GOESCHE COURANT^ ANTOINE IJS TRUIEN BINNENLAND. INVITATIE J. F. WOLSKY ZEELAND. KORT ZEEUWSS! NIEUWS, WEER EI Will, KERKNIEUWS. ONDERWIJS. GOES. VLISSINGEN. SPECIALITEIT VOOR DAMES EN KINDEREN LANGE DELFT MIDDELBURG (Ingez. Med.) MIDDELBURG. ZUID-BEVELAND. NUMM^ 288.TWEE BLADEN.WOENSDAG i JL Jam i I 6 DECEMBER 1933. EERSTE BLAD. 176e JAARGANG, tjg 8 IS j MIDDELBUQGSCHE COURANT esi as. ese^ itegbJad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes IS ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgscbe Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postreken ing no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bg het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen IJ regels f 2.10, eEce r. ja. 30 et- Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 7S ct. bij vooruitbetaling Adv. wet „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Be* ijsnommers 5 cent DE INSTELLING VAN EEN VERKEERSFONDS. Verhooging rijwiel- en auto belasting. ingediend is een wetsontwerp tot in stelling van een verkeersfonds. Hieruit zullen alle rijksuitgaven voor het ver keer over de spoorwegen, tramwegen, de water- en landwegen en die door de lucht worden bekostigd. De baten van het fonds moeten komen uit de inkom sten, welke de verschillende verkee- ren aan het rijk opbrengen. De verkeerskosten in 1934 voor het rijk moeten met 32.5 millioen vermin derd worden. Hiervan moet 9 millioen worden opgebracht door wijzig ng van de belasting op auto's en rijwielen. Hoe de rest gevonden wordt, zal blij ken bij de indiening van de begrooting van het Verkeersfonds. Er zal een ver gunningsplicht voor vrachtauto-dien- sten worden voorgesteld. Het instellen van een verkeersfonds brengt mede het afschaffen van een we genfonds. De Memorie van Toelichting zegt dat al zijn de groote tekorten van spoor- en tramondernemingen niet al leen aan de concurrentie der andere verkeersmiddelen te wijten en heeft met name de algemeene crisis een ge weldige vermindering van het spoor wegvervoer ten gevolge, moeilijk kan worden bestreden, dat de spoor- en tramwegen zwaar zijn getroffen door 't snel ontwikkelde wegverkeer. De Minister deelt dan mede, dat een voorstel voor een Vergunningsplicht auto-diensten. voor vracht- aanhangig is. De voorsprong van de overige ver voermiddelen op den spoorweg recht vaardigt het doen meebetalen in de kosten van het spoorwegverkeer. Daarom is aan de instelling van het verkeersfonds een wijziging van de awt®- en rijwielbelasting verbonden. m De rijwielbelasting zal wor den verhoogd van 2.50 op 3.per jaar, ingaande 1 Augustus 1934, Van de belasting van perso- nenauto's wordt de grondslag van 6 op 8 gebracht. Voor aoiobussenvan/8op 10, doch bovendien wordt een belasting geheven per zitplaats (die van den bestuurder niet medegeteld), waardoor de autobus sen van zeer groote afmetingen, welke het verkeer op den weg bemoeilijken en daardoor wegverbreeding en bochtver betering te eerder noodig maken, meer overeenkomstig die gevolgen worden belast Voor vrachtauto's is aanvanke lijk gezocht naar een systeem, waarbij hei laadvermogen een grooter gewicht m de schaal zon leggen, kén belasting grondslag naar het laadgewicht brengt echter bij de toepassing groote bezwa ren mede en blijkt voorshands niet noo dig indien bij toeneming van het eigen gewicht de belastinggrondslag eenige progressie vertoont. Deze progressie is dan zoo gekozen, dat voor wagens met verschi lend laadgewicht een belasting zal worden betaald, die, indien men deze omslaat over eigen gewicht en gemiddel de lading, per 100 kg ongeveer dezelfde is. Bij het tot dusverre bestaande stelsel nam deze eenheidsbelasting af naarma te het laadgewicht grooter werd. Motorrijtuigenbelasting. Blijkens het voorgestelde artikel 5 van het ontwerp zal de motorrijtuigenbe- lastiug voor een vol jaar bedragen: a. op twee of drie wielen: indien het eigen gewicht niet meer bedraagt dan 60 kg j 13.50; boven 60 tot en met 120 kg 27; boven 120 tot en met 500 kg 40; boven 500 kg per 100 kg eigen ge wicht 8; b. op meer dan drie wielen en inge richt voor het vervoer van niet meer daa zes personen, den bestuurder daar onder met begrepen, per 100 kg eigen gewicht 8, doch ten minste 64; c, voor meer dan zes personen den bestuurder daaronder niet begrepen, per 100 kg eigen gewicht 10; em daarboven voor het vervoer van niet meer dan tien personen, 2.50 per zitplaats; meer dan tien personen en niet meer dan 20 personen 25, bene- vea? f 3 per zitplaats boven tien. Enz., Mevrouw, een specstele uit Parijs za! zich te Uwer besch kktng stel.er voor eer gehee' kos*elccze qemons'ratte v3n ee methode ANTOIKE voor ge.aatsverzorg.ng bij f.1. Mrtl-litfl Lange Delft B 121 MIDDELBURG Telefoon 201 van 7-9 December Wij nood'gen U hierbij uit, een uur vas* te stellen, waarop het U convenieert, onze demon stratie bij te wonen. (Ingez. Med.) lot meer dan 40 personen 130. bene vens 4.50 per zitplaats boven veertig; d. op meer dan drie wielen, niet val lende onder de omschrijving van de let ters b en c, indien het eigen gewicht bedraagt nitt meer dan 1000 kg per 100 kg, eigen gewicht 9, doch ten minste 72; boven 1000 tot en met 2000 kg 90, benevens 10 voor elke 100 kg boven 1000 kg. Enz. tot meer dan 6000 kg 690, benevens 15 voor elke 100 kg boven 6000 kg. De belasting voor een m o t o r r ij- tuig op twee wielen wordt ver hoogd; voor meer dan één persoon met 5; met zijspan met 13.50. De minister gelooft niet dat de belas- tingverhooging het autoverkeer die schade zal toebrengen, die de door dit vervoer bestaanbare en veelal kleine industrieele bedrijven en han delszaken in hun bestaan zou bedrei gen. De verhoogng is, hoewel zij van invloed zal zijn op den omvang van het autoverkeer, niet van dien aard, dat het vervoer met motorrijtuigen een terug slag zal ondervinden, die de meest eco nomische bedien:ng van het verkeer zou verstoren. Eindelijk benadert zij, naar de van spoorwegzijde gedane op gave, eenigszins de schade; die het mo- torverkeer door het verschil in gebon denheid aan den spoorwetf toebrengt. De eigenaardige verhoudingen op het gebied der waterwegen maken het moeilijk, reeds nu het waterverkeer, evenals het motor- en rijwielverkeer, rechtstreeks door een verkeersbe.asting te treffen en aan de Rijkskosten van het verkeer te laten meebetalen. En het luchtverkeer, dat zoovele voordeelen biedt, zal zich zoo danig ontwikkelen, dat de uitgaven der overheid daarvoor niet uitsluitend tot winst aanleiding geven, maar aan an dere verkeersmiddelen verlie's kunnen berokkenen. Commissie van advies- De regeering zal zich bij de ordening laten bijstaan door een Commissie van advies, die maatregelen moet voorbe reiden en op de uitvoering ervan moet toezien. Provinciale wegenverbetering. Er is geen aanleiding, de provinciën te doen deelen in de opbrengst van de belastingverhoogingen. In de begrooting van het wegenfonds voor 1934 is de op brengst van de bestaande belastingen op het wegverkeer geschat op 21 milli oen. Dit zou nu 30 millioen worden, door de thans voorgsSelde belastingvförhoo- ging. Het is billijk, dat het aandeel der provincies slechts berekend wordt over het 21/30ste van de geheele opbrengst der hierbedoelde verhoogde belastingen. Anderzijds is het niet logisch, indien uit nadere bestudeering van het verkeer in zijn geheel moet worden besloten, minder aan wegenverbetering uit te ge ven dan naar verhouding voor 1934 op de ontwerpbegrooting van het wegen fonds was uitgetrokken, de wegenver betering der provincies op den ouden voet door te laten gaan. De wet moet dus de mogelijkheid bieden, alsdan ook de provinciale wegenverbetering te tem poriseeren, echter tot een niet veel la- Keert ge uw gelaat naar het verle den, laat het dan zijn om te leeren hoe ge de toekomst moet ontmoeten. ger bedrag, dan voor 1934 is uitgetrok ken, omdat bij het aangaan van gelde lijke verplicht.ngen voor de wegenver betering de provincies met dit bedrag hebben rekening gehouden. DE OMZETBELASTING. De zegels. Aan het Kon, besluit, houdende be palingen ter uitvoering van eenige arti kelen van de omzetbelasting en van de tariefwet, wordt ontleend, dat de zegels, bedoeld in art. 9 der omzetbelastingwet, worden uitgegeven in waarden van 1 cent tot en met 40 cent, opklimmende met 1 cent, van 40 tot en met 1 gulden opklimmende met 10 cent, van 1 gulden tot en met 2 gulden opklimmende met 20 cent, van 2 gulden tot en met 4 gul den opklimmende met 40 cent, benevens een zegel van 2 gulden 50 cent, van 4 gulden tot en met 10 gulden opklimmen de met 1 gulden en van 10 gulden tot en met 250 gulden opklimmende met 10 gulden. Deze zegels worden verkrijgbaar ge steld bij de posterijen tot een door den minister van financiën te bepalen maxi mumwaarde per zegel; op de ontvang kantoren der accijnzen; en bij den con troleur der posterijen en telegrafie te Haarlem op aanvraag, in te dienen bij den ontvanger der accijnzen, binnen wiens dienstkring de aanvrager geves tigd is. De salariskortmg. Naar wij vernemen, is de financieele commissie niet eenstemmig in haar mee ning over de door B. en W. voorgestel de salariskorting. De heer Visscher kan zich met het voorstel van B. en W., 5 pet. te korten, vereenigen. De heer v. d. Wart is even wel voor een korting gelijk aan de pen sioenbijdrage, zijnde 854 pet. De heer v. d, Wart vreest echter, dat niet aan de 1214 pet., welke korting Ged. Staten opperden, zal zijn te ontkomen. ST. NICOLAAS. St. Nicolaasdag, ditmaal samen vallende met den Marktdag, -is voor Goes een vrij drukke dag geweest. Er was veel bezoek op de Markt en ook de meeste winkels deden nog goede zaken. Plotseling overleden. Gistermiddag werd de 53-jarige heer B. Weststrate, wonende te 's H. Arends- kerke, terwijl hij zich op de Middel- burgsche straat bevond, onwel en zakte in elkaar. De heer W. werd in de wo ning van den automobielhandelaar Lou- isse binnengedragen, waar dr. Snoek geneeskundige hulp verleende. Zonder weer bij kennis te zijn gekomen, is de heer W, echter overleden. HET IJS. HET WINTERT. De ijsbaan geopend. De koude der laatste dagen heeft ook het water rond de stad voor een groot deel in een ijsvlakte veranderd en gisteren waagden zich reeds ver schillende personen op de gladde baan. Hedenmorgen heeft de politie het ijs gekeurd en kwam men tot de conclu sie, dat dit op alle vesten onbetrouw baar is, met uitzondering van die tus- schen Langeviele en Seisbrug, waar echter ook nog enkele deelen als zijnde niet veilig, zullen moeten afgezet wor den. Deze vest is in exploitatie bij de Middelburgsche IJsclub en het bestuur nam direct maatregelen om de banen voor de leden in orde te maken en stelde de banen hedenmiddag voor de leden enkele uren open. Op die banen, maar ook op de andere vesten en op watergangen is heden druk gereden. Nu wij óver de koude schrijven,, wil len wij nog eens herinneren aan het verbod om bij vriezend weder buiten met water te werken. Gisteren waren wij getuige van het gevaar dat ont staat als men thans water op straat werpt. De vorst is voor de vogels een groo te hinderpaal om voedsel te vinden en daarom wijzen wij op de advertenties van de Vereeniging voor dierenbe scherming in dit nummer. JHR. C. M, STORM VAN 'S GRAVESANDE. f Reeds maakten wij melding van het overlijden van jhr. C. M. Storm van 's Gravesande, adjudant van H. M. de Koningin te Ermelo. De overledene, die in den aanvang van zijn militaire loop baan alhier in garnizoen was, heeft toen o.a. groote belangstelling getoond in de Gymnastiekvereeniging „Medioburgum' en dit was aanleiding dat hij in 1931 bij het 40 jarig jubileum lid was van het Eere-comité. Tijdens de feesten was jhr. Storm van 's Gravesande tot groote teleurstelling van bestuur en leden verhinderd aanwe zig te zijn, doch gaf schriftelijk blijken, dat hij nog steeds met „Medio" mede leefde. Het ijs in den spuiboezem is heden berijdbaar verklaard. WAL GHEREN. BIGGEKERKE. Maandagavond werd alhier een vergadering gehouden, be legd door het voor.oopig comité voor werkloozenzorg onder leiding van ds. G.. W, Korevaar. De heer J. Lorier uit Middelburg hield een causerie over doel en werkwijze der provinciale com missie en zette uiteen wat kan worden gedaan om den moreelen ondergang der jonge werkloozen tegen te gaan. Enkele personen gaven zich op voor het volgen van een motorcursus, ande ren voor landbouwonderwijs, terwijl ook werd verzocht te willen zorgen voor ont spanning. RILLAND BATH. Dinsdagmiddag nam het werk van de Centrale voor werkloozenzorg alhier een aanvang. Het voornemen is voortaan eenige voor- en namiddagen cursussen te houden, waarin schriftelijke lessen worden bestudeerd en uitgewerkt. Voorloopig heeft ds. He- tebrij zich bereid verklaard de leiding voor dezen arbeid te Rilland, alsmede te Kruiningen en Hansweert, waar de vol gende week wordt begonnen, op zich te nemen. Plaatselijke commissies zijn ge vormd om naast het ontwikkelingswerk, ook de ontspanning der werkloozen te verzorgen. Daar alleen voor de ontwik keling een bescheiden subsidie door het Rijk wordt verstrekt, zal men trachten de g'elden voor de ontspanning op andere wijze te verkrijg'en, o.a. door het hou den van een bloempjesdag. ZEEUWSCH-VLAAffDEREN 0.0. Er van door. KOEWACHT. In den avond van een dezer dagen bemerkten een tweetal dienstdoende kommiezen onder deze ge meente personen, die goederen met zich voerden. Zoodra zij de ambtena ren zagen, nam het drietal de vlucht, de goederen achterlatende. Bij onderzoek vond men een negental emmers, gevuld met ongeveer 80 kg reuzel, die vermoe delijk vanuit België Nederland was bin nengesmokkeld. Een en ander is in beslag genomen. De gemeente Sint Jansteen zal een kasgeldleening aangaan van 4% procent intrest maximum. Toen de heer J. S. te Tholen Maandagmorgen met den beugel aan het mosselen visschen was, bemerkte hij eerst dat hij hevig koude handen had, terwijl hij ze later heelemaai niet meer voelde. Tehuis aangekomen, kreeg hij hevige pijn in de vingertoppen. Een ont boden geneesheer constateerde dat de Middelburg, 6-XH-'33. Dinsdag: hoog ste luchttemperatuur 54 °C (31 °F); laagste 5 °C (23 °F). Heden 9 h: 3 °C; 12 h: 0 °C. Geen regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgelcopen etmaal: 773 mm; laagste 767 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 772.5 mm te Thorshavn; laagste 754.6 mm te Me mel. Verwachting tot morgenavond Zwakke veranderlijke wind, nevelig tot zwaar bewolkt, wellicht eenige sneeuw, temperatuur om het vriespunt in het N., in het Z. matige tot lichte vorst. Zon op: 7 h 55; onder 15 h 47. Licht op: 16 h 17. Maan op: 19 h 44; onder: 11 h 18. L.K. 10 Dec. Hoog- en Laagwater te Vlissinges- Westkapelle is 28 min. en Domburf 23 min. vroeger; Veere 38 min, late? (S springtij.) Hoogwater. Laagwa ter. December. Wo. 6 3.29 15.53 10.06 22.11 Do. 7 4.04 16.31 10.43 22.45 Vr. 8 4.45 17.15 11.22 23.23 Boog- en Laag water te Wemeldinge. Hoogwater. Laagwa tec. December. Wo. 6 5.27 17.45 11.07 23.19 Do. 7 6.01 18.20 11-44 23.56 Vr. 8 6.38 18.59 12.23 vingertoppen van beide handen bevro ren waren. Te Leeuwenberg bij Gent werd verleden Zondag een solistenconcours gehouden waaraan 56 solisten deelna men. Van de Harmonie te Oostburg behaalde de bekende trombonist J. A. Gossije een eerste en eereprijs (hoogste onderscheiding), J. Jansen, le prijs met Cor, D. Duininck 2e prijs Bugle, A, Ver sprille 3e prijs Tuba en Ph. A. de Vuijst 3e prijs Bugle. Na een vacature van 14 jaar, ont ving de Geref. Kerk te Muiden weer een e:gen leeraar. Ds. E. Domna, geko men van Oostkapelle, werd beves tigd door zijn vader ds. J, Douma van. A.rnhem met een predikatie over 1 Cor 1 vers 21. De nieuwe leeraar sprak bij zijn intrede over Ps. 122 vers 9. Hij werd toegesproken door een ouderling namens kerkeraad en gemeente; door ds. D. Ringnalda Jr. van Weesp namens de classis Hilversum en door den bur gemeester. Zaterdagmiddag te voren had onder groote belangstelling door den beroepen predikant de eerste steenlegging plaats van de te bouwen pastorie. Bij de gehouden stemming werd in de Ned. Herv, Kerk te K r a b b e n d ij- k e herkozen als ouderling, de' heer J. Tolhoek en als diaken de heer M. de Jonge Sr. Gerei. Gem. Ds. J. Fraanje te Barneveld heeft be dankt voor het beroep naar Tholen. Geslaagd voor het machinistendi ploma C, (theoretisch gedeelte) de heer G. Visscher, leerling van de „de Ruij- terschool" te Vlissingen. REOIÏZMEN. B. B„ 78 jaar, schipper te Hans- we e r t, heeft hooger beroep aangetee- kend tegen het vonnis van den Politie rechter van 21 November j.l., waarbij hij wegens als schipper van het schip „Schelde" zonder te laten uitklaren, naar België is vertrokken, is veroordeeld tot 7.50 of 3 d. h.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 1