KUNST EN WETENSCHAP.
WALOHEREN.
ZUID-BEVELAND.
TH0LEN.
ÜEEUWSCH-VLAANDEREH W.D.
maatschappij, den Bond van Touringcar
ondernemingen in Holland en België.
Assistentie werd verleend voor het op
nemen van geluidsfilms. Met een be
scheiden bedrag werd deelgenomen aan
het garantiefonds der K. L- M. voor de
Zeelandvluchten. In de daarop betrek
king hebbende folder '33 zal er op wor
den gewezen, hoe men het vliegtuig be
nutten kan om, na Schouwen en Wal
cheren, ook Zuid-Beveland aan te doen.
Spr. bedankte in zijn verslag verder
voor alle medewerking en steun, van
particulieren, organisaties, gemeentebe
sturen, middenstandsvereenigingen en
Kamer van Koophandel, voorts den di
recteur en verder personeel der Bank-
Associatie, die steeds bereid gevonden
werden de bezoekers van het informatie
bureau bij te staan met raad en daad
en wekt allen op de vereeniging ook in
de toekomst te steunen.
De voorzitter zegt den heer
Houtekamer hartelijk dank voor zijn
uitgebreid verslag en brengt hem hulde
als stille kracht der V.V.V. Spr. wees
vooral op den achteruitgang der leden
en wekte allen op te trachten nieuwe
leden te werven.
Bij de bestuursverkiezing stelde de
heer L. I. V e r w e r voor deze uit te
stellen, om het geringe aantal aanwezi
ge leden. Spr. verzoekt verder, de ver
gadering een volgenden keer des avonds
te houden. Hij verwacht dan grootere
opkomst van belangstellenden en be
langhebbenden.
Van bestuurszijde wordt dit laatste
toegezegd. De voorzitter is er ech
ter tegen de bestuursverkiezing uit te
stellen.
Hierna wordt herkozen de heer mr.
dr. Mes en nieuw gekozen de heeren
P. Dekker Wzn. te Wemeldinge (vac.-
W.. Dekker Pzn), D. Lindenbergh, 's-H.
Arendskerke (vac.-M. Warsington), en
J. Duvekot, Goes (vac.-C. Lindenbergh
Lzn.).
De voorzitter brengt het schei
dende bestuurslid den heer W. Dekker
Pzn., hulde voor de wijze waarop hij de
belangen van V.V.V. steeds behartigde
en hij beveelt de ver. steeds in zijn ge
waarde belangstelling aan.
De heer L. I. V e r w e r maakt er, bij
de rondvraag aanmerking op, dat men
opnieuw tracht een boekje uit te geven
ter bevordering van het vreemdelingen
verkeer in Zeelannd, terwijl er nog
2000 exemplaren van het vorige num
mer zijn.
De secretaris merkt op, dat dit
een particuliere onderneming is.
De heer V e r w e r meent, dat V.V.V.
de uitgave toch kan voorkomen, en in
eigen hand houden. Hij is er van over
tuigd, dat het recht van uitgave voor
een driehonderd gulden te koopen is.
De secretaris ge'eft toe, dat het
te overwegen is. Anderzijds zijn de ad
verteerders vrij te adverteeren in een
particuliere uitgave, en hoe meer re
clame voor de streek gemaakt wordt,
hoe beter. Er zijn re'ekls tal van kleine
uitgave, die voor een bepaalde streek
propaganda maken. Het eerste jaar
heeft V.V.V. geprobeerd zelf 'een boekje
uit le geven, maar het was zeer moei
lijk een dekkende uitgave te krijgen.
De voorzitter zegt toe, dat het
plan van den heer Verwer, de uitgave
te verkoopen, in het bestuur besproken
zal worden.
Nadat de secretaris nog mede
gedeeld heeft, dat hem gisteravond voor
de V.V.V, een gift van 10 overhandigd
is, uit waardering voor haar arbeid, sluit
de voorzitter die dit voorbeeld ter
navolging aanbeveelt de vergadering.
EEN WOORD VOORAF TOT HET
RELAAS VAN „DE HONDERDSTE
VLUCHT OP INDIë", DOOR
J. J. VAN DER LAAN,
Morgen vangen wij aan met een
onderhoudend, soms zelfs boeiend, ge
schreven relaas van de honderdste regel
matige passagiers- en postvlucht op de
lijn Amsterdam-Batavia van de Konink
lijke Luchtvaart Maatschappij voor Ne
derland en Koloniën, korter gezegd de
K. L. M.
De schrijver van dat uit vlotte pen ge
vloeide reisverhaal is de heer J. J. van
der Laan, journalist van professie, die
voor zaken naar Indië moest, en daartoe
„den meer en meer gebruikelijken weg"
koos. Het spreekt vanzelf dat een dag
bladman, wien het rechte bloed in
d'aad'ren vloeit, niet kón nalaten over
die machtige en toch zoo vreedzame ver
overing van de lucht door Nederlandsche
luchtvaarders, te schrijven; dat was niet
meer dan natuurlijk. Dat het zulk een
prettig en boeiend verhaal is geworden,
danken wij echter des schrijvers talent
en observatievermogen.
m
Alvorens met het relaas van des hee
ren Van der Laans reis met de „Kwar
tel' naar Medan-Deli aan te vangen, een
woord vooraf ter inleiding.
Ter rechtvaardiging zouden we, helaas
misschien moeten zeggen. Want; Neder
land beseft bij lange na niet de geweldig
heid van deze prestatie, de wekelijksche
lucht verbinding op Indië. Wij nemen dat
zoo .heel gauw voor zoo héél gewoon
aan volkomen ten onrechte.
De instelling en regelmatige exploita
tie van de luchtlijn Amsterdam-Batavia
DOMBURG. In de Vrijdagavond ge
houden vergadering Van de Ver. „Het
Groene Kruis" werd de Rekening over
1932 in ontvangst en uitgaaf bedragen
de 1221 goedgekeurd evenals de Be
grooting voor 1933 met een ontvangst
en uitgaat van 1310.
Het jaarverslag werd uitgebracht
evenals het verslag van het Bureau voor
Zuigelingenzorg. De Heeren Anth. Pro
voost en J. W. Schuurman werden her
benoemd als Bestuursleden.
Besloten werd de, het vorige jaar ge
troffen regeling inzake het geven van
eene bijdrage aan hen die gebruik maak
ten van de hulp van eene gediplomeer
de baker nog zoodanig uit te breiden,
dat het bedrag dat voor aangifte betaalc
moet worden voor rekening van de Ver
eeniging komt en dat, behalve het reeds
toegestane bedrag van 1 per dag met
een maximum van 14 dagen ook nog aan
hen die naar het oordeel van het Be
stuur niet in de gelegenheid zijn nacht
verblijf aan de baker te verstrekken, de
kosten van haar logies zullen worden
vergoed. Het Bestuurslid, de heer M.
Reijnhoudt Jr. verklaarde zich bereid
de aangiften van hen, die willen ge
bruik maken van de diensten van eene
gediplomeerde baker, in ontvangst te
nemen.
Na afloop van de vergadering heeft
Dr. B. Vaandrager eener zeer interes
sante lezing gehouden over „Het Ge
hoor" die door de aanwezigen met groote
aandacht werd gevolgd De Heer L. J.
van Voorthuysen dankte namens de
aanwezigen den spreker voor de zeer
leerrijke voordracht.
RAAD VAN BORSSELE.
De kwestie met de weegbrug,
Aandeelhouders contra
Gemeenteraad.
BORSSELE. De raad dezer gemeente
kwam Vrijdag in voltallige zitting bijeen.
Een verzoek om steun van de Ned. Cen
trale organisatie Natuurwetenschappe
lijk onderzoek (in verband met bestrij
ding iepziekte) wordt voor kennisgeving
aangenomen. Het verzoek van den kap
per in deze gemeente om zijn zaak een
uur langer te mogen openhouden, dan
de Winkelsluitingswet bepaalt, wordt in
gewilligd. Aangaande het aanbrengen
van closets en rioleering voor de openb.
school stellen B. en W. voor voorloopig
voor 3 lokalen de verbetering te doen
aanbrengen, en den toestand voor het
vierde lokaal, waarvan de privaten enz.
loozen op een beerbak, die eens per jaar
wordt geledigd, nog zoo te laten.
Bij de discussie verklaart de heer
Bruinooge zich voor een afdoende
oplossing, vooral waar hij de geraamde
kosten te hoog vindt, nu ze nog slechts
een gedeeltelijke oplossing brengen. Het
voorstel van B. en W. wordt dan. aange
houden tot een volgende vergadering,
het Dagelijksch Bestuur zal dan komen
met een kostenberekening van geheele
verbetering.
Het kohier hondenbelesting wordt
vastgesteld op 229.
De Voorzitter zegt, dat vorig jaar
onderhandeld is met het bestuur van de
weegbrug op het haventerrein over mo
gelijke overneming dier brug door de
gemeente. Besloten werd toen schatters
te benoemen, doch tot een benoeming is
het nimmer gekomen. Thans heeft de
vereeniging een nieuwe brug aangekocht
en verzocht om een stuk grond op de
haven in erfpacht van de gemeente te
verkrijgen voor plaatsing der brug. Een
bespreking van B. en W. met den voor-
is in al z'n eenvoud en vanzelfsprekend
heid, in dezen korten tijd verworven, een
feit dat als prestatie verre uitgaat boven
een Zeppelin-wereldreis. Alleen: de ro
mantiek ontbreekt er aan, of men ziet
die niet meer,
Dat mag zelfs niet. Hij die, als schrij
ver dezer regelen, het machtige moment
in dien dagelijkschen gang der dingen
nog wèl vermag te zien, loopt de kans
voor een droomenden romanticus ver
sleten of gescholden te worden. Je moet
net doen of alles doodgewoon is dat
is de nieuwste vorm van hypocrisie.
Maar wij blijven desalniettemin van
meening, dat onze Indië-luchtlijn in be-
teekenis naast den tocht van Houtman
en De Keyser staat!
Den len October 1924 ruim S jaren
geleden nog maar vlogen Van der
Hoop, Van Weerden Poelman en Van
den Broeke met de historische Fokker
F VII Rolls Royce HNACC de eerste
vlucht van Schiphol naar Batavia, maar
niet terug. De CC werd gedemonteerd
en per schip teruggebracht.
Krap drie jaren later kwam de groote
burgerluchtvaarder, nu wijlen Van Lear
Black, en zeide tot de K. L. M.: ik wil
even heen en terug naar Batavia, wilt u
gauw een taxi sturen? Geijsendorfer en
Scholte met werktuigkundige Weber
knapten dit tochtje met een Bos' atlas
en een F Vila met één Jupiter-motor op.
En precies drie jaren na de allereerste
vlucht; 1 Oct. 1927, maakten Koppen,
Frijns en Ellerman hun beroemde vice-
versa postvlucht met de „Postduif", heen
in 9 en terug in 10 dagen.
Dat was het, hoogst nuttige, voorberei
dende werk, om zoo te zeggen: om 't ijs
te breken.
zitter en secretaris dér weegbrug leidde
er toe, dat B. en W. zich bereid ver
klaarden aan den Raad een voorstel te
doen, om den grond in erfpacht te ge
ven, doch op een viertal voorwaarden,
.waarvan één zou luiden, dat de tarieven
voor 't wegen, zonder goedukeuring van
den gemeenteraad, niet mogen verhoogd
worden. De burgemeester verklaarde,
dat hij in deze raadszitting wilde protes
teeren, tegen wat hem in de laatst ge
houden vergadering van aandeelhouders
ten onrechte was aangewreven. Daar
was n.l. gezegd, dat hij aan de vereeni
ging eischen zou willen stellen. Niets is
minder waar, de daar op die vergadering
ingekomen brief met voorwaarden, was
slechts de schriftelijke bevestiging van
het onderhoud van B. en W. met de twee
bestuursleden der weegbrug en bevatte
slechts datgene, waarmede voorzitter en
secretaris der weegbrug zich accoord
hadden verklaard.
De heer Bru inooge vindt de ta
rieven hoog genoeg en kan zich niet
voorstellen, dat de aandeelhouders-ge
bruikers deze zouden verhoogen, wat
alleen in eigen nadeel zou zijn. De heer
P. Dekker vertelt, dat op de vergade
ring van aandeelhouders slechts 2 of 3
leden er voor waren de bedoelde, voor
waarden te accepteeren. Men wil baas
blijven in eigen huis.
De Voorzitter toont daarop aan,
dat de gemeente belang heeft bij een
grooten aanvoer op de kade en die aan
voer zou er onder lijden, als plannen tot
verhooging van het weegloon voor
vrachtauto's, waarvoor in de vereeniging
al eens is gesproken, werkelijkheid wer
den. De heer Dekker zegt nog eens,
dat de vereeniging zich niet aan banden
wil laten leggen, waarop de burgemees
ter voorstelt de' bestreden voorwaarde
anders in te kleeden, zonder natuurlijk
het beoogde doel uit het oog te verlie
zen, en dan nog eens te onderhandelen
met het weegbrugbestuur. Volgens den
heer Dekker kunnen de 80 leden toch
niet meer overgehaald worden, hij zou
de vereeniging maar vrij laten en de be
paling schrappen. Daar verklaart zich de
burgemeester tegen en op de opmerking
van Dekker dat het bestuur zich moet
onderwerpen aan den wil der algemeene
vergadering, antwoordt hij, dat de ge
meenteraad niet afhankelijk is van die
algemeene vergadering.
Men besluit ten laatste nog maar eens
te probeeren met de betrokken vereeni
ging te onderhandelen.
Een nieuw contract wordt aangegaan
met de N.V. P.Z.E.M. wat een jaarlijk-
sche besparing geeft van ongeveer 150.
De Voorzitter deelt daarop me
de, dat hij laatst onaangenaam verrast
werd door de aanbieding eener kwitanite
aan de gemeente van 20.24. Dit be
drag is een verzekeringspremie tegen
bomaanslagen en mogelijke schade door
neerkomende vliegtuigen. Men besluit
die verzekering op te zeggen.
Bij de rondvraag wijst de heer J.
Bruinooge op het ontbreken van
roosters op eenige vangbakken. Voorzie
ning wordt toegezegd.
ST.-ANNALAND. Onder leiding van
den heer J. W. Elenbaas is alhier, naar
de Zierikz. Nwsb. meldt een vereeniging
van commissionnairs opgericht, bevat
tende geheel Tholen en St. Philipsland.
Als bestuursleden werden gekozen: J.
W. Elenbaas, voorzitter; M. J. Moerland,
secretaris, (heiden St.-Annaland); Adr.
v. d. Hoek, St. Maartensdijk; Joh. Leune,
Stavenisse; A. v. Oeveren, St. Philips
land; Abr. Duine, Oud Vossemeer; J.
Toen kwam de organisatie. De vraag:
zullen we met land- of watervliegtuigen
vliegen; zullen we in étappen of con
tinu, met een aantal vaste trajectvlieg
tuigen of met enkelvoudige de geheele
lijn bevarende machines werken; welke
route zullen we nemen en nog heel
veel meer.
Om redenen van technischen en eco-
nomischen aard koos men land- inplaats
van watervliegtuigen; om veiligheidsre
denen werd absoluut vastgehouden aan
den eisch: drie motoren, zoodat bij een
defect aan êên der voortstuwers de ma
chine veilig door kon vliegen. In 20.000
vlieguren op de Indië-lijn heeft nog nim
mer één toestel wegens motorstoring bui
ten een vliegveld een noodlanding moe
ten maken. Medunkt: dat zegt toch wel
wat!
De route is bekend: des zomers over
Italië, Leipzig, Boedapest en Belgrado
naar Athene, des winters over Marseille,
Rome en Brindisi erheen. Vandaar steekt
de machine de Middellandsche zee over
naar Cairo Turkije heeft het de K. L.
M. zoo lastig gemaakt dat men het hart
grondig links laat liggen! en dan over
Bagdad, Jask aan de Persische Golf, over
Allahabad, Calcutta, Bangkok, Alor Star,
Medan, Palembang, naar Batavia.
De K. L. M. heeft haar dienstrooster
van uit- en -thuisvarende machines zóó
ingepikt, dat er voor den geheelen dienst
niet meer dan zes vliegtuigen noodig
zijn; één daarvan is dan nog telkenmale
een week als reserve in Bandoeng be
schikbaar. Elke bemanning bestaande
uit een commandant, 'n tweeden piloot
administrateur, een werktuigkundige
jaar vier reizen vice-versa; .daartusschen
jaar vier reizen vica-versa; daartusschen
doen zij dienst op de Europeesche lijnen
der K. L. M.
Overbeeke, Tholen. Besloten werd toé te
treden tot den Ned. Bond van Aardap
pelhandelaars enz. te Amsterdam en een
verzoek om erkenning tot dezen Bond te
richten.
STAVENISSE. In de Vrijdagmorgen
alhier gehouden raadsvergadering, waar
bij de heeren Van Luijk en Potappel af
wezig waren, was ingekomen een schrij
ven van den min. van B. Zaken, inzake
de werkverschaffing aan werkloozen,
voor de werkzaamheden aan den Oude-
landschen Dijk, de rioleering van den
Kerkweg en het gedeeltelijk uitdiepen
der haven. De gevraagde subsidie werd
voorloopig toegestaan, maar het bedrag
zal nader worden vastgesteld. Ingevolge
gevoerde correspondentie met de P. Z.
E. M. zullen de kosten der straatverlich
ting, die het vorig jaer 593.60 bedroe
gen, voortaan met 100 branduren meer,
567.42 bedragen.
De voorzitter deelt mede, dat er
een bespreking heeft plaats gehad met
de Ged. Staten inzake 'n wijziging der
brugtarieven te Tholen. De gemeente
Tholen wil 600 van de inkomsten la
ten vallen, indien het Rijk en de provin
ciën Zeeland en Noord-Brabant eenige
subsidie verleenen en er door de ge
meenten alhier per jaar 0.25 per inwo
ner zal worden betaald. De tarieven op
de brug zullen dan verlaagd worden. In
afwachting van de plannen van den Mi
nister en van de Prov. Staten zal men,
hoezeer de plannen toejuichende, een
beslissing in deze aanhouden. Na de in
voering van de vastgestelde verhooging
van het metertarief, heeft de minister
een steun toegezegd door de rente van
de voorgeschoten gelden te brengen van
4 XA op 3% pet. Dankbaar werd dit aan
vaard.
AARDENBURG. De werkzaamheden
aan het leggen der gasleiding naar Sluis
zijn sedert Maandag 1.1. stopgezet, daar
eerst nog pl.m. 800 m moet worden op
gebroken in België, die voor de leiding
langs den dijk moeten gebruikt worden.
Langs den Provincialen weg komen
nieuwe buizen, 't Ligt in de bedoeling
na Paschen het werk voort te zetten.
RAAD VAN AARDENBURG.
De archieven van het Gasthuis
en Weeshuis..
AARDENBURG. Vrijdagvond kwam
de raad voltallig bijeen-
In verband met een schrijven van den
rijksarchivaris mr. Meerkamp van Emb-
den te Middelburg werd de wenschelijk-
heid besproken om de archieven van het
voormalige Gasthuis en Weeshuis over
te brengen naar 'n betere bewaarplaats.
Deze archieven, die thans bewaard wor
den in een deel der oude veldwachters
woning onder het gemeentehuis, zijn van
hooge waarde, liggen daar zonder dat
iemand er iets aan heeft, terwijl ze een
groote ruimte innemen, die voor andere
doeleinden beter gebruikt kan worden.
De rijksarchivaris geeft in overweging
de archieven in bewaring te geven in het
streekarchief te Sluis, waardoor ze voor
de streek bewaard blijven, of anders ze
in bewaring te geven of af te staan aan
het archief te Middelburg, waar ze meer
tot hun recht komen, en geclassificeerd
worden.
Mevr. v. d. B r o e c k e geeft er de
voorkeur aan ze in Sluis te doen ge
ven, ook de voorzitter deelt dit ge
voelen..
De heer Catsman hecht ook veel
waarde aan het streekarchief, doch ge
zien de hooge kosten, n.l. 6 per strek-
De route is verdeeld in 9 dagelijksche
etappes, althans des zomers; 's winters
worden het er 10. De heele route is ruim
14.000 km.
m
Grondslag voor den dienst vormt, fi
nancieel gesproken, het postvervoer.
Iedere week mogen de gezamenlijke Ne
derlanders, plus die buitenlanders welke
het lust,, tot 500 kg luchtpost aanbren
gen. Slechts als er van Amsterdam tot
Batavia voortdurend ook 500 kg in het
toestel is, worden de kosten der poste
rijen door de porti gedekt. Als regel haalt
men dat gewicht nog niet; het is thaiis
van 280350 kg per vlucht, gemiddeld.
Een merkwaardig cijfer is wel, dat in to
taal één vierde deel van de briefpost
tusschen Nederland en Indië met de K. L,
M gaat!
Natuurlijk brengen de passagiers ook
wat geld in het laadje: 1750 kost een
enkele reis. Daar is echter alles bij in
begrepen: hotels, maaltijden, fooien etc.
De K.L.M. streeft er naar, volgend
jaar den vluchtduur te bekorten tot op
6 dagen; binnen enkele jaren hoopt zij
het echter tot 4 dagen te brengen, Maar
dan zal er vrijwel dag en nacht gevlogen
moeten worden!
De weersomstandigheden zijn van
grooten invloed op de vaart; mist in
Europa, zandstormen tusschen Perzië
en Br. Indië, de moessonbuien tusschen
Karachi en Batavia kunnen veel vertra
ging veroorzaken. Maar als regel is het
dan ook wel eens weer enkele dagen
mooi weer, zoodat er nog wat van den
achterstand ingehaald kan worden.
Het is wel interessant, ook eens enke
le cijfers te noemen; dat geeft wat steun
aan een algemeenen indruk.
kenden meter plankruimte, wat voor de
gemeeenie op 'n jaarhjksche uitgave van
omstreeks 100 zou beteekenen, vin^t
hij dezen post een bezwaar.
De raad besluit z. h- st. in principe B
en Wte machtigen het archief in betere
bewaring te geven, doch eerst nog eens
te informeeren, of Sluis het niet gratis
wil doen, en ook wat het in Middelburg
kost,
In het reglement van orde worden
eenige wijzigingen aangebracht.
Bij de rondvraag kwam de heer R ij c-
k a e r t nog eens terug op het in de vo
rige vergadering niet afgewerkte ver
zoek, om afschaffing der belasting op dé
biljarts- Hij stelt voor afschaffing en
motiveert dit door te verklaren, dat de
calehouders dit bedrag niet kunnen op
brengen.
Mevr. v. d.J3 ro.ecke wijst er op, dat
de voorzitter in de vorige vergadering
gezegd heeft, dat de grondslag niet ver
minderd mag worden.
Spr. Iaat de betreffende wetsartikelen
aan den voorzitter lezen, waaruit het te
gendeel blijkt. Spr. stelt voor den grond
slag op de helft te brengen.
Thans bedraagt de belasting 20 met
20 opcenten.
Ook de heer De Backere stelt 'n
^vermindering met' de helft voor.
De heer Catsman is daartegen.
Hij beschouwt het biljarten als 'n ver
makelijkheid en meent, dat het wel
mogelijk zou wezen, een kleine vergpe-
ding te vragen v,wir het gebruik van 't
biljart, evenals in de steden.
De heer B 1 o n d e e 1 zegt, dat in
Eede en Sint Kruis de biljarten onbelast
zijn.
De V oorzitter zegt, dat het be
lang der gemeente medebrengt, dat we
geen belastingen opheffen, veeleer naar
nieuwe bronnen zoeken. De inkomsten
zoowel van pachten als van belastingen
dalen schrikbarend.
Gezien echter de stemming van den
raad acht de Voorzitter het het
beste, om het voorstel van mevr. v. d.
Broecke aan te bevelen.
De heer Hollebrand merkt op,
dat 't voorstel van den heer Ryckaert.,
dat van de verste strekking is, door den
voorzitter doodgezwegen wordt, en hij
vindt het verkeerd, dat biljarthouders
moeten dienen als sluitpost der begroo
ting.
Het voorstelRyckaert is de vorige
keer, hoewel het van verste strekking
was, niet in stemming gebracht.
Het voorstel tot afschaffing wordt ver
worpen.
Het voorstel mevr. v. d. Broecke wordt
daarna aangenomen met 6 st. en 1 st.
blanco.
De heer Catsman zegt nogmaals
voor dit voorstel te hebben gestemd om
iets te redden.
Hierna ging de raad in besloten^ ver
gadering ter bespreking van electrifica-
tiekwesties.
Piter Jelles Huldiging.
Door de medewerking van Friezen uit
alle volkslagen en van alle richtingen in
Friesland en daarbuiten, zelfs uit Ame
rika, kan de commissie, samengesteld
door Friesche Vereenigingen, haar P'aa~
nen welke thans een vasten vorm heb
ben aangenomen, uitvoeren en de ge
storven dichter van „Rispinge Pieter
Jelles Troelstra, op zijn 73e geboorte
dag, de 20ste April huldigen in Stiens, t
dorp, waar hij zijn jeugd doorbracht.
Het werk van de commissie bestaat
In totaal vervoerde de K.L.M. in 1932
op de Indië-lijn 28.500 kg mail, even
veel heen als terug. Pasagiers waren er
215 naar, 231 uit Indië, totaal 446; de
pasasgiers op de tusschentrajecten zijn
hierbij inbegrepen.
Het goederenvervoer bedroeg in 1932
514 duizend kilo, En de totale o p-
b r e n g s t per ton/kilometer was
2.63; de kostprijs per t/km is 2.37 al
les inbegrepen.
Op de reis van Nederland naar Indië
zijn 7 vluchten van 9 dagen te noteeren,
22 reizen van 10 dagen; 13 van 11; 7
van 12; 1 van 13 en 1, met buitengewoon
slecht weer, van 14 dagen. De maximum-
reisduur is volgens het contract met de
posterijen op de 12 dagen gesteld, dat
is dus maar 1 X met 1 da£ en 1 X met
2 dagen overschreden.
De reisrichting Indië-Nederland geeft
over 1932 ongeveer eenzelfde beeld: IX
in 8 dagen; 21 X in 9 dagen; 20 X
dagen; 6 X 11 dagen; 3 X 12 en 1 X
dagen. Over 't algemeen dus nog wat
gunstiger, maar dat zal mede te danken
zijn aan het t ij d s v e r s c h i 1: er is op
de thuisreis 7 uren meer dag
licht beschikbaar dan op de uitreis,
tengevolge van het verschil in lengte
graad tusschen Batavia en Amsterdam.
m
Het spreekt vanzelf, dat er nog heel
wat meer van den technischen kant
dezer luchtlijn te vertellen ware. Maar
dat zou een kennis van de vliegerij en
de navigatie 'vooronderstellen, die als
regel bij'den leek zal ontbreken. Daarom
laten we het hier bij: in de volgende ar
tikelen komt de heer Van der Laan aan
het woord, om den lezer te beschrijven
hoe het nu werkelijk toegaat op de
luchtlijn AmsterdamBatavia!