Beschermingfegen griep HEERENBAAI TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 27 FEBRUARI 1932. No. 49. VERKEERSCONFERENTIE, In een der zalen van het Provinciaal Bestuur had gisterenmiddag de jaar- lijksche Verkeersconferentie plaats, waartoe Ged. Staten van Zeeland hen, die op een of andere wijze belangstelling hebben voor het verkeer in onze provin cie hadden uitgenoodigd. De Commissaris der Koningin, jhr, mr. J. W. Quarles van Ufford, trad ook nu weer als v o o r z i 11 er op en heet te alle aanwezigen welkom in het bijzon der den inspecteur van de P. T. T.; de afgevaardigden van de kamers van koophandel, van den B. B. N., van de K.N.A.C. en den A.N.W.B., van de tram wegen, van den spoorwegraad en van middenstandorganisaties. Aan de orde kwam eerst de vraag of ook iemand een opmerking had over de Tram Breskens-Maldeghem hetgeen niet het geval bleek te zijn. Hierna werd overgegaan tot de bóot- diensten en wel het eerst tot den dienst op de Oosterschelde. Hierbij was het de heer Van Goor, vertegenwoordiger van K.N.A.C. en A. N.W.B., die wees op de beperkte ruim te op de boot Katöche VeerZierikzee voor auto's. Als men dan sorns lang heeft moeten wachten voor de volgende boot, kan dit aan het veer Zijpe-Anna Jacoba nog weer het geval zijn, al zal het daar nu wellicht verbeteren. De voorzitter verzekerde, dat Ged. Staten doordrongen zijn van de wenechelijkheid, en de noodzakelijkheid van verbetering in dezen en dan ook aan het bureau-Cornelissen te Amster dam hebben opgedragen plannen te ma ken tot verbouw van een der booten, opdat meer ruimte voor auto's wordt verkregen. De heer de Broekert uit Zierik zee, zeide dat het voor komt, dat men dagen te voren mededeelt aan den agent met een bepaalde boot mede te zullen gaan en dan nog geen plaats heeft voor zijn auto aan boord. Spr. is dan ook voor de toezegging van den voorzitter wel dankbaar maar nog niet voldaan en be pleit o.a. verbetering van den toestand bij de kolenbergplaats, hij verwacht van den verbouw van een boot niet vol doende resultaat. De voorziter zeide, dat men inza ke kolenbergplaats een onderzoek zal instellen, en dat men de nadere plannen inzake den verbouw van de boot moet afwachten, anders zou er een nieuwe moeten komen met de daaraan verbon den uitgave. De heer Van M e 11 e uit Goes drong aan op spoedige overbrenging van den ponton van Vlissingen naar Zierikzee. De voorzitter zeide, dat Ged. Sta ten niets liever willen dan dat dit zoo spoed'g mogelijk zal kunnen geschieden. Bij den bootdienst op de Wester- schelde, zeide de heer Van Goor zeer erkentelijk te zijn, dat men in Zeeland deze wijze van handelen toepast, het is de eenige provincie waar het geschiedt en waar men een open oor heeft voor alle wenschen. Spr. zal niet aankomen met alle wenschen, die uit de 100.000 leden naar voren komen, maar wil thans wijzen op het lossen en laden van pas sagiers en auto's op de lijn Vlissingen Breskens en wel voornamelijk op het afgaan van de boot. Hierbij laat men thans steeds eerst de passagiers er af gaan maar deze beschadigen met ba gage, rijwielen en kinderwagens meerma len auto's. Spr. zou willen men eerst de auto's van de boot af liet gaan, vervoerbewijzen ■kunnen toch tijdens den vaart worden ge controleerd. De voorzitter zeide, dat de heer Van Goor jammer genoeg de nieuwe boot nog niet heeft gezien. De heer De Jonge, directeur van den Westerscheldedienst, zeide dat het uit het Engelsch door A. Treub. HOOFDSTUK I. 1.) Regen. Zware, rechte, gewone en verwachte legen kletterde opeens op de versierde in lood gevatte bovenlichten, die een ar chitectonische schoonheid vormden van de hall der Ingarihi Club te Auckland; de bui viel met zulk een lawaai,* dat volgens George Sothfield de warme ge zelligheid van de weelderig ingerichte ruimte er door verhoogd werd, want zij maakte een eind aan het verwaande commentaar, dat Arthur Drew van het nieuws van den dag gaf. Sothfield zuchtte van welbehagen en trok zijn grooten armstoel wat dichter naar het knetterende houtvuur. Drew liet zijn krant zakken en keek verwijtend naar de bovenlichten, die zwart tegen het donker afstaken, toen keerde hij zich tot den eenigen man, die met hem in de hall was. Echt weer voor Nieuw-Zeeland! eer6t afgaan van de auto's veel te lang zou duren, de controle zou onmogelijk worden. Men moet ook zorgen, dat de trein kan worden gehaald en de auto mobilisten, die voorgeven zoo veel haast te hebben, zitten soms een kwartier later in een café rustig een kopje thee te drinken. De heer Van Goor meende, dat het toch wel zoo te regelen is, dat auto's bij aankomst der boot er direct af kunnen rijden, De heer De Jonge wees er op, dat op drukke Donderdagen de passagiers alom tusschen de auto's in staan en de e'genaars van de auto's, die veelal bo ven zitten, niet direct bij hun wagens kunnen komen. De heer Van Goor meende, dat dan toch personen met fietsen enz. wel kunnen wachten. De heer D e J o n g e zeide, dat dit ook wel wo-dt toegepast en dat op drukke dagen marechaussees mede varen en het verkeer regelen. De heer Van Goor zou het wachten met fietsen enz, als algemeenen regel wihen gesteld zien. De voorzitter zeide, dat de be schadiging van een auto waarop de heer van Goor blijbaar zinsspeelde, ook bij Ged. Staten is behandel. De heer De Jonge zeide, dat het zoo weinig beteekende dat de consul die het aanbracht, later zelf verklaarde het niet gedaan te zullen hebben, als hij het precies had geweten. De heer Waller van de Mij. Zee land, zeide dat hij het volkomen eens is met den heer Van Goor, maar alom in ons lieve vaderland, o.a. bij overwe gen, laat men de auto's het langste wachten en dan moeten deze het an dere verkeer toch weer voorbij rijden. Deze zaak moest men dan ook bij het algemeen bestuur aanhangig maken. De heer Van Goor zeide, dat dit heel wat anders is, er zijn daarvoor nog geen algemeene regels al trachten zijn organisaties nu in eene commissie met de Ver. van Nederl. gemeenten een re geling te verkrijgen. De heer W a i 1 e r zeide ook als ver tegenwoordiger van het hotel van zijn maatschappij te zijn gekomen. Men vreest daar de gvolgen van de malaise in a.s. zomer en zou daarom het lokaal be zoek willen aanmoedigen. Dit kan z, i. o. a. door een latere boot naar Breskens ('s avonds half twaalf volgens een schrij- ger uit Zeeuwsch Vlaanderen te Vlissin- ven van de Zeeland), waardoor met lan gen kan blijven. De voorzitter zeide, dat deze kwestie reeds bij Ged. Staten is be sproken, maar dat financieele bezwa ren het onmogelijk maken aan het verzoek te voldoen, het zou uitbreiding van personeel met zich brengen, Ged. Staten hebben dan ook reeds besloten de huidige dienstregeling te handhaven. De heer Harte, secretaris van de Kamer van Koophandel te Terneuzen refereerde zich aan de schriftelijke in gediende wenschen. De heer Hamelton uit Goes vroeg cf er spoed betracht kon worden met den nieuwen aanlegsteiger te Hoéde- kenskerke. - De Vo orzitter zeide, dat men er druk mede bezig is, en de heer van Leeuwen, hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat, dat de nieuwe aanlegplaats in November van dit jaar gereed zal zijn. Men kwam nu aan de veerdiensten, en wees de heer van Melle op klachten over te smalle planken voor het opbrengen van auto's op d^, boot van het veer WolfaartsdijkKortge ne. Spr. wees op de groote verbetering van de aanlegplaats te Katsche veer en hoopt, dat men er te Wolfaartsdijk ook zulk 'n verbetering zal krijgen. Spr. wijst nog op een huisje bij den steiger te Wol faartsdijk dat het draaien met auto's bemoeilijkt en dat te Kortgene juist zoo goed is weggezet. riep hij naar Sothfield. Ja, Goddank! antwoordde Soth field met vuur maar op gewonen toon. Drew verstond de woorden niet, maar hij fronste het voorhoofd, toen Sothfield zijn oogen sloot en deed of hij soesde. Hij keek den ander een oogenblik pein zend aan, keerde zich toen weer tot zijn krant, en bijna tien minuten lang werd niets anders dan de regen ge hoord. Toen werd het even plotseling droog als de regen begonnen was. Heb je van Aimsbury gehoord? vroeg Drew dadelijk en met onnoodig luide stem. Neen, mompelde Sothfield vadsig en met duidelijk gebrek aan belangstel ling, terwijl hij één oog open deed. De „Decker" heeft hem vannacht geplunderd! Sothfield deed zijn andere oog ook open en ging recht op zitten. Aimsbury? Toch niet Henry Aims bury? vroeg hij ongeloovig. Ja. Hij heeft alles ingepalmd wat in de safe was, behalve eene fleschje met aspirinetabletten en een gebedenboek. Hier, kijk maar eens in de „Star". Drew gaf het avondblad aan Sothfield, wees met zijn pijp een bericht aan en wachtte o p de voor de hand liggende opmerkingen. Sothfield las het bericht langzaam, en schudde het hoofd. De voorzitter zeide de kwes- j tie van het huisje en de planken zeker i te zullen onderzoeken. Te Kortgene was geklaagd over een hinderlijke paal, en reeds is opdracht gegeven verplaatsing te overwegen. De heer van Leeuwen zeide, dat een goede verbetering in de tiendui zenden zou kosten. De heer de Broekert bracht het veer ZijpeAnna Jacobapolder ter sprake en zeide dat daar zeker een en ander verbeterd is, maar men wacht nog steeds op 'n groote boot. Het schijnt nu te wachten op een overeenkomst tusschen hef rijk en de directie van de R.T.M. en sp~. hoopte, dat Ged. Sta ten alles zullen doen om deze zaak te bevorderen. De Voorzitter meende, dat de ochollenaar naar dit veer zou komen. De heer Hamelton vroeg of het juist is, dat er op de lijn H-nsweer. Walzoorden een groote boot komt. De Voorzitter antwoordde, dat deze op de Schelde te Vlissingen in aan bouw is en hoopte zij nog dezen zomer in dienst kan worden gesneld. De heer van Melle wees op de moeilijkheid dat op de lijn Kortgene Wolfrartsdijk tu.schen i 1.20 en kwart voor één geen auto's worden overge zet en de boot van 12 uur geen auto's medeneemt. De heer de B r u ij n e, directeur van de Oosterscheldedienst zeide, dat dit komt door de noodzakelijkheid zoo spoedig mogelijk terug te keeren in verband met de dienstregeling van de lokaalspoorwegen. Mocht het zoo kun nen, dat er wel auto's op kunnen, al is het dan ook beslist zonder wachten, dan zal spr, dit nader overwegen. Men was nu genadei-d tot de spoor- en tramwegen. 1 De heer Waller vroeg of het niet mogelijk was de tram Vlissingen Stati onStad naar het strand in plaats van naar het Befatnypark te laten rijden in de zomermaanden De heer S 1 o o v e s, directeur van de Middengroep van de P.Z.E.M., zeide, dat het nu reeds Lstig is dat de rtads- lijn ten deele gelijk loopt met de lijn MiddelburgVlissingen. Deze laatste rijdt om hei kwart'er en de stadslijn al leen naar de booten, en dat nog bij verlating, wat vooral bij de booten nog wel voorkomt, ongeregeld. Het zou een hopelooze verwarring geven. Vervolgens kwamen de landwegen aan de orde. De heer Van Goor zeide nog al veel te vertellen te hebben. Ten eerste be pleitte hij regelen voor beplanting en bebouwing langs de wegen. Op 8 Mei 1925 richtten de K.N.A.C. en de A.N.W. B. adressen ten deze tot de colleges van Ged. Staten, maar van Zeeland werd, voor zoover spr. vinden kon, geen ant woord ontvangen. Toch zijn meer dwin gende bepalingen noodig. Men wil deze kwestie regelen en daarbij hebben Ged. Staten ook wel wat gedaan, maar niet genoeg. Verder zoekende vond spr. wel een schrijven van 22 October 1920, waar uit blijkt, dat het college ieder bijzonder geval op zichzelf wil regelen. Verschil lende provincies hebben dwingende be palingen gemaakt, o.a. heeft Gelderland de gemeenten aangespoord dwingende verordeningen in het leven te roepen, er blijken daar tegen geen bezwaren te zijn in verband met het eigendomsrecht. De clou was wel dat een Zeeuwsche ge meente op voorbeeld van de Geldersche zulk een verordening invoerde. Er werd ook daar geen ongeoorloofde beperking van de vrijheid ingezien en spr, begrijpt niet waarom Ged. Staten deze verorde ning ter vernietiging hebben voorgedra gen. De voorzitter zeide, dat Ged .Sta ten de verordening wel degelijk in strijd achten met art. 1625 van het B. W. en de kwestie daarom bij de Kroon aan hangig maakten, men moet nu afwachten Ged. Staten vonden ter zake een juris prudentie. De heer Van Goor zeide, dat men toch elders reeds 5 of 6 jaar deze ver ordeningen kent. De voorzitter Wellicht is men daar minder goed bekend met de arres ten van den Hoogen Raad. De heer Van Goor wees er nog op, dat ongelukken dikwijls veroorzaakt worden door beperkt uitzicht op den weg, dat hinderlijk is voor het snelver keer. De heer S. J. Gast wees nog eens weer op het belang der tertiaire wegen, de nood op dit gebied wordt nijpend. Hij hoopte, dat Ged. Staten in deze helpend zullen optreden. De voorzitter zeide, dat dit on derwerp reeds de volle aandacht van Ged. Staten heeft en zij in de richting van helpen werkzaam zijn. De heer Van Goor wees nu op den slechten toestand, die nog steeds in den Katerspolder heerscht. De voorzitter zeide, dat juist van den minister bericht is ingekomen, dat die toestand verbeterd zal worden als er geld voor is. De heer Van Goor zeide, dat die weg voor geheel Zeeland van groot be lang is, maar hij is zeer gevaarlijk en daarom laat men de zoo gewenschte ver betering niet los. Dat er geen ongeluk ken meer gebeuren, is wellicht omdat de weg te gevaarlijk is. Spr. kwam dan tot den weg SteenbergenAnna Jacobapol der, die ook z. i. zeer slecht is. Die weg zal rijksweg worden, maar dit kan nog lang duren en daarom is het gewenscht, dat de weg nu wat behoorlijker onder houden wordt. Ged, Staten van Noord- Brabant hebben Steenbergen en Nieuw- Vossemeer geschreven middelen te be ramen om dien weg voor zoover hij in hun gebied ligt, te verbeteren. Eerst voor j 1936 staat grondaankoop voor verbete- I ring van den weg op het 5-jaren plan I der regeering. De 'kosten van geheele verbeteriiijg worden op f 700.000 geraamd. Men kan met goedvinden van hel rijk verbeterin gen aanbrengen en die d,an bij ovfername door het rijk terug vorderen. De weg Zijpe—Zierikzee is nog provinciale weg, maar 'komt toch ook voor op hel rijks wegenplan. Spr. 'kwam tol den weg langs den spoorweg oVer het Ivreek'erak sn wel op de aansluiting van dien klinkerweg aan den rijks,asphaltbeton weg, hij die grens krijgt 'men schokken door een on deugdelijke aansluiting. Nog noemde spr. een uitholling ovhr dwars onder Kxiüningen, maar dil is in een [rijksweg en de heer van ;Letui wen zeide, dat hei plan moet zijn dit euvel te verbeteren als de ontstane in zakking tot Staan is gekomen. De. heer van Goog besprak ook den weg, die 'moet 'komen van Philippine naar Driekwart in aansluiting op den weg NeuzenSluiskilSas van Gent en hel uitzichtbeJetsel dat zich bij dc samen komst dier wegen bevindt. Inzake den weg van Seroosk'erke naar Oostkapellc met zijn mooie fietspad zou spr. gaarne sluiting van den rijweg voor fietsen wil len zien in het belang van hel snel verkeer. De kwestie van de tertiaire we gen is niet in een vfoek en een zu.eh; opgelost. Allereerst zal het secundaire wegenplan ook de voornaamste terti aire wegen moeten omvatten. Spr. wees op hel 25-jarige financieeringsplan der regeering, dat mede geldt voor de pro vincies, die ook kunnen leenen. De voorzitter vroeg of de heer Van Goor die leening neemt. De heer v. Goor: Ik' hel) het .geld niet bij mij, maar de commissies van de laatste tijden zijn toch een bewijs dat 'men nog wet geld geeft. De voorzitter zeide, dat in d"n weg Steenbergen—Anna Jacobapolder 'I Noord-Brahantsclie deel wellicht slechter is dan het Zeeuwsche deel. Spr. is /hei inza'k'e de aansluiting van den verbin dingsweg op den rijksweg met spr. vol- keelontsteking en verkoudheden Bij apofiiakna «n drogiste (Ingez, Med.) Een heel leelijk ding voor Aims bury, zei hij rustig. Hij heeft in den laat- sten tijd sterk gespeculeerd. Drew gromde a'keurend. Aimsbury moest zich houden aan zeep of vischlijm of wat dan ook zijn mag, dat hij in zijn verstandige oogen- blikken fabriceert, antwoordde hij. Biscuits, lichtte Sothfield hem ern stig in. Goed dan, biscuits. Hij moest zich niet bemoeien met de geldmarkt. Laat hij dat overlaten aan hen, die er ver stand van hebben. Juist, stemde Sothfield licht sarcas tisch toe. Hij moest zich niet in jouw zaken steken. Dat is vragen om een stoot. Drew keek wantrouwend naar Soth field. Hij voelde zich nooit heelemaal op zijn gemak met den erkenden bei-esprit van de Ingarihi Club. De gelukkige speculant wordt zoo geboren, zei hij. Je kunt hem niet van een biscuitfabrikant maken. Juist, gaf Sothfield Vriendelijk toe, maar het spijt me toch voor Aimsbury vooral als de Decker met iets van v/aarde verdween. Het misdadige heer schap heeft blijkbaar geen last van hoofdpijn, maar het verwondert mij, waarom hij zulk een mooie gelegenheid liet voorbijgaan om uiting te geven aan zijn godsdienstige neigingen. 1 komen leens De plannen voor den weg Plnhppine-Driekwart worden gemaakt in i overleg met de drie betrokken genieen- ten en het rijk Ged. Staten zullen zeker gaarne mede weïjkten aan de oplossing van de kwestie der tertiaire wegen, als het geen nieuwe offers van, de pro vincie vraagt. De heer De Bro efcert zeide, dat de weg reeds bij het rijk' in onderzoek is. De heer Gast vroeg of het juist is, dat de rijksweg ZierikzeeZijpe over den dijk zal loopen en of men niet kan vragen den weg door den dijk te leggen. De heer VanLeeuwen merkte op, dat het advies in onderzoek is en hij daar niet op vooruit wilde loopen, maar hij staat welwillend tegenover het ver zoek. De heer Waller wees ook nog eens op de slechte aansluiting van de ge noemde wegen in Zuid-Beveland. De heer VanLeeuwen zeide, dat de klinkerweg verbeterd moet worden, maar dit zal eerst gebeuren als het rijk hem heeft overgenomen, want de pro vincie zal geen geld meer aan dien weg besteden. De heer Van M e 1 le vroeg naar de postbrug op den weg naar Ierseke. De voorzitter zeide, dat mem daarvoor bij het rijk moet zijn. De heer De Jonge wees op den last dat men den overweg bij Vlake lang dicht laat en den trein met den laatste» wagen dikwijls juist op den overweg zet. De heer M a s s e e zegde toe eens te zuilen onderzoeken of het juist is, dat de spoorwegwachter ook dienst doet aan het station en eerst na het vertrek van den trein weer naar de boomen kan ko men om ze open te doen. Het laatste punt dat nog tot een kor te discussie aanleding gaf, was dat van de autobusdiensten. De heer De Kok betreurde het dat bij het samenstellen van den officieele gids der autobusdien sten Zeeland niet medewerkten en hoop te dat Ged. Staten de nieuw te verlee- nen concessies voor onbepaalden tijd zullen geven. De voorzitter antwoordde, dat in zake het eerste er een .misverstand moet zijn en Zeeland nog gaarne medewer ken zal en dat Ged, Staten reeds beslo ten de autobusconcessies weder voor 5 jaar te verleenen. De luchtvaart gaf geen aanleiding tot bespreking en ook had niemand anders meer een ander onderwerp te bespre ken, De heer V a n G o o r meende uit naam van allen te spreken, als hij het college dank bracht voor het aanhooren der ver schillende wenschen. De voorzitter bracht allen dank voor hun aanwezigheid en voor de wij ze waarop gediscuseerd is en sloot hier op de bijeenkomst. Drew antwoordde niet op de ingewik kelde opmerking, om de eenvoudige re den, dat hij niet wist waarover Sothfield sprak. Hij maakte een gorgelend geluid met zijn pijp en keek donker naar het vuur. Wie is die Decker? vroeg hij, ver ontwaardigd. Waarom laat de politie hem maar rondloopen. Waarom vraag je het mij? vroeg Sothf'eld zachtzinnig. Je weet evenveel van hem als ik. En de politie zal het in dezen tijd van het jaar wel heel druk hebben met de motten uit hun winter- kleeren te schudden. Maar men weet niet op wien hij het een volgende keer voorzien heeft. i Dat is juist zoo jammer. Die mis dadigers denken er met aan, dat wij, za- kenmenschen, gesteld zijn op de beleefd heid van een introductiebrief. Dit' is misschien de reden, waarom wij niet met hen opschieten. Al was het maar een kaart Maar deze kerel zendt altijd zijn kaartje, herinnerde Drew hem, terwijl hij knikte in de richting van de courant. Er staat dat Aimsbury een week gele den over de post een Harten drie ont ving. Natuurlijk, dat staat er, antwoord- i de Sothfield, het bericht weer overle zend. Laat eens zien. Was het niet de acht van schoppen die hij aan Manning ECHTfFRIÈSCFrê f iiiniiiililliillllllliniilUltJia 20-50 a. per om Verschaft 11 wolken van g&nctf (Ingez, Med.) zond. Drew knikte. Dat neem ik hem kwalijk, ging Sothfield ernstig voort. Het zenden van een verschillende kaart bij ieder van zijn onwettige ondernemingen is volgens mij een van zijn onaangenaamste ge woonten. Ik zou willen dat, als de gele genheid zich voordeed, hij mij een kaart zond met zijn naam en adres er goed leesbaar op geschreven. Maar het is te genwoordig mode om romantisch te zijn. De knapste inbreker kan niet op blij vend succes hopen, tenzij hij zich aan past aan de tradities van Wallace en een werkelijk pseudoniem van de onder wereld aanneemt. Hij hield even op om na te denken. De Decker*) is heel juist, vind je niet? vroeg hij glimlachend. Met dien naam kan hij alle kaarten van het spel gebruiken. Hij geeft hem ruim gelegen heid zijn aesthetische gevoelens te oefe nen. Ik kan me voorstellen, dat hij Schoppen aas aan den eersten doodgra ver zou zenden. Deck is een Amerikaansch woord voor kaartspel. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 5