BINNENLAND.
ZEELAND.
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN DINSDAG 25 OCTOBER 1932. No. 252.
de vrijheidsbond.
MIDDELBURG.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D
NA DE OPERATIE.
74-
Op de voorloopige liberale candida-
tenlijst voor den kieskring Den Helder
staat de heer H. D. Louwes (Westpolder)
no. 1. Voor de tweede plaats hebben
dr. I. H. J. Vos te Amsterdam en mr.
W. C. Wendelaar te Alkmaar evenveel
stemmen gekregen.
De Partijraad van de Liberale Staats
partij De Vrijheidsbond zal op 5 Nov,
te Utrecht mede aandacht wijden aan
de door de Centrale Kiesvereeniging
Dordrecht geopperde vraag, of het wel
licht aanbeveling kan verdienen, met
één lijst voor het geheele land uit te
komen. Bij vorige verkiezingen is
steeds tot het tegendeel besloten.
Hoenders en krielhoenders.
J.l. Vrijdagavond sprak voor de leden
van de Pluimvee-vereeniging „Middel
burg en Omstreken" en een aantal ge-
noodigden in het koffiehuis „De Een
dracht", de heer Jos, Boshouwers uit
Lent, over hoenders en krielhoenders.
Nadat de voorzitter, de heer W. Jozi-
asse, allen welkom had geheeten, in het
bijzonder den spreker en een woord van
dank had gebracht aan den heer Ga-
briëlse voor zijn reeds bekende mede
werkingen, en den sceretaris voor zijn
vele werkzaamheden hier weer aan ver
bonden, verkreeg de heer Boshouwers
het woord.
Hij dankte den voorzitter voor zijn
woorden en het is hem steeds een ge
noegen om naar Middelburg te komen,
want, dat weten alle keurmeesters, de
zaak is daar wel in orde.
Achtereenvolgens behandelde spr. de
verschillende in Nederland gekweekte
rassen, voorts of sport en nut samen
kunnen gaan, en beantwoordde hij vele
vragen, die de leden hadden ingediend.
Na de pauze bracht de fa. But en v,
d. Boudt een aantal plaatjes op het doek
van bedrijven der leden enz. waarbij de
heer Boshouwers ter verduidelijking een
en ander toevoegde.
Het was alles bij elkaar genomen een
mooie leerzame avond voor de pluim
veeliefhebbers, die tot ruim half 12 met
aandacht de lezing hebben gevolgd,
De verbinding Oost-West in Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Gebleken is, dat het weggedeelte van
Philippine naar Driekwart een schakel
in de Oost-Westelijke verbinding van
Zeeuwsch-Vlaanderen, in zeer slechten
toestand verkeert, In verband hiermede
hebben de A. N. W. B. en de K. N. A. C.
andermaal aan het betrokken provin
ciaal bestuur verzocht een spoedige ver
betering zooveel mogelijk te willen be
vorderen,
Smokkelen van koeien en varkens.
Men schrijft ons: Het smokkelen van
koeien en varkens over de grens naar
België heeft den laatsten tijd weder een
grooten omvang genomen, 't Gaat niet
in 't klein, maar in kudden tegelijk. Za
terdagnacht hebben de Belgische com
miezen in de buurt van Eeclo, 11 stuks
koeien in beslag genomen, die op een
boerderij gestald waren, en frauduleus
ingevoerd waren. Schietpartijen zijn niet
zeldzaam. De ontvanger van Stroobrugge
Door Dr. Jan Walch.
Hij bleef een oogenblik diep-zinnend
vóór zich uit staren. Toen, terwijl er
een helderheid in zijn oogen opflikkerde,
zei hij, terwijl hij haar recht aankeek:
„En wat is ook weer het tegenover
gestelde van „1 i e g e n?"
Dat is: „waarheid spreken". En,
luister nu eens even góéd, Henri
er was een smeekend dringen in haar
stem gekomen, „Luister nu eens héél
goed Als je dit verschil goed be
grijpt, dat verschil tusschen waarheid
en leugen; als je daar den zin van vat,
dan ben je genezen! Heelemaal
genezen."
Kom?", zei hij vragend. „Is dat
dan zóó belangrijk?" Hij glimlachte on-
Éeloovig. „Er zijn toch zeker belang
rijker dingen op de wereld?"
Clara schudde het hoofd, „Dat heb ik
vroeger ook wel eens gedacht", zei ze.
,Of liever daar heb ik vroeger heel
w e i n i g over gedacht. Maar nü weet
ik hóé veel leugen er op de wereld is.
Dat heb jij me door je ziekte bijgebracht.
Later zal ik je alles wel eens vertellen,
lieve man, en ik geloof, dat we er
dan gelukkiger door kunnen worden
dan we vroeger ooit geweest zijn
Nu draaf je toch zeker door", glim
lachte hij, een beetje onnoozel.
- Neen zei ze ferm. „Een mensch
■m de wereld móét daar verstand van heb-
zou in deze maand reeds 12 verkoopin-
gen van aangeslagen vee hebben gehou
den. En de verdienste voor de smokke
laars is ook niet gering. We vernamen
van 'n persoon die 80 biggen had inge
voerd en per stuk 50 frs. verdiende.
Voor de Hollandsche beambten is het
niet te doen het strafbare feit, dat al
leen bestaat in het verboden over de
grens voeren, te constateeren, daar
passen de smokkelaars wel voor op.
AARDENBURG. Naar we vernemen
is door 't gemeentebestuur aan 't bestuur
van den havenpolder, toestemming ge
vraagd, om een gasleiding te mogen leg
gen in den weg, die loopt langs den wes
telijken havendijk. Het polderbestuur
heeft in dezen nog geen besluit geno
men. Het betreft hier de aanvoerleiding
uit Sluis,
STUKKEN VOOR DE KAMER VAN
KOOPHANDEL EN FABRIEKEN
TE MIDDELBURG.
Vrijdag a.s. vergadert de Kamer van
Koophandel en Febrieken voor de
Zeeuwsche eilanden in de Raadzaal te
Middelburg.
Aan de orde komen de volgende
voorstellen van het bureau:
Toetreding als lid.
Het bureau stelt voor overeenkomstig
het desbetreffend verzoek, toe te treden
als lid tot de Nederlandsche Kamer van
Koophandel in Italië te Milaan voor 10
per jaar, ingaande 1933. Het is het bu
reau bekend, dat ook voor zaken in het
district der Kamer zich gevallen kunnen
voordoen, waarin voorlichting uit Italië
gewenscht kan zijn. De commissie voor
de financiën vereenigt zich met het voor
stel.
Bijdragen voor winkelweken.
Naar aanleiding van een verzoek van
de Vereeniging „Handelsbelangen" te
Kapelle om eene bijdrage voor èen te
houden winkelweek, wijst het bureau er
op, dat het nu het aantal aanvragen voor
winkelweken en dergelijken steeds blijft
toenemen, meent, dat beperking in deze
gewenscht is. Het ligt dan ook in het
voornemen in den aanvang van het vol
gend jaar te dier zake een voorstel bij
de Kamer aanhangig te maken. Waar nu
dit jaar nog alle verzoeken zijn ingewil
ligd, meent het bureau, dat de billijkheid
medebrengt ook aan de vereeniging te
Kapelle een bijdrage te verleenen en
wel van 25,
De vereeniging ter bevordering van
het Vreemdelingenverkeer te Zierikzee
verzoekt evenals vorige jaren haar een
bijdrage te verleenen voor een te hou
den winkelweek. Zij verzoekt thans 'n
bedrag van 100. In 1930 verleende de
Kamer 50 en in 1931 80.
In verband met de aan de vereenigin-
gen te Goes verleende bijdrage stelt 't
bureau voor aan V.V.V. te Zierikzee
evenals vorig jaar 80 toe te staan.
Tenslotte stelt het bureau voor naar
aanleiding van 'n desbetreffend verzoek
ook aan het comité voor een winkel
week te Kloetinge een bijdrage van 25
te verleenen.
De commissie voor de Financiën ver
eenigt zich met deze voorstellen.
Begrooting 1933.
Vervolgens de ontwerp-begrooting
der Kamer voor 1933 met een eindcijfer
van 15.850, onvoorziene uitgaven
935.87 en vermoedelijk batig saldo
van 2000.
Aan jaarlijksche bijdragen raamt het
bureau weder 11.500 aan nieuwe in
schrijvingen 300.
Het stamkapitaal der Kamer verte
genwoordigt een waarde van 75.000
en is als volgt belegd: 56.000 414 pCt.
Nederland 1917 en 16.500 4 pCt. Ne
derland 1931.
ben; en hoe méér hij in dit opzicht z'n
waarnemingsvermogen en zijn bewust
zijn omtrent leugen en waarheid heeft
verhelderd, hoe beter hij in alle opzich
ten leven zal".
Henri glimlachte niet meer, en schud
de niet meer het hoofd. Maar 't begrij
pen deed hij ook niet,
Zóu ik nog eens heelemaal beter
worden?" vroeg hij hulpeloos.
Zéker", zei ze, „Ik weet zeker, dat
je op den goeden weg bent! En denk er
nu maar niet te véél over".
Ze gaf hem een aai over zijn haar.
VIER EN TWINTIGSTE HOOFDSTUK.
Vooruitgang.
Het verhaal van een ziekte een
„ziektegeschiedenis" noemen de medici
dat kan heel interessant zijn;.tot
de crisis goed-en-wel voorbij is. De be
terschap is soms langdurig, soms gaat
ze snel, maar interesant, dramatisch in
teressant, zooals de historie vóór dien
tijd, is ze zelden.
Het is de zeer de vraag of de geschie
denis der ziekte van Henri van Hoghen
Lugt in éénig stadium interessant is ge
weest. Maar de geschiedenis van zijn
beter-worden op den voet te volgen,
zou ongetwijfeld zeer vervelend wezen;
bijna zoo vervelend als een tempera-
tuurlijst. Ja er waren heugelijke mo
menten bij; voor Clara voor de vrien
den, voor dr. Marelman! Hoe heerlijk
was het bijvoorbeeld toen hij voor het
De commissie voor de financiën ver
eenigt zich met de ontwerp-begrooting.
Een der leden merkt hierbij op dat
z.i. enkele uitgaafposten weivoor ver-
laging in aanmedking komen.
Waar echter nog steeds een bedui
dend batig saldo resteert en de Minister
er niets voor schijnt te gevoelen de
jaarlijksche bijdragen met een bepaald
percentage te verlagen, zooals reeds
enkele malen door de Kamer is ver
zocht, kan ook dit lid zich met de ont-
werpbegrooting vereenigen.
Verbetering kanaal door Zuid-
Beveland.
Het bureau deelt mede, dat het met
eenige verwondering heeft kennis ge
nomen van het adres, dat de Kamer
voor WestelijkNoord-Brabant te Breda
aan den Raad van Ministers beeft ge
zonden, waarin die Kamer er op aan
dringt de voor verbreeding van het ka
naal door Zuid-Beveland bestemde gel
den niet daar te besteden, doch in Wes
telijk Noord-Brabant. Het is zeker het
goed recht der genoemde Kamer op te
komen voor de belangen van haar
streek, doch het bureau meent, dat niet
juist is te trachten dit doel te berei
ken door de regeering er toe te bren
gen verbeteringen in een andere streek
niet te voltooien. Indien men het adres
der Bredasche Kamer leest zoude men
denken, dat thans voor de eerste maal
gelden voor de verbetering van het ka
naal voor Zuid-Beveland worden aan
gevraagd, doch dit is geenszins het ge
val. Nadat reeds eerder de sluizen te
Wemeldinge en te Hansweert waren uit
gebreid met een derde sluis, werd toch
voor het eerst op> de begrooting voor
1930 een bedrag van 50.000 aange
vraagd voor verhooging en wijziging van
de spoorwegbrug over het kanaal door
Zuid-Beveland te Vlake. Op de begroo
ting voor 1931 werd een bedrag aange
vraagd voor verbreeding van het kanaal
door Z. B., in verband met de verhoo
ging en wijziging van de spoorwegbrug
over dat kanaal 500.000) en voor de
verhooging der spoorwegbrug eveneens
500.000. Voor 1932 waren deze bedra
gen resp. 200.000 en 1.000.000.
Voor de verbreeding van het kanaal
welke in totaal 2.300.000 zal vragen
is derhalve reeds 1.300.000 toegestaan.
Nu zou het toch op zichzelf al heel
eigenaardig zijn een werk, dat reeds
grootendeels gereed is, niet te voltooi
en, alleen om de gelden vrij te krijgen
voor een ander doel.
De Bredasche kamer zegt, dat zij geen
nut ziet in een verbreeding van 'het
kanaal,aangezien de toekomstige nieu
we verbinding tusschen Westerschelde
en Volkerak ruimschoots voldoende in
staat zal zijn om de scheepvaart op te
vangen, waarvoor de verbreeding van
het kanaal door Z. B. wordt bestemd.
Het wil het bureau voorkomen, dat men
onjuist doet zoo nauw verband te leg
gen tusschen het nog alleen in plannen
bestaande kanaal van Volkerak nsfar
Westerschelde bij Bath en de verbete
ring van het kanaal door Zuid-Beveland,
Stel, dat besloten wordt, het kanaal
Vo!kerak-Bath tot stand te brengen,
dan zal het toch nog jaren duren, voor
dat het in gebruik genomen zal kunnen
worden terwijl de verbeteringen van
het kanaal door Z. B., reeds zoover zijn
gevorderd, dat zij uiterlijk in 1933 ge
ëindigd kunnen zijn.
De scheepvaart eischt een betere ver-
biniding tusschen Ooster en Wester-
Schelde zoowel door verbreeding van
het kanaal door Z. B. als door verbete
ring van de bruggen in dit kanaal speci
aal de spoorbrug te Vlake.
Ook wanneer het in Westelijk Noord
Brabant wenschelijk geachte kanaal tot
stand komt, zal het verkeer door het ka
naal door Z. B. nog belangrijk blijven,
want een groot percentage van de schre-
eenst uit eigen beweging zij het dan,
nadat het hem bij andere gelegenheden
vele malen was voorgedaan; maar toch:
uit eigen beweging van zijn zoon Nico
consteteerde: „Hij liegt!" Toevallig wa
ren al de vier genoemde personen op
dit belangrijk moment tegenwoordig; en
ze hadden, in hun verrukte verteedering
Nico wel willen omhelzen, die, door zijn
herhaald, zijn onbeschaamd en heerlijk
evident onwaarheid-spreken, zijn va
der, hoe hardleersch die te-dezen ook
was, tot deze heuchelijke constateering
als het ware gedwongen had! Dat was
inderdaad een grootsch oogenblik; een
mijlpaal op den weg naar het maatschap
pelijk leven. Maar er waren meer mij
len en meer palen! Die met een eenpa
rig versnelde beweging werden afge
legd en bereikt. Want de patiënt werkte
prachtig mee; men had hem duidelijk
gemaakt, dat dit leugens-constateeren
voor hem de weg ter genezing was; en
inderdaad, men kan veel tot zijn eigen
genezing bijbrengen; dat bleek ook nu~
weer. De vraag, door Kees Bender bij
zijn eerste onderhoud, toen ze „de the
orie van het geval" bespraken, den
dokter voorgelegd: „Is het liegen een
gevolg van het bestaan van een zeker
gedeelte van de hersenen, of ontstaat
dat hersendeel door het liegen?" werd
wel niet principieel en volkomen onbe
twijfelbaar (opgelost; maar het scheen
toch wel, dat die hersenvezelen te ont
wikkelen waren zoo goed als de
spierballen van een bokser door ge
stadige oefening; in casu: van den leu-
pen, die van het kanaal gebruik maken,
is bestemd voor Neuzen en kan derhalve
het kanaal bij Bath missen. Alles bijeen
genomen is het bureau van oordeel, dat
hoe de beslissing in de verdere kanaal
plannen ook moge uitvallen er geen re
den is de reeds zoover gevorderde ver
beteringen van het kanaal door Z. B.
en de vernieuwing van de spoorbrug te
Vlake stop te zetten. Het stelt daarom
voor een adres te richten tot den raad
van ministers met verzoek niet te vol
doen aan den wensch der Kamer voor
Westelijk Noord Brabant om de voor
1933 en 1934 nog toe te stane gelden
voor verbreeding van het kanaal Hans-
weertWemeldinge te besteden in
Westelijk Noord-Brabant. Een overzicht
van het bovenstaande kan in het adres
worden opgenomen, terwijl het bureau
bedoelt een afschrift toe te zenden aan
de Tweede en Eerste Kamer der Sta-
ten-Generaal.
Moeilijkheden op verkeers
gebied.
Het komt het bureau voor dat het
niet juist is op kunstmatige wijze de ou
dere middelen van vervoer in bescher
ming te nemen tegen de nieuw opko
mende. Trouwens hierbij zullen de ou
dere vervoermiddelen op den duur ook
geen baat vinden, al zal de ontwikkeling
van het nieuwe vervoermiddel in
casu de auto door die kunstmiddelen
wellicht eenigszins worden vertraagd.
Men kan maar niet zonder meer consta
teeren, dat het verkeer per spoor heeft
afgedaan, want al zou de auto in het al
gemeen het verkeer op korten afstand
wel geheel tot zich kunnen trekken, de
spoor- en ook boot of schip blij
ven voor het verkeer op grootere en
zeer groote afstanden en voor massaal
vervoer voorloopig althans nog
onmisbaar. En ook afgescheiden hier
van mag men niet vergeten dat in het
spoor- en tramwegnet zoowel door rijk
en andere openbare lichamen als> door
vele particulieren groote kapitalen zijn
geinvesteerd en het is zeker een alge
meen belang alles in het werk te stellen
deze kapitalen ook in het vervolg zoo
veel mogelijk rendabel te maken. Zoo
lang nu deze strijd tusschen de verschil
lende middelen van vervoer onderling
werd gestreden of door comité's en
vereenigmgen van enkele of meerdere
dier belanghebbenden, was er voor het
bureau geene aanleiding de bijzondere
aandacht der kamer voor deze aangele
genheid te vragen. Dit is veranderd door
het rapport-Weiter dat volgens het bu
reau inzake het verkeersvraagstuk zeer
eenzijdig is en sterk den indruk geeft,
dat de commissie is ingelicht door per
sonen, jdie staan aan de zijde der spoor
wegen, zonder ook te rade te gaan bij
hen, die het autoverkeer behartigen.
De commissie komt tot de beide vol
gende voorzieningen die haar inziens
gewenscht zijn nml.:
1. het scheppen van waarborgen dat
het verkeersvraagstuk voortaan meer
als één geheel wordt beschouwd;
2. een betere gelijkmaking van de
exploitative Voorwaarden der verschil
lende verkeersmiddelen onderling;
Het in de tweede plaats genoemd wil
de commissie onder meer bereiken door
het invoeren van een extra belasting
voor autobussen en vrachtauto's en de
opbrengst hiervan gebruiken om het te
kort op de exploitatie der spoorwegen
te verminderen. Nu meent het bureau,
dat het toch al geheel uit den booze is
de tekorten op de spoorwegen te gaan
dekken door een ander verkeersmiddel
hoog te belasten.. Doch niet alleen op
deze wijze wil de commissie den groei
van het autobedrijf en speciaal van het
autobus- en vrachtautobedrijf tempe
ren, ook wil zij de wegenverbetering
vertragen speciaal door te breken met
het voorschotstelsel. Om de verbetering
genzin. De vergelijking is niet onjuist,
want het leugens-constateeren werd 'n
sport, een hartstochtelijk beoefende
sport, voor Henri. En de vrienden werk
ten mee. Ze hadden hem tot-nog-toe
door eenzijdig te redeneren, door eigen
persoonlijke inspanning op weg gehol
pen, nu konden ze hem naar verschil
lende leerscholen van den leugen zen
den; zooals een kind. na zijn eerste
stukje opvoeding thuis te hebben ge
kregen, naar school wordt gestuurd,
om daar meer speciaal voor het leven
in de wereld te worden voorbereid,
„Waar wordt dezer dagen waarschijn
lijk extra veel gelogen?" vroegen ze
zich af en beraadslaagden met elkaar,
waar men, van dit standpunt gezien,
Henri het best eenige uren kon laten
doorbrengen. Zoo zat hij véél op de tri
bune van den gemeenteraad; en op die
van de Tweede Kamer; „het is dood
jammer, dat de tijd van de algemeene
beschouwingen voor de begrooting
voorbij is", constateerde Eugenius Haas,
„maar, nu ja, er is daar altijd wel ge
noeg voor hem op te merken." En dat
bleek ook het geval te zijn; wel is waar
was aanvankelijk het percentage der
door Henri opgemerkte onwaarheden
gering in verhouding tot het aantal dat
was gedebiteerd; maar zijn wil was
goed, en telkens kwam hij met meer
leugen-constateeringen thuis. Ook bij de
rechtbank werd hij 'n habitué; soms zat
hij tusschen „de linke jongens" op de
publieke tribune, die daar, ook ijverig
studeerende, hun vakkennis yermeer-
der wegen te bespoedigen schiet het
rijk telken jare een bedrag aan het we
genfonds voor. Als de rijkskas nu geen
voorschotten meer verleend voor we
genverbetering en bruggenbouw, dan
zal zeker in afzienbaren tijd ook niets
komen van de overbrugging van het
Hollandsch Diep en van vele zijden,
en ook door de Kamer is er juist
sterk op aangedrongen, bij de uitvoe
ring van dit Werk veel meer spoed te
betrachten dan tot heden het geval is.
De commissie denkt dat dit voordeel
zal brengen aan de spoorwegen, maar zij
vergeet, dat Brabant en Zeeland zich
steeds meer op België oriënteeren ten
gevolge van de slechte verbinding met
Holland boven den Moerdijk dat daar
van groot nadeel ondervindt. De oplos
sing, die de commissie aanbeveelt, moge
eene goede zijn voor de spoorwegen, 't
blijft minstens de vraag of daardoor ook
het algemeen belang wordt gediend, 't
Bureau zou ten zeerste betreuren indien
de regeering alleen moest afgaan op de
ten deze z.i. zoo 'eenzijdige beschouwin
gen der commissie-Weiter.
Tot genoegen van het bureau blijkt
uit de opmerkingen terzake in de zgn.
„Millioenennota", dat de regeering zich
niet zonder meer ten deze met de denk
beelden der commissie-Weiter veree
nigt. Het denkbeeld om de wegenbelas
ting voor vrachtauto's en autobussen
te verhoogen heeft de regeering niet
overgenomen en over het denkbeeld om
de voorschotten aan het wegenfonds te
doen ophouden spreekt de millioenen
nota in het geheel niet. Uit de ontwerp-
begrooting voor het wegenfonds blijkt
echter nader, dat de regeering ook dit
laatste deiikbeeld der commissie-Wel-
ter niet tot het hare wenscht te maken.
Voorloopig zijn die gevaren derhalve
bezworen, doch zal op den duur toch
iets moeten worden gedaan om het ver
voer in goede banen te houden. Het
bureau meent dat instelling van eene
commissie gewenscht is, waarin niet al
leen vertegenwoordigers van het ver
voer per rail of te water, doch ook van
het autobus- en vrachtautovervoer, van
het luchtverkeer, van instellingen die
zich ten doel stellen bevordering van
verbetering van het wegennet (b.v. het
Nederlandsche Wegencongres) en van 't
Toerisme (b.v. A.N.W.B. en K.N.A.C.)
zitting hebben.
Uit een samenspreking van de voor
mannen uit de diverse organisaties en
bedrijven is het wellicht mogelijk te ge-
laken tot eene zij het dan ook niet
allen, dan toch ook niet alleen en
kelen van de diverse verkeersrichtin-
gen bevredigende oplossing.
Wellicht is het mogelijk deze bespre
kingen te doen plaats hebben in eene
ook in het rapport-Weiter gedachte
Rijksverkeerscommissie of door uitbrei
ding van de commissie-Patijn waarin
thans nog niet alle schakeeringen van
het vervoer voldoende zijn vertegen
woordigd. Resumeerende stelt het bu-
rau voor tot den minister van Water
staat een schrijven te richten met ver
zoek eene commissie in te stellen sa
mengesteld op de wijze als bovenver
meld en met opdracht over het geheele
verkeersvraagstuk de regeering uitvoe
rig te adviseeren. Van de beschouwin
gen van het bureau zoude in het schrij
ven aan den minister een overzicht zijn
te geven.
Veer Zijpe—Anna Jacoba-
polder.
In de laatst gehouden vergadering
der Kamer zegde de Voorzitter toe een
adres van de Neutrale Middenstands-
vereeniging te Zierikzee, destijds gericht
tot het bureau en door dit bureau ook
beantwoord, te beschouwen als tot de
Kamer gericht, zulks naar aanleiding
van een verzoek van den heer Klok. Dit
schrijven betrof het vrij vervoer van
deren; en zich zacht spiegelen; zich
spiegelende aan de fouten hunner erin-
gevlogen collega's; soms ook, gebruik
makende van zijn positie als oud-jour
nalist, vlijde hij zich tusschen de pers
mannen, die hem, na zijn sensationeele
kanonnen- en vivisectie-reportage
waardeerden; en las dan 's avonds hun
verslagen; zooals hij ook de verslagen
las in bladen van verschillende rich
ting van de politieke vergaderingen,
die hij had bijgewoond. Maar het duur
de nog wel eenige weken, vóór hij aan
het opmerken van de verfijnde onwaar
heden toe was, die daarin te constatee
ren waren!
Intusschen, zóó was hij er nog niet.
Met medisch ongeduld wachtte dr. Ma
relman, met vriendschappelijk ongeduld
wachtten Haas en Bender; met liefde
vol ongeduld wachtte Clara op een
symptoom, dat wel als een jubileum-
mijlpaaltje zou Imogen worden aange
merkt; op de eerste leugen, door Hen
ri zelf uitgesproken. Ja, als hij zelf
eens loog! Dat was de droom, dat was
het ideaal voor allen die belang in hem
stelden! Dat was bij de ups-and-downs
op de Rutschbaan der langzaam voort
gaande, telkens, na een vermoeienis,
weer even dalende genezing, de groote
boog-omhoog; als je dien over was, ste
vende je met volle kracht naar 't eind
punt!
(Wordt vervolgd)