LANDBOUW.
GEMENGD NIEUWS.
...aam 9n boom
HANDEL EN NIJVERHEID.
VERKEERSWEZEN, POST
EN TELEGRAFIE.
HERFST
SLIPGEVAAR
ZUID-BEVELAND.
SCHOUWEN-DUIVELAND.
ZEEUWSCH-VLAANBEREN W.D
-
to
Maar levensgevaarlijk op
den weg! Rottende bla
deren kunnen eiken weg
slipperig maken. Herfst
beteekent: slipgevaar.
de van Vlissingen tusschen de lijnen ge
trokken van de batterij aan de Marineha
ven in E en S richting tot op een af
stand van 6.5 km. en in een gedeelte van
Galgeput, Oostgat en Deurlo tusschen de
lijnen getrokken van de batterij te Kaap
duinen in Noordwestelijke en Zuidelijke
richting tot een afstand van 11 km.
RAAD VAN HOEDEKENSKERKE.
HOEDEKENSKERKE. In de Vrijdag
gehouden raadsvergadering werd de be
grooting van het Burgerlijk Armbestuur
dienst 1933 goedgekeurd in ontvang en
uitgaaf tot een bedrag van 7279 met
een post van onvoorziene uitgaven groot
1218. Besloten werd niet in te
gaan op een door Ged, Staten voorge
stelde korting op de jaarwedde der wet
houders, als zijnde voor deze gemeente
van geen noemenswaardig belang. De ge
meentekas zou hierdoor slechts 4.50
per jaar gebaat zijn; wat de'raad werke
lijk te miniem vond om verder over van
gedachten te wisselen.
De gemeente-begrooting 1933 werd
aangeboden in ontvang en uitgaaf ac
42010 met een post van onvoorziene
uitgaven groot 813.
Een verordening voor het agentschap
der arbeidsbetniddeling en den dienst der
werkloosheidsverzekering in deze ge
meente werd vastgesteld, terwijl de ver
ordening regelende de winkelsluiting in
dier voege werd gewijzigd dat voortaan
de barbierszaken pok des Vrijdagsavonds
tot 10 uur en gedurende den zomertijd
tot 11 uur 's avonds geopend zullen mo
gen zijn.
De heer Johs. Boone vroeg inlich
tingen omtrent de werking van de var
kenscentrale. De voorzitter deelde me
de dat hij het antwoord hierop schuldig
moet blijven. Mededeelingen Van de var
kenscentrale worden tot heden aan de
gemeentebesturen slechts spaarzaam
verstrekt.
BRUINISSE. Toen men Vrijdog op de
haven kwam, bemerkte men, dat het
mcsselvaartuig Bru 52 was gezonken.
Dit schip is al eenige jaren niet meer
in gebruik en daar de schipper juist op
het nippertje hef ongeval zag aankomen
kon tijdig worden gezorgd, dat de inven
taris voor zoover nog aanwezig, niet
weg dreef.
BRUINISSE. Vrijdag is men gereec
gekomen met het uitbaggeren van de
vluchthaven, in aanleg in den Stoofpol-
der te Bruinisse. De laatste baggermolen
is van hier vertrokken. Thans is men
nog bezig met het maken van kraagstuk
ken ter bescherming en ter voorkoming
van verzakking van de betonglooiing,
Waarschijnlijk zal dit laatste werk nog
wel eenige weken vorderen.
AARDENBURG. Zaterdagmiddag kwam
te Eede. op den gevaarlijken viersprong
van uit de richting Aardenburg een mo
torrijde- uit Maldegem aangereden. Uit
Eede kwam een auto, die naar den Bie
zen wilde. Juist op de viersprong bot
ste de motorrijder tegen de auto, kwam
te vallen en werd bewusteloos bij den
Rijksontvanger binnengebracht. Uit
Aardenburg ontboden geneeskundig
hulp was spoedig ter plaatse, Vermoe
delijk heeft de man een gebroken sleu
telbeen. De motorfiets is door de ma
rechaussée is beslag genomen.
Slecht van uit eene richting komen
de, wordt door een bord de aandacht
op deze kruising gevestigd, terwijl bo
vendien aan drie zijden het uitzicht
doo huizen belemmerd wordt.
GROEDE. Vrijdagnamiddag had een
aanrijding, tusschen twee auto's plaats,
op den Rijksweg nabij Krmsdijk, ge
meente Groede.
Beide auto's kwamen uit de richting
Schoondijke. De voorste auto. uit Bres-
kens, werd door een vrachtauto, even
eens uit Breskens, gepasseerd. Bij het
passeeren kwam de passeerende auto
echter in aanraking met de dop van het
linkervoorwiel der andere auto, met het
gevolg, dat de chauffeur het stuur kwijt
raakte, van den dijk reed en in een
doornheg terecht kwam. De chauffeur
cwam met den schrik vrij; het onderstel
der auto werd geheel verbogen.
Een kraanwagen uit Oostburg heeft
de auto op den weg gebracht. De politie
stelt een onderzoek in.
GROEDE. Het raadsbesluit van 22
Juli en 18 Augustus 1932, tot afwijking
der bepalingen der Winkelsluitingswet
het op Zondag open houden van alle
winkels van 812 uur) is bij Kon. be
sluit van 24 September 1932 goedge-
ceurd.
De contingenteeringsplannen der
Duitsche regeering.
Onze landbouwkundige medewerker
schrijft ons:
Het is verklaarbaar, dat men in onze
landbouwers- en tuinderskringen met
nieuwe zorg voor de naaste toekomst
kennis heeft genomen van de contin
genteeringsplannen der Duitsche regee
ring. De percentages, waarop gerant
soeneerd zal worden, zijn nog niet be
kend. Wel weten we, wat de Duitsche
landbouw heeft gevraagd: 30 pet. van
den invoer van boonen, erwten, alle
soorten kool, uien, komkommers en
augurken; 40 pet. van den invoer van
appels, peren en pruimen; 45 pet. van
den invoer van druiven. Zoover zal de
Duitsche regeering wellicht niet gaan,
doch met wat minder is het voor ons
nog welletjes. Het schijnt ook nog de be
doeling te zijn, op sommige producten,
die niet op de contingenteeringslijst
voorkomen, hooger invoerrecht te hef
fen, om zoodoende ook van deze den in
voer te beperken. Dit alles geschiedt om
den Duitschen landbouw te „saneeren",
d.i. gezond te maken. De Duitsche bin-
nenlandsche prijzen dezer prod, zullen
door dezen maatregel stijgen, de land
bouw profiteert daarvan. Het industri
eele volksgedeelte komt daartegen op
en speelt dus zoodoende in onze kaart.
Nu wil men in onze tuinderskringen die
industrieele oppositie nog wat aanzetten
door een georganiseerden boycot van
Duitsche goederen in het leven te roe
pen. Van andere zijde wordt betoogd, dat
zoo iets weieens een gevaarlijk midde
zou kunnen blijken te zijn. Zou de actie
slagen en dus onze markt voor Duitsch
land verloren gaan, dan is er voor den
Duitschen industrieel geen enkele prik
kei meer om tegen de plannen van den
Duitschen landbouw, wat ons land be
treft, op te komen. En zoo zou onze ac
tie kunnen voeren tot algeheele vernie
tiging van onzen export naar Duitsch
land. Hieruit vloeit wel voort, dat een
eventueele boycotbeweging met tact zou
moeten worden gevoerd en dusonder
centrale, deskundige leiding zou moeten
staan. Veiliger lijkt het ons, dat de re
geering hier handelend zal optreden
Deze leering kunnen we er in ieder ge
val uit trekken, dat het vrije ruil
verkeer verbroken is en voort
durend meer verbroken wordt, waar
door onze land- en tuinbouw steeds
dieper in de put komen te zitten
Duitschland en ook andere landen, leg
gen er zich op toe, om zooveel mogelijk
voor eigen behoeften te produceeren
We worden er steeds meer van over
tuigd, dat wij voor ons
land ditzelfde principe
hebben te aanvaarden
Dit vordert een „planmatige" productie
waarbij als eerste standregel zou moe
ten gelden, dat de producent recht heeft
op een prijs voor zijn producten, die 'n
behoorlijke belooning waarborgt voor
zijn werken. Het moet vast staan, dat
werken in het land- of tuinbouwbedrijf
absoluut geen minderwaardig werk is
en dus moet worden beloond in rede
Iijke verhouding tot de verdiensten in
andere bedrijven. Zoo'n planmatige
productie behoeft niet dadelijk te lei
den tot een zaaiplan, dat van overheids
wege wordt voorgeschreven. De land
bouwers en tuinders willen wel graag
de producten verbouwen, waaraan een
boterham te verdienen is. Werden der
halve de producten, die men voor volks
voedsel en eerste levensbehoeften noo
dig heeft, door regeeringsmaatregelen
dermate gesteund, dat zij inderdaad loo
nend zijn, dan zou de cultuur van zelf
die richting uitgaan en zich al vrij gauw
op dien basis stabiliseeren. Naar onze
meening moet onze landbouwpolitiek
deze richting uit om een landbouw-dé-
bade te voorkomen. Er zou altijd van
sommige producten meer worden gepro
duceerd dan de binnenlandsche behoef
te opvangen kan, alleen reeds b.v. om
dat niet alle weiden in bouwgrond kun
nen worden omgezet. Dat dergelijke
uitvoer dan gecentraliseerd moet wor
den spreekt vanzelf, temeer, daar in
onzen gedachtengang ook deze produc
ten dienen te worden gesteund. Hét
geld, daarvoor benoodigd, zou kunnen
worden gevonden door jcentralen in
koop van hetgeen we tekort komen te
gen den wereldprijs door centrale dis
tributie daarvan in het binnenland te
gen een prijs, die met onze productie
kosten overeenstemt. Zoodoende krijgt
de producent wat hem rechtens toekomt
en betaalt de consument den prijs, niet
meer maar ook niet minder, die door
den Nederlandschen bodem, het Nee
klimaat, 't Ned. belastingstelsel, de Nee
Arbeidsvoorwaarden, kortom door de
Ned. omstandigheden wordt bepaald
Handelsregister.
Aan de in Handelsberichten opgeno
men wekelijksche openbaarmakingen i.z.
het Handelsregister betreffende Zee
land, ontleenen wij het volgende:
Nieuwe inschrijvingen:
Zeeuwsch-Vlaanderen (Ter Neuzen).
P. J. Mornout, Schoondijke W 31,
handel in plant- en consumptieaardap
pelen, granen, stroo, hooi en voeder
bieten, vruchten enz. (2267).
P. A. Sturm, Waterlandkerkje C 17,
handel in te velde goedgekeurde land
bouwgewassen in den meest uitgebrei-
den zin van het woord. (2268).
W ij z i g i n g e n.
Zeeuwsche eilanden (Middelburg).
Firma J. Blok Azn., Kruiningen,
Hoofdstraat A 67, handel in manufactu
ren en aanverwante artikelen. Uitgetr
venn.: J. Blok en C. A. Blok. De ven
nootschap onder firma is ontbonden. Een
nieuwe vennootschap is opgericht, onder
denzelfden handelsnaam (B.P.) Venn.: I.
J. Quaak en Mej. E, J. Quaak.
Den Bouwmeester, Borsius en van der
Leyé, Kousteenschedijk P 3, handel in
hout, bouwmaterialen en aanverwante
artikelen. Uitgetr. E.: A. C. de Vos. De
zaak is omgezet in eene Naamlooze Ven
nootschap. Handelsnaam gewijzigd in
N.V. Houthandel voor heen den Bouw
meester, Borsius en v. d. Leyé. Maat
schap. kap. 200.000 waarvan geplaatst
en gestort 40.000. Dir.: A. C. en P. de
Vos. Pl.v. dir.: M. G. Schuijt. (Dagt. Ned,
St.crt. Maandag 19 Sept. 1932, bijv. no
1797).
Coöp. Broodbakkerij en Verbruiks-
vereeniging „de Broederband" U.A.,
Vlissingen, Nieuwendijk 51, broodbakke
rij en handel in kruidenierswaren. Stat.
gewijzigd.
N.V. Hotel Maatschappij, Lange Delft
I 33, exploitatie hotels. A. Looten is van
pl.v. dir., dir. geworden. J. P. A. van
Hoof, Breda, is van commissaris, pl.v.
dir. geworden. Nieuwe comm.: Mej. J.
L. M. van Hoof, Breda en Mevr. Wed
A. C. Huizinga-Looten, den Haag.
Firma A. Polderman Zonen, Vlis
singen, Rioolstraat 9, handel in granen
zaden, peulvruchten en aanverwante
artikelen in het groot. De vennootschap
is ontbonden. Een nieuwe vennootschap
is opgericht onder denzelfden handels
naam (B.P.) Venn.: A. en P. Polderman
Zeeuwsch-Vlaanderen (Ter Neuzen).
N.V. Van Melle's Confectionery Works,
Breskens, Achterweg K 134, fabriek van
suikerwerken, electrische centrale, was-
scherij, auto-verhuurinrichting en be
schuitfabriek. Nieuwe gedelegeerd-com
missaris: H. van Mazijk, Sluis.
De Vischcontingenteering in België.
Men schrijft ons:
De vischcontingenteering in België is
sedert twee maanden in werking en
heeft volgens uitgebrachte rapporten
tegengestelde gevolgen van hetgeen
men er van verwachtte. Er is een ge
weldige stijging der prijzen, terwijl de
visch zeer schaarsch is, daar de meeste
Belgische visschers hun vangsten blijven
verknopen in Engeland en Nederland,
Onder de vischhandelaars in de steden
heerscht daarover groote ontstemming
en vele protestvergaderingen hadden
reeds plaats.
De Hooge Raad der Visscherijen heeft
echter meegedeeld, dat de contingen-
teering zal gehandhaafd blijven. De
vischhandelaars en de vischkoopers zijn
nu de dupe geworden,, want voor deze
is slechts visch op zeer beperkte schaal
te krijgen tegen zeer hooge prijzen.
Uitgestrekte bank mosselzaad.
Men schrijft ons uit Bruinisse:
Naar thans blijkt, is er behalve de.
vermelde betrekkelijk kleine hoeveel
heid op de Hooge Derrie in de Wester-
Schelde nog meer mosselzaad gevallen.
Er is n.l. in de nabijheid van Terneuzen
een uitgestrekte Bank ontdekt en wel
op een ongekende diepte, n.l. ca. 20 m.
Het voordeel is, dat in tegenstelling met
de gewone mosselzaadbanken, die bij eb
droog vallen en waarop bij het visschen
van geen mechanische kracht mag wor
den gebruik gemaakt, hier vrij met den
motor kan worden gevischt, wat dan
ook door verschillende motors van Brui
nisse wordt gedaan.
De slipper limped ook op de mossel-
perceelen.
Men schrijft ons uit Bruinisse:
De slipper limped, de zoo gevreesde
oesterparasiet, begint thans ook op mos-
selperceelen voor te komen. Op de per-
ceelen in de Grevelingen werden dit
seizoen tenminste al door verschillende
kweekers exemplaren waargenomen. Of
ook de mossel schade ondervindt van
zijn aanwezigheid, valt uit den aard der
zaak nog niet gemakkelijk waar te ne
men, daarvoor in hun aantal nog te ge
ring en de aanwezige hoeveelheid mos
selen op een perceel te groot.
Bij de verzending van kleine pakjes
voorzien van het groene douane-etiket
naar België, moeten deze voortaan bo
vendien vergezeld zijn van een afzonder
lijke volledig ingevoerde douane-ver
klaring
Voor veilig verkeer.
De Kon. Ned. Automobiel Club heeft
de gedachte gehad om van 38 October
een veiligheidsweek te organiseeren nl.
om, nu de herfst met zijn regen, mist en
lange avonden is ingetreden de auot-
mobilisten in den lande te verzoeken, al
die maatregelen te nemen, welke noodig
zijn ter waarborging van een grootere
verkeersveiligheid, Haar bestuur heeft de
medewerking van de pers ingeroepen om
eenige nuttige wenken te publiceeren en
het zal zich voorts verder tot garage
houders en andere belanghebbenden bij
het zoo goed mogelijk wegwaardig doen
zijn van personen- en vrachtautomobie
len.
Veelal is gebrek aan technische ken
nis de oorzaak, dat een automobilist,
zonder het zelf te weten, rijdt met een
wagen, waarvan de remmen of de stuur
inrichting (of beide tezamen) niet meer
voldoen aan redelijke eischen in ver
band met modern snelvervoer.
Het feit, dat op nagenoeg alle wegen
in Nederland naast autoverkeer nog al
lerlei andere vehikels, voetgangers enz
worden toegelaten, legt den automobi
listen extra zorgen op, om in alle denk
bare en vaak ondenkbare gevaars-situ-
aties onmiddellijk te kunnen remmen of
uitwijken en het noopt bovendien tot al
lerlei maatregelen van verlichting en be
lichting van verkeersobstakels en wat
dies meer zij. Doch ook afgezien van de
situatie van onze wegen geven tal van
automobilisten zich geen voldoende re
kenschap van de omstandigheid, dat zij
zich geleidelijk hebben aangepast aan het
in het mechanisme geslopen fouten en
zij achten dan geen termen aanwezig om
bijv. hun reparateur opdracht te geven,
een en ander grondig na te zien, en in
dien noodig, herstellingen uit te voeren
Periodieke deskundige inspectie van
auto's van iedere kwaliteit en van iede-
ren ouderdom is echter, gezien de ge
compliceerdheid van de onderdeelen, in
hooge mate gewenscht. Zij, die belast
zijn met zoodanig onderzoek ontdekken
maar al te sterk ontstellende gebreken.
En het is bepaald misdadig als wagens
met gebreken aan de stuur
of reminrichtingin handen ko
men van niet technisch ingewijden, die
maar even over de vereischte rijvaardig
heid beschikken.
Met nadruk wordt er eveneens op ge
wezen, dat banden, waarvan het ge
profileerde zijvlak glad is afgesleten, de
slipkans van den wagen ernstig vergroo-
ten.
Aanbeveling verdient het tenslotte om
de verlicht i n g van den auto aan
een nader onderzoek te onderwerpen.
Liefst in overleg met een deskundige be
hoort elke autobezitter of -bestuurder te
overleggen, wat door toepassing van de
meest moderne gloeilampen en door het
richten van de lantaarn kan worden ge
daan om de meest mogelijke veiligheid
te verzekeren. Ook richting-aanwijzers,
achter- en stoplamp zijn apparaten van
groote beteekenis; men streve naar een
uniforme veilige en doelmatige plaatsing
van deze aanwijzings-instrumenten. Bij
het gebruik van de koplampen zorge men
er steeds voor dat tenminste de linker
lamp behoorlijk geen verblindend
licht verspreidt.
Tenslotte behoort iedere automobi
list goed en veilig te rijden, zoodanig, dat
ook voor andere weggebruikers geen ge
vaar ontstaat.
Iedere weggebruiker zorge, de regels
van den weg te kennen, en aan die re
gels streng, doch oordeelkundig, de hand
te houden.
Ind. Stoomvaartlijnen.
Indrapoera (thuisreis) p. 1 (1 v.m.) Sa-
gres.
HET VERGAAN VAN DEN BAGGER
MOLEN IN DE GOLF VAN BISKAJE.
Relaas van den kapitein.
Een der berichtgevers van het Han
delsblad te Rotterdam meldt:
Vrijdagavond tegen vijf uur hadden
zich de Maassluizenaars aan de haven
verzameld om de sleepboot „Ebro van
L. Smit en Co's Internationalen Sleep
dienst te zien binnenkomen.
In den triesten herfstavond stond men
langs den kant te wachten op het schip
met zijn droeve lading, dat reeds op
den Waterweg zichtbaar was. Stil koer
ste de „Ebro" de haven binnen de vlag
halfstok, en vrijwel onmiddellijk nadat
de trossen werden uitgelegd, ging com
missaris Alberti aan boord. Aan de
kade wachtte de lijkkoets binnen 'een
haag van zwijgende menschen en kinde
ren. De planken werden uitgelegd en
eenige oogenblikken later werd de loo-
den kist gedekt met de nationale drie
kleur, van boord gedragen.
Stil reed de wagen weg naar het
huis van de schoonouders van den 31-
jarigen tremmer C. Ras, die bij het kap
seizen van den baggermolen die door
de „Ebro" naar Guadeloupe zou wor
den gebracht, om het leven is geko
men met zijn kameraad, den 21-jarigen
J. J. Sperling.
Na deze korte plechtigheid had het
Handelsblad een onderhoud met kapi
tein J. Termijn, van de „Ebro."
Den 5den Sept. is de „Ebro" met den
baggermolen „Camille Morlenol", die bij
de N.V. P. Ors te Dordrecht voor
Fransche rekening is gebouwd, uitge
varen met Guadeloupe als bestemming.
aSS99BBS9BBW
Den 21sten Sept. men was in de
Golf van Biskaje gekomen werd het
weer slechter, hetgeen nog erger werd
de vo'genden dag. In den nacht van
Donderdag 22 op Vrijdag 23 Sept. stak
een zware zuidwester storm op. Het
werd noodweer, maar aan boord van
den baggermolen scheen alles naar
wensch te gaan. Van daar seinde de
tremmer: „Alles in orde". Wel had de
baggermolen een beetje slagzij gekre
gen; waardoor weet men niet. In den
loop van den Vrijdag is de slagzij ver
ergerd, en men wilde probeeren het
schip te praaien, teneinde te kunnen
spreken over de oorzaak van de slag
zij. De toestand van de zee en de wind
lieten dit echter niet toe. In den loop
van den dag liep de wind naar het N,-
W. op. Het weer was wat beter en men
konweer vaart in de sleep brengen,
die tot nu toe vrijwel stil gelegen had.
Nog altijd kwam van den baggermolen
het sein: „Alles in orde". Om 5.45 werd
plotseling geseind: „Tracht ons binnen
te brengen".
Men bevond zich op zes mijl afstand
van Ferrol, een Spaansche haven, waar
heen men wilde -koersen.
Om 7.50 kwam plotseling het sein:
„Haal ons van den molen af".
De kapitein heeft toe vrijwilligers
gevraagd, maar hij zelf zag in, hoe be
zwaarlijk het was met die duisternis
en de zware zee met een sloep buiten
boord te gaan.
Er passeerde een stoomboot, maar
welke dat geweest is, heeft men niet
kunnen ervaren. Door middel van zoek
lichten en draadlooze heeft men de
aandacht van het schip trachten te
trekken. Het zou misschien assistentie
kunnen verleenen, ten minste zou het
schip lij hebben kunnen maken. De
stoomboot gaf echter geen antwoord
en stoomde door. Men besloot toen de
trossen te kappen en de tremmers met
behulp van lijnen van den molen af te
brengen. Een gedeelte van de beman
ning ging daartoe achteruit, maar nog
voor men de trossen had kunnen kap
pen viel de molen om. Dat was om
8.10.
Binnen twintig minuten was alles ge
beurd. De tros werd gekapt en onmid
dellijk daarna ging men met de sleep
boot naar de plaats waar de molen ge
zonken was, om de opvarenden te kun
nen redden. Met zoeklichten werd de
zee afgezochtt. Er dreven hout, olie
vaten, klompen en kokertjes rond,
maar na uren werd niets gevonden.
Op het oogenblik van de ramp stond
er een vliegende storm, maar tegen 12,
uur 's nachts was het alweer was rus
tiger. Het weer nam gestadig af en om
halfzeven in den ochtend vond men 'n
lijk drijvende bij zoo kalm weer, dat
men het gemakkelijk langszij aan boord
kon nemen. Het bleek het lijk te zijn
van Ras. Hij had een zwemvest om;
zijn schedel was verbrijzeld.
Men heeft lang doorgezocht, tot
kwart over twee in den middag, maar
het lijk van Sperling heeft men niet
meer gevonden. Waarschijnlijk is hij
aan boord tusschen het stuurrad be
kneld geraakt en met den molen naar
de diepte gegaan.
De „Ebro" is toen doorgevaren naar
Falmouth, waar het lijk van Ras is ge
kist, alvorens het naar Maassluis zou
worden overgebracht, waar het nu in
alle stilte is aangekomen.
Ongelukken.
De heer G. D., onderwijzer aan school
A. te M e p p e 1, is Vrijdagavond op den
Stationsweg aldaar zoo ernstig op het
achterhoofd gevallen, dat hij eenige
oogenblikken later is overleden. De heer
D. was 58 jaar oud.
Vrijdagavond viel de koperslager A.
S. uit Asten (N.B.) van een hoogte van
zeven meter van een in aanbouw zijnd
gebouw te S o m e r e n. Hij sleurde bij
zijn val zijn knecht mee. S. kreeg zware
inwendige kneuzingen, de knecht kwam
bij den val op zijn patroon terecht en
liep geen letsel op.
De 25-jarige F. d. A. te Kedichem
is bij het appelsplukken van vrij geringe
hoogte uit een boom gevallen en zoo
ongelukkig terecht gekomen, dat hij met
gebroken ruggegraat naar het zieken
huis moest worden vervoerd, waar hij
Vrijdag is overleden.
Zaterdagavond hielp op den Wasse-
naarschen Weg te Den Haag een 15-
jarige jongen, B. W-, een melkbezorger
even bij het voortduwen van dien wa
gen. Zij schijnen daarbij rechts van den
weg gestaan te hebben en plotseling
d*or een vrachtauto achter op gereden
té zijn.
Beide personen werden door de
vrachtauto aangereden. De jongen werd
daarbij zoo ernstig gewond, dat hij eeni
ge oogenblikken later overleed.
De melkbezorger, de 29-jarige F. v,
Z., werd gewond, doch kwam er betrek
kelijk goed af.
OVERVAL OP EEN KASSIER VAN
EEN BOERENLEENBANK. In den
nacht van Vrijdag op Zaterdag te onge
veer één uur is een roofoverval gepleegd
bij den kassier van de boerenleenbank te
Z e e 1 s t. Drie gemaskerde mannen
drongen door openschuiven van het keu
kenraam de woning binnen. Verbolgens
gingen zij naar de slaapkamer van den
kassier, die door het rumoer uit zijn slaap
was gewekt. Twee kerels drongen de
slaapkamer binnen en grepen den kas
sier en zijn vrouw vast. Zij wierpen bei
de menschen op den grond en dreigden
met een revolver. Intusschen was een
oude man die ten huize van den kassier
7