WIENER Bmm nm BINNENLAND. ZEELAND. WIER IN WIND. TWEE BLADEN. DINSDAG 6 FEBRUARI. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. DE BETREKKINGEN MET BELGIE. DE BOYCOT VAN DUITSCHE WAREN. COMMISSIE VAN ADVIES LANDBOUWCRISIS WET. BIJ MIDDELBURG HET CONFLBCT TUSSCHEN DE GEMEENTE VEEN EN DE REGEERING. GEEN VERROOMSCHING VAN DE RECHTERLIJKE MACHT. ENGELSCHE HULDE VOOR DE „PELIKAAN"-PRESTATIE. HACHELIJK AVONTUUR VAN EEN VLIEGTUIG DER K. L. M, DE NAZI'S EN DE N, S. B. TEGEN EEN VERKEERSFONDS. Groote vergadering in Den Haag. Veelzijdige belang stelling. Doortrekken der Z. L. L. naar Antwerpen? MIDDELBURG. UITSLAANDE BRAND IN DE SPANJAARDSTRAAT. Zolder en bovenverdieping uitgebrand Veel water schade. GEOPEMDVANKOV.M.-5MM.EN VAN ÖNJL-I0NJ-1. SLUITING ZONDAG 18 FEBR 5u Verwachting tot morgenavond Zwakke tot matige winden nit W. richtingen, nevelig tot zwaar bewolkt, weinig of geen neerslag, om het vries punt des nachts, overdag lichte dooi. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Hoog- en Laagwater te Wemeldinge, *TTTM.M*r7' "*1, MIDDELdUQGSCHE courant Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent- jcbap VlUsingen 2.30, elders 2.50 per yVeek-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w- Advertentiën 30 ct. per regel, ïngez. mededeelingen 60 ct. p. r. By contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. GOESCHE COURANT^ Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postreken ing no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon I?. Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen l-~" regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rnbrisl „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels a 75 ct. by vooruitbetaling Ad-s, mi ..Brieven" ct ..Bevragen bureau de.ïr-r rant" 10 ct. extra Bevysnommer» 5 ceas Verschenen is de memorie van ant woord aan de Eerste Kamer over cïe begrooting van bu tenlandsche zaken. Daaraan ontleenen we het volgende: Het is den minister een bron van vol doening, dat zijn verklaring aangaanüe den stand van zaken met betrekking tot de totstandkoming van een nieuw Nederlandsch-Belgisch verdrag een aantal leden heeft bevredigd- Hij zou hier echter wil en opmerken dat, terwijl hij alles zal doen wat in zijn vermogen is om er toe mede te werken dat deze aangelegenhe'd geen twistappel worde binnen de natie, hij de wensche ijkheid voor Nederland en België der totstand koming van de zoo lang nagestreefde herziening der verdragen van 1839 des te grooter acht, naarmate in Europa betreurenswaardige spanningen 'beide landen aanleiding 'geven, de toekomst niet zonder zorg tegemoet te zien. In dien dan ook de Nederlandsche regee ring ten deze zonder overhaasting zal handelen, zal zij er tevens op bedacht zijn onnoodig uitstel te vermijden. Over de vraag hoe het cntact tusschen Eer ste Kamer en regeering ware te houden wanneer dat te zijner tijd, met het oog op besprekingen over deze zaak met de Belgische regeerng, nuttig zal zijn, hoopt de minister, mocht dit geval zich tijdens zijn ambtsperiode voordoen, met de Eerste Kamer in overleg te treden. Aan de Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer nopens de begrooting van buitenlandsche zaken, ontleenen wij het volgende: Den leden, die van oordeel zijn, dat de overheid den door het N.V.V. en de S.D.A.P. bevorderden boycot van Duit- scbe waren behoort te bestrijden, wijst de minister er op, dat het hier een par ticuliere actie betreft, ten aanzien waar van men met ingrijpen voorzichtig dient te zijn. Hoewel de regeering een zoo- danigen boycot afkeurt, en dit standpunt nog onverzwakt inneemt, kan zij toch bij de huidige haar ten dienste staande middelen niet verder gaan dan nauwlet tend toezien, dat die actie niet buiten het particulier terrein treedt. Het treffen van een wettelijke rege ling, die bestrijding van zoodanigen boy cot onmogelijk zou maken, is buitenge woon moeilijk; terzake is in tusschen overleg geopend met den minister van justitie, tot wiens departement de ma terie meer speciaal behoort. Bij Kon. besluit zijn tot en met 31 De cember a.s. benoemd tot leden van de centrale commissie van advies, bedoeld in artikel 27 der Landbouwcrisiswet, de heeren G. J. Blink te Noordwijk, dr. E. Heldring te Amsterdam, mr. G. W, J. van Hellenberg Hubar te Rijswijk, Chr. van den Heuvel te Haarlem, P. Hiemstra te Bilthoven, dr. H. M. Hirschfeld te 's-Gravenhage, ir. W. H. van Leeuwen te Delft, J. L. Nijsingh te De Wijk, mr. dr. A. A. van Rhijn te 's-Gravenhage, Th. Verheggen te Buggenum, en mr, J. J. Wintermans te 's-Gravenhage. De minister van oeconomische zaken heeft tot voorzitter van deze commissie benoemd mr. dr. A. A. van Rhijn en tot onder-voorzitter mr. J. J. Wintermans. MILITAIRE ASPIRATIES VAN DE N. S. B.? Het Tweede Kamerlid Van der Heide gestel™111 61 de volgende vragen lo. Is de regeering bereid een onder zoek in te stellen of de W. A. organi saties, die een onderdeel schijnen te zijn van de Nationaal Socialistische Bewe ging, zich uitsluitend met sport hezirf houden, dan wel zich op eenigerlei wijze militair oefenen, op militaire wijze zijn georganiseerd, zoodat zij rangen van wachtmeester, luitenant, commandant enz. kennen dus veeleer te bescho- wen zijn als particuliere corpsen van mi- litair of semi-militair karakter? 2o. Is de regeering bereid mede in dit onderzoek te betrekken de vraag of deze organisaties over wapenen beschikken, waar het vermoeden wordt gekoesterd, dat het groote aantal revolvers, dat zeer onlangs ons land werd binnengesmok keld, bestemd zou zijn voor deze W. A. organisaties? 3o. Is de regeering van zins met de meeste gestrengheid op te treden tegen WITTE WEEK (Ïngez. Med. elke formatie, die buiten haar zegging- schapt valt, als deze hoe onschuldig haar optreden ook moge schijnen in wezen van militairen of semi-militairen aard is? Zooals wij hebben gemeld, bestaat er een conflict tusschen de min:sters Oud en De Wilde en het gemeentebestuur van het Brabantsche dorpje Veen- De ministers eischen dat de gemeente ontvanger, de heer Schouten, zal wor den ontslagen, terwijl de gemeenteraad hem juist in zijn plaats van een tijde lijke, een vaste aanstelling gaf. Toen de raad weigerde op het ulti matum van Den Haag in te gaan, heeft de relgeering de uitbetaling van alle rijkssubsidies stopgezet. De heer Schouten was tot nu toe echter slechts ontvanger „voor spek en boonen". Hij teekende n.l. alleen de stukken, die B. en W. hem voorlegden, en het eigenlijke beheer over de geld middelen werd hem onthouden. B. en W. hebben nu u t het raadsbe sluit waar zij zelf zich tegen hadden verzet de consequentie 'getrokken. Op 1 Febr. j.l. zijn den heer Schouten alle bescheiden, die tot het ontvangers ambt behooren overhandigd, terwijl hij ook in het bezit was den sleutel der kluis is geteld. Men wacht thans met groote belang- stellng af, hoe de regeering hierop zal reageeren. (Het Volk). Op de vragen van den heer Ling'oeek, of uit de jongste bezetting van een plaats in de rechtbank te Haarlem met een roomschen rechter (de plaats was vacant geworden door het uitvallen van een protestant) afgeleid moet worden een streven, om de rechterlijke macht in ons land stap voor stap te verroom- schen, heeft de minister van justitie, de heer Van Schaik, ontkennend geant woord. Het Engelsche wpekblad „Every man" wijdt nog een geestdriftig en be wonderend artikel aan de vlucht van de Pelikaan. Na een beschrijving van den tocht en wat daaroon is voorafgegaan eindigt het blad: Een roemrijke tocht is roemrijk ge ëindigd. Een vlucht, waarin de heele natie heeft deelgenomen. Het eert de organisatie, dat zulk een vlucht kon plaats vinden zonder e enige voorbe reiding- Een uur na het defect van de voor deze vlucht speciaal gebouwde machine, kon een gewone machine star ten en zijn taak volbrengen. Het was 'n overwinning op hemel en afstand welke een moedig pionierschap met roem heeft gekroond; een vredige overwin- winning op de lucht, een vredige natie waardig. „De tijd vliegt, vliegt met uw tijd" is het motto van onze generatie. Ge dachtig aan den moed van deze moder ne vliegende Hollanders, zou men, de voorstelling tot feit makend, hieraan kunnen toevoegen „de tijd vliegt met ons." Zaterdagnamiddag is aan de Belgische kust te Nieuwpoort een vliegtuig geland van de K. L. M. uit Rotterdam naar Lon den bemand met zeven koppen. Een der passagiers deelde daarover het volgende mee: Men was vertrokken uit Rotterdam 's namiddags, om 13.45. Het weer was Er is slechts een goede weelde de weelde van goed te doen; predik dus liefde, door liefde te geven. zwaar mistig en de piloot moest voor zichtig vliegen in de richting van Londen. Men bereikte nochthans de Engelsche kust zonder ongevallen en er zou ge daald worden op het vliegve.d van Lim. De mist hing als een kleed over 't land. Andere vliegtuigen kruisten in de omge ving en zochten insgelijks te daien. De toestand was waarlijk gevaarlijk zoodai de piloot besloot terug te vliegen naar België en te Oostende te landen. Het vliegveld van Steene was nochtans insgelijks voor den mist verborgen en de piloot besloot door te vliegen naar Duin kerken. Veel tijd was er niet te verlie zen daar er een tekort kwam aan brand stof. Alles scheen echter tegen te wer ken daar ook hier niet kon geland wor den ten gevolge van den mist. Dan maar terug langs de kust gevlogen. Ter hoogte van Nieuwpoort-Bad dacht de piloot te kunnen landen en het gelukte hem juist voor de kerk zijn toestel tot rust te brengen zonder dat iemand gekwetst werd. Tegelijkertijd bijna landde wegens den mist te Oostduinkerke een Duitsche vliegtuig op weg van Hannover naar Lon den. Ook dit vliegtuig was eerst boven Engeland geweest, doch durfde daar eveneens niet te landen. Naar de Tel. meldt, zijn door de ge heime staatspolitie te Berlijn de we- kelijksche vergaderingen van de Ber- lijnsche groep der Nederlandse h e Nationaal Socialistische Beweging (Mus- sért) tot nader orde verboden. Dit besluit is zonder motiveering aan de groepsleiding medegedeeld. (Van onzen correspondent.) Een vrijwel geheel volle zaal van het Haagsche Gebouw van Kunsten en We tenschappen: alle belanghebbenden bij een vrij, veilig en economisch verkeer op de Nederlandsche wegen. Als daar zijn o.a. vertegenwoordigers van diverse Kamers van Koophandel, van het Kon. Ned. Landbouw Comité, den tuinbouw- raad, van transportarbeiders- en chauf feursbonden, van gemeentebesturen (o.a. Veere); zeer velen sympathiseerend met de uitnoodigende bonden: A.N.W.B., B.B.N, en K.N.A.C. Voorts Staatsraad Muller Massis, en kele Kamerleden, leden "an Ged. Staten van Z. Holland, een vertegenwoordiger van den Minister van Waterstaat. Ter bespreking van het wetsontwerp tot instelling van 'n verkeersfonds, heet te 't; 'n protest daartgen werd 't. En in de rede van A.N.W.B.'s voorzitter den heer Edo J. Bergsma, èn in de kortere woordvoeringen van enkele vertegen woordigers van geïnteresseerde licha men en bonden daarna, en eindelijk niet het minst in de aangenomen mo tie. We gaven na de indiening, op 4 Dec._ j.l. een uitvoerig resumé van het ontwerp, dat beoogt meer onderling verband te leggen tusschen de vervoer middelen te land, te water, in de lucht. Inderdaad wordt het: le een hergroe peering van de onderdeelen van het ne gende hoofdstuk der Rijksbegrooting, zoodat de inkomsten en uitgaven van elke verkeer ssoort afzon de r 1 ij k daarin niet meer tot uiting komen. En juist het tegendeel 't werd ons helder en duidelijk verklaard -zou een veel beter inzicht geven in de verhouding der verschillende ver keersmiddelen ten aanzien van het Rijk, het eerste noodige om het gestelde doel te bereiken, Thans, bij de aanneming, wordt dus als het ware alles gedaan in één potje. 2e. Wordt het Wegenfonds opgehe ven, dat destijds was ingesteld als een vaste basis voor wegenverbetering en bruggenbouw, en gevoed werd door de rijwiel- en wegenbelasting. Thans wordt het volkomen onzeker welk be drag aan de wegen ten goede komen zal. 3e. Wordt een commissie van advies ingesteld, die behalve uit een vertegen woordiger der Spoorwegen, uitsluitend uit Rijksambtenaren bestaat. Het weg verkeer, waarbij een kapitaal betrok ken is, grooter dan dat der spoorwegen, en een personeel, dat zelfs wel viermaal zoo groot is als dat dier spoorwegen, vindt in die commissie geen enke- 1 e n eigen vertegenwoordiger. Beter ware 't dan ook, zoowel in het algemeen belang als de prominente belangen van elke verkeerssoort in het bijzonder, dat een Vervoerraad in 't leven werd geroepen, waarbij dan ook het particu lier element voldoende vertegenwoor digd is. En dan tenslotte: en 't is wel het be langrijkste voor de meesten onzer: de bekende verhooging der bediagen van de belasting op de motorvoertuigen (we meldden destijds de tarieflijst!) en de verhooging der rijwielbe- lasting met 20pct. Mede ter gedeeltelijke dekking van de tekorten op de Nederlandsche Spoor wegen, en.met 't uitgesproken doel den groei van het motorverkeer te be lemmeren. Hiertegen nu was vooral het algemeen protest. Nog eens nadrukkelijk werd ge wezen (ook door land- en tuinbouwver- tegenwoordigers) hoe het motorverkeer zich de laatste jaren heeft ontwikkeld, en dat het nu toch niet aangaat deze bedrijven met de voorgestelde maatre gelen aldus te breidelen. Hoe velen daardoor zullen worden getroffen, en hoe de werkloosheid hierdoor weer zal worden vermeerderd. Wat weer de schatkist nadeelig zal zijn. En dat, terwijl nog niet is gebleken, dat de spoorwegen zich hebben aange past aan de gewijzigde omstandigheden. Zoo was er een algemeene contra stemming in de zaal. Met het gevolg dan ook, dat de motie waarin boven staande is vervat, er z. h. st. doorging. Na 'n mislukte pog:nk van een der aanwezi gen tot de indiening eener motie, die hetzelfde beoogde, doch in wal krach tiger terminologie, heette te zijn vervat. Naar luid der berichten zou de K.L.M. 't voornemen hebben, de Zeeuws"he lucht lijn door te trekken naar Antwerpen en Brussel. Vooral voor de Antwerpsche loodsen zou dat van belang zijn. Gisteren omstreeks kwart voor zes sen kreeg de branweer, naar luid onzer berichten, de mededeeling dat in het perceel Spanjaardstraat E 67, bewoond door den heer H. C. Hesseling, een schoorsteenbrandje was; onmiddellijk werd toen een brandwacht met minimax en gereedschappen op de fiets herwaarts gezonden. Tegelijk met dezen voortrekker wa ren wij op het terrein van den aanstaan den strijd. Geen sprake van een schoor steenbrand: dikke zwarte rookwolken drongen over de geheele breedte van het dak door de pannen naar buiten en te 17 h 55 min reeds was een dofroode gloed daar doorheen zichtbaar. 17 h 58 sloegen de vlammen door het dak en een minuut later was het reeds een flin ke uitslaande brand. 18 h 1 min reed de Magirus-ladderwagen voor op den hoek van Spanjaardstraat en Koepoortstraat; hij werd snel uitgedraaid en een brand wacht posteerde zich er boven op; het heeft echter nog tot 18 h 15 min moeten duren, alvorens de straalpijp boven van den ladder af water kon geven. Naar verluidde, was de groote Magirusspuit, die op den Dam aan het Dok was opge steld, in het ongereede geraakt. Ook de Burgerijspuit werd aan den Dam opge steld. Inmiddels werden aan de voorzijde en de achterzijde slangen op de waterlei ding gekoppeld; aan den voorkant, waar het vuur over 't breedste front woedde, v. erd hiermede te 18 h 3 min het eerste water gegeven; twee minuten later werd het vuur, dat zich naar beneden een relatief moeizamen weg moest banen op de bovenverdieping zichtbaar aan bran dende gordijnen, 18 h 8 min sloeg het ook hier uit de ramen. Inmiddels was men uit het hoekhuis tSMTOONSTCLUKIS AMfmBItOAM-: (Ingez. Med.) Middelburg, 6-II-'34. Maandag: hoog ste luchttemperatuur 5 °C (41 °F); laagste 2.8 °C (37 °F). Heden 9 h: 3.9 °C; 12 h: 6)4 °C. 0.2 mm regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 775 mm; laagste 774 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 775.1 mm te Valencia; laagste 724.7 mm te Hapa- randa. Zon op: 7 h 36; onder: 16 h 53. Licht op: 17 h 23. Maan op: 12 h 08; onder: 9 h 15. L.K. 7 Februari. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij.) Di. Wo. Do. Februari. Hoogwater. 5.10 17.38 5.55 18.28 6.47 19.29 Laagwater. 11.52 23.56 12.37 0.45 13.30 Februari. Hoogwater. Laagwater. Di. 6 6.58 19.23 0.22 12.48 Wo. 7 7.37 20.06 1.04 13.34 Do. 8 8.21 21.01 1.52 14.26 bezig, de meubels in veiligheid te bren gen, een overbodige maatregel, naar la ter zou blijken. Want toen te 18 h 15 de ladderwagen uit de hoogte zijn water in den vuurgloed begon te werpen, en ook met krachtiger straal dan de waterlei ding aanvankelijk bleek te leveren, het vuur van voren aangevallen kon wor den, was het pleit spoedig beslecht; de vuurgloed minderde zienderoogen en te gen half zeven was er alleen nog maar een hoog in de lucht brandend nokje, een zgn. „makelaa;" te zien. De brand was verder bedwongen. Het bovenhuis is geheel uitgebrand en het benedenhuis, magazijn „De Zwa luw", eigenaar de heer A. J. Lahr, heeft veel waterschade opgeloopen. Naar wij vernemen was laatstgenoemde tegen brand- en bedrijfsschade verzekerd. Uit het door de politie ingestelde onder zoek is gebleken, dat de brand de schuld is van twee knaapjes, die met lucifers hadden gespeeld. Twee jongentjes, van 8 en 10 jaar, een zoontje van den heer Hesseling en z'n kameraadje, hadden al dus spelenderwijs een matras in brand doen geraken en daarop stond spoedig de heele zolder iii vuur. Deze brand heeft weer eens dc aan-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1