Kunt Ge niet slopen?
AKKER.CACHETS
RECHTZAKEN,
Voor kleine tuinen.
HANDEL EN NIJVERHEID,
LANDBOUW.
ONDERWIJS.
GEMEN6D NIEUWS.
INGEZONDEN STUKKEN.
BEKENDMAKINGEN.
"AKKERTJES"
GEMEENTERAAD VAN
MIDDELBURG.
de ds. Schilder tèekenachtig de prak
tijk, die blijkens een studie van dr, San
ders over de daling van het geboortecij
fer in Rotterdam, ook onder gerefor
meerden is doorgedrongen. Ook in gere
formeerde kringen wordt niet meer over
kinderzegen gedacht als vroeger.
De stranding van de „Joyce"
bij Breskens.
Op 3 September van het vorige jaar
is het Belgische stoomschip „Joyce", 'n
pleizierboot met ongeveer 120 passa
giers, bij Breskens gestrand doch la
ter vrijgekomen en op eigen kracht naar
de haven van Breskens gegaan. Bij deze
stranding zijn twee menschenlevens
verloren gegaan; één passagier sprong
overboord en verdronk, een ander kreeg
de van de te hulp gekomen sleepboot
„Hoek van Holland" afgeschoten lijn
tegen de borst en Werd daardoor ge
dood.
Donaerdag heeft de Raad voor: de
Scheepvaart naar dit ongeval een on
derzoek ingesteld en hoorde daartoe
eerst een duiker, die aan boord was van
de sleepboot „Schelde" en die met den
stuurman van de sleepboot naar de
„Joyce" is gegaan.
Toen wij, vertelde deze duiker, steeds
de stoomfluit van de „Joyce''' hoorden
en zagen, dat het schip op de plaat zat,
hebben we de motorsloep uitgezet en
zijn er naar toe gegaan. Onderweg na
men We van de motorsloep van de
„Hoek van Holland" nog iemand op en
daarna bij de „Joyce" gekomen, zijn we
aan boord gegaan.
Daar heerschte onder de passagiers
een groote paniek. Van de „Hoek van
Holland'" was al een lijn geschoten, maar
geslipt. Er kwam weer een lijn waar
door een passagier getroffen en gedood
vierd welke kon worden vastgemaakt
Daarna zou het schip, volgens den dui
ker, door het trekken van de „Hoek
van Holland" zijn losgekomen.
Over de situatie, zooals die aan
boord van de „Joyce" werd aangetrof
fen, vertelde de duiker dat er zeeën
over het schip sloegen, de passagiers in
paniekstemming waren, de kapitein op
de brug was en hevig protesteerde toen
de lijn werd vastgemaakt en voorts dat
van de bemanning van de „Joyce" niets
te bespeuren viel.
Ten aanzien van het protest van den
kapitein tegen hulpverleening merkte
de voorzitter van den Raad op, dat de
kapitein meende bij vloed weer los te
zullen komen. Op daarop betrekking
hebbende vragen antwoordde de duiker
dat niemand hen belet had aan boord te-
gaan,' dat zij, ondanks het protest van
den kapitein toch de lijn hadden vast
gemaakt. „Wij kwamen niet om een
schip, maar om menschen te redden", al-
dius de getuige, die daarmee wel moest
toegeven tegen het hoogste gezag aan
boord in te hebben gehandeld.
Financieele motieven hadden niet bij
de hulpverleening voorgezeten, verze
kerde de duiker en voor zoover hij dit
met eenige restrictie moest zeggen, om
dat hij niet met „de gewoonten op sleep-
booten" op de hoogte was, kon na hem
de stuurman van de „Schelde" dit be
vestigen, Ook deze stuurman was van
meening dat de „Joyce" door toedoen
van de „Hoek van Holland" (één ruk)
is losgekomen, bij welke Waarneming de
stuurman van de „Hoek van Holland"
zich aansluit.
Maar was er nu van le „Joyce" om
hülp gevraagd?" werd aan deze drie ge
tuigen geïnformeerd.
t Wat zal ik U zeggen, was hun
bescheid. Wij wilden de menschen red
den. „Toen de kapitein van de „Joyce"
mij zeide het schip te verlaten, aldus de
stuurman van de „Hoek van Holland",
heb ik gezegd: ik kom hier niet om iets
te verdienen, maar om 150 menschen te
readen".
Verder1 bleek nog, dalt de schietlijn
van de „Hoek van Holland", waaraan
de strandlijn zou worden overgehaald op
dé voorplecht van de „Joyce" was ko
men vast te zitten een vaatje bier
was toevallig daarbij de „knevel" en
toen zou, bij een ruk (aan de schietlijn)
de „Joyce" zijn losgekomen.
Hierna werd voorlezing gedaan van de
schriftelijke verklaring van den kapitein
van de „Joyce". Het schip, voor 200 pas
sagiers ingericht, had 120 reizigers aan
boord, die in de haven van Breskens
zouden worden afgezet. Twee grond-
zeeën sloegen bij den plaat den boeg ge
weldig naar bakboord en het schip liep
vast.
Het schip liep vast drie uur voor hoog
water en ik, zoo gaat de verklaring van
den kapitein verder, was zeker dat ik
reeds voor hoog water Weer vlot zou
zijn. De passagiers waren bevreesd en ik
deed mijn uiterste best hen te kalmee-
ren en te beletten op de naderbij geko
men motorsloepen te springen. Een der
passagiers heeft aan de stoomfluit ge
trokken.
Wat het verdrinken van een der pas
sagiers betreft, zegt de kapitein dat deze
man een zwemgordel greep en, zonder
dat daartoe de minste noodzaak was,
overboord sprong; de ongelukkige had
zich geen tijd gegund den zwemgordel
vast te maken. De kapitein had ook nog
drie vlotbanken overboord doen gooien.
Na voorlezing van deze verklaringen
werd nog gehoord de (destijds) kapitein
van de „Hoek van Holland", die zeide
dat van „hulp of geen hulp" geen sprake
meer kon zijn. De menschen verkeerden
in levensgevaar, want het schip maakte
den indruk binnen enkele minuten te
zullen kapseizen. Ook deze kapitein was
van meening dat zijn schip de „Joyce"
heeft losgetrokken, welke opvattingen hij
met theoretische beschouwingen kracht
bijzette. Of door de maatschappij later
nog aanspraak is gemaakt op hulpbetoon,
kon de getuige niet zeggen.
De insp.-generaal voor de Scheep
vaart de heer Fock noemde de ant
woorden van den kapitein van de
„Joyce" eenigszins vaag en op enkele
punten voor opmerkingen vatbaar. Tot
de feiten komende achtte spr, de con
clusie op de sleepbooten, dat met de
stoomfluit hulp werd gevraagd, gezien
de situatie, zeer logisch. De „Hoek van
Holland'" en „Schelde" zijn zeer begrij
pelijk opgetreden; spr. ging alle feiten
en omstandigheden hierbij na, Wanneer
deze hulp er niet was geweest, dan had
de „Joyce", dan wel niet vergaan, maar
kans geloopen vaster op de plaat te
komen.
Winterwerk in den siertuin.
Het is nu tijd voor het bemesten on
zer gazons. Hiervoor kunnen *we o.a
de composthoop zeer goed gebruiken
nadat deze eenige malen is omgezet
geworden en grove deelen eruit verwij
derd. Ook goed verteerde stalmest is
uitstekend, en wie de beschikking heeft
over bagger, kan ook dit, nadat het
doorvroren is, met succes op het ga
zon aanbrengen. Hieraan kunnen we
dan nog toevoegen een bemesting met
kunstmest, waarvan we hoeveelheden
gebruiken als voor den moestuin werden
aangegeven, en inplaats hiervan kun
nen we ook een mengsel gebruiken, b.v.
het mengsel 5—68, waarvan we 25
K.G, per Are uitstrooien (de cijfers
geven aan de verhouding der verschil
lende stoffen, die het mengsel bevat
als stikstof, fosfor en kali). Op deze
wijze krijgt het gazon een flinke be
mesting en dit is ook wel noodig, daar
we het immers den geheelen zomer
eens per week maaien en knippen en
er dus veel van gevergd wordt. Ook
zullen we op slecht bemesten grond
veel meer last hebben van wortelon
kruiden, die met hun dieper gaand
wortelgestel, zich gemakkelijker kun
nen handhaven dan de grassen. Door
een bemesting met bovengenoemde
stoffen zal het gazon van strengen
vorst ook minder te lijden hebben en
eerder groen zijn. Ook zullen- de ga
zons in den zomer dan minder te lijden
hebben van de droogte. Deze humus-
vormende stoffen worden, na een paar
weken met een riek uiteengeslagen,
wat we zoo noodig, nog eens herhalen
en, nadat door weersinvloeden als re
gen en vorst, alles goed fijn geworden is,
harken we de gazons schoon. Om
streeks begin Maart dienen we, bij
droog weer, alles nog eens flink te rol
len, opdat mogelijke steentjes en andere
harde bestanddeelen in den bodem wor
den gedrukt, zoodat we een goede,
vlakke bodem krijgen, die met de maai-
machine gemakkelijk te bewerken is
Zoolang de bodem bevroren is, strooien
we de kunstmest nog niet uit, daar dit
gevaar Aoor verbranden van het ga
zon zou geven. Ook denken we er we
aan, niet onnoodig over stijf bevroren
gazons te loopen, daar de sporen hier
van lang zichtbaar blijven. Bij sneeuw
val van eenige beteekenis letten we
op onze conifeeren en andere groen-
blijvende planten. Hierop blijft de
sneeuw gemakkelijk pakken, door het
gewicht ervan zakken de takken uit
een en verliezen hun natuurlijken vorm.
Schudt ze daarom dadelijk voorzichtig
af, voordat de eropvolgende vorst de
sneeuwmassa heeft doen vastvriezen.
A. G.
De R. A, I. Tentoonstelling.
De 22ste R.A.I.-tentoonstelling, is
Vrijdag geopend.
Deze tentoonstelling is de tiende in
het R. A. I. gebouw. De ruimte beslaat
een opervlakte van 13000 m2.
Het R.A.I.-bestuur is er niet in kun
nen slagen elk der exposanten die
ruimte te geven, die gevraagd werd. Zou
dit het geval zijn, dan moest de ten
6000 m2 vergroot worden.
De tentoonstelling brengt niet alleen
de allergrootste vrachtwagens, trailers
met benzine- en Dieselmotoren, niet al
leen de gebruikelijke personenwagens
maar bovendien en dit typeert deze
tentoonstelling zeer in het bijzonder na
de 6- en 8 cylinder-invasie van vorige
jaren de lichtere, zuinige auto, die
weinig kosten vraagt en toch alle com
fort en bedrijfszekerheid biedt, die de
moderne mensch in het moderne zaken
leven en bij zijn moderne genoegens
noodig heeft, juist in dezen tijd, nu het
ook zoo zeer gericht is op efficiency in
geheel het leven.
Wat op deze tentoonstelling ook op
valt is de vervolmaking van het motor
rijwiel, de vervolmaking vooral van het
lichte motorrijwiel en daarnaast ook de
hulpmotor, die voor twee- en driewielers
al meer en meer gebruikt wordt. Deze
aatste worden hier tentoongesteld door
de voornaamste Nederlandsche Rijwiel-
fabrieken.
optreden. Den geheelen tachtigjarigen
oorlog door en later in de zeeoorlogen
tegen Engeland en Frankrijk gaf de re
geering bijna geregeld aan de ingezete-
Zeer belangrijk ook is de inzending nen op hun verzoek zoogenaamde com-
van de Nederlandsche fabrikanten van missiebrieven uit vior de Kaapvaart,
trailers en koetswerken 'voor vracht- (Vandaar ook de naam commissievaart,
wagens en omnibussen. Nederland moge Een deel van den buit kwam de regee-
dan geen complete automobielindustrie ring ten goede,.
hebben, het kan in ieder geval wijzen! Vooral Vlissingen en later ook Mid-
op een uitnemende carosseriefabricage, delburg hebben zich met succes op de
welke de vergelijking met het buiten
land glansrijk kan doorstaan!
te
Slechte toestand in het
Schippersbedrijf.
In zijn openingswoord van de
Leeuwarden gehouden vergadering va,n
Schipper,svereenigingen deed tie voor
zitter droeve klanken hooren omtrent
den slechten toestand in het bedrijf. In
dezen voor het schippersbedrijf moei
lijken tijd is de sichijpp eji's Vereen igjingf
gretig ontvankelijk voor teekenen, die
florissante perspectieven in het voor
uitzicht stellen. i
Een van deze lichtstralen mag' ge
zien worden iin de toezegging der re
geering om maatregelen te nemen wel
ke steun Verschaffen. En al mag niet
worden ontkend, dat deze maatregelen
slechts tijdelijke hulp beteekenen niet
temin zal de schipperij deze dankbaar
aanvaarden in het vooruitzicht op een
betere toekomst.
Een Voorstel om het lidmaatschap van
het Binnenscheepvaartcongres op te
zeggen, werd aangenomen.
Waar men wil komen tot tolvrij-zijn
van kleine vaarwaters, werd met alge-
meene stemmen besloten tot aanslui
ting bij het cpmité tot afschaffing Van de
water'tollen.
Kaapvaart toegelegd. Vlissingen leefde
er in dien tijd voor een groot deel van.
De voornaamste kaapreederij te Vlissin
gen was van Gebr. Lampsins en te Mid
delburg van Gebr. Sautijn. Toen de
kaapvaart op 't einde der 18e eeuw af-
geloopen was werd slavenhandel van
Afrika op Amerika en later sluikhandel
op Engeland gedreven.
Op de lezing volgde een geanimeerde
discussie.
Vervolgens werd gestemd voor een lid
van het hoofdbestuur. Voor de aanstaan
de voorvergadering had niemand een
voorstel.
Neem dan voor 't naar bed gaan,
eens zoo'n "AKKERTJE" en slaap
heerlijk rustig en fijn door die
Volgaas racapt van Apolhmkmr Du,non»
(Ingez. Med.)
„Veesmokkel aan de grens."
Vorige week vergaderde de Prov.
Landbouwkamer van Oost-Vlaanderen,
Het is interessant wat aldaar gespro
ken werd over den veesmokkel. De
hoofdopziener van den veeartsenijkundi-
gen dienst wees op de ongelooflijke fei
ten aan onze grens, wat hij schadelijk
acht voor de schatkist en een groot ge
vaar voor het overbrengen van ziekten.
De veesmokkel wordt gedreven door n
welingericht Nederlandsch Consortium,
dat zelfs een verzekeringspolis uit
schrijft voor mogelijk verlies of gevaar
voor de smokkelaars.
Een Kamerlid deelt daarop mede,
dat de minister van deze feiten op de
hoogte is, maar geen maatregelen heeft
kunnen treffen.
De minister in kwestie heeft zelfs met
veel moeite van de andere ministers be
komen, dat de gendarmerie zou tus-
schen komen om de grens te bewaken.
Alles was op de grenswachters overge
laten, die er, naar het schijnt, niet hun
plicht doen. De Red, van „De Koorn-
bloem" voegt hieraan toe: „de heele
contingenteering en heel het Belgisch
gedoe wordt door een bende smokke
laars vertreden, en daar staan onze mi
nisters op te kijken. Echt Belgisch!"
Aan de universiteit te Leiden is
bevorderd tot arts de heer W, A. G.
Dekker.
Benoemd tot tijdelijk hoofd aan de
openbare school in de dorpskom te
Zaamslag, de heer J. W. Bakker te
Burgh,
Verg. afd. Walcheren Vereen, voor
Chr, Onderwijzers.
De afdeeling Walcheren van de Ver-
eeniging voor Chr. Onderwijzers hield
Zaterdagmiddag te Middelburg in
het gebouw der Chr. Jongemannen
vereeniging een algemeene vergadering.
Onder de ingekomen stukken was een
schrijven van de afdeeling ,,'t Land van
Axel" over de jaarlijks gehouden pro
vinciale vergadering. Flet meerendeel
der aanwezige leden steunde het voor
stel dier afdeeling om de provinciale
vergadering niet te Middelburg, maar
voorloopig te Goes te houden, als zijnde
meer het middelpunt der provincie en
dus van uit alle deelen gemakkelijker te
bereiken. Als de gewenschte tijd dier
vergadering w1er/d geacht September.
De heer B. J. de Meij te Ritthem
hield een lezing over: „Zeeuwsche Zee-
roovers".
Reeds in de 14e en 15e eeuw Werd
door de Hanzesteden geklaagd over de
onveiligheid der zee door de zeeroovers.
Later gaf een vorst vaak aan zijn on
derdanen verlof om den vijand op zee
schip en lading te ontnemen. Zoo nam
prins Willem I de Watergeuzen met dat
doel in zijn dienst, ofschoon hij vaak te
gen hun wreedaardig handelen moest vroegere van
VROUW! IN VLAMMEN Dezer da
gen ïiad een 61!.jarig|e juffrouw in
haar woning aan de Lauwerecht te
Utrecht te diicht bij het vuur gezeten
met het gevolg, dat haar kleeren v1am<
Vatten. Ze holde toen naar buiten,, "waai*
zij spoedig geholpen werd.
Hoewel hel zich oorspronkelijk niet
zoo ernstiig deed aanzien, is zij later aan
de gevolgen overleden.
GEPLEEGDE INBRAKEN OPGE
HELDERD. De gemeente- en rijks
politie te D e 1 f z ijl 1 zijn er in geslaagd
de in den nacht van 7 op 8 Oct. van
het vorige jaar in de kantoren van den
rijksontvanger en den inspecteur der di
recte belastingen benevens in de kanto
ren van de N.V. Drukkerij en Uitg. Mij.
„De Eemsbode" te Delfzijl gepleegde
inbraken op te helderen. Verdacht wla-
ren drie Duitschers, n.l. de gebrs. A. en
D. W. alle drie woonachtig te Emden
(Duitschl.) waar zij zeer slecht bekend
staan. Gebleken is dat zij in dien nacht
in hun zeilbootje de Eem zijn overge
stoken. Zij verkochten in Delfzijl, voor
dat de inbraken werden gepleegd o.a.
gummilaarzen en verrekijkers. Geble
ken is dat deze voorwerpen van diefstal
te Emden afkomstig zijn. Een strafver
volging zal tegen hen worden ingesteld.
POGING TOT DOODSLAG OP PlO-
LITlEi-AGENT. De nog jeugdige ai*
beider H. J. B|. uit Sittar d had met
een minderjarig meisje te Maastricht in
een logement den nacht doorgebracht.
Des morgens werd hij aangehouden als
verdacht van schaking. Het gelukte den
arrestant echter tos te komen en er-
tusschen uit le gaan. Aan den sade-
muur der Zuid-Willemsvaart "kreeg de
agent J. C. den vluchteling echter weer
te pakken, waarbij een wjorsteling ont
stond. H. J. B;. greep den agent vast en
zag kans deze over den kademuur Ider
Zuid-Willemsvaart te tillen. Die agent
had' het evenwidbjt vejrilioren en hing
met den rug boven water. Hij hield zich
fechter stevig aan zijn belager vast en
na een hevige wtoirstelling gelukte heit
hem wederom vasten g)rond onder ;de
voeten te Iktrijgen.
Ei. is thans als verdacht van poging
tot doodslag ingesloten in het Huis van
Bewaring te Maastricht.
HET WEDER IN 1932.
Het Kon. Ned. Meteor, Instituut deelt
in zijn algemeen overzicht over 1932
het volgende mede:
Gemiddeld was de temperatuur van
het geheele kalenderjaar 0°.3 boven
normaal. De grootste afwijkingen kwa
men voor in Maart met 1°.4 beneden en
Augustus met 2°.7 boven normaal. De
winter (Dec, 1931Febr. 1932), de len
te, de zomer en de herfst waren resp.
0°.4 te warm, 0°.8 te koud, l°.l en
0.° te warm. Het meteorologisch jaar
was 0.°3 te warm.
De hoeveelheid neerslag was 8 pCt.
boven de normaal van 691 mm. De
grootste afwijkingen kwamen voor in
October en December, resp. 144 pCt.
boven en 72 pCt. beneden normaal. De
seizoenen hadden, in bovengenoemde
volgorde, resp. 36 pCt. te weinig, 41
pCt. te veel, 24 pCt. te weinig en 63 pCt.
te veel neerslag.
De vijf hoofdstations hadden gemid
deld 1553 uren zonneschijn tegen 1477
normaal. De grootste afwijkingen
kwamen voor in Maart en Mei, resp. 61
uren boven en 44 uren beneden normaal.
De afwijkingen voor de seizoenen wa
ren resp. 35 uren boven, 18 beneden,
51 boven en 25 uren beneden normaal.
Het algemeen weeroverzicht over D e-
c ember 1932 meldt o.m.:
Gemiddeld over de geheele maand
waren de overdagtemperatuur, het ge-
middlde maximum en minimum resp.
0°.6, 0°.8 en 0°,2 boven normaal. In de
3 dekaden waren de afwijkingen resp.
__0°.9„ 0°.8, 1°0; 1°,4, l°.l, 0°.5;
1°,3, 2°.0, 0°.8. De hoogste tempera
tuur, 16°.6, werd waargenomen te Maas
tricht cp den 19, de laagste, 6°.0 te
Winterswijk op den 10. Te Groningen
en Maastricht weren de maxima re
cords voor December, te Gemert was
het hoogste maximum gelijk aan het
4 December 1915. Het
aantal dagen met een minimumtempera
tuur beneden het vriespunt bedroeg op
de 5 hoofdstations 9 tegen 10 normaal.
De neerslag, gemiddeld over het ge
heele land, bedroeg 17 mm tegen 61
normaal, in de 3 dekaden viel resp. 9,
1 en 7 mm. De maandsom bedroeg in
Noord- en Zuid-Holland, Zeeland,
Utrecht, op de Veluwe, in Noord-Bra-
bant ^n Noord Limburg slechts 20 tot
30 pCt., overigens 30 tot 40 pCt. van
de normale hoeveelheid. Sneeuw kwam
niet voor behalve op 1 dag te Winters
wijk. Er kwam geen enkel onweersbe-
richt binnen. Het aantal uren zonne
schijn, gemiddeld over de vijf hoofdsta
tions, bedroeg 70 tegen 34 normaal. De
3 dekaden telden resp. 26, 27 en 17 uren
De zonneschijnduur te Groningen, de'
Bilt en Maastricht was met resp. 83,
72 en 85 uren een record voor de ge
heele waarnemingsreeks.
NUTTIGE WENKEN VOOR HET
VERKEER.
Voor wielrijders.
1. Rijdt nimmer met meer dan twee
naast elkander. (Blijft op smalle wegen
zelfs achter elkaar).
2. Rijdt niet op den rijweg, als daar
naast een fietspad aanwezig is. (Een
rond blauw bord met witte fiets erop
geschilderd geeft aan, dat de rijweg
voor wielrijders verboden is. Waar
zoo'n bord staat, moet het rijwielpad
dus bereden worden).
3. Rijdt op rijwielpaden achter elkan
der, tenzij het pad zéér breed is.
N.B. In tegenstelling met den gewo
nen regel (zie boven) moet op een
links van den weg gelegen rijwielpad,
dat daarvan niet door een berm, of
iets dergelijks gescheiden is, aan de
rechterzijde worden ingehaald, (zoo
noodig op den rijweg.)
4. Geeft tijdig teeken:
a. Als gij stoppen wilt of vaart ver
minderen door het op en neer bewegen
van uw arm;
b. Als gij van richting veranderen gaat
door het zijwaarts uitsteken van uw arm
in de nieuwe richting (bij linksaf gaan
dus den linkerarm uitsteken bij rechts
af gaan den rechter).
5. Voorziet uw rijwiel van een behoor
lijken, verticaal geplaatsten, reflector of
roodachterlicht, 'n goede bel en, wan
neer de fiets een vrijwiel heeft, boven
dien van ten minste één krachtig wer
kende rem.
6. Richt den lichtbundel van uw fiets-
lamp schuin naar omlaag: vermijdt ver
blinding
GESCHEURD IJS.
Wat is het jammer dat ook dit jaar
weer Middelburgs vesten bedorven zijn
door te vroeg er op te rijden. Zeker, al
ben ik de kinderjaren reeds lang voor
bij, ik kan mij best begrijpen, dat, indien
het maar eenigszins kan, onze jeugd het
waagt, doch men ziet nu de gevolgen,
de honderden groote en kleine scheuren.
Nu hoort men als uit één mond (ook van
de jeugd): véél te vroeg bereden.
In Goes b.v. is het verboden voor het
goedgekeurd is, de vesten te berijden;
zou dit hier niet eveneens kunnen?
Deze vraag, M. de R., is het doel van
mijn schrijven en ik meen zeker, dat
honderden met mij dankbaar zouden zijn
indien dit schrijven de gewenschte
vrucht afwierp.
Dank voor de opname.
Een oude liefhebber.
VERGADERING VAN DEN RAAD
DER GEMEENTE MIDDELBURG,
op Woensdag den 1 Februari 1933,
des namiddags te 2 uur, zoo noodig voort
te zetten des namiddags te 8 uur, ter
behandeling van de onderstaande zaken:
1. Ingekomen stukken.
2. Voortzetting van behandeling der
Gemeente-begrooting 1933 c.a,
3. Tijdelijke benoeming leeraar
Avondschool voor Nijverheidson
derwijs.
4. Nadere regeling huur gasmeters,
5. Aansluiting bij meter-controle
dienst.
6. Vergoeding Electrisch bedrijf we
gens innemen gemeente-grond.
7. Verkoop gemeentegrond Meidoorn
laan.
8. Maatregelen voor werklooze kleer
makers.
9. Extra-hulp aan werkloozen.
10. Regeling verleening eerste hulp bij
ongevallen,
11. Wijziging kapitaals-begrooting 1932
Reinigingsdienst.
12. Bestemming buitenplaats „De Grif
fioen" c.a.
13. 3e Suppletoir kohier 1932 Honden
belasting.
14. Bezwaarschrift schoolgeld-aanslag
1931/1932.
Middelburg, den 27 Januari 1933,
De Burgemeester,
J. ONDERDIJK, L. B.