LEGER EN VLOOT. DE STERRENHEMEL 20—27 JULI 23 h MT (24 h ZT) 3UATSTEKVAKIIER 0 NIEUWE MAAN ZUID Handel, Nijverheid en Visscherij Verkeerswezen, Post en Telegrafie. SPORT. GEMENGD NIEUWS. vaarten op het veer ZijpeAnna Jacoba zal ten gevolge hebben. Van de zijde van Ged. Staten werd dit ontkenden gezegd, dat elke passagier op den dienst van Stavenisse ongeveer 1.50 aan de provincie kost, dat het intrekken van het subsidie een bedrag van 4000 aan de provincie bespaard dat het aantal vervoerde passagiers steeds afneemt, dat de landbouwproduc ten het meest naar de veiling te Oud- Beijerland gaan, dat er op Tholen geen glasculturen zijn en dat 't vervoer van tuinbouwproducten >wel over een an dere lijn kan geschieden, zonder dat de tuinbouw daardoor noemenswaard wordt gedupeerd. In hun antwoord op het algemeen ver slag leggen Ged. Staten nog cijfers over, waaruit blijkt hoeveel het vracht- en veevervoer over de lijn sedert 1923 jaar lijks heeft bedragen. Het wil hen voor komen, dat, al valt een, overigens be grijpelijke stijging, (niet te miskennen* de toeneming van het vervoer, in het bijzonder van Stavenisse, niet zoodanig is dat daardoor bestendiging van het tot dusverre verleende subsidie gerecht vaardigd zou zijn. Ged. Staten nemen dit voorstel terug ter behandeling bij de begrooting in de winterzitting. Werken op het terrein van den aanlegplaats te Vlissin- gen. Naar aanleiding van een opmerking in een der afdeelingen in verband met het voorstel tot uitvoering van werken op het terrein bij de aanlegplaats van Wester-Schelde te Vlissingen, of het den Provincialen Stoombootdienst op de niet mogelijk is in het vervolg direct te rekenen op alles, wat zal moeten ge schieden, antwoordde een lid van Ged. Staten, dat men voor het uitvoeren der werken vergunning moeisi vragen aan Waterstaat en aan de N. S-, welke ver gunningen wat lang op zich hebben laten wachten. Aangenomen z.h.s. Exploitatie Provinciale Stoom bootdiensten. Het voorstel tot intrekking van het besluit van 15 December j.l, tot het be schikbaar stellen van een crediet van 140.000 voor de verbouwing van het s.s. „Zeeuwsch-Vlaanderen", het verlee- nen van credieten van 350.000 en 175.000 voor den bouw van twee mo- lorbooten voor de Westerschelde en een voor de Oosterschelde en nog een crediet van 35.100 voor voorzienin gen aan het havenkanaal en de zwaai- plaats te Zierikzee, heeft wel tot vrij veel discussie in de afdeelingen aanlei ding gegeven, maar ten slotte vereenig- den toch alle leden zich met het voor stel. Bij bedoelde discussies kwam o.a. verwondering naar voren over het ver anderde inzicht van Ged. Staten, en begrepen sommige leden niet hoe de lijn NeuzenVlissingen nu in eens winst zal kunnen opleveren. Sommige leden verwachtten van de plannen opheffing in de toekomst van de lijn, anderen waren minder pessimis tisch. Velen verdedigden het behoud van de lijn als veel beter dan het inleggen van sneltrammen bij de Z. VI. tram, doch ook werden stemmen gehoord die in de toekomst drie verbindingen over de Westerschelde voldoende achtten. Klachten werden geuit over de dienst regeling zooals die sedert 22 Mei geldt, men meende dat de eerste boot te laat uit Neuzen en de laatste te vroeg uit Vlissingen vertrekt, en dat o.a. door in trekking der z.g. kostgelden de positie, vooral voor de laagstbezoldigden van 't personeel, verminderd is. Anderen acht ten de Schouwen niet het juiste schip om den proef te doen slagen. Een lid is hui verig zulk een groot bedrag te voteeren, een ander meent, dat de motorschepen nog al vaak uit de vaart zijn voor re paratie en vraagt of deze schepen wel beantwoorden aan de verwachting, nog werd verhooging der tarieven naar vo ren gebracht. Ook kwam de wensche- lijkheid naar voren om de te bouwen booten, zoo eenigszins mogelijk te gun nen aan de Zeeuwsche industrie en in twee afdeelingen meenden leden, dat nu de tijd gekomen is om den dienst op Zondag stil te leggen, nu de Provincie alleen de zeggenschap zal hebben. In alle afdeelingen verdedigden leden van Ged. Staten hun voorstel. Het mo tief van den Minister om de bijdrage in de tekorten op deze lijn in te trekken, is dat deze dienst alleen voor locaal ver keer is, doch van zeer groot belang als directe verbinding tusschen de grootste gemeenten van Zeeuwsch-Vlaanderen en de grootste gemeenten van Zeeland. Na een jaar zullen de Staten tot de over tuiging zijn gekomen, dat deze dienst niet gemist kan worden. De Schouwen noemden Ged. Staten een voor het doel geschikte boot, al zal het autoverkeer wel voornamelijk over de andere lijnen gaan. Een andere dienstregeling maakt, dat er meer personeel noodig is en de exploitatie niet uit zal komen. Men is tot het nieuwe voorstel inzake den boot- bouw gekomen, omdat de raming van 230.000 thans tot 175.000 kon worden teruggebracht. Er is geen bedoeling den dienst te doen mislukken, als hij zich be druipt kan hij blijven bestaan. Alles zal gedaan worden om den bouw der boo ten aan een Zeeuwsche industrie te gun nen, maar het Rijk keurt geen onder- handsche besteedingen goed. Toch kon de „Prins Hendrik" op de Schelde wor den gebouwd, niettegenstaaade deze maatschappij toch niet de laagste in- schrijfster was. De nieuwe motorschepen voldoen uit stekend en beantwoorden aan de ver wachtingen. Wel hebben eenige her stellingen plaats gehad, maar deze wa ren niet noodig door constructiefouten. De exploitatie dezer schepen is niet goedkoop, met het gevolg, dat het vroe gere overschot op den dienst Vlissingen Breskens is veranderd in een tekort. De heer DE PAUW meent, dat de eerste stemming tegen de lijn Neuzen Vlissingen kwam uit West eZeuwsch- Vlaanderen. Men doet alles om dit veer weg te krijgen door beperking van den dienst, er is geen sprake meer van een volledigen dienst, men legt een der oudste booten in dien vaart. Men is nu echter in een overgangstijdperk en spr. wil met het voorstel mede gaan onder voorwaarde, dat men een vroegere boot uit Neuzen en een latere uit Vlissingen laat vertrekken dan nu sedert 22 Mei het geval is. Spr. meent, dat er geen sprake is van een zeer slechten toestand, maar evenmin van winst, men moet den middelweg gaan en zeggen, dat er nog alle reden is dezen dienst te handhaven. Spr. dient een motie in waarin afkeuring wordt uitgesproken over het feit, dat het rijk den steun aan deze lijn intrekt, maar de andere lijnen, die toch van be- teekenis zijn voor het doorgaand ver keer, niet geheel voor zijn rekening neemt, maar waarin tevens wordt aan gedrongen op het in den vaart brengen van een betere boot, het eerder den ver trekken uit Neuzen en later uit Vlissin gen. De heer GOOSSENS spreekt geheel in gelijken geest over de eerste boot uit Terneuzen en dient een motie in, waar in alleen daarop wordt aangedrongen. De heer STA VERMAN betreurt het dat de Prinses Juliana niet te Vlissingen gebouwd is. Thans is de crisis daar nog zeer verergerd en spr. hoopt, dat men dit in Den Haag zal begrijpen en dient een motie in om Ged. Staten uit te noo- digen alles te doen om de booten in Zeeland te doen bouwen. De heer GEELHOEDT pleit ook voor behoud van den dienst VlissingenNeu zen en voor een vroegeren afvaart. De heer BOENDER komt er tegen op, dat de dienst NeuzenVlissingen op Zondag blijft varen, als zij alleen van de provincie is. Spr. heeft echter afgezien van zijn plan met een voorstel ter zake te komen. De heer DOMINICUS voelt ook veel voor» dit bezwaar en zal vóór het voor stel stemmen, vertrouwende, dat Ged. Staten deze kwestie nader zullen bezien, anders behoudt spreker's fractie zich het recht voor er nader op terug te komen. De heer VAN ROMPU zegt toe, dat Ged. Staten de kwestie van de dienstre geling nader onder de oogen zullen zien en erkent, dat er nu wel wat aan man keert, De Schouwen is een schip, dat nog goed is en ook goed geoutilleerd. Spr. verwacht wel eenige winst van de lijn NeuzenVlissingen. Zondags is het juist drukker op de lijn en dan kan men nog wel over Hoedekenskerke reizen, maar dan moet men zeer vroeg op. Conse quent genomen zou men dan ook den dienst ZierikzeeKatsche Veer moeten opheffen. Of „de Schelde" de booten krijgt hangt er geheel van af of zij laag genoeg inschrijft. De heer DE PAUW heeft gedacht dat na afloop der afdeelingsvergaderingen deze zaak wel nader bekeken zou zijn, maar het luide weer „Ged. Staten vin den geen aanleiding wijziging te brengen in hun voorstel". Dit stond in December bij het voorstel tot ombouw van de Zeeuwsch Vlaanderen eveneens, maar nu komt men met een heel ander voor stel. De heer GOOSSENS handhaaft zijn voorstel en dit doet ook de heer STA- VERMAN, die het hard noodig vindt, dat de staten zich eens uitspreken. De heer VAN BOMMEL VAN VLO TEN zegt dat een andere boot voor deze lijn niet kan worden aanvaard en dat in het andere deel van de motie-de Pauw en ook in die van den heer Goos- sens gevaar zit. Ged. Staten willen een goeden dienst, maar niet te duur. De heer DE PAUW ziet in verbete ring van den dienst tevens aanleiding voor meer vervoer. Daar hij geen toezegging van prae- advies kan krijgen handhaaft spr. ook zijn motie, doch de heer Goossens trekt de zijne in. Over de motie-de Pauw staken de stemmen, 20 tegen 20, daar de heer Hei boer even weg is. De motie-Staverman wordt aangeno men met 38 tegen 2 stemmen, die der heeren van Dalsum en van Dussendorp. Plet onderdeel inzake de lijn Neuzen- Vlissingen wordt niét in stemming ge bracht in verband met het staken der stemmen over de motie-dePauw, doch de andere onderdeelen, dus die inzake den bootbouw worden z.h.st, aange nomen. Rekening 1930 Provinciale Stoombootdiensten. De rekening 1930 van de Provinciale Stoombootdiensten gaf in de afdeelin gen aanleiding tot de opmerking, dat den tramdienst HansweertVlake (over 1930 ruim 11.121) en gevraagd is of er bij Ged. Staten nog geen plannen be staan om hier te komen tot een goed- koopere exploitatie door, middel van autobussen, en of het wel verantwoord is tegenover de regeering, dit lijntje zoo te exploiteeren. Namens Ged. Staten werd geantwoord, dat er plannen zijn ingekomen om de aanlegplaats te Hans weert meer Oostwaarts en die te Wal- zoorden meer Westwaarts te verleg gen. Daarbij zou de trambaan Hans- weertVlake komen te vervallen en zou op andere wijze in de communicatie moeten worden voorzien. De tijdsom standigheden zijn evenwel oorzaak, dat het rijk nog niet tot uitvoering van dit plan kan overgaan. Ged. Staten zegden in de afdeelingen toe, na te gaan of de hooge steigerrech ten voor hen, die per particuliere ge legenheid landen niet kunnen worden verminderd. Zij hebben besloten niet tot vermindering van het tarief voor den autobus Neuzen-boot naar station over te gaan. Op een desbetreffende opmerking antwoordde een lid van het college, dat het ten volle de mededeeling van den accountant aanvaardt en de overtuiging heeft, dat deze zonder voorbehoud ad viseert tot goedkeuring van de reke ning.. Naar aanleiding van een volgende op merking zegt een der leden van het col lege, dat men de werkkring van de men schen te Walsoorden niet kan vergelij ken met die te Vlissingen en Breskens, waar de eischen van den dienst veel grooter zijn. Daarom hebben Ged. Sta ten bezwaar de menschen te Walsoor den in vasten dienst te nemen. Nog zegt een lid van het college, dat de over plaatsing van enkele personen naar Vlissingen, op het financieel nadeel, waarvan gewezen was, een maatregel is van tijdelijken aard, bij wijze van proef ingevoerd. In hun antwoord op het algemeen verslag zeggen Ged. Staten, dat de ver schillende opmerkingen meer bij de be grooting thuis behooren, alleen zeggen zij toe, dat zij de kwestie van de stei gerrechten onder het oog zullen zien en zoo noodig een voorstel tot wijziging te zijner tijd de Staten zal bereiken. De rekening wordt z.h.s goedgekeurd. Opnemen van kasgeld. Op een opmerking over het voorstel inzake opnemen van kasgeld, antwoord de een lid van Ged. Staten in een afdee- ling met de mededeeling, dat de bijvoe ging, dat de eventueele beleening van effecten onder door Ged. Staten te stel len voorwaarden, moet plaats hebben, niet noodig is. Alzoo besloten zonder discussie of hoofdelijke stemming. Geldleening. Bij het voorstel tot het op 6 pet. be palen van de rente van eene aan te gane leening van 4.058.000, maakten in twee afdeelingen leden de opmerking dat een intrest van 6 pet. wel zeer hoog is, zoo wel op zich zelf als om den zwaren last, die aldus op de Prov. inkomsten kan worden gelegd. Het antwoord luid de, dat Ged. Staten dit erkennen, maar dat alles in het werk wordt gesteld om het geld zoo goedkoop mogelijk te krij gen, waarom ook de woorden „ten hoog ste" zijn opgenomen. De Staten vereenigen zich met dit voorstel z, h, st. Rekening Provincie 1930. Overeenkomstig het voorstel stelt de vergadering z. h. st, de rekening der Provinciale inkomsten en uitgaven over 1930 vast in ontvang op 12.783.123.06 en in uitgaaf op ƒ11.345.856.14. Nog een vergadering? Thans zijn weder 41 leden aanwezig en de VOORZITTER stelt voor de ver gadering te sluiten en over een kwar tier een nieuwe te openen, ten einde de kwestie van de lijn NeuzenVlissin gen te kunnen afhandelen. Hierover ontstaat een ten deele vrij verwarde discussie. De heer DE PAUW stelt voor heel de zaak aan te houden tot de winterzitting, waartegen wordt opgemerkt, dat dan Ged. Staten te weinig tijd zullen over houden om den dienst verder voor te be reiden. De heer ADRIAANSE brengt het idee ter tafel dan nu voorloopig te besluiten den dienst in ieder geval tot 1 Maart 1933 voort te zetten, doch neemt dit la ter weer terug. Ook wordt opgemerkt, dat het toch een bestaande dienst is, die zonder veel moeite kan worden voortgezet. Het voorstel-De Pauw wordt aange nomen met 26 tegen 15 stemmen. Hierna sluit de voorzitter te 5 uur de zitting in naam der Koningin. Bij het voorstel inzake het niet ver- leenen van een bijdrage in het tekort van de N.V, Stoomtram Walcheren, is niet vermeld, dat na de gemelde ver werping van de voorstellen van de hee ren Adriaanse en Onderdijk met resp. 36 tegen 5 en 26 tegen 15 stemmen, het voorstel van Ged. Staten is aangenomen z. h. st. Ter verduidelijking zij nog gemeld, dat de heer Dieleman bij de discussies doel de op groote gebouwen der Zeeuwsch- Vlaamsche tram. i Kolonel K. E. Oudendijk zal 15 Augustus zijn nieuwe functie van direc teur van het Luchtvaartbedrijf te Soes- terberg aanvaarden. Deze functie houdt nauw verband met de plannen tot re organisatie van de Luchtvaartafdeeling. VENUS MARS JUPITER Q) SATUBNUS ©J Sterretijd 18 h 54 min. De drie I terman (20) Visschen (23) en beneden Laatste Kwartier-maantjes staan in Wa- Perseus (26 Juli) De oestercultuur te Ierseke. Men meldt ons uit Ierseke Vrijdagavond vergaderde de vereeni- ging tot Bevordering van de Oestercul tuur te Ierseke. Het jaarverslag liet zien hoe de vereeniging uit den nood der tijden geboren, meermalen nuttig werk heeft verricht, o.a. bij de daling van het Engelsche betaalmiddel. De ver eeniging telde 52 leden. Uit het jaarver slag van den penningmeester bleek dat er een batig slot was van 76.90. Bij de verkiezing van een definitief bestuur werd burgemeester Gunning als voorzitter bij acclamatie gekozen, even als de aftredende heeren W. v. d. Berge, van Bruinisse, J. Mieras, C. Verlaart. Gekozen werden nog de heeren Ph. Bom, J. Bom, B. V. Pols en J. Pols. Langdurig werd nu van gedachten ge wisseld over het plan om een journa listendag te houden, speciaal Nederland- sche journalisten. Het doel is hun een aardige vaartocht aan te bieden, plus een goeden maaltijd met oesters, zoodat hun de gelegenheid worde geboden om eens goed kennis te maken met het Zeeuwsche product. Het bestuur zal een en ander nader uitwerken en in overleg treden met den Nederlandsche Journa listenkring. Gevraagd werd nog of er niets aan te doen zou zijn, om de in voerrechten in Engeland te verlagen, maar er werd op dit punt geen hoop ge geven, Eerst moet het protectionisme uit zijn, daarna is kans van slagen niet uitgesloten. Aangaande de verlaging der invoerrechten in België, zal overleg ge pleegd worden met de Kamers van Koophandel te Middelburg en te Brus sel. De statuten zijn van den minister van justitie terug ontvangen met enkele kleine verzoeken en wijzigingen die wer den aangebracht. Telegram van 30.000 woorden. Voor eenige weken werd een tele gram van 30.000 woorden naar Ned.- Indië geseind. Aan het „A.I.D. De Preangerbode" ontleenen we thans de mededeeling dat het hier betreft het in Nederland verschenen boekwerk „De invloed der huidige wereldstroomingen op de Java-suikerindustrie", uitgave van de directies der Ned.-Indische Handels bank en der Ned.-Indische Landbouw- maatschappij, opgedragen aan den Mi nister van Koloniën en den Gouverneur- Generaal van Nederlandsch-Indië. Dit werk heeft noodzakelijk gemaakt, dat drie tot vier zenders zich daarmede belastten, gedurende een overbrengtijd van ruim acht uur en een volgehouden snelheid van plus minus honderd woor den per minuut. Op deze wijze werd de geheele inhoud .omvattende een kleine 30.000 woorden, overgeseind. De uitslag van de door de postdui venvereniging „De Blauwe Doffer" te Schore op Zondag j.l. gehouden wed vlucht van uit Lier (B.), afstand 52,3 km, los 8.10 uur (zwaar bewolkt), N.W. wind), is als volgt: 1, 33e en 35e prijs A. Krombeen, Hans- weert; 2e, 11e, 29e, 37e en 38e Gebr. Smallegange, Schore; 3e, 13e, 20e en 30e F. Modde, Hansweert; 4e, 8e, 10 en 22e Gebr. Kok, Kruiningen; 5e, 19e en 25e Gebr. Sonke, Waarde, 6e, 12e, 15e, 16e en 17e D. J. v. d. Have, Kapelle; 7e en 9e J. Theenaart, Hansweert; 14e C. de Leeuw, Waarde; 18e C. Boogaart, Hansweert; 21, 26e en 27e A. Verhage, Kruiningen; 25e en 31e Gebr. Mollet, Hansweert; 24e, 28e en 34e L. Nieuwen- huize, Schore; 36e M. Willemstein, Scho re. Ie duif 9 uur 16 min. 10 sec. Laatste 10 u. 1 min. 28 sec. Verdronken, Te Huizen is een 13-jarige jon gen, die zich te ver in zee had gewaagd, door den stroom meegesleurd en ver dronken. Ongelukken, Maandagavond is het 5-jarig meisje T. D. L,, wonende op den Schiedam- schen Dijk te Rotterdam, op de Leuvenhaven aangereden door een auto. Met ernstige inwendige kneuzingen werd het naar het ziekenhuis vervoerd, waar- het na aankomst is overleden. De aulo is na het ongeluk snel doorgereden en tot dusver onbekend gebleven. EEN VREEMDE SCHIETPARTIJ IN CAFE. Dinsdagavond heeft in een café aan de Stille Veerkade te Den Haag een ernstige schietpartij plaats gehad. De eigenaar, de heer B., vertoeft met zijn huisgenooten buiten den Haag en had de zorg voor zijn'zaak overgedragen aan eenige familie-leden, die in zijn wo ning hun intrek genomen hadden. Dinsdagavond kwamen 5 personen 't café binnen; na korten tijd stonden de bezoekers op en een hunner wilde de gemaakte verteringen betalen. Plotseling klonk een schot en de man, die betaalde, werd getroffen en zakte ernstig gewond, ineen. Wie het schot heeft gelost, is tot op dit oogenblik niet opgehelderd. De gewonde was de 24-jarige M. G. B. Een van het vijftal was nog in het café aanwezig en werd door de politie verhoord. Ook hij kon geen inlichtingen omtrent den dader geven. De andere drie waren echter verdwe nen. 100 JAAR. Te Alphen bij Til burg vierde mej. de wed. Oomen Horevoets, onder zeer talrijke bewij zen van belangstelling haren honderd sten verjaardag. DOOR HOLLEND. PAARD GEDOOD. Toen Zondag de landbouwer B. uit Boetele, gemeente R a a 11 e, met zijn 16-jarige dienstbode G. T. met paard en wagen wilde gaan melken, schrok het paard en sloeg op hol. Door den schok viel het meisje van den wagen en kreeg de wielen over haar borst. Het bleek dat de borstkas was ingedrukt. Zij over leed spoedig. VOEDSELVERGIFTIGING. Het uit 10 personen bestaande gezin van J. K. te Biolnes is Zondagmiddag na het gebruik van het middagmaal onge steld geworden. De behandelende ge neesheer heeft voedselvergiftiging ge constateerd. IN KERK INGEBROKEN, -h Dins dagnacht is ingebroken in de Ger, kerk te S m i 1 d e. Er wordt een aanzienlijk bedrag aan geld vermist. De indringers hebben in het kerkgebouw alles over hoop gehaald. Ook is een inbraak gepleegd in de Herv. Kerk te Bovensmilde. Hier wordt echter niets vermist. EEN DROEVIGE LIJST. Volgens officieele opgave van de rivierpolitie zijn in het eerste halfjaar van 1932 uit den R ij n tusschen ReesEmmerik en Millingen, 300 lijken opgevischt van ver dronken personen. Electr. Drukkerij G. W. DEN B<OEïVf, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 6