ASPIRIN! ifWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MiDDELBURGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 23 DECEMBER 1932. No. 303. Insla DRIE V00RDEELEN. LUCHTSCHIP VERKEER MET NED.-INDIE. „DBRWENT", ALIAS THORNTON Zeeuwsch Prol eten brood Dokters advies: ied- Jorst luist, JEN. 15 ct. Ijnse, h. irood ïlbr., >cca- jom- tanb. Crip- één h 50, lanb., hhou- is de |roen- 35 ct. 50 en Loole, tENT, Iworst alles tviele, ïrlijke Be- soor- Aan- narkt, rotten- plburg. zuur- lieboo- Hero soor- |e, v.h. slburg. •its en e sort, tgebak er ons. Bakk. Midd. Hero ijs. Fij- Kaap- ;n, enz. s, Mid- Poel- olvette 30 ct. 1.30. me bij ERS v. jrichten .aandag gesloten Drie voordeelen biedt het, zich thans als kwartaal-abonnee op dit blad te laten noteeren: 1. Men ontvangt dan dagelijks tot ma tigen prijs een flink dagblad. Men krijgt alle tot 1 Januari 1933 verschijnende nummers gratis, en Men ontvangt als gratis-premie het koekje „Een Zeeuwsch regent uit het laatst der XVIHe eeuw." Abonnementen worden genoteerd aan onze bureaux te Middelburg: Lange St. Pieterstraat, tel. 139; te Goes: Turf- kade, telefoon no. 17. 2. 3. Het hangt van het rapport van Dr. Eckener af of binnenkort met luchtschepen naar Indië zal worden gevaren; een verge lijking tusschen het verkeer met schepen, vliegtuigen en lucht schepen; het Syndicaat, dat naar het gebruik van het lucht schip streeft vraagt proefne ming met een zeer snel vlieg tuig als bedoeld in het plan Asjes. (Van onzen specialen verslaggever.) De mogelijkheid om in de naaste toe komst de verbinding tusschen Neder land en Indië door middel van lucht schepen te onderhouden maakt reeds ge- ruimen tijd een onderwerp van studie uit bij het Syndicaat voor luchtschepen- verkeer met Ned.-Indië. Van de onder zoekingen en van de verkregen inzich ten was evenwel tot gisteren toe zoo goed als niets tot de buitenwereld door gedrongen. Zeer te verklaren was dus de buitengewone belangstelling, die gis teren aan den dag werd gelegd voor de lezing van den voorzitter van genoemd Syndicaat, den heer A. F. Bronsing, te vens directeur van de stoomvaartmaat schappij Nederland, te houden voor het Kon. Ned. Instituut van ingenieurs. De groote zaal van hotel Twee Steden te s-Gravenhage was tot in den nok ge vuld met een uitgelezen publiek, waaron der zich alle vooraanstaande personen op scheepvaart ep luchtvaartgebied be vonden, In een zeer uitvoerige rede heeft de heer Bronsing aan de hand van een aan tal lichtbeelden een vergelijking getrof fen tusschen het verkeer met schepen, vliegtuigen en luchtschepen, waarbij hij gelegenheid vond enkele resultaten en plannen van het Syndicaat ter kennis te brengen. Na een historisch overzicht te hebben gegeven van de ontwikkeling der scheep vaart-verbinding met de Oost, zei spr. dat de scheepvaartmaatschappijen niet trachten door nog snellere schepen den afstand tusschen moederland en kolo niën te bekorten, omdat het verband, dat bestaat tusschen techniek, snelheid en economie zulks niet toelaat. Een schip, varend met een snelheid van 24 mijl per uur zou, als voor aansluiting me de gebruik werd gemaakt van vliegtui gen, passagiers in 10 dagen naar Indië kunnen brengen, maar zoo'n schip zou tenminste 24000 ton moeten meten en met 35000 P.K. voort bewogen moeten worden. De tijdwinst zou de noodzake lijke verhooging der passage-tarieven niet kunnen vergoeden. Komend tot het verkeer met lucht schepen zei spr., dat het probleem der bestuurbare luchtschepen afdoende is opgelost. Teneinde te kunnen voorzien in de gasvullingen heeft het Syndicaat reeds onderhandelingen aangeknoopt met Amerika, het eenige land, waar tot nu toe helium-gas wordt aangetrof fen. Mochten deze onderhandelingen niet slagen dan zal men, evenals de Graf Zeppelin, op waterstof-gas kun nen varen. Het is voorts niet uitgeslo ten, dat Suriname binnen niet te lan gen tijd helium-gas zal kunnen leveren. Voor de Indië-reizen per luchtschip zal vermoedelijk Barcelona van belang worden, omdat men daar een tusschen- station zal vestigen. Bij ongunstige at mosferische toestanden in ons land zal Barcelona zelfs begin- en eindpunt der route moeten zijn. De route naar Indië is verder geheel boven water gedacht. Het eenige waarop men eigenlijk nog wacht is het rapport van Dr. Eckener over de atmosferische toestanden in In dië. Hij vertrekt de volgende week met den heer Van Tijen per boot naar de Oost, en is het resultaat van zijn on derzoekingen zoo gunstig als men thans reeds aanneemt dat het zal zijn, dan ligt het in het voornemen voorloopig op In dië te gaan varen met een van Fried- richshafen te huren luchtschip. Eerst als men de noodige ervaring zal hebben op gedaan zal worden overgegaan tot het uitzenden van eigen luchtschepen. Voor het vervoer van de post heeft het Syn dicaat het oog op een zeer snel 3-mo- torig vliegtuig, dat den afstand Amster dam in 3 of 4 dagen zal kunnen afleg gen. Een retourvlucht van zoo'n toestel zal slechts 23000 kosten, terwijl een zelfde vlucht met een K.L.M.-toestel toch nog 50.000 kost. Aangezien de mail thans reeds 20.000 per rondreis oplevert, en omdat ook verwacht wordt, dat deze opbrengst bij een zeer korte verbinding tot 35000 zal stijgen, koe stert het Syndicaat van een proefne ming met een uiterst snel vliegtuig groote verwachtingen. Temeer wordt 't nut daarvan duidelijk als men weet, dat in Engeland de plannen voor een snelle postverbinding met het Oosten in een ver gevorderd stadium verkeeren, waardoor dus gevaar bestaat, dat bij aarzeling onzerzijds weldra Engelschen onze post voor Indië zullen gaan ver voeren. Zulks geschiedde ook destijds toen de Nederlandsche schepen minder snel waren dan de Engelsche. Betreffende de financieele zijde van het verbindings-vraagstuk zei de heer Bronsing o.a. het volgende. Voor weke- lijksche diensten zijn noodig 10 schepen, 3 luchtschepen of 6 vliegtuigen. De eer ste kosten bij aanmaak 100.000.000, de tweede 12.000.000, de derde 900.000 Voor de schapen moet ieder jaar wor den afgeschreven 5.000.000, voor de luchtschepen 2.000.000, voor de vlieg tuigen 180.000. Als aangenomen wordt, dat het aantal passagiers per reis van een schip 600 bedraagt, van een luchtschip 100, en van een vliegtuig 8, dan bedragen de kosten per passagier per reis per schip 100, per luchtschip 200 en per vliegtuig 200. De kosten van het brandstoffen- verbruik bedragen per passagier van een schip 40, van een luchtschip 15, van het vliegtuig type 12, van de K. L, M. 525, van het nieuw te bouwen type F 36 300. De passage-prijs der kg.- dienst dient bij een gemiddelde bezet ting van 70 pet. voor een zeeschip te bedragen 1000, voor een luchtschip 1500, voor de F 12 f 4000, voor de F 36 2400. Spr. concludeerde dat met luchtsche pen aanmerkelijk goedkooper naar Indië gevlogen kan worden dan met vliegtui gen, zelfs als het Syndicaat zelf zorg zou moeten dragen voor landingsterreinen hangars, enz. wat bijv. in Barcelona niet het geval zal behoeven te zijn. Door het Syndicaat zal worden aangestuurd op samenwerking met luchtschip-onderne mingen in het buitenland, en getracht door Heiman Antonsen. 28). Op dat oogenblik begon de stoom fluit van een der patrouilleerende kustbooten doordringend te gillen. De uitkijk had denkelijk het ongeluk zien gebenren. U hebt gelijk, zei Sanders, opstaan- den ea zijn kleeren afstoffend. Hier is geen bevel tot inhechtenisneming meer noodig. De leisteen moet weggebrok- keld zijn onder de wielen aan den buiten kant en de wagen is onderste boven ge rold. Dien hebben we daar zien liggen en de beide verongelukten hebben we zien drijven. Dat is het eenige, wat we voor al onze moeite hebben! t HOOFDSTUK XV. Eindelijk. Het vinden van Derwent's lijk, het daarop volgend proces, de arrestatie van Dervereux werd door de kranten rondgebazuind. En wat de meeste ver wondering baarde, was wel, dat de door Derwent gepleegde verduisterin gen zoo gering waren, dat ze gemakke lijk in het reine gebracht hadden kun nen worden, zeker door iemand, die zulk een zakenman was als Derwent. Daarom was het dan ook de algemeene opinie, dat een of ander duister geheim, dat zelfs aan zijn medeplichtigen onbe kend was, hem tot zijn overhaaste vlucht gedreven had. Maar ondanks de ijve rigste nasporingen der politie bleef dat geheim onopgehelderd. Devereux kreeg vijf jaar dwangarbeid en in de Londen- sclie zakenwereld scheen niemand zich meer de eens zoo bekende firma Fosdy- ke en Fosdyke te herinneren. Maar met dit alles had Thornton op slot van zaken niet veel te maken. Hij was slechts een enkele maal als getuige opgeroepen en invloedrijke vrienden hielpen hem, om zich zooveel mogelijk aan de openbaarheid te onttrekken. In de kranten werd hij voorgesteld als het slachtoffer van een rechterlijke dwaling, aan wien de koning gratie had verleend onder de meest eervolle omstandighe den. Op een avond ongeveer twee maan den later, kwam Thornton op uitnoodi- ging van Paget, bij hem op zijn kamer. Tusschen hen beiden was een innige vriendschap door de omstandigheden ontstaan. Nadat ze lang met elkaar had den zitten praten, vroeg de advocaat aan zijn vriend, of hij in den laatsten tijd nog wel eens iets van lady Marie gezien had. Lady.je bedoelt immers la Fo- zal worden zooveel mogelijk naties bij het verdeelen van de lucht te betrek ken. Na de luid toegejuichte rede vond n breedvoerige gedachtenwfisseling plaats, waaraan o.a. de heeren Fokker en Ples- man, directeur der K. L. M. deel namen De heer Fokker zei, dat vliegtuigen bin nen korten tijd 22 uur per dag zullen kunnen vliegen. Niets staat op de Indië- route de nachtvluchten in den weg. Men zal meer uitkomst moeten verwachten van langer vliegen dan van opvoering der snelheid, omdat de snelheid aan een economische grens gebonden is. De heer Plesman wees op de steeds korter geworden reisduur der K.L.M. De K.L.M. kan thans reeds zoonoodig in 6 dagen tijds in Indië komen, zei spr. Misschien duurt het niet lang meer oi we voeren de frequentie op tot 2 of 3 vluchten per week, De heer Bronsing verzekerde nog maals, dat de verbinding met het lucht schip zeer nabij is. Hij drong aan op sa menwerking der bestaande maatschap pijen, die in de goede verbinding een groot Nederlandsch belang behooren te zien. De bijeenkomst, die den insider heeft aangetoond, dat voor de verbinding met Indië momenteel een stille strijd wordt gevoerd tusschen de K. L. M, eenerzijds, en het Syndicaat en het plan-Asjes anderzijds, werd beëindigd met een causerie van den heer Van Tij en over zijn Zeppelin-vluchten. Verwacht kan worden dat de heer Van Tijen in het luchtschip-verkeer met Indië een rol van beteekenis zal ver vullen. Ook als kerstgeschenk in speciale verpakking Het echte van M. PETERSE Middelburg fa. Gravenstein (Ingez. Med.) VEREENIGING VAN VOLKSTUINEN „KWEEKLU5T" TE MIDDELBURG. Gisterenavond hield bovengenoemde vereeniging haar jaarvergadering in de bovenvoorzaal van De Eendracht onder voorzitterschap van den heer J. F. Ver meulen, die in zijn openingswoord zeide dat nu juist in deze moeilijke tijden de Volkstuinbeweging hard noodig is. De vruchten waren in 1932 zeer goed, maar de prijzen laag en dit maakt, dat men vraagt of het nog wel gewenscht is te kweeken, men vergete echter niet dat dit voor de leden een genot is en een goede bezigheid in den velen vrijeen tijd. Men had nog plan gehad een feest avond te houden, met o.a. den heer Stof koper als spreker, doch deze meldde kort voor de vergadering, dat hij door ziekte verhinderd was. Toen is besloten geen efestvergadering meer te houden, maar op deze vergadering de leden een vrije consumptie aan te bieden. Het zou anders te laai op het jaar zijn geworden. Van de heeren Van Gelderen, lid der commissie van toezicht en van der Mijle bestuurslid, was bericht van 'verhinde- ring ingekomen. De voorzitter deelde nog mede, dat de heer Gabriëlse zoowel voor de alge meene als de bestuursvergaderingen een zaal disponibel stelt alleen tegen ge bruik van één consumptie. De secretaris, de heer M. Kleinepier, bracht het jaarverslag uit, over het ver- eenigingsjaar 1 Dec. 1931-1 Dec. 1932. Daaruit blijkt, dat het aantal leden en begunstigers 166 bedraagt. Het ingevoer de kaartsysteem voor de betaling vol doet goed. Op het terrein aan den Vlis- neuse? vroeg Thornton, een kleur krij gend. Neen, die heb ik niet meer gezien sedert dien nacht, dat we Derwent ach terna zijn gegaan. Op dat oogenblik kwam een oude huisknecht binnen en overhandigde heel bescheiden een kaartje aan zijn meester. Iemand, die ik verwachtte, zei Pa get opstaande. Wil je me een oogenblik excuseeren? Eenige minuten, nadat hij wjas heen gegaan, werd de deurknop weer omge draaid en Thornton, die juist bezig was een sigaret aan te steken, keek even om. Het volgende oogenblik brandde hij zijn vingers aan den lucifer, liet dien vallen en sprong overeind met een kreet van verrassing. Wat is dat een buitenkansje- hak kelde hij, zijn hanu ter begroeting uit stekend. Glimlachend reikte lady Mary Col- croft hem haar vingertoppen. Het spijt me echt, dat ik niet het zelfde in volle waarheid zeggen kan, zei ze, Want ik verwachtte u hier te vinden. Ze bekeek hem met dien snellen vrou welijken blik, die niets schijnt te zien en "toch alles in de kleinste bijzonder heden opmerkt. Waarom bent u me zoo met opzet uit den weg geblevensedert dien avond? vroeg ze opeens. Dat ben ik niet! protesteerde hij. Maar ik heb het erg druk gehad en dan, singschen weg is op de eerste baan een proef genomen met groenblijvende hees ters en de tweede baan op dien weg is met en door de leden veel verbeterd. Daarvoor brengt de secretaris die le den dank. Voor de tentoonstelling te Amsterdam is een medaille geschonken. Wegens gebrek aan voldoende deelna me kon de vereeniging in eigen kring geen tentoonstelling houden. Op enke le leden moest het bestuur strafbepalin gen toepassen, een tweetal moest het den toegang tot de terreinen ontzeggen en enkele andere verschillende malen op hun verplichtingen wijzen, ook wat de bepaling betreft. Maar gelukkig kan spr. ook danktoo- nen doen hooren. Van mevr. de wed, Hoogesteger is voor het terrein Kou- dekerksche weg een flinke tuinbank ontvangen, van den heer Polak 6 stoe len en van den heer Labruyère een par tij klimrozen voor den Segeerssingel. Hen is daarvoor dank gebracht. De opbrengst op de tuinen was goed bij goede kwaliteit. De bloemen hebben veel bijgedragen tot een mooi aanzien, hoewel deze aan de banen nog voor uit breiding vatbaar zijn. De secretaris ein digt met dank aan zijn mede bestuurders en aan de leden voor de prettige samen werking. De werkloozen onder hen, roept spr. toe: geeft op uw volkstuinen een goed voorbeeld door er een nuttige en aangename verpoozing te vinden in het kweeken van bloemen, groenten enz. en de tuinen productief te maken tot heil van uzelf en uw gezin. Dan kan het niet anders of de vereeniging is in deze donkeren tijd voor velen een aanleiding tot ontspanning. Met nieu wen moed moet men voortgaan in 1933 met 't werk der volkstuinen. De secretaris der grondcommissie, de heer J. Boone, was vervolgens aan het woord met zijn jaarverslag. Daaruit blijkt dat er na de vor'ge jaarverga dering nog 1700 m2 grond disponibel was, nu is dit aan den Nadox-stweg 200 m2, aan den Karelsgang ook 200 m2. Dit jaar hebben 15 leden den huur opgezegd, onder wie een wegens hoogen leeftijd, dien het bestuur nog gaarne had willen behouden, omdat hij zijn tuin altijd uit stekend bearbeidde. Er gaven zich 27 nieuwe leden op. Het Bestuur overweegt de leden, die nu op verschillende plaat sen grond hebben op den duur naar één der terreinen over te brengen. De tui nen zijn dit jaar over het algemeen goed onderhouden, behalve de hoofdpaden o. a. dat aan den Nadorst, dat liet nog al veel te wenschen over, het is toch een kleine moeite als elk voor zijn eigen tuin het stukje schoon houdt. Als allen den arbeid zoo voortzetten, kan het. niet an ders of een ieder zal de-Vruchten pluk ken van zijn arbeid tot vreugde van de leden in het algemeen en tot sieraad dei- gemeente. De penningmeester, de heer J. Labruij- ère, bracht daarna zijn jaarverslag uit, waaruit blijkt, dat voor den grond is be taald aan de gemeente voor 60464 h.a. 1043.09 en aan den heer Urchard voor 6800 m2 136.20, dat is voor 67.264 m2 totaal 1179.29. Van de leden ontving de vereeniging voor 63980 m2 1323.72 dus 144.43 meer dan betaald is voor den grond. De Vereenigingsrekening geeft aan ontvang aan 1603.034, w.o. 161.5034 goed- slot a.p. en in uitgaven 1576.89, alzoo een goed slot van 26.1434. In kas is 1349.8634, daar reeds 1323.72 pacht over 19321933 is ontvangen. Me de dank zij het goed werken van den bo de kwam alles bijna op tijd binnen en dat moet men nu ook trachten te berei ken. Juist in dezen tijd heeft het Volks tuinwezen groote waarde. Een echte volkstuiner kan zijn tuin niet missen. De vootztiter bracht telkens na ieder der verslagen dank aan de betrokken functionnarissen, de rekeningen werden overeenkomstig het voorstel der contro lecommissie goedgekeurd en aan den onze wegen oiopen immers zoo ver uit een? Ik kon geen enkele reden vinden naar u toe te komen, zonder indringerig te zijn. Ik had toch al zoovele verplich tingen tegenover u. Haar antwoord overblufte hem totaal. Waarom zoudt u zulk een diepe dankbaarheid voor me behoeven te koes teren? Was ik, alles nuchter beschouwd, niet veel meer dank aan u verschuldigd? Hebt u de taak, die ik mezelf opgelegd had, op slot van zaken niet voor me voleindigd? Zonder uw hulp zou ik nu misschien nog vruchtelooze pogingen hebben aangewend, om Derwent zijn verdiende loon te bezorgen en zat hij nog veilig en wel buiten het bereik van de wet! Dat mag uw beschouwing zijn, voor mij heeft dat niet zooveel te beteeke- nen. Maar zie nu eens naar mij, ver volgde hij, de armen uitstrekkend, al wat ik op het oogenblik heb en ben, dat dank ik aan uw welwillendheid. Ik kan nog niet vergeten, dat ik anders me nog steeds zou moeten schuilhouden voor de oogen der menschen en als een uitge- stootene in de maatschappij leven zou. Is dat geen reden tot dankbaarheid? Laten we daar niet over krakee- len, beste vriend, zei ze met neergesla gen oogen. Laten we liever toegegven, dat we elkaar veel dankbaarheid ver schuldigd zijn en daarmee uit. Maar leg me nu eens uit, waarom de wederzijd- Koel boofd, warme voeten - en af en toe OKskritend verkrijgbaar in de oranje-band buisjes van 20 tabletten nu II..—.70 en oranjezakjes van 2 tabletten D. —.10. (Ingez. Med.) penningmeester op voorstel van het be stuur te beginnen met 1932-1933 eene gratificatie van 50 per jaar toegekend, waarvoor deze dank bracht. Nog las de secretaris een verslag voor van een door het bestuur gehouden rondgang over de terreinen, waarin vele leden een pluimpje krijgen over hetgeoa zij tot stand brachten, maar anderzijds opmerkingen ook niet gespaard bleven. De vergadering herkoos tot bestuurs leden de heeren A. v. d. Mijle, J. Torbijn en J. Janse en koos in de vacature-Oost, den heer P. Rijkse, die allen de benoe ming aannamen. In de controle commisse benoemde de vergadering de heeren De Leeuw, Acda en Verstraete. Bij de rondvraag kwamen nog verschil lende punten aan de orde, waarvan wij noemen de groote wenschelijkheid, dat de leden de hekken van de terreinen steeds achter zich sluiten, dat het hout aan den Nadorst moet worden gekapt en zoo mogelijk maatregelen genomen te gen overlast van af het gemeentelijk sportterrein o.a. vloog een discus op een der tuintjes, gelukkig zonder iemand te raken. Een der leden betreurde nog eens zeer het niet doorgaan van den feestavond, waarop de voorz'tter zeide, dat men over twee jaar bij het 15-jarige bestaan eens goed de bloemetjes zal buiten zet ten. Inzake hinder van het beschadigen van de vruchten door vee uit aangrenzende weiden en het loopen van vee op de terreinen worden zooveel mogelijk maat regelen genomen. Bond van Politxe-ambtenaren tot be scherming van Dieren. Ter propageering van het zoo goede, we zouden kunnen zeggen noodzakelijk goede doel hield de af deeling Walcheren van den bond van Politieambtenaren tot bescherming van Dieren gisterenavond in den Schouwburg een vrij druk bezoch te bijeenkomst. De heer ir. L. P. de Stoppelaar, adju dant van den Gouverneur Generaal van Ned. Indië heeft daar een en ander ver teld, en met lantaarnplaatjes en een film laten zien van den nog treurigen toe stand der dierenbescherming in Ned. In dië, en van de pogingen daarin verbe tering te brengend Mede dank zij veel initiatief werk van de echtgenoote van den G. G. Mevrouw De Jonge, Er is wel een organisatie, doch de af- deelingen (18 op Java en Moedara) blij ven geconcentreerd tot groote plaatsen, ter Indischen onmetelijken plattelande blijft het lot der dieren in handen van enkele Europeanen en van de inlanders. Er is wel een dierendag (4 Oct.), er zijn busjes in hotels en op postkantoren, bor den in scholen met opschriften, enz. Doch er is tusschen de afdeelingen weinig con- sche dankbaarheid ons van elkaar zou moeten vervreemden. Geen macht ter wereld zou in staat zijn mij te vervreemden van u, zei hij heel gewoonweg en rustig. Tot zijn uiterste verbazing liet ze zich op een stoel neervallen en bedekte het gelaat met beide handen. Ze begon te snikken, alsof haar hart breken zou. En toen verloor hij plotseling zijn tot nu toe met moeite behouden zelfbe- heersching. Hij viel op zijn knieën naast haar neer, sloeg zijn armen om haar heen en een stroom van onsamenhangende woorden van liefde ontsnapte aan zijn lippen. Toe, niet huilen dat kan ik niet hebben.... alles lieve rdan dat., ik heb je liefik houd van je, al weet ik wel, dat ik het niet zeggen moest ik ben express weggebleven, omdat ik bang was, mezelf niet meester te blijven Hij omvatte haar beide polsen en trok bijna met geweld haar handen voor haar (Sezicht weg. Toe zeg eens wat heb je me niets te zeggen? fluisterde hij hij gend. Ja, dat er op de wereld een vrouw bestaat, die meer geeft om zoo'n domme man als jij bent, dan om heel de rest, fluisterde zij terug. EINDE.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 5