LEGER EN VLOOT.
Handel, Nijverheid en Visscherij
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
GEMENGD NIEUWS.
BEVOLKING
MIDDELBURG
KOUDEKERKE.
BURGERLIJKE STAND,
middellijke omgeving, waar bet wterk
wordt uitgevoerd.
Van de zijde van Ged. Staten werd
hierop geantwoord, dat Zeeuwsch-
Vlaanderen ten opzichte van de buiten-
landsche arbeidskrachten een uitzonde
ringspositie inneemt. Reeds vroeger is
er op gewezen, dat allereerst werke-
looze arbeiders voor de wegenverbete
ringen moeten worden te werk gesteld.
In hun antwoord op het algemeen ver
slag, zeggen Ged. Staten niet te ver
wachten dat van een verlaging van de
bijdragen tot 20 of 15 pet. een inspi-
reerende werking zou uitgaan. Daarbij
zou de bijdrage van de provincie ver
hoogd moeten worden en dit laten de
Prov. financiën niet toe.
De heer HAMELINK kwam terug op
de traverse door Axel. Spr, meent dat
de stemming de vorige maal niet zuiver
is geweest.
Spr, meent, dat de kostenberekening
aanmerkelijk hoog was, maar hij gelooft
dat de betrokkenen later met veel min
der zullen tevreden zijn als de weg op
het Provinciaal wegenplan staat en men
weer gaat onderhandelen. Ook Axel zal
niet gaarne te veel betalen en kan'het
geld ook noode missen.
Spr. wil de traverse als afzonderlijk
punt op het wegenplan plaatsen, nu ten
deze precedenten zijn geschapen.
De heer KODDE brengt dank voor het
licht, dat Ged. Staten in deze zaak heb
ben gebracht, hij is dankbaar maar niet
voldaan. Spr. meent dat de zaak toch te
eenzijdig is bezien. Men moet meer re
kening houden met de belangen van an
dere betrokkenen.
Spr. heeft bezwaar tegen het instel
len van een afzonderlijk wegenonder-
houdsfonds en het afzonderlijk financie
ren daarvan. Wat denken Ged. Staten
te doen na 1950? Regeeren is vooruit
zien. Dan zullen alle wegen zijn verbe
terd. Moet het wegenplan weer uitbrei
den, of weer dezelfde wegen verbete
ren? In het onderhoud is toch ook ge
rekend op vernieuwingen. Zal na 1950
de wegenbelasting worden afgeschaft, of
denken Ged. Staten dat men dan weer
andere wegen moet gaan verbeteren?
Spr. is niet tegen een afzonderlijke ad
ministreering, maar wel tegen een ka
pitaalsvorming in dezen tijd. Spr. ziet
niet in, dat men de 25 pet. der onder
houdsplichtigen niet zou kunnen verla
gen.
De vraag zou zijn of zij, die 25 toe
stonden, het nu weer zouden doen, en
de meeste deden het uit harde noodzaak
van verbetering. Spr. meent nader, dat
het in het algemeen verslag opgeno
men staatje wel wat te veel van de fi
nanciën zal vorderen en spr. maakte
een nieuw schema op, volgens hetwelk
niet in 1944, doch in 1947 alle wegen ver
beterd zullen zijn. Spr. meent, dat als
men het percentage vermindert, hoog
stens 80.000 zal moeten worden terug
betaald aan hen, die reeds bijdroegen.
De lasten voor de betrokken locale li
chamen zijn te bezwaren, en spr. stelt
voor te bepalen, dat de provincie 80 in
plaats van 75 bijdraagt.
De heer GOOSSENS bespreekt ook
de kwestie van het percentage, en wil
ook een lagere bijdrage van gemeente
en polderbesturen.
De heer VAN BOMMEL VAN VLO
TEN meent, dat het onderwerp van den
heer Hamelink niet aan de orde van
den dag is, dat behoort bij de vaststel
ling van het wegenplan. Hij verdedigt
nader het voorstel van Ged. Staten, dat
een gelijkmatige verdeeling der lasten
over al de jaren brengt. Na 1950 zullen
de eischen van het verkeer wellicht nog
hooger zijn, en kunnen weer nieuwe
veranderingen en verbeteringen noodig
zijn. Het terugbrengen van de bijdragen
der belanghebbenden van 25 op 20 pet.,
brengt groote financieele bezwaren mee.
In de berekening van den heer Kod
de zitten fouten, wat spr, aan de hand
van cijfers nader uiteenzette.
Spr. ontkent, dat er billijke redenen
voor het voorstel-Kodde zijn, want het
geldt geen wegen van primair, doch
van secundair belang. Als men nu de
bijdrage vermindert zal later getracht
worden, dit nogmaals te doen.
De VOORZITTER raads den heer Ha
melink aan zijn voorstel thans terug te
nemen, hij kan dit later dan als voor
stel nemend van de orde van den dag
weer in dienen.
De heer rfAMELINK doet alzoo.
De heeren GOOSSENS en KODDE
repliceeren, laatstgenoemde meent o.a.
dat als het verkeer grootere eischen
stelt, de belasting ook meer zal opbren
gen. Spr. licht zijn cijfers ook nog na
der toe.
Spr. betoogt, dat het zelfs voor de
provincie financieel voordeeliger zal
zijn. Als men drie jaren langer over al
les doet en daardoor 5 minder van
belanghebbenden vordert, dan kan spr.
niet begrijpen, dat dit bij Ged. Staten
zulke groote bezwaren met zich brengt.
De heer DIELEMAN beantwoordt den
heer Goossens op een desbetreffende
vraag en zegt, dat een ontwerp van den
weg HeikantSt. Jansteen is ingediend;
en wacht op de medewerking van St.
Janssteen.
Voor andere wegen in O. Z. VI. wordt
hard gewerkt, ook vooral met het oog
op de werkverschaffing.
De heer VAN BOMMEL VAN VLO
TEN betoogt nogmaals de ongewenscht-
heid van verlaging van het percentage,
dat belanghebbenden moeten betalen.
Wegenverbetering is een schitterende
werkverschaffing en Ged. Staten voelen
er niets voor dit te verminderen.
De heer ONDERDIJK ziet niet in, dat
door het voorstel-Kodde de belangheb
benden vlugger zullen medehelpen, en
meent dat meer soepele toepassing er
door minder goed mogelijk zal worden.
Als Z. Vlaanderen minder spoedig wordt
geholpen, is dit eigen schuld, omdat men
in andere streken spoediger tot mede
werking geneigd is.
De heeren GOOSSENS en KODDE
voeren voor de derde maal het woord.
De heer Kodde wil een vaste regeling
zonder te spreken van soepele toepas
sing.
De heer MOELKER wil niet spreken
van onwilligen, maar van onmachtigen
om mede te werken, ieder wil wel goe
de wegen. Spr. steunt het amendement
van den heer Kodde.
Dit amendement wordt verworpen met
29 tegen 12 stemmen.
Het voorstel wordt z. h. st. aange
nomen.
Thans kwam nader aan de orde het
voorstel van den heer Hamelink inzake
de traverse te Axel, als voorstel aan
de orde van den dag.
De heer VAN BOMMEL VAN VLO
TEN meent, dat de kosten te hoog zijn,
gezien de er van te verkrijgen resulta
ten in belang van het verkeer.
De heer KODDE wil eerst zekerheid
hebben, of het noodig is, en zoo ja, dan
moet de traverse op het wegenplan ko
men.
De heer HAMELINK geeft toe dat het
veel kost, maar als dit niet het geval
was, had Axel het zelf reeds verbeterd.
Het gaat hier om het weg krijgen van
een gevaarlijken S-bocht.
De heer DIELEMAN meent, dat men
beter elders in Axel een goede verbe
tering tot stand kan brengen. Op het
wegenplan wordt alles uitgedrukt, en dit
kan ook tot moeilijkheden aanleiding ge
ven.
De VOORZITTER stelt voor het voor
stel van den heer Hamelink te zenden
naar Ged. Staten om praeadvies in de
volgende zitting.
Aldus wordt besloten.
(Voor het verdere verslag zie men
het Hoofdblad).
Blijkens bij het departement van
defensie ingekomen bericht is Hr. Ms.
Mijnenlegger „Van Meerlant" (oefen-
reis me adelborsten) Maandag ochtend
van Southampton vertrokken.
Werkloosheid.
Bij de arbeidsbeurs alhier stonden Za
terdag als werkloos ingeschreven:
Geheel werkloos:
3 typografen, 1 betonwerker, 1 fitter,
17 grondwerkers, 3 loodgieters, 14 met
selaars, 26 opperlieden, 16 schilders, 6
stoffeerders, 1 straatmaker, 1 stucadoor,
58 timmerlieden, 1 apothekersassistent,
4 cirkelzagers, 28 meubelmakers, 6 po-
litoerders, 4 schoenmakers, 28 bankwer
kers, 7 draaiers, 9 electriciens, 1 fraiser,
1 kernmaker, 3 klinkers, 1 koperslager,
1 lasscher, 7 machinisten, 1 metaalscha
ver, 2 slijpers, 1 metaalsteker, 1 model
maker, 3 monteurs, 2 nagelheters, 3 pi
anomakers, 4 plaatwerkers, 1 ponser, 3
rijwielherstellers, 4 scheepmakers,, 8
smeden, 6 stokers, 1 voorslaander, 13
vormers, 3 boekbinders, 1 papiersnijder,
14 bakkers, 1 kok, 3 slagers, 1 bloemist,
15 boerenarbeiders, 1 boomkweeker, 4
tuinlieden, 5 reizigers, 9 winkelbedien
den, 3 chauffeurs, 5 kellners, 4 kraan
drijvers, 6 varensgezellen, 10 kantoor
bedienden, 19 van andere groepen, 90
met vakkennis zonder bepaald beroep,
290 zonder vakkennis (ongeschoolden),
1 winkeljuffrouw en 1 kantoorbedien
de. Totaal 787
Gedeeltelijk werkloos:
2 loodgieters, 4 kleermakers, 1 schoen
maker, 1 afbramer, 1 bankwerker, 1 elec-
tricien, 1 kernmakér, 1 modelmaker, 1
smid, 5 vormers, 2 slagers, 1 kraandrij
ver, 2 werkmeesters, 4 werkvrouwen,
totaal 27.
Algemeen totaal vorige week 781, bij
gekomen 114, afgegaan 81, over 814.
Deze totalen waren in de jaren:
1921 (81), 1922 (226), 1923 (146), 1924
(77), 1925 (136), 1926 (287), 1927 (352),
1928 (194), 1929 (88), 1930 (304), 1931
(462).
Handelsregister.
Aan de in Handelsberichten opgeno
men wekelijksche openbaarmakingen i.z.
het Handelsregister betreffende Zeeland
ontleenen wij het volgende:
W ij z i g i n g e n:
Zeeuwsche Eilanden (Middelburg).
M. de Schipper, 's-Heer Arendskerke,
Dorpstraat E. 136, handel in manufac
turen. Uitgetr. E.: M. de Schipper. Zaak
omgezet in cene vennootschap onder
firma (B.P.) De handelsnaam luidt thans:
firma M. de Schipper Zoon. Venn.:
M. en J. J. de Schipper.
De Botvangst.
Uit T h o 1 e n wordt aan de N. Rott.
Crt. gemeld:
De geheele botvloot neemt reeds we
ken deel aan het seizoenbedrijf, maar
deelt ook mede in de onbevredigende
vangsten welke vorige week werden
gemaakt en die in de afgeloopen week
niet veel beter waren, zelfs beneden het
middelmatige, met besommingen voor
enkele visschers van slechts een enkele
tobbe. De prijs is op 8 per tobbe ge
bleven, ook al afwijkend van de prijzen
in de laatste jaren, maar hooger moei
lijk te handhaven vanwege de prijzen
van andere concurreerende consumptie
artikelen. Er is ook nog steeds last van
het drijvend bladgroen op de perceelen,
waardoor de netten op de zetplaatsen
moeilijk zijn te houden. Oorzaken van
het thans zoo weinig visch vangen zijn
moeilijk op te geven: druk afvisschen
van dezelfde terreinen is mogelijk een
factor die meespreekt, want zeker is 't
dat voorheen bij minder aantal visschers
en meer vischplaatsen, o.a. over Land,
zooals de visschers de Wester-Schelde
noemen, de mogelijkheid om de visch
plaatsen weer tijdelijk rust te geven de
botzetten in beter conditie kwamen. Er
werden ditmaal geen toevallige vangsten
van herders als bijslag gemaakt. In de
weeren worden nog ai tamelijk bedui
dende hoeveelheden gepen gevangen,
maar daar het slechts een klein soort
is, zoogenaamde spanjolen, is de finan
cieele uitkomst zeer gering; het is zelfs
opvallend dat er zoo weinig groote ge
pen worden gevischt dit seizoen. Zoo
zoetjes aan begint de mosselhandel op
Antwerpen ook weer zijn aandéel in
het visscherijbedrijf te doen gevoelen,
er zijn althans vorige week, naar wordt
verzekerd, ongeveer een 300 ton ver
zonden. Nu moge voor de schelpdieren
een oude spreuk bestaan, dat deze niet
geconsumeerd moeten worden als er
geen r in den naam van de maand aan
wezig is, dus MeiAugustus, de uit
komsten toonen aan, dat aan deze oude
uitspraak geen waarde behoeft gehecht
te worden.
Met ingang van 15 Augustus a.s.
wordt de heer P. D. Goetheer, directeur
van het P. T. en T.-kantoor te Oost
burg, eervol van zijn beheer te Oost
burg ontheven en in zijn rang van refe
rendaris 2e klasse P.T.T. verplaatst naar
postkantoor te Utrecht.
Post met de Zeppelin.
We zagen, of beter zagen hier niet:
de kajuit- en gondelgeïllumineerde Zep
pelin, overvarend in helderen midzomer
nacht van Engeland huis-toe. We ver
wachtten, langer geleden nog, vergeefs
dit culmen van techniek. Want de „Zep
pelin" was en is voor ons nog „gebeur
tenis", het geweldige, het „hoe is 't mo
gelijk", de geniale vinding. En het is
daardoor nog niet, wat 't toch, spoedi
ger wellicht dan denkbaar, wordt: ons
vervoermiddel, snel verplaatsingsobject.
Twintig jaar geleden liepen we voor een
vliegmachine nog de huizen uit. Thans
kijken we bij het ronkrhytme naar bo
ven, met de onverschillige belangstelling,
als naar een trein aan een overweg.
De „Zeppelin" overvoer ons op het
nachtelijk uur, en we dachten slechts
aan de „Ereigniss". Het voor Zeeuwen
boven Zeeland nóg nieuwe.
We dachten niet aan wat toch al
reeds is: de Zeppelin die passagiers ver
voert niet voor plezier, maar nuchter-
lijk: om ergens vlug te zijn. We dachten
nog minder aan de post aan boord. Ook,
om zoo spoedig mogelijk mededeelingen,
zakelijke of persoonlijke, te bestemder
plaatse te hebben.
Als gezegd: dit geschiedde reeds lang.
Ook Nederlandsche post. In 1929
bij de beroemde vlucht om de wereld:
50 brieven en 35 briefkaarten; in 1930
bij de z.g. „Nordlandfahrt" 165 brieven
en 172 briefkaarten; bij den grooten Z.
Amerikatocht in Mei-Juni van dat jaar
85 brieven en 86 briefkaarten naar Rio
de Janeiro.
In dat zelfde jaar naar het Poolgebied
68 brieven en 92 kaarten; bij den derden
tocht naar Z. Amerika 102 brieven en
110 briefkaarten.
En pas geleden: bij den vlucht naar
Nederland, werden verzonden: door Am
sterdam 187 brieven en 260 briefkaar
ten; door Enschedé 389 brieven en 711
briefkaarten, door Rotterdam 678 brie
ven en 1063 briefkaarten.
Slechts een greep. Doch duidend en
bewijzend niet alleen het interessants-,
het wetenschappelijk-, het technisch-be-
langrijke element, tevens het sociaal-
economisch belang.
Natuurlijk, veel post werd uitsluitend
verzonden om philatelistische redenen.
Doch daarnaast rijst en rijpt de andere
groote mogelijkheid, de waarlijke betee-
kenis: de ontwikkeling der Zeppelin-
post.
Spaart de Paarden.
De K.N.A.C. richt zich tot alle auto
mobilisten met het verzoek in deze zo
mermaanden wel bijzondere aandacht
te willen schenken aan de paarden. Op
warme dagen wordt er van het paard,
dat voor een groentenwagen of slee-
perskar gespannen is, toch reeds veel
gevergd, maar nog meer wanneer het
moet stilhouden en zijn vracht weer
aantrekken. Stopt dus zooveel mogelijk
voor paarden; het gaat Uw automobiel
gemakkelijker af dan een paard; en het
is toch altijd maar om een paar secon
den te doen.
Indische Stoomvaartlijnen.
Baloeran (uitr.) p. 17 (1 v.m.) Kaap
del Armi.
Marnix van St. Aldegonde (uitr.) p.
15 Perim.
Johan van Oldenbarnevelt (thuisreis)
16 (4 n.m.) van Port Said.
Dempo, (thuisreis), 16 v. Sabang.
Ongelukken.
Uit de Zuid-Willemsvaart in het Bos-
scherveld, is Zondagmorgen opge
haald het lijk van H. W„ 58 jaar te Heer.
Zaterdagavond was W. met zijn zoon
naar Lanaeken geweest.
Zaterdagmiddag is de heer J. van B.
uit Eindhoven ten gevolge van het
springen van een band, met zijn auto te
gen een boom gereden. De heer Van B.
kwam er betrekkelijk goed af, eveneens
de naast hem zittende L. De overige drie
inzittenden waren er erger aan toe. Een
van hen, de heer v. d. E., kreeg een ern
stige schedelbreuk, zijn moeder een
zware beenfractuur en een zekere H.
werd aan hoofd en beenen gewond De
heer v. d. E. is Maandagmorgen aan de
bekomen verwondingen overleden. Hij
was 33 jaar oud en laat een vrouw met
drie kinderen achter.
Zaterdagavond is de motorfietsrijder
J. v. E. uti Hillegersberg op de Molen
laan te Rotterdam op een stilstaan
de taxi gereden. Op de duo van de mo
torfiets zat W. v. V. uit Rotterdam. De
bestuurder en de duorijder werden over
den auto geworpen. Beiden zijn in zeer
ernstigen toestand naar het ziekkenhuis
vervoerd.
Zondagmiddag reed onder Laren
(N.H.) de 21-jarige motorfietsrijder C.
W. R. met een snelheid van ongeveer
80 km. Waarschijnlijk doordat hij ver
over zijn stuur gebogen zat, zag hij eerst
op het laatste oogenblik, dat een auto
den weg wilde oversteken en reed in
volle vaart tegen de bumpers van den
auto. In ernstigen toestand is de jonge
man naar de Majella-stichting te Bus-
sum overgebracht, waar hij is overleden.
Branden.
Aan den Oöstzanerdijk te A m-
sterdam is hedenmorgen vroeg door
onbekende oorzaak een landbouwschuur
■afgebrand. Bijna alle landbouwwerk
tuigen gingen verloren. De vlammen
sloegen over naar een hooiberg. Het
woonhuis dat aan de schuur grenst en
bewoond wordt door den heer 0„ kon
worden behouden.
Verdronken,
Een 14-jarige jongen, W. v, E. was
Maandag in de nabijheid va^i de Berla-
gebrug te Amsterdam met eenige
vriendjes aan het baden. Plotseling zonk
hij in de diepte en verdronk,
KANO OMGESLAGEN. Zondag
middag is op de Bergsche Plas door een
windvlaag een kano omgeslagen. Met de
grootste moeite werden de twee inzit
tende meisjes uit Rotterdam door de be
manning van een motorboot gered.
VOOR MOEDERS OOGEN DOODGE
REDEN. Maandagavond is een twee
jarig meisje in de Krugerstraat te A m-
sterdam door een autobus overre
den en gedood. Het kind stapte met zijn
moeedr aan de halte op deze plaats uit
de autobus. In een onbewaakt oogen
blik liep het meisje even weg en kwam
daarbij voor de autobus juist op het
oogenblik dat deze zich in beweging
zette. De kleine werd overreden en le
venloos opgenomen.
TROUWLUSTIG Bij een juwelier
op den Steenweg te Utrecht ontdekte
men Zaterdag, dat van een schild in de
etalage 36 gouden gladde trouwringen
waren gestolen ter waarde van ruim
500. Bij nader onderzoek bleek, dat de
diefstal reeds Vrijdagavond door een in
sluiper moet zijn gepleegd. Eenige we
ken geleden is bij een juwelier op de
Oude Gracht een dergelijke diefstal,
gepleegd, waarbij 40 gladde ringen zijn
verdwenen.
BIJ HET NALOOPEN VAN EEN
VOETBAL. Maandagmiddag ver
maakten zich aan de Waalkade te N ij-
m e g e n eenige jongelui met het voet
balspel. De bal rolde naar den kant en
een van hen wilde hem tegenhouden. Hij
stapte evenwel van de kade, verloor het
evenwicht en viel vlak voor een schip
in de rivier.
Hij poogde zich nog zwemmend te
redden maar schoot onder den boeg,
zoodat omstaanders ook niet in staat
waren hem te helpen.
KIPPENDIEF. TeSomeren heeft
de politie de hand gelegd op den ver-
moedelijken dader van groote kippen
diefstallen, die reeds geruimen tijd de
bevolking verontrustten. Aangehouden is
een zekeren S. die een hoenderpark van
niet minder dan 150 ontvreemde kippen
bezit. Verscheidene eigenaren hebben
hun bezit reeds teruggekregen. S. heeft
een volledige bekentenis afgelegd.
EEN VERGISSING DIE BIJNA NOOD
LOTTIG WERD. Te Vlagtwed-
d e heeft zich een drama afgespeeld, dat
gelukkig nog zonder doodelijken afloop
is gebleven. Het dienstmeisje van den
heer H. te Veele was des nachts uit haar
dienstbetrekking weggeloopen. Toen de
heer H. dit bemerkte, toog hij er direct
op uit om het meisje te vinden, daar zij
niet zonder toezicht kon zijn. H. zocht
de buurt af en kwam al zoekende op het
erf van de wed. V. te Veele. Hier heeft
kortgeleden een inbraak plaats gehad
en nu vermoedden de bewoners, dat er
weer inbrekers op het erf waren. De
kleinzoon van de weduwe greep direct
een revolver en toog op onderzoek uit.
Op den hoek van het erf ontmoette hij
in het donker den zoekenden H., dien
hij niet herkende. Hij schoot een kogel
af, die H. in het dijbeen raakte. De ont
knooping van het drama volgde weldra.
De schutter is door de politie in ar
rest gezet. De kogel zal langs operatie
ven weg moeten worden verwijderd.
De dienstbode is den volgenden mor
gen aangehuulen.
In de eerste helft der maand Juli zijn
in de gemeente
Ingekomen:
E. P. M. Verwiel, kellner, van Waal
wijk, L, Delft I 33. M. J. Zomer, van
Vlissingen, Markt K 8. M. Janse,
sjouwerman, van St. Laurens, Segeers-
weg V 88. D, Klop, 2e luit, inf., van
Leiden, L, Giststraat F 176. P. Cor-
nelisse-Polderman, van Vlissingen, Slee
perssingel Q 176. G. Wolf-Schroe-
vers, van Arnemuiden, St. Pieterstraat
F 37. M. v. d. Ven, van Breda, Teer-
pakhuizenstraat P 30. B. de Jager,
slagersknecht, van 's H, Arendskerke,
Veersche Singel T 227. J. Brasser,
dienstbode, van Biggekerke, Nieuwstraat
G 221. A. G. van Schoote, dienstbode,
van IJzendijke, Smidsbolwerk O 102.
H. H. F. Fastenau, handelsreiziger, van
Ginneken ca., L. Delft H 20. E. C. de
Reu, leerling verpleegster, van Den
Haag, Noordplein M 292. Chr. Lou-
werse, behanger, van Goes, K, Bree-
straat O 164. L. Waerts, caféhouder,
van Zaandam, Varkensmarkt I 180.
L. V. Salberg-Kakebeeke, van Amster
dam, Seissingel R 182. J. Ph. P. Gon-
drie, timmerm., van Arnhem, Hofplein
E 222. A. P. Verburg, stoker-olieman,
van N.O.-Indië, N. Haven I 108. A.
Tevel, korp.-machinist, van N.-O. Indië,
K. Geere K 370. H. P. Munters, van
Den Haag, Dam G 76. C. Slagboom,
monteur, van Vlissingen, L. Delft B 133.
Dr. D. A. Felix, hoofdcommies Rijks
archief, van Domburg, Segeerstraat H
10. A. Nieuwenhuize, kantoorbedien
de, van Eindhoven, V 133, W. L.
Bliek, van Amerika, Vlasmarkt K 160.
M. J. Gunst, dienstbode, van Amster
dam, Wal A 5. U. C. Fagginger Auer,
van Warnsveld, Abdijpoort A 133. F.
G. Janssen, van Dongen, Achtersingel Q
156. W. Verheule, kinderjuffrouw,
van Goes, Veerschesingel S 42a, W.
Klopmeijer, machinezetter, van Vlissin
gen, Rozenstraat W 217.
Vertrokken:
I. Bijleveld, van Segeerstraat H 104
naar Amersfoort, Oude Soesterweg 81.
E. Jelleman, van O. Arnem. Voetpad
T 144 naar Haarlem, 2e Hoogewoerds-
dwarsstraat 44. C. J. Taal, van L,
Breestraat O 156a naar Maastricht, Burg.
Ceulenstraat 8. K. Cornelisse, smid,
van N. Poortstraat P 209 naar Terneu-
zen, v. Tholenstraat 64. W. Simpelaar,
van Nieuwstraat G 221 naar Biggekerke.
Mej. M. de Wolf, geb. Coppoolse, van
Vlissingen, Glacisstraat 49. N. Minet,
van Noordplein M 292 naar Hilversum,
Fr. Halslaan. F. de Lege, 1.1. verpleeg
ster, van Noordplein M 292 naar Ter-
neuzen, Scheldekade 17. M. Louws,
van K. Noordstraat L 80 naar Zoutelan-
de 138a. J. Coumóu, van Molenwa
ter N 52 naar Amsterdam, Scheldestraat
911. C, Rab, van O. Vliss. weg V 12
naar Renkum, Pieterbergsche weg 24.
H. F. C. Kooman, dienstbode, van
Noordplein M 292 naar Krabbendijke,
Wachtpost 28. M, de Troye, van Se-
geerssingel V 82 naar Oudorp, Burg. Bos
straat 33. S. J. Diermanse, van K.
Noordstraat L 75 naar Rotterdam, Zes-
tienhovenstraat 521. S. J. Roelse,
landarbeider, van Bogardstraat D 54
naar O. en W. Souburg C 58/59. C. A.
Tellier, van Seissingel R 193 naar
Schaesberg, Spoorstraat 7. L. Wil-
leboordse, van Seisweg R 155 naar
Schiedam, Ampèrestraat 44.
9
Ingekomen:
Mej. I. Jacobse, D 69, van Middelburg.
J. Goedegebure met gezin, B 292,
van O. en W. Souburg. Mej. H. Meij
er, C 40, van Brake (Duitschland).
Mej. D. Pieterse, B 147, van St. Laurens.
L. Jobse, C 67, van Oostkapelle.
C. Houmes met gezin, D 219, van Mid
delburg. R. Schroder, B 242x, van
Vlissingen.
Vertrokken:
P. C. Jasperse met gezin, van B 253
naar Vlissingen. A. W. Verstelle, van
E 153 naar N. O. Indië, A. Janse,
van B 253 naar Vlissingen. Mej. G.
Breel, van D 56 naar Vlissingen. L.
de Rijke met gezin, van E 114 naar O.
en W. Souburg. J. Boone, van A 219
naar Biggekerke. J. Jansè, van B 133
naar O, en W. Souburg. V. F. A. No-
vak, van D 68 naar Amsterdam. Mej.
C. van der Heijden, van B 326 naar Vlis
singen.
Koudekerkt.
Van 115 Juli. Ondertrouwd: D. W.
Flipse, 25 j. en T. F, Marteijn, 21 j.
Bevallen: W. M. de Visser, geb, An-
thonisse, z. F. Aarnoutse, geb. Jas
perse, d. C. L. T. van Rosmalen, geb,
van Kampen, z. (levenl.)
Overleden: J. M. Wichard, 88 j„ wed.
van J. P. Vervenne. P. Wielemaker,
89 j., wed. I. Geschiere. P. Meijers,
74 j., wedr. van J. J. Kousemaker.
Electr. Drukkerij G. W. DEN BOERf;
Middelburg.