rheussististhe pijesn
m
komen Wrinu. dat kan vcl^ens bet voor
6tel van Ged. Staten vrijwel even goed
over iaeui-i.eusi.vii.t.
Spr. wd tij deze kwestie niet de Zon-
dagrust ter sprake brengen. Het is hier
een zakelijke kwestie.
In nieuwe proeven nemen ziet spr.
geen heil. We kunnen wel aan den gang
blijven.
Enke e sprekers hadden tegen tariefs-
verhooging geen bezwaren. Welnu, dan
is één bezwaar tegen het voorstel van
Ged Staten vervallen.
Spr. heeft niet de illusie, dat we weer
een beteren tijd tefemoet gaan. We moe"
ten bezuinigen, of dat ons lief is of niet.
De hr G003SENS zegt zeer tevreden
te zijn met de tegenwoordige boot Vlis-
s'ngenNeuzen. Aan een ferryboot is
geen behoefte.
be lir bbiS BOER zal tegen het voor
stel van Ged. Staten stemnen. De proef
kan in elk geval nog een jaar worden
voortgezet. De berekeningen van Ged.
Staten zijn vaag en het gaat om een ge
bied, dat bij overig Zeeland getrokken
moet worden.
De heer K/LTE d^et nogmaals een
beroep op de Statenleden om Zeeuwsch
Vlaanderen ter wine ie zijn en mei n
de kaart te spelen van hen, die de
Schelde als de grens tusschen Nederland
en België willen zien.
De hr ^DRIAANSE wijst op de adres
sen van de Kamers van Koophandel en
van den gemeenteraad van Terni>"7»n
en is nu ingelicht wat de vereeniging
Zeeuwsch Vlaanderen is. Spr. besinjdt
nogmaals het vocrstei van Ged. Staten.
De hr MOELKER ziet de honidienst
VKssingen—Neuzen als de kortste. La
ten we een proef van 54 jaar nemen en
de tarieven verhoogen dan kunnen we
later gemakkelijker over opheffing of
behoud besl'ssen.
De hr VAN 'T HOFF vindt dit een
moeilijk punt. Het schijnt, dat Ged. Sta
ten ook niet stellig in hun overtuiging
zijn. Uit de besprekingen heeft spr n'et
de overtuiging gekregen, dat de dienst
explo tabel zal zijn. Het zal toch tot op
heffing in 1935, '36 of '37 moeten komen.
Laten we het dan nu doen. Regeeren is
vooruitzien. Intusschen kunnen de ande
re diensten o a. die tusschen Neuzen
en Hcedekenskerke nog verbeterd
worden.
De hr VAN BOMMEL VAN VLOTEN
is er zich van bewust, dat de verdediging
van dit voorstel niet gemakkelijk za. zijn.
Spr. wil eerst bespreken het plaatselijk,
dan het f'nancieel en ten slotte het al
gemeen belang van dezen dienst.
Spr. vraagt of de voorstanders de be-
teekenfs van dezen dienst niet over
drijven. Terneuzen heeft slechts 10.000
inwoners. De omgeving, die er belang
bij heeft is niet groot. Die heeft meer
belang bij Walsoorden of Breskens.
We moeten dezen dienst niet verge
lijken met VeereKampejrland, Daar
gaat het om geheel Noord-Beveland.
Ook niet met Katsche veerZier kzee,
want men kan SchouwenDuiveland
slechts langs een andere route met een
grooten omweg bereiken. Spr. deelt ech
ter mede, dat de Ooster-Scheldedienst
volgend jaar een tekort van 34000 zal
opleveren.
De situatie voor de lijn NeuzenHoe-
dekenskerke is veranderd, toen het Rijk
niet meer in de tekorten bijdroeg. De
proef, waartoe vorig jaar is besloten is
niet best uitgevallen. De uitgaven bleken
goed geraamd, maar de ontvangsten vie
len tegen. Het pasagiersvervoer daalt
voortdurend op deze ,ijn en ze zal er op
den duur toch aan moeten gelooven. In
vier jaar tijds is het passagiersvervoer
gedaald van 90.000 tot 67.000. De
beteekenis van de lijn is niet zoodanig
dat de grcote uitgaaf door de provmcie
gewettigd is.
We zouden ook handelen in strijd met
het algemeen belang. Veel is er tegen
woordig te doen over concentratie en
coördinantie van het vervoer.
Deze lag ook ten grondslag aan het
voorstel van Ged. Staten. Het vervoer
moet geconcentreerd op de andere ver
voersmiddelen.
Ged. Staten zeggen toe bij opheffing
eerst te zullen gaan onderhandelen met
de Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg Mij,
en de Ned. Spoorwegen en pas daarna
a's dat niet lukt met autobusex
ploitanten. Spr. doet een ernstig beroep
op de Prov. Staten, om hel voorstel aan
te nemen.
De hr DE PAAUW blijft het voorstel
ontijdig noemen. Het is alles toekomst
muziek wat Ged. Stalen naar voren
brengen. Concentratie is goed, maar dan
moet het vervoer even goedkoop en
comfortabel zijn. Spr. stelt een motie
voor, waarin voorgesteld wordt den
dienst VlissingenNeuzen verder te ex-
ploiteeren met eenige tariefsverhooging.
De hr ADRIAANSE heeft vernomen,
dat een Belgische Mij. bezig is te onder
zoeken een vervoeronderneming Ant
werpenNeuzenVlissingen. Spr. zou
betreuren, als dat door een Belgische
Mij. zou geschieden, en bep.eit handha
ving van den dienst.
De hr STAVERMAN weet uit erva
ring, dat reizen per boot prettiger is dan
per tram.
De hr VAN T HOFF wil, voor de
dienst zal worden opgeheven, eerst on
derzoeken of verbindingen tusschen Neu
zenBreskens en MiddelburgHoede-
kenskerke tot stand kunnen worden ge
bracht, welke aan redelijk te stellen
eischen voldoen. Hij stelt een amende^
ment in dien zin voor.
De hr KODDE is tegen uitstel. Het
komt toch tot opheff.ng. Door tariefsver-
uocgng vreest spr. opnieuw verminde
ring van het vervoer
De hr VaN ROMPU zet uiteen, dat
men thans beg'nt met afbraak van de
bcotdiensten. bpr. is vóór behoud van
den dienst. Het vervoer is niet alleen cp
de li,n VlissingenNeuzen, maar over
al teruggelocpen. Wordt deze lijn opge
heven, dan moeten zeven man woiaou
ontslagen. Spr. eind.gt met te zeggen.'
Weest op uw hcede.
De hr GOOSSEN3 bestrijdt den heer
v. Vloten Het plaatselijk be'ang is veel
grooter dan de heer van Vleten voor
ste t. Half Oost Zeeuwsch Vlaanderen
heeft er belang bij.
De hr VAN VLOTEN ontkent, dat het
voorstel van Ged. Staten ontijdig is. Het
is beter met de Ned. Spoorwegen en de
Z. VI. Tramweg-maatschappij te onder
handelen als de Prcv. Staten een beslis
sing hebben genomen.
Spr. gelooft er niets van, dat er een
particuliere dienst zou komen. En al
kwam die er, wat voor schade zou de
provincie daarvan hebben? Het is niet
anders dan een poging om de Staten
leden te beinv ceden.
Wat de zeven man personeel betreft,
die zullen op wachtge'd worden gesteld.
Maar moeten we bij het nemen van be-
zu'n gingsmaatregelen daarmee uitslui
tend rekenen? Bovendien kan getracht
werden anderen te pens:onneeren.
Ged Staten nemen het amendement
Van 't Hoff over. Zoolang geen bevredi
gende andere regeling is verkregen, zaï
niet tot oohefiing worden overgegaan..
Het voorstel van Ged. Staten, tot op
hef ing van den dienst wordt verworpen
met 24 tegen 17 stemmen.
Tegen de hrn Paap, de Baare, de Feij-
ter, v. d. Zande, Moelker, Geelhoed,
Erasmus, Schippers, de Milliano, Kalle,
de Paauw, den Boer, Catshoek, Domini-
cus. Edelman, de Ridder, v, Hctegem,
Goossens, Onderdijk, Hamelink, Staver-
man, v. Rompu, Overhoff en Adriaanse).
Het voorstel-de Paauw (voortbestaan
van den dienst met tariefsverhooging)
wordt aangenomen met 40 tegen 1 stem.
Subsidie autobusdienst.
Het voorstel tot het verleenen van
subsidie van ten hoogste 2650 aan de
N.V. Auto-omnibusdienst Wissekerke
voor den autobusdienst tusschen Kam-
perlandsche-veer en Kortgene, gaf tot
vragen en opmerkingen in de afdeelin-
gen aanleiding, waarbij van de zijde van
Ged. Staten is toegezegd in overweg ng
te zulien nemen bij eventueele opheffing
van den tramdienst GoesWolphaarts-
dijk de concessie voor een autobus
dienst voor Noord- en Zuid-Beveland in
eene hand te brengen.
In hun antwoord op het algemeen
verslag zetten Ged. Staten uiteen, dat
de opvatting dat de subsidie zou ver
hoogd worden, niet juist is.
De hr SONKE betuigt dank aan Ged.
Staten vcor hun voorstel. Met deze sub
sidie is de dienst te exploiteeren. Spr.
vraagt echter deze autobus te laten
doorrijden naar Goes als de iocaalspoor
wordt opgeheven. Dat zou voor velen
een gemak zijn.
De hr v. d. WART ondersteunt dit.
De hr STIEGER zegt, dat de onder-
handePngen met de Zuid-Bevelandsche
Iocaalspoor over opheffing van het per
sonenvervoer in vergevorderden staat
zijn. Ged. Staten zeggen toe overweging
van wat de heeren Sonke en v. d. Wart
hebben gevraagd.
Het voorstel wordt z.h.s. aangenomen.
Veerdienst Kortgene-Wol-
phaartsdijksche Veer.
Het voorstel om een crediet van
3000 beschikbaar te stellen ten behoe
ve van 't onderzoek naar de mogelijk
heid enz. van het verkrijgen van eene
brugverbinding tusschen Zuid- en Noord-
Beveland, gaf in de afdeelingen aanlei
ding tot enkele vragen, waarop leden
van Ged. Staten antwoordden, dat het
onderzoek moet strekken, om te kunnen
uitmaken, of het plan levensvatbaarheid
bezit, wat op het oogenblik nog niet
met zekerheid is te zeggen; dat er opge
rekend is, dat het onderzoek een half
jaar zal vorderen en dat het verleggen
van den dienst naar Colijnsplaat waar
schijnlijk de mogelijkheid zal scheppen
van meer d:ensten tusschen Schouwen-
en Duiveland en Noord-Beveland, waar
bij het alleen de groote vraag is, of te
Colijnsplaat een inloophaven zal kun
nen worden gemaakt.
De hr SONKE licht het voorstel toe.
Een brug zal in het belang van Noord-
Beveland en wellicht ook van Schouwen
zijn.
Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen.
Verbinding Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen met overig Neder
land.
Het voorstel om de hierna volgende
motie aan te nemen gaf in de afdeelin
gen aanleiding tot eenige bespreking.
De motie luidt: De Staten der provin
cie Zeeland verzoeken de Regeering in
het belang van de snelste en doelmatig
ste verbinding van Oostelijk Zeeuwsch
Vlaanderen met het centrum des lands
zoo spoedig mogelijk inloophavens met
de daarvoor noodige inrichtingen als
b.v. te Breskens aan te leggen in de ge
meente Hontenisse, en op de Zuid-Beve
landsche kust, teneinde den bestaanden
ferry-dienst zoo goed mogelijk aan zijn
doel te doen beantwoorden. De in de af
deelingen gestelde vragen gaf leden van
Ged. Staten aanleiding op te merken,
dat de vorm van een motie is gekozen,
omdat in deze zaak ook van andere zij-
de^met moties gestreden wordt en dat
door den gekozen vorm het sterkste tot
uiting komi, dat de Provinciale Staten
achter hen staan. De motie is zoo alge
meen mogelijk gesteld, omuai ued. ~ia-
,en zich op het oogenblik niet konden
begeven in technische zaken, die meer
bepaald den dienst van den Rijkswater
staat aangaan. Echter geven zij de ver
zekering, dat zij bij de verder te voeren
onderhandelingen en besprek ngen over
dit onderwerp, de belangen van de be
trokken gemeenten zoo veel mogelijk
zullen behartigen en met klem op mo
gelijke nadeelen voor die gemeenten zul
len wijzen en zullen trachten, de aanleg
plaatsen zoo dicht mogelijk bij de be
staande aanlegplaatsen te krijgen. Ged.
Staten wezen er nog op, dat er in be
paalde kringen meer in hei bijzonder in
zekere deelen van Noord-Brabant een
streven bestaat. Zeeland en meer be
paaldelijk Oostelijk Zeeuwsch Vlaande
ren, te spannen vóór de plannen voor
een kanaal door Westelijk Brabant. Dit
oordeelen zij niet in het belang der pro
vincie. Zeeland behoort zelf op te ko
men voor zijn eigen verbindingen zon
der z'ch te laten leiden door hetgeen
anderen wenschelijk voorkomt.
Ged. Staten betreuren het in hun ant
woord op 't algemeen verslag dat, naar
aanleiding van de motie, in de afdeelin
gen de Belgische kanaalplannen ter spra
ke zijn gebracht. Zij zijn van oordeel,
dat de aangelegenheid, waarop de motie
betrekking heeft, los van internationale
verbindingen kan en moet worden be
schouwd. Overigens was het hun aange
naam te vernemen, dat men zich vrij
algemeen met hunne zienswijze kon ver-
een'gen,
De hr ONDERDIJK is voor het voor
ste! van Ged. Staten en de voorgestelde
motie. Toch waarschuwt spr. Ged. Sta
ten de Zondagsdiensten van de bestaan
de booten niet meer in te krimpen, We
moeten rekenen met de mentaliteit van
Oostelijk Zeeuwsch Vlaanderen. Daar
mee kunnen we zekere actie ook den
w'nd uit de zeilen nemen.
De hr KALLE is ook voor de motie
van Ged. Staten.
Ze wordt hierna z.h.s. aangenomen.
Rekening Provinciale stoom
bootdiensten.
Bij de behandeling in de afdeelingen
van de rekening der Provinciale stoom-
bootd'ensten, is o.a. gevraagd of de
trambaan Vlake-Hansweert wordt opge
ruimd. Daarop heeft een lid van Ged.
Staten geantwoord, dat te dien opzichte
nog geen definitief besluit is genomen,
omdat men eerst nog eens wil aanzien,
hoe het met den busdienst gaat. Daarom
laat men de lijn voorloopig liggen.
Z.h.s. aangenomen.
Wijziging begrooting 1932.
Het voorstel tot wijziging van de be
grooting 1932 gaf in twee afdeelingen
aanleiding tot korte opmerkingen.
Wijziging begrooting 1933.
Bij de behandeling van de wijziging
in de begrooting 1933 heeft in een af-
deeling op een desbetreffende vraag een
lid van Ged. Staten geantwoord, dat het
dividend van de N.V, P.Z.E.M. over '32
2 y~ pet. bedroeg en dat in verband met
den gang van zaken het vermoeden ge
wettigd is, dat over 1933 3 BI pet. kan
worden uitgekeerd.
Z.h s, aangenomen.
Met 20 tegen 19 stemmen wordt be
sloten een avondvergadering te houden,
teneinde dan de begrooting te behan
delen.
De avondvergadering zal aanvangen
om half acht.
AVONDVERGADERING.
In de avondvergadering waren, be
halve de heer Dumoleijn, ook afwezig
de hrn v. d. Wart, Dominicus en Over
hoff.
Begrooting 1934.
De begrooting 1934 heeft in de afdee
lingen tot zeer uitgebreide discussies
aanleiding gegeven, waaraan wij alleen
het allervoornaamste kunnen ontleenen.
Den financieelen toestand der Pro
vincie beoordeelen den verschillende
leden op andere wijzen, sommige achten
haar niet zoo slecht, andere denken in
tegenovergestelden geest en Ged. Sta
ten sloten zich bij de laatste aan.
Verder kwamen naar voren het toe
zicht op de polders en waterschappen;
de motie-de Pauw inzake het verbre
ken van de relaties met het bureau-Cor-
nelissen, den laatsten dijkval in Noord-
Beveland; het zich niet aansluiten bij de
P.Z.E.M. van groot-industriën in Z.
Vlaanderen; den slechten toestand van
den weg tusschen Philippine en Drie
kwart: de circulaire van Ged. Staten
aan de gemeenteraden inzake loonsver
laging voor burgemeesters enz.; het
brugbedrijf te Tholen; de mogelijkheid
om ook in toekomst nog rentelooze
voorschotten voor tertiaire wegen te
verstrekken.
In hun antwoord op het algemeen
verslag zeggen Ged. Staten, dat een di
vidend van 3% pet. niet groot is door
de P.Z.E.M., want zoolang geen divi
dend hooger dan de normale leenings-
rente wordt uitgekeerd, geniet de P.Z.
E.M, feitelijk een subsidie van de pro
vincie.
De hr GOOSSENS brengt hulde aan
Ged. Staten voor de ingediende begroo-
ting. Erkend moet worden, dat hun ra
mingen steeds aan den veiligen kant wa
ren. Toch moet met tegenvallers worden
gerekend. Bijzondere maatregelen ach
ten Ged. Staten nog niet noodig. Daar
onder rekent spr. ook salarisverlaging.
Sp r. is voorstander van behoorlijke sala-
rieering, maar in de salarisschaal zitten
toch vele oneffenheden. De huurtoesla-
gen acht spr. bijna onbegrijpelijk. Andere
oierheiclsl cfcamen kennen d.e net, Met
n cehocrlijk salaris moet worden vol
staan. AJerlei toeslagen acht spr. ver
keerd.
tiet huidige sa arisstelsel van de pro
vincie is u.t den tijd. Sommige salaris
sen zijn te hoog, andere te laag. Gezien
ook de salarisverlaging van burgemees
ters, enz. d ent spr. een motie in, waar
in Ged. Sateu worden uitgenoodigd de
salarissen te herzien en met voorstellen
m de zomerzitiing te komen. De rijkssa
larissen kunnen daarbij als handleiding
dienen. Wellicht verdient het aanbeve-
1 ng een kleine commissie, b.v. uit de
Statenleden, daarvoor te benoemen.
Spr. behande t ook de P.Z, E.M,, De
stroomtarieven zijn te hoog, ook voor
sommige bedrijven, die nu een e.gen in
stallatie aanlegden. De P.Z.E.M. neemt
te weinig een commercieel standpunt in.
Sprekers critiek is niet afbrekend, maar
opbouwend. Ook voor de particulieren
is de stroom te duur. Sommigen ook
enkele hotels zouden weer terugkee-
ren tot het goedkoopere gas. Er moet op
het gebied der prijzenpolitiek iets wor
den gedaan.
Verder bespreekt spr, hel kolenlossen
voor de P.Z.E.M.. dat n et aan den laag-
sten inschrijver was gegund.
Ook behandelde spr. de kwestie van
de inloophavens te Walsoorden en
Hansweert. Spr. verklaart, dat de actie
van het Kana encomité en voor de in
loophavens tot elkaar in geen verband
staan. Men moet dit scheiden. Maar spr.
zou graag zien. dat de inloophaven te
Walsoorden op de plaats kwam, waar
thans de gemeentehaven is en te Hans-
weert bij de werf. Alles moet voorko
men om Walsoorden tol een doode
plaats te maken. Ook Hansweert zou een
knauw krijgen, als de Prov. booten er
niet meer aanlegden. Spr. stelt daarom
een motie voor, Waarin de regeering
wordt uitgenoodigd de inloophavens
aan te leggen op de bovengenoemde
plaatsen.
Tens otte besprak spr. den weg Drie
kwartPhilippine. Spr, vraagt wanneer
daarmee wordt begonnen. Er gebeuren
op den weg vele ongelukken.
De hr ONDERDIJK is van meening,
dat nu niet kan worden aangedrongen
op vervulling van allerlei sociale ver
langens.
Spr. spreekt er zijn blijdschap over uit,
dat de posten voor gezondheidszorg in
stand kunnen worden gehouden.
Spr, is er verwonderd over, dat de
eerste maal, dat de P.Z.E.M. dividend
uitkeert, daarover aanmerkingen wor
den gemaakt. Vroeger was het zoo, dat
we graag de zaak vanwege de stroppen
zouden hebben overgedaan aan anderen.
De P.Z.E.M.-tarieven zijn nog niet zoo
lang geleden verlaagd. Men moet nu niet
zeggen, dat de tarieven hoog worden
gehouden om dividend uit te kunnen
keeren. Spr. erkent, dat er nog gemeen
ten zijn, waar de tarieven nog te hoog
zijn. Hier kan wat worden gedaan a s
de P.Z.E.M. in de toekomst beduidende
winsten maakt.
Wat de salariskwestie betreft, ook
spr. is geen bewonderaar van de tegen
woordige regeling. Maar in de zomerzit-
ting is er nog over de salarissen gespro
ken. Spr. is tegen de motie-Goossens.
Spr. komt er tegen op, dat weinig of
geen vrouwelijke krachten door de pro
vincie zouden worden benoemd.
Verder laakt spr. dat men met
allerlei vage klachten over de P.Z.E.M.
komt. Laat met concrete feiten noemen.
Anders werpt men een smet op de
P.Z.E.M.
Sor. behandelt ook de controle op de
boekhouding van polders en waterschap
pen. Destijds werd gezegd, dat de con
trole geregeld plaats had en even later
kwam er fraude bij een polder aan het
licht. Laten Ged. Staten eenzelfde cir
culaire als in Noord-Brabant tot de pol
derbesturen doen uitgaan.
Ook bespreekt spr. de circulaire, door
Ged. Staten tot het Prov. personeel ge
richt. Spr. vraag tof het lid zijn en het
streven bepaa'de organisaties aanlei
ding geven tot ontslag.
De hr KALLE wijst ook op het misluk
ken van onderhandelingen tusschen in-
dustrieelen en de P.Z.E.M. Verder op de
toestand te Walsoorden van het boot-
personeel, in dienst van den agent.
De hr KODDE brengt hulde aan Ged.
Staten voor de ingediende begrooting.
Wel verdient het overweging, na te gaan
of ook voor volgende jaren de begrooting
met batige saldi is sluitend te maken. De
begrooting voor 1934 zou niet sluiten,
indien we niet de beschikking hadden
over harige saldi van vorige jaren. Voor
de toekomst is spr. allesbehalve optimis
tisch.
Spr. kan accoord gaan met het divi
dend voor de P.Z.E.M., maar we moeten
oppassen niet te gaan steunen op de
bedrijven.
Spr. waarschuwt ten opzichte van
de polders niet al te gerust te zijn. Een
goede administratie en voortdurende
controle zijn dan noodig.
In tegenstelling met den heer Onder-
dijk wil spr. de mannelijke krachten
laten voorgaan bij de vrouwelijke.
De hr. VAN 't HOFF vraagt een be
ter overzicht van de leeningen der pro
vincie. Spr. vraagt wat Ged. Staten den
ken te doen met de eventueele batige
saldi van dze en de volgende begrootin
gen. Het jaarlijks minder inbrengen van
25.000 aan batige saldi van vorige
die U hel leven vergallen, daarvoo?
helpen nu "AKKERTJES" zoo bui
tengewoon. Niet alleen dat de pijnen
verdwijnen, maar AKKER-C ACHETS
verdrijven bovendien uit 't lichaam
da stoffen, die de pijnen veroor
zaken. Neem daarom "AKKERTJES"
bij aandoeningen als gevatte koude,
Griep, Spierpijn, Zenuwpijn. Slechts
50 ct. p. 12 stuks. Overal verkrijgbaar.
jaren, waartoe besloten is, beteekent
elk jaar een meer sobere begrooting.
Spr. heeft de vaste overtuiging, dat er
tot 1938 batig saldi zullen zij. Die zul
len zoolang, zooveel mogelijk moeten
worden gereserveerd, omdat er na 1938
geen muziek meer in de begrooting zal
zitten.
Spr. komt nu terug op zijn idee, om
de ambtenaren inplaats van op 70-jari-
gen, op 65-jarigen leeftijd te pension-
neeren. Destijds was daarvoor geen
meerderheid maar de omstandigheden
zijn nu veranderd. Vele jonge men-
schen kunnen nu niet aan den slag ko
men. Spr. stelt een motie voor waarin
Ged. Staten worden uitgenoodigd met
een voorstel te komen om alle ambte
naren als regel op 65-jarigen leeftijd te
pensionneeren.
De heer DEN BOER vraagt zich af, of
de Prov. financiën er wel zoo slecht
voor staan als wel eens is voorgesteld,
o.a. bij de korting op de subsidies. Ver
der bepleit spr. steun voor verbetering
van de tertiaire wegen op Schouwen-
Duiveland.
De heer DE JONGE bespreekt den
dijkval op Noord-Beveland en meent,
dat de gevolgen daarvan voor de ach
terliggende polders wel ernstig zijn. Als
voortgegaan wordt met prijs te geven
van wat de zee vraagt, zal Noord-Bev-
land nog eens verdwijnen. Spr. had
graag gezien, dat alle polders op Noord-
Beveland zich hadden vereenigd.
De heer VAN DUIN is dankbaar voor
de nieuwe boot, die van Katsche veer
naar Zierikzee in de vaart is gebracht.
Spr. zou graag zien, dat meer vrijheid
werd gegeven om de ponton te betre
den. Het is spr. niet duidelijk, welke re
sultaten de bootdienst op de Ooster-
Schelde men eigenlijk heeft gehad, ver
lies of winst.
De heer VAN DUSSELDORP is dank
baar voor de hulde, van vele zijden ge
bracht, een hulde, die wordt doorgege
ven aan het Prov. personeel.
De economische crisis duurt helaas
onveranderd voort. Dat stelt zware
eischen aan het financieel beleid der
Overheidslichamen. Gelukkig hebben
wij tijdig onze maatregelen genomen,
zoodat de stoot minder hard aankomt
dan anders het geval zou zijn.
Het accres van de uitgaven en de da
ling van de opbrengst der belastingen
manen echter tot groote voorzichtig
heid.
Wat de salarissen betreft, Ged. Staten
hebben reeds overwogen of bij deze be
grooting weer salarisverlaging moest
worden voorgesteld. Zij achten dit ech
ter niet noodig, omdat reeds tot een ver
laging is besloten en de Prov. salarissen
hier niet hoog zijn.
Wel zijn Ged. Staten voornemens over
te gaan tot een salarisherziening in het
algemeen. Daarom is er volgens spr.
geen reden voor de moties van de hee
ren Goossens en Van 't Hoff.
Het dividend van de P.Z.E.M. moet
niet gezien worden als een indirecte be
lasting. De rentelooze voorschotten zijn
terugbetaald, maar de provincie is bij
de P.Z.E.M. betrokken door haar aan
deelenkapitaal. Vele jaren is ook geen
dividend genoten.
Wanneer men aanmerking op de P.Z.
E.M. heeft, dient men zich persoonlijk
of schriftelijk tot den voorzitter te wen
den en daarmee geen maanden lang te
wachten.
Dit lijkt haast op defaitisme. Men
moet hier hoor en wederhoor toepas
sen.
De kwestie van den huurtoeslag voor
de ambtenaren is gelimiteerd tot de ou
deren, Met die toeslagen in te trekken
zou men alleen de ouderen dupeeren.
Dan is een algemeene verlaging bil
lijker.
De kwestie van de inloophavens is
een teere. Er zijn in Zeeuwsch-Vlaan-
deren tal van comité's. Zou het niet
wenschelijk zijn dat deze met hun wen-
schen eens naar Ged. Staten kwamen?
Maar men richt in Zeeuwsch-Vlaande-
ren liever allerlei comité's op.
De vraag, waar de inloophavens ko-