INGEZONDEN STUKKEN. BEKENDMAKINDEN. BUITENLAND. Algemeen Overzicht. DOOR DEN BLIKSEM GETROFFEN. Tijdens een kort, maar hevig onweer, dat boven de buurtschap Hezingen on der Tubbergen woedde, werd de 18-jarige dochter van den heer W. ter wijl zij in de keuken bezig was met pannekoe.ken bakken door den bliksem in den rechterarm getroffen. De arm was aanvankelijk krachteloos en als verdoofd, thans is deze nagenoeg her steld. GOES. BELGISCHE BRIEF, een uit de tegenovergestelde richting ko menden auto. K. (bekwam) ernstige hoofd wonden. Hij is aan de gevolgen lover- leden. Op den Sïoterstraatweg te Am sterdam is Dinsdagavond een mo torrijder, die een dame op de duo had, tegen een fietser aangebotst, die plot seling van een (boerenerf dfen weg op reed. De wielrijder kwam te vallen en de motorrijder met zijn duopassagier vielen over hem heen. De vrouw is er vrij ernstig aan toe. De motorrijder was een agent van politie, die met zijn vrouw van vacantie terugkeerde. Verdronken. Dr. Vaclav Volta ch, een der weten schappelijke deelnemers aan de Pool expeditie van Byrd is tijdens een kano tocht op de Elbe omgeslagen en ver dronken. Branden. Maandagavond is de boerderij „Grebbe" genaamd en toebehoorende aan C. P. M. in de Moederbuurt (Wes- terland) op Wieringen met den ge- heelen voorraad hooi, groot 40 wagens, en den inventaris tot den grond toe af gebrand. De motorspuit van Hypolitus- hoef heeft de smeulende massa ge- bluscht. Hooijbroei is de, oorzaak. KRUIER DOOR TREIN GEGREPEN EN GEDOOD. De 54-jarige stations kruier J. van der L. te Dordrecht, die van het eerste naar het tweede per ron wilde gaan, kroop daartoe tusschen enkele wagens van een gereed staanden trein. Juist toen hij onder de wagens uitkwam en het tweede perron wilde op stappen werd hij gegrepen door een per sonentrein die uit de richting Rotterdam kwam. De ongelukkige werd enkele me ters meegesleurd waarna de trein tot stilstand kwam en de man vreeselijk ver minkt onder de wagens kon worden uit gehaald. Een toevallig aanwezig geneesheer kon slechts den dood constateeren. GEVECHT TUSSCHEN FASCIS TEN EN COMMUNISTEN. Bij een vechtpartij, die ontstaan is tusschen colporteurs van beide politieke richtin gen, aan den Hofweg te Den Haag, die communistische en fascinistische lectuur aan den man trachtten te bren gen, heeft aan twee personen leelijke verwondingen bezorgd. De 30-jarige J. W. G., en de even oude J. M-, zijn door messteken gewond en naar het zieken huis aan den Zuidwal overgebracht. De toestand van M., die een steek in den rug had gekregen, werd vrij ernstig ge acht. DE BOEIEN WAREN HEM TE MACH TIG, Een boeienkoning heeft bij zijn optreden op de kermis te Gouda in ernstig levensgevaar verkeerd; 2 per sonen bonden den man zoo stevig, dat een touw om zijn hals als strop begon te werken, 's Mans hoofd werd eerst rood en toen blauw en ten slotte viel de boeienkoning bewusteloos neer. Toen begreep men eindelijk, dat het met hem niet in orde was. Het touw werd ijlings doorgesneden en daarop verwijderde men ook de andere boeien. Na eenigen tijd is de boeienkoning weer bij kennis gekomen, doch het scheelde weinig of hij was bij zijn experiment gestikt. (Nwe. Ah. Crt.) MAN EN 63 SCHAPEN GEDOOD. Dinsdagmiddag werd op den onbewaak- ten overweg tusschen Maasbracht en St. Joost-Echt een 50-jarige schaap herder, die daar met een kudde van honderd schapen passeerde door een uit Roermond komenden trein gegrepen en gedood. Bovendien lieten daarbij 63 schapen en twee herdershonden het leven. DE EERSTE NEDERLANDSCHE VROUW PER VLIEGTUIG OP EEN „ZAKENREIS". De 21-jarige mevr. J. J. Nijgh-Somer, welke onlangs per s.s. „Springfontein" naar Oost-Afrika vertrok, verliet Zondagmorgen 31 Juli haar woonplaats te Kericho (Kenya Highlands) om per vliegtuig van den En- gelschen dienst over Juba, langs den Nijl naar Cairo, Athene en Brindisi te vliegen, van waar zij per trein haar be stemming, Basel, Zaterdagmiddag be reikte, zoo meldt de „N. R. C," Bijzon derheden omtrent twee noodlandingen, een op den Nijl en één in de woestijn, m?.ï a's gevolg een nachtverblijf op 40 mii afstand van de bewoonde wereld en een verblijf van 2 uur in de woestijn temperatuur van het zand 150 gr.!), 't aa s e na het ondervinden van een he- vigen zandstorm in de lucht, maken Z0°a rijlS,e vooralsnog niet tot een on verdeeld genoegen. Daarentegen bood de schitterende tocht per watervlieg tuig over de Middellandsche Zee en voora van Athene naar Brindisi ruim schoots vergoeding voor de voorafge gane minder prettige (en minder fris- sche) ervaringen. Vermoedelijk vertrekt mevrouw Nijgh binnen enkele weken op dezelfde wijze weer naar „huisl", wellicht dan echter onder gebruikmaking van de verbinding NederlandIndië voor het traject SchipholCairo. EEN NEDERLANDSCHE, KAPITEJN BEBOET. Kapitein K. van (het Ned!er- landsche motorschip Hendrika is dezer dagen te Londen beboet met 25 pond sterling omdat hij een passagier had meegebracht en verzuimd had zijn naam aan de politie o,p te geven. Hij had dat vergeten, omdat de man niet tof de be manning behoorde. Bovendien zou hij ook weer mee Terug zijn gegaan, 3och de man had zijn scheepje genus t en was toen bij de politie gekomen lomj hulp. Zoo was de zaak uitgekomen. Deirechter zeid'e, dat hij, al's hfet' hier de bedoeling was: geweest een oinge- wenschten vreemdeling binnen te smok kelen, den kapitein naar de gevangenis zou hebben gezonden. Nu was) dit niet zoo, maar de rechter achtte toch een behoorlijke boete gepast om de gezag voerders van 'kleine schepen, die wei eens 'n toeva'lligen passasier meebpen- gen, te waarschuwen op hun hoede te zijn. Gevallen als dit bezorgen namelijk de politie en het departement van bin- nenland'sche zaken veel last en als men er niet tegen ingaat leiden zij tot aller lei misbruiken. DE EERSTE HULP. Mijnheer de Redacteur! Mij is ter oore gekomen dat bij een ongeval te Westkapelle, geheel verkeerd werd opgetreden door het publiek. Dit kan soms erge gevolgen hebben. Daarom is het altijd een eerste vereischte, da delijk een dokter te waarschuwen. Zoo lang hij niet aanwezig is, mag de door een ongeval getroffene niet weggedra gen worden. Ligt hij op den weg, dan moeten de motor- of voertuigen maar een straatje omrijden. Bedenk, dat soms het leven van een mensch er mee op het spel staat. Zoo er geen dokter te krijgen is, waarschuw dan tenminste een lid der eerste hulpbrigade. Wij zullen altijd be reid zijn te helpen waar het noodig is. Mochten de namen van de leden der bri gade te Westkapelle soms nog niet genoeg bekend zijn dan zal ik ze hier nog eens laten volgen: Janis van Rooijen, Adriaan Hendrikse, Jakob Brasser, Willem de Witte, Wille boord Hengst, J. Mol, Pieter Minder- houd Wz., Adriaan Lievense Pz., en de dames Willa. Minderhoud Jd., Neeltje Lous, Katha. Roelse, Adriana Huibregt- se, Korna. Louwerse. Hoogachtend, Een lid der Eerste Hulpbrigade HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Goes brengen ter openbare kennis, dat aan de N.V. Bataafsche Import Maat schappij te 's-Gravenhage en hare recht verkrijgenden vergunning is verleend tot het oprichten van een ondergrond- sche benzinebewaarplaats met aftap inrichting op de perceelen, gelegen aan den Westwal, kadastraal bekend ge meente Goes sectie D nos. 3414 en 3416. Goes, 9 Augustus 1932. Burgemeester en Wethouders voornoemd, HAJENIUS, Burgemeester. J. LODDER, l.-Secretaris. ding van de z.g.n. Burgvrede met inbe grip van het verbod om te demonstree- ren tot het einde der maand. De ver scherpte strafbepalingen, die zullen reeds heden verschijnen en op 't oogen- blik van de afkondiging van kracht wor den. Betreffende de instelling van speciale rechtbanken in Pruisen, deze zullen al lereerst worden gevestigd te Konings bergen, Elbing, Kiel, Berlijn, Breslau, Hamm en Dusseldorp. Als rechters zul len worden aangewezen beroepsrechters en geen leekenrechters. De verordening d.d. 29 Juli die be trekking heeft op den Burgvrede en het demonstratieverbod tot 10 Aug., wordt eerst den 12 Aug. weer van kracht ver klaard. 11 Aug. grondwetsdag, is dus nadrukkelijk buitengesloten, zoodat de zen dag het demonstratieverbod niet bestaat. Den laatsten tijd is herhaaldelijk de wensch uitgesproken, dat de regeering een vergaande amnestie zou afkondi gen. De rijksregeering is echter van mee ning dat in verband met de daden van geweld der laatste tijden daarvoor geen termen aanwezig zijn. Dat ontbreekt er ook nog maar aan. BoliviaParaguay, Volgens een door „Tag." uit Washing ton ontvangen radiogram hebben Boli- viaansche troepen het grensfort Carlos Antonio Lopez bezet. De Paraguaansche bemanning trok na een kort gevecht terug. Op een protest van Paraguay bij de Washingtonsche commissie der Pan- Amerikaansche Unie hebben de staten leden dezer Unie in een scherpe pro testnota aan Bolivia het staken der vij andelijkheden en het herstel van den status quo vóór 10 Augs. geëischt. Uit La Paz wordt gemeld, dat de re geering van Bolivia zich tegenover de neutrale mogendheden bereid heeft ver klaard de vijandelijkheden te staken, wanneer de gebiedsverhoudingen zooals deze voor het begin der vijandelijkhe den bestonden, zullen worden hersteld. De Boliviaansche regeering heeft spoedig antwoord verzocht of Paraguay en de neutrale mogendheden hiermede accoord gaan. Volgens tot nog toe niet bevestigde berichten zijn in Bolivia 8 arbeiders, die tegen den oorlog hadden betoogd gefu- sileerd. Als te eken van strikte neu traliteit heeft de regeering van Argen tinië de Argentijnsche militaire missie uit aPraguay teruggetrokken. Japan op 15 punten schuldig. De „Daily Express" verneemt uit Washington, dat het voorloopig rapport van de door den Volkenbond naar Mant- sjoerije gezonden commissie van on derzoek vast zou stellen, dat Japan zich op 15 punten schuldig heeft ge maakt. De Japansche militaire autoriteiten hadden opzettelijk en na nauwkeurige voorbereiding een aanvang met de vijan delijkheden gemaakt. Het bericht, dat de gevechten waren begonnen wegens het vernielen van een spoorbrug, bleek onjuist, aangezien de commissie ook niet het minste bewijs van dezen aanslag heeft kunnen vinden. Waarschijnlijk heeft de ontploffing nooit plaats gevon den. Een groot deel der Japansche ambte naren en beambten in Mantsjoerije is niet voor hun taak berekend. Japan heeft hoofdzakelijk de schuld aan de on lusten in Mantsjoerije, hoewel toegege ven moet worden, dat de Mantsjoerij- sche regeering zwakheid en onbekwaam heid heeft getoond. Dat ziet er niet al te gunstig voor Japan uit. Nieuwe anti-terreur, N oodveror dening. Nu niet alleen aan-, maar ook afkon diging. Van een krasse noodverordening, die met zeer strenge straffen dreigt. Ernst tegen ernst! Hard tegen hard! Het geldende recht voorziet de dood straf alleen voor moord en zware mis drijven me*t ontplofbare stoffen, fnaar voortaan zal zij ook staan op doodelijke aanvallen op politieke tegenstanders, een lid van de rijksweerbaarheid of van de politie. Ook zal de doodstraf staan •op brandstichtingen die den dood van een mensch veroorzaken. Tuchthuisstraf van ten minste tien jaar zal hen treffen, die zwaar lichame lijk letsel veroorzaken, of die aan ern stige gevallen van oproer en landvrede- breuk deelnemen. Met tuchthuis zal voortaan een reeks van gewelddaden worden gestraft, waar tegen tot dusver lichtere straffen wer den bedreigd, o.a. uit politieke motie ven begane mishandelingen, aanvallen op politieagenten, lichtere gevallen van oproer en landvredebreuk en huisvre debreuk uit politieke beweegredenen. De nieuwe noodverordening van den verlengt de, dat „Frankrijk geen afstand doet van zijn bezorgdheid voor zijn veiligheid". De minister van oorlog, de heer Paul Boncour, schetste de opofferingen van de gevallenen en herinnerde aan de gene raties, die de kracht en de ziel der natie vormen. Laat ons, zoo zei hij, met vuriger ijver de dubbele taak vervullen, die ons wordt opgelegd, de veiligheid te hand haven en den vrede te organiseeren en de middelen der veiligheid aan te pas sen aan die organisatie van den vrede. BELGIE. Stakmgsparool niet algemeen opge volgd. Het stakingsparool van het Belgische mijnwerkerscongres is niet al gemeen opgevolgd. In de mijnen in de omgeving van Luik hebben 3000 mijn werkers Maandag het werk hervat. In Henegouwen is de toestand onveranderd. Er worden slechts kleine plaatselijke in cidenten gemeld. DUITSCHLAND. Vliegtuig naar beneden. Dinsdag avond stortte nabij Dachau een vlieg tuig naar beneden. De piloot, de bekende Duitsche vlieger Polt, wist zich met be hulp van zijn parachute te redden. De mecanicien stortte naar omlaag en werd gedood. ENGELAND. Ontdekking in de katoenindustrie. Uit Manchester wordt gemeld dat daar een belangrijke ontdekking is bekend gemaakt voor de katoenindustrie. Het betreft een nieuw procédé om katoen te ontvetten. Deze ontdekking is het resultaat van een onderzoek dat 2 jaren heeft geduurd en waarvoor de kosten 75.000 pond hebben bedragen. Het on derzoek heeft plaats gehad in het labo ratorium der bekende tirma Tootal Bradhurst Leen and Comp. te Man chester. Het procédé is goedkoop en kan worden toegepast op zijde, kunst zijde en kunstwol. Weer dreigende staking in textielin dustrie. De te Manchester gevoerde onderhandelingen tusschen de vertegen woordigers der textielfabrikanten en de arbeidersorganisaties over de nieu we loonsovereenkomst zijn, zonder dat partijen tot overeenstemming zijn geko men, afgebroken. Men vreest het uit breken van een algemeene staking in de textielindustrie in Lancashire, Britsche deskundigen. Hoewel nog geen officieele benoeming bekend is ge maakt, verneemt de Daily Tel. dat als Britsche deskundigen in de voorberei dende commissie der economische we reldconferentie benoemd zullen worden Sir Frederick Leith Ross voor financi- eele, en sir Walter Layton voor econo mische zaken. VEREENIGDE STATEN, Brand in een underground. Door kortsluiting is Dinsdag brand uitgebro ken in den „underground" in de nabij heid van hgt station Brooklijn Bridge te New York. Het vuur greep met razen de snelheid om zich heen. Honderden passagiers konden eerst na zeer groote moeite uit den met een dichten rook gevulden tunnel worden bevrijd. Tal rijke personen werden gewond. CHINA. Tsjang Hsue Liang heeft een tele gram gezonden aan de Nanking regee ring, waarin hij mededeeling doet van zijn aftreden, omdat hij zich verant woordelijk acht voor het verlies van t N. O. district. GROOTSCH MONUMENT VOOR 400.000 GESNEUVELDEN IN FRANKRIJK. Te Douamont is Zondag onthuld het monument ter herinnering aan de 400.000 gevallenen van de slagen van Verdun. Het is een van de meest indrukwek kende slagveldmonumenten geworden, dat de namen van de gevallenen draagt en van allen die aan de verdediging van Verdun en de omliggende vestingen heb ben deelgenomen. Gelegen in een uitgestrekt veld van witte kruisjes, waaronder de resten van duizenden en duizenden gevallen rusten, vertolkt het op bijzonder indrukwek kende wijze den omvang der offers, die de oorlog hier heeft geëischt. De doodenlantaarn zendt in den avond een symboliek licht over het onafzien bare slagveld, waarvan de grond der mate met de resten der gevallenen be zaaid werd, dat het geheele terrein tot een groot kerkhof is gemaakt en voor elke andere bestemming is verboden Een zware klok zal daar eiken avond luiden. Zaterdag hebben 4000 kinderen bloe men gebracht naar de graven. In den nacht van Zaterdag op Zondag heeft een bidwake plaats gehad. Zondagmid dag had de plechtige, inwijding plaats in tegenwoordigheid van den president van de republiek, tal van ministers, terwijl alle regimenten die aan de opeenvolgen de veldslagen van Verdun hadden deel genomen, hun vaandels hadden gezon den. De plechtigheid, die een buitengewoon grootsch karakter had, deed den presi dent van de republiek een rede uitspre ken, waarin hij „Verdun het kerkhof van rijkspresident verlengt de bepalingen van de laatste noodverordening van 29Frankrijk" noemde, de verschrikkingen Juli en beteekent derhalve een uitbrei- van den oorlog schilderde en verzeker- (Van onzen bijzonderen correspondent) De stratosfeertocht van prof, Piccard. Zijn carri ère en voorbereidselen voor de gevaarlijke onder neming. Ervaring van den eersten tocht en ver beteringen. Brussel, 4 Augustus 1932, Het vertrek van Prof. Piccard, naar Zurich, is voor de Brusselaars geen sensationeele gebeurtenis geweest. Bij het ochtendkrieken is de professor ver trokken, in gezelschap van zijn assistent den heer Max Cosyns, een jongen ge leerde, die ook in de Congo heeft ge werkt met den gondel en zijn weten schappelijk materiaal geladen op een vrachtauto. Slechts een enkele attentie had de professor nog voor het slapende Brussel. Hij liet n.l. de auto nog een paar straten omrijden,, langs zijn wo ning, waar zijn vrouw en drie meisjes het laatste afscheid namen. Dan ging het den weg op naar het groote avon tuur. Het sportieve in de stratosfeertochten boeit het volk meer dan het wetenschap pelijke, alhoewel het wetenschappelijke karakter van de luchtvaart van prof, Piccard van zulk een aard is, dat het groote bewondering wekt voor iemanc wiens liefde tot de wetenschap zoo ver gaat, dat hij er zijn leven voor op het spel zet. Het tikje romantiek van zijn onderneming verzekert prof. Piccarc de volle sympathie van het volk. Wij herinneren ons de plechtige verklaring van den hoogleeraar, na zijn eersten ge slaagden tocht, dat hij nooit meer zou her-beginnen. Hij dacht aan zijn vrouw en kinderen. Doch, toen bleek dat, om waarlijk definitieve wetenschappelijke resultaten in de stratosfeer te bereiken nog een tweede tocht moest worden ondernomen, toen is professor Piccard anders gaan redeneeren. Eerst werd er gefluisterd over een andere bemanning, doch het succes is den professor een aansporing geweest en toen zijn echtge- noote zich niet verzette, stond zijn be sluit vast: hij zou zelf weer opstijgen. Prof. Piccard is geen Belg, maar een Zwitser, geboren in 't kanton Waadt, te Lutry. Hij i s nu 48 jaar en zijn vader doceerde ook scheikunde aan de uni versiteit te Bazel. Van moederszijde stamt hij eveneens uit een familie van geleerden en het verwonderde in zijn iamilie niemand toen hij, na zijn stu diën te Zurich in machinebouw, natuur- sunde en metereologie, als werktuig kundig ingenieur later nog een dokters- titel behaalde om spoedig n.l, in 1913 hoogleeraar te worden in de proefonder vindelijke natuurkunde. ,ïn 1922 werd (lij te Brussel benoemd tot hoogleeraar in de physica. De toestand in de hoo- gere luchtlagen hadden voor prof. Pic card steeds een speciaal vak gevormd, in het bijzonder hield hij zich bezig met t onderzoek der cosmische straling, de stralen van zeer korte golflengte, waar omtrent in wetenschappelijke kringen geen voldoende proefondervindelijke kennis is opgedaan en die slechs op groote hoogte kunnen worden onder zocht. Met het oog op zijn metereologi- sche waarnemingen en onderzoekingen heeft prof, Piccard zich veel vroeger reeds als luchtschipper bekwaamd. Het plan om tot de stratosfeer door te drin gen dagteekent niet van gisteren want sedert 1925 reeds werkte hij aan de uit voering ervan, waartoe de financieele bzwaren slechts een belemmering wa ren. Het Nationaal Fonds voor Weten schappelijk Onderzoek zou hem deze middelen verzekeren. Een eerste po ging om op te stijgen op 15 December 1930 te Augsburg mislukte, of liever werd belemmerd door de weersgesteld- ïeid, maar op 27 Mei steeg prof. Pic card met zijn assistent op om 3.37 's morgens om een hoogte te bereiken van 15.781 meter. Thans wordt de onderneming weer gefinancierd door het Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek, al- ïoewel prof. Piccard nu ook wel andere bronnen zou kunnen aanboren om zijn opzet uit te voeren. De hoogleeraar heeft van vele zijden steun ontvangen en in Amerika waar hij wellicht een derde maal opstijgen zal, zou men hem graag alles vergemakkelijken. Thans heeft prof, Piccard m zijn vaderland, in Zwit serland willen opstijgen. Bij het vertrek van prof. Piccard werd verondersteld dat hij nog deze week zou kunnen opstijgen. Maar dit moest nood zakelijk op een vergissing berusten, want na de aankomst moeten eerst alle apparaten grondig worden nagezien en om te kunnen vertrekken moeten alle voorwaarden vereenigd zijn, waarvan de voornaamste de windstilte is. De ge ringste bries kan het vertrek beletten, want de ballon heeft een oppervlakte van 28.000 vierk. M. waarop de wind vat heeft. Het is duidelijk dat de vertrekda tum slechts bij benadering zal kunnen worden bepaald en op het laatste oogen- blik steeds zal kunnen worden verdaagd. Het meest bezienswaardige aan den ballon van prof Piccard is de gondel, die in een waar laboratorium is her schapen. Zij is meer een luxe-gondel als men ze vergelijkt met de gondel van de eerste onderneming. Men weet dat het vorige jaar de gondel half zwart en half wit was geschilderd met het oog op de temperatuur in de hoogere luchtlagen. Buiten de gondel was een motor aan gebracht met een propeller, waardoor de gondel kon draaien, naar de zijde van de zon, met het wit of zwart ge schilderde gedeelte, naar gelang het koud of warm was. Maar prof. Piccard heeft de ervaring opgedaan dat er geen vrees was voor koude; hij registreerde 40 gr. koude. De motor is nu dan ook weggebleven. De gondel is in zuiver alu- minimum van 3.5 m.m. dik bij 2.10 dia meter en een inhoud van 5 kub. m. Bij de eerste opstijging werden enkele fou ten gemaakt, die nu niet meer worden herhaald. Zoo waren enkele apparaten aan den buitenkant van de gondel aan gebracht zooals een zonmeter, een ioni- satiekamer. Het touw van het gasventiel geraakte de eerste maal verward met een touw dat ook omhoog was gegaan en de luchtvaarders waren hierdoor ver plicht de verkoeling van de atmosfeer door de verdwijning van de zon, af te wachten, alvorens zij konden dalen. Dit was oorzaak dat hun tocht, die volgens de berekening een 5-tal uren duren moest, 17 uren duurde, boven Beieren, iets wat wel romantisch was, maar toch tragisch had kunnen eindigen en ver plichtte tot een landing op een Ober- gurgl in Tirol. Het gasventiel staat thans in verbinding met de gondel door een in een U-buisje loopend touw, welk buisje met kwik is gevuld om het lucht dicht te maken. De eerste maal is prof, Piccard opgestegen terwijl hij reeds was opgesloten in de gondel. Thans wordt de sfeer langs de binnenzijde hermetisch gesloten en behoeft de opening niet te worden afgesloten bij het vertrek. Wan neer de ballon in de hoogere luchtlagen komt dan zal de gondel spoedig kunnen worden afgesloten namelijk in 60 secon den. De ballon zal niet vlugger opstij gen dan 5 m per seconde, zoodat de luchtvaarders al den tijd hebben om voor hun veiligheid te zorgen. Er zijn ver scheidene apparaten in de sfeer, o.m. een ionisatiekamer op hooge drukking, in koper en staal, gecombineerd met een

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 3