AKKER.OOET5< "AKKERTJES") Hoe kom Ik van die hoofdpijn af? lUID-BEVELAMD. HET KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND. Wanneer Uw hoofdpijn (migraine) U overvalt bij het op slaan, vóór of na den maaltijd, loop dan even bij Uw drogist of apotheker binnen en vraag een doosje "AKKERTJES". Deze nieuwe vinding van Apotheker Dumont wordt overal en door iederen gebruiker geroemd om haar wonderlijke resultaten bij Hoofdpijn, Migraine, Kiespijn, Zenuwpijn, Influenza, Spierpijn, Neuralgische pijnen, Rheumatische pijnen. J Volgens recept van Apotheker Dumont. Slechts 50 cent per 12 stuks. SGHOUWEN-DUIVELAND. ZEEUWSCH-VLAAKDEREN W.D. fietspaden aan beide zijden, terwijl er een eind noordelijker een nieuw fiets pad komt. Is dat verdedigbaar en finan cieel verantwoord Hoofdbezwaar is echter het financi- eele. Als 't zoo doorgaat krijgt Koude- kerke een net van mooie wegen maar met arme bewoners. De kosten zullen dan zeker 8 a 9000 gulden jaarlijks zijn voor de wegen. Dat is te veel. De hr DE KROO wil de afsnijding hebben aan den duinkant. We moeten er toch twee bochten inleggen. Bochtige wegen hebben we nu eenmaal hier op Walcheren, en ze worden er door vreemdelingenverkeer om geprezen. Overigens prijst spr. de diligentie van B. en W. doch heeft ook financieele be zwaren. We kunnen beter een beteren tijd afwachten. De heer DE RIJKE zou eerst willen stemmen over het eerste voorstel. Dat is het principe-besluit. De V o o r z. is dankbaar voor de er kentelijkheid der raadsleden. Het vorige plan was royaler doch te duur. Ook te gen het wegnemen van de bocht had de provincie bezwaar wegens de begren zing van perceelen. Spr. wijst er op, dat er een flink stuk blijft tusschen beide bochten. Als we 't geld er voor hadden, hadden B. en W. ook zeker meer wenschen. Waar hier de weg uitkomt komt ook een weg in het uitbreidingsplan. Als er een geringe wijziging noodig zou zijn, is dat ook nog wel te doen. Schade voor zakenlieden aan den te verlaten Keiweg is mogelijk, doch met aller belangen is nu eenmaal geen re kening te houden. Bovendien zullen die menschen hun loop wel houden. Spr. zou ook liever vrijliggende fiets paden hebben, die waren oorspronkelijk ook ontworpen, doch om financieele re denen zijn die weer losgelaten. Wat het bestaande rijwielpad betreft: nieuwe rij wielpaden zullen zeker ook veel fietsers trekken. Als we niet zaten met veel werkloo- zen, waren we niet met deze plannen gekomen. Juist de werkloosheid is de reden, met het verzoek aan Ged. Staten deze uitgaven te wagen. We moeten Ged. Staten de vraag om een renteloos voorschot indienen tege lijk met de plannen. Dus niet alleen als principe-besluit. Het is geen wet van Meden en Perzen, dat de plannen persé zoo moeten uitgevoerd. Kleine wijzigin gen zijn als nog mogelijk. Spr. hoopt, dat Ged. Staten het crediet van de Prov. Staten zullen vragen in de najaarszitting. Verwerpt de raad dit plan, dan komt de heele kwestie op z'n vroegst aan de orde in de voorjaarszitting van Prov. Staten. Dan zou er op z'n vroegst den volgenden zomer aan begonnen kunnen worden. Bij de replieken wijst de heer SAN- DERSE nog eens uitvoerig op de nood zakelijkheid van dezen weg, die in geen enkel opzicht meer beantwoordt aan de eischen. Spr. wijst er op, dat wij in geen zes jaar kosten hebben voor dezen weg, als plm. 12000 verwerkt kan worden als werkverschaffingsobject. Spr. ver wacht al spoedig financieele vruchten van de totstandkoming van den weg. Spr. blijft bij zijn gedachte eener rech te doortrekking, als dit de totstandko ming van den weg niet in gevaar brengt. Spr. juicht toe dat er meer toegangs wegen naar de duinen komen. Het ge- heele uitbreidingsplan is echter toe komstmuziek voor lange jaren. Daar kunnen we dus later over praten. De heer DE RIJKE zegt dat de lasten der gemeente te- zwaar worden. Ook 't renteloos voorschot zal toch moeten worden afgelost. Ook die 12000 zal moeten worden betaald. Men moet iede re niet beslist noodzakelijke uitgave vermijden. Spr. is zeker van meening, dat die weg wat verbeterd moet. Zou den we jaarlijks daarvoor een som uit trekken voor een verbetering bij stukjes en beetjes dan kunnen we ophouden als we er niet meer toe in staat zijn. Zooals het hier ligt kan spr. voor het voorstel niet stemmen. (Spr. verlaat de vergadering). De heer LORIER handhaaft zijn be zwaren tegen de rijwielpaden, onafge scheiden van den weg, en wijst op de mogelijkheid van ongelukken. Ook spr. wil den ouden weg telkens bij stukken verbeteren: ieder jaar 150 m. Dat is in ieder geval voordeeliger. Men moet ook rekening houden met het onderhoud. De heer CONTANT zegt, dat naar ar gumenten gezocht is het plan weg te werken. Zijn wij nu zoo'n arme ge meente? Bij Biggekerke komen we stuk ken te kort. En ziet eens naar Vrouwe polder! Van bij stukken en brokken verbete ring komt niets, meent spr. Spr. verdedigt met nadruk het plan, als werkobject. Spr. zou het een machtig be krompen daad vinden als het voorstel verworpen werd. De heer MOENS is tegen de fietspa den. Dan liever een 5J4 m. breede weg zonder fietspaden, temeer gezien het Slobberduinsche voetpad. Verder wil spr. bezuiningen op enkele posten als het salaris van een opzich ter, enz. De VOORZ. betoogt, dat de weg zeker veel baat zal brengen door de ontwikke ling van de duinen. Verbetering gedurende 20 jaar bij stukken van 150 m zal stellig veel meer kosten dan wanneer 't ineens wordt aanbesteed. Bovendien dan zou er ook eerst na 20 jaar een behoorlijke verbinding naar de duinen zijn. De VOORZITTER zegt voorts nog o.a. dat hij voornemens is zich persoonlijk tot den minister te wenden voor een hoogere subsidie voor de loonen in werkver schaffing voor dit werk. De begrooting der bezoldigingen is naar de gewone maatstaf, wat wenschelijk is. De begrooting is in elkaar gezet, zeer normaal, doch men weet, dat de aanne mingssom nog wel eens meeva.t. De hr. SANDERSE vraagt of er over onderdeelen nog gesproken kan worden. De VOORZ. Daar lijkt me niets geen bezwaar tegen. Het voorstel van B, en W. werd daar na aangenomen met 7 tegen 2 stemmen (de heeren De Kroo en Lorier). De heer LORIER komt er tegen op dat gesproken is van bekrompenheid, en van argumenten zoeken, wanneer men 't met de voorstellen niet eens is. Dit is niet bevorderlijk voor de gewenschte harmonie in den raad. De heer CONTANT zegt dat jaren aaneen naar de oplossing dezer kwestie gezocht is. Spr. was daarom getroffen door den tendenz der debatten, en heeft daarover zijn afkeuring geuit. De VOORZITTER dankte den archi tect, den heer v. Dorst, die de vergade ring bijwoonde, voor zijn goede en snelle werken, namens B. en W. en de raad. Rondvraag, De heer SANDERSE wijst op het adres van de vereeniging van verlofhou ders, wanneer is dit behandeld? De VOORZITTER zal er onderzoek naar doen. Hierna sluiting. van kerkvoogden en notabelen was het voltallige college van B. en W. met den gemeentesecretaris aanwezig. De zoon van den overledene dankte voor de laatste eer aan zijn vader be wezen. Agenda Gemeenteraad Veere. De Raad dezer gemeente vergadert Woensdag 8 November a.s. des voormid dags half tien ter behandeling o.a. van de wijziging der bouwverordening; het aangaan eener rekening-courant over eenkomst N.V. Bank vgpr Nederlandsche Gemeenten crediet 20.000; de benoe ming van een regent en regentes van het Godshuis. De voordracht luidt resp.: 1. Jac. Maas, 2, J. W. Markusse, 1. Mevr. Dronkers-Lucasse, 2. Mevr. Theri-Stof- fels, en de vaststelling der begrooting 1934. RAAD VAN BAARLAND. BAARLAND. Zaterdag vergaderde de Raad. Voorzitter was burgemeester Ermerins. Besloten werd het adres van werk verschaffing van N.V.V. en S.D.A.P, voor kennisgeving aan te nemen. Besloten werd het genomen bë'gluit van Juni te wijzigen in dien zin, dat bij algeheele stopzetting van het personen vervoer met de locaalspoor de subsidie wordt ingetrokken. De begrooting Burgerlijk Armbestuur 1934 werd goedgekeurd. Met algemeene stemmen werd be sloten dat voor het venten door vreem delingen een bedrag van 30 ct, per dag zou worden geheven, of 1.00 per maand of 2.50 per jaar. Inwoners zijn vrij. De oude verordening op de brand weer werd ingetrokken en de nieuwe door B. en W. in overleg met de brand weer voorgesteld werd met algemeene stemmen goedgekeurd. Op het verzoek van mej. Lous te Oudelande voor het houden van naai en knip cursus in de o.l. school werd gunstig beschikt, mits zij zelf voor het schoonhouden van het lokaal zorgt en if 10 voor verwarming en licht betaalt. Op voorstel van B. en W. werd be sloten tot een subsidie van 5 voor het louden van schietoefeningen door den Alg. Ned. Politiebond. De V o o r z. deelde verder mede, dat goedkeuring van Ged. S'taten werd ver- cregen tot het verleggen van de Stel- sche dijk. Verder dat er behoudens na dere goedkeuring 1000 zou worden verwerkt in het delven van slooten in overleg met het waterschap. Spr. had nog een object voor werk verschaffing in het zicht n.l. de sloot dempen langs het Zandpad, met grond van de gedolven sloten. Hij zou in over leg treden met den heer J. L. Overbee- ke. Bij de rondvraag vroeg de heer Traas of het gedeelte straat aan den Noordeweg ook aan de beurt kon ko- De verbreeding hangt af van de verklaring welke de mi nister zal geven. Maandagavond werd in de Concert zaal „Zeelandia" te Hansweert een ver gadering gehouden door het „Comité van actie tot verbetering en verbree ding van het kanaal door Zuid-Beve land". Aanwezig waren o.a.: de leden van Ged. Staten de heeren mr. Stieger en Van Bommel van Vloten; de burgemees ter van Kruiningen en Hansweert, de heer De Mul; burgemeester Keizer, van Wemeldinge; burgemeester Dominicus, van Rilland-Bath; burgemeester Huizin- ga van Terneuzen; burgemeester Gun ning van lerseke; de heer Wabeke, oud burgemeester van Wemeldinge; enkele wethouders uit deze gemeenten; be stuursleden van de Kamer van Koop handel voor de Zeeuwsche eilanden; be stuursleden van de Kamer van Koophan del voor Zeeuwsch-Vlaanderen; ver scheidene leden van de Goesche Mid denstandsvereeniging „Handelsbelangen" en vele anderen. De zaal was geheel ge vuld met belangstellenden. Spreker was de heer J. M. K r ij g e r, lid der Tweede Kamer. Burgemeester De Mul, eere-voorzitter van het comité, opent de vergadering met een woord van welkom, in het bij zonder gericht tot de hierboven genoem de personen. We hebben eerst overwo gen, aldus spr., of deze vergadering suc ces zou hebben, de groote belangstelling stelt ons in deze echter gerust. Spr. wijst er dan op, dat de verbreeding van het kanaal van belang voor geheel Zuid-Be veland is; dat men met vreugde het re- geeringsvoorstel begroette, doch weer teleurgesteld was door het voorloopig verslag. Men had niet gedacht, dat deze verbreeding ook maar van één zijde te genstand zou ondervinden. De heer Krijger zegt de uitnoodiging om te spreken gaarne, doch ook met eenige aarzeling aanvaard te hebben. Gaarne, als geboren Zeeuw, om ook zijn eigen inzicht te verruimen, en aarzelend, omdat het hem moeilijk was zijn stand punt te bepalen, omdat hij in deze ook de toelichting der regeering wil af wachten. Spr. herinnert aan de reeds genomen regeeringsmaatregelen, omvattende de plannen tot verruiming van het kanaal, het vervangen van de bruggen te Scho- re en Vlake door hoogere, één vaste en één beweegbare; benevens bijkomende werken, als het maken en verleggen van wegen, van een losplaats e.d. De Twee de Kamer maakte spoed met de behan deling en beoordeelde de plannen zeer ongelijk; er is volkomen instemming en zeer ernstig verzet. Het is steeds moei lijk te voren te beoordeelen, of een wets ontwerp aangenomen zal worden, maar dat is nu wel te zeggen, dat dit ontwerp geen meerderheid zal krijgen, tenzij de regeering op een bepaald punt een zeer besliste verklaring wil afleggen. Het zou voor spr. dan ook veel gemakkelijker zijn, als de Memorie van Antwoord reeds verschenen was. In het algemeen, ook buiten de kamer, is er een meerderheid die bezwaren te gen de verbreeding heeft. En men mag vooral, aldus spr., deze plannen niet uit een locaal oogpunt beschouwen, omdat deze verbreeding een deel uitmaakt van de Schelde-Rijn-verbinding en dus in verband staat met de Nederland-België- kwestie. Het is niet alleen een nationaal maar een internationaal vraagstuk. Men moet in deze rekening houden met het imperialistische streven van Fransch- Belgische zijde. De behoefte aan de betere bruggen en een breeder kanaal wordt algemeen wel gevoeld. Dit kan dus wel buiten beschouwing gelaten worden. De be zwaren zijn dan ook van geheel ande ren aard. Zij staan in verband met he? Nederland-België vraagstuk, het ka- nalenplan van ir. Van Konijnenburg en - s~. ..i. n J M 4-fc 4% *T 1 4- 4* 4 «4 /C 1 T O 11 I A I AM 4«n T A Het is niet noedig U te laten plagen door Uw pijn. Want bijna on middellijk zullen AKKER-CACHETS U helpen en Uw pijnen snel tot bedaren brengen. Ook Gij zult opgetogen zijn over de resultaten. (Ingez. Med.) men voor verbetering, wat wellicht ook j voorts de opvatting van de Centrale wel in werkverschaffing kon gebeuren Besloten werd dit plan door deskundi gen te laten onderzoeken. BROUWERSHAVEN. Toen Rijnvaartcommissie. Spr, herhaalt de opmerkingen uit het voorloopig verslag. Er zijn ook leden, die het plan voor loopig willen aanhouden, omdat, mocht het „Eendrachtkanaal" van ir. Van Ko nijnenburg uitgevoerd worden, dan het \vr j t. kanaal door Zuid-Beveland ontlast zal stadgenoot W. de V. Zaterdagmiddag op wor(J d beoojfdë verbreed!- het emplacement van de tram te Zierik- n zee van de machine, waarop hij als ma- T^ ove,rbodlg zal blijken. De voor- chinist dienst deed, wilde afstappen,standers vmden ln de internationale be- onze zwikte brak. zijn voet, waarvan de CADZAND. Zaterdagmiddag j.l. vond alhier de begrafenis plaats van den heer I. de Bruijne-Brevet. De overledene, die nog de functie ver vulde van kerkvoogd der Herv. Ge meente, is gedurende acht jaar Wethou der dezer gemeente geweest. Behalve een deputatie uit het college enkel' zwaren geen reden om de verbreeding uit te stellen. Van Belgische zijde keert men zich evenm'n tegen deze verbreé- ding, men is er zelfs voor. Zijn de bezwaren gegrond vraagt spr. Hij gaat dan na, wat sinds 1918 in deze beoordeeld moet worden. Frank rijk kwam in een positie van macht en blijft hiervan gebruik maken, en zijn macht naar het Noorden, naar Neder land uit te breiden. Het grijpt, door Bel gië heen, naar Nederland, naar den Rijn. België verzekerde zich van de hulp van het machtige Frankrijk. En het gebeurde dat België en Frankrijk een militair accoord aangingen in strijd met het verdrag van 1839. België zoekt daarnaast nog andere middelen, om zijn positie, die in 1914 zoo aantastbaar bleek, te versterken. Daarom deed hei een greep naar Vlaanderen en Lim burg. België deed in deze ook een be roep op Engeland en noemde het ver drag van 1839 een dwaling waardoor 't tekort werd gedaan. Men verzocht het Belgisch belang mocht men het niet met Nederland eens kunnen worden den doorslag te laten geven. Deze po ging is schromelijk mislukt. Ook door het krachtige verzet der Zeeuwen en Limburgers en zij zullen op dit verzet DÜjven stuiten. (Applaus). België olijkt echter het eens bedoelde oog merk na te streven, vandaar de eischen van het kanaal door Limburg en het ka naal door den Rijn. En spr. betreurt nog steeds, dat de Tweede Kamer het vo - rige verdrag aannam en uit er zijn vreugde over, dat de Eerste Kamer het vérwierp. Intusschen bleef het geschil bestaan. Dit loopt over de Maas, over de Schel de en de Antwerpen-Rijnverbinding. Er is een innig verband tusschen deze drie doch spr. zal alleen het laatste punt aanhouden. België schijnt begrepen te lebben, dat 't de handen af moet houden van de souvereiniteit over de Schelde. Spr. wijst er anderzijds op, dat men aannemelijk heeft kunnen maken, dat het „Eendrachtkanaal" ook een groot belang zal blijken voor Brabant zoo dat men in deze tegenover een natio naal front kan komen te staan. België eischt dus van Nederland een kortere verbinding met den Rijn, doch het heeft daar geen recht op. En het is ook geen levensbehoefte voor België, want zonder dit is Antwerpen van niets tot een machtige havenstad geworden. Het is dus geen economische behoefte maar een politieke. België wil worden 'n Rijn-oever-staat, en deze positie kan Nederland niet prijs geven zonder dat zijn zelfstandigheid in verdrukking komt. (Applaus). Spr. komt nu tot het gebeurde in de Rijnvaart-Commissie. Achter de ge noemde eisch zit ook Frankrijk, dat zelfs in de Rijnvaartcommissie 'n machtsposi tie bekleed, en middels deze zijn in vloed in Nederland, tot voorbij Gorin- chem wil uitbreiden. Frankrijk kan zijn doel echter nooit bereiken, zoolang het kleine Nederland zich verzet. En het verzet zich, en blijft zich verzetten! (Ap plaus!) Met velen betwijfelt echter ook spr. of Nederland in deze wel altijd op juiste wijze is opgetreden. Zoo moet, in de Rijnvaartcommissie, door de Neder landsche gedelegeerden medegedeeld of beloofd zijn, dat Nederland verbeterin gen zou aanbrengen, als verhooging van de spoorbrug bij Dordrecht, verbetering van het Hellegat en de verbreeding van dit kanaal Spr. betwijfelt echter sterk, of dit inderdaad „beloofd'-' is. Zelfs al beweert dit de burgemeester van Ant werpen. Spr. zegt verder, gaarne België ter wille te zijn, doch met Terneuzen ging Nederland in Belgisch belang reeds zoover het eenigszins gaan kon. Wat het „Eendracht-kanaal" van ir. van Konijnenburg betreft, gelooft spr., dat dit aan de Belgische behoefte zal voldoen en hij persoonlijk kan er zich mee vereenigen, mits zijn bezwaren op enkele punten, volkomen opgeheven worden. Ér is met België over te spreken. Hij meent echter ook, dat met het ver beterde kanaal door Zuid-Beveland aan de Belgische behoefte zal voldaan zijn. Doch al kan spr. zich met het „Eendracht kanaal" vereenigen, dat wil niet zeggen, dat hij bij eventueele totstandkoming van dit kanaal de verbreeding van het Zuid- Bevelandsche overbodig acht. Spr. kan echter niet verwachten, dat België het „Eendracht-kanaal" zal aan nemen, omdat dit niet aan Belgisch doel beantwoord, noch aan Frankrijk's stre ven. Spr. ziet het Eendracht kanaal evenwel als van belang voor Brabant, zelfs als een nationaal belang. Hij moet anderzijds er echter niets van hebben, dat de Brabanders trachten Zeeland naar zich toe te halen. Spr. ziet voorts de verbreeding van het Z. B.-kanaal als belangrijk uit een oogpunt van werk verschaffing, en hij blijft er voor pleiten, niet alleen als Zeeuw, maar ook als Ne derlander. De verruiming is immers vooral in het belang van de Nederland sche scheepvaart en spr. vindt in deze steun, bij 'n uitspraak van prof. Gerret- son, die door hem aangehaald wordt. Spr. zegt verder ook zijn houding ten opzichte van het Hellegat bepaald te hebben uit een oogpunt van landsbelang en zoo beziet hij ook deze kwestie. Al leen het verhoogen der bruggen brengt bijna even veel kosten met zich als het geheele plan. Wil men iets uitstellen, dan moet men het geheele plan laten rusten. Spr. besluit nog met te betoogen, dat het nationale belang steeds moet overheerschen en dat hierdoor ook nu zijn houding bepaald zal worden. (Ap plaus.) Bespreking. Notaris Van Dij k e, van Kruiningen, zegt de internationale bezwaren niet zwaar te zien en spr. critiseert dat men in deze met België in overleg treedt. De hr Kruithof vraagt, waarom, sinds het verwerpen van het oude ver drag, niets gebeurd is, en men deze ver breeding zoo lang uitstelde. De hr De Graaf f vraagt, of de spre-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 6