BEURS- EN Wl SSELKOERSEN. ZEEL». middelburg. BEURSTHERfiSOMETER van Donderdag. waluheren. KORT ZEEUWSCfl NIEUWS. SOES. „KERK EN VREDE." Obl.markt- Markt - ZUID-BEVELAND. SOHOUWEN-DUIVELAND. THGLEN. AMSTERDAM, 9 Maart, Het eerste getal is de vörige notee ring, daarop volgt de officieele notee ring van heden. Ned. 2e 1. 32 1000-5 100—100. Ned. 17 1000-4 100%—100%. Ned. 31 1000-4 91%—98%. Certificaten-3 79%7y%. Cert. N.W.S.-2% 67—67. O. Indië 22 dol- 1000-6 92%—94%. O. Indië 23 100-6 72%—73%. O. Indië 16 1000-5 93%—94. O. Indië 26 1000-4% 88%—89%. Denemarken Oblig. 1926-5 75—77. Duitschl. 100-7 6562%. Duitschl. 30 1000-5% 53%—51%. Amsterdam 1933-5 98%98%. 's-Gravenhage 1929-4% 100 Rotterdam 1926-1930-4% 88%—89%. Utrecht, prov. 1929-4% 102 zal zijn bereikt. Het valt bezwaarlijk te zeggen of dit nu reeds het geval is. Het antwoord, dat voor een paar maanden bevestigend scheen te kunnen zijn, moet nu weer onzeker worden geacht. Uitvoerig toonde spr. aan, dat de te rugslag der wijzigingen in den alge- meenen economischen toestand in Euro pa zich bijzonder scherp doet gevoelen in ons eigen land. Naast deze stoffelijke zorgen van em- stigen aard, waarbij de lichtpunten ont breken, is er niet minder zorg als we letten op de algemeene geestesgesteld heid onder ons volk. Een in tallooze fracties opgelost parle ment is een blok aan het been voor een krachtig bewind. De gevolgen daarvan roepen in het eind verhoudingen in het leven, waarbij öf de volksvrijheden op geofferd worden aan de orde, of wat nog erger is orde en vrijheid beide in chaos ondergaan. Onder zulke omstandigheden wordt de A. R. Partij geroepen bij de stembus te getuigen van haar inzicht en wat krach tens dat inzicTit in de komende wetge vende periode in het belang van land en volk behoort te worden verricht. In naar verkiezingsmanifest gaf de partij daar van blijk. Spr, wees erop, waarin dat manifest van vorige afwijkt en stond vervolgens in den breede bij den inhoud ervan stil (herstel der ontredderde fi nanciën, het zooveel mogelijk uit verval opheffen van ons economisch leven en de bestrijding van het euvel der werk loosheid). T.a.v, het eerste bepleitte spr. beperking van de uitgaven, wat het tweede betreft krachtigen steun aan het bedrijfsleven, waarbij rekening moet ge houden met de afzetmogelijkheden van onze productie en wat het derde betreft directe verschaffing van werkgelegen heid door de Overheid, voornamelijk door uitvoering van productieve wer ken, die zelve nieuw werkgelegenheid scheppen. z De minister van waterstaat heeft de hem voorgestelde verlaging van ta rieven voor goederenvervoer goedge keurd. Zij gaat nu op 1 Mei in. Dinsdag is de heer D. Ornstein, directeur van de Rotterdamsche Bank- vereeniging, in Tirol, waar hij tijdelijk vertoefde, plotseling overleden, in den ouderdom van 57 jaar. Hedenmorgen is het K.LM. vlieg tuig de Rijstvogel van Schiphol naar In dië vertrokken. Twee passagiers voor Marseille en,twee voor Cairo bevinden zich aan boord. De Minister van Financiën heeft op de lijst van instellingen van openbaar nut, bedoeld bij gemeld artikel 123, eer ste lid b, der Ambtenarenwet 1929 na der aangevuld en daarop o.m. geplaatst De Hulpbank te Middelburg. CRISIS-COMITE. Het Goesche Orisis-comité schrijft ons: Wij nemen bij dezen de vrijheid, nog eens een beroep te doen op Uw offer vaardigheid, door de wekelijksche col lecte bij de burgerij van Goes aan te bevelen. Buiten de, helaas weinige, vaste in schrijvingen voor welke wij zeer erken telijk zijn, is de opbrengst van die col lecte de eenige inkomst waaruit het kan voldoen, althans eenigszins tegemoet komen kan aan de vele aanvragen om hulp die voortdurend inkomen. Die opbrengst is echter volstrekt on voldoende ten opzichte van de vele werkelijke behoeften, waarin ons Co mité zoo gaarne zou willen voorzien. Erkentelijk zijn wij voor de medewer king van de velen, die zoo getrouw hun wekelijksche bijdrage offeren, maar he laas moeten we constateeren, dat er nog velen zijn, die onze collectanten voor bij zenden, ook onder hen, van wje wij niet mogen aannemen, dat het hun fi nancieel niet mogelijk zou zijn, weke lijks iets bij te dragen. Zeeuws. Hyp, B-5 100- Zeeuws, Hyp. B-4% 100%100. A Amsterd. Bank 108%107. C Rott. Bank ver. 79%78%. A Twentsche Bank 94 A Pref. Jurgens A 9190%. A De Schelde N.B. 40%40%. A Ver. Papf. v. Gelder 56%54%. C Am. Car Foundry 7%7%. C Am. Smelt Ref. 12%14%. C Farbenind. I.G. 93%92. C U. States St. C. 27% C North Am. Cy. 20%20%. A Born. Sum. H.M. 137137%. A Ned. Wol Mij. 55—55. A Singkep Tin M. 8078. A J. C. Japan Ln. 3433%. A Rotterd. Lloyd 49 A S. M, Nederland 54%52%, A ^mst. Thee C.M. 33%—33%. A Houth. Alberts 26 C Baltimore Ohio 9%9%, Het is vooral tot dezulken, dat wij ons richten met ons vriendelijk verzoek: och, helpt toch ook mede om de zware lasten van anderen te dragen. Door persoonlijk onderzoek weet ons Comité maar al te goed, hoeveel ach terstand er ontstaat,-vooral in gezinnen waar meerdere kinderen zijn. Achter stand ten opzichte van schoeisel klee ding en deksel. Niet alle werkloozen kunnen bij de werkverschaffing tewerk gesteld wor den, en kleine baasjes, kleine nering doenden en kooplieden en dergelijken hebben een bitter moeilijken tijd door te maken, waarin ze in de allernoodig- ste dingen, zelfs het noodige voedsel niet kunnen voorzien. O zoo gaarne zou ons comité voor die gezinnen meer wil len doen, als onze financiën het maar toelieten. Daartoe is noodig de medewerking van allen vooral van diegenen, die fi nancieel in betere omstandigheden ver- keeren. Door onze wekelijksche buscol lecten wordt dit zoo gemakkelijk mo gelijk gemaakt. In de tweede plaats wenscht ons co mité de aandacht nog eens te vestigen op de verloting die het op touw heeft gezet. Met den verkoop der loten gaat het tot heden nog niet zooals wij ge hoopt hadden. Ook daarvoor moeten wij op aller medewerking een beroep doen. Zal die verloting door kunnen gaan en ons comité aan de verplichtingen kun nen vqjdoen die het daarvoor op zich heeft moeten nemen, dan zullen nog heel wat loten geplaatst moeten worden. An ders wordt zij voor onze kas, die toch al zoo schraal voorzien is, een bron van verlies inplaats van winst. En dat mag toch zeker niet! De uiterste termijn, die voor de trekking gesteld is, is 1 Augus tus a.s. De prijs der loten is maar 50 cent. Op verschillende plaatsen in de stad zijn ze verkrijgbaar en onze brave pad vinders willen u binnenkort in de gele genheid stellen ze te koopen door ze u aan huis aan te bieden. Stelt dan die jongens (en meisjes?) die zoo graag mee helpen om een goed werk te doen, niet te leur, maar koopt van hen één of meer loten. Laat ieder die kan, nu eens medewer ken om deze verloting te doen slagen, dan kan door de opbrengst er van weer menige nood gelenigd, menig behoeftig gezin in den volgenden winter geholpen worden. Wij vertrouwen, dat ons beroep op uwe hulp èn voor de bussen èn voor de verloting niet tevergeefs gedaan zal zijn! Concessiestelsel en Bedrijfsauto. Het district Zeeland van den Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland, hield gisterenavond een vergadering in bioscoop „De Landbouw", alhier. Nadat de voorzitter, de heer A. de Graag, in zijn openingswoord het over leden hoofd van den technischen dienst, de heer Swaab, herdacht had, hield de heer J. F. Casteleyn, alg. secr. van den B. B. N., een inleiding over „concessie stelsel". Spr. wees op de velerlei steunmaat regelen, die in dezen crisistijd getroffen worden, waarbij steeds het gevaar dreigt de lasten van den één af te wentelen op de schouders van den ander. In het al gemeen, aldus spr., kan het economische leven zich dan ook het best ontwikke len onder den stimulans der vrije krach ten. De regeering neemt echter ten op zichte van de vervoermiddelen, bij haar steunpolitiek, wel een zeer bijzonder standpunt in. Het vrije transportbedrijf vroeg nimmer om steun, spoor en tram deden dat echtlr wel; hun bestaan was steeds penibel; en het vragen om steun van trein en tram, richtte zich daarbij steeds tegen den auto. Na het concessiestelsel voor de auto bussen heeft de minister thans medege deeld, dat een wetsvoorstel ter invoe ring van een concessiestelsel voor de vrachtautodiensten in voorbereiding is; en het is duidelijk, dat hiermede bedoelc wordt te voorzien in de tekorten op spoor- en tramwegen. Spr. behandelde hierna de vraag of die tekorten inder daad wel te wijten zijn aan de toename van hqt autorvervoer en kwam tot een ontkennende conclusie. De minister heeft dan ook zelf verklaard „de ongunstige toestand moet wellicht meer worden toegeschreven aan de zeer ongunstige A Southern Rlw. 54%. C Union Pac. Rr. 72%72%. C Int. Nickel Cy. 8%8%. A Koloniale Bank 64%61. A N.I. Hbk. 1000 55—54. C Ned. H. M. 1000 62%— 62%. A A!g. Kunstz. U. 30%—29%. A v. Berkels Pat. 16——, C Calvé-Delft 61 A C. Suiker Mpij. 18%18%. A Int. Viscose 18% A Ned. Ford A.M. 110%—106%-107. A Philips Gem. B. 113%113%-110. C Unilever 101%100%-97%. C Anaconda Cop. 6%6%-%. C Bethlehem St. 13%13%-13%. A A.N I.E.M.— N.B. 195—199. C A. Gas El. Cy. 1%1%. C Cities Serv. Cy, 2%2%. A Kon. Petr. Mpij. 145%—146%-44%. C Contin. Oil Cy. 5%5%. C Shell Union O.C. 4%_^%.4%. A Holl. Amer. Lijn 2% A K.N. Stoomb. Mij, 12%12%. A Ned. Scheepv. U. 52%51. A H. V. Amsterdam 183-182%-79%. A Java Cult. Mij. 117120. A N.I. Suiker U. 76%—77. A Poerworedjo S.O. 6 A Deli Batavia 153—154% 50. C Deli Mij. 1000 123%—124%-%, A Senembah 135%133%-32%. C Chicago Milw. 1%1%. A Amst. Rubb. C. 57%57%-54%. A Deli-Bat. Rubb. 21%21%. A Hessa Rubber 23 A Serbadjadi S.R 1517 Prolongatie 1 1 WISSELKOERSEN. AMSTERDAM, 8 Mrt. 9 Mrt. Londen 8.58 8.62 Berlijn 58.90 58.95 Parijs 9.78 9.79% Brussel 34.76 34.76 Zwitserland 48.12% 48.00 Kopenhagen 38.50 38.50 New-York tijdsomstandigheden". Verder waren de tekorten op de spoorwegen in 1921-1923, nog grooter dein thans, beliepen zelfs 30 millioen per jaar, en toen wisten de spoorwegen, door eigen maatregelen, dit tekort weg te werken. Voorts zijn andere landen, wat betreft het beknotten van het auto-verkeer ten gunste van spoor- en tramwegen, af schrikwekkende voorbeelden, bereikte men juist het tegenovergestelde van wat bedoeld werd. Want de genoemde te korten bleven, doch anderzijds werden de particuliere vervoerondernemingen voor een deel vernietigd met alle gevol gen van dien, als: kapitaal-verlies, min der arbeid voor chauffeurs, auto-herstel lers, automobielfabrieken, enz. enz. ter wijl het verkeer er door gehandicapt werd. Zoo zal, in de eerste plaats, het eigen vervoer er door toenemen en in de tweede plaats zal men ook op andere wijze de ondernemingen, die eventueel concessies krijgen, met hoogere tarieven weten voorbij te gaan, door auto's te huren, enz. Verder zal, zooals te begrij pen is," niet gemakkelijk aan een con cessie te komen zijn, zullen de spoorwe gen hierover beschikken en zij met de aan haar verbonden ondernemingen, als de Ato, er het eerst van profiteeren. Spr. kwam dan ook, zoowel bezien van het standpunt der regeering, als van de ondernemers der vrachtauto-diensten er van de zijde van het publiek, tot de con clusie, dat het concessie-stelsel niets dan nadeelen kan brengen. Wil de regeering anderzijds, aldus spr. verkeerde toestanden op het gebied van het personen- of vrachtauto-vervoer wegnemen, dan staan haar andere mid delen ten dienste, en dan kan zij op steun van den B. B. N.' rekenen. De meerdere veiligheid op den weg kan zij verzekeren door scherpere toepas sing van de reeds bestaande motor- en rijwielreglementen; het instellen van 'n verkeersinspectie; verplichte verzeke ring van wettelijke aansprakelijkheid en het invoeren van een regeling inzake dienst- en rusttijden voor chauffeurs. Deze laatste materie is trouwens al bij de wet geregeld, doch dit gedeelte is nog niet in werking gesteld, Spr. besloot met de hoop uit te spre ken, dat het wetsvoorstel, tot invoering van een concessiestelsel voor de vracht autobus-diensten, nimmer de Tweede Kamer zal bereiken. De heer M. H. H a r t o g, Bergen op Zoom, wees er op, dat de regeering tracht, door dergelijke maatregelen, de evolutie tegen te houden. Vooral de tram is gedoemd om te verdwijnen en het vervoer per auto zal steeds grooter omvang nemen. Waar de spoorwegen een algemeen belang dienen, en niet ge mist kunnen worden, vindt spr. het voorts te billijken, als de gemeenschap daarvan een eventueel tekort moet dek ken. De heer C a s t e 1 e ij n, eenige vragen uit de vergadering beantwoordend, deel de mede, dat over de dienst- en rust tijden voor de chauffeurs, met de regee ring overleg gepleegd wordt. Een re geling is binnenkort te verwachten. Spr kon zich over de bepalingen niet uit laten, maar de B. B. N. tracht de meest gewenschte regeling te krijgen. Voorts zei spr. tenslotte, goede hoop te heb ben, dat de nieuwe regeering het wets voorstel inzake de concessie, niet in zou dienen, dit mede om de actie, waartoe spr. allen opwekte, die er tegen gevoerd wordt. De goed bezochte avond, die te ruim elf uur eindigde, werd besloten met de vertooning van een technische film, op benzine, motor, en auto betrekking heb bende. Ge'tuigenisavond. De afdeeling „Zuid- en N.-Beveland" hield gisteravond in het Schuttershof te Goes een getuigenisavond, waar als sprekers optraden ds, J. B. Th. Hugen holtz van Ammerstol en ds. H. C. Touw van De Kaag bij Leiden. Na opening met gebed en zingen van Ps. 33 vers 7 sprak de voorzitter een openingswoord, waarin hij er op wees, dat men in deze tijden van ontreddering het weer meer dan gewoonlijk van ge weld verwacht. Hiertegen gaat „Kerk en Vrede" in. Ds. Touw sprak over het onderwerp: „Evangelie en Vredesbeweging". Spre- t- 'i- Tabak - Rubber Aku Siiilcc Koninkl, H.V.A. Amerika - philins - Unilever Schepen Mijnen Wettig gedeponeerd.) ker betoogde dat er vroeger wel door enkelingen geijverd werd tegen den oor log, maar dat men pas in den laatsten tijd van een vredesbeweging kan spre ken. In die beweging zijn nog drie stroo mingen: die der volkomen geweldloos heid, die van .de practisohe politieke motieven en die van het godsdienstig- zedelijk verzet tegen den oorlog. De wereldbond der kerken en „Kerk en Vrede" willen, de eerste min of meer aarzelend, de laatste meer radikaal, vragen naar den eisch van het Evange lie. Erkend moet worden, dat de tegen woordige vredesbeweging voor een deel van humanitairen oorsprong is, maar 't positieve Christendom heeft nu ook zijn houding bepaald. Als Christenen moe ten we meer werkelijkheidsbesef ken nen en niet den oorlog met zijn valsche romantiek en studeerkamertheoriën ver heerlijken. In het Evangelie stelt God ons voor de vragen van nu. De tech niek van den oorlog is tegenwoordig ongekend wreedaardig. Met zijn gifgassen en bacteriën ver spreiding wordt de oorlog een strijd te gen de burgerbevolking. Ook spot de moderne oorlogsvoering met alle recht. N;«lionale ontwapening alhoewel een waagstuk, zij daarom de daad, het ge tuigenis, dat de moderne oorlog de grens van het zedelijk geoorloofde heeft overschreden. Nadat het „Cloeting's Gemengd Koor" op zeer verdienstelijke wijze enkele lie deren had gezongen, kwam ds. Hugen- holtz aan het woord) die sprak over „Kerk en Oorlog". Bij den oorlog van 1914 zweeg de kerk of sprak woorden van haat en hielp mee aan het tegen elkaar ophit sen van Chrstenvolken. Vooral door Duitsche predikanten is dit gedaan, maar ook in de andere Christenlanden, Thans spreekt men van „Godloozen beweging", doch deze uit de kerk voort gekomen. Want de oorlog die ook nu nog maar al te veel door de kerk wordt verdedigd is goddeloos. Oorlog ver treedt a:le geboden Gods. Is niets moge lijk zonder leugen en bedrog. Oorlog is de vijand van het recht. Is niet te ver gelijken met politie, die optreedt zoo veel mogelijk sparend, terwijl de oorlog zooveel en zoovelen mogelijk, vernielt en vernietigt. Daarom de vereeniging „Kerk en Vrede", die in 1924 opgericht door een 30-tal predikanten, thans reeds meer dan 370 voorgangers telt van verschil lende richtingen en meer dan 9000 le den en die de menschen, die zoo lauw zijn dat ze wel de Vrede wenschen maar die niet ernstig genoeg willen en er daarom ook niets voor doen, aanspoort, om te staan achter den Volkenbond, die men wel becritiseert en van welke men zegt dat ze niets doet, doch die hard werkt en veel meer nog zou kunnen doen als ook vooral, de Christenen, maar meer kinderen des Vredes wilden zijn, menschen die voor dat Vaderland veel, hun goed en als het moet hun bloed, over hebben, echter zonder daar bij anderen het leven te benemen. Na nogmaals zang van het koor en dankzegging door ds. Hugenholtz werd door de plm. 300 aanwezigen, die met groote aandacht de sprekers volgden, staande gezongen vers 1 en 2 van het Lutherlied: „Een vaste burg is onze God." A. Dingemanse. f ARNEMUIDEN. In den ouderdom van ruim 76 jaar overleed Woensdagmorgen de heer A. Dingemanse. De overledene was verschillende ja ren lang ouderling der Gereformeerde .erk, alwaar hij zich liet kennen als een onvermoeid strijder voor zijn beginse len, ook was hij jaren lang bestuurslid van de vereeniging voor bijzonder lager onderwijs op Gereformeerden grondslag, terwijl hij van de vereeniging „Vrede rust", afdeeling Arnemuiden, jaren be stuurslid was. Dat hij het vertrouwen van de afdeeling genoot, bewijst zijn vele malen benoeming als afgevaardigde naar de jaarvergadering dezer vereeni ging- KRUININGEN. Dinsdagavond had in hotel „Korenbeurs" alhier de aangekon digde lezing plaats van het 2e Kamerlid mevrouw Bakker-Nort. In welgekozen woorden ontvouwde Boodschappen opschrijven Boter, suikerzeep voor de wasch Pardon, géén zeep, maar „1, 2, 3". U weet nu, hoe goed „1, 2, 3", Neêr- land's zelfwerkend waschmiddel, werkt. U weet ook dat het gebruik er van U geld bespaart. Wees dus niet tevreden met een bui- tenlandsch product, dat zeker niet beter is, maar wel meer kost. Eisch „1, 2, 3". In het belang Uwer gezondheid, in het belang van het waschgoed en in het be lang van Uw beurs en in het belang van onze nationale industrie, eisch „1, 2, 3". „1, 2, 3" kost 17 cent per pnk, 5 cent minder dan de buitenlandsche producten van gelijke samenstelling. (Ingez. Med.) jj .gjohd^ ïsovoee yj/rvf ixm s -ê gast?»?» deze aangename spreekster de Vrijzin nig-democratische beginselen, ook in verband met de a.s. verkiezingen. Ook werden eenige gestelde vragen zeer tot genoegen beantwoord. ZIERIKZEE. Waarschijnlijk tengevol ge van het in brand geraken van een motor welke gebruikt werd bij het snij den van veevoeder, brak Dinsdagmor gen omstreeks kwart voor twaalf brand uit in de landbouwschuur van den heer J. B. aan den Kooiweg alhier, aldus pieldt de Zierikzeesche Nieuwsbode. Het vuur greep zoo snel om zich heen dat in een kwartier tijds de geheele schuur tot den grond toe afgebrand was. Met behulp van omwonenden kon het vee en het grootste gedeelte van den inspan in veiligheid worden gebracht. De motorspuit was spoedig ter plaat se, doch deze moest zich beperken tot het nathouden van het woonhuis, dat ook eenigen tijd gevaar liep door het vuur te worden aangetast, doch geluk kig kon behouden blijven. De schade wordt door verzekering gedekt. SCHERPENISSE. Doordat de keer D. K. Rijstenbil zijne benoeming als raads lid van Schehpenisse niet heeft aan(genomen was hiervoor aangewe zen de heer P. v. d. ^Verff Johz. die de ze benoeming inmiddels heeft aange nomen. SCHERPENISSE. Tot voorzitter van de plaatselijke afdeeling van den Bijz, Vrijw. Landstorm is benoemd de heer dr. A. C, Polderüian, zulks in de plaats van burgemeester Klos, die bedankt had. Gisterenavond is te 's-Graven- polder aangehouden zekere D. ver dacht van verduistering van de op brengst van een nieuw rijwiel ten na- deele van een rijwielhandelaar aldaar. De aangehoudene is aan de justitie voor geleid. De Minister van Financiën maakt bekend, dat ten behoeve van 's-Rijks schatkist is ontvangen wegens over vo rige jaren te weinig betaalde belastin gen naar inkomen en/of vermogen (ge- wetensgeld) bij den ontvanger der di recte belastingen te Zierikzee 625.48. De kommies bij de belastingen J. A, Rijckborst te Aardenburg wordt met ingang van 1 April overgeplaatst naar Hulst. De Commissaris der Koningin heeft benoemd tot lid der Gezondheidscom missie, gezeteld te O o s t b u r g, den heer H. C. Rozemeijer, arts te IJzen- dijke. Het aantal aangegegven gevallen van besmettelijke ziekten over de week van 26 tot en met. 4 Jleart.,»» fepro-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 2