ZEELAND. rWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 20 OCTOBER 1932. No. 248. MIDDELBURG. NA DE OPERATIE. ZUID-BEVELAND. SCHOUWEN-DUIVELAND. i—i— De A. N. W. B.-avond. Een groot aantal leden en ook velen niet leden waren gisteravond opgeko men naar de propagandavergadering die de A.N.W.B., toerislenbond voor Ne derland, hield op de bovenzaal van de sociëteit de Vergenoeging. De voorzitter van de plaatselijke commissie, de heer mr. P. C. A d r i- a a n s e, consul van den A.N.W.B. al hier, heette de aanwezigen welkom en uitte zijn vreugde er over, dat ook ver schillende dames aanwezig waren. Het doel van den avond noemde spr. drie ledig, het meer bekendheid geven aan het werken van den bond, het daar voor belangstelling wekken en het aan- toonen dat de Bond een organisatie is van algemeen nut. Hierna verkreeg de heer Schin kel, propagandist van den Bond het woord en zeide, dat de Bond als zoo danig voor het laatst in 1911 te Mid delburg vergaderde, al trok hij er in 1924 op weg naar Engeland nog even door. Dat er toch in Zeeland ook be langstelling voor zijn werk bestaat, bleek verleden week op de bijeenkom sten in Zeeuwsch-Vlaanderen. Spr. bracht dank aan de commissie van voor bereiding met name aan mr. Adriaan- se en heette vooral ook welkom de beide leden van het Algemeen Bestuur, de heeren jhr. P. J. Boogaert en mr. H. Doorenbos. Men leeft in bijzondere tij den, maar dat maakt het nog niet goed dat de A.N.W.B. met zijn 90.000 leden nog maar 1 pet. van het Nederlandsche volk omvat, waar hij voor allen werkt. Men moest bij 10.000 te gelijk toetre den en dit is vooral zeker welkom nu de Bond volgend jaar zijn halve eeuw feest zal vieren. De Bond is op 1 Juli 1883 te Utrecht opgericht. Vroeger zouden de wegen niet met rijwielen of auto's te bereiden zijn geweest en toen de spoorwegen kwamen, meende men heelemaal niets meer voor andere wegen te moeten doen, al waren er ook toen reeds voor uitziende personen, die tegen die op vattingen waarschuwden. De vélocipè- de-rijders klaagden terecht over de we gen en dit was mede aanleiding, dat toen twee plaatselijke clubs elkander op haar tochten ontmoetten, men be sloot te trachten te komen tot een al- gemeenen bond en deze werd, zooals reeds gemeld, 1 Juli 1883 onder den naam Algemeenen Nederlandsche Vé- locipédebond opgericht. Reeds in 1884 trad de heer Edo Bergsma op als voor zitter en is hij dit nu reeds 49 jaar, ze ker een unicum. De Bond is door de regeering erkend als een instelling van algemeen nut. Spr. schetst dan hoe toen de auto's kwamen, de eigenaars geen ander en beter onderkomen kon den vinden dan bij den A.N.W.B., die haar naam uit traditie behield, doch zich ontwikkelde tot algemeenen toe ristenbond en ook de motorwielrijders in zich op nam, het watertoerisme be vorderde, wandelwegen aanlegde tot 'n lengte van 2200 km. Ten deele loopen deze paden over particulieren grond en zijn dan alleen toegankelijk voor Bonds leden, die daarvoor een speciale kaart kunnen aanvragen. Spr. noemt enkele wijze waarop de letters van den Bond zijn vertaald o.a, „Altijd nieuwe wegen banend", „Algemeene Nederlandsche Weldoenersbond". Het eerste wijst er terecht op, dat de Bond zich zeer be ijverd heeft en nog beijvert voor het verkrijgen van goede wegen; het twee de dat hij voor alle wegverbruikers zorgt. Zoo staan er reeds 3500 wegwijzers, waaraan millioen gulden ten koste is gelegd. Het was ook de Bond op Door Dr. Jan Walch. 70. In haar gedachten gestoord, keek zij hem verward aan. ,,U zegt?.O neen, neen.... ik geloof dat u volkomen ge lijk heeft.... Maar het trof mij, toen u sprak van „napraten" en „meedoen" met de wereld wat dan het einddoel is van de genezing van mijn man.... Ik wil zeggen", viel hij zichzelf in de rede, „ik dacht, dat we er eigenlijk op die manier niet „beter" op worden; al wordt hij genezen;...." Al wordt hij heter in den gebrui- kelijken zin.Zijn kokette oogen vroegen een kleine toejuiching voor 't woordenspel. Clara bepaalde het minimum met 'n kort, verstrooid glimlachje. ,Ik spreek van ons", ging ze ernstig voort; al is hij eigenlijk de eenige patiënt, de eenige abnormale, de eenige waarheidspreker. Maar ik ook was onder den invloed van zijn waarheid.... liefde kan men het eigenlijk niet noemen, maar enfin, van zijn waarheid. Ik denk dat, als ik later nog eens terugdenk aan deze periode, die de ziekteperiode met al zijn decep ties, met al zijn teleurstellingen en aller lei beroepen, dat ik dan toch wel zal denken: Het was per slot van rekening een mooie tijd! In elk geval zal ik mij al lerlei herinneren, dat goed en eerlijk wiens initiatief het wegencongres tot stand kwam. Ook in Zeeland heeft de Bond reeds tal van jaren geleden steun toegezegd voor een overbrugging van de Eendracht. Wat betreft rijwielpa den langs de wegen wijst spr. er op, dat in 1898 de Bond f 6000 subsidie aan het Rijk aanbood voor een pad langs den weg TilburgBreda. Dit was het Rijk te bar en het legde zelf het pad aan, gevolgd door anderen. Ook de Rijwiel- padvereenig. wierdoel is paden vrij van de drukke verkeerswegen, steunt de Bond gaarne. Wijzende op de bor- detf met de namen der gemeente, be treurt spr. het dat deze niet altijd ge vrijwaard zijn voor de baldadigheid der jeugd, maar spr. vertrouwt dat dit hier in Walcheren als centrum van het vreemdelingenverkeer anders zal zijn. Een onbeschadigd bord doet den vreemdeling reeds een goeden indruk krijgen van de plaats, die hij binnen komt. Verder zijn er de waarschuwings borden, de paddenstoelen met richting aanwijzingen, de schilden voor de rij wielen van slechthoorenden en ijvert de Bond voor goede reflectoren en te gen verblindende lichten. Spr. geeft dan enkele staaltjes hoe vroeger tegen de vélocipèderijders is opgetreden ook door politiemannen en stelt daartegenover de goede wijze van werken van de verkeerspolitie van he den. Men moet de verkeersagenten steeds bewonderen over hun takt. Wa ren zij er niet, het aantal ongelukken zou zeker nog veel grooter zijn. Allen samen, gebruikers van den weg en po litie moeten krachtig werken voor een veilig verkeer. Ook voor het behoud van natuur- en stedenschoon, tegen ontsiering door re clame en voor afschaffing van tollen ijvert de Bond steeds. Een voornaam onderdeel is het ver- leenen van grensfaciliteiten, waaraan de Internationale organisatie, gesticht op initiatief van de Bondsvoormannen, krachtig medewerkt en waarvan tel ken jare enkele duizenden meer pro- fiteeren. Spr. wekt ten slotte krach tig op leden te werven en noemt het verkeerd zich blind te staren op de ma laise. Door er altijd over te spreken maakt men ze nog erger. Na deze hierboven nog slechts in het kort vermelde causerie, waren de aanwezigen in de gelegenheid een keu rige tentoonstelling van alles wat de Bond doet, te bezichtigen. Zoo zagen wij er een groote plaquette met los rij- materiaal voor demonstraties op school in verkeersregelingen; modellen van waarschuwingsborden volgens het nieuwste model, kaarten, spelen, leg kaarten, boekwerken, schoolverkeers platen, vlaggen, enz. enz., alles evenveel bewijzen van hetgeen deze organisatie presteert. Met belangstelling is dit al les in oogenschouw genomen. Dit was niet minder het geval met de vervolgens vertoonde lantaarnplaatjes waar door al het gesprokenen nog eens goed verduidelijkt werd en tevens ver schillende mooie plekjes in eigen land en enkele in het buitenland op het doek kwamen. De heer Schinkel heeft ten slotte nog eens aangespoord de opgewektheid ook in deze tijden te bewaren, ieder lichtpuntje te zien, want dit is zeker 'n goed middel om veerkrachtig alle moeilijkheden zoo goed mogelijk het hoofd te kunnen bieden. Spr. dankte ten slotte alle aanwezi gen voor hunne belangstelling en aan dacht. Een goede daad. Het moge geen tijd van het jaar zijn, dat men veel vreemdelingen kan ver wachten, ook volgende jaren zullen wij ze gaarne in groote getale zien komen. Alles wat daartoe [kan medewerken was; als we weer in 't gewone leven zijn. Dr. Marelman keek ernstig. „Tja" zei hij, met een gepeins-afsluitenden hoofdknik; „maar tenslotte wilt u dat toch.... Natuurlijk wilt u het, haastte hij zich er aan toe te voegen; want het scheen een oogenblik een be- leediging. Clara antwoordde niet. Er was een oogenblik een andere mogelijkheid voor haar dwalende oogen gerezen; een le ven, meer buiten de wereld; en in elk geval: 'er minder door aangetast. „Kees" heette dat leven Haastig duwde ze die gedachten terug. Stond verward op om heen te gaan, i Hij komt dus morgenochtend eens even bij mij zei de' dokter. „En ik mag mo bazeeren op 't feit, dat hij een paar maanden geen betrekking noodig heeft; en dat er met rustig en voortgang, zonder die schokken die de maatschappij hem zou geven, aan zijn genezing kan worden gewerkt?" Ja" zei Clara. „Dat zal gaan. Ten eerste heeft hij nog een maand salaris van De Middenweg. En dan zijn er vrienden, die ons helpen". Ze bloosde. Het waren geen vriend e n; het was één vriend, die zijn hulp had aangeboden. En de malaise is aan 't minderen", voegde de dokter eraan toe. „Dat is ook van belang. Wees u maar gerust; het zal gauw genoeg in orde komen. Maar wat ik u nog zeggen wou", voegde hij eraan toe, terwijl 'hij den moet zeker worden toegejuicht en het is daarom, dat wij nog gaarne de aan dacht vestigen op een goede daad, ver richt op de in September te Amster dam gehouden tentoonstelling van kan toorinstallaties, toen de bekende firma Blikman en Sartorius aldaar, op initi- tief van Ihaar vertegenwoordiger, den heer F. W. de Vries alhier met haar drukmachine „Rotaprint" een zeer goed geslaagden afdruk maakte van de Markt alhier met het Stadhuis in zijn volle pracht. De oorspronkelijke foto is geno men op Zondagmorgen, want de voor deur van ons gemeentehuis is gesloten, maar ook is de foto van een drietal ja ren geleden, omdat de sociëteit de Ver genoeging er in haar oude gedaante van voor den brand op voor komt. Aan ieder bezoeker werd een afdruk verstrekt, zeker een mooie propaganda, DE VERBREEDING VAN HET KA NAAL DOOR ZUID-BEVELAND. Men schrijft ons: Enkele weken geleden hebben wij ge meld, dat het departement van Water staat een aanvang had gemaakt met de onteigening van gronden noodig voor de verbreeding van het kanaal door Zuid- Beveland, wijziging van de over ge noemd kanaal liggende bruggen en ver legging en verhooging van een gedeel te van den spoorweg VlissingenRoo sendaal. Het betrof toen een zakelijke uiteenzetting van de betreffende plan nen der regeeiing op grond van de op de secretariën der langs het kanaal ge legen gemeenten (Wemeldinge, Yerseke, Kapelle, Schore en Kruiningen) ter vi sie gelegen hebbende stukken als be doeld in de artikelen 6 en 7 der Ont eigeningswet. Nadien is nog heel wat dienaangaande gepublceerd, en steeds meer is verband gelegd tusschen deze voorgenomen kanaalverbreeding en de oplossing van de tusschen Nederland en België hangende kwesties. Zelfs ver denkt men waterstaat er van, dat deze op eigen houtje en volgens eigen inzicht doet aan buitenlandsche kanalenpolitiek. Volgens inlichtingen van bevoegde zijde is deze voorstelling van zaken absoluut onjuist, en kan niet leiden dan tot ver troebeling zoowel van de Zuid-Beve- landsche kanaalkwestie als van de op lossing in zake de verbinding Antwer penHollandsch Diep. De plannen van Waterstaat lagen dus ter visie en bet destijds ook in ons blad verschenen bericht dienaangaande was in geen enkel opzicht foutief. Het is dan ook niet juist, dat bedoelde publicatie voorbarig zou zijn geweest. Men kan toch moeilijk aannemen, dat de regee ring aanstalten maakt voor onteigening van gronden waaraan op zich zelf reeds belangrijke kosten zijn verbonden indien zij niet ten volle overtuigd is van de noodzakelijkheid van die ontei gening? Wel is aannemelijk, dat be doelde plannen niet ongewijzigd tot uit voering zullen' komen, waaronder ook kan vallen een achterwege blijven van de uitvoering van een deel daarvan. Zoo zou het wel gewenscht zijn, dat het kanaal recht bleef. Volgens net be staande plan komen bij Hansweert en Wemeldinge zwakke bochten waardoor de toegang van het kanaal naar de aan de oostzijde gelegen nieuwe sluizen ze ker niet gemakelijker wordt. Uit den aanleg van de nieuwe sluizen blijkt, dat de verbreeding van het kanaal oorspron kelijk is gedacht aan de oostzijde. De bestaande crisis doet zich ook hier gel den tengevolge waarvan naar alle waar schijnlijkheid de veel minder kostbare onteigening aan de westzijde is geko zen. Maar die nieuwe sluizen die als deurknop al in de hand had „met uw man zal 't gesprek een heel simplistisch karakter hebben, zooals ik al zei, maar ik zou ook nog wel eens willen praten met enkele menschen uit uw omgeving. Met vrienden; die me, evenals u, voort durend moeten helpen, psychologisch helpen, bij zijn genezing Ik zal u onzen besten vriend stu ren", zei ze ferm, meneer Bender. U kent hem trouwens, En onzen vriend Haas". Ik zal de heeren gaarne ontvangen". Het gesprek met Henri had een zeer eenvoudig verloop. Inderdaad u hebt zeer juist ge voeld, dat er iets niet heelemaal met u in orde is", zei de dokter. „We spreken openlijk nietwaar; ik mag u precies zeggen wat ik ervan weet?" Niets liever dan dat", Welnu dan. U mankeert een zeker gevoel voor overgangen". Henri zette pijnlijke oogen. Het was iets duisters. Wat beteekende dat: „ge voel voor overgangen?" Ik begrijp u niet". Dat had de dokter ook niet verwacht. Het was zelfs zijn bedoeling geweesj dat Heuri door niet-geheel-begrijpen zich gereeder aan hem zou overgeven. En als hij zich nauwkeuriger had uitgedrukt, zou de patiënt hem immers heelemaal niet hebben verstaan?" Dat is jujst een symptoom van uw ziekte. En nu moet u mij héélemaal ge- toegang tot het smalle kanaal een wel wat vreemden indruk maken bewij zen ook, dat het plan tot verbetering van het kanaal niet van de laatste ja ren is. Tenslotte kregen de plannen wat meer vastheid en toen is er ook in de pers op gewezen, dat deze ka naalverbreeding los stond van de oplossing van de bekende kwestie Neder land - B e 1 g i Dat laatste wil na tuurlijk niet zeggen, dat het kanaal door Zuid-Beveland niet van internati onale beteekenis is; dat was het altijd en dat zal het ook blijven. Wie ook maar eenigszins op de hoog te is van den bestaanden toestand be treffende het verkeer te land en te wa ter op Zuid-Beveland, zal moeten toe geven, dat verbetering van de meer dan ouderwetsche situatie hoognoodig is. Vooral de laatste weken is de water stand in het kanaal laag. Op zichzelf beschouwd, is dit niet zoo erg, doch wanneer men bedenkt dat de kanaal kanten met een zwakke helling naar het bodemvlak loopen, dan zal men eenigszins een idee kunnen vormen van den invloed van een lagen water stand op de bevaarbare kanaalbreedte. In dit verband sprak men dezer dagen van „een breede waterleiding". Dat laatste is misschien wat straf gezegd de volksmond weet zich in dergelijke gevallen meestal kernachtig te uiten doch de toestand is voor een kanaal met zoo belangrijke doorvaart beslist onhoudbaar. Het verkeer te land vraagt eveneens om verbetering. Hierbij is ook van be lang de verbinding van Oost- en West Zeeuwsch-Vlaanderen en Walcheren, N. Beveland en Zuid-Beveland (gedeelte lijk ten Weesten van het kanaal) met het overige deel van het land. Het scheepvaartverkeer toch gaat bijna on afgebroken door, zoodat de bruggen voor gewoon verkeer slechts bij tus- schenpoozen voor enkele oogenblikken beschikbaar zijn voor het verkeer te land. Het is dan ook altijd wachten en nog eens wachten, somtijds twintig mi nuten en langer. Het treinverkeer gaat gewoon door, doch een gevolg daarvan is, dat de scheepvaart ernstige vertraging onder vindt bij de lage spoorwegbrug te Vlake. Ongetwijfeld zou na aanleg van een kanaal door Westbrabant, het Zuid- Bevelandsch kanaal aan beteekenis ver liezen. Dat wil echter nog niet zeggen, dat alsdan het tegenwoordige kanaal HansweertWemeldinge ook maar aan bescheiden eischen zou voldoen. De vaart van Gent af is zeer be langrijk en bedraagt naar schatting ze ker meer dan de helft van de totale doorvaart. Het is dan ook niet gewaagd, aan te nemen, dat bij aanleg van een nieuw kanaal, ongeveer 65 pCt. van het verkeer blijft voor rekening van het be staande kanaal. En men verwijdert zich wel heel ver van de werkelijke toestan den, indien men de nutteloosheid van 't kanaal WemeldingeHansweert in de toekomst tracht te bewijzen door het te berde brengen van een mogelijken ka- naalaanleg ,in Oost-Zeeuwsch-Vlaande ren. Onwillekeurig vraagt men zich af, of de geheele verbreeding wel noodig zal zijn. Het is heel wel mogelijk, dat de tweede verbreeding achterwege blijft, althans een beslissing dienaan gaande nog jaren op zich zal laten wach ten. Maar Waterstaat heeft ook niet be weerd, dat hij onmiddellijk tot volledige verbreeding zal overgaan. Wat toch is het geval? De uitvoering der plannen zal geschieden in twee gedeelten, zoo danig, dat na de eerste verbreeding op 4.50 meter onder kanaalpeil een bodem breedte van 40 meter beschikbaar is, terwijl pas bij de tweede verbreeding een kanaalprofiel van grooter afmetin- looven. Ik verzeker u, op mijn woord van eer, dat alles te rechtkomt. Dat er al aanwijzingen van beterschap zijn". Het gezicht van den dokter nam een héél eerlijke uit drukking aan. „Luister eens: u hebt gemerkt, dat u iets mankeert, nietwaar? Nu dat is een onmiskenbaar symp toom van de genezing". Hij wierp een verstolen blik op zijn patiënt. Die zat daar nu inderdaad met het gezicht waarop men hopen moest: het gezicht van iemand die gretig naar wonderverhalen luistert; bereid om zijn zielerust, alles te gelooven, wat hij niet begrijpt. Ik sprak van een zeker „gevoel voor overgangen", dat u ontbreekt. Het is op 't oogenblik nog moeilijk", hij liet in 't midden, voor wien „dit na der te preciseeren. Uw geest is zéér helder; ja, dat hoeft u me niet eens toe te stemmen; dat weet ik zelf wel heel goed; uw geest is helderder dan hij vroe ger was. U voelt u vrijer; gelukkiger; onmaatschappelijker. Zie ik uw toestand juist, of niet? Zegt u 't maar gerust". Het is precies zooals u zegt", antwoordde Henri verheugd. Dat dit het geval is", ging de dok ter voort, „is een gevolg van die laat ik het noemen: rechtlijnigheid van uw wijze van denken. Ik sprak daareven van „overgangen" Uw denken gaat als een rechte spoorbaan. Voor de wis sels op de baan, die langzaam van die rechten weg afvoeren, hebt u 't gevoel gen zal ontstaat. Deze tweede verbreeding komt eerst voor uitvoering in aan merking, nadat het ver keer zoodanig zal zijn toegenomen, dat de be hoefte aan een ruimer profiel zich doet g e v o e- 1 e n. Ten aanzien van de eerste ver breeding is dus een spoedige uitvoering te verwachten, terwijl aangaande het tijdstip der tweede verbreeding nog niets vast staat. Ook t.a.v. het bruggenplan worden voorloopig alleen de hoognoodige ver beteringen aangebracht, terwijl voor het overige Waterstaat een afwachtende houding aanneemt. Zoo blijft de Bonzij brug bij Wemeldinge ongewijzigd, pit laatste is mogelijk doordat deze brug geen hindernis vormt voor de vaart van het kanaal naar de nieuwe sluis te We meldinge. Verder blijft de Postbrug tus schen Yerseke en Kapelle bij de eerste verbreeding ongewijzigd. Pas bij de tweede verbreeding wordt deze ver vangen door een brug van gelijke afme tingen als de nieuwe bruggen bij Vlake. Alleen de spoorwegbrug te Vlake en de Schorebrug worden vergroot en ver hoogd bij de eerste verbreeding. Maar er zal toch wel niemand zijn, die den be staanden, vooral voor de scheepvaart on- houdbaren toestand ten aanzien van be- doele spoorbrug zou willen bestendigen of met een kleine verbetering zou willen volstaan? En het spreekt vanzelf, dat bij deze vernieuwing rekening wordt gehouden met 'een mogelijke tweede verbreeding. Bovendien staat met ver nieuwing van de Schorebrug vooral een verbetering van het verkeer te land in verband. Het is werkelijk hoog tijd dat de verbinding tusschen het oostelijk en het westelijk deel van den hoofdver keersweg op Zuid-Beveland spoedig tot stand komt. Tenslotte nog dit. Laten belangheb benden zich toch vooral onthouden van een verkeerde en voornamelijk op de fantasie berustende voorstelling van za ken. In dezen vraagt ongetwijfeld meer dan één vraagstuk om oplossing, en het gevaar is dan ook niet gering, dat de verschillende zaken niet behoorlijk uit elkaar worden gehouden, De oplossin gen zijn niet alle even gemakkelijk als die van de aanhangige verkeersverbe- teringen te land en te water op Zuid- Beveland. Men zal ten aanzien van de overige in geding gebrachte kwesties nog wat geduld moeten oefenen, en men moet vooral niet te vlug overgaan tot het opzeggen van vertrouwen aan de regeering. Er i,s geen enkel motief in de Zuid-B'evelandsche kanaalplannen te vinden om de regeering waaronder waterstaat en buitenlandsche zaken te wantrouwen. Raad van Zierikzee. ZIERIKZEE. In de raadszitting van Dinsdagmiddag werd 't nieuwbenoemde raadslid mr. du Croo geïnstalleerd en wenschte de voorzitter hem geluk en waardeerde spr. het in hem, dat hij de benoeming had aangenomen. De heer du Croo dankte in het kort en wijdde nog eenige waardeerende woorden aan het afgetreden lid L. Doeleman. Eervol ontslag werd verleend aan den tijdelijken wethouder P. M. Pannij, die bij de stemming voor die functie werd gekozen met 8 stemmen, 4 stemmen waren in blanco uitgebracht. Als lid van de Commissie van fabri cage werd benoemd de heer W. den Boer en tot lid der Commissie voor de Strafverordening de heer mr. du Croo. Het voorstel van den heer v. d. Doe om de Commissie voor de werkver schaffing aan te vullen rpet 3 leden van verloren Ja, dat begrijpt u ook weer niet Maar u zult het begrij pen Het is alleen maar zaak, dat u zich niet forceert. U moet die afwij kingen van den rechten weg aan lee- ren; langzaam-aan. Als het een paar maanden geleden geabeurde, dat iemand in zijn redeneering zoo'n afwijkenden weg insloeg, deedw u zich gewéld aan hem in dien gedachtengang te volgen, maar dat lukte u niet; en het verbijs terde u, en maakte u totaal in de war. Langzamerhand hebt u nu al geleerd u ziet, dat ik u heb gade geslagen! veel geredeneer dat u niet begreep, te negeeren; daar niet te veel over te den ken Tot u ineens voor de gevolgen van zoo n afwijkende redeneering werd gesteld. Dan voelde u, dat u 't spoor bijster was. Dat was een schok, een har de schok, dien u kreeg. Die schokken gaan we nu vermijden; maar u moet meewerken. U gaat 'n paar maanden rentenieren; met de maatschappij hebt u voorloopig niet veel te maken, maar u moet leeren te denken. Zoo als zij U moet wat m 'e e-g aan, zoover u kunt met de redeneeringen van ■ande'jren, maar: vooral (piet wanhopig worden, als 't niet lukt! Het zal een tijd lang niet lukken! Never mind; u moet geduldig en gedwee zijn Ik zeg niet: „begrijpt u mij?" want ik weet, dat u me op het oogenblik nog niet hee lemaal begrijpen kunt. Maar dat zal komen; dat verzeker ik u!" (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 5