LEGER EN VLOOT.
DE STERRENHEMEL 20—27 JULI 23 h MT (24 h ZT)
3UATSTEKVAKIIER
0 NIEUWE MAAN
ZUID
Handel, Nijverheid en Visscherij
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
SPORT.
GEMENGD NIEUWS.
vaarten op het veer ZijpeAnna Jacoba
zal ten gevolge hebben.
Van de zijde van Ged. Staten werd
dit ontkenden gezegd, dat elke passagier
op den dienst van Stavenisse ongeveer
1.50 aan de provincie kost, dat het
intrekken van het subsidie een bedrag
van 4000 aan de provincie bespaard
dat het aantal vervoerde passagiers
steeds afneemt, dat de landbouwproduc
ten het meest naar de veiling te Oud-
Beijerland gaan, dat er op Tholen geen
glasculturen zijn en dat 't vervoer van
tuinbouwproducten >wel over een an
dere lijn kan geschieden, zonder dat
de tuinbouw daardoor noemenswaard
wordt gedupeerd.
In hun antwoord op het algemeen ver
slag leggen Ged. Staten nog cijfers over,
waaruit blijkt hoeveel het vracht- en
veevervoer over de lijn sedert 1923 jaar
lijks heeft bedragen. Het wil hen voor
komen, dat, al valt een, overigens be
grijpelijke stijging, (niet te miskennen*
de toeneming van het vervoer, in het
bijzonder van Stavenisse, niet zoodanig
is dat daardoor bestendiging van het
tot dusverre verleende subsidie gerecht
vaardigd zou zijn.
Ged. Staten nemen dit voorstel terug
ter behandeling bij de begrooting in de
winterzitting.
Werken op het terrein van
den aanlegplaats te Vlissin-
gen.
Naar aanleiding van een opmerking
in een der afdeelingen in verband met
het voorstel tot uitvoering van werken
op het terrein bij de aanlegplaats van
Wester-Schelde te Vlissingen, of het
den Provincialen Stoombootdienst op de
niet mogelijk is in het vervolg direct te
rekenen op alles, wat zal moeten ge
schieden, antwoordde een lid van Ged.
Staten, dat men voor het uitvoeren der
werken vergunning moeisi vragen aan
Waterstaat en aan de N. S-, welke ver
gunningen wat lang op zich hebben
laten wachten.
Aangenomen z.h.s.
Exploitatie Provinciale Stoom
bootdiensten.
Het voorstel tot intrekking van het
besluit van 15 December j.l, tot het be
schikbaar stellen van een crediet van
140.000 voor de verbouwing van het
s.s. „Zeeuwsch-Vlaanderen", het verlee-
nen van credieten van 350.000 en
175.000 voor den bouw van twee mo-
lorbooten voor de Westerschelde en
een voor de Oosterschelde en nog een
crediet van 35.100 voor voorzienin
gen aan het havenkanaal en de zwaai-
plaats te Zierikzee, heeft wel tot vrij
veel discussie in de afdeelingen aanlei
ding gegeven, maar ten slotte vereenig-
den toch alle leden zich met het voor
stel.
Bij bedoelde discussies kwam o.a.
verwondering naar voren over het ver
anderde inzicht van Ged. Staten, en
begrepen sommige leden niet hoe de
lijn NeuzenVlissingen nu in eens winst
zal kunnen opleveren.
Sommige leden verwachtten van de
plannen opheffing in de toekomst van
de lijn, anderen waren minder pessimis
tisch.
Velen verdedigden het behoud van
de lijn als veel beter dan het inleggen
van sneltrammen bij de Z. VI. tram, doch
ook werden stemmen gehoord die in de
toekomst drie verbindingen over de
Westerschelde voldoende achtten.
Klachten werden geuit over de dienst
regeling zooals die sedert 22 Mei geldt,
men meende dat de eerste boot te laat
uit Neuzen en de laatste te vroeg uit
Vlissingen vertrekt, en dat o.a. door in
trekking der z.g. kostgelden de positie,
vooral voor de laagstbezoldigden van 't
personeel, verminderd is. Anderen acht
ten de Schouwen niet het juiste schip om
den proef te doen slagen. Een lid is hui
verig zulk een groot bedrag te voteeren,
een ander meent, dat de motorschepen
nog al vaak uit de vaart zijn voor re
paratie en vraagt of deze schepen wel
beantwoorden aan de verwachting, nog
werd verhooging der tarieven naar vo
ren gebracht. Ook kwam de wensche-
lijkheid naar voren om de te bouwen
booten, zoo eenigszins mogelijk te gun
nen aan de Zeeuwsche industrie en in
twee afdeelingen meenden leden, dat nu
de tijd gekomen is om den dienst op
Zondag stil te leggen, nu de Provincie
alleen de zeggenschap zal hebben.
In alle afdeelingen verdedigden leden
van Ged. Staten hun voorstel. Het mo
tief van den Minister om de bijdrage in
de tekorten op deze lijn in te trekken,
is dat deze dienst alleen voor locaal ver
keer is, doch van zeer groot belang als
directe verbinding tusschen de grootste
gemeenten van Zeeuwsch-Vlaanderen en
de grootste gemeenten van Zeeland. Na
een jaar zullen de Staten tot de over
tuiging zijn gekomen, dat deze dienst
niet gemist kan worden. De Schouwen
noemden Ged. Staten een voor het doel
geschikte boot, al zal het autoverkeer
wel voornamelijk over de andere lijnen
gaan. Een andere dienstregeling maakt,
dat er meer personeel noodig is en de
exploitatie niet uit zal komen. Men is tot
het nieuwe voorstel inzake den boot-
bouw gekomen, omdat de raming van
230.000 thans tot 175.000 kon worden
teruggebracht. Er is geen bedoeling den
dienst te doen mislukken, als hij zich be
druipt kan hij blijven bestaan. Alles zal
gedaan worden om den bouw der boo
ten aan een Zeeuwsche industrie te gun
nen, maar het Rijk keurt geen onder-
handsche besteedingen goed. Toch kon
de „Prins Hendrik" op de Schelde wor
den gebouwd, niettegenstaaade deze
maatschappij toch niet de laagste in-
schrijfster was.
De nieuwe motorschepen voldoen uit
stekend en beantwoorden aan de ver
wachtingen. Wel hebben eenige her
stellingen plaats gehad, maar deze wa
ren niet noodig door constructiefouten.
De exploitatie dezer schepen is niet
goedkoop, met het gevolg, dat het vroe
gere overschot op den dienst Vlissingen
Breskens is veranderd in een tekort.
De heer DE PAUW meent, dat de
eerste stemming tegen de lijn Neuzen
Vlissingen kwam uit West eZeuwsch-
Vlaanderen. Men doet alles om dit veer
weg te krijgen door beperking van den
dienst, er is geen sprake meer van een
volledigen dienst, men legt een der
oudste booten in dien vaart. Men is nu
echter in een overgangstijdperk en spr.
wil met het voorstel mede gaan onder
voorwaarde, dat men een vroegere boot
uit Neuzen en een latere uit Vlissingen
laat vertrekken dan nu sedert 22 Mei
het geval is. Spr. meent, dat er geen
sprake is van een zeer slechten toestand,
maar evenmin van winst, men moet den
middelweg gaan en zeggen, dat er nog
alle reden is dezen dienst te handhaven.
Spr. dient een motie in waarin afkeuring
wordt uitgesproken over het feit, dat
het rijk den steun aan deze lijn intrekt,
maar de andere lijnen, die toch van be-
teekenis zijn voor het doorgaand ver
keer, niet geheel voor zijn rekening
neemt, maar waarin tevens wordt aan
gedrongen op het in den vaart brengen
van een betere boot, het eerder den ver
trekken uit Neuzen en later uit Vlissin
gen.
De heer GOOSSENS spreekt geheel in
gelijken geest over de eerste boot uit
Terneuzen en dient een motie in, waar
in alleen daarop wordt aangedrongen.
De heer STA VERMAN betreurt het
dat de Prinses Juliana niet te Vlissingen
gebouwd is. Thans is de crisis daar nog
zeer verergerd en spr. hoopt, dat men
dit in Den Haag zal begrijpen en dient
een motie in om Ged. Staten uit te noo-
digen alles te doen om de booten in
Zeeland te doen bouwen.
De heer GEELHOEDT pleit ook voor
behoud van den dienst VlissingenNeu
zen en voor een vroegeren afvaart.
De heer BOENDER komt er tegen op,
dat de dienst NeuzenVlissingen op
Zondag blijft varen, als zij alleen van de
provincie is. Spr. heeft echter afgezien
van zijn plan met een voorstel ter zake
te komen.
De heer DOMINICUS voelt ook veel
voor» dit bezwaar en zal vóór het voor
stel stemmen, vertrouwende, dat Ged.
Staten deze kwestie nader zullen bezien,
anders behoudt spreker's fractie zich het
recht voor er nader op terug te komen.
De heer VAN ROMPU zegt toe, dat
Ged. Staten de kwestie van de dienstre
geling nader onder de oogen zullen zien
en erkent, dat er nu wel wat aan man
keert, De Schouwen is een schip, dat nog
goed is en ook goed geoutilleerd. Spr.
verwacht wel eenige winst van de lijn
NeuzenVlissingen. Zondags is het juist
drukker op de lijn en dan kan men nog
wel over Hoedekenskerke reizen, maar
dan moet men zeer vroeg op. Conse
quent genomen zou men dan ook den
dienst ZierikzeeKatsche Veer moeten
opheffen. Of „de Schelde" de booten
krijgt hangt er geheel van af of zij laag
genoeg inschrijft.
De heer DE PAUW heeft gedacht dat
na afloop der afdeelingsvergaderingen
deze zaak wel nader bekeken zou zijn,
maar het luide weer „Ged. Staten vin
den geen aanleiding wijziging te brengen
in hun voorstel". Dit stond in December
bij het voorstel tot ombouw van de
Zeeuwsch Vlaanderen eveneens, maar
nu komt men met een heel ander voor
stel.
De heer GOOSSENS handhaaft zijn
voorstel en dit doet ook de heer STA-
VERMAN, die het hard noodig vindt,
dat de staten zich eens uitspreken.
De heer VAN BOMMEL VAN VLO
TEN zegt dat een andere boot voor deze
lijn niet kan worden aanvaard en dat
in het andere deel van de motie-de
Pauw en ook in die van den heer Goos-
sens gevaar zit. Ged. Staten willen een
goeden dienst, maar niet te duur.
De heer DE PAUW ziet in verbete
ring van den dienst tevens aanleiding
voor meer vervoer.
Daar hij geen toezegging van prae-
advies kan krijgen handhaaft spr. ook
zijn motie, doch de heer Goossens trekt
de zijne in.
Over de motie-de Pauw staken de
stemmen, 20 tegen 20, daar de heer Hei
boer even weg is.
De motie-Staverman wordt aangeno
men met 38 tegen 2 stemmen, die der
heeren van Dalsum en van Dussendorp.
Plet onderdeel inzake de lijn Neuzen-
Vlissingen wordt niét in stemming ge
bracht in verband met het staken der
stemmen over de motie-dePauw, doch
de andere onderdeelen, dus die inzake
den bootbouw worden z.h.st, aange
nomen.
Rekening 1930 Provinciale
Stoombootdiensten.
De rekening 1930 van de Provinciale
Stoombootdiensten gaf in de afdeelin
gen aanleiding tot de opmerking, dat
den tramdienst HansweertVlake (over
1930 ruim 11.121) en gevraagd is of er
bij Ged. Staten nog geen plannen be
staan om hier te komen tot een goed-
koopere exploitatie door, middel van
autobussen, en of het wel verantwoord
is tegenover de regeering, dit lijntje zoo
te exploiteeren. Namens Ged. Staten
werd geantwoord, dat er plannen zijn
ingekomen om de aanlegplaats te Hans
weert meer Oostwaarts en die te Wal-
zoorden meer Westwaarts te verleg
gen. Daarbij zou de trambaan Hans-
weertVlake komen te vervallen en
zou op andere wijze in de communicatie
moeten worden voorzien. De tijdsom
standigheden zijn evenwel oorzaak, dat
het rijk nog niet tot uitvoering van dit
plan kan overgaan.
Ged. Staten zegden in de afdeelingen
toe, na te gaan of de hooge steigerrech
ten voor hen, die per particuliere ge
legenheid landen niet kunnen worden
verminderd. Zij hebben besloten niet tot
vermindering van het tarief voor den
autobus Neuzen-boot naar station over
te gaan.
Op een desbetreffende opmerking
antwoordde een lid van het college, dat
het ten volle de mededeeling van den
accountant aanvaardt en de overtuiging
heeft, dat deze zonder voorbehoud ad
viseert tot goedkeuring van de reke
ning..
Naar aanleiding van een volgende op
merking zegt een der leden van het col
lege, dat men de werkkring van de men
schen te Walsoorden niet kan vergelij
ken met die te Vlissingen en Breskens,
waar de eischen van den dienst veel
grooter zijn. Daarom hebben Ged. Sta
ten bezwaar de menschen te Walsoor
den in vasten dienst te nemen. Nog zegt
een lid van het college, dat de over
plaatsing van enkele personen naar
Vlissingen, op het financieel nadeel,
waarvan gewezen was, een maatregel
is van tijdelijken aard, bij wijze van
proef ingevoerd.
In hun antwoord op het algemeen
verslag zeggen Ged. Staten, dat de ver
schillende opmerkingen meer bij de be
grooting thuis behooren, alleen zeggen
zij toe, dat zij de kwestie van de stei
gerrechten onder het oog zullen zien en
zoo noodig een voorstel tot wijziging te
zijner tijd de Staten zal bereiken.
De rekening wordt z.h.s goedgekeurd.
Opnemen van kasgeld.
Op een opmerking over het voorstel
inzake opnemen van kasgeld, antwoord
de een lid van Ged. Staten in een afdee-
ling met de mededeeling, dat de bijvoe
ging, dat de eventueele beleening van
effecten onder door Ged. Staten te stel
len voorwaarden, moet plaats hebben,
niet noodig is.
Alzoo besloten zonder discussie of
hoofdelijke stemming.
Geldleening.
Bij het voorstel tot het op 6 pet. be
palen van de rente van eene aan te gane
leening van 4.058.000, maakten in twee
afdeelingen leden de opmerking dat een
intrest van 6 pet. wel zeer hoog is, zoo
wel op zich zelf als om den zwaren
last, die aldus op de Prov. inkomsten
kan worden gelegd. Het antwoord luid
de, dat Ged. Staten dit erkennen, maar
dat alles in het werk wordt gesteld om
het geld zoo goedkoop mogelijk te krij
gen, waarom ook de woorden „ten hoog
ste" zijn opgenomen.
De Staten vereenigen zich met dit
voorstel z, h, st.
Rekening Provincie 1930.
Overeenkomstig het voorstel stelt de
vergadering z. h. st, de rekening der
Provinciale inkomsten en uitgaven over
1930 vast in ontvang op 12.783.123.06
en in uitgaaf op ƒ11.345.856.14.
Nog een vergadering?
Thans zijn weder 41 leden aanwezig
en de VOORZITTER stelt voor de ver
gadering te sluiten en over een kwar
tier een nieuwe te openen, ten einde
de kwestie van de lijn NeuzenVlissin
gen te kunnen afhandelen.
Hierover ontstaat een ten deele vrij
verwarde discussie.
De heer DE PAUW stelt voor heel de
zaak aan te houden tot de winterzitting,
waartegen wordt opgemerkt, dat dan
Ged. Staten te weinig tijd zullen over
houden om den dienst verder voor te be
reiden.
De heer ADRIAANSE brengt het idee
ter tafel dan nu voorloopig te besluiten
den dienst in ieder geval tot 1 Maart
1933 voort te zetten, doch neemt dit la
ter weer terug.
Ook wordt opgemerkt, dat het toch
een bestaande dienst is, die zonder veel
moeite kan worden voortgezet.
Het voorstel-De Pauw wordt aange
nomen met 26 tegen 15 stemmen.
Hierna sluit de voorzitter te 5 uur de
zitting in naam der Koningin.
Bij het voorstel inzake het niet ver-
leenen van een bijdrage in het tekort
van de N.V, Stoomtram Walcheren, is
niet vermeld, dat na de gemelde ver
werping van de voorstellen van de hee
ren Adriaanse en Onderdijk met resp.
36 tegen 5 en 26 tegen 15 stemmen, het
voorstel van Ged. Staten is aangenomen
z. h. st.
Ter verduidelijking zij nog gemeld, dat
de heer Dieleman bij de discussies doel
de op groote gebouwen der Zeeuwsch-
Vlaamsche tram.
i Kolonel K. E. Oudendijk zal 15
Augustus zijn nieuwe functie van direc
teur van het Luchtvaartbedrijf te Soes-
terberg aanvaarden. Deze functie houdt
nauw verband met de plannen tot re
organisatie van de Luchtvaartafdeeling.
VENUS
MARS
JUPITER Q)
SATUBNUS ©J
Sterretijd 18 h 54 min. De drie I terman (20) Visschen (23) en beneden
Laatste Kwartier-maantjes staan in Wa- Perseus (26 Juli)
De oestercultuur te Ierseke.
Men meldt ons uit Ierseke
Vrijdagavond vergaderde de vereeni-
ging tot Bevordering van de Oestercul
tuur te Ierseke. Het jaarverslag liet
zien hoe de vereeniging uit den nood
der tijden geboren, meermalen nuttig
werk heeft verricht, o.a. bij de daling
van het Engelsche betaalmiddel. De ver
eeniging telde 52 leden. Uit het jaarver
slag van den penningmeester bleek dat
er een batig slot was van 76.90.
Bij de verkiezing van een definitief
bestuur werd burgemeester Gunning als
voorzitter bij acclamatie gekozen, even
als de aftredende heeren W. v. d. Berge,
van Bruinisse, J. Mieras, C. Verlaart.
Gekozen werden nog de heeren Ph.
Bom, J. Bom, B. V. Pols en J. Pols.
Langdurig werd nu van gedachten ge
wisseld over het plan om een journa
listendag te houden, speciaal Nederland-
sche journalisten. Het doel is hun een
aardige vaartocht aan te bieden, plus
een goeden maaltijd met oesters, zoodat
hun de gelegenheid worde geboden om
eens goed kennis te maken met het
Zeeuwsche product. Het bestuur zal een
en ander nader uitwerken en in overleg
treden met den Nederlandsche Journa
listenkring. Gevraagd werd nog of er
niets aan te doen zou zijn, om de in
voerrechten in Engeland te verlagen,
maar er werd op dit punt geen hoop ge
geven, Eerst moet het protectionisme
uit zijn, daarna is kans van slagen niet
uitgesloten. Aangaande de verlaging der
invoerrechten in België, zal overleg ge
pleegd worden met de Kamers van
Koophandel te Middelburg en te Brus
sel. De statuten zijn van den minister
van justitie terug ontvangen met enkele
kleine verzoeken en wijzigingen die wer
den aangebracht.
Telegram van 30.000 woorden.
Voor eenige weken werd een tele
gram van 30.000 woorden naar Ned.-
Indië geseind. Aan het „A.I.D. De
Preangerbode" ontleenen we thans de
mededeeling dat het hier betreft het in
Nederland verschenen boekwerk „De
invloed der huidige wereldstroomingen
op de Java-suikerindustrie", uitgave van
de directies der Ned.-Indische Handels
bank en der Ned.-Indische Landbouw-
maatschappij, opgedragen aan den Mi
nister van Koloniën en den Gouverneur-
Generaal van Nederlandsch-Indië.
Dit werk heeft noodzakelijk gemaakt,
dat drie tot vier zenders zich daarmede
belastten, gedurende een overbrengtijd
van ruim acht uur en een volgehouden
snelheid van plus minus honderd woor
den per minuut. Op deze wijze werd de
geheele inhoud .omvattende een kleine
30.000 woorden, overgeseind.
De uitslag van de door de postdui
venvereniging „De Blauwe Doffer" te
Schore op Zondag j.l. gehouden wed
vlucht van uit Lier (B.), afstand 52,3 km,
los 8.10 uur (zwaar bewolkt), N.W.
wind), is als volgt:
1, 33e en 35e prijs A. Krombeen, Hans-
weert; 2e, 11e, 29e, 37e en 38e Gebr.
Smallegange, Schore; 3e, 13e, 20e en 30e
F. Modde, Hansweert; 4e, 8e, 10 en 22e
Gebr. Kok, Kruiningen; 5e, 19e en 25e
Gebr. Sonke, Waarde, 6e, 12e, 15e, 16e
en 17e D. J. v. d. Have, Kapelle; 7e
en 9e J. Theenaart, Hansweert; 14e C.
de Leeuw, Waarde; 18e C. Boogaart,
Hansweert; 21, 26e en 27e A. Verhage,
Kruiningen; 25e en 31e Gebr. Mollet,
Hansweert; 24e, 28e en 34e L. Nieuwen-
huize, Schore; 36e M. Willemstein, Scho
re. Ie duif 9 uur 16 min. 10 sec. Laatste
10 u. 1 min. 28 sec.
Verdronken,
Te Huizen is een 13-jarige jon
gen, die zich te ver in zee had gewaagd,
door den stroom meegesleurd en ver
dronken.
Ongelukken,
Maandagavond is het 5-jarig meisje
T. D. L,, wonende op den Schiedam-
schen Dijk te Rotterdam, op de
Leuvenhaven aangereden door een auto.
Met ernstige inwendige kneuzingen werd
het naar het ziekenhuis vervoerd, waar-
het na aankomst is overleden. De aulo
is na het ongeluk snel doorgereden en
tot dusver onbekend gebleven.
EEN VREEMDE SCHIETPARTIJ IN
CAFE. Dinsdagavond heeft in een
café aan de Stille Veerkade te Den
Haag een ernstige schietpartij plaats
gehad.
De eigenaar, de heer B., vertoeft met
zijn huisgenooten buiten den Haag en
had de zorg voor zijn'zaak overgedragen
aan eenige familie-leden, die in zijn wo
ning hun intrek genomen hadden.
Dinsdagavond kwamen 5 personen 't
café binnen; na korten tijd stonden de
bezoekers op en een hunner wilde de
gemaakte verteringen betalen.
Plotseling klonk een schot en de man,
die betaalde, werd getroffen en zakte
ernstig gewond, ineen.
Wie het schot heeft gelost, is tot op
dit oogenblik niet opgehelderd.
De gewonde was de 24-jarige M. G.
B. Een van het vijftal was nog in het
café aanwezig en werd door de politie
verhoord. Ook hij kon geen inlichtingen
omtrent den dader geven.
De andere drie waren echter verdwe
nen.
100 JAAR. Te Alphen bij Til
burg vierde mej. de wed. Oomen
Horevoets, onder zeer talrijke bewij
zen van belangstelling haren honderd
sten verjaardag.
DOOR HOLLEND. PAARD GEDOOD.
Toen Zondag de landbouwer B. uit
Boetele, gemeente R a a 11 e, met zijn
16-jarige dienstbode G. T. met paard en
wagen wilde gaan melken, schrok het
paard en sloeg op hol. Door den schok
viel het meisje van den wagen en kreeg
de wielen over haar borst. Het bleek
dat de borstkas was ingedrukt. Zij over
leed spoedig.
VOEDSELVERGIFTIGING. Het
uit 10 personen bestaande gezin van
J. K. te Biolnes is Zondagmiddag na
het gebruik van het middagmaal onge
steld geworden. De behandelende ge
neesheer heeft voedselvergiftiging ge
constateerd.
IN KERK INGEBROKEN, -h Dins
dagnacht is ingebroken in de Ger, kerk
te S m i 1 d e. Er wordt een aanzienlijk
bedrag aan geld vermist. De indringers
hebben in het kerkgebouw alles over
hoop gehaald.
Ook is een inbraak gepleegd in de
Herv. Kerk te Bovensmilde. Hier wordt
echter niets vermist.
EEN DROEVIGE LIJST. Volgens
officieele opgave van de rivierpolitie
zijn in het eerste halfjaar van 1932 uit
den R ij n tusschen ReesEmmerik en
Millingen, 300 lijken opgevischt van ver
dronken personen.
Electr. Drukkerij G. W. DEN B<OEïVf,
Middelburg.