STATER-GENERAAL
BINNENLAND.
ZEELA33D.
weeü in mm.
NUMMER 247.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
19 OCTOBER 1933.
EERSTE BLAD.
176e JAARGANG.
@§»--
J, Cats.
aoES.
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
IlfiD-BEVELAND.
twittciHle
ELBURGSCHE COURANT
•Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
3jj contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
22* GOESCHE COUQAMT*^
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139. Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bjj het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 17
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnummers 5 cea».
TWEEDE KAMER.
Naasting spoorwegen.
De naasting der spoorwegen Utrecht-
den Dolder, ZwolleKampen en Zwolle
Blokzijl kreeg van enkele zijden te
genkanting. Er werd geklaagd over een
onbillijke bejegening van Kampen (de
heer v. D ij k a.r.)
De kwestie is n.l. dat door de naasting
oude verplichtingen vervallen, ten na-
deele van die stad.
Verder zal door de naasting Zwolle
Blokzijl autobussen in plaats van de
tram komen. Dan ook wegsverbetering,
vroeg de-heer E b e 1 s (v.d.)
De heer Krijger (c.h.) zag een na
deel voor de heele streek, en wilde aan
houding tot een algemeen plan tot op
heffing van tramwegen, en vroeg ook
wegverbetering.
De heer Van Kempen (lib.) vroeg
bij die opheffing een verbinding langs
een verbeterden weg.
De heeren Van Braambeek en
v. d. Waerden voelden niets voor be
hartiging van streekbelangen, waar 't de
saneering der spoorwegen aangaat.
De M i n i s t e r van Waterstaat stelde
hen gerust. Kampen wordt volkomen
recht wedervaren. Hij zeide voorts toe
te bevorderen, dat de tramwegmaat
schappij ZwolleBlokzijl den autobus
dienst zal exploiteeren, en dat de weg
in quaestie wordt verbeterd.
Het wetsontwerp werd aangenomen
met 80 tegen 5 st. (de heeren Duy-
maer v. Twist, a.r., Lingbeek, herv. ger.,
v. Dis, a.r., en Zandt, staatk. ger., en
Krijger, c.h.)
Reorganisatie soc. verzeke
ringsorganen.
Daarna het voorstel tot reorganisatie
der organen, belast met de uitvoering
der sociale verzekering. Dit ontwerp, nu
verdedigd door minister Slotemaker, wil
bezuiniging op de kosten der uitvoe
ringsorganen en een hechter organisch
verband tusschen de Rijksverzekerings
bank en de Raden van Arbeid.
Het ontwerp-Verschuur stelt voor om
den Verzekeringsraad het controle
orgaan of de Raden van Arbeid op te
heffen, wat een besparing geeft van een
kleine ton. Tevens wilde het vereenvou
diging brengen in de samenstelling der
Raden van Arbeid, Het ontwerp bedoelt
o.a, in het belang van meer eenheid bij
de wetstoepassing, gezag te geven aan
de R. V. B. over de Raden van Arbeid,
analoog aan art. 111 der Ongevallenwet,
doch zoo, dat de Raden geen filialen der
Bank worden, maar de taak van laatst
genoemd centraal orgaan zich bepalen
zal tot het aangeven van de groote lijnen,
tot het algemeen en financieel toezicht.
Er was een amendement v. d. Tempel,
om bij de samenstelling van den Raad
van I oezicht rekening te doen houden
met het aantal leden der aangesloten
organisaties, dat met 40 tegen 26 stem
men werd verworpen.
Doch wel werd overgenomen een
amendement—v, d. Tempel, om den
Raad van Toezicht bevoegdheid te geven
zelf voorstellen te doen, en een om den
Raad m bepaalde gevallen te doen hoo-
ren.
Het belangrijkste was het amendement
aes heeren van den Tempel om tot uit
breiding van het voorgestelde ledental
van den Raad van Arbeid over te gaan.
Het heele wetsontwerp werd daarop
aangenomen z.h.s.
OMZETBELASTING.
Memorie v. Antwoord
Eerste Kamer,
van Antwoord op het
V. V. oer Eerste Kamer tot heffing
eener omzetbelasting, zegt de minister
o.a.:
Dat met dit voorstel de uiterste grens
voor de verbruiksheffingen zou zijn be
reikt, kan de minister in zijn algemeen
heid niet onderschrijven. Zij sluit niet
uit, dat ten aanzien van sommige arti
kelen, die niet tot de directe levensbe
hoeften behooren, nog enkele nieuwe
maatregelen zouden kunnen worden
genomen.
De opvatting, dat de groote bedra
gen, ie noodig zijn zullen kunnen wor-
den gevonden door een verhooging van
de heffing en naar het inkomen en het
vermogen, kan de minister niet deelen.
Hij durft het tarief van de inkomsten
belasting niet hooger op te voeren, dan
voorgesteld wordt bij het onlangs in
gediende wetsontwerp tot herziening
van dat tarief. Een verder doorvoeren
van de progressie zou den prikkel tot
inkomstenvergrooting dreigen weg te
nemen.
Wanneer weer betere tijden mochten
aanbreken en de inkomstenbelasting
meer baten zal gaan opleveren, zal een
verstandig beleid zeker met zich bren
gen, dat die meerdere baten niet wor
den aangewend voor een vermindering
van een belasting als de omzetbelas
ting.
De Minister erkent dat de omzet
belasting de positie van het groote ge
zin zal verzwaren. Niets zal den Minis
ter dan ook aangenamer zijn dan, zoo
dra het evenwicht in de begrooting zal
zijn hersteld, maatregelen te overwe
gen waardoor verlichting van druk voor
de groote gezinnen kan worden aange
bracht.
Voor een artikel als de thee zal de
oplossing moeten worden gevonden in
een vermindering van het invoerrecht.
De Minister is bereid, die vermindering
van het invoerrecht in ernstige overwe
ging te nemen, zoodra de herziening
van het tarief voor invoerrechten door
hem ter hand wordt genomen.
DE CRISISRUND VEECENTRALE,
Gewestelijke centrales.
In de afgeloopen week is de crisis-
rundveecentrale begonnen op verschil
lende markten gelegenheid te bieden
tot levering van rundvee in de soorten,
zooals die door haar waren gevraagd.
Thans wordt door de crisisrundvee-
centrale de stichting voorbereid, van ge
westelijke rundveecentrales welker voor
lichting en medewerking noodig zal zijn
in de vaststelling van den omvang van
den veestapel, welke op nader te bepa
len tijdstippen op de verschillende be
drijven zullen kunnen worden gehouden
en van de mate in welke aanfok van
jongvee zal kunnen plaats vinden.
Het een zoowel als het ander kan
slechts geschieden onder voorlichting en
medewerking van ter plaatse volkomen
met de omstandigheden bekende perso
nen. Deze zullen de besturen der gewes
telijke centrale, nader onder te verdee-
len in plaatselijke districten, vormen, en
in samenwerking met de crisisrundvee-
centrale moeten bereiken, dat met in
achtneming van de toestanden in ieder
bedrijf, over den geheelen Nederland-
schen rundveestapel de noodige beper
king en de teeltregeling welke onver
brekelijk verbonden dienen te zijn met
de thans op vrijwilligen grondslag inge
stelde inkrimpingsmogelijkheid, tot uit
voering komen.
Het is dus in het belang van de vee
houders er toe mede te werken, dat door
ruime gebruikmaking van de gelegen
heid tot vrijwillige levering, de op een
bepaald oogenblik vast te stellen even
wichtstoestand tusschen productie en af
zetmogelijkheid, zoo nadoenlijk bereikt
worde, opdat zooveel mogelijk de teelt
regeling zich automatisch aan den dan
bereikten toestand zal kunnen aanslui
ten.
GEEN INTERNATIONALE MEER
DOOR DE RADIO.
De radio-omroep controle-commissie
heeft in een brief aan het hoofdbestuur
van de V.A.R.A. meegedeeld dat zij uit
zending van de Internationale in welken
vorm of onder welke omstandigheden
ook niet meer kan toelaten,
aangezien uitzending gevaar kan ople
veren voor de openbare orde en de vei
ligheid van den staat.
Meegedeeld wordt, dat naar het oor
deel der regeering het bepaalde in het
7e lid van art. 2 van het Radioreglement
(het z.g. uitzonderingsartikel) in geen
enkel geval toepassing zal kunnen vin
den.
De V.A.R.A besloot gisterenavond
haar uitzending met den socialisten-
marsch, zulks inplaats van de verboden
„Internationale". Om 3 minuten voor
twaalf zette de muziek in, doch nauwe
lijks hadden eenige maten weerklonken,
of de uitzending brak af.
Even werd medegedeeld: „De uitzen
ding is verbroken op last van de Radio
controle-commissie en wordt vandaag
niet hervat".
De Vara heeft naar aanleiding van
een en ander reeds drie protestverga
deringen georganiseerd: te Amsterdam
Rotterdam en Den Haag.
Men zegge wat men wil,
ldes menschen beste dagen
Bestaan in „bezig zijn" en
„zoeten last te dragen";
't Is zeker: „ledig zijn"
dat is geen ware rust,
Een mensch, die niets en doei
[is zonder hartelust.
KOLONIALE COMMISSIE VAN
S.D.A.P. EN N.V.V.
De algemeene raad uit S.D.A.P. en
N.V.V. heeft, zoo meldt het Volk, een
koloniale commissie ingesteld, die tot
taak heeft als advieslichaam in zake ko
loniale aangelegenheden op te treden
ten behoeve van partij en vakbeweging
bestaande uit de ïeeren E. Kupers voor
het N.V.V. (voorzitter), J. E. Stokvis
voor het partijbestuur, ir. Ch. G. Cra
mer voor de Kamerfracties en L. N. Pa-
lar als Indonesisch lid. In zijn kwaliteit
van secretaris van den algemeenen raad
neemt C. Woudenberg deel aan de be
sprekingen van de koloniale commissie.
Nauw aan deze commissie verbonden
staat het ook door den algemeenen raad
opgerichte persbureau Indonesia (Per
sindo), dat een tweeledige taak heeft:
1. betere voorlichting van de Indone
sische beweging omtrent de Nederland
sche en internationale moderne arbei
dersbeweging,
2. Partij, vakbeweging, Kamerfrac
ties en arbeiderspers op de hoogte hou
den van de gebeurtenissen en mogelijk
heden in de Indonesische volksbewe
ging, en deze instanties desgewenscht
van documentatie-materiaal voorzien.
De bedrijfsradenwet treedt met in
gang van 20 dezer in werking.
Dondermorgen is het K. L. M.
vliegtuig de Rijstvogel naar Indië ver
trokken. Vijf passagiers maken de leis
mee, respect, tot Bagdad, Karachi,
Bushir, Palembang en Boedapest.
Ged. Staten van Limburg stel
len voor, de provinciale ambtenaarsver
ordening aan te vullen met eenige be
palingen o.m. betrekking hebbende op
de politieke gezindheid van de ambte
naren en de wijze waarop van die ge
zind wordt blijk gegeven (insignes, uni
formen, vlaggen enz.)
Naar^het Hbld. verneemt heeft de
Zwitsersche regeering besloten het Ne
derlandsche invoercontingent aan steen
kolen te verlagen tot een derde van het
geen Nederland in 1931 invoerde. Hoo-
gere hoeveelheden kunnen wel toege
staan worden mits Nederland voor be
paalde branches der Zwitsensche ma
chine-industrie orders geeft in verhou
ding. Opdrachten voor andere producten
of b.v. kaas tellen niet mee.
Autobusdiensten,
Het beroep ingesteld door J. C. Krij
ger, autobusdienstondernemer te Goes,
tegen de beschikking van Gedeputeer
de Staten van Zeeland van 10 Februari
1933, waarbij aan C. van Strien te Goes
vergunning is verleend tot het in wer
king houden van een dagelijkschen auto
busdienst tusschen Goes en Katsche
Veer, is door de Kroon ongegrond ver
klaard en afgewezen.
HET KANAAL DOOR Z.-BEVELAND,
Motie voor de verbreedings-
plannen.
Te Hansweert heeft de Vereeni
ging tot verbetering der sluizen en het
Kanaal door Zuid-Beveland Dinsdag
avond een algemeene vergadering ge
houden, waarbij werd opgericht een
Vereeniging tot behartiging van Alge
meene Hansweertsche belangen.
Een bespreking is gehouden tot be
houd van de aanlegplaats der provinci
ale veerboot HansweertWalsoorden
v.v. in verband met plannen tot het ma
ken van nieuwe aanlegplaatsen in den
Perkpolder (Zeeuwsch-Vlaanderen en
nabij de Kruiningsche sluis (Zuid-Beve
land).
Hiertoe waren overgekomen de hee
ren Lambooy, Burgemeester te Honte-
nisse en Adriaansen, wethouder.
Burgemeester Lambooy sprak met
gloed een rede uit en liet vooral uitko
men om toch alle krachten aan te wen
den tot behoud van het bestaande veer
W alsoordenHansweert.
Na de pauze verscheen de heer De
Mul, Burgemeester te Kruiningen, ter
vergadering. Hij zette de kanaalplannen
uiteen (verbreeding kanaal door Zuid-
Beveland enz,)
Besloten is de volgende motie te zen
den aan den Minister van Waterstaat:
De Vereeniging tot Verbetering en
Uitbreiding van de Sluizen en het Ka
naal door Zuid-Beveland, te Hansweert,
hare zustervereeniging te Wemeldinge,
het bestuur van de twee Middenstands-
vereenigingen te weten: „Handelsbelan
gen" en „Hanze" alsmede de Verkeers-
commissie, gevestigd te Goes, allen in
groote vergadering bijeen op heden, den
17en October 1933 zeggen Uwe Excel
lentie oprechten dank voor het inge
diende wetsontwerp tot verbreeding van
het Kanaal door Zuid-Beveland en vra
gen U beleefd doch dringend wel te wil
len bevorderen, dat dit ontwerp ten
spoedigste tot wet wordt verheven en
met de uitvoering der gemaakte plan
nen weldra wordt aangevangen.
Teraardebestelling C, de Graaf,
Woensdagmiddag werd te dezer ste
de onder groote belangstelling ter aar
de besteld het stoffelijk overschot van
den heer Co de Graaf, medisch candi-
daat te Utrecht, die Zondagavond 1.1 bij
een motorongeval onder Stoesterbeirg
noodlottig om het leven kwam.
De overledene was Goesche padvin
der en vele padvinders deden hun om
gekomen makker uitgeleide. Aan het
graf werd het woord gevoerd door ir.
Ten Bokkel Hüinink, die namens de
padvinders het woord voerde en tevens
namens de mede-studenten van den
overledene.
Ds. Homburg sprak een slotwoord.
De indrukwekkende plechtigheid
werd besloten met het brengen van den
padvindersgroet door alle padvinders.
Collecte Crisiscomité,
De wekelijksche collecte voor het
plaatselijk crisiscomité heeft 16.57
opgebracht.
Nog geen raad.
De eerstvolgende vergadering van
den gemeenteraad zal niet, op den laat-
sten Vrijdag van deze maand, doch eerst
op Vrijdag 17 November plaats hebben.
VEERE. Woensdagmiddag heeft men
vanwege de P.Z.E.M. den kabel onder
door het Veersche Gat, van den Bier-
dijk, naar Noord Beveland gelegd, zoo
dat dit eiland binnenkort ook van af die
zijde aansluiting zal hebben aan het
electrisch net.
RAAD VAN WEMELDINGE,
Voorloopig geen subsidie aan
den autobusdienst op Kruinin
genYerseke, Begrooting 1934
goedgekeurd,
WEMELDINGE. De Raad dezer ge
meente kwam Woensdagmorgen bijeen.
Voorz. burgemeester Keizer.
Ingekomen is o.a. een adres van den
Plaatselijken Raad van moderne arbei
dersorganisaties waarin verzocht wordt
om werkzaamheden voor werkloozen.
Op voorstel van B. en W. wordt dit
stuk v. k. g. aangenomen, daar er slechts
5 werkloozen zijn en een steunregeling
in voorbereiding is. Voorts heeft de
„Nienebokos" om gelijkstelling van pers.
belasting verzocht voor de koffiehuis-
houders. Wordt voor kennisgeving aan
genomen. Op verzoek wordt aan den
Prov. Brandweerbond een bijdrage van
5 gegeven voor een cursus aan brand
weerlieden. Op een verzoek om aan
schaffing van een begraaftoestel wordt
afwijzend beschikt.
Aan mej. M. Lindenbergh wordt op
verzoek ontslag verleend als schoon-
houdster van de bewaarschool. Aange
steld wordt mej. P. Kareis voor 110
per jaar. Aangeboden wordt de begroo
ting 1934 van het Burgerlijk Armbestuur
Vastgesteld wordt een verordening
regelende het verhaal van pensioens bij
dragen van gemeente-ambtenaren, en
bijdragen voor inkoop van pensioen. De
jaarwedde van den ambtenaar ter secre
tarie wordt in verband met de verplich
te korting opnieuw vastgesteld. De heer
M. Hoogesteger wordt definitief be
noemd tot gemeente-opzichter.
Middelburg, 19-X-'33, Woensdag hoog
ste lucht temperatuur 14.1 °C; (57 °F);
laagste 6.7 °C (44 °F). Heden 9 h: 17.4
°C; 12 h: 12.5 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 767
mm; laagste 765 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 776.3 mm
te Hernösand; laagste 746.3 mm te V.
Manoer.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige Z.O. tot O, wind,
nevelig tot licht bewolkt, droog weer,
waarschijnlijk nachtvorst, weinig veran
dering in temperatuur overdag.
Zon op: 6 h 33; onder: 16 h 56. Licht
op: 17 h 26. Maan op: 6 h 59; onder 16
h 28. N.M.: 19 October.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelie is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later,
(S springtij.)
October.
Hoogwater. Laagwater.
Do. 19 1.02 13.09 7.20 19.47
Vr. 20 1.32 13.41 7.51 20.20
Za. 21 2.05 14.16 8.25 20.58
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
October.
Hoogwater. Laagwater.
Do. 19 2.53 15.06 8.26 20.42
Vr. 20 3.30 15.44 8.56 21.11
Za. 21 S 4.09 16.22 9.26 21.48
De betrekking van de tijdelijke help
ster aan de gemeente-bewaarschool- en
handwerkschool wordt met ingang van
1 Jan. a.s. opgeheven.
De hr Lindenbergh spreekt zijn
waardeering uit voor den arbeid van de
helpster en betreurt, dat men tot deze
opheffing moet overgaan.
B. en W. stellen voor den cursus voor
openbaar vervolgonderwijs op te schor
ten.
De heer De Jonge vraagt of er
geen voeldoende deelname is.
De voorz. zegt, dat de animo zeer
gering is. Voorts zal met een cursus
voor werkloozen ook vervolgonderwijs
ingelascht worden. De andere cursus
zou plm, 750 kosten, B. en W. vinden
geen vrijheid dat bedrag thans uit te
trekken, i*:0'
Autobusdienst.
Mej. de wed. Joh. Leendertse heeft
een verzoek om subsidie ingediend voor
het onderhouden van den autobusdienst
op KruiningenYerseke.
De voorz. zegt, dat B. en W. afwij
zend willen beschikken, al hopen zij dat
de dienst in stand gehouden wordt. Als
straks eventueel de locaalspoor opge
heven wordt en de gemeente verminde
ring van subsidie krijgt, kan hier nader
over besloten worden. Spr. geeft toe,
dat de autobusdienst niet rendabel is.
De heer Lindenbergh bepleit
toekenning der gevraagde subsidie van
ƒ350.
Spr. vestigt er de aandacht op, dat
de autobusdienst in een groote behoef
te voorziet en er ongetwijfeld geld bij
moet. Spr. vindt 350 een bescheiden
bedrag.
De hr. C ij s o u w wil met 200 be
ginnen. De dienst op IJerseke voorziet
in een behoefte en zal mogelijk drukker
worden.
Weth. J. Dominicus zegt, dat B.
en W. oog op de financiën hadden. De
gemeente geeft echter reeds 800 aan
het treintje. Spr. vindt het verkeerd, om
thans tweeërlei subsidie voor vervoer te
verleenen. Bovendien is de concessie
voor IJerseke nog niet verleend.
De hr. Wabeke wijst er op, dat de
financiën, tot uiterste zuinigheid nopen.
Spr. stelt den autobusdienst op prijs,
dóch wil wachten tot eventueel de sub
sidie voor de locaalspoor verminderd
wordt.
De hr. Lindenbergh merkt
op, dat, bij opheffing van den busdienst
de ingezetenen vaak van een auto ge
bruik zullen moeten maken. Zij zullen
dan heel wat meer moeten uitgeven, dan
thans aan de gemeente gevraagd wordt.
Het voorstel van den hr Lindenbergh
om 350 subsidie te verleenen wordt
verworpen met de stemmen der heeren
De Jonge en Lindenbergh voor. Ook 't
voorstel van den heer De Jonge (die er
verbod van Zondagsdienst aan ver
bindt) wordt op dezelfde wijze verwor-