IN DEN SCHROEFWIND VLISSINGEN-WAALHAVEN. AjSPIRIN m TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN DINSDAG 3 MEI 1932, No, 104. BINNENLAND. ZEELAND. In't begin ran den zomer eemg op de wereld LANDBOUW. Handel, Nijverheid en Visscherij OVERLEG INZAKE WEGÉNVRAAG STUKKEN. Over de vraagstukken betreffende de wegenverbetering brengen thans advies uit een ambtelijke rijkscommissie voor de wegen en een niet-ambtelijke rijks commissie van overleg voor de wegen verbetering. Daar het bestaan, van deze twee commissies naast elkander een voldoend snelle behandeling van vele vragen, die zich bij de wegenverbete ring voordoen, en een voldoende sa menwerking niet altijd mogelijk maakt, worden de commissies jontbonden, en vervangen door één commissie, waarin zoowel het ambtelijk als het niet-amb- telijk element zal zijn vertegenwoor digd en die omtrent aangelegenheden betreffende wegenverbetering en daar mee samenhangende vraagstukken van advies zal dienen. Met ingang van 6 Mei zal alzoo zijn ingesteld een commissie van óverleg voor de wegen. Voorzitter dezer com missie is mr. dr. A, B. G. M. van Rycke- vorsel, commissaris der Koningin der provincie Noord Brabant, onder-voor zitter is de hoofd-ingenieur-directeur van den Rijkswaterstaat in de directie Wegenverbetering. Ambtelijke leden zijn voorts de hoofd ingenieur-directeur van den Rijkswater staat. Als niet ambtelijke leden zijn be noemd o.a. de heer A. J. ten Hope, al gemeen voorzitter van den Bond van Bedrijfsauto-houders in Nederland, mr, P. G. van Tienhoven, voorzitter van de vereeniging tot behoud van natuurmo numenten, ir. E. L, C. Schiff, voorzitter van de K.N.A.C., C. G. P. Sormani, lid van 't hoofdbestuur van den Centralen Bond van Transportarbeiders te Rot terdam, H. W. O. de Bruijn, directeur der afdeeling wegen en verkeer van den A.N.W.B. ZUID-BEVELAND, Rondrit door Zuid-Beveland. Het Bestuur der vereeniging voor Vreemdelingenverkeeer te Goes heeft de z.g. Rondrit door Zuid-Beveland in kaart gebracht en van de noodige toe lichtingen voorzien. Het bestuur stelt 't een en ander gra tis ter beschikking. Op aanvrage aan het informatiebureau te Goes wordt alles franco toegezonden. Voor hen, die Z.-Beveland op z'n mooist willen zien, een goede handlei ding, ook met het oog op den bloeitijd, die naar gehoopt mag worden op het einde dezer week zal beginnen. 's HEER ARENDSKERKE. In de Za terdagmiddag gehouden raadsvergade ring, werd iop een verzoek van de commissie „Handhaving Drankwet" uit de Nationale commissie tegen het alco holisme om verlaging van het maximum van verloven, afwijzend beschikt, daar een verlaging van dit maximum eerst mogelijk is in 1935, Op verzoek van Ged. Staten wordt besloten het raadsbesluit d.d. 18 De Nog dreunt de knetterende roffel van PHACT's motor in mijn ooren; nog zie ik onder mij de grijze Zeeuwsche wateren met groote zandbanken en smalle vaarwaters daar tusschendoor; nog liggen de Zeeuwsche eilanden daar voor mijn oogen, zoo als men ze anders slechts op de groote Bos-atlas ziet lig gen (alleen de plaatsnamen staan er nu niet bij!) nog zie ik in den linker-pilo- tenzetel naast mij, eerst, bij het korte rondvluchtje boven Walcheren, het ge moedelijk-lachende gelaat van den vlie ger Scholte, en later, op de reis naar Waalhaven, het vriendelijk-rustige aan gezicht van diens medefirmant want welke journalist zal ooit de namen kun nen scheiden in z'n geheugen? van Geysendorffer. Natuurlijk weet de be langstellende lezer óók nog zeer wel, ,..^e twee piloten waren, die ge zamenlijk dien excellenten luchtvaart amateur Van Laer Black met een Fok c eë wereld rondgezeuld hebben, tot eere van de Nederlandsche vliegtuigbouwerij, de Nederlandsche luchtvaart en henzelven niet het minst? Ik ben er blij om, dat een gelukkig toeval heeft gewild, dat 'k gisteren met deze twee stoere knapen heb mogen kennis maken, met hen op een paar korte trips, in den piloten-cockpit heb mogen vliegen. Tenslotte is, in de lucht vaart nog véél meer dan op trein of boot, de man aan de handlesde man die aan de touwtjes trekt, de rug- gegraat van heel de vliegerij, waarmede zijhangt of valt. En dan is er niets, wat zoon vertrouwen in het geval geeft, als persoonlijke kennismaking met de vliegers. Ze zijn verschillend, lang en kort, en dik en dun, en blond en bruin natuurlijk. Maar dit eene hebben ze cember 1931, betreffende de opheffing van den spoorwegovergang in het Coo- zaardswegje aan te vullen met de be paling, dat dit eerst van kracht wordt op den dag, waarop het nieuwe Rijks wegvak voor het verkeer zal worden opengesteld, en mits de verbinding van het ten Noorden van den spoorweg ge legen gedeelte van het genoemde wegje met dat nieuwe wegvak alsdan voor het verkeer bruikbaar zal zijn. Alsnu komt ter tafel een in handen van B. en W. ter beantwoording gestel de vragenlijst, ingezonden door de com missie benoemd uit de gemeente- en polderbesturen in Zuid- en Noord-Be veland, om met de directie der Ned. Spoorwegen te onderhandelen over ver mindering van het in 1920 vastgestelde subsidie, daar de benoodigde gelden voor den aanleg der tramwegen konden worden geleend tegen 5 pCt. in plaats van 6M pCt. Na breedvoerige besprekingen wordt besloten B. en W. te adviseeeren deze Commissie te berichten dat prijs wordt gesteld op opheffing van het personen vervoer en op terugbetaling van het door de gemeente te veel betaalde we gens het verschil van bovengenoemde rente-standaard,, terwijl verder vermin dering van het subsidie, hetzij bij in krimping, hetzij bij opheffing van het personenvervoer met 25 pCt. noodig wordt geoordeeld. Vastgesteld wordt eene verordening regelende het heffen van vergunnings recht voor den verkoop van sterken drank in het klein, en een verordening regelende het heffen van verlofsrecht voor den verkoop van zwak-alcoholi- schen drank in het klein in deze ge meente. ZEEUWSCH-VLAANDEREN W. D. Gemeenteraad van Breskens, BRESKENS. In de de Vrijdagmiddag gehouden raadsvergadering wijdde de voorzitter woorden van waardeering aan den heer Bruijnooge, die als wethou der veel voor de gemeente heeft ge daan en wiens verscheiden door allen zeer wordt betreurd. De heer C a m b i e r wordt tot lid van den raad toegelaten en legt de ver- eischte eeden af. Tot wethouder werd benoemd de heer N. J, Cambier met 7 stemmen, 4 stemmen waren uitgebracht op den heer Notebaart, 'De vereeniging van herbergiers ter plaatse verzocht den raad de verorde ning op de vermakelijksbelasting te willen herzien, de verschillende rechten drukken heel zwaar op die bedrijven B. en W. stellen voor afwijzend op het verzoekschrift te beschikken, in geen geval om in den loop van het dienstjaar wijzigingen aan te brengen. De heer C a r e 1 s is van meening, dat de belasting voor de herbergiers vooral zwaar drukt. Bij het vaststellen van de verordening is door hem en vermoedelijk door zijn medeleden ook niet voldoende nagegaan hoe zwaar de druk zou zijn. Spreker zou vooral voor den len en 2en kermisdag vrijstelling willen zien,. Dat zijn twee heel „slappe dagen". Aan de hand van officieele gegevens wordt een en ander nader besproken. De heer Notebaart informeert, gemeen: dat het ferme jongens, stoere knapen zijn, rustige figuren, bruinge brand, met vaste hand en klaren blik Als je zoon man aan 't hoogtestuur ziet trekken, dan heb je heusch niet het ge voel: daar ga je, op hoop van zegen. Weineen: dan heb je integendeel een heel wat veiliger gevoel over je, dan wanneer je op een druk uur in een meer dan matige vaart door een Rotterdamsch taxi-chauffeur dooreengerammeld wordt! Maar laat ik u thans geregelder ver tellen van mijn reis VlissingenWaal haven met de een-motorige K. L. M, Fokker-machine PHACT, bestuurder -Geysendorffer. Om te beginnen is ons vliegtuig vol geladen met passagiers, dames en hee- ren. Vrijwel allen Schouwenaren.het schijnt me zoo toe, dat men op het Noor delijkste Zeeuwsche eiland de lichte schroom, die vóór het aanvaarden van den luchtdoop steeds nog overwonnen blijkt te moeten worden, al lang achter zich heeft. Goed zoo dat van Wal cheren spoedig hetzelfde gezegd moge kunnen worden! De kajuit is ruim en van makkelijke stoelen voorzien men zit daar rustig en genoeglijk. Ik geef er de voorkeur aan, door de twee kleine roefdeurtjes te kruipen, die naar den cockpit de commandobrug van het vliegtuig lei den, en neem plaats op den reserve be stuurderszetel. Ruim is het er niet, maar veel interessanter. In het midden drie dikke knoppen: de motorhandles. Voor elk der twee zetels een complete stuur inrichting, zoodat, indien er twee vlie gers in den cockpit zitten, de een het elk oogenblik van den ander kan over nemen. Een wieltje dat net een klein auto stuur is, met dit verschil echter, dat het verticaal staat en de stuurkolom om z'n basis draaibaar is, vormt het aileron- en hoogtestuur; daarmee worden we de lucht in geheschen, worden de gracieuse wie de belasting betaalt, n.l. de herber gier zelf of de persoon die met de mu ziekinstrumenten in de café's komt. Ver der deelt hij mede, dat vroeger de café houders zelf -belasting van de bezoekers hieven, n.l. fO.10 entree. Dat ging hier echter niet op. De heer De Kruijter vraagt of de gelden die op de begrooting wegens vermakelijkheidsbelasting geraamd zijn gedekt zond-en kunnen worden uit andere bronnen, indien in de verordening wij zigingen aangebracht werden. De vooi- z i 11 e meent dat dit wel gaan zal, doch vindt het verkeerd nu reeds de verorde ning te wijzigingen, zij werkt nog geen jaar. De heer Brand is van meening, dat de caféhouders er vroeg bij zijn. In de vo rige vergadering zijn de belastingen ver hoogd, en nu weer al verminderen? Als de caféhouders van eiken bezoeker b.v. f 0.02 voor entree innen, is de vermake lijkheidsbelasting er dubbel en dwars uitgehaald. Tenslotte ging het verzoek van de herbergiersvereeniging terug naar B. en W. die den raad advies zullen uitbrengen. Het verzoek van de contact-commis sie van de R.-K. Middenstandsvereen. „de Hanze" in Zeeuwsch-Vlaanderen om de z.g. prikporden te verbieden werd niet ingewilligd, daar gebleken is, dat de regeering deze zaak in studie heeft. De heer Brand dringt er op aan deze zaak spoedig ter hand te nemen, daar het een groot euvel is. Het voorstel van B. en W. om de dui nen van het waterschap Oud en Jong Breskens te koopen en den onderhouds plicht van e-enige wegen (tot aan de Nieuwe Sluis) voor rekening d/ir ge meente nemen, kan slechts 2 stemmen voor, die van de heeren Carels en No tebaart verkrijgen. Aangenomen werd het voorstel va,p mevr. Tazelaar en van den heer Vasséur om de duinen te koo pen en den weg tot aan Plassche in on derhoud over te nemen. Tegen stem den de heeren Monjé, Luteijn en Lijk. Vastgesteld werden een kantooruren- verordening, een veldwachtersverorde ning en een wijziging van de bezoldi- gings-verordening. Aan de muziek vereeniging „Uit het VolkVoor het Volk" werd een ver hoogde subsidie van 50 toegekend. De heeren Brand, Notebaart en de Kruij ter verzocht-en aanteekening van te hebben tegengestemd. Naar aanleiding van deze mededee- ling drukt de Voorzitter er zijn spijt over uit, dat, deze heeren maar niet vergeten kunnen, wat eenige jaren terug i.z. de muziektent gebeurd is. Als gevolg hiervan ontspon zich een lang durige discussie over de vraag, in wel ke gevallen de muziektent aan vereeni- gingen afgestaan kan worden. Dit is het geval, indien de tent gevraagd wordt voor muziekuitvoeringen, uitsluitend voor de kunst, politieke sprekers moe ten echter geweerd blijven. Aan de plaatselijke afdeeling* van het crisis-comité werd een bedrag van 155 verleend. Ingekomen is een verzoekschrift van den heer I. J. Nieuw-enburg, tegen het besluit van B, en W., waarbij het peil voor 2 woonhuizen aan het Molenwater was vastgesteld. De heer Carels vraagt inlichtingen. Het bevreemdt spr., dat de raadsleden dalingen bewerkstelligd. Daar beneden, op den bodem, is een dwarsstang met twee voetsteunen, voor het zijroer, dat voor het koers-sturen dient als op een gewoon schip. Verder een aantal wijzerborden, de zgn. controleur de vol voor het blind en in den mist vliegen hoogtemeter, toe- renteller, een vloeistofkompas. De passagiers zijn aan boord, het deurtje is dicht, de piloot heeft z'n gala- hoed af en z'n alpenmutsje opgezet. „Vóór vrij, meneer Geysendorffer", roept de meccano. „Contact" antwoordt deze, en pang, pang, rrrrr.daar davert de motor al. Betrekkelijk echter nog maar zachtjes, al is 't nu reeds oorverdoo- vend, al wapperen m'n hoedlooze haren al in den schroefwind. Nu komen er een paar blokken voor de wielen, en dan gaat de motor even op volle toeren draaien, 't Schijnt in orde te zijn, de blokken gaan weg, wéér zwelt de roffel aan tot een ononderbro ken gedreun en we rijden al over 't veld, schokken een beetje, dan haalt Geysen dorffer even het hoogteroer naar zich toe -en we schokken niet meer: het is rustig geworden. We zweven of vliegen zooals de burger zegt; „de kist hangt in de lucht", zooals dat in vakkringen heet. Ik heb eens iemand hooren zeggen, dat de merkwaardigste sensatie van het vliegen eigenlijk is.... dat het heele- maal geen sensatie is. Ten deele is dit juist; wat de „gewaarwordingen" be treft, wanneer er niet al te veel remous- se is (plotselinge schokjes in de lucht) en indien er niet al te steil gedaald wordt, als wanneer men even het be kende „leege" gevoel van den lucht; schommel in de maag kan krijgen) dan zijn die gewaarwordingen vrijwel afwe zig. Men hoort den dreun des motors, men ziet beneden zich de aarde liggen... en meer niet. Maar al mogen de oppervlakige pri maire gewaarwordingen dan ook ont breken, voor mij blijft het de lucht in zoo laat gegevens van B. en W. ontvin gen, terwijl het beroepschrift reeds 24 Maart j.l. ingediend was. De Voorzitter geeft inlichtingen. Eerst op 26 April is het advies in deze zaak, na verscheidene besprekingen door B. en W. opgemaakt en dit werd den 27 April den raad medegedeeld. De heer Nieuwenburg is door den Kantonrech ter vrijgesproken op formeele gron den, n.l. doordat een bijlage van het op gemaakte proces-verbaal geteekend was door den commies ter secretarie in plaats van door den secretaris. De heer Carels is bang voor de gevolgen, die uit deze zaak zouden kun nen voortvloeien, en zou gaarne in co mité-generaal deze zaak npg eens wil len bespreken. De heeren Notebaart -en Brand vragen ook inlichtingen en-men besloot deze zaak in comité-generaal nog eens te bespreken. Na ruim een uur met gesloten deu ren beraadslaagd te hebben werd be sloten een besluit op het beroepschrift tot een volgende vergadering uit te stel len. m komen vaak nog koude dagen voor. Denkt er aan, bijtijds Aspirin- Tabletten te nemen. "Lef op oranje band en Bayerkruis. Prijs 75 cts\. B, (Ing-ez. Med.) Stand der Wintergewassen. Aan het in de Staatscourant opgeno men overzicht van den stand der win tergewassen op 22 April 1.1, ontleenen wij het volgende De herfstwerkzaamheden zijn in 1931 bij veel droog weer in het algemeen vlot verloopen en de uitzaai der winterge wassen had onder gunstige omstandig heden plaats. Aangezien de winter zacht was, hebben de gewassen weinig gele den, zoodat slechts een klein aantal per ceelen moest worden omgeploegd, voor namelijk van de laat gezaaide granen. De voorjaarswerkzaamheden op het bouwland konden in verband met eene langdurige droge periode onder gunstige omstandigheden worden verricht. De ontwikkeling der gewassen werd echter aanvankelijk door droogte en koude, vooral door de vele nachtvorsten in Maart, belemmerd. Thans kan de stand van de granen, met uitzondering van slechts enkele streken, goed tot zeer goed worden genoemd, In het noorden van het land is de stand van het koolzaad goed tot zeer goed, in het Zuiden slecht goed tot vrij goed. In beide deelen van het land wordt de ontwikkeling echter eenigs zins laat genoemd. De k a r w ij staat in het noorden trekken van een vliegtuig, ook voor den zóóveelsten keer, nog steeds wéér een heel bijzondere gebeurtenis: een der grootste technische menschelijke overwinningen van deze eeuw manifes teert zich daar maar even alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.... We vliegen dus.... laten Middelburg en Veere 'n beetje aan stuurboord lig gen en koersen over N.-Bevelands Wes telijke punt, waar 't armzalige duinen- restantje buitendijks, opvalt. Dan gaat 't over den Oosterscheldemond, waar we de Neeltje Jans Roggenplaat dui delijk zien liggen. Maar we zijn al boven Schouwens duinen en in gele letters die later uit narcissen blijken te zijn ge vormd i roept een reusachtig „Wel kom" ons al toe waar het vliegveld ligt. Vlieger Veenendaal met de PH OTO heeft er zijn kist al aan den grond gezet; wij strijken er naast en daarna zet Scholte de PH-AEB er ook neer. De vlucht van Vlissingen naar Haamstede, hemelsbreed 28 km, heeft precies van 15.03 tot 15.15, is 12 minuten geduurd! Op dezen eersten dag ging alles nog niet zoo trein-achtig stipt op tijd, als men dat bij de K.L.M. overigens wel ge' wend is. Niet omdat de zaken niet zou den kloppen, maar omdat men tenslotte toch ook allerhande vriendelijke gast- heeren in de gelegenheid moest stellen, van die goede gezindheid blijk te geven! Ik vertrouw, dat mw. H.M. van de Wekken, de eerste gewone passagier Vlissingfnj—Haamstede (die natuurlijk een bloemetje verdiende en kreeg) deze verlating heelemaal niet erg vond. Aldus hebben we ons gezamenlijk naar een buitengewoon genoeglijk oord, „Den Schouwschen Boer" genaamd, be geven en daar thee gedronken, taart ge geten, vlotte speechen aangehoord en den indruk gekregen, dat die Schouwe naren reuze-lieden zijn, waar je best eens mee uit visschen kunt gaan. Uit vliegen is echter nog beter, dunkt me. goed tot zeer goed; slechts enkele over jarige perceelén vertoonen een vrij goe de» stand. In Zeeland is de stand van dit gewas goed; in westelijk Noord- Brabaiit wordt de stand vrij goed ge noemd. In veel sterkere mate dan die van de andere gewassen is de groei op de gras- en klaverlanden door droogte en koude geremd. Vooral met het oog daarop wordt thans algemeen naar warm groeizaam weer uitgezien. Hier en daar wordt melding gemaakt van emeltenschade. In Drenthe hebben vele klaverperceelen geleden door den klaverkanker. Ondanks den achterstand bij den grasgroei begint men het vee in de weide te brengen in verband met be sparing op veevoeder. Faillissementen. Het faillissement van E. B. de Meijer, koopman en motor- en rijwielhersteller te Oostburg, curator mej, mr, A. M. J. van Deinse te Middelburg is op geheven wegens gebrek aan baten. Idem het faillissement van W. C. Smits, koopman te Vlissingen, cu rator mr. P. M. W. J. van der Slikke te Vlissingen. Werkloosheid. Bij de Arbeidsbeurs alhier stonden vorige week als werkloos ingeschreven: Geheel werkloos. 3 typografen, 1 straatmaker, 15 grond werkers, 5 loodgieters, 6 metselaars, 25 opperlieden, 9 schilders, 1 steenhouwer, 45 timmerlieden, 4 stoffeerders, 1 fitter, 18 meubelmakers, 6 politoerders, 6 cir kelzagers, 1 kleermaker, 3 schoenmakers, 1 ponser, 2 boorders, 1 koperslager, 30 bankwerkers, 6 electriciens, 1 klinker, 1 metaalschaver, 6 machinisten, 1 metaal steker, 4 plaatwerkers, 2 pianomakers, 2 rijwielherstellers, 2 slijpers, 2 scheep makers, 8 smeden, 4 stokers, 4 monteurs, 14 vormers, 1 voorslaander, 1 kernma ker, 9 draaiers, 2 boekbinders, 1 papier snijder, 13 bakkers, 1 kok, 5 slagers, 17 boerenarbeiders, 1 boomkweeker, 1 tuin man, 1 bloemist, 7 reizigers, 10 winkel bedienden, 4 kraandrijvers, 6 chauffeurs, 5 kellners, 4 varensgezellen, 16 kantoor bedienden, 19 van andere groepen, 84 met vakkennis zonder een bepaald be roep, 277 zonder vakkenis (ongeschool den), verder 8 vrouwen w.o.: 2 winkel juffrouwen, 2 kantoorbedienden, en 4 werkvrouwen. Totaal: 733. Totaal vorige week: 745, bijgekomen 39, afgegaan 51, over 733. Gedeeletelijk werkloos geene. Handelsregister. Aan de in Handelsberichten opgeno men wekelijksche openbaarmakingen i.z. het Handelsregister betreffende Zeeland ontleenen wij het volgende: Wijzigingen: Zeeuwsche Eilanden (Middelburg). Coöperatieve Veilingsvereeniging „Walcheren" W.A., Kanaalweg V 133a, veilen van land- en tuinbouwproducten, eieren enz. Uitgetr. Bestuurder: J. Gel dof, Oostkapelle. Uitgetr. Comm.: J. J. Schout, Ritthem. Nieuwe Comm.: G. van Beusekom, Koudekerke. Nieuwe Be stuurder: C. W. Bommeljé, Oostkapelle. Half vijf draaiden de motoren weer. Eén vliegtuig vervoerde 'n paar Rotter- damsche journalisten; wij waren bijna leeg. Alleen de exploitatiechef van de K. L. M„ de heer Van de Paauw, zat in onze cabine. Om 16.34 trok Geysendorffer de CT weer de lucht in en toen zetten we koers op Waalhaven, Over het smalle deel van Goeree, over Hellevoet aan 't einde van het Voornsche kanaal, over de Oude Maas, op Waalhaven aan. Een groote bocht vlogen we, om onze groote hoogte kwijt te raken, en om 16.51, ra kelings scheerende over de schutting om het -vliegveld, zette de man aan het wiel „de kist aan den grond". De 55 km hadden we in 17 minuten afgelegd! In het kantoortje van den havenmees ter namen we afscheid; mevrouw Bou- man werden de fraaie Haamsteedsche tulpen gracieuselijk vereerd en toen bracht de K. L. M.-bus ons naar de stad. Om half zes stond ik aan D.P, en om kwart voor zes zat ik in den trein, die me na een oneindig aantal malen stop pen eindelijk en ten leste toch óók in Middelburg afleverde, Al was het dan heel laat. De vlucht met een K, L. M.-vliegtuig boven de provincie Zeeland en de Zuid- Hollandsche eilanden is een zeèr bij zonder genoegen. De sensatie van in luttele minuten tijds verplaatst te wor den van Walcheren naar Nederlands groote havenstad Rotterdam, is buiten gewoon. Slechts door dit „aan den lijve" ondervonden te hebben, kan men vol ledig beseffen welke een isolements- verbreking er in de totstandkoming van zulk een luchtlijn gelegen is. Men ga dat dus aan den lijve onder vinden! Het zal u wèl bevallen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 5