NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT 1933 LEGER EN VLOOT. HANDEL EN NIJVERHEID. VERKEERSWEZEN P. T. T GEMENGD NIEUWS. SPORT. DE RONDVLUCHT 1933. 35/26 AUGUSTUS 25 Augustus: Waalhaven-Twente 541 K.M. 26 Augustus: Twente-Waalhaven 472 K.M. Totaal 1013 K.M. Sweepstake-ZwendeL Voor de Rechtbank te Arnhem stond Dinsdag terecht de 36-jarige D. B., han delaar te Rotterdam, die ?ich tegenover verschillende personen heeft voorge daan als vertegenwoordiger voor Ne derland van de Irish Free State Hospi tals Sweepstake. Hem werd oplichting en verduistering ten laste gelegd. De waarn. officier van Justitie eischte een gevangenisstraf voor den tijd van twee jaar. In 77-jarigen ouderdom is te Den Haag overleden de heer J. A. Waleson, oud-hoofdofficier van den Marine- Stoomvaartdienst der 2e klasse. De heer Waleson werd 1 October 1895 benoemd tot officier-machinist 2e kl. De titulaire rang van hoofd-officier M. S. D. 2e kl. werd hem op 25 Aug. 1922 verleend. De thans ontslapene was ridder in de Oranje-Nassau-Orde en drager van het eereteeken in zilver voor verdienstelijke daden voor de Nederlandsche scheep vaart, van de eereteekenen voor be langrijke krijgsverrichtingen Atjeh en Samalangan en van dat voor 30-jarigen dienst bij den M. S. D. Bij Kon. besluit zijn benoemd bij 't wapen der infanterie, tot generaal-ma- joor, de kolonel E. H. van den Akker, commandant der Vile infanterie-briga- de; bij den geneeskundigen dienst der landmacht, tot generaal-majoor, de diri- geerend-officier van gezondheid der eerste klasse dr. E. J. Denekamp, van het personeel van den geneeskundigen dienst des landmacht, chef van het mi litair hospitaal te 's-Gravenhage; bij het dienstvak der militaire admini stratie, tot luitenant-kolonel, de majoor R. G. Riegen, van dat dienstvak. Dezer dagen woonde de Duitsche militaire-attaché, kolonel Freiherr Geyr von Schweppenburg, de troepen oefeningen van het regiment jagers in het duinterrein te den Haag bij. Daarna bezichtigde de militaire-attaché in het kamp van Waalsdorp o.m. een van de seinzalen en logieslokalen der grena diers, de keuken en het historisch mu seum. Onze vischexport naar Engeland. In Juli zijn uit ons land naar Enge land uitgevoerd 1199 dwts. zeevisch, ter waarde van 3291 p. st-, tegen ver leden jaar in dezelfde maand 955 cwts. ter waarde van 2357 p. st. In de eerste 7 maanden van dit jaar zijn naar En geland uitgevoerd 27,391 cwts. ter waar de van 71,184 p. st„ tegen verleden jaar 37,826 cwts- ter waarde van 94,596 p. st. Het autoverkeer neemt toe. Blijkens de statistiek der motorrijtui gen, uitgegeven door het Centraal Bu reau voor de Statistiek, is het totaal aantal motorrijtuigen van 1 Augustus 1929 tot 1 Augustus 1932 gestegen van 128.884 tot 171.248. Een toeneming dus van ruim 42.000 motorrijtuigen Hiervan zijn ruim 21.000 stuks per sonenauto's en bijna 13.500 vrachtau to's. Het aantal autobussen steeg met 426, Dat der motorrijwielen met 7469. In Vlissingen blijkt het percen tage het geringst te zijn, nl. 10.99 per 1000 inwoners; de Haarlemmermeer geeft een maximum van 39.82 te zien. Het aantal rijwielen met hulpmotor is gestegen tot 4775. Fodrs liepen er op 1 Augustus 1932 in ons land als volgt: 19625 personen-, 29949 vrachtauto's en 535 autobussen. Op den voet volgt Chevrolet met de vol gende totalen: 14860, resp- 686 en 24949. Wat de autobussen aangaat, het type met 30 en meer zitplaatsen neemt toe, dat met 15 en minder neemt af. Aanhangwagens waren er in ons land op 1 Augustus 1932 totaal 1196 in gebruik, waarvan 48 procent in Amster dam, Den Haag en Rotterdam. Ind- Stoomvaartlijnen. Marnix v. St. Aldegonde (uitr.) 23 v. Amsterdam. Chr. Huygens, (thuisr.) p. 22 Augs. van Genua. Sibajak (uitreis) p. 22 Augs. (11 n.m.) Suez. Johan van Oldenbarnevelt 23 v. Rot terdam naar Amsterdam. Met een sportvliegtuig twee dagen boven Nederland- (Speciale correspondentie). Het is buiten kijf, dat de Nederland sche rondvlucht in ons land een lucht vaartevenement van den eersten rang is geworden. Dat is verleden jaar wel gebleken, toen men overal in den lande uitliep om al die sierlijke kleine vlieg tuigjes, die Pandertjes en Koolhovens en hoe ze meer mogen heeten, te vol gen. En, zoo mogelijk, op de vliegvel den te zien dalen en opstijgen. Zilveren en blauwe, roode en gele libellen een keurig en fleurig gezicht! Er was dit jaar overvloedig gelegen heid, zoo voor de pers als voor zoo- maar-luchtvaart-enthusiasten, op dezen luchtkruistocht mee te gaan: vier ma chines zal de K. L. M. aan de rondvlucht laten deelnemen, plaats biedend aan 'n 40-tal passagiers. Maar wij wilden de zaak gaarne eens uit een anderen gezichtshoek bezien; niet uit de reuze-spiegelruiten van een Fokker', luchtmailboot, maar ittiit het cockpitje van een echt sportvliegtuig. Wij zochten daartoe contact met de Waalhavensche sportvliegers en hier uit kwam voort de mededeeling van den administrateur der Nationale Lucht vaart School, mr. M. J. L. Rosman, dat de bestuurder van de PH-LUX, de heer Roos, schrijver dezes gracieuselijk een zitplaats in zijn sportvliegtuig, een 4- persoons Koolhoven-coupé offreerde. De PH-LUX is een aan de Unilever toe- behoorend sportvliegtuig, dat ook wel voor zaken- en reclamedoeleinden ge bezigd wordt. Zoo hopen wij dus, Vrijdag en Zater dag. ijs en weder dienende, met dit door onzen tweeden bekenden Nederland- schen vliegconstructeur, Frits (Koolho ven, gebouwde sportvliegtuig ons lieve Vaderland te overkruisen en daarna van onze wederwaardigheden in dit blad verslag uit te brengen. Behalve de 4 K. L. M.-machines en, naar wij vernemen, een aantal Soester- bergers, gaan er zes toestellen van de Nationale Luchtvaartschool mee en 15 particuliere vliegtuigen. Als eerste par ticulier is vermeld de PH-MAG van onzen roemruchten Nederlandschen sportvlieger, den heer Van der Leeuw met zijn echtgenoote; in de AIV gaat de heer Pander Jr mee en ook Asjes is van de partij. Algemeen leider van de Rondvlucht 1933 is de bekende chef-piloot der K. L. M., de heer I. A. Aler en comman dant van het sportvliegtuigen-eskader is de „big man" van de spcrtvliegerij, de heer H. M. Schmidt Crans, chef-in structeur der Nationale Luchtvaart- school. Hieronder volgen nog enkele nadere tijd-stippen, voor wie het passeeren van de vloot van den beganen grond af wil waarnemen. Nadere detailleering van de route. Den eersten dag is het vertrek van Waalhaven op 9-00 gesteld. Dit wil na tuurlijk niet zeggen, dat alle 25 tot 30 vliegtuigen om 9 uur opstijgen en kelen zullen vóórtrekkers zijn, anderen zullen wat nakomen maar wij hou den ons bij de hier volgende gedetail leerde routebeschrijving aan de offici- eele uren- Dus: vertrek Waalhaven 9-00. Over Rotterdam; 9-10 zijn we boven Delft; 9-15 boven Den Haag en 9-20 al iets benoorden Scheveningen; 9-30 is Kat wijk al gepasseerd en zijn we boven Noordwijk aan Zee; 9-40 boven Zand- voort; 9-45 Haarlem en 9-55 eerste lan- Ongelukken. Woensdagavond kwam de heer v. d. A. uit Herpen met zijn auto over den Bergkenschen Weg te Oss gereden, toen een van de daar spelende kinde ren, de 9-jarige v. E. plotseling den weg overstak en door de auto werd gegre pen. Het kind werd tegen den grond ge- smakt en bekwam een ernstige sche delfractuur. De auto-bestuurder, die onmiddellijk stopte, heeft het kind met zijn auto naar het ziekenhuis gebracht. De toe stand van het kind is hopeloos. Den be stuurder treft geen schuld. Branden. Te Oss ontstond Maandagnacht eene felle brand in de woning van de wed. v, d. L. aan de Heischeut. De brandweer, die spoedig ter plaatse was, kon wegens gebrek aan water niets uitrichten. De schuur verbrandde met alles, wat er in was. Te Bakel is het huis, bewoond door M. v. d. M,, Maandag geheel afgebrand. Ook de schuur en stal gingen in de vlam men op. De inboedel werd gedeeltelijk gered. WEER OP VRIJE VOETEN. Naar de Msb. verneemt, is de heer W., eigenaar van het hotel Velserend te Sant' poort, die verdacht werd van brand stichting in dat hotel, door de justitie te Haarlem op vrije voeten gesteld. Het onderzoek wordt echter voort' gezet- ONBEWUST DE WAPENWET OVER TREDEN. Aan drie Engelsche pad vinders, die over den Dam te Amster dam flaneerden, is een avontuur over- ding op onze machtige hoofdstedelijke luchthaven Schiphol. Na een goed half uur pauze, natuur lijk benut om allerhande luchtvaart vrienden en bekenden de hand te druk ken, vertrek te 10-30 van Schiphol; 10-35 boven Amsterdam; 10-40 komt Zaandam in zicht; 10-50 is Purmerend gepasseerd; 11-00 Hoorn; 11-10 Medem- blik; 11-20 boven Wieringen (leuk idee de grens van onze nieuwe Wieringer- meerpolder langs te vliegen) en ruim 11-30 strijken we op het marine (land-) vliegtuigenkamp De Kooy bezuiden Den Helder neer. Het watervliegtuigenkamp van de marine ligt aan Texels zuidpunt, en 't heet De Mok; daar kunnen wij zonder drijvers onder 't landingsgestel echter niet terecht! Na een half uur start voor die mooie vondst: de luchtkaravaan over vier on zer zes Waddeneilanden. Zijn dat niet de oorden, waar men vanwege de zo- mersche badplaatsen en het wintersche isolement, evenals in Zeeland, veel heil van de luchtvaart kan verwachten? Alzoo: vertrek De Kooy 12-00; in 5 minuten het Marsdiep over; 12-10 al boven de hoofdstad van dat merkwaar dig gesloten eiland-„republiekje": Den Burg op Texel. 12-20 net over 't Eier- landsche gat boven den Vliehors, ein- delooze zandvlakte; 12-30 zijn we het dorpje Oost-Vlieland met z'n kort ktompje vuurtoren op het hooge To renduin al gepasseerd en stevenen op Terschellings vierkanten Brandaris aan; 12-35 het dorp West-Terschelling; 12-50 de Boschplaat, het Amelander gat, Hol- lum, Ballum, Nes, en 1-00 wenden we, nog boven Ameland, den steven Zuid oostwaarts, op de Friesche kust toe; komen, waarop zij allerminst gerekend hebben. De jingelui droegen, zooals bij de Engelsche padvinderij gebruikelijk is, dolkmessen, die aan een ring beves tigd en voor het publiek zichtbaar wa ren. In Engeland neemt de overheid daar blijkbaar geen aanstoot aan, doch in 't onderhavige geval bevonden zij zich op Nederl, grondgebied, waar door zij zich, zij het ook volkomen on bewust, schuldig maakten aan een over treding, aangezien een dolkmes een wapen is in den zin der Wapenwet. Vóór zij dan ook den Dam achter gela ten hadden, werden zij aangehouden door een agent van politie, die, terwijl het publiek van alle kanten toestroom de, hen naar het bureau geleidde. Daar is hun nog eens duidelijk^ onder het oog gebracht dat het dragen van dolkmes sen door particulieren, of zij vreemde ling zijn of niet, niet wordt toegestaan. De drie Engelschen moesten hun wa pens dan ook afstaan, vóór zij hun vrij heid terugkregen. MUIZENPLAAG. Vele perceelen hooiland langs het Zwartewater hebben geducht te lijden van de muizenplaag, meldt de N. R. C. zoodat van de twee de snede hooi zeer weinig terecht komt. Alleen de perceelen, welke door hun lage ligging nog eens ondergeloopen zijn geven betere opbrengsten. 1-15 Dokkum; 1-25 de Friesch-Gronin- ger grens; 'lj-40 boven Groningen, de metropolis van het Noorden en 1-45 de lunch-daling op het vliegveld Eelde, Nu rest nog de laatste etappe van den eersten dag: naar Twenthe. 't Ver trek van Eelde vindt plaats 4-00; 4-10 Assen, 4-35 is de Drentsche hei onder ons door gerold en passeeren we Mep- pel; 4-50 Zwolle; 5-05 Deventer en ruim 5-30 komt het einde van den eersten dag: 't vliegveld Twenthe in den drie hoek Oldenzaal-Hengelo-Enschedé in zicht. Tweede dag. Al betrekkelijk vroeg hoopt de lucht karavaan den tweeden dag het bivak op te breken: om half negen vertrek van Twenthe, voor den eersten langen trek var. 207 kilometer aan één stuk, via Venlo naar Eindhoven. Ziehier en kele tijden: 9-00 Zutphen; 9-15 Arnhem 9-25 Nijmegen; 10-00 Venlo; 10-15 boven de Peel, 10-30 aankomst vliegveld Eindhoven- Hier is een uur rust; dan vertrék voor den tweeden langen trek van dezen dag: 181 km naar Vlissingen via Zeeuwsch-Vlaanderen. Tusschen twee haakjes: ook dit was een voortref felijk denkbeeld, evenals dat van de Waddeneilanden: ook Zeeuwsch-Vlaan deren, waar zulke goede Nederlanders wonen, in de Nederlandsche rondvlucht te betrekken. Vertrek uit Eindhoven 11-30; 11-45 's-Hertogenbosch; 12-10 Breda (Tilburg laten we ditmaal links liggen, we pas seeren er plm. 10 km benoorden); 12-25 Roosendaal; 12-30 Bergen op Zoom. Daar dwars over den dam, die Zuid- Beveland tot schiereiland maakte (en die al zooveel herrie met onzen Belgi- BEDWELMDE VISCH. In 't kanaal LuikM aastricht dreef Dinsdag 'n onnoemelijk aantal visschen aan de op pervlakte, die blijkbaar bedwelmd wa ren, meldt Het Volksblad, In Lanaye is een schip met graan of mais gezonken, waarin ook voor de visch schadelijke bestanddeelen geweest schij nen te zijn.. Honderden haalden met schepnetten de visch uit het water. DOOR ADDER GEBETEN. De landbouwer D. R. B. te Staphorst was met paard en wagen in het veld om turf te halen. Bij het opladen werd R. door een adder, die in een van de turf- hoopen verscholen lag, in de pink gebe ten. B. had de tegenwoordigheid van geest de pink af te binden, waarna zoo spoedig mogelijk naar huis werd gere den. Thuis gekomen begonnen R.'s han den en gezicht op te loopen. Later was de toestand van R. iets be ter. DOOR DEN BLIKSEM GEDOOD. - Tijdens een kort maar hevig onweer, dat boven stad en provincie Gronin gen woedde, is de 7-jarige Renkema te Zevenhuizen (gem. Leek), die op een boerenwagen zat, door den bliksem ge troffen en gedood. Drie broers, die naast den wagen liepen bleven onge deerd. schen buurman op z'n geweten heeft); 12-40 zijn we over de Westerschelde boven het uiterste puntje van Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen; 12-45 boven Hulst; 12-50 boven Axel; 1 uur zijn we Terneuzen al voorbij, net midden boven dien grilligen zee-inham, den Braak man, 1-05 steken we tusschen Hoofd plaat en Breskens de Schelde over; om 1-15 strijkt de karavaan op 't vliegveld Vlissingen neer voor de koffietafel van den tweeden dag. Nu rest haar nog het veelbevlogen traject van de Z. L. L.: de Zeeuwsche Lucht Lijn. Vertrek Vlissingen 3-30; aankomst Haamstede 3-45; vertrek van daar 5-00; 5-10 boven de Paardenplaat tusschen Schouwen en Goeree; 5-20 bezuiden Hellevoetssluis over het Haringvliet, en half zes wordt het beginpunt van de Rondvlucht 1933: Rotterdams keurige en ruime vliegveld Waalhaven weer be reikt. Wellicht gaan enkelen dan nog weer door naar Schiphol, maar: rond is rond! Zooals reeds eerder gemeld, is er een fotowedstrijd; verder een oriënteerings- wedstrijd tusschen de deelnemende vliegers en zoo meer- Het spreekt vanzelf dat de boven staande tijden theoretisch zijn; er ligt een gemiddelde snelheid van 100 km/h aan ten grondslag. Harde wind, regen en mist of andere ongemakken kunnen den boel in de war sturen. Maar als alles precies volgens de voorschriften van den generalen staf gaat dan gaat het als boven geschetst. IN VERKEERDEN TREIN EN ER AF GESPRONGEN. Woensdagmorgen is de 22-jarige gehuwde vrouw B. uit Garnwerd te Sauwerd op den trein gestapt, in de meening dat deze te Middelstum, dat het doel harer reis was, zou stoppen. De trein passeerde echter deze halte plaats. Men vermoedt dat zij daarop van het voorbalcon is gesprongen. Ge- ruimen tijd later is zij langs de spoor baan gevonden. In zorgwekkenden toe stand werd zij naar het ziekenhuis te Groningen overgebracht, waar zij des middags aan de bekomen verwondingen is overleden. Motorrit. De Zeeuwsche Ariel Motorclub houdt op Zaterdag a.s. een toertocht naar Vaals. Hieraan kunnen berijders van alle merken motoren en automobielen deel nemen. De start heeft plaats te Middel burg en de finish te Goes. De bedoe ling is een stevige rit te houden over mooie wegen, door de mooiste gedeel-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 7