mêêêm
De luchtlijn Rotterdam-Zeeland-Vlaanderen en het vliegveld Haamstede.
'I Is
ZEELAND.
BINNENLAND.
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ?KEUWSCH£ MSDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE COURANT) VAN MAANDAG 24 APRIL 1933. No. 96.
)DIG
vos.
out.
hek.
Boar,
itT"r-w-
rescK,
7.5a
3.50.
3.75,
tirven
Lsta
A.
ddel-
K.
een
lotere
Itig te
jers.),
216,
bij
den
ische
zaak
we-
rdaca
ree
oot
Hot!
8.—
8
foena-
om
raren.
e:
>minö
heli
p|||:|P(|
*4 V„~ v
Heropening van de Zeeuwsclie
Luchtlijn op 1 Mei. De ver
sterking van het zwakke punt,
of 't noodlandingsterrein „Wes-
tenschouwen" bevorderd tot
„Vliegveld Haamstede".
Als één man iets in z'n hoofd heeft,'
en het met taaie volharding daarin
houdt, dan kan hij met anderer hulp en
steun veel bereiken.
Die eene man is de heer J. J. Cock
te Zierikzee, en het iets dat hij in z'n
hoofd had was, en is nog, bij dag en bij
nacht: de Zeeuwsche Lucht Lijn.
In 1931 werd ze geopend: de korste
luchtlijn ter wereld, maar tevens, naar
verluidde, de eerste die zichzelf volko
men bedroop.
RotterdamHaamstede was haar tra
ject.
Het werd een daverend succes; de
weldadige rust van dien hoek van Wes-
tenschouwen door een luchtlijn der K.
L. M. met het bedrijvige Rotterdam ver
bonden: van beide kanten werd het ge
waardeerd, van beide zijden vlóóg men
-en dat laatste is nog wel het voor
naamste.
Heel wat ging hier aan vooraf, en
weinigen weten hoeveel. Steeds was het
de onbluschbare ijver, het laaiende en-
thusiasme van den heer Cock (en zijn
makker, nu de stationschef der K. L. M.
op Haamstede, den heer J. E. van den
Broek) die doorzetten. Die op zoek gin
gen naar een vliegveld, die kostelijke
vondst als promotors optraden voor
een N.V., welke primair de Westen-
Schouwensche geestgronden zou exploi-
teeren en en passant een vliegveld zou
fourneeren.
In 1931 vloog de K. L. M, van Haam
stede op Rotterdam. In 1932 werd heel
voorzichtig het eindpunt van den dienst
gelegd op het ruime, ideaal gelegen,
vliegveld Vlissingen. Nu staat 1 Mei 1933
de heropening van de Zeeuwsche Lucht
lijn voor de deur, met voor het zomer
seizoen een verlenging van de lijn naar
het Belgische vliegveld Knocke aan
Zee!
ifÜ
En toch heeft dezen winter heel de
zaak op losse, zéér losse schroeven ge
staan.
I oen burgemeester jhr. L. van Citters
op Maandag 4 Mei 1931 bij de opening
van de eerste binnenlandsche luchtlijn
een rede in het raadhuis van Haamstede
uitsprak, zeide hij onder meer: „Het is
heden een dag van groote beteekenis
voor het eiland en voor Haamstede, om
dat wij verrijkt worden met een door
het departement van Wa
terstaat goedgekeurd vlieg
veld".
VERSNELDE BRUGGENBOUW,
Voorloopig Verslag,
Verschenen is het voorloopig verslag
van de Tweede Kamer betreffende het
wetsontwerp tot het geven van vrijheid
aan de regeering om een concessie tot
tolheffing te verleenen aan de op te
richten N.V. „Versnelde Bruggenbouw".
Algemeen werd instemming betuigd
met het voornemen van de regeering tot
bespoediging van den bouw der vier
bruggen bij Rotterdam, Dordrecht, Hen-
drik-Ido-Ambacht en Moerdijk, al werd
van verschillende zijden de late indie
ning betreurd.
Zeer vele leden achtten den gekozen
vorm, uitvoering door een op te richten
naamlooze vennootschap met staatska-
pitaal, verwerpelijk. Men keurde
het af, dat de onderhandelingen met een
consortium, dat geheel aan de wenschen
van de regeering wilde voldoen, waren
verbroken.
Vele leden achtten tolheffing als thans
wordt voorgesteld, verwerpelijk. In over-
weging werd gegeven de benoodigde gel
den te verkrijgen door heffing van op-
De laatste drassige put op het vliegveld j
Haamstede wordt met zand gedicht.j
Rechts de windzak met de heeren
J. J, Cock (voorz. v. h. Luchtvaart-
comité Schouwen-Buiveland) en den
stationchef der K. L, M. op Haamstede
J- E, v. d. Broek,
Helaas dat was niet heelemaal
juist. Wel was het toen nog „Westen-
schouwen'' geheeten vliegveld goedge
keurd, maar. slechts als noodlan
dingsterrein!
Waterstaat heeft toen in 1931, en ook
nog in 1932, oogluikend toegelaten dat
het als normaal vliegterrein gebruikt
werd, maar als zoodanig erkend
was het-niet kón het ook niet worden.
Daarvoor was het veel te klein, slechts
ongeveer 18 hectare.
Of het feit, dat verleden jaar een K.
L. M.-machine bij den uitloop een be
schadiging aan het onderstel opliep, van
invloed geweest is, is ons niet bekend,
maar in elk geval heeft Waterstaat voor
1933 niet weer vergunning verleend,
alvorens het vliegveld aan de gestelde
eischen volledig zou voldoen.
Dat. heeft heel wat voeten in de aarde
gehad. En het kwam er zoo op aan,
want als Haamstede werd uitgeschakeld,
dan stond de rentabiliteit van heel de
Zeeuwsche luchtlijn en daarmede
haar bestaan zélf op het spel.
De voorzitter van het Luchtvaartco
mité, de heer J. J. Cock, en de nieuwe
burgemeester van Haamstede, jhr. Roëll
ook een warm luchtvaartenthusiast
hebben al deze moeilijkheden weten
te overwinnen. Een 25-tal werkloozen
heeft onder leiding van de Heide Mpij
het terrein vergroot van 18 op 3 0 h e c-
t n<>;5 6 Ha (in: het' kaartje op
den inham op den linker-benedenhoek)
welke weliswaar niet tot het eigenlijke
vliegveld behoort, rhaar die in geval van
nood toch tot uitlbop kan dienen. De
Boer
m gfens vcrcjroote veld
vroegere,
gemeente Haamstede heeft het terrein
voor 7 jaren van de N.V. gehuurd; in
de huursom dragen tal van Schouwen-
Duivelandsche gemeenten en instellin
gen bij.
Zoo is, wederom met vereende krach
ten, dit zwakke punt versterkt; het
noodlandingsterrein „Westenschouwen"
is het regulier „Vliegveld-Haamstede"
geworden; de Zeeuwsche luchtlijn krijgt
dit jaar haar eindpunt aan de Vlaam-
sche kust: alle teekenen wijzen er op,
dat onze eerste binnenlandsche luchtlijn
ook in 1933 zal prospereeren.
De betonfundeering wordt gelegd voor
het restaurant tevens stationsgebouw,
dat de K, L. M, op het Vliegveld Vlissin
gen der Zeeuwsche Luchtlijn laat zetten.
centen op de wegenbelasting, mede om
bevoordeeling van de eene landstreek
die van tolvrije bruggen profiteert, bo
ven de andere, waar tol wordt geheven,
te voorkomen.
CONFLICT IN PERSONEELRAAD BiJ
DE N. S. OPGELOST.
Naar wij vernemen is er thans een op
lossing gekomen in het conflict in den
Personeelraad bij de Nederlandsche
Spoorwegen.
Zooals bekend was de Bond van
Ambtenaren in dienst bij de Nederland
sche Spoorwegen (B.A.N.S.) door de
vier andere organisaties van het over
leg tusschen de directie en den Perso
neelraad uitgesloten, met welk stand
punt de Spoorwegdirectie zich niet kon
vereenigen. Na eenige onderhandelingen
tusschen de directie en het hoofdbestuur
van den B.A.N.S. is er thans overeen
stemming verkregen over een voorloo-
pige regeling, die er op neerkomt, dat
aan de eene zijde de directie via den
Personeelraad met de vier algemeene
organisaties kan blijven onderhandelen,
terwijl daarnaast voor algemeene zaken
en zaken betreffende 't middelbare per
soneel meer direct met den B.A.N.S. af
zonderlijk overleg zal worden gevoerd.
De maandelijksche besprekingen tus
schen de directie en den Personeelraad
zullen eveneens door een vertegenwoor
diger van den B.A.N.S. worden bijge
woond.
MIDDELBURG.
Verkiezingsvergadering S.D.A.P.
In de bovenzaal van het gebouw „de
Gouden Poorts" hield Zaterdagavond
de afdeeling Middelburg van de S.D.A.
P. haar derde en laatste goed bezochte
verkiezingsvergadering onder voorzitter
schap van den heer J. O n d e r d ij k,
die den spreker van dien avond, den
heer F. van der Walle, secretaris van
het N.V.V, met enkele woorden inlei
den.
De beer VanderWalle wees op
de bijzondere moeilijkheden waaronder
deze verkiezing plaats heeft en becriti-
seerde daarna het roepen om een ster
ken man en het schermen, met het ge
zag.
Spr. betoogde, dat ook de S.D.A.P,
voor het gezag is maar niet voor dat
g^zag zooals de burgerpartijen het be
doelen. Volgens spr. is de verkiezings
strijd tevens klassenstrijd. Achtereen
volgens besprak de heer v. d. Walle
daarna de programma's van de anti-
re v., de chr.-hist-, de R.K., de Herv,
Geref. staatspartij en de Liberale partij
„de Vrijheidsbond" en deed aan de hand
dier programma's uitkomen welke be
zwaren de S.D.A.P. tegen deze partijen
heeft.
Ten slotte viel hij ook de communis
ten aan en verweet hen, dat de voor
mannen van de Sovjetrepubliek millioe-
nen willen aannemen van Hitler. Spr.
is voorstander van de democratie, maar
als de tegenstanders daartegenover 'n
dictatuur zouden zetten, weet spr. niet
of hij hetzelfde niet zou willen beplei
ten, maar hij is niet zoo bang, dat zulks
in Nederland bet geval zal worden. Spr.
bepleitte daarna de S.D.A.P, program
mapunten als het geldtrekken uit het
verzekerings-, hypotheek- en bankwe
zen, een heffing ineens, 40-urige ar
beidsweek, werkverruiming enz. om er
!en slotte óp te wijzen, dat men in
Dui'tschland voor een bepaald aantal
jaren het woord „socialisme" onfatsoen
lijk achtte, maar zich zelf wel met den
naam naticnaal-sccialisten tooide.
Na de rede volgde eenig debat met
den communist, den heer den Engels
man.
mSHEREH.
DE SOUBURGSCHE WINKELWEEK,
Overdracht muziektent.
O. EN W. SOUBURG. Vrijdagavond
heeft, de burgemeester dezer gemeente
in een daartoe speciaal belegde verga
dering, waarin ook het dagelijksch be
stuur dezer gemeente was vertegen
woordigd, de eerste Souburgsche win
kelweek geopend, welke gehouden
wordt van 22 tot en met 29 April a.s.
De door de burgerij aan de gemeente
overgedragen muziektent, de aanleiding
tot de winkelweek, is Zaterdagmiddag
ingewijd.
Bij dezen overdracht heeft de bur
gemeester jhr. H. A. van Doorn gezegd
deze muziektent die een sieraad is voor
het Oranjeplein, en een aanwinst voor
de geheele gemeente, met groote vreug
de en dankbaarheid te aanvaarden. Spr.
bracht hulde aan de commissie voor de
muziektent en speciaal aan den heer
Baljé, voor alles wat hij in deze gedaan
heeft.
De burgemeester dankte de geheele
burgerij, die nooit heeft geaarzeld flink
in de beurs te tasten, toen >roor dat
doel geldelijke offers werden gevraagd,
degene, die aan de totstandkoming heb
ben medegewerkt, en eindigde met de
gelukwenschen aan de beide muziekge
zelschappen, die gewend zijn onze jaar-
lijksche openluchtconcerten te verzor
gen.
Hierna heeft de heer Baljé, die het
initiatief tot den bouw nam, de medail
les aan de verschillende vereenigingen
uitgereikt. j
De tent is het eerst in gebruik geno
men door het fanfarecorps „Vlijt en Vol-
harding" alhier, waarna achtereenvol
gens de muziekvereeniging van Ritthem,
de Chr Mondorgelvereeniging en de
beide zangvereenigingen alhier concer
ten hebben gegeven.
Den geheelen middag tot laat in den i
avond is het op Souburg bijzonder druk
geweest.
Behalve de concerten hadden ook
belangstelling de prachtige winkeléta
lages en de schitterend verlichte molen
aan de Kanaalstraat.
ZUIft-BEVËLARB.
RAAD VAN OVEZANDE.
Verhcoging Crisissteun,
OVEZANDE. Vrijdag vergaderde de
Raad. Besloten wordt, het basalt-ver
voer wederom aan de vrachtrijders te
gunnen, voor denzelfden prijs als het vo
rige jaar.
In de vacature voor een lid van de
Commissie voor de Steunregeling wordt
gekozen de heer G. Almekinders. Op 'n
verzoek tot uitbreiding dier Commissie
wordt besloten, dit punt in eene volgen
de vergadering te behandelen.
De rekening van den Vleeschkeurings-
dienst over 1932 wordt vastgesteld op
2975 in ontvang en uitgaaf en de be
grooting van dien dienst voor 1934 op
3115 in ontvang en. uitgaaf.
Op zijn verzoek wordt aan P. Schuer-
man vergunning verleend tot het op
richten van een radio-centrale en het
aanleggen van radio-distributielijnen.
Besloten wordt, den Minister van Bin-
nenl. Zaken te verzoeken, de crisis-
nenl. Zaken te verzoeken, den crisis-
sonen te verhoogen tot 85 pet. van het
loon, dat zij bij 48-urige arbeidsweek
zouden kunnen verdienen.
SIEUWSOH-VLAAKDERER W.G
Diefstal van een auto.
SLUIS. In den vroegen morgen, een
dezer dagen zagen voorbijgangers tegen-
i over de pastorie van het pensionaat St,
Jozef een luxe auto gedeeltelijk op de
i trambaan st^jan. De wagen stond blijk
baar onbeheerd, waarom de politie er
van werd verwittigd, temeer daar het
een kostbare wagen was. De politie
deed het voertuig verwijderen daar het
gevaar liep door een passeerende tram
te worden aangereden. Nadat men in de
omgeving naar den vermoedelijken eige
naar had geinformeerd en deze onvind
baar bleek, is de wagen in een garage
te Sluis ondergebracht. Bij een nader
onderzoek bleek de auto in den nacht
van 17 op 18 dezer te Knocke voor een
hotel staande, te zijn gestolen. Weldra
daagde de eigenaar dan ook op, die zijn
wagen herkende, en voldoende met be
wijsstukken kon staven, dat hij eigenaar
was, waarop hem de auto is teruggege
ven. Naar de vermoedelijke dieven
wordt gerechercheerd.
HET N. J. V. IN ZEELAND,
Het Verbond viert zijn
80-jarig bestaan.
Nu de N. J. V. op Hemelvaartsdag
zijn SOsten verjaardag met een groot
congres in Zeeland komt herdenken was
er voor ons alle aanleiding om eens een
en ander meer van dit verbond te ver
melden en vrij vonden den heer H. Cor-
deau, secretaris van het verbond gaar
ne bereid ons in te lichten.
Naar aanleiding daarvan wijzen wij er
ten eerste op, dat er ook naast het Ne-
derlandsch Jongelings Verbond een Na
tionaal Jongeren Verbond bestaat, doch
dat is slechts een jaar of 5 oud, en zoo
als reeds gezegd het N. J. V. is 80 jaar
oud. Het is de oudste jeugdorganisatie
in Nederland en heeft de eer Z. K. H.
Prins Hendrik als beschermheer te heb
ben.
Het Verbond bestaat uit autonome
afdeelingen, de Christelijke Jongeman
nen- of Jongelingsvereenigingen, die ge
concentreerd zijn in ringen en deze we
der in de 11 provinciale commissies. Het
Verbond beschikt over een leger van
vakmenschen op het gebied der jeugd-
lëiding, heeft een eigen boekhandel en
heeft als hoofdleiding een secretariaat
bestaande uit den heer Cordeau als chef
en drie secretarissen, een voor het jon
genswerk, een voor het groote stads
werk en een voor het werk ten platte-
lande.
Voor de herdenking van het 80-jarig
bestaan kunnen tusschen de 2000 en
3000 afgevaardigden worden verwacht,
reeds zijn nu ruim 1000 personen opge-»
geven. In hoofdzaak werkt het Verbond
onder jongelui van 18 tot 30 jaar.
De bijeenkomsten vangen aan op
Woensdag 24 Mei te Vlissingen met een
middagvergadering, waarin de huishou
delijke zaken van het Verbona aan de
orde komen. Des avonds heeft in de
Groote Kerk aldaar een kerkdienst
plaats, waarin opnieuw na 80 jaar de
doelstelling aan de orde komt en die
zal overgaan in een bidstond.
Donderdag 25 Mei (Hemelvaartsdag)
hebben de bijeenkomsten te Vlissingen
en Middelburg plaats.
Des morgen spreekt de algemeene
voorzitter, ds. P. Veen, zijn groote
bondsrede uit en des middags spreekt
dr. Lammerts van Buuren, directeur
van de tehuizen te Zetten over: „Jezus
Christus de verlosser der wereld."
Het groote doorzettingsvermogen der
leiders heeft het in Zeeland doen bren
gen tot 94 afdeelingen, en tot een totaal
aantal leden der afdeelingen en der kna-
penvereenigingen van 1728, tegen 30.000
in geheel ons land. Het doel van het
Verbond is in de eerste plaats zuiver
geestelijk, en wel om de jongeren voor
Jezus Christus te winnen. Maar daar
naast is het ook de bedoeling den vrij
en tijd nuttig te leeren gebruiken voor
lichamelijke en verstandelijke ontwikke
ling ontspanning en het verhoogen der
maatschappelijke kennis. De verstande
lijke ontwikkeling wordt bevorderd door
declamatie, zang, muziek, kunstbeschou
wingen enz. Maar ook sport en lichaams
ontwikkeling worden niet vergeten, o.a.
door het inrichten van kampen en week
end-bijeenkomsten. Naast de nationale
bijeenkomsten, worden ook plaatselijke
openbare vergaderingen belegd en voor
al wordt tegenwoordig veel gedaan aan
den arbeid onder de jeugdige werkloo
zen. Reeds in 80 plaatsen staan de ver-
eenigingslokalen open voor werklooze
jongeren onverschillig van welke rich
ting of belijdenis. Zij worden daar des
middags en des avonds gaarne ontvan
gen en zulks onder aanbieding van kof
fie en thee terwijl er gelegenheid is om
te leeren en te lezen.
Te Vlissingen heeft het C. J. M. V. dit
werk alleen gedaan en is het aantal be
zoekers de 1000 reeds overschreden. De
leiding van deze bijeenkomsten is opge
dragen aan werklooze leiders uit eigen
vereeniging, die zich voor dezen ver-
moeienden arbeid beschikbaar stellen.
Bovenuien biedt het Verbond van tijd
tot tijd een week gratis verblijf aan in
de kampen voor werkzoekenden, welke
georganiseerd worden op de Ernst-Sil-
lens-'Hoeve te Lage Vuursche. Voor dit
werk is 6500 bijeengebracht, grooten-
deels door de leden van het Verbond
zelf.
Hiernaast heeft het Verbond de laat
ste 5 jaar het „Lomahuis" bij de Emma-
mijn geëxploiteerd voor jonge mijnwer
kers, die geen leden van het Verbond be
hoeven te zijn en stichtte het een drietal
tehuizen van dien aard te Eindhoven,
die door de malaise echter grootendeels
gesloten zijn. Bovendien heeft het Ver
bond het Kamphuis te Oud-Leusden
voor jongenswerk, waar men 250 jonge
lui tegelijk voor een kampeerweek kan
ontvangen. Ten slotte zij nog genoemd