Roestvrije Messen „STROMA"
i
DE R00DE VULPENHOUDER
RECHTZAKEN.
LEBER EN VLOOT.
Kleine Bazar - Goes
HANDEL EN NIJVERHEID,
FINANCIEELS BERICHTEN.
6EMENGD NIEUWS.
m
ring geschorscht tot Vrijdagmorgen 10
uur en gaan de Staten in af deelingen
over voor onderzoek van nieuwe voor
stellen.
Vergadering van Vrijdagmorgen.
Hedenmorgen te 10 uur werd de ver
gadering heropend en is heden het vol
gende voorstel behandeld, waarvan wij
in het eerste blad de discussie zullen
vermelden.
Bestendiging Dienst Vlissin-
genNeuzen.
Ged. Staten stelden voor althans
voorloopig den stoombootdienst tusschen
Vlissingen en Neuzen ook na 1 Jan. 1933
te bestendigen, evenwel geheel voor
rekening van de provincie Zeeland.
Dit voorstel ondervond in de afdee-
lingen bij de uitvoerige besprekingen,
heel wat bestrijding, verschillende leden
meenen, dat autobusdiensten in de ver
binding van Neuzen met het overige
deel van Zeeland aanvullend moeten op
treden en kregen op een desbetreffen
de vraag ten antwoord, dat concessie
aanvragen zijn ingekomen voor een au
tobusdienst NeuzenBreskens en voor
'n Hoedekenskerke-Vlissingen. Voorts
betwijfelde men de geschiktheid van het
s.s. Schouwen voor dezen dienst, omdat
er maar voor een of twee auto's plaats
op is. Men uitte zijn verwondering dat
na de cijfers, die in de zomerzitting zijn
gegeven, er nu een verlies van f 6500 is
geraamd. Sommige leden om principiee
le, andere om practische redenen
wenschten geen dienst op Zondag, wat
ook aan het personeel ten goede zou ko
men. Men vroeg een overzicht van de
uitgaven bij het wel en bij het niet va
ren op Zondag. Men kwam tot een glo
bale berekening van f 2359.60 verlies bij
niet varen op Zondag wat echter nog
wel meer zal bedragen maar daartegen
over berekende men op brandstoffen
en personeelsuitgaven te samen f 3538
besparing. Ook nadat van de zijde van
Ged. Staten was aangevoerd, dat het
materiaal in alleszins voldoenden staat
verkeert om zeker nog vier of vijf jaren
mede te kunnen gaan, terwijl de Schou
wen een goedkoop schip in het gebruik
is en ook ruimte genoeg biedt voor de
behoeften op deze lijn en er verder nog
op gewezen was, dat deze dienst, die
reeds 100 jaar bestaat, zich aan het ver
keer heeft aangepast en de verbinding
onderhoudt tusschen de grootste stad
van Zeeland en de grootste stad van Z.
Vlaanderen, bleken de tegenstanders
nog niet van de noodzakelijkheid der
instandhouding overtuigd. Een der le
den zeide een motie te overwegen,
waarbij Ged, Staten werden uitgenoo-
digd, nadere gegevens te verstrekken,
opdat de Provinciale Staten de moge
lijkheden zouden kunnen nagaan, waar
op langs andere wegen in de behoefte
zou kunnen worden voorzien zonder
kosten voor de Provincie.
De lof werd gezongen van het parti
culier initiatief, dat meestal goedkooper
en vlugger werkt dan de overheid. Ook
wilde een lid wel dat er stappen wer
den gedaan, opdat de staat de rivier
gangen ook in Zeeland geheel voor zijn
rekening zou nemen, gelijk in andere
provincies reeds het geval is. Op den
duur is toch voor Zeeland een goed en
doelmatig verkeer langs alle waterwe
gen niet te betalen. Anderzijds werd be
toogd, dat door stopzetten van dezen
dienst het verkeer op andere wegen we
eens tot overbelasting zou kunnen lei
den, het onderhoud van die wegen moet
toch ook betaald worden en dan is het
slechts een verplaatsing van lasten. Le
den, die instandhouding van den dienst
wenschen, drongen aan op een vroegere
boot uit Neuzen en wel in plaats van te
9 uur, te 8 ifur of half negen en achtten
het vertrek van de laatste boot uit Vlis.
singen te vroeg. Van de zijde van Ged
Staten werd opgemerkt, dat vroeger
vertrekken uit Neuzen niet mogelijk is.
Men moet eerst te Vlissingen wachten
op den motortrein van half acht. Later
door A. W. v. E.v. R.
11). -
Hij zweeg een oogenblik als om zijn
ongeduld te beheerschen, en zei toen
,,Ik wil niet, dat jij verdriet hebt over
de zaken van een paar kinderen, Sy
bil!"
Ondanks zichzelf lachte Sybil Kean
om de groote ergernis, die uit zijn stem
sprak.
„Lieveling, het doet mij heelemaal
geen kwaad, en in elk geval zal ik
minder verdriet hebben, als ik weet,
dat jij er je mee bemoeit. Zij hebben
werkelijk raad noodig, Edward!"
„Als je mijn raad volgt, houd je je er
buiten. Laat ze hun eigen kastanjes
maar uit het vuur halen!"
„Je weet ni.et eens, in wat voor moei
lijkheden ze zijn! Wees niet lastig, Ed
ward!"
Lady Kean's stem klonk heel smee-
kend. Zij nam hier niet dikwijls haar
toevlucht toe, maar als zij het deed,
kreeg zij bijna altijd haar zin.
„Nu, ik zal je helpen, wat het ook is,"
zei hij kortaf.
„Edward, John Leslie's moeder was
een groote vriendin van de mijne en zij
was buitengewoon vriendelijk voor mij,
toen ik nog een meisje was. Ik ben
haar werkelijk veel verschuldigd, en ik
dan 4 uur uit Vlissingen vertrekken
maakt de exploitatie duur, omdat men
dan niet meer met één ploeg zou kun
nen volstaan.
Het verschil tusschen de thans en
vroeger verstrekte cijfers vindt ten dee-
le zijn oorzaak in de anders opgezette
verdeeling van lasten tusschen Rijk en
Provincie, voorts ook in de omstandig
heid, dat het postvervoer en de daar
voor genoten vergoeding voor deze lijn
komt te vervallen.
Wat den Zondagsdienst betreft merk
te een lid van Ged. Staten op, dat men
de menschen eenige vrijheid moet laten
in de wijze, waarop zij hun tijd wen
schen te besteden; die vrijheid moet
men niet te veel aan banden leggen, de
Zondag is voor velen de eenige dag voor
ontspanning. Het voorstel om de boot
op Zondag te laten varen is in hun col
lege bij meerderheid van stemmen ge
nomen. Dat de vervoercijfers terug loo-
pen, behoeft toch geen reden tot ophef
fing te zijn; dit is op alle lijnen het ge
val. Ook gaat de post, die vroeger met
dezen dienst vervoerd werd, thans langs
een andere lijn, terwijl de Spoorwegen
en de A.T.O. sterk concurreeren, zij ex
ploiteeren b.v. booten voor het vracht
vervoer, ten nadeele der Provinciale
diensten. Dat het vervoer gemakkelijk
zou kunnen worden overgenomen door
autobussen, geven Ged. Staten niet
zonder meer toe. Bij het verleenen van
concessies beslissen ook nog fioogere
autoriteiten en moet men oppassen de
Provinciale diensten niet te veel te scha
den. Het vervoer per autobussen is
vooral voor kinderen en ouden vam da
gen of gebrekkigen bezwaarlijk en het
reizen per boot is aangenamer, dan wan
neer men ten deele per autobus, ten
deele per boot moet reizen. Het aan het
woord zijnde lid van Ged. Staten achtte
de autobus niet het meest ideële ver
voermiddel op lange afstanden en wijst
er op, dat de wegen, waarover die bus
sen zouden moeten rijden, lang niet alle
geschikt zijn voor het zwaardere en
drukkere verkeer.
In hun antwoord op het algemeen ver
slag deelen Ged. Staten mede, dat de
Schouwen plaats biedt voor 5 of 6 auto's
zeer buitengewone omstandigheden uit
gezonderd, mag aangenomen worden,
dat op dit punt alleszins in de behoef
ten kan worden voorzien. Ged. Staten
leggen staatjes over, waar uit blijkt, dat
in 1931 op weekdagen 46922 en op Zon
dagen 5899 passagiers zijn vervoerd en
voor resp. 10831 en 278 aan goede
ren. Ged. Staten zullen gaarne in het
bijzonder bij het vaststellen van de zo
mer dienstregeling, overwegen of er op
welke wijze in nog hoogere mate aan de
bezwaren van de ingezetenen van Z.
Vlaanderen kan worden tegemoet geko
men, als thans reeds is geschied.
Kantongerecht te Goes.
De Kantonrechter te Goes heeft
veroordeeld wegens overtreding te Drie
wegen des Zaterdags na twaalf uur mest
vervoeren: A. P., Driewegen 3 of 3
dgn.;
vuur branden op minder dan 45 m van
den openbaren weg: A. F., .P. M. K.,
Wissenkerke, C. M„ Kapelle 3 of 3
dgn.;
te Kloetingen venten zonder vergun
ning: F. A., Goes 0,50 of 1 dag;
auto rijden zonder spiegel: H. L.,
Schore 3 of 3 dgn.;
met rijwiel de veiligheid van het ver
keer in gevaar brengen: J. W. 's Hee-
renhoek 5 of 5 dgn.;
met motorfiets/rijden zonder achter
licht: L. M. v. B., Goes 3 of 3 dgn.;
fietsen zonder licht: P. W. S., Kapelle
2 of 2 dgn; A. S„ Kloetinge 3 of 3
dgn; L. K„ Goes 5 of 5 dgn.
met motorfiets rijden zonder licht: J
H. T., Goes 5 of 5 dgn.;
houd zeer veel zoowel van John als van
Cynthia. Ik kan er mij niet buiten hou
den en ik reken op je, om mij te helpen.
Wees lief, en kom- terug, zoo gauw je
kunt!"
„Je hebt me nog niet eens verteld,
wat er aan de hand is," trachtte hij tijd
te winnen.
In zoo weinig woorden als mogelijk
was, herhaalde zij alles, wat Cynthia had
kunnen mededeelen, aangevuld door 't
verslag van dr. Gregg, die den dag na
de komst van het meisje een dokters
visite bij Lady Kean had gemaakt.
Kean hoorde zwijgend toe en bleef
nog enkele oogenblikken, nadat zij klaar
was met haar verhaal, zwijgen; daarna
uitte hij een gedempten uitroep.
„Wat zeg je?"
„Ik zei: duivels!" antwoordde hij
barsch. Wat ter wereld had die jonge
dwaas op dat uur van den avond bui
ten rond te dwalen? Nu, het is goed, ik
zal zien, wat ik doen kan, hoewel ik 't
iefst had gehad, dat je er je heelepiaal
buiten had gehouden. Het doet je kwaad
en dat vind ik niet goed!"
„Wanneer kun je komen? Cynthia
snakt er naar je te spreken. Niemand
schijnt iets te doen en het stil zitten
wachten valt het kind hard."
„Ik kan niet weg voor vanavond, maar
ik kom regelrecht met den nachttrein.
Dat wil zeggen, dat ik dan dadelijk weer
weg "zal moeten voor een consult. Daar
na ben ik een poosje vrij."
dronkenschap le herhaling: F. V.,
Goes 3 dagen hechtenis.
Het Gerechtshof te Amsterdam
deed uitspraak in de zaak tegen den
woonschuitbewoner en de vrouw waar
mede deze samen woont. Zij had dan
zich te verantwoorden gehad, wegens
het met opzet toebrengen van zwaar li
chamelijk letsel. In Maart jl. werd in een
stuk land bij de gemeente Moordrecht
een kistje opgegraven, waarin zich het
lijkje van een ongeveer 5-jarig meisje
bevond, dat tengevolge van mishande
ling bleek te zijn overleden.
Het Hof arrest wijzend, vernietigde op
formeele gronden het vonnis van de
rechtbank. (Tegen den man was 8 jaar
gevangenisstraf geeischt, de vrouw werd
vrijgesproken), en veroordeelde den
man tot 5 jaar gevangenisstraf. Het vrij
sprekend vonnis ten opzichte van de
vrouw werd bevestigd.
De moord in den Blijdorppolder.
Donderdag behandelde de Rotterdam-
sche rechtbank de destijds zooveel ge
rucht makende moordzaak op Marietje
van Os, het 10-jarig meisje, dat in den
avond van 9 October 1929 door een on
verlaat was meegelokt naar den don
keren Blijdorppolder te Rotterdam en
daar ergerlijk mishandeld en tenslotte
gewurgd werd. De politie meende reeds
den dader te hebben gevonden, een ze
ker W. V., reizend koopman, die na een
uitgebreid onderzoek in Venlo werd ge
arresteerd. De man kon echter zijn on
schuld bewijzen en moest weer worden
vrijgelaten. In Augustus van het vorige
jaar legde de 24-jarige H. J. Hooglanc
destijds gedetineerd in de Bijzondere
Strafgvangenis te Scheveningen een vo
ledige bekentenis af. Hij staat thans te
recht en de dagvaarding legt hem ten
laste overtreding van de art. 244 (on
tucht met een meisje beneden de 12
jaar) 287 (doodslag) en 288 (doodslag
voorafgegaan of gevolgd door een an
der strafbaar feit.) Hij zou de 10-jarige
Marietje opzettelijk en gewelddadig van
het leven hebben beroofd door haar kee
of haar neus en mond dicht té houden
waardoor zij overleed.
Dit alles voorafgegaan of gevolge
door het feit omschreven in art. 244. De
zaak wordt met gesloten deuren behan
deld. Er is een 15-tal getuigen opgeroe
pen.
Na het getupigenverhoor heeft mr.
Schutter, de officier van justitie requi
sitir genomen, en geëischt, rekening
houdend met het feit, dat H. voor min
der toerekenbaar is, 10 jaar gevangenis
straf in de bijz. gevangenis te Schevenin
gen en daarna ter beschikking stelling
der regeering.
verdeeld over den majoors-, kapiteins-
en luitenantsrang, moeten afvloeien,
terwijl bij de artillerie slechts een zeer
beperkte dienstverlating van of.icieren
(ongeveer 5) en bij de administratie zoo
goed als géén afvloeiing zal behoeven
te geschieden.
De tot officier van den marine
stoomvaartdienst le kl. bevorderde of
ficier van dien dienst den 2e kl. W. M
Zietse blijft in zijn nieuwen rang ge
plaatst aan boord van Hr. Ms. mijnen
legger „Douwe Aukes" te Vlissin
gen.
De Afvloeiing.
Naar het orgaan der V.O.K.L. ter oore
is gekomen, zullen, mede als gevolg van
de voorgenomen beschikbaarstelling
van 16 beroepsofficieren der infanterie
voor het vooroefeningsinstituut, bij de
infanterie nog omstreeks 80 officieren
Nederlandsch Fabrikaat.
(Ingez. Med.)
„Wanneer had je willen komen, als
dit niet gebeurd was?"
„Ik was van plan overmorgen hier
weg te gaan. Ik zal dan met de auto
gaan en jou daarin mee terug nemen
Dat is minder vermoeiend voor je dan
de treinreis."
„Maar lieveling! Twee nachten rei
zen en dan nog een autotocht!"
Lady Kean's stem klonk berouwvol.
„Doe het niet", ging zij voort. „Volg
je" eerste plan maar en kom overmorgen
met de auto. Ik geloof niet, dat die eene
dag werkelijk zooveel zal schelen. Het
kind is alleen maar bang."
„En dat ben jij ook!" antwoordde hij
barsch. „Neen, ik zal vanavond gaan
en zien, wat ik doen kan hoewel dat
niet veel zal zijn. Ik ben gewend aan
reizen en kan in den trein werken. Ver
moei je intusschen niet met allerlei
drukte om niets! Alles komt tenslotte
terecht. Ik weet, dat je geen hooge
gedachte hebt van de wet, maar die
maakt niet dikwijls fouten. Als de jon
gen onschuldig is, zal dat wel bewezen
worden."
„Dank je, Edward! Ik weet, dat je me
nooit in den steek laat!"
De toon van haar stem zei meer dan
haar woorden en hij voelde zich rijkelijk
beloond te hebben toegegeven, toen hij
de spreekbuis ophing. Maar het viel hem
dien morgen moeilijk, zijn gedachten bij
zijn werk te houden en hij wenschte van
harte, dat zijn vrouw op het tijdstip van
Oesterverzending.
De Oesterverzending uit I e r s e k e
over de maand December 1932 bedroeg
naar Nederland 620.857; België 2.221.419;
Duitschland 451.660; Engeland 1.397.300;
Frankrijk 94.275; overige landen 20.716.
Totaal 4.806.227.
In December 1931 was dit 3.263,651.
Opgelegde schepen.
Per 1 Januari bedroeg het aantal op
gelegde schepen te Rotterdam in
totaal 108, waarvan 85 Nederl., 13 Eng.,
1 Noor, 4 Fransche, 4 Duitsche, 1
Griek. Bruto-tonnenmaat 484.734.
*f.-d p-y
Directenr-Secretaris der
Nederlandschet Bank.
Bij Kon. besluit van 3 Januari 1933
is, met ingang van 15 Januari 1933, bij
de N.V. „de Nederlandsche Bank" be
noemd tot directeur-secretaris de heer
mr. J. Westerman Holstijn, en zulks
voor den tijd van zeven jaren.
Ongelukken.
Te W e s t-G r a f t d ij k is een 12-jarig
kind van de familie V. tijdens het zitten
in een schommel dusdanig in het schom-
meltouw verward geraakt dat het door
den strop om het leven is gekomen.
Donderdagmorgen ongeveer 7 uur
is op den Utrechtschen weg te Amers
foort een vrachtauto uit Borculo met
vleesch geladen, geslipt en tegen een
boom geslingerd. De chauffeur werd aan
de knie gewond doch de naast hem zit
tende A. W. bekwam een schedel
breuk. De auto is zwaar beschadigd en
is voor nader onderzoek in beslag ge
nomen.
Op de te E11 e n gehouden veemafkt
wilde de 2G-jarige v. G., veehandelaar de
loopplank van zijn veewagen sluiten. Het
vee begon naar achter te dringen, niet
het gevolg, dat hij de klep niet langer
kon vasthouden zoodat hij kwam le val
len. Met een geheel verbrijzeld' 'beiein
is hij naar het ziekenhuis gebracht,
Woensdagavond zijn twee bedien
den van de frima v. d. B. le Weert
d e n. die werkzaaam waren op-den zol
der van het magazijn, uit het raam
gevallen van een hoogte van 8 m. bo
ven den beganen grond. Een van hen
liep een schedelbreuk op. De ander
had een gebroken arm en inwtendige
kneuzingen.
Woensdagmiddag is te Amster
dam een personen auto geslipt. De wa
gen is daarbij omgeslagen, waardoor 3
voetgangers gegrepen werden en onder
den wagen terecht kwamen. Twee hun
ner werden ernstig gewond. De derde
werd slechts licht gewond en kon na
verbonden te zijn naar zijn woning wor
den gebracht. De twee inzittenden van
den auto zijn er zonder verwondingen
of kleerscheuren afgekomen.
Den chauffeur zou geen schuld tref
fen.
Verdronken.
De 37-jarige gehuwde stuurman
H, K. uit Veenhuizen, is, blijkens tele
grafisch bericht uit Antwerpen, daar
met 2 tabletten, hy
giënischer en prac-
tischer dan losse ta
bletten, kost slechts
10 cent.
Alleen deze beide verpakkingen garan
deeren U de echte Aspirin-tabietten, welke
uitsluitend door de BAYER-fabrieken ver
vaardigd worden. Elke tablet, welke niet
het BftYER-lcru;s draagt, is geen Aspirin.
(Ingez, Med.)
den moord maar veilig in Londen had
gezeten. Hij wist, dat zij geen enkelen
nacht werkelijk rust zou hebben, zoo
lang een harer vrienden in moeilijkhe'
den zat, en ondanks zijn bemoedigende
woorden door de telefoon, dacht hij, dat
het er op zijn minst genomen slecht uit
zag voor John Leslie.
Én nog eens vervloekte hij het nood
lot, dat de zaak van Strickland tegen
Davies had verdaagd. Want Leslie was
als getuige opgeroepen geworden, en als
de dingen hun gewoon verloop hadden
gehad, zou hij in Londen zijn geweest,
op het oogenblik, toen mrs. Draycott aan
haar tragisch einde was gekomen. En
als die ongelukkige domheid van den
ouden Farrar niet was begaan, zou hij
oijtijds van het uitstel hebben gehoord
en was hij op Staveley geweest, toen
ady Cynthia met haar nieuws kwam,
in plaats van in Londen.
Kean was gewoonlijk zeer beleefd in
zijn omgang met zijn ondergeschikten,
maar tegen den ouden klerk was hij be
paald ruw, toen hij later óp den dag ge-
egenheid vond dien een standje te ma-
een over een kleine vergissing in de op
stelling van éen brief.
HOOFDSTUK V.
Met den besten wil kan het station te
Whitbury niet beschreven worden als
een aantrekkelijke plaats, met zijn drie
lange perrons, waarlangs aan weerszij
van het stoomschip „Heftena" over
boord geslagen en verdronken. Het lijk
is Dinsdagavond gevonden.
DE ROOFMOORD TE NUMANS-
DORP. i Omtrent den Dinsdagavond
te Numansdorp plaats gehad heb
benden roofmoord kan nog worden ge-
che in den loop van Woensdag is gelukt
twee personen te arresteeren, welke
verdacht werden van den roofmoord te
hebben gepleegd. Een hunner heeft
daarop bij een streng verhoor een be
kentenis afgelegd.
Het parket uit Dordrecht was Woens
dag op de plaats van het misdrijf aan
wezig om een onderzoek in te stellen.
Om half tien, 's avonds werden de bei
de verdachten naar Dordrecht overge
bracht. Hierbij kwam het op de Voor
straat tot onregelmatigheden, doordat
het publiek de auto noodzaakte te stop
pen. De politie moest van den gummi
stok gebruik maken om de orde te her
stellen.
Naar de Msb. verneemt meent de po
litie in den gearresteerde thans ook den
dader te hebben gevonden van een ge
ruchtmakende inbraak, die eenigen tijd
geleden werd gepleegd in de woning van
een machinist van de R.T.M. te Klaas
waal.
EEN BRUTALE OVERVAL TE ROT
TERDAM. Woensdagmiddag om
streeks half vier werd gebeld aan de
woning van de familie van der V. aan
de Hooimarkt te Rotterdam. De
vrouw des huizes, die alleen thuis was,
de 58-jarige mevrouw v. d. V.R., deed
open en zag twee haar onbekende man
nen staan, van wie de een een rol ko
perdraad bij zich had en de ander een
in krantenpapier gewikkeld pakje on
der den arm had. De mannen vroegen,
of zij op het dak de antenne van de bu
ren mochten repareeren, Mevr. v. d. V.
zei, dat de mannen daarvoor de toe
stemming van (den huisheer moesten
hebben. De mannen zeiden, dat zij die
al waren wezen vragen en zij noemden
naam en adres van dien huisheer. De
vrouw heeft de mannen daarop binnen
gelaten. Op het portaal van de eerste
verdieping heeft een van de mannen
haar opeens een slag op het hoofd ge
geven met het pak, dat hij onder den
arm had gedragen. De vrouw begon
luidkeels om hulp te schreeuwen en
juist op dat oogenblik kwam haar man
thuis. Haar man heeft zijn kantoor op
den wisselsporen loopen, met hun ge
wone rijen veewagens en blijkbaar lee-
ge wagons.
Een nietszeggende verzameling ver
schoten aanplakbiljetten die den ver
moeiden reiziger smeeken zich dadelijk
naar Ostende of naar de Cornwallsche
Riviera te spoeden en een rij ge
deukte melkkannen verfraaiden de per
rons, en de kruiers, mannen met een
pessimistisch uiterlijk, beschouwen zelfs
de aankomst van den Londen-trein met
een volkomen gebrek aan geestdrift. Om
zeven uur op een kouden Maartmorgen
is het station op zijn ergst en Kean, die
.na een vervelenden en ongemakkelijke»
nacht, wat stijf uit zijn eerste klasse rij
tuig stapte, keek met zichtbare afkeu
ring naar zijn omgeving.
Het feit, dat hij meer dan een uur
moest wachten, voor hij het locaaltrein-
tje naar het kleine station Staveley
Grange kon nemen, droeg er niet toe bij
hem op te vroolijken en hij wes geheel
onvoorbereid op het verschijnen van
Cynthia Bell de laatste, die hij in de
gegeven omstandigheden wenschte te
ontmoeten die op het perron op hem
wachtte.
Wordt vervslgd.)