IN DEN SCHROEFWIND
VLISSINGEN-WAALHAVEN.
AjSPIRIN
m
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN DINSDAG 3 MEI 1932,
No, 104.
BINNENLAND.
ZEELAND.
In't begin
ran den zomer
eemg op de wereld
LANDBOUW.
Handel, Nijverheid en Visscherij
OVERLEG INZAKE WEGÉNVRAAG
STUKKEN.
Over de vraagstukken betreffende de
wegenverbetering brengen thans advies
uit een ambtelijke rijkscommissie voor
de wegen en een niet-ambtelijke rijks
commissie van overleg voor de wegen
verbetering. Daar het bestaan, van deze
twee commissies naast elkander een
voldoend snelle behandeling van vele
vragen, die zich bij de wegenverbete
ring voordoen, en een voldoende sa
menwerking niet altijd mogelijk maakt,
worden de commissies jontbonden, en
vervangen door één commissie, waarin
zoowel het ambtelijk als het niet-amb-
telijk element zal zijn vertegenwoor
digd en die omtrent aangelegenheden
betreffende wegenverbetering en daar
mee samenhangende vraagstukken van
advies zal dienen.
Met ingang van 6 Mei zal alzoo zijn
ingesteld een commissie van óverleg
voor de wegen. Voorzitter dezer com
missie is mr. dr. A, B. G. M. van Rycke-
vorsel, commissaris der Koningin der
provincie Noord Brabant, onder-voor
zitter is de hoofd-ingenieur-directeur
van den Rijkswaterstaat in de directie
Wegenverbetering.
Ambtelijke leden zijn voorts de hoofd
ingenieur-directeur van den Rijkswater
staat.
Als niet ambtelijke leden zijn be
noemd o.a. de heer A. J. ten Hope, al
gemeen voorzitter van den Bond van
Bedrijfsauto-houders in Nederland, mr,
P. G. van Tienhoven, voorzitter van de
vereeniging tot behoud van natuurmo
numenten, ir. E. L, C. Schiff, voorzitter
van de K.N.A.C., C. G. P. Sormani, lid
van 't hoofdbestuur van den Centralen
Bond van Transportarbeiders te Rot
terdam, H. W. O. de Bruijn, directeur
der afdeeling wegen en verkeer van den
A.N.W.B.
ZUID-BEVELAND,
Rondrit door Zuid-Beveland.
Het Bestuur der vereeniging voor
Vreemdelingenverkeeer te Goes heeft
de z.g. Rondrit door Zuid-Beveland in
kaart gebracht en van de noodige toe
lichtingen voorzien.
Het bestuur stelt 't een en ander gra
tis ter beschikking. Op aanvrage aan
het informatiebureau te Goes wordt
alles franco toegezonden.
Voor hen, die Z.-Beveland op z'n
mooist willen zien, een goede handlei
ding, ook met het oog op den
bloeitijd, die naar gehoopt mag worden
op het einde dezer week zal beginnen.
's HEER ARENDSKERKE. In de Za
terdagmiddag gehouden raadsvergade
ring, werd iop een verzoek van de
commissie „Handhaving Drankwet" uit
de Nationale commissie tegen het alco
holisme om verlaging van het maximum
van verloven, afwijzend beschikt, daar
een verlaging van dit maximum eerst
mogelijk is in 1935,
Op verzoek van Ged. Staten wordt
besloten het raadsbesluit d.d. 18 De
Nog dreunt de knetterende roffel van
PHACT's motor in mijn ooren; nog
zie ik onder mij de grijze Zeeuwsche
wateren met groote zandbanken en
smalle vaarwaters daar tusschendoor;
nog liggen de Zeeuwsche eilanden daar
voor mijn oogen, zoo als men ze anders
slechts op de groote Bos-atlas ziet lig
gen (alleen de plaatsnamen staan er nu
niet bij!) nog zie ik in den linker-pilo-
tenzetel naast mij, eerst, bij het korte
rondvluchtje boven Walcheren, het ge
moedelijk-lachende gelaat van den vlie
ger Scholte, en later, op de reis naar
Waalhaven, het vriendelijk-rustige aan
gezicht van diens medefirmant want
welke journalist zal ooit de namen kun
nen scheiden in z'n geheugen? van
Geysendorffer. Natuurlijk weet de be
langstellende lezer óók nog zeer wel,
,..^e twee piloten waren, die ge
zamenlijk dien excellenten luchtvaart
amateur Van Laer Black met een Fok
c eë wereld rondgezeuld
hebben, tot eere van de Nederlandsche
vliegtuigbouwerij, de Nederlandsche
luchtvaart en henzelven niet het minst?
Ik ben er blij om, dat een gelukkig
toeval heeft gewild, dat 'k gisteren met
deze twee stoere knapen heb mogen
kennis maken, met hen op een paar
korte trips, in den piloten-cockpit heb
mogen vliegen. Tenslotte is, in de lucht
vaart nog véél meer dan op trein of
boot, de man aan de handlesde
man die aan de touwtjes trekt, de rug-
gegraat van heel de vliegerij, waarmede
zijhangt of valt. En dan is er niets,
wat zoon vertrouwen in het geval geeft,
als persoonlijke kennismaking met de
vliegers. Ze zijn verschillend, lang en
kort, en dik en dun, en blond en bruin
natuurlijk. Maar dit eene hebben ze
cember 1931, betreffende de opheffing
van den spoorwegovergang in het Coo-
zaardswegje aan te vullen met de be
paling, dat dit eerst van kracht wordt
op den dag, waarop het nieuwe Rijks
wegvak voor het verkeer zal worden
opengesteld, en mits de verbinding van
het ten Noorden van den spoorweg ge
legen gedeelte van het genoemde wegje
met dat nieuwe wegvak alsdan voor het
verkeer bruikbaar zal zijn.
Alsnu komt ter tafel een in handen
van B. en W. ter beantwoording gestel
de vragenlijst, ingezonden door de com
missie benoemd uit de gemeente- en
polderbesturen in Zuid- en Noord-Be
veland, om met de directie der Ned.
Spoorwegen te onderhandelen over ver
mindering van het in 1920 vastgestelde
subsidie, daar de benoodigde gelden
voor den aanleg der tramwegen konden
worden geleend tegen 5 pCt. in plaats
van 6M pCt.
Na breedvoerige besprekingen wordt
besloten B. en W. te adviseeeren deze
Commissie te berichten dat prijs wordt
gesteld op opheffing van het personen
vervoer en op terugbetaling van het
door de gemeente te veel betaalde we
gens het verschil van bovengenoemde
rente-standaard,, terwijl verder vermin
dering van het subsidie, hetzij bij in
krimping, hetzij bij opheffing van het
personenvervoer met 25 pCt. noodig
wordt geoordeeld.
Vastgesteld wordt eene verordening
regelende het heffen van vergunnings
recht voor den verkoop van sterken
drank in het klein, en een verordening
regelende het heffen van verlofsrecht
voor den verkoop van zwak-alcoholi-
schen drank in het klein in deze ge
meente.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN W. D.
Gemeenteraad van Breskens,
BRESKENS. In de de Vrijdagmiddag
gehouden raadsvergadering wijdde de
voorzitter woorden van waardeering
aan den heer Bruijnooge, die als wethou
der veel voor de gemeente heeft ge
daan en wiens verscheiden door allen
zeer wordt betreurd.
De heer C a m b i e r wordt tot lid
van den raad toegelaten en legt de ver-
eischte eeden af.
Tot wethouder werd benoemd de
heer N. J, Cambier met 7 stemmen, 4
stemmen waren uitgebracht op den
heer Notebaart,
'De vereeniging van herbergiers ter
plaatse verzocht den raad de verorde
ning op de vermakelijksbelasting te
willen herzien, de verschillende rechten
drukken heel zwaar op die bedrijven
B. en W. stellen voor afwijzend op het
verzoekschrift te beschikken, in geen
geval om in den loop van het dienstjaar
wijzigingen aan te brengen.
De heer C a r e 1 s is van meening, dat
de belasting voor de herbergiers vooral
zwaar drukt.
Bij het vaststellen van de verordening
is door hem en vermoedelijk door zijn
medeleden ook niet voldoende nagegaan
hoe zwaar de druk zou zijn. Spreker zou
vooral voor den len en 2en kermisdag
vrijstelling willen zien,. Dat zijn twee
heel „slappe dagen". Aan de hand van
officieele gegevens wordt een en ander
nader besproken.
De heer Notebaart informeert,
gemeen: dat het ferme jongens, stoere
knapen zijn, rustige figuren, bruinge
brand, met vaste hand en klaren blik
Als je zoon man aan 't hoogtestuur ziet
trekken, dan heb je heusch niet het ge
voel: daar ga je, op hoop van zegen.
Weineen: dan heb je integendeel een
heel wat veiliger gevoel over je, dan
wanneer je op een druk uur in een meer
dan matige vaart door een Rotterdamsch
taxi-chauffeur dooreengerammeld wordt!
Maar laat ik u thans geregelder ver
tellen van mijn reis VlissingenWaal
haven met de een-motorige K. L. M,
Fokker-machine PHACT, bestuurder
-Geysendorffer.
Om te beginnen is ons vliegtuig vol
geladen met passagiers, dames en hee-
ren. Vrijwel allen Schouwenaren.het
schijnt me zoo toe, dat men op het Noor
delijkste Zeeuwsche eiland de lichte
schroom, die vóór het aanvaarden van
den luchtdoop steeds nog overwonnen
blijkt te moeten worden, al lang achter
zich heeft. Goed zoo dat van Wal
cheren spoedig hetzelfde gezegd moge
kunnen worden!
De kajuit is ruim en van makkelijke
stoelen voorzien men zit daar rustig
en genoeglijk. Ik geef er de voorkeur
aan, door de twee kleine roefdeurtjes
te kruipen, die naar den cockpit de
commandobrug van het vliegtuig lei
den, en neem plaats op den reserve be
stuurderszetel. Ruim is het er niet, maar
veel interessanter. In het midden drie
dikke knoppen: de motorhandles. Voor
elk der twee zetels een complete stuur
inrichting, zoodat, indien er twee vlie
gers in den cockpit zitten, de een het
elk oogenblik van den ander kan over
nemen.
Een wieltje dat net een klein auto
stuur is, met dit verschil echter, dat het
verticaal staat en de stuurkolom om z'n
basis draaibaar is, vormt het aileron- en
hoogtestuur; daarmee worden we de
lucht in geheschen, worden de gracieuse
wie de belasting betaalt, n.l. de herber
gier zelf of de persoon die met de mu
ziekinstrumenten in de café's komt. Ver
der deelt hij mede, dat vroeger de café
houders zelf -belasting van de bezoekers
hieven, n.l. fO.10 entree. Dat ging hier
echter niet op.
De heer De Kruijter vraagt of de
gelden die op de begrooting wegens
vermakelijkheidsbelasting geraamd zijn
gedekt zond-en kunnen worden uit andere
bronnen, indien in de verordening wij
zigingen aangebracht werden. De vooi-
z i 11 e meent dat dit wel gaan zal, doch
vindt het verkeerd nu reeds de verorde
ning te wijzigingen, zij werkt nog geen
jaar.
De heer Brand is van meening, dat de
caféhouders er vroeg bij zijn. In de vo
rige vergadering zijn de belastingen ver
hoogd, en nu weer al verminderen? Als
de caféhouders van eiken bezoeker b.v.
f 0.02 voor entree innen, is de vermake
lijkheidsbelasting er dubbel en dwars
uitgehaald.
Tenslotte ging het verzoek van de
herbergiersvereeniging terug naar B. en
W. die den raad advies zullen uitbrengen.
Het verzoek van de contact-commis
sie van de R.-K. Middenstandsvereen.
„de Hanze" in Zeeuwsch-Vlaanderen om
de z.g. prikporden te verbieden werd
niet ingewilligd, daar gebleken is, dat
de regeering deze zaak in studie heeft.
De heer Brand dringt er op aan deze
zaak spoedig ter hand te nemen, daar
het een groot euvel is.
Het voorstel van B. en W. om de dui
nen van het waterschap Oud en Jong
Breskens te koopen en den onderhouds
plicht van e-enige wegen (tot aan de
Nieuwe Sluis) voor rekening d/ir ge
meente nemen, kan slechts 2 stemmen
voor, die van de heeren Carels en No
tebaart verkrijgen. Aangenomen werd
het voorstel va,p mevr. Tazelaar en van
den heer Vasséur om de duinen te koo
pen en den weg tot aan Plassche in on
derhoud over te nemen. Tegen stem
den de heeren Monjé, Luteijn en Lijk.
Vastgesteld werden een kantooruren-
verordening, een veldwachtersverorde
ning en een wijziging van de bezoldi-
gings-verordening.
Aan de muziek vereeniging „Uit het
VolkVoor het Volk" werd een ver
hoogde subsidie van 50 toegekend. De
heeren Brand, Notebaart en de Kruij
ter verzocht-en aanteekening van te
hebben tegengestemd.
Naar aanleiding van deze mededee-
ling drukt de Voorzitter er zijn
spijt over uit, dat, deze heeren maar
niet vergeten kunnen, wat eenige jaren
terug i.z. de muziektent gebeurd is. Als
gevolg hiervan ontspon zich een lang
durige discussie over de vraag, in wel
ke gevallen de muziektent aan vereeni-
gingen afgestaan kan worden. Dit is het
geval, indien de tent gevraagd wordt
voor muziekuitvoeringen, uitsluitend
voor de kunst, politieke sprekers moe
ten echter geweerd blijven.
Aan de plaatselijke afdeeling* van het
crisis-comité werd een bedrag van 155
verleend.
Ingekomen is een verzoekschrift van
den heer I. J. Nieuw-enburg, tegen het
besluit van B, en W., waarbij het peil
voor 2 woonhuizen aan het Molenwater
was vastgesteld.
De heer Carels vraagt inlichtingen.
Het bevreemdt spr., dat de raadsleden
dalingen bewerkstelligd. Daar beneden,
op den bodem, is een dwarsstang met
twee voetsteunen, voor het zijroer, dat
voor het koers-sturen dient als op een
gewoon schip.
Verder een aantal wijzerborden, de
zgn. controleur de vol voor het blind en
in den mist vliegen hoogtemeter, toe-
renteller, een vloeistofkompas.
De passagiers zijn aan boord, het
deurtje is dicht, de piloot heeft z'n gala-
hoed af en z'n alpenmutsje opgezet.
„Vóór vrij, meneer Geysendorffer", roept
de meccano. „Contact" antwoordt deze,
en pang, pang, rrrrr.daar davert de
motor al. Betrekkelijk echter nog maar
zachtjes, al is 't nu reeds oorverdoo-
vend, al wapperen m'n hoedlooze haren
al in den schroefwind.
Nu komen er een paar blokken voor
de wielen, en dan gaat de motor even
op volle toeren draaien, 't Schijnt in
orde te zijn, de blokken gaan weg, wéér
zwelt de roffel aan tot een ononderbro
ken gedreun en we rijden al over 't veld,
schokken een beetje, dan haalt Geysen
dorffer even het hoogteroer naar zich
toe -en we schokken niet meer: het is
rustig geworden. We zweven of vliegen
zooals de burger zegt; „de kist hangt in
de lucht", zooals dat in vakkringen heet.
Ik heb eens iemand hooren zeggen,
dat de merkwaardigste sensatie van het
vliegen eigenlijk is.... dat het heele-
maal geen sensatie is. Ten deele is dit
juist; wat de „gewaarwordingen" be
treft, wanneer er niet al te veel remous-
se is (plotselinge schokjes in de lucht)
en indien er niet al te steil gedaald
wordt, als wanneer men even het be
kende „leege" gevoel van den lucht;
schommel in de maag kan krijgen) dan
zijn die gewaarwordingen vrijwel afwe
zig. Men hoort den dreun des motors,
men ziet beneden zich de aarde liggen...
en meer niet.
Maar al mogen de oppervlakige pri
maire gewaarwordingen dan ook ont
breken, voor mij blijft het de lucht in
zoo laat gegevens van B. en W. ontvin
gen, terwijl het beroepschrift reeds 24
Maart j.l. ingediend was.
De Voorzitter geeft inlichtingen.
Eerst op 26 April is het advies in deze
zaak, na verscheidene besprekingen door
B. en W. opgemaakt en dit werd den 27
April den raad medegedeeld. De heer
Nieuwenburg is door den Kantonrech
ter vrijgesproken op formeele gron
den, n.l. doordat een bijlage van het op
gemaakte proces-verbaal geteekend
was door den commies ter secretarie in
plaats van door den secretaris.
De heer Carels is bang voor de
gevolgen, die uit deze zaak zouden kun
nen voortvloeien, en zou gaarne in co
mité-generaal deze zaak npg eens wil
len bespreken.
De heeren Notebaart -en Brand
vragen ook inlichtingen en-men besloot
deze zaak in comité-generaal nog eens
te bespreken.
Na ruim een uur met gesloten deu
ren beraadslaagd te hebben werd be
sloten een besluit op het beroepschrift
tot een volgende vergadering uit te stel
len.
m
komen vaak nog koude
dagen voor. Denkt er
aan, bijtijds Aspirin-
Tabletten te nemen.
"Lef op oranje band en Bayerkruis. Prijs 75 cts\. B,
(Ing-ez. Med.)
Stand der Wintergewassen.
Aan het in de Staatscourant opgeno
men overzicht van den stand der win
tergewassen op 22 April 1.1, ontleenen
wij het volgende
De herfstwerkzaamheden zijn in 1931
bij veel droog weer in het algemeen vlot
verloopen en de uitzaai der winterge
wassen had onder gunstige omstandig
heden plaats. Aangezien de winter zacht
was, hebben de gewassen weinig gele
den, zoodat slechts een klein aantal per
ceelen moest worden omgeploegd, voor
namelijk van de laat gezaaide granen.
De voorjaarswerkzaamheden op het
bouwland konden in verband met eene
langdurige droge periode onder gunstige
omstandigheden worden verricht. De
ontwikkeling der gewassen werd echter
aanvankelijk door droogte en koude,
vooral door de vele nachtvorsten in
Maart, belemmerd. Thans kan de stand
van de granen, met uitzondering van
slechts enkele streken, goed tot zeer
goed worden genoemd,
In het noorden van het land is de
stand van het koolzaad goed tot
zeer goed, in het Zuiden slecht goed tot
vrij goed. In beide deelen van het land
wordt de ontwikkeling echter eenigs
zins laat genoemd.
De k a r w ij staat in het noorden
trekken van een vliegtuig, ook voor
den zóóveelsten keer, nog steeds wéér
een heel bijzondere gebeurtenis: een
der grootste technische menschelijke
overwinningen van deze eeuw manifes
teert zich daar maar even alsof het de
gewoonste zaak van de wereld is....
We vliegen dus.... laten Middelburg
en Veere 'n beetje aan stuurboord lig
gen en koersen over N.-Bevelands Wes
telijke punt, waar 't armzalige duinen-
restantje buitendijks, opvalt. Dan gaat
't over den Oosterscheldemond, waar
we de Neeltje Jans Roggenplaat dui
delijk zien liggen. Maar we zijn al boven
Schouwens duinen en in gele letters
die later uit narcissen blijken te zijn ge
vormd i roept een reusachtig „Wel
kom" ons al toe waar het vliegveld
ligt. Vlieger Veenendaal met de PH
OTO heeft er zijn kist al aan den grond
gezet; wij strijken er naast en daarna
zet Scholte de PH-AEB er ook neer. De
vlucht van Vlissingen naar Haamstede,
hemelsbreed 28 km, heeft precies van
15.03 tot 15.15, is 12 minuten geduurd!
Op dezen eersten dag ging alles nog
niet zoo trein-achtig stipt op tijd, als
men dat bij de K.L.M. overigens wel ge'
wend is. Niet omdat de zaken niet zou
den kloppen, maar omdat men tenslotte
toch ook allerhande vriendelijke gast-
heeren in de gelegenheid moest stellen,
van die goede gezindheid blijk te geven!
Ik vertrouw, dat mw. H.M. van de
Wekken, de eerste gewone passagier
Vlissingfnj—Haamstede (die natuurlijk
een bloemetje verdiende en kreeg) deze
verlating heelemaal niet erg vond.
Aldus hebben we ons gezamenlijk
naar een buitengewoon genoeglijk oord,
„Den Schouwschen Boer" genaamd, be
geven en daar thee gedronken, taart ge
geten, vlotte speechen aangehoord en
den indruk gekregen, dat die Schouwe
naren reuze-lieden zijn, waar je best
eens mee uit visschen kunt gaan. Uit
vliegen is echter nog beter, dunkt me.
goed tot zeer goed; slechts enkele over
jarige perceelén vertoonen een vrij goe
de» stand. In Zeeland is de stand van
dit gewas goed; in westelijk Noord-
Brabaiit wordt de stand vrij goed ge
noemd.
In veel sterkere mate dan die van de
andere gewassen is de groei op de
gras- en klaverlanden door
droogte en koude geremd. Vooral met
het oog daarop wordt thans algemeen
naar warm groeizaam weer uitgezien.
Hier en daar wordt melding gemaakt
van emeltenschade. In Drenthe hebben
vele klaverperceelen geleden door den
klaverkanker. Ondanks den achterstand
bij den grasgroei begint men het vee in
de weide te brengen in verband met be
sparing op veevoeder.
Faillissementen.
Het faillissement van E. B. de Meijer,
koopman en motor- en rijwielhersteller
te Oostburg, curator mej, mr, A. M.
J. van Deinse te Middelburg is op
geheven wegens gebrek aan baten.
Idem het faillissement van W. C.
Smits, koopman te Vlissingen, cu
rator mr. P. M. W. J. van der Slikke
te Vlissingen.
Werkloosheid.
Bij de Arbeidsbeurs alhier stonden
vorige week als werkloos ingeschreven:
Geheel werkloos.
3 typografen, 1 straatmaker, 15 grond
werkers, 5 loodgieters, 6 metselaars, 25
opperlieden, 9 schilders, 1 steenhouwer,
45 timmerlieden, 4 stoffeerders, 1 fitter,
18 meubelmakers, 6 politoerders, 6 cir
kelzagers, 1 kleermaker, 3 schoenmakers,
1 ponser, 2 boorders, 1 koperslager, 30
bankwerkers, 6 electriciens, 1 klinker, 1
metaalschaver, 6 machinisten, 1 metaal
steker, 4 plaatwerkers, 2 pianomakers,
2 rijwielherstellers, 2 slijpers, 2 scheep
makers, 8 smeden, 4 stokers, 4 monteurs,
14 vormers, 1 voorslaander, 1 kernma
ker, 9 draaiers, 2 boekbinders, 1 papier
snijder, 13 bakkers, 1 kok, 5 slagers, 17
boerenarbeiders, 1 boomkweeker, 1 tuin
man, 1 bloemist, 7 reizigers, 10 winkel
bedienden, 4 kraandrijvers, 6 chauffeurs,
5 kellners, 4 varensgezellen, 16 kantoor
bedienden, 19 van andere groepen, 84
met vakkennis zonder een bepaald be
roep, 277 zonder vakkenis (ongeschool
den), verder 8 vrouwen w.o.: 2 winkel
juffrouwen, 2 kantoorbedienden, en 4
werkvrouwen. Totaal: 733.
Totaal vorige week: 745, bijgekomen
39, afgegaan 51, over 733.
Gedeeletelijk werkloos geene.
Handelsregister.
Aan de in Handelsberichten opgeno
men wekelijksche openbaarmakingen i.z.
het Handelsregister betreffende Zeeland
ontleenen wij het volgende:
Wijzigingen:
Zeeuwsche Eilanden (Middelburg).
Coöperatieve Veilingsvereeniging
„Walcheren" W.A., Kanaalweg V 133a,
veilen van land- en tuinbouwproducten,
eieren enz. Uitgetr. Bestuurder: J. Gel
dof, Oostkapelle. Uitgetr. Comm.: J. J.
Schout, Ritthem. Nieuwe Comm.: G. van
Beusekom, Koudekerke. Nieuwe Be
stuurder: C. W. Bommeljé, Oostkapelle.
Half vijf draaiden de motoren weer.
Eén vliegtuig vervoerde 'n paar Rotter-
damsche journalisten; wij waren bijna
leeg. Alleen de exploitatiechef van de
K. L. M„ de heer Van de Paauw, zat in
onze cabine.
Om 16.34 trok Geysendorffer de CT
weer de lucht in en toen zetten we koers
op Waalhaven, Over het smalle deel van
Goeree, over Hellevoet aan 't einde
van het Voornsche kanaal, over de
Oude Maas, op Waalhaven aan. Een
groote bocht vlogen we, om onze groote
hoogte kwijt te raken, en om 16.51, ra
kelings scheerende over de schutting om
het -vliegveld, zette de man aan het
wiel „de kist aan den grond". De 55
km hadden we in 17 minuten afgelegd!
In het kantoortje van den havenmees
ter namen we afscheid; mevrouw Bou-
man werden de fraaie Haamsteedsche
tulpen gracieuselijk vereerd en toen
bracht de K. L. M.-bus ons naar de stad.
Om half zes stond ik aan D.P, en om
kwart voor zes zat ik in den trein, die
me na een oneindig aantal malen stop
pen eindelijk en ten leste toch óók in
Middelburg afleverde, Al was het dan
heel laat.
De vlucht met een K, L. M.-vliegtuig
boven de provincie Zeeland en de Zuid-
Hollandsche eilanden is een zeèr bij
zonder genoegen. De sensatie van in
luttele minuten tijds verplaatst te wor
den van Walcheren naar Nederlands
groote havenstad Rotterdam, is buiten
gewoon. Slechts door dit „aan den lijve"
ondervonden te hebben, kan men vol
ledig beseffen welke een isolements-
verbreking er in de totstandkoming van
zulk een luchtlijn gelegen is.
Men ga dat dus aan den lijve onder
vinden!
Het zal u wèl bevallen.