Beschermingfegen griep
HEERENBAAI
TWEEDE BLAD VAN DE
PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 27 FEBRUARI 1932. No. 49.
VERKEERSCONFERENTIE,
In een der zalen van het Provinciaal
Bestuur had gisterenmiddag de jaar-
lijksche Verkeersconferentie plaats,
waartoe Ged. Staten van Zeeland hen,
die op een of andere wijze belangstelling
hebben voor het verkeer in onze provin
cie hadden uitgenoodigd.
De Commissaris der Koningin, jhr,
mr. J. W. Quarles van Ufford, trad ook
nu weer als v o o r z i 11 er op en heet
te alle aanwezigen welkom in het bijzon
der den inspecteur van de P. T. T.; de
afgevaardigden van de kamers van
koophandel, van den B. B. N., van de
K.N.A.C. en den A.N.W.B., van de tram
wegen, van den spoorwegraad en van
middenstandorganisaties.
Aan de orde kwam eerst de vraag of
ook iemand een opmerking had over de
Tram Breskens-Maldeghem hetgeen niet
het geval bleek te zijn.
Hierna werd overgegaan tot de bóot-
diensten en wel het eerst tot den dienst
op de Oosterschelde.
Hierbij was het de heer Van Goor,
vertegenwoordiger van K.N.A.C. en A.
N.W.B., die wees op de beperkte ruim
te op de boot Katöche VeerZierikzee
voor auto's. Als men dan sorns lang
heeft moeten wachten voor de volgende
boot, kan dit aan het veer Zijpe-Anna
Jacoba nog weer het geval zijn, al zal
het daar nu wellicht verbeteren.
De voorzitter verzekerde, dat
Ged. Staten doordrongen zijn van de
wenechelijkheid, en de noodzakelijkheid
van verbetering in dezen en dan ook
aan het bureau-Cornelissen te Amster
dam hebben opgedragen plannen te ma
ken tot verbouw van een der booten,
opdat meer ruimte voor auto's wordt
verkregen.
De heer de Broekert uit Zierik
zee, zeide dat het voor komt, dat men
dagen te voren mededeelt aan den agent
met een bepaalde boot mede te zullen
gaan en dan nog geen plaats heeft voor
zijn auto aan boord. Spr. is dan ook voor
de toezegging van den voorzitter wel
dankbaar maar nog niet voldaan en be
pleit o.a. verbetering van den toestand
bij de kolenbergplaats, hij verwacht van
den verbouw van een boot niet vol
doende resultaat.
De voorziter zeide, dat men inza
ke kolenbergplaats een onderzoek zal
instellen, en dat men de nadere plannen
inzake den verbouw van de boot moet
afwachten, anders zou er een nieuwe
moeten komen met de daaraan verbon
den uitgave.
De heer Van M e 11 e uit Goes drong
aan op spoedige overbrenging van den
ponton van Vlissingen naar Zierikzee.
De voorzitter zeide, dat Ged. Sta
ten niets liever willen dan dat dit zoo
spoed'g mogelijk zal kunnen geschieden.
Bij den bootdienst op de Wester-
schelde, zeide de heer Van Goor zeer
erkentelijk te zijn, dat men in Zeeland
deze wijze van handelen toepast, het is
de eenige provincie waar het geschiedt
en waar men een open oor heeft voor
alle wenschen. Spr. zal niet aankomen
met alle wenschen, die uit de 100.000
leden naar voren komen, maar wil thans
wijzen op het lossen en laden van pas
sagiers en auto's op de lijn Vlissingen
Breskens en wel voornamelijk op het
afgaan van de boot. Hierbij laat men
thans steeds eerst de passagiers er af
gaan maar deze beschadigen met ba
gage, rijwielen en kinderwagens meerma
len auto's.
Spr. zou willen men eerst de auto's van
de boot af liet gaan, vervoerbewijzen
■kunnen toch tijdens den vaart worden ge
controleerd.
De voorzitter zeide, dat de heer
Van Goor jammer genoeg de nieuwe
boot nog niet heeft gezien.
De heer De Jonge, directeur van
den Westerscheldedienst, zeide dat het
uit het Engelsch door A. Treub.
HOOFDSTUK I.
1.)
Regen.
Zware, rechte, gewone en verwachte
legen kletterde opeens op de versierde
in lood gevatte bovenlichten, die een ar
chitectonische schoonheid vormden van
de hall der Ingarihi Club te Auckland;
de bui viel met zulk een lawaai,* dat
volgens George Sothfield de warme ge
zelligheid van de weelderig ingerichte
ruimte er door verhoogd werd, want zij
maakte een eind aan het verwaande
commentaar, dat Arthur Drew van het
nieuws van den dag gaf.
Sothfield zuchtte van welbehagen en
trok zijn grooten armstoel wat dichter
naar het knetterende houtvuur.
Drew liet zijn krant zakken en keek
verwijtend naar de bovenlichten, die
zwart tegen het donker afstaken, toen
keerde hij zich tot den eenigen man, die
met hem in de hall was.
Echt weer voor Nieuw-Zeeland!
eer6t afgaan van de auto's veel te lang
zou duren, de controle zou onmogelijk
worden. Men moet ook zorgen, dat de
trein kan worden gehaald en de auto
mobilisten, die voorgeven zoo veel haast
te hebben, zitten soms een kwartier later
in een café rustig een kopje thee te
drinken.
De heer Van Goor meende, dat het
toch wel zoo te regelen is, dat auto's bij
aankomst der boot er direct af kunnen
rijden,
De heer De Jonge wees er op, dat
op drukke Donderdagen de passagiers
alom tusschen de auto's in staan en de
e'genaars van de auto's, die veelal bo
ven zitten, niet direct bij hun wagens
kunnen komen.
De heer Van Goor meende, dat
dan toch personen met fietsen enz. wel
kunnen wachten.
De heer D e J o n g e zeide, dat dit ook
wel wo-dt toegepast en dat op drukke
dagen marechaussees mede varen en
het verkeer regelen.
De heer Van Goor zou het wachten
met fietsen enz, als algemeenen regel
wihen gesteld zien.
De voorzitter zeide, dat de be
schadiging van een auto waarop de heer
van Goor blijbaar zinsspeelde, ook bij
Ged. Staten is behandel.
De heer De Jonge zeide, dat het
zoo weinig beteekende dat de consul
die het aanbracht, later zelf verklaarde
het niet gedaan te zullen hebben, als hij
het precies had geweten.
De heer Waller van de Mij. Zee
land, zeide dat hij het volkomen eens
is met den heer Van Goor, maar alom
in ons lieve vaderland, o.a. bij overwe
gen, laat men de auto's het langste
wachten en dan moeten deze het an
dere verkeer toch weer voorbij rijden.
Deze zaak moest men dan ook bij het
algemeen bestuur aanhangig maken.
De heer Van Goor zeide, dat dit
heel wat anders is, er zijn daarvoor nog
geen algemeene regels al trachten zijn
organisaties nu in eene commissie met
de Ver. van Nederl. gemeenten een re
geling te verkrijgen.
De heer W a i 1 e r zeide ook als ver
tegenwoordiger van het hotel van zijn
maatschappij te zijn gekomen. Men
vreest daar de gvolgen van de malaise in
a.s. zomer en zou daarom het lokaal be
zoek willen aanmoedigen. Dit kan z, i.
o. a. door een latere boot naar Breskens
('s avonds half twaalf volgens een schrij-
ger uit Zeeuwsch Vlaanderen te Vlissin-
ven van de Zeeland), waardoor met lan
gen kan blijven.
De voorzitter zeide, dat deze
kwestie reeds bij Ged. Staten is be
sproken, maar dat financieele bezwa
ren het onmogelijk maken aan het
verzoek te voldoen, het zou uitbreiding
van personeel met zich brengen, Ged.
Staten hebben dan ook reeds besloten
de huidige dienstregeling te handhaven.
De heer Harte, secretaris van de
Kamer van Koophandel te Terneuzen
refereerde zich aan de schriftelijke in
gediende wenschen.
De heer Hamelton uit Goes vroeg
cf er spoed betracht kon worden met
den nieuwen aanlegsteiger te Hoéde-
kenskerke. -
De Vo orzitter zeide, dat men
er druk mede bezig is, en de heer van
Leeuwen, hoofdingenieur van den
Provincialen Waterstaat, dat de nieuwe
aanlegplaats in November van dit jaar
gereed zal zijn.
Men kwam nu aan de veerdiensten,
en wees de heer van Melle op
klachten over te smalle planken voor
het opbrengen van auto's op d^, boot
van het veer WolfaartsdijkKortge
ne. Spr. wees op de groote verbetering
van de aanlegplaats te Katsche veer en
hoopt, dat men er te Wolfaartsdijk ook
zulk 'n verbetering zal krijgen. Spr. wijst
nog op een huisje bij den steiger te Wol
faartsdijk dat het draaien met auto's
bemoeilijkt en dat te Kortgene juist zoo
goed is weggezet.
riep hij naar Sothfield.
Ja, Goddank! antwoordde Soth
field met vuur maar op gewonen toon.
Drew verstond de woorden niet, maar
hij fronste het voorhoofd, toen Sothfield
zijn oogen sloot en deed of hij soesde.
Hij keek den ander een oogenblik pein
zend aan, keerde zich toen weer tot
zijn krant, en bijna tien minuten lang
werd niets anders dan de regen ge
hoord. Toen werd het even plotseling
droog als de regen begonnen was.
Heb je van Aimsbury gehoord?
vroeg Drew dadelijk en met onnoodig
luide stem.
Neen, mompelde Sothfield vadsig
en met duidelijk gebrek aan belangstel
ling, terwijl hij één oog open deed.
De „Decker" heeft hem vannacht
geplunderd!
Sothfield deed zijn andere oog ook
open en ging recht op zitten.
Aimsbury? Toch niet Henry Aims
bury? vroeg hij ongeloovig.
Ja. Hij heeft alles ingepalmd wat
in de safe was, behalve eene fleschje met
aspirinetabletten en een gebedenboek.
Hier, kijk maar eens in de „Star".
Drew gaf het avondblad aan Sothfield,
wees met zijn pijp een bericht aan en
wachtte o p de voor de hand liggende
opmerkingen.
Sothfield las het bericht langzaam, en
schudde het hoofd.
De voorzitter zeide de kwes-
j tie van het huisje en de planken zeker
i te zullen onderzoeken. Te Kortgene was
geklaagd over een hinderlijke paal, en
reeds is opdracht gegeven verplaatsing
te overwegen.
De heer van Leeuwen zeide, dat
een goede verbetering in de tiendui
zenden zou kosten.
De heer de Broekert bracht het
veer ZijpeAnna Jacobapolder ter
sprake en zeide dat daar zeker een en
ander verbeterd is, maar men wacht
nog steeds op 'n groote boot. Het schijnt
nu te wachten op een overeenkomst
tusschen hef rijk en de directie van de
R.T.M. en sp~. hoopte, dat Ged. Sta
ten alles zullen doen om deze zaak te
bevorderen.
De Voorzitter meende, dat de
ochollenaar naar dit veer zou komen.
De heer Hamelton vroeg of het
juist is, dat er op de lijn H-nsweer.
Walzoorden een groote boot komt.
De Voorzitter antwoordde, dat
deze op de Schelde te Vlissingen in aan
bouw is en hoopte zij nog dezen zomer
in dienst kan worden gesneld.
De heer van Melle wees op de
moeilijkheid dat op de lijn Kortgene
Wolfrartsdijk tu.schen i 1.20 en kwart
voor één geen auto's worden overge
zet en de boot van 12 uur geen auto's
medeneemt.
De heer de B r u ij n e, directeur van
de Oosterscheldedienst zeide, dat dit
komt door de noodzakelijkheid zoo
spoedig mogelijk terug te keeren in
verband met de dienstregeling van de
lokaalspoorwegen. Mocht het zoo kun
nen, dat er wel auto's op kunnen, al is
het dan ook beslist zonder wachten,
dan zal spr, dit nader overwegen.
Men was nu genadei-d tot de spoor-
en tramwegen. 1
De heer Waller vroeg of het niet
mogelijk was de tram Vlissingen Stati
onStad naar het strand in plaats van
naar het Befatnypark te laten rijden in
de zomermaanden
De heer S 1 o o v e s, directeur van de
Middengroep van de P.Z.E.M., zeide,
dat het nu reeds Lstig is dat de rtads-
lijn ten deele gelijk loopt met de lijn
MiddelburgVlissingen. Deze laatste
rijdt om hei kwart'er en de stadslijn al
leen naar de booten, en dat nog bij
verlating, wat vooral bij de booten nog
wel voorkomt, ongeregeld. Het zou een
hopelooze verwarring geven.
Vervolgens kwamen de landwegen
aan de orde.
De heer Van Goor zeide nog al veel
te vertellen te hebben. Ten eerste be
pleitte hij regelen voor beplanting en
bebouwing langs de wegen. Op 8 Mei
1925 richtten de K.N.A.C. en de A.N.W.
B. adressen ten deze tot de colleges van
Ged. Staten, maar van Zeeland werd,
voor zoover spr. vinden kon, geen ant
woord ontvangen. Toch zijn meer dwin
gende bepalingen noodig. Men wil deze
kwestie regelen en daarbij hebben Ged.
Staten ook wel wat gedaan, maar niet
genoeg. Verder zoekende vond spr. wel
een schrijven van 22 October 1920, waar
uit blijkt, dat het college ieder bijzonder
geval op zichzelf wil regelen. Verschil
lende provincies hebben dwingende be
palingen gemaakt, o.a. heeft Gelderland
de gemeenten aangespoord dwingende
verordeningen in het leven te roepen, er
blijken daar tegen geen bezwaren te zijn
in verband met het eigendomsrecht. De
clou was wel dat een Zeeuwsche ge
meente op voorbeeld van de Geldersche
zulk een verordening invoerde. Er werd
ook daar geen ongeoorloofde beperking
van de vrijheid ingezien en spr, begrijpt
niet waarom Ged. Staten deze verorde
ning ter vernietiging hebben voorgedra
gen.
De voorzitter zeide, dat Ged .Sta
ten de verordening wel degelijk in strijd
achten met art. 1625 van het B. W. en
de kwestie daarom bij de Kroon aan
hangig maakten, men moet nu afwachten
Ged. Staten vonden ter zake een juris
prudentie.
De heer Van Goor zeide, dat men
toch elders reeds 5 of 6 jaar deze ver
ordeningen kent.
De voorzitter Wellicht is men
daar minder goed bekend met de arres
ten van den Hoogen Raad.
De heer Van Goor wees er nog op,
dat ongelukken dikwijls veroorzaakt
worden door beperkt uitzicht op den
weg, dat hinderlijk is voor het snelver
keer.
De heer S. J. Gast wees nog eens
weer op het belang der tertiaire wegen,
de nood op dit gebied wordt nijpend. Hij
hoopte, dat Ged. Staten in deze helpend
zullen optreden.
De voorzitter zeide, dat dit on
derwerp reeds de volle aandacht van
Ged. Staten heeft en zij in de richting
van helpen werkzaam zijn.
De heer Van Goor wees nu op den
slechten toestand, die nog steeds in den
Katerspolder heerscht.
De voorzitter zeide, dat juist van
den minister bericht is ingekomen, dat
die toestand verbeterd zal worden als
er geld voor is.
De heer Van Goor zeide, dat die
weg voor geheel Zeeland van groot be
lang is, maar hij is zeer gevaarlijk en
daarom laat men de zoo gewenschte ver
betering niet los. Dat er geen ongeluk
ken meer gebeuren, is wellicht omdat de
weg te gevaarlijk is. Spr. kwam dan tot
den weg SteenbergenAnna Jacobapol
der, die ook z. i. zeer slecht is. Die weg
zal rijksweg worden, maar dit kan nog
lang duren en daarom is het gewenscht,
dat de weg nu wat behoorlijker onder
houden wordt. Ged, Staten van Noord-
Brabant hebben Steenbergen en Nieuw-
Vossemeer geschreven middelen te be
ramen om dien weg voor zoover hij in
hun gebied ligt, te verbeteren. Eerst voor
j 1936 staat grondaankoop voor verbete-
I ring van den weg op het 5-jaren plan
I der regeering.
De 'kosten van geheele verbeteriiijg
worden op f 700.000 geraamd. Men kan
met goedvinden van hel rijk verbeterin
gen aanbrengen en die d,an bij ovfername
door het rijk terug vorderen. De weg
Zijpe—Zierikzee is nog provinciale weg,
maar 'komt toch ook voor op hel rijks
wegenplan.
Spr. 'kwam tol den weg langs den
spoorweg oVer het Ivreek'erak sn wel
op de aansluiting van dien klinkerweg
aan den rijks,asphaltbeton weg, hij die
grens krijgt 'men schokken door een on
deugdelijke aansluiting.
Nog noemde spr. een uitholling ovhr
dwars onder Kxiüningen, maar dil is
in een [rijksweg en de heer van ;Letui
wen zeide, dat hei plan moet zijn dit
euvel te verbeteren als de ontstane in
zakking tot Staan is gekomen.
De. heer van Goog besprak ook den
weg, die 'moet 'komen van Philippine naar
Driekwart in aansluiting op den weg
NeuzenSluiskilSas van Gent en hel
uitzichtbeJetsel dat zich bij dc samen
komst dier wegen bevindt. Inzake den
weg van Seroosk'erke naar Oostkapellc
met zijn mooie fietspad zou spr. gaarne
sluiting van den rijweg voor fietsen wil
len zien in het belang van hel snel
verkeer. De kwestie van de tertiaire we
gen is niet in een vfoek en een zu.eh;
opgelost. Allereerst zal het secundaire
wegenplan ook de voornaamste terti
aire wegen moeten omvatten. Spr. wees
op hel 25-jarige financieeringsplan der
regeering, dat mede geldt voor de pro
vincies, die ook kunnen leenen.
De voorzitter vroeg of de heer
Van Goor die leening neemt.
De heer v. Goor: Ik' hel) het .geld
niet bij mij, maar de commissies van de
laatste tijden zijn toch een bewijs dat
'men nog wet geld geeft.
De voorzitter zeide, dat in d"n
weg Steenbergen—Anna Jacobapolder 'I
Noord-Brahantsclie deel wellicht slechter
is dan het Zeeuwsche deel. Spr. is /hei
inza'k'e de aansluiting van den verbin
dingsweg op den rijksweg met spr. vol-
keelontsteking en verkoudheden
Bij apofiiakna «n drogiste
(Ingez, Med.)
Een heel leelijk ding voor Aims
bury, zei hij rustig. Hij heeft in den laat-
sten tijd sterk gespeculeerd.
Drew gromde a'keurend.
Aimsbury moest zich houden aan
zeep of vischlijm of wat dan ook zijn
mag, dat hij in zijn verstandige oogen-
blikken fabriceert, antwoordde hij.
Biscuits, lichtte Sothfield hem ern
stig in.
Goed dan, biscuits. Hij moest zich
niet bemoeien met de geldmarkt. Laat
hij dat overlaten aan hen, die er ver
stand van hebben.
Juist, stemde Sothfield licht sarcas
tisch toe.
Hij moest zich niet in jouw zaken
steken. Dat is vragen om een stoot.
Drew keek wantrouwend naar Soth
field. Hij voelde zich nooit heelemaal op
zijn gemak met den erkenden bei-esprit
van de Ingarihi Club.
De gelukkige speculant wordt zoo
geboren, zei hij. Je kunt hem niet van
een biscuitfabrikant maken.
Juist, gaf Sothfield Vriendelijk toe,
maar het spijt me toch voor Aimsbury
vooral als de Decker met iets van
v/aarde verdween. Het misdadige heer
schap heeft blijkbaar geen last van
hoofdpijn, maar het verwondert mij,
waarom hij zulk een mooie gelegenheid
liet voorbijgaan om uiting te geven aan
zijn godsdienstige neigingen.
1
komen leens De plannen voor den weg
Plnhppine-Driekwart worden gemaakt in
i overleg met de drie betrokken genieen-
ten en het rijk Ged. Staten zullen zeker
gaarne mede weïjkten aan de oplossing
van de kwestie der tertiaire wegen, als
het geen nieuwe offers van, de pro
vincie vraagt.
De heer De Bro efcert zeide, dat
de weg reeds bij het rijk' in onderzoek
is.
De heer Gast vroeg of het juist is,
dat de rijksweg ZierikzeeZijpe over
den dijk zal loopen en of men niet kan
vragen den weg door den dijk te leggen.
De heer VanLeeuwen merkte op,
dat het advies in onderzoek is en hij
daar niet op vooruit wilde loopen, maar
hij staat welwillend tegenover het ver
zoek.
De heer Waller wees ook nog eens
op de slechte aansluiting van de ge
noemde wegen in Zuid-Beveland.
De heer VanLeeuwen zeide, dat
de klinkerweg verbeterd moet worden,
maar dit zal eerst gebeuren als het rijk
hem heeft overgenomen, want de pro
vincie zal geen geld meer aan dien weg
besteden.
De heer Van M e 1 le vroeg naar de
postbrug op den weg naar Ierseke.
De voorzitter zeide, dat mem
daarvoor bij het rijk moet zijn.
De heer De Jonge wees op den last
dat men den overweg bij Vlake lang
dicht laat en den trein met den laatste»
wagen dikwijls juist op den overweg
zet.
De heer M a s s e e zegde toe eens te
zuilen onderzoeken of het juist is, dat
de spoorwegwachter ook dienst doet aan
het station en eerst na het vertrek van
den trein weer naar de boomen kan ko
men om ze open te doen.
Het laatste punt dat nog tot een kor
te discussie aanleding gaf, was dat van
de autobusdiensten. De heer De Kok
betreurde het dat bij het samenstellen
van den officieele gids der autobusdien
sten Zeeland niet medewerkten en hoop
te dat Ged. Staten de nieuw te verlee-
nen concessies voor onbepaalden tijd
zullen geven.
De voorzitter antwoordde, dat in
zake het eerste er een .misverstand moet
zijn en Zeeland nog gaarne medewer
ken zal en dat Ged, Staten reeds beslo
ten de autobusconcessies weder voor 5
jaar te verleenen.
De luchtvaart gaf geen aanleiding tot
bespreking en ook had niemand anders
meer een ander onderwerp te bespre
ken,
De heer V a n G o o r meende uit naam
van allen te spreken, als hij het college
dank bracht voor het aanhooren der ver
schillende wenschen.
De voorzitter bracht allen dank
voor hun aanwezigheid en voor de wij
ze waarop gediscuseerd is en sloot hier
op de bijeenkomst.
Drew antwoordde niet op de ingewik
kelde opmerking, om de eenvoudige re
den, dat hij niet wist waarover Sothfield
sprak. Hij maakte een gorgelend geluid
met zijn pijp en keek donker naar het
vuur.
Wie is die Decker? vroeg hij, ver
ontwaardigd. Waarom laat de politie
hem maar rondloopen.
Waarom vraag je het mij? vroeg
Sothf'eld zachtzinnig. Je weet evenveel
van hem als ik. En de politie zal het
in dezen tijd van het jaar wel heel druk
hebben met de motten uit hun winter-
kleeren te schudden.
Maar men weet niet op wien hij
het een volgende keer voorzien heeft.
i Dat is juist zoo jammer. Die mis
dadigers denken er met aan, dat wij, za-
kenmenschen, gesteld zijn op de beleefd
heid van een introductiebrief.
Dit' is misschien de reden, waarom
wij niet met hen opschieten. Al was het
maar een kaart
Maar deze kerel zendt altijd zijn
kaartje, herinnerde Drew hem, terwijl
hij knikte in de richting van de courant.
Er staat dat Aimsbury een week gele
den over de post een Harten drie ont
ving.
Natuurlijk, dat staat er, antwoord-
i de Sothfield, het bericht weer overle
zend. Laat eens zien. Was het niet de
acht van schoppen die hij aan Manning
ECHTfFRIÈSCFrê f
iiiniiiililliillllllliniilUltJia
20-50 a. per om
Verschaft 11 wolken van g&nctf
(Ingez, Med.)
zond.
Drew knikte.
Dat neem ik hem kwalijk, ging
Sothfield ernstig voort. Het zenden van
een verschillende kaart bij ieder van zijn
onwettige ondernemingen is volgens
mij een van zijn onaangenaamste ge
woonten. Ik zou willen dat, als de gele
genheid zich voordeed, hij mij een kaart
zond met zijn naam en adres er goed
leesbaar op geschreven. Maar het is te
genwoordig mode om romantisch te zijn.
De knapste inbreker kan niet op blij
vend succes hopen, tenzij hij zich aan
past aan de tradities van Wallace en
een werkelijk pseudoniem van de onder
wereld aanneemt.
Hij hield even op om na te denken.
De Decker*) is heel juist, vind je
niet? vroeg hij glimlachend. Met dien
naam kan hij alle kaarten van het spel
gebruiken. Hij geeft hem ruim gelegen
heid zijn aesthetische gevoelens te oefe
nen. Ik kan me voorstellen, dat hij
Schoppen aas aan den eersten doodgra
ver zou zenden.
Deck is een Amerikaansch woord
voor kaartspel.
(Wordt vervolgd.)