ASPIRIN!
ifWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MiDDELBURGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 23 DECEMBER 1932. No. 303.
Insla
DRIE V00RDEELEN.
LUCHTSCHIP VERKEER MET
NED.-INDIE.
„DBRWENT", ALIAS
THORNTON
Zeeuwsch Prol eten brood
Dokters advies:
ied-
Jorst
luist,
JEN.
15 ct.
Ijnse,
h.
irood
ïlbr.,
>cca-
jom-
tanb.
Crip-
één
h 50,
lanb.,
hhou-
is de
|roen-
35 ct.
50 en
Loole,
tENT,
Iworst
alles
tviele,
ïrlijke
Be-
soor-
Aan-
narkt,
rotten-
plburg.
zuur-
lieboo-
Hero
soor-
|e, v.h.
slburg.
•its en
e sort,
tgebak
er ons.
Bakk.
Midd.
Hero
ijs. Fij-
Kaap-
;n, enz.
s, Mid-
Poel-
olvette
30 ct.
1.30.
me bij
ERS v.
jrichten
.aandag
gesloten
Drie voordeelen biedt het, zich thans
als kwartaal-abonnee op dit blad te
laten noteeren:
1. Men ontvangt dan dagelijks tot ma
tigen prijs een flink dagblad.
Men krijgt alle tot 1 Januari 1933
verschijnende nummers gratis, en
Men ontvangt als gratis-premie het
koekje „Een Zeeuwsch regent uit het
laatst der XVIHe eeuw."
Abonnementen worden genoteerd
aan onze bureaux te Middelburg: Lange
St. Pieterstraat, tel. 139; te Goes: Turf-
kade, telefoon no. 17.
2.
3.
Het hangt van het rapport van
Dr. Eckener af of binnenkort
met luchtschepen naar Indië
zal worden gevaren; een verge
lijking tusschen het verkeer met
schepen, vliegtuigen en lucht
schepen; het Syndicaat, dat
naar het gebruik van het lucht
schip streeft vraagt proefne
ming met een zeer snel vlieg
tuig als bedoeld in het plan
Asjes.
(Van onzen specialen verslaggever.)
De mogelijkheid om in de naaste toe
komst de verbinding tusschen Neder
land en Indië door middel van lucht
schepen te onderhouden maakt reeds ge-
ruimen tijd een onderwerp van studie
uit bij het Syndicaat voor luchtschepen-
verkeer met Ned.-Indië. Van de onder
zoekingen en van de verkregen inzich
ten was evenwel tot gisteren toe zoo
goed als niets tot de buitenwereld door
gedrongen. Zeer te verklaren was dus
de buitengewone belangstelling, die gis
teren aan den dag werd gelegd voor de
lezing van den voorzitter van genoemd
Syndicaat, den heer A. F. Bronsing, te
vens directeur van de stoomvaartmaat
schappij Nederland, te houden voor het
Kon. Ned. Instituut van ingenieurs. De
groote zaal van hotel Twee Steden te
s-Gravenhage was tot in den nok ge
vuld met een uitgelezen publiek, waaron
der zich alle vooraanstaande personen
op scheepvaart ep luchtvaartgebied be
vonden,
In een zeer uitvoerige rede heeft de
heer Bronsing aan de hand van een aan
tal lichtbeelden een vergelijking getrof
fen tusschen het verkeer met schepen,
vliegtuigen en luchtschepen, waarbij hij
gelegenheid vond enkele resultaten en
plannen van het Syndicaat ter kennis te
brengen.
Na een historisch overzicht te hebben
gegeven van de ontwikkeling der scheep
vaart-verbinding met de Oost, zei spr.
dat de scheepvaartmaatschappijen niet
trachten door nog snellere schepen den
afstand tusschen moederland en kolo
niën te bekorten, omdat het verband,
dat bestaat tusschen techniek, snelheid
en economie zulks niet toelaat. Een
schip, varend met een snelheid van 24
mijl per uur zou, als voor aansluiting me
de gebruik werd gemaakt van vliegtui
gen, passagiers in 10 dagen naar Indië
kunnen brengen, maar zoo'n schip zou
tenminste 24000 ton moeten meten en
met 35000 P.K. voort bewogen moeten
worden. De tijdwinst zou de noodzake
lijke verhooging der passage-tarieven
niet kunnen vergoeden.
Komend tot het verkeer met lucht
schepen zei spr., dat het probleem der
bestuurbare luchtschepen afdoende is
opgelost. Teneinde te kunnen voorzien
in de gasvullingen heeft het Syndicaat
reeds onderhandelingen aangeknoopt
met Amerika, het eenige land, waar
tot nu toe helium-gas wordt aangetrof
fen. Mochten deze onderhandelingen
niet slagen dan zal men, evenals de
Graf Zeppelin, op waterstof-gas kun
nen varen. Het is voorts niet uitgeslo
ten, dat Suriname binnen niet te lan
gen tijd helium-gas zal kunnen leveren.
Voor de Indië-reizen per luchtschip zal
vermoedelijk Barcelona van belang
worden, omdat men daar een tusschen-
station zal vestigen. Bij ongunstige at
mosferische toestanden in ons land zal
Barcelona zelfs begin- en eindpunt der
route moeten zijn. De route naar Indië
is verder geheel boven water gedacht.
Het eenige waarop men eigenlijk nog
wacht is het rapport van Dr. Eckener
over de atmosferische toestanden in In
dië. Hij vertrekt de volgende week
met den heer Van Tijen per boot naar
de Oost, en is het resultaat van zijn on
derzoekingen zoo gunstig als men thans
reeds aanneemt dat het zal zijn, dan ligt
het in het voornemen voorloopig op In
dië te gaan varen met een van Fried-
richshafen te huren luchtschip. Eerst als
men de noodige ervaring zal hebben op
gedaan zal worden overgegaan tot het
uitzenden van eigen luchtschepen. Voor
het vervoer van de post heeft het Syn
dicaat het oog op een zeer snel 3-mo-
torig vliegtuig, dat den afstand Amster
dam in 3 of 4 dagen zal kunnen afleg
gen. Een retourvlucht van zoo'n toestel
zal slechts 23000 kosten, terwijl een
zelfde vlucht met een K.L.M.-toestel
toch nog 50.000 kost. Aangezien de
mail thans reeds 20.000 per rondreis
oplevert, en omdat ook verwacht wordt,
dat deze opbrengst bij een zeer korte
verbinding tot 35000 zal stijgen, koe
stert het Syndicaat van een proefne
ming met een uiterst snel vliegtuig
groote verwachtingen. Temeer wordt 't
nut daarvan duidelijk als men weet, dat
in Engeland de plannen voor een snelle
postverbinding met het Oosten in een
ver gevorderd stadium verkeeren,
waardoor dus gevaar bestaat, dat bij
aarzeling onzerzijds weldra Engelschen
onze post voor Indië zullen gaan ver
voeren. Zulks geschiedde ook destijds
toen de Nederlandsche schepen minder
snel waren dan de Engelsche.
Betreffende de financieele zijde van
het verbindings-vraagstuk zei de heer
Bronsing o.a. het volgende. Voor weke-
lijksche diensten zijn noodig 10 schepen,
3 luchtschepen of 6 vliegtuigen. De eer
ste kosten bij aanmaak 100.000.000, de
tweede 12.000.000, de derde 900.000
Voor de schapen moet ieder jaar wor
den afgeschreven 5.000.000, voor de
luchtschepen 2.000.000, voor de vlieg
tuigen 180.000. Als aangenomen
wordt, dat het aantal passagiers per reis
van een schip 600 bedraagt, van een
luchtschip 100, en van een vliegtuig 8,
dan bedragen de kosten per passagier
per reis per schip 100, per luchtschip
200 en per vliegtuig 200.
De kosten van het brandstoffen-
verbruik bedragen per passagier van een
schip 40, van een luchtschip 15,
van het vliegtuig type 12, van de K. L,
M. 525, van het nieuw te bouwen type
F 36 300. De passage-prijs der kg.-
dienst dient bij een gemiddelde bezet
ting van 70 pet. voor een zeeschip te
bedragen 1000, voor een luchtschip
1500, voor de F 12 f 4000, voor de F
36 2400.
Spr. concludeerde dat met luchtsche
pen aanmerkelijk goedkooper naar Indië
gevlogen kan worden dan met vliegtui
gen, zelfs als het Syndicaat zelf zorg zou
moeten dragen voor landingsterreinen
hangars, enz. wat bijv. in Barcelona niet
het geval zal behoeven te zijn. Door het
Syndicaat zal worden aangestuurd op
samenwerking met luchtschip-onderne
mingen in het buitenland, en getracht
door
Heiman Antonsen.
28).
Op dat oogenblik begon de stoom
fluit van een der patrouilleerende
kustbooten doordringend te gillen. De
uitkijk had denkelijk het ongeluk zien
gebenren.
U hebt gelijk, zei Sanders, opstaan-
den ea zijn kleeren afstoffend. Hier is
geen bevel tot inhechtenisneming meer
noodig. De leisteen moet weggebrok-
keld zijn onder de wielen aan den buiten
kant en de wagen is onderste boven ge
rold. Dien hebben we daar zien liggen
en de beide verongelukten hebben we
zien drijven. Dat is het eenige, wat we
voor al onze moeite hebben!
t
HOOFDSTUK XV.
Eindelijk.
Het vinden van Derwent's lijk, het
daarop volgend proces, de arrestatie
van Dervereux werd door de kranten
rondgebazuind. En wat de meeste ver
wondering baarde, was wel, dat de
door Derwent gepleegde verduisterin
gen zoo gering waren, dat ze gemakke
lijk in het reine gebracht hadden kun
nen worden, zeker door iemand, die
zulk een zakenman was als Derwent.
Daarom was het dan ook de algemeene
opinie, dat een of ander duister geheim,
dat zelfs aan zijn medeplichtigen onbe
kend was, hem tot zijn overhaaste vlucht
gedreven had. Maar ondanks de ijve
rigste nasporingen der politie bleef dat
geheim onopgehelderd. Devereux kreeg
vijf jaar dwangarbeid en in de Londen-
sclie zakenwereld scheen niemand zich
meer de eens zoo bekende firma Fosdy-
ke en Fosdyke te herinneren.
Maar met dit alles had Thornton op
slot van zaken niet veel te maken. Hij
was slechts een enkele maal als getuige
opgeroepen en invloedrijke vrienden
hielpen hem, om zich zooveel mogelijk
aan de openbaarheid te onttrekken. In
de kranten werd hij voorgesteld als het
slachtoffer van een rechterlijke dwaling,
aan wien de koning gratie had verleend
onder de meest eervolle omstandighe
den.
Op een avond ongeveer twee maan
den later, kwam Thornton op uitnoodi-
ging van Paget, bij hem op zijn kamer.
Tusschen hen beiden was een innige
vriendschap door de omstandigheden
ontstaan. Nadat ze lang met elkaar had
den zitten praten, vroeg de advocaat
aan zijn vriend, of hij in den laatsten
tijd nog wel eens iets van lady Marie
gezien had.
Lady.je bedoelt immers la Fo-
zal worden zooveel mogelijk naties bij
het verdeelen van de lucht te betrek
ken.
Na de luid toegejuichte rede vond n
breedvoerige gedachtenwfisseling plaats,
waaraan o.a. de heeren Fokker en Ples-
man, directeur der K. L. M. deel namen
De heer Fokker zei, dat vliegtuigen bin
nen korten tijd 22 uur per dag zullen
kunnen vliegen. Niets staat op de Indië-
route de nachtvluchten in den weg. Men
zal meer uitkomst moeten verwachten
van langer vliegen dan van opvoering
der snelheid, omdat de snelheid aan een
economische grens gebonden is.
De heer Plesman wees op de steeds
korter geworden reisduur der K.L.M.
De K.L.M. kan thans reeds zoonoodig
in 6 dagen tijds in Indië komen, zei spr.
Misschien duurt het niet lang meer oi
we voeren de frequentie op tot 2 of 3
vluchten per week,
De heer Bronsing verzekerde nog
maals, dat de verbinding met het lucht
schip zeer nabij is. Hij drong aan op sa
menwerking der bestaande maatschap
pijen, die in de goede verbinding een
groot Nederlandsch belang behooren te
zien. De bijeenkomst, die den insider
heeft aangetoond, dat voor de verbinding
met Indië momenteel een stille strijd
wordt gevoerd tusschen de K. L. M,
eenerzijds, en het Syndicaat en het
plan-Asjes anderzijds, werd beëindigd
met een causerie van den heer Van Tij
en over zijn Zeppelin-vluchten.
Verwacht kan worden dat de heer
Van Tijen in het luchtschip-verkeer met
Indië een rol van beteekenis zal ver
vullen.
Ook als kerstgeschenk in speciale
verpakking
Het echte van M. PETERSE
Middelburg fa. Gravenstein
(Ingez. Med.)
VEREENIGING VAN VOLKSTUINEN
„KWEEKLU5T" TE MIDDELBURG.
Gisterenavond hield bovengenoemde
vereeniging haar jaarvergadering in de
bovenvoorzaal van De Eendracht onder
voorzitterschap van den heer J. F. Ver
meulen, die in zijn openingswoord zeide
dat nu juist in deze moeilijke tijden de
Volkstuinbeweging hard noodig is. De
vruchten waren in 1932 zeer goed, maar
de prijzen laag en dit maakt, dat men
vraagt of het nog wel gewenscht is te
kweeken, men vergete echter niet
dat dit voor de leden een genot is en een
goede bezigheid in den velen vrijeen
tijd. Men had nog plan gehad een feest
avond te houden, met o.a. den heer Stof
koper als spreker, doch deze meldde
kort voor de vergadering, dat hij door
ziekte verhinderd was. Toen is besloten
geen efestvergadering meer te houden,
maar op deze vergadering de leden een
vrije consumptie aan te bieden. Het zou
anders te laai op het jaar zijn geworden.
Van de heeren Van Gelderen, lid der
commissie van toezicht en van der Mijle
bestuurslid, was bericht van 'verhinde-
ring ingekomen.
De voorzitter deelde nog mede, dat
de heer Gabriëlse zoowel voor de alge
meene als de bestuursvergaderingen een
zaal disponibel stelt alleen tegen ge
bruik van één consumptie.
De secretaris, de heer M. Kleinepier,
bracht het jaarverslag uit, over het ver-
eenigingsjaar 1 Dec. 1931-1 Dec. 1932.
Daaruit blijkt, dat het aantal leden en
begunstigers 166 bedraagt. Het ingevoer
de kaartsysteem voor de betaling vol
doet goed. Op het terrein aan den Vlis-
neuse? vroeg Thornton, een kleur krij
gend. Neen, die heb ik niet meer gezien
sedert dien nacht, dat we Derwent ach
terna zijn gegaan.
Op dat oogenblik kwam een oude
huisknecht binnen en overhandigde heel
bescheiden een kaartje aan zijn meester.
Iemand, die ik verwachtte, zei Pa
get opstaande. Wil je me een oogenblik
excuseeren?
Eenige minuten, nadat hij wjas heen
gegaan, werd de deurknop weer omge
draaid en Thornton, die juist bezig was
een sigaret aan te steken, keek even om.
Het volgende oogenblik brandde hij zijn
vingers aan den lucifer, liet dien vallen
en sprong overeind met een kreet van
verrassing.
Wat is dat een buitenkansje- hak
kelde hij, zijn hanu ter begroeting uit
stekend.
Glimlachend reikte lady Mary Col-
croft hem haar vingertoppen.
Het spijt me echt, dat ik niet het
zelfde in volle waarheid zeggen kan, zei
ze, Want ik verwachtte u hier te vinden.
Ze bekeek hem met dien snellen vrou
welijken blik, die niets schijnt te zien
en "toch alles in de kleinste bijzonder
heden opmerkt.
Waarom bent u me zoo met opzet
uit den weg geblevensedert dien
avond? vroeg ze opeens.
Dat ben ik niet! protesteerde hij.
Maar ik heb het erg druk gehad en dan,
singschen weg is op de eerste baan een
proef genomen met groenblijvende hees
ters en de tweede baan op dien weg
is met en door de leden veel verbeterd.
Daarvoor brengt de secretaris die le
den dank. Voor de tentoonstelling te
Amsterdam is een medaille geschonken.
Wegens gebrek aan voldoende deelna
me kon de vereeniging in eigen kring
geen tentoonstelling houden. Op enke
le leden moest het bestuur strafbepalin
gen toepassen, een tweetal moest het
den toegang tot de terreinen ontzeggen
en enkele andere verschillende malen
op hun verplichtingen wijzen, ook wat
de bepaling betreft.
Maar gelukkig kan spr. ook danktoo-
nen doen hooren. Van mevr. de wed,
Hoogesteger is voor het terrein Kou-
dekerksche weg een flinke tuinbank
ontvangen, van den heer Polak 6 stoe
len en van den heer Labruyère een par
tij klimrozen voor den Segeerssingel.
Hen is daarvoor dank gebracht.
De opbrengst op de tuinen was goed
bij goede kwaliteit. De bloemen hebben
veel bijgedragen tot een mooi aanzien,
hoewel deze aan de banen nog voor uit
breiding vatbaar zijn. De secretaris ein
digt met dank aan zijn mede bestuurders
en aan de leden voor de prettige samen
werking. De werkloozen onder hen,
roept spr. toe: geeft op uw volkstuinen
een goed voorbeeld door er een nuttige
en aangename verpoozing te vinden in
het kweeken van bloemen, groenten
enz. en de tuinen productief te maken
tot heil van uzelf en uw gezin. Dan
kan het niet anders of de vereeniging
is in deze donkeren tijd voor velen een
aanleiding tot ontspanning. Met nieu
wen moed moet men voortgaan in 1933
met 't werk der volkstuinen.
De secretaris der grondcommissie, de
heer J. Boone, was vervolgens aan het
woord met zijn jaarverslag. Daaruit
blijkt dat er na de vor'ge jaarverga
dering nog 1700 m2 grond disponibel
was, nu is dit aan den Nadox-stweg 200
m2, aan den Karelsgang ook 200 m2. Dit
jaar hebben 15 leden den huur opgezegd,
onder wie een wegens hoogen leeftijd,
dien het bestuur nog gaarne had willen
behouden, omdat hij zijn tuin altijd uit
stekend bearbeidde. Er gaven zich 27
nieuwe leden op. Het Bestuur overweegt
de leden, die nu op verschillende plaat
sen grond hebben op den duur naar één
der terreinen over te brengen. De tui
nen zijn dit jaar over het algemeen goed
onderhouden, behalve de hoofdpaden o.
a. dat aan den Nadorst, dat liet nog al
veel te wenschen over, het is toch een
kleine moeite als elk voor zijn eigen tuin
het stukje schoon houdt. Als allen den
arbeid zoo voortzetten, kan het. niet an
ders of een ieder zal de-Vruchten pluk
ken van zijn arbeid tot vreugde van de
leden in het algemeen en tot sieraad dei-
gemeente.
De penningmeester, de heer J. Labruij-
ère, bracht daarna zijn jaarverslag uit,
waaruit blijkt, dat voor den grond is be
taald aan de gemeente voor 60464 h.a.
1043.09 en aan den heer Urchard voor
6800 m2 136.20, dat is voor 67.264 m2
totaal 1179.29.
Van de leden ontving de vereeniging
voor 63980 m2 1323.72 dus 144.43
meer dan betaald is voor den grond.
De Vereenigingsrekening geeft aan
ontvang aan 1603.034, w.o. 161.5034
goed- slot a.p. en in uitgaven 1576.89,
alzoo een goed slot van 26.1434. In
kas is 1349.8634, daar reeds 1323.72
pacht over 19321933 is ontvangen. Me
de dank zij het goed werken van den bo
de kwam alles bijna op tijd binnen en
dat moet men nu ook trachten te berei
ken. Juist in dezen tijd heeft het Volks
tuinwezen groote waarde. Een echte
volkstuiner kan zijn tuin niet missen.
De vootztiter bracht telkens na ieder
der verslagen dank aan de betrokken
functionnarissen, de rekeningen werden
overeenkomstig het voorstel der contro
lecommissie goedgekeurd en aan den
onze wegen oiopen immers zoo ver uit
een? Ik kon geen enkele reden vinden
naar u toe te komen, zonder indringerig
te zijn. Ik had toch al zoovele verplich
tingen tegenover u.
Haar antwoord overblufte hem totaal.
Waarom zoudt u zulk een diepe
dankbaarheid voor me behoeven te koes
teren? Was ik, alles nuchter beschouwd,
niet veel meer dank aan u verschuldigd?
Hebt u de taak, die ik mezelf opgelegd
had, op slot van zaken niet voor me
voleindigd? Zonder uw hulp zou ik nu
misschien nog vruchtelooze pogingen
hebben aangewend, om Derwent zijn
verdiende loon te bezorgen en zat hij
nog veilig en wel buiten het bereik van
de wet!
Dat mag uw beschouwing zijn, voor
mij heeft dat niet zooveel te beteeke-
nen. Maar zie nu eens naar mij, ver
volgde hij, de armen uitstrekkend, al wat
ik op het oogenblik heb en ben, dat
dank ik aan uw welwillendheid. Ik kan
nog niet vergeten, dat ik anders me nog
steeds zou moeten schuilhouden voor de
oogen der menschen en als een uitge-
stootene in de maatschappij leven zou.
Is dat geen reden tot dankbaarheid?
Laten we daar niet over krakee-
len, beste vriend, zei ze met neergesla
gen oogen. Laten we liever toegegven,
dat we elkaar veel dankbaarheid ver
schuldigd zijn en daarmee uit. Maar leg
me nu eens uit, waarom de wederzijd-
Koel boofd,
warme voeten -
en af en toe
OKskritend verkrijgbaar in de oranje-band
buisjes van 20 tabletten nu II..—.70 en
oranjezakjes van 2 tabletten D. —.10.
(Ingez. Med.)
penningmeester op voorstel van het be
stuur te beginnen met 1932-1933 eene
gratificatie van 50 per jaar toegekend,
waarvoor deze dank bracht.
Nog las de secretaris een verslag voor
van een door het bestuur gehouden
rondgang over de terreinen, waarin vele
leden een pluimpje krijgen over hetgeoa
zij tot stand brachten, maar anderzijds
opmerkingen ook niet gespaard bleven.
De vergadering herkoos tot bestuurs
leden de heeren A. v. d. Mijle, J. Torbijn
en J. Janse en koos in de vacature-Oost,
den heer P. Rijkse, die allen de benoe
ming aannamen.
In de controle commisse benoemde de
vergadering de heeren De Leeuw, Acda
en Verstraete.
Bij de rondvraag kwamen nog verschil
lende punten aan de orde, waarvan wij
noemen de groote wenschelijkheid, dat
de leden de hekken van de terreinen
steeds achter zich sluiten, dat het hout
aan den Nadorst moet worden gekapt en
zoo mogelijk maatregelen genomen te
gen overlast van af het gemeentelijk
sportterrein o.a. vloog een discus op een
der tuintjes, gelukkig zonder iemand te
raken.
Een der leden betreurde nog eens zeer
het niet doorgaan van den feestavond,
waarop de voorz'tter zeide, dat men
over twee jaar bij het 15-jarige bestaan
eens goed de bloemetjes zal buiten zet
ten.
Inzake hinder van het beschadigen van
de vruchten door vee uit aangrenzende
weiden en het loopen van vee op de
terreinen worden zooveel mogelijk maat
regelen genomen.
Bond van Politxe-ambtenaren tot be
scherming van Dieren.
Ter propageering van het zoo goede,
we zouden kunnen zeggen noodzakelijk
goede doel hield de af deeling Walcheren
van den bond van Politieambtenaren tot
bescherming van Dieren gisterenavond
in den Schouwburg een vrij druk bezoch
te bijeenkomst.
De heer ir. L. P. de Stoppelaar, adju
dant van den Gouverneur Generaal van
Ned. Indië heeft daar een en ander ver
teld, en met lantaarnplaatjes en een film
laten zien van den nog treurigen toe
stand der dierenbescherming in Ned. In
dië, en van de pogingen daarin verbe
tering te brengend Mede dank zij veel
initiatief werk van de echtgenoote van
den G. G. Mevrouw De Jonge,
Er is wel een organisatie, doch de af-
deelingen (18 op Java en Moedara) blij
ven geconcentreerd tot groote plaatsen,
ter Indischen onmetelijken plattelande
blijft het lot der dieren in handen van
enkele Europeanen en van de inlanders.
Er is wel een dierendag (4 Oct.), er zijn
busjes in hotels en op postkantoren, bor
den in scholen met opschriften, enz. Doch
er is tusschen de afdeelingen weinig con-
sche dankbaarheid ons van elkaar zou
moeten vervreemden.
Geen macht ter wereld zou in staat
zijn mij te vervreemden van u, zei hij
heel gewoonweg en rustig.
Tot zijn uiterste verbazing liet ze zich
op een stoel neervallen en bedekte het
gelaat met beide handen. Ze begon te
snikken, alsof haar hart breken zou.
En toen verloor hij plotseling zijn tot
nu toe met moeite behouden zelfbe-
heersching. Hij viel op zijn knieën naast
haar neer, sloeg zijn armen om haar heen
en een stroom van onsamenhangende
woorden van liefde ontsnapte aan zijn
lippen.
Toe, niet huilen dat kan ik
niet hebben.... alles lieve rdan dat.,
ik heb je liefik houd van je, al
weet ik wel, dat ik het niet zeggen
moest ik ben express weggebleven,
omdat ik bang was, mezelf niet meester
te blijven
Hij omvatte haar beide polsen en trok
bijna met geweld haar handen voor
haar (Sezicht weg.
Toe zeg eens wat heb je
me niets te zeggen? fluisterde hij hij
gend.
Ja, dat er op de wereld een vrouw
bestaat, die meer geeft om zoo'n domme
man als jij bent, dan om heel de rest,
fluisterde zij terug.
EINDE.