BUITENLAND.
BURGERLIJKE STAND.
KERKNIEUWS.
ONDERWIJS.
RECHTZAKEN.
LMTSTI BERICHTE!!.
Algemeen Overziehl»
MARKTBERICHTEN.
a wma—
draagt en dat in deze van de gemeente
Vlissingen niets is te verwachten.
Een lid is gezien de ervaringen opge
daan met de Koningin Wilhelmina, de
Prinses Juliana en de Prins Hendrik wel
eenigszins huiverig nu ook voor deze
drie nieuwe schepen de plannen van het
bureau-Cprnelissen zijn en vraagt wie nu
de verantwoordelijkheid draagt; een an
der lid meent dat men kan spreken van
9000 geschonken voor de bestrijding
van de werkloosheid te Vlissingen, weer
een ander vreest dat het de provincie
wel eens 5000 per schip meer zal kun
nen kosten en vraagt of het rijk genoe
gen neemt met deze opdracht aan de
Schelde. Een op dit gebied geen vreem
deling zijnde lid, zegt dat de directie
van de uitvoerende maatschappij niet ver
antwoordelijk is. Narekenen van het be
stek ligt niet op den weg van den
scheepsbouwer. Een lid van Ged. Staten
deelde in dit verband nog mede, dat ve
le inschrijvingen voor den bouw zijn in
gekomen, daarop zijn verschillende con
ferenties met de directie der Schelde
gevolgd, aan wie onmiddellijk is mede
gedeeld, dat hare inschrijving te hoog
was. Daarop is verhooging gevolgd tot
178.000 en zijn Ged. Staten op dat be
drag ingegaan, onder voorbehoud van
nadere goedkeuring door de Provinciale
Staten. De Koningin Wilhelmina vol
doet thans zeer goed. Met de Prinses Ju
liana is het voortdurend tobben, dit
schip is nog nooit langer dan drie weken
achtereen in de vaart geweest en telkens
blijkt er iets niet in orde. Het gebrek
ligt evenwel niet bij het schip doch bij
de motoren, de leverancier van deze. n.l.
„Werkspoor" stond in deze voor onver
klaarbare feiten, doch de deskundigen
hebben verzekerd, dat alles in orde zal
komen, zonder dat het de Provincie iets
zal kosten. De Prins Hendrik is overge
nomen op advies van de vertegenwoordi
gers van het bureau-Cornelissen en denf
directeur van de Stoombootdiensten,
doch al spoedig bleek, dat het schip
weinig stabiel was en Ged. Staten acht
ten zich niet verantwoord het schip in dq
vaart te brengen en wenddqrf'zich om ad
vies tot de Scheepvaartinspectie. Deze
ging accoord met een verbreeding van de
romp, wat 10.000 zal kosten, men zal
in dat geval het schip met alle gerust
heid in de vaart kunnen brengen.
Zwaardere beballasting, dat 1150 zou
kosten is eveneens aan het oordeel der
inspectie onderworpen, doch een be
richt daarover is nog niet ontvangen.
Ged. Staten erkennen, dat het vertrou
wen in het bureau-Cornelissen verzwakt
is, maar de nu te bouwen schepen zijn
van een geheel ander type. Thans is ook
daarover bereids het oordeel van de
scheepvaartinspectie ingewonnen. De
verantwoordelijkheid blijft echter bij 't
bureau-Cornelisse, de booten zullen
nimmer worden overgenomen voordat
de scheepvaartinspectie een deugdelijke
verklaring heeft afgelegd. Het gerucht,
dat „de Schelde" van het te verwach
ten gebrek aan de „Prins Hendrik" op
de hoogte was, ontkent de directie, men
had er niet de minste voorstelling van
gemaakt. Het is van groot belang, dat de
werf waarop gebouwd wordt in de na
bijheid van het Provinciaal bedrijf ligt,
zulks in verband met eventueele groo-
tere of kleinere herstellingen in de toe
komst.
Een lid meent te weten, dat als des
kundigen van „de Schelde" een fout
zouden ontdekken zij zeker zullen waar
schuwen en wijst er op, dat „de Schelde"
nooit zoo concurreerend zal kunnen op
treden als de werven te Rotterdam en
omgeving, aangezien de aanvoer der be-
noodigde materialen naar Vlissingen
duurder komt dan naar Rotterdam.
Van de zijde van Ged. Staten wordt
ernstig bezwaar gemaakt tegen het noe
men van de verschillende inschrijvings
sommen, o.a. omdat de motoren waar
voor is ingeschreven veel in model, con
structie en dus ook in prijs verschillen.
Ook mededeeling in geheime vergade
ring waarborgt geheimhouding niet vol
doende en deze is toch bepaald noodig,
aangezien de verschillend werven in bij
na alle gevallen inschrijven met verlies
en voor andere niet willen weten welk
bedrag als verlies berekend wordt.
Verschillende leden namen hiermede
geen genoegen en een hunner meende
dat Ged. Staten in deze aan de leden
der Staten tekort doen.
Ook in hun antwoord op het algemeen
verslag blijven Ged. Staten erbij, dat zij
tegenover de andere inschrijvers geen
vrijheid vinden om mededeelingen te
doen van de verlangde cijfers.
De heer PAAUW vraagt of het ge
heele college van Ged. Staten achter
het hd staat dat het rijk zal betalen
80 pet. van f 175.000, en niet .slechts
van de laagste inschrijverssom. In dit
geval zal spreker's fractie gaarne voor
de verhooging met f 3000 'stemmen.
De kwestie-bureau Cornelisse be
sprekende, wees spr. er op, dat men
daarin volkomen vertrouwen heeft ge
had, maar dat is vermindert, en het
spijt spr. dat Ged. Staten niet een
stapje verder gaan en breken met het
bureau. Zij moeten daartoe een stootje
hebben en spr. dient een motie in
waarin Ged. Staten verzocht worden
ale relaties met het bureau-Cornelissen
te verbreken.
?®j '1®er KODDE komt er tegen op,
da: de Staten niet voldoende zijn inge
licht, desnoods in geheime zitting en
dringt er nog eens krachtig op aan
De heer v. d. WART voelt dat' er
klemmen liggen en herinnert er aan
wat vroeger gezegd is over deze kwes
tie, Spr. meent, dat de motie-de Paauw
te rauwelijks is ingediend en te scherp
is.
De heer DÉ PAAUW kan niet vol
doen aan het verzoek de motie naar
Ged. Staten te renveyeeren.
De heer VAN ROMPU zegt, dat het
rijk absoluut 80 pet. van f 175.000 bij
draagt.
Spr. zegt dat de „Koningin Wilhel
mina" het eerste schip van dien aard
was.
Geen wonder dus er enkele fouten
aan kleefden. Na enkeie wijzigingen is
het schip thans om zoo te zeggen vol
maakt. Voor de „Prinses Juliana" zijn
de motoren geleverd door Werkspoor,
dat toch een groote reputatie heelt, en
die N.V. zegt dan ook dat schip zal en
moet in orde komen.
Met de „Prins Hendrik" is het geval
weer anders, het schip heeft andere af
metingen en men vergete niet, dat leng
te en breedte van elkaar afhankelijk zijn
Dit schip moet weer aan minder ei-
schen voldoen, daar het 40 km. verder
de Schelde op zal worden gebruikt.
Men had hoop gehad, dat men te
Hansweert en te Walzoorden spoedig
zou kunnen laden en lossen, als te Vlis
singen en Breskens, maar dit is nog
niet zoo ver.
Het is makkelijk critiek te voeren en
af te breken, maar men moet kunnen
bewijzen. Het bureau-Cornelissen ont
werpt alle schepen van de K. P, M. en
heeft dan ook een goeden naam.
De heer MOELKER zegt, dat het voor
de Statenleden niet zoo makkelijk is
over deze kwesties te oordeelen. Maar
het gebeurde geeft toch wel te denken.
Als de lastgever zegt zoo wil ik het
hebben kan een technisch bureau toch
zeggen als het zoo niet uitvoerbaar
blijkt.
De heer VAN ROMPU zegt er meer
gelet is op de belangen van de passa
giers, dan op de stabiliteit van het
schip en beroept zich op de adviezen
der scheepvaartinspectie.
De heer DE PAAUW zegt, dat men
niet moet zeggen, dat hij makkelijk cri-
tiseeren kan bij afwezigheid van den be
trokkene, maar het bureau kan geen
beteren verdediger hebben dan de heer
Van Rompu. Men moet niet citeeren
maar alles lezen van de inspectie. Ze
ker men kan een fout hebben maar
als het derde schip nog slechter is dan
het eerste, dan gaat men in dalende lijn.
De VOORZITTER protesteert tegen
de wijze waarop de heer De Paauw over
de scheepvaartinspectie spreekt.
De heer STAVERMAN meent, dat
Ged. Staten voldoende gewaarschuwd
zijn en kon zich niet met de motie ver
eenigen.
De heer DE PAAUW ontkent ten
sterkste iets ten nadeele van de Scheep
vaartinspectie te hebben gezegd, maar
alleen over de wijze, waarop de heer
Van Rompu uit een brief van dat li
chaam citeert.
De heer KODDE meent, dat men toch
beter moest inlichten, en toch zeker wel
kan zeggen wat men meer zal betalen,
dan als men de schepen aan den laag-
sten inschrijver had gegund.
De heer v. d. WART blijft ook na
het gehoorde voor zenden der motie
naar Ged. Staten.
De heer PAAP zou groot bezwaar
hebben tegen het noemen van inschrij
vingsbedragen.
De heer DE PAAUW wil de motie in
handen stellen van Ged. Staten om be
richt en raad, om te voorkomen, dat
verwerping der motie als een goedkeu-
zou worden beschouwd.
De heer VAN ROMPU zegt, dat het
bouwen van deze schepen tot vele
moeilijkheden aanleiding gegeven heeft.
Spr. kan niet alle finesses overzien,
maar weet wel dat 175.000 beslist te
laag is te noemen voor deze schepen.
De heer VAN DUSSELDORP zet nog
eens uiteen, dat ook Ged. Staten hun
vertrouwen in het bureau geschokt voe
len. Bij een conferentie met deskundi
gen is dit vertrouwen echter weer her
steld.
Het is niet juist, zooals de heer Van
Rompu wil doen voorkomen, dat er
nooit wantrouwen is geweest.
De Griffier leest thans het schrijven
van de Scheepvaartinspectie in zijn ge
heel voor en wel ten opzichte van de
„Prins Hendrik".
De VOORZITTER heeft geen bezwaar
tegen het zenden van de motie naar
Ged, Staten.
De heer VAN DUSSELDORP zegt
nog nader op een vraag van den heer
Onderdijk, dat het vertrouwen in het bu
reau hersteld is en de heer VAN ROM
PU geeft op een opmerking van den heer
De Paauw, nog enkele inlichtingen waar
na de motie in handen van Ged. Staten
wordt gesteld en het voorstel z. h. st.
aangenomen.
Hierna werd te half één gepauzeerd
tot kwart voor twee.
Woensdag j.l. werd in het lokaal
„Algemeen Belang" te Biezelinge
een vergadering gehouden van lidmaten
der Ned. Herv. Kerk, ten doel hebbende
om van onder het toezicht te geraken.
Deze vergadering stond onder leiding
van den beer C. Lansen, 'n buiten rech
ten gesteld lidmaat.
Na een drukke bespreking had de
stemming tot resultaat, dat met 47
stemmen, 2 stemmen tegen en 6 blanco,
werd besloten van onder het toezicht
te gaan. Biezelinge denkt thans vrij be
heer te hebben,
Voor het Mercuriusdiploma Engel-
sche Handelscorrespondentie is te Rot
terdam geslaagd de heer Jac. de Vroe
te Souburg.
Tot hooxd der O. L. schooi no. 1
te St. Philipslankl is benoemd de
heer H. de Jager te Rilland-Bath.
Ter terechtzitting van het kanton
gerecht te Middelburg bij de behande
ling van een overtreding van den Vuur-
wapenwet, n.l. het afleveren van een
vuurwapen aan een minderjarige tegen
J. de J., wapenhandelaar te Middel
burg, heeft de kantonrechter termen
aanwezig geacht een getuige, n.l. een
zoon van verdachte, te doen aanhouden
omdat hij hem verdacht een valsche
verklaring onder eede te hebben afge
legd. De verdachte werd ter beschik
king gesteld van den Officier van Justi
tie en na verhoor naar het Huis van
Bewaring overgebracht.
Gisterennacht is te V 1 a k e getracht
in te breken, Omstreeks half twee hoor
de de alleen wonende 83-jarige J. v. K.
eenig onraad, door dat een der ramen
aan de voorzijde van zijne woning werd
opgeschoven. Hij verliet zijn bed en
posteerde zich onverschrokken met een
broodmes voor het bewuste raam. Toen
de onverlaten bemerkte, dat de bewo
ner ernst met de zaak maakte, hebben
zij de vlucht genomen, een en ander
duurde ongeveer een half uur. De poli
tie stelt een onderzoek in.
CONTINGENTEERING VAN UIEN IN
FRANKRIJK.
De Fransche regeering heeft het in
voercontingent van uien voor het tijd
vak 1 Januari15 Maart bepaald op
150.000 kg. Het C.B. verneemt nog, dat
in het overeenkomstige tijdvak van 1932
naar Frankrijk werden uitgevoerd
4.494.000 kg uien.
LAFFE WRAAKNEMING.
In de woning van den particulieren
secretaris van de Koningin te den Haag
baron Van Geen is een ruit ingegooid
met een steen, die in een papier gewik
keld was, waarop het adres van den da
der stond geschreven. Men bleek te
doen te hebben met een laffe wraakne
ming aan het verkeerde adres door een
werklooze, aan wien steun door het cri
siscomité geweigerd was. Baron Van
Geen heeft geen zitting in dit comité.
In tegenspraak met berichten kan
V.D. met zekerheid mededeelen, dat in
de Woensdagmiddag te Zwolle ge
houden conferentie, nog geenerlei be
sluit is genomen betreffende wederop
bouw van het verbrande klooster, hoe
wel de paters persoonlijk overtuigd zijn,
dat wel tot wederopbouw zal worden
overgegaan. Een besluit daartoe is ech
ter op het oogenblik nog niet genomen.
Middelburg, 5 Jan. Op de veiling
waren 18.000 eieren aangevoerd. Kip
eieren: 4850 kg 2.60, 5052 kg 2.83
—2.99, 52—54 kg 2.93—3.02, 54—56 kg
3.15—3.21, 56—58 kg 3.36—3.50, 58—60
kg 3.91, 60—62 kg 4.11—4.17, 62—64 kg
4.23—4.28, 64—66 kg 4.31—4.37. Bruine:
54—56 kg 3.65, 58—60 kg 4.07, 60—62
kg 4.30, 6264 kg 4.50. Eendeieren 4.13.
STAATSLOTERIJ.
(Onder voorbehoud.)
Op onderstaande nummers zijn de
volgende prijzen gevallen:
1000: 11692.
f 400: 1323 2740.
De scheepsramp van de
„A'tlantique".
Helaas.... de scheepsbrand van de
„Atlantipue is geworden een scheeps
ramp! Want in totaal zijn 211 leden van
de uit 229 koppen bestaande beman
ning te Cherbourg aangekomen, zoodat
men vreest dat 18 personen om het le
ven zijn gekomen. Onder de geredden
bevindt zich een aantal gewonden, o.a.
de scheepsarts.
Het ontstaan.
De kapitein verklaarde, dat hij te
gen half vier des morgens op een bui
ten gewoon krachtige rookontwikke
ling opmerkzaam was geworden, welke
opsteeg uit de onbewoonde cabines
eerste klasse. De bemanning had on-
middeiijk alles in het werk gesteld om
den haard van het vuur te ontdekken
en de vlammen te bestrijden. Spoedig
bleek echter dat alle inspanning te ver-
geefsch was. Om zes uur had de kapi
tein de bemanning bevel gegeven het
brandende schip te verlaten. Eerst op
dat oogenblik had hij geconstateerd,
dat ongeveer 10 man werden vermist.
Deze zijn of verbrand, of gestikt, of
door neerstortend ijzer gedood. Het is
ook mogelijk dat eenige mannen den
dood in hef water hebben gevonden.
De sleepboot „Roode Zee" van L.
Smits Co. Int. Sleepdienst is Woens
dagmiddag om half vier bij de „Atlan-
tique" aangekomen.. Het was niet mo
gelijk een sleeptros vast te maken. Het
schip helde toen naar links over en
stond van voor tot achter in lichte
laaie.
Woensdagavond werd het schip
,,1'Atlantique' als reddeloos verloren be
schouwd, doch in sommige marine-
kringen heeft men de hoop niet opge
geven, dat men het schip ergens zal
kunnen binnenslepen. Indien het in den
loop van den nacht niet zinkt, hoopt
men dat het zal uitbranden en dat men
het wrak op sleeptouw zal kunnen
nemen
Vannacht was het nog niet moge^
lijk het brandende schip te naderen.
Het is niet uitgesloten, dat de machine
kamer die door luchtdichte en vuur
vaste stoffen kan worden afgesloten,
door de vlammen is gespaard, zoodat
althans de kostbare machines te red
den zijn. Het wrak drijft langzaam
naar het Noorden.
De verzekerde waarde wordt ge
schat op 300 millioen francs.
Het s.s. „Achilles" van de K.N.S.M,
heeft 32 man van de ,,1' Atlantique" ge
red, en te Cherbourg aan land gezet. De
„Achilles" was onderweg van Amster-,
dam via Le Havre naar de Spaansche
haven Melilla. Het schip heeft zijn reis
voortgezet.
De slag voor de Fransche Koopvaardij
is verschrikkelijk, te meer, daar 't schip
afbrandde juist een jaar na de „Georges
Philippar".
Het was het mooiste en modernste
schip van den dienst op Zuid-Amerika,
dat om zijn grootte, zijn zeewaardigheid
en zijn luxueuze afwerking voor de pas
sagiers een groote attractie had.
Het van stapel loopen van de „Atlan
tique" in April 1930 en de eerste reis
naar Zuid-Amerika eind September 1931
waren groote gebeurtenissen, en het
aandoen voor de eerste maal van havens
als Rio de Janeiro, Montevideo en
Buenos Aires is met groote feestelijk
heden gevierd.
Het schip had de afmetingen van het
schip van de Notre Dame te Parijs en
zou de geheele breedte Van de Esplanade
des Invalides in beslag genomen hebben.
Het was met de grootst mogelijke luxe
ingericht, en vooral werd met bewonde
ring gesproken van de prachtige „straat"
van 146 m, die zich op het promenade
dek bevond, en aan weerskanten met
rijk voorziene winkels afgezet was.
De inrichtingen tegen beschadiging van
den romp door middel van dertien wa
terdichte schotten en tegen brand werd
algemeen geroemd. Er waren niet min
der dan drie brandbluschinstallaties aan
boord, een met zeewater, een met stoom
en een met koolzuurschuim. Des te meer
teleurgesteld is men, dat het niet moge
lijk geweest is den brand te stuiten.
Het eerst wordt natuurlijk gedacht
aan de electrische installatie, als oor
zaak van den ramp, temeer omdat de
„Atlantique" op dezelfde werf te St. Na-
zaire gebouwd is als de ongelukkige ,,P.
C. Hooft".
De mogelijkheid aan kwaadwilligheid
wordt wel geopperd, doch weten doet
men nog niets.
De „Atlantique", die met de „Cap Ar-
cona" van de HamburgAmerika Lijn
den concurrentiestrijd om de snelste
verbinding met Zuid-Amerika voerde,
maakte op 29 September 1931 haar eer
ste reis. Zij had ruim 400 millioen francs
gekost. Zij bood ruimte aan tweeduizend
passagiers, is 226 meter lang en 30 me
ter breed. Het geheele schip spreidde
groote luxe ten toon. De le-klasse was
betimmerd met kostbare Chineesche-
gelakte hout.
Alle moderne installaties voor het
comfort der passagiers, als zwembad,
tennisbanen, wapenzaal, schietbanen,
een garage voor te vervoeren auto's en
zelfs een drukkerij voor de scheepskrant,
waren aan boord.
De minister voor de koopvaardij heeft
aan de bemanning van het m.s. „Ruhr"
den dank der Fransche regeering be
tuigd voor het verrichte reddingswerk.
Voorts is aan de Duitsche regeering de
dank der Fransche regeering overge
bracht.
De gevechten bij Sjanhai Kwan.
Het Japansche opperbevel deelt me
de, dat de gevechten bij Sjanhai Kwan
voorloopig zijn gestaakt, en bij die ge
vechten 6 Japansche officieren gedood
en 55 officieren zijn gewond. Over de
verliezen aan manschappen werden geen
mededeelingen gedaan.
BLlGIE.
Doodelijke auto-aanrijding. Toen ze
kere Cambier, Dinsdagavond tsr hoog
te van de garage Lanterne te EecLo de
straat v/ilde oversteken, werd hij Joor
een juist voorbijrijdende auto tegen den
grond geslingerd. Zonder dat voorbij
gangers den ongelukkige hulp konden
bieden werd hij nog door een tweede
auto aangereden. Beide auto's vervolg
den zonder ommezien hun weg, terwijl
het slachtoffer de garage, voornoemd
werd binnengedragen en bewusteloos
neergelegd.
De ongelukkige overleed eenige
oogenblikken later. De auto werd aan
alle politieposten gesignaleerd.
FRANKRIJK.
Staking in de weverijen, Woensdag
is in de weverijen van Armentière in
Noord Frankrijk, nabij Rijssel, een sta
king uitgebroken, waarvan men vreest
dat zij zich snel zal uitbreiden. Voor-
I*
ioopig staken ongeveer 1000 arbeiders,
die protesteerden tegen het in gebruik
nemen van een nieuwe groote machine,
ie volgens de werkgevers slechts door
één arbeider bediend zou mogen wor
den. De arbeiders van de weverijen te
Houplin hebben zich bij de staking aan
gesloten.
RUSLAND.
De „Maïygin" Het Commissariaat
voor de scheepstransporten heeft
Woensdag een radiogram ontvangen,
volgens hetwelk alle berichten betref
fende het zinken van den ijsbreker „Ma
ïygin" als in strijd met de feiten worden
genoemd. De kapitein hoopt ook zonder
hulp van den ijsbreker „Lenin", de „Ma
ïygin" vlot te kunnen brengen.
~r-"rrnnrr".fc* i n-in y;
Middelburg, 5 Jan. Aangevoerd
door Walchersche boerinnen (officieele
prijsnoteering)
Boter 0.79.
Kipeieren 3.87 Y
Poelje-eieren 3.
Eendeieren 4.
Aangevoerd door handelaren:
Boter 0.7714.
Kipeieren 3.75.
Poelje-eieren 2.50.
r PTinPIPTPTl T 4
Particuliere prijs: Boter 0.8714. Kip
eieren 5 (per 10 stuks 0.4714). Poel
je-eieren 4. Eendeieren 5.
Middelburg, 5 Jan. Op de graan
markt was de aanvoer matig.
Kroonerwten 1214, schokkers 10
14.50, witte boonen 1041.75, ronde
bruine boonen 1314, lange bruine
boonen 89.
Goes. 4 Jan. Veï]ing.sveree>n. Zuid-
Be vel and.
Spruiten 14—17, id. uitschot 5, wor
telen 3, karoten 1.40, stekuiem 1.30—
1.40, alles per 100 kg: prei 6—8
per 100 bos, bloemkool 68, id. 2e
soort 25, 'groene savoije kool 2.10—
2.80, boerenkool 1.40 alles per 100
stuks.
K a p e 11 e, 4 Jan. Kleine veiling.
Appels: Zure Bellefleurs 818, goud
reinetten 520; zure appels 1113;
Campagnezoet 17, Ermgaard 18, Pom-
me d'Orange 613, zoete appels 11,
Holl. zoet 59, Court Pendu 1316,
alles per kg.
Peren: winter Louwtjes 1314, St.
Remy 1316, kleiperen 818, Gieser
Wildeman 518, alles per kg,
Diversen: spruiten 1114, karo
ten 2; aardappelen 1, per kg,; tulpen
bollen 2021 andijvie 30 beiden per
100 stuks; roode kool 2—12; savoije kool
1; bloemkool 316; alles per stuk; prei
28; pere bos; kipeieren 3.803.90
poelje-eieren 3, beiden per 100 stuks.
m
Oostburg, 4 Jan. Veilingsver ©en.
„Avicultura". Aanvoer 60 kg boter, prijs
1.181.65 per 'kg.
m
Amsterdam, 4 Jan. Aardappelen.
Zeeuwsche bonten 1.501.90; blauwen
1.501.90; bl. Eigenheimers 11.20:
Eigenheimers 11.10; blauwe poters
11.10; bonte poters 11.10; Be
velanders 1.101.20; Eigenh. poters
1 0.500.75; Bevelanders 1,101.20;
Flakkeesche eigenh. 11.20; Eigenh.
poters 0.90—1; alles per 70 kg.
(Alg. Hbld.)
Middelburg.
Van 2—4 Jan. Bevallen: C. J. Sal'o:-
mé geb. Versprille, d.
Overleden: W. Bos schaart, wedn. J,
G. Hamelink, 66 j.; A. M.' C. Goot,
wed G. W. Sprin'k', 68 j.; L. Melis
ongeh. zoon, 38 j.; C. C. Hooftmpjn
geh. met L. G. Gllssen, 60 j.
Goes.
Ondertrouwd: G. A. Mutsaers, 58 j.
en A. L. J. Baert jd. 43 j.
BevallenN. Merias geb. Roose, ;z.
G. van Hijfte geb. Venema z.
Bevallen: H. A. Wilde geb. Zweegers z.
Overleden: N. Hoogesteger, vromv
van A Karelse, 57 j.
Vrouwenpolder,
Van 131 Dec. Bevallen: S. Jozias-
se 'geb. Paauwe, d
Oudelande.
Van 131 Dec. Bevallen: W. J. Meu-
ienberg geb. Balkenende, d.
ïerseke.
Van 23—30 Dec. Bevallen J. J. Rot
tier get) Sanderse, z.; A. C. Kola, geb.
Steketee, d.
Overleden: J. v. Haver wedn. C. M.
Broekhoven, 83 j.
461e STAATSLOTERIJ
4de klasse. 3de hijst. Trekking van
Woensdag 4 Januari.
Prijzen van
f 1500: 2682
f 400: 19882
f 100: 1328 8771 12056 13903
18137
PRIJZEN VAN f (55.
4583 7129 8191 8234 13092 20457.
7083 7131 8230 13023 14780 20496