wiUq# weyzn f
RECHTZAKEN.
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie,
S K i iPüi sr 8 K PaSt»
GEMENGD NIEUWS.
BUITENLAND.
BEKENDMAKINGEN.
VOOR ONZE JONGENS EN MEISJES.
SS
De rechtbank te Middelburg] heeft
benoemd tot beëedig[d klerk ten parkette
van den ambtenaar van het O.M. bij de
Kantongerechten in het Arrondissement
Middelburg, rnr. P. E. Vogelvanger, af
komstig uit Rotterdam.
Naai- wij vernemen zal de rechtbank
te Middelburg op 5 Februari behandelen
de zaak tegen J., destijdsi bankier te
Vlissingen en eenig firmant van de firma
De Koster en Co, bankiers aldaar, ver
dacht van zich te hebben schuldig ge
maakt aan verduistering van gelden ten
kadeele van zijn cliënten.
In vrijheid gesteld
De rechtbank te Middelburg heeft de
invrijheidsstelling bevolen van P. K. te
Wissenker'ke, die er van verdacht werd
op 1 Januari 1.1. te Wissenker'ke zien
te hebben schuldig gemaakt aan mede
iplichtigheid bij brandstichting in zijn
woning.
Kantongerecht van Middelburg.
De kantonrechter te Middelburg heeft
in de ziitting van 20 Januari veroordeeld
wegens
met een rijwiiiel linkerzijde van den
weg houden: Ca. P. te Middelburg f 1
b. s. i dag heenteni's;
toet een rijwiel linkerzijde van den
rechterzijde van den weg houden: D.
W. te Vlissingenl f 5 b. 's. 5 d.h.;
met een rijwiei verboden weg berij
den: A. de B. te Vlissingen f 3 b. s. 3
dagen hechtenis;
met een rijwiel voorzien van vrijwiei-
inrichting rijdmt zonder ten minste één
rem: J. A. de K.,, te Goes) f 5 s. 5 d.h.;
met een rijwiel rijden zonder licht:
S. P. te Oost en West Souburg' f 5 tol,
s. 5 dagen hechtenis;
met een motorrijtuig rijden zonder ten
minste twee helder wit licht uitstralen
de lantaarns: L. K. V., te WestkapeïLe
f 5 b. s. 5 dagen hechtenis;
openbare dronkenschap: M. O. te Vlis
singen f 3 b. is>. 3 d. h.;
te Vlissingen venten zonder vergun-
ding: G. de S. te Middelburg f 3 b. s. 3
dagen hechtenis;
te Vlissingen onnoodig zich in een por
tiek van een gebouw ophouden: L. v. G.
te Vlissingen! f 3 b. s. 3 d.)h.Ma. B. te
'Vlissingen f 3 b. s. 1 week tuchtschool
Automobiel-ongevallen.
De heer A. Vijgeboom te Vlissingen
schrijft ons:
In de laatste weken deden zich in ons
land eenige ernstige ongevallen voor
met auto's, die door het krachtig rem
men van den bestuurder eenige malen
over den kop sloegen en tegen een
boom verbrijzeld werden. De niet-inge-
wijde in de rijkunst kan hieruit aver-
echtsche conclusies trekken aangaande
de veiligheid van het mechanisch ver
voermiddel.
Het komt in den laatstaen tijd ook
meermalen voor, dat men deze rem-acci-
denten toeschrijft aan het te gladde dek
onzer nieuwe automobiel-wegen. Ook
dit is in haar algemeenheid een ave-
rechtsche conclusie. Een goed automo
bilist regelt zijn snelheid op wegen, die
slipkans opleveren zóó, dat hij zonder
gevaar kan remmen wanneer dat noo-
dig mocht zijn. Overigens maken erva
ren bestuurders van de remmen slechts
zelden gebruik.
Ook dit moet van buiten geleerd wor
den: de autobestuurder, die in bochten
de remmen aanzet aanvaardt een risico,
waarvan de omvang bepaald wordt door
de snelheid van den wagen en de
scherpte van de bocht*). Wie in de
bocht remt bewijst, dat zijn snelheid te
groot was, of dat de „uitkijk" niet op
zijn post v/as. Het staat vast, dat in de
auto-praktijk in bochten de meeste en
gevaarlijkste rijfouten worden gemaakt.
Wie een automobiel met krachtige
voorwielen bestuurt, dient te weten, dat
het blokkeeren, d.i. het met de remmen
vastzetten van de voorwielen, den wa
gen volmaakt onbestuurbaar maakt. De
stuurbeweging werkt n.l. slechts zoo
lang de voorwielen draaien. Wordt nu
tijdens een stuurbeweging bij groote
snelheid krachtig op de voorwielen ge
remd, dan ontstaat op een glad wegdek
een formidabele slip, terwijl op een
stroeven weg de kans op omslaan niet
gering is. Een en ander pleit niet tegen
het remsysteem maar tegen de wijze
van remmen. Alleen hij vaart wel, die
geen risico aanvaardt. Achter het auto
stuur is durf een gevaarlijk artikel. Er
zijn rijders, die met vol gas door een
opening durven sturen, waar aan weers
zijden nauwelijks een paar centimeter
overblijft. Dit is een staaltje van stuur-
zekerheid, dat geapprecieerd kan wor
den in een behendigheidswedstrijd, waar
men hoogstens wat latten en coulissen
aan stukken kan rijden. Op den weg
evenwel verandert de zaak. Bij deze
behendigheidsspelen zijn meerder par
tijen betrokken, die geen latwerk en
bordpapier maar kostbare carrosserie-
en tegen des rijders behendigheid wen-
schen te beschermen. Slagen zij daar
niet in, dan zal de rijder de reparatie
rekening moeten betalen en waarschijn-
Eén zijn ze! De Nederlandsche klinker
en het begrip veilig! Onafscheidelijk één!
Een zeer onlangs gehouden enquête onder
de particuliere chauffeurs (aangesloten bij
den Ned. Bond) - mannen van de praktijk
dus - heeft dat onomstootelijk vastgesteld.
Veiliger zijn de wegen die met klinkers
worden aangelegd. Veiliger tegen slip
gevaar. Veiliger tegen verblinding bij
vochtig weer.
Veilig zijn de millioenen Nederlanders, die
jaarlijks de Nederlandsche klinkerwegen
berijden. Veilig ook zijn de belangen van
20.000 Nederlandsche arbeiders in de
Nederlandsche klinker-industrie, veilig hun
gezamenlijk loon van 30.000.000 gulden per
jaar indien alle Hollandsche wegen
Klinkerwegen zijn!
Zou het gewicht van den wagen
hier niet mee in de risicoformule opge
nomen moeten worden? Ons dunkt van
wel! Red,
lijk ook nog last krijgen met den straf
rechter, die terecht geen sympathie
heeft voor deze spelletjes.
Beginnende autobestuurders gelieven
deze regelen te onthouden.
1. Rijdt nimmer een voor U uitgaand
voertuig in een bocht voorbij.
2. Tracht nimmer een auto in te ha
len en te passeeren wanneer de weg
eenige honderden meters vooruit niet
volmaakt vrij van verkeer en geheel
overzichtelijk is.
3. Forceer niets, riskeer niets, houd
in wanneer ge meent ergens nog pre
cies doorheen of er nog juist langs te
kunnen.
Zuid-Afrika,
Wij ontvingen het „Handboek en Gids
voor Zuid-Afrika, uitgave 1932". Het is
bijzonder volledig bewerkt en uitgege
ven door de Union G a s tie L ij n, ver
krijgbaar te Londen of bij hap© agen
ten De Vries Co. te Amsterdam, De
Ruyterkade 100 en Dam' 6. (f 1.50) 't Is
een encyclopaedie van een 1000 p,a,gina>s
met een atlas van nog 64 pagina's.
Het 'boek bevat ale mogelijke inlichtin
gen en statistieken omtrenit import en exf-
port, handel, voortbrengselen, vervoer
en verkeerswezen, klimaat, toerisme, im
migratie, historie enz. en een alphabetij-
sche lijst van 2000 plaatsnamen met be
schrijving.
Ongelukken,
Woensdagavond is in zijn woning te
Geleen de heer de B. in den keljder
gevallen en spoedig overleden
Tengevolge van dien mist isi Donder
dagmiddag een particuliiere auto, te
Ni|euwer Amsïel tegen een boon?
gereden. De chauffeur, geraakte door den
schok Zoodanig; achter Eijet stuur bekneld,
dat hij met groote moeite kon worden be
vrijd. De man had twee ribben gebroken.
De auto zelf werd zwaar oeschladigd
Vrijdagmorgen zag een treinmachi
nist op het traject Nunspeet— Zwolle op
de rails het lïjk van den werkman S. lig
gen, terwijl het hoofd eenige meters' ver
der lag.
Onder de gemeente Avenhorn
(N.;H.) heeft door den mist een bot
sing plaats gehad tusschen een auto van
den heer H. uit Alkmaar en een vani
d*n hear K. uit 'Zeveadijk. Da haa(r
H. kwam er met eenige kneuzingen af,
doch van de 3 persoonen in den ande
ren auto kregen 2 ernstige snij wonden,
de bestuurder heeft een paar ribben ge
broken en een been, terwijl hij mede 'n
hersenschudding bekwam.
Verdronken,
Vrijdraigjavond is het 6-jarig zoontje
van B uit de Kerkstraat te V o o r-
b u r g die. bij een paar zandbakken in
de haven met een vriendje aan het spe
len was te water geraakt. Het vriend
je liep hard naar huis toe waarop zijn
moeder de vader van den drenkeling!
waarschuwde. Deze sprong gekleed le
water. Het lukte hem het kind boven
te brengen, doch het bleek reeds te
zijn overleden.
DE GEPLEEGDE SPOORWEG-AAN
SLAGEN. Naar de Maasb. verneemt
heeft de officier van Justitie te Amsterl-
dam een bedrag van f1000 beschikbaar
gesteld, uit te keeren aan hem, die in
staat is inlichtingen te geven, welke zu,F
len leiden tot de arrestatie van den da
der of de daders van de in de laatste
dagen in de omgeving van Amsterdam
gepleegde spoorwegaan&algen.
Voor het geval meer dan een persoon
•waardevolle inlichtingen geeft, zal het
bedrag worden verdeeld.
WEER EEN POGING OM EEN TREIN
TE DOEN DERAILLEEREN. De be
stuurder van een electrischen trein, die
uit Zaandam vertrok, voelde toen hij
ongeveer 300 m voorbij de Hembrug
was, een schok. Hij remde onmiddellijk
Toen de trein stilstond bleken houten
splinters in het remwerk te zitten. De
veronderstelling was, 'dat men over een
stuk hout had gereden. Een ploegbaas
die gewaarschuwd werd, vond inderdaad
een stuk gereden houten dwarsligger
naast de r ails. De trein had geen schade.
iMen mag aannemen, dat toén nier
opnieuw te doen heeft met een poging
om den trein te laten derailleeren.
POSTVLIEGTUIG GELAND'. Op het
vliegterrein Twente landde Zaterdag
middag het vliegtuig D' 1710 van dé
Deutsche Lufthansa, komende van Lon
den en op weg naar Duitsch'land. De
m'achine kon door den dikkén mist noch
in Amsterdam noch in Rotterdam lan
den. De bestuurders kragen radiogra
fisch opdracht door te Vliegen na*(r
Twente waar slechts lichte mist hing.
Het toestel landde vlot.
BOERDERIJ AFGEBRAND. - Vrijdag
avond brak brand uit in de boerderij be
woond door den heer W. D., staande in
liet West te Marum. Half gekleed 'kwa
men man, vrouw en negen kinderen er
uit. Ongeveer 14 stuks hoornvee en het
paard verbrandde. Het gjetoei van angst
en pijn was vreeseüjk om aan te hooren.
Een vijftal pinken, twee varkens en de
kippen werden nog gered.
DRIE VROUWEN EN DRIE KINDE
REN BIJ BRAND' OMGEKOMEN. De
assistent-resident van Agaim' berichtte dat
Donderdagnacht te Kota Gadang 4
woonhuizen zijn verbrand. In een der
huizen zijn drie vrouwen en drie .kin
deren in de vlammen omgekomen, terwijl
een man ernstig werd gewond. De scha
de wordt geschat op f 15.000. (Aneta)
BELGIE,
Finantieele toestand. Door den se
nator J. van Overbergh is namens de
commissie van Financiën verslag uitge
bracht over den Belgischen financieelen
toestand. Volgens de commissie heeft
het Hoovermoratorium een groote
opening gemaakt in de begrootingen van
1931 en 1932 en zoo er een Youngmora-
torium komt zullen de gevolgen nog veel
erger zijn. Gewezen wordt op het
goed recht van België op de herstelbe
talingen van Duitschland. Zoo dit land
pu weer uitstel bekomt, kan er volgens
de commissie ook geen enkele reden zijn
om België te verplichten zijn schulden
aan Amerika af te betalen.
Historisch kasteel afgebrand. Te
Nieuwenhoven hij Sint-Truiden is het
groote historische kasteel, toebehooren-
de aan baron J. de Moffart, door onbe
kende oorzaak geheel afgebrand. Het
kasteel dagteekent uit de 15de eeuw en
bevatte vele verzamelingen van antieke
meubelen, zilveren en gouden siera
den en schilderijen. De schade beloopt
millioenen franken, doch is nog niet bij
benadering te bepalen.
De Gazet van Antwerpen deelt uit
Brussel mee, dat een nieuwe Belgische
leening zal worden aangegaan van twee
milliard frank voor uitvoering van open
bare werken.
i Het Belgische Ministerie van Lands
verdediging publiceert een statistiek,
waaruit blijkt, dat van de 39.497 recru-
ten, die in het verloopen jaar bij het le
ger kwamen, 1185 Vlamingen en 395
Walen analfabeten waren, of ruim 4 pro
cent.
FRANKRIJK.
De windmolen van Montparnasse.
Belangstellenden in oud-Parijs zal het
interesseeren te vernemen dat de ver
maarde „Moulin de la Charité", de wind
molen, die op het terrein van de begraaf
plaats van Montparnasse staat, als
historisch monument is geclasseerd en
dus onder staatsbescherming staat. De
ze eenzame toren, thans zonder wieken,
dateert uit de 17e eeuw en werd gebouwd
door de broeders van St. Johannes de
Deo.
Ten tijde van de regeering van Lode-
wijk XV was een bezoek aan de „Molin
de la Charité" een geliefkoosd uitstapje
van de leden der hofhouding. Later poog
den Victor Hugo en andere schrijvers
den roem van den molen weer te doen
herleven. Doch hij was door den aanleg
van het Kerkhof van Montparnasse in
1824 voor goed en volkomen geisoleerd
geraakt.
De „Moulin de la Charité" is de laat
ste nog bestaande windmolen op den
linker Seineoever, Eertijds stonden er
zes molens aan de Seine, binnen de mu
ren van Parijs.
„Beleediging van het leger", An
nette Guy, een cabaret-danseres, be
trad dezer dagen te Orléans een koffie
huis, gekleed in de uniform van een
vliegofficier, een harer vrienden. Zij deed
dit louter uit baldadige joligheid, maar
had zich gisteren voor de rechtbank te
verantwoorden wegens het wederrech
telijk dragen van een uniform.
Een zware straf heeft zij niet gekre
gen. De rechtbank oordeelde dat Mile
Guy weliswaar kon weten dat haar daad
de waardigheid van het leger kon scha
den, maar dat er verzachtende omstan
digheden golden. De delinquente had zich
nl maar zeer kort op den trouwens
op dat tijdstip vrijwel verlaten open
baren weg vertoond en slechts enkele
oogenblikken m het café verwijld zon
der eenig schandaal te verwekken. Ze
werd dan ook tot een boete van 16
francs veroordeeld, met opschorting der
betaling.
OUDERAVOND.
Burgemeester en Wethouders van
Middelburg brengen ter openbare ken
nis:
1. dat op Woensdag 3 Februari 1932,
des avonds 8 uur voor school K een
ouderavond zal worden gehouden in een
der lokalen van die school aan de Bree;
2. dat tot den vorenvermelden avond
toegang hebben de ouders, voogden of
verzorgers van wie één of meer kinde
ren op school K zijn ingeschreven;
en roepen hierbij die ouders, voogden of
'verzorgers op' tot bijwoning van den
ouderavond.
Middelburg, den 22 Januari 1932.
Burgemeester en Wethouders voorn.,
P. DUMON TAK, voorzitter.
M. VAN DER VEUR, secretaris.
Roetje en Dribbeltje.
1
Op zekeren dag
gingen Roetje en
Dribbeltje, twee
kleine schoorsteen
vegertjes, naar een
oud kasteel. Roetje
zag altijd even zwart
en zijn vriend Drib
beltje had er een
handje van altijd zoo
heel gek te huppe
len, als hij liep. Heel
de stad kende de on
deugden en toen ze
op dien morgen zoo
heel stil achter el
kaar naar het oude
kasteel gingen, om
den schoorsteen te
vegen, gaven de menschen, die hen zagen loopen, elkaar een knipoogje.