Rheumatiek?
vSLOAN'S
LINIMENT °PUNn
Brsefgeschrief tusschen Jewannes uut Walchere en
Jan de Smid uut Goesche Land.
leden juist het vrij goederenvervoer op
vrachtauto's zouden willen kwijt zijn.
De heer Van M e 11 e zegt, dat men
hier dus de Schouwenaars moet helpen
tegen hun eigen fouten. Spr. zou van de
regeering een speciale regeling voor
Zeeland, gezien de samenstelling der
provincie, gerechtigd achten.
De heer Ir. v. Leeuwen wijst er op
dat Limburg ook geen uitzondering kon
verkrijgen in verband met haar wegen
door een dal en evenwijdig daaraan ach
ter de bergen, het zal voor Zeeland ook
wel niet gelukken.
Alvorens tot de Westerschelde werd
overgegaan stelde de voorzitter
den treindienst Mechelen-Neuzen aan de
orde, omdat de directeur weg moest.
Het bleek dat hierover geen opmer
kingen waren.
Bij den Westerscheldedienst zeide de
heer Laernoes, dat hij begrijpt dat
niet alles wat men wenscht te verkrij
gen is, maar ook nu wil spr. nog een
vraag stellen wel of het mogelijk zou zijn
kaarten van Neuzen af te geven, waar
mede men bijv. de eene keer over Hoe-
dekenskerke kan reizen en terug over
Breskens.
De voorzitter zegt dat deze
kwestie in studie is genomen.
De heer Harte, secretaris der Ka
mer van Koophandel te Neuzen erkent,
dat verschillende verbeteringen zijn aan
gebracht, doch betreurt ten zeerste het
vervallen van de boot NeuzenVlissin-
gen op Zondag, hij hoopt dat dit nog kan
worden hersteld. Spr. ontkent, dat dit
geen last veroorzaakt en geeft daarvan
een voorbeeld, doch hij weet ook dat dit
hier niet kan worden beslist. Spr. wijst
er ook op dat bijv. op het veer Willem
stadMoerdijk alleen de auto's en niet
de vrachten worden berekend, dit moet
dan toch ook hier kunnen en het niet
zoo zijn geeft veel nadeel voor het goe
derenverkeer met Holland. Zeker is dit
niet in eens te beantwoorden, doch het
moet hier toch ook kunnen.
De voorzitter zegt, dat het in de
ze vergadering niet de plaats was om
over den Zondagsdienst te spreken,
vooral ook nu de Prov. Staten daarover
pas een uitspraak hebben gedaan. Spr.
betwijfelt of de minister aan de oplos
sing van de tweede wensch bereid zou
zijn mede te werken.
De heer Harte zegt, dat als de brug
over den Moerdijk er is, men daar ge
heel gratis verkeer zal krijgen en waar
om zou dat dan hier niet kunnen.
De heer Ir. Van Goor betreurt ook
het niet meer varen van genoemde boot
op Zondag. Wat de lijn VlissingenBres
kens betreft, herhaalt spr. het bekende
bezwaar tegen het maar hebben van 4
diensten op Zondag en zulks met zeer
groote tusschenruimte, en dit geldt voor
al voor deze lijn, die toch zoo voornaam
is ook uit internationaal oogpunt. Daar
om vroegen A.N.W.B. en K.N.A.C. om
opvoering tot 6 diensten, terwijl ook de
laatste boot te vroeg overvaart. Vreem
delingen, die vier uur te Breskens moes
ten wachten spraken minder vleiend
over „Les Chinois de l'Europe".
De voorzitter antwoordt, dat
mèt ingang van den zomerdienst het
aantal vaarten op weekdagen vermeer
deren zal van 9 op 13, er zal des mor
gens en 's avonds om de 1^ uur en
's middags ongeveer om de 1K uur wor
den overgezet. De-laatste boot van Vlis
singen zal te 9 uur en van Breskens te
half tien vertrekken. Voor de vermeer
dering van de 4 diensten op Zondag kun
nen Ged. Staten geen termen vinden.
Op een vraag van den vertegenwoor
diger van de Zeeland zegt spr. dat ook
in de toekomst op steun bij den fruitaan-
voer kan worden gerekend.
De heer Van M e 11 e meent, dat uit
het vrij geven van de vrachten niet al
leen schade voor de provincie zal ont
staan, want er zullen z.i. veel meer
vrachtauto's overgezet worden.
Een ander aanwezige wijst er nog op,
dat nu de ATO, die met een eigen boot
over vaart, alles tot zich begint te trek
ken en dat zou dan wel veranderen.
De voorzitter zegt toe, dat Ged,
Staten een en ander onder het oog zul
len zien.
Thans was men genaderd tot de
veerdiensten, waarop geen op
merkingen werden gemaakt, waardoor
men kon overgaan tot de
Spoor- en tramwegen.
De heer Harte wijst op klachten, die
wel gehoord worden over minder goede
aansluitingen in Zeeuwsch-Vlaanderen
tusschen de trammen onderling.
Van ter zijde verneemt men dat er
plannen bestaan tot een fusie tusschen
de bestaande tramwegmaatschappijen.
Als dat tot stand komt, dan zal er waar
schijnlijk ook op betere aansluiting kun
nen worden gerekend.
Als spr. goed is ingelicht, zijn de maat
schappijen reeds tot overeenstemming
gekomen en berust de zaak nu bij eene
commissie van regeeringswege aangewe
zen. Spr. zou gaarne zien, dat Ged. Sta
ten ten deze op spoed aandrongen.
De voorzitter zegt dat bedoelde
plannen bij Ged. Staten niet officieel,
doch wel officieus bekend zijn. Maar
toch zullen zij wel willen overwegen of
zij ook op spoed kunnen aandringen.
De heer M. Laernoes wijst op de
ingevoerde tariefsverlagingen bij de
spoorwegen, maar vraagt waarom deze
niet het radicale middel ter hand nemen
en alleen sneltreinen laten rijden, die
door motortreinen, autobussen of tram
men van af de kleinere plaatsen worden
gevoed aan de grootere stations. Dit zou
z.i. niet alleen een voordeel zijn voor
de spoorwegen, maar ook voor het pu
bliek. Men zal veelal ook van kleinere
plaatsen vlugger zijn doel bereiken,
want als men nu daar in stapt moet men
soms een heelen tijd blijven boemelen,
Spr. zou gaarne zien, dat Ged. Staten
daar ook hun aandacht eens aan beste
den.
De voorzitter zegt dat zij het
gaarne in'overweging willen nemen.
Een vertegenwoordiger der
N. S. zegt dat dit een beginselkwestie
is en men er hier niet over kan spreken.
Hij zal de vraag aan de directie over
brengen.
La ndwegen.
Bij de landwegen komt de heer i r.
Van Goor op de lintbebouwing, die
het verkeer bemoeilijkt en het natuur
schoon benadeelt. Het is z. i. gewenscht
verordeningen er tegen in het leven te
roepen zooals Noord-Holland, Utrecht
en Drenthe reeds deden. Spr. wijst ten
deze op de plannen voor den weg Goes
Katsche Veer, Als er een verordening
bestaan had, dan zou deze zeker niet
door Wilhelminadorp heen zijn ontwor
pen.
De voorzitter zegt dat de heer
Van Goor wellicht beter dan Ged. Sta
ten weet of er bij het rijk ten deze reeds
plannen bestaan. Het heeft al moeite
gekost dezen weg te kunnen leggen en
ii
Middelburg, Feberwaorie 1933.
Goei-e Vriend
Kiek, da ku je noe g'loove a je wil,
mè 'k was effetief blie, toen 'k weer is
een brief van je kreeg. En Jikkemien nie
minder, 't Was drekt: oe lank zou dat
noe toch wè gelee zien, dat 'n is ge
schreven eit? Noe, me wiste 't nie meer.
Jikkemien aelde op, da je nog is vosse-
soppen bie vaoder en moeder g'eten ao.
En ik gooide d' 'r toen wl bovenop, dat
t bie joe toen nie om de vossesoppen
gieng, mer om m'n zuster Jeitje, Mè dae
kwam je bekaoid van af, wan Sekkeries
ao z' a gevroge. 't Was voo joe: 't vleis
is verkocht, anden van de bank. Affijn,
dae praote me nie mir over.
't Gieng ons an 't arte, dat jie, zoo'n
knappe smid, mè zoo slecht an de kost
kan komme. J'eit ons precies uutgeleid,
dat de steun an de boeren geen centen
in joe zak briengt. 't Raekt oog tied, da
z' in den Aog ook mer is wat meer om
den ambachsman dienke. 'k Eb ook be-
grepe, dat de terrevesteun ook nie vee
beteekent voo den errebeier bi julder.
Noe da 's wè overaol zoo.
Je docht, da m'in stad weune. Abbuus,
M'ebbe een uus laete zette op de rieke
siengel; da's buten de stad, mè dicht bie
en da 's makkelijk.
Je vroeg, of t'r in stad nog loope mit
ooge oei-en. Noe, je zie ze nie vee mi
draege: Sondags domenies en ienkel'
ouderliengen. En dan zie je z' ook in een
Iieksfaosie. Bie de boeren is de tunoed
eelemaele uut de mode. D'ouwe boeren,
zooas ik, draege een laekensch petje.
Sommige joengers draege een plat oedje
mit een opstaend randje, mè de meeste
draege bie ulder boeregoed een burger-
Frette en da stae vrêed lillijk. 'A je som*
sternes een Walcherschen boer ziet mit
een garribaldi, dan moe je mè dienke,
dès een burgemeester.
'k Wil nie tegenspreke, dat de Mid
delburgers nog aoltied knapjes gröos
bin. Dae binne d'r nog, die buten vee
zwiet slae en tuus een gekrauwde bo-
teram Mè je raekt 't gewend en dan
zie je da zoo nie mi. Mè wat een stien-
kenden oogmoed is dat noe toch bie jul
der, dat de boerinnen ulder eige me
vrouw laete no'eme. Zoo zot bin z' in
Walcheren toch nog nie.
Je vroeg nog an 't ende van je brief,
of ik nae de sossietext zou gae, as 'k
g'oord ao, dat 'r een van plan was om d'r
mi Jikkemien van deu te gaen. Da's een
zotte vraege an twee kanten, wan ten
eesten gaen 'k nie nae de sossieteit en
ten tweeden gaen z' 'r nie mi Jikkemien
van deu, wan z' is 62.
Mè noe raekt 't meer as tied da 'k j'
is schrieve, oe dat wilder 't ebbe en wa
'k zoo a meemaeke. Me binne aolebei
goed gezond en 't is zeker wè al een jaer
of drie gelee, dat 'r een dokter bie ons
over de vloer geweest is. Me rentiere
noe en 'k kan je wè zegge, da me net in-
ties uutgeschêe bin ml boeren: m' 'n
de goeie jaeren g'aod en m' 'n miters
vee geld van den inspan gemaekt.
Mit de joengers en d' 'r uusouwen gaet
ook goed. Matties, m'n oudste zeune, is
noe kroter op 't bedriefje van z'n schoon-
vaoder. 'A 'k 'm zoo zie stekkere achter
z'n karrette nae de veilienge, dan dienk
'k dikkels: joen, joen, wat moe je buf-
fele om an de boterammen te kommen;
mer affijn ie kan d' 'r ankomme en da 's
vee tegenwoordig. Gelukkig dat 'n ook
zoo'n bitje beunnaoie kan. Zoo oudt 'n
vee centen voo den timmerman in z'n
zak. Da za jie as ambachsman wè nie
goed vinde, dienk 'k.
Mè Aerenout, den joengsten, die op 't
of weunt, kan d' 'r nie komme. Ie be-
taelt z'n pacht mer alf en mien betaelt
'n êelemaele geen intrest voo 't geld, da
'k 'm voo z'n inspan geleend Ie trekt
natuurlijk steun. Goed. Mè wae 'k noe
duvelsch over bin: den aop riet mit een
oto. Da doet 'n van mien centen, wa jie.
'k Ebbe 't 'm ook al is vlak in z'n gezicht
gezeid. Mè toen kwam Jikkemien tus-
schenbeijen mit: Dae doen 't er zoovee.
En ik kon zwiegen. Lest vertelde d' 'r
één van 't krootje, dae 'k dikkels mee
gae kuire, dat 'n een boer kende, die
geen schoolgeld betaelde voo z n guus,
omdat 'n geen inkommen eitmè de
vent riet mit een oto.
'A 'k je goed begrepen bin d' 'r
bie julder boeren, die glad geen steun
noodig mè toch trekke en van de cen
ten uut den Aog een oto koope. t Is
schandaolig. 'k Begriep eigelijk nie, da
steuntrekkers in een oto magge rie. 't
Is, zeker polletiek en daer en 'k nog nie
vee verstand van. Mè dae za 'k noe ook
wè gauw achterraeke, wan m' 'n ebbe
tegenwoordig nog al is een ondermeester
op versite. Endrik êet 'n. Ie verkeert mi
Zoetje van Sekkeries en Jeitje.
't Is een schrael ventje en ie ziet er
ook een bitje bleik uut: een bitje de
dood van van Iperen. Mer ie eit een kop
mi verstand: ie zou een avvekaot van z'n
stoel riddeneere. Dat 'n mi Zoetje ver
keert, is een bewies, dat 'n an een grif-
fermeerde schole is, Noe binne wilder
wè van de staende kerke, mè daerom is
de joen d' 'r bie ons nie minder om. Je
begriept, da 'k mit die praotebolle van
aoles en nog wat beriddeneere. M'n en't
ook g'aod over dat schip mit die oproer-
maekers. Joen, joen, wa spoog 'n z'n
galle uut over die kerels, 'k Brocht 'n
een bitje toe bedaeren, wan 'k docht: je
bluuft er nog in. Ie meende, da ze noe
de stal van Augustus wè schoon zouwe
maeke. En floep, dae gooiden 't d' 'r in
eens uut, dat 't aol de schuld was van
d' openbaere schole en dat daer ook mer
is goed schoongemaekt most oore. Mè
dae sproeng Jikkemien overende: Wat
ei jie over die openbaere schole? Daer
ebbe wilder aoltied opgegae en binne
me nie fassoendelijk opgebrocht? Zürg
de andere was zeker niet tot stand ge
komen.
De heer ir. Van Leeuwen zegt,
dat er een plan met ter zijde laten van
de bebouwde kom was ontworpen, maar
de polder wilde daar beslist niet aan.
De heer ir. Van Goor zegt dat
men beter geen weg kan aanleggen dan
een met zulk een nauwe traverse, het
zal zich later wellicht wreken.
De wet is naar spr. meent, reeds in de
afdeelingen onderzocht. i
Spr. komt nu tot de tertiaire wegen en
bepleit een anderen financieelen opzet,
waardoor het Provinciaal wegenplan
vlugger dan in 12 jaar is afgewerkt, want
de tertiaire wegen kunnen zoo lang toch
niet wachten op verbetering. Spr. zou
het 't beste achten, als het provinciaal
plan wat werd uitgebreid.
De voorzitter zegt het geheel met
ir. Van Goor eens te zijn, dat er veel
tertiaire wegen slecht zijn en er gaat
dan ook geen Statenzitting voorbij of er
worden enkele rentelooze voorschotten
toegekend. Een bepaald plan voor de
tertiaire wegen bestaat niét.
De heer ir. Van Goor wijst er nu
op, dat nog steeds geen antwoord is
ontvangen over de kwestie van bouwen
bij kruispunten en bochten in wegen.
De voorzitter zegt dat Ged. Sta
ten inzake een desbetreffende verorde
ning van St. Jansteen in Den Haag in
het ongelijk zijn gesteld en zij nu over
wegen eene wijziging van het wegenre
glement.
De heer ir. Van Goor geeft ter
zake een paar voorbeelden.
Spr. komt dan op de wenschelijkheid
van het afsluiten van rijwegen voor
wielrijders als er wielerpaden langs lig
gen.
Vervolgens wijst hij er op, dat geluk
kig Zeeland tolvrij is maar dan is er toch
nog de tolbrug bij Tholen, hij meent, dat
het niet voldoende is als alleen de ge
ruchten over verlaging van het bruggeld
waarheid bevatten.
De voorzitter zegt dat de con
cessie voor het heffen van het bruggeld
voor 5 jaar is verleend en in Novem
ber a.s. eindigt. Er is nu een conferentie
geweest met Ged. van Noord Brabant
en de betrokken gemeentebesturen,
maar het moet zoo gedaan worden, dat
Tholen er geen schade van heeft, want
die kleine gemeente, die alles van de
brug bekostigde, moet men niet hinde
ren. Maar de winst, die een gemeente
maakt, mag niet te groot zijn. Er moet
hier vermindering komen door samen
werking van Rijk, provincie, gemeenten
en polders.
Thans bespreekt de heer Ir. Van
Goor de brug bij het station te Mid
delburg, in 1931 zeide de minister, dat
hij opdracht gegeven had voor het ont
werpen van een nieuwe brug en thans
daaraan herinnerd,; merkte hij op, dat
hij den bouw van een nieuwe brug over
het kanaal door Walcheren te Middel
burg in verband met de omstandigheid,
dat de voor doorvaart benoodigde tijd in
de meeste gevallen meer dan de helft
van den openingstijd bedraagt, slechts
een verbetering van geringe beteekenis
zal geven, en de in 1931 ingevoerde nieu
we regeling van de sluitingstijden een
ongehinderd reizigersverkeer van en
naar het station mogelijk gemaakt heeft,
niet van zoodanigen noodzaak acht, dat
het doen van de daarvoor vereischte be
langrijke uitgave als gerechtvaardigd
kan worden beschouwd.
De heer mr. H. Doorenbos, secre
taris van de Kamer van Koophandel te
Smeer de pijnlijke plek licht in
met Sloan s Liniment, zonder
inwrijven. Het dringt onmiddel
lijk door geeft een tintelende
warmte aan
gewrichten en
d e
pijnlijke
De
spiera
opzwelling en inflammatie
slinken en de pijn verdwijnt
Snelle verlichting. Heerlijk wel»
behagen. Millioenen hebhefl
Sloan's Liniment met succes
gebruikt voor het verdrijven
der pijnen van Rheumatialtf
Lende jicht, I a c h i a
Verkoudheden op de Borat,
Verstuikingen, Kneuzingen.
med
Middelburg, zegt dat er van een nieuwe
regeling geen sprake is, hoogstens van
enkele kleine wijzigingen.
De heer Ir. Van Goor vraagt hoe
het staat met den weg PhilippineDrie
kwart, waarop de voorzitter en de heer
Ir. Van Leeuwen zeggen, dat er dit jaar
aan zal worden begonnen.
Naar aanleiding van een vraag over
den weg SluisBelgische grens, zegt de
voorzitter, dat er plannen zijn voor
een weg langs het kanaal BruggeSluis
tot de grens door België en dat er nu
plannen in wording zijn om dan 1 k.m.
op Nederlandsch grondgebied daarop te
doen aansluiten. Dit wordt dus een nieu
we weg.
Op vragen betreffende den Noordweg,
Middelburg—Domburg, antwoorden de
voorzitter en Ir. V an Leeuwen,
dat de polder Walcheren het plan heeft
van' een verbetering tuusschen Brigdam-
me en St. Laurens en op enkele andere
korte trajecten, de klinkerweg wordt
dan 5 m breed.
De heer Ir. Van Goor wijst dan op
den weg in den Katerspolder, als die in
1936 eens gereed mocht zijn, dan is dat
10 jaar nadat men voor de verbetering
actie is gaan voeren. Er is ieder jaar 6
millioen over van 't wegenfonds en men
kon toch vlugger zulke verbeteringen
bewerkstellingen.
Spr. wijst er dan op, dat de weg Zuid-
dorpeSt. Jansteen vermoedelijk in de
plaats van den weg Drie Schouwen
Hulst is gekomen en vraagt of het niet
mogelijk is in bijzondere gevallen meer
dan 75 pet. bij te dragen uit het wegen
fonds, er zijn provinciën die 80 en zelfs
90 percent bijdragen.
Bij de verdere besprekingen kwam
nog naar voren, dat de gemeente Koe
wacht een extra subsidie voor wegsver-
betering heeft aangevraagd en dat voor
den weg AxelAbsdaleHulst 100 pet.
is toegezegd.
De heer Ir. van Goor wees op de
goede verbetering, die op den Sloedam
is aangebracht.
Een vertegenwoordiger der N. S. wees
er op, dat als men Zondags een boot van
Neuzen op Hoedenskerke in legt om
streeks 12 uur, de spoorwegen willen
zorgen voor een aansluiting naar Goes
en daarop den middagsneltrein naar
Roosendaal en voor verbinding met Mid
delburg en Vlissingen.
De directeur van den Westerschelde
dienst, de heer De Jonge, zegt, dat
dit zeer goed zou kunnen en zegt de
voorzitter nadere overweging toe.
De heer T a g a van den B.B.N wijst
op den slechten toestand van den weg
van Tholen over Oud-Vossemeer en St.
Annaland naar Stavenisse.
jie mè, dat er van joe schole geen com-
menisten en sociaolisten komme. En
drik gieng een endje achteruut. Uut dien
oek aod 'n de wind nie verwacht. Om
noe te zurregen, dat dat koutje nog nie
verder op zou gae, zei 'k tegen 'm: Gae
jie noe mer is een stuitje bie Zoetje zit-
te, dan kan die je wel is een bitje toe
bedaeren brienge. Kwaed liep 'n toen
weg. Mè een paer daegen laeter kwam 'n
toch wi gemoedereerd om een kommetje
koffie, 't Is gelukkig geen wrokdraeger.
Noe eit Endrik m'n angeraoi-e om
kranten te leze. Dan oor m'n blik rumer,
zeit 'n. Daerom gaen 'k noe dikkels nae
de leeszaol. 'k Leze dae riep en groen
en 'k raeke wel is een bitje in de warre.
Mè 'k begriepe d'r toch wè wat van.
Vroeger liep 'k in ons krootje as Piet
Snot as ter over polletiek gepraot wier,
mè noe kan 'k ook a meedoe, ^oen dan
ook lest d'er een zei, dat n t a lange
an zie kommen ao, dat Hitler van Pao
pen en Hugenberg saemen zouwe doe,
toen zei 'k in eens: Da bestae nie: een
alf jaer gelee konde ze 't zelf nie g'loove,
da ze noe an één taefel zouwe zitte. Toen
ieuw 'n z'n mond. Mè toen m'n uut me-
kaore waere gegae, gieng m'n zwaeger
Kurnelis nog een endje mee en die zei,
dat 't toch wè kon, dat 'n 't vooruut ge
zien ao, want ie was mit den elm ge
hore. Mer ik schoot uut: Laet 'n zoo dik
kels mit den elm gebore zien as 'n zelf
wil, mer ie kan nie' vooruut kieke. As 'n
da kon, zou 'n nie zoo stom spikkeleere.
Mer ie ieüw vast en ie verweet me, da
'k ook1 nie meer an eksen en toovenaers
g'loove, sins da 'k bie zukke luchte do
menies kerkte. Mè toen ik weer: Lucht
of zwaer, ze binne knap. Noe docht 'n
zeker, dat dat 'n steek onder waeter was
en mit een kop as vier riep Beunjan:
(da's z'n biesmak) 't Bin domenies van
lek m'n vesje, as ze nie bie 't Woord
bluve. Me gienge kwaed van mekaore.
Ie draoide z'n eige nog is om en riep:
Etischen, 'k zA je de weerleggienge van
Bekker is laete leze van Koelman. Goed,
De V oorzitter zegt, dat er juist
verleden week een conferentie is ge
houden over het deel TholenOud
Vossemeer met gemeente- en polder-
bestuuren en hij hoopt, dat men spoedig
tot een oplossing zal komen.
Maar verder is het een weg in onder
houd bij het Waterschap en daar ver
wacht spr. niet spoedig verbetering, of
het moet zijn bij wijze van werkverrui
ming.
De heer Ir. van Leeuwen wijBt er
op, dat er in Zeeland te weinig van den
wals gebruik wordt gemaakt. Zelfs in
Schouwen waar men er een heeft wordt
hij thans weinig gebruikt.
De heer T a g a wijst nog op de wei
nige accomodatie voor vrachtauto's op
de veerboot Anna-Jacoba-Zijpe Spr.
meende, dat een der booten van het
Keizersveer naar dit veer zou komen,
dat was toch de bedoeling van de com
missie van Rijckevorsel.
De heer Ir. van Leeuwen zegt
dat de machine van de Keizersveer 2
is gebouwd voor gebruik in zoet water
en dat zou moeilijkheden kunnen ople
veren. De commissie is echter diligent
en zal de zaak in haar eerst vo gende
vergadering weer onder de oogen zien.
De heer Harte vraagt of er in zake
den weg KijkuitHulst reeds een toe
zegging is van den minister.
De Voorzitter zal ook dit punt
'in Ged. Staten ter sprake brengen.
Autobusdiensten.
De heer K r ij g e r meent, dat het in
het belang van de bussen zal zijn als
men niet in het voorjaar, doch in het
natte jaargetijde nieuw macadam op de
wegen brengt.
De heer Ir. Van Leeuwen geeft
toe dat dikwijls op ongelegen tijdstippen
plaats heeft.
De heer K r ij g e r wijst op het reeds
vertrekken van een boot van Zijpe op
4.45 en van Stavenisse om 5.35, dan is
er toch nog geen verbinding naar die
booten en hij meent, dat dit zonder be
zwaar later kan worden gesteld.
De directeur van de R.T.M. zegt, dat
dit geschiedt om de groenten tijdig op
de veiling te Rotterdam te hebben.
De heer K r ij g e r meent, dat men
toch niet 's nachts de groenten trekt en
die van den vorigen dag kan toch met
de boot van 19.15 mede.
De onderwerpen Luchtverkeer
en Goederenvervoer geven geen
aanleiding tot opmeringen en ook ko
men geen andere wenschen of vragen
meer naar voren, waarom de voorzit
ter de vergadering sluit met dank aan
allen voor hun aanwezigheid en voor
de wijze waarop de besprekingen zijn
gevoerd.
riep ik, 'k leze dien onzin wel is graog.
Noe eit Kurnelis wel een bitje g'liek,
da je nie bie 't Woord bluuft, as je nie
an eksen en toovenaers g'looft en
daerom za 'k is an die meneer van de
Christelijke radio vraege, of je ortodoks
kan bluve, as je nie an die duvels-
kunstenaers g'looft. Noe begriep j' ook in
eens, da me radio ebbe. 'k Luustere
graog en in 't biezonder nae die meneer.
Die weet noe letterlijk aoles. Soms is 'n
wel een bitje kwaed. 'k 'E lest is g'oore,
oe dat 'n een vent in Rotterdam z'n vet
gaf. 'k Keek nae m'n toestel, 'k Docht:
zoo medeen vliegt 't schuum d'r uut. Lest
eit 'n is precies 't verschil uutgeleid tus
schen zoenen en kussen, 'k Luusterde
toen net nie. 'k Ao 't graog is g'oore: 'n
mensch is nooit t' oud om te leeren, wè
jie.
'k Moet uutschêe. Mè dit wou 'k je
nog anraoi-e: ziet dè. j' ook een bitje mit
de polletiek op d'oogte komt, wan je
moe bedienke, da me den 26sten April
a verkiezienge Luustert daerom mè
goed, as ter in de smisse over de polle
tiek gepraot oord, mè luustert ml ver
stand, op da je nie as de vloet bewogen
en omgevoerd oord mit alle wind der
leere, om mit den apostel Paulus te sF>re-
ke.
'k En den brief an Jikkemien voo
moete leze en wa dienk je, dè ze zei? 't
Hangt an mekaore as droog zand. En
z'ao d'er ook nog êel wat over af te lan
gen. Affijn, zei 'k, 'k gae noe ml m'n
zaeken deu, 'k stier 'm toch weg.
Doet de groetenisse an Jannetje a
kenne me ze mie. Uut 't leste van je
brief begriepe me wè, dè z' een pront
vrommes is. J"eit de groetenisse van Jik
kemien. 't Beste oor I
Gegroet van je goeie vriend
Jewannes.
r-V/-\ ffVj'-
- 1.;,- :W'