De samenstelling, eigenschappen en prijs van den Asfaltweg.
Handel, Nijverheid en Visscherij
F aillissementen.
ASFALTWEGEN 11.
Stamp- en walsasfalt. Geruischloos, geluiddem
pend, waterdicht en stofvrij. Goedkoop in prijs.
DE STERRENHEMEL 16-23 DEC, 1931. 20 h M.T.
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
Indr Stoomvaartlijnen,
GEMENGD NIEUWS.
kosten der slachthuizen ten plattelande
zijn begrepen, zooals ontharen van var
kens, bedwelming der slachtdieren, we
ging door beëdigde personen, gebruik
van het koelhuis enz., dan zal de verge
lijking der kosten niet steeds ten na-
deele der abattoir-tarieven uitvallen.
Daarbij komt nog, dat centralisatie een
behoorlijke besparing in de kosten der
keuring kan opleveren. De slachtkos-
ten der middelbare plaatsen als Middel
burg zijn daarom niet altijd hooger dan
die in inrichtingen, welke in hygiënisch
en technisch opzicht daarbij achter staan.
De voorgestelde invoerkeuring heeft
de bedoeling, het slachten in het abat
toir te bevorderen. Wordt dit doel groo-
tendeels bereikt, dan zal het bedrag aan
invoerkeurloonen ontvangen, niet groot
zijn.
Hier tegen over staat dan evenwel,
dat de ontvangsten aan gewone keur-
loonen zullen stijgen en de kosten der
keuring ten deele geringer kunnen zijn,
In het aldus verkregen voordeel hebben
ook de tot den kring behoorende bui
tengemeenten deel.
Het feit, dat zoowel invoerkeurloo
nen als gewone keurloonen ten bate van
den gemeenschappel, keuringsdienst ko
men, is dus voor die buitengemeenten
geen wassen neus. De invoerkeuring
levert hen ook indirect voordeel op in
dien keurgelden en abattoirrechten ge
scheiden zijn, zoo als is voorgesteld.
De beschouwing in de noot der Re
dactie over de questie al of niet een
abattoir voor Middelburg, komt mij niet
geheel volledig voor.*)
Zij zou dit wel zijn indien men den
bestaanden toestand nog eenvoudig kon
handhaven.
Hiervan is evenwel geen sprake. Ook
wanneer te Middelburg geen abattoir zal
komen, zal de bestaande toestand, zoo
als in mijn serie artikelen is aangetoond,
een ingrijpende wijziging moeten onder
gaan, zelfs ondanks de slechte tijden.
De kosten hiervan zullen zonder twij
fel, zij het dan onder anderen vorm, ten
laste der- gemeenschap komen.
De mogelijkheid voor een rationeele
oplossing, als het slachthuis geeft, is
daarbij evenwel, zooals ik aantoonde,
waarschijnlijk voor geruimen tijd verke
ken, niettegenstaande de eisch van een
dergelijke oplossing zal blijven.
Bovendien zijn de abattoirplannen niet
net nu, in een slechten tijd uit de lucht
komen vallen, doch er is een voorgeschie
denis.
Naast de zuiver hygiënische, zijn er
dus ook andere zijden aan het abattoir-
vraagstuk te Middelburg, welke een ern
stige overweging, juist in dezen tijd, over
waard zijn.
Het leek mij gewenscht ook hier in het
kort de aandacht op te vestigen,
1
Dat pretendeerde zij ook niet! Een
„noot' is een opmerking, geen „redacti
oneel artikel", en van dit laatste wen-
schen wij ons ditmaal, en althans in dit
stadium der zaak, nog te onthouden.
Red.
Werkloosheid,
Bij de DistrictstoUbe reisbeurs alhier
staan als geheel werkloos 'ingeschreven
3 typografen, 1 straatmaker, 9 grond
werkers, 3 loodgieters, 7 metselaars),
14 opperlieden, 35 schilders, 2 slee rif
houwers, 35 timmerlieden, 1 fitter, 4
stoffeerders, 14 meubelmakers, 5 polk-
toerders, 22 kleermakers, 3 schoenma,-
kters, 1 modelmaker, 12 bankwerker^
3 electriciens, 1 hoorder, 1 klinker, 1 mar
chinist, 4 plaatwerkers', 1 pianomaker,
2 slijpers, 4 rijwielherstellers, 1 fraiser,
1 scheepmaker, 5 smeden, 4 stokers, 9
vormers, 1 voorslaandea", 5 draaiers, 1
boekbinder, 13 bateei-s-, 4 slagers, 20
boerenarbeiders, 1 hoomkweeker, 3 tuin»
lieden, 1 bloemist, 3 refcigerS, 10 win
kelbedienden, 1 kraandrijver, 4 chauf
feurs, 3 'feeïlners. S varensgezellen, 19
kantoorbedienden, 1 ass.-apot.heker, 15
van andere groepen, 80 met vakkennis
zonder 'bepaald beroep, 238 zonder vak
kennis (ongeschoolden).
Vrouwen w.o. 3 winkelbedienden. To
taal 641.
Gedeeltelijk werkloos: 2 loodgieters, 1
steenhouwer, 1 modelmaker, 9 vormers:,
2 kernmakers, 1 kraandrijver, 1 on.ger
schoolden.
10 Vrouwen w.o. verstelnaaisler, foto
graaf, kantoorbedienden, wasch- en
werkvrouwen. Totaal 27.
Algemeen totaal vorige week 648, bij
gekomen 58, afgegaan 38, over 668.
Het faillissement van L. J. Leendertse,
'landbouwer te Kamperland, Wis-
,senkerke, curator mr. A. H. Kuipers te
Middelburg, is geëindigd zonder eenig*.
uitkeering aan de concurrente schukl-
eischers.
Het faillissement van M. de Wilde,
schilder te Goes, cuirator mr. H. C. J.
Zaaijer te Goes is geëindigd met een ult-
(keering aan de concurrente schuld-
eischers van 6.628 pet.
Handelsregister,
Aan de in Handelsberichten opgeno
men wekelijksche openbaarmakingen i.z.
het Handelsregister betreffende Zeeland
ontleenen wij het volgende:
Nieuwe inschrijvingen.
Zeeuwsche Eilanden (Middelburg).
Amsterdamse!)© Bank N.V. (F.) Goes,
Vlasmarkt 18. Beli.G. L. van Heus'deu.
Proc.: H. A. Weijburg. (3267;
Oestercultuur Maatschappij „Sa.menr
werking" N.V., lerseke, Burenpolder E
I lil, handel in en kweeken van oesters
en oesterzaad en alidere schaal- en
schelpdieren, alles in den ruim sten zin.
Dir.J. Philips©. Comm.Ph. Philips
Abr. Philipse, Anth. Philips© en E.
Schipper, allen lerseke. Maatschappelijk
k'apitCial f 8000, geheel geplaatst en ge
stort. Dagleekening Ned. Stort. 23 Nov,
1931, bijv. no, 3096. (3266).
Zeeuwsch-Vlaianderen (Ter Neuzen).
N.V. Handel Maatschappij „Te,r Neu
zen", Stationsweg 4-6, bouwen, verbout
wen, fcoopen, verkoopen, en exploitee-
ren van huizen, andere gebouwen, enz.
Dir.: G. J. W. van der Peijl, Ter Neu
zen. Comm.: J. .1. de Jager, Ter Neuzen-,
G. F. P. van der Peijl, Ter Neuzen; J. J.
Huijssen, Ter Neuzen; Ctor. Zandée^
Nieuwdorp; H. J. van Wesemael, Honte-
nisse en K. de Kraker te Zaamislag. Maat
schappelijk kap. f 100.000, waarvan geP
plaatst en gestort f 49.700. (Dagt. Ned.
Stcrt. Woensdag 7 October 1931, no
194. (2157).
N.V. Radiodistributie- en Draadom;-
roepbeidrijf, v. Steenberigenlaan 13. Dir.:
P. C. Oorschot, Vlissingen. Comm.: Wi
van Bork, Ginneken. Maatsch. kapitaal
f 15.000, waarvan geplaatst en gestort
f 11.000. Dagteekening Ned. Stcrt. Don
derdag 29 October 1931, no. 210. (2156)
J. van der Rijst, Oostburg, Waljstraat 7
koop, verkpiop van te velde goedgekeurd
plant- en zaaiigoed, handel' in liand- en
tuinhouwzaden, aardappelen, erwten,
enz. (2155).
,Wi. N. Brabant (Breda.)
Ge or. Heij'boer, St. Annalanld, Haven
241!, heurtdienst. Venn.: A. P. en J. A,
Heijboer. (6004).
Zeeuwsche Eilanden (Middelburg).
Amsterdamsche Bank N.V. (F,), Lan
ge Noordstraat L 182, Proc. ingetr, van:
H. A. Weijburg, Nieuwe proc.: J. J. Do-
menie.
N.V. Bloembollen Maatschappij Lowe,
Sihawyer en van Wlaveren, Haamstede,
Weststraat 222, bloembollenkweekerij
en -handel. Statuten gewijzigd. Uitgetr.
comm.: G, E. Shawyer, Cowley (Eng.)
en P. C. Kay, Finchley (Eng.) Handels
naam gew. in: N. V. Bloembollenmaat
schappij voorheen H. S. van Waveren.
Dir.: J. A. en J. van Waveren, beiden
Haamstede. Comm.: M. Poldermans, El-
lemeet,
N.V. Consumptie Handelsonderneming
„Prakticus" (F.), Vlissingen, Dorlman-
slop 7, handel in consumptie-art. Fil.
Vlissingen opgeh.
C. de Wolff, Korte Noordstraat L 80,
Op de wegenbouw-excursie,
waarvan wij gisteren verslag deden,
heeft de heer B. J. Kerkhof, direc
teur van de N.V. Mpij Wegenbouw te
U t r e c h f, een voordracht over den
asfaltweg gehouden. Het volgende is
daar een een samenvatting van.
De asfaltweg heeft twee constructie
ve onderdeelen: een fundeering en een
deklaag.
De fundeering kan bestaan uit een be-
tonlaag of gewalste laag van puin of
steenstukken maar ook kan hiervoor
dienen een bestaande wegverhar
ding, zooals b.v. een klinkerbestrating
of een steenslagweg.
De betonfundeering wordt over het
algemeen weinig toegepast, in de ste
den is ze echter in enkele gevallen op
haar plaats.
De moderne asfaltwegen moeten wèl
onderscheiden worden van het van ouds
bekende stampasfalt, dat behalve om
zijn eigenschappen, o.a. z'n gladheid bij
regen, om zijn hoogen prijs voor den te-
gewoordigen tijd slechts voor kleine ob
bakker. Uitgetr. E.: C. de Wolff, Han
delsnaam gew, in: B. van den Ende,
voorheen C. de Wolff. Nieuwe E.: B, van
den Ende. Het uitgeoefend bedrijf is
thans: brood- en banketbakkerij en ban-
ketfabriek.
Zeeuwsch-Vlaanderen (Ter Neuzen).
J. P. van der BentDonker, Korte
Kerkstraat 2, slager. De rund- en var
kensslagerij opgeheven. Thans alleen:
handel in vet en dierlijk afval. Tevens
agent voor de Amsterd. Huidenclub
N.V. Compagnie Neerlandaise de l'Azo-
te, Axel, Sluiskil. Benoemd tot dir.: A.
Casalis, tot vice-dir.: Em. Verheggen en
tot chef der admin, en boekh.: H. de Ro
ver, Axel (B.P.)
De Onderlinge Veeverzekerings-Maat-
schappij in het voormalig Veedistrict van
Zeeland, Hulst, Markt C 22, Overl. voorz.
K. J. A, G. Baron Collot d'Escury. Uit
getr. als onder-voorz.: Jos Vaal en als
bestuursleden: Alph. Staal en Jan de
Kraker. Benoemd tot voorz,: H. A, A.
Baron Collot d'Escury, Hontenisse; tot
vice-voorz.: J. F. Buijsrogge, Hulst en
tot bestuursleden: C, P. Staal, Graauw;
Jac. de Kraker, Zaamslag en P. J. J.
Vael, St. Jansteen.
Zeeuwsche Kolen- en Brandstoffen-
handel, Breskens Scheldekade 1. De
vennootschap onder firma is ontbonden.
De zaak wordt voortgezet door den
venn.: M. Vroon, Breskens, onder den
zelfden handelsnaam.
LANDBOUW.
Carbolineumbespuitingen voor boom
gaarden en fruittuinen.
Nu het tijdstip, voor de bespuiting van
vruchtboomen met caribolinenm weer na
dert, vestigt de Plantenziektenkundige
Dienst te Wageningen de aandacht van
alle bezitters van 'boomgaarden en fruit
tuinen op de wenschelijkheid deze be
spuitingen algemeen toe te passen.
In het afgeloopen jiaar is de waarde
van de carbolineumbespuiting wederom
zeer duidelijk gebleken. De stand van
de bespoten 'h oornen was zeer vee* be
ter dan die van de niet bespoten boo-i
men, vooral door de vrijwel afdoende
bestrijding der bladluizen die met deze
bespuiting verkregen wordt. Maar ook
de igroote werkzaamheid van carboli-
lineum tegen bladvloo, schildluis, whx-
tervlinder 'en andere insecten zoomede
tegen mossen en wieren (groenen aan
slag op boomen) maakt het tot een be
slist .onmisbaar middel tot het telen
van goea en jjezonti fruit.
Aangezien meer en meer blijkt ,dat het
telen van eerste kwaliteit fruit, ondanks
de hoo.gere uitgaven ,die men daarvoor
doen moet, grootere voordeelen afwerpt
dan het telen van een minderwaardig
product en tevens vaststaat, dat eerste
kwaliteit fruit alleen door toepassing van
verschillende winter- èii zomerhespuitin-
gen verkregen kan worden, moet de
bespuiting met carbolineum tot de on
misbare behandelingen van de vrucht
boom igerékend worden.
Ten sterkste wordt dan ook op een
aijgemeene toepassing eter carbolineum
bespuitingen aangedrongen.
Met de bespuiting met carbolineum
moet zoo vroeg begonnen wordem dat
alle boomen tijdig bespoten kunnen wor
den.
Van belang is het, dat gespoten wordt
bij zoodanige weersgesteldheid, dat de
'boomen spoedig opdrogen. Zeer noodig
is het, dat alle deelen van de boomen^
ffus zoowel de stam als de fijnste tak
jes flink bevochtigd worden, daar car
bolineum uitsluitend door bevochtiging
zijn ontsmettende werking uitoefent.
Appel en perenboomen kan men tot
in de tweede helft van Maart en zelf
nog later bespuiten (behalve in zeer
vroegte voorjaren). Pruimen en vooral
krozen, moeten iets vroeger behandeld
zijn terwijl voor bessenstruiken in het
algemeen het midden van Februari tot
het einde van die maand geldt.
In kassen kan men druiven en! perzi
ken zeer gOed met carbolineum bespui
ten ,mits dit voor het midden van Ja-
jecten geschikt is te achten.
Het karakteristieke onderscheid tus-
schen stampasfalt en het tegenwoordi
ge gewalste asfalt, (de bezichtiging
waarvan in het bijzonder het doel van
deze excursie was) ligt overigens be
halve in het feit, dat het eerste licht ge
rold wordt en het laatste met zware
walsen wordt vastgewalst, nog in de
grondstof; het oude stampasfalt is nl, een
gemalen kalksteen, een natuurproduct,
en het gewalste asfalt is een synthetisch
mengsel van een mineraal aggregaat met
asfalt als bindmiddel.
Dit asfalt kan zijn petroleumasfalt of
natuurasfalt .maar tot nu toe was het in
vrijwel alle gevallen in NedeiÜand de
petroleumasfalt, in hoofdzaak gefabri
ceerd te Rotterdam in de distillatie in
richting van de Bataafsche Petroleum-
iMaatschappij.
Het mineraal aggregaat kan bestaan uit
zand, ol' steen met zand vermengd-
Het asfaltmengsel wordt in een ma
chine bereid, warm op den weg gespreid
en daar met zware walsen vlak gewalst.
0ÊER5TE KW.
©Völll MAAN
O LAATSTE KWARTIER
NIEUWE MAAN
ZUSP
VENUS
MARS
JUPITER
SATURNUS
De van E.K. naar V.M. voortschrij
dende maan is nu achtereenvolgens door
Visschen, Ram en Stier te volgen. In het
O. komt de Kleine Hond (helderste
ster Procyon) boven de kim.
'fffvfveexsxaasxaaa
nuari geschiedt, veiligheidshalve kan men
perziken in kassen eenige uren na deze
bespuiting met water afspuiten.
Algemeen kan een 71/2 pet. oplossing
dus 71/2 1- op 921/2 1. water van goed
vrucht'boomcarbolineum aangeraden wor
den. Alleen bij zeer verwaarloosde of he
vig door bladluis aangetast© boomgaar
den ik'an men een 10 pet. oplossing ne
men. Perziken mogen slechts met 5 pet
carbolineum behandeld worden.
Marnix van St. Aldego-nde, (thuisr.) 15
te Genua.
Stoomvaartlijnen op N.-Amerika.
Bilderdij'k, N.-York n. Rott. 13 (6,32
n.m.) 760 mijl W. v. Land's End.
Bosehdlijk', Rotterdam n. N- Orleans 14
te Havana.
Na afkoeling is de weg onmiddel,1 ij k
Voor het gebruik gereed zoodat het ver
keer ^enkele uren na de voltooiing van
net wegdek reeds kan plaats hebben.
Er zijn drie soorten van gewalste as-
faltdeklagen. Zijn de minerale bestand-
deelen zand, of zand vermengd met ge
malen vuilverbrandingsslakken, dan
spreekt men van asfaltmortel. Is dit zand
met een grooter percentage steenslag in
stukken van ongeveer 2 cm dan spreekt
men van grof asfaltbeton en is deze
steentoevoeging kleiner dan spreekt men
van fijn asfaltbeton.
De asfaltweg1 is een economische weg
constructie. Voor f 4 per m2 kan men in
veel gevallen reeds een fundeering met
deklaag van asfaltbeton krijgen, en men
behoeft bij een goede constructie uitgte-
gevoerd door een bekwaam wegenbou
wer, in de eerste 10 jaar vrijwel niet op
onderhoud te rekenen, terwijl de twee
de 10 jaar slechts geringe onderhouds
kosten zullen meebrengen. Een levens
duur van 20 jaar is voor de meeste plaat
sen van ons land niet geflatteerd.
De asfaltweg is geruischloos en ge
luiddempend, inzonderheid als het as
falt op een gewalste fundeering gelegd
wordt. Overigens is hij zindelijk, terwijl
het benzine- en bandenverbruik gunsti
ger is dan op eenige andere wegverhar
ding.
INSPECTEUR VAN POLITIE BIJ
RELLETJES NEERGESCHOTEN.
De werkloozendemonstratie, die de com
munisten Dinsdag te Rotterdam
hebben gehouden, is ordelijk verloopen.
In het Verkooplokaal aan den Goud-
schen Singel aldaar is een vergadering
gehouden, na afloop waarvan getracht
werd een optocht te formeeren, waar
voor geen toestemming was verleend,
Twee politieruiters hebben de demon
stranten verspreid.
Op den Goudschen Singel is tijdens
een tumult eeen schot gelost. Direct
daarop stortte de inspecteur van politie
J, v. d. Wildt van zijn paard. Hij had
een schot in den rug gekregen. Dit schot
moet van de menigte uit gelost zijn.
De politie kreeg versterking en wist
de demonstranten geheel te verspreiden.
De gewonde inspecteur is naar het
ziekenhuis vervoerd. De kogel bleek in
de lendenstreek te zijn gedrongen.
UIT EEN FIETSMANDJE GEVALLEN..
Nabij SloTer dijk is Maandagmiddag
een U/Xjarig 'kind door het breiden van
een riem uit een fietsmandje gevallen, 't
Kind 'hralk' beide armpjes' terwijl het te(>
vensl een 'bloedende verwonding aan hel
hoofd 'bekwam. De moeder, welkte het
rijwiel nestuurde, 'kreeg, van schrik een
zenuwtoeval.
De gladheid van den asfaltweg
wordt door velen schromelijk overdre
ven. Bij droog weer is in de eerste plaats
de veiligheid van het verkeer volledig
gewaarborgd en bij nat weer is alleen
glad de asfaltweg, die door een ondoel
matige constructie een te rijk bitumen-
gehalte aan de oppervlakte heeft. Hier
tegen zijn echter technische maatrege
len te nemen, maar voor alles kan bij
den aanleg het euvel van gladheid voor
komen worden.
Het grof asfaltbeton, zooals dat op de
excursie hier en daar getoond is, is in
zonderheid als geen oppervlaktebehan
deling is toegepast, volledig veilig
voor het verkeer, ook bij nat
w ee r.
De bestuurders van automobielen moe
ten zich echter aanpassen aan de eigen
schappen van alle gesloten wegdekken.
De asfaltweg is in hoofdzaak een na
tionaal product te achten. Het meeren-
deel der kosten, die er aan besteed wor
den, blijft binnenlands. Alleen in as
faltbeton wordt een gering percentage
buitenlandsch natuursteen verwerkt, die
nog geen 5 pet. van het geheel uitmaakt.
In andere gevallen b.v. bij toepassing
van een puinfundeering en asfaltmortel
als deklaag, gaat van de aanlegkosten
niets naar het buitenland.
De asfaltweg is waterdicht en is bij
ijzel de wegverharding, die weer het
DE VERDUISTERING TE| ENSCHEDE.
Inzake de arrestatie van den makelaar
te Enschedé die wordt verdacht van
Verduistering van vele tienduizenden gul
dens verneemt het „Handelsblad" nader
dat de gearresteerde het onbeperkt Ver
trouwen van vele kleine zakenlieden., die
geregeld spaargelden bij hem kwamen
inleggen, genoot.
De 'laatste weken doken echter ge
ruchten op, dat de makelaar in zijn hoe
danigheid van 'beheerder van het bouw
fonds eener kerkelijke instelling onregel-
matigheden had gepleegd.
Al spoedig 'bleek dat verscheidene za
ken niet in orde waren, hetgeen aanlei
ding was om de gehleele administratie in
beslag te doen nemen.
De taan heeft een volledige bekentenis
afgelegd.
Kwalmen er inleggers, die geld terug
vroegen dan betaalde de makelaar dit
uit eigen kas. Daar hij ook van een ker
kelijke instelling geiden onder zijn be
heer had is het niet uitgestoten dat het
verduisterde wel' zeventig a tachtigdui
zend gulden bedraagt.
De bij deze zaak betrokken bankinstel
ling is tegen fraude verzekerd, zoodat de
inleggers niet gedupeerd worden.
SNEEUWSTORM. Hevige sneeuw
stormen hebben Dinsdag in Zweden en
Noorwegen gewoed. De storm had een
'kracht van 30 m per seconde. Opl vele
plaatsen werd .het spoorweg!- en het te
legrafische verkeer igestjoord.
VERDEELING VAN DE BELOONING
Naar het W. B. uit Boedapesjt
meldt, is besloten 0111 de beloonimg van
50.000 pengö, uitgeloofd voor de arreStal
be van den dader van den spoorwegaarf-
slag hij' ByatTorbagy, als volgt te ver-
deelen. Vijfduizend pengö 'krijgen de per
sonen, die meegewerkt hebben bij het
verzamelen van bewijlzen ter plaatse;
3000 pengö ontvangt de politie te Wieef-
nen2000 pengö de Hongaarsjche gendar
merie en 40.000 de recherche te Boe
dapest.
NIEUWE POSTZEGELS NEWFOUND
LAND. Op de met 1 Januari uit te ge
ven postzegels van zes cents1 van Newt-
foundland zal, naar de „Daily Mail'"
meldt, het portret van prinses Elizabeth
voorkomen, het ruim Vijf j'aar oude dochk
tertje van den hertog en de hertogin
van York. Het kleindochtertjte van Hoh
ning George wordt er op afgebeeld met
een Teddy-neertje.
eerste vrij van ijs is, in dit geval dus van
alle wegverhardingen den kortsten tijd
glad.
Tot zoover de heer Kerkhof. Wij moe
ten daaraan nog iets toevoegen. Blijkens
een artikel van ir. J. P. N. Jullien in „De
Motorgids'" van Febr. jl. nam de asfalt-
wegenbouw in ons land toe van 90.000
m3 in 1923 tot 605.000 m2 in 1927,
1.100.000 m2 in 1929 en 1.400.000 m2 in
1930.
Wij weigeren aan te nemen, dat de
ingenieurs, die de beslissing over den
bouw dezer wegen namen, zich hun ver
antwoordelijkheid zoo weinig bewust
waren, dat zij gevaarlijke wegen lieten
leggen, en blijven leggen. Ir. F. Kanstein,
hoofdingenieur van den rijkswaterstaat
te Arnhem, heeft in een interview in
hetzelfde blad van Dec. '31 verklaard:
„asfaltwegen, volgens het laatste
systeem gelegd, zijn niet glad"; en „slip
pen ligt niet aan den asfaltweg, maar
aan het onverantwoordelijk rijden."
Wanneer men bij het vorenstaande
den lagen kostprijs en den langen levens
duur van den asfaltweg in aanmerking
neemt, dan mag geconcludeerd worden,
dat het zaak is en blijft, aan deze wijze
van wegenbouw zijn aandacht te schen
ken.