AKKER.OOET5< "AKKERTJES")
Hoe kom Ik van die hoofdpijn af?
lUID-BEVELAMD.
HET KANAAL DOOR
ZUID-BEVELAND.
Wanneer Uw hoofdpijn (migraine) U overvalt bij het op
slaan, vóór of na den maaltijd, loop dan even bij Uw drogist
of apotheker binnen en vraag een doosje "AKKERTJES".
Deze nieuwe vinding van Apotheker Dumont wordt overal
en door iederen gebruiker geroemd om haar wonderlijke
resultaten bij Hoofdpijn, Migraine, Kiespijn, Zenuwpijn,
Influenza, Spierpijn, Neuralgische pijnen, Rheumatische pijnen.
J Volgens recept van Apotheker Dumont. Slechts 50 cent per 12 stuks.
SGHOUWEN-DUIVELAND.
ZEEUWSCH-VLAAKDEREN W.D.
fietspaden aan beide zijden, terwijl er
een eind noordelijker een nieuw fiets
pad komt. Is dat verdedigbaar en finan
cieel verantwoord
Hoofdbezwaar is echter het financi-
eele. Als 't zoo doorgaat krijgt Koude-
kerke een net van mooie wegen maar
met arme bewoners.
De kosten zullen dan zeker 8 a 9000
gulden jaarlijks zijn voor de wegen. Dat
is te veel.
De hr DE KROO wil de afsnijding
hebben aan den duinkant. We moeten
er toch twee bochten inleggen. Bochtige
wegen hebben we nu eenmaal hier op
Walcheren, en ze worden er door
vreemdelingenverkeer om geprezen.
Overigens prijst spr. de diligentie van
B. en W. doch heeft ook financieele be
zwaren. We kunnen beter een beteren
tijd afwachten.
De heer DE RIJKE zou eerst willen
stemmen over het eerste voorstel. Dat
is het principe-besluit.
De V o o r z. is dankbaar voor de er
kentelijkheid der raadsleden. Het vorige
plan was royaler doch te duur. Ook te
gen het wegnemen van de bocht had de
provincie bezwaar wegens de begren
zing van perceelen.
Spr. wijst er op, dat er een flink stuk
blijft tusschen beide bochten. Als we 't
geld er voor hadden, hadden B. en W.
ook zeker meer wenschen.
Waar hier de weg uitkomt komt ook
een weg in het uitbreidingsplan. Als er
een geringe wijziging noodig zou zijn, is
dat ook nog wel te doen.
Schade voor zakenlieden aan den te
verlaten Keiweg is mogelijk, doch met
aller belangen is nu eenmaal geen re
kening te houden. Bovendien zullen die
menschen hun loop wel houden.
Spr. zou ook liever vrijliggende fiets
paden hebben, die waren oorspronkelijk
ook ontworpen, doch om financieele re
denen zijn die weer losgelaten. Wat het
bestaande rijwielpad betreft: nieuwe rij
wielpaden zullen zeker ook veel fietsers
trekken.
Als we niet zaten met veel werkloo-
zen, waren we niet met deze plannen
gekomen. Juist de werkloosheid is de
reden, met het verzoek aan Ged. Staten
deze uitgaven te wagen.
We moeten Ged. Staten de vraag om
een renteloos voorschot indienen tege
lijk met de plannen. Dus niet alleen als
principe-besluit. Het is geen wet van
Meden en Perzen, dat de plannen persé
zoo moeten uitgevoerd. Kleine wijzigin
gen zijn als nog mogelijk.
Spr. hoopt, dat Ged. Staten het crediet
van de Prov. Staten zullen vragen in de
najaarszitting.
Verwerpt de raad dit plan, dan komt
de heele kwestie op z'n vroegst aan de
orde in de voorjaarszitting van Prov.
Staten. Dan zou er op z'n vroegst den
volgenden zomer aan begonnen kunnen
worden.
Bij de replieken wijst de heer SAN-
DERSE nog eens uitvoerig op de nood
zakelijkheid van dezen weg, die in geen
enkel opzicht meer beantwoordt aan de
eischen. Spr. wijst er op, dat wij in geen
zes jaar kosten hebben voor dezen weg,
als plm. 12000 verwerkt kan worden
als werkverschaffingsobject. Spr. ver
wacht al spoedig financieele vruchten
van de totstandkoming van den weg.
Spr. blijft bij zijn gedachte eener rech
te doortrekking, als dit de totstandko
ming van den weg niet in gevaar brengt.
Spr. juicht toe dat er meer toegangs
wegen naar de duinen komen. Het ge-
heele uitbreidingsplan is echter toe
komstmuziek voor lange jaren. Daar
kunnen we dus later over praten.
De heer DE RIJKE zegt dat de lasten
der gemeente te- zwaar worden. Ook 't
renteloos voorschot zal toch moeten
worden afgelost. Ook die 12000 zal
moeten worden betaald. Men moet iede
re niet beslist noodzakelijke uitgave
vermijden. Spr. is zeker van meening,
dat die weg wat verbeterd moet. Zou
den we jaarlijks daarvoor een som uit
trekken voor een verbetering bij stukjes
en beetjes dan kunnen we ophouden als
we er niet meer toe in staat zijn. Zooals
het hier ligt kan spr. voor het voorstel
niet stemmen.
(Spr. verlaat de vergadering).
De heer LORIER handhaaft zijn be
zwaren tegen de rijwielpaden, onafge
scheiden van den weg, en wijst op de
mogelijkheid van ongelukken. Ook spr.
wil den ouden weg telkens bij stukken
verbeteren: ieder jaar 150 m. Dat is in
ieder geval voordeeliger. Men moet ook
rekening houden met het onderhoud.
De heer CONTANT zegt, dat naar ar
gumenten gezocht is het plan weg te
werken. Zijn wij nu zoo'n arme ge
meente? Bij Biggekerke komen we stuk
ken te kort. En ziet eens naar Vrouwe
polder!
Van bij stukken en brokken verbete
ring komt niets, meent spr.
Spr. verdedigt met nadruk het plan, als
werkobject. Spr. zou het een machtig be
krompen daad vinden als het voorstel
verworpen werd.
De heer MOENS is tegen de fietspa
den. Dan liever een 5J4 m. breede weg
zonder fietspaden, temeer gezien het
Slobberduinsche voetpad.
Verder wil spr. bezuiningen op enkele
posten als het salaris van een opzich
ter, enz.
De VOORZ. betoogt, dat de weg zeker
veel baat zal brengen door de ontwikke
ling van de duinen.
Verbetering gedurende 20 jaar bij
stukken van 150 m zal stellig veel meer
kosten dan wanneer 't ineens wordt
aanbesteed.
Bovendien dan zou er ook eerst na 20
jaar een behoorlijke verbinding naar de
duinen zijn.
De VOORZITTER zegt voorts nog o.a.
dat hij voornemens is zich persoonlijk tot
den minister te wenden voor een hoogere
subsidie voor de loonen in werkver
schaffing voor dit werk.
De begrooting der bezoldigingen is naar
de gewone maatstaf, wat wenschelijk is.
De begrooting is in elkaar gezet, zeer
normaal, doch men weet, dat de aanne
mingssom nog wel eens meeva.t.
De hr. SANDERSE vraagt of er over
onderdeelen nog gesproken kan worden.
De VOORZ. Daar lijkt me niets geen
bezwaar tegen.
Het voorstel van B, en W. werd daar
na aangenomen met 7 tegen 2 stemmen
(de heeren De Kroo en Lorier).
De heer LORIER komt er tegen op
dat gesproken is van bekrompenheid, en
van argumenten zoeken, wanneer men
't met de voorstellen niet eens is. Dit is
niet bevorderlijk voor de gewenschte
harmonie in den raad.
De heer CONTANT zegt dat jaren
aaneen naar de oplossing dezer kwestie
gezocht is. Spr. was daarom getroffen
door den tendenz der debatten, en heeft
daarover zijn afkeuring geuit.
De VOORZITTER dankte den archi
tect, den heer v. Dorst, die de vergade
ring bijwoonde, voor zijn goede en snelle
werken, namens B. en W. en de raad.
Rondvraag,
De heer SANDERSE wijst op het
adres van de vereeniging van verlofhou
ders, wanneer is dit behandeld?
De VOORZITTER zal er onderzoek
naar doen.
Hierna sluiting.
van kerkvoogden en notabelen was het
voltallige college van B. en W. met den
gemeentesecretaris aanwezig.
De zoon van den overledene dankte
voor de laatste eer aan zijn vader be
wezen.
Agenda Gemeenteraad Veere.
De Raad dezer gemeente vergadert
Woensdag 8 November a.s. des voormid
dags half tien ter behandeling o.a. van
de wijziging der bouwverordening; het
aangaan eener rekening-courant over
eenkomst N.V. Bank vgpr Nederlandsche
Gemeenten crediet 20.000; de benoe
ming van een regent en regentes van het
Godshuis. De voordracht luidt resp.: 1.
Jac. Maas, 2, J. W. Markusse, 1. Mevr.
Dronkers-Lucasse, 2. Mevr. Theri-Stof-
fels, en de vaststelling der begrooting
1934.
RAAD VAN BAARLAND.
BAARLAND. Zaterdag vergaderde de
Raad. Voorzitter was burgemeester
Ermerins.
Besloten werd het adres van werk
verschaffing van N.V.V. en S.D.A.P, voor
kennisgeving aan te nemen.
Besloten werd het genomen bë'gluit
van Juni te wijzigen in dien zin, dat bij
algeheele stopzetting van het personen
vervoer met de locaalspoor de subsidie
wordt ingetrokken.
De begrooting Burgerlijk Armbestuur
1934 werd goedgekeurd.
Met algemeene stemmen werd be
sloten dat voor het venten door vreem
delingen een bedrag van 30 ct, per dag
zou worden geheven, of 1.00 per
maand of 2.50 per jaar. Inwoners zijn
vrij.
De oude verordening op de brand
weer werd ingetrokken en de nieuwe
door B. en W. in overleg met de brand
weer voorgesteld werd met algemeene
stemmen goedgekeurd.
Op het verzoek van mej. Lous te
Oudelande voor het houden van naai
en knip cursus in de o.l. school werd
gunstig beschikt, mits zij zelf voor het
schoonhouden van het lokaal zorgt en
if 10 voor verwarming en licht betaalt.
Op voorstel van B. en W. werd be
sloten tot een subsidie van 5 voor het
louden van schietoefeningen door den
Alg. Ned. Politiebond.
De V o o r z. deelde verder mede, dat
goedkeuring van Ged. S'taten werd ver-
cregen tot het verleggen van de Stel-
sche dijk. Verder dat er behoudens na
dere goedkeuring 1000 zou worden
verwerkt in het delven van slooten in
overleg met het waterschap.
Spr. had nog een object voor werk
verschaffing in het zicht n.l. de sloot
dempen langs het Zandpad, met grond
van de gedolven sloten. Hij zou in over
leg treden met den heer J. L. Overbee-
ke.
Bij de rondvraag vroeg de heer
Traas of het gedeelte straat aan den
Noordeweg ook aan de beurt kon ko-
De verbreeding hangt af van
de verklaring welke de mi
nister zal geven.
Maandagavond werd in de Concert
zaal „Zeelandia" te Hansweert een ver
gadering gehouden door het „Comité
van actie tot verbetering en verbree
ding van het kanaal door Zuid-Beve
land".
Aanwezig waren o.a.: de leden van
Ged. Staten de heeren mr. Stieger en
Van Bommel van Vloten; de burgemees
ter van Kruiningen en Hansweert, de
heer De Mul; burgemeester Keizer, van
Wemeldinge; burgemeester Dominicus,
van Rilland-Bath; burgemeester Huizin-
ga van Terneuzen; burgemeester Gun
ning van lerseke; de heer Wabeke, oud
burgemeester van Wemeldinge; enkele
wethouders uit deze gemeenten; be
stuursleden van de Kamer van Koop
handel voor de Zeeuwsche eilanden; be
stuursleden van de Kamer van Koophan
del voor Zeeuwsch-Vlaanderen; ver
scheidene leden van de Goesche Mid
denstandsvereeniging „Handelsbelangen"
en vele anderen. De zaal was geheel ge
vuld met belangstellenden.
Spreker was de heer J. M. K r ij g e r,
lid der Tweede Kamer.
Burgemeester De Mul, eere-voorzitter
van het comité, opent de vergadering
met een woord van welkom, in het bij
zonder gericht tot de hierboven genoem
de personen. We hebben eerst overwo
gen, aldus spr., of deze vergadering suc
ces zou hebben, de groote belangstelling
stelt ons in deze echter gerust. Spr. wijst
er dan op, dat de verbreeding van het
kanaal van belang voor geheel Zuid-Be
veland is; dat men met vreugde het re-
geeringsvoorstel begroette, doch weer
teleurgesteld was door het voorloopig
verslag. Men had niet gedacht, dat deze
verbreeding ook maar van één zijde te
genstand zou ondervinden.
De heer Krijger zegt de uitnoodiging
om te spreken gaarne, doch ook met
eenige aarzeling aanvaard te hebben.
Gaarne, als geboren Zeeuw, om ook zijn
eigen inzicht te verruimen, en aarzelend,
omdat het hem moeilijk was zijn stand
punt te bepalen, omdat hij in deze
ook de toelichting der regeering wil af
wachten.
Spr. herinnert aan de reeds genomen
regeeringsmaatregelen, omvattende de
plannen tot verruiming van het kanaal,
het vervangen van de bruggen te Scho-
re en Vlake door hoogere, één vaste en
één beweegbare; benevens bijkomende
werken, als het maken en verleggen van
wegen, van een losplaats e.d. De Twee
de Kamer maakte spoed met de behan
deling en beoordeelde de plannen zeer
ongelijk; er is volkomen instemming en
zeer ernstig verzet. Het is steeds moei
lijk te voren te beoordeelen, of een wets
ontwerp aangenomen zal worden, maar
dat is nu wel te zeggen, dat dit ontwerp
geen meerderheid zal krijgen, tenzij de
regeering op een bepaald punt een zeer
besliste verklaring wil afleggen. Het zou
voor spr. dan ook veel gemakkelijker
zijn, als de Memorie van Antwoord reeds
verschenen was.
In het algemeen, ook buiten de kamer,
is er een meerderheid die bezwaren te
gen de verbreeding heeft. En men mag
vooral, aldus spr., deze plannen niet uit
een locaal oogpunt beschouwen, omdat
deze verbreeding een deel uitmaakt van
de Schelde-Rijn-verbinding en dus in
verband staat met de Nederland-België-
kwestie. Het is niet alleen een nationaal
maar een internationaal vraagstuk.
Men moet in deze rekening houden met
het imperialistische streven van Fransch-
Belgische zijde.
De behoefte aan de betere bruggen
en een breeder kanaal wordt algemeen
wel gevoeld. Dit kan dus wel buiten
beschouwing gelaten worden. De be
zwaren zijn dan ook van geheel ande
ren aard. Zij staan in verband met he?
Nederland-België vraagstuk, het ka-
nalenplan van ir. Van Konijnenburg en
- s~. ..i. n J M 4-fc 4% *T 1 4- 4* 4 «4 /C 1 T O 11 I A I AM 4«n T A
Het is niet noedig U te laten plagen door Uw pijn. Want bijna on
middellijk zullen AKKER-CACHETS U helpen en Uw pijnen snel
tot bedaren brengen. Ook Gij zult opgetogen zijn over de resultaten.
(Ingez. Med.)
men voor verbetering, wat wellicht ook j voorts de opvatting van de Centrale
wel in werkverschaffing kon gebeuren
Besloten werd dit plan door deskundi
gen te laten onderzoeken.
BROUWERSHAVEN. Toen
Rijnvaartcommissie. Spr, herhaalt de
opmerkingen uit het voorloopig verslag.
Er zijn ook leden, die het plan voor
loopig willen aanhouden, omdat, mocht
het „Eendrachtkanaal" van ir. Van Ko
nijnenburg uitgevoerd worden, dan het
\vr j t. kanaal door Zuid-Beveland ontlast zal
stadgenoot W. de V. Zaterdagmiddag op wor(J d beoojfdë verbreed!-
het emplacement van de tram te Zierik- n
zee van de machine, waarop hij als ma- T^ ove,rbodlg zal blijken. De voor-
chinist dienst deed, wilde afstappen,standers vmden ln de internationale be-
onze
zwikte
brak.
zijn voet, waarvan de
CADZAND. Zaterdagmiddag j.l. vond
alhier de begrafenis plaats van den heer
I. de Bruijne-Brevet.
De overledene, die nog de functie ver
vulde van kerkvoogd der Herv. Ge
meente, is gedurende acht jaar Wethou
der dezer gemeente geweest.
Behalve een deputatie uit het college
enkel' zwaren geen reden om de verbreeding
uit te stellen. Van Belgische zijde keert
men zich evenm'n tegen deze verbreé-
ding, men is er zelfs voor.
Zijn de bezwaren gegrond vraagt
spr. Hij gaat dan na, wat sinds 1918 in
deze beoordeeld moet worden. Frank
rijk kwam in een positie van macht en
blijft hiervan gebruik maken, en zijn
macht naar het Noorden, naar Neder
land uit te breiden. Het grijpt, door Bel
gië heen, naar Nederland, naar den
Rijn. België verzekerde zich van de
hulp van het machtige Frankrijk. En
het gebeurde dat België en Frankrijk
een militair accoord aangingen in strijd
met het verdrag van 1839. België zoekt
daarnaast nog andere middelen, om zijn
positie, die in 1914 zoo aantastbaar
bleek, te versterken. Daarom deed hei
een greep naar Vlaanderen en Lim
burg. België deed in deze ook een be
roep op Engeland en noemde het ver
drag van 1839 een dwaling waardoor 't
tekort werd gedaan. Men verzocht het
Belgisch belang mocht men het niet
met Nederland eens kunnen worden
den doorslag te laten geven. Deze po
ging is schromelijk mislukt. Ook door
het krachtige verzet der Zeeuwen en
Limburgers en zij zullen op dit verzet
DÜjven stuiten. (Applaus). België
olijkt echter het eens bedoelde oog
merk na te streven, vandaar de eischen
van het kanaal door Limburg en het ka
naal door den Rijn. En spr. betreurt nog
steeds, dat de Tweede Kamer het vo -
rige verdrag aannam en uit er zijn
vreugde over, dat de Eerste Kamer het
vérwierp.
Intusschen bleef het geschil bestaan.
Dit loopt over de Maas, over de Schel
de en de Antwerpen-Rijnverbinding. Er
is een innig verband tusschen deze drie
doch spr. zal alleen het laatste punt
aanhouden. België schijnt begrepen te
lebben, dat 't de handen af moet houden
van de souvereiniteit over de Schelde.
Spr. wijst er anderzijds op, dat men
aannemelijk heeft kunnen maken, dat
het „Eendrachtkanaal" ook een groot
belang zal blijken voor Brabant zoo
dat men in deze tegenover een natio
naal front kan komen te staan.
België eischt dus van Nederland een
kortere verbinding met den Rijn, doch
het heeft daar geen recht op. En het is
ook geen levensbehoefte voor België,
want zonder dit is Antwerpen van niets
tot een machtige havenstad geworden.
Het is dus geen economische behoefte
maar een politieke. België wil worden 'n
Rijn-oever-staat, en deze positie kan
Nederland niet prijs geven zonder dat
zijn zelfstandigheid in verdrukking komt.
(Applaus).
Spr. komt nu tot het gebeurde in de
Rijnvaart-Commissie. Achter de ge
noemde eisch zit ook Frankrijk, dat zelfs
in de Rijnvaartcommissie 'n machtsposi
tie bekleed, en middels deze zijn in
vloed in Nederland, tot voorbij Gorin-
chem wil uitbreiden. Frankrijk kan zijn
doel echter nooit bereiken, zoolang het
kleine Nederland zich verzet. En het
verzet zich, en blijft zich verzetten! (Ap
plaus!) Met velen betwijfelt echter ook
spr. of Nederland in deze wel altijd op
juiste wijze is opgetreden. Zoo moet, in
de Rijnvaartcommissie, door de Neder
landsche gedelegeerden medegedeeld of
beloofd zijn, dat Nederland verbeterin
gen zou aanbrengen, als verhooging van
de spoorbrug bij Dordrecht, verbetering
van het Hellegat en de verbreeding van
dit kanaal Spr. betwijfelt echter sterk,
of dit inderdaad „beloofd'-' is. Zelfs al
beweert dit de burgemeester van Ant
werpen. Spr. zegt verder, gaarne België
ter wille te zijn, doch met Terneuzen
ging Nederland in Belgisch belang reeds
zoover het eenigszins gaan kon.
Wat het „Eendracht-kanaal" van ir.
van Konijnenburg betreft, gelooft spr.,
dat dit aan de Belgische behoefte zal
voldoen en hij persoonlijk kan er zich
mee vereenigen, mits zijn bezwaren op
enkele punten, volkomen opgeheven
worden. Ér is met België over te spreken.
Hij meent echter ook, dat met het ver
beterde kanaal door Zuid-Beveland aan
de Belgische behoefte zal voldaan zijn.
Doch al kan spr. zich met het „Eendracht
kanaal" vereenigen, dat wil niet zeggen,
dat hij bij eventueele totstandkoming van
dit kanaal de verbreeding van het Zuid-
Bevelandsche overbodig acht.
Spr. kan echter niet verwachten, dat
België het „Eendracht-kanaal" zal aan
nemen, omdat dit niet aan Belgisch doel
beantwoord, noch aan Frankrijk's stre
ven. Spr. ziet het Eendracht kanaal
evenwel als van belang voor Brabant,
zelfs als een nationaal belang. Hij moet
anderzijds er echter niets van hebben,
dat de Brabanders trachten Zeeland naar
zich toe te halen. Spr. ziet voorts de
verbreeding van het Z. B.-kanaal als
belangrijk uit een oogpunt van werk
verschaffing, en hij blijft er voor pleiten,
niet alleen als Zeeuw, maar ook als Ne
derlander. De verruiming is immers
vooral in het belang van de Nederland
sche scheepvaart en spr. vindt in deze
steun, bij 'n uitspraak van prof. Gerret-
son, die door hem aangehaald wordt.
Spr. zegt verder ook zijn houding ten
opzichte van het Hellegat bepaald te
hebben uit een oogpunt van landsbelang
en zoo beziet hij ook deze kwestie. Al
leen het verhoogen der bruggen brengt
bijna even veel kosten met zich als het
geheele plan. Wil men iets uitstellen,
dan moet men het geheele plan laten
rusten. Spr. besluit nog met te betoogen,
dat het nationale belang steeds moet
overheerschen en dat hierdoor ook nu
zijn houding bepaald zal worden. (Ap
plaus.)
Bespreking.
Notaris Van Dij k e, van Kruiningen,
zegt de internationale bezwaren niet
zwaar te zien en spr. critiseert dat men
in deze met België in overleg treedt.
De hr Kruithof vraagt, waarom,
sinds het verwerpen van het oude ver
drag, niets gebeurd is, en men deze ver
breeding zoo lang uitstelde.
De hr De Graaf f vraagt, of de spre-