KUNST EN WETENSCHAP. WALOHEREN. ZUID-BEVELAND. TH0LEN. ÜEEUWSCH-VLAANDEREH W.D. maatschappij, den Bond van Touringcar ondernemingen in Holland en België. Assistentie werd verleend voor het op nemen van geluidsfilms. Met een be scheiden bedrag werd deelgenomen aan het garantiefonds der K. L- M. voor de Zeelandvluchten. In de daarop betrek king hebbende folder '33 zal er op wor den gewezen, hoe men het vliegtuig be nutten kan om, na Schouwen en Wal cheren, ook Zuid-Beveland aan te doen. Spr. bedankte in zijn verslag verder voor alle medewerking en steun, van particulieren, organisaties, gemeentebe sturen, middenstandsvereenigingen en Kamer van Koophandel, voorts den di recteur en verder personeel der Bank- Associatie, die steeds bereid gevonden werden de bezoekers van het informatie bureau bij te staan met raad en daad en wekt allen op de vereeniging ook in de toekomst te steunen. De voorzitter zegt den heer Houtekamer hartelijk dank voor zijn uitgebreid verslag en brengt hem hulde als stille kracht der V.V.V. Spr. wees vooral op den achteruitgang der leden en wekte allen op te trachten nieuwe leden te werven. Bij de bestuursverkiezing stelde de heer L. I. V e r w e r voor deze uit te stellen, om het geringe aantal aanwezi ge leden. Spr. verzoekt verder, de ver gadering een volgenden keer des avonds te houden. Hij verwacht dan grootere opkomst van belangstellenden en be langhebbenden. Van bestuurszijde wordt dit laatste toegezegd. De voorzitter is er ech ter tegen de bestuursverkiezing uit te stellen. Hierna wordt herkozen de heer mr. dr. Mes en nieuw gekozen de heeren P. Dekker Wzn. te Wemeldinge (vac.- W.. Dekker Pzn), D. Lindenbergh, 's-H. Arendskerke (vac.-M. Warsington), en J. Duvekot, Goes (vac.-C. Lindenbergh Lzn.). De voorzitter brengt het schei dende bestuurslid den heer W. Dekker Pzn., hulde voor de wijze waarop hij de belangen van V.V.V. steeds behartigde en hij beveelt de ver. steeds in zijn ge waarde belangstelling aan. De heer L. I. V e r w e r maakt er, bij de rondvraag aanmerking op, dat men opnieuw tracht een boekje uit te geven ter bevordering van het vreemdelingen verkeer in Zeelannd, terwijl er nog 2000 exemplaren van het vorige num mer zijn. De secretaris merkt op, dat dit een particuliere onderneming is. De heer V e r w e r meent, dat V.V.V. de uitgave toch kan voorkomen, en in eigen hand houden. Hij is er van over tuigd, dat het recht van uitgave voor een driehonderd gulden te koopen is. De secretaris ge'eft toe, dat het te overwegen is. Anderzijds zijn de ad verteerders vrij te adverteeren in een particuliere uitgave, en hoe meer re clame voor de streek gemaakt wordt, hoe beter. Er zijn re'ekls tal van kleine uitgave, die voor een bepaalde streek propaganda maken. Het eerste jaar heeft V.V.V. geprobeerd zelf 'een boekje uit le geven, maar het was zeer moei lijk een dekkende uitgave te krijgen. De voorzitter zegt toe, dat het plan van den heer Verwer, de uitgave te verkoopen, in het bestuur besproken zal worden. Nadat de secretaris nog mede gedeeld heeft, dat hem gisteravond voor de V.V.V, een gift van 10 overhandigd is, uit waardering voor haar arbeid, sluit de voorzitter die dit voorbeeld ter navolging aanbeveelt de vergadering. EEN WOORD VOORAF TOT HET RELAAS VAN „DE HONDERDSTE VLUCHT OP INDIë", DOOR J. J. VAN DER LAAN, Morgen vangen wij aan met een onderhoudend, soms zelfs boeiend, ge schreven relaas van de honderdste regel matige passagiers- en postvlucht op de lijn Amsterdam-Batavia van de Konink lijke Luchtvaart Maatschappij voor Ne derland en Koloniën, korter gezegd de K. L. M. De schrijver van dat uit vlotte pen ge vloeide reisverhaal is de heer J. J. van der Laan, journalist van professie, die voor zaken naar Indië moest, en daartoe „den meer en meer gebruikelijken weg" koos. Het spreekt vanzelf dat een dag bladman, wien het rechte bloed in d'aad'ren vloeit, niet kón nalaten over die machtige en toch zoo vreedzame ver overing van de lucht door Nederlandsche luchtvaarders, te schrijven; dat was niet meer dan natuurlijk. Dat het zulk een prettig en boeiend verhaal is geworden, danken wij echter des schrijvers talent en observatievermogen. m Alvorens met het relaas van des hee ren Van der Laans reis met de „Kwar tel' naar Medan-Deli aan te vangen, een woord vooraf ter inleiding. Ter rechtvaardiging zouden we, helaas misschien moeten zeggen. Want; Neder land beseft bij lange na niet de geweldig heid van deze prestatie, de wekelijksche lucht verbinding op Indië. Wij nemen dat zoo .heel gauw voor zoo héél gewoon aan volkomen ten onrechte. De instelling en regelmatige exploita tie van de luchtlijn Amsterdam-Batavia DOMBURG. In de Vrijdagavond ge houden vergadering Van de Ver. „Het Groene Kruis" werd de Rekening over 1932 in ontvangst en uitgaaf bedragen de 1221 goedgekeurd evenals de Be grooting voor 1933 met een ontvangst en uitgaat van 1310. Het jaarverslag werd uitgebracht evenals het verslag van het Bureau voor Zuigelingenzorg. De Heeren Anth. Pro voost en J. W. Schuurman werden her benoemd als Bestuursleden. Besloten werd de, het vorige jaar ge troffen regeling inzake het geven van eene bijdrage aan hen die gebruik maak ten van de hulp van eene gediplomeer de baker nog zoodanig uit te breiden, dat het bedrag dat voor aangifte betaalc moet worden voor rekening van de Ver eeniging komt en dat, behalve het reeds toegestane bedrag van 1 per dag met een maximum van 14 dagen ook nog aan hen die naar het oordeel van het Be stuur niet in de gelegenheid zijn nacht verblijf aan de baker te verstrekken, de kosten van haar logies zullen worden vergoed. Het Bestuurslid, de heer M. Reijnhoudt Jr. verklaarde zich bereid de aangiften van hen, die willen ge bruik maken van de diensten van eene gediplomeerde baker, in ontvangst te nemen. Na afloop van de vergadering heeft Dr. B. Vaandrager eener zeer interes sante lezing gehouden over „Het Ge hoor" die door de aanwezigen met groote aandacht werd gevolgd De Heer L. J. van Voorthuysen dankte namens de aanwezigen den spreker voor de zeer leerrijke voordracht. RAAD VAN BORSSELE. De kwestie met de weegbrug, Aandeelhouders contra Gemeenteraad. BORSSELE. De raad dezer gemeente kwam Vrijdag in voltallige zitting bijeen. Een verzoek om steun van de Ned. Cen trale organisatie Natuurwetenschappe lijk onderzoek (in verband met bestrij ding iepziekte) wordt voor kennisgeving aangenomen. Het verzoek van den kap per in deze gemeente om zijn zaak een uur langer te mogen openhouden, dan de Winkelsluitingswet bepaalt, wordt in gewilligd. Aangaande het aanbrengen van closets en rioleering voor de openb. school stellen B. en W. voor voorloopig voor 3 lokalen de verbetering te doen aanbrengen, en den toestand voor het vierde lokaal, waarvan de privaten enz. loozen op een beerbak, die eens per jaar wordt geledigd, nog zoo te laten. Bij de discussie verklaart de heer Bruinooge zich voor een afdoende oplossing, vooral waar hij de geraamde kosten te hoog vindt, nu ze nog slechts een gedeeltelijke oplossing brengen. Het voorstel van B. en W. wordt dan. aange houden tot een volgende vergadering, het Dagelijksch Bestuur zal dan komen met een kostenberekening van geheele verbetering. Het kohier hondenbelesting wordt vastgesteld op 229. De Voorzitter zegt, dat vorig jaar onderhandeld is met het bestuur van de weegbrug op het haventerrein over mo gelijke overneming dier brug door de gemeente. Besloten werd toen schatters te benoemen, doch tot een benoeming is het nimmer gekomen. Thans heeft de vereeniging een nieuwe brug aangekocht en verzocht om een stuk grond op de haven in erfpacht van de gemeente te verkrijgen voor plaatsing der brug. Een bespreking van B. en W. met den voor- is in al z'n eenvoud en vanzelfsprekend heid, in dezen korten tijd verworven, een feit dat als prestatie verre uitgaat boven een Zeppelin-wereldreis. Alleen: de ro mantiek ontbreekt er aan, of men ziet die niet meer, Dat mag zelfs niet. Hij die, als schrij ver dezer regelen, het machtige moment in dien dagelijkschen gang der dingen nog wèl vermag te zien, loopt de kans voor een droomenden romanticus ver sleten of gescholden te worden. Je moet net doen of alles doodgewoon is dat is de nieuwste vorm van hypocrisie. Maar wij blijven desalniettemin van meening, dat onze Indië-luchtlijn in be- teekenis naast den tocht van Houtman en De Keyser staat! Den len October 1924 ruim S jaren geleden nog maar vlogen Van der Hoop, Van Weerden Poelman en Van den Broeke met de historische Fokker F VII Rolls Royce HNACC de eerste vlucht van Schiphol naar Batavia, maar niet terug. De CC werd gedemonteerd en per schip teruggebracht. Krap drie jaren later kwam de groote burgerluchtvaarder, nu wijlen Van Lear Black, en zeide tot de K. L. M.: ik wil even heen en terug naar Batavia, wilt u gauw een taxi sturen? Geijsendorfer en Scholte met werktuigkundige Weber knapten dit tochtje met een Bos' atlas en een F Vila met één Jupiter-motor op. En precies drie jaren na de allereerste vlucht; 1 Oct. 1927, maakten Koppen, Frijns en Ellerman hun beroemde vice- versa postvlucht met de „Postduif", heen in 9 en terug in 10 dagen. Dat was het, hoogst nuttige, voorberei dende werk, om zoo te zeggen: om 't ijs te breken. zitter en secretaris dér weegbrug leidde er toe, dat B. en W. zich bereid ver klaarden aan den Raad een voorstel te doen, om den grond in erfpacht te ge ven, doch op een viertal voorwaarden, .waarvan één zou luiden, dat de tarieven voor 't wegen, zonder goedukeuring van den gemeenteraad, niet mogen verhoogd worden. De burgemeester verklaarde, dat hij in deze raadszitting wilde protes teeren, tegen wat hem in de laatst ge houden vergadering van aandeelhouders ten onrechte was aangewreven. Daar was n.l. gezegd, dat hij aan de vereeni ging eischen zou willen stellen. Niets is minder waar, de daar op die vergadering ingekomen brief met voorwaarden, was slechts de schriftelijke bevestiging van het onderhoud van B. en W. met de twee bestuursleden der weegbrug en bevatte slechts datgene, waarmede voorzitter en secretaris der weegbrug zich accoord hadden verklaard. De heer Bru inooge vindt de ta rieven hoog genoeg en kan zich niet voorstellen, dat de aandeelhouders-ge bruikers deze zouden verhoogen, wat alleen in eigen nadeel zou zijn. De heer P. Dekker vertelt, dat op de vergade ring van aandeelhouders slechts 2 of 3 leden er voor waren de bedoelde, voor waarden te accepteeren. Men wil baas blijven in eigen huis. De Voorzitter toont daarop aan, dat de gemeente belang heeft bij een grooten aanvoer op de kade en die aan voer zou er onder lijden, als plannen tot verhooging van het weegloon voor vrachtauto's, waarvoor in de vereeniging al eens is gesproken, werkelijkheid wer den. De heer Dekker zegt nog eens, dat de vereeniging zich niet aan banden wil laten leggen, waarop de burgemees ter voorstelt de' bestreden voorwaarde anders in te kleeden, zonder natuurlijk het beoogde doel uit het oog te verlie zen, en dan nog eens te onderhandelen met het weegbrugbestuur. Volgens den heer Dekker kunnen de 80 leden toch niet meer overgehaald worden, hij zou de vereeniging maar vrij laten en de be paling schrappen. Daar verklaart zich de burgemeester tegen en op de opmerking van Dekker dat het bestuur zich moet onderwerpen aan den wil der algemeene vergadering, antwoordt hij, dat de ge meenteraad niet afhankelijk is van die algemeene vergadering. Men besluit ten laatste nog maar eens te probeeren met de betrokken vereeni ging te onderhandelen. Een nieuw contract wordt aangegaan met de N.V. P.Z.E.M. wat een jaarlijk- sche besparing geeft van ongeveer 150. De Voorzitter deelt daarop me de, dat hij laatst onaangenaam verrast werd door de aanbieding eener kwitanite aan de gemeente van 20.24. Dit be drag is een verzekeringspremie tegen bomaanslagen en mogelijke schade door neerkomende vliegtuigen. Men besluit die verzekering op te zeggen. Bij de rondvraag wijst de heer J. Bruinooge op het ontbreken van roosters op eenige vangbakken. Voorzie ning wordt toegezegd. ST.-ANNALAND. Onder leiding van den heer J. W. Elenbaas is alhier, naar de Zierikz. Nwsb. meldt een vereeniging van commissionnairs opgericht, bevat tende geheel Tholen en St. Philipsland. Als bestuursleden werden gekozen: J. W. Elenbaas, voorzitter; M. J. Moerland, secretaris, (heiden St.-Annaland); Adr. v. d. Hoek, St. Maartensdijk; Joh. Leune, Stavenisse; A. v. Oeveren, St. Philips land; Abr. Duine, Oud Vossemeer; J. Toen kwam de organisatie. De vraag: zullen we met land- of watervliegtuigen vliegen; zullen we in étappen of con tinu, met een aantal vaste trajectvlieg tuigen of met enkelvoudige de geheele lijn bevarende machines werken; welke route zullen we nemen en nog heel veel meer. Om redenen van technischen en eco- nomischen aard koos men land- inplaats van watervliegtuigen; om veiligheidsre denen werd absoluut vastgehouden aan den eisch: drie motoren, zoodat bij een defect aan êên der voortstuwers de ma chine veilig door kon vliegen. In 20.000 vlieguren op de Indië-lijn heeft nog nim mer één toestel wegens motorstoring bui ten een vliegveld een noodlanding moe ten maken. Medunkt: dat zegt toch wel wat! De route is bekend: des zomers over Italië, Leipzig, Boedapest en Belgrado naar Athene, des winters over Marseille, Rome en Brindisi erheen. Vandaar steekt de machine de Middellandsche zee over naar Cairo Turkije heeft het de K. L. M. zoo lastig gemaakt dat men het hart grondig links laat liggen! en dan over Bagdad, Jask aan de Persische Golf, over Allahabad, Calcutta, Bangkok, Alor Star, Medan, Palembang, naar Batavia. De K. L. M. heeft haar dienstrooster van uit- en -thuisvarende machines zóó ingepikt, dat er voor den geheelen dienst niet meer dan zes vliegtuigen noodig zijn; één daarvan is dan nog telkenmale een week als reserve in Bandoeng be schikbaar. Elke bemanning bestaande uit een commandant, 'n tweeden piloot administrateur, een werktuigkundige jaar vier reizen vice-versa; .daartusschen jaar vier reizen vica-versa; daartusschen doen zij dienst op de Europeesche lijnen der K. L. M. Overbeeke, Tholen. Besloten werd toé te treden tot den Ned. Bond van Aardap pelhandelaars enz. te Amsterdam en een verzoek om erkenning tot dezen Bond te richten. STAVENISSE. In de Vrijdagmorgen alhier gehouden raadsvergadering, waar bij de heeren Van Luijk en Potappel af wezig waren, was ingekomen een schrij ven van den min. van B. Zaken, inzake de werkverschaffing aan werkloozen, voor de werkzaamheden aan den Oude- landschen Dijk, de rioleering van den Kerkweg en het gedeeltelijk uitdiepen der haven. De gevraagde subsidie werd voorloopig toegestaan, maar het bedrag zal nader worden vastgesteld. Ingevolge gevoerde correspondentie met de P. Z. E. M. zullen de kosten der straatverlich ting, die het vorig jaer 593.60 bedroe gen, voortaan met 100 branduren meer, 567.42 bedragen. De voorzitter deelt mede, dat er een bespreking heeft plaats gehad met de Ged. Staten inzake 'n wijziging der brugtarieven te Tholen. De gemeente Tholen wil 600 van de inkomsten la ten vallen, indien het Rijk en de provin ciën Zeeland en Noord-Brabant eenige subsidie verleenen en er door de ge meenten alhier per jaar 0.25 per inwo ner zal worden betaald. De tarieven op de brug zullen dan verlaagd worden. In afwachting van de plannen van den Mi nister en van de Prov. Staten zal men, hoezeer de plannen toejuichende, een beslissing in deze aanhouden. Na de in voering van de vastgestelde verhooging van het metertarief, heeft de minister een steun toegezegd door de rente van de voorgeschoten gelden te brengen van 4 XA op 3% pet. Dankbaar werd dit aan vaard. AARDENBURG. De werkzaamheden aan het leggen der gasleiding naar Sluis zijn sedert Maandag 1.1. stopgezet, daar eerst nog pl.m. 800 m moet worden op gebroken in België, die voor de leiding langs den dijk moeten gebruikt worden. Langs den Provincialen weg komen nieuwe buizen, 't Ligt in de bedoeling na Paschen het werk voort te zetten. RAAD VAN AARDENBURG. De archieven van het Gasthuis en Weeshuis.. AARDENBURG. Vrijdagvond kwam de raad voltallig bijeen- In verband met een schrijven van den rijksarchivaris mr. Meerkamp van Emb- den te Middelburg werd de wenschelijk- heid besproken om de archieven van het voormalige Gasthuis en Weeshuis over te brengen naar 'n betere bewaarplaats. Deze archieven, die thans bewaard wor den in een deel der oude veldwachters woning onder het gemeentehuis, zijn van hooge waarde, liggen daar zonder dat iemand er iets aan heeft, terwijl ze een groote ruimte innemen, die voor andere doeleinden beter gebruikt kan worden. De rijksarchivaris geeft in overweging de archieven in bewaring te geven in het streekarchief te Sluis, waardoor ze voor de streek bewaard blijven, of anders ze in bewaring te geven of af te staan aan het archief te Middelburg, waar ze meer tot hun recht komen, en geclassificeerd worden. Mevr. v. d. B r o e c k e geeft er de voorkeur aan ze in Sluis te doen ge ven, ook de voorzitter deelt dit ge voelen.. De heer Catsman hecht ook veel waarde aan het streekarchief, doch ge zien de hooge kosten, n.l. 6 per strek- De route is verdeeld in 9 dagelijksche etappes, althans des zomers; 's winters worden het er 10. De heele route is ruim 14.000 km. m Grondslag voor den dienst vormt, fi nancieel gesproken, het postvervoer. Iedere week mogen de gezamenlijke Ne derlanders, plus die buitenlanders welke het lust,, tot 500 kg luchtpost aanbren gen. Slechts als er van Amsterdam tot Batavia voortdurend ook 500 kg in het toestel is, worden de kosten der poste rijen door de porti gedekt. Als regel haalt men dat gewicht nog niet; het is thaiis van 280350 kg per vlucht, gemiddeld. Een merkwaardig cijfer is wel, dat in to taal één vierde deel van de briefpost tusschen Nederland en Indië met de K. L, M gaat! Natuurlijk brengen de passagiers ook wat geld in het laadje: 1750 kost een enkele reis. Daar is echter alles bij in begrepen: hotels, maaltijden, fooien etc. De K.L.M. streeft er naar, volgend jaar den vluchtduur te bekorten tot op 6 dagen; binnen enkele jaren hoopt zij het echter tot 4 dagen te brengen, Maar dan zal er vrijwel dag en nacht gevlogen moeten worden! De weersomstandigheden zijn van grooten invloed op de vaart; mist in Europa, zandstormen tusschen Perzië en Br. Indië, de moessonbuien tusschen Karachi en Batavia kunnen veel vertra ging veroorzaken. Maar als regel is het dan ook wel eens weer enkele dagen mooi weer, zoodat er nog wat van den achterstand ingehaald kan worden. Het is wel interessant, ook eens enke le cijfers te noemen; dat geeft wat steun aan een algemeenen indruk. kenden meter plankruimte, wat voor de gemeeenie op 'n jaarhjksche uitgave van omstreeks 100 zou beteekenen, vin^t hij dezen post een bezwaar. De raad besluit z. h- st. in principe B en Wte machtigen het archief in betere bewaring te geven, doch eerst nog eens te informeeren, of Sluis het niet gratis wil doen, en ook wat het in Middelburg kost, In het reglement van orde worden eenige wijzigingen aangebracht. Bij de rondvraag kwam de heer R ij c- k a e r t nog eens terug op het in de vo rige vergadering niet afgewerkte ver zoek, om afschaffing der belasting op dé biljarts- Hij stelt voor afschaffing en motiveert dit door te verklaren, dat de calehouders dit bedrag niet kunnen op brengen. Mevr. v. d.J3 ro.ecke wijst er op, dat de voorzitter in de vorige vergadering gezegd heeft, dat de grondslag niet ver minderd mag worden. Spr. Iaat de betreffende wetsartikelen aan den voorzitter lezen, waaruit het te gendeel blijkt. Spr. stelt voor den grond slag op de helft te brengen. Thans bedraagt de belasting 20 met 20 opcenten. Ook de heer De Backere stelt 'n ^vermindering met' de helft voor. De heer Catsman is daartegen. Hij beschouwt het biljarten als 'n ver makelijkheid en meent, dat het wel mogelijk zou wezen, een kleine vergpe- ding te vragen v,wir het gebruik van 't biljart, evenals in de steden. De heer B 1 o n d e e 1 zegt, dat in Eede en Sint Kruis de biljarten onbelast zijn. De V oorzitter zegt, dat het be lang der gemeente medebrengt, dat we geen belastingen opheffen, veeleer naar nieuwe bronnen zoeken. De inkomsten zoowel van pachten als van belastingen dalen schrikbarend. Gezien echter de stemming van den raad acht de Voorzitter het het beste, om het voorstel van mevr. v. d. Broecke aan te bevelen. De heer Hollebrand merkt op, dat 't voorstel van den heer Ryckaert., dat van de verste strekking is, door den voorzitter doodgezwegen wordt, en hij vindt het verkeerd, dat biljarthouders moeten dienen als sluitpost der begroo ting. Het voorstelRyckaert is de vorige keer, hoewel het van verste strekking was, niet in stemming gebracht. Het voorstel tot afschaffing wordt ver worpen. Het voorstel mevr. v. d. Broecke wordt daarna aangenomen met 6 st. en 1 st. blanco. De heer Catsman zegt nogmaals voor dit voorstel te hebben gestemd om iets te redden. Hierna ging de raad in besloten^ ver gadering ter bespreking van electrifica- tiekwesties. Piter Jelles Huldiging. Door de medewerking van Friezen uit alle volkslagen en van alle richtingen in Friesland en daarbuiten, zelfs uit Ame rika, kan de commissie, samengesteld door Friesche Vereenigingen, haar P'aa~ nen welke thans een vasten vorm heb ben aangenomen, uitvoeren en de ge storven dichter van „Rispinge Pieter Jelles Troelstra, op zijn 73e geboorte dag, de 20ste April huldigen in Stiens, t dorp, waar hij zijn jeugd doorbracht. Het werk van de commissie bestaat In totaal vervoerde de K.L.M. in 1932 op de Indië-lijn 28.500 kg mail, even veel heen als terug. Pasagiers waren er 215 naar, 231 uit Indië, totaal 446; de pasasgiers op de tusschentrajecten zijn hierbij inbegrepen. Het goederenvervoer bedroeg in 1932 514 duizend kilo, En de totale o p- b r e n g s t per ton/kilometer was 2.63; de kostprijs per t/km is 2.37 al les inbegrepen. Op de reis van Nederland naar Indië zijn 7 vluchten van 9 dagen te noteeren, 22 reizen van 10 dagen; 13 van 11; 7 van 12; 1 van 13 en 1, met buitengewoon slecht weer, van 14 dagen. De maximum- reisduur is volgens het contract met de posterijen op de 12 dagen gesteld, dat is dus maar 1 X met 1 da£ en 1 X met 2 dagen overschreden. De reisrichting Indië-Nederland geeft over 1932 ongeveer eenzelfde beeld: IX in 8 dagen; 21 X in 9 dagen; 20 X dagen; 6 X 11 dagen; 3 X 12 en 1 X dagen. Over 't algemeen dus nog wat gunstiger, maar dat zal mede te danken zijn aan het t ij d s v e r s c h i 1: er is op de thuisreis 7 uren meer dag licht beschikbaar dan op de uitreis, tengevolge van het verschil in lengte graad tusschen Batavia en Amsterdam. m Het spreekt vanzelf, dat er nog heel wat meer van den technischen kant dezer luchtlijn te vertellen ware. Maar dat zou een kennis van de vliegerij en de navigatie 'vooronderstellen, die als regel bij'den leek zal ontbreken. Daarom laten we het hier bij: in de volgende ar tikelen komt de heer Van der Laan aan het woord, om den lezer te beschrijven hoe het nu werkelijk toegaat op de luchtlijn AmsterdamBatavia!

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 6