De samenstelling, eigenschappen en prijs van den Asfaltweg. Handel, Nijverheid en Visscherij F aillissementen. ASFALTWEGEN 11. Stamp- en walsasfalt. Geruischloos, geluiddem pend, waterdicht en stofvrij. Goedkoop in prijs. DE STERRENHEMEL 16-23 DEC, 1931. 20 h M.T. Verkeerswezen, Post en Telegrafie. Indr Stoomvaartlijnen, GEMENGD NIEUWS. kosten der slachthuizen ten plattelande zijn begrepen, zooals ontharen van var kens, bedwelming der slachtdieren, we ging door beëdigde personen, gebruik van het koelhuis enz., dan zal de verge lijking der kosten niet steeds ten na- deele der abattoir-tarieven uitvallen. Daarbij komt nog, dat centralisatie een behoorlijke besparing in de kosten der keuring kan opleveren. De slachtkos- ten der middelbare plaatsen als Middel burg zijn daarom niet altijd hooger dan die in inrichtingen, welke in hygiënisch en technisch opzicht daarbij achter staan. De voorgestelde invoerkeuring heeft de bedoeling, het slachten in het abat toir te bevorderen. Wordt dit doel groo- tendeels bereikt, dan zal het bedrag aan invoerkeurloonen ontvangen, niet groot zijn. Hier tegen over staat dan evenwel, dat de ontvangsten aan gewone keur- loonen zullen stijgen en de kosten der keuring ten deele geringer kunnen zijn, In het aldus verkregen voordeel hebben ook de tot den kring behoorende bui tengemeenten deel. Het feit, dat zoowel invoerkeurloo nen als gewone keurloonen ten bate van den gemeenschappel, keuringsdienst ko men, is dus voor die buitengemeenten geen wassen neus. De invoerkeuring levert hen ook indirect voordeel op in dien keurgelden en abattoirrechten ge scheiden zijn, zoo als is voorgesteld. De beschouwing in de noot der Re dactie over de questie al of niet een abattoir voor Middelburg, komt mij niet geheel volledig voor.*) Zij zou dit wel zijn indien men den bestaanden toestand nog eenvoudig kon handhaven. Hiervan is evenwel geen sprake. Ook wanneer te Middelburg geen abattoir zal komen, zal de bestaande toestand, zoo als in mijn serie artikelen is aangetoond, een ingrijpende wijziging moeten onder gaan, zelfs ondanks de slechte tijden. De kosten hiervan zullen zonder twij fel, zij het dan onder anderen vorm, ten laste der- gemeenschap komen. De mogelijkheid voor een rationeele oplossing, als het slachthuis geeft, is daarbij evenwel, zooals ik aantoonde, waarschijnlijk voor geruimen tijd verke ken, niettegenstaande de eisch van een dergelijke oplossing zal blijven. Bovendien zijn de abattoirplannen niet net nu, in een slechten tijd uit de lucht komen vallen, doch er is een voorgeschie denis. Naast de zuiver hygiënische, zijn er dus ook andere zijden aan het abattoir- vraagstuk te Middelburg, welke een ern stige overweging, juist in dezen tijd, over waard zijn. Het leek mij gewenscht ook hier in het kort de aandacht op te vestigen, 1 Dat pretendeerde zij ook niet! Een „noot' is een opmerking, geen „redacti oneel artikel", en van dit laatste wen- schen wij ons ditmaal, en althans in dit stadium der zaak, nog te onthouden. Red. Werkloosheid, Bij de DistrictstoUbe reisbeurs alhier staan als geheel werkloos 'ingeschreven 3 typografen, 1 straatmaker, 9 grond werkers, 3 loodgieters, 7 metselaars), 14 opperlieden, 35 schilders, 2 slee rif houwers, 35 timmerlieden, 1 fitter, 4 stoffeerders, 14 meubelmakers, 5 polk- toerders, 22 kleermakers, 3 schoenma,- kters, 1 modelmaker, 12 bankwerker^ 3 electriciens, 1 hoorder, 1 klinker, 1 mar chinist, 4 plaatwerkers', 1 pianomaker, 2 slijpers, 4 rijwielherstellers, 1 fraiser, 1 scheepmaker, 5 smeden, 4 stokers, 9 vormers, 1 voorslaandea", 5 draaiers, 1 boekbinder, 13 bateei-s-, 4 slagers, 20 boerenarbeiders, 1 hoomkweeker, 3 tuin» lieden, 1 bloemist, 3 refcigerS, 10 win kelbedienden, 1 kraandrijver, 4 chauf feurs, 3 'feeïlners. S varensgezellen, 19 kantoorbedienden, 1 ass.-apot.heker, 15 van andere groepen, 80 met vakkennis zonder 'bepaald beroep, 238 zonder vak kennis (ongeschoolden). Vrouwen w.o. 3 winkelbedienden. To taal 641. Gedeeltelijk werkloos: 2 loodgieters, 1 steenhouwer, 1 modelmaker, 9 vormers:, 2 kernmakers, 1 kraandrijver, 1 on.ger schoolden. 10 Vrouwen w.o. verstelnaaisler, foto graaf, kantoorbedienden, wasch- en werkvrouwen. Totaal 27. Algemeen totaal vorige week 648, bij gekomen 58, afgegaan 38, over 668. Het faillissement van L. J. Leendertse, 'landbouwer te Kamperland, Wis- ,senkerke, curator mr. A. H. Kuipers te Middelburg, is geëindigd zonder eenig*. uitkeering aan de concurrente schukl- eischers. Het faillissement van M. de Wilde, schilder te Goes, cuirator mr. H. C. J. Zaaijer te Goes is geëindigd met een ult- (keering aan de concurrente schuld- eischers van 6.628 pet. Handelsregister, Aan de in Handelsberichten opgeno men wekelijksche openbaarmakingen i.z. het Handelsregister betreffende Zeeland ontleenen wij het volgende: Nieuwe inschrijvingen. Zeeuwsche Eilanden (Middelburg). Amsterdamse!)© Bank N.V. (F.) Goes, Vlasmarkt 18. Beli.G. L. van Heus'deu. Proc.: H. A. Weijburg. (3267; Oestercultuur Maatschappij „Sa.menr werking" N.V., lerseke, Burenpolder E I lil, handel in en kweeken van oesters en oesterzaad en alidere schaal- en schelpdieren, alles in den ruim sten zin. Dir.J. Philips©. Comm.Ph. Philips Abr. Philipse, Anth. Philips© en E. Schipper, allen lerseke. Maatschappelijk k'apitCial f 8000, geheel geplaatst en ge stort. Dagleekening Ned. Stort. 23 Nov, 1931, bijv. no, 3096. (3266). Zeeuwsch-Vlaianderen (Ter Neuzen). N.V. Handel Maatschappij „Te,r Neu zen", Stationsweg 4-6, bouwen, verbout wen, fcoopen, verkoopen, en exploitee- ren van huizen, andere gebouwen, enz. Dir.: G. J. W. van der Peijl, Ter Neu zen. Comm.: J. .1. de Jager, Ter Neuzen-, G. F. P. van der Peijl, Ter Neuzen; J. J. Huijssen, Ter Neuzen; Ctor. Zandée^ Nieuwdorp; H. J. van Wesemael, Honte- nisse en K. de Kraker te Zaamislag. Maat schappelijk kap. f 100.000, waarvan geP plaatst en gestort f 49.700. (Dagt. Ned. Stcrt. Woensdag 7 October 1931, no 194. (2157). N.V. Radiodistributie- en Draadom;- roepbeidrijf, v. Steenberigenlaan 13. Dir.: P. C. Oorschot, Vlissingen. Comm.: Wi van Bork, Ginneken. Maatsch. kapitaal f 15.000, waarvan geplaatst en gestort f 11.000. Dagteekening Ned. Stcrt. Don derdag 29 October 1931, no. 210. (2156) J. van der Rijst, Oostburg, Waljstraat 7 koop, verkpiop van te velde goedgekeurd plant- en zaaiigoed, handel' in liand- en tuinhouwzaden, aardappelen, erwten, enz. (2155). ,Wi. N. Brabant (Breda.) Ge or. Heij'boer, St. Annalanld, Haven 241!, heurtdienst. Venn.: A. P. en J. A, Heijboer. (6004). Zeeuwsche Eilanden (Middelburg). Amsterdamsche Bank N.V. (F,), Lan ge Noordstraat L 182, Proc. ingetr, van: H. A. Weijburg, Nieuwe proc.: J. J. Do- menie. N.V. Bloembollen Maatschappij Lowe, Sihawyer en van Wlaveren, Haamstede, Weststraat 222, bloembollenkweekerij en -handel. Statuten gewijzigd. Uitgetr. comm.: G, E. Shawyer, Cowley (Eng.) en P. C. Kay, Finchley (Eng.) Handels naam gew. in: N. V. Bloembollenmaat schappij voorheen H. S. van Waveren. Dir.: J. A. en J. van Waveren, beiden Haamstede. Comm.: M. Poldermans, El- lemeet, N.V. Consumptie Handelsonderneming „Prakticus" (F.), Vlissingen, Dorlman- slop 7, handel in consumptie-art. Fil. Vlissingen opgeh. C. de Wolff, Korte Noordstraat L 80, Op de wegenbouw-excursie, waarvan wij gisteren verslag deden, heeft de heer B. J. Kerkhof, direc teur van de N.V. Mpij Wegenbouw te U t r e c h f, een voordracht over den asfaltweg gehouden. Het volgende is daar een een samenvatting van. De asfaltweg heeft twee constructie ve onderdeelen: een fundeering en een deklaag. De fundeering kan bestaan uit een be- tonlaag of gewalste laag van puin of steenstukken maar ook kan hiervoor dienen een bestaande wegverhar ding, zooals b.v. een klinkerbestrating of een steenslagweg. De betonfundeering wordt over het algemeen weinig toegepast, in de ste den is ze echter in enkele gevallen op haar plaats. De moderne asfaltwegen moeten wèl onderscheiden worden van het van ouds bekende stampasfalt, dat behalve om zijn eigenschappen, o.a. z'n gladheid bij regen, om zijn hoogen prijs voor den te- gewoordigen tijd slechts voor kleine ob bakker. Uitgetr. E.: C. de Wolff, Han delsnaam gew, in: B. van den Ende, voorheen C. de Wolff. Nieuwe E.: B, van den Ende. Het uitgeoefend bedrijf is thans: brood- en banketbakkerij en ban- ketfabriek. Zeeuwsch-Vlaanderen (Ter Neuzen). J. P. van der BentDonker, Korte Kerkstraat 2, slager. De rund- en var kensslagerij opgeheven. Thans alleen: handel in vet en dierlijk afval. Tevens agent voor de Amsterd. Huidenclub N.V. Compagnie Neerlandaise de l'Azo- te, Axel, Sluiskil. Benoemd tot dir.: A. Casalis, tot vice-dir.: Em. Verheggen en tot chef der admin, en boekh.: H. de Ro ver, Axel (B.P.) De Onderlinge Veeverzekerings-Maat- schappij in het voormalig Veedistrict van Zeeland, Hulst, Markt C 22, Overl. voorz. K. J. A, G. Baron Collot d'Escury. Uit getr. als onder-voorz.: Jos Vaal en als bestuursleden: Alph. Staal en Jan de Kraker. Benoemd tot voorz,: H. A, A. Baron Collot d'Escury, Hontenisse; tot vice-voorz.: J. F. Buijsrogge, Hulst en tot bestuursleden: C, P. Staal, Graauw; Jac. de Kraker, Zaamslag en P. J. J. Vael, St. Jansteen. Zeeuwsche Kolen- en Brandstoffen- handel, Breskens Scheldekade 1. De vennootschap onder firma is ontbonden. De zaak wordt voortgezet door den venn.: M. Vroon, Breskens, onder den zelfden handelsnaam. LANDBOUW. Carbolineumbespuitingen voor boom gaarden en fruittuinen. Nu het tijdstip, voor de bespuiting van vruchtboomen met caribolinenm weer na dert, vestigt de Plantenziektenkundige Dienst te Wageningen de aandacht van alle bezitters van 'boomgaarden en fruit tuinen op de wenschelijkheid deze be spuitingen algemeen toe te passen. In het afgeloopen jiaar is de waarde van de carbolineumbespuiting wederom zeer duidelijk gebleken. De stand van de bespoten 'h oornen was zeer vee* be ter dan die van de niet bespoten boo-i men, vooral door de vrijwel afdoende bestrijding der bladluizen die met deze bespuiting verkregen wordt. Maar ook de igroote werkzaamheid van carboli- lineum tegen bladvloo, schildluis, whx- tervlinder 'en andere insecten zoomede tegen mossen en wieren (groenen aan slag op boomen) maakt het tot een be slist .onmisbaar middel tot het telen van goea en jjezonti fruit. Aangezien meer en meer blijkt ,dat het telen van eerste kwaliteit fruit, ondanks de hoo.gere uitgaven ,die men daarvoor doen moet, grootere voordeelen afwerpt dan het telen van een minderwaardig product en tevens vaststaat, dat eerste kwaliteit fruit alleen door toepassing van verschillende winter- èii zomerhespuitin- gen verkregen kan worden, moet de bespuiting met carbolineum tot de on misbare behandelingen van de vrucht boom igerékend worden. Ten sterkste wordt dan ook op een aijgemeene toepassing eter carbolineum bespuitingen aangedrongen. Met de bespuiting met carbolineum moet zoo vroeg begonnen wordem dat alle boomen tijdig bespoten kunnen wor den. Van belang is het, dat gespoten wordt bij zoodanige weersgesteldheid, dat de 'boomen spoedig opdrogen. Zeer noodig is het, dat alle deelen van de boomen^ ffus zoowel de stam als de fijnste tak jes flink bevochtigd worden, daar car bolineum uitsluitend door bevochtiging zijn ontsmettende werking uitoefent. Appel en perenboomen kan men tot in de tweede helft van Maart en zelf nog later bespuiten (behalve in zeer vroegte voorjaren). Pruimen en vooral krozen, moeten iets vroeger behandeld zijn terwijl voor bessenstruiken in het algemeen het midden van Februari tot het einde van die maand geldt. In kassen kan men druiven en! perzi ken zeer gOed met carbolineum bespui ten ,mits dit voor het midden van Ja- jecten geschikt is te achten. Het karakteristieke onderscheid tus- schen stampasfalt en het tegenwoordi ge gewalste asfalt, (de bezichtiging waarvan in het bijzonder het doel van deze excursie was) ligt overigens be halve in het feit, dat het eerste licht ge rold wordt en het laatste met zware walsen wordt vastgewalst, nog in de grondstof; het oude stampasfalt is nl, een gemalen kalksteen, een natuurproduct, en het gewalste asfalt is een synthetisch mengsel van een mineraal aggregaat met asfalt als bindmiddel. Dit asfalt kan zijn petroleumasfalt of natuurasfalt .maar tot nu toe was het in vrijwel alle gevallen in NedeiÜand de petroleumasfalt, in hoofdzaak gefabri ceerd te Rotterdam in de distillatie in richting van de Bataafsche Petroleum- iMaatschappij. Het mineraal aggregaat kan bestaan uit zand, ol' steen met zand vermengd- Het asfaltmengsel wordt in een ma chine bereid, warm op den weg gespreid en daar met zware walsen vlak gewalst. 0ÊER5TE KW. ©Völll MAAN O LAATSTE KWARTIER NIEUWE MAAN ZUSP VENUS MARS JUPITER SATURNUS De van E.K. naar V.M. voortschrij dende maan is nu achtereenvolgens door Visschen, Ram en Stier te volgen. In het O. komt de Kleine Hond (helderste ster Procyon) boven de kim. 'fffvfveexsxaasxaaa nuari geschiedt, veiligheidshalve kan men perziken in kassen eenige uren na deze bespuiting met water afspuiten. Algemeen kan een 71/2 pet. oplossing dus 71/2 1- op 921/2 1. water van goed vrucht'boomcarbolineum aangeraden wor den. Alleen bij zeer verwaarloosde of he vig door bladluis aangetast© boomgaar den ik'an men een 10 pet. oplossing ne men. Perziken mogen slechts met 5 pet carbolineum behandeld worden. Marnix van St. Aldego-nde, (thuisr.) 15 te Genua. Stoomvaartlijnen op N.-Amerika. Bilderdij'k, N.-York n. Rott. 13 (6,32 n.m.) 760 mijl W. v. Land's End. Bosehdlijk', Rotterdam n. N- Orleans 14 te Havana. Na afkoeling is de weg onmiddel,1 ij k Voor het gebruik gereed zoodat het ver keer ^enkele uren na de voltooiing van net wegdek reeds kan plaats hebben. Er zijn drie soorten van gewalste as- faltdeklagen. Zijn de minerale bestand- deelen zand, of zand vermengd met ge malen vuilverbrandingsslakken, dan spreekt men van asfaltmortel. Is dit zand met een grooter percentage steenslag in stukken van ongeveer 2 cm dan spreekt men van grof asfaltbeton en is deze steentoevoeging kleiner dan spreekt men van fijn asfaltbeton. De asfaltweg1 is een economische weg constructie. Voor f 4 per m2 kan men in veel gevallen reeds een fundeering met deklaag van asfaltbeton krijgen, en men behoeft bij een goede constructie uitgte- gevoerd door een bekwaam wegenbou wer, in de eerste 10 jaar vrijwel niet op onderhoud te rekenen, terwijl de twee de 10 jaar slechts geringe onderhouds kosten zullen meebrengen. Een levens duur van 20 jaar is voor de meeste plaat sen van ons land niet geflatteerd. De asfaltweg is geruischloos en ge luiddempend, inzonderheid als het as falt op een gewalste fundeering gelegd wordt. Overigens is hij zindelijk, terwijl het benzine- en bandenverbruik gunsti ger is dan op eenige andere wegverhar ding. INSPECTEUR VAN POLITIE BIJ RELLETJES NEERGESCHOTEN. De werkloozendemonstratie, die de com munisten Dinsdag te Rotterdam hebben gehouden, is ordelijk verloopen. In het Verkooplokaal aan den Goud- schen Singel aldaar is een vergadering gehouden, na afloop waarvan getracht werd een optocht te formeeren, waar voor geen toestemming was verleend, Twee politieruiters hebben de demon stranten verspreid. Op den Goudschen Singel is tijdens een tumult eeen schot gelost. Direct daarop stortte de inspecteur van politie J, v. d. Wildt van zijn paard. Hij had een schot in den rug gekregen. Dit schot moet van de menigte uit gelost zijn. De politie kreeg versterking en wist de demonstranten geheel te verspreiden. De gewonde inspecteur is naar het ziekenhuis vervoerd. De kogel bleek in de lendenstreek te zijn gedrongen. UIT EEN FIETSMANDJE GEVALLEN.. Nabij SloTer dijk is Maandagmiddag een U/Xjarig 'kind door het breiden van een riem uit een fietsmandje gevallen, 't Kind 'hralk' beide armpjes' terwijl het te(> vensl een 'bloedende verwonding aan hel hoofd 'bekwam. De moeder, welkte het rijwiel nestuurde, 'kreeg, van schrik een zenuwtoeval. De gladheid van den asfaltweg wordt door velen schromelijk overdre ven. Bij droog weer is in de eerste plaats de veiligheid van het verkeer volledig gewaarborgd en bij nat weer is alleen glad de asfaltweg, die door een ondoel matige constructie een te rijk bitumen- gehalte aan de oppervlakte heeft. Hier tegen zijn echter technische maatrege len te nemen, maar voor alles kan bij den aanleg het euvel van gladheid voor komen worden. Het grof asfaltbeton, zooals dat op de excursie hier en daar getoond is, is in zonderheid als geen oppervlaktebehan deling is toegepast, volledig veilig voor het verkeer, ook bij nat w ee r. De bestuurders van automobielen moe ten zich echter aanpassen aan de eigen schappen van alle gesloten wegdekken. De asfaltweg is in hoofdzaak een na tionaal product te achten. Het meeren- deel der kosten, die er aan besteed wor den, blijft binnenlands. Alleen in as faltbeton wordt een gering percentage buitenlandsch natuursteen verwerkt, die nog geen 5 pet. van het geheel uitmaakt. In andere gevallen b.v. bij toepassing van een puinfundeering en asfaltmortel als deklaag, gaat van de aanlegkosten niets naar het buitenland. De asfaltweg is waterdicht en is bij ijzel de wegverharding, die weer het DE VERDUISTERING TE| ENSCHEDE. Inzake de arrestatie van den makelaar te Enschedé die wordt verdacht van Verduistering van vele tienduizenden gul dens verneemt het „Handelsblad" nader dat de gearresteerde het onbeperkt Ver trouwen van vele kleine zakenlieden., die geregeld spaargelden bij hem kwamen inleggen, genoot. De 'laatste weken doken echter ge ruchten op, dat de makelaar in zijn hoe danigheid van 'beheerder van het bouw fonds eener kerkelijke instelling onregel- matigheden had gepleegd. Al spoedig 'bleek dat verscheidene za ken niet in orde waren, hetgeen aanlei ding was om de gehleele administratie in beslag te doen nemen. De taan heeft een volledige bekentenis afgelegd. Kwalmen er inleggers, die geld terug vroegen dan betaalde de makelaar dit uit eigen kas. Daar hij ook van een ker kelijke instelling geiden onder zijn be heer had is het niet uitgestoten dat het verduisterde wel' zeventig a tachtigdui zend gulden bedraagt. De bij deze zaak betrokken bankinstel ling is tegen fraude verzekerd, zoodat de inleggers niet gedupeerd worden. SNEEUWSTORM. Hevige sneeuw stormen hebben Dinsdag in Zweden en Noorwegen gewoed. De storm had een 'kracht van 30 m per seconde. Opl vele plaatsen werd .het spoorweg!- en het te legrafische verkeer igestjoord. VERDEELING VAN DE BELOONING Naar het W. B. uit Boedapesjt meldt, is besloten 0111 de beloonimg van 50.000 pengö, uitgeloofd voor de arreStal be van den dader van den spoorwegaarf- slag hij' ByatTorbagy, als volgt te ver- deelen. Vijfduizend pengö 'krijgen de per sonen, die meegewerkt hebben bij het verzamelen van bewijlzen ter plaatse; 3000 pengö ontvangt de politie te Wieef- nen2000 pengö de Hongaarsjche gendar merie en 40.000 de recherche te Boe dapest. NIEUWE POSTZEGELS NEWFOUND LAND. Op de met 1 Januari uit te ge ven postzegels van zes cents1 van Newt- foundland zal, naar de „Daily Mail'" meldt, het portret van prinses Elizabeth voorkomen, het ruim Vijf j'aar oude dochk tertje van den hertog en de hertogin van York. Het kleindochtertjte van Hoh ning George wordt er op afgebeeld met een Teddy-neertje. eerste vrij van ijs is, in dit geval dus van alle wegverhardingen den kortsten tijd glad. Tot zoover de heer Kerkhof. Wij moe ten daaraan nog iets toevoegen. Blijkens een artikel van ir. J. P. N. Jullien in „De Motorgids'" van Febr. jl. nam de asfalt- wegenbouw in ons land toe van 90.000 m3 in 1923 tot 605.000 m2 in 1927, 1.100.000 m2 in 1929 en 1.400.000 m2 in 1930. Wij weigeren aan te nemen, dat de ingenieurs, die de beslissing over den bouw dezer wegen namen, zich hun ver antwoordelijkheid zoo weinig bewust waren, dat zij gevaarlijke wegen lieten leggen, en blijven leggen. Ir. F. Kanstein, hoofdingenieur van den rijkswaterstaat te Arnhem, heeft in een interview in hetzelfde blad van Dec. '31 verklaard: „asfaltwegen, volgens het laatste systeem gelegd, zijn niet glad"; en „slip pen ligt niet aan den asfaltweg, maar aan het onverantwoordelijk rijden." Wanneer men bij het vorenstaande den lagen kostprijs en den langen levens duur van den asfaltweg in aanmerking neemt, dan mag geconcludeerd worden, dat het zaak is en blijft, aan deze wijze van wegenbouw zijn aandacht te schen ken.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 7