Waarschuwing f NEUTRAAL" GLAZEN KERKNIEUWS. RECHTZAKEN. ONDERWIJS. VERKEERSWEZEN P. T. T. LEGER EN VLOOT. GEMENGD NIEUWS. LINTVELT's BAZAR - GOES. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 5 OCTOBER 1932. No. 235. m NA DE OPERATIE. n oranjeband-buisjes van 20 tabletten a 70 cent en oranje-zakjes van 2 tabletten a 10 cent Zondagmorgen hield ds. F. J. van den Ende te Kamperland een ge dachtenisrede in verband met de her denking van zijn 25-jarige ambtsbedie ning als predikant in de Ger. Kerken. Hij had tot tekst gekozen 1 Corinthen 1 vers 31b. Eerst stond hij te Hoogvliet, daarna te Westkapelle, waarbij la ter nog kwam de kerk van Domburg, en nu reeds gedurende 11 jaren de kerk van Kamperland. Namens kerkeraad en gemeente werd het woord gevoerd door ouderling J. de Munck, Ten slotte zong de gemeente hem staande toe Ps, 134 vers 3, De Haagsche rechtbank1 heeft He gevangenhouding bevolen van J. van E die door de politie is gearresteerd als verdacht van den moordaanslag op den verkeersagent Baas gepleegd op den dag van de opening der Staten Generaal'. De advocaat-generaal bij den Hoo- gen Raad, Mr, Wijnveldt concludeerde tot niet-ontvankelijk-verklaring van den officier van justitie te 's-Gravenhage in zijn beroep tegen een vonnis der Haag- schen rechtbank, waarbij is vrijgespro ken mr. J. H. A„ voorzitter der Haag sche Nutsspaarbank, die in eerste in stantie door den kantonrechter te 's- Hage .tot 1 boete is veroordeeld we gens overtreding der handelsregisterwet doordat hij n.l. weigerde, de spaarbank te doen inschrijven als bankierskantoor in het Handelsregister. De rechtbank te Arnhem heeft Dinsdagmorgen behandeld de zaak te gen den 55-jarigen B. J. te A. die in den nacht van 16 op 17 Juni een inbraak had gepleegd in een kiosk aan den Utrechtschen straatweg onder Ooster beek. De man had uit deze kiosk een groote hoeveelheid sigaren, enz. mee genomen. Hij is een oude bekende van de justitie en heeft reeds 21 jaar van zijn leven in de gevangenis doorgebracht. Het O.M. eischte een gevangenisstraf van 1 jaar en zes maanden. Uitspraak over 14 dagen. Kantongerecht te Middelburg. De kantonrechter te Middelburg heeft in de zitting van 28 September veroor deeld wegens: niet uitwijken naar rechts bij het tegenkomen van een motorrijtuig en rij den onder invloed van alcoholhouden den drank: J. M. te Zoutelande 25 b. s. 25 d.h., met ontzegging van de be voegdheid motorrijtuigen te besturen voor den tijd van één jaar; met rijwiel niet zonder tijdig teeken stoppen: G. J. J. K. te Vlissingen 5 b. s. 5 d.h. met toewijzing der civiele vor dering van G. H. ter Meulen t-ot een be drag van 10; met motorrijtuig rijden zonder fa brieksmerk, fabrieksnummer enz,: A, W, de V. te Werkendam 1 b. s. 1 d.h.; fietsen zonder remmen: J. D. te Dom burg 2 b. s. 2 d.h.; fietsen zonder licht: P. G. te 's-Gra venhage, last tot teruggave aan ouders; S. de N. te Grijpskerke 5 b. s. 5 d.h.; met voertuig rijden zonder licht: L. de R., te Oost- en West Souburg 5 b. s. 5 d.h.; onrechtmatig gebruik maken van rij wielpad: H. P, te Vlissingen 5 b. s 5 d.h.; met motorrijtuig zonder licht, zonder rood licht en zonder verlicht nummer en Door Dr. Jan Walch, 57. De med. medewerker van De Midden weg nu, een jong arts met weinig prak tijk, verkeerde ten opzichte van deze quastie in een moeilijke positie; hij was privaat-docent aan de Amsterdamsche Universiteit en zag een lectoraat aan de kimmen zijner eerzuchtige droomen blinken, en de professor van wiens steun hij het bij deze gelegenheid hebben moest voor zoover hiervan sprake kan zijn in een stad, waar in hoogste in stantie de gemeenteraad over de we tenschappelijke verdiensten oordeelt die professor was lid van de rijkscom missie, welke de vivisectie-brochure had veroordeeld; en liet zich niet uit over zijn persoonlijk oordeel in dezen. Zoodat na eenige vergeefsche polsingen en peilingen de medische medewerker aan de hoofdredactie, toen die hem een artikel over dit geval had gevraagd, te kennen had gegeven, dat het hier zeer subtiele onderscheidingen gold, en prae- paraten en methoden waaromtrent het oordeel bij den huidigen stand der we tenschap nog maar een zeer persoonlijk karakter had; zoodat het eigenlijk „wer kelijk beter was niet mee te werken aan het op de tribune der algemeene publiciteit brengen van deze zaak; dat zou beteekenen, dat men het publiek uitnoodigde, mee te oordeelen; en het publiek kon niet oordeelen, omdat het letter rijden: W. N. J. B. te Eindhoven 3 b. s. 3 d.h,; met motorrijtuig rijden zonder ver licht nummer en letter: W. F. te Vlissin gen 3 b. s. 3 d.h.; met motorrijtuig rijden zonder rijbe wijs: J. L, te Koudekerke 3 b. s. 3 d.h.; feitsen op zoodanige wijze dat de vei ligheid van het verkeer wordt in ge vaar gebracht: C. B. te Koudekerke, vrijspraak; J. de B., te Middelburg 20 b. s. 20 d.h.; straatschenderij: C. M. te Vlissingen en M. M. te Meliskerke, ieder beris ping; J. de R., Kzn., Arnemuiden 3 b. s. 1 week tuchtschool; dronkenschap op openbaren weg: P. S. te Middelburg 15 b. s. 15 d.h.; idem gepleegd in proeftijd: H. B. J. v. G. te Middelburg, drie dagen hech tenis; overtreding jachtwet: P. A. M., te Domburg 30 boete subs. 30 d. hechtn. Verbeurdverklaring v.h. niet in beslag genomen geweer. Bij niet inlevering of niet betaling van de op 10 geschatte waarde te vervangen door 10 d.h.; overtreding winkelsluitingswet: A. H, te Vlissingen 2 b. s. 2 d.h.; tramrijtuigen, die stilhouden voorbij rijden aan de zijde, waar moet worden in- of uitgestapt, terwijl geen vluchtheu vel aanwezig is: B. J. S., te Goes 10 b. s. 10 d.h.; J, P. te Goes 3 b. s. 3 d.h.; H. F. de C. te Goes 3 b. s. 3 d.h.; te Vlisingen zonder vergunning van den burgemeester op den openbaren weg als zanger zijn bedrijf uitoefenen: A. te B. te 's-Gravenhage 1 b. s. 1 d.h,; te Middelburg zonder schriftelijke vergunning van den burgemeester op de straat een openbare vermakelijkheid (zanguitvoering) geven: J. B. te Middel burg 3 b. s. 3 d.h.; geen voldoende Zorg dragen voor het onschadelijk houden van zijn hond: S. M, te Serooskerke, Vrijspraak. Geslaagd aan de 'Technische Hoo- geschool te Delft voor het ingenieurs examen scheikundig ingenieur, de heer J. C. Hoogerheide te Bruinisse, en voor het prop. examen voor mijn-inge nieur, de heer H. A. Enklaar te Mid delburg. Artikel 72 Lager Onderwijswet, Onlangs hebben wij melding gemaakt van het Kon. besluit van 15 Juni 1932, no. 26, waaruit bleek, dat de gemeente raad (i.e. van Kruiningen) op een aan vrage overeenkomstig art. 72 der Lager Onderwijswet 1920 een beslissing moet nemen en een eventueele afwijzing met redenen moet omkleeden (art. 75, lid 1 en 2), Blijft een en ander achterwege (de gemeenteraad van Kruiningen ver wierp alleen het voorstel van B. en W. dier gemeente om de gevraagde mede werking te verleenen), dan wordt de gemeenteraad geacht tot de gevraagde medewerking te hebben besloten, zoo dra drie maanden na indiening der aan vrage zijn verloopen. Thans heeft zich 'een dergelijk en niet minder interessant geval voorgedaan te Groede. De raad dier gemeente besliste UITSLUITEND VOOR UW INMAAK. (Ingez. Med.) al de medische en chemische finessen niet kende, en daaromtrent ook met geen mogelijkheid kon worden voorge licht, De medische medewerker droeg dit betoog met zooveel rustige overtui ging, met zooveel vertrouwelijkheid slechts nu en dan voor een oogenblik schuilgaande achter vaktermen en fach- mannischen ernst aan de hoofdredac tie voor, dat deze wel voelde, dat hier een óók ernstig en overwegend ja-knik ken de houding was, en dat ze aan de „standing" van de courant verplicht was, te dezen geenszins aan dat wijsneu zig en plebejisch meepraten mee te doen; en ze knikte nog gewichtiger en gedecideerder, toen de medische mede werker, die ook wat het handig aanwen den van suggesties betreft, een voor treffelijk man van zijn vak was, met een terloopsche geringschatting melding maakte van De Bode hij hoedde zich, ernstig man als hij was, wel zeer voor de meer gebruikelijke benaming „het Gele Gevaar" welk blad, omdat 't, nu ja, zei hij schouderophalend, een maal van sensatie hield, de zaak van den Haagschen arts in 'n paar artikel tjes „met vette koppen" op krasse wij ze, maar zéér weinig zakelijke argumen tatie had verdedigd tegenover die „hoo- ge oomes"; die toch, dat hoef ik u niet te zeggen, glimlachte hij, ook heusch niet gek zijn. Het was dus een door-en-door nobel standpunt, dat De Middenweg innam; door géén standpunt te dezen in te ne men. Maar de quaestie bleef „branden afwijzend op een overeenkomstig art. 72 ingediende aanvrage om medewerking voor de aanschaffing van nieuwe school banken en leermiddelen in zoodanigen zin, dat de aanvrage grootendeels als afgewezen kon worden beschouwd. Het schoolbestuur ging van dit besluit niet in beroep, omdat het in verband met vormgebrekeq der aanvrage de kans op succes uitgesloten achtte. Het diende echter een nieuwe verbeterde aanvrage bij den gemeenteraad in, die dit verzoek voor kennisgeving aannam. Het school bestuur ging hierop in beroep, Bij Kon. besluit van 14 September 1932, no. 32, is beslist, dat ingevolge art. 75, lid 1, der L.O.-wet 1920 de ge meenteraad, wanneer een aanvrage, als bedoeld in art. 72, is ingekomen, daar op binnen drie maanden moet beslissen, terwijl ingevolge art. 76, lid 1, indien de gemeenteraad een beslissing, als be doeld in art. 75, lid 1, niet binnen drie maanden heeft genomen, de gemeente raad geacht wordt met het eindigen van den termijn van drie maanden tot de medewerking te hebben besloten; dat het besluit van den gemeenteraad, om de aanvrage voor kennisgeving aan te nemen, niet is een beslissing, als in art. 75, lid 1, voorgeschreven; dat mitsdien de gemeenteraad van Groede op 1 Maart 1932, dag, waarop de termijn van drie maanden na de indiening der aan vrage eindigde, geacht moet worden tot de gevraagde medewerking te hebben besloten. De gemeente Groede zal dus de in de tweede aanvrage verzochte medewer king alsnog moeten verleenen. Binnenlandsch luchtverkeer gedurende September. Op de luchtlijn RotterdamHaam stedeVlissingen v.v,, waarop geduren de September tweemaal per week en wel op Maandag en Zaterdag een dub- beldaagschen dienst in beide richtingen is uitgevoerd, zijn totaal 123 reizigers en 229 kg. goederen vervoerd. Op de verschillende trajecten zijn ver voerd: RotterdamVlissingen 11 passagiers. VlissingenRotterdam 11 RotterdamHaamstede 34 HaamstedeRotterdam 32 HaamstedeVlissingen 22 VlissingenHaamstede 13 Het totaal van 2 Mei j.l. af op deze lijn vervoerde aantal reizigers stijgt hiermede tot 1375 en het totale aantal vervoerde kg. goederen tot 2700. Ochtendvliegdienst der K.L.M. naar Londen. De K.L.M. heeft thans een ochtend- vliegdienst ingesteld naar Londen. Het vertrekuur van Amsterdam is gesteld op 10 h, aankomst te Londen 12 h 35 (Greenwichtijd). Er zal een tusschen- landing op Waalhaven plaats hebben. De verlaging van de spoorweg tarieven. De chef van den dienst der exploita tie bij de Nederlandsche Spoorwegen, de heer J. D. Evers, heeft met betrek king tot de hangende tariefsverlagin gen aan het Hand. medegedeeld, dat allereerst in voorbereiding is een ver laging van het abonnementstarief, die men in Januari van het volgend jaar hoopt in te voeren. Omtrent het per centage kon nog niets worden bericht. Dan zijn er de verlagingen, die zoo wel de reizigers- als de goederentarie ven omvatten, de algemeene tariefs verlaging dus, waarmede men in Mei de"; of althans smeulende, met opflik keringen meeningen van medici, van humanitaire vereenigingen, van iemand, die zich onderteekende „een medicus, tevens vader" het zijn vereenigbare functies van vele lieden, die noch medicus, noch vader waren, en boven dien niets van de zaak begrepen, welke trouwens door de vele uiteenzettingen steeds onbegrijpelijker werd gemaakt; wat diverse autoriteiten in hun hart geenszins onaangenaam vonden. En toen vond de heer Drinkwater, dat er toch took in De Middenweg, een blad, dat se dert den eersten Drinkwater nog steeds een zekere reputatie van nobele men- schelijkheid had bewaard, nog eens iets moest worden geschreven over die zaak; geen oordeel dan, góéd; maar toch iets, waaruit zonneklaar bleek, dat, hoe 't hiermee ook stond De Middenweg in elk geval stond aan den kant der menschlievendheid; en natuurlijk óók van de wetenschap; maar dan van de menschlievende wetenschap. En van de wetenschappelijke menschlievendheid. En de mede- en onder-hoofdredacteur knikte; dat moest dan maar; zoo'n arti kel zou wel au-fond niets zegen; maar 't zou toch de quaestie, dié zooveel be langstelling trok tot onderwerp hebben; en enfin, als men dan daarbij den middenweg bewandelde, deed men zijn naam eer aan; en enkelingen moch ten 't wat weifelachtig en onzeker vin den, de meeste menschen zouden onge twijfeld niet eens merken, dat 't dat was; en vooral de dames zouden voelen, dat dit een humaan en gematigd standpunt wgW ®Sw»Ajpirin-tableften worden door de BAYER-fabrieken uit- f sluitend aan Apothekers en Drogisten geleverd. Daarom trachten andere zaken, welke geen verstand van ge- neesmiddelen hebben U dikwijls minderwaardige tabletten te -verkoopen. Maar heeft U er al eens op geiet, op welke onhygië nische en vieze wijze dergelijke tabietfën in zulke zaken bewaard en verpakt worden! U zult dan zelf tot de overtuiging komen, steeds uitsluitend de origineele oranje-verpakking van BAYER: te eischen, en alleen Aspirin-fabietten bij Apothekers en Drogisten te koopen, waar deze origineele verpakkingen verkrijgbaar gesteld zijn. (Ing. Med.) 1933 gereed denkt te zijn. Hoewel dé tails nog ontbreken, kan worden ge zegd, dat het gemiddelde de 20 pet. niet mag overschrijden en wel op uit- druikkelijk verlangen van den Haag. De berekeningen zijn ingewikkeld en zullen voor talrijke trajecten verschil len. Men heeft tot dusverre een bepaal de norm vastgesteld,-maar over lange afstanden zal ook in dezen norm ver andering worden gebracht. De behandeling van de voorstellen in den Spoorwegraad, die het recht heeft met tegenvoorstellen te komen, zou oorzaak kunnen worden, dat de invoe ring later geschiedt, dan zoo juist werd genoemd. Voorts werd de vraag aangeroerd, of de toestand van het bedrijf het niet wenschelijk maakte, tot opheffing van één der klassen te komen, zooals in Engeland al is geschied. Er loopen nu al treinen met uitsluitend tweede en derde klasse, omdat het vervoer in de eerste klasse ontbreekt. De chef van dienst verwacht in ons land ook een geleidelijke afneming van het reizigers vervoer eerste klasse en het leek hem niet onwaarschijnlijk, dat wij op den duur deze klasse alleen nog in de snel treinen zullen aantreffen, terwijl dan op kortere trajecten volstaan wordt met tweede en derde klasse. Het is echter mogelijk, dat de tariefsverlaging vermeerdering van het vervoer eerste klasse met zich mede brengt, maar op het oogenblik is het voor ieder nog een rage om ook op de spoorwegtarieven te bezuiningen zooveel men kan. Van een totale opheffing van de eerste kl. kan volgens den heer Evers, geen spra ke zijn, zoolang het publiek er gebruik van wenscht te maken. Op lange af standen blijkt dit nog steeds het geval. Indische Stoomvaartlijnen. Baloeran, Rotterdam n. Batavia, 4 (11 v.m.) v. Tanger. Marnix van St. Aldegonde (uitreis) 4 van Port Said. Johan van Oldenbarnevelt (thuisreis) Sibajak, (uitreis) 3 v, Belawan, Indrapcera, 4 van Batavia te Rotter dam. In den ouderdom van 74 jaar is overleden de gep. kolonel der infanterie P. A. Zanino. Als majoor was de overledene garni zoenscommandant te Vlissingen. mocht heeten, en gesticht het blad weer dichtvouwen. En om dit effect te berei ken, werd aan den zoo beschaafden, eer lijken, eenvoudigen en gedistingeerden verslaggever Van Hoghen Lugt, die net in Den Haag bleek te zijn voor de kanon- nenquaesties, een telegram gezonden met de hiervóór gemelde opdracht. De verschillende interviews, ze mochten dan al in algeméénen zin weinig nieuws opleveren, zouden dan toch eenige opi nies bevatten, die althans den lezeres sen en lezers van De Middenweg nieuw waren. Een voordeel van dit telegram was al vast, dat Henri nu nog, alvorens IJsel- waarts te trekken, nog zeker twee dagen in Den Haag kon blijven, bij Clara en de Kinderen; echt heerlijk ouderwets ook de maaltijden thuis gebruikende, en inter viewende daartusschen-in, en schrijven de en telefoneerende naar Amsterdam, in de avonduren. Clara merkte wel, dat journalist zijn meer beslag op iemand legt dan het ambtenaarschap; en zelfs dan het bankwezen. Maar er was alle reden tót voldoe ning. Met journalistieken spoed zat hij dien tweeden avond te schrijven, twéé artikeltjes, want dezen heelen tweeden dag had hij aan de „vivisectie" besteed. Er zou aanstonds een looper komen van het bij-kantoor-in-Den Haag, die het ge schrevene als „pakje" verzond; zoodat het de courant nog tijdig bereikte om in het ochtendblad te worden opgenomen. Clara keek met bewondering toe, op merkende hoeveel vlugger nu zijn pen over het papier gleed dan vroe- Ongelukken. Te Ball o (gem. Rolde) is de 40- jarige landbouwer H. B., doordat het paard voor de door hem bestuurde wip- kar schrok en terzijde sprong, van den wagen gevallen. B. werd door een der wielen overreden. Hij was deerlijk ver- 'minkt en op slag dood. De man laat n vrouw en een kind na. Branden, In het gelijkstraatsche gedeelte in perceel Bilderdijkstraat 158 te A m- .sterdam, waar gevestigd is het bed denmagazijn van den heer J. Jaarsma, is Dinsdagavond door onbekende oor zaak brand uitgebroken. Het vuur vond zijn oorsprong in de achter de winkel ruimte gelegen beddenmakerij en wel dra sloegen de vlammen aan de achter zijde fel uit. Toen de brandweer ter plaatse kwam, hadden de vlammen zich inmiddels reeds een weg naar de winkelruimte gebaand en ook daar winkelvoorraad en ander brandbaar materiaal in lichten laaie ge zet. Het vuur liet gelukkig vrij spoedig de overwinnig aan het natte element. Beddenmakerij en winkel brandden ge heel uit. TRAMONTSPORING Dinsdagmid dag is op den weg TilburgDongen een locomotief van een der treinen der Zui- der Stoomtramweg Maatschappij door den wissel op den Dreef gereden en in een droge sloot terecht gekomen. Ook het eerste personenrijtuig ontspoorde, maar bleef op den weg staan. De machinist was tijdig van de loco motief gesprongen. Er hadden geen per soonlijke ongeluken plaats. RIJDENDE POFFERTJESKRAAM IN BOTSING. Op den Delftweg onder Overschie had een aanrijding plaats tus- schen een vrachtauto en een groote autobus, die was ingericht als poffertjes kraam. De botsing was zoo hevig, dat drie der inzittenden van de poffertjes kraam min pf meer ernstig werden ge wond. Een juffrouw uit Rotterdam, die in het kraam stond, was vrij ernstig aan haar rug gewond. WOONHUIS AFGEBRAND. Maan dagavond is het woonhuis van L. P. aan den Smitshoekschenweg te Rotter dam totaal in vlammen opgegaan. Het was een houten gebouw van twee ver ger „Wordt dat alles wat je nu schrijft", vroeg ze, „ook dadelijk gezet?" Hij knikte bevestigend, met eenig rus tig gevoel van eigenwaarde; het is een voldoening, vooral in den eersten tijd, wanneer al wat men zoo op 't papier zet, direct wordt verzooveelduizendvoud! „Dus voegde ze er na eenige oogenblikken, „nachdenklich" gewor den, bij „niemand controleert, wat je schrijft?" Hij moest bij deze reeks vra gen even den arbeid staken. „Hè je zei? O ja, kijk, in 't algemeen leest Riesemeijer, dat is de hoofdver slaggever, de boel wel door; of soms Knipscheer; maar ja kind, ze hebben nogal vertrouwen in me; en ze willen, vanwege de concurrentie, die artikelen ook zoo gauw mogelijk hebben; en daar om hebben ze me gezegd worden die stukken van mij voor 't Ochtendblad maar dadelijk doorgegeven. Die hoofd redactie is er 's nachts natuurlijk niet; en de nachtchef-binnenland, nu ja, die leest in 't algemeen niets door, die heeft het druk genoeg met 't bewerken van de provinciale (kranten |die binnenkomen, en dergelijke. En dan komen de tooneel- en de muziek-recensies; enfin hij heeft 't druk genoeg met 't „opmaken"; dat is: 't in elkaar passen, van het Ochtendblad; en hij heeft zoo goed ais geen hulp. Maar laat me nu schrijven; want over veertig minuten komt de looper de boel halen". (Wprdt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 5