WIENER
Bmm nm
BINNENLAND.
ZEELAND.
WIER IN WIND.
TWEE BLADEN.
DINSDAG
6 FEBRUARI.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
DE BETREKKINGEN MET BELGIE.
DE BOYCOT VAN DUITSCHE
WAREN.
COMMISSIE VAN ADVIES
LANDBOUWCRISIS WET.
BIJ
MIDDELBURG
HET CONFLBCT TUSSCHEN DE
GEMEENTE VEEN
EN DE REGEERING.
GEEN VERROOMSCHING VAN DE
RECHTERLIJKE MACHT.
ENGELSCHE HULDE VOOR DE
„PELIKAAN"-PRESTATIE.
HACHELIJK AVONTUUR VAN EEN
VLIEGTUIG DER K. L. M,
DE NAZI'S EN DE N, S. B.
TEGEN EEN VERKEERSFONDS.
Groote vergadering in Den
Haag. Veelzijdige belang
stelling.
Doortrekken der Z. L. L. naar
Antwerpen?
MIDDELBURG.
UITSLAANDE BRAND IN
DE SPANJAARDSTRAAT.
Zolder en bovenverdieping
uitgebrand Veel water
schade.
GEOPEMDVANKOV.M.-5MM.EN VAN ÖNJL-I0NJ-1.
SLUITING ZONDAG 18 FEBR 5u
Verwachting tot morgenavond
Zwakke tot matige winden nit W.
richtingen, nevelig tot zwaar bewolkt,
weinig of geen neerslag, om het vries
punt des nachts, overdag lichte dooi.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge,
*TTTM.M*r7' "*1,
MIDDELdUQGSCHE courant
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent-
jcbap VlUsingen 2.30, elders 2.50 per
yVeek-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w- Advertentiën 30 ct. per
regel, ïngez. mededeelingen 60 ct. p. r.
By contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
GOESCHE COURANT^
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postreken ing no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon I?.
Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen l-~"
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rnbrisl
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels
a 75 ct. by vooruitbetaling Ad-s, mi
..Brieven" ct ..Bevragen bureau de.ïr-r
rant" 10 ct. extra Bevysnommer» 5 ceas
Verschenen is de memorie van ant
woord aan de Eerste Kamer over cïe
begrooting van bu tenlandsche zaken.
Daaraan ontleenen we het volgende:
Het is den minister een bron van vol
doening, dat zijn verklaring aangaanüe
den stand van zaken met betrekking
tot de totstandkoming van een nieuw
Nederlandsch-Belgisch verdrag een
aantal leden heeft bevredigd- Hij zou
hier echter wil en opmerken dat, terwijl
hij alles zal doen wat in zijn vermogen
is om er toe mede te werken dat deze
aangelegenhe'd geen twistappel worde
binnen de natie, hij de wensche ijkheid
voor Nederland en België der totstand
koming van de zoo lang nagestreefde
herziening der verdragen van 1839 des
te grooter acht, naarmate in Europa
betreurenswaardige spanningen 'beide
landen aanleiding 'geven, de toekomst
niet zonder zorg tegemoet te zien. In
dien dan ook de Nederlandsche regee
ring ten deze zonder overhaasting zal
handelen, zal zij er tevens op bedacht
zijn onnoodig uitstel te vermijden. Over
de vraag hoe het cntact tusschen Eer
ste Kamer en regeering ware te houden
wanneer dat te zijner tijd, met het oog
op besprekingen over deze zaak met
de Belgische regeerng, nuttig zal zijn,
hoopt de minister, mocht dit geval zich
tijdens zijn ambtsperiode voordoen, met
de Eerste Kamer in overleg te treden.
Aan de Memorie van Antwoord aan
de Eerste Kamer nopens de begrooting
van buitenlandsche zaken, ontleenen wij
het volgende:
Den leden, die van oordeel zijn, dat
de overheid den door het N.V.V. en de
S.D.A.P. bevorderden boycot van Duit-
scbe waren behoort te bestrijden, wijst
de minister er op, dat het hier een par
ticuliere actie betreft, ten aanzien waar
van men met ingrijpen voorzichtig dient
te zijn. Hoewel de regeering een zoo-
danigen boycot afkeurt, en dit standpunt
nog onverzwakt inneemt, kan zij toch
bij de huidige haar ten dienste staande
middelen niet verder gaan dan nauwlet
tend toezien, dat die actie niet buiten
het particulier terrein treedt.
Het treffen van een wettelijke rege
ling, die bestrijding van zoodanigen boy
cot onmogelijk zou maken, is buitenge
woon moeilijk; terzake is in tusschen
overleg geopend met den minister van
justitie, tot wiens departement de ma
terie meer speciaal behoort.
Bij Kon. besluit zijn tot en met 31 De
cember a.s. benoemd tot leden van de
centrale commissie van advies, bedoeld
in artikel 27 der Landbouwcrisiswet, de
heeren G. J. Blink te Noordwijk, dr. E.
Heldring te Amsterdam, mr. G. W, J.
van Hellenberg Hubar te Rijswijk, Chr.
van den Heuvel te Haarlem, P. Hiemstra
te Bilthoven, dr. H. M. Hirschfeld te
's-Gravenhage, ir. W. H. van Leeuwen
te Delft, J. L. Nijsingh te De Wijk, mr.
dr. A. A. van Rhijn te 's-Gravenhage,
Th. Verheggen te Buggenum, en mr, J.
J. Wintermans te 's-Gravenhage.
De minister van oeconomische zaken
heeft tot voorzitter van deze commissie
benoemd mr. dr. A. A. van Rhijn en tot
onder-voorzitter mr. J. J. Wintermans.
MILITAIRE ASPIRATIES VAN DE
N. S. B.?
Het Tweede Kamerlid Van der Heide
gestel™111 61 de volgende vragen
lo. Is de regeering bereid een onder
zoek in te stellen of de W. A. organi
saties, die een onderdeel schijnen te zijn
van de Nationaal Socialistische Bewe
ging, zich uitsluitend met sport hezirf
houden, dan wel zich op eenigerlei wijze
militair oefenen, op militaire wijze zijn
georganiseerd, zoodat zij rangen van
wachtmeester, luitenant, commandant
enz. kennen dus veeleer te bescho-
wen zijn als particuliere corpsen van mi-
litair of semi-militair karakter?
2o. Is de regeering bereid mede in dit
onderzoek te betrekken de vraag of deze
organisaties over wapenen beschikken,
waar het vermoeden wordt gekoesterd,
dat het groote aantal revolvers, dat zeer
onlangs ons land werd binnengesmok
keld, bestemd zou zijn voor deze W. A.
organisaties?
3o. Is de regeering van zins met de
meeste gestrengheid op te treden tegen
WITTE WEEK
(Ïngez. Med.
elke formatie, die buiten haar zegging-
schapt valt, als deze hoe onschuldig
haar optreden ook moge schijnen in
wezen van militairen of semi-militairen
aard is?
Zooals wij hebben gemeld, bestaat er
een conflict tusschen de min:sters Oud
en De Wilde en het gemeentebestuur
van het Brabantsche dorpje Veen- De
ministers eischen dat de gemeente
ontvanger, de heer Schouten, zal wor
den ontslagen, terwijl de gemeenteraad
hem juist in zijn plaats van een tijde
lijke, een vaste aanstelling gaf.
Toen de raad weigerde op het ulti
matum van Den Haag in te gaan, heeft
de relgeering de uitbetaling van alle
rijkssubsidies stopgezet.
De heer Schouten was tot nu toe
echter slechts ontvanger „voor spek
en boonen". Hij teekende n.l. alleen de
stukken, die B. en W. hem voorlegden,
en het eigenlijke beheer over de geld
middelen werd hem onthouden.
B. en W. hebben nu u t het raadsbe
sluit waar zij zelf zich tegen hadden
verzet de consequentie 'getrokken.
Op 1 Febr. j.l. zijn den heer Schouten
alle bescheiden, die tot het ontvangers
ambt behooren overhandigd, terwijl hij
ook in het bezit was den sleutel der
kluis is geteld.
Men wacht thans met groote belang-
stellng af, hoe de regeering hierop zal
reageeren. (Het Volk).
Op de vragen van den heer Ling'oeek,
of uit de jongste bezetting van een
plaats in de rechtbank te Haarlem met
een roomschen rechter (de plaats was
vacant geworden door het uitvallen van
een protestant) afgeleid moet worden
een streven, om de rechterlijke macht in
ons land stap voor stap te verroom-
schen, heeft de minister van justitie, de
heer Van Schaik, ontkennend geant
woord.
Het Engelsche wpekblad „Every
man" wijdt nog een geestdriftig en be
wonderend artikel aan de vlucht van
de Pelikaan. Na een beschrijving van
den tocht en wat daaroon is voorafgegaan
eindigt het blad:
Een roemrijke tocht is roemrijk ge
ëindigd. Een vlucht, waarin de heele
natie heeft deelgenomen. Het eert de
organisatie, dat zulk een vlucht kon
plaats vinden zonder e enige voorbe
reiding- Een uur na het defect van de
voor deze vlucht speciaal gebouwde
machine, kon een gewone machine star
ten en zijn taak volbrengen. Het was 'n
overwinning op hemel en afstand welke
een moedig pionierschap met roem
heeft gekroond; een vredige overwin-
winning op de lucht, een vredige natie
waardig.
„De tijd vliegt, vliegt met uw tijd"
is het motto van onze generatie. Ge
dachtig aan den moed van deze moder
ne vliegende Hollanders, zou men, de
voorstelling tot feit makend, hieraan
kunnen toevoegen „de tijd vliegt met
ons."
Zaterdagnamiddag is aan de Belgische
kust te Nieuwpoort een vliegtuig geland
van de K. L. M. uit Rotterdam naar Lon
den bemand met zeven koppen. Een der
passagiers deelde daarover het volgende
mee:
Men was vertrokken uit Rotterdam 's
namiddags, om 13.45. Het weer was
Er is slechts een goede weelde
de weelde van goed te doen; predik
dus liefde, door liefde te geven.
zwaar mistig en de piloot moest voor
zichtig vliegen in de richting van Londen.
Men bereikte nochthans de Engelsche
kust zonder ongevallen en er zou ge
daald worden op het vliegve.d van Lim.
De mist hing als een kleed over 't land.
Andere vliegtuigen kruisten in de omge
ving en zochten insgelijks te daien.
De toestand was waarlijk gevaarlijk
zoodai de piloot besloot terug te vliegen
naar België en te Oostende te landen.
Het vliegveld van Steene was nochtans
insgelijks voor den mist verborgen en de
piloot besloot door te vliegen naar Duin
kerken. Veel tijd was er niet te verlie
zen daar er een tekort kwam aan brand
stof. Alles scheen echter tegen te wer
ken daar ook hier niet kon geland wor
den ten gevolge van den mist. Dan maar
terug langs de kust gevlogen. Ter hoogte
van Nieuwpoort-Bad dacht de piloot te
kunnen landen en het gelukte hem juist
voor de kerk zijn toestel tot rust te
brengen zonder dat iemand gekwetst
werd.
Tegelijkertijd bijna landde wegens den
mist te Oostduinkerke een Duitsche
vliegtuig op weg van Hannover naar Lon
den. Ook dit vliegtuig was eerst boven
Engeland geweest, doch durfde daar
eveneens niet te landen.
Naar de Tel. meldt, zijn door de ge
heime staatspolitie te Berlijn de we-
kelijksche vergaderingen van de Ber-
lijnsche groep der Nederlandse h e
Nationaal Socialistische Beweging (Mus-
sért) tot nader orde verboden.
Dit besluit is zonder motiveering
aan de groepsleiding medegedeeld.
(Van onzen correspondent.)
Een vrijwel geheel volle zaal van het
Haagsche Gebouw van Kunsten en We
tenschappen: alle belanghebbenden bij
een vrij, veilig en economisch verkeer
op de Nederlandsche wegen. Als daar
zijn o.a. vertegenwoordigers van diverse
Kamers van Koophandel, van het Kon.
Ned. Landbouw Comité, den tuinbouw-
raad, van transportarbeiders- en chauf
feursbonden, van gemeentebesturen (o.a.
Veere); zeer velen sympathiseerend met
de uitnoodigende bonden: A.N.W.B.,
B.B.N, en K.N.A.C.
Voorts Staatsraad Muller Massis, en
kele Kamerleden, leden "an Ged. Staten
van Z. Holland, een vertegenwoordiger
van den Minister van Waterstaat.
Ter bespreking van het wetsontwerp
tot instelling van 'n verkeersfonds, heet
te 't; 'n protest daartgen werd 't. En in
de rede van A.N.W.B.'s voorzitter den
heer Edo J. Bergsma, èn in de kortere
woordvoeringen van enkele vertegen
woordigers van geïnteresseerde licha
men en bonden daarna, en eindelijk
niet het minst in de aangenomen mo
tie.
We gaven na de indiening, op 4
Dec._ j.l. een uitvoerig resumé van
het ontwerp, dat beoogt meer onderling
verband te leggen tusschen de vervoer
middelen te land, te water, in de lucht.
Inderdaad wordt het: le een hergroe
peering van de onderdeelen van het ne
gende hoofdstuk der Rijksbegrooting,
zoodat de inkomsten en uitgaven van
elke verkeer ssoort afzon
de r 1 ij k daarin niet meer tot
uiting komen. En juist het tegendeel
't werd ons helder en duidelijk verklaard
-zou een veel beter inzicht geven in
de verhouding der verschillende ver
keersmiddelen ten aanzien van het Rijk,
het eerste noodige om het gestelde doel
te bereiken, Thans, bij de aanneming,
wordt dus als het ware alles gedaan in
één potje.
2e. Wordt het Wegenfonds opgehe
ven, dat destijds was ingesteld als een
vaste basis voor wegenverbetering en
bruggenbouw, en gevoed werd door de
rijwiel- en wegenbelasting. Thans
wordt het volkomen onzeker welk be
drag aan de wegen ten goede komen zal.
3e. Wordt een commissie van advies
ingesteld, die behalve uit een vertegen
woordiger der Spoorwegen, uitsluitend
uit Rijksambtenaren bestaat. Het weg
verkeer, waarbij een kapitaal betrok
ken is, grooter dan dat der spoorwegen,
en een personeel, dat zelfs wel viermaal
zoo groot is als dat dier spoorwegen,
vindt in die commissie geen enke-
1 e n eigen vertegenwoordiger. Beter
ware 't dan ook, zoowel in het algemeen
belang als de prominente belangen van
elke verkeerssoort in het bijzonder, dat
een Vervoerraad in 't leven werd
geroepen, waarbij dan ook het particu
lier element voldoende vertegenwoor
digd is.
En dan tenslotte: en 't is wel het be
langrijkste voor de meesten onzer: de
bekende verhooging der bediagen van
de belasting op de motorvoertuigen (we
meldden destijds de tarieflijst!) en de
verhooging der rijwielbe-
lasting met 20pct.
Mede ter gedeeltelijke dekking van
de tekorten op de Nederlandsche Spoor
wegen, en.met 't uitgesproken doel
den groei van het motorverkeer te be
lemmeren.
Hiertegen nu was vooral het algemeen
protest. Nog eens nadrukkelijk werd ge
wezen (ook door land- en tuinbouwver-
tegenwoordigers) hoe het motorverkeer
zich de laatste jaren heeft ontwikkeld,
en dat het nu toch niet aangaat deze
bedrijven met de voorgestelde maatre
gelen aldus te breidelen. Hoe velen
daardoor zullen worden getroffen, en
hoe de werkloosheid hierdoor weer zal
worden vermeerderd.
Wat weer de schatkist nadeelig zal
zijn.
En dat, terwijl nog niet is gebleken,
dat de spoorwegen zich hebben aange
past aan de gewijzigde omstandigheden.
Zoo was er een algemeene contra
stemming in de zaal. Met het gevolg
dan ook, dat de motie waarin boven
staande is vervat, er z. h. st. doorging. Na
'n mislukte pog:nk van een der aanwezi
gen tot de indiening eener motie, die
hetzelfde beoogde, doch in wal krach
tiger terminologie, heette te zijn vervat.
Naar luid der berichten zou de K.L.M. 't
voornemen hebben, de Zeeuws"he lucht
lijn door te trekken naar Antwerpen en
Brussel. Vooral voor de Antwerpsche
loodsen zou dat van belang zijn.
Gisteren omstreeks kwart voor zes
sen kreeg de branweer, naar luid onzer
berichten, de mededeeling dat in het
perceel Spanjaardstraat E 67, bewoond
door den heer H. C. Hesseling, een
schoorsteenbrandje was; onmiddellijk
werd toen een brandwacht met minimax
en gereedschappen op de fiets herwaarts
gezonden.
Tegelijk met dezen voortrekker wa
ren wij op het terrein van den aanstaan
den strijd. Geen sprake van een schoor
steenbrand: dikke zwarte rookwolken
drongen over de geheele breedte van het
dak door de pannen naar buiten en te
17 h 55 min reeds was een dofroode
gloed daar doorheen zichtbaar. 17 h 58
sloegen de vlammen door het dak en
een minuut later was het reeds een flin
ke uitslaande brand. 18 h 1 min reed de
Magirus-ladderwagen voor op den hoek
van Spanjaardstraat en Koepoortstraat;
hij werd snel uitgedraaid en een brand
wacht posteerde zich er boven op; het
heeft echter nog tot 18 h 15 min moeten
duren, alvorens de straalpijp boven van
den ladder af water kon geven. Naar
verluidde, was de groote Magirusspuit,
die op den Dam aan het Dok was opge
steld, in het ongereede geraakt. Ook de
Burgerijspuit werd aan den Dam opge
steld.
Inmiddels werden aan de voorzijde en
de achterzijde slangen op de waterlei
ding gekoppeld; aan den voorkant, waar
het vuur over 't breedste front woedde,
v. erd hiermede te 18 h 3 min het eerste
water gegeven; twee minuten later werd
het vuur, dat zich naar beneden een
relatief moeizamen weg moest banen op
de bovenverdieping zichtbaar aan bran
dende gordijnen, 18 h 8 min sloeg het
ook hier uit de ramen.
Inmiddels was men uit het hoekhuis
tSMTOONSTCLUKIS
AMfmBItOAM-:
(Ingez. Med.)
Middelburg, 6-II-'34. Maandag: hoog
ste luchttemperatuur 5 °C (41 °F);
laagste 2.8 °C (37 °F). Heden 9 h: 3.9
°C; 12 h: 6)4 °C. 0.2 mm regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 775
mm; laagste 774 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 775.1 mm
te Valencia; laagste 724.7 mm te Hapa-
randa.
Zon op: 7 h 36; onder: 16 h 53. Licht
op: 17 h 23. Maan op: 12 h 08; onder:
9 h 15. L.K. 7 Februari.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij.)
Di.
Wo.
Do.
Februari.
Hoogwater.
5.10 17.38
5.55 18.28
6.47 19.29
Laagwater.
11.52 23.56
12.37
0.45 13.30
Februari.
Hoogwater. Laagwater.
Di. 6 6.58 19.23 0.22 12.48
Wo. 7 7.37 20.06 1.04 13.34
Do. 8 8.21 21.01 1.52 14.26
bezig, de meubels in veiligheid te bren
gen, een overbodige maatregel, naar la
ter zou blijken. Want toen te 18 h 15 de
ladderwagen uit de hoogte zijn water in
den vuurgloed begon te werpen, en ook
met krachtiger straal dan de waterlei
ding aanvankelijk bleek te leveren, het
vuur van voren aangevallen kon wor
den, was het pleit spoedig beslecht; de
vuurgloed minderde zienderoogen en te
gen half zeven was er alleen nog maar
een hoog in de lucht brandend nokje,
een zgn. „makelaa;" te zien. De brand
was verder bedwongen.
Het bovenhuis is geheel uitgebrand en
het benedenhuis, magazijn „De Zwa
luw", eigenaar de heer A. J. Lahr, heeft
veel waterschade opgeloopen. Naar wij
vernemen was laatstgenoemde tegen
brand- en bedrijfsschade verzekerd. Uit
het door de politie ingestelde onder
zoek is gebleken, dat de brand de schuld
is van twee knaapjes, die met lucifers
hadden gespeeld. Twee jongentjes, van
8 en 10 jaar, een zoontje van den heer
Hesseling en z'n kameraadje, hadden al
dus spelenderwijs een matras in brand
doen geraken en daarop stond spoedig
de heele zolder iii vuur.
Deze brand heeft weer eens dc aan-