,
en de opvattingen van de N.S.B. dus
wéér te geven het verbod dezer be
weging volkomen, zij het dan ach
teraf
Er zijn de laatste weken verschillende
symptomen aan het licht gekomen, die
het niet gemakkelijker maken om te
volharden bij een streven naar welwil
lend begrijpen der N.S.B.
Indien nu haar tenslotte tóch revolu
tionaire karakter, zoo als minister Co-
lijn dat thans aan de kaak gesteld heeft
in de Eerste Kamer, inderdaad zal blij
ken haar ware inborst te zijn en daar
omtrent mag nu de N.S.B,, die te dezen
opzichten de S.D.A.P. niet ten onrechte
van halfslachtigheid beschuldigd, zelf
niet den minsten twijfel laten bestaan
dan zal zij daarmede de sympathie
van een belangrijk deel onzer burgerbe
volking verliezen.
Dat zal haar duur te staan komen
want die sympathie was quantitatief
groot, veel grooter dan men in hoog-po-
utieke kringen vermoedde of wilde we-
ten.
Dat de huidige wijze van samenstel
ling onzer volksvertegenwoordiging al
ler onverdeelde instemming geniet, kan
bezwaarlijk worden volgehouden. Het
vroegere districtenstelsel moge al zijn
bezwaren gehad hebben, waarvan de
miskenning van de rechten der minder
heden wel het meest zwaarwegende
was, het stelsel der evenredige verte
genwoordiging geeft eveneens, en niet
alleen door de wijze van uitvoering,
aanleiding tot min of meer gegronde 'be
denkingen. Wie zich noodgedwongen
of uit eigen aandrift, met deze dingen oc
cupeert, hoort dan ook telkens de klacht
en voelt haar bij zich zeiven opkomen,
dat hier iets hapert, dat een te ver ge
dreven rationalisatie en mechanisatie
de belangstelling in en daarmede het
politieke leven zelf van de ingezetenen
doodt.
.Wat in de massa leeft pleegt, geluk
kig mogen wij misschien zeggen, slechts
door enkelen te worden uitgesproken.
De veelheid van meeningsuitingen zou
anders allicht fnuikend zijn voor de
telkens weer gevraagde belangstelling.
Te meer recht op onze aandacht heeft
dan echter een kennelijk weloverwo
gen poging tot verbetering- Als zoodanig
zouden wij het geschrift van dr. Sme
ding beschouwd wenschen te zien,
waaraan deze regelen zijn gewijd.
Na een summier overzicht van de re
denen, die er toe hebben geleid, dat
men van het districtenstelsel is over
gegaan tot een stelsel van evenredige
vertegenwoordiging, laat de schrijver 'n
uiteenzetting volgen van de voor- en
nadeelen van beide stelsels, om dan tot
de conclusie te komen, dat gezocht
dient te worden naar een stelsel, waar
bij de voordeelen van beide stelsels, clie
over en weer bij strikte toepassing van
elk hunner te loor gaan, behouden kun
nen blijven. Die voordeelen, voorwaar
den dus waaraan het nieuwe stelsel zal
hebben te voldoen, zijn deze, dat in de
eerste plaats ook de wilsuiting der
plaatselijke minderheden, mits in ïiet
verband van het geheel bezien, tot
haar recht moeten kunnen komen en
dat in de tweede plaats de tevoren tus-
schen kiezer en gekozene bestaan heb
bende band, welke bij een stelsel van
evenredige vertegenwoordiging, gelijk
dat thanis hier te lande toepassing
vindt, geheel wordt doorgesneden, we
derom wordt hersteld. Min of meer in
cidenteel brengt de schrijver daarbij
nog ter sprake het euvel der dwerg-
partijtjes, een euvel, dat naar zijn oor
deel zijn oorzaak vindt in en bevorderd
wordt door de evenredige vertegen
woordiging.
De oplossing, die de schrijver voor
het hierboven gestelde probleem meent
aan de hand te mogen doen, schijnt in
derdaad bevredigend en in elk geval de
aandacht van meer ter zake deskundi
gen dan schrijver dezes waard. Zij komt
hierop neer, dat de kiezer bij het uit
brengen van zijn stem niet slechts op
een partij, doch ook op een per
soon stemt. De stemming geschiedt op
dezelfde wijze als tot dusverre, slechts
bevat het stembiljet voor iedere politie
ke partij die in een bepaald district can-
didaten heeft gesteld slechts één naam.
De uitslag der verkiezing wordt even
wel in twee fazen opgemaakt.
Allereeist wordt, evenals thans, na
gegaan op hoeveel zetels de verschil
lende partijen recht hebben, in verhou
ding tot het aantal behaalde stemmen.
Doch daarna wordt voor iedere candi-
daat uitgerekend, welk percentage hij of
zij van alle in den lande op zijn of haar
partij uitgebrachte stemmen heeft be
haald.
In de volgorde der door ieder behaalde
percentages worden dan de candidaten
van elke partij onderling gerangschikt
en die volgorde wijst tevens de distric
ten aan, die zij zullen vertegenwoordi
gen; als regel toch geldt, dat de candi
daten voor die districten zitting nemen,
waar zij het hoogste stemmenpercenta
ge hebben behaald. Voor het, uiteraard
geenszins onmogelijke, geval dat twee
of meer partijen, krachtens de door hun
candidaten verkregen percentages op
éénzelfde district aanspraak zouden
kunnen maken, zal de wetgever natuur
lijk van te voren een regeling dienen te
Dr. S. S. Smeding. Het Kiezersvolk
en zijn Kamerleden. W. J. Thteïne
CieZutphen,
Vleierij kent aan anderen zeer dik
wijls schoone en goede hoedanigheden
toe, die zij volstrekt niet bezitten.
Giovia.
treffen; de schrijver geeft in zijn brochu
re verschillende wegen aan, die daarbij
kunnen worden ingeslagen. Welke op
lossing ten deze echter ook gekozen
wordt, steeds zal de uitslag zijn, dat een
bepaald district vertegenwoordigd
wordt door een candidaat, die in dat
district een zoodanig stemmencijfer
heeft behaald, dat zijn partij uit dien
hoofde aanspraak kan doen gelden op
een zetel in de Kamer.
Zeer in het kort is hier de gedachte
van den schrijver ten aanzien van het
hoofdpunt van zijn betoog uiteen gezet,
wie in de materie meer belang stelt,
moge verwezen worden naar het ge
schrift zelf. Te voren werd reeds gezegd,
dat meer ter zake deskundigen zich
over de bruikbaarheid v.an het stelsel
zullen dienen uit te sprekep. Hier wor
de slechts één opmerking geplaatst.
Het ontworpen stelsel herstelt inder
daad den verbroken band tusschen kie
zer en gekozene, in zooverre, dat voor
een bepaald district in het algemeen
iemand zitting zal neinen, die in dat
district een aanzienlijk aantal stem
men op zich heeft vereenigd. De beant
woording van de vraag, of dit nu ook
iemand zal zijn uit dat district, is er
een, die ten nauwste samenhangt met
de wijze, waarop de candidaten worden
gesteld. Over deze zijde van de zaak
spreekt de schrijver niet met zooveel
woorden; het door hem als voorbeeld
op blz. 23 gegeven stembiljet onder de
nieuwe regeling bevat dan ook inder
daad een vijftal namen van candidaten,
die niet uit het district afkomstig zijn.
Zou. een zoodanige candidaat eventueel
voor een bepaald district gekozen ver
klaard worden, dan zal men toch moe
ten aannemen, dat de band tusschen
hem en zijn kiezers minder bestaat in lo
kale bekendheid over en weer, dan wel
in een eenheid van denken ten aanzien
van bepaalde staatkundige beginselen.
Of in dat geval zij, die die beginselen
niet zijn toegedaan, met zoo groote ge
rustheid de vertegenwoordiging van hun
district aan dezen vertegenwoordiger
zullen overlaten, als in het algemeen
door den schrijver als resultaat van zijn
stelsel wordt verondersteld, mag eeni-
germate betwijfeld worden. In elk ge
val zal, bij invoering van het stelsel-
Smeding, aan de lokale organen van het
kiezersvolk een grooteren invloed op de
samenstelling der candidatenlijsten die
nen te worden ingeruimd dan thans wel
het geval is.
Naast en na het hierover besprokene,
door den schrijver terecht als de hoofd
schotel gequalificeerd, behandelt hij
ook nog het euvel der dwergpartijtjes.
Wij kunnen hierover kort zijn. Wie met
den schrijver van oordeel is, dat hier in
derdaad van een euvel sprake is, zal de
door hem aangewezen middelen ter be
strijding gaarne in overweging wilTen
nemen. Er zouden andere aan kunnen
worden toegevoegd, als het stellen van
een meer of minder groote cautie, die
verbeurd wordt wanneer de kiesdeeler
niet wordt gehaald, of wel het stellen
van den eisch, dat niemand zitting kan
nemen in de Tweede Kamer, die niet in
de Provinciale Staten, in laatstgenoemd
college wie niet in den Raad eener ge
meente een leerschool heeft doorloopen.
Slechts dient bedacht te worden, dat
ook dwergpartijtjes op gezonde staat
kundige gedachten gebaseerd kunnen
zijn en dat ook voor hen geldt,
althans kan gelden het devies van Prins
Maurits: Tandem fit surculus arbor. En,
naar het woord dezer dagen door Mi
nister Marchant gesproken, men kan
wel aan partijen het zwijgen opleggen,
maar niet aan staatkundige overtuigin
gen, waarin die partijen wortelen.
Met het vorenstaande werd geen vol
ledige be-, dan wel veroordeeling be
oogd. Het vraagstuk, inderdaad van
groot belang ook voor het aanwakkeren
van den politieken zin onzer landgenoo-
ten, is weer eens ter discussie gesteld.
Waarheen deze discussie ook moge lei
den, den schrijver kan het slechts tot
voldoening strekken, de geesten te heb
ben gewekt met een plan, dat, al wer
den slechts de groote lijnen getrokken,
inderdaad perspectieven voor een keer
ten goede schijnt te openen.
Middelburg. T.
CRISISINKOMSTENBELASTING
Bij de Tweede Kamer is een wets
ontwerp ingediend tot heffing van een
crisisinkomstenbelasting. De hoofdin
houd van het ontwerp is, dat een be
lasting wordt geheven van het binnen
het rijk wonende personen, wier inko
men, vergeleken met dat over het be
lastingjaar 193i-'32 niet of met minder
dan tien procent is gedaald.
De belasting bedraagt 10 pet. van
het bedrag, waarmee het inkomen de
90 pet. van het vroeger inkomen over
treft. Een belastingplichtige, die over
1931/32 was aangeslagen naar een in
komen van 10.000 en die dat inkomen
thans nog geniet, betaalt dus aan crisis
inkomstenbelasting 10 pet. over 1000.
Was zijn inkomen tot f 12.000 gestegen,
dan zou hij 10 pet. over 3000 betalen.
Vrijgesteld van de crisisinkomsten
belasting zijn inkomen van 2700 en
lager.
Verder is een bepaling opgenomen,
cie zal voorkomen, dat belasting wordt
geheven van dengene, wiens inkomen
alleen door een erfenis of een legaat is
vermeerderd of voor achteruitgang met
meer dan eeen tiende is behoed.
Ten slotte wordt voorgesteld, de cri
sisinkomstenbelasting te heffen over 5
achtereenvolgende belastingjaren, voor
het eerst over het belastingjaar 1934/35.
TEGEN BELASTING-ONTDUIKING.
In de Troonrede werd in September
medegeddeeld, dat de iegeering het noo-
dig acht, paal en perk te stellen aan het
misbruiken van den rechtsvorm der
naamloooze vennootschap om de beta
ling van belasting te ontgaan. Het te
bestrijden misbruik bestaat, gelijk be
kend is, in overmatige reserveering van
winsten in zoogenaamd besloten naam
looze vennootschappen waardoor de be
dragen, welke bij een normale uitdee-
lingspolitiek zouden zijn getroffen door
inkomstenbelasting, gemeentefondsbe
lasting en dividend- en tantièmebelas
ting, aan de werking van die belastingen
worden onttrokken, en dit, terwijl men
veelal toch wegen weet te vinden om
de winsten feitelijk naar de aandeelhou
ders te laten afvloeien. Zoo komt het
dat men kan zeggen, dat in den lande
een aantal, doorgaans welgestelde per
sonen zijn, die naar goeddunken be
palen, hoeveel inkomstenbelasting en
gemeentefondsbelasting zij zullen be
talen.
Minister Oud heeft thans een wets
ontwerp bij dé Tweede Kamer inge
diend, dat voorzienningen bevat, om aan
dit euvel een einde te maken.
DR. COLIJN NAAR LONDEN.
Naar wordt gemeld zal de minister
president, dr. H. Colijn, vanavond naar
Londen vertrekken. Hoewel volgens
sommige geruchten dit bezoek verband
zou houden met besprekingen over de
rubberrestrictie, verneemt het „Vader
land" van welingelichte zijde, dat dit
bezoek van particulieren aard is.
NEDERLANDSCH-DUITSCHE
TRANSFER-OVEREENKOMST.
Geldend tot eind Juni.
Tusschen de vertegenwoordigers der
Nederiandsche en Duitsche regeeringen
is overeenstemming bereikt over een
tot eind Juni 1934 geldende transfer
overeenkomst.
Volgens deze overeenkomst zullen
de scrips, waarop Nederiandsche
schuldeischers recht hebben, ten volle
worden afgelost uit de opbrengst van
extra uitvoer van Duitschland naar Ne
derland.
DE POLITIEKE GEZINDHEID VAN
AMBTENAREN.
Kwesties in Utrecht.
Vermoedelijk in het laatst van deze
maand zal een buitengewone vergade
ring van de Provinciale Staten van
Utrecht worden gehouden in verband
met het aan den heer Musseri te geven
ontslag wegens zijn lidmaatschap van
de N.S.B.
Zooals bekend is, zal de heer Mussert
niet voor het lidmaatschap bedanken.
Behalve de heer Geelkerken, de
secretaris van de N.S.B., waren nog
twee ambtenaren ter provinciale griffie
van Utrecht lid van de N.S.B. Dezen
hebben inmiddels voor het lidmaatschap
van de N.S.B. bedankt.
"I Is een kwestie van vitaminen! öok ieriet
volwassene kan JECOVITOL gebruiken voor
versterking. Deze zuivere, natuurlijke lever*
traan bevat minstens 50 eenheden Vitamine
A. en 250 prophyl. 125 internat.) eenheden
Vitamine D. Geijkt door een NederL Profes*
lor. Voor Uw gezondheid!
Bij'Apóthtkers en Droghtén f - 75 p. Ft.
BROCADES-STHEEMAN PHARMACIA
(Ingez. Med.)
- - fh
Middelburg, 9-II-'34. Donderdag: hoog
ste luchttemperatuur 8.2 °C (46 °F);
laagste 3.6 °C (38 °F). Heden 9 h: 4.1
°C; 12 h: 7.2 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 778 mm;
laagste 766 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 777.0 mm
te Nancy; laagste 738.0 mm te Isafjord.
Verwachting tot morgenavond
Krachtige tot matige, Z.W. tot W.
wind, zwaar bewolkt tot betrokken, la
ter opklarend, waarschijnlijk tijdelijk
regen, vooral in het N-, aanvankelijk iets
zachter, later weer kouder.
Zon op: 7 h 31; onder 16 h 59. Licht
op: 17 h 29. Maan op: 4 h 20; onder:
10 h 52. N.M. 14 Febr.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later.
(S =r springtij.)
Vr.
Za.
Zo.
9
10
11
Februari.
Hoogwater.
7.59 20.54"
9.34 22.22
11.00 23.30
Laagwater.
1.50 14.42
3.21 16.13
4.52 17.28
Hoog- en Laagwater te Wemeldlnge.
Vr.
Za.
Zo.
9
10
11
Februari.
Hoogwater.
9.29 22.26
11.05
0.00 12.43
Laagwater,
2.55 15.40
4.22 17.12
5.50 18.31
GEEN ROYEMENT.
Op grond van het reit, dat drie leden
van de soc.-democratische raadsfractie
te Zaandam, de beide wethouders K.
Prins en L. Kelder en de oud-wethouder
A. G. Verbeek tegen den wensch van de
partijleiding voor de voorstellen van B.
en W. betreffende wijziging van de ar
beidsvoorwaarden van het gemeente-
personeel hadden gestemd had het af-
deelingsbestuur indertijd het voorstel
gedaan deze drie raadsleden als leden
van de partij te royeeren.
Aleer hiertoe werd overgegaan, werd
een commissie van onderzoek benoemd,
die daaromtrent een rapport heeft uit
gebracht.
Als gevolg van de behandeling van
dit rapport in de partijvergadering, heeft
het afdeelingsbestuur thans besloten het
voorstel tot royement der drie genoemde
leden in te trékken.
Bij Kon. besluit is benoemd tot
burgemeester der gemeente Z u i d 1 a-
r e n, mr. G. W. J. baron van der Feltz.
Abonnementen en Advertentiën voor
dit blad worden aangenomen door
den Agent J. VAN SLOOTEN,
Oudestraat A 199.