Roestvrije Messen „STROMA" i DE R00DE VULPENHOUDER RECHTZAKEN. LEBER EN VLOOT. Kleine Bazar - Goes HANDEL EN NIJVERHEID, FINANCIEELS BERICHTEN. 6EMENGD NIEUWS. m ring geschorscht tot Vrijdagmorgen 10 uur en gaan de Staten in af deelingen over voor onderzoek van nieuwe voor stellen. Vergadering van Vrijdagmorgen. Hedenmorgen te 10 uur werd de ver gadering heropend en is heden het vol gende voorstel behandeld, waarvan wij in het eerste blad de discussie zullen vermelden. Bestendiging Dienst Vlissin- genNeuzen. Ged. Staten stelden voor althans voorloopig den stoombootdienst tusschen Vlissingen en Neuzen ook na 1 Jan. 1933 te bestendigen, evenwel geheel voor rekening van de provincie Zeeland. Dit voorstel ondervond in de afdee- lingen bij de uitvoerige besprekingen, heel wat bestrijding, verschillende leden meenen, dat autobusdiensten in de ver binding van Neuzen met het overige deel van Zeeland aanvullend moeten op treden en kregen op een desbetreffen de vraag ten antwoord, dat concessie aanvragen zijn ingekomen voor een au tobusdienst NeuzenBreskens en voor 'n Hoedekenskerke-Vlissingen. Voorts betwijfelde men de geschiktheid van het s.s. Schouwen voor dezen dienst, omdat er maar voor een of twee auto's plaats op is. Men uitte zijn verwondering dat na de cijfers, die in de zomerzitting zijn gegeven, er nu een verlies van f 6500 is geraamd. Sommige leden om principiee le, andere om practische redenen wenschten geen dienst op Zondag, wat ook aan het personeel ten goede zou ko men. Men vroeg een overzicht van de uitgaven bij het wel en bij het niet va ren op Zondag. Men kwam tot een glo bale berekening van f 2359.60 verlies bij niet varen op Zondag wat echter nog wel meer zal bedragen maar daartegen over berekende men op brandstoffen en personeelsuitgaven te samen f 3538 besparing. Ook nadat van de zijde van Ged. Staten was aangevoerd, dat het materiaal in alleszins voldoenden staat verkeert om zeker nog vier of vijf jaren mede te kunnen gaan, terwijl de Schou wen een goedkoop schip in het gebruik is en ook ruimte genoeg biedt voor de behoeften op deze lijn en er verder nog op gewezen was, dat deze dienst, die reeds 100 jaar bestaat, zich aan het ver keer heeft aangepast en de verbinding onderhoudt tusschen de grootste stad van Zeeland en de grootste stad van Z. Vlaanderen, bleken de tegenstanders nog niet van de noodzakelijkheid der instandhouding overtuigd. Een der le den zeide een motie te overwegen, waarbij Ged, Staten werden uitgenoo- digd, nadere gegevens te verstrekken, opdat de Provinciale Staten de moge lijkheden zouden kunnen nagaan, waar op langs andere wegen in de behoefte zou kunnen worden voorzien zonder kosten voor de Provincie. De lof werd gezongen van het parti culier initiatief, dat meestal goedkooper en vlugger werkt dan de overheid. Ook wilde een lid wel dat er stappen wer den gedaan, opdat de staat de rivier gangen ook in Zeeland geheel voor zijn rekening zou nemen, gelijk in andere provincies reeds het geval is. Op den duur is toch voor Zeeland een goed en doelmatig verkeer langs alle waterwe gen niet te betalen. Anderzijds werd be toogd, dat door stopzetten van dezen dienst het verkeer op andere wegen we eens tot overbelasting zou kunnen lei den, het onderhoud van die wegen moet toch ook betaald worden en dan is het slechts een verplaatsing van lasten. Le den, die instandhouding van den dienst wenschen, drongen aan op een vroegere boot uit Neuzen en wel in plaats van te 9 uur, te 8 ifur of half negen en achtten het vertrek van de laatste boot uit Vlis. singen te vroeg. Van de zijde van Ged Staten werd opgemerkt, dat vroeger vertrekken uit Neuzen niet mogelijk is. Men moet eerst te Vlissingen wachten op den motortrein van half acht. Later door A. W. v. E.v. R. 11). - Hij zweeg een oogenblik als om zijn ongeduld te beheerschen, en zei toen ,,Ik wil niet, dat jij verdriet hebt over de zaken van een paar kinderen, Sy bil!" Ondanks zichzelf lachte Sybil Kean om de groote ergernis, die uit zijn stem sprak. „Lieveling, het doet mij heelemaal geen kwaad, en in elk geval zal ik minder verdriet hebben, als ik weet, dat jij er je mee bemoeit. Zij hebben werkelijk raad noodig, Edward!" „Als je mijn raad volgt, houd je je er buiten. Laat ze hun eigen kastanjes maar uit het vuur halen!" „Je weet ni.et eens, in wat voor moei lijkheden ze zijn! Wees niet lastig, Ed ward!" Lady Kean's stem klonk heel smee- kend. Zij nam hier niet dikwijls haar toevlucht toe, maar als zij het deed, kreeg zij bijna altijd haar zin. „Nu, ik zal je helpen, wat het ook is," zei hij kortaf. „Edward, John Leslie's moeder was een groote vriendin van de mijne en zij was buitengewoon vriendelijk voor mij, toen ik nog een meisje was. Ik ben haar werkelijk veel verschuldigd, en ik dan 4 uur uit Vlissingen vertrekken maakt de exploitatie duur, omdat men dan niet meer met één ploeg zou kun nen volstaan. Het verschil tusschen de thans en vroeger verstrekte cijfers vindt ten dee- le zijn oorzaak in de anders opgezette verdeeling van lasten tusschen Rijk en Provincie, voorts ook in de omstandig heid, dat het postvervoer en de daar voor genoten vergoeding voor deze lijn komt te vervallen. Wat den Zondagsdienst betreft merk te een lid van Ged. Staten op, dat men de menschen eenige vrijheid moet laten in de wijze, waarop zij hun tijd wen schen te besteden; die vrijheid moet men niet te veel aan banden leggen, de Zondag is voor velen de eenige dag voor ontspanning. Het voorstel om de boot op Zondag te laten varen is in hun col lege bij meerderheid van stemmen ge nomen. Dat de vervoercijfers terug loo- pen, behoeft toch geen reden tot ophef fing te zijn; dit is op alle lijnen het ge val. Ook gaat de post, die vroeger met dezen dienst vervoerd werd, thans langs een andere lijn, terwijl de Spoorwegen en de A.T.O. sterk concurreeren, zij ex ploiteeren b.v. booten voor het vracht vervoer, ten nadeele der Provinciale diensten. Dat het vervoer gemakkelijk zou kunnen worden overgenomen door autobussen, geven Ged. Staten niet zonder meer toe. Bij het verleenen van concessies beslissen ook nog fioogere autoriteiten en moet men oppassen de Provinciale diensten niet te veel te scha den. Het vervoer per autobussen is vooral voor kinderen en ouden vam da gen of gebrekkigen bezwaarlijk en het reizen per boot is aangenamer, dan wan neer men ten deele per autobus, ten deele per boot moet reizen. Het aan het woord zijnde lid van Ged. Staten achtte de autobus niet het meest ideële ver voermiddel op lange afstanden en wijst er op, dat de wegen, waarover die bus sen zouden moeten rijden, lang niet alle geschikt zijn voor het zwaardere en drukkere verkeer. In hun antwoord op het algemeen ver slag deelen Ged. Staten mede, dat de Schouwen plaats biedt voor 5 of 6 auto's zeer buitengewone omstandigheden uit gezonderd, mag aangenomen worden, dat op dit punt alleszins in de behoef ten kan worden voorzien. Ged. Staten leggen staatjes over, waar uit blijkt, dat in 1931 op weekdagen 46922 en op Zon dagen 5899 passagiers zijn vervoerd en voor resp. 10831 en 278 aan goede ren. Ged. Staten zullen gaarne in het bijzonder bij het vaststellen van de zo mer dienstregeling, overwegen of er op welke wijze in nog hoogere mate aan de bezwaren van de ingezetenen van Z. Vlaanderen kan worden tegemoet geko men, als thans reeds is geschied. Kantongerecht te Goes. De Kantonrechter te Goes heeft veroordeeld wegens overtreding te Drie wegen des Zaterdags na twaalf uur mest vervoeren: A. P., Driewegen 3 of 3 dgn.; vuur branden op minder dan 45 m van den openbaren weg: A. F., .P. M. K., Wissenkerke, C. M„ Kapelle 3 of 3 dgn.; te Kloetingen venten zonder vergun ning: F. A., Goes 0,50 of 1 dag; auto rijden zonder spiegel: H. L., Schore 3 of 3 dgn.; met rijwiel de veiligheid van het ver keer in gevaar brengen: J. W. 's Hee- renhoek 5 of 5 dgn.; met motorfiets/rijden zonder achter licht: L. M. v. B., Goes 3 of 3 dgn.; fietsen zonder licht: P. W. S., Kapelle 2 of 2 dgn; A. S„ Kloetinge 3 of 3 dgn; L. K„ Goes 5 of 5 dgn. met motorfiets rijden zonder licht: J H. T., Goes 5 of 5 dgn.; houd zeer veel zoowel van John als van Cynthia. Ik kan er mij niet buiten hou den en ik reken op je, om mij te helpen. Wees lief, en kom- terug, zoo gauw je kunt!" „Je hebt me nog niet eens verteld, wat er aan de hand is," trachtte hij tijd te winnen. In zoo weinig woorden als mogelijk was, herhaalde zij alles, wat Cynthia had kunnen mededeelen, aangevuld door 't verslag van dr. Gregg, die den dag na de komst van het meisje een dokters visite bij Lady Kean had gemaakt. Kean hoorde zwijgend toe en bleef nog enkele oogenblikken, nadat zij klaar was met haar verhaal, zwijgen; daarna uitte hij een gedempten uitroep. „Wat zeg je?" „Ik zei: duivels!" antwoordde hij barsch. Wat ter wereld had die jonge dwaas op dat uur van den avond bui ten rond te dwalen? Nu, het is goed, ik zal zien, wat ik doen kan, hoewel ik 't iefst had gehad, dat je er je heelepiaal buiten had gehouden. Het doet je kwaad en dat vind ik niet goed!" „Wanneer kun je komen? Cynthia snakt er naar je te spreken. Niemand schijnt iets te doen en het stil zitten wachten valt het kind hard." „Ik kan niet weg voor vanavond, maar ik kom regelrecht met den nachttrein. Dat wil zeggen, dat ik dan dadelijk weer weg "zal moeten voor een consult. Daar na ben ik een poosje vrij." dronkenschap le herhaling: F. V., Goes 3 dagen hechtenis. Het Gerechtshof te Amsterdam deed uitspraak in de zaak tegen den woonschuitbewoner en de vrouw waar mede deze samen woont. Zij had dan zich te verantwoorden gehad, wegens het met opzet toebrengen van zwaar li chamelijk letsel. In Maart jl. werd in een stuk land bij de gemeente Moordrecht een kistje opgegraven, waarin zich het lijkje van een ongeveer 5-jarig meisje bevond, dat tengevolge van mishande ling bleek te zijn overleden. Het Hof arrest wijzend, vernietigde op formeele gronden het vonnis van de rechtbank. (Tegen den man was 8 jaar gevangenisstraf geeischt, de vrouw werd vrijgesproken), en veroordeelde den man tot 5 jaar gevangenisstraf. Het vrij sprekend vonnis ten opzichte van de vrouw werd bevestigd. De moord in den Blijdorppolder. Donderdag behandelde de Rotterdam- sche rechtbank de destijds zooveel ge rucht makende moordzaak op Marietje van Os, het 10-jarig meisje, dat in den avond van 9 October 1929 door een on verlaat was meegelokt naar den don keren Blijdorppolder te Rotterdam en daar ergerlijk mishandeld en tenslotte gewurgd werd. De politie meende reeds den dader te hebben gevonden, een ze ker W. V., reizend koopman, die na een uitgebreid onderzoek in Venlo werd ge arresteerd. De man kon echter zijn on schuld bewijzen en moest weer worden vrijgelaten. In Augustus van het vorige jaar legde de 24-jarige H. J. Hooglanc destijds gedetineerd in de Bijzondere Strafgvangenis te Scheveningen een vo ledige bekentenis af. Hij staat thans te recht en de dagvaarding legt hem ten laste overtreding van de art. 244 (on tucht met een meisje beneden de 12 jaar) 287 (doodslag) en 288 (doodslag voorafgegaan of gevolgd door een an der strafbaar feit.) Hij zou de 10-jarige Marietje opzettelijk en gewelddadig van het leven hebben beroofd door haar kee of haar neus en mond dicht té houden waardoor zij overleed. Dit alles voorafgegaan of gevolge door het feit omschreven in art. 244. De zaak wordt met gesloten deuren behan deld. Er is een 15-tal getuigen opgeroe pen. Na het getupigenverhoor heeft mr. Schutter, de officier van justitie requi sitir genomen, en geëischt, rekening houdend met het feit, dat H. voor min der toerekenbaar is, 10 jaar gevangenis straf in de bijz. gevangenis te Schevenin gen en daarna ter beschikking stelling der regeering. verdeeld over den majoors-, kapiteins- en luitenantsrang, moeten afvloeien, terwijl bij de artillerie slechts een zeer beperkte dienstverlating van of.icieren (ongeveer 5) en bij de administratie zoo goed als géén afvloeiing zal behoeven te geschieden. De tot officier van den marine stoomvaartdienst le kl. bevorderde of ficier van dien dienst den 2e kl. W. M Zietse blijft in zijn nieuwen rang ge plaatst aan boord van Hr. Ms. mijnen legger „Douwe Aukes" te Vlissin gen. De Afvloeiing. Naar het orgaan der V.O.K.L. ter oore is gekomen, zullen, mede als gevolg van de voorgenomen beschikbaarstelling van 16 beroepsofficieren der infanterie voor het vooroefeningsinstituut, bij de infanterie nog omstreeks 80 officieren Nederlandsch Fabrikaat. (Ingez. Med.) „Wanneer had je willen komen, als dit niet gebeurd was?" „Ik was van plan overmorgen hier weg te gaan. Ik zal dan met de auto gaan en jou daarin mee terug nemen Dat is minder vermoeiend voor je dan de treinreis." „Maar lieveling! Twee nachten rei zen en dan nog een autotocht!" Lady Kean's stem klonk berouwvol. „Doe het niet", ging zij voort. „Volg je" eerste plan maar en kom overmorgen met de auto. Ik geloof niet, dat die eene dag werkelijk zooveel zal schelen. Het kind is alleen maar bang." „En dat ben jij ook!" antwoordde hij barsch. „Neen, ik zal vanavond gaan en zien, wat ik doen kan hoewel dat niet veel zal zijn. Ik ben gewend aan reizen en kan in den trein werken. Ver moei je intusschen niet met allerlei drukte om niets! Alles komt tenslotte terecht. Ik weet, dat je geen hooge gedachte hebt van de wet, maar die maakt niet dikwijls fouten. Als de jon gen onschuldig is, zal dat wel bewezen worden." „Dank je, Edward! Ik weet, dat je me nooit in den steek laat!" De toon van haar stem zei meer dan haar woorden en hij voelde zich rijkelijk beloond te hebben toegegeven, toen hij de spreekbuis ophing. Maar het viel hem dien morgen moeilijk, zijn gedachten bij zijn werk te houden en hij wenschte van harte, dat zijn vrouw op het tijdstip van Oesterverzending. De Oesterverzending uit I e r s e k e over de maand December 1932 bedroeg naar Nederland 620.857; België 2.221.419; Duitschland 451.660; Engeland 1.397.300; Frankrijk 94.275; overige landen 20.716. Totaal 4.806.227. In December 1931 was dit 3.263,651. Opgelegde schepen. Per 1 Januari bedroeg het aantal op gelegde schepen te Rotterdam in totaal 108, waarvan 85 Nederl., 13 Eng., 1 Noor, 4 Fransche, 4 Duitsche, 1 Griek. Bruto-tonnenmaat 484.734. *f.-d p-y Directenr-Secretaris der Nederlandschet Bank. Bij Kon. besluit van 3 Januari 1933 is, met ingang van 15 Januari 1933, bij de N.V. „de Nederlandsche Bank" be noemd tot directeur-secretaris de heer mr. J. Westerman Holstijn, en zulks voor den tijd van zeven jaren. Ongelukken. Te W e s t-G r a f t d ij k is een 12-jarig kind van de familie V. tijdens het zitten in een schommel dusdanig in het schom- meltouw verward geraakt dat het door den strop om het leven is gekomen. Donderdagmorgen ongeveer 7 uur is op den Utrechtschen weg te Amers foort een vrachtauto uit Borculo met vleesch geladen, geslipt en tegen een boom geslingerd. De chauffeur werd aan de knie gewond doch de naast hem zit tende A. W. bekwam een schedel breuk. De auto is zwaar beschadigd en is voor nader onderzoek in beslag ge nomen. Op de te E11 e n gehouden veemafkt wilde de 2G-jarige v. G., veehandelaar de loopplank van zijn veewagen sluiten. Het vee begon naar achter te dringen, niet het gevolg, dat hij de klep niet langer kon vasthouden zoodat hij kwam le val len. Met een geheel verbrijzeld' 'beiein is hij naar het ziekenhuis gebracht, Woensdagavond zijn twee bedien den van de frima v. d. B. le Weert d e n. die werkzaaam waren op-den zol der van het magazijn, uit het raam gevallen van een hoogte van 8 m. bo ven den beganen grond. Een van hen liep een schedelbreuk op. De ander had een gebroken arm en inwtendige kneuzingen. Woensdagmiddag is te Amster dam een personen auto geslipt. De wa gen is daarbij omgeslagen, waardoor 3 voetgangers gegrepen werden en onder den wagen terecht kwamen. Twee hun ner werden ernstig gewond. De derde werd slechts licht gewond en kon na verbonden te zijn naar zijn woning wor den gebracht. De twee inzittenden van den auto zijn er zonder verwondingen of kleerscheuren afgekomen. Den chauffeur zou geen schuld tref fen. Verdronken. De 37-jarige gehuwde stuurman H, K. uit Veenhuizen, is, blijkens tele grafisch bericht uit Antwerpen, daar met 2 tabletten, hy giënischer en prac- tischer dan losse ta bletten, kost slechts 10 cent. Alleen deze beide verpakkingen garan deeren U de echte Aspirin-tabietten, welke uitsluitend door de BAYER-fabrieken ver vaardigd worden. Elke tablet, welke niet het BftYER-lcru;s draagt, is geen Aspirin. (Ingez, Med.) den moord maar veilig in Londen had gezeten. Hij wist, dat zij geen enkelen nacht werkelijk rust zou hebben, zoo lang een harer vrienden in moeilijkhe' den zat, en ondanks zijn bemoedigende woorden door de telefoon, dacht hij, dat het er op zijn minst genomen slecht uit zag voor John Leslie. Én nog eens vervloekte hij het nood lot, dat de zaak van Strickland tegen Davies had verdaagd. Want Leslie was als getuige opgeroepen geworden, en als de dingen hun gewoon verloop hadden gehad, zou hij in Londen zijn geweest, op het oogenblik, toen mrs. Draycott aan haar tragisch einde was gekomen. En als die ongelukkige domheid van den ouden Farrar niet was begaan, zou hij oijtijds van het uitstel hebben gehoord en was hij op Staveley geweest, toen ady Cynthia met haar nieuws kwam, in plaats van in Londen. Kean was gewoonlijk zeer beleefd in zijn omgang met zijn ondergeschikten, maar tegen den ouden klerk was hij be paald ruw, toen hij later óp den dag ge- egenheid vond dien een standje te ma- een over een kleine vergissing in de op stelling van éen brief. HOOFDSTUK V. Met den besten wil kan het station te Whitbury niet beschreven worden als een aantrekkelijke plaats, met zijn drie lange perrons, waarlangs aan weerszij van het stoomschip „Heftena" over boord geslagen en verdronken. Het lijk is Dinsdagavond gevonden. DE ROOFMOORD TE NUMANS- DORP. i Omtrent den Dinsdagavond te Numansdorp plaats gehad heb benden roofmoord kan nog worden ge- che in den loop van Woensdag is gelukt twee personen te arresteeren, welke verdacht werden van den roofmoord te hebben gepleegd. Een hunner heeft daarop bij een streng verhoor een be kentenis afgelegd. Het parket uit Dordrecht was Woens dag op de plaats van het misdrijf aan wezig om een onderzoek in te stellen. Om half tien, 's avonds werden de bei de verdachten naar Dordrecht overge bracht. Hierbij kwam het op de Voor straat tot onregelmatigheden, doordat het publiek de auto noodzaakte te stop pen. De politie moest van den gummi stok gebruik maken om de orde te her stellen. Naar de Msb. verneemt meent de po litie in den gearresteerde thans ook den dader te hebben gevonden van een ge ruchtmakende inbraak, die eenigen tijd geleden werd gepleegd in de woning van een machinist van de R.T.M. te Klaas waal. EEN BRUTALE OVERVAL TE ROT TERDAM. Woensdagmiddag om streeks half vier werd gebeld aan de woning van de familie van der V. aan de Hooimarkt te Rotterdam. De vrouw des huizes, die alleen thuis was, de 58-jarige mevrouw v. d. V.R., deed open en zag twee haar onbekende man nen staan, van wie de een een rol ko perdraad bij zich had en de ander een in krantenpapier gewikkeld pakje on der den arm had. De mannen vroegen, of zij op het dak de antenne van de bu ren mochten repareeren, Mevr. v. d. V. zei, dat de mannen daarvoor de toe stemming van (den huisheer moesten hebben. De mannen zeiden, dat zij die al waren wezen vragen en zij noemden naam en adres van dien huisheer. De vrouw heeft de mannen daarop binnen gelaten. Op het portaal van de eerste verdieping heeft een van de mannen haar opeens een slag op het hoofd ge geven met het pak, dat hij onder den arm had gedragen. De vrouw begon luidkeels om hulp te schreeuwen en juist op dat oogenblik kwam haar man thuis. Haar man heeft zijn kantoor op den wisselsporen loopen, met hun ge wone rijen veewagens en blijkbaar lee- ge wagons. Een nietszeggende verzameling ver schoten aanplakbiljetten die den ver moeiden reiziger smeeken zich dadelijk naar Ostende of naar de Cornwallsche Riviera te spoeden en een rij ge deukte melkkannen verfraaiden de per rons, en de kruiers, mannen met een pessimistisch uiterlijk, beschouwen zelfs de aankomst van den Londen-trein met een volkomen gebrek aan geestdrift. Om zeven uur op een kouden Maartmorgen is het station op zijn ergst en Kean, die .na een vervelenden en ongemakkelijke» nacht, wat stijf uit zijn eerste klasse rij tuig stapte, keek met zichtbare afkeu ring naar zijn omgeving. Het feit, dat hij meer dan een uur moest wachten, voor hij het locaaltrein- tje naar het kleine station Staveley Grange kon nemen, droeg er niet toe bij hem op te vroolijken en hij wes geheel onvoorbereid op het verschijnen van Cynthia Bell de laatste, die hij in de gegeven omstandigheden wenschte te ontmoeten die op het perron op hem wachtte. Wordt vervslgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1933 | | pagina 6