BINNENLAND. REGHTZMEN. LEBER EN MOT. VERKEERSWEZEN P. T. T. GEMENGD NIEUWS. ZEELAND. DERDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE COURANT) VAN ZATERDAG 1 APRIL 1933. No. 78. FINANCIEEL ECONOMISCH WEEKOVERZICHT. miiHEREN. Onze financieele deskundige schrijft ons uit Amsterdam d.d. 30 Maart: Nederlandsche staatsleeningen waren in de afgeloopen week weder goed prijs houdend, terwijl van de Indische voor al de dollar-obligatiën zich door een vaste stemming onderscheidden. De 6 pCt. dollarleening heelt den parikoers weer bijna bereikt, terwijl ook de 5% pCt. dollarleening verder in koers is op- geloopen. Dit is in zooverre opmerke lijk, omdat de regeering heeft medege- dee.d, dat de coupons per 1 Mei a.s. hier te lande betaald zullen worden tot den vasten omrekeningskoers van 2.46 per dollar, wat het theoreti sche goud-uitvoerpunt van Noord-Ame- rika is, na aftrek der op de inwisseling vallende kosten. Wanneer de goudclau sule niet toegepast zou zijn, was de om rekeningskoers voor de houders der stukken allicht gunstiger geweest. Im mers bedraagt de officieele Amerikaan- sche wisselkoers thans weer ruim 2.48. Van ingrijpende beteekenis is dit koers verschil bij de couponbetaling echter niet, en principieel is het feit, dat de Indische regeering voor haar dollar- leeningen de goudclausule toepast, wel van beteekenis. De vaste stemming voor de 6 pCt. In dische leening ging opnieuw gepaard met geruchten, volgens welke de a.s. nieuwe Nederlandsche staatsleening gebruikt zal worden voor de aflossing van deze, hooge rente dragende leening, in plaats wan, of wellicht naast, de conversie van de tweede 5 pCt. Nederlandsche staatB- leening van 1932, wat een grootere ren tebesparing met zich zou brengen. Be vestiging van deze geruchten is tot dus verre uitgebleven. Binnenlandsche gemeente en provin ciale ieeningen zijn niet belangrijk in koers veranderd. Voor het eerst sinds langen tijd is weder een nieuwe groote binnenlandsche leening op de markt ge bracht. De provincie Zuid-Holland is n.l. overgegaan tot de uitgifte van een nieuwe leening van 2 millioen; hier van werd 600.000 ondershands ge plaatst tot den koers van 99% pCt. Het op de open markt aangeboden gedeelte van deze 4 pCt. leening werd pCt. boven pari aangeboden, een koers, die getuigt van den goeden naam, waarin het crediet van deze provincie zich ver heugen mag. De helft der opbrengst van de leening dient voor aflossing van de 5 pCt, leening van 1932, welker houders recht van voorkeur bij deze uitgifte heb ben. Op de aandeelenmarkt was de stem ming over het algemeen lusteloos. De koersen zijn in het algemeen teruggeloo- pen, maar groot waren de verschillen niet. Van industrieele fondsen hebben aandeelen Philips zich vrij goed kunnen handhaven; een finaniceel biad wist te melden, dat het bedrijf van Philips in Engeland in het afgeloopen jaar bevre digen is eweestgde cmfwyoiw kowkww digend is geweest. De maatschappij zou zich tijdelijk van de Tsjechische markt hebben teruggetrokken, maar op het oogenblik zou deze markt opnieuw gun stige mogelijkheden bieden. Na belang rijke afschrijvingen, zou voor 1932 nog een netto-winst overblijven, maar over de nitkeering van een dividend zou nog geen beslissing zijn genomen. De moge lijkheid zou echter bestaan, dat de maat schappij een dividend van 4 a 5 pCt, zou uitkeeren. Wij maken van deze ge ruchten „pour acquit de consience" mel ding; of zij al dan niet gegrond zijn, zal de toekomst moeten leeren. Vooralsnog lijkt het weinig waarschijnlijk, dat reeds zulke positieve gegevens betreffende de resultaten van het afgeloopen jaar, ook van de buitenlandsche dochteron dernemingen, beschikbaar zouden zijn, dat daarop reeds dividendramingen ge baseerd zouden kunnen worden. De stemming voor het andere leiden de industrieele fonds, Unilever, was be paald flauw. Het wordt hoe langer hoe duidelijker, dat de nieuwe economische politiek in Duitschland belangrijke na- deelen voor de Duitsche be.angen van het Nederlandsch-Engelsch concern met zich zal brengen. Door het instellen van monopolies voor de olie- en vetindustrie door productiebeperkingen der marga rine-industrie, door menggebod en ver plichte afneming van buitenlandsch zaad, en voorts door margarine-belastingen wordt de geheele Duitsche vet-industrie aan banden gelegd. Ook al wordt niet verwacht, dat de beoogde beperking der margarine-productie met 50 pCt. overal eren star zal worden toegepast, toch zal deze gepaard gaan met een belangrijke inkrimping der productie in de fabrie- j ken van het Unilever-concern. Hierbij komt de moeilijkheid, dat de regeering uitdrukkelijk verlangt, dat de oliefabrie- ken haar producten niet duurder ma- j ken en geen arbeiders zullen ontslaan, ondanks het feit, dat een belangrijk in gekrompen productie de productiekos ten toch reeds belangrijk verhoogt. Niet alleen aandeelen Unilever hebben den ongunstigen invloed van de desbetref fende berichten ondervonden, ook an dere fondsen van dit concern, met name preferente aandeelen Jurgens, en prefe rente aandeelen Hollandsche Margari ne pen. -fabrieken zijn in koers teruggeloo- In aandeelen Koninklijke Petroleum was de handel gering ,en de koers is niet veel veranderd. In Amerika heeft de minister van Binnenlandsche Zaken zich thans een voorstander van een pro ductiebeperking tot twee millioen va ten per dag verklaard. In leidende petro- leumkringen acht men echter de kans, dat het hiertoe werkelijk ook zal komen, niet groot, omdat, naar men meent, er grondwettelijke bezwaren zijn tegen 'n dergelijk ingrijpen der Federale regee ring in de wetgeving der afzonderlijke staten. Suiker- en rubberwaarden waren ver waarloosd. Tabaksaandeelen waren uit gesproken flauw. Wel wordt 't nieuwe Sumatra-product, dat op de a.s. inschrij vingen op de markt zal komen, vrij gun stig beoordeeld, maar men vreest, dat de tabaksmarkt in ernstige mate de ge volgen van den toestand in Duitschland zal ondervinden. Verschillende groote Duitsche sigaren fabrieken zijn in Joodsche handen; an dere hebben Joodsche reizigers, die bij de cliëntèle zijn ingevoerd. In beide ge vallen heeft de boycot (die reeds vóór de officieele aankondiging was ingezet) tot een sterke vermindering van den af zet ge eid, zoodat van deze zijde niet op veel belangstelling op de a.s. inschrij vingen kan worden gerekend. Hieronder volgt een overzicht van 't koersverloop: 5 %- pCt. Youngleening 50%45% 46%'. Philips 112—-114%-107%. Unielever 91%—84%-86%, Koninklijke Petroleum 141%137 138%. Amsterdam Rubber 53%52%. Ned. Scheepvaart Unie 49%48%. Handelsver. „Amsterdam" 179% 176%—177%. Deli Batavia Mij. 143%146%-135%, Senembah Mij. 132126%128%. DEMONSTRATIE TEGEN HET DUITSCH ANTI-SEMITISME. Vele duizenden Israëlieten van aller lei rang en stand waren Donderdag avond in het RAI-gebouw te Amster dam samengekomen, naar schatting 20.000 personen, om een massaal pro test te doen hooren tegen en uiting te geven aan hun verontwaardiging over het optreden der Duitsch Nationaal so cialistische partij tegen het Jodendom in Duitschland. Het woord werd gevoerd door den heer A. Asscher, dr. A van Raalte, prof dr. Frijda en prof. dr. J. Cohen. Tenslotte nam de vergadering onder daverend applaus een protest resolutie aan. RAAD VAN RITTHEM. Instelling eener gemeentelijke werkverschaffing. RITTHEM. Woensdagavond j.,1. kwam de raad dezer gemeente in voltallige zitting bijeen. Voorzitter: burgemeester P. W. ter Haar. De pensioenraad heeft medegedeeld dat een bedrag van 132.75 zal worden terugbetaald wegens te veel betaalde rente over achterstallige bijdragen. Naar aanleiding van een verzoek aan Ged. Staten of het in hun voornemen lag binnen afzienbaren tijd de gemeen tebesturen aan te schrijven om over te gaan tot vernieuwing van den ligger van wegen en voetpaden ontvingen B. en W. bericht, dat Ged. Staten metter tijd een circulaire van bovenvermel den inhoud aan de gemeentebesturen zullen richten. Aangezien dit verzoek aan Ged. Staten was gericht om noode- looze uitgaven verbonden aan een wijzi ging van dien ligger te voorkomen, bracht de vage aanduiding „mettertijd" dus niet de gewenschte oplossing. Daar reeds in de vorige vergadering stemmen opgingen om het Welzingsche voetpad van den ligger af te voeren, stelde de voorzitter voor afwijzend te be schikken, op grond van de hooge kos ten, welke aan een liggerwijziging zijn verbonden. De heer Wisse is van meening dat de huidige liggers niet meer aan de eischen voldoen. Hij achtte een niet of ficieele afvoering in dit overgangstijd perk goed mogelijk. De heer v. d. Putte informeert of er bij Ged. Staten bezwaren bestaan te gen het afvoeren van dit pad van den ligger zonder de kaart te wijzigen. Hierover zal met Ged. Staten gecor- respondeerd worden. Het voorstel van B. en W. wordt aangehouden. De verbetering van den Ritthemschen Straatweg heeft de aandacht van Ged. Staten, die spoedig de gemeentebestu ren van O.- en W. Souburg en Ritthem over deze kwestie wenschen te hooren, De verordening op het agentschap der Arbeidersbemiddeling dd. 6 Maart j.l. werd door Ged. Staten eenigszins te uit gebreid geacht voor de gemeente Rit them. Hierin is nl. opgenomen de samen stelling en bevoegdheid eener werkloo- zencommissie, die alleen vereischt is in gemeenten met meer dan 5000 zielen, doch eveneens in kleinere gemeenten kan worden ingesteld. Aangezien deze commissie in een dringende behoefte voorziet hebben B. en W. Ged. Staten met den meesten aandrang verzocht de ingezonden verordening te willen be krachtigen. De Raad vereenigde zich z.h.st. met een door de gemeente Middelburg opge stelde hulpovereenkomst bij brand. Aan vankelijk wordt zij aangegaan voor den proeftijd van 1 jaar. De cocept-contracten van de P.Z.E.M. voor electrische straatverlichting en het huren van lantaarns, benevens een nieu we regeling ter voorziening in een ba rak voor besmettelijke ziekten werden door de late ontvangst naar B. en W, verwezen om prae-advies. Hierna was aan de orde de instelling van een gemeentelijke werkverschaffing. Een door den correspondent van de Ar beidsbemiddeling ontworpen en door B. en W. gunstig onthaalde regeling werd den Raad ter vaststelling aange boden. Hierbij komen alleen die perso nen in aanmerking, die a. ten minste een jaar in het bevol kingsregister dezer gemeente staan in geschreven; b. hoofd van een gezin zijn en den leeftijd van 23 jaren hebben be reikt en dien van 60 jaren niet hebben overschreden; c. kostwinner zijn. De voor werkverschaffing in aanmer king komende werkloozen worden inge deeld in drie groepen die in een periode van 3 weken resp, te hoogste 9, 6 en 3 dagen te werk worden gesteld. De peri ode van 3 weken is genomen met het oog op eventueele werkzaamheden bij het Bunkerstation. Het uurloon bedraagt 0.20.. Per dag wordt 10 uur gewerkt. De leden-werknemers der werkloozen- commissie stelden voor groep a met groep b te combineeren en de daarin te plaatsen werkloozen gedurende 4 dagen per week te doen werken en de in groep c te plaatsen werkloozen 3 dagen. Dit voorstel achtte de Raad, uit financieel oogpunt bezien, onaanvaardbaar. Hier door zou de werkverschaffing hoogstens 1 maand in werking kunnen blijven. M. a. st. werd besloten dat in een pe riode van 3 weken iedere werklooze wordt ingedeeld in groep a. ten hoogste 8 dagen; groep b ten hoogste 6 dagen; groep c ten hoogste 4 dagen bij de ge meentelijke werkverschaffing te werk gesteld. Met deze gewijzigde regeling gingen zoowel werkgevers als werkne mers accoord, mits deze aanvankelijk werd toegepast voor slechts 1 periode van drie weken. Als werkobjecten werden aangewe zen het afronden van wegen, het rooien van boomen en het delven van slooten. De heer Wisse informeert of het ge oorloofd is een weg met koolstronken op te vullen. Dit geschied in den Bos- schaertsweg. Deze is onberijdbaar. Hij beveelt hem aan als eerste object voor werkverschaffing. De heer v. d. Putte wijst op den Louisseweg. Aangesteld tot brugknecht aan de Schorebrug J. Helmstrijd, kantonnier te Lewedorp fs-Heer Arendskerke), Benoemd tot stationschef te V1 a- k e, de heer W. H. de Klerk, ambtenaar bij de Ned. Spoorwegen te Rotterdam. Het aantal aangegeven gevallen van besmettelijke ziekten over de week van 19 tot en met 25 Maart in de provincie Zeeland bedroeg Roodvonk: Stoppeldijk 4, Febris typhoïdea: Arnemuiden 5 (in één gezin). Het sterftecijfer tengevolge van influ enza, bronchitis en longontsteking begint met het goede weer aanmerkelijk te da len. Het aantal sterfgevallen in de 46 gemeenten met meer dan 20.000 zielen, omvattende op 1 Januari 1933 een be volking van 3.985.990 inwoners, voorge komen gedurende genoemde week be droeg aan influenza 22, aan bronchitis (acuta, chronica) 10, aan bronchopneu monia (capillaire bronchitis) 26, aan lo- baire pneumonie (cropeuze pneumorie) 11 en aan pneumonie zonder meer 20, totaal 89. Voor den politierechter te Dord recht stond te-echt de heer P. J. S„ voorzitter der O.S.P., beschuldigd van opruiing teSliedrecht op 3 Maart j.l. gepleegd. De politierechter veroor deelde verdachte, conform den eisch van den officier tot een gevangenisstra* van 2 maanden. Hooger beroep werd door den heer S. aangeteekend. De of ficier vond geen aanleiding in afwach ting van de behandeling in hooger be roep de gevangenneming van den heer S., die niet in voorarrest zat, te gelasten. Machinist staat terecht. Voor de rechtbank te 's-Hertogen- bosch stond Donderdag terecht de 49- jarige machinist P. R. uit Eindhoven ter zake, dat het op 4 December aan zijn schuld te wijten is geweest, dat een treinbotsing te Vught ontstond, tenge volge waarvan de remmer A. v. d. Heu vel is overleden. Den morgen van 4 December liet de verdachte den goederentrein uit Tilburg door onveilig signaal rijden, en op de lijn BoxtelDen Bosch komen, toen daar een goederentrein uit Boxtel pas seerde. De trein uit Tilburg reed dien uit Boxtel in de flank', waarbij vijf wa gons werden omgeworpen. De remmer Van den Heuvel, die in een remkast van den trein uit Boxtel zat, werd op slag gedood. Bij onderzoek bleek, dat de machinist geen acht gegeven had op twee onvei lige signalen en toen hij deze bemerkte nog sterk heeft geremd, wat niet ver hinderde, dat de veertig wagens lange trein die een vaart van meer dan 50 km per uur had, nog den laatsten wagen van de anderen trein, waarin Van den Heuvel was gezeten, aanreed. De man had in zijn 28-jarigen dienst tijd nimmer een treinongeval veroor zaakt. De officier van justitie eischte tegen verdachte één maand hechtenis. De verdediger pleitte vrijspraak, sub sidiair ontslag van rechtsvervolging. De ernstige aanvaring nabij Hoek van Holland. In den nacht van 2 Maart 1.1. is op den Nieuwen Rotterdamschen Water weg nabij Hoek van Holland een ern stige aanvaring geschied tusschen het Deensche motorschip Bretagne en het Engelsche stoomschip Redsea, waarbij eerstgenoemd schip zóó zwaar werd be schadigd dat het snel water maakte en aan den grond moest worden gezet. Naar de oorzaak van dit ongeval heeft de Raad voor de Scheepvaart een on derzoek ingesteld. Als getuigen waren de beide loodsen opgeroepen. De voorzitter wees er op dat er meer malen ongelukken zijn gebeurd als de loods afgezet was in de Berghaven. Ook nu weer he^t de „Bretagne" vaart moe ten verminderen doordat de loods afge zet moest worden; juist deze vaartver mindering levert de kans op dat het schip uit den koers raakt. De loods antwoordde dat de bestaan de regeling zóó is, dat aan den gezag voerder wordt overgelaten of de loods bij Hoek van Holland een schip verlaten kan of dat hij mee naar buiten wordt ge nomen. Mocht de loods het van boord gaan zelf niet verantwoord achten, dan blijft hij aan boord. In het onderhavige geval meende getuige het schip echter met een gerust geweten te kunnen ver laten. Op het oogenblik van de aan varing was er een ebstroom van onge veer drie mijl. De inspecteur-generaal, zeide dat den loods van de Bretagne geen verwijt treft dat hij het schip bij de Berghaven verla ten heeft. Het Loodswezen keurt deze wijze van handelen goed; spr. acht het echter noodzakelijk, erop te wijzen dat een dergelijke manoeuvre de kans op aan varingen en ongelukken vergroot. Door het van boord gaan van den loods moet het schip in sterke mate vaart vermin deren én boet daardoor aan bestuur baarheid in. Toen de loods van boord was, heeft de gezagvoerder blijkbaar gedacht dat hij te dicht bij den Noordwal zat; hij heeft bakboordroer gegeven en het schip is zóó snel bakboord uitgegaan, dat het door de Redsea werd aangevaren. De schuld van de aanvaring ligt dan ook geheel bij de Bretagne. De loods van de Redsea heeft alles gedaan wat voor het vermijden van een aanvaring ge daan kon worden. De raad zal later uitspraak doen. Brandstichting. Het O.M., 'bij het gerechtshof te Leeuwarden heeft Vrijdag 3 jaar gevan genisstraf gevraagd tegen den 42-jari- gen timmerman E, B. te Lutjegast en te gen zijn beide zoons vrijspraak, wegens brandstichting in hun woning. De recht bank te Groningen had alle drie vrijge sproken. De Minister van Defensie heeft eenige militairen van land- en zeemacht ten departemente ontboden voor een bespreking over de nieuwe vormen van het vereenigingsleven van militairen, behoorende tot het beroepspersoneel der land- en zeemacht. Centrale Bond P. T. en T, In de verschenen verslagen over de jaren 19301932 van den Centralen Bond van Ned. Post-, Telegraaf- en Telefoonpersoneel (C.B P.T.T.) wordt medegedeeld dat deze organisatie op 1 Januari j.l. 8292 leden telde. De balans over 1932 wijst een eindbedrag aan van 120,556.19. De geheele inventaris is afgeschreven op een bedrag van 1- ter wijl het bezit der organisatie 103.579.84 bedraagt. Hoewel het aantal aangeslo tenen onder het hulppe-soneel door de talrijke ontslagen is geslonken, valt on der het vast. aangesteld" P.TT -avr neel een procentische ledentoename te constateeren. Er werden talrijke acties door den bond gevoerd, welke gericht waren op het beperken van door re geering en bedrijfsleiding noodzakelijk geachte versoberingen. De C.B.P.T.T. die 116 afdeelingen en ruim 20 vakgroe pen telt is aangesloten bij de centrale van Ned. overheidspersoneel (C.N O.P.), welke deel uitmaakt van de politiek on afhankelijke Ned. Vakcentrale (N.V.C.) De „Johan de Witt" vervangt de P.C. Hooit. De directie der Stoomvaart Maat schappij „Nederland" deelt mede, dat zij heeft besloten, het st. „Johan de Witt" definitief aan te wijzen als ver vanger van het m s. „P. C. Hooft", De snelheid zal worden opgevoerd tot 15% mijl, behouden vaart, waarvoor een verbouwing van het voorschip noodig zal zijn en enkele voortstuwingsmidde len zullen worden aangebracht, j Het schip zal hiervoor na binnenkomst te Amsterdam op 21 Juli a.s. gedurende een rondreis uit de vaart worden ge nomen. Tegelijkertijd zullen dan eenige verbeteringen in de passagiersinrichtin gen worden aangebracht. Welk schip de mailschip afvaart van 2 Augustus zal waarnemen, is nog niet vastgesteld. BOEKENDIEFSTAL. De Litteraire Faculteit der Leidsche Studenten heeft wegens de voortdu-ende ontvreemding van boeken uit de Leeskamer der NederL Philologie te Leiden een strengere controle ingevoerd op „den gaanden en komenden man". Er wordt een wacht ingesteld, die controleert: Dat niemand zonder vertoon van lid maatschapskaart de Leeskamers binnen gaat. Dat geen boekentasschen of groote damestasschen mede naar binnen wor den genomen. Dat niemand boeken, die in de Lees kamers behooren, mede naar huis neemt. DOOD IN HAAR WONING GE VONDEN. De 71-jarige ongehuwde mej. E. is Dinsdagmiddag dood in haar woning aan het Westeinde te Voor burg aangetroffen. Het had de aandacht van de buren ge trokken, dat genoemd perceel sedert eenige dagen gesloten bleef, De politie heeft een onderzoek ter plaatse ingesteld. Toen op herhaald schellen de deur gesloten bleef heeft de politie zich toegang tot de woning ver schaft. In een der vertrekken trof zij mej. E. levenloos aan, liggenden op den grond en met verschillende verwondin gen aan het hoofd. Een dokter sprak het vermoeden uit, dat de vrouw door een val is overleden. Sporen van een mis daad zijn niet ontdekt. VRACHTAUTO IN BRAND. Maandagavond is op den rijksstraatweg te de Punt gemeente Haren een vracht-auto van den voerman E., na een botsing met een andere auto, tegen een boom gereden en in brand gevlogen. In de cabine bevond zich behalve nog een jonge man, die uit den wagen wist te springen. E. zat als 't ware in de cabine vast en met veel moeite is het gelukt hem te bevrijden. Hij had ernstige brandwonden bekomen aan gezicht en handen. De vrachtauto, die volgeladen was met riet is geheel verbrand. DE DUITSCHE MARGARINE. Men meldt aan de Maasb. uit Hel mond: De smokkelarij van Duitsche marga rine duurt in deze streken onveranderd voort en het gebruik van deze acciins- vrije boter schijnt in Helmond en omlig gende dorpen den laatsten tijd zóó groot te zijn, dat nog slechts weinig inlandsche boter en margarine wordt verkocht. De politie is echter zeer waakzaam, Dinsdagmorgen slaagde zij erin weer drie smokkelaars aan te houden, die op hun rijwielen met in totaal 200 kg Duitsche margarine Helmond wilden binnenko men. Zoowel boter als rijwiel werden in beslag genomen, terwijl tegen de man nen proces-verbaal werd opgemaakt. Ook vond de politie in een onbewoond huis nog een hoeveelheid van 100 kg. De eigenaar heeft zich natuurlijk nog niet aangemeld. Te Vlagtwedde is Dinsdag een smokkelaar gevat, die circa 60 pond margarine over de grens had gehaald. De boter is in beslag genomen. Ongelukken. Donderdagmiddag is in de Tessel- schestraat te den Haag een 9-jarige jongen, A. de G., toen hij onverwacht de tramrails overstak en uit baldadig heid op een aanhangwagen wilde sprin gen, gevallen en door den aanhangwagen overreden. De arme knaap werd zoo danig verminkt, dat hij vrijwel onmiddel lijk den geest gaf. Op het Nassauplein te d e n H a a g had een aanrijding plaats tusschen een personenauto, bestuurd door den 46- jarigen L. v. d. S. en een moto-rijwiel, bestuurd door den 51-jarigen oberkell- ner L. B. B. bekwam vermoedelijk een 1- t.:: -1---1 *-c«» 1 - ni.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 9