Prijsvraag N.C.C. Koop vast een crisis-briefkaart voor Dinsdagavond i 1500 prijzen E.M. JAARSMA HAARDEN LANDBOUW. RECHTZAKEN. CEMENGD NIEUWS. INGEZUNDEN STUKKEN. NACHT EN DAG IN AMERIKA. A. VAN ROON Langeviele. i gen den hemel achter den dijk, met de bekoring van schepen, vogels, meeu wen, aalscholvers, die overvliegen o op de bakens hier en daar rusten. Nu is het een rustig, veilig, idyllisch reis je, maar het kan hier ook stormen en razen en op het eiland hooren wij de verhalen van nachten, doorgebracht op het Wad, als de veerboot vastraakte op de ondiepten bij feilen Zuid-Oosten winc of als de vorst inviel en de vaart were gestremd. Bij de aankomst op het eiland, vo druk gewoel van zomergasten in voor bije weken en maanden, rustig nu en kalm, is er direct de omvanging door de vredige sfeer en den hartelijken, gullen geest van landschap en bevolking. Het moet hier nu goed zwerven zijn door de duinen in het oude, ongerepte land, zooals het daar sinds eeuwen ligt, en langs de wijde blinkende stranden, waarlangs de zee zijn zang van stor men en stilten zingt, om hier te toeven op zonnige, tintelend frissche najaars dagen en te speuren, te zien, te luiste ren naar verschijning en lied van de trekkende vogels, om hier de stemmen van stilte en wildzang, van vogels en bloemen, van menschen en dingen tot zich te laten spreken. Wij waren er maar een kort oogenblik ditmaal, maar lang genoeg toch om opnieuw, na vele jaren, een indruk te krijgen van het Waddeneiland, dat omruischt van winc en omspoeld door wijde wateren ook in den herfst aan 't eigen volk vooral en aan den enkelen schaarschen bezoe ker iets van de schoonheid der schep ping openbaart. A. L. B. n (Ingez, Med.J Het gebruik van merkenvrije boter door veehouders- Omtrent het gebruik van merkenvrije boter door veehouders deelt men ons het volgende mede. Van het bepaalde in art. 2 lid 1 van het Nieuw-Crisis-Zuivelbesluit II 1932, waarin wordt voorgeschreven dat het in een bereidplaats of een daarbij be hoorende bewaarplaats voorhanden heb ben van boter in eenheden voor ver koop of aflevering gereed, slechts toe gestaan is op voorwaarde dat zij is voorzien van een crisisbotermerk, heeft het bestuur der Crisis-Zuivel-Centrale gelet op art. 3 tweede lid der Crisis- Zuivelwet 1932, Staatsblad 290, ont heffing verleend aan veehouders-boter- producenten voor een hoeveelheid van (Van onzen New-Yorkschen Correspondent). Treinen komen en gaan op ieder uur van dag en nacht. Vier en twintig uur per etmaal geopend, of aan den gang. Een avondje-uit in New-York. Eén van mijn jongens gaat over een paar dagen naar de universiteit, ergens in een Zuidelijken staat, en natuurlijk ga ik hem voor de eerste maal, dat hij dezen gewichtigen stap doet. naar den trein brengen, die om kwart over twee van het Pennsylvania Station vertrekt. Zijn moeder heeft er na lang beraad van afgezien, omdat het niet iedere huis vrouw gelegen komt op dat uur naar het station te gaan. Ik vergat nog te vertellen, dat dit vertrekuur niet 14 h 15 is, zooals onze vaderlandsche spoorboekjes het heel practisch aange ven, maar werkelijk om 2 h 15, dat wil zeggen in het holst van den nacht. Een uitzondering, denkt u? Volstrekt niet! Ik zal niet zoo overdrijven om te be waren, dat 't 's-nachts om 2 uur even druk is aan een Amerikaansch station als 's middags, maar dat het er niet doodstil en uitgestorven is zooals op de onze, kan ik u verzekeren. Treinen ko men en gaan op ieder uur van den dag en den nacht, de negers met roode pet ten op en daarom redcaps" genoemd, die het werk van onze witkielen doen, sjouwen even hard met bagage, kaart- jesbureaux zijn vanzelfsprekend open, taxi's brengen reizigers en staan op hun toegewezen lanen te wachten op ten hoogste H kg pond) per gezins lid per weèk voor zoover kan worden aangetoond dat genoemde hoeveelheic boter voor eigen gebruik bestemd is, In een advertentie in dit blad wordt medegedeeld hoe groot de bedoelde hoeveelheid boter in elk gezin onder de verschillende omstandigheden mag zijn. Indien bij controle meer boter wordt aangetroffen dan volgens dat lijstje ge oorloofd is, kan proces-verbaal worden opgemaakt wegens overtreding van art. 2 lid 1 van het Nieuw Crisis-Zuivel-Be- sluit II 1932. Kantongerecht te Goes. De Kantonrechter te G o e s heeft ver oordeeld wegens: overtr. Leerplichtwet: C. d. D. te Hoe dekenskerke, 5 of 5 d. h.; straatschenderij: J. K. en C, J. V., maand tuchtschool; strooperij: J. M., Nieuwdorp, beris ping, P. B., 's-H. Arendskerke, 5 of 1 w. tuchtsch., L. B. te Oudelande, f 15 of 15 d. h.; een gewond dier arbeid doen verrich ten op pijnlijke en kwellende wijze: M J. S., Goes, 3 of 3 d. h.; kippen laten Ioopen in1 een anders tuin: A. J. S., Biezelinge, 10 of 10 d. h.; zonder naam op schip varen door rijkskanaal: L. R., Antwerpen, 3 of 3 d. h.; Rijkskanaal bevaren zonder reglemen ten aan boord: G. H., Mulheim a.d. Ruhr 2 x 2 of 2 x 2 d. h.; overtreding Paardenwet: P. v. d. M. Wissenkerke, 2 x 10 of 2 x 10 d. h, overtr. Trekhondenwet: T. K. K., Wis senkerke, 2 x 1 of 2 x 1 d. h. in bocht niet rechts houden en rechts niet voor laten gaan: H. G. v. H., te Goes, 2 x 2.50 of 2 x 1 d. h.; met een niet ingeschreven motorrijtuig laten rijden op den openbaren weg: A, S., Middelburg, 3 of 3 d. h.; met motorrtijuig rijden in verboden richting: J. V„ Nisse, 3 of 3 d. h.; met motorrijtuig rijden zonder geldig rijbewijs: O. H. K., Goes, 3 of 3 d. h.; met vrachtauto die te breed en te hoog is geladen, rijden: K. B., Goes, 2 x 2 of 2 x 2 d. h.; met motorrijtuig rijden zonder geldig nummerbewijs: E. G. M. d. G., Waalwijk, 1 of 1 d. h.; met rijwiel veiligheid van het verkeer in gevaar brengen: J. K., Wemeldinge, 10 of 10 d. h.; met voertuig rijden zonder reflector: J. L., Veere, 5 of 5 d. h.; met motorrijtuig zonder noodzaak links houden: J. D„ Antwerpen, 5 of 5 d. h.; id. rijden zonder rood en achterlicht: P. J. K., 's-H. Arendskerke, en C. C. d. Z., Wemeldinge, 3 of 3 d. h.; id. zonder achterlicht: J. d. D., Goes, 5 of 5 d. h., J. M. L., Wolphaartsdijk 3 of 3 d. h.; id. zonder rood achterlicht: A. J. W., Goes, 5 of 5 d. h.; id. zonder remmen: W. W., Waarde, 2 of 2 d. h., C. J. M., Heinkenszand, J. A. L., Middelburg, A. v. H., Malde gem, 5 of 5 d. h., L. K., Axel, 10 of 10 d, h.; fietsen zonder bel: A. A. J. K., Hans- weert, 2 of 2 d. h.; fietsen zonder licht: A. v. d, R,, Goes, 0.50 of 1 d. h.; in dronkenschap de openbare orde verstoren: M. v. 't W,, 's Heerenhoek, 15 of 15 d. h. Vrijgesproken: verdacht van dronken schap: H. J. A., zonder bekende woon plaats. een vrachtje. De treinen, die 's nachts rijden, zijn óf expressen, die geheel uit slaapwa gens, eetwagens, clubcar e.d. bestaan, óf zij stoppen ook onderweg, omdat er gewone wagons van overdag, zooge naamde „daycoaches" meerijden, waar de minder gefortuneerden een beetje op de banken kunnen dommelen en te bestemder plaats uitstappen. Ja, zelfs zijn er 's nachts treinen, die heelemaal geen slaapwagens meevoeren en d|e van station tot station boemelen. Het geen allemaal mogelijk is door de ko lossale afstanden en het meersporige systeem. Wij, die gewend zijn aan den „laat- sten trein" of de „laatste tram" in ons vaderland, vinden het in den beginne een beetje vreemd, om een logé 's mor gens om vijf uur te zien aankomen! Vier en twintig uur per dag geopend of aan den gang zijn is niets bijzonders en in heel veel gevallen regel. Laat ik er eens wat frappante voorbeelden van opnoemen. Ik schrijf deze regels om lalf tien 's avonds op mijn kantoor en wanneer ik zin heb om hier tot van nacht twee, drie uur te werken, doe ik dat, ja, al wil ik hier zitten tot morgen vroeg negen uur. Om zeven uur is de werkvrouw gekomen (de tweede, die eiken nacht doorwerkt ze heeft et telijke verdiepingen $van dit gebouw van zeventig stuks voor haar rekening!), 'n pootige Finsche of Poolsche naar haar accent te oordeelen, gewapend met een reusachtigen stofzuiger, stofdoeken enz. In vijf minuten was mijn kamer klaar, nu word ik verder door niets en nie mand meer gestoord. De lichten op mijn Smokkeldrama. Op 27 Mei 1.1. heeft zich te Ottersum bij de Duitsche grens een smokkeldrama afgespeeld. Toen daar een smokkelauto over de grens was gekomen, die op de sommaties der douanebeambten niet stopte, verwittigden dezen telefonisch de kommiezen te Ottersum, die zich met een vlag op den weg opstelden. Een der auto's echter reed den kommies De Man aan, die daardoor gedood werd. Ter zake stond Donderdag de koop man J. A, v. d. C. uit Nijmegen, een be kend smokkelaar, voor de Bossche Rechtbank terecht. Uit de verklaringen der getuigen bleek, dat er met twee auto's werd gereden, een vracht- en een personenauto. Bij sommatie zou de per sonenauto stoppen en na de visitatie zou de vrachtauto ervan profiteeren om te probeeren er van door te gaan. Het O.M., requisitoir nemende, roem de het slachtoffer de Man als een ijve rig en bekwaam ambtenaar. Het stond voor spr. vast, dat verd. het opzet heeft gehad den kommies onderstboven te rij den. Het is reeds viermaal gebeurd, dat hij op een ambtenaar in functie inreed. Sedert 1929 is verd. 35 maal veroor deeld, waaronder 12 maal wegens wei gering van visitatie. Spr. eischte tenslotte wegens dood slag acht jaar gevangenisstraf. Verdachte schrok hevig bij het hooren van dezen eisch en bezwoer dat hij on schuldig was. Pleiter vroeg vrijspraak en onmiddel lijke invrijheidstelling van verdachte. Het O.M., dat zijn eisch handhaafde, voegde er nog aan toe de vordering tot vernietiging van de auto, waarmede de aanrijding is geschied. De gevraagde in vrijheidstelling werd door de rechtbank geweigerd. Het vergaan van de „SpaarnestroomT. De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren uitspraak gedaan inzake het lek worden en zinken van het stoom- visschersvaartuig „Spaarnestroom" IJM. 65 op de Noordzee. De raad is van oordeel, dat de oor zaak van deze ramp niet is kunnen wor den vastgesteld. Den Raad hebben allerlei suggesties bereikt, welke op kwaadwilligheid zou den wijzen. Den Raad zijn echter geen feiten ter oore gekomen, waarop een conclusie in die richting zou kunnen steunen. Uit het verhoor der getuigen dienaangaande ook niets gebleken. OftbAUM Uü 33 A- F.IM.- «mpl. LAGE PR'JZEN NIEUWE MODELLEN 19» UITERST ZUINIG I Kon. Haardenfabriek E. M. Jaarsma, Hilversum AGENT VOOR MIDDELBURG: Haarden- en Kachelmagazijn (Ingez. Med. is Ongelukken. Op den Rijksweg tusschen Rijen en Dorst, onder de gemeente Dorst, slipte de vier-persoonsauto van den heer T., bij het passeeren van een andere auto. De wagen kantelde en sloeg met zoo'n kracht tegen een boom dat de carosserie letterlijk in tweeën werd ge sneden en versplinterd. De heer T. die zich uit de ruine naar buitenwerkte, aleek er op bewonderenswaardige wijze te zijn afgekomen. Donderdagmorgen is de 14-jarige scholier M., wonepde aan den Terheiden- schen hoek te Breda, toen hij zich per fiets naar school begaf door een verhuisauto gegrepen. Vermoedelijk is M., die uit een zij straat den hoofdweg opkwam, op slag gedood, Woensdagmorgen geraakte te Maastricht het 1V2-jarig kind van K., onder een vrachtauto. De auto kwam ter plaatse uit een poort gereden. Het kind werd zoo ern gang blijven aan, omdat ik door de werkvrouw gesignaleerd ben bq den nachtportier beneden in de vefctibule. Niet meer weg kunnen? Geen nood: een lift met een bediende is elke mi nuut van den nacht voor me bereik baar, wanneer ik weg wil, en alles wat ik dan moet doen, is, in de vestibule een soort gastenboek teekenen ter con trole. Maar ik kan hier om drie uur 's nachts binnen wandelen, wanneer ik daar zin in heb. Garages? Die zijn nooit gesloten; niet alleen kan men altijd zijn wagen halen en brengen, maar ook gas, olie of lucht krijgen en een kleine reparatie laten doen. En wanneer de 'menschen wakker zijn, rondloopen en rondrijden, dan volgt daaruit, dat een groot aantal bedrijven ook geen onderscheid maakt tusschen dag en nacht. Nogmaals, ik beweer vol strekt niet, dat het algemeen is of dat er geen doodstille straten in New-York of andere plaatsen bestaan! Dorpen zijn 's nachts ook zoo dicht als een pot en het grootste deel van de burgerij ligt tot zonsopgang onder de wol. Maar het is en blijft zeer goed mogelijk, om s nadhts op reis te gaan, te eten, sigaret ten te koopen, om natuurlijk van het peentjes-opscheppen maar te zwijgen. Let is zelfs mogelijk om 18 uur per et maal naar de bioscoop te gaan ze draaien soms door tot 2 uur en be ginnen weer om 8 uur 's morgens. Er zijn twee groepen: zij, die gere geld des nachts werken moeten voor anderen, die slapen of wakker zijn, en degenen die door toeval voor een keer van den nacht een dag moeten maken. Houdt het dan nooit op? Nooit! De on- stig aan het hoofd gewond, dat het in den loop van den dag aan de bekomen wonden is overleden. Donderdagmorgen is de 46-jarige machinist W. J. de R. uit de Tweede Schansstraat te Rotterdam, toen hij op de fiets den Mathenesserweg al daar wilde oversteken, aangereden door een motorwagen. Hij was op slag dooc De wielrijder had op onvoorzichtige wijze geprobeerd den weg over te ste ken. Op den Rijndijk tusschen Driel en Heteren is de 16-jarige scholier P. A uit Heteren op zijn rijwiel in botsing gekomen met een steenauto, doordat hij onverwachts van achter een andere auto te voorschijn kwam. De jongeman werd naar het ziekenhuis te Arnhem overgebracht waar hij zonder tot be wustzijn te zijn gekomen, is overleden HEVIGE AUTOBOTSING. Don derdagnacht heeft op den Haagweg te R ij s w ij k een hevige autobotsing plaats gehad. Op den verkeersheuvel van de tram halte stond de heer J, v, d. B. die Woensdag gehuwd was, en voor een aantal bruiloftsgasten een taxi aanhield Nauwelijks was hij in gesprek met den taxichauffeur, of met groote snelheic naderde een splinternieuwe wagen, be stuurd door den heer H. B, uit Scheve ningen. Met een hevigen slag botste deze op de taxi, welke ongeveer 120 meter were medegesleurd en ernstig gehavend werd. Dan vloog de aanrijdende auto naar rechts over den Haagweg, reed een lantaarnpaal op het trottoir omver en botste daarna tegen een 20 cm. dikken boom, die finaal bij den grond afknapte. De bruidegom v. d. B. die bij de bot sing getroffen was, kreeg een hersen schudding. De heer B, liep bij het on geluk eenige wonden in het gelaat en een lichte hersenschudding op. OVER EEN BANANENSCHIL GE VALLEN. Mej. v. d. B. te 0 i s t e r- dergrondsche heeft wel geen express- verkeer gedurende een paar uren, maar de boemeltreinen gaan zonder onder breking door en zitten altijd vol ook- Wanneer de een van zijn werk komt, gaat de ander er heen. En kom eens tusschen een en twee 's nachts op het Times Square! Het is er minstens even vol als om tien uur en met een apart publiek, dat zeer de moeite van het bekijken waard is. Dan botsen de af zichtelijkste en daarin overdrijf ik jüet levensschipbreukelingen op tegen de vaste nachtbrakers en gasten van buiten, die het zondige New-York eens van dichtbij willen meemaken. Het programma van een „avondje- uit" in New-York is ongeveer als volgt: „Hij" gaat „haar" afhalen en verder wordt er geen stap meer verzet, maar een taxi genomen. Eerst naar de speak" om een cocktailtje of twee, dan „dinner", waarop de „show" volgt, die nooit voor elven is afgeloopen. Dan weer naar de „speak" en na een tijdje de night club." Onder de bedrijven is het drie, vier uur geworden en zijn de magen door drinken en dansen hol als een trommel. Dus wordt er ontbeten met koffie, toast, roereieren met spek of boekweitpannekoeken. Bijzonder in trek zijn de bekende Childs restaurants, waar dan tegen het grauwen van de schemering evenveel bontmantels en rokken met witte dassen te vinden zijn als onder het lunch uur colbertjes en mantelpakken. Zulk een verschil is weer zoo opvallend, dat ik me afvraag of het nog ergens anders zoo te vinden is. Kranten zijn ook altijd te krijgen; 's avonds om elf uur komen de eerste drie wijk, die een wandeling maakte, gleed uit over een bananenschil en kwam te vallen. De vrouw bleek haar been op verschillende plaatsen te hebben ge-- broken. SMOKKELAARS SPRINGEN IN DE MAAS. Dinsdagavond passeerde in snelle vaart een auto de Ned. grens bij Canne. Op het stopsein der douane werd geen acht gegeven. De ambtenaren na men een auto, waarna de achtervolging begon. Op de Wilhelminabrug teMaas- t r i c h t werd de wagen ingehaald. Bij; het passeeren losten de ambtenaren en kele schoten, waarop de wagen stopte. De beide bestuurders sprongen echter van de Wilhelminabrug in de Maas en wisten te ontkomen. De wagen, geladen met suiker, werd in beslag genomen. 1. Afzender onbekend stak in de prullen mand. 2. Briefwisseling wordt over ingezon den stukken geplaatst of geweigerd niet gevoerd. 3. De kopij wordt niet terugge zonden. 4. Maakt het kort 5 OCTOBER A.S, Wanneer men met aandrang uitgenoo- digd wordt eenig maatschappelijk werk zoo krachtig mogelijk te steunen, wil men wel eens vernemen, op welke wijze die steun wordt aangewend. Vandaar dat het dienstig kan zijn eer* beeld te geven, zij het ook in grove trekken, van de werkwijze van het Subcomité A uit het Plaatselijk Crisiscomité te Middel burg. Daar, zooals de naam reeds aanduidt, dit Comité is opgericht tot steun aan crisis-slachtoffers, wordt in de eerste plaats onderscheid gemaakt tusschen be- hoeftigen, die niet in eigen onderhoud kunnen voorzien en derhalve zijn aan gewezen op den steun der kerkelijke en burgerlijke armenzorg, en hen, die wel een middel van bestaan hebben, doch wier inkomsten tengevolge der crisis zoozeer zijn gedaald, dat zij zonder steun gebrek zouden lijden. Alleen deze laatste groep wordt door het Crisiscomité geholpen. De vorm van den steun hangt af van de omstandigheden. Er zijn menschen, die nog genoeg verdienen voor het da- gelijksch levensonderhoud van hun ge zin, doch die niets overhouden voor den aankoop van kleeren, dekens, enz. Zij worden in natura geholpen. Een dames comité heeft zich met den aankoop be last. Anderen teren in op hun bedrijf, zoo dat dit zonder steun langzaam maar ze ker zou wegkwijnen. Zij worden op de been gehouden, hetzij door een weke- lijksche uitkeering, hetzij door een zeer matig bedrag ineens. Evenwel draagt de wekelijksche uitkeering als regel een tijdelijk karakter, opdat de ondersteun den niet verleeren op eigen beenen te staan. Van het betalen van schulden en het verstrekken van middelen om een nieu we zaak te beginnen, heeft het Comité zich angstvallig onthouden, omdat in die gevallen het einde niet is te voorzien. Het heeft niet getracht zaken, welke ten doode waren opgeschreven, in stand te houden en zich evenmin bezondigd aan de hooge ondersteuningen, waarvan de volksmond den laatsten tijd wist te ver tellen. In de op 15 September 1.1. in de Bogardzaal gehouden openbare verga dering zijn deze verhalen aan de hand der cijfers weerlegd. Het Comité heeft zijn taak bescheiden van den volgenden morgen uit, maar om ongeveer middernacht kan men de heele groep van den volgenden morgen krijgen. Toch zijn de nummers, die de rustige burger, die fatsoenlijke nachtrust nam, op weg naar het kantoor koopt, volle diger dan de heele vroege editie van den vorigen avond. Want alweer: daar wordt op redactie en drukkerij con stant doorgewerkt hetgeen bij ons ook het geval is, maar hier wordt niet een enkele morgeneditie uitgegeven, maar een paar achter elkaar! En ook de zetters en redacteuren hebben wel zin in een kop koffie met iets eetbaars, zoodat de „coffee shops" in de buurt voor hun plezier open blijven- De be roemde roode en groene verkeerslich ten zijn alleen maar buiten werking gesteld tusschen 3 en 6 uur, omdat het dan het rustigst op straat is, en zooals de statistieken aangeven gebeuren er om 5 uur des morgens de minste auto ongelukken. Toch gaan er den laatsten tijd meer en meer stemmen op om de lichten zonder onderbreking te laten werken, omdat 't verkeer te druk is om het zonder te doen. Beter bewijs voor den onafgebroken stroom menschen en voertuigen door de New-Yorksche stra ten kan ik niet aanvoeren. „We never sleep" adverteeren velen restau rants en vrachtrijders, sigarenwinkels e.d. Inderdaad, het heeft er veel van, alsof New-York altijd de oogen open ïeeft, er hoogstens eens een beetje mee knipt. e 0 a 1

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 6