BANDEN: goedkoope kilometers!
LANDBOUW.
RECHTZAKEN.
LEGER EN VLOOT.
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
A r\T7 Olfmm - -
Depot te Middelburg: A. DE SMIDT, Varkensmarkt. Tel. 200.
(Injgez. Med.j
Waar evenwel thans een verder gaand
voorstel van de meerderheid van B. en
W. den raad heeft bereikt, moet dat lid
.zich zijn oordeel nog voorbehouden en
de verdere houding van B. en W. af
wachten. Is het college bereid het advies
-van het G. O. over te nemen, dan zou
hij zich ten slotte daarbij kunnen aan
sluiten. Mocht onverhoopt de meerder
heid van B. en W. hun ingenomen stand
punt handhaven dan zal dat lid zich
waarschijnlijk ook tegen het advies van
het G. O. moeten verklaren en dus tegen
elke salarisverlaging, in welke vorm dit
dan ook zou geschieden. Voorts zou dat
lid in dit verband het recht zich willen
•voorbehouden, eventueele voorstellen
tot verder gaande salariskorting van de
hoogere wedden te steunen. Uit de be
sprekingen in 't G.O. blijkt wel zeer dui
delijk, dat de loonen en salarissen in de
gemeente ten opzichte van die in ande
re gemeenten, zeer laag zijn, wat voor
dit lid een reden te meer is, de verla
ging van het salarispeil af te wijzen. Dat
zoowel de meerderheid als de minder
heid aan pensioenstorting de voorkeur
geven boven directe korting op het loon
is misschien juist gezien en is de zachtste
vorm voor salarisverlaging, dat neemt
echter niet het feit weg, dat bij een ge
lijke korting, de salarissen beneden de
3000 onbillijker worden behandeld dan
de salarissen boven de 3000 uitgaande.
Het is daarom, dat het volgens het hier
aan het woord zijnde lid aanbeveling
verdient te overwegen, of bij pensioen
aftrek niet meer rekening kan worden
gehouden met de hoogte der wedden, op
dat naar evenredigheid ten opzichte van
het inkomen een offer kan worden ge
bracht.
teloontrekkenden toegepaste korting.
Dit laatste voorstel is geheel overeen
komstig het verlangen en het inzicht uit
gedrukt door minister Verschuur in de
Tweede Kamer bij de behandeling van
de motie-Knottenbelt in de zitting van
20 April 1932.
Zooals reeds bij de behandeling van
de begrooting door den voorsteller is ge
zegd, achtte hij toen reeds een vermin
dering met 20 pet. gewettigd, ofschoon
hij zich bij zijn verworpen voorstel
beperkte tot 10 pet.
Aangezien hij een tijdelijke korting
voorstelt, kan de pensioengrondslag on
gewijzigd blijven, evenals dat in Gronin
gen is geschied.
Voorstel II zit echter onverbrekelijk
vast aan voorstel Ia, omdat naar de
meening van den heer Jeronimus 6%
pet. (15 8y2 pet.) van de door de ge
meente uitbetaalde loonen is 26.000;
terwijl de verkoopsbedragen van gas
190,000 en electriciteit 240.000, sa
men 430.000 bij eene korting van 5
pet. zouden vorderen ƒ21.500.
Misschien zou bij nadere uitwerking
van dit kortingsvoorstel hier en daar
eene korting kunnen vervallen, of een
andere verhoogd kunnen worden, waar
door het voordeel van 4500 zou kun
nen veranderen. In verband met het
laatste stelt hij voor, „volgens nader te
stellen regelen". Bovendien zit hier ook
aan vast eene meer ingrijpende begroo-
tingswijziging.
De heer A. Jeronimus heeft de vol
gende voorstellen bij den gemeenteraad
ingediend:
I. aDe Raad besluit met ingang van
1 Mei 1932 de jaarwedden en loonen
van in dienst der gemeente zijnde per
sonen tijdelijk te verlagen met nader te
noemen percentage:
b, dit percentage te bepalen op 15 pet.,
of subsidiair
c. dit percentage te bepalen op 8%
pet.
II. Met ingang van 1 Juli 1932 eene
tijdelijke korting toe te staan van 5 pet.
op het te betalen bedrag voor gas en
electriciteit volgens nader te stellen re
gelen.
Ter toelichting geeft de voorsteller
eerst de volgende drie stellingen:
1. De overheid heeft tot plicht aan de
bij haar in dienstbetrekking verbonde
nen een behoorlijk inkomen te waarbor
gen overeenkomstig de prestatie.
2. Bij verandering van de waarde van
het in geld uitgedrukte inkomen mag,
maar ook moet, het bedrag overeenkom
stig de waardeverandering gewijzigd
worden.
3. De overheid heeft tot plicht bij de
wijzigingen van de waarde van het geld,
de prijzen van de doop haar verkochte
of gefabriceerde artikelen of producten
overeenkomstig de waardeverandering
te wijzigen.
Het behoeft geen betoog, dat bij ver
werping van voorstel la of lb, het voor
stel II automatisch vervalt, dus zelfs in
dien slechts het subsidiaire voorstel lc
genade mocht vinden.
Het voorstel van burg. en weth. tot
het korten van de pensioenstorting voor
de voor 1 October 1925 aangestelden,
acht de heer Jeronimus onjuist, omdat
de na 1 October 1925 aangestelden niets
zou worden gekort, en zij het volle voor
deel van de prijsdaling zouden behou
den, terwijl er ambtenaren zijn, bij wier
salarisvaststelling met de pensioenkor
ting is rekening gehouden.
Voorts acht hij dit onjuist, omdat bij
eene onverhoopt nader noodzakelijk te
worden wijziging, beide groepen alsdan
gelijkelijk zouden worden getroffen.
Het voorstel van burg. en weth, is
voorts onbillijk, omdat zekere personen
hun salaris gewijzigd zagen door Ged.
Staten en zij zich bij aanname van het
voorstel van burg. en weth. dus zouden
zien gedrukt èn door salariswijziging èn
door pensioenkorting.
Dat het algemeen loonpeil voldoende
moet geacht te zijn, moge blijken uit het
feit, dat de heer Paul in 1921 de toen
vastgestelde en in hoofdzaak nog vigee-
rende regeling aanvaardbaar achtte, ter
wijl intusschen het indexcijfer van de
kosten van levensonderhoud voor ar
beidersgezinnen te Amsterdam is ge
daald van verre boven 200 (aanvang
1921) tot ongeveer 150 (1932).
Dat er nog stabilisatie is, gesteld dat
deze ooit is geweest, is of zal komen,
anders dan bij toepassing van een index
cijfer, mag geen reden zijn de wijziging
uit te stellen, tot de toestand van de
gemeentekas reeds langen tijd de nood
zakelijkheid zal hebben aangetoond. De
belangrijke wijziging van kosten van le
vensonderhoud wettigen aanpassing. Het
voorstel van burg. en weth. maakt
daarentegen ten onrechte het salaris tot
een sluitpolitiek van de begrooting.
Het voorstel II heeft de bedoeling de
algemeene kosten van levensonderhoud
te verlagen, en stimuleerend op andere
verlagingen te werken. Zij beteekent een
iegerhce'tkoming ook op de op gemeen
STUKKEN
VOOR DEN GEMEENTERAAD VAN
VLISSINGEN.
In de vergadering van 8 dezer besloot
de raad voor de overname van het be
drijf der Vlissingsche Duinwaterleiding
maatschappij een geldleening aan te
gaan. Intusschen moet nog 'n beslissing
worden genomen omtrent de wijze waar
op het nieuwe bedrijf met ingang van
1 Juli a.s. zal worden geëxploiteerd. De
raadscommissie ad hoe betreffende de
drinkwatervoorziening adviseert deze
exploitatie te doen plaats hebben in
den vorm van een gemeentebedrijf over
eenkomstig tie art. 252 en 253 der ge
meentewet. Burg. en Weth. kunnen zich
met dit advies wel vereenigen, daar hen
deze wijze van exploitatie het meest
practisch voorkomt. Zij merken hierbij
op dat op eene enkele uitzondering na,
alle gemeenten dezen beheersvorm voor
hare bedrijven bezigen. Zij stellen voor
overeenkomstig het advies der raads
commissie te besluiten en deelen ten
slotte nog mede, dat in de volgende ver
gadering de noodige besluiten zullen
worden aangeboden, tot vaststelling der
vereischte verordeningen en der be-
drijfsbegrooting, tot handhaving der be
staande tarieven enz.
In haar verzoek om de subsidie van
100 op 500 te brengen wijst het be
stuur van Vreemdelingenverkeer er op,
dat het steeds te kampen heeft met ge
brek aan geldmiddelen, waardoor het
zijn werk niet zoodanig kan uitbreiden
als in het belang der gemeente wel wen-
schelijk ware. Het moet zeer wensche-
lijk en noodig geacht worden de aan
dacht op veel grooter schaal op deze
gemeente te doen vestigen, dan met de
beperkte middelen, die thans ten dienste
staan mogelijk is. Burg. en Weth. zijn
ten volle overtuigd van het groote.nut
voor de gemeente van een krachtige
propaganda en staan dan ook sympa
thiek tegenover het verzoek. Intusschen
moet anderzijds niet uit het oog worden
verloren, dat de toestand der gemeente-
financiën de meest mogelijke zuinigheid
eischt. Daarom meenen Burg. en Weth.
te moeten voorstellen de subsidie met
ingang van 1932 te verhoogen tot 300.
Dit is geenszins het eenige financieele
offer, dat de gemeente zich ter bevor
dering van het vreemdelingenverkeer
getroost. Zoo werd alleen reeds door
het gemeentelijk badbedrijf in 1930 en
1931 resp. 760 en 830 voor propa
gandistische doeleinden uitgegeven.
Overgelegd wordt het verslag van be
steding van de som van 5500 voor 1931
toegestaan voor voeding en kleeding van
schoolgaande kinderen. Er zijn totaal
18565 porties eten verstrekt en 1281
paar klompen, de uitgaven waren
5437.37.
Keuring van pootaardappelen.
De heer J. J. Scherpenhuizen te Rijs
wijk heeft in een uitvoering adres aan
de leden der Staten Generaal zijn be
zwaren ingebracht tegen het keuren
van pootaardappelen te velde, daar de
werkelijke bezwaren om knoeierij te
voorkomen eerst later aan den dag ko
men. Deze keuring geeft geen waarborg
dat zich later de wratziekte van de knol
len meester maakt. Slechts een keurig
bij aflevering van pootgoed, geeft waar
borg. Hij meent echter, dat een keuring
van pootaardappelen slechts ten goede
zal komen aan de concurreerende landen
daar de prijzen in Nederland aldus kunst
matig worden opgedreven het buitenland
daarvan profiteert, omdat daar de poot
aardappelen n;ec werden gekeurd.
BESCHERMING VAN VEE TEGEN
VERBRANDINGSGEVAAR.
Het is zeker wel de brand van den
veestal van den heer Koene te Grijps-
kerke op 9 dezer, die voor de Vereeni-
ging tot Bescherming van Dieren, afdee-
ling Walcheren, aanleiding was voor de
gisterenmiddag door haar in het café
„De Eendracht" belegde vergadering.
De voorzitter, de heer J. K r a a m e r,
heeft dit in zijn openingswoord dan ook
naar voren gebracht, en er op gewezen,
dat men bespreken wilde of tegen het
vreeselijk lot, dat de dieren bedreigt,
niets te doen is. Het bestuur was zoo
gelukkig den heer A. Goedhart uit Vlis-
singen, die van deze materie bijzondere
studie heeft gemaakt, bereid te vinden
een demonstratie te geven van de door
hem ontworpen inrichting om het ge
vaar zeker te verkleinen. Het deed spr,
genoegen, dat vrij velen aan den oproep
gehoor hebben gegeven, omdat het ge-
wenscht is samenwerking te verkrijgen
tusschen de personen, wier streven het
is het brandgevaar zoo klein mogelijk
te doen zijn. Spr. wees er op dat de
Vereeniging voor Dierenbescherming als
pionierster bij dit werk is te beschou
wen, en dit door propaganda in woord
en geschrift.
Hierna verkreeg de heer Goedhart
het woord. Deze begon met in afwijking
van het eigenlijke onderwerp een door
ieder te maken hokje te toonen, waar
onder men het vergif 'voor ratten kan
plaatsen, zoodat alleen deze dieren er
bij kunnen, wat vergiftiging van katten
of andere dieren kan voorkomen. Reeds
deze demonstratie gaf tot eenige dis
cussie aanleiding en was het de heer
J. F. Vermeulen, die zijn ervarin-
gen op het gebied der rattenverdelging
ten beste gaf en o.a. zeide, dat niet ieder
vergif geschikt is om te bereiken, wat
de heer Goedhart wil.
Bij de verdere besprekingen kwam
o.a. de groote wenschelijkheid naar vo
ren doode ratten of muizen, vooral als
men weet, dat vergif de oorzaak moet
zijn, te begraven of te verbranden, op
dat zij geen gevaar voor andere dieren
kunnen opleveren.
Na deze bespreking kwam de heer
Goedhart tot zijn eigenlijke demon
stratie van een inrichting in de stallen
om alle vee met eene handbeweging los
te maken. Bij den in miniatuur door spr.
vervaardigden stal, was duidelijk te zien
hoe men van buiten aan den stal een
handle kan laten vallen, waarop alle
dieren los zijn. Dit kan ook in den stal
geschieden door op een knop te druk
ken, terwijl doorbranden van een der
aan te brengen celluloid schakels auto
matisch een hamer op den knop doet
vallen met hetzelfde resultaat. Als de
dieren los zijn en een of meer hunner
komt op een los deel in den vloer voor
een groote deur, dan valt deze deur
geheel naar buiten weg en kunnen de
dieren naar buiten komen. De handle
buiten aan het gebouw kan zoo noodig
ook in beweging worden gebracht door
voorbijgangers of buren, als deze den
brand eerder bemerken dan de bewo
ners zelf, maar daartoe moet duidelijk
worden aangegeven, waar zich de handle i
bevindt.
Indien men bang is, dat baldadigen,
ook zonder noodzaak, de dieren in vrij
heid zullen stellen, dan kan men den
handle wel op een of andere wijze af
sluiten, maar dan moet men zorgen, dat
alle bevoegden goed worden ingelicht
waar de sleutel ligt.
Nadat alle aanwezigen, onder wie ook
verschillende landbouwers en vaklieden
van het platteland, met belangstelling
den minatuur stal hadden in oogen-
schouw genomen, was het de heer H.
Bierman, die met waardeering voor
hetgeen de heer Goedhart naar voren
had gebracht, zeide, dat hij van meening
is, dat men in de eerste plaats moet
werken in de richting van het bouwen
van brandvrije stallen van beton, en dat
in deze voor de gemeentebesturen ook
een taak is weggelegd door het vastleg
gen van de bepalingen daarvoor in de
bouwverordening.
Spr. meende, dat in deze bij samenwer
king van de afdeeling Zeeland van den
Kon. Nederl. Brandweerbond en die van
de Vereeniging voor Dierenbescherming
wel wat is te bereiken en stelde voor uit
beide vereenigingen eene commissie sa
men te stellen, die een rapport ter zake
zal uitbrengen.
Verschillende andere aanwezigen
brachten ook wenschen en wenken ter
zake naar voren en o.a. betoogde de heer
Vermeulen de groote wenschelijk
heid van veel deuren in een stal, wat
trouwens bij het toepassen van het stel
sel van den heer Goedhart ook zeer wel
mogelijk is.
Een der aanwezige landbouwers be
pleitte een opening boven in den stal, die
eventueel rook door kan laten, terwijl
een ander meende, dat men van uit de
woning het toestel van den heer Goed
hart in beweging moet kunnen brengen,
wat volgens den heer Bierman in Fries
land reeds wordt toegepast.
De heer Vermeulen gaf nog een
wenk nml om de paarden met hun ach-
terbeenen niet op beton, doch op keien
te laten staan, wat het opstaan verge
makkelijkt.
Uit de vergadering verklaarde zich de
heer Melse van Zandijk bereid zitting in
de commissie te nemen, de beide ge
noemde vereenigingen zullen hare verte
genwoordigers nader aanwijzen.
De voorzitter bracht ten slotte
grooten dank aan den heer Goedhart en
aan de andere heeren, die waardevolle
adviezen gaven en zeide, dat men als
het rapport is samengesteld, weder eene
vergadering zal beleggen. De bal is nu
aan het rollen en men moet nu zorgen,
dat hij de goede richting houdt.
Na afloop der vergadering demon
streerde de heer Goedhart voor de
bestuursleden nog een tweede door hem
gedane vinding nml. om te voorkomen,
dat carrousselpaarden maar steeds moe
ten blijven loopen zoolang de carroussel
draait, doch nu kunnen zij alleen den
carroussel aan den gang brengen en
dan verder blijven staan. Het is jammer
echter, dat de eigenaren niet voldoende
voor hun dieren gevoelen om dit vrij
eenvoudig middel aan te brengen.
In den nacht van 18 op 19 Octo
ber van het vorig jaar is ingebroken in
het gebouw van de H.E.M.A. aan de
Korte Hoogstraat te Rotterdam. De in
brekers hebben de brandkast openge
scheurd en er een bedrag van 2200
uit gestolen. De drie inbrekers zijn door
de Rotterdamsche rechtbank veroor
deeld, de beide eersten tot ieder vier
jaar en de derde tot drie en een half
jaar gevangenisstraf.
Bij beschikking van den minister
van defensie is met ingang van 2 Mei
a.s. overgeplaats bij het 14e regiment
infanterie en bestemd voor de functie
van hoofd-instructeur en commandat
van de regimentsschool, de majoor K. A.
Rovekamp van het 3e regment infan
terie.
De geestelijke verzorging der
militairen.
Bij ministerieele beschikking is, onder
intrekking van het daaromtrent bepaal
de, het navolgende vastgesteld.
Zoowel voor de uitoefening van de
taak door de legerpredikanten van de
rechtzinnige als voor die van de vrij
zinnige richting, wordt het Rijk verdeeld
in twee gewesten.
Het eerste omvat de provinciën Noord
en Zuid-Holland, Zeeland, Utrecht
ten W. van de spoorlijn Amsterdam
AmersfoortResteren en Gelderland en
Noord-Brabant ten W. van de spoorlijn
Utrecht's-HertogenboschEindhoven
V alkens waar d.
Het tweede omvat de provincie Fries
land, Groningen, Drente, Overijsel, Lim
burg, Utrecht ten O. van de spoorlijn
AmsterdamAmersfoortResteren en
Gelderland en Noord-Brabant ten O.
van de spoorlijn Utrecht's-Hertogen
boschEindhovenValkenswaard.
De twee legerpredikanten van de
rechtzinnige richting zullen tot stand
plaats hebben Utrecht, terwijl de stand
plaats van de twee predikanten der vrij
zinnige richting onderscheidenlijk Lei
den en Arnhem zal zijn.
Nu besloten werd de vacature van
wijlen Ds. J. H. Ruys van Dugteren niet
meer te vervullen zijn de rayons van de
rechtzinnige legerpredikanten gelijk ge
maakt aan die van de vrijzinnige func
tionarissen. De rechtzinnige legerpredi-
kant ds. P. Bootsma te Zwolle, zal zich
metterwoon vestigen te Utrecht en de te
benoemen opvolger van ds. F. G. Peter
sen, die 1 Jan. j.l. met pensioen is ge
gaan en die uit den kring der Geref.
Kerken komen zal, zal eveneens Utrecht
als standplaats krijgen. Een en ander
beteekent ook een aanmerkelijke bezui
niging.
den Rijksweg ter plaatse; in verband
hiermede kan een afdoende verbetering
momenteel nog niet worden aangebracht,
doch het gemeentebestuur heeft beslo
ten aan de bezwaren zooveel mogelijk
tegemoet te komen door het struikgewas
eenigszins te laten wegsnoeien.
De stationskruiers.
De directie der Nederlandsche Spoor
wegen heeft, ingaande 1 Mei, verboden,
dat hotelpersoneel op de stations baga
ge van vertrekkende reizigers naar de
treinen brengt, dit moet worden over
gelaten aan de stationskruiers.
Scholieren mee de lucht in.
Bij de Nederlandsche rondvlucht 1932
zou aan belangstellenden in overweging
gegeven worden, een aantal plaatsen in
de vliegtuigen van de K. L. M. voor
leerlingen van de hoogste klassen van
middelbare scholen te doen reserveeren,
zoo meldt de Maasbode. Deze jeugdige
deelnemers aan de Rondvlucht zouden
van hunne bevindingen een opstel moe
ten inzenden ter beoordeeling van de
commissie voor luchttoerisme van de
Koninklijke Nederlandsche Vereeniging
voor Luchtvaart.
Dezer dagen werden de eerste scho
lieren geboekt en wel door de „Alk-
maarsche Courant".
Inmiddels is het aantal aan de Rond
vlucht van den eersten zoowel als van
den tweeden dag deelnemende vliegtui
gen tot 12 gestegen.
Le BourgetKaapstad.
De Fransche vliegers Goulette en Sa-
lel, die Zondagmorgen om 5 uur van Le
Bourget vertrokken, zijn na 3 tusschen-
landingen omstreeks half één in den
nacht van Woensdag op Donderdag te
Kaapstad aangekomen.
De tocht werd afgelegd in 3 dagen en
18 uur. Het record van dat traject, dat
op naam van Moelison stond, is met
ongeveer 20 uur verbeterd.
Uitbetalingen van Postchèques.
Bij de uitbetaling van postchèques
moet men zich op het postkantoor des-
gewenscht kunnen legitimeeren. Voor
de inning van chèques, afkomstig van
den Pensioenraad wordt door de aan
bieders als regel volstaan met het too
nen van de pensioenacte. Dit kan ech
ter voortaan niet meer als voldoende
legitimatie worden aangemerkt,
In dit verband wordt de aandacht ge
vestigd op de aan alle postkantoren ver
krijgbare post-identiteitskaarten (prijs
40 cents), welke kunnen dienen als be
wijsstuk bij alle handelingen te verrich
ten door de postkantoren in Nederland
en verschillende andere landen.
Belasting betalen op alle post-
inrichtingen.
Met ingang van den 2den Mei worden
alle postinrichtingen, welke nog niet
voor den belastingdienst zijn geopend,
belast met de aanneming van stortingen
van grond- en personeelebelastingen, in
komsten- en vermogensbelasting en di
vidend- en tantièmebelasting.
De bestellers belast met de bestelling
in de buitenwijken, alsmede in de kom
van plaatsen waar een poststation is ge
vestigd, worden mede belast met de
aanneming van belastingbetalingen.
Gevaarlijk verkeerspunt bij Goes.
Voor korten tijd vestigden de bestu
ren van den A. N, W. B. en de K. N. A,
C. de aandacht van het gemeentebe
stuur van Goes op het uitzicht bij de
wegkruising in den weg GoesKloetin-
ge, ter hoogte van den spoorwegover
gang op den weg naar 's-Gravenpolder,
dat op den Noord-Oostelijken hoek
wordt beperkt door struikgewas langs
den weg naar 's-Gravenpolder en waar
dan ook nog al eens aanrijdingen plaats
hebben. Verzocht werd een uitzichts
verbetering ter plaatse zooveel mogelijk
te bevorderen. In antwoord hierop ont
vingen, naar „De Kampioen" meldt, ge
noemde vereenigingen bericht, dat de
grond op bedoelden hoek eenigen tijd
geleden door het gemeentebestuur werd
aangekocht in het belang van een goede
uitvoering van het uitbreidingsplan, ter
wijl het niet onmogelijk is, dat een deel
te eeniger tijd zal worden aangewend,
teneinde te komen tot verbreeding van
Trein en autobus.
In „Spoor- en Tramwegen" schrijft ir.
J. van Roggen over het vraagstuk van
de concurrentie, welke de spoorwegen
wordt aangedaan door het auto-vervoer.
Reeds dadelijk zoo constaeert hij, valt
de groote onrechtvaardigheid op, dat
de spoorwegen, in het belang van reizi
gers en vracht, wettelijk geheel gebon
den zijn aan vele voorschriften, o. a. ar-
controle op het materieel enz. terwijl
de vele auto-exploitanten nu wel niet
geheel, doch wel grootensdeels onthe
ven zijn van dergelijke bepalingen, voor
al wat de arbeidsvoorwaarden van het
personeel betreft.
Telkens weer bij auto-ongelukken
blijkt, dat de chauffeurs te vermoeid
waren en dat daarin ook de directe oor
zaak van die ongelukken gezocht moet
worden.
Schrijver gaat vervolgens na, op wel
ke manier de exploitatievorm der spoor
wegen zou kunnen worden gewijzigd, om
zich in meerdere mate bij de moderne
behoeften aan te passen. Hij vestigt daar
bij de aandacht op de Micheline, een
soort autobus, van Fransche vinding, we-1
ke over spoorrails loopt en een snel
heid moet kunnen ontwikkelen van 140
K.M. per uur. Door deze hooge snelheid
kan men dit soort vervoermiddel met
korte tusschenpoozen doen loopen, ter
wijl hun aantal betrekkelijk gering be
hoeft te zijn.
Ik stel mij voor, aldus ir. van Roggen,
dat in de toekomst op meerdere locaal-
spoor- en tramwegen gebruik gemaakt
zal worden van dergelijke lichte, met
groote snelheid loopende en van sterke
remmen voorziene voertuigjes, die met
kortere of langere tusschenpoozen op
geregelde tijden loopen.
Op de hoofdspoorwegen zijn at.i. de
„Micheline" of dergelijk soort vehikels
voorloopig niet geschikt om in een