BANDEN: goedkoope kilometers! LANDBOUW. RECHTZAKEN. LEGER EN VLOOT. Verkeerswezen, Post en Telegrafie. A r\T7 Olfmm - - Depot te Middelburg: A. DE SMIDT, Varkensmarkt. Tel. 200. (Injgez. Med.j Waar evenwel thans een verder gaand voorstel van de meerderheid van B. en W. den raad heeft bereikt, moet dat lid .zich zijn oordeel nog voorbehouden en de verdere houding van B. en W. af wachten. Is het college bereid het advies -van het G. O. over te nemen, dan zou hij zich ten slotte daarbij kunnen aan sluiten. Mocht onverhoopt de meerder heid van B. en W. hun ingenomen stand punt handhaven dan zal dat lid zich waarschijnlijk ook tegen het advies van het G. O. moeten verklaren en dus tegen elke salarisverlaging, in welke vorm dit dan ook zou geschieden. Voorts zou dat lid in dit verband het recht zich willen •voorbehouden, eventueele voorstellen tot verder gaande salariskorting van de hoogere wedden te steunen. Uit de be sprekingen in 't G.O. blijkt wel zeer dui delijk, dat de loonen en salarissen in de gemeente ten opzichte van die in ande re gemeenten, zeer laag zijn, wat voor dit lid een reden te meer is, de verla ging van het salarispeil af te wijzen. Dat zoowel de meerderheid als de minder heid aan pensioenstorting de voorkeur geven boven directe korting op het loon is misschien juist gezien en is de zachtste vorm voor salarisverlaging, dat neemt echter niet het feit weg, dat bij een ge lijke korting, de salarissen beneden de 3000 onbillijker worden behandeld dan de salarissen boven de 3000 uitgaande. Het is daarom, dat het volgens het hier aan het woord zijnde lid aanbeveling verdient te overwegen, of bij pensioen aftrek niet meer rekening kan worden gehouden met de hoogte der wedden, op dat naar evenredigheid ten opzichte van het inkomen een offer kan worden ge bracht. teloontrekkenden toegepaste korting. Dit laatste voorstel is geheel overeen komstig het verlangen en het inzicht uit gedrukt door minister Verschuur in de Tweede Kamer bij de behandeling van de motie-Knottenbelt in de zitting van 20 April 1932. Zooals reeds bij de behandeling van de begrooting door den voorsteller is ge zegd, achtte hij toen reeds een vermin dering met 20 pet. gewettigd, ofschoon hij zich bij zijn verworpen voorstel beperkte tot 10 pet. Aangezien hij een tijdelijke korting voorstelt, kan de pensioengrondslag on gewijzigd blijven, evenals dat in Gronin gen is geschied. Voorstel II zit echter onverbrekelijk vast aan voorstel Ia, omdat naar de meening van den heer Jeronimus 6% pet. (15 8y2 pet.) van de door de ge meente uitbetaalde loonen is 26.000; terwijl de verkoopsbedragen van gas 190,000 en electriciteit 240.000, sa men 430.000 bij eene korting van 5 pet. zouden vorderen ƒ21.500. Misschien zou bij nadere uitwerking van dit kortingsvoorstel hier en daar eene korting kunnen vervallen, of een andere verhoogd kunnen worden, waar door het voordeel van 4500 zou kun nen veranderen. In verband met het laatste stelt hij voor, „volgens nader te stellen regelen". Bovendien zit hier ook aan vast eene meer ingrijpende begroo- tingswijziging. De heer A. Jeronimus heeft de vol gende voorstellen bij den gemeenteraad ingediend: I. aDe Raad besluit met ingang van 1 Mei 1932 de jaarwedden en loonen van in dienst der gemeente zijnde per sonen tijdelijk te verlagen met nader te noemen percentage: b, dit percentage te bepalen op 15 pet., of subsidiair c. dit percentage te bepalen op 8% pet. II. Met ingang van 1 Juli 1932 eene tijdelijke korting toe te staan van 5 pet. op het te betalen bedrag voor gas en electriciteit volgens nader te stellen re gelen. Ter toelichting geeft de voorsteller eerst de volgende drie stellingen: 1. De overheid heeft tot plicht aan de bij haar in dienstbetrekking verbonde nen een behoorlijk inkomen te waarbor gen overeenkomstig de prestatie. 2. Bij verandering van de waarde van het in geld uitgedrukte inkomen mag, maar ook moet, het bedrag overeenkom stig de waardeverandering gewijzigd worden. 3. De overheid heeft tot plicht bij de wijzigingen van de waarde van het geld, de prijzen van de doop haar verkochte of gefabriceerde artikelen of producten overeenkomstig de waardeverandering te wijzigen. Het behoeft geen betoog, dat bij ver werping van voorstel la of lb, het voor stel II automatisch vervalt, dus zelfs in dien slechts het subsidiaire voorstel lc genade mocht vinden. Het voorstel van burg. en weth. tot het korten van de pensioenstorting voor de voor 1 October 1925 aangestelden, acht de heer Jeronimus onjuist, omdat de na 1 October 1925 aangestelden niets zou worden gekort, en zij het volle voor deel van de prijsdaling zouden behou den, terwijl er ambtenaren zijn, bij wier salarisvaststelling met de pensioenkor ting is rekening gehouden. Voorts acht hij dit onjuist, omdat bij eene onverhoopt nader noodzakelijk te worden wijziging, beide groepen alsdan gelijkelijk zouden worden getroffen. Het voorstel van burg. en weth, is voorts onbillijk, omdat zekere personen hun salaris gewijzigd zagen door Ged. Staten en zij zich bij aanname van het voorstel van burg. en weth. dus zouden zien gedrukt èn door salariswijziging èn door pensioenkorting. Dat het algemeen loonpeil voldoende moet geacht te zijn, moge blijken uit het feit, dat de heer Paul in 1921 de toen vastgestelde en in hoofdzaak nog vigee- rende regeling aanvaardbaar achtte, ter wijl intusschen het indexcijfer van de kosten van levensonderhoud voor ar beidersgezinnen te Amsterdam is ge daald van verre boven 200 (aanvang 1921) tot ongeveer 150 (1932). Dat er nog stabilisatie is, gesteld dat deze ooit is geweest, is of zal komen, anders dan bij toepassing van een index cijfer, mag geen reden zijn de wijziging uit te stellen, tot de toestand van de gemeentekas reeds langen tijd de nood zakelijkheid zal hebben aangetoond. De belangrijke wijziging van kosten van le vensonderhoud wettigen aanpassing. Het voorstel van burg. en weth. maakt daarentegen ten onrechte het salaris tot een sluitpolitiek van de begrooting. Het voorstel II heeft de bedoeling de algemeene kosten van levensonderhoud te verlagen, en stimuleerend op andere verlagingen te werken. Zij beteekent een iegerhce'tkoming ook op de op gemeen STUKKEN VOOR DEN GEMEENTERAAD VAN VLISSINGEN. In de vergadering van 8 dezer besloot de raad voor de overname van het be drijf der Vlissingsche Duinwaterleiding maatschappij een geldleening aan te gaan. Intusschen moet nog 'n beslissing worden genomen omtrent de wijze waar op het nieuwe bedrijf met ingang van 1 Juli a.s. zal worden geëxploiteerd. De raadscommissie ad hoe betreffende de drinkwatervoorziening adviseert deze exploitatie te doen plaats hebben in den vorm van een gemeentebedrijf over eenkomstig tie art. 252 en 253 der ge meentewet. Burg. en Weth. kunnen zich met dit advies wel vereenigen, daar hen deze wijze van exploitatie het meest practisch voorkomt. Zij merken hierbij op dat op eene enkele uitzondering na, alle gemeenten dezen beheersvorm voor hare bedrijven bezigen. Zij stellen voor overeenkomstig het advies der raads commissie te besluiten en deelen ten slotte nog mede, dat in de volgende ver gadering de noodige besluiten zullen worden aangeboden, tot vaststelling der vereischte verordeningen en der be- drijfsbegrooting, tot handhaving der be staande tarieven enz. In haar verzoek om de subsidie van 100 op 500 te brengen wijst het be stuur van Vreemdelingenverkeer er op, dat het steeds te kampen heeft met ge brek aan geldmiddelen, waardoor het zijn werk niet zoodanig kan uitbreiden als in het belang der gemeente wel wen- schelijk ware. Het moet zeer wensche- lijk en noodig geacht worden de aan dacht op veel grooter schaal op deze gemeente te doen vestigen, dan met de beperkte middelen, die thans ten dienste staan mogelijk is. Burg. en Weth. zijn ten volle overtuigd van het groote.nut voor de gemeente van een krachtige propaganda en staan dan ook sympa thiek tegenover het verzoek. Intusschen moet anderzijds niet uit het oog worden verloren, dat de toestand der gemeente- financiën de meest mogelijke zuinigheid eischt. Daarom meenen Burg. en Weth. te moeten voorstellen de subsidie met ingang van 1932 te verhoogen tot 300. Dit is geenszins het eenige financieele offer, dat de gemeente zich ter bevor dering van het vreemdelingenverkeer getroost. Zoo werd alleen reeds door het gemeentelijk badbedrijf in 1930 en 1931 resp. 760 en 830 voor propa gandistische doeleinden uitgegeven. Overgelegd wordt het verslag van be steding van de som van 5500 voor 1931 toegestaan voor voeding en kleeding van schoolgaande kinderen. Er zijn totaal 18565 porties eten verstrekt en 1281 paar klompen, de uitgaven waren 5437.37. Keuring van pootaardappelen. De heer J. J. Scherpenhuizen te Rijs wijk heeft in een uitvoering adres aan de leden der Staten Generaal zijn be zwaren ingebracht tegen het keuren van pootaardappelen te velde, daar de werkelijke bezwaren om knoeierij te voorkomen eerst later aan den dag ko men. Deze keuring geeft geen waarborg dat zich later de wratziekte van de knol len meester maakt. Slechts een keurig bij aflevering van pootgoed, geeft waar borg. Hij meent echter, dat een keuring van pootaardappelen slechts ten goede zal komen aan de concurreerende landen daar de prijzen in Nederland aldus kunst matig worden opgedreven het buitenland daarvan profiteert, omdat daar de poot aardappelen n;ec werden gekeurd. BESCHERMING VAN VEE TEGEN VERBRANDINGSGEVAAR. Het is zeker wel de brand van den veestal van den heer Koene te Grijps- kerke op 9 dezer, die voor de Vereeni- ging tot Bescherming van Dieren, afdee- ling Walcheren, aanleiding was voor de gisterenmiddag door haar in het café „De Eendracht" belegde vergadering. De voorzitter, de heer J. K r a a m e r, heeft dit in zijn openingswoord dan ook naar voren gebracht, en er op gewezen, dat men bespreken wilde of tegen het vreeselijk lot, dat de dieren bedreigt, niets te doen is. Het bestuur was zoo gelukkig den heer A. Goedhart uit Vlis- singen, die van deze materie bijzondere studie heeft gemaakt, bereid te vinden een demonstratie te geven van de door hem ontworpen inrichting om het ge vaar zeker te verkleinen. Het deed spr, genoegen, dat vrij velen aan den oproep gehoor hebben gegeven, omdat het ge- wenscht is samenwerking te verkrijgen tusschen de personen, wier streven het is het brandgevaar zoo klein mogelijk te doen zijn. Spr. wees er op dat de Vereeniging voor Dierenbescherming als pionierster bij dit werk is te beschou wen, en dit door propaganda in woord en geschrift. Hierna verkreeg de heer Goedhart het woord. Deze begon met in afwijking van het eigenlijke onderwerp een door ieder te maken hokje te toonen, waar onder men het vergif 'voor ratten kan plaatsen, zoodat alleen deze dieren er bij kunnen, wat vergiftiging van katten of andere dieren kan voorkomen. Reeds deze demonstratie gaf tot eenige dis cussie aanleiding en was het de heer J. F. Vermeulen, die zijn ervarin- gen op het gebied der rattenverdelging ten beste gaf en o.a. zeide, dat niet ieder vergif geschikt is om te bereiken, wat de heer Goedhart wil. Bij de verdere besprekingen kwam o.a. de groote wenschelijkheid naar vo ren doode ratten of muizen, vooral als men weet, dat vergif de oorzaak moet zijn, te begraven of te verbranden, op dat zij geen gevaar voor andere dieren kunnen opleveren. Na deze bespreking kwam de heer Goedhart tot zijn eigenlijke demon stratie van een inrichting in de stallen om alle vee met eene handbeweging los te maken. Bij den in miniatuur door spr. vervaardigden stal, was duidelijk te zien hoe men van buiten aan den stal een handle kan laten vallen, waarop alle dieren los zijn. Dit kan ook in den stal geschieden door op een knop te druk ken, terwijl doorbranden van een der aan te brengen celluloid schakels auto matisch een hamer op den knop doet vallen met hetzelfde resultaat. Als de dieren los zijn en een of meer hunner komt op een los deel in den vloer voor een groote deur, dan valt deze deur geheel naar buiten weg en kunnen de dieren naar buiten komen. De handle buiten aan het gebouw kan zoo noodig ook in beweging worden gebracht door voorbijgangers of buren, als deze den brand eerder bemerken dan de bewo ners zelf, maar daartoe moet duidelijk worden aangegeven, waar zich de handle i bevindt. Indien men bang is, dat baldadigen, ook zonder noodzaak, de dieren in vrij heid zullen stellen, dan kan men den handle wel op een of andere wijze af sluiten, maar dan moet men zorgen, dat alle bevoegden goed worden ingelicht waar de sleutel ligt. Nadat alle aanwezigen, onder wie ook verschillende landbouwers en vaklieden van het platteland, met belangstelling den minatuur stal hadden in oogen- schouw genomen, was het de heer H. Bierman, die met waardeering voor hetgeen de heer Goedhart naar voren had gebracht, zeide, dat hij van meening is, dat men in de eerste plaats moet werken in de richting van het bouwen van brandvrije stallen van beton, en dat in deze voor de gemeentebesturen ook een taak is weggelegd door het vastleg gen van de bepalingen daarvoor in de bouwverordening. Spr. meende, dat in deze bij samenwer king van de afdeeling Zeeland van den Kon. Nederl. Brandweerbond en die van de Vereeniging voor Dierenbescherming wel wat is te bereiken en stelde voor uit beide vereenigingen eene commissie sa men te stellen, die een rapport ter zake zal uitbrengen. Verschillende andere aanwezigen brachten ook wenschen en wenken ter zake naar voren en o.a. betoogde de heer Vermeulen de groote wenschelijk heid van veel deuren in een stal, wat trouwens bij het toepassen van het stel sel van den heer Goedhart ook zeer wel mogelijk is. Een der aanwezige landbouwers be pleitte een opening boven in den stal, die eventueel rook door kan laten, terwijl een ander meende, dat men van uit de woning het toestel van den heer Goed hart in beweging moet kunnen brengen, wat volgens den heer Bierman in Fries land reeds wordt toegepast. De heer Vermeulen gaf nog een wenk nml om de paarden met hun ach- terbeenen niet op beton, doch op keien te laten staan, wat het opstaan verge makkelijkt. Uit de vergadering verklaarde zich de heer Melse van Zandijk bereid zitting in de commissie te nemen, de beide ge noemde vereenigingen zullen hare verte genwoordigers nader aanwijzen. De voorzitter bracht ten slotte grooten dank aan den heer Goedhart en aan de andere heeren, die waardevolle adviezen gaven en zeide, dat men als het rapport is samengesteld, weder eene vergadering zal beleggen. De bal is nu aan het rollen en men moet nu zorgen, dat hij de goede richting houdt. Na afloop der vergadering demon streerde de heer Goedhart voor de bestuursleden nog een tweede door hem gedane vinding nml. om te voorkomen, dat carrousselpaarden maar steeds moe ten blijven loopen zoolang de carroussel draait, doch nu kunnen zij alleen den carroussel aan den gang brengen en dan verder blijven staan. Het is jammer echter, dat de eigenaren niet voldoende voor hun dieren gevoelen om dit vrij eenvoudig middel aan te brengen. In den nacht van 18 op 19 Octo ber van het vorig jaar is ingebroken in het gebouw van de H.E.M.A. aan de Korte Hoogstraat te Rotterdam. De in brekers hebben de brandkast openge scheurd en er een bedrag van 2200 uit gestolen. De drie inbrekers zijn door de Rotterdamsche rechtbank veroor deeld, de beide eersten tot ieder vier jaar en de derde tot drie en een half jaar gevangenisstraf. Bij beschikking van den minister van defensie is met ingang van 2 Mei a.s. overgeplaats bij het 14e regiment infanterie en bestemd voor de functie van hoofd-instructeur en commandat van de regimentsschool, de majoor K. A. Rovekamp van het 3e regment infan terie. De geestelijke verzorging der militairen. Bij ministerieele beschikking is, onder intrekking van het daaromtrent bepaal de, het navolgende vastgesteld. Zoowel voor de uitoefening van de taak door de legerpredikanten van de rechtzinnige als voor die van de vrij zinnige richting, wordt het Rijk verdeeld in twee gewesten. Het eerste omvat de provinciën Noord en Zuid-Holland, Zeeland, Utrecht ten W. van de spoorlijn Amsterdam AmersfoortResteren en Gelderland en Noord-Brabant ten W. van de spoorlijn Utrecht's-HertogenboschEindhoven V alkens waar d. Het tweede omvat de provincie Fries land, Groningen, Drente, Overijsel, Lim burg, Utrecht ten O. van de spoorlijn AmsterdamAmersfoortResteren en Gelderland en Noord-Brabant ten O. van de spoorlijn Utrecht's-Hertogen boschEindhovenValkenswaard. De twee legerpredikanten van de rechtzinnige richting zullen tot stand plaats hebben Utrecht, terwijl de stand plaats van de twee predikanten der vrij zinnige richting onderscheidenlijk Lei den en Arnhem zal zijn. Nu besloten werd de vacature van wijlen Ds. J. H. Ruys van Dugteren niet meer te vervullen zijn de rayons van de rechtzinnige legerpredikanten gelijk ge maakt aan die van de vrijzinnige func tionarissen. De rechtzinnige legerpredi- kant ds. P. Bootsma te Zwolle, zal zich metterwoon vestigen te Utrecht en de te benoemen opvolger van ds. F. G. Peter sen, die 1 Jan. j.l. met pensioen is ge gaan en die uit den kring der Geref. Kerken komen zal, zal eveneens Utrecht als standplaats krijgen. Een en ander beteekent ook een aanmerkelijke bezui niging. den Rijksweg ter plaatse; in verband hiermede kan een afdoende verbetering momenteel nog niet worden aangebracht, doch het gemeentebestuur heeft beslo ten aan de bezwaren zooveel mogelijk tegemoet te komen door het struikgewas eenigszins te laten wegsnoeien. De stationskruiers. De directie der Nederlandsche Spoor wegen heeft, ingaande 1 Mei, verboden, dat hotelpersoneel op de stations baga ge van vertrekkende reizigers naar de treinen brengt, dit moet worden over gelaten aan de stationskruiers. Scholieren mee de lucht in. Bij de Nederlandsche rondvlucht 1932 zou aan belangstellenden in overweging gegeven worden, een aantal plaatsen in de vliegtuigen van de K. L. M. voor leerlingen van de hoogste klassen van middelbare scholen te doen reserveeren, zoo meldt de Maasbode. Deze jeugdige deelnemers aan de Rondvlucht zouden van hunne bevindingen een opstel moe ten inzenden ter beoordeeling van de commissie voor luchttoerisme van de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart. Dezer dagen werden de eerste scho lieren geboekt en wel door de „Alk- maarsche Courant". Inmiddels is het aantal aan de Rond vlucht van den eersten zoowel als van den tweeden dag deelnemende vliegtui gen tot 12 gestegen. Le BourgetKaapstad. De Fransche vliegers Goulette en Sa- lel, die Zondagmorgen om 5 uur van Le Bourget vertrokken, zijn na 3 tusschen- landingen omstreeks half één in den nacht van Woensdag op Donderdag te Kaapstad aangekomen. De tocht werd afgelegd in 3 dagen en 18 uur. Het record van dat traject, dat op naam van Moelison stond, is met ongeveer 20 uur verbeterd. Uitbetalingen van Postchèques. Bij de uitbetaling van postchèques moet men zich op het postkantoor des- gewenscht kunnen legitimeeren. Voor de inning van chèques, afkomstig van den Pensioenraad wordt door de aan bieders als regel volstaan met het too nen van de pensioenacte. Dit kan ech ter voortaan niet meer als voldoende legitimatie worden aangemerkt, In dit verband wordt de aandacht ge vestigd op de aan alle postkantoren ver krijgbare post-identiteitskaarten (prijs 40 cents), welke kunnen dienen als be wijsstuk bij alle handelingen te verrich ten door de postkantoren in Nederland en verschillende andere landen. Belasting betalen op alle post- inrichtingen. Met ingang van den 2den Mei worden alle postinrichtingen, welke nog niet voor den belastingdienst zijn geopend, belast met de aanneming van stortingen van grond- en personeelebelastingen, in komsten- en vermogensbelasting en di vidend- en tantièmebelasting. De bestellers belast met de bestelling in de buitenwijken, alsmede in de kom van plaatsen waar een poststation is ge vestigd, worden mede belast met de aanneming van belastingbetalingen. Gevaarlijk verkeerspunt bij Goes. Voor korten tijd vestigden de bestu ren van den A. N, W. B. en de K. N. A, C. de aandacht van het gemeentebe stuur van Goes op het uitzicht bij de wegkruising in den weg GoesKloetin- ge, ter hoogte van den spoorwegover gang op den weg naar 's-Gravenpolder, dat op den Noord-Oostelijken hoek wordt beperkt door struikgewas langs den weg naar 's-Gravenpolder en waar dan ook nog al eens aanrijdingen plaats hebben. Verzocht werd een uitzichts verbetering ter plaatse zooveel mogelijk te bevorderen. In antwoord hierop ont vingen, naar „De Kampioen" meldt, ge noemde vereenigingen bericht, dat de grond op bedoelden hoek eenigen tijd geleden door het gemeentebestuur werd aangekocht in het belang van een goede uitvoering van het uitbreidingsplan, ter wijl het niet onmogelijk is, dat een deel te eeniger tijd zal worden aangewend, teneinde te komen tot verbreeding van Trein en autobus. In „Spoor- en Tramwegen" schrijft ir. J. van Roggen over het vraagstuk van de concurrentie, welke de spoorwegen wordt aangedaan door het auto-vervoer. Reeds dadelijk zoo constaeert hij, valt de groote onrechtvaardigheid op, dat de spoorwegen, in het belang van reizi gers en vracht, wettelijk geheel gebon den zijn aan vele voorschriften, o. a. ar- controle op het materieel enz. terwijl de vele auto-exploitanten nu wel niet geheel, doch wel grootensdeels onthe ven zijn van dergelijke bepalingen, voor al wat de arbeidsvoorwaarden van het personeel betreft. Telkens weer bij auto-ongelukken blijkt, dat de chauffeurs te vermoeid waren en dat daarin ook de directe oor zaak van die ongelukken gezocht moet worden. Schrijver gaat vervolgens na, op wel ke manier de exploitatievorm der spoor wegen zou kunnen worden gewijzigd, om zich in meerdere mate bij de moderne behoeften aan te passen. Hij vestigt daar bij de aandacht op de Micheline, een soort autobus, van Fransche vinding, we-1 ke over spoorrails loopt en een snel heid moet kunnen ontwikkelen van 140 K.M. per uur. Door deze hooge snelheid kan men dit soort vervoermiddel met korte tusschenpoozen doen loopen, ter wijl hun aantal betrekkelijk gering be hoeft te zijn. Ik stel mij voor, aldus ir. van Roggen, dat in de toekomst op meerdere locaal- spoor- en tramwegen gebruik gemaakt zal worden van dergelijke lichte, met groote snelheid loopende en van sterke remmen voorziene voertuigjes, die met kortere of langere tusschenpoozen op geregelde tijden loopen. Op de hoofdspoorwegen zijn at.i. de „Micheline" of dergelijk soort vehikels voorloopig niet geschikt om in een

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 6