INGEZONDEN STUKKEN.
BEKENDMAKINDEN.
BUITENLAND.
Algemeen Overzicht.
DOOR DEN BLIKSEM GETROFFEN.
Tijdens een kort, maar hevig onweer,
dat boven de buurtschap Hezingen on
der Tubbergen woedde, werd de
18-jarige dochter van den heer W. ter
wijl zij in de keuken bezig was met
pannekoe.ken bakken door den bliksem
in den rechterarm getroffen. De arm
was aanvankelijk krachteloos en als
verdoofd, thans is deze nagenoeg her
steld.
GOES.
BELGISCHE BRIEF,
een uit de tegenovergestelde richting ko
menden auto. K. (bekwam) ernstige hoofd
wonden. Hij is aan de gevolgen lover-
leden.
Op den Sïoterstraatweg te Am
sterdam is Dinsdagavond een mo
torrijder, die een dame op de duo had,
tegen een fietser aangebotst, die plot
seling van een (boerenerf dfen weg op
reed. De wielrijder kwam te vallen en
de motorrijder met zijn duopassagier
vielen over hem heen. De vrouw is er
vrij ernstig aan toe. De motorrijder was
een agent van politie, die met zijn
vrouw van vacantie terugkeerde.
Verdronken.
Dr. Vaclav Volta ch, een der weten
schappelijke deelnemers aan de Pool
expeditie van Byrd is tijdens een kano
tocht op de Elbe omgeslagen en ver
dronken.
Branden.
Maandagavond is de boerderij
„Grebbe" genaamd en toebehoorende
aan C. P. M. in de Moederbuurt (Wes-
terland) op Wieringen met den ge-
heelen voorraad hooi, groot 40 wagens,
en den inventaris tot den grond toe af
gebrand. De motorspuit van Hypolitus-
hoef heeft de smeulende massa ge-
bluscht. Hooijbroei is de, oorzaak.
KRUIER DOOR TREIN GEGREPEN
EN GEDOOD. De 54-jarige stations
kruier J. van der L. te Dordrecht,
die van het eerste naar het tweede per
ron wilde gaan, kroop daartoe tusschen
enkele wagens van een gereed staanden
trein. Juist toen hij onder de wagens
uitkwam en het tweede perron wilde op
stappen werd hij gegrepen door een per
sonentrein die uit de richting Rotterdam
kwam. De ongelukkige werd enkele me
ters meegesleurd waarna de trein tot
stilstand kwam en de man vreeselijk ver
minkt onder de wagens kon worden uit
gehaald.
Een toevallig aanwezig geneesheer kon
slechts den dood constateeren.
GEVECHT TUSSCHEN FASCIS
TEN EN COMMUNISTEN. Bij
een vechtpartij, die ontstaan is tusschen
colporteurs van beide politieke richtin
gen, aan den Hofweg te Den Haag,
die communistische en fascinistische
lectuur aan den man trachtten te bren
gen, heeft aan twee personen leelijke
verwondingen bezorgd. De 30-jarige J.
W. G., en de even oude J. M-, zijn door
messteken gewond en naar het zieken
huis aan den Zuidwal overgebracht. De
toestand van M., die een steek in den
rug had gekregen, werd vrij ernstig ge
acht.
DE BOEIEN WAREN HEM TE MACH
TIG, Een boeienkoning heeft bij zijn
optreden op de kermis te Gouda in
ernstig levensgevaar verkeerd; 2 per
sonen bonden den man zoo stevig, dat
een touw om zijn hals als strop begon te
werken, 's Mans hoofd werd eerst rood
en toen blauw en ten slotte viel de
boeienkoning bewusteloos neer. Toen
begreep men eindelijk, dat het met hem
niet in orde was. Het touw werd ijlings
doorgesneden en daarop verwijderde
men ook de andere boeien. Na eenigen
tijd is de boeienkoning weer bij kennis
gekomen, doch het scheelde weinig of
hij was bij zijn experiment gestikt.
(Nwe. Ah. Crt.)
MAN EN 63 SCHAPEN GEDOOD.
Dinsdagmiddag werd op den onbewaak-
ten overweg tusschen Maasbracht
en St. Joost-Echt een 50-jarige schaap
herder, die daar met een kudde van
honderd schapen passeerde door een uit
Roermond komenden trein gegrepen en
gedood. Bovendien lieten daarbij 63
schapen en twee herdershonden het
leven.
DE EERSTE NEDERLANDSCHE
VROUW PER VLIEGTUIG OP EEN
„ZAKENREIS". De 21-jarige mevr.
J. J. Nijgh-Somer, welke onlangs per
s.s. „Springfontein" naar Oost-Afrika
vertrok, verliet Zondagmorgen 31 Juli
haar woonplaats te Kericho (Kenya
Highlands) om per vliegtuig van den En-
gelschen dienst over Juba, langs den
Nijl naar Cairo, Athene en Brindisi te
vliegen, van waar zij per trein haar be
stemming, Basel, Zaterdagmiddag be
reikte, zoo meldt de „N. R. C," Bijzon
derheden omtrent twee noodlandingen,
een op den Nijl en één in de woestijn,
m?.ï a's gevolg een nachtverblijf op 40
mii afstand van de bewoonde wereld
en een verblijf van 2 uur in de woestijn
temperatuur van het zand 150 gr.!), 't
aa s e na het ondervinden van een he-
vigen zandstorm in de lucht, maken
Z0°a rijlS,e vooralsnog niet tot een on
verdeeld genoegen. Daarentegen bood
de schitterende tocht per watervlieg
tuig over de Middellandsche Zee en
voora van Athene naar Brindisi ruim
schoots vergoeding voor de voorafge
gane minder prettige (en minder fris-
sche) ervaringen.
Vermoedelijk vertrekt mevrouw Nijgh
binnen enkele weken op dezelfde wijze
weer naar „huisl", wellicht dan echter
onder gebruikmaking van de verbinding
NederlandIndië voor het traject
SchipholCairo.
EEN NEDERLANDSCHE, KAPITEJN
BEBOET. Kapitein K. van (het Ned!er-
landsche motorschip Hendrika is dezer
dagen te Londen beboet met 25 pond
sterling omdat hij een passagier had
meegebracht en verzuimd had zijn naam
aan de politie o,p te geven. Hij had dat
vergeten, omdat de man niet tof de be
manning behoorde. Bovendien zou hij
ook weer mee Terug zijn gegaan, 3och
de man had zijn scheepje genus t en
was toen bij de politie gekomen lomj
hulp. Zoo was de zaak uitgekomen.
Deirechter zeid'e, dat hij, al's hfet' hier
de bedoeling was: geweest een oinge-
wenschten vreemdeling binnen te smok
kelen, den kapitein naar de gevangenis
zou hebben gezonden. Nu was) dit niet
zoo, maar de rechter achtte toch een
behoorlijke boete gepast om de gezag
voerders van 'kleine schepen, die wei
eens 'n toeva'lligen passasier meebpen-
gen, te waarschuwen op hun hoede te
zijn. Gevallen als dit bezorgen namelijk
de politie en het departement van bin-
nenland'sche zaken veel last en als men
er niet tegen ingaat leiden zij tot aller
lei misbruiken.
DE EERSTE HULP.
Mijnheer de Redacteur!
Mij is ter oore gekomen dat bij een
ongeval te Westkapelle, geheel verkeerd
werd opgetreden door het publiek. Dit
kan soms erge gevolgen hebben. Daarom
is het altijd een eerste vereischte, da
delijk een dokter te waarschuwen. Zoo
lang hij niet aanwezig is, mag de door
een ongeval getroffene niet weggedra
gen worden. Ligt hij op den weg, dan
moeten de motor- of voertuigen maar
een straatje omrijden. Bedenk, dat soms
het leven van een mensch er mee op het
spel staat.
Zoo er geen dokter te krijgen is,
waarschuw dan tenminste een lid der
eerste hulpbrigade. Wij zullen altijd be
reid zijn te helpen waar het noodig is.
Mochten de namen van de leden der bri
gade te Westkapelle soms nog
niet genoeg bekend zijn dan zal ik ze
hier nog eens laten volgen:
Janis van Rooijen, Adriaan Hendrikse,
Jakob Brasser, Willem de Witte, Wille
boord Hengst, J. Mol, Pieter Minder-
houd Wz., Adriaan Lievense Pz., en de
dames Willa. Minderhoud Jd., Neeltje
Lous, Katha. Roelse, Adriana Huibregt-
se, Korna. Louwerse.
Hoogachtend,
Een lid der Eerste Hulpbrigade
HINDERWET.
Burgemeester en Wethouders van
Goes brengen ter openbare kennis, dat
aan de N.V. Bataafsche Import Maat
schappij te 's-Gravenhage en hare recht
verkrijgenden vergunning is verleend
tot het oprichten van een ondergrond-
sche benzinebewaarplaats met aftap
inrichting op de perceelen, gelegen aan
den Westwal, kadastraal bekend ge
meente Goes sectie D nos. 3414 en 3416.
Goes, 9 Augustus 1932.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
HAJENIUS, Burgemeester.
J. LODDER, l.-Secretaris.
ding van de z.g.n. Burgvrede met inbe
grip van het verbod om te demonstree-
ren tot het einde der maand. De ver
scherpte strafbepalingen, die zullen
reeds heden verschijnen en op 't oogen-
blik van de afkondiging van kracht wor
den.
Betreffende de instelling van speciale
rechtbanken in Pruisen, deze zullen al
lereerst worden gevestigd te Konings
bergen, Elbing, Kiel, Berlijn, Breslau,
Hamm en Dusseldorp. Als rechters zul
len worden aangewezen beroepsrechters
en geen leekenrechters.
De verordening d.d. 29 Juli die be
trekking heeft op den Burgvrede en het
demonstratieverbod tot 10 Aug., wordt
eerst den 12 Aug. weer van kracht ver
klaard. 11 Aug. grondwetsdag, is dus
nadrukkelijk buitengesloten, zoodat de
zen dag het demonstratieverbod niet
bestaat.
Den laatsten tijd is herhaaldelijk de
wensch uitgesproken, dat de regeering
een vergaande amnestie zou afkondi
gen. De rijksregeering is echter van mee
ning dat in verband met de daden van
geweld der laatste tijden daarvoor geen
termen aanwezig zijn.
Dat ontbreekt er ook nog maar aan.
BoliviaParaguay,
Volgens een door „Tag." uit Washing
ton ontvangen radiogram hebben Boli-
viaansche troepen het grensfort Carlos
Antonio Lopez bezet. De Paraguaansche
bemanning trok na een kort gevecht
terug. Op een protest van Paraguay bij
de Washingtonsche commissie der Pan-
Amerikaansche Unie hebben de staten
leden dezer Unie in een scherpe pro
testnota aan Bolivia het staken der vij
andelijkheden en het herstel van den
status quo vóór 10 Augs. geëischt.
Uit La Paz wordt gemeld, dat de re
geering van Bolivia zich tegenover de
neutrale mogendheden bereid heeft ver
klaard de vijandelijkheden te staken,
wanneer de gebiedsverhoudingen zooals
deze voor het begin der vijandelijkhe
den bestonden, zullen worden hersteld.
De Boliviaansche regeering heeft
spoedig antwoord verzocht of Paraguay
en de neutrale mogendheden hiermede
accoord gaan.
Volgens tot nog toe niet bevestigde
berichten zijn in Bolivia 8 arbeiders, die
tegen den oorlog hadden betoogd gefu-
sileerd. Als te eken van strikte neu
traliteit heeft de regeering van Argen
tinië de Argentijnsche militaire missie
uit aPraguay teruggetrokken.
Japan op 15 punten schuldig.
De „Daily Express" verneemt uit
Washington, dat het voorloopig rapport
van de door den Volkenbond naar Mant-
sjoerije gezonden commissie van on
derzoek vast zou stellen, dat Japan
zich op 15 punten schuldig heeft ge
maakt.
De Japansche militaire autoriteiten
hadden opzettelijk en na nauwkeurige
voorbereiding een aanvang met de vijan
delijkheden gemaakt. Het bericht, dat
de gevechten waren begonnen wegens
het vernielen van een spoorbrug, bleek
onjuist, aangezien de commissie ook niet
het minste bewijs van dezen aanslag
heeft kunnen vinden. Waarschijnlijk
heeft de ontploffing nooit plaats gevon
den.
Een groot deel der Japansche ambte
naren en beambten in Mantsjoerije is
niet voor hun taak berekend. Japan
heeft hoofdzakelijk de schuld aan de on
lusten in Mantsjoerije, hoewel toegege
ven moet worden, dat de Mantsjoerij-
sche regeering zwakheid en onbekwaam
heid heeft getoond.
Dat ziet er niet al te gunstig voor
Japan uit.
Nieuwe anti-terreur,
N oodveror dening.
Nu niet alleen aan-, maar ook afkon
diging.
Van een krasse noodverordening, die
met zeer strenge straffen dreigt. Ernst
tegen ernst! Hard tegen hard!
Het geldende recht voorziet de dood
straf alleen voor moord en zware mis
drijven me*t ontplofbare stoffen, fnaar
voortaan zal zij ook staan op doodelijke
aanvallen op politieke tegenstanders,
een lid van de rijksweerbaarheid of van
de politie. Ook zal de doodstraf staan
•op brandstichtingen die den dood van
een mensch veroorzaken.
Tuchthuisstraf van ten minste tien
jaar zal hen treffen, die zwaar lichame
lijk letsel veroorzaken, of die aan ern
stige gevallen van oproer en landvrede-
breuk deelnemen.
Met tuchthuis zal voortaan een reeks
van gewelddaden worden gestraft, waar
tegen tot dusver lichtere straffen wer
den bedreigd, o.a. uit politieke motie
ven begane mishandelingen, aanvallen
op politieagenten, lichtere gevallen van
oproer en landvredebreuk en huisvre
debreuk uit politieke beweegredenen.
De nieuwe noodverordening van den
verlengt
de, dat „Frankrijk geen afstand doet van
zijn bezorgdheid voor zijn veiligheid".
De minister van oorlog, de heer Paul
Boncour, schetste de opofferingen van
de gevallenen en herinnerde aan de gene
raties, die de kracht en de ziel der natie
vormen. Laat ons, zoo zei hij, met vuriger
ijver de dubbele taak vervullen, die ons
wordt opgelegd, de veiligheid te hand
haven en den vrede te organiseeren en
de middelen der veiligheid aan te pas
sen aan die organisatie van den vrede.
BELGIE.
Stakmgsparool niet algemeen opge
volgd. Het stakingsparool van het
Belgische mijnwerkerscongres is niet al
gemeen opgevolgd. In de mijnen in de
omgeving van Luik hebben 3000 mijn
werkers Maandag het werk hervat. In
Henegouwen is de toestand onveranderd.
Er worden slechts kleine plaatselijke in
cidenten gemeld.
DUITSCHLAND.
Vliegtuig naar beneden. Dinsdag
avond stortte nabij Dachau een vlieg
tuig naar beneden. De piloot, de bekende
Duitsche vlieger Polt, wist zich met be
hulp van zijn parachute te redden. De
mecanicien stortte naar omlaag en werd
gedood.
ENGELAND.
Ontdekking in de katoenindustrie.
Uit Manchester wordt gemeld dat daar
een belangrijke ontdekking is bekend
gemaakt voor de katoenindustrie. Het
betreft een nieuw procédé om katoen
te ontvetten. Deze ontdekking is het
resultaat van een onderzoek dat 2 jaren
heeft geduurd en waarvoor de kosten
75.000 pond hebben bedragen. Het on
derzoek heeft plaats gehad in het labo
ratorium der bekende tirma Tootal
Bradhurst Leen and Comp. te Man
chester. Het procédé is goedkoop en
kan worden toegepast op zijde, kunst
zijde en kunstwol.
Weer dreigende staking in textielin
dustrie. De te Manchester gevoerde
onderhandelingen tusschen de vertegen
woordigers der textielfabrikanten en
de arbeidersorganisaties over de nieu
we loonsovereenkomst zijn, zonder dat
partijen tot overeenstemming zijn geko
men, afgebroken. Men vreest het uit
breken van een algemeene staking in
de textielindustrie in Lancashire,
Britsche deskundigen. Hoewel nog
geen officieele benoeming bekend is ge
maakt, verneemt de Daily Tel. dat als
Britsche deskundigen in de voorberei
dende commissie der economische we
reldconferentie benoemd zullen worden
Sir Frederick Leith Ross voor financi-
eele, en sir Walter Layton voor econo
mische zaken.
VEREENIGDE STATEN,
Brand in een underground. Door
kortsluiting is Dinsdag brand uitgebro
ken in den „underground" in de nabij
heid van hgt station Brooklijn Bridge
te New York. Het vuur greep met razen
de snelheid om zich heen. Honderden
passagiers konden eerst na zeer groote
moeite uit den met een dichten rook
gevulden tunnel worden bevrijd. Tal
rijke personen werden gewond.
CHINA.
Tsjang Hsue Liang heeft een tele
gram gezonden aan de Nanking regee
ring, waarin hij mededeeling doet van
zijn aftreden, omdat hij zich verant
woordelijk acht voor het verlies van t
N. O. district.
GROOTSCH MONUMENT VOOR
400.000 GESNEUVELDEN IN
FRANKRIJK.
Te Douamont is Zondag onthuld het
monument ter herinnering aan de
400.000 gevallenen van de slagen van
Verdun.
Het is een van de meest indrukwek
kende slagveldmonumenten geworden,
dat de namen van de gevallenen draagt
en van allen die aan de verdediging van
Verdun en de omliggende vestingen heb
ben deelgenomen.
Gelegen in een uitgestrekt veld van
witte kruisjes, waaronder de resten van
duizenden en duizenden gevallen rusten,
vertolkt het op bijzonder indrukwek
kende wijze den omvang der offers, die
de oorlog hier heeft geëischt.
De doodenlantaarn zendt in den avond
een symboliek licht over het onafzien
bare slagveld, waarvan de grond der
mate met de resten der gevallenen be
zaaid werd, dat het geheele terrein tot
een groot kerkhof is gemaakt en voor
elke andere bestemming is verboden
Een zware klok zal daar eiken avond
luiden.
Zaterdag hebben 4000 kinderen bloe
men gebracht naar de graven. In den
nacht van Zaterdag op Zondag heeft
een bidwake plaats gehad. Zondagmid
dag had de plechtige, inwijding plaats in
tegenwoordigheid van den president van
de republiek, tal van ministers, terwijl
alle regimenten die aan de opeenvolgen
de veldslagen van Verdun hadden deel
genomen, hun vaandels hadden gezon
den.
De plechtigheid, die een buitengewoon
grootsch karakter had, deed den presi
dent van de republiek een rede uitspre
ken, waarin hij „Verdun het kerkhof van
rijkspresident verlengt de bepalingen
van de laatste noodverordening van 29Frankrijk" noemde, de verschrikkingen
Juli en beteekent derhalve een uitbrei- van den oorlog schilderde en verzeker-
(Van onzen bijzonderen correspondent)
De stratosfeertocht van
prof, Piccard. Zijn carri
ère en voorbereidselen
voor de gevaarlijke onder
neming. Ervaring van
den eersten tocht en ver
beteringen.
Brussel, 4 Augustus 1932,
Het vertrek van Prof. Piccard, naar
Zurich, is voor de Brusselaars geen
sensationeele gebeurtenis geweest. Bij
het ochtendkrieken is de professor ver
trokken, in gezelschap van zijn assistent
den heer Max Cosyns, een jongen ge
leerde, die ook in de Congo heeft ge
werkt met den gondel en zijn weten
schappelijk materiaal geladen op een
vrachtauto. Slechts een enkele attentie
had de professor nog voor het slapende
Brussel. Hij liet n.l. de auto nog een
paar straten omrijden,, langs zijn wo
ning, waar zijn vrouw en drie meisjes
het laatste afscheid namen. Dan ging
het den weg op naar het groote avon
tuur.
Het sportieve in de stratosfeertochten
boeit het volk meer dan het wetenschap
pelijke, alhoewel het wetenschappelijke
karakter van de luchtvaart van prof,
Piccard van zulk een aard is, dat het
groote bewondering wekt voor iemanc
wiens liefde tot de wetenschap zoo ver
gaat, dat hij er zijn leven voor op het
spel zet. Het tikje romantiek van zijn
onderneming verzekert prof. Piccarc
de volle sympathie van het volk. Wij
herinneren ons de plechtige verklaring
van den hoogleeraar, na zijn eersten ge
slaagden tocht, dat hij nooit meer zou
her-beginnen. Hij dacht aan zijn vrouw
en kinderen. Doch, toen bleek dat, om
waarlijk definitieve wetenschappelijke
resultaten in de stratosfeer te bereiken
nog een tweede tocht moest worden
ondernomen, toen is professor Piccard
anders gaan redeneeren. Eerst werd er
gefluisterd over een andere bemanning,
doch het succes is den professor een
aansporing geweest en toen zijn echtge-
noote zich niet verzette, stond zijn be
sluit vast: hij zou zelf weer opstijgen.
Prof. Piccard is geen Belg, maar een
Zwitser, geboren in 't kanton Waadt, te
Lutry. Hij i s nu 48 jaar en zijn vader
doceerde ook scheikunde aan de uni
versiteit te Bazel. Van moederszijde
stamt hij eveneens uit een familie van
geleerden en het verwonderde in zijn
iamilie niemand toen hij, na zijn stu
diën te Zurich in machinebouw, natuur-
sunde en metereologie, als werktuig
kundig ingenieur later nog een dokters-
titel behaalde om spoedig n.l, in 1913
hoogleeraar te worden in de proefonder
vindelijke natuurkunde. ,ïn 1922 werd
(lij te Brussel benoemd tot hoogleeraar
in de physica. De toestand in de hoo-
gere luchtlagen hadden voor prof. Pic
card steeds een speciaal vak gevormd,
in het bijzonder hield hij zich bezig met
t onderzoek der cosmische straling, de
stralen van zeer korte golflengte, waar
omtrent in wetenschappelijke kringen
geen voldoende proefondervindelijke
kennis is opgedaan en die slechs op
groote hoogte kunnen worden onder
zocht. Met het oog op zijn metereologi-
sche waarnemingen en onderzoekingen
heeft prof, Piccard zich veel vroeger
reeds als luchtschipper bekwaamd. Het
plan om tot de stratosfeer door te drin
gen dagteekent niet van gisteren want
sedert 1925 reeds werkte hij aan de uit
voering ervan, waartoe de financieele
bzwaren slechts een belemmering wa
ren. Het Nationaal Fonds voor Weten
schappelijk Onderzoek zou hem deze
middelen verzekeren. Een eerste po
ging om op te stijgen op 15 December
1930 te Augsburg mislukte, of liever
werd belemmerd door de weersgesteld-
ïeid, maar op 27 Mei steeg prof. Pic
card met zijn assistent op om 3.37 's
morgens om een hoogte te bereiken
van 15.781 meter.
Thans wordt de onderneming weer
gefinancierd door het Nationaal Fonds
voor Wetenschappelijk Onderzoek, al-
ïoewel prof. Piccard nu ook wel andere
bronnen zou kunnen aanboren om zijn
opzet uit te voeren. De hoogleeraar
heeft van vele zijden steun ontvangen en
in Amerika waar hij wellicht een derde
maal opstijgen zal, zou men hem graag
alles vergemakkelijken. Thans heeft
prof, Piccard m zijn vaderland, in Zwit
serland willen opstijgen.
Bij het vertrek van prof. Piccard werd
verondersteld dat hij nog deze week zou
kunnen opstijgen. Maar dit moest nood
zakelijk op een vergissing berusten,
want na de aankomst moeten eerst alle
apparaten grondig worden nagezien en
om te kunnen vertrekken moeten alle
voorwaarden vereenigd zijn, waarvan
de voornaamste de windstilte is. De ge
ringste bries kan het vertrek beletten,
want de ballon heeft een oppervlakte
van 28.000 vierk. M. waarop de wind vat
heeft. Het is duidelijk dat de vertrekda
tum slechts bij benadering zal kunnen
worden bepaald en op het laatste oogen-
blik steeds zal kunnen worden verdaagd.
Het meest bezienswaardige aan den
ballon van prof Piccard is de gondel,
die in een waar laboratorium is her
schapen. Zij is meer een luxe-gondel als
men ze vergelijkt met de gondel van de
eerste onderneming. Men weet dat het
vorige jaar de gondel half zwart en half
wit was geschilderd met het oog op de
temperatuur in de hoogere luchtlagen.
Buiten de gondel was een motor aan
gebracht met een propeller, waardoor
de gondel kon draaien, naar de zijde
van de zon, met het wit of zwart ge
schilderde gedeelte, naar gelang het
koud of warm was. Maar prof. Piccard
heeft de ervaring opgedaan dat er geen
vrees was voor koude; hij registreerde
40 gr. koude. De motor is nu dan ook
weggebleven. De gondel is in zuiver alu-
minimum van 3.5 m.m. dik bij 2.10 dia
meter en een inhoud van 5 kub. m. Bij
de eerste opstijging werden enkele fou
ten gemaakt, die nu niet meer worden
herhaald. Zoo waren enkele apparaten
aan den buitenkant van de gondel aan
gebracht zooals een zonmeter, een ioni-
satiekamer. Het touw van het gasventiel
geraakte de eerste maal verward met
een touw dat ook omhoog was gegaan
en de luchtvaarders waren hierdoor ver
plicht de verkoeling van de atmosfeer
door de verdwijning van de zon, af te
wachten, alvorens zij konden dalen. Dit
was oorzaak dat hun tocht, die volgens
de berekening een 5-tal uren duren
moest, 17 uren duurde, boven Beieren,
iets wat wel romantisch was, maar toch
tragisch had kunnen eindigen en ver
plichtte tot een landing op een Ober-
gurgl in Tirol. Het gasventiel staat thans
in verbinding met de gondel door een
in een U-buisje loopend touw, welk
buisje met kwik is gevuld om het lucht
dicht te maken. De eerste maal is prof,
Piccard opgestegen terwijl hij reeds was
opgesloten in de gondel. Thans wordt de
sfeer langs de binnenzijde hermetisch
gesloten en behoeft de opening niet te
worden afgesloten bij het vertrek. Wan
neer de ballon in de hoogere luchtlagen
komt dan zal de gondel spoedig kunnen
worden afgesloten namelijk in 60 secon
den. De ballon zal niet vlugger opstij
gen dan 5 m per seconde, zoodat de
luchtvaarders al den tijd hebben om voor
hun veiligheid te zorgen. Er zijn ver
scheidene apparaten in de sfeer, o.m.
een ionisatiekamer op hooge drukking,
in koper en staal, gecombineerd met een