Waarschuwing f
NEUTRAAL" GLAZEN
KERKNIEUWS.
RECHTZAKEN.
ONDERWIJS.
VERKEERSWEZEN P. T. T.
LEGER EN VLOOT.
GEMENGD NIEUWS.
LINTVELT's BAZAR - GOES.
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 5 OCTOBER 1932.
No. 235.
m
NA DE OPERATIE.
n
oranjeband-buisjes van 20 tabletten a 70 cent en
oranje-zakjes van 2 tabletten a 10 cent
Zondagmorgen hield ds. F. J. van
den Ende te Kamperland een ge
dachtenisrede in verband met de her
denking van zijn 25-jarige ambtsbedie
ning als predikant in de Ger. Kerken.
Hij had tot tekst gekozen 1 Corinthen
1 vers 31b. Eerst stond hij te Hoogvliet,
daarna te Westkapelle, waarbij la
ter nog kwam de kerk van Domburg,
en nu reeds gedurende 11 jaren de kerk
van Kamperland.
Namens kerkeraad en gemeente werd
het woord gevoerd door ouderling J. de
Munck,
Ten slotte zong de gemeente hem
staande toe Ps, 134 vers 3,
De Haagsche rechtbank1 heeft He
gevangenhouding bevolen van J. van E
die door de politie is gearresteerd als
verdacht van den moordaanslag op den
verkeersagent Baas gepleegd op den dag
van de opening der Staten Generaal'.
De advocaat-generaal bij den Hoo-
gen Raad, Mr, Wijnveldt concludeerde
tot niet-ontvankelijk-verklaring van den
officier van justitie te 's-Gravenhage in
zijn beroep tegen een vonnis der Haag-
schen rechtbank, waarbij is vrijgespro
ken mr. J. H. A„ voorzitter der Haag
sche Nutsspaarbank, die in eerste in
stantie door den kantonrechter te 's-
Hage .tot 1 boete is veroordeeld we
gens overtreding der handelsregisterwet
doordat hij n.l. weigerde, de spaarbank
te doen inschrijven als bankierskantoor
in het Handelsregister.
De rechtbank te Arnhem heeft
Dinsdagmorgen behandeld de zaak te
gen den 55-jarigen B. J. te A. die in den
nacht van 16 op 17 Juni een inbraak
had gepleegd in een kiosk aan den
Utrechtschen straatweg onder Ooster
beek. De man had uit deze kiosk een
groote hoeveelheid sigaren, enz. mee
genomen. Hij is een oude bekende van
de justitie en heeft reeds 21 jaar van zijn
leven in de gevangenis doorgebracht.
Het O.M. eischte een gevangenisstraf
van 1 jaar en zes maanden.
Uitspraak over 14 dagen.
Kantongerecht te Middelburg.
De kantonrechter te Middelburg heeft
in de zitting van 28 September veroor
deeld wegens:
niet uitwijken naar rechts bij het
tegenkomen van een motorrijtuig en rij
den onder invloed van alcoholhouden
den drank: J. M. te Zoutelande 25 b.
s. 25 d.h., met ontzegging van de be
voegdheid motorrijtuigen te besturen
voor den tijd van één jaar;
met rijwiel niet zonder tijdig teeken
stoppen: G. J. J. K. te Vlissingen 5 b.
s. 5 d.h. met toewijzing der civiele vor
dering van G. H. ter Meulen t-ot een be
drag van 10;
met motorrijtuig rijden zonder fa
brieksmerk, fabrieksnummer enz,: A, W,
de V. te Werkendam 1 b. s. 1 d.h.;
fietsen zonder remmen: J. D. te Dom
burg 2 b. s. 2 d.h.;
fietsen zonder licht: P. G. te 's-Gra
venhage, last tot teruggave aan ouders;
S. de N. te Grijpskerke 5 b. s. 5 d.h.;
met voertuig rijden zonder licht: L. de
R., te Oost- en West Souburg 5 b. s.
5 d.h.;
onrechtmatig gebruik maken van rij
wielpad: H. P, te Vlissingen 5 b. s
5 d.h.;
met motorrijtuig zonder licht, zonder
rood licht en zonder verlicht nummer en
Door Dr. Jan Walch,
57.
De med. medewerker van De Midden
weg nu, een jong arts met weinig prak
tijk, verkeerde ten opzichte van deze
quastie in een moeilijke positie; hij was
privaat-docent aan de Amsterdamsche
Universiteit en zag een lectoraat aan de
kimmen zijner eerzuchtige droomen
blinken, en de professor van wiens steun
hij het bij deze gelegenheid hebben
moest voor zoover hiervan sprake
kan zijn in een stad, waar in hoogste in
stantie de gemeenteraad over de we
tenschappelijke verdiensten oordeelt
die professor was lid van de rijkscom
missie, welke de vivisectie-brochure
had veroordeeld; en liet zich niet uit
over zijn persoonlijk oordeel in dezen.
Zoodat na eenige vergeefsche polsingen
en peilingen de medische medewerker
aan de hoofdredactie, toen die hem een
artikel over dit geval had gevraagd, te
kennen had gegeven, dat het hier zeer
subtiele onderscheidingen gold, en prae-
paraten en methoden waaromtrent het
oordeel bij den huidigen stand der we
tenschap nog maar een zeer persoonlijk
karakter had; zoodat het eigenlijk „wer
kelijk beter was niet mee te werken
aan het op de tribune der algemeene
publiciteit brengen van deze zaak; dat
zou beteekenen, dat men het publiek
uitnoodigde, mee te oordeelen; en het
publiek kon niet oordeelen, omdat het
letter rijden: W. N. J. B. te Eindhoven
3 b. s. 3 d.h,;
met motorrijtuig rijden zonder ver
licht nummer en letter: W. F. te Vlissin
gen 3 b. s. 3 d.h.;
met motorrijtuig rijden zonder rijbe
wijs: J. L, te Koudekerke 3 b. s. 3 d.h.;
feitsen op zoodanige wijze dat de vei
ligheid van het verkeer wordt in ge
vaar gebracht: C. B. te Koudekerke,
vrijspraak; J. de B., te Middelburg 20
b. s. 20 d.h.;
straatschenderij: C. M. te Vlissingen
en M. M. te Meliskerke, ieder beris
ping; J. de R., Kzn., Arnemuiden 3
b. s. 1 week tuchtschool;
dronkenschap op openbaren weg: P.
S. te Middelburg 15 b. s. 15 d.h.;
idem gepleegd in proeftijd: H. B. J.
v. G. te Middelburg, drie dagen hech
tenis;
overtreding jachtwet: P. A. M., te
Domburg 30 boete subs. 30 d. hechtn.
Verbeurdverklaring v.h. niet in beslag
genomen geweer. Bij niet inlevering of
niet betaling van de op 10 geschatte
waarde te vervangen door 10 d.h.;
overtreding winkelsluitingswet: A.
H, te Vlissingen 2 b. s. 2 d.h.;
tramrijtuigen, die stilhouden voorbij
rijden aan de zijde, waar moet worden
in- of uitgestapt, terwijl geen vluchtheu
vel aanwezig is: B. J. S., te Goes 10
b. s. 10 d.h.; J, P. te Goes 3 b. s. 3
d.h.; H. F. de C. te Goes 3 b. s. 3 d.h.;
te Vlisingen zonder vergunning van
den burgemeester op den openbaren weg
als zanger zijn bedrijf uitoefenen: A. te
B. te 's-Gravenhage 1 b. s. 1 d.h,;
te Middelburg zonder schriftelijke
vergunning van den burgemeester op
de straat een openbare vermakelijkheid
(zanguitvoering) geven: J. B. te Middel
burg 3 b. s. 3 d.h.;
geen voldoende Zorg dragen voor het
onschadelijk houden van zijn hond: S.
M, te Serooskerke, Vrijspraak.
Geslaagd aan de 'Technische Hoo-
geschool te Delft voor het ingenieurs
examen scheikundig ingenieur, de heer
J. C. Hoogerheide te Bruinisse, en
voor het prop. examen voor mijn-inge
nieur, de heer H. A. Enklaar te Mid
delburg.
Artikel 72 Lager Onderwijswet,
Onlangs hebben wij melding gemaakt
van het Kon. besluit van 15 Juni 1932,
no. 26, waaruit bleek, dat de gemeente
raad (i.e. van Kruiningen) op een aan
vrage overeenkomstig art. 72 der Lager
Onderwijswet 1920 een beslissing moet
nemen en een eventueele afwijzing met
redenen moet omkleeden (art. 75, lid 1
en 2), Blijft een en ander achterwege
(de gemeenteraad van Kruiningen ver
wierp alleen het voorstel van B. en W.
dier gemeente om de gevraagde mede
werking te verleenen), dan wordt de
gemeenteraad geacht tot de gevraagde
medewerking te hebben besloten, zoo
dra drie maanden na indiening der aan
vrage zijn verloopen.
Thans heeft zich 'een dergelijk en niet
minder interessant geval voorgedaan te
Groede. De raad dier gemeente besliste
UITSLUITEND
VOOR UW INMAAK.
(Ingez. Med.)
al de medische en chemische finessen
niet kende, en daaromtrent ook met
geen mogelijkheid kon worden voorge
licht, De medische medewerker droeg
dit betoog met zooveel rustige overtui
ging, met zooveel vertrouwelijkheid
slechts nu en dan voor een oogenblik
schuilgaande achter vaktermen en fach-
mannischen ernst aan de hoofdredac
tie voor, dat deze wel voelde, dat hier
een óók ernstig en overwegend ja-knik
ken de houding was, en dat ze aan de
„standing" van de courant verplicht
was, te dezen geenszins aan dat wijsneu
zig en plebejisch meepraten mee te
doen; en ze knikte nog gewichtiger en
gedecideerder, toen de medische mede
werker, die ook wat het handig aanwen
den van suggesties betreft, een voor
treffelijk man van zijn vak was, met een
terloopsche geringschatting melding
maakte van De Bode hij hoedde zich,
ernstig man als hij was, wel zeer voor
de meer gebruikelijke benaming „het
Gele Gevaar" welk blad, omdat 't,
nu ja, zei hij schouderophalend, een
maal van sensatie hield, de zaak van
den Haagschen arts in 'n paar artikel
tjes „met vette koppen" op krasse wij
ze, maar zéér weinig zakelijke argumen
tatie had verdedigd tegenover die „hoo-
ge oomes"; die toch, dat hoef ik u niet
te zeggen, glimlachte hij, ook heusch niet
gek zijn.
Het was dus een door-en-door nobel
standpunt, dat De Middenweg innam;
door géén standpunt te dezen in te ne
men. Maar de quaestie bleef „branden
afwijzend op een overeenkomstig art. 72
ingediende aanvrage om medewerking
voor de aanschaffing van nieuwe school
banken en leermiddelen in zoodanigen
zin, dat de aanvrage grootendeels als
afgewezen kon worden beschouwd. Het
schoolbestuur ging van dit besluit niet
in beroep, omdat het in verband met
vormgebrekeq der aanvrage de kans op
succes uitgesloten achtte. Het diende
echter een nieuwe verbeterde aanvrage
bij den gemeenteraad in, die dit verzoek
voor kennisgeving aannam. Het school
bestuur ging hierop in beroep,
Bij Kon. besluit van 14 September
1932, no. 32, is beslist, dat ingevolge
art. 75, lid 1, der L.O.-wet 1920 de ge
meenteraad, wanneer een aanvrage, als
bedoeld in art. 72, is ingekomen, daar
op binnen drie maanden moet beslissen,
terwijl ingevolge art. 76, lid 1, indien de
gemeenteraad een beslissing, als be
doeld in art. 75, lid 1, niet binnen drie
maanden heeft genomen, de gemeente
raad geacht wordt met het eindigen van
den termijn van drie maanden tot de
medewerking te hebben besloten; dat
het besluit van den gemeenteraad, om
de aanvrage voor kennisgeving aan te
nemen, niet is een beslissing, als in art.
75, lid 1, voorgeschreven; dat mitsdien
de gemeenteraad van Groede op 1
Maart 1932, dag, waarop de termijn van
drie maanden na de indiening der aan
vrage eindigde, geacht moet worden tot
de gevraagde medewerking te hebben
besloten.
De gemeente Groede zal dus de in de
tweede aanvrage verzochte medewer
king alsnog moeten verleenen.
Binnenlandsch luchtverkeer gedurende
September.
Op de luchtlijn RotterdamHaam
stedeVlissingen v.v,, waarop geduren
de September tweemaal per week en
wel op Maandag en Zaterdag een dub-
beldaagschen dienst in beide richtingen
is uitgevoerd, zijn totaal 123 reizigers
en 229 kg. goederen vervoerd.
Op de verschillende trajecten zijn ver
voerd:
RotterdamVlissingen 11 passagiers.
VlissingenRotterdam 11
RotterdamHaamstede 34
HaamstedeRotterdam 32
HaamstedeVlissingen 22
VlissingenHaamstede 13
Het totaal van 2 Mei j.l. af op deze
lijn vervoerde aantal reizigers stijgt
hiermede tot 1375 en het totale aantal
vervoerde kg. goederen tot 2700.
Ochtendvliegdienst der K.L.M. naar
Londen.
De K.L.M. heeft thans een ochtend-
vliegdienst ingesteld naar Londen. Het
vertrekuur van Amsterdam is gesteld
op 10 h, aankomst te Londen 12 h 35
(Greenwichtijd). Er zal een tusschen-
landing op Waalhaven plaats hebben.
De verlaging van de spoorweg
tarieven.
De chef van den dienst der exploita
tie bij de Nederlandsche Spoorwegen,
de heer J. D. Evers, heeft met betrek
king tot de hangende tariefsverlagin
gen aan het Hand. medegedeeld, dat
allereerst in voorbereiding is een ver
laging van het abonnementstarief, die
men in Januari van het volgend jaar
hoopt in te voeren. Omtrent het per
centage kon nog niets worden bericht.
Dan zijn er de verlagingen, die zoo
wel de reizigers- als de goederentarie
ven omvatten, de algemeene tariefs
verlaging dus, waarmede men in Mei
de"; of althans smeulende, met opflik
keringen meeningen van medici, van
humanitaire vereenigingen, van iemand,
die zich onderteekende „een medicus,
tevens vader" het zijn vereenigbare
functies van vele lieden, die noch
medicus, noch vader waren, en boven
dien niets van de zaak begrepen, welke
trouwens door de vele uiteenzettingen
steeds onbegrijpelijker werd gemaakt;
wat diverse autoriteiten in hun hart
geenszins onaangenaam vonden. En toen
vond de heer Drinkwater, dat er toch
took in De Middenweg, een blad, dat se
dert den eersten Drinkwater nog steeds
een zekere reputatie van nobele men-
schelijkheid had bewaard, nog eens
iets moest worden geschreven over die
zaak; geen oordeel dan, góéd; maar toch
iets, waaruit zonneklaar bleek, dat, hoe
't hiermee ook stond De Middenweg in
elk geval stond aan den kant der
menschlievendheid; en natuurlijk óók
van de wetenschap; maar dan van de
menschlievende wetenschap. En van de
wetenschappelijke menschlievendheid.
En de mede- en onder-hoofdredacteur
knikte; dat moest dan maar; zoo'n arti
kel zou wel au-fond niets zegen; maar
't zou toch de quaestie, dié zooveel be
langstelling trok tot onderwerp
hebben; en enfin, als men dan daarbij
den middenweg bewandelde, deed men
zijn naam eer aan; en enkelingen moch
ten 't wat weifelachtig en onzeker vin
den, de meeste menschen zouden onge
twijfeld niet eens merken, dat 't dat was;
en vooral de dames zouden voelen, dat
dit een humaan en gematigd standpunt
wgW ®Sw»Ajpirin-tableften worden door de BAYER-fabrieken uit- f
sluitend aan Apothekers en Drogisten geleverd.
Daarom trachten andere zaken, welke geen verstand van ge-
neesmiddelen hebben U dikwijls minderwaardige tabletten te
-verkoopen. Maar heeft U er al eens op geiet, op welke onhygië
nische en vieze wijze dergelijke tabietfën in zulke zaken bewaard
en verpakt worden! U zult dan zelf tot de overtuiging komen,
steeds uitsluitend de origineele oranje-verpakking van BAYER:
te eischen, en alleen Aspirin-fabietten
bij Apothekers en Drogisten te koopen,
waar deze origineele verpakkingen
verkrijgbaar gesteld zijn.
(Ing. Med.)
1933 gereed denkt te zijn. Hoewel dé
tails nog ontbreken, kan worden ge
zegd, dat het gemiddelde de 20 pet.
niet mag overschrijden en wel op uit-
druikkelijk verlangen van den Haag.
De berekeningen zijn ingewikkeld en
zullen voor talrijke trajecten verschil
len. Men heeft tot dusverre een bepaal
de norm vastgesteld,-maar over lange
afstanden zal ook in dezen norm ver
andering worden gebracht.
De behandeling van de voorstellen in
den Spoorwegraad, die het recht heeft
met tegenvoorstellen te komen, zou
oorzaak kunnen worden, dat de invoe
ring later geschiedt, dan zoo juist werd
genoemd.
Voorts werd de vraag aangeroerd,
of de toestand van het bedrijf het niet
wenschelijk maakte, tot opheffing van
één der klassen te komen, zooals in
Engeland al is geschied. Er loopen nu
al treinen met uitsluitend tweede en
derde klasse, omdat het vervoer in de
eerste klasse ontbreekt. De chef van
dienst verwacht in ons land ook een
geleidelijke afneming van het reizigers
vervoer eerste klasse en het leek hem
niet onwaarschijnlijk, dat wij op den
duur deze klasse alleen nog in de snel
treinen zullen aantreffen, terwijl dan
op kortere trajecten volstaan wordt
met tweede en derde klasse. Het is
echter mogelijk, dat de tariefsverlaging
vermeerdering van het vervoer eerste
klasse met zich mede brengt, maar op
het oogenblik is het voor ieder nog een
rage om ook op de spoorwegtarieven
te bezuiningen zooveel men kan. Van
een totale opheffing van de eerste kl.
kan volgens den heer Evers, geen spra
ke zijn, zoolang het publiek er gebruik
van wenscht te maken. Op lange af
standen blijkt dit nog steeds het geval.
Indische Stoomvaartlijnen.
Baloeran, Rotterdam n. Batavia, 4 (11
v.m.) v. Tanger.
Marnix van St. Aldegonde (uitreis) 4
van Port Said.
Johan van Oldenbarnevelt (thuisreis)
Sibajak, (uitreis) 3 v, Belawan,
Indrapcera, 4 van Batavia te Rotter
dam.
In den ouderdom van 74 jaar is
overleden de gep. kolonel der infanterie
P. A. Zanino.
Als majoor was de overledene garni
zoenscommandant te Vlissingen.
mocht heeten, en gesticht het blad weer
dichtvouwen. En om dit effect te berei
ken, werd aan den zoo beschaafden, eer
lijken, eenvoudigen en gedistingeerden
verslaggever Van Hoghen Lugt, die net in
Den Haag bleek te zijn voor de kanon-
nenquaesties, een telegram gezonden
met de hiervóór gemelde opdracht. De
verschillende interviews, ze mochten
dan al in algeméénen zin weinig nieuws
opleveren, zouden dan toch eenige opi
nies bevatten, die althans den lezeres
sen en lezers van De Middenweg nieuw
waren.
Een voordeel van dit telegram was al
vast, dat Henri nu nog, alvorens IJsel-
waarts te trekken, nog zeker twee dagen
in Den Haag kon blijven, bij Clara en de
Kinderen; echt heerlijk ouderwets ook de
maaltijden thuis gebruikende, en inter
viewende daartusschen-in, en schrijven
de en telefoneerende naar Amsterdam,
in de avonduren. Clara merkte wel, dat
journalist zijn meer beslag op iemand
legt dan het ambtenaarschap; en zelfs
dan het bankwezen.
Maar er was alle reden tót voldoe
ning. Met journalistieken spoed zat hij
dien tweeden avond te schrijven, twéé
artikeltjes, want dezen heelen tweeden
dag had hij aan de „vivisectie" besteed.
Er zou aanstonds een looper komen van
het bij-kantoor-in-Den Haag, die het ge
schrevene als „pakje" verzond; zoodat
het de courant nog tijdig bereikte om in
het ochtendblad te worden opgenomen.
Clara keek met bewondering toe, op
merkende hoeveel vlugger nu zijn pen
over het papier gleed dan vroe-
Ongelukken.
Te Ball o (gem. Rolde) is de 40-
jarige landbouwer H. B., doordat het
paard voor de door hem bestuurde wip-
kar schrok en terzijde sprong, van den
wagen gevallen. B. werd door een der
wielen overreden. Hij was deerlijk ver-
'minkt en op slag dood. De man laat n
vrouw en een kind na.
Branden,
In het gelijkstraatsche gedeelte in
perceel Bilderdijkstraat 158 te A m-
.sterdam, waar gevestigd is het bed
denmagazijn van den heer J. Jaarsma,
is Dinsdagavond door onbekende oor
zaak brand uitgebroken. Het vuur vond
zijn oorsprong in de achter de winkel
ruimte gelegen beddenmakerij en wel
dra sloegen de vlammen aan de achter
zijde fel uit.
Toen de brandweer ter plaatse kwam,
hadden de vlammen zich inmiddels reeds
een weg naar de winkelruimte gebaand
en ook daar winkelvoorraad en ander
brandbaar materiaal in lichten laaie ge
zet. Het vuur liet gelukkig vrij spoedig
de overwinnig aan het natte element.
Beddenmakerij en winkel brandden ge
heel uit.
TRAMONTSPORING Dinsdagmid
dag is op den weg TilburgDongen een
locomotief van een der treinen der Zui-
der Stoomtramweg Maatschappij door
den wissel op den Dreef gereden en in
een droge sloot terecht gekomen. Ook
het eerste personenrijtuig ontspoorde,
maar bleef op den weg staan.
De machinist was tijdig van de loco
motief gesprongen. Er hadden geen per
soonlijke ongeluken plaats.
RIJDENDE POFFERTJESKRAAM
IN BOTSING. Op den Delftweg onder
Overschie had een aanrijding plaats tus-
schen een vrachtauto en een groote
autobus, die was ingericht als poffertjes
kraam. De botsing was zoo hevig, dat
drie der inzittenden van de poffertjes
kraam min pf meer ernstig werden ge
wond. Een juffrouw uit Rotterdam, die
in het kraam stond, was vrij ernstig aan
haar rug gewond.
WOONHUIS AFGEBRAND. Maan
dagavond is het woonhuis van L. P. aan
den Smitshoekschenweg te Rotter
dam totaal in vlammen opgegaan. Het
was een houten gebouw van twee ver
ger „Wordt dat alles wat je nu
schrijft", vroeg ze, „ook dadelijk gezet?"
Hij knikte bevestigend, met eenig rus
tig gevoel van eigenwaarde; het is een
voldoening, vooral in den eersten tijd,
wanneer al wat men zoo op 't papier
zet, direct wordt verzooveelduizendvoud!
„Dus voegde ze er na eenige
oogenblikken, „nachdenklich" gewor
den, bij „niemand controleert, wat je
schrijft?" Hij moest bij deze reeks vra
gen even den arbeid staken. „Hè
je zei? O ja, kijk, in 't algemeen
leest Riesemeijer, dat is de hoofdver
slaggever, de boel wel door; of soms
Knipscheer; maar ja kind, ze hebben
nogal vertrouwen in me; en ze willen,
vanwege de concurrentie, die artikelen
ook zoo gauw mogelijk hebben; en daar
om hebben ze me gezegd worden
die stukken van mij voor 't Ochtendblad
maar dadelijk doorgegeven. Die hoofd
redactie is er 's nachts natuurlijk niet;
en de nachtchef-binnenland, nu ja, die
leest in 't algemeen niets door, die heeft
het druk genoeg met 't bewerken van de
provinciale (kranten |die binnenkomen,
en dergelijke. En dan komen de tooneel-
en de muziek-recensies; enfin hij heeft
't druk genoeg met 't „opmaken"; dat is:
't in elkaar passen, van het Ochtendblad;
en hij heeft zoo goed ais geen hulp. Maar
laat me nu schrijven; want over veertig
minuten komt de looper de boel halen".
(Wprdt vervolgd)