KERKNIEUWS.
RECHTZAKEN.
LANDBOUW.
LONDENSCHE BRIEVEN.
stukken, in de Kamer, met welke zij
gemeen overleg heeft te plegen, wordt
overgenomen, en de rest de zwemkunst
zal laten beoefenen."
De Maasbode komt o.a. kot de
volgende slotconclusie:
Beziet men de millioenennota in
haar geheel en houdt men voor oogen,
wat de regeering in de eerste plaats wil
zooveel mogelijk handhaving en voor
zöbver direct noodig herstel van het
financieel evenwicht dan mag ge
zegd worden, dat zij blijkbaar getracht
heeft de lasten met eenige gelijkmatig
heid te verdeelen over de gemeenschap.
Een ons aan t hart liggende zaak zijn
de uitkeeringen ten bate der werkloo-
zen. De Troonrede stelde „voortzetting
der werkloozenzorg" in uitzicht. Maar
in fine wijst de millioenen-nota op de
te zware lasten voor het Leenings-
fonds, die „een gevaar voor de gaafhe d
van 's Rijksfinanciën" veroorzaken. „On
der deze omstandigheden" aldus de mi
nister, „is het plicht en het voornemen
der Regeering ook ten aanzien van
deze uitgaven al zoodanige maatregelen
van besparing voor te bere'den als, in
verband met het gedaalde indexcijfer,
en zonder de belangen, die hier behar
tiging verdienen uit het oog te verlie
zen. cirbaar zullen blijken."
Wij mogen dezen zin wel zoo lezen,
dat niet verder zal worden gegaan als
opruim ng van misstanden en misbrui
ken, die gebleken zijn.
Summa summarum: een Millioenenno
ta, die ernstig is, maar gelukkig niet in
gegeven door panische vrees. Zij teekent
den ontwerper als een man, die met zorg
regeert en met beleid zijn weg k^est.
Ook wie met hem van gedachten ver
schilt op ondergeschikte punten, erkent
den meester in regeerkunst. Deze is een
zeldzame gave; die haar bezitten en in
dien dienst der gemeenschap stellen,
zooals min ster De Geer, verdienen be
halve waardeering ook krachtigen steun.
DIENST DER WERKLOOSHEIDSVER
ZEKERING EN ARBEIDSBEMIDDE
LING TEVENS DISTRICTS
ARBEIDSBEURS.
Aan het jaarverslag over 1931 ont-
leenen wij het volgende:
Algemeen overzicht.
He'aas is de voorspelling, dat 1931
nog ongunstiger zou zijn dan 1930, waar
heid geworden. De economische inzin
king was vrijwel n alle bedrijven merk
baar. De Kon. Maatschappij „De Schel
de" te Vlissingen, had geducht met slap
te te kampen in de afdeeling scheeps
bouw; de „Vitrite Works" ging naast
ontslag, over tot inkrimping van ,het
aantal werkuren, terwijl de ijzergieterij
een aantal arbe'ders moest ontslaan en
voor de weinige overblijvenden de werk
tijd met 1/3 moest verminderen.
De slapte in de bouwvakken was zeer
groot, terwijl als gevolg hiervan ook 't
transportbedrijf zeer ernstig werd ge
troffen.
Gelukkig kon de beurs er in slagen
een groot aantal meubelmakers en tim
merlieden in een naburige gemeente te
plaatsen, doch als gevolg van een loon-
confl ct brak op 24 Augustus aan deze
fabriek een staking uit, welke duurde
tot 23 December.
Het aantal aanbiedingen van werk
nemers steeg van 2759 op 2868; de pa
troons-aanvragen van 1331 op 1341 en
dat der plaatsingen van 1129 op 1235.
Geplaatst werden te Middelburg 43
personen uit buitenland en andere g
meenten, terwijl uit Middelburg naar
andere gemeenten 199 personen werden
geplaatst.
Dit hoogere aantal plaatsingen vloeit
hoofdzakelijk voort uit de meer actieve
bemiddeling in land- en uinbouw, ter
wijl ook meerdere werkgevers, wier
vroegere arbeiders vallen onder steun
regeling en (of) werkverschaffing, deze
(Van onzen eigen correspondent),
UNDERGROUND EN OVERGROUND.
Londen, 5 Sept. 1932.
In het midden van deze maand za,l
weer een n euw stuk van de Londen-
sche ondergrondsche spoorbanen ge
reed zijn gekomen. Het geldt hier een
verlenging van misschien de voornaam
ste „tube" van de stad. Over het ver
schil tusschen „tube" en „underground"
zal ik u verder op inlichten. De nieuwe
verlenging 'geldt de Piccadilly Tube,
d e in een der verre voorsteden van
West-Londen begint en in een boog door
het centrum van de stad haar richting
neemt naar noordelijke districten. Tot
nu toe eindigde deze lijn in het drukke
spoorwegknooppunt van Finsbury Park.
Het verlengstuk brengt de treinen 4
mijl verder naar het noorden, waar de
huizen n nieuwe woongebieden nog
schaarsch zijn. De gloednieuwe stations
vijf in getal langs de 4% mijl, staan er
hoofdzakelijk voor de toekomst. De to
tale lengte der ondergrondsche spoor
wegen is er mee verhoogd tot meer dan
132 mijl, het aantal stations tot 130, De
directie van de Underground Combine
(dat is de naam van de groote onderne
ming voor passagiersvervoer waarin
„tubes", „undergrounds", omnibussen en
z.g. motorkoetsen, enkeldekkers, zijn
werkkrachten bij eenige opleving in hun
bedrijf, oproepen langs den kortst mo
gelijken weg, dit is de Arbeidsbeurs.
Het onderstaande staatje geeft wel
een duidelijk beeld van de werkloosheid
over 1931.
Aantal ingeschreven werkloozen in
resp. 1930 en 1931:
Januari 248 en 523; Fetiruari 325 en
561; Maart 322 en 508; April 320 en
483; Mei 334 en 474; Juni 252 en 454;
Juli 338 en 483; Augustus 357 en 459;
September 327 en 469; October 386 en
566; November 406 en 602; December
526 en 727.
Vakafdeeling landbouw.
Nadat in de laatste jaren verschillen
de vooraanstaande werkgevers en werk
nemers in den landbouw, de wensche-
lijkheid hadden betoogd om te komen
tot meer daadwerkelijke arbeidsbemid
deling in dat bedrijf, en deze uitspraken
werden bevestigd door b.v. het rapport
van de Z. L. M. over deze materie, werd
bij wijze van proef voor een drietal ray
ons een speciale vakafdeeling ingesteld,
waarvan één gevestigd aan de districts
arbeidsbeurs te Middelburg.
Als deskundige leider werd benoemd
de heer J. K. Melse, terwijl als rayon
werd aangewezen de provincie Zeeland,
de Zuid-Hollandsche eilanden, benevens
West-Brabant.
Alhoewel het vanzelf spreekt, dat
door de malaise in land- en tuinbouw
deze bemiddeling niet tot haar volle ont
plooiing kon komen, meent het bestuur
toch dat de behaalde resultaten van
dien aard zijn, dat een voortzetting van
deze proefneming alleszins gewettigd is.
Totaal meldden zich 1120 werkzoe
kenden aan, van wie 180 in eigen ge
meente en 593 daar buiten zijn geplaatst
Districts-arbeidsbemiddeling.
Dat ook de werkloosheid in het dis
trict onrustbarend was toegenomen
blijkt wel uit het aantal ingeschrevenen
hetwelk steeg van 3185 op 7529.
Deze geweldige stijging spruit in
hoofdzaak voort uit den toestand van
den landbouw, alhoewel natuurlijk ook
Vlissingen en de omliggende plaatsen
getroffen werden door de slapte bij de
Kon. Maatschappij „De Schelde".
De plaatselijke beurs te Vlissingen
wist niettemin haar plaatsingscijfer be
langrijk te verhoogen en wel van 914
op 1450, terwijl ook diverse agentschap
pen, vooral gesteund door de vakafdee
ling landbouw, tot betere resultaten wis
ten te geraken.
Het totaal aantal plaatsingen in het
verslagjaar bedroeg 2394 tegen 1173 in
1930.
W erkloosheidsverzekering,
Daalde het vorige jaar het aantal ver
zekerde arbeiders dit jaar viel geluk
kig een stijging waar te nemen en we
van 1573 op 1688. Dat van de kassen
zware offers werden gevergd, blijkt we
uit het feit, dat in dit jaar werd uitge
keerd een bedrag van 82.265 tegen
ƒ37.961 in 1930.
Het aantal werkloozendagen steeg van
26.134 op 53.609, terwijl de uitkeerings-
dagen 39.652 bedroegen tegen 18539 in
1930.
Reeds meerdere malen was opgeval
len, dat Zeeland een groot aantal ge
meenten telde, welke niet waren aange
sloten bij het Werkloosheidsbesluit
1917.
Om hierin verbetering te brengen,
hebben een ambtenaar van den Rijks
dienst en de directeur der districts-ar-
beidsbeurs in verschillende gemeenten
lezingen gehouden over dit onderwerp,
met het gevolg, dat verschillende plat
telandsgemeenten zich hebben aangeslo
ten.
W erkver schaf fing.
Door den boven geschetsten toe
stand was het logisch, dat de werkver
schaffing zooveel mogelijk moest wor
den uitgebreid, hoe moeilijk zulks in 'n
een kleine gemeente als Middelburg,
ook moge zijn. Aan den Kleverskerk
schen weg en verbetering van enkele
wegen werkten op 2 Februari 170 werk
loozen..
vereenigd) is de laatste vier of vijf jaar
hard bezig geweest met vernieuwing en
verbetering. En het proces gaat nog
met' onverminderde kracht voort. De
gedachte, welke bij al het werk voor
zit, is den bewoner van Londen gele
genheid te geven, zoo ver mogelijk van
de plaats van zijn dagelijkschen arbeid
te wonen en nochtans die plaats zoo
snel mogelijk te bereiken. Het doel
wordt tot in de kle'nste details gediend.
De tijd, welken de Underground-reiziger
behoeft om van de straat af het perron
n den buik der aarde te bereiken wordt
meer en meer bekort door middel van
machinale en automatische listigheden.
Hoe snel het personeel aan de kaartjes-
loketten in de „booking hall" ook werkt,
het werkt n et snel genoeg om de mil-
lioenen reizigers met het minst moge-
lijk'e oponthoud te verstuwen. In nage
noeg alle booking halls staan tegen
woordig sterke batterijen automatische
kaartenbureaux, die bijna zienderoogen
in doeltreffendheid toenemen. In de
eerste automaten nu al weer ver
ouderd moest men van 1 tot 4 pennies
in een gleuf werpen en daarna aan een
handvat trekken om het plaatskaartje
van 1 tot 4 stuivers te voorschijn te
brengen. De nieuwste automaat neemt
het grootste zilverstuk aan en het vallen
van het geldstuk brengt een ingewik
kelde mechaniek n werking, die ineens
een plaatskaartje en het juiste bedrag
terug geeft. De liften, welke voorheen
Op 16 Maart werden evenals het jaar
te voren 36 arbeiders geplaatst bij de
Rijks-werkverschaffing te Witteveen.
Onder leiding van de Heide Maatschap
pij werd op 21 Maart begonnen met de
rioolwatergang naar Veere schoon te
maken. Dit werk was den 29 Augustus
gereed, terwijl ook de industrie-terrei
nen hare voltooiing naderden. Toen dit
werk dén 14 November gereed was ge
komen, moest naar ander werk worden
omgezien. In October had een conferen
tie plaats onder leiding van den adjuct-
Inspecteur voor de Werkverschaffing in
Zeeland om te komen tot uitvoering van
verbetering van waterwegen, behooren-
de tot den polder Walcheren.
Daar dit werk echter eerst in het
voorjaar van 1932 kan worden aange
vat, werd den 16 November begonnen
met 30 werkloozen, met het aanleggen
van wegen in het duinwatergebied en
het beplanten van duinen. In verband
met de wintermaanden, werd de Rijks
werkverschaffing te Witteveen den 21
November stop gezet.
Met inbegrip dezer werkverschaffing
werd totaal aan loon uitbetaald een be
drag van 88.253.
Steunverleening.
Waar met werkverschaffing niet in den
noodtoestand kon worden voorzien,
moest wel worden overgegaan tot steun
verleening.
Nadat de goedkeuring was verkregen
om voor de bedrijven de „Vitrite
Works", de Kon. Maatschappij „de
Schelde", de ijzergieterij, de meelfabriek
benevens de meubelindustrie, de Rijks
steunregeling te doen gelden, werd op
27 April met deze regeling een begin ge
maakt, terwijl op 31 Augustus d.a.v. de
gemeentelijke steunregeling in werking
trad. Deze regeling is gebaseerd op de
zelfde normen en bepalingen als de
Rijksregeling.
De Commissie van steunverleening,
door de nieuwe samenstelling van den
Raad, eenigszins gewijzigd, vergaderde
iederen Donderdagavond om de steun
bedragen vast te stellen. De stempeling
der kaarten geschiedde 2 maal per dag
op de beurs, terwijl eveneens de uitbe
taling daar plaats vond.
Aan crisissteun werd uitgekeerd een
bedrag van 16.735, terwijl aan gemeen
telijken steun werd betaald 6.173.
Samenwerking met andere
instellingen.
De samenwerking met het bureau voor
Beroepskeuze bleef bestaan, terwijl aan
het Burgerlijk Armbestuur, Armenraad
en andere instellingen en vereenigingen
voortdurend de gewenschte inlichtingen
werden verstrekt.
Voor verdere gegevens verwijst het
bestuur naar staten en tabellen, die aan
het verslag zijn toegevoegd.
De beweegredenen om predikant
te worden.
De classis Mi d d e 1 b u r g der Geref
Kerken heeft besloten, het onderzoek
naar de beweegredenen, die den can
didaat er toe hebben geleid om te staan
naar het ambt van dienaar des Woords
bij het praeperatoir examen plaats te
doen vinden, en wel in dezen vorm, dat
hem op de vergadering der classis de
navolgende vraag zal worden voorge
legd:
„Kunt u verklaren dat uw staan naar
het ambt van d enaar des Woords op
komt uit liefde tot den Heere Jezus
Christus en Zijn gemeente, die Hij ver
kregen heeft door Zijn eigen bloed, en
uit de begeerte om Zijn schapen te wei
den, opzicht daarover hebbende, niet
uit bedwang maar gewilliglijk, niet om
vuil gewin maar met een volwaardig
gemoed, niet als heerschappij voeren
de over het erfdeel des Heeren, maar
als een voorbeeld der kudde?"
Heden herdenkt ds. J. R. van
Oordt, predikant bij de Geref. Gem. te
Zeist, den dag waarop hij voor 35 jaar
in het ambt werd bevestigd.
Ds. Van Oordt werd nadat hij eenige
jaren als oefenaar was werkzaam ge
weest, op 22 Sept. 1897 te Charlois in
het ambt bevestigd. Vervolgens diende
hij de gemeenten Terneuzen, Mid
delburg, Ridderkerk, Opheusden en
Zeist.
De Ned. Herv. gemeente te Nijker-
kerveen heeft een legaat ontvangen van
wijlen den heer A. van Dijkhuizen, groot
38.000 onder verplichting van eenige
voorwaarden betreffende den eere-
dienst.
Naar de „Nederlander" verneemt
werd Zondag in de Regentessekerk te
D e n H a a g bij de collecte een Oranje-
enveloppe aangetroffen, bevattende een
briefje van duizend gulden, voor de
Oranjekerk.
de reizigers van het ^traatoppervlak
naar de diepte brachten, naar een gang,
welke langs trappen op of af en meer
gangen naar het perron leidde, zijn
thans bijna geheel vervangen door
de meer moderne bewegende trap
pen (moving stairways of escala-
toren), die onmiddellijk voorbij
de automaten-batterijen beginnen en
den re ziger in de meeste gevallen on
middellijk bij het perron afzetten. Zoo
dit nog niet bij alle stations het geval
is, kan men toch voorzien, bij het tempo,
waarmede alles wordt vernieuwd, dat
dit binnen niet te langen tijd regel zon
der uitzonder'ng zal zijn. De moving
stairways rollen den ganschen dag en
tot een goed stuk in den nacht van bo
ven naar beneden en omgekeerd. Ze
vormen voor practische doeleinden een
perpetuum mobile van vervoer, dat ge
duldig de menscben laat zakken naar
de diepten en ophijscht uit die diep
ten. De lifts, die uiteraard lange
oogenbl'kken van stilstand hebben, al
was het slechts om ze te vullen met rei
zigers, kunnen in een gegeven tijd nog
niet de helft van het werk der escala
tors afdoen. Het bezwaar tegen deze
trappen is alleen, dat ze voor menschen
die niet te zeker zijn van hun beenen,
een schrik zijn, temeer daar om der
wille van de haast de vaart van het rol-
en den laatsten tijd is versneld.
Er kan geen twijfel aan bestaan dat
de Underground Combine n'et alleen
De Maastrichtsche rechtbank ver
oordeelde den voormaligen secretaris
penningmeester van het Limburgsche
Groene Kruis tot één jaar en zes maan
den. Het voorarrest wordt in minde
ring gebracht.
Het totale verduisterde bedrag be
draagt 68.585.81.
Politierechter te Middelburg.
Zitting van Dinsdag 20 September 1.!
De volgende personen waren gedag
vaard:
Th. J. C., 20 jaar, varensgezel te
Zaamslag, wegens mishandeling van Pe
trus Ottjes, te Zaamslag op 24 Juli '32
Eisch 25 of 10 d. h. Uitspraak
15 of 5 d. h.;
M. R.j 24 jaar, arbeider te Baarland
wegens mishandeling van Abraham
Louwerse te Baarland op 16 Aug. j.l.
Eisch en uitspraak 20 of 10 d. h.;
J. de Z„ 29 jaar, metselaar te Hulst
wegens mishandeling van zijne echtge-
noote M. J. Schuurman te Hulst op 13
Augustus 1932.
Eisch en uitspraak 20 of 10 d. h.;
H. W. F. M., 24 jaar, werkman te
Zierikzee, wegens mishandeling van
Roelof Pieter Teijen te Zierikzee op
21 Augustus 1932.
Eisch en uitspraak 15 of 5 d. h.;
W. L. S., 19 jaar, koopman te Mid
delburg, wegens beschadiging van een
paal toebehoorende aan de gemeente
Middelburg, te Middelburg op 19 Au
gustus 1932.
Eisch en uitspraak 15 of 5 d. h.;
A. R., 37 jaar, molenaar te 's-Hee-
renhoek, wegens het niet voldoen aan
de vordering van den gemeente-veld
wachter Knopjes om af te stappen van
zijn rijwiel, waarmede hij zonder licht
reed in den avond van 23 Augustus j.l.
om 9 en een half uur te 's-Heerenhoek.
Eisch 15 of 5 d. h. Uitspraak 10
of 5 d. h.;
A. J. d. W„ 26 jaar, landbouwers
knecht te l St. Jansteen, wegens het
niet voldoen aan de vordering van den
rijksveldwachter majoor Louwerse en
den gemeente-veldwachter Ivens om
van zijn rijwiel af te stappen, waarme
de hij in den avond van 21 Augustus
j.l. zonder licht reed, gepleegd te St
Jansteen.
Eisch en uitspraak 15 of 5 d. h.;
C. van de G„ 43 jaar, visscher te Ar-
nemuiden, wegens beleediging van Lie
ven Schroevers te Arnemuiden op 14
Augustus 1932.
Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h.;
W. N. P., 27 jaar, metselaar te Zie
rikzee, wegens beleediging van Leen-
dert Feijen te Zierikzee op 20 Augus
tus 1932.
Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h.;
leterlijk, maar ook figuurlijk de meest
vooruitstrevende onderneming van Lon
den, en waarschijnlijk van Europa is.
Ze is modern in den waren zin van het
woord en onderzoekt en beproeft al het
n euwe om het onverwijld in toepassing
te brengen wannéér het de proef heeft
doorstaan. De modernste architectuur
van Londen wordt verschaft door de
nieuwe Underground-stations en ter
loops door het hoofdgebouw van de
maatschappij in Westminster. Er is geen
onderneming in het land, die zoo gretig
en tevens met zoo goeden uitslag een
kans geeft aan jonge reclame-kunste
naars. De maatschappij verkoopt recla-
meru'mte in haar ondergrondsche gangen
en op de tunnelwanden der perrons be
neden. Elk ondergrondsch station is als
'n museum, waar men de nieuwste op
vattingen en concepties van reclame
kunst kan bewonderen. De bewonde
ring moet gewoonlijk beperkt blijven
tot de „posters" van de maatschappij
zelf, die veel van haar eigen reclame
ruimte gebruikt. Ze kan niet als kunst
arbiter optreden voor andere onderne
mingen en haar censuur op reclame
prenten beperkt zich tot moreele over
wegingen. Ze kan alleen een voorbeeld
stellen en doet dat voortreffelijk, maar
met onbevredigenden uitslag.
De opmerkingen, hierboven gemaakt
over de escalators en de lifts, gelden
alleen voor de „tubes", waaronder men
de diepliggende ondergrondsche spoor-
imam!
J. K. de B,, 37 jaar, arbeider te Hon-
tenisse, wegens diefstal van een rij
wiel, toebehoorende aan Cyrilles Stei-
jaert te Clinge op 21 Augustus j.l.
Eisch en uitspraak 4 maanden ge
vangenisstraf;
Th. J. P., 23 jaar, koopman te Zie
rikzee, wegens diefstal van een zilve
ren beurs inhoudenijde ongeveer 8,
toebehoorende aan L. L. Verborg te
Colijnsplaat op 15 Augustus j.l.
Eisch en uitspraak 15 of 10 d. h.;
J. J. van L„ 19 jaar, zonder beroep
te Wissenkerke, wegens diefstal van
2 en 1, toebehoorende aan Aartje
Wiskerke te Wissenkerke omstreeks
Juli of Augustus j.l.
Eisch 30 of 10 d. h. Uitspraak 20
of 10 d. h.;
C. P. K., 37 jaar, chauffeur te Bres-
kens, wegens mishandeling van Hector
Noppe te IJzendijke op 12 Aug. 1932.
Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h.;
C. H., 30 jaar, slager te Wolphaarts-
dijk, wegens het doen van eene val-
sche aangifte n.l. dat C. Butijn zijn
vrouw of diens dochter een spekstand,
2 emmers en een schuimspaan zouden
weggenomen hebben niettegenstaande
hij wist, dat dit niet was geschied.
Eisch: 14 d. h.; uitspraak: op 27 Sept.
De verdediger, mr. A. H. Kuiper,
achtte het ten laste gelegde niet bewe
zen en vroeg vrijspraak.
C. den T„ 28 jaar, veldarbeider te
Wolphaartsdijk, werd verdacht dat hij
op 5 Juli j.l. te 's-Heer Arendskerke
een vaars pijn heeft aangedaan door
dat dier met een scherp voorwerp te
gooien, waardoor het bloedend werd
verwond.
Eisch 30 of 15 d. h. Uitspraak 15
of 5 d. h.
Een onzer correspondenten meldt:
Iemand kocht dezer dagen 3 schapen
waarvan 2 volwassen en 1 lam van d:t
voorjaar, voor de kapitale som van....
ƒ15, niet voor één, maar voor 3 samen.
Aardappels in kuilen.
In verband met den geringen prijs en
den lusteloozen handel der aardappelen
heeft in het vierde district, in afwach
ting van betere prijzen, op groote schaal
inkuiling van deze vrucht plaats. Uit
voer naar België is er weinig of geen.
De Varkenscrisiswet,
Een open brief aan den
Minister van Economische
Zaken en Arbeid.
De heer A. F kse, te Barneveld heeft
als voorzitter van het Nationaal Boe-
ren-crisis-comité aan minister Verschuur
een protest tegen de Varkenscrisiswet
als open brief verzonden.
Adressant neemt daarin aan, dat de
minister de cris:s-varkenswet met goe
de bedoelingen heeft voorgesteld en
verdedigd, doch de wet mag zich aller
minst verheugen in de sympathie van
het boerenvolk.
Hoewel het de bedoeling is, dat deze
wet steun zal geven aan de boeren,
wordt in de practijk juist het tegenover
gestelde ervan daarmee bereikt. De toe
passing van deze wet levert voor een
zeer groot deel van de boeren directe
en voor alle boeren indirecte schade
op en grijpt deze wet op de bedrijfsvrij-
heid in op een wijze, die zeer zeker niet
van onze grondwet en absoluut in strijd
is met de aangeboren vrijheidszin van
ons volk, welke vrijheidszin inzonder-
derheid onder onze boerenbevolking
nog zeer levendig is.
Het ligt dan ook voor de hand, dat
de ontduiking en corruptie, de toepas
sing van deze wet zeer zullen bemoei
lijken zooal niet geheel onmogelijk ma
ken. Slechts zeer eenzijdige voorlich-
wegen verstaat. De stad heeft er vijf
van en het algemeen beloop in het ver
ticale vlak is een bocht benedenwaarts,
in dien zin dat de lijnen aan het begin
en het einde dicht bij |iet straatopper
vlak komen of zelfs geheel in het dag
licht, terwijl zij midden onder Londen
het diepst onder de straat liggen. Hoe
diep ten opzichte van het straatvlak
hangt' af van het terrein boven, dat in
het zuiden en het noorden vrij heuvel
achtig is. Zoo ligt het perron van het
station van Hampstead, de vermaarde
woonbuurt in het noorden, die op een
heuvel ligt, 65 m onder de straat. In
het centrum van de stad liggen de per
rons gemiddeld 20 m diep. Daar ook
liggen tunnels van verschillende lijnen
soms boven elkaar en dus ook de per
rons.
In het begin van dit artikel is gezegd,
dat de „Underground" thans meer dan
132 mijl spoorbanen (met dubbele rails)
heeft. Het begin was een tunnelspoor
weg van een zuidelijk district naar de
Bank. Dat was de City and South Lon
don Railway, met den aanleg waarvan
men in 1890 begon. Gedurende mijn 12-
jarig verblijf heb ik dien spoorweg ge
leidelijk zien vernieuwen. Het voor
naamste werk was de verruiming van
den tunnel om er grootere en betere
wagens in te kunnen brengen. Terwijl
dat' werk aan den gang was, ging de
dienst, met ouderwetsche electrische
locomotieven, voort. Die locomotieven