wiUq# weyzn f RECHTZAKEN. Verkeerswezen, Post en Telegrafie, S K i iPüi sr 8 K PaSt» GEMENGD NIEUWS. BUITENLAND. BEKENDMAKINGEN. VOOR ONZE JONGENS EN MEISJES. SS De rechtbank te Middelburg] heeft benoemd tot beëedig[d klerk ten parkette van den ambtenaar van het O.M. bij de Kantongerechten in het Arrondissement Middelburg, rnr. P. E. Vogelvanger, af komstig uit Rotterdam. Naai- wij vernemen zal de rechtbank te Middelburg op 5 Februari behandelen de zaak tegen J., destijdsi bankier te Vlissingen en eenig firmant van de firma De Koster en Co, bankiers aldaar, ver dacht van zich te hebben schuldig ge maakt aan verduistering van gelden ten kadeele van zijn cliënten. In vrijheid gesteld De rechtbank te Middelburg heeft de invrijheidsstelling bevolen van P. K. te Wissenker'ke, die er van verdacht werd op 1 Januari 1.1. te Wissenker'ke zien te hebben schuldig gemaakt aan mede iplichtigheid bij brandstichting in zijn woning. Kantongerecht van Middelburg. De kantonrechter te Middelburg heeft in de ziitting van 20 Januari veroordeeld wegens met een rijwiiiel linkerzijde van den weg houden: Ca. P. te Middelburg f 1 b. s. i dag heenteni's; toet een rijwiel linkerzijde van den rechterzijde van den weg houden: D. W. te Vlissingenl f 5 b. 's. 5 d.h.; met een rijwiei verboden weg berij den: A. de B. te Vlissingen f 3 b. s. 3 dagen hechtenis; met een rijwiel voorzien van vrijwiei- inrichting rijdmt zonder ten minste één rem: J. A. de K.,, te Goes) f 5 s. 5 d.h.; met een rijwiel rijden zonder licht: S. P. te Oost en West Souburg' f 5 tol, s. 5 dagen hechtenis; met een motorrijtuig rijden zonder ten minste twee helder wit licht uitstralen de lantaarns: L. K. V., te WestkapeïLe f 5 b. s. 5 dagen hechtenis; openbare dronkenschap: M. O. te Vlis singen f 3 b. is>. 3 d. h.; te Vlissingen venten zonder vergun- ding: G. de S. te Middelburg f 3 b. s. 3 dagen hechtenis; te Vlissingen onnoodig zich in een por tiek van een gebouw ophouden: L. v. G. te Vlissingen! f 3 b. s. 3 d.)h.Ma. B. te 'Vlissingen f 3 b. s. 1 week tuchtschool Automobiel-ongevallen. De heer A. Vijgeboom te Vlissingen schrijft ons: In de laatste weken deden zich in ons land eenige ernstige ongevallen voor met auto's, die door het krachtig rem men van den bestuurder eenige malen over den kop sloegen en tegen een boom verbrijzeld werden. De niet-inge- wijde in de rijkunst kan hieruit aver- echtsche conclusies trekken aangaande de veiligheid van het mechanisch ver voermiddel. Het komt in den laatstaen tijd ook meermalen voor, dat men deze rem-acci- denten toeschrijft aan het te gladde dek onzer nieuwe automobiel-wegen. Ook dit is in haar algemeenheid een ave- rechtsche conclusie. Een goed automo bilist regelt zijn snelheid op wegen, die slipkans opleveren zóó, dat hij zonder gevaar kan remmen wanneer dat noo- dig mocht zijn. Overigens maken erva ren bestuurders van de remmen slechts zelden gebruik. Ook dit moet van buiten geleerd wor den: de autobestuurder, die in bochten de remmen aanzet aanvaardt een risico, waarvan de omvang bepaald wordt door de snelheid van den wagen en de scherpte van de bocht*). Wie in de bocht remt bewijst, dat zijn snelheid te groot was, of dat de „uitkijk" niet op zijn post v/as. Het staat vast, dat in de auto-praktijk in bochten de meeste en gevaarlijkste rijfouten worden gemaakt. Wie een automobiel met krachtige voorwielen bestuurt, dient te weten, dat het blokkeeren, d.i. het met de remmen vastzetten van de voorwielen, den wa gen volmaakt onbestuurbaar maakt. De stuurbeweging werkt n.l. slechts zoo lang de voorwielen draaien. Wordt nu tijdens een stuurbeweging bij groote snelheid krachtig op de voorwielen ge remd, dan ontstaat op een glad wegdek een formidabele slip, terwijl op een stroeven weg de kans op omslaan niet gering is. Een en ander pleit niet tegen het remsysteem maar tegen de wijze van remmen. Alleen hij vaart wel, die geen risico aanvaardt. Achter het auto stuur is durf een gevaarlijk artikel. Er zijn rijders, die met vol gas door een opening durven sturen, waar aan weers zijden nauwelijks een paar centimeter overblijft. Dit is een staaltje van stuur- zekerheid, dat geapprecieerd kan wor den in een behendigheidswedstrijd, waar men hoogstens wat latten en coulissen aan stukken kan rijden. Op den weg evenwel verandert de zaak. Bij deze behendigheidsspelen zijn meerder par tijen betrokken, die geen latwerk en bordpapier maar kostbare carrosserie- en tegen des rijders behendigheid wen- schen te beschermen. Slagen zij daar niet in, dan zal de rijder de reparatie rekening moeten betalen en waarschijn- Eén zijn ze! De Nederlandsche klinker en het begrip veilig! Onafscheidelijk één! Een zeer onlangs gehouden enquête onder de particuliere chauffeurs (aangesloten bij den Ned. Bond) - mannen van de praktijk dus - heeft dat onomstootelijk vastgesteld. Veiliger zijn de wegen die met klinkers worden aangelegd. Veiliger tegen slip gevaar. Veiliger tegen verblinding bij vochtig weer. Veilig zijn de millioenen Nederlanders, die jaarlijks de Nederlandsche klinkerwegen berijden. Veilig ook zijn de belangen van 20.000 Nederlandsche arbeiders in de Nederlandsche klinker-industrie, veilig hun gezamenlijk loon van 30.000.000 gulden per jaar indien alle Hollandsche wegen Klinkerwegen zijn! Zou het gewicht van den wagen hier niet mee in de risicoformule opge nomen moeten worden? Ons dunkt van wel! Red, lijk ook nog last krijgen met den straf rechter, die terecht geen sympathie heeft voor deze spelletjes. Beginnende autobestuurders gelieven deze regelen te onthouden. 1. Rijdt nimmer een voor U uitgaand voertuig in een bocht voorbij. 2. Tracht nimmer een auto in te ha len en te passeeren wanneer de weg eenige honderden meters vooruit niet volmaakt vrij van verkeer en geheel overzichtelijk is. 3. Forceer niets, riskeer niets, houd in wanneer ge meent ergens nog pre cies doorheen of er nog juist langs te kunnen. Zuid-Afrika, Wij ontvingen het „Handboek en Gids voor Zuid-Afrika, uitgave 1932". Het is bijzonder volledig bewerkt en uitgege ven door de Union G a s tie L ij n, ver krijgbaar te Londen of bij hap© agen ten De Vries Co. te Amsterdam, De Ruyterkade 100 en Dam' 6. (f 1.50) 't Is een encyclopaedie van een 1000 p,a,gina>s met een atlas van nog 64 pagina's. Het 'boek bevat ale mogelijke inlichtin gen en statistieken omtrenit import en exf- port, handel, voortbrengselen, vervoer en verkeerswezen, klimaat, toerisme, im migratie, historie enz. en een alphabetij- sche lijst van 2000 plaatsnamen met be schrijving. Ongelukken, Woensdagavond is in zijn woning te Geleen de heer de B. in den keljder gevallen en spoedig overleden Tengevolge van dien mist isi Donder dagmiddag een particuliiere auto, te Ni|euwer Amsïel tegen een boon? gereden. De chauffeur, geraakte door den schok Zoodanig; achter Eijet stuur bekneld, dat hij met groote moeite kon worden be vrijd. De man had twee ribben gebroken. De auto zelf werd zwaar oeschladigd Vrijdagmorgen zag een treinmachi nist op het traject Nunspeet— Zwolle op de rails het lïjk van den werkman S. lig gen, terwijl het hoofd eenige meters' ver der lag. Onder de gemeente Avenhorn (N.;H.) heeft door den mist een bot sing plaats gehad tusschen een auto van den heer H. uit Alkmaar en een vani d*n hear K. uit 'Zeveadijk. Da haa(r H. kwam er met eenige kneuzingen af, doch van de 3 persoonen in den ande ren auto kregen 2 ernstige snij wonden, de bestuurder heeft een paar ribben ge broken en een been, terwijl hij mede 'n hersenschudding bekwam. Verdronken, Vrijdraigjavond is het 6-jarig zoontje van B uit de Kerkstraat te V o o r- b u r g die. bij een paar zandbakken in de haven met een vriendje aan het spe len was te water geraakt. Het vriend je liep hard naar huis toe waarop zijn moeder de vader van den drenkeling! waarschuwde. Deze sprong gekleed le water. Het lukte hem het kind boven te brengen, doch het bleek reeds te zijn overleden. DE GEPLEEGDE SPOORWEG-AAN SLAGEN. Naar de Maasb. verneemt heeft de officier van Justitie te Amsterl- dam een bedrag van f1000 beschikbaar gesteld, uit te keeren aan hem, die in staat is inlichtingen te geven, welke zu,F len leiden tot de arrestatie van den da der of de daders van de in de laatste dagen in de omgeving van Amsterdam gepleegde spoorwegaan&algen. Voor het geval meer dan een persoon •waardevolle inlichtingen geeft, zal het bedrag worden verdeeld. WEER EEN POGING OM EEN TREIN TE DOEN DERAILLEEREN. De be stuurder van een electrischen trein, die uit Zaandam vertrok, voelde toen hij ongeveer 300 m voorbij de Hembrug was, een schok. Hij remde onmiddellijk Toen de trein stilstond bleken houten splinters in het remwerk te zitten. De veronderstelling was, 'dat men over een stuk hout had gereden. Een ploegbaas die gewaarschuwd werd, vond inderdaad een stuk gereden houten dwarsligger naast de r ails. De trein had geen schade. iMen mag aannemen, dat toén nier opnieuw te doen heeft met een poging om den trein te laten derailleeren. POSTVLIEGTUIG GELAND'. Op het vliegterrein Twente landde Zaterdag middag het vliegtuig D' 1710 van dé Deutsche Lufthansa, komende van Lon den en op weg naar Duitsch'land. De m'achine kon door den dikkén mist noch in Amsterdam noch in Rotterdam lan den. De bestuurders kragen radiogra fisch opdracht door te Vliegen na*(r Twente waar slechts lichte mist hing. Het toestel landde vlot. BOERDERIJ AFGEBRAND. - Vrijdag avond brak brand uit in de boerderij be woond door den heer W. D., staande in liet West te Marum. Half gekleed 'kwa men man, vrouw en negen kinderen er uit. Ongeveer 14 stuks hoornvee en het paard verbrandde. Het gjetoei van angst en pijn was vreeseüjk om aan te hooren. Een vijftal pinken, twee varkens en de kippen werden nog gered. DRIE VROUWEN EN DRIE KINDE REN BIJ BRAND' OMGEKOMEN. De assistent-resident van Agaim' berichtte dat Donderdagnacht te Kota Gadang 4 woonhuizen zijn verbrand. In een der huizen zijn drie vrouwen en drie .kin deren in de vlammen omgekomen, terwijl een man ernstig werd gewond. De scha de wordt geschat op f 15.000. (Aneta) BELGIE, Finantieele toestand. Door den se nator J. van Overbergh is namens de commissie van Financiën verslag uitge bracht over den Belgischen financieelen toestand. Volgens de commissie heeft het Hoovermoratorium een groote opening gemaakt in de begrootingen van 1931 en 1932 en zoo er een Youngmora- torium komt zullen de gevolgen nog veel erger zijn. Gewezen wordt op het goed recht van België op de herstelbe talingen van Duitschland. Zoo dit land pu weer uitstel bekomt, kan er volgens de commissie ook geen enkele reden zijn om België te verplichten zijn schulden aan Amerika af te betalen. Historisch kasteel afgebrand. Te Nieuwenhoven hij Sint-Truiden is het groote historische kasteel, toebehooren- de aan baron J. de Moffart, door onbe kende oorzaak geheel afgebrand. Het kasteel dagteekent uit de 15de eeuw en bevatte vele verzamelingen van antieke meubelen, zilveren en gouden siera den en schilderijen. De schade beloopt millioenen franken, doch is nog niet bij benadering te bepalen. De Gazet van Antwerpen deelt uit Brussel mee, dat een nieuwe Belgische leening zal worden aangegaan van twee milliard frank voor uitvoering van open bare werken. i Het Belgische Ministerie van Lands verdediging publiceert een statistiek, waaruit blijkt, dat van de 39.497 recru- ten, die in het verloopen jaar bij het le ger kwamen, 1185 Vlamingen en 395 Walen analfabeten waren, of ruim 4 pro cent. FRANKRIJK. De windmolen van Montparnasse. Belangstellenden in oud-Parijs zal het interesseeren te vernemen dat de ver maarde „Moulin de la Charité", de wind molen, die op het terrein van de begraaf plaats van Montparnasse staat, als historisch monument is geclasseerd en dus onder staatsbescherming staat. De ze eenzame toren, thans zonder wieken, dateert uit de 17e eeuw en werd gebouwd door de broeders van St. Johannes de Deo. Ten tijde van de regeering van Lode- wijk XV was een bezoek aan de „Molin de la Charité" een geliefkoosd uitstapje van de leden der hofhouding. Later poog den Victor Hugo en andere schrijvers den roem van den molen weer te doen herleven. Doch hij was door den aanleg van het Kerkhof van Montparnasse in 1824 voor goed en volkomen geisoleerd geraakt. De „Moulin de la Charité" is de laat ste nog bestaande windmolen op den linker Seineoever, Eertijds stonden er zes molens aan de Seine, binnen de mu ren van Parijs. „Beleediging van het leger", An nette Guy, een cabaret-danseres, be trad dezer dagen te Orléans een koffie huis, gekleed in de uniform van een vliegofficier, een harer vrienden. Zij deed dit louter uit baldadige joligheid, maar had zich gisteren voor de rechtbank te verantwoorden wegens het wederrech telijk dragen van een uniform. Een zware straf heeft zij niet gekre gen. De rechtbank oordeelde dat Mile Guy weliswaar kon weten dat haar daad de waardigheid van het leger kon scha den, maar dat er verzachtende omstan digheden golden. De delinquente had zich nl maar zeer kort op den trouwens op dat tijdstip vrijwel verlaten open baren weg vertoond en slechts enkele oogenblikken m het café verwijld zon der eenig schandaal te verwekken. Ze werd dan ook tot een boete van 16 francs veroordeeld, met opschorting der betaling. OUDERAVOND. Burgemeester en Wethouders van Middelburg brengen ter openbare ken nis: 1. dat op Woensdag 3 Februari 1932, des avonds 8 uur voor school K een ouderavond zal worden gehouden in een der lokalen van die school aan de Bree; 2. dat tot den vorenvermelden avond toegang hebben de ouders, voogden of verzorgers van wie één of meer kinde ren op school K zijn ingeschreven; en roepen hierbij die ouders, voogden of 'verzorgers op' tot bijwoning van den ouderavond. Middelburg, den 22 Januari 1932. Burgemeester en Wethouders voorn., P. DUMON TAK, voorzitter. M. VAN DER VEUR, secretaris. Roetje en Dribbeltje. 1 Op zekeren dag gingen Roetje en Dribbeltje, twee kleine schoorsteen vegertjes, naar een oud kasteel. Roetje zag altijd even zwart en zijn vriend Drib beltje had er een handje van altijd zoo heel gek te huppe len, als hij liep. Heel de stad kende de on deugden en toen ze op dien morgen zoo heel stil achter el kaar naar het oude kasteel gingen, om den schoorsteen te vegen, gaven de menschen, die hen zagen loopen, elkaar een knipoogje.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1932 | | pagina 6