HANDEL EN NIJVERHEID.
LAATSTE BERICHTEN.
KUNST EN WETENSGHAP.
ONDERWIJS.
GEMENGD NIEUWS.
BEURSTHERMOMETER
van Donderdag.
BEURS- EN WISSELKOERSEN.
Jggs
AMSTERDAM, 8 Juni.
Het eerste getal is de vorige notee
ring, daarop volgt de officieele notee
ring van heden.
Ned. 2e 1. 32 1000-5 100%—100%.
Ned. 17 1000-4% 101%—101.
Ned. 31 1000-4 98%—98%.
Ned. 33 1000-4 98%—98%.
Certificaten-3 76%76%.
O. Indië 22 1000-6 91
O. Indië 23 100-6 69%—69%.
O. Indië 26 1000-4% 88%—88%.
Denemarken Oblig. 1926-5 82
Duitschl. 100-7 42%—44%.
Duitschl. 30 1000-5% 33%—34%.
Zwitserl. oblig. '24-5 99%
Zwitserl. Staatssp. 1927-4% 9796%,
Amsterdam 1933-5 97%97.
's-Gravenhage 1929-4% 100—100%,
Rotterdam 1926-1930-4% 89—87%,
Utrecht, prov. 1929-4% 100%
Berlijn 1925-6% 23%—24.
Zeeuws. Hyp, B-5 100%
Zeeuws. Hyp. B-4% 9999,
A Amsterd. Bank 114%115%.
C Rott. Bankver. 8685.
A Twentsche Bank 100—100,
A Pref. Gruyter en Zn. A. 118118%.
A Pref. Jurgens A 9391
A Ned. Gist- en Suiritusf. 380%
A De Schelde N.B. 3834.
A Ver. Papf, v. Gelder 61%62.
C Am. Car Foundry 1818%.
C Am. Smelt Ref. 27%—29%.
C Farbenind, I.G. 73%
C U. States St. C. 44%—44%.
C North Am. Cy. 25%26%.
A Born. Sum. H.M. 149%150.
A Linde Teves Stokv. 7475.
A Ned. Wol Mij. 73—74.
A Singkep Tin M, 130133.
A J. C. Japan Ln. 34%
A Rotterd. Lloyd 5656.
A S. M. Nederland 63%
A Amst. Thee C.M. 4949%.
A Houth, Alberts 3132.
C Baltimore en Ohio 17%17%.
A Southern Rlw. 19%19%.
C Union Pac. Rr. 9190%,
C Int. Nickel Cy, 12%13%.
A Koloniale Bank 7877%.
A N.I. Hbk. 1000 63%—64%.
C Ned. H. M. 1000 68%—68%.
A Alg. Kunstz. U. 29%—29-29%.
A v. Berkels Pat. 1920%.
C Calvé-Delft 6263%.
A C. Suiker Mpij. 29—29.
A Ned. Ford A.M. 140134-139%.
A Philips Gem. B. 160%163-165,
C Unilever 9999%-98%.
C Anaconda Cop. 13%14%-14%.
C Bethlehem St. 24%24%-24%.
C Kennec Copper 16%16 -17
A A.N.I.EM—N.B, 222—222%.
C Cities Serv. Cy. 44%-4%,
A Kon. Petr. Mpij. 167168-69%.
C Contin. Oil Cy 11%—11%-%.
C Shell Union O.C. 6%— 6%-6%.
A Holl, Amer. Lijn 20
PROVINCIALE STATEN
VAN ZEELAND.
Onttrekking weg aan open
baar verkeer.
Tot de werken, die het bestuur der
waterkeering van den jcalamiteuzen
Borsselep older doet uitvoeren behoort
het verhoogen van de kruin van den
zeedijk tusschen dijkpalen 21 en 41 en
het verhoogen van den binnenberm van
dien dijk tusschen de dijkpalen 21 en
42. Het bestuur der waterkeering vroeg
vergunning om den op de kruin van het
te verhoogen dijkvak gelegen weg te
verleggen naar den binnenberm, omdat
de dijkkruin maar een breedte meer
zal hebben van 2 m en derhalve voor
rijweg te smal zal zijn. De binnenberm
zal echter een breedte verkrijgen van
6 m en de daarop aan te leggen kunst-
baan een breedte van 3 m, welke ge
walst zal worden zoodat na de voltooi
ing van het werk eene behoorlijke rij
weg op den binnenberm aanwezig zal
zijn, waarmede aan de behoefte van het
verkeer voldoende wordt voldaan- Het
betrokken gedeelte van den weg stellen
Ged, Staten voor van den ligger van
wegen en voetpaden in de gemente
Borsselen te onttrekken aan het open
baar verkeer, met uitzondering van
ongeveer 100 m voor het directiege
bouw, dat met opritten met den nieu
wen weg op den binnenberm zal wor
den verbonden,
Tramdienst Hansweert
Vlake.
Naar aanleiding van de motie-Over-
hoff om Ged. Staten te verzoeken te
komen met een voorstel inzake den
tramdienst HansweertVlake, welke
motie Ged. Staten overnamen, deelen
deze mede, dat het onderzoek ter zake
hun tot veerschillende beschouwingen
heeft geleid. Over 132 bedroeg het ver
lies op dezen dienst 14.887.95 w.o.
voor rente en aflossing 5388.49 en voor
pensioen 43, De uitgaaf voor rente
en aflossing vermindert vrij snel
er. reeds in 1934 ontstaat een be
sparing van 4104 door de laatste af
lossing op de eerste aanschaffing van
materieel, terwijl ook de overige aflos-
sings- en rentebetalingen vrij sterk zul
len dalen en na 9 en 10 jaren geheel
zullen verdwijnen. Hiertegenover staat
dat in de toekomst nieuwe uitgaven
voor vernieuwing van weg en materieel
zullen moeten worden gedaan, welke
een nieuwe rente- en afschrijvingslast
op de exploitatie-rekening beteekenen.
In dit verband mag worden aangeno
men, dat de tramdienst gemiddeld een
tekort zal opleveren van ongeveer
11.000 dat zou kunnen worden be
spaard, indien in de plaats daarvan ge
steld zou kunnen worden een auto
dienst, waarvoor geen geldelijke offers
ten laste van den Provincialen stoom-
bootdienst op de Westerschelde zouden
worden gevorderd. Deze besparing zal
niet direct te bereiken zijn, gezien het
wachtgeld, dat tot een maximum van
5345 per jaar gedurende 4 jaar aan
het nu in dienst zijnde personeel te be
talen is, doch een groot deel van het
personeel is wel in dienst te stellen in'
plaats van het losse bij de bootdiens'
ten. Tegenover deze besparing staat 'i
nadeelig saldo van de exploitatie van
een autobusdienst door de provincie of
het bedrag dat aan een autobusonder
nemer jaarlijks betaald zal worden voor
de uitoefening van dezen dienst. Pro
vinciale exploitatie achten Ged- Staten
zeker niet de meest aangewezen weg,
omdat ook deze tekorten zou mede
brengen.
■Gezocht is naar een goeden en be
trouwbaren ondernemer, die bereid zal
zijn tegen vergoeding of wellicht zelfs
tegen betaling van een bepaald bedrag
aan de Provincie het vervoer van pas
sagiers, post en vrachtgoederen op zich
te nemen tegen de tot dusver voor de
tram geldende tarieven.
Het verleenen van een gewone con
cessie biedt geen waarborgen voor het
vervoer van post en vrachtgoederen,
ten aanzien van de post heeft de provin-
vincie met de P.T.T. een overeenkomst
aangegaan, en daartoe zal ook de toe
komstige ondernemer zich contractueel
moeten verbinden. Het is in hooge mate
gewenscht, dat het goederenvervoer
ook in de toekomst gewaarborgd blijft
en ook hiervoor dient een privaatrech
telijke overeenkomst met den onderne
mer te worden getroffen.
Aan de hand van een ontwerp-óver-
bestaan uit een bedrag van 3000, dat
de Westerscheldedienst zal hebben bij
te betalen.
De ondernemer verplicht zich den
dienst uit te oefenen met 2 bussen, resp.
A K. N. Stoomb. Mij. 16%16.
A Ned. Scheepv. U. 61%61%-62%.
A H.V. Amsterdam 231 229%-31
A Java Cult. Mij. 142141.
A N.I. Suiker U. 97%96.
A Poerworedjo SO. 7%7,
A Deli Batavia 144142-45%.
C Deli Mij. 1000 136%—140-37.
A
C
A
A
A
A
Senembah 144%142-45.
Chicago Milw. 3%-4% -4%.
Amst. Rubb. 87%—89-87%.
Deli-Bat. Rubb. 38%—37%-38%.
Hessa Rubber 38%38%-39%.
Serbadjadi S. R. 25%—26%-25.
Prolongatie 22.
WISSELKOERSEN.
AMSTERDAM,
7 Juni,
8 Juni.
Londen
8.40%
8.37
Berlijn
57.80
57.50
Parijs
9.78%
9.78%
Brussel
34.66
34.67
Zwitserland
48.04%
48.02
Kopenhagen
37.60
37.40
New-York
2.07%
2.04
A, J. Vroon, E. M. T. Zandijk (vr.)
Afd. B,: J. B. Beelaerts van Blokland
(vr.), H. ten Kate, C. Th. Walland-
Aku
Tabak
Suiker
Faillissementen,
Het weekblad „Handelsbelangen"
neemt o.m. op de crediteurenlijst in het
faillissement van B. Janse en L. Janse,
ferent 532. De baten zijn nog niet vol
ledig bekend. De voornaamste crediteu
ren zijn: Stoom Meelfabriek „Holland"
quitantiën 6404.69, Schelling en Lab-
zowskij N.V. schadevergoeding 2912.50
(gedeeltelijk betwist), Van Wingen pro
messe schuld 5000.
eenkomst, die nu ook aan de Staten is! ■_i„ c;
voorgelegd, zijn bekende ondernemers j °.le oe me .e t,m
in de gelegenheid gesteld in te schrij- w c°°se*ue?ties
ui i j i^i r» °p net terrein van de drinkwatervoor-
ven en bleek de laagste inschrijving te ziening te gaan boyen de steedg ge
volgde gedragslijn. Ged. Staten stellen
dan ook voor het verzoek af te wijzen
Stichting Zeeweringenfonds.
De uitgaven ter zake van het aandeel
voor 38 en 25 personen, terwijl als re-1 der Provincie in de te verstrekken te-
serve nog een bus van 25 personen be-1 gemoetkoming aan calamiteuze polders
schikbaar zal zijn. Deze uitrusting is I zijn aan groote schommelingen onderhe-
ruimschoots voldoende om in de be-|vig. Over de jaren 1921 tot en met 1931
hoefte van het reizende publiek te (is deswege in de Provinciale rekeningen. T
voorzien, In 1932 zijn 46861 reizigers I verantwoord onderscheidenlijk 171.489; I Tan e 7 A-j oa er en naam
vervoerd of gemiddeld" per enkele reis 100.108; 86.924; 104.160; 98.184; fa. l^den koopman te G o
8 personen. Het aantal reizigers per reis f 125.025; f 99.160; 125.629; 178.803; U .fj TS W®* met Een t0
was trouwens aan sterke schommelin- 199.133; en 168.872. De groote ver-l*aal PassleAvan 31.335 waarvan pre
gen onderhevig. Het grootste aantal be-1 schillen tusschen deze bedragen maak-
droeg in 1932: 79. In dat jaar zijn 721 ten het reeds in normale omstandighe-
keer meer dan 38 en 7 keer méér dan I den vrijwel onmogelijk om bij het ont-
63 reizigers vervoerd. I werpen van de begrooting den post voor
Hieruit blijkt, dat de beschikbaar te j deze uitgaven met juistheid te ramen,
stellen outillage alleszins toereikend is. j In het verleden heeft dit echter nimmer
jVoor het vrachtvervoer zal beschik-[tot onoverkomelijke moeilijkheden aam
baar zijn een vrachtauto met een draag- I leiding gegeven, omdat het budget inge-
vermogen van 4 ton, waarin een afge- I val van overschrijding der raming steeds
sloten en brandvrije ruimte van 5,4 m31 voldoende ruimte bezat. In deze tijden
het postvervoer, waarmede uit I echter zijn de moeilijkheden verdubbeld,
voorloopig ingewonnen inlichtingen de I Eenerzijds is een juiste raming nog moet
P.T.T. waarschijnlijk genoegen zal ne-1 lijker dan voorheen te maken, daar re-
men. In 1932 is gemiddeld per reis ver-1 kening moet worden gehouden met de
voerd van Vlake naar Hansweert 218 motie Joziasse van 1931 en met die van I op"gen hek zoodanig op"een der
kg en van Hansweert naar Vlake 1121 de normale herschattingen, anderzijds pennell( dat hij bloedend werd verwond
kg, dus zal ook ten aanzien van het vertoont het budget niet meer die
li«1n mnnoi (rirnf
Rubber
Markt
KoninkL t
Obl. markt
Philips
Industrie 1
Amerika
Uniiever
Schepen
'Wettig gedeponeerd
SCHORE.
Het zoontje van V. alhier viel bij het
- j. ,..1 en geneeskundige hulp moest worden
vrachtvervoer ruimschoots aan de be-1 elasticiteit, welke noodig is om op dit geroepen_
hoefte worden voldaan. De besparing punt ontstane schokken op te vangen. I
zou bedragen ongeveer 8000, ongere-1 Met het oog op een en ander zijn Ged. I j-je burgemeester heeft benoemd
kend eventueel te betalen wachtgelden.Staten te rade gegaan op welke wijze I plaatSelijk controleur voor de regi-
den. 1 de opgesomde bezwaren zouden kunnen stratie bloembollenteelt 1933 den heer
Ged. Staten stellen ten slotte voor I worden ondervangen. Het resultaat van j j Overbeeke alhier
hen te machtigen met ingang van 1 Ja- I de overwegingen is geweest, dat zij
nuari 1934 den tramdienst op te heffen I meenen, te moeten!;voorstellen een fonds I TERECHT!
en met een autobusondernemer een te vormen, dat zij den naam van „Zee- uu Irkoetsk wordt gemeld, dat Mat-
overeenkomst aan te gaan. Zij willen weringenfonds wenschen te geven, en I om 3 h 55 0ost Europeesche tijd
met vastleggen met welken, omdat m- waarvan het doel is om de ten laste van b„ Prokowjowsk in het Rusneck dessa,
dien nog moeilijkheden zouden reizen, de gewone Provinciale begrootmg ko-1 Irkoetsk en Chita een nood-
ii:_i.i I+c<5f.moc>lko-1 ™sscnen irKoetsK en crnta, een nooa
landing heeft gemaakt. De landing ge
schiedde zonder moeilijkheden en het
toestel is niet beschadigd. Wat hem tot
deze noodlanding heeft genoopt is nog
niet bekend.
Hedenmorgen is het K. L. M.
vliegtuig de Havik van Amsterdam
naar Indië vertrokken.
Prof. Slotemaker de Bruine heeft
wellicht een buitengewone zitting zou I mende uitgaven wegens tegemoetko
noodig zijn om met een ander te kun-1 ming aan de calamiteuze polders zoo-
nen contracteeren. I veel mogelijk te stabiliseeren, In het
Provinciale rekening 1931. |fonds dienen te worden gestort de over-
Ged. Staten stellen voor de rekening I schotten op den betrokken begrootings-
over 1931 vast te stellen in ontvang opjpost, m.a.w, indien de raming hooger is
5823.474.92 en in uitgaaf op geweest dan de uitgaven, konit het ver-
ƒ6974.852.81 al zoo met een kwaad I schil aan het fonds ten goede. In het
slot van 1.151.377.89, [tegenovergestelde geval, waarin dus de
[uitgaven de raming overschrijden, wordt
Geen subsidie. [het bedrag der overschrijding uit het
Ged- Staten stellen voor afwijzend te I fonds geput, 't Fonds doet dus dienst als
beschikken op het verzoek van den heer j buffer, de schokken, veroorzaakt door J21?*1 £lsjeren naar Berlijn begeven, ten-
F. B. J. Frecken te Breda, directeur de velschillen in de desbetreffende uit- emd® den vn,willigen arbeidsdienst en
van het Eucharistisch kruistochtwerk gaven in opvolgende jaren, worden doorj ®enlg® andere sociale aangelegenheden
in het bisdom Breda, om 300 subsidie bet fonds opgevangen. Als maximum j daar-te lande te bestudeeren.
per jaar, ten behoeve van het E. K. Huis|bedrag van het fonds zouden Ged. sta-| n n t, 1 u 1 u
te Hulst. Ged. Staten wijzen er op, datjten 200.000 willen bepalen. Juist thans! 2P 1?uf,/0<K Haa£"
belande subsidiên reeda verminderd L het «ewenschi tot het stichterJvajH beSeid,"dra^t Stelt
Subsidie waterleiding TkolenXaar hét'rich "iaat aanzien, op 'den be-F" A'rWdTrt'Rad"^'!^^^'''11'10'
De Raad van Beheer der N,V. Water-1 trokken begrootingspost voor 1932 eenj
leidingmaatschappijen Tholen heeft zich overschot zal ontstaan. In den afgeloo- j MARKTBERICHT
tot de Staten gewend met verzoek haar pen winter is belangrijke stormschade Middelburg 8 Juni Óp de vei
financieelen steun te -verleenen, wat gelukkig niet voorgekomen terwijl bo- j. waren aangêvoerd 35000 eieren"
naar het oordeel van adressant zou I vendien de voorzieningen tegen de ge-1 Kipeieren 5254 kg 1 131 38 54
kunnen plaats hebben door het toeken-1 volgen van vallen en oeverafschuivin- kg -• j k 64-!_i 68
nen van een jaarlijksch subsidie. In 19191 gen geen bijzondere hooge sommen vor-1 bgbQ kg j j 93 50—62 kg 214—
derden.
Naar V.D. verneemt zal binnenkort
bij W. J. Thieme Cie te Zutphen toch ^aa
de brochure van mr. Duys verschijnen, j voigende nummers:
waaromtrent werd gemeld, dat zij niet[ 10oo 3207 3385 16092
zou worden uitgegeven.
is aan deze maatschappij reeds finan
cieele steun toegekend in den vorm
van een rentegarantie. Tot dusver zijn
vopr de provincie hieruit nog geen uit
gaven voortgevloeid, daar de geleden
verliezen konden worden bestreden uit
de /kapitaalsreserve. Zoodra dit niet
meer het geval is, zien Ged. Staten juist
dan kan het vermoedlijk verlies over
1932 niet meer geheel uit de kapitaals
reserve worden gedekt, treedt de
rentegarantie in werking. Intusschen is
door het rijk steun verleend in den
vorm van een reductie op de rente van
het aan de gemeente-aandeelhoudsters
verstrekte kapitaal. Tot deze medewer
king was de regeering slechts bereid,
wanneer de N V. de tarieven verhoogde. Tot tijdelijk onderwijzer (wegens
Aan deze eisch heeft de N.V. voldaan, ziekte) aan de O. L. school in de kom
Beide maatregelen te samen sluiten de v&n Arnemuiden is benoemd de
kans op verlies voor 1933, 1934 en heer Melisse, thans onderwijzer op
1935 uit. Volgens de statuten moet voor wachtgeld te Klundert, zulks met in-
het eerst in 1936 met afschrijving wor- j éané van 13 Juni a.s.
den begonnen. De regeering heeft toe
gezegd, dat zij dan den toestand nader
2.16, 62—64 kg 2.39, 64—66 kg 2.34
bruine 5456 kg 1.82, 5860 kg
2.07, 6264 kg 2.202.23, eendeieren
2, ganseieren 7
STAATSLOTERIJ.
(Onder voorbehoud.)
Onderstaande prijzen vielen op de na-
400 1474 2138 7672 14331
17498 19295 19315
200 641 2681 7094 9852
19122
100 1412 1604 1734 8699
13189 13521 15042 16006
17684 20146 20787
onder de oogen zal zien. Uit het voren- van Onderwijzers op Schouwen en
staande volgt, dat er thans allerminst P u i v e 1 a n d, welke oorspronkelijk
reden is om de N.V. steun te verlee- was vastgesteld op Vrijdag 9 Juni, is
nen. Nog afgezien daarvan echter zijn uitgesteld tot Vrijdag 30 Juni e.k,
Ged. Staten van oordeel, dat de pro-1
vincie, door tot een vrij aanzienlijk be- j Eind-Examen Gymnasium,
drag een rentegarantie te verleenen, j Voor het eind-examen van het Gym-
ruimschoots heeft voldaan aan hetgeen I nasium te Middelburg zijn heden
te dezer zake redelijker wijze als haar I geslaagd voor afdeeling A:
taak is te beschouwen. E. G. Bisschop, L- de Groot, W. F,
VERIJDELDE POGING TOT BRAND
STICHTING. Te Woensel (Eind
T 1 -tr .hoven) is de schoenmaker R, met zijn
De^Jaarvergadering vande V er. Jechtgenoote gearresteerd als verdacht
van poging tot brandstiching in hun wo
ning. 'n Sterke benzinelucht, welke uit
het huis kwam, had de aandacht getrok
ken en bij onderzoek 1— de bewoners
waren in velband met de Pinksterdagen
naar Scheveningen gegaan bleek, dat
door heel het huis goederen verspreid
lagen, welke in benzine waren gedrenkt.
Toen R. en zijn vrouw van de reis terug
r, - keerden, werden zij daarop aangehou-
Bovendien laat de toestand der pro-1 Quarles van Ufford, D. van Swigchem, den. Het bleek, dat zij met zekeren A.
M. H. hadden afgesproken, dat hij tijdens
hun afwezigheid het huis in brand zou
steken.
VERBOD OM VREEMDE LIEDEREN
TE ZINGEN. De Commissaris van po
litie te H e e r i e n heeft in verband
met een relletje in een café restaurant
aldaar het zingen van het Deutschland-
lied, het Horst-Wessellied en de Inter
nationale verboden. Gebeurt dit echter
toch, dan zal den caféhouder in wiens
lokaliteit dit geschiedt, alle verleende
faciliteiten betreffend de muziekvergun-
ning ontnomen worden- (Msb.)
EEN SMOKKELGEVECHT; CHAUF
FEUR ZWAAR GEWOND. Reeds 14
dagen lang lagen Duitsche beambten in
een sterke postenketen in hinderlaag
in de buurt van het kantoor Panner-
heide, bij K e r k r a d e, om beslag te
leggen op een Hollandschen vrachtwa
gen, die herhaaldelijk groote hoeveel
heden koffie frauduleus over de grens
had gebracht. Pinksterdag werd de auto
gesignaleerd en beschoten. In razende
vaart reed de auto verder, ondanks de
lekke banden. Bij den z.g. Beckers-molen
stond een aantal beambten op den weg
met de karabijn in de hand. Toen de
chauffeur weer geen acht gaf op de
stopsignalen, openden de beambten het
vuur. Plotseling stond de auto stil. De
door verschillende kogels getroffen Hol-
landsche chauffeur zakte in elkaar. Op
een draagbaar werd hij naar het kantoor
'annerheide gebracht en later vervoerd
naar een hospitaal. Zijn toestand is
ernstig. In beslag genomen werden 600
pond koffie en een groote hoeveelheid
andere smokkelwaar. De Hollander, die
naast den chauffeur was gezeten, werd
icht gewond.
EEN BRAND DIE ONDER GEHEIM
ZINNIGE OMSTANDIGHEDEN ONT
STÓND. Een geheimzinnige brand
heeft Woensdagnacht in het dorp M e -
gen gewoed. Omstreeks kwart voor
één ontstond brand in de bakkerij van
den heer J. F. B., die juist aan het begin
van de kom dezer gemeente woont. De
heer B. zelf is reeds eenigen tijd ziek en
wordt verpleegd in het ziekenhuis te
Vechel. Woensdagavond waren zijn
zoon en dochter naar het ziekenhuis ge
roepen, omdat de toestand van hun va
der ernstig zou zijn. Het perceel van
den heer B. bevatte aan de voorzijde 'n
winkel met daarachter de electrische
bakkerij, terwijl de bovenverdieping
door de woning werd ingenomen. Ach
ter het huis staat een groote loods wel
ke als opslagplaats dienst deed. Bij het
uitbreken van den brand waren in het
perceel aanwezig een jong meisje, het
dochtertje van den postbode, dat wel
eens meer gedurende den laatsten tijd
in deze woning slaapt. Het kind snep
achter den winkel in een kamertje. Bo
ven sliep verder de knecht.
Ómstreeks kwart voor één werd het
meisje, dat ongeveer 12 jaar oud is, naar
zij verklaarde, wakker door stemmen,
die zeiden dat er toch niets te stelen
viel en dat zij daarom de boel maar in
brand zouden steken. Het kind is toen
opgestaan en bemerkte dat er brand
was uitgebroken. Zij probeerde den
knecht te wekken, doch deze sliep zoo
vast dat hij niet antwoordde op het ge
klop van het kind.
De brand had zich intusschen uitge
breid en was reeds door de buren opge
merkt. Zij slaagden er in den knecht
wakker te maken, die, daar de HaP
reeds brandde, aan de achterzijde uit t
raam wist te ontkomen.
Spoedig was de brandweer ter plaat
se, die er in slaagde door de omliggende
perceelen nat te houden, uitbreiding van
den brand te voorkomen. Het perceel
van bakker B. met de daarbij behooren-
de loods is totaal afgebrand, alleen de
voorgevel is blijven staan.
Volgens nog niet met zekerheid be
vestigde verklaringen zou in het per
ceel op verschillende plaatsen tegelijk
brand zijn uitgebroken, althans zou te
gelijkertijd in het woonhuis en in de ach
ter het huis staande loods, vuur zijn ont
staan.
De burgemeester van Megen stelt in
tusschen een onderzoek in naar de ge
heimzinnige omstandigheden, welke bij
dezen brand zouden hebben bestaan.