KING LANDBOUW. ONDERWIJS. BEKENDMAKINGEN, AGENDA, ZWEEFVLIEGEN IN ZEELAND PEPERMUNT MIDDELBURG. VLISSJNfiEli. GOES. „Kon, Paketvaart Maatschappij" vermin derde het aantal klassen van 4 tot 3, de Java-China-Japan Lijn zette de oplei ding tijdelijk stop. Voor het Badbedrijf werd 1933 een re cordjaar; er werden 63.291 baden geno men. Het vreemdelingenverkeer en het bezoek aan de badplaats was zeer be vredigend, belangrijke congressen en jaarvergaderingen werden gehouden. Op het Coöperatief Slachthuis werden in 1933 geslacht 1423 runderen, 1947 varkens, 714 kalveren en 475 schapen welke getallen door de ongunstige tijds omstandigheden iets beneden de raming zijn gebleven. Ook op de resultaten van het gemeen telijk binnenhavenbedrijf, dat nu binnen kort in de N.V. „Haven van Vlissingen' wordt opgenomen, had de crisis een on- gunstigen invloed. Hoewel het aanta schepen ongeveer gelijk was aan dat van 1932, ging de totale inhoud der bin nengekomen zeeschepen 25 pet. terug. Evenals vorige jaren werd in December jl. een 30-tal Groninger motorkoffen op gelegd. Het kolenbunkerstation der „Steenko len Handelsvereeniging" in de buitenha ven heeft wederom nog gunstiger resul taten bereikt dan in het vorige jaar, er werden n.l. 477 zeeschepen gebunkerc tegen 361 in 1932 met 55.000 gebunker de tonnen steenkool meer dan in 1932 Het gebruik van het vliegveld Vlissin gen is in 1933 wederom belangrijk toe genomen, o.a. ook door de militaire vlie gers. De verkeersresultaten op de door de K.L.M, geëxploiteerde luchtlijn Vlis singen Haamstede Rotterdam Amsterdam waren zeer gunstig vooral ook in de maanden Juli en Augustus, toen deze lijn werd doorgetrokken naar Knocke. Met de K.L.M. luchtlijn zijn in 1933 te Vlissingen aangekomen 1023 passagiers en vertrokken 968 passagiers, waarvan in de maand Augustus resp. 396 en 331. Bij de Stoomvaart Maatschappij „Zee land", heeft de sterke achteruitgang in het passagiers- en goederenvervoer, welke het jaar 1932 kenmerkte, zich in 1933 niet in gelijke mate voortgezet, het passagiersverkeer vertoont zelfs ten op zichte van het vorige jaar een niet onbelangrijke st ij ging. In het geheel werden ongeveer 67.300 passa giers vervoerd, ongeveer 14% pet. meer dan in 1932, waarmede kwantitatief het peil van 1931 wederom bereikt is. Groo- tendeels is deze toeneming een gevolg van een verdere ontwikkeling van het goedkoope excursie-verkeer, voorname lijk van Engelsche zijde. Het gewone verkeer, dat tot op zekere hoogte te be schouwen is als zaken-verkeer, toonde weliswaar in totaal een geringe vermeer dering, doch daarbij een sterk tot uiting komende verschuiving naar lagere klas se. Ten aanzien van het goederen-vervoer moet echter geconstateerd worden, dat het algemeene stukgoed-, fruit- en groen- tenvervoer vergeleken met 1932 verder met 30 pet. afnam. Eenerzijds is dit toe te schrijven aan de belemmeringen .wel ke het vrije ruilverkeer ondervindt door de Engelsche maatregelen van contingen- teering en hooge invoerrechten, waar door voor vele bedrijven export naar dit land volkomen onmogelijk werd ge maakt; anderzijds wordt, voor wat van het Duitsche vervoer nog resteert, in hooge mate de concurrentie ondervon den van door bijzondere verlaagde spoorvrachten begunstigde Duitsche Noordzee-havens. De laatste maanden was echter een zij het ook geringe opleving in het stukgoed-verkeer te constateeren. door IR. F. A. HOLLEMAN 2e Secr. der Zeeuwsche Ver, v. Luchtvaart. Een sport die de groepsgeest bevordert Prestaties der zweefvliegerij: een duurrecord van 36 uren; een afstandrecord van 150 km en een hoogterecord van 2500 m. Het gebied van het zweefvliegen is al zoo uitgebreid, dat men werkelijk in verlegenheid raakt, wanneer men hier over in 't kort nu eens iets wil vertel len. En toch is het zoo noodig, want wij zitten hier in Zeeland toch eigenlijk nog zoover van vele nieuwe stroomingen verwijderd, die ons zeker zouden in teresseeren, als wij er wat meer van wisten. Zeker, de meesten onzer hebben in de couranten wel eens over zweef vliegen gelezen en in de tijdschriften foto's gezien, maar tot hoevelen is het doorgedrongen, dat er eiken Zondag in Europa duizenden zweefvliegtuigen op stijgen En toch is dit zoo. Nemen wij enkel maar eens Duitschland, het ge boorteland van deze sport. Wirth wiens broer een vermaard zeilvlieger is, die een groote zeilvliegschooi leidt, schrijft in de „Deutsche Flugillustrierte": „Onze jeugd wil vliegen. Niets tooflt dit duidelijker dan de steeds grootere 'krin gen aantrekkende zweefvliegsport." Nu is het zweefvliegen reeds op weg een volkssport te worden. In alle deelen Ook het postvervoer toonde in 1933 nog een verderen teruggang, die evenwel beperkt bleef tot ongeveer 6 pet. De inkomsten uit hoofde van de over eenkomst met de „London North Eastern Railway", wat betreft den dienst Hoek van HollandHarwich, bleven ten ach ter bij 1932 doordat het vervoer over Hoek van Holland ook in 1933 nog iets terugliep. Daartegenover kon op de exploitatie kosten nog verder worden bezuinigd. Bij de Kon. Maatschappij „De Schel de" bedroeg het aantal werklieden op 31 December jl. 1472, waarvan 450 tijde lijk ontslagenen zijn begrepen, tegenover 2310 op 31 December 1930, het aantal ambtenaren bedroeg 289, aan arbeids loon en salarissen werd ongeveer 1.95 millioen uitbetaald tegenover ongeveer 2.4 millioen in het voorafgaande jaar. In 1933 werden afgeleverd of daarvoor gereedgemaakt: Flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nassau", 3 Motorveerbooten voor den Provinciale Stoombootdienst op de Oos- ter- en Westerschelde, 2 Motoren voor Hr. Ms. Pantserschip „Brinio", 2 Land- waterpijpketels, 6 kleine stoomketels, bovenbouw brug o/d Haarlemmermeer ringvaart in den weg HeemstedeUit' hoorn, brug voor dubbelspoor en 2 brugjes voor enkelspoor over den staats spoorweg bij Nootdorp, bovenbouw op haalbrug over de Vecht bij Uitermeer, toeleidingsbrug met opleg-kist, een loop brug met bijkomende werken voor een drijvende aanlegplaats te Zierikzee, con structiewerk tweede en derde uitbrei ding electrische centrale op staatsmijn „Maurits" herstellingen aan en gedeel telijk vernieuwen van de Noordponton buitenhaven te Vlissingen, hefdeuren voor schutsluis IV bij Limmel, palcon structie voor 10 noorderschuiven in de uitwateringssluizen te Kornwerderzand, bovenbouw voor een brug over de Kost- verlorenvaart te Amsterdam, construc tiewerk en kolentransportinrichting Zeepfabriek te Jutphaas. In de zeer zorgwekkende slapte in het werk bij „de Schelde" is helaas nog geen verbetering gekomen- Voor de P.Z.E.M. kwam de bij de Kon. Maatschappij „de Schelde" bestelde tur bine bijna gereed; het hoogspanningsnet reikt nu tot Rilland Bath, waardoor al le gemeenten op Walcheren en de beide Bevelanden uit Vlissingen met stroom worden voorzien. Bij de „Vlissingsche Mineraalolie en Asphalt Raffinaderij" was de afzet van asphalt niet onbevredigend, de afzet der bijproducten had een goed verloop. De kleinere industrieën te Vlissingen lijden onder den nood der tijden. Aan de plaatsing der „Koninklijke Ma rine" te Vlissingen aan de Nederlandsche Scheldemonding zijn zoo groote lands belangen verbonden, laatstelijk nog door den wereldoorlog aangetoond, dat ver trouwd mag worden, dat mede in ver band met het handhaven onzer internati onale positie Vlissingen niet als marine station zal worden geabandoneerd. Ik heb veel moeten spreken over zor gen, crisis en werkloosheid, moge 1934 daarin voor de gemeente verbetering brengen. Over de algemeene verhoudin gen, die in den Raad heerschen, kan ik even wel gelukkigerwijze niets dan goeds zeggen. De raad heeft nog in zijn laatste zitting de zeer ingrijpende begrooting binnen zes uren zakelijk afgehandeld De heer Van der Beke Callen- fels, oudste lid in jaren, dankte den voorzitter namens den raad voor zijn van Duitschland trekt deze sport jonge lieden aan, uit alle kringen van het volk beoefenen jonge, levenslustige menschen haar met oprecht enthousiasme. De lief de om te vliegen is in de Duitsche jeugd ontwaakt." Thea Rasche, zelf een bekend vlieger, schrijft in hetzelfde blad, „Meer dan ooit geldt het Duitschlands jeugd voor de luchtvaart te winnen en enthou siasme bij te brengen voor de heerlijkste sport, die wij kennen". Leest u toch eens „Ein Segelflieger Robert Kronfeld". Zeker het is wat „hoogdravend" en wij nuchtere Hollan ders zullen er wat om glimlachen, maar een sport, die een dusdanig enthousias me kon doen ontbranden, daar moet toch wel w a t in steken En het is dan ook niet te verwonderen, dat in Duitsch land elke plaats van eenige beteekenis zijn zweefvliegclub heeft, waar druk ge oefend wordt, in de hoop eens uit te kunnen komen op de groote gebeurtenis, de zeilvliegwedstrijden in de Rhön. Maar niet alleen in Duitschland, ook in Frankrijk, Engeland en Zwitserland ko men telkens meer clubs en wordt hard geoefend voor nationale wedstrijden. Ook wij, in ons land, bezitten reeds een aantal clubs en er bestaat zelfs al een bond van zweefvliegclubs. Hoe komt het nu toch, dat wij, die toch van oudsher de eersten in het zei len waren, die zelfs de Engelschen het jachtzeilen moesten gaan leeren, pas zoo betrekkelijk laat tot de zeilvliegerij zijn overgegaan en ons zoo schoorvoetend aan deze sport wagen Hoe komt het, dat wij Zeeuwen, die toch zoo met den wind en het weer vertrouwd zijn, zei lers in hart en nieren, niet reeds lang aan hét zweefvliegen zijn Is het onbe kendheid met deze sport of is 't onze landaard die zich er tegen verzet Ja goede wenschen en bood wederkeerig zijn beste wenschen voor 1934 aan. Spr. wees op de hoog noodige zuinigheid bij het besturen der gemeente. Zooals el ders gezegd, is thans wel het diepste punt der crisis bereikt; doch er zijn nog geen definitieve bewegingen in opwaart- sche richting te bespeuren. Spr. uitte als zijn wensch, dat het zoo gewaardeerde werk van dr. Kautz over de haven het zijne moge bijdragen om in breede kringen in het buitenland, zoo wel als in Nederland de belangstelling voor de haven op te wekken of te ver meerderen. Het zou een groote vol doening zijn voor den burgemeester voor zijn jaren van onafgebroken arbeid. DE SUIKERBIETENSTEUN, Een adres aan den mlinister. De Christelijke Boeren- en Tuinders- bond in Nederland, de Katholieke Ne derlandsche Boeren- en Tuindersbond en het Koninklijk Nederlandsch Land- bouwcomité, hebben over den suiker- bietensteun een adres gezonden aan den Minister van Oeconomische zaken. Daarin betoogen adressanten, dat het verdrijven van dien steun tengevolge zou hebben: le. de Nederlandsche suikerindustrie ten gronde gaat; 2e. de steun, dien de Nederlandsche landbouw door de thans geldende rege ling ontvangt, geheel verdwijnt; 3e, de enorme werkgelegenheid, die de bietenteelt en de suikerindustrie verschaffen, verloren gaat; 4e. ernstige schade wordt toegebracht aan de bestaansmogelijkheid der open bare middelen van vervoer en de bin nenscheepvaart, d:e reeds thans in zoo moeilijke omstandigheden verkeeren; 5e. ook aan den handel en den mid denstand ten plattelande een gedeelte van hun bestaansmogelijkheid wordt ontnomen. Al deze ernstige nadeelen voor onze Nederlandsche samenleving zullen naar adr. vaste overtuig:ng in geld gewaar deerd, verre het bedrag overtreffen, dat thans aan de suikerproducenten ten goede komt. Handhaving van den thans geldenden steun in znij tegenwoordigen omvang, achten wij dan ook niet alleen gerechtvaardigd, maar tevens in het be lang der geheele Nederlandsche ge meenschap geboden. Naast deze algemeene overwegingen, lichten adr, de beteekenis van de bie tenteelt voor den landbouw in ons va derland meer in het bijzonder toe. In de streken, waar de bietenteelt het meest intensief wordt beoefend is zij een onvervangbaar onderdeel der agra rische poducie. Zij stelt den boer in staat de landarbeiders meer en over een langere periode te werk te stellen dan eenig ander gewas, wellicht met uitzondering van de aardappelen. Hiernaast mogen wij de aandacht vestigen op het verband, dat tusschen landbouw en industrie bestaat. De in dustrie heeft zich uit den aard der zaak ingesteld op een capaciteit, die verband houdt met een normale pro ductie van beetwortelen. De beperking die de teelt heeft ondergaan, heeft reeds tot gevolg gehad, dat de juiste verhou- d:ng tusschen bietenproductie en capa citeit der fabrieken verbroken werd. Iedere verdere beperking heeft een nog grootere afwijking van deze juiste ver houding tot gevolg, waardoor de pro duct ekosten een zeer belangrijke stij ging ondergaan. Uit een landbouw-technisch en eer suiker-industrieel oogpunt bezien, heeft iedere verdere beperking der productie een ongunstigen invloed op de werkge legenheid ten plattelande, op de ratio- neele indeeling van het bedrijf en op de uiteindelijk financieele resultaten. De tegenwoordige beperkte omvang der suikerproductie is ongeveer in over- eenstemming met de Nederlandsche be- hoefte. Zou het dan n et oeconomisch onverantwoord zijn in de tegenwoordige j omstandigheden den teelt te staken van één der weinige producten van Ne- j derlandschen bodem, waarvan de op brengst geen export-ovërschot geeft? Afgezien van alle andere overwegin gen is de suiker uit een oogpunt der noodgedwongen zelfvoorziening, een product, dat door onzen vaderland- schen landbouw niet kan worden ge mist. Aan de Universiteit te Amsterdam slaagde voor het candidaatsexamen in de wis- en natuurkunde, de heer H. van Waesberghe. DIENSTPLICHT. Uitspraak in zake vrijstelling. De Burgemeester van Middelburg brengt ter algemeene kennis, dat om trent aanvrage om vrijstelling van den dienstplicht betreffende den hieronder genoemden persoon de uitspraak is ge schied, bij zijn naam vermeld. Antonius Wilhelmus Gerardus Merk, lichting 1935, vrijgesteld van den dienst plicht voor één jaar met ingang van 15 Februari 1934 wegens opleiding tot een geestelijk ambt, bij uitspraak van den Minister van Defensie dd 18 Januari 1934, Vile Afd. nr. 283 V. Tegen deze uitspraak kan uiterlijk den tienden dag na den dag dezer be kendmaking in beroep worden gekomen a. door den ingeschrevene, wien de uitspraak geldt, of door diens wettigen vertegenwoordiger; b. door elk der overige voor deze ge meente ingeschreven personen of door diens wettigen vertegenwoordiger. Middelburg, 23 Januari 1934. De burgemeester, M. FERNHOUT onze landaard, want zweefvliegen ver-1 eischt boven alle eigenschappen noo dig voor sport nog een speciale eigen schap n.l. groepsgeest. En dat is nu wel 't mooiste, dat de jeugd in een tijd dat het egoïsme dikwijls zoo op den voorgrond treedt, in vuur kan raken voor deze sport, waarin voor egoïsme en individualisme zoo heelemaal geen plaats is. Hoort maar, wat de „Schwex- zer Aero Revue" schrijft naar aanlei ding van een cursus voor zweefvlieg- le er aren: „Zweefvliegen stelt specifieke eischen aan het karakter. Zweefvliegen is een groepssport en vereischt een uitgespro ken groepsgeest. Maandenlange arbeid in de bouwloods, opdat eenige korte vluchten gemaakt kunnen worden door iemand anders. Zondag aan Zondag op het vliegterrein komen, aan de gummi kabel trekken, de vogel in den wind sleepen, urenlang om een ander pleizier te doen, zoodat men kan zeggen, groep X heeft wat gepresteerd, Al deze eigen schappen vereischen niet alleen training, maar ook opvoeding. Zweefvliegsport bevordert dan ook gemeenschapszin en is niet vereenigbaar met individualisme" En nu zijn wij misschien wel indivi- dualistischer dan de Duitschers, maar aan gemeenschapszin ontbreekt 't ons toch ook niet. En zoo u hieraan moest twijfelen laat de jongeren gaan zweef vliegen, neemt de proef op de som en bewijst, dat wij voor andere landen ook in dit opzicht niet onder hoeven te doen. En zoo in 't begin de pogingen al eens mogen falen, oefening maakt den mees ter. Dit geldt niet alleen voor de club geest, maar ook voor de prestaties. Wat de meesters op dit gebied geleverd hebben, daar zult u vad opkijken. Het duurrecord met terugkeer- op het punt van uitgang staat op naam van den Duit- LIJST VAN EIGENAARS OF BEHEERDERS VAN PAARDEN. De burgemeester van Middelburg maakt bekend, dat gedurende de maand Februari 1934 voor een ieder ter ge meentesecretarie ter inzage is neerge legd de alphabetische lijst houdende de namen der metterwoon in deze gemeen te gevestigde eigenaars of beheerders van een of meer ter vordering of ter keuring aan te bieden paarden opge maakt ingevolge artikel 17 van het In- kwartieringsbesluit. Middelburg, 25 Januari 1934. De burgemeester voornoemd, M. FERNHOUT scher Schmidt met 36 uur 35 min. in de lucht. Dit lijkt haast ongelooflijk. Zes endertig uur in een nauw toestel ge propt, opletten en reageeren en opstij gende luchtstroomen zoeken. Voor da mes is het 10 uur, op naam van Han- na Reitsch. Aardig is wat zij er zelf van vertelt. „Rossitten is prachtig. Daar zweeft men over het Kurische Haff en als de zon schijnt, denkt men er niet meer aan om te landen. Zoo heb 'k mijn record van 10 uur gemaakt. Dat daar zooveel ophef over gemaakt is, ergert me, want wie boven Rossitten zweeft en een klein beetje schoonheidsgevoel heeft, die maakt vanzelf recordvluchten, omdat hij niet meer naar beneden wil". Dan komt de beroemde vlucht van Kron feld: 150 km in 'n rechte lijn in 't front van een voorttrekkende onweersbui. En de hoogste vlucht van Groenhoff, die in de opstijgende lucht in een groote onweerswolk 2500 m hoogte bereikte. Deze vluchten behooren evenwel al tot de allerhoogste hoogeschool. Voor zulke vluchten is zooveel meteorologische kennis noodig, dat men hier al van we tenschap mag spreken. En werkelijk werkt een der bekendste Duitsche me teorologen Prof. Georgii ook nauw met deze vliegers samen om een nauwkeurig beeld te krijgen van de luchtstroomin- gen in onze atmospheer. Kort geleden vertrok hij met een stel zweefvliegers naar Patagonië om daar de atmospheer te doorworstelen. En zoo zou ik nog langen tijd door kunnen vertellen over techniek van het zweefvliegen, over zweefvliegscholen over de hechte vriendschap tusschen zweefvliegers, maar waarvoor al die woorden: la ten wij doen. Laten wij zelf gaan zweef vliegen. (Ingez. Med.) BIOSCOPEN. ..Electro" (Markt) Vanaf Vrijdag iederen avond twee voorstellin gen, 79 en 911 uur. Zondag, matinée 3 uur „Zocals ge mij be geert." C i t y-t heater, Noordstraat. Vanaf Vrijdag iederen avond half acht. Zondagmatinée 3 uur „De man met de Wassen Beelden" en Fraüle'n-falsch verblinden." Alhambra-Theater. Van Vrij dag 26 tot en met Donderdag 1 Februari: „Fra Diavolo" en „De 200 P.K. van Zijne Majesteit". Luxor-Theater. Van Vrijdag 26 tot en met Donderdag 1 Febru ari: „Verstooten" en „Voorzichtig met vrouwen". V r ij d a g 26 Januari. Concert Ver- eeniging. Ruth Posselt (viool) Concertzaal 8.15 uur. Zaterdag 27 Jan. Drie Steden Turn- wedstrijd. Turnvereen. „Wil- helmina." Zaterdag 27 Januari. Uitvoering Muziek en Tooneelvereen. „Apol lo". St. Joris 8 uur. Woensdag 31 Januari en Donderdag 1 Februari. Tentoonst. Loterij van Vrouwelijke Hand werken Hotel Abdij Woens dag 25 u., en Donderdag 1112 en 25 uur. Donderdag 1 Februari. 2e Abonne mentsvoorstelling N.V. Amster- damsche Tooneelver. „Eindexa men" (Reifeprüfung) Schouw burg 8.15 u. V r ij d a g 2 Februari. Buitengewone Al- gem. verg. Aandeelhouders der N.V. Houthandel v.h. G. Alberts Lzn. öz Co. 3.30 uur V r ij d a g 9 Februari. Openbare verga dering V. D. Bond. Spss. Minister Oud en mr. Joekes. De Verge noeging 8.15 uur. V r ij d a g 16 Februari. Lezing Ned. Prot. Bond. Spr. prof. dr. L, J. van Holk, Leiden. Vrijdag 16 Febr. Jaarl. uitv. der le den Gymnastiekvereen. „Achil les" Concert- en Gehoorz. 8 u. Vrijdag 16 Febr. Ned. Reisver. Afd. Walcheren, Voordracht met licht beelden. Spr. de hr. A. L. C, A. v. Nijnanten. Soc. De Verge noeging 8.15 uur. Maandag 19 Febr. Lezing Natuurkun dig Gezelschap. Spr. prof, dr. M. W. Woerdeman te Amsterdam. „Grand Theater," Vrij., Za„ Zon, Dinsd., „Autobandieten" en „De mummie". Iederen avond 8 u. Zondag matinée 3 uur. Zaterdag 27 Januari. Bordini's Hyp nose Variëté Prins van Oranje 8 uur. Maandag 29 Jan. Lezing J. K, Bud- de. Natuurhistorische vereeniging. „Prins van Oranje", Dinsdag 30 Jan. Vergadering N.S.B. Schuttershof 1 uur. Dinsdag 30 Jan. Filmavond Leger des Heils. Schuttershof, 8 uur. Dinsdag 30 Januari. Vergadering B- v. G. Lezing Pacht en Pachtwet- geving Prins van Oranje 2 u, V r ij d a g 2 Februari. Jaarl. Alg. Ver gadering N.V. Zaadhandel en Boomkweekerijen Wed. P. de Jongh Hotel Centraal 1 uur. Dinsdag 6 Febr. Filmavond Coöpe ratie „Ons Belang", Schuttershof, 8 uur. Donderdag 8 Februari. Centrale Hengstenkeuring, Vrijdag 9 Febr. Concert „Hosanna", Schuttershof, 8 uur. Maandag 12 Febr. Opvoering van „De Meid", met mevr. Esther de Boer Van Rijk. „Prins van Oranje" 8.15 uur. Donderdag 15 Febr. Uitvoering Chr. Gemengd Koor. Schuttershof 8 uur. Zaterdag 17 Febr. Gymnastiekuit- voering „Volharding" Schutters hof 8 uur. Dinsdag 27 Febr. Wetenschappelijke Belangen. Declamatie Jac. van Elsacker. Schuttershof 8 uur. Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 6