mêêêm De luchtlijn Rotterdam-Zeeland-Vlaanderen en het vliegveld Haamstede. 'I Is ZEELAND. BINNENLAND. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ?KEUWSCH£ MSDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE COURANT) VAN MAANDAG 24 APRIL 1933. No. 96. )DIG vos. out. hek. Boar, itT"r-w- rescK, 7.5a 3.50. 3.75, tirven Lsta A. ddel- K. een lotere Itig te jers.), 216, bij den ische zaak we- rdaca ree oot Hot! 8.— 8 foena- om raren. e: >minö heli p|||:|P(| *4 V„~ v Heropening van de Zeeuwsclie Luchtlijn op 1 Mei. De ver sterking van het zwakke punt, of 't noodlandingsterrein „Wes- tenschouwen" bevorderd tot „Vliegveld Haamstede". Als één man iets in z'n hoofd heeft,' en het met taaie volharding daarin houdt, dan kan hij met anderer hulp en steun veel bereiken. Die eene man is de heer J. J. Cock te Zierikzee, en het iets dat hij in z'n hoofd had was, en is nog, bij dag en bij nacht: de Zeeuwsche Lucht Lijn. In 1931 werd ze geopend: de korste luchtlijn ter wereld, maar tevens, naar verluidde, de eerste die zichzelf volko men bedroop. RotterdamHaamstede was haar tra ject. Het werd een daverend succes; de weldadige rust van dien hoek van Wes- tenschouwen door een luchtlijn der K. L. M. met het bedrijvige Rotterdam ver bonden: van beide kanten werd het ge waardeerd, van beide zijden vlóóg men -en dat laatste is nog wel het voor naamste. Heel wat ging hier aan vooraf, en weinigen weten hoeveel. Steeds was het de onbluschbare ijver, het laaiende en- thusiasme van den heer Cock (en zijn makker, nu de stationschef der K. L. M. op Haamstede, den heer J. E. van den Broek) die doorzetten. Die op zoek gin gen naar een vliegveld, die kostelijke vondst als promotors optraden voor een N.V., welke primair de Westen- Schouwensche geestgronden zou exploi- teeren en en passant een vliegveld zou fourneeren. In 1931 vloog de K. L. M, van Haam stede op Rotterdam. In 1932 werd heel voorzichtig het eindpunt van den dienst gelegd op het ruime, ideaal gelegen, vliegveld Vlissingen. Nu staat 1 Mei 1933 de heropening van de Zeeuwsche Lucht lijn voor de deur, met voor het zomer seizoen een verlenging van de lijn naar het Belgische vliegveld Knocke aan Zee! ifÜ En toch heeft dezen winter heel de zaak op losse, zéér losse schroeven ge staan. I oen burgemeester jhr. L. van Citters op Maandag 4 Mei 1931 bij de opening van de eerste binnenlandsche luchtlijn een rede in het raadhuis van Haamstede uitsprak, zeide hij onder meer: „Het is heden een dag van groote beteekenis voor het eiland en voor Haamstede, om dat wij verrijkt worden met een door het departement van Wa terstaat goedgekeurd vlieg veld". VERSNELDE BRUGGENBOUW, Voorloopig Verslag, Verschenen is het voorloopig verslag van de Tweede Kamer betreffende het wetsontwerp tot het geven van vrijheid aan de regeering om een concessie tot tolheffing te verleenen aan de op te richten N.V. „Versnelde Bruggenbouw". Algemeen werd instemming betuigd met het voornemen van de regeering tot bespoediging van den bouw der vier bruggen bij Rotterdam, Dordrecht, Hen- drik-Ido-Ambacht en Moerdijk, al werd van verschillende zijden de late indie ning betreurd. Zeer vele leden achtten den gekozen vorm, uitvoering door een op te richten naamlooze vennootschap met staatska- pitaal, verwerpelijk. Men keurde het af, dat de onderhandelingen met een consortium, dat geheel aan de wenschen van de regeering wilde voldoen, waren verbroken. Vele leden achtten tolheffing als thans wordt voorgesteld, verwerpelijk. In over- weging werd gegeven de benoodigde gel den te verkrijgen door heffing van op- De laatste drassige put op het vliegveld j Haamstede wordt met zand gedicht.j Rechts de windzak met de heeren J. J, Cock (voorz. v. h. Luchtvaart- comité Schouwen-Buiveland) en den stationchef der K. L, M. op Haamstede J- E, v. d. Broek, Helaas dat was niet heelemaal juist. Wel was het toen nog „Westen- schouwen'' geheeten vliegveld goedge keurd, maar. slechts als noodlan dingsterrein! Waterstaat heeft toen in 1931, en ook nog in 1932, oogluikend toegelaten dat het als normaal vliegterrein gebruikt werd, maar als zoodanig erkend was het-niet kón het ook niet worden. Daarvoor was het veel te klein, slechts ongeveer 18 hectare. Of het feit, dat verleden jaar een K. L. M.-machine bij den uitloop een be schadiging aan het onderstel opliep, van invloed geweest is, is ons niet bekend, maar in elk geval heeft Waterstaat voor 1933 niet weer vergunning verleend, alvorens het vliegveld aan de gestelde eischen volledig zou voldoen. Dat. heeft heel wat voeten in de aarde gehad. En het kwam er zoo op aan, want als Haamstede werd uitgeschakeld, dan stond de rentabiliteit van heel de Zeeuwsche luchtlijn en daarmede haar bestaan zélf op het spel. De voorzitter van het Luchtvaartco mité, de heer J. J. Cock, en de nieuwe burgemeester van Haamstede, jhr. Roëll ook een warm luchtvaartenthusiast hebben al deze moeilijkheden weten te overwinnen. Een 25-tal werkloozen heeft onder leiding van de Heide Mpij het terrein vergroot van 18 op 3 0 h e c- t n<>;5 6 Ha (in: het' kaartje op den inham op den linker-benedenhoek) welke weliswaar niet tot het eigenlijke vliegveld behoort, rhaar die in geval van nood toch tot uitlbop kan dienen. De Boer m gfens vcrcjroote veld vroegere, gemeente Haamstede heeft het terrein voor 7 jaren van de N.V. gehuurd; in de huursom dragen tal van Schouwen- Duivelandsche gemeenten en instellin gen bij. Zoo is, wederom met vereende krach ten, dit zwakke punt versterkt; het noodlandingsterrein „Westenschouwen" is het regulier „Vliegveld-Haamstede" geworden; de Zeeuwsche luchtlijn krijgt dit jaar haar eindpunt aan de Vlaam- sche kust: alle teekenen wijzen er op, dat onze eerste binnenlandsche luchtlijn ook in 1933 zal prospereeren. De betonfundeering wordt gelegd voor het restaurant tevens stationsgebouw, dat de K, L. M, op het Vliegveld Vlissin gen der Zeeuwsche Luchtlijn laat zetten. centen op de wegenbelasting, mede om bevoordeeling van de eene landstreek die van tolvrije bruggen profiteert, bo ven de andere, waar tol wordt geheven, te voorkomen. CONFLICT IN PERSONEELRAAD BiJ DE N. S. OPGELOST. Naar wij vernemen is er thans een op lossing gekomen in het conflict in den Personeelraad bij de Nederlandsche Spoorwegen. Zooals bekend was de Bond van Ambtenaren in dienst bij de Nederland sche Spoorwegen (B.A.N.S.) door de vier andere organisaties van het over leg tusschen de directie en den Perso neelraad uitgesloten, met welk stand punt de Spoorwegdirectie zich niet kon vereenigen. Na eenige onderhandelingen tusschen de directie en het hoofdbestuur van den B.A.N.S. is er thans overeen stemming verkregen over een voorloo- pige regeling, die er op neerkomt, dat aan de eene zijde de directie via den Personeelraad met de vier algemeene organisaties kan blijven onderhandelen, terwijl daarnaast voor algemeene zaken en zaken betreffende 't middelbare per soneel meer direct met den B.A.N.S. af zonderlijk overleg zal worden gevoerd. De maandelijksche besprekingen tus schen de directie en den Personeelraad zullen eveneens door een vertegenwoor diger van den B.A.N.S. worden bijge woond. MIDDELBURG. Verkiezingsvergadering S.D.A.P. In de bovenzaal van het gebouw „de Gouden Poorts" hield Zaterdagavond de afdeeling Middelburg van de S.D.A. P. haar derde en laatste goed bezochte verkiezingsvergadering onder voorzitter schap van den heer J. O n d e r d ij k, die den spreker van dien avond, den heer F. van der Walle, secretaris van het N.V.V, met enkele woorden inlei den. De beer VanderWalle wees op de bijzondere moeilijkheden waaronder deze verkiezing plaats heeft en becriti- seerde daarna het roepen om een ster ken man en het schermen, met het ge zag. Spr. betoogde, dat ook de S.D.A.P, voor het gezag is maar niet voor dat g^zag zooals de burgerpartijen het be doelen. Volgens spr. is de verkiezings strijd tevens klassenstrijd. Achtereen volgens besprak de heer v. d. Walle daarna de programma's van de anti- re v., de chr.-hist-, de R.K., de Herv, Geref. staatspartij en de Liberale partij „de Vrijheidsbond" en deed aan de hand dier programma's uitkomen welke be zwaren de S.D.A.P. tegen deze partijen heeft. Ten slotte viel hij ook de communis ten aan en verweet hen, dat de voor mannen van de Sovjetrepubliek millioe- nen willen aannemen van Hitler. Spr. is voorstander van de democratie, maar als de tegenstanders daartegenover 'n dictatuur zouden zetten, weet spr. niet of hij hetzelfde niet zou willen beplei ten, maar hij is niet zoo bang, dat zulks in Nederland bet geval zal worden. Spr. bepleitte daarna de S.D.A.P, program mapunten als het geldtrekken uit het verzekerings-, hypotheek- en bankwe zen, een heffing ineens, 40-urige ar beidsweek, werkverruiming enz. om er !en slotte óp te wijzen, dat men in Dui'tschland voor een bepaald aantal jaren het woord „socialisme" onfatsoen lijk achtte, maar zich zelf wel met den naam naticnaal-sccialisten tooide. Na de rede volgde eenig debat met den communist, den heer den Engels man. mSHEREH. DE SOUBURGSCHE WINKELWEEK, Overdracht muziektent. O. EN W. SOUBURG. Vrijdagavond heeft, de burgemeester dezer gemeente in een daartoe speciaal belegde verga dering, waarin ook het dagelijksch be stuur dezer gemeente was vertegen woordigd, de eerste Souburgsche win kelweek geopend, welke gehouden wordt van 22 tot en met 29 April a.s. De door de burgerij aan de gemeente overgedragen muziektent, de aanleiding tot de winkelweek, is Zaterdagmiddag ingewijd. Bij dezen overdracht heeft de bur gemeester jhr. H. A. van Doorn gezegd deze muziektent die een sieraad is voor het Oranjeplein, en een aanwinst voor de geheele gemeente, met groote vreug de en dankbaarheid te aanvaarden. Spr. bracht hulde aan de commissie voor de muziektent en speciaal aan den heer Baljé, voor alles wat hij in deze gedaan heeft. De burgemeester dankte de geheele burgerij, die nooit heeft geaarzeld flink in de beurs te tasten, toen >roor dat doel geldelijke offers werden gevraagd, degene, die aan de totstandkoming heb ben medegewerkt, en eindigde met de gelukwenschen aan de beide muziekge zelschappen, die gewend zijn onze jaar- lijksche openluchtconcerten te verzor gen. Hierna heeft de heer Baljé, die het initiatief tot den bouw nam, de medail les aan de verschillende vereenigingen uitgereikt. j De tent is het eerst in gebruik geno men door het fanfarecorps „Vlijt en Vol- harding" alhier, waarna achtereenvol gens de muziekvereeniging van Ritthem, de Chr Mondorgelvereeniging en de beide zangvereenigingen alhier concer ten hebben gegeven. Den geheelen middag tot laat in den i avond is het op Souburg bijzonder druk geweest. Behalve de concerten hadden ook belangstelling de prachtige winkeléta lages en de schitterend verlichte molen aan de Kanaalstraat. ZUIft-BEVËLARB. RAAD VAN OVEZANDE. Verhcoging Crisissteun, OVEZANDE. Vrijdag vergaderde de Raad. Besloten wordt, het basalt-ver voer wederom aan de vrachtrijders te gunnen, voor denzelfden prijs als het vo rige jaar. In de vacature voor een lid van de Commissie voor de Steunregeling wordt gekozen de heer G. Almekinders. Op 'n verzoek tot uitbreiding dier Commissie wordt besloten, dit punt in eene volgen de vergadering te behandelen. De rekening van den Vleeschkeurings- dienst over 1932 wordt vastgesteld op 2975 in ontvang en uitgaaf en de be grooting van dien dienst voor 1934 op 3115 in ontvang en. uitgaaf. Op zijn verzoek wordt aan P. Schuer- man vergunning verleend tot het op richten van een radio-centrale en het aanleggen van radio-distributielijnen. Besloten wordt, den Minister van Bin- nenl. Zaken te verzoeken, de crisis- nenl. Zaken te verzoeken, den crisis- sonen te verhoogen tot 85 pet. van het loon, dat zij bij 48-urige arbeidsweek zouden kunnen verdienen. SIEUWSOH-VLAAKDERER W.G Diefstal van een auto. SLUIS. In den vroegen morgen, een dezer dagen zagen voorbijgangers tegen- i over de pastorie van het pensionaat St, Jozef een luxe auto gedeeltelijk op de i trambaan st^jan. De wagen stond blijk baar onbeheerd, waarom de politie er van werd verwittigd, temeer daar het een kostbare wagen was. De politie deed het voertuig verwijderen daar het gevaar liep door een passeerende tram te worden aangereden. Nadat men in de omgeving naar den vermoedelijken eige naar had geinformeerd en deze onvind baar bleek, is de wagen in een garage te Sluis ondergebracht. Bij een nader onderzoek bleek de auto in den nacht van 17 op 18 dezer te Knocke voor een hotel staande, te zijn gestolen. Weldra daagde de eigenaar dan ook op, die zijn wagen herkende, en voldoende met be wijsstukken kon staven, dat hij eigenaar was, waarop hem de auto is teruggege ven. Naar de vermoedelijke dieven wordt gerechercheerd. HET N. J. V. IN ZEELAND, Het Verbond viert zijn 80-jarig bestaan. Nu de N. J. V. op Hemelvaartsdag zijn SOsten verjaardag met een groot congres in Zeeland komt herdenken was er voor ons alle aanleiding om eens een en ander meer van dit verbond te ver melden en vrij vonden den heer H. Cor- deau, secretaris van het verbond gaar ne bereid ons in te lichten. Naar aanleiding daarvan wijzen wij er ten eerste op, dat er ook naast het Ne- derlandsch Jongelings Verbond een Na tionaal Jongeren Verbond bestaat, doch dat is slechts een jaar of 5 oud, en zoo als reeds gezegd het N. J. V. is 80 jaar oud. Het is de oudste jeugdorganisatie in Nederland en heeft de eer Z. K. H. Prins Hendrik als beschermheer te heb ben. Het Verbond bestaat uit autonome afdeelingen, de Christelijke Jongeman nen- of Jongelingsvereenigingen, die ge concentreerd zijn in ringen en deze we der in de 11 provinciale commissies. Het Verbond beschikt over een leger van vakmenschen op het gebied der jeugd- lëiding, heeft een eigen boekhandel en heeft als hoofdleiding een secretariaat bestaande uit den heer Cordeau als chef en drie secretarissen, een voor het jon genswerk, een voor het groote stads werk en een voor het werk ten platte- lande. Voor de herdenking van het 80-jarig bestaan kunnen tusschen de 2000 en 3000 afgevaardigden worden verwacht, reeds zijn nu ruim 1000 personen opge-» geven. In hoofdzaak werkt het Verbond onder jongelui van 18 tot 30 jaar. De bijeenkomsten vangen aan op Woensdag 24 Mei te Vlissingen met een middagvergadering, waarin de huishou delijke zaken van het Verbona aan de orde komen. Des avonds heeft in de Groote Kerk aldaar een kerkdienst plaats, waarin opnieuw na 80 jaar de doelstelling aan de orde komt en die zal overgaan in een bidstond. Donderdag 25 Mei (Hemelvaartsdag) hebben de bijeenkomsten te Vlissingen en Middelburg plaats. Des morgen spreekt de algemeene voorzitter, ds. P. Veen, zijn groote bondsrede uit en des middags spreekt dr. Lammerts van Buuren, directeur van de tehuizen te Zetten over: „Jezus Christus de verlosser der wereld." Het groote doorzettingsvermogen der leiders heeft het in Zeeland doen bren gen tot 94 afdeelingen, en tot een totaal aantal leden der afdeelingen en der kna- penvereenigingen van 1728, tegen 30.000 in geheel ons land. Het doel van het Verbond is in de eerste plaats zuiver geestelijk, en wel om de jongeren voor Jezus Christus te winnen. Maar daar naast is het ook de bedoeling den vrij en tijd nuttig te leeren gebruiken voor lichamelijke en verstandelijke ontwikke ling ontspanning en het verhoogen der maatschappelijke kennis. De verstande lijke ontwikkeling wordt bevorderd door declamatie, zang, muziek, kunstbeschou wingen enz. Maar ook sport en lichaams ontwikkeling worden niet vergeten, o.a. door het inrichten van kampen en week end-bijeenkomsten. Naast de nationale bijeenkomsten, worden ook plaatselijke openbare vergaderingen belegd en voor al wordt tegenwoordig veel gedaan aan den arbeid onder de jeugdige werkloo zen. Reeds in 80 plaatsen staan de ver- eenigingslokalen open voor werklooze jongeren onverschillig van welke rich ting of belijdenis. Zij worden daar des middags en des avonds gaarne ontvan gen en zulks onder aanbieding van kof fie en thee terwijl er gelegenheid is om te leeren en te lezen. Te Vlissingen heeft het C. J. M. V. dit werk alleen gedaan en is het aantal be zoekers de 1000 reeds overschreden. De leiding van deze bijeenkomsten is opge dragen aan werklooze leiders uit eigen vereeniging, die zich voor dezen ver- moeienden arbeid beschikbaar stellen. Bovenuien biedt het Verbond van tijd tot tijd een week gratis verblijf aan in de kampen voor werkzoekenden, welke georganiseerd worden op de Ernst-Sil- lens-'Hoeve te Lage Vuursche. Voor dit werk is 6500 bijeengebracht, grooten- deels door de leden van het Verbond zelf. Hiernaast heeft het Verbond de laat ste 5 jaar het „Lomahuis" bij de Emma- mijn geëxploiteerd voor jonge mijnwer kers, die geen leden van het Verbond be hoeven te zijn en stichtte het een drietal tehuizen van dien aard te Eindhoven, die door de malaise echter grootendeels gesloten zijn. Bovendien heeft het Ver bond het Kamphuis te Oud-Leusden voor jongenswerk, waar men 250 jonge lui tegelijk voor een kampeerweek kan ontvangen. Ten slotte zij nog genoemd

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 5