BINNENLAND.
REGHTZMEN.
LEBER EN MOT.
VERKEERSWEZEN P. T. T.
GEMENGD NIEUWS.
ZEELAND.
DERDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE COURANT) VAN ZATERDAG 1 APRIL 1933. No. 78.
FINANCIEEL ECONOMISCH
WEEKOVERZICHT.
miiHEREN.
Onze financieele deskundige schrijft
ons uit Amsterdam d.d. 30 Maart:
Nederlandsche staatsleeningen waren
in de afgeloopen week weder goed prijs
houdend, terwijl van de Indische voor
al de dollar-obligatiën zich door een
vaste stemming onderscheidden. De 6
pCt. dollarleening heelt den parikoers
weer bijna bereikt, terwijl ook de 5%
pCt. dollarleening verder in koers is op-
geloopen. Dit is in zooverre opmerke
lijk, omdat de regeering heeft medege-
dee.d, dat de coupons per 1 Mei a.s.
hier te lande betaald zullen worden tot
den vasten omrekeningskoers van
2.46 per dollar, wat het theoreti
sche goud-uitvoerpunt van Noord-Ame-
rika is, na aftrek der op de inwisseling
vallende kosten. Wanneer de goudclau
sule niet toegepast zou zijn, was de om
rekeningskoers voor de houders der
stukken allicht gunstiger geweest. Im
mers bedraagt de officieele Amerikaan-
sche wisselkoers thans weer ruim 2.48.
Van ingrijpende beteekenis is dit koers
verschil bij de couponbetaling echter
niet, en principieel is het feit, dat de
Indische regeering voor haar dollar-
leeningen de goudclausule toepast, wel
van beteekenis.
De vaste stemming voor de 6 pCt. In
dische leening ging opnieuw gepaard met
geruchten, volgens welke de a.s. nieuwe
Nederlandsche staatsleening gebruikt
zal worden voor de aflossing van deze,
hooge rente dragende leening, in plaats
wan, of wellicht naast, de conversie van
de tweede 5 pCt. Nederlandsche staatB-
leening van 1932, wat een grootere ren
tebesparing met zich zou brengen. Be
vestiging van deze geruchten is tot dus
verre uitgebleven.
Binnenlandsche gemeente en provin
ciale ieeningen zijn niet belangrijk in
koers veranderd. Voor het eerst sinds
langen tijd is weder een nieuwe groote
binnenlandsche leening op de markt ge
bracht.
De provincie Zuid-Holland is n.l.
overgegaan tot de uitgifte van een
nieuwe leening van 2 millioen; hier
van werd 600.000 ondershands ge
plaatst tot den koers van 99% pCt. Het
op de open markt aangeboden gedeelte
van deze 4 pCt. leening werd pCt.
boven pari aangeboden, een koers, die
getuigt van den goeden naam, waarin
het crediet van deze provincie zich ver
heugen mag. De helft der opbrengst van
de leening dient voor aflossing van de
5 pCt, leening van 1932, welker houders
recht van voorkeur bij deze uitgifte heb
ben.
Op de aandeelenmarkt was de stem
ming over het algemeen lusteloos. De
koersen zijn in het algemeen teruggeloo-
pen, maar groot waren de verschillen
niet. Van industrieele fondsen hebben
aandeelen Philips zich vrij goed kunnen
handhaven; een finaniceel biad wist te
melden, dat het bedrijf van Philips in
Engeland in het afgeloopen jaar bevre
digen is eweestgde cmfwyoiw kowkww
digend is geweest. De maatschappij zou
zich tijdelijk van de Tsjechische markt
hebben teruggetrokken, maar op het
oogenblik zou deze markt opnieuw gun
stige mogelijkheden bieden. Na belang
rijke afschrijvingen, zou voor 1932 nog
een netto-winst overblijven, maar over
de nitkeering van een dividend zou nog
geen beslissing zijn genomen. De moge
lijkheid zou echter bestaan, dat de maat
schappij een dividend van 4 a 5 pCt,
zou uitkeeren. Wij maken van deze ge
ruchten „pour acquit de consience" mel
ding; of zij al dan niet gegrond zijn, zal
de toekomst moeten leeren. Vooralsnog
lijkt het weinig waarschijnlijk, dat reeds
zulke positieve gegevens betreffende
de resultaten van het afgeloopen jaar,
ook van de buitenlandsche dochteron
dernemingen, beschikbaar zouden zijn,
dat daarop reeds dividendramingen ge
baseerd zouden kunnen worden.
De stemming voor het andere leiden
de industrieele fonds, Unilever, was be
paald flauw. Het wordt hoe langer hoe
duidelijker, dat de nieuwe economische
politiek in Duitschland belangrijke na-
deelen voor de Duitsche be.angen van
het Nederlandsch-Engelsch concern met
zich zal brengen. Door het instellen van
monopolies voor de olie- en vetindustrie
door productiebeperkingen der marga
rine-industrie, door menggebod en ver
plichte afneming van buitenlandsch zaad,
en voorts door margarine-belastingen
wordt de geheele Duitsche vet-industrie
aan banden gelegd. Ook al wordt niet
verwacht, dat de beoogde beperking der
margarine-productie met 50 pCt. overal
eren star zal worden toegepast, toch zal
deze gepaard gaan met een belangrijke
inkrimping der productie in de fabrie- j
ken van het Unilever-concern. Hierbij
komt de moeilijkheid, dat de regeering
uitdrukkelijk verlangt, dat de oliefabrie-
ken haar producten niet duurder ma- j
ken en geen arbeiders zullen ontslaan,
ondanks het feit, dat een belangrijk in
gekrompen productie de productiekos
ten toch reeds belangrijk verhoogt. Niet
alleen aandeelen Unilever hebben den
ongunstigen invloed van de desbetref
fende berichten ondervonden, ook an
dere fondsen van dit concern, met name
preferente aandeelen Jurgens, en prefe
rente aandeelen Hollandsche Margari
ne
pen.
-fabrieken zijn in koers teruggeloo-
In aandeelen Koninklijke Petroleum
was de handel gering ,en de koers is
niet veel veranderd. In Amerika heeft
de minister van Binnenlandsche Zaken
zich thans een voorstander van een pro
ductiebeperking tot twee millioen va
ten per dag verklaard. In leidende petro-
leumkringen acht men echter de kans,
dat het hiertoe werkelijk ook zal komen,
niet groot, omdat, naar men meent, er
grondwettelijke bezwaren zijn tegen 'n
dergelijk ingrijpen der Federale regee
ring in de wetgeving der afzonderlijke
staten.
Suiker- en rubberwaarden waren ver
waarloosd. Tabaksaandeelen waren uit
gesproken flauw. Wel wordt 't nieuwe
Sumatra-product, dat op de a.s. inschrij
vingen op de markt zal komen, vrij gun
stig beoordeeld, maar men vreest, dat
de tabaksmarkt in ernstige mate de ge
volgen van den toestand in Duitschland
zal ondervinden.
Verschillende groote Duitsche sigaren
fabrieken zijn in Joodsche handen; an
dere hebben Joodsche reizigers, die bij
de cliëntèle zijn ingevoerd. In beide ge
vallen heeft de boycot (die reeds vóór
de officieele aankondiging was ingezet)
tot een sterke vermindering van den af
zet ge eid, zoodat van deze zijde niet op
veel belangstelling op de a.s. inschrij
vingen kan worden gerekend.
Hieronder volgt een overzicht van 't
koersverloop:
5 %- pCt. Youngleening 50%45%
46%'.
Philips 112—-114%-107%.
Unielever 91%—84%-86%,
Koninklijke Petroleum 141%137
138%.
Amsterdam Rubber 53%52%.
Ned. Scheepvaart Unie 49%48%.
Handelsver. „Amsterdam" 179%
176%—177%.
Deli Batavia Mij. 143%146%-135%,
Senembah Mij. 132126%128%.
DEMONSTRATIE TEGEN HET
DUITSCH ANTI-SEMITISME.
Vele duizenden Israëlieten van aller
lei rang en stand waren Donderdag
avond in het RAI-gebouw te Amster
dam samengekomen, naar schatting
20.000 personen, om een massaal pro
test te doen hooren tegen en uiting te
geven aan hun verontwaardiging over
het optreden der Duitsch Nationaal so
cialistische partij tegen het Jodendom
in Duitschland.
Het woord werd gevoerd door den
heer A. Asscher, dr. A van Raalte, prof
dr. Frijda en prof. dr. J. Cohen.
Tenslotte nam de vergadering onder
daverend applaus een protest resolutie
aan.
RAAD VAN RITTHEM.
Instelling eener gemeentelijke
werkverschaffing.
RITTHEM. Woensdagavond j.,1. kwam
de raad dezer gemeente in voltallige
zitting bijeen. Voorzitter: burgemeester
P. W. ter Haar.
De pensioenraad heeft medegedeeld
dat een bedrag van 132.75 zal worden
terugbetaald wegens te veel betaalde
rente over achterstallige bijdragen.
Naar aanleiding van een verzoek aan
Ged. Staten of het in hun voornemen
lag binnen afzienbaren tijd de gemeen
tebesturen aan te schrijven om over
te gaan tot vernieuwing van den ligger
van wegen en voetpaden ontvingen B.
en W. bericht, dat Ged. Staten metter
tijd een circulaire van bovenvermel
den inhoud aan de gemeentebesturen
zullen richten. Aangezien dit verzoek
aan Ged. Staten was gericht om noode-
looze uitgaven verbonden aan een wijzi
ging van dien ligger te voorkomen,
bracht de vage aanduiding „mettertijd"
dus niet de gewenschte oplossing. Daar
reeds in de vorige vergadering stemmen
opgingen om het Welzingsche voetpad
van den ligger af te voeren, stelde de
voorzitter voor afwijzend te be
schikken, op grond van de hooge kos
ten, welke aan een liggerwijziging zijn
verbonden.
De heer Wisse is van meening dat
de huidige liggers niet meer aan de
eischen voldoen. Hij achtte een niet of
ficieele afvoering in dit overgangstijd
perk goed mogelijk.
De heer v. d. Putte informeert of
er bij Ged. Staten bezwaren bestaan te
gen het afvoeren van dit pad van den
ligger zonder de kaart te wijzigen.
Hierover zal met Ged. Staten gecor-
respondeerd worden. Het voorstel van B.
en W. wordt aangehouden.
De verbetering van den Ritthemschen
Straatweg heeft de aandacht van Ged.
Staten, die spoedig de gemeentebestu
ren van O.- en W. Souburg en Ritthem
over deze kwestie wenschen te hooren,
De verordening op het agentschap der
Arbeidersbemiddeling dd. 6 Maart j.l.
werd door Ged. Staten eenigszins te uit
gebreid geacht voor de gemeente Rit
them. Hierin is nl. opgenomen de samen
stelling en bevoegdheid eener werkloo-
zencommissie, die alleen vereischt is in
gemeenten met meer dan 5000 zielen,
doch eveneens in kleinere gemeenten
kan worden ingesteld. Aangezien deze
commissie in een dringende behoefte
voorziet hebben B. en W. Ged. Staten
met den meesten aandrang verzocht de
ingezonden verordening te willen be
krachtigen.
De Raad vereenigde zich z.h.st. met
een door de gemeente Middelburg opge
stelde hulpovereenkomst bij brand. Aan
vankelijk wordt zij aangegaan voor den
proeftijd van 1 jaar.
De cocept-contracten van de P.Z.E.M.
voor electrische straatverlichting en het
huren van lantaarns, benevens een nieu
we regeling ter voorziening in een ba
rak voor besmettelijke ziekten werden
door de late ontvangst naar B. en W,
verwezen om prae-advies.
Hierna was aan de orde de instelling
van een gemeentelijke werkverschaffing.
Een door den correspondent van de Ar
beidsbemiddeling ontworpen en door
B. en W. gunstig onthaalde regeling
werd den Raad ter vaststelling aange
boden. Hierbij komen alleen die perso
nen in aanmerking, die
a. ten minste een jaar in het bevol
kingsregister dezer gemeente staan in
geschreven; b. hoofd van een gezin zijn
en den leeftijd van 23 jaren hebben be
reikt en dien van 60 jaren niet hebben
overschreden; c. kostwinner zijn.
De voor werkverschaffing in aanmer
king komende werkloozen worden inge
deeld in drie groepen die in een periode
van 3 weken resp, te hoogste 9, 6 en 3
dagen te werk worden gesteld. De peri
ode van 3 weken is genomen met het
oog op eventueele werkzaamheden bij
het Bunkerstation.
Het uurloon bedraagt 0.20.. Per dag
wordt 10 uur gewerkt.
De leden-werknemers der werkloozen-
commissie stelden voor groep a met
groep b te combineeren en de daarin te
plaatsen werkloozen gedurende 4 dagen
per week te doen werken en de in groep
c te plaatsen werkloozen 3 dagen. Dit
voorstel achtte de Raad, uit financieel
oogpunt bezien, onaanvaardbaar. Hier
door zou de werkverschaffing hoogstens
1 maand in werking kunnen blijven.
M. a. st. werd besloten dat in een pe
riode van 3 weken iedere werklooze
wordt ingedeeld in groep a. ten hoogste
8 dagen; groep b ten hoogste 6 dagen;
groep c ten hoogste 4 dagen bij de ge
meentelijke werkverschaffing te werk
gesteld. Met deze gewijzigde regeling
gingen zoowel werkgevers als werkne
mers accoord, mits deze aanvankelijk
werd toegepast voor slechts 1 periode
van drie weken.
Als werkobjecten werden aangewe
zen het afronden van wegen, het rooien
van boomen en het delven van slooten.
De heer Wisse informeert of het ge
oorloofd is een weg met koolstronken
op te vullen. Dit geschied in den Bos-
schaertsweg. Deze is onberijdbaar. Hij
beveelt hem aan als eerste object voor
werkverschaffing.
De heer v. d. Putte wijst op den
Louisseweg.
Aangesteld tot brugknecht aan de
Schorebrug J. Helmstrijd, kantonnier te
Lewedorp fs-Heer Arendskerke),
Benoemd tot stationschef te V1 a-
k e, de heer W. H. de Klerk, ambtenaar
bij de Ned. Spoorwegen te Rotterdam.
Het aantal aangegeven gevallen van
besmettelijke ziekten over de week van
19 tot en met 25 Maart in de provincie
Zeeland bedroeg Roodvonk: Stoppeldijk
4, Febris typhoïdea: Arnemuiden 5 (in
één gezin).
Het sterftecijfer tengevolge van influ
enza, bronchitis en longontsteking begint
met het goede weer aanmerkelijk te da
len. Het aantal sterfgevallen in de 46
gemeenten met meer dan 20.000 zielen,
omvattende op 1 Januari 1933 een be
volking van 3.985.990 inwoners, voorge
komen gedurende genoemde week be
droeg aan influenza 22, aan bronchitis
(acuta, chronica) 10, aan bronchopneu
monia (capillaire bronchitis) 26, aan lo-
baire pneumonie (cropeuze pneumorie)
11 en aan pneumonie zonder meer 20,
totaal 89.
Voor den politierechter te Dord
recht stond te-echt de heer P. J. S„
voorzitter der O.S.P., beschuldigd van
opruiing teSliedrecht op 3 Maart
j.l. gepleegd. De politierechter veroor
deelde verdachte, conform den eisch
van den officier tot een gevangenisstra*
van 2 maanden. Hooger beroep werd
door den heer S. aangeteekend. De of
ficier vond geen aanleiding in afwach
ting van de behandeling in hooger be
roep de gevangenneming van den heer
S., die niet in voorarrest zat, te gelasten.
Machinist staat terecht.
Voor de rechtbank te 's-Hertogen-
bosch stond Donderdag terecht de 49-
jarige machinist P. R. uit Eindhoven ter
zake, dat het op 4 December aan zijn
schuld te wijten is geweest, dat een
treinbotsing te Vught ontstond, tenge
volge waarvan de remmer A. v. d. Heu
vel is overleden.
Den morgen van 4 December liet de
verdachte den goederentrein uit Tilburg
door onveilig signaal rijden, en op de
lijn BoxtelDen Bosch komen, toen
daar een goederentrein uit Boxtel pas
seerde. De trein uit Tilburg reed dien
uit Boxtel in de flank', waarbij vijf wa
gons werden omgeworpen. De remmer
Van den Heuvel, die in een remkast van
den trein uit Boxtel zat, werd op slag
gedood.
Bij onderzoek bleek, dat de machinist
geen acht gegeven had op twee onvei
lige signalen en toen hij deze bemerkte
nog sterk heeft geremd, wat niet ver
hinderde, dat de veertig wagens lange
trein die een vaart van meer dan 50 km
per uur had, nog den laatsten wagen
van de anderen trein, waarin Van den
Heuvel was gezeten, aanreed.
De man had in zijn 28-jarigen dienst
tijd nimmer een treinongeval veroor
zaakt.
De officier van justitie eischte tegen
verdachte één maand hechtenis.
De verdediger pleitte vrijspraak, sub
sidiair ontslag van rechtsvervolging.
De ernstige aanvaring nabij Hoek van
Holland.
In den nacht van 2 Maart 1.1. is op
den Nieuwen Rotterdamschen Water
weg nabij Hoek van Holland een ern
stige aanvaring geschied tusschen het
Deensche motorschip Bretagne en het
Engelsche stoomschip Redsea, waarbij
eerstgenoemd schip zóó zwaar werd be
schadigd dat het snel water maakte en
aan den grond moest worden gezet.
Naar de oorzaak van dit ongeval heeft
de Raad voor de Scheepvaart een on
derzoek ingesteld.
Als getuigen waren de beide loodsen
opgeroepen.
De voorzitter wees er op dat er meer
malen ongelukken zijn gebeurd als de
loods afgezet was in de Berghaven. Ook
nu weer he^t de „Bretagne" vaart moe
ten verminderen doordat de loods afge
zet moest worden; juist deze vaartver
mindering levert de kans op dat het
schip uit den koers raakt.
De loods antwoordde dat de bestaan
de regeling zóó is, dat aan den gezag
voerder wordt overgelaten of de loods
bij Hoek van Holland een schip verlaten
kan of dat hij mee naar buiten wordt ge
nomen. Mocht de loods het van boord
gaan zelf niet verantwoord achten, dan
blijft hij aan boord. In het onderhavige
geval meende getuige het schip echter
met een gerust geweten te kunnen ver
laten. Op het oogenblik van de aan
varing was er een ebstroom van onge
veer drie mijl.
De inspecteur-generaal, zeide dat den
loods van de Bretagne geen verwijt treft
dat hij het schip bij de Berghaven verla
ten heeft.
Het Loodswezen keurt deze wijze van
handelen goed; spr. acht het echter
noodzakelijk, erop te wijzen dat een
dergelijke manoeuvre de kans op aan
varingen en ongelukken vergroot. Door
het van boord gaan van den loods moet
het schip in sterke mate vaart vermin
deren én boet daardoor aan bestuur
baarheid in.
Toen de loods van boord was, heeft de
gezagvoerder blijkbaar gedacht dat hij
te dicht bij den Noordwal zat; hij heeft
bakboordroer gegeven en het schip is
zóó snel bakboord uitgegaan, dat het
door de Redsea werd aangevaren. De
schuld van de aanvaring ligt dan ook
geheel bij de Bretagne. De loods van
de Redsea heeft alles gedaan wat voor
het vermijden van een aanvaring ge
daan kon worden.
De raad zal later uitspraak doen.
Brandstichting.
Het O.M., 'bij het gerechtshof te
Leeuwarden heeft Vrijdag 3 jaar gevan
genisstraf gevraagd tegen den 42-jari-
gen timmerman E, B. te Lutjegast en te
gen zijn beide zoons vrijspraak, wegens
brandstichting in hun woning. De recht
bank te Groningen had alle drie vrijge
sproken.
De Minister van Defensie heeft
eenige militairen van land- en zeemacht
ten departemente ontboden voor een
bespreking over de nieuwe vormen van
het vereenigingsleven van militairen,
behoorende tot het beroepspersoneel
der land- en zeemacht.
Centrale Bond P. T. en T,
In de verschenen verslagen over de
jaren 19301932 van den Centralen
Bond van Ned. Post-, Telegraaf- en
Telefoonpersoneel (C.B P.T.T.) wordt
medegedeeld dat deze organisatie op 1
Januari j.l. 8292 leden telde. De balans
over 1932 wijst een eindbedrag aan van
120,556.19. De geheele inventaris is
afgeschreven op een bedrag van 1- ter
wijl het bezit der organisatie 103.579.84
bedraagt. Hoewel het aantal aangeslo
tenen onder het hulppe-soneel door de
talrijke ontslagen is geslonken, valt on
der het vast. aangesteld" P.TT -avr
neel een procentische ledentoename te
constateeren. Er werden talrijke acties
door den bond gevoerd, welke gericht
waren op het beperken van door re
geering en bedrijfsleiding noodzakelijk
geachte versoberingen. De C.B.P.T.T.
die 116 afdeelingen en ruim 20 vakgroe
pen telt is aangesloten bij de centrale
van Ned. overheidspersoneel (C.N O.P.),
welke deel uitmaakt van de politiek on
afhankelijke Ned. Vakcentrale (N.V.C.)
De „Johan de Witt" vervangt de
P.C. Hooit.
De directie der Stoomvaart Maat
schappij „Nederland" deelt mede, dat
zij heeft besloten, het st. „Johan de
Witt" definitief aan te wijzen als ver
vanger van het m s. „P. C. Hooft",
De snelheid zal worden opgevoerd tot
15% mijl, behouden vaart, waarvoor een
verbouwing van het voorschip noodig
zal zijn en enkele voortstuwingsmidde
len zullen worden aangebracht,
j Het schip zal hiervoor na binnenkomst
te Amsterdam op 21 Juli a.s. gedurende
een rondreis uit de vaart worden ge
nomen. Tegelijkertijd zullen dan eenige
verbeteringen in de passagiersinrichtin
gen worden aangebracht.
Welk schip de mailschip afvaart van
2 Augustus zal waarnemen, is nog niet
vastgesteld.
BOEKENDIEFSTAL. De Litteraire
Faculteit der Leidsche Studenten heeft
wegens de voortdu-ende ontvreemding
van boeken uit de Leeskamer der NederL
Philologie te Leiden een strengere
controle ingevoerd op „den gaanden en
komenden man". Er wordt een wacht
ingesteld, die controleert:
Dat niemand zonder vertoon van lid
maatschapskaart de Leeskamers binnen
gaat.
Dat geen boekentasschen of groote
damestasschen mede naar binnen wor
den genomen.
Dat niemand boeken, die in de Lees
kamers behooren, mede naar huis
neemt.
DOOD IN HAAR WONING GE
VONDEN. De 71-jarige ongehuwde
mej. E. is Dinsdagmiddag dood in haar
woning aan het Westeinde te Voor
burg aangetroffen.
Het had de aandacht van de buren ge
trokken, dat genoemd perceel sedert
eenige dagen gesloten bleef,
De politie heeft een onderzoek ter
plaatse ingesteld. Toen op herhaald
schellen de deur gesloten bleef heeft de
politie zich toegang tot de woning ver
schaft. In een der vertrekken trof zij
mej. E. levenloos aan, liggenden op den
grond en met verschillende verwondin
gen aan het hoofd. Een dokter sprak het
vermoeden uit, dat de vrouw door een
val is overleden. Sporen van een mis
daad zijn niet ontdekt.
VRACHTAUTO IN BRAND.
Maandagavond is op den rijksstraatweg
te de Punt gemeente Haren een
vracht-auto van den voerman E., na een
botsing met een andere auto, tegen een
boom gereden en in brand gevlogen. In
de cabine bevond zich behalve nog
een jonge man, die uit den wagen wist te
springen. E. zat als 't ware in de cabine
vast en met veel moeite is het gelukt
hem te bevrijden. Hij had ernstige
brandwonden bekomen aan gezicht en
handen. De vrachtauto, die volgeladen
was met riet is geheel verbrand.
DE DUITSCHE MARGARINE.
Men meldt aan de Maasb. uit Hel
mond:
De smokkelarij van Duitsche marga
rine duurt in deze streken onveranderd
voort en het gebruik van deze acciins-
vrije boter schijnt in Helmond en omlig
gende dorpen den laatsten tijd zóó groot
te zijn, dat nog slechts weinig inlandsche
boter en margarine wordt verkocht.
De politie is echter zeer waakzaam,
Dinsdagmorgen slaagde zij erin weer drie
smokkelaars aan te houden, die op hun
rijwielen met in totaal 200 kg Duitsche
margarine Helmond wilden binnenko
men. Zoowel boter als rijwiel werden in
beslag genomen, terwijl tegen de man
nen proces-verbaal werd opgemaakt.
Ook vond de politie in een onbewoond
huis nog een hoeveelheid van 100 kg. De
eigenaar heeft zich natuurlijk nog niet
aangemeld.
Te Vlagtwedde is Dinsdag een
smokkelaar gevat, die circa 60 pond
margarine over de grens had gehaald.
De boter is in beslag genomen.
Ongelukken.
Donderdagmiddag is in de Tessel-
schestraat te den Haag een 9-jarige
jongen, A. de G., toen hij onverwacht
de tramrails overstak en uit baldadig
heid op een aanhangwagen wilde sprin
gen, gevallen en door den aanhangwagen
overreden. De arme knaap werd zoo
danig verminkt, dat hij vrijwel onmiddel
lijk den geest gaf.
Op het Nassauplein te d e n H a a g
had een aanrijding plaats tusschen een
personenauto, bestuurd door den 46-
jarigen L. v. d. S. en een moto-rijwiel,
bestuurd door den 51-jarigen oberkell-
ner L. B. B. bekwam vermoedelijk een
1- t.:: -1---1 *-c«» 1 - ni.