Tegen GRIEP
akkers Abdijsiroop
KUNST EN WETENSCHAP.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN TE MIDDELBURG.
dere uiteenzettingen heeft moeten ge
ven.
De heer P o p p e vraagt naar de af
standen, en dacht dat deze goed opge
geven waren, waarop de voorzitter
antwoordt, dat het hoofd der school ver
klaarde, dat het scherp aan 4 km was.
Bij onderzoek is men evenwel tot ver
rassende cijfers gekomen, die zijn ge
noemd.
De heer L a m p e r t kan deze actie
ook niet begrijpen; onze school wordt
afgebroken, terwijl de gemeente zich nu
ook financieele offers moet getroosten.
De voorzitter antwoordt, dat de
meerderheid van het dag. bestuur deze
meening niet deelt, wij moeten de wet
toepassen en uit dien hoofde is het ver
zoek voor inwilliging vatbaar.
De heer P. J a n s e stelt voorop dat
de wet gelijkstelling beoogt en kan in
het verzoek slechts zien, dat het bestuur
het goede zoekt voor zijn leden; spr.
meent dan ook niet dat hier van sug
gestie kan worden gesproken. Indien de
afstand werkelijk meer dan 4 km is,
heeft C. van Keulen recht op vergoe
ding, doch spreker acht het niet billijk,
dat B. en W. den éénen keer den lang-
sten afstand nemen, doch bij het bere
kenen der vergoeding den kortsten. Hij
zou dit dan ook op den afstand langs
den weg willen brengen, vooral nu als
basis wordt genomen het gebruik van
een fiets.
De voorzitter merkt op, dat mis
schien niet voldoende wordt begrepen,
wat B. en W. willen zeggen met de ba
sis van rijwielgebruik. Daarmede wordt
niet voorgeschreven dat van een fiets
gebruik moet worden gemaakt, de
ouders zijn daarin geheel vrij, doch er
moest een basis zijn en deze had even
goed kunnen zijn autotractie of iets an
ders. Aangezien de fiets tegenwoordig
het aangewezen vervoermiddel is, ter
wijl ook in een koninklijke beslissing
van zeer jongen datum dit als basis is
genomen, stellen B. en W. zich ook op
dit standpunt.
De heer P. J a n s e herhaalt, dat hij
dit niet billijk acht om als basis rijwiel-
gebruik te nemen, doch als afstand het
voet pad te nemen.
Het voorstel van B. en W. wordt hier
na aangenomen met 4 tegen 3 stemmen,
die der heeren LamperK J. Janse en
Coppoolse.
Medegedeeld wordt, dat de Minister
een rijkssubsidie heeft toegezegd in de
kosten der werkverschaffing onder voor
waarde dat een uurloon wordt gegeven
van twintig cent, terwijl zooveel moge
lijk in accoord moet worden gewerkt,
bij regenverlet 16 cent, terwijl verplicht
wordt tot verhaal van K der premie
voor de Ziektewet.
De heer P. Janse meent, dat de
condities voor de gemeente verbeteren
door deze regeling, doch voor de arbei
ders niet. Het zou daarom wel eens kun
nen gebeuren, dat de regeling, die zoo
sterk begeerd werd, in de praktijk niet
meeviel.
Ook de voorzitter gelooft dat,
indien de regeling ontoereikend mocht
blijken, er van gemeentewege nog wel
iets kan worden gedaan. Overigens zal
er in de regeling weinig verschil ko
men, alleen kan er niet meer 3, 4 of 5
dagen per week worden gewerkt, doch
zal dit om de andere week of om de
twee weken moeten geschieden.
Besloten wordt de regeling te aan
vaarden. De voorzitter deelt mede,
dat in de commissie is gevraagd de pre
mie voor de werkloozenkas voor reke
ning der gemeente te nemen, doch B. en
W. meenen dat door de menschen ook
zelf iets moet worden gedaan nu de
werkloosheidsverzekering de gemeente
heel wat kost. Aldus wordt besloten.
Tot lid van het burgerlijk armbestuur
wordt herbenoemd de heer G. Schout.
Een verzoek van de plaatselijke orga
nisaties om een andere regeling inzake
het steenlossen voor de wegsverbete-
ring, geeft den voorzitter aanleiding op
te merken, dat hij zijn uiterste best heeft
gedaan om hierin verandering te bren
gen, doch de aannemer had zich reeds
verbonden tegenover Middelburgers,
omdat hem was gebleken dat hij met
onze menschen geen te goede ervaring
had opgedaan omtrent het lossen, ter
wijl hij op zijn verzoek aan menschen
uit de gemeente om een prijs voor het
lossen op te geven, geen aanbod heeft
gehad. B, en W. zullen evenwel trach
ten te bereiken wat mogelijk is.
Als van heel oudsher hebben de
Verkade's fabrieken N.V. te Zaan
dam een zeer voortreffelijk album uitge
geven. Na catussen, thans v e t p 1 a n-
t e n, door A. J. van Laren, alzoo 'n
verzamel illustratie met teekeningen
van H. en C. Rol, Jan Voerman Jr.
Vetplanten is juist gekozen om te ko
men tot een goed overzicht van de
mooiste soorten uit de geheele, over de
wereld verspreide vormengroep van vet
planten. Alzoo de groote wonderschoone
differentiatie dier planten, de kleuren
rijkdom, in heerlijke nuanceeringen, een
kostbare verzameling, voor iederen
plantkundige, dilettant-kweeker en plan
tenliefhebber. Want de tekst geeft dui
delijk en overzichtelijk beschrijving en
aanwijzing, leert en verhaalt veel van
en over deze planten, waarvan het bezit
in groei en opbloei een veelzijdige en
veelwaardige rijkdom in deze tijden is.
Dit dus ter aanmoeding van verzame
laars
Zaterdagmidag vergaderde ten Stad-
huize te Middelburg de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor de
Zeeuwsche Eilanden onder voorzitter
schap van den heer C. Boudewijpse.
Aanwezig waren met den voorzitter
19 leden, afwezig de heeren v. d. Berg
en Wesseling met en Siebenga zonder
kennisgeving.
Nieuwjaarsrede.
De VOORZITTER opende de verga
dering en zeide als naar gewoonte in de
eerste vergadering van het kalenderjaar
eenige woorden te willen doen vooraf
gaan aan de gewone werkzaamheden.
Ditmaal beschikt spr. niet over volle
dig voldoende gegevens over de ver
schillende bedrijfstakken, en bepaalt hij
zich er toe te zeggen, dat in het alge
meen genomen de toestand in handel en
nijverheid slecht is en dat de uitzon
deringen hierop weinig talrijk zijn. Ook
in het boerenbedrijf is de toestand nog
steeds ongunstig. Bij vergelijking met
een jaar geleden kan spr. slechts consta-
teeren, dat de omstandigheden voor ve
le zaken en ondernemingen nog ongun
stiger zijn geworden, zulks als logisch ge
volg van de omstandigheden, zooals zij
toen waren, evenals een logisch gevolg
van het huidige zal zijn, dat de toestand
nog erger wordt, ind'en geen ingrijpende
maatregelen tot verbetering worden ge
nomen. Van zelf komt die verbetering
niet of hoogstens in een zoo langzaam
tempo, dat nog veel tot vernietiging zal
zijn gedoemd, alvorens eene grondige
verbetering zal zijn verkregen. Wel zul
len er dan tijdelijke oplevingen zijn,
vleugeljes, die echter spoedig weer voor
inzinkingen zullen moeten wijken, Er
bestaat nu eenmaal een oorzakelijk ver
band tusschen de omstandigheden, zoo
dat een grondige verbetering hiervan al
leen dan mogelijk is, wanneer eerst de
oorzaken van de kwaal worden wegge
nomen. De oorzaken zijn vele en niet
minder talrijk zijn de opvattingen daar
omtrent. Al naar gelang men zijne plaats
in de economische wereld heeft, wordt
door den eene als oorzaak gezien, wa'
een ander gevolg noemt, en omgekeerd.
Maar toch is het opmerkelijk, dat daar
waarheen de regeeringen hunne verte
genwoordigers zenden, om de omstandig
heden onder de oogen te zien en maat
regelen te beramen welke tot verbete
ring-kunnen leiden, naast verschil van
gevoelen telkens ook 'n groote overeen
stemming in opvatting blijkt te bestaan,
èn omtrent den ernst van den toestand,
èn omtrent vele oorzaken daarvan en
middelen, welke ter verbetering te baat
behoorden te worden genomen. Hoezeer
de hoop er op gevestigd zal moeten blij
ven dat uit die overeenstemming iets
daadwerkelijks zal voortvloeien, dat her
stel zal kunnen brengen, tot nu toe
is men teleurgesteld, want er wordt ge
praat en er geschiedt niets. En zelfs als
een enkele maal een stap in de goede
richting werd gedaan, bleek telkens, dat
het pad nog onvoldoende geëffend was,
om den ingeslagen weg te kunnen ver
volgen, Het verdrag van Oslo bleek een
monster zonder waarde, dat geen uit
breiding van de handelsrelatie tengevol
ge heeft gehad.
Het verdrag van Ouchy getuigde van
een nog krachtiger wil, om de tarief
muren te gaan afbreken, maar het heeft
allen schijn, dat in een tijdsterm uit
gedrukt de werkwilligen worden ge
molesteerd.
En tusschen de bedrijven door zijn
sommige tariefmuren nog maar steeds
hooger opgetrokken, of heeft men moe
ten waarnemen, dat waar men daartoe
onmachtig bleek te zijn men wachten
voor de poorten is gaan plaatsen, om het
binnenlaten van de producten van den
buurman te kunnen beperken. Ook Ne
derland is aien weg opgegaan, Alge-
meene instemming heeft dit niet maar
spr. erkent de groote moeilijkheden,
waarvoor de regeering zich in de tegen
woordige omstandigheden ziet geplaatst.
De positie van Nederland is bijzonder
moeilijk. Aangewezen op export, onder
vindt 't in ernstige mate de belemmerin
gen welke steeds eer en meer daaraan
in den weg worden gelegd en zeker niet
in de geringste mate van de zijde van 'n
harer naaste buren, zooals ook een der
leden van de Eerste Kamer zeide, doe
lende op Duitschland.
Dit is een der oorzaken van de toe
nemende werkloosheid in Nederland
volgens dat lid en spr. voegt daaraan toe,
dat de productiekosten in Duitschland
lager zijn dan bij ons.
Spr, meent, dat op de conferentie te
Genève wel gebleken is, dat de opvatting
dat verkorting van den wettelijken ar
beidstijd uitkomst zal brengen, verre van
algemeen gedeeld wordt, en de meening
van velen er lijnrecht tegenover staat.
Daargelaten of zulk een verkorting in
ternationaal practisch en loyaal mogelijk
is, is het, dunkt spr., gevaarlijk, eenfder-
gelijk geneesmiddel toe te passen, als men
de oorzaak van de kwaal niet grondig
kent. De kamer nam er dan ook stelling
tegen en spr, meent, dat hoe erg de
werkloosheid ook moge zijn, men vooral
in ons land voorzichtig moet zijn met
experimenten, welke de kwaal zouden
kunnen verergeren in plaats van verbe
teren. Het eenige wat thans z.i. kan wor
den gedaan, is vooral niet minder werk
te laten verrichten, dan mogelijk is, en
het is daarom te wenschen, dat in het
bijzonder de overheid niet te schroom
vallig is met werken te laten uitvoeren,
welke te eeniger tijd toch tot stand
moeten komen. Tot zulke werken mogen
in het bijzonder gerekend worden te be-
hooren de werken ten behoeve van het
verkeer. Het moet warden erkend, dat
men in dit opzicht hier en daar niet stil
zit, maar ook mag niet verzwegen wor
den, dat bespoediging van het tot uit
voering brengen van menig plan op dit
gebied gaarne zou worden gezien. Spr.
noemt met name de brugverbinding over
het Hollandsch Diep, de brug over het
kanaal te Middelburg, de werken aan het
kanaal door Zuid-Beveland en de vol-
tooing van de wegverbetering Zeeland-
Brabant.
Overigens is er ook reden voor vol
daanheid. Spr. wijst op de wegverbete
ring Middelburg-Westkapelle, op het in
de vaart brengen van een tweede veer
boot tusschen Vlissingen en Breskens en
op het doen bouwen van nog andere
booten voor den dienst op de Zeeuwsche
wateren. Wijzende op hetgeen verleden
week gepubliceerd is over de bootver
binding Vlissingen-Neuzen meent spr.
dat een goede oplossing voor de toe
komst zal gevonden worden. Twijfel
achtig acht hij het, voorbestaan van de
verbinding Zijpe-Stavenisse.
De vliegdienst RotterdamHaamstede
Vlissingen had ook nu vrij veel succes.
De bedoeling is uitbreiding te geven
tot Knocke en spr. herinnert aan het ge
vaar dat het vliegveld Haamstede zou
worden afgekeurd, maar aan het waar
schijnlijk gevonden zijn van middelen
om dit te voorkomen.
De pogingen om verbetering te krij
gen in de spoorwegverbindingen via
Roosendaal met België hadden wederom
geen succes, doch nu is aangekondigd,
met ingang van den zomerdienst het niet
stoppen van sommige treinen uit België
te Roosendaal zal worden opgeheven,
wat ook voor de reizigers uit België en
Frankrijk naar Zeeland zeker van be
lang is.
Spr. wijst ook op de verlaging van pas
sagierstarieven bij de Nederlandsche
Spoorwegen en de nu te verwachten op
richting van de N.V. Haven van Vlissin
gen. Spr, wees evenals de burgemeester
van Vlissingen op de reeds bestaande
havenbeweging en het toenemen van
't aantal bunkerende schepen, om dat te
komen tot de binnenscheepvaart waar
bij hij een te veel aan binnenschepen
meende te mogen constateeren.
Na ook gewezen te hebben op 't feit dat
voor de zeescheepvaart te tegenwoordi
ge tijd zeer ongunstig is, kwam spr. tot
de Schelde, waar de werkgelegenheid
zeer verminderde, hoewel die onderne
ming zich alle mogelijke moeite geeft,
om ook door ander werk, o.a. construc
tiewerk, voor haar niettegenstaande die
vermindering nog talrijk personeel arbeid
te vinden.
De toestand van The Vitrite Works te
Middelburg is evenmin gunstig te noe
men. Wel behoefde in 1932 geen perso
neel ontslagen te worden, doch het
grootste gedeelte van het jaar moest
korter gewerkt worden. In het laatst
van het jaar trad lichte verbetering is,
zoodat sedert November gedurende 48
uren per week gearbeid kon worden,
doch het is zeer twijfelachtig, dat dit
van meer blijvenden duur zal zijn.
Eenige Nederlandsche bedrijven wer
den van regeeringswege gesteund, door
den invoer van sommige goederen te
contingenteeren. De kamer gaf tot 31
December vergunningen voor invoer van
textielen confecfiegoederen af tot een
bedrag van 199.000.
Tot Provinciale Staten werd een adres
gericht om te voorkomen, dat in ver
band met de garantie ten behoeve van
de gewestelijke tarwe-organisatie de
handel niet zou worden uitgeschakeld
en een gelijk verzoek was gericht tot 't
Nat. Crisiscomité in verband met het
verstrekken van zwavelzure ammoniak,
Spr. acht het een fictie, dat verlaging
van productiekosten met vermindering
van koopkracht gepaard zou gaan, al
thans niet van het Nederlandsche volk
in zijn geheel.
Het moet erkend worden, dat de re
geering zich moeite geeft de uitgaven op
velerlei gebied te verminderen, doch het
is een voorbeeld, dat o.a. door vele ge
meentelijke overheden nog slechts matig
wordt nagevolgd.
Met groote waardeering maakt spr.
gewag van het rapport der Commissie-
Weiter.
Dat een dergelijk moedig, ernstig en
omvangrijk werk evenwel niet zonder
feilen kan zijn, ligt voor de hand. Ook
aan de Kamer gaf het aanleiding tot het
maken van opmerkingen, n.l. dat ge
deelte, waarin het verkeersvraagstuk
werd behandeld. Aangedrongen werd op
de instelling van een verkeerscommis-
sie. Vooral op dit gebied is het treffen
van regelingen uiterst moeilijk. Eener-
zijds gaat het niet aan, dat men te veel
zou willen sturen in de richting van een
monopolistisch verkeersbedrijf, of al
thans het eene verkeersmiddel zou gaan
steunen ten koste van andere, anderer-
zijds moet worden toegegeven, dat de
instandhouding van een onmisbaar ver
keersmiddel regelingen ten aanzien van
de verkeersgelegenheid in het algemeen
noodzakelijk kan maken. Maar vóór al
les zullen zij, die een onmisbaar ver
keersmiddel exploiteeren, hebben na te
gaan, in hoeverre zij door reorganisatie
van hunne diensten, in aanpassing aan
de gewijzigde omstandigheden, ook zon
der steun hun bedrijf loonend kunnen
maken. Slechts dit kan zijn in het belang
van allen, die van de verkeersmiddelen
gebruik moeten maken.
Bezuinigen is een moeilijk probleem,
niet alleen voor de overheid, voor de
overheids- en semi-overheidsbedrijven,
doch voor een ieder, ook in particuliere
ondernemingen ,voor deze wellicht nog
moeilijker, doordat zij in het algemeen
toch reeds hunne uitgaven beperkt heb
ben. Doch als bezuinigen mogelijk is,
is de overheid moreel hiertoe nog meer
verplicht dan de particulier, want wan
neer deze zulks nalaat, is dit ten na-
deele van hem zelf, doch nalatigheid van
de overheid is ten koste van de gemeen
schap. Het steeds opvoeren der belas
tingen moge in normale tijden niet aan
genaam zijn, in een zoo'n ongunstigen
tijd als wij thans beleven, met 'n hoogst
onzekere toekomst voor oogen, is het
een zeer bedenkelijk middel, want niet
alleen is kapitaalvernietiging een gevolg
hiervan, doch verzwaring van den belas
tingdruk beteekent tevens vermindering
van koopkracht, wat van de toenemen
de werkloosheid wel is waar niet dè
oorzaak is. Overigens is niet te contro
leeren of en in hoeverre van het minder
koopen vermindering van koopkracht
de reden is. Niet steeds is het een gevolg
van het zetten van de tering naar de ne
ring, er zijn ook personen, wier inko
mens, zelfs al zijn zij iets verlaagd, in
verband met de gedaalde prijzen van
vele artikelen, eene grootere koopwaar-
de hebben dan voorheen. Dat ook de
zulken minder koopen, of minder werk
laten verrichten, is begrijpelijk, want de
onzekere toekomst maant tot voorzich
tigheid, dit moet geëerbiedigd worden,
maar andererzijds zij men er toch ook
op bedacht, dat men niet door meer be
zuinigen dan noodig is, medewerkt aan
verergering van den toestand.
In de Kamer zijn meer leden, die in
Door naar ziektekiemdoodende eigen
schap, haar hoeststillende werking, haar
gunstigen invloed op borst, keel en
ademhalingsorganen is het beproefde
middel in griep-tijd
(lngez. Med.)
De VOORZITTER zeide, dat men dan
dirècten "zin bij dit vraagstuk zijn be-Met besluit van de kamer inzake de sub-
trokken, dan leden, voor wie de inter
nationale verhoudingen van meer direct
belang zijn, doch in de wereld is in de
economische beteekenis de eene van
den andere afhankelijk, zoodat, hoe ver
schillend de beroepen en bedrijven der
leden ook mogen zijn, zij toch allen in
dezen ernstigen tijd dezelfde belangen
hebben.
Welnu, mijne heeren aldus eindigde
de heer Boudewijnse ik hoop, dat 't
jaar 1933 verbetering moge brengen in
het algemeen belang, wat dan ook ver
betering zal zijn ten aanzien van onze
persoinlijke belangen, en ik wensch U
toe, dat Gij ook in dit jaar de kracht
zult hebben, om moeilijkheden het hoofd
te bieden, en dat een goede gezondheid
U daarin mogen steunen, en voorts hoop
ik dat in uw particulier leven het jaar
1933 voor U en den secretaris een ge
lukkig jaar moge zijn.
De leden gaven krachtig blijk van in
stemming met de woorden van den
Voorzitter.
De heer M, LAERNOES bracht na
mens alle leden den voorzitter dank
voor zijn uitgebreid overzicht, dat vol
moest zijn van klachten, vooral ook door
de werkloosheid. Als die weg was, was
ook de welvaart teruggekeerd. De mid
delen daartoe liggen in het duister. Men
maakt rapporten als in Amerika, waar
het inhield, dat men moet komen tot 12
uur per week arbeid en dan niet be
neden 25 jaar en niet boven 45 jaar,
Spr. noemt dit een krankzinnige bewe
ring; hij hoopt, dat in 1933 een Musso
lini moge opstaan, die de middelen
weet. Spr. wenschte den voorzitter toe,
dat hij in 1933 met dezelfde opgewekt
heid en bekwaamheid de Kamer zal mo
gen leiden en dit nog vele jaren zal mo
gen doen en dat 1933 voor hem ook een
beter jaar zal mogen zijn.
Ook met deze woorden stemden de
leden door applaus in.
Benoemingen,
De Kamer herkoos tot voorzitter den
heer Boudewijnse en tot voorzitters
der afdeelingen groot-bedrijf en klein
bedrijf resp. de heeren M. Laernoes en
Stofkoper, die de herbenoeming aanna
men, terwijl de commissies uit de Ka
mer eveneens ongewijzigd werden gela
ten.
De VOORZITTER deed mededeeling
o.a. van de goedkeuring van de begroo
ting der Kamer en enkele andere beslui
ten door den Minister.
Het eenige ingekomen stuk, namelijk
een schrijven van directeur-generaal van
Handel en Nijverheid betreffende het
betalingsverkeer voor goederentrans
acties tusschen Nederland en Duitsch
land, werd voor kennisgeving aangeno
men.
Op de aanbeveling voor de benoeming
van een lid van den Spoorwegraad
plaatste de Kamer opnieuw den heer
Massee, aftredend, die bereid was tot
aannemen.
N,V, Haven van Vlissingen.
Aan de orde was de aanwijzing van een
commissaris van de N.V. .naven van
Vlissingen, wat voor de eerste maal aan
de medewerkende lichamen was overge
laten.
De VOORZITTER zeide, dat in het
bureau geen overeenstemming Was be
reikt over een aan de Kamer te doene
aanbeveling, maar persoonlijk meende
spr. den naam van den heer Wesseling
te moeten noemen.
De heer JERONIMUS noemde den
naam van den heer Stofkoper.
De voorzitter vond het gewenscht in
besloten zitting over te gaan, na een half
uur werd de openbare vergadering her
opend.
Thans koos de kamer tot commissaris
der N.V. de^ heer Stofkoper met 11
stemmen tegen 7 op den heer Wesseling
en een op den heer Boudewijnse.
De heer STOFKOPER zeide de be
noeming te willen aanvaarden en tegen
hen, die daar aan nog mochten twijfelen,
dat hij hoopt te handelen, zooals hij in
de geheime zitting had toegezegd.
Begrooting 1932,
De Kamer vereenigde zich z.h.s. met
een voorgestelde wijziging in de begroo
ting voor 1932.
Subsidie Vreemdelingenverkeer.
Bij het voorstel om af te wijzen het
verzoek van Vreemdelingenverkeer
Haamstede-Burgh, wees de VOORZIT
TER er op, dat ook een schrijven van
V.V. te Zierikzee is ontvangen, op de
ennveloppe waarvan blijkt, dat die ver-
eeniging ook Haamstede en Burgh be
strijkt en men dus op moet passen.
De heer ENZLIN sloot zich aan bij het
lid der Commissie van financien, die
meent, dat men ieder geval plaatselijk
moet beoordeelen en niet alleen letten
op het aantal leden der betrokken ver-
eeniging. Spr. beveelt inwilliging van het
verzoek aan.
sidieverleening zou moeten herzien.
Het voorstel van de meerderheid van
het bureau, niet aan het verzoek te vol
doen, werd aangenomen met 15 tegen 4
stemmen, die der heeren Lindenberg,
Enzlin, Stofkoper en Klok.
Het vliegveld Haamstede.
De kamer vereenigde zich z.h.s. met
het voorstel tot het verleenen van een
bijdrage van 200 aan de gemeente
Haamstede voor huur van het vliegveld
en behandelde tegelijk het voorstel om
weder in het garantiefonds van de K.L.M.
deel te nemen tot een maximum van
800.—.
De heer KLOK wilde daaraan de voor
waarde verbinden, dat de autobusrit
Zierikzee-Haamstede of omgekeerd in
den prijs van den vliegtocht is begrepen.
Na enkele opmerkingen werd besloten
alleen de wenschelijkheid uit te spreken,
dat de uitvoering van den dienst geheel
zal geschieden als in 1932.
De IJkwet.
Het bureau stelde voor aan den Minis
ter van economische zaken en arbeid te
berichten, dat het voorontwerp IJkwet
geen aanleiding geeft tot opmerkingen.
Dit lokte eenige discussie uit, vooral
ten aanzien van weegbruggen, waarvoor
verschillende leden een betere controle
zeer gewenscht achtten en ook inzake
de electriciteitsmeters, waarvoor men
een standaardmodel officieel geijkt
wenschte te zien.
De heer JERONIMUS zegt, dat schijn
baar de wettenfabriek weer in gang is
gezet en de heer MENHEERE vreesde
dat het weer geld zal kosten en hoopte
dat men niet gedwongen zal worden
met zijn weegtoestel naar het gemeente
huis te komen, want dan is het geheel
uit zijn fatsoen.
Men zal aan het schrijven aan den
minister de gemaakte opmerkingen toe
voegen.
Weeldeverterings-belasting,
Het bureau stelde voor aan de Twee
de Kamer te verzoeken het wetsont
werp inzake de Weeldeverteringsbelas-
ting niet aan te nemen.
De heer MES meende, dat men hier
niet aan zal kunnen ontkomen, want de
te korten moeten worden weggewerkt.
Men denkt ook over een crisisbelasting
of een kapitaalbelagting, maar tegen
iedere belastingwijziging komen protes
ten. Deze belasting is spr. ook niet zoo
sympathiek, er zijn talrijke (bezwaren
tegen ieder belastingvoorstel. De werk-
loozen kosten ook extra geld.
Spr. zou liever vragen nog eens nauw
keurig na te gaan voor welke artikelen
deze "belasting er niet mede door kan.
De heer M. LAERNOES zeide, dat er
veel bezwaren aan deze belasting ver
bonden zijn, wat ook in de vereeniging
van Kamers van Koophandel bleek, die
dan ook een commissie voor onderzoek
terzake instelde, die zal rapporteeren
en met den minister zal confereeren.
De VOORZITTER achtte dit een zeer
verkeerde belasting. Zeker zal er geld
in het laadje mede komen, maar de ar
tikelen worden duurder en dan komt er
aan de andere zijde weer geld minder
in.
De heer STOFKOPER noemde ver
schillende zaken, die in het ontwerp
staan en die z.i. toch zeker geen luxe
zijn.
De heer MENHEERE meende, dat
men die met name zou kunnen aange
ven.
De heer JERONIMUS zeide, dat de
regeering geld moet hebben en dan
wordt zij radeloos en daar door rede
loos. Men zal bijv. een auto in het bui
tenland koopen, er een tocht mede ma
ken en dan als tweede handswagen in
voeren, wat goedkooper zal zijn dan