Kunt Ge niet slopen? AKKER.CACHETS RECHTZAKEN, Voor kleine tuinen. HANDEL EN NIJVERHEID, LANDBOUW. ONDERWIJS. GEMEN6D NIEUWS. INGEZONDEN STUKKEN. BEKENDMAKINGEN. "AKKERTJES" GEMEENTERAAD VAN MIDDELBURG. de ds. Schilder tèekenachtig de prak tijk, die blijkens een studie van dr, San ders over de daling van het geboortecij fer in Rotterdam, ook onder gerefor meerden is doorgedrongen. Ook in gere formeerde kringen wordt niet meer over kinderzegen gedacht als vroeger. De stranding van de „Joyce" bij Breskens. Op 3 September van het vorige jaar is het Belgische stoomschip „Joyce", 'n pleizierboot met ongeveer 120 passa giers, bij Breskens gestrand doch la ter vrijgekomen en op eigen kracht naar de haven van Breskens gegaan. Bij deze stranding zijn twee menschenlevens verloren gegaan; één passagier sprong overboord en verdronk, een ander kreeg de van de te hulp gekomen sleepboot „Hoek van Holland" afgeschoten lijn tegen de borst en Werd daardoor ge dood. Donaerdag heeft de Raad voor: de Scheepvaart naar dit ongeval een on derzoek ingesteld en hoorde daartoe eerst een duiker, die aan boord was van de sleepboot „Schelde" en die met den stuurman van de sleepboot naar de „Joyce" is gegaan. Toen wij, vertelde deze duiker, steeds de stoomfluit van de „Joyce''' hoorden en zagen, dat het schip op de plaat zat, hebben we de motorsloep uitgezet en zijn er naar toe gegaan. Onderweg na men We van de motorsloep van de „Hoek van Holland" nog iemand op en daarna bij de „Joyce" gekomen, zijn we aan boord gegaan. Daar heerschte onder de passagiers een groote paniek. Van de „Hoek van Holland'" was al een lijn geschoten, maar geslipt. Er kwam weer een lijn waar door een passagier getroffen en gedood vierd welke kon worden vastgemaakt Daarna zou het schip, volgens den dui ker, door het trekken van de „Hoek van Holland" zijn losgekomen. Over de situatie, zooals die aan boord van de „Joyce" werd aangetrof fen, vertelde de duiker dat er zeeën over het schip sloegen, de passagiers in paniekstemming waren, de kapitein op de brug was en hevig protesteerde toen de lijn werd vastgemaakt en voorts dat van de bemanning van de „Joyce" niets te bespeuren viel. Ten aanzien van het protest van den kapitein tegen hulpverleening merkte de voorzitter van den Raad op, dat de kapitein meende bij vloed weer los te zullen komen. Op daarop betrekking hebbende vragen antwoordde de duiker dat niemand hen belet had aan boord te- gaan,' dat zij, ondanks het protest van den kapitein toch de lijn hadden vast gemaakt. „Wij kwamen niet om een schip, maar om menschen te redden", al- dius de getuige, die daarmee wel moest toegeven tegen het hoogste gezag aan boord in te hebben gehandeld. Financieele motieven hadden niet bij de hulpverleening voorgezeten, verze kerde de duiker en voor zoover hij dit met eenige restrictie moest zeggen, om dat hij niet met „de gewoonten op sleep- booten" op de hoogte was, kon na hem de stuurman van de „Schelde" dit be vestigen, Ook deze stuurman was van meening dat de „Joyce" door toedoen van de „Hoek van Holland" (één ruk) is losgekomen, bij welke Waarneming de stuurman van de „Hoek van Holland" zich aansluit. Maar was er nu van le „Joyce" om hülp gevraagd?" werd aan deze drie ge tuigen geïnformeerd. t Wat zal ik U zeggen, was hun bescheid. Wij wilden de menschen red den. „Toen de kapitein van de „Joyce" mij zeide het schip te verlaten, aldus de stuurman van de „Hoek van Holland", heb ik gezegd: ik kom hier niet om iets te verdienen, maar om 150 menschen te readen". Verder1 bleek nog, dalt de schietlijn van de „Hoek van Holland", waaraan de strandlijn zou worden overgehaald op dé voorplecht van de „Joyce" was ko men vast te zitten een vaatje bier was toevallig daarbij de „knevel" en toen zou, bij een ruk (aan de schietlijn) de „Joyce" zijn losgekomen. Hierna werd voorlezing gedaan van de schriftelijke verklaring van den kapitein van de „Joyce". Het schip, voor 200 pas sagiers ingericht, had 120 reizigers aan boord, die in de haven van Breskens zouden worden afgezet. Twee grond- zeeën sloegen bij den plaat den boeg ge weldig naar bakboord en het schip liep vast. Het schip liep vast drie uur voor hoog water en ik, zoo gaat de verklaring van den kapitein verder, was zeker dat ik reeds voor hoog water Weer vlot zou zijn. De passagiers waren bevreesd en ik deed mijn uiterste best hen te kalmee- ren en te beletten op de naderbij geko men motorsloepen te springen. Een der passagiers heeft aan de stoomfluit ge trokken. Wat het verdrinken van een der pas sagiers betreft, zegt de kapitein dat deze man een zwemgordel greep en, zonder dat daartoe de minste noodzaak was, overboord sprong; de ongelukkige had zich geen tijd gegund den zwemgordel vast te maken. De kapitein had ook nog drie vlotbanken overboord doen gooien. Na voorlezing van deze verklaringen werd nog gehoord de (destijds) kapitein van de „Hoek van Holland", die zeide dat van „hulp of geen hulp" geen sprake meer kon zijn. De menschen verkeerden in levensgevaar, want het schip maakte den indruk binnen enkele minuten te zullen kapseizen. Ook deze kapitein was van meening dat zijn schip de „Joyce" heeft losgetrokken, welke opvattingen hij met theoretische beschouwingen kracht bijzette. Of door de maatschappij later nog aanspraak is gemaakt op hulpbetoon, kon de getuige niet zeggen. De insp.-generaal voor de Scheep vaart de heer Fock noemde de ant woorden van den kapitein van de „Joyce" eenigszins vaag en op enkele punten voor opmerkingen vatbaar. Tot de feiten komende achtte spr, de con clusie op de sleepbooten, dat met de stoomfluit hulp werd gevraagd, gezien de situatie, zeer logisch. De „Hoek van Holland'" en „Schelde" zijn zeer begrij pelijk opgetreden; spr. ging alle feiten en omstandigheden hierbij na, Wanneer deze hulp er niet was geweest, dan had de „Joyce", dan wel niet vergaan, maar kans geloopen vaster op de plaat te komen. Winterwerk in den siertuin. Het is nu tijd voor het bemesten on zer gazons. Hiervoor kunnen *we o.a de composthoop zeer goed gebruiken nadat deze eenige malen is omgezet geworden en grove deelen eruit verwij derd. Ook goed verteerde stalmest is uitstekend, en wie de beschikking heeft over bagger, kan ook dit, nadat het doorvroren is, met succes op het ga zon aanbrengen. Hieraan kunnen we dan nog toevoegen een bemesting met kunstmest, waarvan we hoeveelheden gebruiken als voor den moestuin werden aangegeven, en inplaats hiervan kun nen we ook een mengsel gebruiken, b.v. het mengsel 5—68, waarvan we 25 K.G, per Are uitstrooien (de cijfers geven aan de verhouding der verschil lende stoffen, die het mengsel bevat als stikstof, fosfor en kali). Op deze wijze krijgt het gazon een flinke be mesting en dit is ook wel noodig, daar we het immers den geheelen zomer eens per week maaien en knippen en er dus veel van gevergd wordt. Ook zullen we op slecht bemesten grond veel meer last hebben van wortelon kruiden, die met hun dieper gaand wortelgestel, zich gemakkelijker kun nen handhaven dan de grassen. Door een bemesting met bovengenoemde stoffen zal het gazon van strengen vorst ook minder te lijden hebben en eerder groen zijn. Ook zullen- de ga zons in den zomer dan minder te lijden hebben van de droogte. Deze humus- vormende stoffen worden, na een paar weken met een riek uiteengeslagen, wat we zoo noodig, nog eens herhalen en, nadat door weersinvloeden als re gen en vorst, alles goed fijn geworden is, harken we de gazons schoon. Om streeks begin Maart dienen we, bij droog weer, alles nog eens flink te rol len, opdat mogelijke steentjes en andere harde bestanddeelen in den bodem wor den gedrukt, zoodat we een goede, vlakke bodem krijgen, die met de maai- machine gemakkelijk te bewerken is Zoolang de bodem bevroren is, strooien we de kunstmest nog niet uit, daar dit gevaar Aoor verbranden van het ga zon zou geven. Ook denken we er we aan, niet onnoodig over stijf bevroren gazons te loopen, daar de sporen hier van lang zichtbaar blijven. Bij sneeuw val van eenige beteekenis letten we op onze conifeeren en andere groen- blijvende planten. Hierop blijft de sneeuw gemakkelijk pakken, door het gewicht ervan zakken de takken uit een en verliezen hun natuurlijken vorm. Schudt ze daarom dadelijk voorzichtig af, voordat de eropvolgende vorst de sneeuwmassa heeft doen vastvriezen. A. G. De R. A, I. Tentoonstelling. De 22ste R.A.I.-tentoonstelling, is Vrijdag geopend. Deze tentoonstelling is de tiende in het R. A. I. gebouw. De ruimte beslaat een opervlakte van 13000 m2. Het R.A.I.-bestuur is er niet in kun nen slagen elk der exposanten die ruimte te geven, die gevraagd werd. Zou dit het geval zijn, dan moest de ten 6000 m2 vergroot worden. De tentoonstelling brengt niet alleen de allergrootste vrachtwagens, trailers met benzine- en Dieselmotoren, niet al leen de gebruikelijke personenwagens maar bovendien en dit typeert deze tentoonstelling zeer in het bijzonder na de 6- en 8 cylinder-invasie van vorige jaren de lichtere, zuinige auto, die weinig kosten vraagt en toch alle com fort en bedrijfszekerheid biedt, die de moderne mensch in het moderne zaken leven en bij zijn moderne genoegens noodig heeft, juist in dezen tijd, nu het ook zoo zeer gericht is op efficiency in geheel het leven. Wat op deze tentoonstelling ook op valt is de vervolmaking van het motor rijwiel, de vervolmaking vooral van het lichte motorrijwiel en daarnaast ook de hulpmotor, die voor twee- en driewielers al meer en meer gebruikt wordt. Deze aatste worden hier tentoongesteld door de voornaamste Nederlandsche Rijwiel- fabrieken. optreden. Den geheelen tachtigjarigen oorlog door en later in de zeeoorlogen tegen Engeland en Frankrijk gaf de re geering bijna geregeld aan de ingezete- Zeer belangrijk ook is de inzending nen op hun verzoek zoogenaamde com- van de Nederlandsche fabrikanten van missiebrieven uit vior de Kaapvaart, trailers en koetswerken 'voor vracht- (Vandaar ook de naam commissievaart, wagens en omnibussen. Nederland moge Een deel van den buit kwam de regee- dan geen complete automobielindustrie ring ten goede,. hebben, het kan in ieder geval wijzen! Vooral Vlissingen en later ook Mid- op een uitnemende carosseriefabricage, delburg hebben zich met succes op de welke de vergelijking met het buiten land glansrijk kan doorstaan! te Slechte toestand in het Schippersbedrijf. In zijn openingswoord van de Leeuwarden gehouden vergadering va,n Schipper,svereenigingen deed tie voor zitter droeve klanken hooren omtrent den slechten toestand in het bedrijf. In dezen voor het schippersbedrijf moei lijken tijd is de sichijpp eji's Vereen igjingf gretig ontvankelijk voor teekenen, die florissante perspectieven in het voor uitzicht stellen. i Een van deze lichtstralen mag' ge zien worden iin de toezegging der re geering om maatregelen te nemen wel ke steun Verschaffen. En al mag niet worden ontkend, dat deze maatregelen slechts tijdelijke hulp beteekenen niet temin zal de schipperij deze dankbaar aanvaarden in het vooruitzicht op een betere toekomst. Een Voorstel om het lidmaatschap van het Binnenscheepvaartcongres op te zeggen, werd aangenomen. Waar men wil komen tot tolvrij-zijn van kleine vaarwaters, werd met alge- meene stemmen besloten tot aanslui ting bij het cpmité tot afschaffing Van de water'tollen. Kaapvaart toegelegd. Vlissingen leefde er in dien tijd voor een groot deel van. De voornaamste kaapreederij te Vlissin gen was van Gebr. Lampsins en te Mid delburg van Gebr. Sautijn. Toen de kaapvaart op 't einde der 18e eeuw af- geloopen was werd slavenhandel van Afrika op Amerika en later sluikhandel op Engeland gedreven. Op de lezing volgde een geanimeerde discussie. Vervolgens werd gestemd voor een lid van het hoofdbestuur. Voor de aanstaan de voorvergadering had niemand een voorstel. Neem dan voor 't naar bed gaan, eens zoo'n "AKKERTJE" en slaap heerlijk rustig en fijn door die Volgaas racapt van Apolhmkmr Du,non» (Ingez. Med.) „Veesmokkel aan de grens." Vorige week vergaderde de Prov. Landbouwkamer van Oost-Vlaanderen, Het is interessant wat aldaar gespro ken werd over den veesmokkel. De hoofdopziener van den veeartsenijkundi- gen dienst wees op de ongelooflijke fei ten aan onze grens, wat hij schadelijk acht voor de schatkist en een groot ge vaar voor het overbrengen van ziekten. De veesmokkel wordt gedreven door n welingericht Nederlandsch Consortium, dat zelfs een verzekeringspolis uit schrijft voor mogelijk verlies of gevaar voor de smokkelaars. Een Kamerlid deelt daarop mede, dat de minister van deze feiten op de hoogte is, maar geen maatregelen heeft kunnen treffen. De minister in kwestie heeft zelfs met veel moeite van de andere ministers be komen, dat de gendarmerie zou tus- schen komen om de grens te bewaken. Alles was op de grenswachters overge laten, die er, naar het schijnt, niet hun plicht doen. De Red, van „De Koorn- bloem" voegt hieraan toe: „de heele contingenteering en heel het Belgisch gedoe wordt door een bende smokke laars vertreden, en daar staan onze mi nisters op te kijken. Echt Belgisch!" Aan de universiteit te Leiden is bevorderd tot arts de heer W, A. G. Dekker. Benoemd tot tijdelijk hoofd aan de openbare school in de dorpskom te Zaamslag, de heer J. W. Bakker te Burgh, Verg. afd. Walcheren Vereen, voor Chr, Onderwijzers. De afdeeling Walcheren van de Ver- eeniging voor Chr. Onderwijzers hield Zaterdagmiddag te Middelburg in het gebouw der Chr. Jongemannen vereeniging een algemeene vergadering. Onder de ingekomen stukken was een schrijven van de afdeeling ,,'t Land van Axel" over de jaarlijks gehouden pro vinciale vergadering. Flet meerendeel der aanwezige leden steunde het voor stel dier afdeeling om de provinciale vergadering niet te Middelburg, maar voorloopig te Goes te houden, als zijnde meer het middelpunt der provincie en dus van uit alle deelen gemakkelijker te bereiken. Als de gewenschte tijd dier vergadering w1er/d geacht September. De heer B. J. de Meij te Ritthem hield een lezing over: „Zeeuwsche Zee- roovers". Reeds in de 14e en 15e eeuw Werd door de Hanzesteden geklaagd over de onveiligheid der zee door de zeeroovers. Later gaf een vorst vaak aan zijn on derdanen verlof om den vijand op zee schip en lading te ontnemen. Zoo nam prins Willem I de Watergeuzen met dat doel in zijn dienst, ofschoon hij vaak te gen hun wreedaardig handelen moest vroegere van VROUW! IN VLAMMEN Dezer da gen ïiad een 61!.jarig|e juffrouw in haar woning aan de Lauwerecht te Utrecht te diicht bij het vuur gezeten met het gevolg, dat haar kleeren v1am< Vatten. Ze holde toen naar buiten,, "waai* zij spoedig geholpen werd. Hoewel hel zich oorspronkelijk niet zoo ernstiig deed aanzien, is zij later aan de gevolgen overleden. GEPLEEGDE INBRAKEN OPGE HELDERD. De gemeente- en rijks politie te D e 1 f z ijl 1 zijn er in geslaagd de in den nacht van 7 op 8 Oct. van het vorige jaar in de kantoren van den rijksontvanger en den inspecteur der di recte belastingen benevens in de kanto ren van de N.V. Drukkerij en Uitg. Mij. „De Eemsbode" te Delfzijl gepleegde inbraken op te helderen. Verdacht wla- ren drie Duitschers, n.l. de gebrs. A. en D. W. alle drie woonachtig te Emden (Duitschl.) waar zij zeer slecht bekend staan. Gebleken is dat zij in dien nacht in hun zeilbootje de Eem zijn overge stoken. Zij verkochten in Delfzijl, voor dat de inbraken werden gepleegd o.a. gummilaarzen en verrekijkers. Geble ken is dat deze voorwerpen van diefstal te Emden afkomstig zijn. Een strafver volging zal tegen hen worden ingesteld. POGING TOT DOODSLAG OP PlO- LITlEi-AGENT. De nog jeugdige ai* beider H. J. B|. uit Sittar d had met een minderjarig meisje te Maastricht in een logement den nacht doorgebracht. Des morgens werd hij aangehouden als verdacht van schaking. Het gelukte den arrestant echter tos te komen en er- tusschen uit le gaan. Aan den sade- muur der Zuid-Willemsvaart "kreeg de agent J. C. den vluchteling echter weer te pakken, waarbij een wjorsteling ont stond. H. J. B;. greep den agent vast en zag kans deze over den kademuur Ider Zuid-Willemsvaart te tillen. Die agent had' het evenwidbjt vejrilioren en hing met den rug boven water. Hij hield zich fechter stevig aan zijn belager vast en na een hevige wtoirstelling gelukte heit hem wederom vasten g)rond onder ;de voeten te Iktrijgen. Ei. is thans als verdacht van poging tot doodslag ingesloten in het Huis van Bewaring te Maastricht. HET WEDER IN 1932. Het Kon. Ned. Meteor, Instituut deelt in zijn algemeen overzicht over 1932 het volgende mede: Gemiddeld was de temperatuur van het geheele kalenderjaar 0°.3 boven normaal. De grootste afwijkingen kwa men voor in Maart met 1°.4 beneden en Augustus met 2°.7 boven normaal. De winter (Dec, 1931Febr. 1932), de len te, de zomer en de herfst waren resp. 0°.4 te warm, 0°.8 te koud, l°.l en 0.° te warm. Het meteorologisch jaar was 0.°3 te warm. De hoeveelheid neerslag was 8 pCt. boven de normaal van 691 mm. De grootste afwijkingen kwamen voor in October en December, resp. 144 pCt. boven en 72 pCt. beneden normaal. De seizoenen hadden, in bovengenoemde volgorde, resp. 36 pCt. te weinig, 41 pCt. te veel, 24 pCt. te weinig en 63 pCt. te veel neerslag. De vijf hoofdstations hadden gemid deld 1553 uren zonneschijn tegen 1477 normaal. De grootste afwijkingen kwamen voor in Maart en Mei, resp. 61 uren boven en 44 uren beneden normaal. De afwijkingen voor de seizoenen wa ren resp. 35 uren boven, 18 beneden, 51 boven en 25 uren beneden normaal. Het algemeen weeroverzicht over D e- c ember 1932 meldt o.m.: Gemiddeld over de geheele maand waren de overdagtemperatuur, het ge- middlde maximum en minimum resp. 0°.6, 0°.8 en 0°,2 boven normaal. In de 3 dekaden waren de afwijkingen resp. __0°.9„ 0°.8, 1°0; 1°,4, l°.l, 0°.5; 1°,3, 2°.0, 0°.8. De hoogste tempera tuur, 16°.6, werd waargenomen te Maas tricht cp den 19, de laagste, 6°.0 te Winterswijk op den 10. Te Groningen en Maastricht weren de maxima re cords voor December, te Gemert was het hoogste maximum gelijk aan het 4 December 1915. Het aantal dagen met een minimumtempera tuur beneden het vriespunt bedroeg op de 5 hoofdstations 9 tegen 10 normaal. De neerslag, gemiddeld over het ge heele land, bedroeg 17 mm tegen 61 normaal, in de 3 dekaden viel resp. 9, 1 en 7 mm. De maandsom bedroeg in Noord- en Zuid-Holland, Zeeland, Utrecht, op de Veluwe, in Noord-Bra- bant ^n Noord Limburg slechts 20 tot 30 pCt., overigens 30 tot 40 pCt. van de normale hoeveelheid. Sneeuw kwam niet voor behalve op 1 dag te Winters wijk. Er kwam geen enkel onweersbe- richt binnen. Het aantal uren zonne schijn, gemiddeld over de vijf hoofdsta tions, bedroeg 70 tegen 34 normaal. De 3 dekaden telden resp. 26, 27 en 17 uren De zonneschijnduur te Groningen, de' Bilt en Maastricht was met resp. 83, 72 en 85 uren een record voor de ge heele waarnemingsreeks. NUTTIGE WENKEN VOOR HET VERKEER. Voor wielrijders. 1. Rijdt nimmer met meer dan twee naast elkander. (Blijft op smalle wegen zelfs achter elkaar). 2. Rijdt niet op den rijweg, als daar naast een fietspad aanwezig is. (Een rond blauw bord met witte fiets erop geschilderd geeft aan, dat de rijweg voor wielrijders verboden is. Waar zoo'n bord staat, moet het rijwielpad dus bereden worden). 3. Rijdt op rijwielpaden achter elkan der, tenzij het pad zéér breed is. N.B. In tegenstelling met den gewo nen regel (zie boven) moet op een links van den weg gelegen rijwielpad, dat daarvan niet door een berm, of iets dergelijks gescheiden is, aan de rechterzijde worden ingehaald, (zoo noodig op den rijweg.) 4. Geeft tijdig teeken: a. Als gij stoppen wilt of vaart ver minderen door het op en neer bewegen van uw arm; b. Als gij van richting veranderen gaat door het zijwaarts uitsteken van uw arm in de nieuwe richting (bij linksaf gaan dus den linkerarm uitsteken bij rechts af gaan den rechter). 5. Voorziet uw rijwiel van een behoor lijken, verticaal geplaatsten, reflector of roodachterlicht, 'n goede bel en, wan neer de fiets een vrijwiel heeft, boven dien van ten minste één krachtig wer kende rem. 6. Richt den lichtbundel van uw fiets- lamp schuin naar omlaag: vermijdt ver blinding GESCHEURD IJS. Wat is het jammer dat ook dit jaar weer Middelburgs vesten bedorven zijn door te vroeg er op te rijden. Zeker, al ben ik de kinderjaren reeds lang voor bij, ik kan mij best begrijpen, dat, indien het maar eenigszins kan, onze jeugd het waagt, doch men ziet nu de gevolgen, de honderden groote en kleine scheuren. Nu hoort men als uit één mond (ook van de jeugd): véél te vroeg bereden. In Goes b.v. is het verboden voor het goedgekeurd is, de vesten te berijden; zou dit hier niet eveneens kunnen? Deze vraag, M. de R., is het doel van mijn schrijven en ik meen zeker, dat honderden met mij dankbaar zouden zijn indien dit schrijven de gewenschte vrucht afwierp. Dank voor de opname. Een oude liefhebber. VERGADERING VAN DEN RAAD DER GEMEENTE MIDDELBURG, op Woensdag den 1 Februari 1933, des namiddags te 2 uur, zoo noodig voort te zetten des namiddags te 8 uur, ter behandeling van de onderstaande zaken: 1. Ingekomen stukken. 2. Voortzetting van behandeling der Gemeente-begrooting 1933 c.a, 3. Tijdelijke benoeming leeraar Avondschool voor Nijverheidson derwijs. 4. Nadere regeling huur gasmeters, 5. Aansluiting bij meter-controle dienst. 6. Vergoeding Electrisch bedrijf we gens innemen gemeente-grond. 7. Verkoop gemeentegrond Meidoorn laan. 8. Maatregelen voor werklooze kleer makers. 9. Extra-hulp aan werkloozen. 10. Regeling verleening eerste hulp bij ongevallen, 11. Wijziging kapitaals-begrooting 1932 Reinigingsdienst. 12. Bestemming buitenplaats „De Grif fioen" c.a. 13. 3e Suppletoir kohier 1932 Honden belasting. 14. Bezwaarschrift schoolgeld-aanslag 1931/1932. Middelburg, den 27 Januari 1933, De Burgemeester, J. ONDERDIJK, L. B.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 8