LANDBOUW. GEMENGD NIEUWS. ...aam 9n boom HANDEL EN NIJVERHEID. VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. HERFST SLIPGEVAAR ZUID-BEVELAND. SCHOUWEN-DUIVELAND. ZEEUWSCH-VLAANBEREN W.D - to Maar levensgevaarlijk op den weg! Rottende bla deren kunnen eiken weg slipperig maken. Herfst beteekent: slipgevaar. de van Vlissingen tusschen de lijnen ge trokken van de batterij aan de Marineha ven in E en S richting tot op een af stand van 6.5 km. en in een gedeelte van Galgeput, Oostgat en Deurlo tusschen de lijnen getrokken van de batterij te Kaap duinen in Noordwestelijke en Zuidelijke richting tot een afstand van 11 km. RAAD VAN HOEDEKENSKERKE. HOEDEKENSKERKE. In de Vrijdag gehouden raadsvergadering werd de be grooting van het Burgerlijk Armbestuur dienst 1933 goedgekeurd in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van 7279 met een post van onvoorziene uitgaven groot 1218. Besloten werd niet in te gaan op een door Ged, Staten voorge stelde korting op de jaarwedde der wet houders, als zijnde voor deze gemeente van geen noemenswaardig belang. De ge meentekas zou hierdoor slechts 4.50 per jaar gebaat zijn; wat de'raad werke lijk te miniem vond om verder over van gedachten te wisselen. De gemeente-begrooting 1933 werd aangeboden in ontvang en uitgaaf ac 42010 met een post van onvoorziene uitgaven groot 813. Een verordening voor het agentschap der arbeidsbetniddeling en den dienst der werkloosheidsverzekering in deze ge meente werd vastgesteld, terwijl de ver ordening regelende de winkelsluiting in dier voege werd gewijzigd dat voortaan de barbierszaken pok des Vrijdagsavonds tot 10 uur en gedurende den zomertijd tot 11 uur 's avonds geopend zullen mo gen zijn. De heer Johs. Boone vroeg inlich tingen omtrent de werking van de var kenscentrale. De voorzitter deelde me de dat hij het antwoord hierop schuldig moet blijven. Mededeelingen Van de var kenscentrale worden tot heden aan de gemeentebesturen slechts spaarzaam verstrekt. BRUINISSE. Toen men Vrijdog op de haven kwam, bemerkte men, dat het mcsselvaartuig Bru 52 was gezonken. Dit schip is al eenige jaren niet meer in gebruik en daar de schipper juist op het nippertje hef ongeval zag aankomen kon tijdig worden gezorgd, dat de inven taris voor zoover nog aanwezig, niet weg dreef. BRUINISSE. Vrijdag is men gereec gekomen met het uitbaggeren van de vluchthaven, in aanleg in den Stoofpol- der te Bruinisse. De laatste baggermolen is van hier vertrokken. Thans is men nog bezig met het maken van kraagstuk ken ter bescherming en ter voorkoming van verzakking van de betonglooiing, Waarschijnlijk zal dit laatste werk nog wel eenige weken vorderen. AARDENBURG. Zaterdagmiddag kwam te Eede. op den gevaarlijken viersprong van uit de richting Aardenburg een mo torrijde- uit Maldegem aangereden. Uit Eede kwam een auto, die naar den Bie zen wilde. Juist op de viersprong bot ste de motorrijder tegen de auto, kwam te vallen en werd bewusteloos bij den Rijksontvanger binnengebracht. Uit Aardenburg ontboden geneeskundig hulp was spoedig ter plaatse, Vermoe delijk heeft de man een gebroken sleu telbeen. De motorfiets is door de ma rechaussée is beslag genomen. Slecht van uit eene richting komen de, wordt door een bord de aandacht op deze kruising gevestigd, terwijl bo vendien aan drie zijden het uitzicht doo huizen belemmerd wordt. GROEDE. Vrijdagnamiddag had een aanrijding, tusschen twee auto's plaats, op den Rijksweg nabij Krmsdijk, ge meente Groede. Beide auto's kwamen uit de richting Schoondijke. De voorste auto. uit Bres- kens, werd door een vrachtauto, even eens uit Breskens, gepasseerd. Bij het passeeren kwam de passeerende auto echter in aanraking met de dop van het linkervoorwiel der andere auto, met het gevolg, dat de chauffeur het stuur kwijt raakte, van den dijk reed en in een doornheg terecht kwam. De chauffeur cwam met den schrik vrij; het onderstel der auto werd geheel verbogen. Een kraanwagen uit Oostburg heeft de auto op den weg gebracht. De politie stelt een onderzoek in. GROEDE. Het raadsbesluit van 22 Juli en 18 Augustus 1932, tot afwijking der bepalingen der Winkelsluitingswet het op Zondag open houden van alle winkels van 812 uur) is bij Kon. be sluit van 24 September 1932 goedge- ceurd. De contingenteeringsplannen der Duitsche regeering. Onze landbouwkundige medewerker schrijft ons: Het is verklaarbaar, dat men in onze landbouwers- en tuinderskringen met nieuwe zorg voor de naaste toekomst kennis heeft genomen van de contin genteeringsplannen der Duitsche regee ring. De percentages, waarop gerant soeneerd zal worden, zijn nog niet be kend. Wel weten we, wat de Duitsche landbouw heeft gevraagd: 30 pet. van den invoer van boonen, erwten, alle soorten kool, uien, komkommers en augurken; 40 pet. van den invoer van appels, peren en pruimen; 45 pet. van den invoer van druiven. Zoover zal de Duitsche regeering wellicht niet gaan, doch met wat minder is het voor ons nog welletjes. Het schijnt ook nog de be doeling te zijn, op sommige producten, die niet op de contingenteeringslijst voorkomen, hooger invoerrecht te hef fen, om zoodoende ook van deze den in voer te beperken. Dit alles geschiedt om den Duitschen landbouw te „saneeren", d.i. gezond te maken. De Duitsche bin- nenlandsche prijzen dezer prod, zullen door dezen maatregel stijgen, de land bouw profiteert daarvan. Het industri eele volksgedeelte komt daartegen op en speelt dus zoodoende in onze kaart. Nu wil men in onze tuinderskringen die industrieele oppositie nog wat aanzetten door een georganiseerden boycot van Duitsche goederen in het leven te roe pen. Van andere zijde wordt betoogd, dat zoo iets weieens een gevaarlijk midde zou kunnen blijken te zijn. Zou de actie slagen en dus onze markt voor Duitsch land verloren gaan, dan is er voor den Duitschen industrieel geen enkele prik kei meer om tegen de plannen van den Duitschen landbouw, wat ons land be treft, op te komen. En zoo zou onze ac tie kunnen voeren tot algeheele vernie tiging van onzen export naar Duitsch land. Hieruit vloeit wel voort, dat een eventueele boycotbeweging met tact zou moeten worden gevoerd en dusonder centrale, deskundige leiding zou moeten staan. Veiliger lijkt het ons, dat de re geering hier handelend zal optreden Deze leering kunnen we er in ieder ge val uit trekken, dat het vrije ruil verkeer verbroken is en voort durend meer verbroken wordt, waar door onze land- en tuinbouw steeds dieper in de put komen te zitten Duitschland en ook andere landen, leg gen er zich op toe, om zooveel mogelijk voor eigen behoeften te produceeren We worden er steeds meer van over tuigd, dat wij voor ons land ditzelfde principe hebben te aanvaarden Dit vordert een „planmatige" productie waarbij als eerste standregel zou moe ten gelden, dat de producent recht heeft op een prijs voor zijn producten, die 'n behoorlijke belooning waarborgt voor zijn werken. Het moet vast staan, dat werken in het land- of tuinbouwbedrijf absoluut geen minderwaardig werk is en dus moet worden beloond in rede Iijke verhouding tot de verdiensten in andere bedrijven. Zoo'n planmatige productie behoeft niet dadelijk te lei den tot een zaaiplan, dat van overheids wege wordt voorgeschreven. De land bouwers en tuinders willen wel graag de producten verbouwen, waaraan een boterham te verdienen is. Werden der halve de producten, die men voor volks voedsel en eerste levensbehoeften noo dig heeft, door regeeringsmaatregelen dermate gesteund, dat zij inderdaad loo nend zijn, dan zou de cultuur van zelf die richting uitgaan en zich al vrij gauw op dien basis stabiliseeren. Naar onze meening moet onze landbouwpolitiek deze richting uit om een landbouw-dé- bade te voorkomen. Er zou altijd van sommige producten meer worden gepro duceerd dan de binnenlandsche behoef te opvangen kan, alleen reeds b.v. om dat niet alle weiden in bouwgrond kun nen worden omgezet. Dat dergelijke uitvoer dan gecentraliseerd moet wor den spreekt vanzelf, temeer, daar in onzen gedachtengang ook deze produc ten dienen te worden gesteund. Hét geld, daarvoor benoodigd, zou kunnen worden gevonden door jcentralen in koop van hetgeen we tekort komen te gen den wereldprijs door centrale dis tributie daarvan in het binnenland te gen een prijs, die met onze productie kosten overeenstemt. Zoodoende krijgt de producent wat hem rechtens toekomt en betaalt de consument den prijs, niet meer maar ook niet minder, die door den Nederlandschen bodem, het Nee klimaat, 't Ned. belastingstelsel, de Nee Arbeidsvoorwaarden, kortom door de Ned. omstandigheden wordt bepaald Handelsregister. Aan de in Handelsberichten opgeno men wekelijksche openbaarmakingen i.z. het Handelsregister betreffende Zee land, ontleenen wij het volgende: Nieuwe inschrijvingen: Zeeuwsch-Vlaanderen (Ter Neuzen). P. J. Mornout, Schoondijke W 31, handel in plant- en consumptieaardap pelen, granen, stroo, hooi en voeder bieten, vruchten enz. (2267). P. A. Sturm, Waterlandkerkje C 17, handel in te velde goedgekeurde land bouwgewassen in den meest uitgebrei- den zin van het woord. (2268). W ij z i g i n g e n. Zeeuwsche eilanden (Middelburg). Firma J. Blok Azn., Kruiningen, Hoofdstraat A 67, handel in manufactu ren en aanverwante artikelen. Uitgetr venn.: J. Blok en C. A. Blok. De ven nootschap onder firma is ontbonden. Een nieuwe vennootschap is opgericht, onder denzelfden handelsnaam (B.P.) Venn.: I. J. Quaak en Mej. E, J. Quaak. Den Bouwmeester, Borsius en van der Leyé, Kousteenschedijk P 3, handel in hout, bouwmaterialen en aanverwante artikelen. Uitgetr. E.: A. C. de Vos. De zaak is omgezet in eene Naamlooze Ven nootschap. Handelsnaam gewijzigd in N.V. Houthandel voor heen den Bouw meester, Borsius en v. d. Leyé. Maat schap. kap. 200.000 waarvan geplaatst en gestort 40.000. Dir.: A. C. en P. de Vos. Pl.v. dir.: M. G. Schuijt. (Dagt. Ned, St.crt. Maandag 19 Sept. 1932, bijv. no 1797). Coöp. Broodbakkerij en Verbruiks- vereeniging „de Broederband" U.A., Vlissingen, Nieuwendijk 51, broodbakke rij en handel in kruidenierswaren. Stat. gewijzigd. N.V. Hotel Maatschappij, Lange Delft I 33, exploitatie hotels. A. Looten is van pl.v. dir., dir. geworden. J. P. A. van Hoof, Breda, is van commissaris, pl.v. dir. geworden. Nieuwe comm.: Mej. J. L. M. van Hoof, Breda en Mevr. Wed A. C. Huizinga-Looten, den Haag. Firma A. Polderman Zonen, Vlis singen, Rioolstraat 9, handel in granen zaden, peulvruchten en aanverwante artikelen in het groot. De vennootschap is ontbonden. Een nieuwe vennootschap is opgericht onder denzelfden handels naam (B.P.) Venn.: A. en P. Polderman Zeeuwsch-Vlaanderen (Ter Neuzen). N.V. Van Melle's Confectionery Works, Breskens, Achterweg K 134, fabriek van suikerwerken, electrische centrale, was- scherij, auto-verhuurinrichting en be schuitfabriek. Nieuwe gedelegeerd-com missaris: H. van Mazijk, Sluis. De Vischcontingenteering in België. Men schrijft ons: De vischcontingenteering in België is sedert twee maanden in werking en heeft volgens uitgebrachte rapporten tegengestelde gevolgen van hetgeen men er van verwachtte. Er is een ge weldige stijging der prijzen, terwijl de visch zeer schaarsch is, daar de meeste Belgische visschers hun vangsten blijven verknopen in Engeland en Nederland, Onder de vischhandelaars in de steden heerscht daarover groote ontstemming en vele protestvergaderingen hadden reeds plaats. De Hooge Raad der Visscherijen heeft echter meegedeeld, dat de contingen- teering zal gehandhaafd blijven. De vischhandelaars en de vischkoopers zijn nu de dupe geworden,, want voor deze is slechts visch op zeer beperkte schaal te krijgen tegen zeer hooge prijzen. Uitgestrekte bank mosselzaad. Men schrijft ons uit Bruinisse: Naar thans blijkt, is er behalve de. vermelde betrekkelijk kleine hoeveel heid op de Hooge Derrie in de Wester- Schelde nog meer mosselzaad gevallen. Er is n.l. in de nabijheid van Terneuzen een uitgestrekte Bank ontdekt en wel op een ongekende diepte, n.l. ca. 20 m. Het voordeel is, dat in tegenstelling met de gewone mosselzaadbanken, die bij eb droog vallen en waarop bij het visschen van geen mechanische kracht mag wor den gebruik gemaakt, hier vrij met den motor kan worden gevischt, wat dan ook door verschillende motors van Brui nisse wordt gedaan. De slipper limped ook op de mossel- perceelen. Men schrijft ons uit Bruinisse: De slipper limped, de zoo gevreesde oesterparasiet, begint thans ook op mos- selperceelen voor te komen. Op de per- ceelen in de Grevelingen werden dit seizoen tenminste al door verschillende kweekers exemplaren waargenomen. Of ook de mossel schade ondervindt van zijn aanwezigheid, valt uit den aard der zaak nog niet gemakkelijk waar te ne men, daarvoor in hun aantal nog te ge ring en de aanwezige hoeveelheid mos selen op een perceel te groot. Bij de verzending van kleine pakjes voorzien van het groene douane-etiket naar België, moeten deze voortaan bo vendien vergezeld zijn van een afzonder lijke volledig ingevoerde douane-ver klaring Voor veilig verkeer. De Kon. Ned. Automobiel Club heeft de gedachte gehad om van 38 October een veiligheidsweek te organiseeren nl. om, nu de herfst met zijn regen, mist en lange avonden is ingetreden de auot- mobilisten in den lande te verzoeken, al die maatregelen te nemen, welke noodig zijn ter waarborging van een grootere verkeersveiligheid, Haar bestuur heeft de medewerking van de pers ingeroepen om eenige nuttige wenken te publiceeren en het zal zich voorts verder tot garage houders en andere belanghebbenden bij het zoo goed mogelijk wegwaardig doen zijn van personen- en vrachtautomobie len. Veelal is gebrek aan technische ken nis de oorzaak, dat een automobilist, zonder het zelf te weten, rijdt met een wagen, waarvan de remmen of de stuur inrichting (of beide tezamen) niet meer voldoen aan redelijke eischen in ver band met modern snelvervoer. Het feit, dat op nagenoeg alle wegen in Nederland naast autoverkeer nog al lerlei andere vehikels, voetgangers enz worden toegelaten, legt den automobi listen extra zorgen op, om in alle denk bare en vaak ondenkbare gevaars-situ- aties onmiddellijk te kunnen remmen of uitwijken en het noopt bovendien tot al lerlei maatregelen van verlichting en be lichting van verkeersobstakels en wat dies meer zij. Doch ook afgezien van de situatie van onze wegen geven tal van automobilisten zich geen voldoende re kenschap van de omstandigheid, dat zij zich geleidelijk hebben aangepast aan het in het mechanisme geslopen fouten en zij achten dan geen termen aanwezig om bijv. hun reparateur opdracht te geven, een en ander grondig na te zien, en in dien noodig, herstellingen uit te voeren Periodieke deskundige inspectie van auto's van iedere kwaliteit en van iede- ren ouderdom is echter, gezien de ge compliceerdheid van de onderdeelen, in hooge mate gewenscht. Zij, die belast zijn met zoodanig onderzoek ontdekken maar al te sterk ontstellende gebreken. En het is bepaald misdadig als wagens met gebreken aan de stuur of reminrichtingin handen ko men van niet technisch ingewijden, die maar even over de vereischte rijvaardig heid beschikken. Met nadruk wordt er eveneens op ge wezen, dat banden, waarvan het ge profileerde zijvlak glad is afgesleten, de slipkans van den wagen ernstig vergroo- ten. Aanbeveling verdient het tenslotte om de verlicht i n g van den auto aan een nader onderzoek te onderwerpen. Liefst in overleg met een deskundige be hoort elke autobezitter of -bestuurder te overleggen, wat door toepassing van de meest moderne gloeilampen en door het richten van de lantaarn kan worden ge daan om de meest mogelijke veiligheid te verzekeren. Ook richting-aanwijzers, achter- en stoplamp zijn apparaten van groote beteekenis; men streve naar een uniforme veilige en doelmatige plaatsing van deze aanwijzings-instrumenten. Bij het gebruik van de koplampen zorge men er steeds voor dat tenminste de linker lamp behoorlijk geen verblindend licht verspreidt. Tenslotte behoort iedere automobi list goed en veilig te rijden, zoodanig, dat ook voor andere weggebruikers geen ge vaar ontstaat. Iedere weggebruiker zorge, de regels van den weg te kennen, en aan die re gels streng, doch oordeelkundig, de hand te houden. Ind. Stoomvaartlijnen. Indrapoera (thuisreis) p. 1 (1 v.m.) Sa- gres. HET VERGAAN VAN DEN BAGGER MOLEN IN DE GOLF VAN BISKAJE. Relaas van den kapitein. Een der berichtgevers van het Han delsblad te Rotterdam meldt: Vrijdagavond tegen vijf uur hadden zich de Maassluizenaars aan de haven verzameld om de sleepboot „Ebro van L. Smit en Co's Internationalen Sleep dienst te zien binnenkomen. In den triesten herfstavond stond men langs den kant te wachten op het schip met zijn droeve lading, dat reeds op den Waterweg zichtbaar was. Stil koer ste de „Ebro" de haven binnen de vlag halfstok, en vrijwel onmiddellijk nadat de trossen werden uitgelegd, ging com missaris Alberti aan boord. Aan de kade wachtte de lijkkoets binnen 'een haag van zwijgende menschen en kinde ren. De planken werden uitgelegd en eenige oogenblikken later werd de loo- den kist gedekt met de nationale drie kleur, van boord gedragen. Stil reed de wagen weg naar het huis van de schoonouders van den 31- jarigen tremmer C. Ras, die bij het kap seizen van den baggermolen die door de „Ebro" naar Guadeloupe zou wor den gebracht, om het leven is geko men met zijn kameraad, den 21-jarigen J. J. Sperling. Na deze korte plechtigheid had het Handelsblad een onderhoud met kapi tein J. Termijn, van de „Ebro." Den 5den Sept. is de „Ebro" met den baggermolen „Camille Morlenol", die bij de N.V. P. Ors te Dordrecht voor Fransche rekening is gebouwd, uitge varen met Guadeloupe als bestemming. aSS99BBS9BBW Den 21sten Sept. men was in de Golf van Biskaje gekomen werd het weer slechter, hetgeen nog erger werd de vo'genden dag. In den nacht van Donderdag 22 op Vrijdag 23 Sept. stak een zware zuidwester storm op. Het werd noodweer, maar aan boord van den baggermolen scheen alles naar wensch te gaan. Van daar seinde de tremmer: „Alles in orde". Wel had de baggermolen een beetje slagzij gekre gen; waardoor weet men niet. In den loop van den Vrijdag is de slagzij ver ergerd, en men wilde probeeren het schip te praaien, teneinde te kunnen spreken over de oorzaak van de slag zij. De toestand van de zee en de wind lieten dit echter niet toe. In den loop van den dag liep de wind naar het N,- W. op. Het weer was wat beter en men konweer vaart in de sleep brengen, die tot nu toe vrijwel stil gelegen had. Nog altijd kwam van den baggermolen het sein: „Alles in orde". Om 5.45 werd plotseling geseind: „Tracht ons binnen te brengen". Men bevond zich op zes mijl afstand van Ferrol, een Spaansche haven, waar heen men wilde -koersen. Om 7.50 kwam plotseling het sein: „Haal ons van den molen af". De kapitein heeft toe vrijwilligers gevraagd, maar hij zelf zag in, hoe be zwaarlijk het was met die duisternis en de zware zee met een sloep buiten boord te gaan. Er passeerde een stoomboot, maar welke dat geweest is, heeft men niet kunnen ervaren. Door middel van zoek lichten en draadlooze heeft men de aandacht van het schip trachten te trekken. Het zou misschien assistentie kunnen verleenen, ten minste zou het schip lij hebben kunnen maken. De stoomboot gaf echter geen antwoord en stoomde door. Men besloot toen de trossen te kappen en de tremmers met behulp van lijnen van den molen af te brengen. Een gedeelte van de beman ning ging daartoe achteruit, maar nog voor men de trossen had kunnen kap pen viel de molen om. Dat was om 8.10. Binnen twintig minuten was alles ge beurd. De tros werd gekapt en onmid dellijk daarna ging men met de sleep boot naar de plaats waar de molen ge zonken was, om de opvarenden te kun nen redden. Met zoeklichten werd de zee afgezochtt. Er dreven hout, olie vaten, klompen en kokertjes rond, maar na uren werd niets gevonden. Op het oogenblik van de ramp stond er een vliegende storm, maar tegen 12, uur 's nachts was het alweer was rus tiger. Het weer nam gestadig af en om halfzeven in den ochtend vond men 'n lijk drijvende bij zoo kalm weer, dat men het gemakkelijk langszij aan boord kon nemen. Het bleek het lijk te zijn van Ras. Hij had een zwemvest om; zijn schedel was verbrijzeld. Men heeft lang doorgezocht, tot kwart over twee in den middag, maar het lijk van Sperling heeft men niet meer gevonden. Waarschijnlijk is hij aan boord tusschen het stuurrad be kneld geraakt en met den molen naar de diepte gegaan. De „Ebro" is toen doorgevaren naar Falmouth, waar het lijk van Ras is ge kist, alvorens het naar Maassluis zou worden overgebracht, waar het nu in alle stilte is aangekomen. Ongelukken. De heer G. D., onderwijzer aan school A. te M e p p e 1, is Vrijdagavond op den Stationsweg aldaar zoo ernstig op het achterhoofd gevallen, dat hij eenige oogenblikken later is overleden. De heer D. was 58 jaar oud. Vrijdagavond viel de koperslager A. S. uit Asten (N.B.) van een hoogte van zeven meter van een in aanbouw zijnd gebouw te S o m e r e n. Hij sleurde bij zijn val zijn knecht mee. S. kreeg zware inwendige kneuzingen, de knecht kwam bij den val op zijn patroon terecht en liep geen letsel op. De 25-jarige F. d. A. te Kedichem is bij het appelsplukken van vrij geringe hoogte uit een boom gevallen en zoo ongelukkig terecht gekomen, dat hij met gebroken ruggegraat naar het zieken huis moest worden vervoerd, waar hij Vrijdag is overleden. Zaterdagavond hielp op den Wasse- naarschen Weg te Den Haag een 15- jarige jongen, B. W-, een melkbezorger even bij het voortduwen van dien wa gen. Zij schijnen daarbij rechts van den weg gestaan te hebben en plotseling d*or een vrachtauto achter op gereden té zijn. Beide personen werden door de vrachtauto aangereden. De jongen werd daarbij zoo ernstig gewond, dat hij eeni ge oogenblikken later overleed. De melkbezorger, de 29-jarige F. v, Z., werd gewond, doch kwam er betrek kelijk goed af. OVERVAL OP EEN KASSIER VAN EEN BOERENLEENBANK. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag te onge veer één uur is een roofoverval gepleegd bij den kassier van de boerenleenbank te Z e e 1 s t. Drie gemaskerde mannen drongen door openschuiven van het keu kenraam de woning binnen. Verbolgens gingen zij naar de slaapkamer van den kassier, die door het rumoer uit zijn slaap was gewekt. Twee kerels drongen de slaapkamer binnen en grepen den kas sier en zijn vrouw vast. Zij wierpen bei de menschen op den grond en dreigden met een revolver. Intusschen was een oude man die ten huize van den kassier 7

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 6