Dames!!! NORMA 15 ets. per pakje. NORMA is véél voedzamer dan andere goedkoope margarine en kost slechts 15 ets. per pakje. Koopt heden nog een pakje Norma bij Uw winkelier. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 8 APRIL 1932. No. 83. DE LUCHTDIENST ROTTERDAM-HAAMSTEDE- VLISSINGEN. FEUILLETON. HARTENAAS EN RUITENDRIE. KUNST EN WETENSCHAP, Gistermiddag had in St. Joris te Mid delburg eene bijeenkomst plaats van vertegenwoordigers der K. L. M. met belangstellenden in de met Mei te ope nen verbinding RotterdamHaamstede Vlissingen. Onder de aanwezigen merkten wij op vertegenwoordigers van verschillende gemeentebesturen o.a. van Middelburg en Vlissingen, van de Luchtvaartcomi- té's voor Schouwen en voor Walche ren, van de Kamer van Koophandel voor de Zeeuwsche eilanden, van de verschillende Vereenigingen voor Vreem delingenverkeer, van Middenstandsor ganisaties, van middelen van vervoer te land en te water, van de posterijen; ook waren aanwezig de agenten der K. L. M. in Zeeland, de garnizoens-com- mandant en de hoofdingenieur van de Prov. Waterstaat. De vergadering werd namens de K. L. M. voorgezeten door den heer v. d. Paauw, die na een woord van welkom er op wees, dat men alom in den lande bezig is met het inrichten van vliegvel den, maar dat de K. L. M. niet overal kan medewerken aan het totstandko men van binnenlandsche luchtlijnen; voor Zeeland o.a. kan en wil de K. L. M. dat wel doen. Er zijn thans vliegvel den te Eelde, in Twente, die te Maas tricht en Eindhoven zijn in wording, dat te Zwolle heeft niet de bedoeling om een geregelde verbinding te vesti gen maar is er meer voor eventueel ziekenvervoer en dergelijke. De huidige crisis, aldus de heer Van de Paauw, mag geen aanleiding zijn om de propaganda voor de binnenlandsche luchtvaart te staken; dat blijkt trou wens ook uit het feit, dat het aantal passagiers steeds in stijgende lijn gaat, Spr. wees er dan verder op, dat dezer dagen de goedkeuring is te verwachten van den Minister van Waterstaat op het door de K. L. M. ingediende project van een geregelde luchtverbinding Rotter- dam-Schouwen-Walcheren. Wanneer op 2 Mei de eerste luchtreizigers uit Hol land per vliegtuig op het luchtvaartter rein Vlissingen aankomen, wordt daar mede een plan van ouden datum ver wezenlijkt. Immers reeds op 8 Novem ber 1920 richtte de heer C. A. van Woelderen, burgemeester van Vlissin gen, een groot voorstander van de lucht vaart, het Walche'rsch Propagandacomi- té voor de Luchtvaart op met het doel Zeeland, in het bijzondcf Walcheren, in het luchtverkeer te betrekken. Talrijk zijn de bemoeiingen van dit propagandacomité, vooral van zijn voortvarenden leider, geweest, inzake de passagiersrondvluchten van het vhegveld Vlissingen af; evenzoo inzake een luchtverbinding met België en het organiseeren van den dienst Oostende Le ZouteVlissingen in 1930 en ten opzichte van allerlei aeronautische be zoeken, welke aan het vliegveld Vlis singen gebracht zijn. Dat al deze bemoei ingen tot nog toe niet hebben geleid tot een geregelde luchtverbinding met Wal cheren, is dus zeker niet toe te schrij ven aan onvoldoende plaatselijke acti viteit en belangstelling; doch de reden is te vinden in te hooge exploitatiekos ten van het luchtverkeer voor binnen landsche diensten; het daarmede sa menhangende groote financieele risi co, verbonden aan een geregelden dienst en het gemis aan voor binnen- landsch verkeer passend materieel. Hoezeer zijn sindsdien de omstandig heden veranderd! Het vliegtuig heeft zich ontwikkeld tot snelverkeersmiddel bij uitnemendheid, de handelsluchtvaart 35). Sir Peter hield het antwoord in, dat hij op het punt was te geven, maar hij mompelde hevige bedreigingen, terwijl hij naar 't jonge paar keek, dat zachtjes juist buiten het raam stond te praten. Toen lachte hij luid, liep de kamer door en wierp zich in zijn stoel. Hij reikte over de tafel heen, greep een sigaar, duwde dien tusschen zijn tanden, nam de luci fersdoos en stak een lucifer aan. Zij brak zonder te ontbranden. Hij nam een ander en weer een, telkens met het zelfde gevolg. Toen wierp hij de doos boos van zich weg. Hij zonk weer terug in zijn stoel, staarde peinzend in 't uit gaande vuur en maakte zich zelf voor een gek uit. Gewoonlijk was hij zijn ze nuwen de baas, maar vanavond. Spencer kwam geluidloos naast hem en hij schrikte zenuwachtig op. Wat duivel man! Wat is er? Een boodschap, sir Peter, ant woordde Spencer, een presenteerblaad je voorhoudend, waarop een enveloppe lag. Een boodschap? Op dit uur van den avond? Sir Peter's stem klonk ongeloovig, en hij bekeek de enveloppe met iets, dat op afkeer geleek. Toen greep hij er naar heeft zich tot een onontbeerlijken scha kel in het wereldverkeer gevormd, een dicht net van luchtlijnen overspant ge heel Europa en last not least Nederland is tot een belangrijk internationaal lucht- verkeerscentrum geworden. De K. L. M, heeft zich een vooraanstaande positie in het Europeesche luchtveerkeer ver overd, en de exploitatiekosten van het luchtverkeer zijn aanmerkelijk vermin derd. Zeeland heeft verleden jaar reeds bewezen, dat een bescheiden binnen- landsch luchtverkeer rendabel kan zijn. Voor de internationale lijnen moesten er nu grootere vliegtuigen komen en een gedeelte der vloot kwam daardoor voor andere doeleinden vrij. Dit is ook oor zaak geweest, dat de K. L. M. het ver leden jaar aandurfde de eerste binnen landsche luchtlijn RotterdamHaamste de te openen, op eigen risico. De ver- keersresultaten hebben hier alle ver wachtingen overtroffen. De inkomsten uit het vervoer dekten de exploitatie kosten ten volle. Het behoeft daarom geen verwondering te baren, dat de K. L. M. besloot de luchtverbinding Rotter damSchouwen op haar exploitatiepro gramma voor 1932 te zetten. Het valt evenzeer te begrijpen, dat zij thans het moment uiterst geschikt achtte om tot j uitbreiding der verkeersmogelijkheden over te gaan en het oude plan om ook Walcheren met Holland te verbinden, te verwezenlijken. De afstand Rotterdam West Schouwen bedraagt hemelsbreed 53 km; de verbinding behoefde slechts met de helft verlengd te worden om het luchtvaartterrein Walcheren te bereiken. Zeker ligt het ideale eindpunt der Zeeuwsche luchtverbinding in Zeeuwsch- Vlaanderen; er zijn alreeds pogingen aangewend om nog dit jaar doortrekking tot dit van snelverbindingen verstoken gedeelte van Nederland te verkrijgen, doch zij strandden op het gemis aan een vliegveld. De K. L .M. hoopt, dat de breede kring van geïnteresseerden, waarmede zij in contact staat, spoedig het initiatief tot het aanleggen van zulk een luchtvaartterrein moge nemen. Intusschen zal in 1932 volstaan moe ten worden met de nu te openen lijn. De subsidie-overeenkomst met 't Rijk voor ziet nog niet in binnenlandsch verkeer. Daarom is een garantiefonds noodig en alle deelnemers in het garantiefonds 1931, in welk jaar ten slotte de K. L. M. den dienst voor eigen risico exploiteer de, hebben voor het fonds 1932 wederom medewerking toegezegd. Voorts meldden zich reeds enkele nieuwe deelnemers aan en ook tijdens de bijeenkomst gaven nog enkele ver eenigingen zich op. Ofschoon het ver- eischte garantiefonds reeds bijeen is, zijn ,er tal van overwegingen, waarbij de ri- sicoverdeeling per hoofd niet de laatste plaats inneemt, welke een zoo groot mo gelijk aantal deelnemers tot een voor deel van essentieele zoowel als van psy chologische beteekenis doen zijn. Het exploitatieprogramma voor 1932 omvat voorloopig een geregelde verbin ding gedurende de maanden Mei, Juni, Juli en Augustus. Indien de uitkomsten bevredigend zijn, zal de maand Septem ber er bij aangeknoopt worden. Uit een ingesteld onderzoek is gebleken, dat voorloopig met één dienst heen en weer op Maandag en twee diensten heen en weer op Donderdag en Zaterdag vol staan kan worden. De exploitatie van een dagelijkschen dienst zou het programma te hoog op voeren. Evenmin zou de uitvoering van een dienst gedurende het geheele jaar onmiddellijke levensvatbaarheid blijken te bezitten. Het verdient veel meer de voorkeur, tot geleidelijke en welbedach te ontwikkeling van het verkeer over te gaan, juist op de wijze, waarop het thans geschiedt. Komende tot de reeds gepubliceerde, doch sindsdien nog weer ietwat gewij Hij draaide ze tweemaal om, aarzelde even, en rukte toen de enveloppe ruw open. Zijn oogen puilden uit, toen hij den inhoud zag, en hij ging rechtop zitten met een harden vloek. In zijn hand lag een Harten drie! HOOFDSTUK XIV. Sir Peter verborg de kaart snel in de palm van zijn hand. i Waar heb je dit vandaan gehaald? vroeg hij scherp, met onverholen schrik. Wie heeft het gebracht? Een bode, sir PPeter. Ja, maar wie? Wat voor een bode? Een man? Een jongen? Een man sir Peter. Kende je hem? Neen, sir Peter. Zou je hem weer kennen als je hem zag? Ik geloof het niet, sir Peter. Hij gaf me de enveloppe en ging haastig weg, voordat ik tijd had hem duidelijk te zien. Zei hij iets? Neen, sir Peter. Hm! Sir Peter beet op zijn onderlip en zich bewust wordende van de plotselinge stilte op de waranda, draaide hij zich snel in zijn stoel om en verraste Eric, die hem met leveftdige aandacht aanzag, terwijl Enid met een bleek gezicht over zijn schouder keek. Nu? vroeg hij. Wat heeft de zaak met jou te maken? zigde dienstregeling, wees de heer v. d. Paauw er op, dat voor den Maandag een dienst is genomen van Rotterdam 7 uur, aankomst Vlissingen 7,50, vertrek aldaar 8.30, aankomst Rotterdam 9.20. Hiervan is wel een voorname reden de mogelijkheid van tijdig aanwezig te zijn op de beurs te Rotterdam. De heer Jeronimus vond, dat een deel der beursbezoekers voor de beurs toch nog te laat zal komen en de mees ten hebben toch ook abonnement op de spoorwegen, zoodat hij de K. L. M. de illusie meende te moeten ontnemen, dat men veel passagiers voor de beurs zou hebben. De heer v. d. Paauw zeide, dat men in Groningen hetzelfde geluid heeft be luisterd, maar daar wachtte men met 't bestellen van nieuwe abonnementen tot over de luchtlijn beslist was. Spr. is over tuigd, dat de abonné's van thans pas sagiers van de luchtlijn zullen worden in de toekomst. Deze dienst is zoo ont worpen op verzoek van de Kamer van Koophandel te Rotterdam die het hoog ste is van de deelnemers in het garan tiefonds. Wat betreft de middagdiensten op Donderdag en Zaterdag te 14.30 van Vlissingen, kwam van Schouwen de wensch naar voren om dit 14 uur te doen zijn in verband met den autobusdienst ZierikzeeHaamstede. De heer Van Raalte achtte dit voor Walcheren en bezoek aan Dom burg bijv. wel te vroeg, terwijl de heer Jeronimus er op wees, dat juist tus schen 1 en 2 het drukste uur is op den Middelburgschen marktdag. Dit zal nader onder het oog worden gezien, evenals een verzoek van den heer Waller namens de Zeeland om den tweeden dienst van Vlissingen op Donderdag en Zaterdag te stellen op 18,15 in plaats van 17.30, dus na aan komst van de mailboot. De heer v. d. Paauw voegde hier nog aan toe, dat voorloopig het vertrek bepaald was op heele uren uit Rotter dam en op halve uren uit Vlissingen, maar gaarne zal hier zoo noodig van worden afgeweken. De heer J eronimus ziet in de nieuwe lijn een middel tot voeding van de groote lijnen ook wat de post betreft. De heer v. d. Paauw zegt, dat het heel goed is als een voedingslijnen zijn, dat heeft men bijv. ook in Duitschl'and. De groote lijnen kunnen in eigen land geen stopplaatsen hebben. Spr. raadt den heer Jeronimus aan deze kwestie ook in de Kamer van Koophandel te bespre ken. De heer Gunning zegt eerst als lid van het bestuur van Vreemdelingenver keer op Zuid-Beveland, dat als haar ijve rige secretaris, de heer Houtekamer, het juist heeft, de K. L. M. juist 12 X jaar bestaat en hij wenscht haar daarmede ge luk. (Applaus.) AJs burgemeester van Ierseke wijst spr. vervolgens op de voor- deelen die de oesterhandel zou hebben, als te Vlissingen geladen kon worden voor Oostende. De heer v, d. P a a u w, zegt dat over leg zal worden gepleegd met de ver- eeniging voor Vreemdelingenverkeer, omdat het hier toch meer gaat om loka le dan om internationale belangen, In Zeeuwsch Vlaanderen is men tot nu toe nog niet tot overeenstemming kunnen komen over de vraag of er een veld moet komen in Westelijk of in Oostelijk Zeeuwsch Vlaanderen. Voorloopig lijkt het spr. beter eerst in Westelijk Zeeeuwsch Vlaanderen en hij hoopt, dat de K. L, M. in 1933 de lijn r?aar Zeeuwsch Vlaanderen en in 1934 naar Le Zoute en Oostende zal kunnen door trekken. Spr. wijst er verder op, dat des Don derdags en des Zaterdags met den eer sten dienst uit Rotterdam aansluiting door de lucht verkregen wordt naar NJ-0?I2.m (Ingez. Med.) Eric kreeg een kleur en herstelde zich met moeite. Het spijt me, mijnheer, verontschul digde hij zich bijna eerbiedig, ik dacht.. Wat komt het er op aan wat je dache of denkt? viel sir Peter ruw in. Goeden nacht. De wenk was duidelijk genoeg, op zijn zachtst gezegd, maar Eric sloeg er geen acht op. Vergeef me mijnheer, begon hij weder. Sir Peter stond woedend op. Goeden nacht! herhaalde hij luider. Weer wendde Enic^ dreigend geweld af, door Eric's arm te nemen en hem met verwonderlijke kracht naar de warandatrap te trekken, waar hij zich plotseling tot haar keerde, haar ge zicht tusschen zijn handen nam en haar op de lippen kuste, Eric! Ja, als je je wilt bemoeien met de twisten tusschen mannen, moet je de gevolgen er van ondervinden. En hij kuste haar weer. Goeden nacht, kindje. Zeven, vijf, acht, één, fluisterde zij met nadruk. Hij schudde zeer beslist zijn hoofd. Ik heb geen hoofd voor getallen, kleintje. Ik weet zeker, dat ik ze me nooit alle zal kunnen herinneren. Goe den nacht. Hij sprong de tredep af, en was ver dwenen voordat Enid kon antwoorden. Een oogenblik stond zij hem na te zien, toen zuchtte zij diep, en keerde naar Amsterdam en ook naar Twente, als de plannen tot inschakeling van dit ge bied doorgaan; des Zaterdags bestaat bovendien een goede aansluiting uit Amsterdam op den eersten dienst naar Zeeland. Met de buitenlandsche dien sten kan alleen bij sommige vaarten ver binding worden gevonden met Londen, Brussel en Parijs. Spr. deelt dan mede, dat de K. L. M. met haar eigen materiaal kosteloos zorgt voor vervoer naar en van de vliegvel den te Amsterdam en Rotterdam, op Schouwen is een regeling getroffen met den autobusondernemer van Oeveren, op Walcheren met de P.Z.E.M. Spr. zegt, dat men wat betreft de ta rieven, door druk gebruik maken van de lijn deze eventueeel zal kunnen ver lagen en hij zegt den heer Stofkoper overweging toe om het minimum tarief voor pakjes van Walcheren naar Schou wen en omgekeerd wat te verlagen (thans geraamd op 10 cent per kg met een mininmum van 1). Spr, deelt dan nog mede, dat als vliegtype zal worden gebezigd de Fok ker F Vila, dat ruimte biedt aan 8 passagiers en een maximum laadver mogen heeft van 1000 kg. Bij uitzonde ring zal een FK 40 gebruikt worden, die 4 plaatsen heeft. Vóór alles is een intensieve en doel treffende propaganda en publiciteit noodig voor het welslagen. De K. L. M. zal gaarne het benoodigde drukwerk in eiken vorm ter beschikking houden en roept medewerking in van ieder, die kan bijdragen tot het verwezenlijken van een nieuw belang voor Zeeland. Reeds veel steun heeft de K. L. M. en hare illusie is ook ditmaal het garantie fonds onaangetast te laten. Zij moet dan staat kunnen maken öp den daad werkelijken steun in den vorm van veelvuldig gebruik van de luchtlijn voor passage en vracht van alle Zeeu wen, waarop zij bij deze een beroep doet. Zij, die zich voor propaganda op eenigerlei wijze beschikbaar stellen, of wenschen of wenken te dezen opzichte hebben, worden verzocht zich recht streeks tot de K. L. M. of hare agenten te wenden. De heer Kok uit Zierikzee wees er op, dat men steeds veel medewerking heeft gehad van de K. L. M., den heer Plesman en den heer v. d. Paauw; spr. brengt daarvoor hartelijk dank. De heer vanW oelderen zeide dat ook het Walchersch Propaganda Comi té steeds grooten steun heeft gehad van den heer Plesman en van diens rechter hand voor Zeeland, den hees; v. d. Paauw. Spr. hoopte van harte, dat men ook met deze lijn succes zal hebben. De heer v. d. Paauw bracht dank aan allen voor hunne belangstelling en hun steun aan de K. L. M. bij haar plan nen en sloot de bijeenkomst. De heer V i e n i n g s burgemeester van de studeerkamer terug, Sir Peter, die haar ongeduldig op gewacht had, ging naar de salondeur en hield die open. Goeden nacht, Enid, zei hij koel, terwijl zij langs hem heen ging. Enid hief trotsch het hoofd op, wierp hem een boozen, minachtenden blik in antwoord toe, en verliet zwijgend de kamer. Sir Peter sloot de deur zorgvuldig, bleef eenige oogenblikken scherp luis teren, en liep toen weer de kamer door. Je weet, wat dit is, Spencer? vroeg hij scherp, de kaart ophoudend, opdat de butler ze kon zien. Spencer trok de wenkbrauwen in plichtmatige overpeinzing samen. Het schijnt een harten drie te zijn, sir Peter, antwoordde hij voorzichtig. Ja, vind je ook niet? zei sir Peter sarcastisch. Haal de politie, voegde hij er bevelend bij, op de telefoon wijzend. Spencer haastte zich te gehoorzamen, en, terwijl hij op de verlangde aanslui ting wachtte, zag hij met levendige be langstelling, dat sir Peter de gescheur de enveloppe van den grond opraapte, ze nauwkeurig bekeek en ze toen met een onverschillig gebaar in het vuur gooide. Hij keek er naar, terwijl de en veloppe langzaam omkrulde, zwart werd op eens ontvlamde, en een gloeiende bal werd, en toen sir Peter ze uiteen strooide met den teen van zijn schoe nen, knikte hij bevestigend en slechts nauw merkbaar. Toen sprak hij in de Clinge wees er nog op hoe ook het zoo vergeten Land van Hulst naar een lucht verbinding met overig Nederland, waar bij het toch zoo gaarne blijft, verlangt. Er is daar ook veel te verwachten van de industriën in het aangrenzende Land van Waes. Er is reeds 16 ha goeden zand grond door den eigenaar voor twee jaar gratis als vliegveld beschikbaar gesteld en er zal getracht kunnen worden een garantiefonds te stichten. De „kaartjes-loketten" voor de nieu we luchtlijn zullen gevestigd worden bij de diverse agenten der K.L.M.; zooals men weet de Zeeuwsche Kolen Mij. Middelburg; fa. F. Wibaut en Zn en S. Mij. Zeeland te V 1 i s s i n g e n; fa. E. J. v. d. Broek teZierikzee en de N. V. Nieuw Haamstede te Haamstede. Vereeniging voor Instrumentale Muziek. Willem Andriessen. (X) Dat het tweede concert der Ver eeniging voor Instrumentale Muziek aan merkelijk beter bezet was dan het vo rige, zal wel voornamelijk aan de mede werking van den kunstzinnigen Haag- schen pianist Willem Andriessen zijn te danken geweest, waardoor we het zeld zame voorrecht hadden een klaviercon cert te hooren. De heer Andriessen bracht Beetho ven's derde klavierconcert in c moll ten gehoore, en op welk een wijze! Het werd verklankt met een vurigheid en een be zonnenheid, die alleen uit een absoluut beheerschen der stof kunnen worden verklaard. Bij de vertolking veronder stelt dit werk wel de aanwezigheid van een artistieke natuur, die ruim genoeg is, om zich te kunnen inleven in en één te maken met den geest, waaruit het werk is geboren. Het algemeene karak ter dus gelijk het bepaald wordt door de persoonlijkheid van den kunstenaar Beethoven. Vandaar dat de vertolking tegelijkertijd magistraal en diep, star en onbuigzaam, maar ook teeder en licht, spontaan en beweeglijk 'kan zijn. Willem Andriessen gaf van het werk een ver tolking die hem tot eer strekt. Technisch absoluut beheerscht, muzikaal, van een lenige en levendige rhythmiek kwam het als een gaaf kunstwerk tot ons. Over Andriessen als vertolker van Chopin valt alleen dit te .zeggen, dat een teerder en geestdriftiger verklanking, waarin de schier vlekkelooze bedreven heid steeds volkomen ondergeschikt bleef aan het dichterschap en de fanta sie, bezwaarlijk te denken was. Het was dan ook volkomen te begrijpen, dat An driessen na deze grandiooze weergeving met ovaties gehuldigd is. Haydn's 13e Symphonie, boeiend door de tegenstellingen, leidde den avond in. Krachtig hebben de grootsche eigen schappen van 't van warm coloriet door telefoon. Hoofdbureau politie? Een oogen blik als het U belieft. Hij reikte den hoorn over, toen sir Peter naderbij kwam en de baronet nam hem -aan zonder dank je te zeggen. Hallo, hoofdbureau politie? Haal even inspecteur Mc. Ellerton voor me. i Wie spreekt? vroeg een gedeci deerde koude stem. Is inspecteur Mc. Ellerton daar? Wie spreekt? Brace. Brace? Welke Brace is het? Welke Brace zou het zijn? Sir Pe ter Brace, Oh. Er klonk niet meer eerbied in de gedecideerde, koude stem. Inspec teur Mc. Ellerton is niet op het bureau. Nu, dan een ander met verstand. Wat voor zaak heeft U? Hè? Zeg als het U belieft wat voor zaak het is? Sir Peter bedwong met moeite zijn drift. Mijn zaak is de Decker, snauwde hij. Ik heb zoo juist met een bijzonde ren bode een Harten drie ontvangen. Zoo? vroeg de stem met matige belangstelling. Ja! Wat zal U er aan doen? Dat moet nog overwogen worden natuurlijk. Houd den hoorn nog vast, als het U belieft. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 5