Tegen GRIEP akkers Abdijsiroop KUNST EN WETENSCHAP. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN TE MIDDELBURG. dere uiteenzettingen heeft moeten ge ven. De heer P o p p e vraagt naar de af standen, en dacht dat deze goed opge geven waren, waarop de voorzitter antwoordt, dat het hoofd der school ver klaarde, dat het scherp aan 4 km was. Bij onderzoek is men evenwel tot ver rassende cijfers gekomen, die zijn ge noemd. De heer L a m p e r t kan deze actie ook niet begrijpen; onze school wordt afgebroken, terwijl de gemeente zich nu ook financieele offers moet getroosten. De voorzitter antwoordt, dat de meerderheid van het dag. bestuur deze meening niet deelt, wij moeten de wet toepassen en uit dien hoofde is het ver zoek voor inwilliging vatbaar. De heer P. J a n s e stelt voorop dat de wet gelijkstelling beoogt en kan in het verzoek slechts zien, dat het bestuur het goede zoekt voor zijn leden; spr. meent dan ook niet dat hier van sug gestie kan worden gesproken. Indien de afstand werkelijk meer dan 4 km is, heeft C. van Keulen recht op vergoe ding, doch spreker acht het niet billijk, dat B. en W. den éénen keer den lang- sten afstand nemen, doch bij het bere kenen der vergoeding den kortsten. Hij zou dit dan ook op den afstand langs den weg willen brengen, vooral nu als basis wordt genomen het gebruik van een fiets. De voorzitter merkt op, dat mis schien niet voldoende wordt begrepen, wat B. en W. willen zeggen met de ba sis van rijwielgebruik. Daarmede wordt niet voorgeschreven dat van een fiets gebruik moet worden gemaakt, de ouders zijn daarin geheel vrij, doch er moest een basis zijn en deze had even goed kunnen zijn autotractie of iets an ders. Aangezien de fiets tegenwoordig het aangewezen vervoermiddel is, ter wijl ook in een koninklijke beslissing van zeer jongen datum dit als basis is genomen, stellen B. en W. zich ook op dit standpunt. De heer P. J a n s e herhaalt, dat hij dit niet billijk acht om als basis rijwiel- gebruik te nemen, doch als afstand het voet pad te nemen. Het voorstel van B. en W. wordt hier na aangenomen met 4 tegen 3 stemmen, die der heeren LamperK J. Janse en Coppoolse. Medegedeeld wordt, dat de Minister een rijkssubsidie heeft toegezegd in de kosten der werkverschaffing onder voor waarde dat een uurloon wordt gegeven van twintig cent, terwijl zooveel moge lijk in accoord moet worden gewerkt, bij regenverlet 16 cent, terwijl verplicht wordt tot verhaal van K der premie voor de Ziektewet. De heer P. Janse meent, dat de condities voor de gemeente verbeteren door deze regeling, doch voor de arbei ders niet. Het zou daarom wel eens kun nen gebeuren, dat de regeling, die zoo sterk begeerd werd, in de praktijk niet meeviel. Ook de voorzitter gelooft dat, indien de regeling ontoereikend mocht blijken, er van gemeentewege nog wel iets kan worden gedaan. Overigens zal er in de regeling weinig verschil ko men, alleen kan er niet meer 3, 4 of 5 dagen per week worden gewerkt, doch zal dit om de andere week of om de twee weken moeten geschieden. Besloten wordt de regeling te aan vaarden. De voorzitter deelt mede, dat in de commissie is gevraagd de pre mie voor de werkloozenkas voor reke ning der gemeente te nemen, doch B. en W. meenen dat door de menschen ook zelf iets moet worden gedaan nu de werkloosheidsverzekering de gemeente heel wat kost. Aldus wordt besloten. Tot lid van het burgerlijk armbestuur wordt herbenoemd de heer G. Schout. Een verzoek van de plaatselijke orga nisaties om een andere regeling inzake het steenlossen voor de wegsverbete- ring, geeft den voorzitter aanleiding op te merken, dat hij zijn uiterste best heeft gedaan om hierin verandering te bren gen, doch de aannemer had zich reeds verbonden tegenover Middelburgers, omdat hem was gebleken dat hij met onze menschen geen te goede ervaring had opgedaan omtrent het lossen, ter wijl hij op zijn verzoek aan menschen uit de gemeente om een prijs voor het lossen op te geven, geen aanbod heeft gehad. B, en W. zullen evenwel trach ten te bereiken wat mogelijk is. Als van heel oudsher hebben de Verkade's fabrieken N.V. te Zaan dam een zeer voortreffelijk album uitge geven. Na catussen, thans v e t p 1 a n- t e n, door A. J. van Laren, alzoo 'n verzamel illustratie met teekeningen van H. en C. Rol, Jan Voerman Jr. Vetplanten is juist gekozen om te ko men tot een goed overzicht van de mooiste soorten uit de geheele, over de wereld verspreide vormengroep van vet planten. Alzoo de groote wonderschoone differentiatie dier planten, de kleuren rijkdom, in heerlijke nuanceeringen, een kostbare verzameling, voor iederen plantkundige, dilettant-kweeker en plan tenliefhebber. Want de tekst geeft dui delijk en overzichtelijk beschrijving en aanwijzing, leert en verhaalt veel van en over deze planten, waarvan het bezit in groei en opbloei een veelzijdige en veelwaardige rijkdom in deze tijden is. Dit dus ter aanmoeding van verzame laars Zaterdagmidag vergaderde ten Stad- huize te Middelburg de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche Eilanden onder voorzitter schap van den heer C. Boudewijpse. Aanwezig waren met den voorzitter 19 leden, afwezig de heeren v. d. Berg en Wesseling met en Siebenga zonder kennisgeving. Nieuwjaarsrede. De VOORZITTER opende de verga dering en zeide als naar gewoonte in de eerste vergadering van het kalenderjaar eenige woorden te willen doen vooraf gaan aan de gewone werkzaamheden. Ditmaal beschikt spr. niet over volle dig voldoende gegevens over de ver schillende bedrijfstakken, en bepaalt hij zich er toe te zeggen, dat in het alge meen genomen de toestand in handel en nijverheid slecht is en dat de uitzon deringen hierop weinig talrijk zijn. Ook in het boerenbedrijf is de toestand nog steeds ongunstig. Bij vergelijking met een jaar geleden kan spr. slechts consta- teeren, dat de omstandigheden voor ve le zaken en ondernemingen nog ongun stiger zijn geworden, zulks als logisch ge volg van de omstandigheden, zooals zij toen waren, evenals een logisch gevolg van het huidige zal zijn, dat de toestand nog erger wordt, ind'en geen ingrijpende maatregelen tot verbetering worden ge nomen. Van zelf komt die verbetering niet of hoogstens in een zoo langzaam tempo, dat nog veel tot vernietiging zal zijn gedoemd, alvorens eene grondige verbetering zal zijn verkregen. Wel zul len er dan tijdelijke oplevingen zijn, vleugeljes, die echter spoedig weer voor inzinkingen zullen moeten wijken, Er bestaat nu eenmaal een oorzakelijk ver band tusschen de omstandigheden, zoo dat een grondige verbetering hiervan al leen dan mogelijk is, wanneer eerst de oorzaken van de kwaal worden wegge nomen. De oorzaken zijn vele en niet minder talrijk zijn de opvattingen daar omtrent. Al naar gelang men zijne plaats in de economische wereld heeft, wordt door den eene als oorzaak gezien, wa' een ander gevolg noemt, en omgekeerd. Maar toch is het opmerkelijk, dat daar waarheen de regeeringen hunne verte genwoordigers zenden, om de omstandig heden onder de oogen te zien en maat regelen te beramen welke tot verbete ring-kunnen leiden, naast verschil van gevoelen telkens ook 'n groote overeen stemming in opvatting blijkt te bestaan, èn omtrent den ernst van den toestand, èn omtrent vele oorzaken daarvan en middelen, welke ter verbetering te baat behoorden te worden genomen. Hoezeer de hoop er op gevestigd zal moeten blij ven dat uit die overeenstemming iets daadwerkelijks zal voortvloeien, dat her stel zal kunnen brengen, tot nu toe is men teleurgesteld, want er wordt ge praat en er geschiedt niets. En zelfs als een enkele maal een stap in de goede richting werd gedaan, bleek telkens, dat het pad nog onvoldoende geëffend was, om den ingeslagen weg te kunnen ver volgen, Het verdrag van Oslo bleek een monster zonder waarde, dat geen uit breiding van de handelsrelatie tengevol ge heeft gehad. Het verdrag van Ouchy getuigde van een nog krachtiger wil, om de tarief muren te gaan afbreken, maar het heeft allen schijn, dat in een tijdsterm uit gedrukt de werkwilligen worden ge molesteerd. En tusschen de bedrijven door zijn sommige tariefmuren nog maar steeds hooger opgetrokken, of heeft men moe ten waarnemen, dat waar men daartoe onmachtig bleek te zijn men wachten voor de poorten is gaan plaatsen, om het binnenlaten van de producten van den buurman te kunnen beperken. Ook Ne derland is aien weg opgegaan, Alge- meene instemming heeft dit niet maar spr. erkent de groote moeilijkheden, waarvoor de regeering zich in de tegen woordige omstandigheden ziet geplaatst. De positie van Nederland is bijzonder moeilijk. Aangewezen op export, onder vindt 't in ernstige mate de belemmerin gen welke steeds eer en meer daaraan in den weg worden gelegd en zeker niet in de geringste mate van de zijde van 'n harer naaste buren, zooals ook een der leden van de Eerste Kamer zeide, doe lende op Duitschland. Dit is een der oorzaken van de toe nemende werkloosheid in Nederland volgens dat lid en spr. voegt daaraan toe, dat de productiekosten in Duitschland lager zijn dan bij ons. Spr, meent, dat op de conferentie te Genève wel gebleken is, dat de opvatting dat verkorting van den wettelijken ar beidstijd uitkomst zal brengen, verre van algemeen gedeeld wordt, en de meening van velen er lijnrecht tegenover staat. Daargelaten of zulk een verkorting in ternationaal practisch en loyaal mogelijk is, is het, dunkt spr., gevaarlijk, eenfder- gelijk geneesmiddel toe te passen, als men de oorzaak van de kwaal niet grondig kent. De kamer nam er dan ook stelling tegen en spr, meent, dat hoe erg de werkloosheid ook moge zijn, men vooral in ons land voorzichtig moet zijn met experimenten, welke de kwaal zouden kunnen verergeren in plaats van verbe teren. Het eenige wat thans z.i. kan wor den gedaan, is vooral niet minder werk te laten verrichten, dan mogelijk is, en het is daarom te wenschen, dat in het bijzonder de overheid niet te schroom vallig is met werken te laten uitvoeren, welke te eeniger tijd toch tot stand moeten komen. Tot zulke werken mogen in het bijzonder gerekend worden te be- hooren de werken ten behoeve van het verkeer. Het moet warden erkend, dat men in dit opzicht hier en daar niet stil zit, maar ook mag niet verzwegen wor den, dat bespoediging van het tot uit voering brengen van menig plan op dit gebied gaarne zou worden gezien. Spr. noemt met name de brugverbinding over het Hollandsch Diep, de brug over het kanaal te Middelburg, de werken aan het kanaal door Zuid-Beveland en de vol- tooing van de wegverbetering Zeeland- Brabant. Overigens is er ook reden voor vol daanheid. Spr. wijst op de wegverbete ring Middelburg-Westkapelle, op het in de vaart brengen van een tweede veer boot tusschen Vlissingen en Breskens en op het doen bouwen van nog andere booten voor den dienst op de Zeeuwsche wateren. Wijzende op hetgeen verleden week gepubliceerd is over de bootver binding Vlissingen-Neuzen meent spr. dat een goede oplossing voor de toe komst zal gevonden worden. Twijfel achtig acht hij het, voorbestaan van de verbinding Zijpe-Stavenisse. De vliegdienst RotterdamHaamstede Vlissingen had ook nu vrij veel succes. De bedoeling is uitbreiding te geven tot Knocke en spr. herinnert aan het ge vaar dat het vliegveld Haamstede zou worden afgekeurd, maar aan het waar schijnlijk gevonden zijn van middelen om dit te voorkomen. De pogingen om verbetering te krij gen in de spoorwegverbindingen via Roosendaal met België hadden wederom geen succes, doch nu is aangekondigd, met ingang van den zomerdienst het niet stoppen van sommige treinen uit België te Roosendaal zal worden opgeheven, wat ook voor de reizigers uit België en Frankrijk naar Zeeland zeker van be lang is. Spr. wijst ook op de verlaging van pas sagierstarieven bij de Nederlandsche Spoorwegen en de nu te verwachten op richting van de N.V. Haven van Vlissin gen. Spr, wees evenals de burgemeester van Vlissingen op de reeds bestaande havenbeweging en het toenemen van 't aantal bunkerende schepen, om dat te komen tot de binnenscheepvaart waar bij hij een te veel aan binnenschepen meende te mogen constateeren. Na ook gewezen te hebben op 't feit dat voor de zeescheepvaart te tegenwoordi ge tijd zeer ongunstig is, kwam spr. tot de Schelde, waar de werkgelegenheid zeer verminderde, hoewel die onderne ming zich alle mogelijke moeite geeft, om ook door ander werk, o.a. construc tiewerk, voor haar niettegenstaande die vermindering nog talrijk personeel arbeid te vinden. De toestand van The Vitrite Works te Middelburg is evenmin gunstig te noe men. Wel behoefde in 1932 geen perso neel ontslagen te worden, doch het grootste gedeelte van het jaar moest korter gewerkt worden. In het laatst van het jaar trad lichte verbetering is, zoodat sedert November gedurende 48 uren per week gearbeid kon worden, doch het is zeer twijfelachtig, dat dit van meer blijvenden duur zal zijn. Eenige Nederlandsche bedrijven wer den van regeeringswege gesteund, door den invoer van sommige goederen te contingenteeren. De kamer gaf tot 31 December vergunningen voor invoer van textielen confecfiegoederen af tot een bedrag van 199.000. Tot Provinciale Staten werd een adres gericht om te voorkomen, dat in ver band met de garantie ten behoeve van de gewestelijke tarwe-organisatie de handel niet zou worden uitgeschakeld en een gelijk verzoek was gericht tot 't Nat. Crisiscomité in verband met het verstrekken van zwavelzure ammoniak, Spr. acht het een fictie, dat verlaging van productiekosten met vermindering van koopkracht gepaard zou gaan, al thans niet van het Nederlandsche volk in zijn geheel. Het moet erkend worden, dat de re geering zich moeite geeft de uitgaven op velerlei gebied te verminderen, doch het is een voorbeeld, dat o.a. door vele ge meentelijke overheden nog slechts matig wordt nagevolgd. Met groote waardeering maakt spr. gewag van het rapport der Commissie- Weiter. Dat een dergelijk moedig, ernstig en omvangrijk werk evenwel niet zonder feilen kan zijn, ligt voor de hand. Ook aan de Kamer gaf het aanleiding tot het maken van opmerkingen, n.l. dat ge deelte, waarin het verkeersvraagstuk werd behandeld. Aangedrongen werd op de instelling van een verkeerscommis- sie. Vooral op dit gebied is het treffen van regelingen uiterst moeilijk. Eener- zijds gaat het niet aan, dat men te veel zou willen sturen in de richting van een monopolistisch verkeersbedrijf, of al thans het eene verkeersmiddel zou gaan steunen ten koste van andere, anderer- zijds moet worden toegegeven, dat de instandhouding van een onmisbaar ver keersmiddel regelingen ten aanzien van de verkeersgelegenheid in het algemeen noodzakelijk kan maken. Maar vóór al les zullen zij, die een onmisbaar ver keersmiddel exploiteeren, hebben na te gaan, in hoeverre zij door reorganisatie van hunne diensten, in aanpassing aan de gewijzigde omstandigheden, ook zon der steun hun bedrijf loonend kunnen maken. Slechts dit kan zijn in het belang van allen, die van de verkeersmiddelen gebruik moeten maken. Bezuinigen is een moeilijk probleem, niet alleen voor de overheid, voor de overheids- en semi-overheidsbedrijven, doch voor een ieder, ook in particuliere ondernemingen ,voor deze wellicht nog moeilijker, doordat zij in het algemeen toch reeds hunne uitgaven beperkt heb ben. Doch als bezuinigen mogelijk is, is de overheid moreel hiertoe nog meer verplicht dan de particulier, want wan neer deze zulks nalaat, is dit ten na- deele van hem zelf, doch nalatigheid van de overheid is ten koste van de gemeen schap. Het steeds opvoeren der belas tingen moge in normale tijden niet aan genaam zijn, in een zoo'n ongunstigen tijd als wij thans beleven, met 'n hoogst onzekere toekomst voor oogen, is het een zeer bedenkelijk middel, want niet alleen is kapitaalvernietiging een gevolg hiervan, doch verzwaring van den belas tingdruk beteekent tevens vermindering van koopkracht, wat van de toenemen de werkloosheid wel is waar niet dè oorzaak is. Overigens is niet te contro leeren of en in hoeverre van het minder koopen vermindering van koopkracht de reden is. Niet steeds is het een gevolg van het zetten van de tering naar de ne ring, er zijn ook personen, wier inko mens, zelfs al zijn zij iets verlaagd, in verband met de gedaalde prijzen van vele artikelen, eene grootere koopwaar- de hebben dan voorheen. Dat ook de zulken minder koopen, of minder werk laten verrichten, is begrijpelijk, want de onzekere toekomst maant tot voorzich tigheid, dit moet geëerbiedigd worden, maar andererzijds zij men er toch ook op bedacht, dat men niet door meer be zuinigen dan noodig is, medewerkt aan verergering van den toestand. In de Kamer zijn meer leden, die in Door naar ziektekiemdoodende eigen schap, haar hoeststillende werking, haar gunstigen invloed op borst, keel en ademhalingsorganen is het beproefde middel in griep-tijd (lngez. Med.) De VOORZITTER zeide, dat men dan dirècten "zin bij dit vraagstuk zijn be-Met besluit van de kamer inzake de sub- trokken, dan leden, voor wie de inter nationale verhoudingen van meer direct belang zijn, doch in de wereld is in de economische beteekenis de eene van den andere afhankelijk, zoodat, hoe ver schillend de beroepen en bedrijven der leden ook mogen zijn, zij toch allen in dezen ernstigen tijd dezelfde belangen hebben. Welnu, mijne heeren aldus eindigde de heer Boudewijnse ik hoop, dat 't jaar 1933 verbetering moge brengen in het algemeen belang, wat dan ook ver betering zal zijn ten aanzien van onze persoinlijke belangen, en ik wensch U toe, dat Gij ook in dit jaar de kracht zult hebben, om moeilijkheden het hoofd te bieden, en dat een goede gezondheid U daarin mogen steunen, en voorts hoop ik dat in uw particulier leven het jaar 1933 voor U en den secretaris een ge lukkig jaar moge zijn. De leden gaven krachtig blijk van in stemming met de woorden van den Voorzitter. De heer M, LAERNOES bracht na mens alle leden den voorzitter dank voor zijn uitgebreid overzicht, dat vol moest zijn van klachten, vooral ook door de werkloosheid. Als die weg was, was ook de welvaart teruggekeerd. De mid delen daartoe liggen in het duister. Men maakt rapporten als in Amerika, waar het inhield, dat men moet komen tot 12 uur per week arbeid en dan niet be neden 25 jaar en niet boven 45 jaar, Spr. noemt dit een krankzinnige bewe ring; hij hoopt, dat in 1933 een Musso lini moge opstaan, die de middelen weet. Spr. wenschte den voorzitter toe, dat hij in 1933 met dezelfde opgewekt heid en bekwaamheid de Kamer zal mo gen leiden en dit nog vele jaren zal mo gen doen en dat 1933 voor hem ook een beter jaar zal mogen zijn. Ook met deze woorden stemden de leden door applaus in. Benoemingen, De Kamer herkoos tot voorzitter den heer Boudewijnse en tot voorzitters der afdeelingen groot-bedrijf en klein bedrijf resp. de heeren M. Laernoes en Stofkoper, die de herbenoeming aanna men, terwijl de commissies uit de Ka mer eveneens ongewijzigd werden gela ten. De VOORZITTER deed mededeeling o.a. van de goedkeuring van de begroo ting der Kamer en enkele andere beslui ten door den Minister. Het eenige ingekomen stuk, namelijk een schrijven van directeur-generaal van Handel en Nijverheid betreffende het betalingsverkeer voor goederentrans acties tusschen Nederland en Duitsch land, werd voor kennisgeving aangeno men. Op de aanbeveling voor de benoeming van een lid van den Spoorwegraad plaatste de Kamer opnieuw den heer Massee, aftredend, die bereid was tot aannemen. N,V, Haven van Vlissingen. Aan de orde was de aanwijzing van een commissaris van de N.V. .naven van Vlissingen, wat voor de eerste maal aan de medewerkende lichamen was overge laten. De VOORZITTER zeide, dat in het bureau geen overeenstemming Was be reikt over een aan de Kamer te doene aanbeveling, maar persoonlijk meende spr. den naam van den heer Wesseling te moeten noemen. De heer JERONIMUS noemde den naam van den heer Stofkoper. De voorzitter vond het gewenscht in besloten zitting over te gaan, na een half uur werd de openbare vergadering her opend. Thans koos de kamer tot commissaris der N.V. de^ heer Stofkoper met 11 stemmen tegen 7 op den heer Wesseling en een op den heer Boudewijnse. De heer STOFKOPER zeide de be noeming te willen aanvaarden en tegen hen, die daar aan nog mochten twijfelen, dat hij hoopt te handelen, zooals hij in de geheime zitting had toegezegd. Begrooting 1932, De Kamer vereenigde zich z.h.s. met een voorgestelde wijziging in de begroo ting voor 1932. Subsidie Vreemdelingenverkeer. Bij het voorstel om af te wijzen het verzoek van Vreemdelingenverkeer Haamstede-Burgh, wees de VOORZIT TER er op, dat ook een schrijven van V.V. te Zierikzee is ontvangen, op de ennveloppe waarvan blijkt, dat die ver- eeniging ook Haamstede en Burgh be strijkt en men dus op moet passen. De heer ENZLIN sloot zich aan bij het lid der Commissie van financien, die meent, dat men ieder geval plaatselijk moet beoordeelen en niet alleen letten op het aantal leden der betrokken ver- eeniging. Spr. beveelt inwilliging van het verzoek aan. sidieverleening zou moeten herzien. Het voorstel van de meerderheid van het bureau, niet aan het verzoek te vol doen, werd aangenomen met 15 tegen 4 stemmen, die der heeren Lindenberg, Enzlin, Stofkoper en Klok. Het vliegveld Haamstede. De kamer vereenigde zich z.h.s. met het voorstel tot het verleenen van een bijdrage van 200 aan de gemeente Haamstede voor huur van het vliegveld en behandelde tegelijk het voorstel om weder in het garantiefonds van de K.L.M. deel te nemen tot een maximum van 800.—. De heer KLOK wilde daaraan de voor waarde verbinden, dat de autobusrit Zierikzee-Haamstede of omgekeerd in den prijs van den vliegtocht is begrepen. Na enkele opmerkingen werd besloten alleen de wenschelijkheid uit te spreken, dat de uitvoering van den dienst geheel zal geschieden als in 1932. De IJkwet. Het bureau stelde voor aan den Minis ter van economische zaken en arbeid te berichten, dat het voorontwerp IJkwet geen aanleiding geeft tot opmerkingen. Dit lokte eenige discussie uit, vooral ten aanzien van weegbruggen, waarvoor verschillende leden een betere controle zeer gewenscht achtten en ook inzake de electriciteitsmeters, waarvoor men een standaardmodel officieel geijkt wenschte te zien. De heer JERONIMUS zegt, dat schijn baar de wettenfabriek weer in gang is gezet en de heer MENHEERE vreesde dat het weer geld zal kosten en hoopte dat men niet gedwongen zal worden met zijn weegtoestel naar het gemeente huis te komen, want dan is het geheel uit zijn fatsoen. Men zal aan het schrijven aan den minister de gemaakte opmerkingen toe voegen. Weeldeverterings-belasting, Het bureau stelde voor aan de Twee de Kamer te verzoeken het wetsont werp inzake de Weeldeverteringsbelas- ting niet aan te nemen. De heer MES meende, dat men hier niet aan zal kunnen ontkomen, want de te korten moeten worden weggewerkt. Men denkt ook over een crisisbelasting of een kapitaalbelagting, maar tegen iedere belastingwijziging komen protes ten. Deze belasting is spr. ook niet zoo sympathiek, er zijn talrijke (bezwaren tegen ieder belastingvoorstel. De werk- loozen kosten ook extra geld. Spr. zou liever vragen nog eens nauw keurig na te gaan voor welke artikelen deze "belasting er niet mede door kan. De heer M. LAERNOES zeide, dat er veel bezwaren aan deze belasting ver bonden zijn, wat ook in de vereeniging van Kamers van Koophandel bleek, die dan ook een commissie voor onderzoek terzake instelde, die zal rapporteeren en met den minister zal confereeren. De VOORZITTER achtte dit een zeer verkeerde belasting. Zeker zal er geld in het laadje mede komen, maar de ar tikelen worden duurder en dan komt er aan de andere zijde weer geld minder in. De heer STOFKOPER noemde ver schillende zaken, die in het ontwerp staan en die z.i. toch zeker geen luxe zijn. De heer MENHEERE meende, dat men die met name zou kunnen aange ven. De heer JERONIMUS zeide, dat de regeering geld moet hebben en dan wordt zij radeloos en daar door rede loos. Men zal bijv. een auto in het bui tenland koopen, er een tocht mede ma ken en dan als tweede handswagen in voeren, wat goedkooper zal zijn dan

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 6