TWEEDE SLAB VAN DE PROVINCIALE ZEEUW5CHE HIDDELBURGSCS COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.VAN MAANDAG 28 AUGUSTUS 1933. No. 263. KRUISTOCHT MET DE PH-LUX OVER NEDERLAND. De eerste dag van de Rond vlucht 1933» KAPITEIN SAXON. Sn Cn daarna naar (Speciale correspondentie), Enschedé, 25 Aug, Merkwaardig toch: in Schiphol leven-1 dige belangstelling; in De Kooy was heel Den Helder uitgeloopen; in Eelde stond het publiek in dichte rijen, en op, om, nabij en langs het vliegveld Twen- the zag het zwart en bont van duizen den en nog eens duizenden toeschou wers; een vloot van 35 vliegtuigen van allerlei type, sport, leger, verkeer maakt een zuiver-sportieve propaganda- tocht over heel Nederland.... en dan hoort men van alle kanten zeggen, dat daarover nu toch voor de courant niets meer valt te schrijven Merkwaardig. Moet dat misschien zóó vertaald worden: „dat het toch eigenlijk niet een bijzonder heldhaftige of erg levensgevaarlijke onderneming is" accoord. Maar dan zij direct de vraag gesteld, of de courant alleen pu blieke belangstelling mag verwachten voor levensgevaarlijke experimenten Of voor dusgenoemde sport-evenemen- ten, waarbij Jan 3 secunde eerder dan Kees aan een eindstreep komt?. Het wil ons voorkomen, dat een zon der eenigen twijfel zuiver sportieve pre statie als deze Rondvlucht zeker even veel, zoo niet meer, recht op belang stelling en waardeering heeft als welke andere sportgebeurtenis ook. De feiten wijzen dit trouwens ook uit: zouden an ders zoovele duizenden zich per fiets, auto, bus en tram naar de soms vrij uit- stedig gelegen vliegterreinen begeven, om naar het landen en opstijgen der een heden van dit luchteskader te kijken Vrijdagmorgen even voor negenen met een Fokker-toestel van de K.L.M., van elders op Waalhaven gearriveerd, vonden we daar keurig op een rijtje de sportvliegtuigen opgesteld langs den Oostelijken kant van het vliegveld. De lage blauw-met-zilveren Puss-Moth- Gipsy III PH-MAG van den bekenden sportvlieger M.A.G. van der Leeuw, die met zn echtgenoote meevloog; een grappig gevormde heel lage Curtiss, met een duw- in plaats van eenTrekschroef, gebouwd door de Aviolanda en be stuurd door den heer A. Burgerhout jr.; dan onze fel-roode PH-LUX, een Kool hoven F.K. 43. Dra maken we kennis met onzen piloot, den heer G. W. Roos, en onzen medepassagier, den beer M. J. L. Kosman, administrateur van de Nati- Tu1..,Luchtvaart Allooi. Eerstgenoem- e blijkt een oud-Soesterberger te zijn; met de PH-LUX maakt hij vrijwel dage- s reclamevluchten voor de eigenares se, de Levers Zeep Mpij. N.V. te Vlaar- ingen en de in beide functies opgedane vliegkunde blijkt hem tot een sekuur, rustig en elegant vlieger gemaakt te hebben. Die vooral keurig en soepel weet te landen en dat is niet het mak kelijkste van de vliegerij Om negen uur beginnen de motoren te raaien. Niet het zware gedreun van de Lynx, Jaguar, Wasp en anderen moto ren van de groote Fokkers, maar een ïus ig geknetter als van zware mitrail leurs. Een voor een rollen we weg, draaien, en gaan omhoog. Merkwaardig, hoe rustig zoo'n betrekkelijk klein Oorspronkelijk verhaal door G. P. BAKKER. 21)- jXjn,..^a^ ^et bedrukt gezichtje en zei dadelijk: „Zooals je wilt, Marion". Met luid geblaf kwam Wolf aange- snelde naar Saxon onder wilde zeIndPde? •m0°ieJn Meimorèen begonnen u! 'ee° de hond niet medegeteld den tocht door de donkere beuken- Wel"' de uheIli»S v» de» koeoels rael .hoo<e' ®oene u c zacdlte tapijten van gelig mos, ossc en, waarin soms nauwelijks een zonnestraal doordrong. A«nkW+aS 6en prachtige wandeling £w7k ,het/enZamue woud; de vogels kwinkeleerden in het geboomte, edel herten stonden midden in de boschpa den, maar staken bi, het minste geluid den kop met het forsche gewei op en verdwenen vliegensvlug met een groo. ten sprong in het struikgewas. Hazen sprongen over den weg en ondanks de goede opvoeding, die Wolf had geno ten, kon Saxon hem slechts met moeite weerhouden de hazen en herten te ver volgen. Alleen mocht hij zijn belangstelling toonen m de vroolijke eekhoorntjes, die van tak op tak wipten met zeldzame snelheid en volstrekt niet bang waren. Ze lahhten, gooiden hem met dorre tak jes en oude doppen en bezorgden hem meer ergernis dan vreugde. „Zoo'n domme hond" spotten ze, „hij vliegtuig ligt, hoe soepel en lekker vee- rend het taxiet. En het uitzicht: veel ruimer en mooier dan in een verkeers- toestel We zitten makkelijk en -het is een coupé'tje volkomen uit den wind. Reden waarom de lieden van de open Pandertjes, met vliegkappen op, ons dan ook niet als volle sportvliegers, doch slechts als toeristen beschouwen. Maar dit tusschen haakjes, 9.12 zijn we los in Waalhaven; 9.17 al boven Delft, 9.20 boven Den Haag. We vliegen op ongeveer 300 m hoogte, met een snelheid van 150 km/h. Pas uit de lucht ziet men, hoe 'n ruim en royaal gebouwde stad, met zoo enorm veel bosch, Den Haag is! Scheveningen lange onoplosbare kronkels op den grond blijken vischnetten te zijn, die te drogen liggen; 9.28 de tentjes aan het strand van Katwijk, 'n oude witte kerk met toren die als vischpakhuis gebruikt wordtNoordwijk met het casino waar ze voor 't eerst Straperlo speel den in Nederland....; Zandvoort; een scherpe bocht.over Haarlem. Het is nu 9.38. Vijf minuten later zet onze bestuurder den motor halve kracht en precies kwart voor tien strijken we al op Schiphol neer. Waar in het pas geopende clubgebouw van de Amster- damsche Aero Club koffie en sandwi- Tot half elf hebben we den tijd. Maar wij gaan iets verder weg: door een luik je in den bodem moeten we de papie ren parachuutjes uitstrooien voor den wedstrijd. 10.28 zijn we los in Schiphol, als de Fokkers, de 10 militaire „kisten" en de andere sporters nog op een rij staan. Over Amstel en IJ en langs de Zaan, naar Zaandam, waar we 10.39 de eerste zending parachutes uitwerpen. Over den Beemster; 10.46 zijn we boven het Flevo-meer, op Hoorn aan. 10.48 lossen we ook boven Hoorn een lading parachuutjes; 10.55 boven Medemblik weer een stelletje. Even tevoren von den we het eerste witte kruis, door den A. N. W. B. in 't geheim uitgelegd om ons oriëntatie-vermogen te toetsen. We wilden het alle drie op een andere plaats in de kaart schetsen. Maar ik vrees dat piloot Roos het dichtst bij mikt. Nu gaat het over den uitgestrekten Wieringermeerpolder op Wieringen aan het ex-eiland van den ex-kroonprins. Uitgestrekte velden,, bezaaid met ko ren, naar 't schijnt. Hier en daar groenig land, hier en daar grijzige klei, op en kele landen staat het graan aan scho ven. Sporadisch een groote boerderij met rood-pannen dak. 11.00 komt de Afsluit stoomgemaal. 11.8 passeeren we den dijk dijk in zicht; de haven van Den Oever, de 3 complexen uitwateringssluizen, het over het Amsteldiep; 11.12 zet Roos den motor halve kracht en 11.14 landen we op het ruime marine-vliegveld De Kooy. De lieden van de navy zijn in dezen toch min-of-meer uithoek van ons va derland zichtbaar in bun schik met dit drukke bezoek. Trouwens: de marine is altijd gastvrij. 12.00 zijn we hier weer los; 3 minuten later boven het Marsdiep. Onder ons de Nederlandsche oorlogsvloot in de ha ven....; de Texelsche boot komt juist binnen. Even benoorden de Mok, het watervliegtuigenkamp van de Marine, vinden we ons tweede witte kruis. Voor landvliegtuigen is Texel met z'n „scha pendijkjes" in plaats van slooten, een onherbergzaam oord om een noodlan ding te maken. Een paar rondjes over Den Burg, de hoofdstad van Texel, waar we weer parachuutjes strooien. Dan verder om den Noord. 12.13 De Cocksdorp; 12.15 dwars van den Eyerlandschen vuurto ren, nu op 600 meter hoogte. Jaren ge leden stond ik eens boven op dien vuur toren, bij een winterstorm, de pogingen van de reddingsboot van De Cocksdorp gade te slaan om bij een in de Eyer- landsshé gronden gestrand schip te ko men! I2.i'7 zijn we al boven den Vliehors, waar middenop het vluchtelingenhuisje eenzaam staat. Op een anderen winter was ik hier te middernacht met de Vlielandsche reddingsboot.... DieP on~ der ons het dorpje Oost-Vlieland, op den Vliestroom een sleepboot met ^and- zuiger.... zeker van „De Lutine ko mende.... Hooger gaan we: 700-800- 900-1000 meter nu, boven de wolken. 12.23 West-Terschelling; in de wolken even. 12.35 de Oost-punt ven Terschel ling, het Borndiep over, naar Ameland. 12.36 de rood-witte vuurtoren van Hol- lum gepasseerd, 12.38 zetten we koers 141° naar de Friesche kust, nu weer op 500 meter. Door grauwe wolken naar Dokkum, waar we voor 't laatst strooi en. het is nu 12.45. Even verder vinden we ons derde witte kruis. Zetten nu koers op Gronin gen. 12.58 Grijpskerk, 1.00 Zuidhorn, in de verte Het Leekstermeer, aan stuur boord Hoogkerk-Vierverlaten, aan bak boord Groningen met de Mlartini- en Der A toren en heele rissen autobussen op de Vischmarkt het is juist 1.03 uur. Dan het Paterswoldsche meer over waar we aan den oever de tafeltjes voor de lunch al gereed zien staan nog enkele minuten en we landen 1.09 vlot in Eelde. Schrijver dezes heeft bij familieleden koffie gedronken; de anderen gingen naar het beroemd-degelijke Familiehotel te Paterswolde. Op 't vliegveld stond „de schreeuwleelijk", zijnde dit de groo te driemotorige Italiaan I-ABCO, die reclame uit de lucht schreeuwt. 4.20 vertrokken we weer met prach tig weer van Eelde; regen en onweers- luchten waren tijdens de lunch uitge werkt. Tot 5.28, dus ruim 1 uur hebben we er nog over gevlogen, naar Twenthe. Maar dan ook niet recht-toe recht-aan: onze route ging over Assen, Meppel, Zwolle en Deventer; over donker paarse Drentsche heide en meer groene Drentsche en Overijselsche wei den. 4.48 passeeren we Meppel, waar de 17 wagons van den Oranjetrein duidelijk op het stationsemplacement te zien zijn; 4.57 passeeren we Zwolle die gewel dige IJsselbrug bij het Katerveer lijkt toch maar kleintjes uit de lucht! 5.07 zijn wel al boven Deventer en dan gaat het recht op het einddoel van den eer sten dag aan: Twente, Hier en daar in het landschap, soms zoo maar droog-weg, de betonnen boog- brugjes voor het in aanbouw zijnde Twente-Rijnkanaal. 5.20 passeeren we een zilveren Junkers van de Deutsche Luft Hansa, 5.24 iets benoorden Henge lo (Ov.) Roos mindert het toerental van den motor reeds en 5.28 landen we vlot op het ruime, mooie vliegveld Twente Ik heb wel eens belangstelling voor de vliegerij gezien, maar zoo als hier! Dat is waarlijk indrukwekkend. De rest van den dag doet er niet toe; de vliegtaak van 25 Aug. is door de luchtkaravaan deugdelijk en zonder eenig malheur volbracht. Alleen de kleine Curtiss-Aviolanda is niet over de Waddenzee, maar over den Afsluit dijk gegaan: een daad van wijs vlieg- beleid! kan niet eens klimmen". „Tuig!" blafte Wolf terug en nam ver der geen notitie meer van die kleine pretmakers. Op de hoogte gekomen, zagen ze in de verte de verwoeste stad, die kort ge leden zich zoo fier verhief aan den oever der Elbe als een prachtige, kost baar juweel, te midden der Duitsche landouwen. En nu lag daar die mooie rijke Hanze stad als een zwarte afgebrande ruine. „De Sint-Johanneskerk met haar twee hooge torenspitsen is tot op de muren verwoest", zei Marion, „en ook de Sint-Ulrich, met haar mooie graftom bes, de Sint-Jacop, de Sint-Katharina. O! Alle kerken zijn verdwenen, de armenhuizen, hospitalen, scholen, pa leizen, alle huizen zijn weg". „Ja", antwoordde Saxon. „Zie, de ge- heele Oude Markt, het prachtige raad huis, de apotheek, niets is gespaard- Pe Breede Weg en de omliggende straten zijn niet meer te vinden, alles slechts een zwarte plek. Weg het gasthuis „In den Gouden Arm", het mooie huis van Thomas Mauritz, het wijnhuis „de Gou den Kroon". Ik zie nog slechts zwarte verbrokkelde stukken muur". „Geen steen schijnt op den anderen gebleven. Daar ongeveer", wees Marion, „op den hoek van de Pralatenstraat, stond eens het Anhalter Hof". „Maar daar op de Nieuwe Markt staat nog de Dom. Er moest toch een kerk blijven staan voor het Te Deum, het dankgebed aan God voor de ver overing der stad, dat heden zal plaats vinden", bracht Melchior bitter in het midden. „Ja, en dat schijnt het Onze Lieve Vrouwenklooster te zijn". „Ginds slaan nog eenige visschers- woningen aan de Elbe en de Sunder- bergburg", merkte Marion op, verdiept in de aanschouwing. „Zie je die stippen in de rivier?" vroeg Saxon aan Melchior. „De onaangename reuk is me dade lijk reeds opgevallen", antwoordde de ze. „Alle bruggen zijn weg. Ook de torens en poorten liggen in puin, de vesting is volkomen geslecht, waardeloos gewor den voor den Zweedschen koning", sprak Saxon. „Maar hier vergezelt de straf de misdaad. Ook voor Tilly is de ,stad nu van geen waarde meer. Onbe grijpelijk". „Maagden is weg", herhaalde Marion, tranen in de stem. „Och, Saxon, zie je daar de puinhopen, een zwart gebrand stuk van den Romaanschen toren, dat is alles en anders niets, niets meer...." Zij keerde zich af van het schouw spel van dood en verwoesting, greep den avonturier bij den arm alsof ze steun bij hem zocht en treurig zei ze: „Baten we weggaan. Het is alles zoo vreeselijk". Met droevige gezichten aanvaardden zij den terugtocht, de mannen met een killen blik in de oogen, en zelfs Mel chior, die in talrijke oorlogen verschrik kingen van allerlei aard had beleefd, schudde het grijze hoofd en sprak: „Het is een schande. Nooit zal ik weer mijn zwaard trekken voor den keizer van Oostenrijk om 't even onder welken aanvoerder". Saxon knikte. „Zoo zullen velen in Duitschland er over denken", oordeelde hij. VOORLOOPIG GEEN OPHEFFING VAN GERECHTEN. Bij de Tweede Kamer is een wetsont- wetsontwerp ingediend tot verhooging van het IVe hoofdstuk der Rijksbegroo- ting voor 1933. (Voorloopige niet-ophef- fing van gerechten). Bij dit wetsontwerp wordt een ver hooging van het eindcijfer van het hoofdstuk voorgesteld met 282.825. Getracht zal worden bij de samenstel ling der Regularisatiewet 1933 zooveel mogelijk compensatie van het bovenge noemde bedrag te vinden, Bij de raming der begrooting voor 33 was rekening gehouden met de omstan digheid, dat verwacht kon worden, dat in den loop van 1933 een aantal recht banken en kantongerechten zouden wor den ontbonden. Nu ten aaanzien van de ze verwachte ontbinding een toestand van onzekerheid is ingetreden, behoo- rende betreffende begrootingsposten, ar tikel 8 (personeel rechtbanken) en arti kel 10 (personeel kantongerechten), we der te worden verhoogd- Deze artikelen waren verminderd onderscheidelijk met 165.000 en 155.000. Met het oog evenwel op de omstandig heid, dat de vervulling van verschil lende bestaande en alsnog open te val len vacatures wordt aangehouden in verband met de aanhangige ontwerpen van wet tot ontbinding van rechtban ken en kantongerechten, behoeft ver- Toen Marion in de herberg terugge keerd was, vernam ze van Rudolf, dat hij twee betrouwbare boodschappers uitgezonden had. Eén naar Berlijn met het perkament, dat de aanwijzing gaf, waar ze de schatten hadden begraven. De ander naar de legerplaats van veldmaarschalk Von Pappenheim, om zekerheid te ver krijgen, dat haar oom aan het bloedbad was ontkomen. HOOFDSTUK XIV. „Je speelt valsch", klonk een luide stem. „Voor dat object d'art", hij wees op een ring met een groote lapis la- zulli, „heb ik straks zes daalders uitbe taald gekregen en nu zou ik er tien voor geven! En die dobbelsteen deugt ook niet". De beschuldigde, een ruwe lans knecht met een groote rooie snor, keek den jongen ruiter kalm aan. „Neem die woorden terug", sprak hij. „Of bij God het zal je 't leven kosten", en hij greep naar het lange rapier, dat naast hem stond. „Waarom hem te vermoorden?" vroeg de derde speler. „Zijn zakken zijn al leeg. Je zoudt er geen stuiver bij winnen". „Is dat als een beleediging bedoeld?' schreeuwde de lansknecht. De ander lachte slechts. „Wie durft hier beweren, dat ik valsch speel!" schreeuwde de lans knecht, den kring brutaal rondziende. „Ik!" sprak een lange kurassier,die het spel met belangstelling gevolgd Tiad. „Ik heb je drie malen een dobbelsteen zien verruilen en je deedt het vervloekt onhandig". „En jij", vervolgde hij tot den jongen (lngez. Medj hooging met laatstgenoemde bedragen niet plaats te hebben, doch kan worden volstaan, voor wat artikel 8 betreft met een verhooging van 132.000. Voorts worden nog enkele andere posten weder verhoogd. DE VRIJHEDSBOND Vergadering van den Partijraad» Zaterdag 23 Sept. a.s. zal eene verga dering van den partijraad van den Vrij heidsbond gehouden worden in het Carl- tonhotel te Amsterdam, waar een drie tal inleidingen gehouden zullen worden over liberalisme, fascisme en nationaal- socialisme door de heeren mr, G. A. Boon, prof. dr. B. D. Eerdmans en prof. mr. C. W. de Vries. DE MONOPOLISEERING VAN DEN INVOER VAN FRUIT. Kon- besluit treedt heden in werking. Met ingang van heden treedt in wer- ging het Kon. besluit inzake den invoer van de hieronder met name genoemde versche en op eenigerlei wijze toeberei de vruchten. Dit besluit rust op de Landbouwcrisiswet 1933 en monopoli seert den uitvoer van deze producten. Met de uitvoering van het monopolie is belast de stichting Nederlandsche Groenten- en Fruit-Centrale, opgericht bij akte van 24 Augs. 1933 onder goed keuring van den minister van economi sche zaken. Het kantoor der Nederland sche Groenten- en Fruit-Centrale is ge- ruiter, „het is je eigen domme schuld. Wat doe je te dobbelen met voetvolk". De lansknecht vloog op. „Ik zal je „Bewaar je kalmte, edele dief!" viel de kurassier hem in de rede. „Ik heb grooten lust je den nek te breken". „Ga naar het kamp", sprak hij tot den verliezer. „Als je iets terug wilt hebben, is er maar één weg: hem straks buiten opwachten en vermoorden. Het zal niet zoo moeilijk zijn". „Wel allemachtig", riep de valsche speler. Hij stond op, greep een lange leeren handschoen, die naast hem op de bank lag, maar de kurassier greep met ijzeren kracht den arm van den speler, draai de dien een halven slag om en eenige zware looden kogels rolden over de ta fel. „De inleiding tot een duel zou op de ze wijze het einde beteekenen", sprak de kurassier rustig. „Een geducht wapen, listig verzonnen. In de punt van elke vinger een paar dikke kogels, een goede slag op het hoofd en je bent er ge weest". Uiterst bedaard legde hij zijn groote, vlakke hand boven op het hoofd van den speler en drukte hem zonder eenige in spanning neer op zijn stoel, de hand bleef op het hoofd rusten. De vrienden keken onrustig toe. „Geef den jongen twintig daalders te rug; hij is totaal geplukt". De hand drukte iets zwaarder. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 5