GOESCHE COURANT^
ANTOINE
IJS TRUIEN
BINNENLAND.
INVITATIE
J. F. WOLSKY
ZEELAND.
KORT ZEEUWSS! NIEUWS,
WEER EI Will,
KERKNIEUWS.
ONDERWIJS.
GOES.
VLISSINGEN.
SPECIALITEIT
VOOR DAMES EN KINDEREN
LANGE DELFT MIDDELBURG
(Ingez. Med.)
MIDDELBURG.
ZUID-BEVELAND.
NUMM^ 288.TWEE BLADEN.WOENSDAG i JL Jam i I 6 DECEMBER 1933. EERSTE BLAD. 176e JAARGANG, tjg
8 IS j
MIDDELBUQGSCHE COURANT
esi as.
ese^
itegbJad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes IS ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgscbe Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postreken ing no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bg het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen IJ
regels f 2.10, eEce r. ja. 30 et- Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 7S ct. bij vooruitbetaling Adv. wet
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Be* ijsnommers 5 cent
DE INSTELLING VAN EEN
VERKEERSFONDS.
Verhooging rijwiel- en auto
belasting.
ingediend is een wetsontwerp tot in
stelling van een verkeersfonds. Hieruit
zullen alle rijksuitgaven voor het ver
keer over de spoorwegen, tramwegen,
de water- en landwegen en die door de
lucht worden bekostigd. De baten van
het fonds moeten komen uit de inkom
sten, welke de verschillende verkee-
ren aan het rijk opbrengen.
De verkeerskosten in 1934 voor het
rijk moeten met 32.5 millioen vermin
derd worden. Hiervan moet 9 millioen
worden opgebracht door wijzig ng van
de belasting op auto's en rijwielen.
Hoe de rest gevonden wordt, zal blij
ken bij de indiening van de begrooting
van het Verkeersfonds. Er zal een ver
gunningsplicht voor vrachtauto-dien-
sten worden voorgesteld.
Het instellen van een verkeersfonds
brengt mede het afschaffen van een we
genfonds.
De Memorie van Toelichting zegt
dat al zijn de groote tekorten van
spoor- en tramondernemingen niet al
leen aan de concurrentie der andere
verkeersmiddelen te wijten en heeft
met name de algemeene crisis een ge
weldige vermindering van het spoor
wegvervoer ten gevolge, moeilijk kan
worden bestreden, dat de spoor- en
tramwegen zwaar zijn getroffen door 't
snel ontwikkelde wegverkeer.
De Minister deelt dan mede, dat een
voorstel voor een
Vergunningsplicht
auto-diensten.
voor vracht-
aanhangig is.
De voorsprong van de overige ver
voermiddelen op den spoorweg recht
vaardigt het doen meebetalen in de
kosten van het spoorwegverkeer.
Daarom is aan de instelling van het
verkeersfonds een wijziging van de
awt®- en rijwielbelasting verbonden.
m
De rijwielbelasting zal wor
den verhoogd van 2.50 op
3.per jaar, ingaande 1 Augustus
1934,
Van de belasting van perso-
nenauto's wordt de grondslag
van 6 op 8 gebracht. Voor
aoiobussenvan/8op 10, doch
bovendien wordt een belasting geheven
per zitplaats (die van den bestuurder
niet medegeteld), waardoor de autobus
sen van zeer groote afmetingen, welke
het verkeer op den weg bemoeilijken en
daardoor wegverbreeding en bochtver
betering te eerder noodig maken, meer
overeenkomstig die gevolgen worden
belast
Voor vrachtauto's is aanvanke
lijk gezocht naar een systeem, waarbij
hei laadvermogen een grooter gewicht
m de schaal zon leggen, kén belasting
grondslag naar het laadgewicht brengt
echter bij de toepassing groote bezwa
ren mede en blijkt voorshands niet noo
dig indien bij toeneming van het eigen
gewicht de belastinggrondslag eenige
progressie vertoont. Deze progressie is
dan zoo gekozen, dat voor wagens met
verschi lend laadgewicht een belasting
zal worden betaald, die, indien men deze
omslaat over eigen gewicht en gemiddel
de lading, per 100 kg ongeveer dezelfde
is. Bij het tot dusverre bestaande stelsel
nam deze eenheidsbelasting af naarma
te het laadgewicht grooter werd.
Motorrijtuigenbelasting.
Blijkens het voorgestelde artikel 5
van het ontwerp zal de motorrijtuigenbe-
lastiug voor een vol jaar bedragen:
a. op twee of drie wielen: indien het
eigen gewicht niet meer bedraagt dan
60 kg j 13.50; boven 60 tot en met 120
kg 27; boven 120 tot en met 500 kg
40; boven 500 kg per 100 kg eigen ge
wicht 8;
b. op meer dan drie wielen en inge
richt voor het vervoer van niet meer
daa zes personen, den bestuurder daar
onder met begrepen, per 100 kg eigen
gewicht 8, doch ten minste 64;
c, voor meer dan zes personen den
bestuurder daaronder niet begrepen, per
100 kg eigen gewicht 10;
em daarboven voor het vervoer van
niet meer dan tien personen, 2.50 per
zitplaats; meer dan tien personen en
niet meer dan 20 personen 25, bene-
vea? f 3 per zitplaats boven tien. Enz.,
Mevrouw, een specstele
uit Parijs za! zich te Uwer
besch kktng stel.er voor
eer gehee' kos*elccze
qemons'ratte v3n ee
methode ANTOIKE
voor ge.aatsverzorg.ng bij
f.1. Mrtl-litfl
Lange Delft B 121
MIDDELBURG
Telefoon 201
van
7-9 December
Wij nood'gen U hierbij uit, een uur vas* te
stellen, waarop het U convenieert, onze demon
stratie bij te wonen.
(Ingez. Med.)
lot meer dan 40 personen 130. bene
vens 4.50 per zitplaats boven veertig;
d. op meer dan drie wielen, niet val
lende onder de omschrijving van de let
ters b en c, indien het eigen gewicht
bedraagt nitt meer dan 1000 kg per 100
kg, eigen gewicht 9, doch ten minste
72; boven 1000 tot en met 2000 kg
90, benevens 10 voor elke 100 kg
boven 1000 kg. Enz. tot meer dan 6000
kg 690, benevens 15 voor elke 100
kg boven 6000 kg.
De belasting voor een m o t o r r ij-
tuig op twee wielen wordt ver
hoogd; voor meer dan één persoon met
5; met zijspan met 13.50.
De minister gelooft niet dat de belas-
tingverhooging het autoverkeer die
schade zal toebrengen, die de door
dit vervoer bestaanbare en veelal
kleine industrieele bedrijven en han
delszaken in hun bestaan zou bedrei
gen. De verhoogng is, hoewel zij van
invloed zal zijn op den omvang van het
autoverkeer, niet van dien aard, dat het
vervoer met motorrijtuigen een terug
slag zal ondervinden, die de meest eco
nomische bedien:ng van het verkeer
zou verstoren. Eindelijk benadert zij,
naar de van spoorwegzijde gedane op
gave, eenigszins de schade; die het mo-
torverkeer door het verschil in gebon
denheid aan den spoorwetf toebrengt.
De eigenaardige verhoudingen op het
gebied der waterwegen maken
het moeilijk, reeds nu het waterverkeer,
evenals het motor- en rijwielverkeer,
rechtstreeks door een verkeersbe.asting
te treffen en aan de Rijkskosten van het
verkeer te laten meebetalen.
En het luchtverkeer, dat
zoovele voordeelen biedt, zal zich zoo
danig ontwikkelen, dat de uitgaven der
overheid daarvoor niet uitsluitend tot
winst aanleiding geven, maar aan an
dere verkeersmiddelen verlie's kunnen
berokkenen.
Commissie van advies-
De regeering zal zich bij de ordening
laten bijstaan door een Commissie van
advies, die maatregelen moet voorbe
reiden en op de uitvoering ervan moet
toezien.
Provinciale wegenverbetering.
Er is geen aanleiding, de provinciën
te doen deelen in de opbrengst van de
belastingverhoogingen. In de begrooting
van het wegenfonds voor 1934 is de op
brengst van de bestaande belastingen
op het wegverkeer geschat op 21 milli
oen. Dit zou nu 30 millioen worden, door
de thans voorgsSelde belastingvförhoo-
ging. Het is billijk, dat het aandeel der
provincies slechts berekend wordt over
het 21/30ste van de geheele opbrengst
der hierbedoelde verhoogde belastingen.
Anderzijds is het niet logisch, indien
uit nadere bestudeering van het verkeer
in zijn geheel moet worden besloten,
minder aan wegenverbetering uit te ge
ven dan naar verhouding voor 1934 op
de ontwerpbegrooting van het wegen
fonds was uitgetrokken, de wegenver
betering der provincies op den ouden
voet door te laten gaan. De wet moet
dus de mogelijkheid bieden, alsdan ook
de provinciale wegenverbetering te tem
poriseeren, echter tot een niet veel la-
Keert ge uw gelaat naar het verle
den, laat het dan zijn om te leeren hoe
ge de toekomst moet ontmoeten.
ger bedrag, dan voor 1934 is uitgetrok
ken, omdat bij het aangaan van gelde
lijke verplicht.ngen voor de wegenver
betering de provincies met dit bedrag
hebben rekening gehouden.
DE OMZETBELASTING.
De zegels.
Aan het Kon, besluit, houdende be
palingen ter uitvoering van eenige arti
kelen van de omzetbelasting en van de
tariefwet, wordt ontleend, dat de zegels,
bedoeld in art. 9 der omzetbelastingwet,
worden uitgegeven in waarden van 1
cent tot en met 40 cent, opklimmende
met 1 cent, van 40 tot en met 1 gulden
opklimmende met 10 cent, van 1 gulden
tot en met 2 gulden opklimmende met
20 cent, van 2 gulden tot en met 4 gul
den opklimmende met 40 cent, benevens
een zegel van 2 gulden 50 cent, van 4
gulden tot en met 10 gulden opklimmen
de met 1 gulden en van 10 gulden tot
en met 250 gulden opklimmende met 10
gulden.
Deze zegels worden verkrijgbaar ge
steld bij de posterijen tot een door den
minister van financiën te bepalen maxi
mumwaarde per zegel; op de ontvang
kantoren der accijnzen; en bij den con
troleur der posterijen en telegrafie te
Haarlem op aanvraag, in te dienen bij
den ontvanger der accijnzen, binnen
wiens dienstkring de aanvrager geves
tigd is.
De salariskortmg.
Naar wij vernemen, is de financieele
commissie niet eenstemmig in haar mee
ning over de door B. en W. voorgestel
de salariskorting.
De heer Visscher kan zich met het
voorstel van B. en W., 5 pet. te korten,
vereenigen. De heer v. d. Wart is even
wel voor een korting gelijk aan de pen
sioenbijdrage, zijnde 854 pet. De heer
v. d, Wart vreest echter, dat niet aan
de 1214 pet., welke korting Ged. Staten
opperden, zal zijn te ontkomen.
ST. NICOLAAS.
St. Nicolaasdag, ditmaal samen
vallende met den Marktdag, -is voor
Goes een vrij drukke dag geweest. Er
was veel bezoek op de Markt en ook
de meeste winkels deden nog goede
zaken.
Plotseling overleden.
Gistermiddag werd de 53-jarige heer
B. Weststrate, wonende te 's H. Arends-
kerke, terwijl hij zich op de Middel-
burgsche straat bevond, onwel en zakte
in elkaar. De heer W. werd in de wo
ning van den automobielhandelaar Lou-
isse binnengedragen, waar dr. Snoek
geneeskundige hulp verleende. Zonder
weer bij kennis te zijn gekomen, is de
heer W, echter overleden.
HET IJS.
HET WINTERT.
De ijsbaan geopend.
De koude der laatste dagen heeft
ook het water rond de stad voor een
groot deel in een ijsvlakte veranderd
en gisteren waagden zich reeds ver
schillende personen op de gladde baan.
Hedenmorgen heeft de politie het ijs
gekeurd en kwam men tot de conclu
sie, dat dit op alle vesten onbetrouw
baar is, met uitzondering van die tus-
schen Langeviele en Seisbrug, waar
echter ook nog enkele deelen als zijnde
niet veilig, zullen moeten afgezet wor
den.
Deze vest is in exploitatie bij de
Middelburgsche IJsclub en het bestuur
nam direct maatregelen om de banen
voor de leden in orde te maken en
stelde de banen hedenmiddag voor de
leden enkele uren open.
Op die banen, maar ook op de andere
vesten en op watergangen is heden druk
gereden.
Nu wij óver de koude schrijven,, wil
len wij nog eens herinneren aan het
verbod om bij vriezend weder buiten
met water te werken. Gisteren waren
wij getuige van het gevaar dat ont
staat als men thans water op straat
werpt.
De vorst is voor de vogels een groo
te hinderpaal om voedsel te vinden en
daarom wijzen wij op de advertenties
van de Vereeniging voor dierenbe
scherming in dit nummer.
JHR. C. M, STORM VAN
'S GRAVESANDE. f
Reeds maakten wij melding van het
overlijden van jhr. C. M. Storm van
's Gravesande, adjudant van H. M. de
Koningin te Ermelo. De overledene, die
in den aanvang van zijn militaire loop
baan alhier in garnizoen was, heeft toen
o.a. groote belangstelling getoond in de
Gymnastiekvereeniging „Medioburgum'
en dit was aanleiding dat hij in 1931 bij
het 40 jarig jubileum lid was van het
Eere-comité.
Tijdens de feesten was jhr. Storm van
's Gravesande tot groote teleurstelling
van bestuur en leden verhinderd aanwe
zig te zijn, doch gaf schriftelijk blijken,
dat hij nog steeds met „Medio" mede
leefde.
Het ijs in den spuiboezem is heden
berijdbaar verklaard.
WAL GHEREN.
BIGGEKERKE. Maandagavond werd
alhier een vergadering gehouden, be
legd door het voor.oopig comité
voor werkloozenzorg onder leiding van
ds. G.. W, Korevaar. De heer J. Lorier
uit Middelburg hield een causerie over
doel en werkwijze der provinciale com
missie en zette uiteen wat kan worden
gedaan om den moreelen ondergang
der jonge werkloozen tegen te gaan.
Enkele personen gaven zich op voor
het volgen van een motorcursus, ande
ren voor landbouwonderwijs, terwijl ook
werd verzocht te willen zorgen voor ont
spanning.
RILLAND BATH. Dinsdagmiddag
nam het werk van de Centrale voor
werkloozenzorg alhier een aanvang. Het
voornemen is voortaan eenige voor- en
namiddagen cursussen te houden, waarin
schriftelijke lessen worden bestudeerd
en uitgewerkt. Voorloopig heeft ds. He-
tebrij zich bereid verklaard de leiding
voor dezen arbeid te Rilland, alsmede te
Kruiningen en Hansweert, waar de vol
gende week wordt begonnen, op zich te
nemen. Plaatselijke commissies zijn ge
vormd om naast het ontwikkelingswerk,
ook de ontspanning der werkloozen te
verzorgen. Daar alleen voor de ontwik
keling een bescheiden subsidie door het
Rijk wordt verstrekt, zal men trachten
de g'elden voor de ontspanning op andere
wijze te verkrijg'en, o.a. door het hou
den van een bloempjesdag.
ZEEUWSCH-VLAAffDEREN 0.0.
Er van door.
KOEWACHT. In den avond van een
dezer dagen bemerkten een tweetal
dienstdoende kommiezen onder deze ge
meente personen, die goederen met
zich voerden. Zoodra zij de ambtena
ren zagen, nam het drietal de vlucht, de
goederen achterlatende. Bij onderzoek
vond men een negental emmers, gevuld
met ongeveer 80 kg reuzel, die vermoe
delijk vanuit België Nederland was bin
nengesmokkeld.
Een en ander is in beslag genomen.
De gemeente Sint Jansteen
zal een kasgeldleening aangaan van 4%
procent intrest maximum.
Toen de heer J. S. te Tholen
Maandagmorgen met den beugel aan
het mosselen visschen was, bemerkte
hij eerst dat hij hevig koude handen had,
terwijl hij ze later heelemaai niet meer
voelde. Tehuis aangekomen, kreeg hij
hevige pijn in de vingertoppen. Een ont
boden geneesheer constateerde dat de
Middelburg, 6-XH-'33. Dinsdag: hoog
ste luchttemperatuur 54 °C (31 °F);
laagste 5 °C (23 °F). Heden 9 h: 3
°C; 12 h: 0 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgelcopen etmaal: 773
mm; laagste 767 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 772.5 mm
te Thorshavn; laagste 754.6 mm te Me
mel.
Verwachting tot morgenavond
Zwakke veranderlijke wind, nevelig
tot zwaar bewolkt, wellicht eenige
sneeuw, temperatuur om het vriespunt
in het N., in het Z. matige tot lichte
vorst.
Zon op: 7 h 55; onder 15 h 47. Licht
op: 16 h 17. Maan op: 19 h 44; onder:
11 h 18. L.K. 10 Dec.
Hoog- en Laagwater te Vlissinges-
Westkapelle is 28 min. en Domburf
23 min. vroeger; Veere 38 min, late?
(S springtij.)
Hoogwater. Laagwa ter.
December.
Wo. 6 3.29 15.53 10.06 22.11
Do. 7 4.04 16.31 10.43 22.45
Vr. 8 4.45 17.15 11.22 23.23
Boog- en Laag water te Wemeldinge.
Hoogwater. Laagwa tec.
December.
Wo. 6 5.27 17.45 11.07 23.19
Do. 7 6.01 18.20 11-44 23.56
Vr. 8 6.38 18.59 12.23
vingertoppen van beide handen bevro
ren waren.
Te Leeuwenberg bij Gent werd
verleden Zondag een solistenconcours
gehouden waaraan 56 solisten deelna
men. Van de Harmonie te Oostburg
behaalde de bekende trombonist J. A.
Gossije een eerste en eereprijs (hoogste
onderscheiding), J. Jansen, le prijs met
Cor, D. Duininck 2e prijs Bugle, A, Ver
sprille 3e prijs Tuba en Ph. A. de Vuijst
3e prijs Bugle.
Na een vacature van 14 jaar, ont
ving de Geref. Kerk te Muiden weer
een e:gen leeraar. Ds. E. Domna, geko
men van Oostkapelle, werd beves
tigd door zijn vader ds. J, Douma van.
A.rnhem met een predikatie over 1 Cor
1 vers 21. De nieuwe leeraar sprak bij
zijn intrede over Ps. 122 vers 9. Hij
werd toegesproken door een ouderling
namens kerkeraad en gemeente; door
ds. D. Ringnalda Jr. van Weesp namens
de classis Hilversum en door den bur
gemeester. Zaterdagmiddag te voren
had onder groote belangstelling door
den beroepen predikant de eerste
steenlegging plaats van de te bouwen
pastorie.
Bij de gehouden stemming werd in
de Ned. Herv, Kerk te K r a b b e n d ij-
k e herkozen als ouderling, de' heer J.
Tolhoek en als diaken de heer M. de
Jonge Sr.
Gerei. Gem.
Ds. J. Fraanje te Barneveld heeft be
dankt voor het beroep naar Tholen.
Geslaagd voor het machinistendi
ploma C, (theoretisch gedeelte) de heer
G. Visscher, leerling van de „de Ruij-
terschool" te Vlissingen.
REOIÏZMEN.
B. B„ 78 jaar, schipper te Hans-
we e r t, heeft hooger beroep aangetee-
kend tegen het vonnis van den Politie
rechter van 21 November j.l., waarbij
hij wegens als schipper van het schip
„Schelde" zonder te laten uitklaren,
naar België is vertrokken, is veroordeeld
tot 7.50 of 3 d. h.