Prijsvraag N.C.C.
Koop vast een
crisis-briefkaart
voor
Dinsdagavond
i 1500 prijzen
E.M. JAARSMA
HAARDEN
LANDBOUW.
RECHTZAKEN.
CEMENGD NIEUWS.
INGEZUNDEN STUKKEN.
NACHT EN DAG IN AMERIKA.
A. VAN ROON
Langeviele.
i
gen den hemel achter den dijk, met de
bekoring van schepen, vogels, meeu
wen, aalscholvers, die overvliegen o
op de bakens hier en daar rusten. Nu
is het een rustig, veilig, idyllisch reis
je, maar het kan hier ook stormen en
razen en op het eiland hooren wij de
verhalen van nachten, doorgebracht op
het Wad, als de veerboot vastraakte op
de ondiepten bij feilen Zuid-Oosten winc
of als de vorst inviel en de vaart were
gestremd.
Bij de aankomst op het eiland, vo
druk gewoel van zomergasten in voor
bije weken en maanden, rustig nu en
kalm, is er direct de omvanging door de
vredige sfeer en den hartelijken, gullen
geest van landschap en bevolking. Het
moet hier nu goed zwerven zijn door de
duinen in het oude, ongerepte land,
zooals het daar sinds eeuwen ligt, en
langs de wijde blinkende stranden,
waarlangs de zee zijn zang van stor
men en stilten zingt, om hier te toeven
op zonnige, tintelend frissche najaars
dagen en te speuren, te zien, te luiste
ren naar verschijning en lied van de
trekkende vogels, om hier de stemmen
van stilte en wildzang, van vogels en
bloemen, van menschen en dingen tot
zich te laten spreken. Wij waren er
maar een kort oogenblik ditmaal, maar
lang genoeg toch om opnieuw, na vele
jaren, een indruk te krijgen van het
Waddeneiland, dat omruischt van winc
en omspoeld door wijde wateren ook
in den herfst aan 't eigen volk vooral
en aan den enkelen schaarschen bezoe
ker iets van de schoonheid der schep
ping openbaart. A. L. B.
n
(Ingez, Med.J
Het gebruik van merkenvrije boter
door veehouders-
Omtrent het gebruik van merkenvrije
boter door veehouders deelt men ons
het volgende mede.
Van het bepaalde in art. 2 lid 1 van
het Nieuw-Crisis-Zuivelbesluit II 1932,
waarin wordt voorgeschreven dat het
in een bereidplaats of een daarbij be
hoorende bewaarplaats voorhanden heb
ben van boter in eenheden voor ver
koop of aflevering gereed, slechts toe
gestaan is op voorwaarde dat zij is
voorzien van een crisisbotermerk, heeft
het bestuur der Crisis-Zuivel-Centrale
gelet op art. 3 tweede lid der Crisis-
Zuivelwet 1932, Staatsblad 290, ont
heffing verleend aan veehouders-boter-
producenten voor een hoeveelheid van
(Van onzen New-Yorkschen
Correspondent).
Treinen komen en gaan op
ieder uur van dag en nacht.
Vier en twintig uur per
etmaal geopend, of aan den
gang. Een avondje-uit
in New-York.
Eén van mijn jongens gaat over een
paar dagen naar de universiteit, ergens
in een Zuidelijken staat, en natuurlijk
ga ik hem voor de eerste maal, dat hij
dezen gewichtigen stap doet. naar den
trein brengen, die om kwart over twee
van het Pennsylvania Station vertrekt.
Zijn moeder heeft er na lang beraad van
afgezien, omdat het niet iedere huis
vrouw gelegen komt op dat uur naar
het station te gaan. Ik vergat nog te
vertellen, dat dit vertrekuur niet 14
h 15 is, zooals onze vaderlandsche
spoorboekjes het heel practisch aange
ven, maar werkelijk om 2 h 15, dat wil
zeggen in het holst van den nacht. Een
uitzondering, denkt u? Volstrekt niet!
Ik zal niet zoo overdrijven om te be
waren, dat 't 's-nachts om 2 uur even
druk is aan een Amerikaansch station
als 's middags, maar dat het er niet
doodstil en uitgestorven is zooals op de
onze, kan ik u verzekeren. Treinen ko
men en gaan op ieder uur van den dag
en den nacht, de negers met roode pet
ten op en daarom redcaps" genoemd,
die het werk van onze witkielen doen,
sjouwen even hard met bagage, kaart-
jesbureaux zijn vanzelfsprekend open,
taxi's brengen reizigers en staan op
hun toegewezen lanen te wachten op
ten hoogste H kg pond) per gezins
lid per weèk voor zoover kan worden
aangetoond dat genoemde hoeveelheic
boter voor eigen gebruik bestemd is,
In een advertentie in dit blad wordt
medegedeeld hoe groot de bedoelde
hoeveelheid boter in elk gezin onder de
verschillende omstandigheden mag zijn.
Indien bij controle meer boter wordt
aangetroffen dan volgens dat lijstje ge
oorloofd is, kan proces-verbaal worden
opgemaakt wegens overtreding van art.
2 lid 1 van het Nieuw Crisis-Zuivel-Be-
sluit II 1932.
Kantongerecht te Goes.
De Kantonrechter te G o e s heeft ver
oordeeld wegens:
overtr. Leerplichtwet: C. d. D. te Hoe
dekenskerke, 5 of 5 d. h.;
straatschenderij: J. K. en C, J. V.,
maand tuchtschool;
strooperij: J. M., Nieuwdorp, beris
ping, P. B., 's-H. Arendskerke, 5 of 1
w. tuchtsch., L. B. te Oudelande, f 15
of 15 d. h.;
een gewond dier arbeid doen verrich
ten op pijnlijke en kwellende wijze: M
J. S., Goes, 3 of 3 d. h.;
kippen laten Ioopen in1 een anders
tuin: A. J. S., Biezelinge, 10 of 10
d. h.;
zonder naam op schip varen door
rijkskanaal: L. R., Antwerpen, 3 of 3
d. h.;
Rijkskanaal bevaren zonder reglemen
ten aan boord: G. H., Mulheim a.d. Ruhr
2 x 2 of 2 x 2 d. h.;
overtreding Paardenwet: P. v. d. M.
Wissenkerke, 2 x 10 of 2 x 10 d. h,
overtr. Trekhondenwet: T. K. K., Wis
senkerke, 2 x 1 of 2 x 1 d. h.
in bocht niet rechts houden en rechts
niet voor laten gaan: H. G. v. H., te
Goes, 2 x 2.50 of 2 x 1 d. h.;
met een niet ingeschreven motorrijtuig
laten rijden op den openbaren weg: A,
S., Middelburg, 3 of 3 d. h.;
met motorrtijuig rijden in verboden
richting: J. V„ Nisse, 3 of 3 d. h.;
met motorrijtuig rijden zonder geldig
rijbewijs: O. H. K., Goes, 3 of 3 d. h.;
met vrachtauto die te breed en te
hoog is geladen, rijden: K. B., Goes, 2
x 2 of 2 x 2 d. h.;
met motorrijtuig rijden zonder geldig
nummerbewijs: E. G. M. d. G., Waalwijk,
1 of 1 d. h.;
met rijwiel veiligheid van het verkeer
in gevaar brengen: J. K., Wemeldinge,
10 of 10 d. h.;
met voertuig rijden zonder reflector:
J. L., Veere, 5 of 5 d. h.;
met motorrijtuig zonder noodzaak
links houden: J. D„ Antwerpen, 5 of
5 d. h.;
id. rijden zonder rood en achterlicht:
P. J. K., 's-H. Arendskerke, en C. C. d.
Z., Wemeldinge, 3 of 3 d. h.;
id. zonder achterlicht: J. d. D., Goes,
5 of 5 d. h., J. M. L., Wolphaartsdijk
3 of 3 d. h.;
id. zonder rood achterlicht: A. J. W.,
Goes, 5 of 5 d. h.;
id. zonder remmen: W. W., Waarde,
2 of 2 d. h., C. J. M., Heinkenszand,
J. A. L., Middelburg, A. v. H., Malde
gem, 5 of 5 d. h., L. K., Axel, 10
of 10 d, h.;
fietsen zonder bel: A. A. J. K., Hans-
weert, 2 of 2 d. h.;
fietsen zonder licht: A. v. d, R,, Goes,
0.50 of 1 d. h.;
in dronkenschap de openbare orde
verstoren: M. v. 't W,, 's Heerenhoek,
15 of 15 d. h.
Vrijgesproken: verdacht van dronken
schap: H. J. A., zonder bekende woon
plaats.
een vrachtje.
De treinen, die 's nachts rijden, zijn
óf expressen, die geheel uit slaapwa
gens, eetwagens, clubcar e.d. bestaan,
óf zij stoppen ook onderweg, omdat er
gewone wagons van overdag, zooge
naamde „daycoaches" meerijden, waar
de minder gefortuneerden een beetje
op de banken kunnen dommelen en te
bestemder plaats uitstappen. Ja, zelfs
zijn er 's nachts treinen, die heelemaal
geen slaapwagens meevoeren en d|e
van station tot station boemelen. Het
geen allemaal mogelijk is door de ko
lossale afstanden en het meersporige
systeem.
Wij, die gewend zijn aan den „laat-
sten trein" of de „laatste tram" in ons
vaderland, vinden het in den beginne
een beetje vreemd, om een logé 's mor
gens om vijf uur te zien aankomen!
Vier en twintig uur per dag geopend
of aan den gang zijn is niets bijzonders
en in heel veel gevallen regel. Laat ik
er eens wat frappante voorbeelden
van opnoemen. Ik schrijf deze regels om
lalf tien 's avonds op mijn kantoor en
wanneer ik zin heb om hier tot van
nacht twee, drie uur te werken, doe ik
dat, ja, al wil ik hier zitten tot morgen
vroeg negen uur. Om zeven uur is de
werkvrouw gekomen (de tweede, die
eiken nacht doorwerkt ze heeft et
telijke verdiepingen $van dit gebouw van
zeventig stuks voor haar rekening!), 'n
pootige Finsche of Poolsche naar haar
accent te oordeelen, gewapend met een
reusachtigen stofzuiger, stofdoeken enz.
In vijf minuten was mijn kamer klaar,
nu word ik verder door niets en nie
mand meer gestoord. De lichten op mijn
Smokkeldrama.
Op 27 Mei 1.1. heeft zich te Ottersum
bij de Duitsche grens een smokkeldrama
afgespeeld. Toen daar een smokkelauto
over de grens was gekomen, die op de
sommaties der douanebeambten niet
stopte, verwittigden dezen telefonisch
de kommiezen te Ottersum, die zich met
een vlag op den weg opstelden. Een der
auto's echter reed den kommies De Man
aan, die daardoor gedood werd.
Ter zake stond Donderdag de koop
man J. A, v. d. C. uit Nijmegen, een be
kend smokkelaar, voor de Bossche
Rechtbank terecht. Uit de verklaringen
der getuigen bleek, dat er met twee
auto's werd gereden, een vracht- en een
personenauto. Bij sommatie zou de per
sonenauto stoppen en na de visitatie
zou de vrachtauto ervan profiteeren om
te probeeren er van door te gaan.
Het O.M., requisitoir nemende, roem
de het slachtoffer de Man als een ijve
rig en bekwaam ambtenaar. Het stond
voor spr. vast, dat verd. het opzet heeft
gehad den kommies onderstboven te rij
den. Het is reeds viermaal gebeurd, dat
hij op een ambtenaar in functie inreed.
Sedert 1929 is verd. 35 maal veroor
deeld, waaronder 12 maal wegens wei
gering van visitatie.
Spr. eischte tenslotte wegens dood
slag acht jaar gevangenisstraf.
Verdachte schrok hevig bij het hooren
van dezen eisch en bezwoer dat hij on
schuldig was.
Pleiter vroeg vrijspraak en onmiddel
lijke invrijheidstelling van verdachte.
Het O.M., dat zijn eisch handhaafde,
voegde er nog aan toe de vordering tot
vernietiging van de auto, waarmede de
aanrijding is geschied. De gevraagde in
vrijheidstelling werd door de rechtbank
geweigerd.
Het vergaan van de „SpaarnestroomT.
De Raad voor de Scheepvaart heeft
gisteren uitspraak gedaan inzake het
lek worden en zinken van het stoom-
visschersvaartuig „Spaarnestroom" IJM.
65 op de Noordzee.
De raad is van oordeel, dat de oor
zaak van deze ramp niet is kunnen wor
den vastgesteld.
Den Raad hebben allerlei suggesties
bereikt, welke op kwaadwilligheid zou
den wijzen. Den Raad zijn echter geen
feiten ter oore gekomen, waarop een
conclusie in die richting zou kunnen
steunen. Uit het verhoor der getuigen
dienaangaande ook niets gebleken.
OftbAUM Uü 33 A- F.IM.- «mpl.
LAGE PR'JZEN
NIEUWE MODELLEN 19»
UITERST ZUINIG I
Kon. Haardenfabriek E. M. Jaarsma, Hilversum
AGENT VOOR MIDDELBURG:
Haarden- en Kachelmagazijn
(Ingez. Med.
is
Ongelukken.
Op den Rijksweg tusschen Rijen
en Dorst, onder de gemeente Dorst,
slipte de vier-persoonsauto van den heer
T., bij het passeeren van een andere
auto. De wagen kantelde en sloeg met
zoo'n kracht tegen een boom dat de
carosserie letterlijk in tweeën werd ge
sneden en versplinterd. De heer T. die
zich uit de ruine naar buitenwerkte,
aleek er op bewonderenswaardige wijze
te zijn afgekomen.
Donderdagmorgen is de 14-jarige
scholier M., wonepde aan den Terheiden-
schen hoek te Breda, toen hij zich
per fiets naar school begaf door een
verhuisauto gegrepen.
Vermoedelijk is M., die uit een zij
straat den hoofdweg opkwam, op slag
gedood,
Woensdagmorgen geraakte te
Maastricht het 1V2-jarig kind van
K., onder een vrachtauto.
De auto kwam ter plaatse uit een
poort gereden. Het kind werd zoo ern
gang blijven aan, omdat ik door de
werkvrouw gesignaleerd ben bq den
nachtportier beneden in de vefctibule.
Niet meer weg kunnen? Geen nood:
een lift met een bediende is elke mi
nuut van den nacht voor me bereik
baar, wanneer ik weg wil, en alles wat
ik dan moet doen, is, in de vestibule
een soort gastenboek teekenen ter con
trole. Maar ik kan hier om drie uur 's
nachts binnen wandelen, wanneer ik
daar zin in heb.
Garages? Die zijn nooit gesloten; niet
alleen kan men altijd zijn wagen halen
en brengen, maar ook gas, olie of lucht
krijgen en een kleine reparatie laten
doen.
En wanneer de 'menschen wakker
zijn, rondloopen en rondrijden, dan volgt
daaruit, dat een groot aantal bedrijven
ook geen onderscheid maakt tusschen
dag en nacht. Nogmaals, ik beweer vol
strekt niet, dat het algemeen is of dat
er geen doodstille straten in New-York
of andere plaatsen bestaan! Dorpen zijn
's nachts ook zoo dicht als een pot en
het grootste deel van de burgerij ligt tot
zonsopgang onder de wol. Maar het is
en blijft zeer goed mogelijk, om s
nadhts op reis te gaan, te eten, sigaret
ten te koopen, om natuurlijk van het
peentjes-opscheppen maar te zwijgen.
Let is zelfs mogelijk om 18 uur per et
maal naar de bioscoop te gaan ze
draaien soms door tot 2 uur en be
ginnen weer om 8 uur 's morgens.
Er zijn twee groepen: zij, die gere
geld des nachts werken moeten voor
anderen, die slapen of wakker zijn, en
degenen die door toeval voor een keer
van den nacht een dag moeten maken.
Houdt het dan nooit op? Nooit! De on-
stig aan het hoofd gewond, dat het in
den loop van den dag aan de bekomen
wonden is overleden.
Donderdagmorgen is de 46-jarige
machinist W. J. de R. uit de Tweede
Schansstraat te Rotterdam, toen
hij op de fiets den Mathenesserweg al
daar wilde oversteken, aangereden door
een motorwagen. Hij was op slag dooc
De wielrijder had op onvoorzichtige
wijze geprobeerd den weg over te ste
ken.
Op den Rijndijk tusschen Driel en
Heteren is de 16-jarige scholier P. A
uit Heteren op zijn rijwiel in botsing
gekomen met een steenauto, doordat
hij onverwachts van achter een andere
auto te voorschijn kwam. De jongeman
werd naar het ziekenhuis te Arnhem
overgebracht waar hij zonder tot be
wustzijn te zijn gekomen, is overleden
HEVIGE AUTOBOTSING. Don
derdagnacht heeft op den Haagweg te
R ij s w ij k een hevige autobotsing plaats
gehad.
Op den verkeersheuvel van de tram
halte stond de heer J, v, d. B. die
Woensdag gehuwd was, en voor een
aantal bruiloftsgasten een taxi aanhield
Nauwelijks was hij in gesprek met den
taxichauffeur, of met groote snelheic
naderde een splinternieuwe wagen, be
stuurd door den heer H. B, uit Scheve
ningen.
Met een hevigen slag botste deze op
de taxi, welke ongeveer 120 meter were
medegesleurd en ernstig gehavend werd.
Dan vloog de aanrijdende auto naar
rechts over den Haagweg, reed een
lantaarnpaal op het trottoir omver en
botste daarna tegen een 20 cm. dikken
boom, die finaal bij den grond afknapte.
De bruidegom v. d. B. die bij de bot
sing getroffen was, kreeg een hersen
schudding. De heer B, liep bij het on
geluk eenige wonden in het gelaat en
een lichte hersenschudding op.
OVER EEN BANANENSCHIL GE
VALLEN. Mej. v. d. B. te 0 i s t e r-
dergrondsche heeft wel geen express-
verkeer gedurende een paar uren, maar
de boemeltreinen gaan zonder onder
breking door en zitten altijd vol ook-
Wanneer de een van zijn werk komt,
gaat de ander er heen. En kom eens
tusschen een en twee 's nachts op het
Times Square! Het is er minstens even
vol als om tien uur en met een apart
publiek, dat zeer de moeite van het
bekijken waard is. Dan botsen de af
zichtelijkste en daarin overdrijf ik
jüet levensschipbreukelingen op tegen
de vaste nachtbrakers en gasten van
buiten, die het zondige New-York eens
van dichtbij willen meemaken.
Het programma van een „avondje-
uit" in New-York is ongeveer als volgt:
„Hij" gaat „haar" afhalen en verder
wordt er geen stap meer verzet, maar
een taxi genomen. Eerst naar de
speak" om een cocktailtje of twee,
dan „dinner", waarop de „show" volgt,
die nooit voor elven is afgeloopen. Dan
weer naar de „speak" en na een tijdje
de night club." Onder de bedrijven is
het drie, vier uur geworden en zijn de
magen door drinken en dansen hol als
een trommel. Dus wordt er ontbeten
met koffie, toast, roereieren met spek
of boekweitpannekoeken. Bijzonder in
trek zijn de bekende Childs restaurants,
waar dan tegen het grauwen van de
schemering evenveel bontmantels en
rokken met witte dassen te vinden zijn
als onder het lunch uur colbertjes en
mantelpakken. Zulk een verschil is weer
zoo opvallend, dat ik me afvraag of het
nog ergens anders zoo te vinden is.
Kranten zijn ook altijd te krijgen; 's
avonds om elf uur komen de eerste drie
wijk, die een wandeling maakte, gleed
uit over een bananenschil en kwam te
vallen. De vrouw bleek haar been op
verschillende plaatsen te hebben ge--
broken.
SMOKKELAARS SPRINGEN IN DE
MAAS. Dinsdagavond passeerde in
snelle vaart een auto de Ned. grens bij
Canne. Op het stopsein der douane werd
geen acht gegeven. De ambtenaren na
men een auto, waarna de achtervolging
begon. Op de Wilhelminabrug teMaas-
t r i c h t werd de wagen ingehaald. Bij;
het passeeren losten de ambtenaren en
kele schoten, waarop de wagen stopte.
De beide bestuurders sprongen echter
van de Wilhelminabrug in de Maas en
wisten te ontkomen.
De wagen, geladen met suiker, werd
in beslag genomen.
1. Afzender onbekend stak in de prullen
mand. 2. Briefwisseling wordt over ingezon
den stukken geplaatst of geweigerd
niet gevoerd. 3. De kopij wordt niet terugge
zonden. 4. Maakt het kort
5 OCTOBER A.S,
Wanneer men met aandrang uitgenoo-
digd wordt eenig maatschappelijk werk
zoo krachtig mogelijk te steunen, wil
men wel eens vernemen, op welke wijze
die steun wordt aangewend. Vandaar
dat het dienstig kan zijn eer* beeld te
geven, zij het ook in grove trekken, van
de werkwijze van het Subcomité A uit
het Plaatselijk Crisiscomité te Middel
burg.
Daar, zooals de naam reeds aanduidt,
dit Comité is opgericht tot steun aan
crisis-slachtoffers, wordt in de eerste
plaats onderscheid gemaakt tusschen be-
hoeftigen, die niet in eigen onderhoud
kunnen voorzien en derhalve zijn aan
gewezen op den steun der kerkelijke en
burgerlijke armenzorg, en hen, die wel
een middel van bestaan hebben, doch
wier inkomsten tengevolge der crisis
zoozeer zijn gedaald, dat zij zonder steun
gebrek zouden lijden.
Alleen deze laatste groep wordt door
het Crisiscomité geholpen.
De vorm van den steun hangt af van
de omstandigheden. Er zijn menschen,
die nog genoeg verdienen voor het da-
gelijksch levensonderhoud van hun ge
zin, doch die niets overhouden voor den
aankoop van kleeren, dekens, enz. Zij
worden in natura geholpen. Een dames
comité heeft zich met den aankoop be
last.
Anderen teren in op hun bedrijf, zoo
dat dit zonder steun langzaam maar ze
ker zou wegkwijnen. Zij worden op de
been gehouden, hetzij door een weke-
lijksche uitkeering, hetzij door een zeer
matig bedrag ineens. Evenwel draagt de
wekelijksche uitkeering als regel een
tijdelijk karakter, opdat de ondersteun
den niet verleeren op eigen beenen te
staan.
Van het betalen van schulden en het
verstrekken van middelen om een nieu
we zaak te beginnen, heeft het Comité
zich angstvallig onthouden, omdat in die
gevallen het einde niet is te voorzien.
Het heeft niet getracht zaken, welke ten
doode waren opgeschreven, in stand te
houden en zich evenmin bezondigd aan
de hooge ondersteuningen, waarvan de
volksmond den laatsten tijd wist te ver
tellen. In de op 15 September 1.1. in de
Bogardzaal gehouden openbare verga
dering zijn deze verhalen aan de hand
der cijfers weerlegd.
Het Comité heeft zijn taak bescheiden
van den volgenden morgen uit, maar
om ongeveer middernacht kan men de
heele groep van den volgenden morgen
krijgen.
Toch zijn de nummers, die de rustige
burger, die fatsoenlijke nachtrust nam,
op weg naar het kantoor koopt, volle
diger dan de heele vroege editie van
den vorigen avond. Want alweer: daar
wordt op redactie en drukkerij con
stant doorgewerkt hetgeen bij ons
ook het geval is, maar hier wordt niet
een enkele morgeneditie uitgegeven,
maar een paar achter elkaar! En ook
de zetters en redacteuren hebben wel
zin in een kop koffie met iets eetbaars,
zoodat de „coffee shops" in de buurt
voor hun plezier open blijven- De be
roemde roode en groene verkeerslich
ten zijn alleen maar buiten werking
gesteld tusschen 3 en 6 uur, omdat het
dan het rustigst op straat is, en zooals
de statistieken aangeven gebeuren er
om 5 uur des morgens de minste auto
ongelukken. Toch gaan er den laatsten
tijd meer en meer stemmen op om de
lichten zonder onderbreking te laten
werken, omdat 't verkeer te druk is om
het zonder te doen. Beter bewijs voor
den onafgebroken stroom menschen en
voertuigen door de New-Yorksche stra
ten kan ik niet aanvoeren. „We never
sleep" adverteeren velen restau
rants en vrachtrijders, sigarenwinkels
e.d. Inderdaad, het heeft er veel van,
alsof New-York altijd de oogen open
ïeeft, er hoogstens eens een beetje
mee knipt.
e
0
a
1