Antwerpen
en zijn verbinding
met den Rijn
m
Met de Rijksveldwacht op
Verkeersinspedie.
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 10 MAART 1932. No. 59.
Prol. dr. J. Valckenier Suringar.
ZEELAND.
KERKNIEUWS.
KUNST EN WETENSCHAP.
door
VII.
Het door Nederland voor
gestelde Eendrachtskanaal.
België heeft zijn neutraliteitsplicht
wel formeel afgelegd, maar heeft hier
geen recht op zonder de goedkeuring
van Nederland! En die neutraliteit is
van groot belang voor Nederland. Zal
België compensatie-waarborgen geven?
Forten, eventueel tegen Nederland ge
richt, en een Fransch-Belgisch militair
akkoord!
Toch heeft Nederland tot aan de Eer
ste Kamer toe het Moerdijkkanaal aan
vaard; de Eerste Kamer verwierp het,
doch met een kleiner meerderheid, dan
men voor zulk een belangrijk Neder-
landsch belang had mogen verwachten.
Hoe men toch aan de wenschen van
Antwerpen naar een gemakkelijker
vaarweg zou kunnen voldoen, zonder 't
gevaar van een grenskruisend dus in
ternationaal kanaal en zonder Rotter
dam te veel van zijn natuurlijke voor-
deelen te doen verliezen, dat heeft ing.
E. van Konijnenburg aangetoond door
een nieuwen vaarweg te projecteeren.
Hij wil de vaart door de tusschenwate-
ren ter wille van Antwerpen (dus ten
nadeele van Rotterdam) verkorten door
den omweg via het kanaal van Hans-
weert enz. af te snijden en een kanaal
te graven van Bath, door het afgedamde
Kreekrak, naar Dintelsas (1). Dit ka
naal heeft geen politieke bezwaren dan
die van te groote goedgeefsheid, welke
gewoonlijk tot verdere verlangens leidt;
het blijft een Nederlandsch tusschenwa-
ter dat niet in het Rijngebied uitmondt;
en het heeft gelukkig voor Nederland
het voordeel dat door dit kanaal de
belangen van Noord-Brabant en Z.
Vlaanderen bevorderd kunnen worden in
Nederlandschen zin: West-Brabant krijgt
een goede afwatering, de haven van
Bergen op Zoom wordt met het diepe
vaarwater aangesloten, Zeeuwsch-Vlaan
deren en Noord-Brabant krijgen goede
scheepvaartverbinding met Holland, met
Gent en met de zee. En de ingenieurs
v. Konijnenburg en Bongaerts hebben
nog meer plannen, die beide provincies
dus Nederland en bovendien ook Bel
gië (o.a. Gent) ten goede komen, Nocrd-
Brabant en Zeeuwsch-Vlaanderen heb
ben belang bij een goede verbinding met
Gent; Gent heeft Zeeuwsch-Vlaanderen
als vóórhand.
Maar een voorwaarde bij dit alles Is
natuurlijk, dat de Wielingen, aan het
uiteinde der Wester-Schelde, geheel of
tenminste gedeeltelijk onder Nederland-
sche souvereiniteit blijven. Helaas schijnt
Minister Beelaerts ook hierbij het prin
cipe te huldigen „alles aan België, ten
koste van Nederland". (2).
Het kanaal BathDintelsas ligt eigen
lijk reeds oostelijker dan afgesproken
was; het ligt in de tusschenwateren van
thans maar niet in die van 1839.
Het zal zeer duur zijn en is niet noo-
dig voor België, slechts wenschelijk; het
kanaal van Hansweert is goed, zooals
nog onlangs in het Witboek is ver
klaard; maar niet voor oorlogsschepen!
Hoe beantwoorden de Belgen deze
concessie en dezen verkorten vaarweg?
De Minister van Landsverdediging, Dens,
liet door zijn secretaris den hoofdredac- j
teur van het Dagblad voor Noord-Bra
bant weten (brief van 21 Nov, 1931),
naar aanleiding van een vorig schrij
ven: „nochtans volgt daaruit volstrekt
niet dat de heer Minister Dens het Een-
drachtskanaal-plan van ir, E. v. Konij
nenburg goedkeurt. Wel integendeel; dit
laatste plan werd door alle betrokken
Antwerpensche middens steeds heftig
bestreden."
De Brusselsche correspondent van 't
Alg. Hand. B. schreef (24 Nov. 1931) dat
de Brusselsche „Standaard" constateert
dat het Eendrachtskanaal „geen afdoen
de verbetering van den bestaanden vaar
weg zou meebrengen"; „deze heeft geen
kans in België in aanmerking te worden
genomen" enz. Lees i. p. v, België: Brus
sel. Brussel zou, na accoordverklaring
met een aangeboden vaarweg, verplicht
zijn om de verbinding AlbertkanaalJu-
lianakanaal te maken en dat kan in kor
ten tijd gebeuren, terwijl het doortrek
ken van het Albertkanaal naar Antwer
pen nog vele jaren zal kosten. Nu is
de verbinding van dit kanaal met het
Julianakanaal van veel belang voor
Luik, maar ook voor Rotterdam! Zoo
lang het Albertkanaal niet gereed is,
zou Rotterdam daardoor een belangrijk
voordeel hebben van de verbinding met
het Luikerland. Dit nu wordt tegenge
houden door het afwijzen van een aan
geboden Antwerpen-Rijnkanaal z.g. om
dat het onvoldoende is. Met dit kanaal
kan Brussel wachten totdat het Albert
kanaal gereed is, vooral omdat Neder
1 land zoo goedgeefsch is om, onafhanke
lijk van een nieuw kanaal, den bestaan-
i den vaarweg zonder tegenprestatie te
moderniseeren. Luik zal men op een cf
andere wijze trachten zoet te houden.
Niet alleen de Rijnmond, ook de Maas
mond moet naar Antwerpen worden ver
legd.
's Morgens acht uur togen we
in het dienst-Fordje op pad: twee Rijks
veldwachter-chauffeurs, en schrijver de
zes.
M'n metgezellen zijn in leeren motor
jekkers gekleed; schneidige blauwe pet
met zilveren Rijkswapen; als distinctief
op den blauwen kraag, behalve het rang-
aanduidende ééne knoopje, een rad als
bij den militairen motordienst. Ze hebben
een auto- en motorencursus gevolgd en
met de daar opgedane theoretische ken
nis, aangevuld en verstevigd door wat de
praktijk hun leerde en deed zien, zijn ze
experts geworden op het terrein, waar
hun werk van opsporingsambtenaar de
zen dag ligt. Dat is: het constateeren van
eventueele zonden, begaan tegen de se
dert 1 November 1927 in werking getre
den Motor- en Rijwiel wet, het Motor
en rijwielr e g 1 e m e n t, dat 30 April
1927 bij K. B. werd vastgesteld en op
denzelfden datum als hiervoor genoemd
in werking trad, en de ministerieële mo
tor- en rijwiel beschikking van den
29 Aug. 1927, natuurlijk alles met inacht
neming van de sedertdien aangebrachte
veranderingen!
Hoe dat in de praktijk toegaat, worde
in het hier volgende gerelateerd.
1) „Van Bath naar 't Hellegat", zegt
Seegers, met den nadruk op Hel! Maar
in ieder geval wordt dit Hellegat door
een strekdam uitstekend en veilig be
vaarbaar gemaakt.
2) Volgens prof. Gerretson in het
Utrechtsch Dagblad van 6 Febr. 1.1. heeft
minister B. den Belgen niet alleen een
pseudo-Moerdijkkanaal toegestaan, maar
ook de opheffing der neutraliteit van
België ende souvereiniteit over
onze Wielingen! 't Was minister Karne-
beek, in wiens voetsporen minister B.
treedt, die uitriep: „Wie Wielingen zegt,
zegt Schelde; wie Schelde zegt, zegt
Zeeland; wie Zeeland zegt, zegt Neder
land! En als contra-prestatie kan hoog
stens opheffing van willekeurige bena-
deelingsmaatregelen door België dienen.
WALCHEREN.
Gemeenteraad van Aagtekerke.
AAGTEKERKE. In de Dinsdagmiddag
gehouden vergadering van den gemeen
teraad werd een voorschot verleend op
de voor 1932 uit te keeren vergoeding
ingev. art. 103 der L. O. wet 1920 aan
de Diaconieschool 100 en aan de
school vvoor 1. o, op Ger. grondslag
642,25.
De vergoeding aan die scholen uit te
keeren over 1930 werd resp. bepaald op
183,13 en 848,02.
Besloten werd tot onderhandsche ver
pachting van het recht tot het maaien
van het gras op de nieuwe Begraaf
plaats.
B. en W. stellen voor ten behoeve van
het onderhoud van den Kloosterweg
Omstreeks half negen op den nieuwen
Vlisingschen weg, liggen we in hinder
laag Wat heel gemakkelijk is: we staan
stil aan den kant van den weg; een „ge
wone" auto valt immers toch niet op!
Er zijn klachten gekomen, dat de naar
Middelburg schoolwaarts peddelende
jongensjeugd zich aan de tram vasthaakt
en zich zoo mee laat sleepen. Dat is
gevaarlijk en verboden, en dus zullen we
trachten hier eenige jongelieden een ste-
vigen opfrisscher te verschaffen.
Daar komt de tram. Er rijden wel 'n
paar opgeschoten jongens naast; ze trap
pen wel als dollen meê, om hun kame
raden op het achterbalcon bij te houden,
maar vandaag „haken ze niet aan". Dat
loopt dus goed af voor hen, en voor
ditmaal. Maar de zekerheid, dat het
wakend oog des gezags op hen gevestigd
zal blijven, moge den knapen bewegen
ook voortaan nimmer meer aan te ha
ken. Niet alleen omdat het verboden,
maar ook wijl 't gevaarlijk is!
Na deze excursie gaan we naar het
eigenlijke jachtterrein dat, in verband
met den Goesschen marktdag, zich om
deze stad uitstrekt. We zullen in hoofd
zaak onze aandacht besteden aan het
„ingeschreven zijn,, van vrachtauto's, het
goed werken van de remmen en van de
stuurinrichting.
Even buiten Nieuwland komt de
vrachtwagen K 9305 aangereden. Hij is
niet voorz'en van de u allen welbeken
de langwerpige, oranje-wit-blauw ge
schilderde bordjes, Toch zal hij dat feite
Arabische Heerscheressen,
Onlangs heeft een jonge Arabische ge
leerde een voordracht gehouden voor
het Koninklijk Aziatisch Genootschap in
Londen, die inderdaad van algemeen be
lang mag heeten.
Door het leven te schetsen van twee
koninginnen, die in de middeleeuwen
leefden, wilde hij bewijzen, dat het on
der het bewind van den Islam niet aan
krachtige en op den voorgrond tredende
vrouwen heeft ontbroken.
De opvatting toch, dat de Arabische
vrouw van oudsher af steeds gesluierd
was en een streng van de wereld afge
sloten onvrij leven heeft gehad, komt
niet met de geschiedenis van het land
overeen.
Hij schetst daarna het leven van ko
ningin Asma, die in het midden der elf
de eeuw aan de zijde van haar gemaal,
koning Ali, een groot aandeel had in
het bestuur van het land.
Zij deelde met hem alle koninklijke
eer en voordrachten en droeg de gehee-
le verantwoordelijkheid der regeering,
wanneer de koning ten strijde trok.
De dichters verheerlijkten haar in hun
ne verzen en algemeen werd zij geroemd
als een krachtige persoonlijkheid, die
daarbij tevens oog en oor had voor de
nooden van het volk, verder was zij let
terkundig zeer begaaft en gevoelde zij
zeer veel voor de kunst in het algemeen.
De geschiedenis vermeldt ook nog, dat
Asma bij den intocht van den koning zijn
zegevierende legerscharen ongesluierd
aan het venster kwam om hen te be
groeten.
In verstandig vooruitzien en denken
de aan de toekomst van de dynastie,
liet zij haren zoon huwen met Saiydan,
wier buitengewone goede eigenschappen
zij kende.
Nadat haar gemaal op den troon was
gekomen, begon ook deze een rol te
spelen, die haar meer en meer in beslag
nam, vooral toen de koning na meer
dere veldslagen lichamelijk geknakt, zich
uit de staatszaken terugtrok om in een
weer 40 m grind en 40 voer schelpen
aan te schaffen. De heer M o e n s acht
dit te veel en meent dat met minder
grind volstaan kan worden; de heer
Wisse zegt, dat de weg thans
in goeden staat verkeert, de voorzit
ter dringt er op aan om weer dezelfde
hoeveelheid aan te schaffen om den weg
goed te kunnen onderhouden. Het voor
stel van B. en W. wordt daarna aange
nomen.
Van het Bestuur van den Chr. Bestu
renbond te Middelburg is een verzoek
ingekomen om te besluiten dat de ge
meente zal toetreden, tot de regeling
vervat in het Werkloosbesluit 1917.
Een dergelijk verzoek is reeds meer
behandeld, maar afgewezen, destijds wa
ren echter geen leden eener werkloo-
zenkas in deze gemeente. Daar thans
eenige landarbeiders lid zijn geworden
van den Bond van Chr. Landarbeiders is
het voor deze leden van belang, dat de
gemeente tot die regeling toetreedt. Spr.
stelde uitvoerig de voordeelen van deze
toetreding in het licht.
De heer M o e n s acht het een groot
bezwaar dat ook ongehuwden geholpen
worden waartegenover de voorzitter op
merkt dat geen enkele regeling zoo is
te maken dat zij ieder voldoet.
De heer Wisse heeft principieele
bezwaren tegen werkloosheidverze-
lijk wel moeten voeren, want de artt,
43 en volgenden van het motor- en rij
wielreglement verbieden het rijden over
een weg als deze, indien zulk een
vrachtauto niet is ingeschreven en de
belasting van eenig wiel meer dan 1200
kg bedraagt. Teneinde dat vast te stel
len wordt de wagen op twee dubbel-
wigvormige blokken gereden, de voor
ste massief, de achterste voorzien van
een ingenieus meetwerktuig. De wiel-
belastting blijkt, volgens dezen „Loado-
meter" 1850 kg te bedragen!
Aangezien reeds lang waarschuwend
ter zake werd opgetreden, volgt nu een
bekeuring, maar tevens de moderne
en goede opvatting van de politie-taak
wordt de man geholpen aan de noo-
d'ge formulieren, die hem het noodza
kelijke inschrijvingsbiljet zullen bezor
gen; onze geleiders vullen het zelfs,
voor zoover mogelijk, voor hem in.
En vergeten niet te noteeren, dat de
chauffeur, die den wagen al geruimen
tijd reed, zegt van niets te weten; wat
die oranje-wit-blauwe bordjes op ande
re wagens beteekenden, daarvoor heeft
hij zich nog nimmer het hoofd gebroken.
Nu zal hij zelf dra met zoo n mooi
bordje rijden!
Verder op den weg, omstreeks den
Sloedam, komt ons een dampende,
zweetende, kuchende, hoestende en
proestende Ford-vrachtwagen achterop:
K 6222, De remmen zijn in orde, en dat
de achteruitkijkspiegel door een jute
zak aan het gezicht onttrokken is
afgelegen deel van het land zijn resi
dentie te vestigen. De eisch, dat zij het
afgezonderde leven van den koning zou
deelen, wees de koningin in het belang
van het land kort en bondig af en be
sloot de teugels van de regeering zelf
in de hand te nemen. Zeer zeker was
dit geen gemakkelijke taak, daar zij,
zooals valt te begrijpen, zeer vele te
genstanders had, die meenden aanspraak
op den troon te moeten maken en tegen
wie zij gedurende haar gansche leven
een verbitterde strijd had te voeren.
Zij wist echter de toewijding van het
volk te winnen. En uit hun midden koos
zij hare trouwe ministers en verdere
ambtenaren.
Na den dood van den koning dongen
de hoogste waardigheidsbekleeders van
het rijk naar de hand van Saiydah, die
evenwel hare vrijheid te zeer liefhad om
deze prijs te geven. Met diplomatieken
list en met veel takt, sloeg zij deze aan
zoeken dan ook af. Zelfs die, waarbij
men het aanzoek met wapengeweld
meende meer kracht te moeten bijzetten.
Ook in het latere verloop van hare
regeering moest koningin Saiydah op
nieuw den strijd aanbinden.
Een in den oorlog populair en machtig
geworden veldheer smeedde een kom.
plot tegen de ouder wordende vorstin,
terwijl hij haar zwakzinnig noemde en
onmachtig om het staatsbewind te voe
ren. Hij hoopte haar nu met geweld van
den troon te kunnen stooten.
Saiydah was echter altijd nog krach,
tig en wist de muiters in bedwang te
houden en de lasterpraatjes onwaar te
maken.
Het gelukte haar zelfs onder hare
vroegere tegenstanders vrienden te vin
den, die voor haar streden, om het haar
aangedane onrecht en leed te wreken,
waardoor zij als zegevierende partij naar
voren kwam.
In het jaar 1138 stierf zij op 76-jarigen
leeftijd als machtige en onbetwiste al-
leenheerscheres van Yemen, dat zij ver
staan heeft voor hare zonen te behou
den.
kering op zichzelf maar bovendien acht
hij het verkeerd ingezien de Armbestu
ren hier voorbij te gaan.
De heer Kodde meent, dat de aan
sluiting bij de werkloosheidsverzeke
ring sommigen er van terug zal houden
werk te zoeken, welke opvatting de
Voorzitter bestrijdt.
De heer W. de Visser heeft prin
cipieele bezwaren, zoowel als feitelijke
bezwaren, evengoed als dit jaar kan ook
het volgende jaar, wanneer dit noodig
mocht zijn, weer werk worden gezocht
voor de werkloozen. Ook de heeren C.
de Visser en Corré en P. de Visser ver
klaren zich tegen aansluiting, waarna
met algemeene 6temmen wordt beslo
ten niet toe te treden tot de regeling
voornoemd.
Een beslissing omtrent een aanslui
ting aan een inrichting voor het verple
gen van besmettelijke zieken wordt nog
niet genomen. De rekening van den
Vleeschkeuringsdienst in den kring Oost
kapelle iwordt goedgekeurd. Met een
schrijven door de daartoe benoemde
commissie gericht aan Ged. Staten in
zake de, in de gemeente Middelburg
voorgnomen heffing van invoerkeu-
ringsrechfen werd algemeene instem
ming betuigd.
De werkverschaffing werd besproken
en de kwestie of daarmede nog eenigen
tijd zou worden doorgegaan. B. en W.
werden gemachtigd om in dezen in ver-
oand met de omstandigheden een be
slissing te nemen.
De heer Corré vroeg daarna inlich
tingen over het plaatsen van een af
scheiding op een pas gedempte sloot,
De heer Kodde achtte de tegen
woordige regeling van het maaien van
de oude begraafplaats zeer onvoldoen
de; hij zag liever dat de gemeente dit
gras liet maaien en den grafdelver scha
deloos stelde door hem gras aan den
weg OostkapelleWestkapelle te ge
ven. Met 4 tegen 3 stemmen, die van
de wethouders en den heer C. de Visser
werd daartoe besloten.
ST. LAURENS. Dinsdagavond verga
derde de afdeeling der Vereeniging tof
Chr. verzorging van zenuw- en zielszie
ken „Vrede-rust" in de consistorie der
Ned. Herv. kerk. i j
Uit het jaarverslag Van den secre
taris bleek, dat het ledental vrijwel ge
lijk blijft en thans 67 bedraagt.
De penningmeester deelde méde, dat
aan de kas van de stichting f80.50 werd
afgedragen.
Tot bestuurslid werd herkozen de heep
Joh. Vader en gekozen in de va.catu;re
van den heer L. Melse, de hecïr J. Boon.
Naar aanleiding van een desbetref
fende bespreking werd besloten het
hoofdbestuur te verzoeken op de agen
da van de volgende vergadering te plaat
sen: „Bespreking van het al' of niet
wenschelijike van het vergaderen op de
stichting". Voor het houden van een
spreekbeurt in de miaand October zal
naar toerbeurt een predikant der Gar.
gemeente worden uitgenoodigd.
Gerei, Kerk,
Ds. C. W. Keur te Oudewater, yroe-
ger te Heinkenszand, heeft het beroep
naar Scheveningen (5e pred. plaats)
aangenomen.
nu ja, 't is koud weer en de chauffeur
zit liefst uit den winden als hij
den jute-zak optilt, dan kan-ie nog in
den spiegel zien, en dus, enfin
vooruit maar, rijd maar door.
Breed-uit achter het stuur gezeten
zoemt ons even voor 's Heer Arends-
kerke de fraaie lichtblauwe wagen van
K 3702 voorbij.... daar is geen aardig
heid aan de remmen te controleeren, dat
klopt wel, als regel. Toch worden zulke
„mooie" wagens ook wel eens aange
houden, want ook daar zijn verrassingen
mogelijk, zoo vertelt een mijner tocht-
genooten.
Net buiten Goes treffen we K 8044,
met mais en kunstkorrels geladen. Z'n
zwaarste wielbelasting is 1250 a 1300
kg en hier kan met een formulier en
een waarschuwing volstaan worden.
„Ik wist er niets van", zoo zegt de
bestuurder, „Als je er nu eens wat van
in de krant las!".... Hij kon weinig
bevroeden, dat aan dien wensch zoo
spoedig gehoor gegeven zou worden,
Op den Postweg vatten we nu post.
Uche-uche-uche-uche.komt daar
op hooge beenen een keurig onderhou
den Fordje van 't jaar zooveel aanhup
pelen; achter het stuur van K 858 zit
een vriendelijk, grijsgebaard oud heer
tje. Z'n. remmen zijn echter puik in orde:
de remsporen zijn kort maar krachtig
op het geasfalteerde deel van den klin
kerweg. Tevreden en trotsch op z'n oud
maar hecht en nog wèl-doortimmerd
Ford-beestje tuft de rijder verder.
De Vlinderco Ford-truck die nu aan
K i
De Bredasche Courant opgeheven.
Naar „De Grondwet" verneemt, zal de
uitgave van „De Bredasche Courant", li
beraal dagblad, te Breda, met ingang
van 1 Juni a.s. worden gestaakt.
Het blad werd in 1791 opgericht en
bestond dus reeds bijna 142 jaar,
Wij ontvingen een exemplaar van
de reclameplaat voor de eerlang weer
te houden Utrechtsche Jaarbeurs. De
plaat is het bekroonde ontwerp van een
prijsvraag, uitgeschreven door de Mid
delbare Kunstnijverheidsschool te Maas
tricht; het bekroonde ontwerp is van
den heer M. A. C. Zeguers. Het is een
voudig, maar goed,
Bij Em. Querido's Uitgevers Mij.
te Amsterdam zullen binnenkort ver
schijnen: „Een verdoolde", roman van
A. M. de Jong; „De Hoorn schalt" ro
man van Antoon Thiry, zijnde het eerste
boek van den cyclus „Vlaanderen",
„Huwelijk" een bundel novellen door
Eva Raedt!de Canter; „Liederen van
den Zelfkant" door Willem van Iepen-
dael, met een voorwoord van A. M. de
Jong. Vervolgens „In het Verloren Pa
radijs" een reisverhaal door Andreas
Latzko, vertaald door P. van Dillen;
„Het Kapitalisme en het Socialisme na
den Wereldoorlog", Deel I; „Goede en
verkeerde Rationalisatie" door Otto
komt heeft achter 15501600 kg wiel
belasting en is niet ingeschreven: op de
bon en een gele kaart.
Na weer een oude rammelende
maar steeds r ij d e n d e! Ford vracht
wagen komt de Essex Super Six K 7165
aansuizen; een keurige wagen en toch:
de remmen werken niet, zooals de wet
eischt, onafhankelijk van elkaar!
N 22414 heeft een lading konijnen en
duiven dat legt geen gewicht in de
schaal. De K 10004, een 2 y« tons wagen
met graan, heeft 1400 kg op 't achter
wiel; hij krijgt een waarschuwing, G
68595, een Noord-Hollander, van een si-
garettenfabriek, heeft z'n remmen keu
rig in orde
Daar komt K 7691, met kippen bela
den, aan. Z'n remmen schijnen niet vol
doende, op 't eerste gezicht.
„Ze zijn pas door een vakman nage
zien en bijgesteld", zegt de bestuurder,
„Goed, dan zullen we ze eens op de
proef stellen,"
Een der rijksveldwachters neemt
plaats naast den bestuurder van het
vehikel; onze Ford rijdt vóór, nauw
keurig op 20 km/h gehouden, „Bij dat
paaltje remmen", zegt de controleur.
Knars, kniers, pie-ie-ie-pstil staal
de wagen.
Nu wordt de afstand gemeten. Twee
meter gaat er af voor „apperceptietijd",
om een psychotechnischen term te ge
bruiken. Dan blijkt op de handrem de
afstand tot het Stilstandpunt 17>£ m te
bedragen veel te veel. Er zijn steden
waar bij 9 m al btkeurjng volgt!