BINNENLAND. ZEELAND. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN DINSDAG 25 OCTOBER 1932. No. 252. de vrijheidsbond. MIDDELBURG. ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D. ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D NA DE OPERATIE. 74- Op de voorloopige liberale candida- tenlijst voor den kieskring Den Helder staat de heer H. D. Louwes (Westpolder) no. 1. Voor de tweede plaats hebben dr. I. H. J. Vos te Amsterdam en mr. W. C. Wendelaar te Alkmaar evenveel stemmen gekregen. De Partijraad van de Liberale Staats partij De Vrijheidsbond zal op 5 Nov, te Utrecht mede aandacht wijden aan de door de Centrale Kiesvereeniging Dordrecht geopperde vraag, of het wel licht aanbeveling kan verdienen, met één lijst voor het geheele land uit te komen. Bij vorige verkiezingen is steeds tot het tegendeel besloten. Hoenders en krielhoenders. J.l. Vrijdagavond sprak voor de leden van de Pluimvee-vereeniging „Middel burg en Omstreken" en een aantal ge- noodigden in het koffiehuis „De Een dracht", de heer Jos, Boshouwers uit Lent, over hoenders en krielhoenders. Nadat de voorzitter, de heer W. Jozi- asse, allen welkom had geheeten, in het bijzonder den spreker en een woord van dank had gebracht aan den heer Ga- briëlse voor zijn reeds bekende mede werkingen, en den sceretaris voor zijn vele werkzaamheden hier weer aan ver bonden, verkreeg de heer Boshouwers het woord. Hij dankte den voorzitter voor zijn woorden en het is hem steeds een ge noegen om naar Middelburg te komen, want, dat weten alle keurmeesters, de zaak is daar wel in orde. Achtereenvolgens behandelde spr. de verschillende in Nederland gekweekte rassen, voorts of sport en nut samen kunnen gaan, en beantwoordde hij vele vragen, die de leden hadden ingediend. Na de pauze bracht de fa. But en v, d. Boudt een aantal plaatjes op het doek van bedrijven der leden enz. waarbij de heer Boshouwers ter verduidelijking een en ander toevoegde. Het was alles bij elkaar genomen een mooie leerzame avond voor de pluim veeliefhebbers, die tot ruim half 12 met aandacht de lezing hebben gevolgd, De verbinding Oost-West in Zeeuwsch- Vlaanderen. Gebleken is, dat het weggedeelte van Philippine naar Driekwart een schakel in de Oost-Westelijke verbinding van Zeeuwsch-Vlaanderen, in zeer slechten toestand verkeert, In verband hiermede hebben de A. N. W. B. en de K. N. A. C. andermaal aan het betrokken provin ciaal bestuur verzocht een spoedige ver betering zooveel mogelijk te willen be vorderen, Smokkelen van koeien en varkens. Men schrijft ons: Het smokkelen van koeien en varkens over de grens naar België heeft den laatsten tijd weder een grooten omvang genomen, 't Gaat niet in 't klein, maar in kudden tegelijk. Za terdagnacht hebben de Belgische com miezen in de buurt van Eeclo, 11 stuks koeien in beslag genomen, die op een boerderij gestald waren, en frauduleus ingevoerd waren. Schietpartijen zijn niet zeldzaam. De ontvanger van Stroobrugge Door Dr. Jan Walch. Hij bleef een oogenblik diep-zinnend vóór zich uit staren. Toen, terwijl er een helderheid in zijn oogen opflikkerde, zei hij, terwijl hij haar recht aankeek: „En wat is ook weer het tegenover gestelde van „1 i e g e n?" Dat is: „waarheid spreken". En, luister nu eens even góéd, Henri er was een smeekend dringen in haar stem gekomen, „Luister nu eens héél goed Als je dit verschil goed be grijpt, dat verschil tusschen waarheid en leugen; als je daar den zin van vat, dan ben je genezen! Heelemaal genezen." Kom?", zei hij vragend. „Is dat dan zóó belangrijk?" Hij glimlachte on- Éeloovig. „Er zijn toch zeker belang rijker dingen op de wereld?" Clara schudde het hoofd, „Dat heb ik vroeger ook wel eens gedacht", zei ze. ,Of liever daar heb ik vroeger heel w e i n i g over gedacht. Maar nü weet ik hóé veel leugen er op de wereld is. Dat heb jij me door je ziekte bijgebracht. Later zal ik je alles wel eens vertellen, lieve man, en ik geloof, dat we er dan gelukkiger door kunnen worden dan we vroeger ooit geweest zijn Nu draaf je toch zeker door", glim lachte hij, een beetje onnoozel. - Neen zei ze ferm. „Een mensch ■m de wereld móét daar verstand van heb- zou in deze maand reeds 12 verkoopin- gen van aangeslagen vee hebben gehou den. En de verdienste voor de smokke laars is ook niet gering. We vernamen van 'n persoon die 80 biggen had inge voerd en per stuk 50 frs. verdiende. Voor de Hollandsche beambten is het niet te doen het strafbare feit, dat al leen bestaat in het verboden over de grens voeren, te constateeren, daar passen de smokkelaars wel voor op. AARDENBURG. Naar we vernemen is door 't gemeentebestuur aan 't bestuur van den havenpolder, toestemming ge vraagd, om een gasleiding te mogen leg gen in den weg, die loopt langs den wes telijken havendijk. Het polderbestuur heeft in dezen nog geen besluit geno men. Het betreft hier de aanvoerleiding uit Sluis, STUKKEN VOOR DE KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN TE MIDDELBURG. Vrijdag a.s. vergadert de Kamer van Koophandel en Febrieken voor de Zeeuwsche eilanden in de Raadzaal te Middelburg. Aan de orde komen de volgende voorstellen van het bureau: Toetreding als lid. Het bureau stelt voor overeenkomstig het desbetreffend verzoek, toe te treden als lid tot de Nederlandsche Kamer van Koophandel in Italië te Milaan voor 10 per jaar, ingaande 1933. Het is het bu reau bekend, dat ook voor zaken in het district der Kamer zich gevallen kunnen voordoen, waarin voorlichting uit Italië gewenscht kan zijn. De commissie voor de financiën vereenigt zich met het voor stel. Bijdragen voor winkelweken. Naar aanleiding van een verzoek van de Vereeniging „Handelsbelangen" te Kapelle om eene bijdrage voor èen te houden winkelweek, wijst het bureau er op, dat het nu het aantal aanvragen voor winkelweken en dergelijken steeds blijft toenemen, meent, dat beperking in deze gewenscht is. Het ligt dan ook in het voornemen in den aanvang van het vol gend jaar te dier zake een voorstel bij de Kamer aanhangig te maken. Waar nu dit jaar nog alle verzoeken zijn ingewil ligd, meent het bureau, dat de billijkheid medebrengt ook aan de vereeniging te Kapelle een bijdrage te verleenen en wel van 25, De vereeniging ter bevordering van het Vreemdelingenverkeer te Zierikzee verzoekt evenals vorige jaren haar een bijdrage te verleenen voor een te hou den winkelweek. Zij verzoekt thans 'n bedrag van 100. In 1930 verleende de Kamer 50 en in 1931 80. In verband met de aan de vereenigin- gen te Goes verleende bijdrage stelt 't bureau voor aan V.V.V. te Zierikzee evenals vorig jaar 80 toe te staan. Tenslotte stelt het bureau voor naar aanleiding van 'n desbetreffend verzoek ook aan het comité voor een winkel week te Kloetinge een bijdrage van 25 te verleenen. De commissie voor de Financiën ver eenigt zich met deze voorstellen. Begrooting 1933. Vervolgens de ontwerp-begrooting der Kamer voor 1933 met een eindcijfer van 15.850, onvoorziene uitgaven 935.87 en vermoedelijk batig saldo van 2000. Aan jaarlijksche bijdragen raamt het bureau weder 11.500 aan nieuwe in schrijvingen 300. Het stamkapitaal der Kamer verte genwoordigt een waarde van 75.000 en is als volgt belegd: 56.000 414 pCt. Nederland 1917 en 16.500 4 pCt. Ne derland 1931. ben; en hoe méér hij in dit opzicht z'n waarnemingsvermogen en zijn bewust zijn omtrent leugen en waarheid heeft verhelderd, hoe beter hij in alle opzich ten leven zal". Henri glimlachte niet meer, en schud de niet meer het hoofd. Maar 't begrij pen deed hij ook niet, Zóu ik nog eens heelemaal beter worden?" vroeg hij hulpeloos. Zéker", zei ze, „Ik weet zeker, dat je op den goeden weg bent! En denk er nu maar niet te véél over". Ze gaf hem een aai over zijn haar. VIER EN TWINTIGSTE HOOFDSTUK. Vooruitgang. Het verhaal van een ziekte een „ziektegeschiedenis" noemen de medici dat kan heel interessant zijn;.tot de crisis goed-en-wel voorbij is. De be terschap is soms langdurig, soms gaat ze snel, maar interesant, dramatisch in teressant, zooals de historie vóór dien tijd, is ze zelden. Het is de zeer de vraag of de geschie denis der ziekte van Henri van Hoghen Lugt in éénig stadium interessant is ge weest. Maar de geschiedenis van zijn beter-worden op den voet te volgen, zou ongetwijfeld zeer vervelend wezen; bijna zoo vervelend als een tempera- tuurlijst. Ja er waren heugelijke mo menten bij; voor Clara voor de vrien den, voor dr. Marelman! Hoe heerlijk was het bijvoorbeeld toen hij voor het De commissie voor de financiën ver eenigt zich met de ontwerp-begrooting. Een der leden merkt hierbij op dat z.i. enkele uitgaafposten weivoor ver- laging in aanmedking komen. Waar echter nog steeds een bedui dend batig saldo resteert en de Minister er niets voor schijnt te gevoelen de jaarlijksche bijdragen met een bepaald percentage te verlagen, zooals reeds enkele malen door de Kamer is ver zocht, kan ook dit lid zich met de ont- werpbegrooting vereenigen. Verbetering kanaal door Zuid- Beveland. Het bureau deelt mede, dat het met eenige verwondering heeft kennis ge nomen van het adres, dat de Kamer voor WestelijkNoord-Brabant te Breda aan den Raad van Ministers beeft ge zonden, waarin die Kamer er op aan dringt de voor verbreeding van het ka naal door Zuid-Beveland bestemde gel den niet daar te besteden, doch in Wes telijk Noord-Brabant. Het is zeker het goed recht der genoemde Kamer op te komen voor de belangen van haar streek, doch het bureau meent, dat niet juist is te trachten dit doel te berei ken door de regeering er toe te bren gen verbeteringen in een andere streek niet te voltooien. Indien men het adres der Bredasche Kamer leest zoude men denken, dat thans voor de eerste maal gelden voor de verbetering van het ka naal voor Zuid-Beveland worden aan gevraagd, doch dit is geenszins het ge val. Nadat reeds eerder de sluizen te Wemeldinge en te Hansweert waren uit gebreid met een derde sluis, werd toch voor het eerst op> de begrooting voor 1930 een bedrag van 50.000 aange vraagd voor verhooging en wijziging van de spoorwegbrug over het kanaal door Zuid-Beveland te Vlake. Op de begroo ting voor 1931 werd een bedrag aange vraagd voor verbreeding van het kanaal door Z. B., in verband met de verhoo ging en wijziging van de spoorwegbrug over dat kanaal 500.000) en voor de verhooging der spoorwegbrug eveneens 500.000. Voor 1932 waren deze bedra gen resp. 200.000 en 1.000.000. Voor de verbreeding van het kanaal welke in totaal 2.300.000 zal vragen is derhalve reeds 1.300.000 toegestaan. Nu zou het toch op zichzelf al heel eigenaardig zijn een werk, dat reeds grootendeels gereed is, niet te voltooi en, alleen om de gelden vrij te krijgen voor een ander doel. De Bredasche kamer zegt, dat zij geen nut ziet in een verbreeding van 'het kanaal,aangezien de toekomstige nieu we verbinding tusschen Westerschelde en Volkerak ruimschoots voldoende in staat zal zijn om de scheepvaart op te vangen, waarvoor de verbreeding van het kanaal door Z. B. wordt bestemd. Het wil het bureau voorkomen, dat men onjuist doet zoo nauw verband te leg gen tusschen het nog alleen in plannen bestaande kanaal van Volkerak nsfar Westerschelde bij Bath en de verbete ring van het kanaal door Zuid-Beveland, Stel, dat besloten wordt, het kanaal Vo!kerak-Bath tot stand te brengen, dan zal het toch nog jaren duren, voor dat het in gebruik genomen zal kunnen worden terwijl de verbeteringen van het kanaal door Z. B., reeds zoover zijn gevorderd, dat zij uiterlijk in 1933 ge ëindigd kunnen zijn. De scheepvaart eischt een betere ver- biniding tusschen Ooster en Wester- Schelde zoowel door verbreeding van het kanaal door Z. B. als door verbete ring van de bruggen in dit kanaal speci aal de spoorbrug te Vlake. Ook wanneer het in Westelijk Noord Brabant wenschelijk geachte kanaal tot stand komt, zal het verkeer door het ka naal door Z. B. nog belangrijk blijven, want een groot percentage van de schre- eenst uit eigen beweging zij het dan, nadat het hem bij andere gelegenheden vele malen was voorgedaan; maar toch: uit eigen beweging van zijn zoon Nico consteteerde: „Hij liegt!" Toevallig wa ren al de vier genoemde personen op dit belangrijk moment tegenwoordig; en ze hadden, in hun verrukte verteedering Nico wel willen omhelzen, die, door zijn herhaald, zijn onbeschaamd en heerlijk evident onwaarheid-spreken, zijn va der, hoe hardleersch die te-dezen ook was, tot deze heuchelijke constateering als het ware gedwongen had! Dat was inderdaad een grootsch oogenblik; een mijlpaal op den weg naar het maatschap pelijk leven. Maar er waren meer mij len en meer palen! Die met een eenpa rig versnelde beweging werden afge legd en bereikt. Want de patiënt werkte prachtig mee; men had hem duidelijk gemaakt, dat dit leugens-constateeren voor hem de weg ter genezing was; en inderdaad, men kan veel tot zijn eigen genezing bijbrengen; dat bleek ook nu~ weer. De vraag, door Kees Bender bij zijn eerste onderhoud, toen ze „de the orie van het geval" bespraken, den dokter voorgelegd: „Is het liegen een gevolg van het bestaan van een zeker gedeelte van de hersenen, of ontstaat dat hersendeel door het liegen?" werd wel niet principieel en volkomen onbe twijfelbaar (opgelost; maar het scheen toch wel, dat die hersenvezelen te ont wikkelen waren zoo goed als de spierballen van een bokser door ge stadige oefening; in casu: van den leu- pen, die van het kanaal gebruik maken, is bestemd voor Neuzen en kan derhalve het kanaal bij Bath missen. Alles bijeen genomen is het bureau van oordeel, dat hoe de beslissing in de verdere kanaal plannen ook moge uitvallen er geen re den is de reeds zoover gevorderde ver beteringen van het kanaal door Z. B. en de vernieuwing van de spoorbrug te Vlake stop te zetten. Het stelt daarom voor een adres te richten tot den raad van ministers met verzoek niet te vol doen aan den wensch der Kamer voor Westelijk Noord Brabant om de voor 1933 en 1934 nog toe te stane gelden voor verbreeding van het kanaal Hans- weertWemeldinge te besteden in Westelijk Noord-Brabant. Een overzicht van het bovenstaande kan in het adres worden opgenomen, terwijl het bureau bedoelt een afschrift toe te zenden aan de Tweede en Eerste Kamer der Sta- ten-Generaal. Moeilijkheden op verkeers gebied. Het komt het bureau voor dat het niet juist is op kunstmatige wijze de ou dere middelen van vervoer in bescher ming te nemen tegen de nieuw opko mende. Trouwens hierbij zullen de ou dere vervoermiddelen op den duur ook geen baat vinden, al zal de ontwikkeling van het nieuwe vervoermiddel in casu de auto door die kunstmiddelen wellicht eenigszins worden vertraagd. Men kan maar niet zonder meer consta teeren, dat het verkeer per spoor heeft afgedaan, want al zou de auto in het al gemeen het verkeer op korten afstand wel geheel tot zich kunnen trekken, de spoor- en ook boot of schip blij ven voor het verkeer op grootere en zeer groote afstanden en voor massaal vervoer voorloopig althans nog onmisbaar. En ook afgescheiden hier van mag men niet vergeten dat in het spoor- en tramwegnet zoowel door rijk en andere openbare lichamen als> door vele particulieren groote kapitalen zijn geinvesteerd en het is zeker een alge meen belang alles in het werk te stellen deze kapitalen ook in het vervolg zoo veel mogelijk rendabel te maken. Zoo lang nu deze strijd tusschen de verschil lende middelen van vervoer onderling werd gestreden of door comité's en vereenigmgen van enkele of meerdere dier belanghebbenden, was er voor het bureau geene aanleiding de bijzondere aandacht der kamer voor deze aangele genheid te vragen. Dit is veranderd door het rapport-Weiter dat volgens het bu reau inzake het verkeersvraagstuk zeer eenzijdig is en sterk den indruk geeft, dat de commissie is ingelicht door per sonen, jdie staan aan de zijde der spoor wegen, zonder ook te rade te gaan bij hen, die het autoverkeer behartigen. De commissie komt tot de beide vol gende voorzieningen die haar inziens gewenscht zijn nml.: 1. het scheppen van waarborgen dat het verkeersvraagstuk voortaan meer als één geheel wordt beschouwd; 2. een betere gelijkmaking van de exploitative Voorwaarden der verschil lende verkeersmiddelen onderling; Het in de tweede plaats genoemd wil de commissie onder meer bereiken door het invoeren van een extra belasting voor autobussen en vrachtauto's en de opbrengst hiervan gebruiken om het te kort op de exploitatie der spoorwegen te verminderen. Nu meent het bureau, dat het toch al geheel uit den booze is de tekorten op de spoorwegen te gaan dekken door een ander verkeersmiddel hoog te belasten.. Doch niet alleen op deze wijze wil de commissie den groei van het autobedrijf en speciaal van het autobus- en vrachtautobedrijf tempe ren, ook wil zij de wegenverbetering vertragen speciaal door te breken met het voorschotstelsel. Om de verbetering genzin. De vergelijking is niet onjuist, want het leugens-constateeren werd 'n sport, een hartstochtelijk beoefende sport, voor Henri. En de vrienden werk ten mee. Ze hadden hem tot-nog-toe door eenzijdig te redeneren, door eigen persoonlijke inspanning op weg gehol pen, nu konden ze hem naar verschil lende leerscholen van den leugen zen den; zooals een kind. na zijn eerste stukje opvoeding thuis te hebben ge kregen, naar school wordt gestuurd, om daar meer speciaal voor het leven in de wereld te worden voorbereid, „Waar wordt dezer dagen waarschijn lijk extra veel gelogen?" vroegen ze zich af en beraadslaagden met elkaar, waar men, van dit standpunt gezien, Henri het best eenige uren kon laten doorbrengen. Zoo zat hij véél op de tri bune van den gemeenteraad; en op die van de Tweede Kamer; „het is dood jammer, dat de tijd van de algemeene beschouwingen voor de begrooting voorbij is", constateerde Eugenius Haas, „maar, nu ja, er is daar altijd wel ge noeg voor hem op te merken." En dat bleek ook het geval te zijn; wel is waar was aanvankelijk het percentage der door Henri opgemerkte onwaarheden gering in verhouding tot het aantal dat was gedebiteerd; maar zijn wil was goed, en telkens kwam hij met meer leugen-constateeringen thuis. Ook bij de rechtbank werd hij 'n habitué; soms zat hij tusschen „de linke jongens" op de publieke tribune, die daar, ook ijverig studeerende, hun vakkennis yermeer- der wegen te bespoedigen schiet het rijk telken jare een bedrag aan het we genfonds voor. Als de rijkskas nu geen voorschotten meer verleend voor we genverbetering en bruggenbouw, dan zal zeker in afzienbaren tijd ook niets komen van de overbrugging van het Hollandsch Diep en van vele zijden, en ook door de Kamer is er juist sterk op aangedrongen, bij de uitvoe ring van dit Werk veel meer spoed te betrachten dan tot heden het geval is. De commissie denkt dat dit voordeel zal brengen aan de spoorwegen, maar zij vergeet, dat Brabant en Zeeland zich steeds meer op België oriënteeren ten gevolge van de slechte verbinding met Holland boven den Moerdijk dat daar van groot nadeel ondervindt. De oplos sing, die de commissie aanbeveelt, moge eene goede zijn voor de spoorwegen, 't blijft minstens de vraag of daardoor ook het algemeen belang wordt gediend, 't Bureau zou ten zeerste betreuren indien de regeering alleen moest afgaan op de ten deze z.i. zoo 'eenzijdige beschouwin gen der commissie-Weiter. Tot genoegen van het bureau blijkt uit de opmerkingen terzake in de zgn. „Millioenennota", dat de regeering zich niet zonder meer ten deze met de denk beelden der commissie-Weiter veree nigt. Het denkbeeld om de wegenbelas ting voor vrachtauto's en autobussen te verhoogen heeft de regeering niet overgenomen en over het denkbeeld om de voorschotten aan het wegenfonds te doen ophouden spreekt de millioenen nota in het geheel niet. Uit de ontwerp- begrooting voor het wegenfonds blijkt echter nader, dat de regeering ook dit laatste deiikbeeld der commissie-Wel- ter niet tot het hare wenscht te maken. Voorloopig zijn die gevaren derhalve bezworen, doch zal op den duur toch iets moeten worden gedaan om het ver voer in goede banen te houden. Het bureau meent dat instelling van eene commissie gewenscht is, waarin niet al leen vertegenwoordigers van het ver voer per rail of te water, doch ook van het autobus- en vrachtautovervoer, van het luchtverkeer, van instellingen die zich ten doel stellen bevordering van verbetering van het wegennet (b.v. het Nederlandsche Wegencongres) en van 't Toerisme (b.v. A.N.W.B. en K.N.A.C.) zitting hebben. Uit een samenspreking van de voor mannen uit de diverse organisaties en bedrijven is het wellicht mogelijk te ge- laken tot eene zij het dan ook niet allen, dan toch ook niet alleen en kelen van de diverse verkeersrichtin- gen bevredigende oplossing. Wellicht is het mogelijk deze bespre kingen te doen plaats hebben in eene ook in het rapport-Weiter gedachte Rijksverkeerscommissie of door uitbrei ding van de commissie-Patijn waarin thans nog niet alle schakeeringen van het vervoer voldoende zijn vertegen woordigd. Resumeerende stelt het bu- rau voor tot den minister van Water staat een schrijven te richten met ver zoek eene commissie in te stellen sa mengesteld op de wijze als bovenver meld en met opdracht over het geheele verkeersvraagstuk de regeering uitvoe rig te adviseeren. Van de beschouwin gen van het bureau zoude in het schrij ven aan den minister een overzicht zijn te geven. Veer Zijpe—Anna Jacoba- polder. In de laatst gehouden vergadering der Kamer zegde de Voorzitter toe een adres van de Neutrale Middenstands- vereeniging te Zierikzee, destijds gericht tot het bureau en door dit bureau ook beantwoord, te beschouwen als tot de Kamer gericht, zulks naar aanleiding van een verzoek van den heer Klok. Dit schrijven betrof het vrij vervoer van deren; en zich zacht spiegelen; zich spiegelende aan de fouten hunner erin- gevlogen collega's; soms ook, gebruik makende van zijn positie als oud-jour nalist, vlijde hij zich tusschen de pers mannen, die hem, na zijn sensationeele kanonnen- en vivisectie-reportage waardeerden; en las dan 's avonds hun verslagen; zooals hij ook de verslagen las in bladen van verschillende rich ting van de politieke vergaderingen, die hij had bijgewoond. Maar het duur de nog wel eenige weken, vóór hij aan het opmerken van de verfijnde onwaar heden toe was, die daarin te constatee ren waren! Intusschen, zóó was hij er nog niet. Met medisch ongeduld wachtte dr. Ma relman, met vriendschappelijk ongeduld wachtten Haas en Bender; met liefde vol ongeduld wachtte Clara op een symptoom, dat wel als een jubileum- mijlpaaltje zou Imogen worden aange merkt; op de eerste leugen, door Hen ri zelf uitgesproken. Ja, als hij zelf eens loog! Dat was de droom, dat was het ideaal voor allen die belang in hem stelden! Dat was bij de ups-and-downs op de Rutschbaan der langzaam voort gaande, telkens, na een vermoeienis, weer even dalende genezing, de groote boog-omhoog; als je dien over was, ste vende je met volle kracht naar 't eind punt! (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 5