rheussististhe pijesn m komen Wrinu. dat kan vcl^ens bet voor 6tel van Ged. Staten vrijwel even goed over iaeui-i.eusi.vii.t. Spr. wd tij deze kwestie niet de Zon- dagrust ter sprake brengen. Het is hier een zakelijke kwestie. In nieuwe proeven nemen ziet spr. geen heil. We kunnen wel aan den gang blijven. Enke e sprekers hadden tegen tariefs- verhooging geen bezwaren. Welnu, dan is één bezwaar tegen het voorstel van Ged Staten vervallen. Spr. heeft niet de illusie, dat we weer een beteren tijd tefemoet gaan. We moe" ten bezuinigen, of dat ons lief is of niet. De hr G003SENS zegt zeer tevreden te zijn met de tegenwoordige boot Vlis- s'ngenNeuzen. Aan een ferryboot is geen behoefte. be lir bbiS BOER zal tegen het voor stel van Ged. Staten stemnen. De proef kan in elk geval nog een jaar worden voortgezet. De berekeningen van Ged. Staten zijn vaag en het gaat om een ge bied, dat bij overig Zeeland getrokken moet worden. De heer K/LTE d^et nogmaals een beroep op de Statenleden om Zeeuwsch Vlaanderen ter wine ie zijn en mei n de kaart te spelen van hen, die de Schelde als de grens tusschen Nederland en België willen zien. De hr ^DRIAANSE wijst op de adres sen van de Kamers van Koophandel en van den gemeenteraad van Terni>"7»n en is nu ingelicht wat de vereeniging Zeeuwsch Vlaanderen is. Spr. besinjdt nogmaals het vocrstei van Ged. Staten. De hr MOELKER ziet de honidienst VKssingen—Neuzen als de kortste. La ten we een proef van 54 jaar nemen en de tarieven verhoogen dan kunnen we later gemakkelijker over opheffing of behoud besl'ssen. De hr VAN 'T HOFF vindt dit een moeilijk punt. Het schijnt, dat Ged. Sta ten ook niet stellig in hun overtuiging zijn. Uit de besprekingen heeft spr n'et de overtuiging gekregen, dat de dienst explo tabel zal zijn. Het zal toch tot op heffing in 1935, '36 of '37 moeten komen. Laten we het dan nu doen. Regeeren is vooruitzien. Intusschen kunnen de ande re diensten o a. die tusschen Neuzen en Hcedekenskerke nog verbeterd worden. De hr VAN BOMMEL VAN VLOTEN is er zich van bewust, dat de verdediging van dit voorstel niet gemakkelijk za. zijn. Spr. wil eerst bespreken het plaatselijk, dan het f'nancieel en ten slotte het al gemeen belang van dezen dienst. Spr. vraagt of de voorstanders de be- teekenfs van dezen dienst niet over drijven. Terneuzen heeft slechts 10.000 inwoners. De omgeving, die er belang bij heeft is niet groot. Die heeft meer belang bij Walsoorden of Breskens. We moeten dezen dienst niet verge lijken met VeereKampejrland, Daar gaat het om geheel Noord-Beveland. Ook niet met Katsche veerZier kzee, want men kan SchouwenDuiveland slechts langs een andere route met een grooten omweg bereiken. Spr. deelt ech ter mede, dat de Ooster-Scheldedienst volgend jaar een tekort van 34000 zal opleveren. De situatie voor de lijn NeuzenHoe- dekenskerke is veranderd, toen het Rijk niet meer in de tekorten bijdroeg. De proef, waartoe vorig jaar is besloten is niet best uitgevallen. De uitgaven bleken goed geraamd, maar de ontvangsten vie len tegen. Het pasagiersvervoer daalt voortdurend op deze ,ijn en ze zal er op den duur toch aan moeten gelooven. In vier jaar tijds is het passagiersvervoer gedaald van 90.000 tot 67.000. De beteekenis van de lijn is niet zoodanig dat de grcote uitgaaf door de provmcie gewettigd is. We zouden ook handelen in strijd met het algemeen belang. Veel is er tegen woordig te doen over concentratie en coördinantie van het vervoer. Deze lag ook ten grondslag aan het voorstel van Ged. Staten. Het vervoer moet geconcentreerd op de andere ver voersmiddelen. Ged. Staten zeggen toe bij opheffing eerst te zullen gaan onderhandelen met de Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg Mij, en de Ned. Spoorwegen en pas daarna a's dat niet lukt met autobusex ploitanten. Spr. doet een ernstig beroep op de Prov. Staten, om hel voorstel aan te nemen. De hr DE PAAUW blijft het voorstel ontijdig noemen. Het is alles toekomst muziek wat Ged. Stalen naar voren brengen. Concentratie is goed, maar dan moet het vervoer even goedkoop en comfortabel zijn. Spr. stelt een motie voor, waarin voorgesteld wordt den dienst VlissingenNeuzen verder te ex- ploiteeren met eenige tariefsverhooging. De hr ADRIAANSE heeft vernomen, dat een Belgische Mij. bezig is te onder zoeken een vervoeronderneming Ant werpenNeuzenVlissingen. Spr. zou betreuren, als dat door een Belgische Mij. zou geschieden, en bep.eit handha ving van den dienst. De hr STAVERMAN weet uit erva ring, dat reizen per boot prettiger is dan per tram. De hr VAN T HOFF wil, voor de dienst zal worden opgeheven, eerst on derzoeken of verbindingen tusschen Neu zenBreskens en MiddelburgHoede- kenskerke tot stand kunnen worden ge bracht, welke aan redelijk te stellen eischen voldoen. Hij stelt een amende^ ment in dien zin voor. De hr KODDE is tegen uitstel. Het komt toch tot opheff.ng. Door tariefsver- uocgng vreest spr. opnieuw verminde ring van het vervoer De hr VaN ROMPU zet uiteen, dat men thans beg'nt met afbraak van de bcotdiensten. bpr. is vóór behoud van den dienst. Het vervoer is niet alleen cp de li,n VlissingenNeuzen, maar over al teruggelocpen. Wordt deze lijn opge heven, dan moeten zeven man woiaou ontslagen. Spr. eind.gt met te zeggen.' Weest op uw hcede. De hr GOOSSEN3 bestrijdt den heer v. Vloten Het plaatselijk be'ang is veel grooter dan de heer van Vleten voor ste t. Half Oost Zeeuwsch Vlaanderen heeft er belang bij. De hr VAN VLOTEN ontkent, dat het voorstel van Ged. Staten ontijdig is. Het is beter met de Ned. Spoorwegen en de Z. VI. Tramweg-maatschappij te onder handelen als de Prcv. Staten een beslis sing hebben genomen. Spr. gelooft er niets van, dat er een particuliere dienst zou komen. En al kwam die er, wat voor schade zou de provincie daarvan hebben? Het is niet anders dan een poging om de Staten leden te beinv ceden. Wat de zeven man personeel betreft, die zullen op wachtge'd worden gesteld. Maar moeten we bij het nemen van be- zu'n gingsmaatregelen daarmee uitslui tend rekenen? Bovendien kan getracht werden anderen te pens:onneeren. Ged Staten nemen het amendement Van 't Hoff over. Zoolang geen bevredi gende andere regeling is verkregen, zaï niet tot oohefiing worden overgegaan.. Het voorstel van Ged. Staten, tot op hef ing van den dienst wordt verworpen met 24 tegen 17 stemmen. Tegen de hrn Paap, de Baare, de Feij- ter, v. d. Zande, Moelker, Geelhoed, Erasmus, Schippers, de Milliano, Kalle, de Paauw, den Boer, Catshoek, Domini- cus. Edelman, de Ridder, v, Hctegem, Goossens, Onderdijk, Hamelink, Staver- man, v. Rompu, Overhoff en Adriaanse). Het voorstel-de Paauw (voortbestaan van den dienst met tariefsverhooging) wordt aangenomen met 40 tegen 1 stem. Subsidie autobusdienst. Het voorstel tot het verleenen van subsidie van ten hoogste 2650 aan de N.V. Auto-omnibusdienst Wissekerke voor den autobusdienst tusschen Kam- perlandsche-veer en Kortgene, gaf tot vragen en opmerkingen in de afdeelin- gen aanleiding, waarbij van de zijde van Ged. Staten is toegezegd in overweg ng te zulien nemen bij eventueele opheffing van den tramdienst GoesWolphaarts- dijk de concessie voor een autobus dienst voor Noord- en Zuid-Beveland in eene hand te brengen. In hun antwoord op het algemeen verslag zetten Ged. Staten uiteen, dat de opvatting dat de subsidie zou ver hoogd worden, niet juist is. De hr SONKE betuigt dank aan Ged. Staten vcor hun voorstel. Met deze sub sidie is de dienst te exploiteeren. Spr. vraagt echter deze autobus te laten doorrijden naar Goes als de iocaalspoor wordt opgeheven. Dat zou voor velen een gemak zijn. De hr v. d. WART ondersteunt dit. De hr STIEGER zegt, dat de onder- handePngen met de Zuid-Bevelandsche Iocaalspoor over opheffing van het per sonenvervoer in vergevorderden staat zijn. Ged. Staten zeggen toe overweging van wat de heeren Sonke en v. d. Wart hebben gevraagd. Het voorstel wordt z.h.s. aangenomen. Veerdienst Kortgene-Wol- phaartsdijksche Veer. Het voorstel om een crediet van 3000 beschikbaar te stellen ten behoe ve van 't onderzoek naar de mogelijk heid enz. van het verkrijgen van eene brugverbinding tusschen Zuid- en Noord- Beveland, gaf in de afdeelingen aanlei ding tot enkele vragen, waarop leden van Ged. Staten antwoordden, dat het onderzoek moet strekken, om te kunnen uitmaken, of het plan levensvatbaarheid bezit, wat op het oogenblik nog niet met zekerheid is te zeggen; dat er opge rekend is, dat het onderzoek een half jaar zal vorderen en dat het verleggen van den dienst naar Colijnsplaat waar schijnlijk de mogelijkheid zal scheppen van meer d:ensten tusschen Schouwen- en Duiveland en Noord-Beveland, waar bij het alleen de groote vraag is, of te Colijnsplaat een inloophaven zal kun nen worden gemaakt. De hr SONKE licht het voorstel toe. Een brug zal in het belang van Noord- Beveland en wellicht ook van Schouwen zijn. Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen. Verbinding Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen met overig Neder land. Het voorstel om de hierna volgende motie aan te nemen gaf in de afdeelin gen aanleiding tot eenige bespreking. De motie luidt: De Staten der provin cie Zeeland verzoeken de Regeering in het belang van de snelste en doelmatig ste verbinding van Oostelijk Zeeuwsch Vlaanderen met het centrum des lands zoo spoedig mogelijk inloophavens met de daarvoor noodige inrichtingen als b.v. te Breskens aan te leggen in de ge meente Hontenisse, en op de Zuid-Beve landsche kust, teneinde den bestaanden ferry-dienst zoo goed mogelijk aan zijn doel te doen beantwoorden. De in de af deelingen gestelde vragen gaf leden van Ged. Staten aanleiding op te merken, dat de vorm van een motie is gekozen, omdat in deze zaak ook van andere zij- de^met moties gestreden wordt en dat door den gekozen vorm het sterkste tot uiting komi, dat de Provinciale Staten achter hen staan. De motie is zoo alge meen mogelijk gesteld, omuai ued. ~ia- ,en zich op het oogenblik niet konden begeven in technische zaken, die meer bepaald den dienst van den Rijkswater staat aangaan. Echter geven zij de ver zekering, dat zij bij de verder te voeren onderhandelingen en besprek ngen over dit onderwerp, de belangen van de be trokken gemeenten zoo veel mogelijk zullen behartigen en met klem op mo gelijke nadeelen voor die gemeenten zul len wijzen en zullen trachten, de aanleg plaatsen zoo dicht mogelijk bij de be staande aanlegplaatsen te krijgen. Ged. Staten wezen er nog op, dat er in be paalde kringen meer in hei bijzonder in zekere deelen van Noord-Brabant een streven bestaat. Zeeland en meer be paaldelijk Oostelijk Zeeuwsch Vlaande ren, te spannen vóór de plannen voor een kanaal door Westelijk Brabant. Dit oordeelen zij niet in het belang der pro vincie. Zeeland behoort zelf op te ko men voor zijn eigen verbindingen zon der z'ch te laten leiden door hetgeen anderen wenschelijk voorkomt. Ged. Staten betreuren het in hun ant woord op 't algemeen verslag dat, naar aanleiding van de motie, in de afdeelin gen de Belgische kanaalplannen ter spra ke zijn gebracht. Zij zijn van oordeel, dat de aangelegenheid, waarop de motie betrekking heeft, los van internationale verbindingen kan en moet worden be schouwd. Overigens was het hun aange naam te vernemen, dat men zich vrij algemeen met hunne zienswijze kon ver- een'gen, De hr ONDERDIJK is voor het voor ste! van Ged. Staten en de voorgestelde motie. Toch waarschuwt spr. Ged. Sta ten de Zondagsdiensten van de bestaan de booten niet meer in te krimpen, We moeten rekenen met de mentaliteit van Oostelijk Zeeuwsch Vlaanderen. Daar mee kunnen we zekere actie ook den w'nd uit de zeilen nemen. De hr KALLE is ook voor de motie van Ged. Staten. Ze wordt hierna z.h.s. aangenomen. Rekening Provinciale stoom bootdiensten. Bij de behandeling in de afdeelingen van de rekening der Provinciale stoom- bootd'ensten, is o.a. gevraagd of de trambaan Vlake-Hansweert wordt opge ruimd. Daarop heeft een lid van Ged. Staten geantwoord, dat te dien opzichte nog geen definitief besluit is genomen, omdat men eerst nog eens wil aanzien, hoe het met den busdienst gaat. Daarom laat men de lijn voorloopig liggen. Z.h.s. aangenomen. Wijziging begrooting 1932. Het voorstel tot wijziging van de be grooting 1932 gaf in twee afdeelingen aanleiding tot korte opmerkingen. Wijziging begrooting 1933. Bij de behandeling van de wijziging in de begrooting 1933 heeft in een af- deeling op een desbetreffende vraag een lid van Ged. Staten geantwoord, dat het dividend van de N.V, P.Z.E.M. over '32 2 y~ pet. bedroeg en dat in verband met den gang van zaken het vermoeden ge wettigd is, dat over 1933 3 BI pet. kan worden uitgekeerd. Z.h s, aangenomen. Met 20 tegen 19 stemmen wordt be sloten een avondvergadering te houden, teneinde dan de begrooting te behan delen. De avondvergadering zal aanvangen om half acht. AVONDVERGADERING. In de avondvergadering waren, be halve de heer Dumoleijn, ook afwezig de hrn v. d. Wart, Dominicus en Over hoff. Begrooting 1934. De begrooting 1934 heeft in de afdee lingen tot zeer uitgebreide discussies aanleiding gegeven, waaraan wij alleen het allervoornaamste kunnen ontleenen. Den financieelen toestand der Pro vincie beoordeelen den verschillende leden op andere wijzen, sommige achten haar niet zoo slecht, andere denken in tegenovergestelden geest en Ged. Sta ten sloten zich bij de laatste aan. Verder kwamen naar voren het toe zicht op de polders en waterschappen; de motie-de Pauw inzake het verbre ken van de relaties met het bureau-Cor- nelissen, den laatsten dijkval in Noord- Beveland; het zich niet aansluiten bij de P.Z.E.M. van groot-industriën in Z. Vlaanderen; den slechten toestand van den weg tusschen Philippine en Drie kwart: de circulaire van Ged. Staten aan de gemeenteraden inzake loonsver laging voor burgemeesters enz.; het brugbedrijf te Tholen; de mogelijkheid om ook in toekomst nog rentelooze voorschotten voor tertiaire wegen te verstrekken. In hun antwoord op het algemeen verslag zeggen Ged. Staten, dat een di vidend van 3% pet. niet groot is door de P.Z.E.M., want zoolang geen divi dend hooger dan de normale leenings- rente wordt uitgekeerd, geniet de P.Z. E.M, feitelijk een subsidie van de pro vincie. De hr GOOSSENS brengt hulde aan Ged. Staten voor de ingediende begroo- ting. Erkend moet worden, dat hun ra mingen steeds aan den veiligen kant wa ren. Toch moet met tegenvallers worden gerekend. Bijzondere maatregelen ach ten Ged. Staten nog niet noodig. Daar onder rekent spr. ook salarisverlaging. Sp r. is voorstander van behoorlijke sala- rieering, maar in de salarisschaal zitten toch vele oneffenheden. De huurtoesla- gen acht spr. bijna onbegrijpelijk. Andere oierheiclsl cfcamen kennen d.e net, Met n cehocrlijk salaris moet worden vol staan. AJerlei toeslagen acht spr. ver keerd. tiet huidige sa arisstelsel van de pro vincie is u.t den tijd. Sommige salaris sen zijn te hoog, andere te laag. Gezien ook de salarisverlaging van burgemees ters, enz. d ent spr. een motie in, waar in Ged. Sateu worden uitgenoodigd de salarissen te herzien en met voorstellen m de zomerzitiing te komen. De rijkssa larissen kunnen daarbij als handleiding dienen. Wellicht verdient het aanbeve- 1 ng een kleine commissie, b.v. uit de Statenleden, daarvoor te benoemen. Spr. behande t ook de P.Z, E.M,, De stroomtarieven zijn te hoog, ook voor sommige bedrijven, die nu een e.gen in stallatie aanlegden. De P.Z.E.M. neemt te weinig een commercieel standpunt in. Sprekers critiek is niet afbrekend, maar opbouwend. Ook voor de particulieren is de stroom te duur. Sommigen ook enkele hotels zouden weer terugkee- ren tot het goedkoopere gas. Er moet op het gebied der prijzenpolitiek iets wor den gedaan. Verder bespreekt spr, hel kolenlossen voor de P.Z.E.M.. dat n et aan den laag- sten inschrijver was gegund. Ook behandelde spr. de kwestie van de inloophavens te Walsoorden en Hansweert. Spr. verklaart, dat de actie van het Kana encomité en voor de in loophavens tot elkaar in geen verband staan. Men moet dit scheiden. Maar spr. zou graag zien. dat de inloophaven te Walsoorden op de plaats kwam, waar thans de gemeentehaven is en te Hans- weert bij de werf. Alles moet voorko men om Walsoorden tol een doode plaats te maken. Ook Hansweert zou een knauw krijgen, als de Prov. booten er niet meer aanlegden. Spr. stelt daarom een motie voor, Waarin de regeering wordt uitgenoodigd de inloophavens aan te leggen op de bovengenoemde plaatsen. Tens otte besprak spr. den weg Drie kwartPhilippine. Spr, vraagt wanneer daarmee wordt begonnen. Er gebeuren op den weg vele ongelukken. De hr ONDERDIJK is van meening, dat nu niet kan worden aangedrongen op vervulling van allerlei sociale ver langens. Spr. spreekt er zijn blijdschap over uit, dat de posten voor gezondheidszorg in stand kunnen worden gehouden. Spr, is er verwonderd over, dat de eerste maal, dat de P.Z.E.M. dividend uitkeert, daarover aanmerkingen wor den gemaakt. Vroeger was het zoo, dat we graag de zaak vanwege de stroppen zouden hebben overgedaan aan anderen. De P.Z.E.M.-tarieven zijn nog niet zoo lang geleden verlaagd. Men moet nu niet zeggen, dat de tarieven hoog worden gehouden om dividend uit te kunnen keeren. Spr. erkent, dat er nog gemeen ten zijn, waar de tarieven nog te hoog zijn. Hier kan wat worden gedaan a s de P.Z.E.M. in de toekomst beduidende winsten maakt. Wat de salariskwestie betreft, ook spr. is geen bewonderaar van de tegen woordige regeling. Maar in de zomerzit- ting is er nog over de salarissen gespro ken. Spr. is tegen de motie-Goossens. Spr. komt er tegen op, dat weinig of geen vrouwelijke krachten door de pro vincie zouden worden benoemd. Verder laakt spr. dat men met allerlei vage klachten over de P.Z.E.M. komt. Laat met concrete feiten noemen. Anders werpt men een smet op de P.Z.E.M. Sor. behandelt ook de controle op de boekhouding van polders en waterschap pen. Destijds werd gezegd, dat de con trole geregeld plaats had en even later kwam er fraude bij een polder aan het licht. Laten Ged. Staten eenzelfde cir culaire als in Noord-Brabant tot de pol derbesturen doen uitgaan. Ook bespreekt spr. de circulaire, door Ged. Staten tot het Prov. personeel ge richt. Spr. vraag tof het lid zijn en het streven bepaa'de organisaties aanlei ding geven tot ontslag. De hr KALLE wijst ook op het misluk ken van onderhandelingen tusschen in- dustrieelen en de P.Z.E.M. Verder op de toestand te Walsoorden van het boot- personeel, in dienst van den agent. De hr KODDE brengt hulde aan Ged. Staten voor de ingediende begrooting. Wel verdient het overweging, na te gaan of ook voor volgende jaren de begrooting met batige saldi is sluitend te maken. De begrooting voor 1934 zou niet sluiten, indien we niet de beschikking hadden over harige saldi van vorige jaren. Voor de toekomst is spr. allesbehalve optimis tisch. Spr. kan accoord gaan met het divi dend voor de P.Z.E.M., maar we moeten oppassen niet te gaan steunen op de bedrijven. Spr. waarschuwt ten opzichte van de polders niet al te gerust te zijn. Een goede administratie en voortdurende controle zijn dan noodig. In tegenstelling met den heer Onder- dijk wil spr. de mannelijke krachten laten voorgaan bij de vrouwelijke. De hr. VAN 't HOFF vraagt een be ter overzicht van de leeningen der pro vincie. Spr. vraagt wat Ged. Staten den ken te doen met de eventueele batige saldi van dze en de volgende begrootin gen. Het jaarlijks minder inbrengen van 25.000 aan batige saldi van vorige die U hel leven vergallen, daarvoo? helpen nu "AKKERTJES" zoo bui tengewoon. Niet alleen dat de pijnen verdwijnen, maar AKKER-C ACHETS verdrijven bovendien uit 't lichaam da stoffen, die de pijnen veroor zaken. Neem daarom "AKKERTJES" bij aandoeningen als gevatte koude, Griep, Spierpijn, Zenuwpijn. Slechts 50 ct. p. 12 stuks. Overal verkrijgbaar. jaren, waartoe besloten is, beteekent elk jaar een meer sobere begrooting. Spr. heeft de vaste overtuiging, dat er tot 1938 batig saldi zullen zij. Die zul len zoolang, zooveel mogelijk moeten worden gereserveerd, omdat er na 1938 geen muziek meer in de begrooting zal zitten. Spr. komt nu terug op zijn idee, om de ambtenaren inplaats van op 70-jari- gen, op 65-jarigen leeftijd te pension- neeren. Destijds was daarvoor geen meerderheid maar de omstandigheden zijn nu veranderd. Vele jonge men- schen kunnen nu niet aan den slag ko men. Spr. stelt een motie voor waarin Ged. Staten worden uitgenoodigd met een voorstel te komen om alle ambte naren als regel op 65-jarigen leeftijd te pensionneeren. De heer DEN BOER vraagt zich af, of de Prov. financiën er wel zoo slecht voor staan als wel eens is voorgesteld, o.a. bij de korting op de subsidies. Ver der bepleit spr. steun voor verbetering van de tertiaire wegen op Schouwen- Duiveland. De heer DE JONGE bespreekt den dijkval op Noord-Beveland en meent, dat de gevolgen daarvan voor de ach terliggende polders wel ernstig zijn. Als voortgegaan wordt met prijs te geven van wat de zee vraagt, zal Noord-Bev- land nog eens verdwijnen. Spr. had graag gezien, dat alle polders op Noord- Beveland zich hadden vereenigd. De heer VAN DUIN is dankbaar voor de nieuwe boot, die van Katsche veer naar Zierikzee in de vaart is gebracht. Spr. zou graag zien, dat meer vrijheid werd gegeven om de ponton te betre den. Het is spr. niet duidelijk, welke re sultaten de bootdienst op de Ooster- Schelde men eigenlijk heeft gehad, ver lies of winst. De heer VAN DUSSELDORP is dank baar voor de hulde, van vele zijden ge bracht, een hulde, die wordt doorgege ven aan het Prov. personeel. De economische crisis duurt helaas onveranderd voort. Dat stelt zware eischen aan het financieel beleid der Overheidslichamen. Gelukkig hebben wij tijdig onze maatregelen genomen, zoodat de stoot minder hard aankomt dan anders het geval zou zijn. Het accres van de uitgaven en de da ling van de opbrengst der belastingen manen echter tot groote voorzichtig heid. Wat de salarissen betreft, Ged. Staten hebben reeds overwogen of bij deze be grooting weer salarisverlaging moest worden voorgesteld. Zij achten dit ech ter niet noodig, omdat reeds tot een ver laging is besloten en de Prov. salarissen hier niet hoog zijn. Wel zijn Ged. Staten voornemens over te gaan tot een salarisherziening in het algemeen. Daarom is er volgens spr. geen reden voor de moties van de hee ren Goossens en Van 't Hoff. Het dividend van de P.Z.E.M. moet niet gezien worden als een indirecte be lasting. De rentelooze voorschotten zijn terugbetaald, maar de provincie is bij de P.Z.E.M. betrokken door haar aan deelenkapitaal. Vele jaren is ook geen dividend genoten. Wanneer men aanmerking op de P.Z. E.M. heeft, dient men zich persoonlijk of schriftelijk tot den voorzitter te wen den en daarmee geen maanden lang te wachten. Dit lijkt haast op defaitisme. Men moet hier hoor en wederhoor toepas sen. De kwestie van den huurtoeslag voor de ambtenaren is gelimiteerd tot de ou deren, Met die toeslagen in te trekken zou men alleen de ouderen dupeeren. Dan is een algemeene verlaging bil lijker. De kwestie van de inloophavens is een teere. Er zijn in Zeeuwsch-Vlaan- deren tal van comité's. Zou het niet wenschelijk zijn dat deze met hun wen- schen eens naar Ged. Staten kwamen? Maar men richt in Zeeuwsch-Vlaande- ren liever allerlei comité's op. De vraag, waar de inloophavens ko-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 7