22^ GOESCHE COUBANT JECOVITOL weer ei mm, 1 EN. BINNENLAND. :ht NUMMER 34. TWEE BLADEN. VRIJDAG 9 FEBRUARI. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. Regeering en N. S. B. EVENREDIGE VERTEGENWOORDIGING OF DISTRICTENSTELSEL? GEIJKTE LEVERTRAAN VEERE. Led.) CËN den o nx ^oop Vein be- lout eed gen. plte- M te JOOt jper met lieg- be- aam ern- laar sp toen pen, |mo- on- xlok Éren. -mo- reis en Dp 7 de be- het |uurt jlek het enig fieel De tche aar- ike- |eco- ge- de fmo- van tapi- enz sui- larkt Ihoe- pver- der te te aren de ka de bcht, jfon's ïcht, lol- van al- blaag J. de tftcvmciHU MIDDELBUBGSCHE COURANT .■&%[- - Dagltiad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlïssingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal VVeek-abonn. in Middelburg en Goes 13 ct. p. w- Adverteutiën 30 ct. per regel, ïngez. roededeelingen 60 ct. p. r. Bi; contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgscbe Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon; Redactie 269, Administratie 139. Poetrekening ;so. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten btf het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederiandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1— regels £.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Adverlentiën", ten hoogste 6 regale, a 75 ct. bfj vooruitbetaling Adv. me!' „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bevijsnommers 5 cent Wij hebben tot dusverre ons steeds geschaard aan den kant van hen, die zich niet konden vereenigen met de gronden waarop de regeering de N.S.B. verboden had. Ondanks velerlei kritiek die ook wij zeker hebben op de Nationaal Socialistische Beweging, vonden wij op dit punt toch aan dien kant o.m. prof. Josephus Jitta, mr. Fock, prof. de Sa- vornin Lohman. Deze critiek berustte onzerzijds op het gevoel, dat de N.S.B. onrechtvaardig be handeld werd. En dat mag in een rechts staat nimmer. Wanneer de communis ten, waarvan de illoyaliteit en illegali teit boven den geringsten twijfel verhe ven, is, de bescherming van 't recht in onzen staat helaas terecht! genieten; wanneer de S.D.A.P., aan wier legali teit gerechte twijfel op goeden grond nog steeds mogelijk en geboden is, zelfs niet voor alle ambtenaren in overheids dienst verboden isdan moeten er voor het wel alomvattende verbod eener beweging, die zij moge der re geering dan nog zoo onsympathiek zijn toch gegroeid is uit het verzet te gen veel verkeerds, dat den laatsten tijd ook in ons land ontstond, wel sterke en afdoende gronden zijn. Zooals wij den 27en Jan. j.l. aantoon den („Een verbod op zwakken grond slag") was dit toen o.i. niet het geval. Wat niet is kan komen. Theoretisch is het natuurlijk een heel zwakke constructie, Wanneer de objectieve gegevens, die een maatregel kunnen rechtvaardigen, later pas ont staan. Men heeft den maatregel dan niet op die gegevens kunnen grond vesten slechts op verwachtingen, veronderstellingen, vrees, vermoedens, profetieën en dus blijft, streng beke ken, het verbod van toen, op grond van de feiten en omstandigheden van toen, onjuist. Maar de practische politiek is niet een theoretisch stelsel op de eerste plaats: zij rekent en moet rekenen met de feitelijkheden van eiken dag, en een veranderde constellatie eischt verande ring van gezichtshoek, van oordeel, van maatregelen wellicht. Welnu: bij de algemeene beschouwin gen in de Eerste Kamer heeft minister Colijn, het verbod van de N.S.B. bespre kende, een nieuw gegeven verstrekt, weliswaar als we 't goed begrepen hebben te zijner kennis gekomen n a het verbod, maar desalniettemin van zoo groot belang, dat toch het geheele aspect dezer aangelegenheid er door veranderd wordt: „Er is" zoo zeide de minister-presi dent „vanwege de N.S.B. gezegd, dat, als de ambtenaren bedanken voor de N.S.B., hun nummer open blijft en dat hun belofte van trouw aan de N.S. B. praevaleert boven de trouw aan een corrupte regeering". Dit verandert de zaak voor ons met één slag. Dit is rechtuit revolutionair. Dit rechtvaardigt onzes inziens als het zal blijken, zoo, door een verant woordelijk N.S.B. man gezegd te zijn, en de opvattingen van de N.S.B. dus wéér te geven het verbod dezer be weging volkomen, zij het dan ach teraf Er zijn de laatste weken verschillende symptomen aan het licht gekomen, die het niet gemakkelijker maken om te volharden bij een streven naar welwil lend begrijpen der N.S.B. Indien nu haar tenslotte tóch revolu tionaire karakter, zoo als minister Co- lijn dat thans aan de kaak gesteld heeft in de Eerste Kamer, inderdaad zal blij ken haar ware inborst te zijn en daar omtrent mag nu de N.S.B,, die te dezen opzichten de S.D.A.P. niet ten onrechte van halfslachtigheid beschuldigd, zelf niet den minsten twijfel laten bestaan dan zal zij daarmede de sympathie van een belangrijk deel onzer burgerbe volking verliezen. Dat zal haar duur te staan komen want die sympathie was quantitatief groot, veel grooter dan men in hoog-po- utieke kringen vermoedde of wilde we- ten. Dat de huidige wijze van samenstel ling onzer volksvertegenwoordiging al ler onverdeelde instemming geniet, kan bezwaarlijk worden volgehouden. Het vroegere districtenstelsel moge al zijn bezwaren gehad hebben, waarvan de miskenning van de rechten der minder heden wel het meest zwaarwegende was, het stelsel der evenredige verte genwoordiging geeft eveneens, en niet alleen door de wijze van uitvoering, aanleiding tot min of meer gegronde 'be denkingen. Wie zich noodgedwongen of uit eigen aandrift, met deze dingen oc cupeert, hoort dan ook telkens de klacht en voelt haar bij zich zeiven opkomen, dat hier iets hapert, dat een te ver ge dreven rationalisatie en mechanisatie de belangstelling in en daarmede het politieke leven zelf van de ingezetenen doodt. .Wat in de massa leeft pleegt, geluk kig mogen wij misschien zeggen, slechts door enkelen te worden uitgesproken. De veelheid van meeningsuitingen zou anders allicht fnuikend zijn voor de telkens weer gevraagde belangstelling. Te meer recht op onze aandacht heeft dan echter een kennelijk weloverwo gen poging tot verbetering- Als zoodanig zouden wij het geschrift van dr. Sme ding beschouwd wenschen te zien, waaraan deze regelen zijn gewijd. Na een summier overzicht van de re denen, die er toe hebben geleid, dat men van het districtenstelsel is over gegaan tot een stelsel van evenredige vertegenwoordiging, laat de schrijver 'n uiteenzetting volgen van de voor- en nadeelen van beide stelsels, om dan tot de conclusie te komen, dat gezocht dient te worden naar een stelsel, waar bij de voordeelen van beide stelsels, clie over en weer bij strikte toepassing van elk hunner te loor gaan, behouden kun nen blijven. Die voordeelen, voorwaar den dus waaraan het nieuwe stelsel zal hebben te voldoen, zijn deze, dat in de eerste plaats ook de wilsuiting der plaatselijke minderheden, mits in ïiet verband van het geheel bezien, tot haar recht moeten kunnen komen en dat in de tweede plaats de tevoren tus- schen kiezer en gekozene bestaan heb bende band, welke bij een stelsel van evenredige vertegenwoordiging, gelijk dat thanis hier te lande toepassing vindt, geheel wordt doorgesneden, we derom wordt hersteld. Min of meer in cidenteel brengt de schrijver daarbij nog ter sprake het euvel der dwerg- partijtjes, een euvel, dat naar zijn oor deel zijn oorzaak vindt in en bevorderd wordt door de evenredige vertegen woordiging. De oplossing, die de schrijver voor het hierboven gestelde probleem meent aan de hand te mogen doen, schijnt in derdaad bevredigend en in elk geval de aandacht van meer ter zake deskundi gen dan schrijver dezes waard. Zij komt hierop neer, dat de kiezer bij het uit brengen van zijn stem niet slechts op een partij, doch ook op een per soon stemt. De stemming geschiedt op dezelfde wijze als tot dusverre, slechts bevat het stembiljet voor iedere politie ke partij die in een bepaald district can- didaten heeft gesteld slechts één naam. De uitslag der verkiezing wordt even wel in twee fazen opgemaakt. Allereeist wordt, evenals thans, na gegaan op hoeveel zetels de verschil lende partijen recht hebben, in verhou ding tot het aantal behaalde stemmen. Doch daarna wordt voor iedere candi- daat uitgerekend, welk percentage hij of zij van alle in den lande op zijn of haar partij uitgebrachte stemmen heeft be haald. In de volgorde der door ieder behaalde percentages worden dan de candidaten van elke partij onderling gerangschikt en die volgorde wijst tevens de distric ten aan, die zij zullen vertegenwoordi gen; als regel toch geldt, dat de candi daten voor die districten zitting nemen, waar zij het hoogste stemmenpercenta ge hebben behaald. Voor het, uiteraard geenszins onmogelijke, geval dat twee of meer partijen, krachtens de door hun candidaten verkregen percentages op éénzelfde district aanspraak zouden kunnen maken, zal de wetgever natuur lijk van te voren een regeling dienen te Dr. S. S. Smeding. Het Kiezersvolk en zijn Kamerleden. W. J. Thteïne CieZutphen, Vleierij kent aan anderen zeer dik wijls schoone en goede hoedanigheden toe, die zij volstrekt niet bezitten. Giovia. treffen; de schrijver geeft in zijn brochu re verschillende wegen aan, die daarbij kunnen worden ingeslagen. Welke op lossing ten deze echter ook gekozen wordt, steeds zal de uitslag zijn, dat een bepaald district vertegenwoordigd wordt door een candidaat, die in dat district een zoodanig stemmencijfer heeft behaald, dat zijn partij uit dien hoofde aanspraak kan doen gelden op een zetel in de Kamer. Zeer in het kort is hier de gedachte van den schrijver ten aanzien van het hoofdpunt van zijn betoog uiteen gezet, wie in de materie meer belang stelt, moge verwezen worden naar het ge schrift zelf. Te voren werd reeds gezegd, dat meer ter zake deskundigen zich over de bruikbaarheid v.an het stelsel zullen dienen uit te sprekep. Hier wor de slechts één opmerking geplaatst. Het ontworpen stelsel herstelt inder daad den verbroken band tusschen kie zer en gekozene, in zooverre, dat voor een bepaald district in het algemeen iemand zitting zal neinen, die in dat district een aanzienlijk aantal stem men op zich heeft vereenigd. De beant woording van de vraag, of dit nu ook iemand zal zijn uit dat district, is er een, die ten nauwste samenhangt met de wijze, waarop de candidaten worden gesteld. Over deze zijde van de zaak spreekt de schrijver niet met zooveel woorden; het door hem als voorbeeld op blz. 23 gegeven stembiljet onder de nieuwe regeling bevat dan ook inder daad een vijftal namen van candidaten, die niet uit het district afkomstig zijn. Zou. een zoodanige candidaat eventueel voor een bepaald district gekozen ver klaard worden, dan zal men toch moe ten aannemen, dat de band tusschen hem en zijn kiezers minder bestaat in lo kale bekendheid over en weer, dan wel in een eenheid van denken ten aanzien van bepaalde staatkundige beginselen. Of in dat geval zij, die die beginselen niet zijn toegedaan, met zoo groote ge rustheid de vertegenwoordiging van hun district aan dezen vertegenwoordiger zullen overlaten, als in het algemeen door den schrijver als resultaat van zijn stelsel wordt verondersteld, mag eeni- germate betwijfeld worden. In elk ge val zal, bij invoering van het stelsel- Smeding, aan de lokale organen van het kiezersvolk een grooteren invloed op de samenstelling der candidatenlijsten die nen te worden ingeruimd dan thans wel het geval is. Naast en na het hierover besprokene, door den schrijver terecht als de hoofd schotel gequalificeerd, behandelt hij ook nog het euvel der dwergpartijtjes. Wij kunnen hierover kort zijn. Wie met den schrijver van oordeel is, dat hier in derdaad van een euvel sprake is, zal de door hem aangewezen middelen ter be strijding gaarne in overweging wilTen nemen. Er zouden andere aan kunnen worden toegevoegd, als het stellen van een meer of minder groote cautie, die verbeurd wordt wanneer de kiesdeeler niet wordt gehaald, of wel het stellen van den eisch, dat niemand zitting kan nemen in de Tweede Kamer, die niet in de Provinciale Staten, in laatstgenoemd college wie niet in den Raad eener ge meente een leerschool heeft doorloopen. Slechts dient bedacht te worden, dat ook dwergpartijtjes op gezonde staat kundige gedachten gebaseerd kunnen zijn en dat ook voor hen geldt, althans kan gelden het devies van Prins Maurits: Tandem fit surculus arbor. En, naar het woord dezer dagen door Mi nister Marchant gesproken, men kan wel aan partijen het zwijgen opleggen, maar niet aan staatkundige overtuigin gen, waarin die partijen wortelen. Met het vorenstaande werd geen vol ledige be-, dan wel veroordeeling be oogd. Het vraagstuk, inderdaad van groot belang ook voor het aanwakkeren van den politieken zin onzer landgenoo- ten, is weer eens ter discussie gesteld. Waarheen deze discussie ook moge lei den, den schrijver kan het slechts tot voldoening strekken, de geesten te heb ben gewekt met een plan, dat, al wer den slechts de groote lijnen getrokken, inderdaad perspectieven voor een keer ten goede schijnt te openen. Middelburg. T. CRISISINKOMSTENBELASTING Bij de Tweede Kamer is een wets ontwerp ingediend tot heffing van een crisisinkomstenbelasting. De hoofdin houd van het ontwerp is, dat een be lasting wordt geheven van het binnen het rijk wonende personen, wier inko men, vergeleken met dat over het be lastingjaar 193i-'32 niet of met minder dan tien procent is gedaald. De belasting bedraagt 10 pet. van het bedrag, waarmee het inkomen de 90 pet. van het vroeger inkomen over treft. Een belastingplichtige, die over 1931/32 was aangeslagen naar een in komen van 10.000 en die dat inkomen thans nog geniet, betaalt dus aan crisis inkomstenbelasting 10 pet. over 1000. Was zijn inkomen tot f 12.000 gestegen, dan zou hij 10 pet. over 3000 betalen. Vrijgesteld van de crisisinkomsten belasting zijn inkomen van 2700 en lager. Verder is een bepaling opgenomen, cie zal voorkomen, dat belasting wordt geheven van dengene, wiens inkomen alleen door een erfenis of een legaat is vermeerderd of voor achteruitgang met meer dan eeen tiende is behoed. Ten slotte wordt voorgesteld, de cri sisinkomstenbelasting te heffen over 5 achtereenvolgende belastingjaren, voor het eerst over het belastingjaar 1934/35. TEGEN BELASTING-ONTDUIKING. In de Troonrede werd in September medegeddeeld, dat de iegeering het noo- dig acht, paal en perk te stellen aan het misbruiken van den rechtsvorm der naamloooze vennootschap om de beta ling van belasting te ontgaan. Het te bestrijden misbruik bestaat, gelijk be kend is, in overmatige reserveering van winsten in zoogenaamd besloten naam looze vennootschappen waardoor de be dragen, welke bij een normale uitdee- lingspolitiek zouden zijn getroffen door inkomstenbelasting, gemeentefondsbe lasting en dividend- en tantièmebelas ting, aan de werking van die belastingen worden onttrokken, en dit, terwijl men veelal toch wegen weet te vinden om de winsten feitelijk naar de aandeelhou ders te laten afvloeien. Zoo komt het dat men kan zeggen, dat in den lande een aantal, doorgaans welgestelde per sonen zijn, die naar goeddunken be palen, hoeveel inkomstenbelasting en gemeentefondsbelasting zij zullen be talen. Minister Oud heeft thans een wets ontwerp bij dé Tweede Kamer inge diend, dat voorzienningen bevat, om aan dit euvel een einde te maken. DR. COLIJN NAAR LONDEN. Naar wordt gemeld zal de minister president, dr. H. Colijn, vanavond naar Londen vertrekken. Hoewel volgens sommige geruchten dit bezoek verband zou houden met besprekingen over de rubberrestrictie, verneemt het „Vader land" van welingelichte zijde, dat dit bezoek van particulieren aard is. NEDERLANDSCH-DUITSCHE TRANSFER-OVEREENKOMST. Geldend tot eind Juni. Tusschen de vertegenwoordigers der Nederiandsche en Duitsche regeeringen is overeenstemming bereikt over een tot eind Juni 1934 geldende transfer overeenkomst. Volgens deze overeenkomst zullen de scrips, waarop Nederiandsche schuldeischers recht hebben, ten volle worden afgelost uit de opbrengst van extra uitvoer van Duitschland naar Ne derland. DE POLITIEKE GEZINDHEID VAN AMBTENAREN. Kwesties in Utrecht. Vermoedelijk in het laatst van deze maand zal een buitengewone vergade ring van de Provinciale Staten van Utrecht worden gehouden in verband met het aan den heer Musseri te geven ontslag wegens zijn lidmaatschap van de N.S.B. Zooals bekend is, zal de heer Mussert niet voor het lidmaatschap bedanken. Behalve de heer Geelkerken, de secretaris van de N.S.B., waren nog twee ambtenaren ter provinciale griffie van Utrecht lid van de N.S.B. Dezen hebben inmiddels voor het lidmaatschap van de N.S.B. bedankt. "I Is een kwestie van vitaminen! öok ieriet volwassene kan JECOVITOL gebruiken voor versterking. Deze zuivere, natuurlijke lever* traan bevat minstens 50 eenheden Vitamine A. en 250 prophyl. 125 internat.) eenheden Vitamine D. Geijkt door een NederL Profes* lor. Voor Uw gezondheid! Bij'Apóthtkers en Droghtén f - 75 p. Ft. BROCADES-STHEEMAN PHARMACIA (Ingez. Med.) - - fh Middelburg, 9-II-'34. Donderdag: hoog ste luchttemperatuur 8.2 °C (46 °F); laagste 3.6 °C (38 °F). Heden 9 h: 4.1 °C; 12 h: 7.2 °C. Geen regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 778 mm; laagste 766 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 777.0 mm te Nancy; laagste 738.0 mm te Isafjord. Verwachting tot morgenavond Krachtige tot matige, Z.W. tot W. wind, zwaar bewolkt tot betrokken, la ter opklarend, waarschijnlijk tijdelijk regen, vooral in het N-, aanvankelijk iets zachter, later weer kouder. Zon op: 7 h 31; onder 16 h 59. Licht op: 17 h 29. Maan op: 4 h 20; onder: 10 h 52. N.M. 14 Febr. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S =r springtij.) Vr. Za. Zo. 9 10 11 Februari. Hoogwater. 7.59 20.54" 9.34 22.22 11.00 23.30 Laagwater. 1.50 14.42 3.21 16.13 4.52 17.28 Hoog- en Laagwater te Wemeldlnge. Vr. Za. Zo. 9 10 11 Februari. Hoogwater. 9.29 22.26 11.05 0.00 12.43 Laagwater, 2.55 15.40 4.22 17.12 5.50 18.31 GEEN ROYEMENT. Op grond van het reit, dat drie leden van de soc.-democratische raadsfractie te Zaandam, de beide wethouders K. Prins en L. Kelder en de oud-wethouder A. G. Verbeek tegen den wensch van de partijleiding voor de voorstellen van B. en W. betreffende wijziging van de ar beidsvoorwaarden van het gemeente- personeel hadden gestemd had het af- deelingsbestuur indertijd het voorstel gedaan deze drie raadsleden als leden van de partij te royeeren. Aleer hiertoe werd overgegaan, werd een commissie van onderzoek benoemd, die daaromtrent een rapport heeft uit gebracht. Als gevolg van de behandeling van dit rapport in de partijvergadering, heeft het afdeelingsbestuur thans besloten het voorstel tot royement der drie genoemde leden in te trékken. Bij Kon. besluit is benoemd tot burgemeester der gemeente Z u i d 1 a- r e n, mr. G. W. J. baron van der Feltz. Abonnementen en Advertentiën voor dit blad worden aangenomen door den Agent J. VAN SLOOTEN, Oudestraat A 199.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1